Hier koelt het ongeveer af naar 13-15 graden. Dus gewoon 15 handhaven kost niet veel en je bespaart op het verwarmen naar kamertemperatuur.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:40 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja volgens mij had ik dat ooit ook een keer gelezenen ik vind 15 in de nacht zelf wel fijn, kost me ook amper gas zo te zien. En is die sochtends ook niet zolang bezig om weer op temperatuur te komen. Maar 14 of 15 scheelt idd bijna niks.
Ligt aan of je tussenwoning hebt die al warmte krijgt van andere woning enz.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
15
Is het nodig om de koude ruimtes de cv aanzetten ivm erg vriezen komende nacht. Of overleven de leidingen dat wel?
Het is wel een rijtjes uit, alleen mijn huis "steekt uit"quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:13 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ligt aan of je tussenwoning hebt die al warmte krijgt van andere woning enz.
Vrijstaande woning altijd aanzetten.
Zou ik het zeker warm stoken even ja.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:18 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het is wel een rijtjes uit, alleen mijn huis "steekt uit"
Ik zet ze vanavond voor de zekerheid aan. Als het mis gaat is de schade groter dan het stookbedrag dunkt mij
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengtquote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:15 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Luchtvochtigheid van 60% naar 50% brengen![]()
En nu 15 gradenKan weer uit kacheltje.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:04 schreef Rozevla het volgende:
Ik denk dat ik hem vandaag lekker tot 24 ga stoken
Luchtig geklede rondborstige jonge deerne erbij, die je met een groot palmblad frisse lucht toe wuiftquote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:40 schreef vosss het volgende:
[..]Puike temperaturen dit
Korte broek, shirtje, slippertjes aan, baco'tje erbij.
Boh!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Luchtig geklede rondborstige jonge deerne erbij, die je met een groot palmblad frisse lucht toe wuift
Dan draai ik straks alles openquote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:19 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Zou ik het zeker warm stoken even ja.
Want?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengt
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Tip, laat vannacht de temp gewoon hoog, bv op 20 of 21c.
De energie voor afkoeling en weer opwarmen en de slechte efficiënte zorg ervoor dat doordraaien beter is.
De temp kan vannacht dik onder de -10C raken met harde wind, uitzonderlijk.
Afhankelijk van waar je woont.
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder dat bij jou de luchtvochtigheid zo hoog is bij een koude temperatuur! En dat kachel aan de luchtvochtigheid omlaag brengt
Ja maar even een half uurtje stoken kan dan toch het verschil niet maken lijkt me? Het helpt misschien voor heel even lijkt me.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.
De luchtvochtigheid in mijn woonkamer is nu 40% bij 20.5 graden. Dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht zou bij 15 graden ongeveer 55% zijn.
Vocht verdwijnt alleen door ventilatie.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:30 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja maar even een half uurtje stoken kan dan toch het verschil niet maken lijkt me? Het helpt misschien voor heel even lijkt me.
Dus dat half uurtje heeft helemaal geen nut dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vocht verdwijnt alleen door ventilatie.
Ik heb in de stookperiode de cv zo ingesteld dat ie 's nachts op 16 graden staat en overdag op standaard 19,5.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.
Of het rendabeler is om 's nachts door te verwarmen hangt af van de installatie en het huis en kan je niet zo algemeen stellen.
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar het hard waait zal het vannacht juist niet heel koud worden, en andersom.
Of het rendabeler is om 's nachts door te verwarmen hangt af van de installatie en het huis en kan je niet zo algemeen stellen.
Hardere wind zorgt voor meer turbulentie en een betere gemixte laag nabij het oppervlak, wat er toe leidt dat het aan het oppervlakte tijdens de nacht minder koud wordt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?
Ik heb honderden installaties draaien met energiemeting en monitoring dus misschien heb ik er een beetje kijk op.
Ja dat weet ik.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hardere wind zorgt voor meer turbulentie en een betere gemixte laag nabij het oppervlak, wat er toe leidt dat het aan het oppervlakte tijdens de nacht minder koud wordt.
Wat een megooltje hè sgatquote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:35 schreef Ama het volgende:
[..]
Dus dat half uurtje heeft helemaal geen nut dan?
Je begon zelf over de harde wind.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat weet ik.
Het ging om bij strenge vorst nachtverlaging toepassen of niet.
Niet random facts over het weer en klimatologie
Gisteravond, na de shoarma, dat was pas een harde windquote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:59 schreef Felagund het volgende:
[..]
Je begon zelf over de harde wind.
Jawel, zoals @Felagund uitlegt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met hard waaien maar verklaar je nader?
Jij staat erom bekend de grootste onzin uit je dikke duim te trekken, dus het zal allemaal wel johquote:Ik heb honderden installaties draaien met energiemeting en monitoring dus misschien heb ik er een beetje kijk op.
Normaal niet maar deze erg koude nacht wel. En het is gewoon comfortabeler en geeft minder kans op problemen.quote:Op zondag 11 januari 2026 08:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jawel, zoals @:Felagund uitlegt.
[..]
Jij staat erom bekend de grootste onzin uit je dikke duim te trekken, dus het zal allemaal wel joh.
In huizen die's nachts flink afkoelen wordt over het algemeen gestookt met gasketels, en dan is rendement alleen hoger bij lage retourtemperaturen. Dat vereist een goede waterzijdige inregeling en laag minimumvermogen van de ketel.
En bovenal: elke kWh warmte die niet naar buiten verdwijnt hoef je niet bij te stoken, en warmteverlies is proportioneel aan het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. In slecht geïsoleerde woningen ga je dat nooit compenseren door een hypothetisch hoger rendement van de ketel.
Nou, vertel!quote:Op zondag 11 januari 2026 08:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Normaal niet maar deze erg koude nacht wel.
Laat die doelpalen eens met rust joh. Je had het over efficiëntie, en nu kom je met comfort en kans op problemen.quote:En het is gewoon comfortabeler en geeft minder kans op problemen.
En voor warmtepompen geldt dat zeker wel.
Daarom zeg ik dat maar dat geloof je toch niet.
Iquote:Op zondag 11 januari 2026 09:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou, vertel!
[..]
Laat die doelpalen eens met rust joh. Je had het over efficiëntie, en nu kom je met comfort en kans op problemen.
Dat het voor warmtepompen geldt is duidelijk, maar ik heb het specifiek over gasketels. Jij komt met een algemene stelling en mijn punt is dat die vlieger voor veel woningen simpelweg niet opgaat.
Uh nee. Gr uit mijn sociale huurhuis.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Iedereen heeft toch onderhand wel een warmtepomp?
Zo nee bel 0800-8070
Uh nee. Gr uit mijn koophuis.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Zo nee bel 0800-8070
Trouwens ben jouw vette bek wel zat.
Als jij geen poep praat dan heb je geen last van mijn vette bek.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
I
Zo nee bel 0800-8070
Trouwens ben jouw vette bek wel zat.
Waarom doe je jezelf dit aan? 14 is gewoon ongezond.quote:
Zei ik toch.quote:Op zondag 11 januari 2026 13:30 schreef StateOfMind het volgende:
Omdat het gisteren zo koud was, heb ik heb overdag en 's avonds op 21 gehad (normaal op 19,5 tot 20,5), en 's nachts op 20 (normaal 16) en wat blijkt: mijn 24 uurs verbruik is exact hetzelfde
En ook al zou het niet ongezond zijn, het is gewoon oncomfortabel.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom doe je jezelf dit aan? 14 is gewoon ongezond.
Het was idd naar aanleiding van jouw post ja, ik dacht toch eens proberen.quote:
Naja, kijk, als je het geld er niet voor hebt, dan snap ik het wel. Of nou ja, denk ik. Want die rekening gaat komen, en je hebt het geld gewoon niet, ja, wat ga je dan doen?quote:Op zondag 11 januari 2026 20:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En ook al zou het niet ongezond zijn, het is gewoon oncomfortabel.
Juist thuis in je woning moet het gewoon lekker aangenaam en comfortabel zijn.
Gekut met warmtedekens en en kruiken zou toch onnodig moeten zijn.
Toen de gasprijzen net na de invasie erg hoog waren, heb ik vanwege een laag inkomen (chronisch ziek) ook lager gestookt (niet zo laag als sommigen hier, maar maximaal 17,5).
En dat was te doen, veel met fleecedekens gezeten.
Maar toen het het jaar erop weer kon, weer hoger gestookt.
Maar goed, ieder voor zich natuurlijk.
Dat is ook wel afhankelijk van de woning en niet overal hetzelfde.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:33 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het was idd naar aanleiding van jouw post ja, ik dacht toch eens proberen.
Had eigenlijk verwacht dat het verbruik toe zou nemen.
Bron?quote:Op zondag 11 januari 2026 20:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom doe je jezelf dit aan? 14 is gewoon ongezond.
quote:Op maandag 12 januari 2026 13:46 schreef Newone82 het volgende:
13.0 graden.
Lekker raam open want niet zo koud.
-8 hier, heb mn shirt uitgedaan. Wat een bloedhitte.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:46 schreef Newone82 het volgende:
13.0 graden.
Lekker raam open want niet zo koud.
Niet als kritiek, maar nieuwsgierigheid: hoe kom je op het idee om voor een .7 te gaan? Waarom niet 22?quote:
quote:Op maandag 12 januari 2026 16:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Niet als kritiek, maar nieuwsgierigheid: hoe kom je op het idee om voor een .7 te gaan? Waarom niet 22?
Ah! Dank je welquote:Op maandag 12 januari 2026 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
Dat is niet hoe een warmtepomp werkt. Of nou ja, somewhat. Dus mijn doeltemperatuur is 21,5 Maar omdat ik stook op buitentemperatuur bepaald hij zelf wat hij doet. Dus hij heeft een marge van 0,5 graad. Dus als ik instel op 21,5 dan stopt hij niet met verwarmen op 21,5, maar hij gaat door tot 22. Als hij 22 bereikt dan stopt hij, en dan begint hij pas weer tot het is afgekoeld naar 21. De kunst is hem zo in te stellen (dit is trial & error qua instellingen) dat hij de ingestelde temperatuur nét aan haalt, zonder de hele tijd aan en uit te gaan, want dat laatste wordt pendelen genoemd, en dat wil je idealiter niet.
Met andere woorden, hij komt niet aan de 22, maar dat wil ik ook niet, want anders staat hij te ruim ingesteld. Dat staat hij nu in principe ook, maar die 0,2 graden ga ik geen moeite voor doen. Als het warmer wordt zal hij steeds makkelijker die 22 graden gaan halen, en dan uit gaan, maar het duurt dan ook weer steeds langer tot het afgekoeld is tot 21, tot hij op een gegeven moment helemaal niks meer doet, omdat de temperatuur in huis niet meer koelt tot 21 graden, omdat het buiten dan te warm daarvoor is.
Maar wat meet zo'n simpel metertje van de Action dan? Want de luchtvochtigheid daalt als het kouder wordtquote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is logisch, want het gaat om de relatieve luchtvochtigheid: hoe warmer de lucht is hoe meer vocht 'ie kan bevatten. Dus bij een vaste absolute luchtvochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid afnemen bij een toenemende temperatuur.
De luchtvochtigheid in mijn woonkamer is nu 40% bij 20.5 graden. Dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht zou bij 15 graden ongeveer 55% zijn.
Relatief niet maar absoluut wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:45 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Maar wat meet zo'n simpel metertje van de Action dan? Want de luchtvochtigheid daalt als het kouder wordt
En om het nog ingewikkelder te maken in de zomer precies omgekeerd om de vloeren te koelenquote:Op maandag 12 januari 2026 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
Dat is niet hoe een warmtepomp werkt. Of nou ja, somewhat. Dus mijn doeltemperatuur is 21,5 Maar omdat ik stook op buitentemperatuur bepaald hij zelf wat hij doet. Dus hij heeft een marge van 0,5 graad. Dus als ik instel op 21,5 dan stopt hij niet met verwarmen op 21,5, maar hij gaat door tot 22. Als hij 22 bereikt dan stopt hij, en dan begint hij pas weer tot het is afgekoeld naar 21. De kunst is hem zo in te stellen (dit is trial & error qua instellingen) dat hij de ingestelde temperatuur nét aan haalt, zonder de hele tijd aan en uit te gaan, want dat laatste wordt pendelen genoemd, en dat wil je idealiter niet.
Met andere woorden, hij komt niet aan de 22, maar dat wil ik ook niet, want anders staat hij te ruim ingesteld. Dat staat hij nu in principe ook, maar die 0,2 graden ga ik geen moeite voor doen. Als het warmer wordt zal hij steeds makkelijker die 22 graden gaan halen, en dan uit gaan, maar het duurt dan ook weer steeds langer tot het afgekoeld is tot 21, tot hij op een gegeven moment helemaal niks meer doet, omdat de temperatuur in huis niet meer koelt tot 21 graden, omdat het buiten dan te warm daarvoor is.
Ja, al gebruik ik dat hoofdzakelijk om de bron in balans te houden. Ik geloof daar niet helemaal in, maar ik zet het toch maar aan. Voor het echte koelen (lees: vocht uit de lucht halen) gebruik ik airco's want dat kan een WP toch niet.quote:Op maandag 12 januari 2026 22:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
En om het nog ingewikkelder te maken in de zomer precies omgekeerd om de vloeren te koelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |