abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219930408
Komt weer eens iemand janken over de VVD |:(

Overigens waarom zou je in Brabant willen wonen, goed excuus om te verhuizen toch.
pi_219930430
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:22 schreef bianconeri het volgende:
Komt weer eens iemand janken over de VVD |:(

Overigens waarom zou je in Brabant willen wonen, goed excuus om te verhuizen toch.
Omdat die verantwoordelijk zijn voor deze hele problematiek sinds ca 2010.
Stef Blok voorop.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219930527
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 09:09 schreef Richestorags het volgende:
Je blijft maar herhalen dat ik uitga van de zwaksten
Klopt. Wat / waar zijn jouw andere argumenten dan?
quote:
en me niet opwerk terwijl ik al twintig keer heb aangegeven dat ik zelf een koopwoning heb. Ffs.

Bovendien zijn buschauffeurs en brandweermannen niet de zwakste voorbeelden uit de samenleving. Maar je kunt niet leveren dus moet je dit weer gebruiken als uitvlucht :W
Aangezien jij niet met een vraag komt, stel ik er maar wel één (nog maar een keer):

wat is de meerwaarde van het herhalen van mijn argumenten voor jou?
pi_219930540
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat is er nou mis met de boomermentaliteit. Het is juist de hedendaagse Gen Z-ers' mentaliteit, die (een deel van) de problemen niet oplost.

Dat het "alsnog beneden een bepaald inkomen" niet werkt, impliceert dus dat je een hoger inkomen moet realiseren.
Aafke is helemaal geen Gen Z’er maar een Millennial. Maar maakt niet uit, die krijgen dan wel weer het toast-met-avocadoverhaal.

Bovendien werk ik, als Millennial, met genoeg Gen Z’ers en zie geen totaal andere mentaliteit. Dat er meer ruimte is voor mentale gezondheid is juist goed omdat men daardoor beter aan de slag kan. Maar bijvoorbeeld boomers, of in zekere mate de oudere Gen X’ers, zien het liefst dat iedereen zich zo doodwerkt dat het niet eens meer nodig is om een woning te verkrijgen omdat je je in graf in wordt gesleept.

Dat is het eeuwige ‘ze moeten gewoon harder werken!’-gelul van een groep die zelf nauwelijks harder werkte in hun tijd omdat ze bij hun kantoorbaan elkaar de oren van de kop lulden en om de haverklap een koffie haalden.

En dat heb ik gezien bij zo ongeveer elke boomer (of oudere Gen X’er) bij zo ongeveer elk bedrijf waar ik heb gewerkt. In die werkhouding lijkt weinig veranderd.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_219930559
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:20 schreef blomke het volgende:

[..]. onderhoud, kosten, onderhoud, techniek, de makelaar, de baan en altijd was er wat. Zit nu nog gehuurd in d'r uppie.
Is daar wat mis mee of kijken we erop neer? Serieuze vraag.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  maandag 26 januari 2026 @ 10:56:51 #156
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219930596
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Omdat die verantwoordelijk zijn voor deze hele problematiek sinds ca 2010.
Stef Blok voorop.
We zitten momenteel seizoenen van Blind Gekocht te kijken. De Belgische variant van "Kopen zonder kijken".

Ze hebben daar exact dezelfde problemen als hier in Nederland. Daar koop je voor 3ton ook alleen wrakhuizen. Mensen klagen dat het de schuld is van huizenbezitters, de overheid, de banken dat ze geen huis kunnen kopen, enz.

Terwijl daar geen ASML zit, geen VVD 12 jaar de toko heeft gedraaid en het niet stikt van de expats.

Rara hoe kan dat?

Huizenprijzen worden vooral bepaald door wat mensen hebben of kunnen lenen. Toen de huizenmarkt tussen 2008 en 2014 naar beneden klapte, lagen de huizen voor het oprapen. Maar toen werden ze ook niet gekocht. Want door de bankencrisis waren de regels aangescherpt. Mensen zaten in baanonzekerheid. Enzovoorts. Dus, konden het ook niet betalen. Terwijl mijn huis toen 10-20% onder water stond (en we niet eens een tophypotheek hadden afgesloten).
pi_219930615
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij zo'n jankverhaal vraag ik me altijd af wat er de voorgaande12 jaar is gebeurd dat je nog bij ma's stamppot aanschuift. In de jaren 2013 - 2015 kon je voor 2 ton een gemiddeld huis kopen.

Haha, ja joh. Aafke had dit probleem kunnen voorkomen door dertien jaar geleden op haar 19e een betaalbaarder huis te kopen. Dat je budget op die leeftijd meestal non-existent is is slechts een detail, dat me vaag iets bijstaat dat er in de eerste helft van de jaren 10 de gevolgen van een of andere economische crisis nog naijlden waardoor veel leeftijdsgenoten uberhaupt lastiger aan een baan kwamen ook.
pi_219930639
quote:
17s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:49 schreef ChipsZak. het volgende:

Dat is het eeuwige ‘ze moeten gewoon harder werken!’-gelul van een groep die zelf nauwelijks harder werkte in hun tijd omdat ze bij hun kantoorbaan elkaar de oren van de kop lulden en om de haverklap een koffie haalden.

Heb je die tijd meegemaakt dan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219930648
quote:
17s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:51 schreef ChipsZak. het volgende:
Is daar wat mis mee of kijken we erop neer?
Overal een excuus voor vinden, is een lozers mentaliteit en lost niets op. Een plan maken om de problemen op te lossen, is een winners-mentaliteit.

Ik heb medestudenten meegemaakt die na hun afstuderen niet wilden solliciteren, want ... "geen tijd, geen perfect passende vacatures, een andere die ene baan ontzeggen" en ga zo maar door.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 26 januari 2026 @ 11:41:25 #160
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219930870
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 11:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Haha, ja joh. Aafke had dit probleem kunnen voorkomen door dertien jaar geleden op haar 19e een betaalbaarder huis te kopen. Dat je budget op die leeftijd meestal non-existent is is slechts een detail, dat me vaag iets bijstaat dat er in de eerste helft van de jaren 10 de gevolgen van een of andere economische crisis nog naijlden waardoor veel leeftijdsgenoten uberhaupt lastiger aan een baan kwamen ook.
Het complete financiële plaatje krijg je nooit te horen.
pi_219931101
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 11:41 schreef xzaz het volgende:

[..]
Het complete financiële plaatje krijg je nooit te horen.
Daarmee kunnen ze weer een excuus maken.

quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 11:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
En zo is er altijd wel een reden: is het geen werkeloosheid, dan is het wel de hoge huizenprijs en anders de levensfase of het (gebrek aan) opgebouwde kapitaal.
  maandag 26 januari 2026 @ 12:32:10 #162
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219931368
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:48 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Klopt. Wat / waar zijn jouw andere argumenten dan?
[..]
Aangezien jij niet met een vraag komt, stel ik er maar wel één (nog maar een keer):

wat is de meerwaarde van het herhalen van mijn argumenten voor jou?
Ten eerste is het argument dat de genoemde buschauffeurs, brandweermannen etc. niet de zwaksten zijn. Dus wat is je argument daarvoor?

Laat ik dan een open vraag stellen: gegeven dat er voldoende beroepen zijn die gewoon gedaan moeten worden zoals kinderopvang, BOA, brandweerman, verzorging, buschauffeur etc., zouden deze mensen niet in staat moeten worden gesteld om van dat inkomen een huis (eerste levensbehoefte) te kunnen bemachtigen?
pi_219931764
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is dus niet simpel, het woningtekort (mensenoverschot) is een uiterst complex en langdurig probleem en niet door de politiek op te lossen.
Grenzen sluiten zou al enorm helpen.

En begin nou eens met de remigratie van 160k Syriërs.
pi_219931785
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 08:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
[..]
bedoel je?

quote:
Zal je toch raar opkijken. Alleen al de beurswaarde is een aderlating bij vertrek.
hoezo is dat een aderlating?
  maandag 26 januari 2026 @ 12:58:54 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219931860
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
We zitten momenteel seizoenen van Blind Gekocht te kijken. De Belgische variant van "Kopen zonder kijken".

Ze hebben daar exact dezelfde problemen als hier in Nederland. Daar koop je voor 3ton ook alleen wrakhuizen. Mensen klagen dat het de schuld is van huizenbezitters, de overheid, de banken dat ze geen huis kunnen kopen, enz.

Terwijl daar geen ASML zit, geen VVD 12 jaar de toko heeft gedraaid en het niet stikt van de expats.

Rara hoe kan dat?

Huizenprijzen worden vooral bepaald door wat mensen hebben of kunnen lenen. Toen de huizenmarkt tussen 2008 en 2014 naar beneden klapte, lagen de huizen voor het oprapen. Maar toen werden ze ook niet gekocht. Want door de bankencrisis waren de regels aangescherpt. Mensen zaten in baanonzekerheid. Enzovoorts. Dus, konden het ook niet betalen. Terwijl mijn huis toen 10-20% onder water stond (en we niet eens een tophypotheek hadden afgesloten).
Nee er is wel degelijk iets veranderd. In die crisisjaren is om begrijpelijke reden een achterstand ontstaan in huizenbouw, die er daarvoor jarenlang niet was. Terwijl de bevolking bleef groeien en verdunnen.

Daarom kreeg je tijdens COVID of de gascrisis ook geen enorm dalende huizenprijzen. Het onderliggende probleem met te weinig huizen voor degenen die willen is er nog steeds.
pi_219931866
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Rara hoe kan dat?

Nee duh, daar is geen VVD dus kan je het ook niet aan de VVD toeschrijven. Hier is wel een VVD en VVD is aantoonbaar een grote veroorzaker van het tekort met hun open grenzen beleid.
pi_219932126
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 12:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ten eerste is het argument dat de genoemde buschauffeurs, brandweermannen etc. niet de zwaksten zijn. Dus wat is je argument daarvoor?
Dat ook zij meerdere mogelijkheden hebben om een huis te verkrijgen: huis delen (met partner / vriend / familielid / desnoods vreemde), investeringen plegen, jezelf opwerken binnen het bedrijf, zuinig zijn (startkapitaal vergaren), etc. Het draait niet alleen om 'jouw' salaris. Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.
quote:
Laat ik dan een open vraag stellen: gegeven dat er voldoende beroepen zijn die gewoon gedaan moeten worden zoals kinderopvang, BOA, brandweerman, verzorging, buschauffeur etc., zouden deze mensen niet in staat moeten worden gesteld om van dat inkomen een huis (eerste levensbehoefte) te kunnen bemachtigen?
Uiteraard. En dat kan op vele andere manieren dan slechts het salaris.
  maandag 26 januari 2026 @ 13:30:56 #168
36431 bleiblei
pi_219932250
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 12:59 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Nee duh, daar is geen VVD dus kan je het ook niet aan de VVD toeschrijven. Hier is wel een VVD en VVD is aantoonbaar een grote veroorzaker van het tekort met hun open grenzen beleid.
Nee duh, het makkelijkste is om de oorzaak van een beperking in je leven buiten jezelf te leggen. Want dan hoef je er niets aan te doen en kom je weg met naar een ander wijzen. Hence je opmerking dat je jezelf zeer gekwalificeerd acht en toch geen baan bij ASML kon krijgen. Dat kan toch absoluut niet aan jezelf liggen? :o

Ja, het demotiveren van woningbouw is een (1 van velen!) oorzaak van een tekort aan huizen.
- Net als de druppel op een gloeiende plaat van mensen die naar Nederland komen om hier te werken. - Net als alle mensen die uit elkaar gaan en ineens per gezin 2 huizen nodig hebben.
- Net als al die incels die geen vriendin kunnen vinden en dus in hun eentje een heel huis nodig vinden te hebben.
- Net als dat veel huishoudens uit 2 inkomens bestaan, dus meer te besteden hebben dan 40 jaar geleden, dus meer hypotheek kunnen krijgen.
- Net als de salarissen die enorm gestegen zijn de afgelopen 5 jaar.
- Net als dee bouwkosten die enorm gestegen zijn afgelopen 7 jaar.
- Net als woningbouwverenigingen die midden 00's idiote megalomane projecten aangingen waardoor de overheid ze in een net niet volledig aangetrokken strop gehangen hebben.

En zo zijn er nog heel veel meer.
Dat is het leven helaas. En heel veel te kort door de bocht om 2 a 3 factoren als de hoofd boosdoener aan te wijzen. M.i. zijn er 3 hoofdredenen:
- Bouwkosten (o.a. materiaal, uren, maar ook vertraging doordat mensen overal bezwaar op aantekenen).
- Hoge hypotheken die mensen kunnen krijgen (door dubbel inkomen, hoog salaris enz.)
- Minder mensen per huis.

En ja, dat is niet eerlijk (that's life...). 2 van de drie heb je binnen de marge zelf invloed op.
pi_219932258
quote:
13s.gif Op donderdag 15 januari 2026 10:45 schreef Alpha0 het volgende:
Aafke (32) woont nog bij haar ouders
Aafke moet slimmer te werk gaan. Zichzelf zwart schminken en zich melden bij Ter Apel.

"Ik vluchteling. Ik zielig. Ik wil ziekenhuis slopen. Ik wil buschauffeur bespugen. Ik wil meisje van 17 doodsteken. Ik wil filmmaker van fiets schieten"

'O mevrouw, welkom in Nedeland..! U mag als eerste op de lijst voor een huis. Nog speciale wensen..?'

8)7
  maandag 26 januari 2026 @ 13:37:06 #170
36431 bleiblei
pi_219932312
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 12:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee er is wel degelijk iets veranderd. In die crisisjaren is om begrijpelijke reden een achterstand ontstaan in huizenbouw, die er daarvoor jarenlang niet was. Terwijl de bevolking bleef groeien en verdunnen.

Daarom kreeg je tijdens COVID of de gascrisis ook geen enorm dalende huizenprijzen. Het onderliggende probleem met te weinig huizen voor degenen die willen is er nog steeds.
Tijdens Covid en gascrisis is ook de economie niet heel hard achteruit gegaan. Dwz. Er was nog geld zat in de maatschappij.
pi_219932455
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 12:53 schreef Alpha0 het volgende:
Grenzen sluiten zou al enorm helpen.
Ik wil graag naar de bergen om te klimmen en te skiën, daarvoor moet de grens wel open.
pi_219932469
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 12:59 schreef Alpha0 het volgende:
Hoe wil je de Nl.-grens nou sluiten? Soort Berlijnse muur erom aanleggen?
pi_219932476
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 13:21 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dat ook zij meerdere mogelijkheden hebben om een huis te verkrijgen: huis delen (met partner / vriend / familielid / desnoods vreemde), investeringen plegen, jezelf opwerken binnen het bedrijf, zuinig zijn (startkapitaal vergaren), etc. Het draait niet alleen om 'jouw' salaris. Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.

Exact dat. Genoeg mogelijkheden, zolang je oude ideeën, overtuigingen en omgeving maar los laat.
pi_219932477
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 13:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik lees altijd dat maar 7% van de sociale huur naar statushouders gaat. Die 7% kan het verschil toch niet maken!
Dat is ook een statistisch truucje die nog tot de debatten door jesse klaver doorgetrokken is en in de verkiezingsdebatten opgetrokken is tot 17-20% omdat de 7% niet houdbaar was, en als je alle verdere bullshit weghaalt zo’n 30% is. Elk jaar weer overigens, niet eenmalig.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  maandag 26 januari 2026 @ 15:00:21 #175
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219933018
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Familie van mij woont ook in een wijk met vooral sociale huur in Brabant. 10 jaar geleden was het nog een echte volkswijk, door natuurlijk verloop is de wijk helemaal getransformeerd naar een wijk vol met statushouders. Bijna alles wat vrijkwam is immers naar statushouders gegaan. Dat is daar nu natuurlijk niet meer leuk wonen met al die schotels, onverzorgde voortuinen en huftergedrag van de inwoners. Gelukkig maar dat we de culturele verrijking een plek kunnen geven en de eigen belastingaftdragende onderdanen op zolder bij hun ouders kunnen laten verrekken tot ze onvruchtbaar zijn.
Goh wat grappig.
Ik woon in een wijk met bijna alleen maar sociale huurwoningen / appartementen. Bijna alles gaat hier naar vooral blanke personen die hun handje ophouden en voorrang willen. Statushouders moeten gewoon net zoals de normale nederlanders op de wachtlijst.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')