Want?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengt
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Tip, laat vannacht de temp gewoon hoog, bv op 20 of 21c.
De energie voor afkoeling en weer opwarmen en de slechte efficiënte zorg ervoor dat doordraaien beter is.
De temp kan vannacht dik onder de -10C raken met harde wind, uitzonderlijk.
Afhankelijk van waar je woont.
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengt
Ja maar even een half uurtje stoken kan dan toch het verschil niet maken lijkt me? Het helpt misschien voor heel even lijkt me.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.
De luchtvochtigheid in mijn woonkamer is nu 40% bij 20.5 graden. Dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht zou bij 15 graden ongeveer 55% zijn.
Vocht verdwijnt alleen door ventilatie.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:30 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja maar even een half uurtje stoken kan dan toch het verschil niet maken lijkt me? Het helpt misschien voor heel even lijkt me.
Dus dat half uurtje heeft helemaal geen nut dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vocht verdwijnt alleen door ventilatie.
Ik heb in de stookperiode de cv zo ingesteld dat ie 's nachts op 16 graden staat en overdag op standaard 19,5.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.
Of het rendabeler is om 's nachts door te verwarmen hangt af van de installatie en het huis en kan je niet zo algemeen stellen.
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.
Of het rendabeler is om 's nachts door te verwarmen hangt af van de installatie en het huis en kan je niet zo algemeen stellen.
Hardere wind zorgt voor meer turbulentie en een betere gemixte laag nabij het oppervlak, wat er toe leidt dat het aan het oppervlakte tijdens de nacht minder koud wordt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?
Ik heb honderden installaties draaien met energiemeting en monitoring dus misschien heb ik er een beetje kijk op.
Ja dat weet ik.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hardere wind zorgt voor meer turbulentie en een betere gemixte laag nabij het oppervlak, wat er toe leidt dat het aan het oppervlakte tijdens de nacht minder koud wordt.
Wat een megooltje hè sgatquote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:35 schreef Ama het volgende:
[..]
Dus dat half uurtje heeft helemaal geen nut dan?
Je begon zelf over de harde wind.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat weet ik.
Het ging om bij strenge vorst nachtverlaging toepassen of niet.
Niet random facts over het weer en klimatologie
Gisteravond, na de shoarma, dat was pas een harde windquote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:59 schreef Felagund het volgende:
[..]
Je begon zelf over de harde wind.
Jawel, zoals @Felagund uitlegt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?
Jij staat erom bekend de grootste onzin uit je dikke duim te trekken, dus het zal allemaal wel johquote:Ik heb honderden installaties draaien met energiemeting en monitoring dus misschien heb ik er een beetje kijk op.
Normaal niet maar deze erg koude nacht wel. En het is gewoon comfortabeler en geeft minder kans op problemen.quote:Op zondag 11 januari 2026 08:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jawel, zoals @:Felagund uitlegt.
[..]
Jij staat erom bekend de grootste onzin uit je dikke duim te trekken, dus het zal allemaal wel joh.
In huizen die's nachts flink afkoelen wordt over het algemeen gestookt met gasketels, en dan is rendement alleen hoger bij lage retourtemperaturen. Dat vereist een goede waterzijdige inregeling en laag minimumvermogen van de ketel.
En bovenal: elke kWh warmte die niet naar buiten verdwijnt hoef je niet bij te stoken, en warmteverlies is proportioneel aan het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. In slecht geïsoleerde woningen ga je dat nooit compenseren door een hypothetisch hoger rendement van de ketel.
Nou, vertel!quote:Op zondag 11 januari 2026 08:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Normaal niet maar deze erg koude nacht wel.
Laat die doelpalen eens met rust joh. Je had het over efficiëntie, en nu kom je met comfort en kans op problemen.quote:En het is gewoon comfortabeler en geeft minder kans op problemen.
En voor warmtepompen geldt dat zeker wel.
Daarom zeg ik dat maar dat geloof je toch niet.
Iquote:Op zondag 11 januari 2026 09:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou, vertel!
[..]
Laat die doelpalen eens met rust joh. Je had het over efficiëntie, en nu kom je met comfort en kans op problemen.
Dat het voor warmtepompen geldt is duidelijk, maar ik heb het specifiek over gasketels. Jij komt met een algemene stelling en mijn punt is dat die vlieger voor veel woningen simpelweg niet opgaat.
Uh nee. Gr uit mijn sociale huurhuis.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Iedereen heeft toch onderhand wel een warmtepomp?
Zo nee bel 0800-8070
Uh nee. Gr uit mijn koophuis.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Zo nee bel 0800-8070
Trouwens ben jouw vette bek wel zat.
Als jij geen poep praat dan heb je geen last van mijn vette bek.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Zo nee bel 0800-8070
Trouwens ben jouw vette bek wel zat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |