Was jij degene bij wie de temperatuur 15 graden was?quote:Op zaterdag 27 december 2025 09:15 schreef Hyaenidae het volgende:
Ondanks dat de zon volop schijnt heb ik heel het jaar niet zo'n kou geleden, wtf man dit slaat helemaal nergens op.
Ligt eraan hoe hoog ik de verwarming zet, momenteel 16.quote:Op zaterdag 27 december 2025 09:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Was jij degene bij wie de temperatuur 15 graden was?
Maakt het topic leuk en interessantquote:Op zaterdag 27 december 2025 12:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat een verschillen in temperaturen.
Meissie, je bent geen ijsbeer. Ik vind dat echt véél te laag, het is niet gezond ook. Zet het kacheltje minimaal op 17.0.quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:38 schreef ChildoftheStars het volgende:
11 toen ik beneden kwam
Nu 15
Dikke prima
Straks gaat hij omhoogquote:Op zaterdag 27 december 2025 12:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Meissie, je bent geen ijsbeer. Ik vind dat echt véél te laag, het is niet gezond ook. Zet het kacheltje minimaal op 17.0.
Flinke gasrekening dan.quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:54 schreef Kottnauer het volgende:
Mijn huisgenoten zetten de thermostaat soms om 23 omdat ze denken dat het dan sneller warm wordt.
21.5°Cquote:Op zaterdag 27 december 2025 13:35 schreef Discombobulate het volgende:
Meer dan drie jaar geleden had men hem standaard gewoon op 21.
Jaja, Russisch gas, ik weet het.
20 graden op dit soort ijsdagen is ook wel serieus hoog. Veel plezier met je gasrekening.quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Update: ik zag toevallig dat mijn thermostaat/ketel inmiddels de 20 heeft bereikt. Daar heeft ie acht uur over gedaan. Ik ben me d’r eentje.
Dat komt wel goed.quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:26 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
20 graden op dit soort ijsdagen is ook wel serieus hoog. Veel plezier met je gasrekening.
RIP gasrekeningquote:Op zaterdag 27 december 2025 18:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Update: ik zag toevallig dat mijn thermostaat/ketel inmiddels de 20 heeft bereikt. Daar heeft ie acht uur over gedaan. Ik ben me d’r eentje.
Dat is knap! En waarschijnlijk alleen in Nederland mogelijk, waar comfort geen basisvoorziening is. Ook in diverse gebouwen en winkels is het vaak opmerklijk koud.quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:38 schreef ChildoftheStars het volgende:
11 toen ik beneden kwam
Nu 15
Dikke prima
Op advies van hier wel eventjes meer gestookt (de kachel danquote:Op zondag 28 december 2025 13:46 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat is knap! En waarschijnlijk alleen in Nederland mogelijk, waar comfort geen basisvoorziening is. Ook in diverse gebouwen en winkels is het vaak opmerklijk koud.
Bij een modulerende ketel kan dat idd zo zijn toch?quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:54 schreef Kottnauer het volgende:
Mijn huisgenoten zetten de thermostaat soms om 23 omdat ze denken dat het dan sneller warm wordt.
Kun je dat uitleggen? Hoe werkt dat?quote:Op zondag 28 december 2025 14:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij een modulerende ketel kan dat idd zo zijn toch?
(op het gevaar af dat ik ergens iets fouts zeg maar in grote lijnen)quote:Op zondag 28 december 2025 17:55 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Kun je dat uitleggen? Hoe werkt dat?
Top, bedankt. Ik ga eens uitzoeken wat ik heb thuis.quote:Op zondag 28 december 2025 18:06 schreef r_one het volgende:
[..]
(op het gevaar af dat ik ergens iets fouts zeg maar in grote lijnen)
Een aan/uit ketel werkt of niet, of geeft vol vermogen.
Een moduleren ketel brandt veel geleidelijker, eigenlijk constant ietsjes om op de ingestelde temperatuur te blijven.
Maar bij een grote warmtevraag zal een modulerende ketel ook eerst voluit gaan en pas later, als het bijna of rond de gevraagde temperatuur is, gaan dimmen.
Stel het is 15 graden en je wilt het 20 hebben.
Een aan/uit ketel zal 100% geven totdat de 20 bereikt is en dan stoppen.
Een modulerende ketel zal 100% van 15 tot 19 en dan alvast gaan dimmen.
De huisgenoten die ´m op 23 zetten willen dat/ie ook van 19-20 graden voluit brandt, dan is-ie er het snelst.
Niet vergeten om 'de thermostaat dan handmatig bij 20 graden terug te zetten, anders wordt het een sauna![]()
Nou, zoiets dus.
Beetje moderne ketel is modulerend.quote:Op zondag 28 december 2025 19:21 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Top, bedankt. Ik ga eens uitzoeken wat ik heb thuis.
Jij hebt zoveel meer discipline dan ikquote:Op maandag 29 december 2025 20:02 schreef Newone82 het volgende:
11. 9 graden op mijn tweede thermostaat die wat nauwkeuriger is.
Gelukkig houdt het dekentje mij warm!
Zo heel eventjes kachel aan om iets aangenamer te krijgen.
[ link | afbeelding ]
Dank voor het complimentquote:Op maandag 29 december 2025 20:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Jij hebt zoveel meer discipline dan ik
Stel je niet aan. Nog altijd 10 graden warmer dan buitenquote:Op maandag 29 december 2025 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:
“Man bevroren gevonden in huis met laptop op schoot onder een deken”
Snuit, eet je wel genoeg?quote:Op dinsdag 30 december 2025 18:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ben vandaag niet warm te krijgen
17.5 en onder de elektrische plaid
Hopelijk morgen beter
Hoe warm is je huis in de zomer?quote:Op dinsdag 30 december 2025 22:16 schreef Koettie het volgende:
19. Nog steeds geen verwarming aan gehad!
Warmquote:Op woensdag 31 december 2025 00:21 schreef Inbox het volgende:
[..]
Hoe warm is je huis in de zomer?
Goed geïsoleerd wel
Warmtedeken genotquote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:44 schreef Newone82 het volgende:
13.0 graden.
Net terug van dagje werken.
Onder warmtedeken kruipen en mutjsje op, en gaan met die banaan.
Waaar staat die normaal op?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Warmtedeken genot
Hier 16.5 vandaag, heb mezelf eens flink verwend. Fuck de energierekening.
Het is nu even vakantie. Maar als ik werk zet ik hem alleen in het weekend daar op. En doordeweeks op 12 graden + warmtedeken genot 's avonds op de bank.quote:
Heb je zonnepanelen?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:33 schreef Sport_Life het volgende:
Van beneden naar boven: kelder 19 graden, woonkamer/keuken 21 graden, 1e verdieping (oa onze slaapkamer) 19 graden, 2e verdieping (kinderen) 20 graden.
Warmtepomp draait 24/7 1-2,5kWh. Verbruik vandaag 42kWh.
Je moet uiteraard naar het hele jaar kijkenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:52 schreef MacorgaZ het volgende:
Zonnepanelen doen in de winter anders niet zoveel, ik zit in december op 25% van een normale maand (maart-augustus). Vandaag zelfs 0, er zal wel sneeuw op de panelen liggen
Pas bij echte flinke dooi gaat de sneeuw er pas vanaf. Dat duurt nog wel even.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:18 schreef ISVV het volgende:
[..]
Je moet uiteraard naar het hele jaar kijken
De kachel staat nu lekker aan hoorquote:Op woensdag 7 januari 2026 08:22 schreef VEM2012 het volgende:
Heeft iedereen hier last van energiearmoede ofzo?
Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over degenen die nu in een huis onder de 15 graden zitten dan over degenen met een warmtepomp voor wie het een "duur grapje" is of wordt als het salderen wegvalt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:18 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Heb je zonnepanelen?
Anders duur grapje warmtepomp deze winter.
In 2027 weer ander verhaal met stoppen salderingsregels.
Gelukkig. 11 graden is wel heel barbaars…quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
De kachel staat nu lekker aan hoor
Ja huis is op temperatuur, 15quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gelukkig. 11 graden is wel heel barbaars…
Laten we eens een rekensommetje doen. Ik pak de cijfers tot NU toe, beginnende in november? kan ook oktober zijn, laten we oktober nemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:18 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Heb je zonnepanelen?
ochquote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:18 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Heb je zonnepanelen?
Jij hebt de kachel op 15 staan?quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja huis is op temperatuur, 15
Wat een weer joh...
Precies. Ik betaal 50 euro per maand. En krijg ieder jaar geld terug (150-200 euro). Dat is inclusief de auto.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Laten we eens een rekensommetje doen. Ik pak de cijfers tot NU toe, beginnende in november? kan ook oktober zijn, laten we oktober nemen.
In mijn geval betekent dat dat de warmtepomp gebruikt heeft in
oktober: 124 kWh + 73 kWh warm water.
november: 214 kWh + 80 kWh warm water.
december: 299 kWh + 79 kWh warm water.
Januari (tot nu): 100 kWh + 17 kWh warm water.
Dat maakt een totaal van 737 kWh + 249 kWh warm water = 986 kWh vanaf 1 oktober tot nu. Als ik dat x mijn gemiddelde tarief doe (29ct + 26ct / 2) = 27,5ct, x 986 kWh = ¤ 271,15, of, als je het zo wil rekenen, gemiddeld in een ruime 3 maanden ¤ 90,38 per maand.
Daarvoor is het dan op 3 verdiepingen, 24/7, tussen de 21,5 en 22 graden. Nu heeft mijn warmtepomp een sCOP van 5,06. Oftewel, elke 1 kWh in = 5,06 kWh aan warmteproductie uit.
986 x 5,06 = 4.989,16 kWh aan warmte geproduceerd. 1 m3 gas = ongeveer 10 kWh, dus om dezelfde warmte te produceren met gas moet ik 4989,16 / 10 = 498,92 m3 gas verbruiken.
1m3 gas is momenteel, wat, ¤ 1,12? Oftewel, dat zou me dan ¤ 558,79 euro kosten, of gemiddeld op een ruime 3 maanden ¤ 186,26 per maand, wil ik het hele huis comfortabel hebben, en niet alleen specifieke ruimtes. Versus de 271,15 die het me nu kost. We kunnen deze berekening graag nog een keer doen op 1 maart wat mij betreft.
Welk 'duur grapje warmtepomp deze winter' precies?
15 is nog steeds hartstikke koud.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja huis is op temperatuur, 15
Wat een weer joh...
5? Vijf? Want dat is wel echt extreem koud voor een ruimte binnenshuis. Had je het raam open staan of zo?quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:00 schreef MissHobje het volgende:
17 koelt nu elke keer zo hard af.
Hopelijk zit ik zo weer op 19.
Slaapkamer was gister bij wakker worden 5!! Heb hem terug gekregen op 15 nu
Ja gisternacht is iets verder open geklapt wat niet de bedoeling wasquote:Op woensdag 7 januari 2026 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
5? Vijf? Want dat is wel echt extreem koud voor een ruimte binnenshuis. Had je het raam open staan of zo?
Dit dus.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
5? Vijf? Want dat is wel echt extreem koud voor een ruimte binnenshuis. Had je het raam open staan of zo?
Ja ik heb zonnepanelen. Dus mijn huis 24/7 op 22 graden houden kost mij precies 0 euro, krijg zelfs nog energiebelasting terug. Daarbij betaal ik ook geen vastrecht gas.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:18 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Heb je zonnepanelen?
Plus dat de vorige bewoner ook nog elektriciteit verbruikte en je jouw totale elektriciteitsverbruik nu afzet tegen alleen de kosten van gas van de vorige bewoner.quote:Op woensdag 7 januari 2026 12:38 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja ik heb zonnepanelen. Dus mijn huis 24/7 op 22 graden houden kost mij precies 0 euro, krijg zelfs nog energiebelasting terug. Daarbij betaal ik ook geen vastrecht gas.
De vorige bewoner had ongeveer 2200m3 gas = 2200x 1,15 = 2530 + 300 vastrecht= 2830.
Zonder salderen: Ik heb nu 4500kWh, waarvan ca 20% door pv panelen = 3600kWh inkoop x 21ct = 756 per jaar vanaf 2027, in plaats van 2830.
Welk duur grapje? Gister heeft de warmtepomp me ¤1.05 gekost aan stroom om 120 m2 op 20.5 graden te houden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:18 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Heb je zonnepanelen?
Nee, die 4500kWh is alleen voor de warmtepomp. Huis is 275m2quote:Op woensdag 7 januari 2026 12:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat de vorige bewoner ook nog elektriciteit verbruikte en je jouw totale elektriciteitsverbruik nu afzet tegen alleen de kosten van gas van de vorige bewoner.
Oh, dan zit je idd wel wat hoger dan ik (het dubbele), maar ik heb een iets kleiner huis (212 m²) en een grondgebonden warmtepomp.quote:Op woensdag 7 januari 2026 12:47 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nee, die 4500kWh is alleen voor de warmtepomp. Huis is 275m2
Op papier wordt vandaag een dure dagquote:Op woensdag 7 januari 2026 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, dan zit je idd wel wat hoger dan ik (het dubbele), maar ik heb een iets kleiner huis (212 m²) en een grondgebonden warmtepomp.
quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Op papier wordt vandaag een dure dagIk zit al aan ¤ 5,06 voor het gehele huis, maar daarvan is ¤ 1,77 voor het laden van mijn auto (en die krijg ik terug dus telt op zich niet mee, maar het zíjn de bruto kosten voor het huis) dus wat overblijft is voor de rest van het huis incl de warmtepomp.
Ik zit toch ineens sterk te overwegen om zo'n Marstek neer te zetten trouwens
Wat bedoel je exact? Je kunt zo'n accu laden op de voordelige uren ja, maar dan moet je een dynamisch contract hebben, en dat heb jij niet.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Alleen een beetje jammer dat er niets van de panelen komt.
Zou je zo'n accu ook met je "voordelig laden" tarief kunnen doen, of is dat gekoppeld aan een bepaalde aansluiting?
Nope, maar zoveel heel voordelige uren zijn er nu niet toch?quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat bedoel je exact? Je kunt zo'n accu laden op de voordelige uren ja, maar dan moet je een dynamisch contract hebben, en dat heb jij niet.
Dat klopt. Nee, zo'n accu heb je dan ook niet voor de winter. Je kunt toch niet tegen je verbruik op, dus je hebt 'm puur ter ondersteuning van de nachten waarvan de bijbehorende dag wél aardig was qua weer, en er dus stroom in je accu is gegaan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nope, maar zoveel heel voordelige uren zijn er nu niet toch?
Die 2 cent minder op nachttarief gaan het verschil idd niet maken.
Nee, wel van een slecht geïsoleerd huis.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:22 schreef VEM2012 het volgende:
Heeft iedereen hier last van energiearmoede ofzo?
Toch, ergens wel zot dat we in Europa de energieprijzen zo verdomd duur hebben weten te maken dat de helft van de bevolking (las ik ergens) dan maar in de kou moet gaan zitten.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:13 schreef Inbox het volgende:
[..]
Nee, wel van een slecht geïsoleerd huis.
En gezien ik toch alleen woon en vrijwel alleen in de slaapkamer vertoef vind ik het wel even prima nu.
Zou ik een goed geïsoleerd huis hebben gehad, had ik nu gewoon tot 19 graden gestookt denk ik.
Hoeveel gas beuk je er wel niet doorheen in 24u als je je huis 10 graden op moet warmen?quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:00 schreef MissHobje het volgende:
17 koelt nu elke keer zo hard af.
Hopelijk zit ik zo weer op 19.
Slaapkamer was gister bij wakker worden 5!! Heb hem terug gekregen op 15 nu
Dit ja, geen zin om het 4 dubbele aan gas te betalen in vergelijking met mensen in een nieuwbouwhuis.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:13 schreef Inbox het volgende:
[..]
Nee, wel van een slecht geïsoleerd huis.
En gezien ik toch alleen woon en vrijwel alleen in de slaapkamer vertoef vind ik het wel even prima nu.
Zou ik een goed geïsoleerd huis hebben gehad, had ik nu gewoon tot 19 graden gestookt denk ik.
Uitzetten en alleen aanzetten wanneer je hem nodig hebt, alle warmte verdwijnt immers toch weer.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:28 schreef ChildoftheStars het volgende:
Even een domme vraag
Met dit weer koelt het gemakkelijk af tot een graad of tien. Uitgaande van andere jaren
Is het dan goedkoper om de kachel in de nacht zachtjes aan te laten of kan ik hem prijstechnisch beter uitdraaien?
Lekker in de kut kou zitten in je huis.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Uitzetten en alleen aanzetten wanneer je hem nodig hebt, alle warmte verdwijnt immers toch weer.
En hoe kleiner het verschil met de buitentemperatuur, hoe minder snel het afkoelt.
Tenzij je kachel vier uur doet over het op temperatuur brengen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Uitzetten en alleen aanzetten wanneer je hem nodig hebt, alle warmte verdwijnt immers toch weer.
En hoe kleiner het verschil met de buitentemperatuur, hoe minder snel het afkoelt.
Ja... ik zet hem ook niet hoog hoorquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ook dan. Want hoe kleiner het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur, hoe kleiner je warmteverlies is.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tenzij je kachel vier uur doet over het op temperatuur brengen.
Ik ga het eens proberen. Nu heb ik ‘m in de nacht op 17 staan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ook dan. Want hoe kleiner het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur, hoe kleiner je warmteverlies is.
Dan zit je met jouw afschuwelijke isolatie dus de hele nacht continu te stoken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik ga het eens proberen. Nu heb ik ‘m in de nacht op 17 staan.
Nee, de isolatie is prima. Nee, ik denk: het duurt echt een tijd voordat de kamer in de morgen op temperatuur is. En zo gaat dat sneller.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan zit je met jouw afschuwelijke isolatie dus de hele nacht continu te stoken.
Je kan toch niet echt serieus denken dat je gaat besparen hè?
Valt mee hoor ik stook niet veel gas met 0 op de meterquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:21 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoeveel gas beuk je er wel niet doorheen in 24u als je je huis 10 graden op moet warmen?
Als je goede isolatie had waar dat mogelijk zou helpen, had je niet heel lang hoeven te stoken om het überhaupt op temperatuur te krijgen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, de isolatie is prima. Nee, ik denk: het duurt echt een tijd voordat de kamer in de morgen op temperatuur is. En zo gaat dat sneller.
Nee, ik heb een bijzonder plafond: gewelfd en zo’n 5 meter hoog. Dus de warmte gaat naar boven, de isolatie is prima.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je goede isolatie had waar dat mogelijk zou helpen, had je niet heel lang hoeven te stoken om het überhaupt op temperatuur te krijgen.
Maar goed, you do you.
Dan is het 'prijstechnisch' nog steeds gunstiger, het is alleen minder comfortabel.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tenzij je kachel vier uur doet over het op temperatuur brengen.
Checkquote:Op woensdag 7 januari 2026 19:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan is het 'prijstechnisch' nog steeds gunstiger, het is alleen minder comfortabel.
Ik heb hem 's nachts op 16 staan en overdag nu, met deze temperaturen, op 20,5 tot 21, en ben ongeveer 4 kuub per 24 uur kwijt, inclusief douchen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:41 schreef Cruzinats het volgende:
Het kost me al vier kuub gas om de temp in de nacht op 16 graden te houden.
Vond het nët te warm, nu het buiten niet meer vriest.quote:
Woon je in Tanzania ofzo?quote:
Ik snap niet wat die half uur dan gaat doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:43 schreef Newone82 het volgende:
13.0 graden.
Prima te doen met muts en warmtedeken.
Vanavond kacheltje half uur aan
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:43 schreef Newone82 het volgende:
13.0 graden.
Prima te doen met muts en warmtedeken.
Vanavond kacheltje half uur aan
Bij mij staat ie al op zolder.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:48 schreef MissButterflyy het volgende:
18 graden. Zou m graag hoger zetten maar dat wordt me te duur.
🥶quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:16 schreef de_boswachter het volgende:
Verwarming half uur open gezet.
13.2 in de woonkamer
Ben jij een echte boswachter?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:16 schreef de_boswachter het volgende:
Verwarming half uur open gezet.
13.2 in de woonkamer
Luchtvochtigheid van 60% naar 50% brengenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik snap niet wat die half uur dan gaat doen.
Jij ben niet goed gelovig. Was ook bij mij zo.quote:
Staat je vloerverwarmingsverdeler standaard aan? Want dat ding zuipt stroom. Als ik dat ding 24/7 aan heb staan kost dat ruim 300kwh stroom per jaar. Met slim verwarmen (dus de verdeler alleen aanzetten indien nodig en in de periode april - september af en toe een kwartiertje aanzetten om m soepel te houden) was het verbruik afgelopen jaar 8kwh.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:11 schreef nostra het volgende:
Altijd 21.0 (vloerverwarming), ook als ik weg ben, tenzij echt voor langere tijd. Super geïsoleerd, dus verbruik valt reuze mee (vaste kosten echter niet).
Ik heb nergens gezegd dat ik dat toen wel geloofde.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:39 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Jij ben niet goed gelovig. Was ook bij mij zo.
Pas met afbeeldingen posten geloofde je mijn temperatuur.
Vermoeiend dit soort users.
Geen idee wat dat is, op de afleverset van de WKO in mijn woning zit een knop 'verwarmen' en 'koelen', verwarmen gaat alleen tussen november en maart aan. Stroomverbruik is in totaal 2 tientjes per maand max, dus niet echt reden om op te letten.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Staat je vloerverwarmingsverdeler standaard aan? Want dat ding zuipt stroom. Als ik dat ding 24/7 aan heb staan kost dat ruim 300kwh stroom per jaar. Met slim verwarmen (dus de verdeler alleen aanzetten indien nodig en in de periode april - september af en toe een kwartiertje aanzetten om m soepel te houden) was het verbruik afgelopen jaar 8kwh.
Wellicht is het dan al op elkaar afgestemd. Mijn klep van de stadsverwarming (quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Geen idee wat dat is, op de afleverset van de WKO in mijn woning zit een knop 'verwarmen' en 'koelen', verwarmen gaat alleen tussen november en maart aan. Stroomverbruik is in totaal 2 tientjes per maand max, dus niet echt reden om op te letten.
Foto maken van thermostaat is blijkbaar niet genoeg…..quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:45 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat ik dat toen wel geloofde.
21, geen sneeuwquote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:51 schreef Wantie het volgende:
23,6°C in de woonkamer.
Buiten sneeuwstorm.
Hier zijn de supermarkten vandaag geplunderd.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:24 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
21, geen sneeuw
Zou eerst rond 19.00u hier beginnen, later bijgesteld naar 21.00u, nu pas rond 2.00u
Beginnen met de ijspegels aan der kut te ontdooien.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik snap niet wat die half uur dan gaat doen.
Sta je weer met je dikke vlees paling naar je airco te kijken geile trekvogelquote:
Geen idee maar ik zet hem altijd terug naar 15.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Nu 14 (heb ik hem zelf gezet). Wat is eigenlijk de beste nachttemperatuur?
Zoiets heb ik ook ooit gehoord. Maar misschien is het inmiddels veranderd. Vannacht heb ik ‘m op 14 gehad. Scheelt niet heel veel.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:35 schreef Ama het volgende:
[..]
Geen idee maar ik zet hem altijd terug naar 15.
Lekker temperatuurtje pikquote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:51 schreef Wantie het volgende:
23,6°C in de woonkamer.
Buiten sneeuwstorm.
Ja volgens mij had ik dat ooit ook een keer gelezenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zoiets heb ik ook ooit gehoord. Maar misschien is het inmiddels veranderd. Vannacht heb ik ‘m op 14 gehad. Scheelt niet heel veel.
Hier koelt het ongeveer af naar 13-15 graden. Dus gewoon 15 handhaven kost niet veel en je bespaart op het verwarmen naar kamertemperatuur.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:40 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja volgens mij had ik dat ooit ook een keer gelezenen ik vind 15 in de nacht zelf wel fijn, kost me ook amper gas zo te zien. En is die sochtends ook niet zolang bezig om weer op temperatuur te komen. Maar 14 of 15 scheelt idd bijna niks.
Ligt aan of je tussenwoning hebt die al warmte krijgt van andere woning enz.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
15
Is het nodig om de koude ruimtes de cv aanzetten ivm erg vriezen komende nacht. Of overleven de leidingen dat wel?
Het is wel een rijtjes uit, alleen mijn huis "steekt uit"quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:13 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ligt aan of je tussenwoning hebt die al warmte krijgt van andere woning enz.
Vrijstaande woning altijd aanzetten.
Zou ik het zeker warm stoken even ja.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:18 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het is wel een rijtjes uit, alleen mijn huis "steekt uit"
Ik zet ze vanavond voor de zekerheid aan. Als het mis gaat is de schade groter dan het stookbedrag dunkt mij
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengtquote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:15 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Luchtvochtigheid van 60% naar 50% brengen![]()
En nu 15 gradenKan weer uit kacheltje.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:04 schreef Rozevla het volgende:
Ik denk dat ik hem vandaag lekker tot 24 ga stoken
Luchtig geklede rondborstige jonge deerne erbij, die je met een groot palmblad frisse lucht toe wuiftquote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:40 schreef vosss het volgende:
[..]Puike temperaturen dit
Korte broek, shirtje, slippertjes aan, baco'tje erbij.
Boh!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Luchtig geklede rondborstige jonge deerne erbij, die je met een groot palmblad frisse lucht toe wuift
Dan draai ik straks alles openquote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:19 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Zou ik het zeker warm stoken even ja.
Want?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengt
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Tip, laat vannacht de temp gewoon hoog, bv op 20 of 21c.
De energie voor afkoeling en weer opwarmen en de slechte efficiënte zorg ervoor dat doordraaien beter is.
De temp kan vannacht dik onder de -10C raken met harde wind, uitzonderlijk.
Afhankelijk van waar je woont.
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengt
Ja maar even een half uurtje stoken kan dan toch het verschil niet maken lijkt me? Het helpt misschien voor heel even lijkt me.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.
De luchtvochtigheid in mijn woonkamer is nu 40% bij 20.5 graden. Dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht zou bij 15 graden ongeveer 55% zijn.
Vocht verdwijnt alleen door ventilatie.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:30 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja maar even een half uurtje stoken kan dan toch het verschil niet maken lijkt me? Het helpt misschien voor heel even lijkt me.
Dus dat half uurtje heeft helemaal geen nut dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vocht verdwijnt alleen door ventilatie.
Ik heb in de stookperiode de cv zo ingesteld dat ie 's nachts op 16 graden staat en overdag op standaard 19,5.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.
Of het rendabeler is om 's nachts door te verwarmen hangt af van de installatie en het huis en kan je niet zo algemeen stellen.
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.
Of het rendabeler is om 's nachts door te verwarmen hangt af van de installatie en het huis en kan je niet zo algemeen stellen.
Hardere wind zorgt voor meer turbulentie en een betere gemixte laag nabij het oppervlak, wat er toe leidt dat het aan het oppervlakte tijdens de nacht minder koud wordt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?
Ik heb honderden installaties draaien met energiemeting en monitoring dus misschien heb ik er een beetje kijk op.
Ja dat weet ik.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hardere wind zorgt voor meer turbulentie en een betere gemixte laag nabij het oppervlak, wat er toe leidt dat het aan het oppervlakte tijdens de nacht minder koud wordt.
Wat een megooltje hè sgatquote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:35 schreef Ama het volgende:
[..]
Dus dat half uurtje heeft helemaal geen nut dan?
Je begon zelf over de harde wind.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat weet ik.
Het ging om bij strenge vorst nachtverlaging toepassen of niet.
Niet random facts over het weer en klimatologie
Gisteravond, na de shoarma, dat was pas een harde windquote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:59 schreef Felagund het volgende:
[..]
Je begon zelf over de harde wind.
Jawel, zoals @Felagund uitlegt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?
Jij staat erom bekend de grootste onzin uit je dikke duim te trekken, dus het zal allemaal wel johquote:Ik heb honderden installaties draaien met energiemeting en monitoring dus misschien heb ik er een beetje kijk op.
Normaal niet maar deze erg koude nacht wel. En het is gewoon comfortabeler en geeft minder kans op problemen.quote:Op zondag 11 januari 2026 08:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jawel, zoals @:Felagund uitlegt.
[..]
Jij staat erom bekend de grootste onzin uit je dikke duim te trekken, dus het zal allemaal wel joh.
In huizen die's nachts flink afkoelen wordt over het algemeen gestookt met gasketels, en dan is rendement alleen hoger bij lage retourtemperaturen. Dat vereist een goede waterzijdige inregeling en laag minimumvermogen van de ketel.
En bovenal: elke kWh warmte die niet naar buiten verdwijnt hoef je niet bij te stoken, en warmteverlies is proportioneel aan het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. In slecht geïsoleerde woningen ga je dat nooit compenseren door een hypothetisch hoger rendement van de ketel.
Nou, vertel!quote:Op zondag 11 januari 2026 08:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Normaal niet maar deze erg koude nacht wel.
Laat die doelpalen eens met rust joh. Je had het over efficiëntie, en nu kom je met comfort en kans op problemen.quote:En het is gewoon comfortabeler en geeft minder kans op problemen.
En voor warmtepompen geldt dat zeker wel.
Daarom zeg ik dat maar dat geloof je toch niet.
Iquote:Op zondag 11 januari 2026 09:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou, vertel!
[..]
Laat die doelpalen eens met rust joh. Je had het over efficiëntie, en nu kom je met comfort en kans op problemen.
Dat het voor warmtepompen geldt is duidelijk, maar ik heb het specifiek over gasketels. Jij komt met een algemene stelling en mijn punt is dat die vlieger voor veel woningen simpelweg niet opgaat.
Uh nee. Gr uit mijn sociale huurhuis.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Iedereen heeft toch onderhand wel een warmtepomp?
Zo nee bel 0800-8070
Uh nee. Gr uit mijn koophuis.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Zo nee bel 0800-8070
Trouwens ben jouw vette bek wel zat.
Als jij geen poep praat dan heb je geen last van mijn vette bek.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Zo nee bel 0800-8070
Trouwens ben jouw vette bek wel zat.
Waarom doe je jezelf dit aan? 14 is gewoon ongezond.quote:
Zei ik toch.quote:Op zondag 11 januari 2026 13:30 schreef StateOfMind het volgende:
Omdat het gisteren zo koud was, heb ik heb overdag en 's avonds op 21 gehad (normaal op 19,5 tot 20,5), en 's nachts op 20 (normaal 16) en wat blijkt: mijn 24 uurs verbruik is exact hetzelfde
En ook al zou het niet ongezond zijn, het is gewoon oncomfortabel.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom doe je jezelf dit aan? 14 is gewoon ongezond.
Het was idd naar aanleiding van jouw post ja, ik dacht toch eens proberen.quote:
Naja, kijk, als je het geld er niet voor hebt, dan snap ik het wel. Of nou ja, denk ik. Want die rekening gaat komen, en je hebt het geld gewoon niet, ja, wat ga je dan doen?quote:Op zondag 11 januari 2026 20:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En ook al zou het niet ongezond zijn, het is gewoon oncomfortabel.
Juist thuis in je woning moet het gewoon lekker aangenaam en comfortabel zijn.
Gekut met warmtedekens en en kruiken zou toch onnodig moeten zijn.
Toen de gasprijzen net na de invasie erg hoog waren, heb ik vanwege een laag inkomen (chronisch ziek) ook lager gestookt (niet zo laag als sommigen hier, maar maximaal 17,5).
En dat was te doen, veel met fleecedekens gezeten.
Maar toen het het jaar erop weer kon, weer hoger gestookt.
Maar goed, ieder voor zich natuurlijk.
Dat is ook wel afhankelijk van de woning en niet overal hetzelfde.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:33 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het was idd naar aanleiding van jouw post ja, ik dacht toch eens proberen.
Had eigenlijk verwacht dat het verbruik toe zou nemen.
Bron?quote:Op zondag 11 januari 2026 20:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom doe je jezelf dit aan? 14 is gewoon ongezond.
quote:Op maandag 12 januari 2026 13:46 schreef Newone82 het volgende:
13.0 graden.
Lekker raam open want niet zo koud.
-8 hier, heb mn shirt uitgedaan. Wat een bloedhitte.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:46 schreef Newone82 het volgende:
13.0 graden.
Lekker raam open want niet zo koud.
Niet als kritiek, maar nieuwsgierigheid: hoe kom je op het idee om voor een .7 te gaan? Waarom niet 22?quote:
quote:Op maandag 12 januari 2026 16:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Niet als kritiek, maar nieuwsgierigheid: hoe kom je op het idee om voor een .7 te gaan? Waarom niet 22?
Ah! Dank je welquote:Op maandag 12 januari 2026 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
Dat is niet hoe een warmtepomp werkt. Of nou ja, somewhat. Dus mijn doeltemperatuur is 21,5 Maar omdat ik stook op buitentemperatuur bepaald hij zelf wat hij doet. Dus hij heeft een marge van 0,5 graad. Dus als ik instel op 21,5 dan stopt hij niet met verwarmen op 21,5, maar hij gaat door tot 22. Als hij 22 bereikt dan stopt hij, en dan begint hij pas weer tot het is afgekoeld naar 21. De kunst is hem zo in te stellen (dit is trial & error qua instellingen) dat hij de ingestelde temperatuur nét aan haalt, zonder de hele tijd aan en uit te gaan, want dat laatste wordt pendelen genoemd, en dat wil je idealiter niet.
Met andere woorden, hij komt niet aan de 22, maar dat wil ik ook niet, want anders staat hij te ruim ingesteld. Dat staat hij nu in principe ook, maar die 0,2 graden ga ik geen moeite voor doen. Als het warmer wordt zal hij steeds makkelijker die 22 graden gaan halen, en dan uit gaan, maar het duurt dan ook weer steeds langer tot het afgekoeld is tot 21, tot hij op een gegeven moment helemaal niks meer doet, omdat de temperatuur in huis niet meer koelt tot 21 graden, omdat het buiten dan te warm daarvoor is.
Maar wat meet zo'n simpel metertje van de Action dan? Want de luchtvochtigheid daalt als het kouder wordtquote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.
De luchtvochtigheid in mijn woonkamer is nu 40% bij 20.5 graden. Dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht zou bij 15 graden ongeveer 55% zijn.
Relatief niet maar absoluut wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:45 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Maar wat meet zo'n simpel metertje van de Action dan? Want de luchtvochtigheid daalt als het kouder wordt
En om het nog ingewikkelder te maken in de zomer precies omgekeerd om de vloeren te koelenquote:Op maandag 12 januari 2026 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
Dat is niet hoe een warmtepomp werkt. Of nou ja, somewhat. Dus mijn doeltemperatuur is 21,5 Maar omdat ik stook op buitentemperatuur bepaald hij zelf wat hij doet. Dus hij heeft een marge van 0,5 graad. Dus als ik instel op 21,5 dan stopt hij niet met verwarmen op 21,5, maar hij gaat door tot 22. Als hij 22 bereikt dan stopt hij, en dan begint hij pas weer tot het is afgekoeld naar 21. De kunst is hem zo in te stellen (dit is trial & error qua instellingen) dat hij de ingestelde temperatuur nét aan haalt, zonder de hele tijd aan en uit te gaan, want dat laatste wordt pendelen genoemd, en dat wil je idealiter niet.
Met andere woorden, hij komt niet aan de 22, maar dat wil ik ook niet, want anders staat hij te ruim ingesteld. Dat staat hij nu in principe ook, maar die 0,2 graden ga ik geen moeite voor doen. Als het warmer wordt zal hij steeds makkelijker die 22 graden gaan halen, en dan uit gaan, maar het duurt dan ook weer steeds langer tot het afgekoeld is tot 21, tot hij op een gegeven moment helemaal niks meer doet, omdat de temperatuur in huis niet meer koelt tot 21 graden, omdat het buiten dan te warm daarvoor is.
Ja, al gebruik ik dat hoofdzakelijk om de bron in balans te houden. Ik geloof daar niet helemaal in, maar ik zet het toch maar aan. Voor het echte koelen (lees: vocht uit de lucht halen) gebruik ik airco's want dat kan een WP toch niet.quote:Op maandag 12 januari 2026 22:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
En om het nog ingewikkelder te maken in de zomer precies omgekeerd om de vloeren te koelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |