Dat komt wel goed.quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:26 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
20 graden op dit soort ijsdagen is ook wel serieus hoog. Veel plezier met je gasrekening.
RIP gasrekeningquote:Op zaterdag 27 december 2025 18:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Update: ik zag toevallig dat mijn thermostaat/ketel inmiddels de 20 heeft bereikt. Daar heeft ie acht uur over gedaan. Ik ben me d’r eentje.
Dat is knap! En waarschijnlijk alleen in Nederland mogelijk, waar comfort geen basisvoorziening is. Ook in diverse gebouwen en winkels is het vaak opmerklijk koud.quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:38 schreef ChildoftheStars het volgende:
11 toen ik beneden kwam
Nu 15
Dikke prima
Op advies van hier wel eventjes meer gestookt (de kachel danquote:Op zondag 28 december 2025 13:46 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat is knap! En waarschijnlijk alleen in Nederland mogelijk, waar comfort geen basisvoorziening is. Ook in diverse gebouwen en winkels is het vaak opmerklijk koud.
Bij een modulerende ketel kan dat idd zo zijn toch?quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:54 schreef Kottnauer het volgende:
Mijn huisgenoten zetten de thermostaat soms om 23 omdat ze denken dat het dan sneller warm wordt.
Kun je dat uitleggen? Hoe werkt dat?quote:Op zondag 28 december 2025 14:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij een modulerende ketel kan dat idd zo zijn toch?
(op het gevaar af dat ik ergens iets fouts zeg maar in grote lijnen)quote:Op zondag 28 december 2025 17:55 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Kun je dat uitleggen? Hoe werkt dat?
Top, bedankt. Ik ga eens uitzoeken wat ik heb thuis.quote:Op zondag 28 december 2025 18:06 schreef r_one het volgende:
[..]
(op het gevaar af dat ik ergens iets fouts zeg maar in grote lijnen)
Een aan/uit ketel werkt of niet, of geeft vol vermogen.
Een moduleren ketel brandt veel geleidelijker, eigenlijk constant ietsjes om op de ingestelde temperatuur te blijven.
Maar bij een grote warmtevraag zal een modulerende ketel ook eerst voluit gaan en pas later, als het bijna of rond de gevraagde temperatuur is, gaan dimmen.
Stel het is 15 graden en je wilt het 20 hebben.
Een aan/uit ketel zal 100% geven totdat de 20 bereikt is en dan stoppen.
Een modulerende ketel zal 100% van 15 tot 19 en dan alvast gaan dimmen.
De huisgenoten die ´m op 23 zetten willen dat/ie ook van 19-20 graden voluit brandt, dan is-ie er het snelst.
Niet vergeten om 'de thermostaat dan handmatig bij 20 graden terug te zetten, anders wordt het een sauna![]()
Nou, zoiets dus.
Beetje moderne ketel is modulerend.quote:Op zondag 28 december 2025 19:21 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Top, bedankt. Ik ga eens uitzoeken wat ik heb thuis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |