Laatst zat ik zonder verse knoflook (heb wel een potje gemalen in huis gelukkig) dus daarna maar extra gekocht want bollen kunnen ingevroren worden, ideaalquote:Op zondag 21 december 2025 17:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
Moeders deed boodschappen voor de kerst-soep.
'Ik heb alles behalve de knoflook. Maar die heb ik thuis in een potje'
Aangezien het idee hier is dat er een verse bol knoflook gepoft wordt, en ik toch in de winkel was heb ik die misstand maar gauw recht gezet. Volgens mij heeft mijn moeder nog nooit verse knoflook gebruikt
quote:
Ingevroren? Dit wist ik niet!quote:Op zondag 21 december 2025 17:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Laatst zat ik zonder verse knoflook (heb wel een potje gemalen in huis gelukkig) dus daarna maar extra gekocht want bollen kunnen ingevroren worden, ideaal
Dat durf ik niet te zeggen. Maar wanneer het velletje erom zit vast wel.quote:Op zondag 21 december 2025 17:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ingevroren? Dit wist ik niet!
Kan dat ook per teen? Want ik koop vaak een bol en gooi vervolgens de uitgedroogde helft weg.
Zeker, gepeld en al. Hartstikke handig. Je kunt ze na een minuutje al persen.quote:Op zondag 21 december 2025 17:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ingevroren? Dit wist ik niet!
Kan dat ook per teen? Want ik koop vaak een bol en gooi vervolgens de uitgedroogde helft weg.
Maar stinkt dat niet in de vriezer?quote:Op zondag 21 december 2025 18:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zeker, gepeld en al. Hartstikke handig. Je kunt ze na een minuutje al persen.
Ik heb natuurlijk die knoflookintolerantie. Maar ik kan wel tegen olie gemaakt van knoflook en tegen meegestoofde/gekookte knoflook die ik er later uit haal. Toevallig geven knoflookschillen ook veel smaak.
Ik schil teentjes en doe de afsnijdsels, schillen en misbaksels in de olie. De rest van de gepelde teentjes gaan de vriezer in.
Nee, totaal niet.quote:Op zondag 21 december 2025 18:06 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Maar stinkt dat niet in de vriezer?
Ik heb heel veel van dat soort handige dingen in de vriezer. Citroensap, maar ook citroenrasp. Wanneer ik een klein beetje wijn over heb dan in een ijsblokjes zak, maar dat ook met overgebleven kokosmelk. Ook overgebleven passata vries ik in. En verse kruiden die er niet mooi uit hoeven te zien (tijm, rozemarijn, salie etc wat je mee kookt)quote:
Hier ook. En stukjes citroen en gember voor in de thee. Diverse soorten peper. Recent heb ik een aantal sinaasappels ingevroren in stukjes, sap, rasp en stukken schil. Hartstikke handig.quote:Op zondag 21 december 2025 18:09 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb heel veel van dat soort handige dingen in de vriezer. Citroensap, maar ook citroenrasp. Wanneer ik een klein beetje wijn over heb dan in een ijsblokjes zak, maar dat ook met overgebleven kokosmelk. Ook overgebleven passata vries ik in. En verse kruiden die er niet mooi uit hoeven te zien (tijm, rozemarijn, salie etc wat je mee kookt)
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.quote:Op zondag 21 december 2025 17:46 schreef Kaatje1 het volgende:
Echt werkelijk nog nooit foelie gebruikt in draadjesvlees.
Dit en Saffraanquote:Op zondag 21 december 2025 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.
Maar niet iedere balpen is mijn ervaringquote:Op zondag 21 december 2025 18:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik doe dit soort dingen in zakken en als zo'n zak leeg is doe ik hem los voor hetgebruik in de vriezer, op een stapeltje. Ik wist dat ik een leeg knoflookzakje in de vriezer had liggen maar moest toch enorm hard snuiven om te ruiken welke het was. Het leek me geen goed idee om daar bessen in op te bergen.
Over zakjes gesproken. Ik kwam er vandaag achter dat je daar gewoon met balpen op kunt schrijven, helemaal geen stift nodig. Voor de zichtbaarheid is een stift wel beter. Maar ik was vandaag wat zaden aan het oogsten en op die zakjes is balpen ook prima.
Saffraan is toch heel duur? Altijd al geweest toch?quote:
Hey Bart! Jij hier?quote:Op zondag 21 december 2025 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.
Als enthousiaste hobbykok kom ik hier veel te weinig inderdaad. Het is hier altijd fijn positief. Terwijl mijn kwaliteiten en belangstelling meer uitgaan naar de Polemiek. Lekker ruzie maken om wat iemand schrijft op de Internetz.quote:
Ja, je bent een goeie mopperpotquote:Op zondag 21 december 2025 18:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als enthousiaste hobbykok kom ik hier veel te weinig inderdaad. Het is hier altijd fijn positief. Terwijl mijn kwaliteiten en belangstelling meer uitgaan naar de Polemiek. Lekker ruzie maken om wat iemand schrijft op de Internetz.
Kijk dat bedoel ik nou. Ook ik gedij best in positieve sferen.quote:Op zondag 21 december 2025 18:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, je bent een goeie mopperpot
Maar probeer maar wat vaker hier eventjes fijn positief aan te sluiten, vind ik leuk.
Wanneer je echte saffraan gebruik (er is veel nep) merk je dat een paar draadjes niet alleen kleur geven maar vooral een heel mooi bloemig aroma.quote:Op zondag 21 december 2025 18:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Saffraan is toch heel duur? Altijd al geweest toch?![]()
Maar ik moet zeggen: ik heb weleens saffraan gebruikt voor een kipstoof dacht ik om te kleuren. Qua smaak weet ik echt niet of het uitmaakt. Maar weer eens proberen. De lokale Turk verkoopt dat echt als een dingetje, stengeltje. Niet als poeder.
Oh, kwam je vroeger wel in deze SC? Ik zat in haar tijd niet hier; ik denk dat ik toen nog in POL woonde.quote:Op zondag 21 december 2025 18:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik nou. Ook ik gedij best in positieve sferen.
Het is overigens heel jammer dat RobinOok afgehaakt heeft. Daar kon ik het wel goed mee vinden.
Feta in de vriezerquote:Op zondag 21 december 2025 18:47 schreef derLudolf het volgende:
Knoflook in de vriezer
Citroenrasp/sap in de vriezer
Wijn in de vriezer
Potdomme, zomaar drie handige tips hier
Ja best veel. In POL kreeg ik geregeld een "afkoelperiode" wegens te harde polemiek. Robin is al een jaar of 6 a 8 weg hier denk ik.quote:Op zondag 21 december 2025 18:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh, kwam je vroeger wel in deze SC? Ik zat in haar tijd niet hier; ik denk dat ik toen nog in POL woonde.
https://media.s-bol.com/Nm778WD6ZJ3p/DkDgkBx/1200x1189.jpgquote:Op zondag 21 december 2025 18:47 schreef derLudolf het volgende:
Knoflook in de vriezer
Citroenrasp/sap in de vriezer
Wijn in de vriezer
Potdomme, zomaar drie handige tips hier
In POL was men niet dol op je, dat is mij bekend (ik zit nog met een clubje ex-polbewoners op een eigen forumpjequote:Op zondag 21 december 2025 18:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja best veel. In POL kreeg ik geregeld een "afkoelperiode" wegens te harde polemiek. Robin is al een jaar of 6 a 8 weg hier denk ik.
Als je versgebrande bonen koopt bij een kleine koffiebrander, en je vriest ze in, blijven ze (in theorie) lager vers. Ik denk dat het eenvoudiger is wat vaker koffie te kopen, maar goed, ik verbruik veel koffie.quote:Op zondag 21 december 2025 19:01 schreef Kaatje1 het volgende:
Vriend van mij vriest ook koffiebonen in, weet niet meer waarom.
Lijkt me bij hem sterk. Laatste keer dat ik daar was kreeg ik koffie uit een zakje (nescafé of zoiets)quote:Op zondag 21 december 2025 19:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je versgebrande bonen koopt bij een kleine koffiebrander, en je vriest ze in, blijven ze (in theorie) lager vers. Ik denk dat het eenvoudiger is wat vaker koffie te kopen, maar goed, ik verbruik veel koffie.
Ik heb 2 vriezers en in 2 lades zitten maaltijden danwel maaltijd componenten (hachee, draadjesvlees, net butterchicken gegeten) waar dan alleen maar puree (gisteren voor 8x gemaakt) bij moet, of rijst of pasta of zo en iets van groenten (wat ik ook wel op voorraad heb in de vriezer voor wanneer vers op is). Dan is er 1 lade met makkelijk te hebben spul zoals verse pesto, muhammarah, maar ook de yoghurt en wijn etc. 1 lade met brood, 1 lade met vlees (dat zijn de kleine lades) en een lade met groenten en aardappelproducten zoals röstirondje. Wanneer de stroom niet uitvalt kan ik vast wel een maand etenquote:Op zondag 21 december 2025 19:16 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik lees hier allerlei dingen in de vriezer waarvan ik dacht dat dat niet kon. Crème fraiche, Griekse yoghurt, feta? Nooit aan gedacht.
Na het uitzoeken van mn vriezer laatst zit er niet heel veel meer in mijn vriezer. 3.5 vlaai, vier kleine stukjes ossenhaastournedos, vier zakjes wortel-zoete aardappel-pompoen-gembersoep, een bakje boerenkool, wat bitterballen, mozzarellasticks, wat groentes (ik geloof broccoli, rode kool met appel en gegrilde groentemix) en brood. Geen spannende dingen dus.
Ik had een heerlijk relaxt dagje vandaag. Even boodschappen gehaald incl sushi en een was gedraaid en opgehangen, verder groot deel van de dag lekker op de bank een huis vol gekeken. Even bijkomen van afgelopen week en gister. Morgen 9.30 fysio, klein beetje spijt van dat tijdstipmoet 9u deur uit.
Lijkt mij dat ie dan geen of zelden koffie drinkt.quote:Op zondag 21 december 2025 19:21 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Lijkt me bij hem sterk. Laatste keer dat ik daar was kreeg ik koffie uit een zakje (nescafé of zoiets)
Het is vaak een plek voor vergeten dingen. Ik heb hier ook nog kilo's bolognesesaus van minstens 5 generaties. Moet toch ook maar eens gebruikt worden...quote:Op zondag 21 december 2025 19:31 schreef Barreltje het volgende:
ik zit ook mijn diepvries opnieuw in te delen in mijn hoofd nu hoor
Opschrijven wat er in zit helpt hier heel goed. Ook bij het boodschappen doen zodat je niet veel te veel van iets hebt.quote:Op zondag 21 december 2025 19:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is vaak een plek voor vergeten dingen. Ik heb hier ook nog kilo's bolognesesaus van minstens 5 generaties. Moet toch ook maar eens gebruikt worden...
Haha, klinkt goed!quote:Op zondag 21 december 2025 19:26 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb 2 vriezers en in 2 lades zitten maaltijden danwel maaltijd componenten (hachee, draadjesvlees, net butterchicken gegeten) waar dan alleen maar puree (gisteren voor 8x gemaakt) bij moet, of rijst of pasta of zo en iets van groenten (wat ik ook wel op voorraad heb in de vriezer voor wanneer vers op is). Dan is er 1 lade met makkelijk te hebben spul zoals verse pesto, muhammarah, maar ook de yoghurt en wijn etc. 1 lade met brood, 1 lade met vlees (dat zijn de kleine lades) en een lade met groenten en aardappelproducten zoals röstirondje. Wanneer de stroom niet uitvalt kan ik vast wel een maand eten
Gember gebruik ik eigenlijk alleen als poeder - voor sate marinade. Feta nooit - kaasquote:Op zondag 21 december 2025 18:54 schreef Syrena het volgende:
[..]
Feta in de vriezer
Crème fraîche in de vriezer
Gember in de vriezer
Eiwitten in de vriezer
Mwoah, weet niet of je nog weet hoe groot m'n huis is. Kan nog wel een aantal kwijt in m'n kelder.quote:Op zondag 21 december 2025 19:04 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik zie @:derLudolf nu diep nadenken, waar kan ik een extra vriezer kwijt
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.quote:
Uitgerekend Liebherr heeft meestal grote tolerantie voor lage omgevingstemperatuur.quote:Op zondag 21 december 2025 19:53 schreef derLudolf het volgende:
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.
En in de ragu doen (of was het daarvoor?).quote:Op zondag 21 december 2025 19:53 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.
Heb nu koelvries combinatie in de kelder staan met drie vriesladen. Tot dusverre is dat nog voldoende. Heb al een aantal bakjes goulash staan en wil in de vakantie nog een keer ragu maken. En nu weet ik dus dat ik de wijn niet weg hoef te gooien maar gewoon kan invriezen
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier.quote:
Jup, en daar gaat geen hele fles in.quote:Op zondag 21 december 2025 19:56 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
En in de ragu doen (of was het daarvoor?).
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merkquote:Op zondag 21 december 2025 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier.![]()
Mijn slowcooker staat overigens in de schuur weg te roesten. Hij ging te hard. Er is ergens een knip geweest tussen lage temperatuur slowcookers en die met hogere laagste temperatuur omdat de USA de lage temperatuur niet veilig vond. Sindsdien gaan ze te hard. Je kunt hem b.v. niet meer in de morgen aanzetten, naar je werk gaan en als je uitgewerkt bent een prima stoof hebben. Daar gaat althans de mijne te hard voor op laagste stand. De vorige deed dat wel goed maar die ging kapot. Ik kreeg dus de vervanger USA style. Heel jammer.
Ik heb dit ding:quote:Op zondag 21 december 2025 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier.![]()
Mijn slowcooker staat overigens in de schuur weg te roesten. Hij ging te hard. Er is ergens een knip geweest tussen lage temperatuur slowcookers en die met hogere laagste temperatuur omdat de USA de lage temperatuur niet veilig vond. Sindsdien gaan ze te hard. Je kunt hem b.v. niet meer in de morgen aanzetten, naar je werk gaan en als je uitgewerkt bent een prima stoof hebben. Daar gaat althans de mijne te hard voor op laagste stand. De vorige deed dat wel goed maar die ging kapot. Ik kreeg dus de vervanger USA style. Heel jammer.
Klopt. Bleek trouwens ook een uitstekende chocomel-warmhouder toen er een uur zat tussen opwarmen en uitdelen.quote:Op zondag 21 december 2025 20:15 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merk
Ik zal eens kijken. Bedankt voor de tip want ik vond het 's morgens aanzetten en als je thuis komt klaar echt een briljante formule. Ik dacht overigens dat ze allemaal afgesteld moesten worden volgens de USA standaard, hogere laagste temperatuur: geen bacteriegroei, of ie nou Amerikaans was of niet.quote:Op zondag 21 december 2025 20:15 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merk
Er zijn uiteraard work arounds. Dit is wel een hele slimme Maestro.quote:Op zondag 21 december 2025 20:19 schreef sigme het volgende:
Die blijkt dus ook uit veiligheidsidiotie éérst 10 minuten te koken en dan urenlang 90 aan te houden. Sinds ik dat weet vul ik 'm eerst met een bodempje water, laat dat 10 minuten zieden en vul het daarna met de stew. A stew boiled is a stew spoiled.
Wat een idee, eerst dat ding op temperatuur laten komen en dan op een lage temperatuur door laten werken.quote:Op zondag 21 december 2025 20:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb dit ding:
[ afbeelding ]
https://www.baktotaal.nl/brod-taylor-proofer-rijskast
Het ding is vooral populair als rijskast; ik gebruik het voor het maken van Griekse yoghurt (moet een uur of 5 a 12 op 40o. En het heeft een slowcookstand, die opwarmt tot 90o. Daar kan ik wel mee slowcooken, wat ik niet kon met die langzaamkokers die wel langzaam gaan maar uiteindelijk gewoon aan de kook raken.
Ik heb ook nog een ander ding, een multikookding, heeft een 'stew'-stand. Die tot mijn verbazing en afgrijzen ook gewoon hard kookte, terwijl de handleiding zegt dat die op 90o zou moeten blijven. Die blijkt dus ook uit veiligheidsidiotie éérst 10 minuten te koken en dan urenlang 90 aan te houden. Sinds ik dat weet vul ik 'm eerst met een bodempje water, laat dat 10 minuten zieden en vul het daarna met de stew. A stew boiled is a stew spoiled.
Een zachte mauw terug!quote:
Bij pootjes?quote:Op zondag 21 december 2025 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
En on topic: uiteraard gaat daar altijd een stukje foelie bij.
In mijn Liebherr ligt nog wel een varkenspootje. Daar moest ik maar eens snert van maken. Zonder foelie, maar een theelepel sambal in de snert doet wonderen.quote:
Met snert is het zo dat ik er achter ben dat je de bouillon zonder zout of enige toevoeging moet doen. ALLE smaakmakers pas daarna. Ik schaalde dat altijd onder kookonzin en bijgeloof maar het lijkt toch echt waar voor de hemelse smaak uiteindelijk.quote:Op zondag 21 december 2025 20:47 schreef sigme het volgende:
[..]
In mijn Liebherr ligt nog wel een varkenspootje. Daar moest ik maar eens snert van maken. Zonder foelie, maar een theelepel sambal in de snert doet wonderen.
Snert met schouderkarbo en speklappen. Ik kwam vroeger bij een Friese familie die er pootjes in deden met beharing en al. Misschien heb je dan het echte werk maar ik vond dat toch wat onsmakelijk ogen. Ook niet prettig voor het mondgevoel zo'n ruig behaard stuk spek.quote:
Ik gebruik gewonen bouillonblokjes en iedereen is er dol op. Maak het zelfs regelmatig met rundvleesquote:Op zondag 21 december 2025 20:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Met snert is het zo dat ik er achter ben dat je de bouillon zonder zout of enige toevoeging moet doen. ALLE smaakmakers pas daarna. Ik schaalde dat altijd onder kookonzin en bijgeloof maar het lijkt toch echt waar voor de hemelse smaak uiteindelijk.
Vorige week nog gemaakt. Morgen een bakje meenemen voor een collega.quote:Op zondag 21 december 2025 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Moet ook weer eens snert gaan maken, zo eentje die, als ie koud is je er plakken van kan snijden, die qua structuur eerder een Erwtenpap lijkt dan vloeibaar, met veel varkensvlees, spek en worst, vol smaak en aroma's. Wintertroostvoer.
quote:Op zondag 21 december 2025 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Moet ook weer eens snert gaan maken, zo eentje die, als ie koud is je er plakken van kan snijden, die qua structuur eerder een Erwtenpap lijkt dan vloeibaar, met veel varkensvlees, spek en worst, vol smaak en aroma's. Wintertroostvoer.
quote:Op zondag 21 december 2025 21:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit sinds een uur of zes erbij gesneeuwd
Deepl:quote:Op zondag 21 december 2025 21:28 schreef Blues het volgende:
Lieve Spaans sprekers hier, waar zingen MS en Shakira over?
Ik vind t zo prachtig, ook de combi vd stemmen.
(Ben al sinds de jaren 70 fan van Mercedes)
Bekijk deze YouTube-video
Dit is idd ontzettend lekker spul jaquote:Op zondag 21 december 2025 18:04 schreef sigme het volgende:
In Spanje zijn wij verslingerd geraakt aan de "tarte de queso" en inmiddels heb ik 'm redelijk onder de knie; dit was de vorige:
[ afbeelding ]
Het exemplaar dat ik gister bakte ben ik vergeten te fotograferen maar was nog iets beter gelukt.
Idiote vertaling tochquote:Op zondag 21 december 2025 21:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Deepl:
Als ik niet zou geloven in de waanzin
Van de keel van de spotlijster
Als ik niet zou geloven dat in het bos
De zang en de angst zich verbergen
Als ik niet zou geloven in de balans
In de reden van het evenwicht
Als ik niet zou geloven in de waanzin
Als ik niet zou geloven in de hoop
Als ik niet zou geloven in wat ik doe
Als ik niet zou geloven in mijn weg
Als ik niet zou geloven in mijn geluid
Als ik niet zou geloven in mijn stilte
Wat zou het dan zijn?
Wat zou de knots zonder steengroeve zijn?
Een wirwar van snaren en pezen
Een mengelmoes van vlees en hout
Een instrument zonder pretenties
Met lichtjes gemonteerd voor het toneel
Wat zou het zijn, hart, wat zou het zijn?
Wat zou de knots zonder steengroeve zijn?
Een stroman van de verrader van het applaus
Een dienaar van het verleden in een nieuw jasje
Een vereeuwiger van goden van de ondergang
Jubel gekookt met vod en pailletten
Wat zou de knuppel zonder steengroeve zijn?
Als ik niet zou geloven in het moeilijkste
Als ik niet zou geloven in het verlangen
Als ik niet zou geloven in wat ik geloof
Als ik niet zou geloven in iets puurs
Als ik niet zou geloven in elke wond
Als ik niet zou geloven in degene die rondwaart
Als ik niet zou geloven in wat verborgen is
Broeder worden van het leven
Als ik niet zou geloven in degene die naar me luistert
Als ik niet zou geloven in wat pijn doet
Als ik niet zou geloven in wat overblijft
Als ik niet zou geloven in wat vecht
Wat zou het dan zijn?
Wat zou de hamer zonder steengroeve zijn?
Een wirwar van touwen en pezen
Een mengelmoes van vlees en hout
Een instrument zonder pretenties
Met lichtjes gemonteerd voor het toneel
Wat zou de knots zonder steen zijn?
Een stroman van de verrader van het applaus
Een dienaar van het verleden in een nieuw jasje
Een vereeuwiger van goden van de ondergang
Jubel gekookt met een doek en pailletten
Wat zou de knots zonder steen zijn?
Ja maar de katten zitten nog steeds op schoot dus uit mijn hoofd:quote:Op zondag 21 december 2025 21:49 schreef Molo het volgende:
[..]
Dit is idd ontzettend lekker spul ja![]()
Heb je een recept en tips voor de beste gelukte versie?
Daarom worden liederen meestal hertaald, niet vertaald, zoals Jan Rot dat noemdequote:
Dankquote:Op zondag 21 december 2025 21:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja maar de katten zitten nog steeds op schoot dus uit mijn hoofd:
3 bakjes roomkaas van de Lidl
spatelen met 3 ons suiker
30 gram bloem erdoor roeren (volgens mij grenzend aan homeopathisch gebruik van bloem, maar dat terzijde)
6 eieren een voor een erdoor roeren totdat opgenomen, niet extra roeren
1 bakje creme fraiche (2 dl) & 2,5 dl slagroom erdoor roeren
Grote springvorm bekleden met bakpapier (goed opstaande randen maken)
Hele zwik rustig in springvorm gieten
In oven zetten die al rond de 200o is
Drie kwartier a een uur bakken; de bovenkant moet net an mooi donker zijn
Bij het uit de oven halen van de taart is ie ernstig zacht!!!
Afkoelen = opstijven
Topquote:Op zondag 21 december 2025 22:14 schreef sigme het volgende:
Ja die! Van 3 ons. Het is een recept vol (veelvouden van) 3'en geworden.
Ik vond Calle13 altijd wel leuk, dus mijn voorkeur heeft deze:quote:Op zondag 21 december 2025 21:28 schreef Blues het volgende:
Lieve Spaans sprekers hier, waar zingen MS en Shakira over?
Ik vind t zo prachtig, ook de combi vd stemmen.
(Ben al sinds de jaren 70 fan van Mercedes)
Morgen luisteren!quote:Op maandag 22 december 2025 00:30 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik vond Calle13 altijd wel leuk, dus mijn voorkeur heeft deze:
Of nog beter, met Los Chalchaleros![]()
Munster ligt op de Lüneburger Heidequote:Op maandag 22 december 2025 09:36 schreef fietsie het volgende:
Mogge.
Uiteindelijk in Munster beland voor kerstmarkten; 2 uur gedaan over vinden van een parkeerplaats omdat we zo stom waren -eerst- naar de supermarkt te gaan. Maar andersom; in de avond was het geen optie geweest.
Mijn broertje kwam al met een "jullie houden je helemaal niet aan de planning die we op mamma's verjaardag hebben afgesproken!".quote:Op maandag 22 december 2025 10:12 schreef Tuindier het volgende:
Het eerste kerstgedoe vanwege onuitgesproken verwachtingen en invullen voor een ander is ook gearriveerd dus we zijn er klaar voor.
Ahjakkes, dat is naar vallen als er zulke schade is.quote:Op maandag 22 december 2025 10:54 schreef Clubsoda het volgende:
Ons kerstgedoe is dat mijn schoonmoeder gisteren op weg naar de kerstmark struikelde en haar sleutelbeen braken mijn vrouw zich daar schuldig over voelde want die had haar niet opgevangen. En verder zijn we om de beurt misselijk
morgen naar huis en vegeterem op de bank.
En vervolgens beginnen ze over -1 tot -3, en een beetje wind waardoor het wat kouder aanvoelt.quote:Snerpende kou op komst tijdens kerst
Ow wat naarquote:Op maandag 22 december 2025 10:54 schreef Clubsoda het volgende:
Ons kerstgedoe is dat mijn schoonmoeder gisteren op weg naar de kerstmark struikelde en haar sleutelbeen braken mijn vrouw zich daar schuldig over voelde want die had haar niet opgevangen. En verder zijn we om de beurt misselijk
Auquote:Op maandag 22 december 2025 10:54 schreef Clubsoda het volgende:
Ook heerlijk ja. Ik vind het wel lastig. Ik weet dat ze ouder worden, daardoor minder flexibel, en misschien is het uithalen met verwijten en dan niet willen toelichten daar deel van, maar het is moeilijk om de ‘nu zijn ze er nog en kunnen we ze nog bezoeken’ daarmee te verenigingen zonder mijzelf teveel te negeren.quote:Op maandag 22 december 2025 10:16 schreef fietsie het volgende:
[..]
Mijn broertje kwam al met een "jullie houden je helemaal niet aan de planning die we op mamma's verjaardag hebben afgesproken!".
Terwijl ik daar zeker aanwezig was, maar absoluut niets met helemaal niemand heb afgesproken; ik heb een verhaal aangehoord over wat ie allemaal voor ideeen had...
Ja precies; mijn moeder communiceert 'ik wil gewoon thuis alleen zijn" maar bedoelt volgens hem iets heel anders dan wat ik van haar opmaak; en enerzijds wil je iemand niet zomaar 'alleen thuis laten zitten', maar andersom, iemand dwingen om 'gezellig te doen' schiet ook niemand iets mee op.quote:Op maandag 22 december 2025 11:51 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ook heerlijk ja. Ik vind het wel lastig. Ik weet dat ze ouder worden, daardoor minder flexibel, en misschien is het uithalen met verwijten en dan niet willen toelichten daar deel van, maar het is moeilijk om de ‘nu zijn ze er nog en kunnen we ze nog bezoeken’ daarmee te verenigingen zonder mijzelf teveel te negeren.
Gevleugelde uitspraak van mn psych: verwachtingen geven alleen maar teleurstellingenquote:Op maandag 22 december 2025 12:11 schreef AnneX het volgende:
Het eerste kerstgedoe vanwege onuitgesproken verwachtingen en invullen voor een ander is ook gearriveerd dus we zijn er klaar voor
Hier maar omheen dansen…Het wordt vanzelf 2 januari 2026.
Je zou toch zeggen dat die snel opvolgende tijdstippen opvallen bij de RDW ?quote:Op maandag 22 december 2025 13:45 schreef derLudolf het volgende:
Even verder apk voor export op de auto. Toko vlakbij werk waar je zonder afspraak terecht kunt.
Lopende band werk. Hele belevenis. Iedereen (inclusief de keurmeesters die in ongeveer vijf minuten een keuring doen) rookt ook lekker binnen.
Sommige bedrijven doen het allemaal in een keer aan het eind van de dag toch?quote:Op maandag 22 december 2025 14:07 schreef fietsie het volgende:
[..]
Je zou toch zeggen dat die snel opvolgende tijdstippen opvallen bij de RDW ?
Dan kan geen van hun klanten de auto dus meenemen na de keuring? Want als een auto voor herkeuring wordt aangewezen moet ie in ongewijzigde toestand (en dus km-stand) worden aangeboden voor herkeuring voor zover ik weet ?quote:Op maandag 22 december 2025 14:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Sommige bedrijven doen het allemaal in een keer aan het eind van de dag toch?
Wat enorm liefquote:Op maandag 22 december 2025 13:25 schreef Blues het volgende:
Wij ook geen kerstgedoe, gewoon samen als altijd. Alle belangrijke loved ones al gezien en gesproken en een brief van gehadMaar dat heeft niks met kerst te maken ook
![]()
En ik heb van mn collega's en TL een kadootje gekregen: woe 31/12 vrij![]()
Bijna geen spreekuur, genoeg mensen, bijna pensionado en ze gunnen me langer vrij.
Zo lief!
Jaaaa, die vrienden hebben wij ook. Joggingbroek en slippers zijn vaste bagage als er daar naartoe gaan. Met oudjaar weer, zin in.quote:Op maandag 22 december 2025 13:30 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben blij dat ik een aantal andere dagen met vrienden doorbreng, waar we zo thuis zijn dat we niet vooraf voor elkaar hoeven opruimen, iedereen drinken pakt of een rondje haalt ook al ben je in andermans huis en we snappen het van elkaar als iemand de energie niet heeft of gewoon liever last minute afzegt of na een uur weer vertrekt.
Die druk ook die er op dat GEZELLIG SAMEN MET KERST ligt, waardoor alles dat niet gezellig en niet zoveel mogelijk samen is, niet ok is. En het moet wel op die-en-die dag maar niet te laat, en dit moet en dat moet. Waardeer gewoon de onderlinge verschillen en behoeftes.
Pfff.
zou kunnen. Teveel speling op wiellager overigens dus dat moet ik even laten fiksenquote:Op maandag 22 december 2025 14:19 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dan kan geen van hun klanten de auto dus meenemen na de keuring? Want als een auto voor herkeuring wordt aangewezen moet ie in ongewijzigde toestand (en dus km-stand) worden aangeboden voor herkeuring voor zover ik weet ?
quote:Op maandag 22 december 2025 16:07 schreef Kaatje1 het volgende:
Och, Chris Rea has finally arrived home rip
Autongeluk denk ikquote:Op maandag 22 december 2025 16:07 schreef Kaatje1 het volgende:
Och, Chris Rea has finally arrived home rip
Die zat er gewoon bij in de verpakking. Al vind ik dat het een poes is en mijn kind een hond.quote:Op maandag 22 december 2025 12:10 schreef vlindertje89 het volgende:
Omg @:Vanyel die hamster sticker op je roborock! Hoe wat waar?! Die wil ik ook!
En hoe is het dan ( met de gevolgen van) “de forse longontsteking”?quote:Op maandag 22 december 2025 15:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb Rillettes de Canard gemaakt. Had 3 eendenbouten in de vriezer, ontdooit en gezout en gepeperd, nachtje lezen trekken. Vervolgens met witte wijn, het vet wat over was van de gebraden eend vorige week opgezet. Laurier, foelie, wat chili, piment, knoflook.
Dit 8 uur laten pruttelen, gezeefd, vlees van de botten getrokken en tot draadjes geplukt. Vlees weer bij de vloeistof en afgesmaakt. In 5 jampotjes gevuld en die weck ik nu. Deel eten we zelf, maar doe de buren ook een plezier.
quote:Op maandag 22 december 2025 17:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Die zat er gewoon bij in de verpakking. Al vind ik dat het een poes is en mijn kind een hond.
Antibiotica doet wonderen, zeker nog niet 100% maar gaat stukken beterquote:Op maandag 22 december 2025 17:27 schreef AnneX het volgende:
[..]
En hoe is het dan ( met de gevolgen van) “de forse longontsteking”?
De eerste week kon ik écht niks behalve bed, bank, aan tafel, bank.
Hier vergelijkbaar, alleen iets verschoven in tijd. Inloop rond half 11 en om 20u koffie en dan gaat iedereen naar huis (of is al haar huis)quote:Op maandag 22 december 2025 18:05 schreef sigme het volgende:
Met kerst gaan wij naar liefstes familie. Ik dacht dat die traditie wel zou verwateren na het overlijden van mijn schoonmoeder, maar dat is niet het geval. 5 broers & zussen + partners; soms wat van de (inmiddels volwassen) kinderen (met evt eigen kinderen) erbij.
Iedereen neemt wat eten mee; er is altijd veel te veel, we beginnen zo ergens tussen 3 en 5 en het wordt een uur of 11 a 12. Altijd alles gemoedelijk en vertrouwd.
Lul, ik moest lachenquote:
Deden wij vorige week, altijd geslaagd vind ikquote:Op maandag 22 december 2025 18:47 schreef Blues het volgende:
Met 11 collega's doen we a.s. woensdag spontaan een kerstlunch.Iedereen maakt wat.
Ik ga pulled chickenwraps van Milusjka maken
Duurde best lang voor ik in de gaten had dat ie niet Agz heet, en jij niet gewoon problemen hebt met het schrijven van een kloppende zin.quote:Op maandag 22 december 2025 21:30 schreef DancingPhoebe het volgende:
Voordeel van een nietNL man: kerst in het buitenland. Mn ouders geven er weinig om dus we doen voor vertrek altijd gezellig daar eten voor kerst. Agz zn familie in de UK woont hoeven we er gelukkig ook geen 3 weken heen![]()
Maar dan gaat de UKse family vast wel uit hun kerstdak toch? Want UKersquote:Op maandag 22 december 2025 21:30 schreef DancingPhoebe het volgende:
Voordeel van een nietNL man: kerst in het buitenland. Mn ouders geven er weinig om dus we doen voor vertrek altijd gezellig daar eten voor kerst. Agz zn familie in de UK woont hoeven we er gelukkig ook geen 3 weken heen![]()
Eigenlijk doen man en ik al zo lang als we elkaar kennen O&N met zn 2 en de poes om die wat kalmish te houden. En dat is gelukkig dit jaar weer het planVroeger omdat we al vaak genoeg buiten de deur waren, nu omdat "mij niet bellen gek"
feli!quote:Op dinsdag 23 december 2025 07:40 schreef Lonaa het volgende:
Alle kerstboodschappen zijn binnen.
Hier geen "gedoe", maar ik vind de "jij moet koken"verplichting wel een beetje stom. Ik heb net 60 uur gekookt. Maar goed, als dat het is...
W. is vandaag officieel oud geworden, vanmiddag komen zijn ouders. Vanavond een kleine borrel met een paar mensen.
Morgen is dan kerstmiddag en omdat we allebei oud zijn slaan we dat misschien wel over. Oh en omdat het 2 graden is met oostenwind, natuurlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
quote:Op dinsdag 23 december 2025 09:20 schreef Barreltje het volgende:
[..]
feli!Valt wel mee hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik mag er graag grapjes over maken.
Sterkheidsbaas van alles.
quote:Op dinsdag 23 december 2025 09:33 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor.God ik dacht 50. 41 is praktisch nog een kleuterSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik mag er graag grapjes over maken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Dit ja.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
God ik dacht 50. 41 is praktisch nog een kleuter
Jij bent absoluut piep ja, en jong en fris enzoquote:Op dinsdag 23 december 2025 10:03 schreef Lonaa het volgende:
Ja nou is referentiekader natuurlijk. Ik ben nog een kleuter natuurlijk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterkheidsbaas van alles.
quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:18 schreef Lonaa het volgende:
De regel is dus dat je mag kiezen wat je wil eten als je jarig bent.Een goede gehaktbal is anders donders lekker.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Dat is wat mij betreft het enige goede aan die maaltijd.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Een goede gehaktbal is anders donders lekker.
De regel is dus dat je mag kiezen wat je wil eten als je jarig bent.Als in een blikkie warmen, een zak leegstorten in warm water, balletjes uit een Makro pak en klaar?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of wordt er wel van je verwacht dat je bonen welt, tomatensaus maakt, piepers jast en met gehakt aan de slag gaat ?Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
quote:Op dinsdag 23 december 2025 09:33 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor.Bejaard alSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik mag er graag grapjes over maken..
Dat doet Marijn ook, die grapjes. Die zit nu al te giechelen dat ik 42 word (in Augustus pas)![]()
Maar dat is dan ook de beste leeftijd, het antwoord op al je levensvragen.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:32 schreef Anthraxx het volgende:
Bejaard al.
Dat doet Marijn ook, die grapjes. Die zit nu al te giechelen dat ik 42 word (in Augustus pas)
quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:35 schreef Isabeau het volgende:
Maar dat is dan ook de beste leeftijd, het antwoord op al je levensvragen.
Dat was mijn antwoord ook. Alleen dat snapt hij nog nietquote:Op dinsdag 23 december 2025 10:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Daar ben ik onderzoek naar aan het doen. Ik weet niet of die functies die ik nu mis op een normale snelkookpan zitten.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:32 schreef Barreltje het volgende:
LS , is er ergens een apparaat wat alleen kan wat er nu mankeert aan je apparaat ?
De regel is dus dat je mag kiezen wat je wil eten als je jarig bent.RilSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lievelings als kind?
Of oprecht nog steeds?Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
De regel is dus dat je mag kiezen wat je wil eten als je jarig bent.IddSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Burger KingWerewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Ik heb daar vorig jaar bar weinig van gemerktquote:Op dinsdag 23 december 2025 10:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Heb jij een versie waarbij je dan dus niet zelf het ventiel van sealing naar venting kan zetten? Mijne heeft dat wel, dus dan doe je gewoon handmatig een quick release. Moet je er dus wel zijn bij einde kooktijd, maar oké.quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Moeilijk. Ik heb dus zo'n superdure InstantPot van 300 euro die alles kan behalve naar Mars. Hij is bijna 3 jaar oud.
Een van de functies is kapot. Na pressure cooking, kan het apparaat alleen nog maar natural release doen, geen quick of pulse release. Dat betekent dat ik er geen pasta, risotto of stoofpeertjes in kan maken. Wel zo'n beetje alle andere gerechten.
Over heen en weer gemaild over dit mankement. Men vindt dat het slijtage is, dat kunnen ze per mail inschatten. Ik vind van niet. Ik vind dat ik mag verwachten dat zo'n duur apparaat een langere levensduur heeft dan nog geen 3 jaar. Zij vinden dat ik een onafhankelijk keuringsrapport moet overleggen dat bewijst dat dit geen slijtage is. Na veel heen en weer mailen zijn ze bereid om me een korting van 20 euro te geven op de actieprijs van een nieuwe versie. Dan kost hij nog 160 euro.
Een hele nieuwe is duurder. Ook van een ander merk. En ik kan het grootste deel van het apparaat nog gebruiken. Ik twijfel. Ik verander elk kwartier van mening.
Voor weinig heb je een abo zónder advertenties…quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik zit er hard aan te denken afscheid te nemen van Fok. De advertenties op mobiel maken het een ongelofelijke kut ervaring. Adverteerders prima maar als ik het normale scherm niet meer zien kan door alle advertenties ….
Ach jakkes heb jij ook die uitvoering waarbij de stoomventielfuncties in zo'n los inzet-deksel zitten? Zodat je hem niet met de hand kan verlossen van druk?quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Moeilijk. Ik heb dus zo'n superdure InstantPot van 300 euro die alles kan behalve naar Mars. Hij is bijna 3 jaar oud.
Een van de functies is kapot. Na pressure cooking, kan het apparaat alleen nog maar natural release doen, geen quick of pulse release. Dat betekent dat ik er geen pasta, risotto of stoofpeertjes in kan maken. Wel zo'n beetje alle andere gerechten.
Over heen en weer gemaild over dit mankement. Men vindt dat het slijtage is, dat kunnen ze per mail inschatten. Ik vind van niet. Ik vind dat ik mag verwachten dat zo'n duur apparaat een langere levensduur heeft dan nog geen 3 jaar. Zij vinden dat ik een onafhankelijk keuringsrapport moet overleggen dat bewijst dat dit geen slijtage is. Na veel heen en weer mailen zijn ze bereid om me een korting van 20 euro te geven op de actieprijs van een nieuwe versie. Dan kost hij nog 160 euro.
Een hele nieuwe is duurder. Ook van een ander merk. En ik kan het grootste deel van het apparaat nog gebruiken. Ik twijfel. Ik verander elk kwartier van mening.
De bonen komen uit blik, de piepers zijn gejast en de ballen gedraaid en genesteld in de jusquote:Op dinsdag 23 december 2025 10:25 schreef fietsie het volgende:
[..]
Als in een blikkie warmen, een zak leegstorten in warm water, balletjes uit een Makro pak en klaar?
Of wordt er wel van je verwacht dat je bonen welt, tomatensaus maakt, piepers jast en met gehakt aan de slag gaat ?
Hij vindt het oprecht nog steeds lekker.quote:Op dinsdag 23 december 2025 11:17 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ril
Lievelings als kind?
Of oprecht nog steeds?
Dat heb ik met aardappelpureequote:Op dinsdag 23 december 2025 12:19 schreef fietsie het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen....
Mijn vader had vroeger op donderdag koopavond, en at dan niet mee.
Mijn moeder maakte dan, om lekker makkelijk te eten (het was voor mij ook de avond waarop ik naar muziekles moest fietsen enzo):
- Witte bonen in tomatensaus (blik, huismerk)
- Opgebakken dikke plak boterhamworst
- Gekookte aardappeltjes
- Gekookte havermout met een lepeltje custardpoeder erin
En iedere keer als ik dus een blikkie bonen in tomatensaus opentrek krijg ik wel een "vroegah was het knus" gevoel
Klopt inderdaad, dat kan niet handmatig. Althans, niet meer nu de quick release het niet meer doet. Een palletje omzetten zoals jij beschrijft kon nooit, maar op cancel drukken als hij op de quick release stand stond kon wel. Dan kwam er gelijk stoom uit het apparaat. Maar nu is het na afloop of cancel dus gewoon 10 minuten wachten terwijl mijn eten verpietertquote:Op dinsdag 23 december 2025 11:30 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Heb jij een versie waarbij je dan dus niet zelf het ventiel van sealing naar venting kan zetten? Mijne heeft dat wel, dus dan doe je gewoon handmatig een quick release. Moet je er dus wel zijn bij einde kooktijd, maar oké.
Wel bijzonder irritant.
Ja, wij hebben dezelfde. Weet nog wel dat jij er toen ruzie mee had. Ik heb altijd tot volle tevredenheid gebruik er van gemaakt, tot half oktober. Ben al 2 maanden met die lui aan het mailen ook. Ik ben er wel klaar mee ook, ik ga geen gebruik maken van hun aanbod. Ze bekijken het maar.quote:Op dinsdag 23 december 2025 11:38 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ach jakkes heb jij ook die uitvoering waarbij de stoomventielfuncties in zo'n los inzet-deksel zitten? Zodat je hem niet met de hand kan verlossen van druk?
Ik heb zo'n enorme ruzie met het ding gehad toen ie nieuw was (een nieuwe gehad, hij kwam nooit op druk); nu -afkloppen- gaat het goed.
OK, ik ben natuurlijk geen officieel gediplomeerd drukvat reparateur (staat me bij dat je dat in NL bij het Stoomwezen hoort te zijn voor je aan drukvaten sleutelt).quote:Op dinsdag 23 december 2025 12:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja, wij hebben dezelfde. Weet nog wel dat jij er toen ruzie mee had. Ik heb altijd tot volle tevredenheid gebruik er van gemaakt, tot half oktober. Ben al 2 maanden met die lui aan het mailen ook. Ik ben er wel klaar mee ook, ik ga geen gebruik maken van hun aanbod. Ze bekijken het maar.
Op de website staat ook nog dat dit product nu een nieuwe verbeterde versie heeft na klachten over het drukventiel. Toen ik daar in mijn mail naar refereerde, ging dat natuurlijk om iets anders dan om mijn klacht. Vast wel.
Ik heb geheel geen goede herinneringen aan wat moe maakte, ik heb vooral leren koken uit zelfverdediging. Maar witte bonen in tomatensaus (Heinz) met krokant gebakken spek (eentje zonder glucose) herinnerd mij aan de tijd dat ik jong en net uit huis was, heerlijk, de smaak van vrijheid op het kamertje in het kraakpand.quote:Op dinsdag 23 december 2025 12:19 schreef fietsie het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen....
Mijn vader had vroeger op donderdag koopavond, en at dan niet mee.
Mijn moeder maakte dan, om lekker makkelijk te eten (het was voor mij ook de avond waarop ik naar muziekles moest fietsen enzo):
- Witte bonen in tomatensaus (blik, huismerk)
- Opgebakken dikke plak boterhamworst
- Gekookte aardappeltjes
- Gekookte havermout met een lepeltje custardpoeder erin
En iedere keer als ik dus een blikkie bonen in tomatensaus opentrek krijg ik wel een "vroegah was het knus" gevoel
Hij komt wel op druk maar gaat er niet meer op 2 van de 3 manieren van af. Alleen natuurlijk, niet quick of pulse.quote:Op dinsdag 23 december 2025 12:29 schreef fietsie het volgende:
[..]
OK, ik ben natuurlijk geen officieel gediplomeerd drukvat reparateur (staat me bij dat je dat in NL bij het Stoomwezen hoort te zijn voor je aan drukvaten sleutelt).
Maar als ie dus weigert op druk te komen (wat ook de nieuwe occasionally wel eens heeft) dan til ik hem aan de achterkant 3cm op en laat hem vallen. Een paar keer achterelkaar.
Om dus de grote zwarte "wobbel" en dat kleinere metalen palletje met dat rubbertje eromheen geforceerd te laten bewegen.....
Uhuh snap ik, maar misshien dat het spoeltje wat de stand van het piefjepalletje moet detecteren 'm wel ziet als je hem eens een beetje schoffeert ? En dat dan het knopje wel functioneert om hem op pulse of immediate te krijgen?quote:Op dinsdag 23 december 2025 12:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hij komt wel op druk maar gaat er niet meer op 2 van de 3 manieren van af. Alleen natuurlijk, niet quick of pulse.
Ah zo. We zijn al wat aan het pielen geweest maar het heeft weinig nut. Ik zal jouw bons-optie eens proberen.quote:Op dinsdag 23 december 2025 12:52 schreef fietsie het volgende:
[..]
Uhuh snap ik, maar misshien dat het spoeltje wat de stand van het piefjepalletje moet detecteren 'm wel ziet als je hem eens een beetje schoffeert ? En dat dan het knopje wel functioneert om hem op pulse of immediate te krijgen?
Backed Beans, Bacon, braadworstjes, gebakken bloedworst, champignons, gegrilde tomaat, toast, kippers, spiegeleieren of gepocheerd ei, thee en verse jus? Hashbrowns vind ik ook lekker erbij, maar dat is eigenlijk Amerikaans.quote:Op dinsdag 23 december 2025 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb voor de kerstvakantie een full English op de planning staan, met natuurlijk ook baked beansDat is ook wel gelijk de enige wijze waarop witte bonen in tomatensaus eetbaar zijn.
Baked beans, tomaat, worst, spiegelei, champignons, braadworst, bacon, toast, thee. Bloedworst ben ik geen fan van en kippers heb ik niet in huis. Hash browns vind ik geweldig maar er is zo veel eten in huis voor de komende weken dat ik daar niet ook nog aan begin dit keer.quote:Op dinsdag 23 december 2025 14:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Backed Beans, Bacon, braadworstjes, gebakken bloedworst, champignons, gegrilde tomaat, toast, kippers, spiegeleieren of gepocheerd ei, thee en verse jus? Hashbrowns vind ik ook lekker erbij, maar dat is eigenlijk Amerikaans.
Zo een paar keer per jaar maak ik op zondag een full English, eten dan de rest van de dag niet zoveel meer.
Dat klinkt ook wel logischquote:Op dinsdag 23 december 2025 14:40 schreef Kaatje1 het volgende:
Je oor zal misschien nog even de restanten van de ontsteking moeten wegwerken @:sarabi (geen verstand van maar na een kaakontsteking blijft de zwelling ook langer dan de pijn.
Afaik zijn ze een tijd geleden overgenomen door de een of ander.quote:Op dinsdag 23 december 2025 15:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:kaatje1, ik had ook meer van hen verwacht. Ze hebben zo'n goede naam. Ze hebben 2 keuzes gegeven. Onafhankelijk onderzoeker. Of laten onderzoeken door hen zelf, vanaf 75 euro. Opsturen op eigen kosten en risico.
De mijne heeft geen losse deksel. Wel een stoomdeksel, die heb ik vervangen maar dat deed niets zoals ik al vermoedde.
Boek wel gelezen, vond het wel apart. Ik kende wieringa eigenlijk alleen van de columns in de Spits! volgens mijquote:Op dinsdag 23 december 2025 15:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eind maart komt Joe Speedboot in de bioscoop.
Voor Rutger
Ik ken hem van vroeger. Hij zat bij liefste op de middelbare school en ze hebben beiden hetzelfde gestudeerd in Stad; Tommy kwam ook wel bij liefste thuis. Ik kende 'm meer van een verkering met een kennis van mij.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Boek wel gelezen, vond het wel apart. Ik kende wieringa eigenlijk alleen van de columns in de Spits! volgens mij
Hij is een geweldig schrijver vind ik, maar ik ben niet objectief, ken hem al lang voordat hij begon met schrijvenquote:Op dinsdag 23 december 2025 17:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Boek wel gelezen, vond het wel apart. Ik kende wieringa eigenlijk alleen van de columns in de Spits! volgens mij
quote:Op dinsdag 23 december 2025 18:07 schreef sigme het volgende:
In die tijd hadden we in Stad ook een stukkiesschrijver over bandjes die ergens opgetreden hadden, die stonden dan in het Nieuwsblad van het Noorden. Ene Duk. Met de onvergetelijk voornaam Wierd.
Nou ja, die werd ook beroemd ofzo![]()
Waar is dat kotspoppetje als je het nodig hebt?
Is 3 cups, daar zal het mee te maken hebbenquote:Op dinsdag 23 december 2025 17:51 schreef AnneX het volgende:
Wat is cranberry compôte toch eenvoudig te maken.
Dit jaar eens in 3 jampotten gedaan.
Dan neem ik er eentje mee naar Brabant.
En wat verbazing over de 340 !? gram verse cranberries in een zak.
In - ok- Nederlandse recepten en ook in Amerikaanse of Engelse.
Althans waar ik klikte.
Nationale foutmensquote:Op dinsdag 23 december 2025 18:07 schreef sigme het volgende:
In die tijd hadden we in Stad ook een stukkiesschrijver over bandjes die ergens opgetreden hadden, die stonden dan in het Nieuwsblad van het Noorden. Ene Duk. Met de onvergetelijk voornaam Wierd.
Nou ja, die werd ook beroemd ofzo![]()
Waar is dat kotspoppetje als je het nodig hebt?
En van de weinige (de enige?) op de lijst voor Nederlands die ik wél heb gelezenquote:Op dinsdag 23 december 2025 17:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wie kent ze nietquote:Op dinsdag 23 december 2025 17:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ken hem van vroeger. Hij zat bij liefste op de middelbare school en ze hebben beiden hetzelfde gestudeerd in Stad; Tommy kwam ook wel bij liefste thuis. Ik kende 'm meer van een verkering met een kennis van mij.
Later werd 'ie beroemd, maar toen hadden we Nanne Tepper al gehad, en Meindert Talma, dus van nog een succesvolle Stadjer waren we niet echt onder de indruk.
Aha.quote:Op dinsdag 23 december 2025 18:22 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Is 3 cups, daar zal het mee te maken hebben
quote:Op dinsdag 23 december 2025 19:52 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wie kent ze niet
Ik, zei de gek...
Maareh, Joe Speedboat moeten lezen voor je lijst? Wat een broekies!
Nanne is dood, Talma een 'acquired taste'. Een beetje zoiets als Spinvis ofzo.quote:Op dinsdag 23 december 2025 19:52 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wie kent ze niet
Ik, zei de gek...
Maareh, Joe Speedboat moeten lezen voor je lijst? Wat een broekies!
Mij is alleen Ede Staal bekend vanwege zijn chansons in het dialect.quote:Op dinsdag 23 december 2025 19:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Nanne is dood, Talma een 'acquired taste'. Een beetje zoiets als Spinvis ofzo.
quote:Op dinsdag 23 december 2025 20:15 schreef AnneX het volgende:
Vanuit de slaapkamer is er zicht op de donkere polder. Één van de buren 200 m. verderop heeft in de heg meer dan 100 lichtjes aangebracht, die ‘s nachts blijven branden.
Bij een sanitaire stop vannacht heb ik oprecht gedacht en 2 x gekeken, dat er prettige dagen en nieuwjaar ‘hing’ in tekst.
Besloten om MnX niet wakker te maken daarvoor.
Wat blijkt: ik heb gewoon gehallucineerd.![]()
#zo begint het…
Oh ja…het Bittere Kruid, toch? Dat mochten wij niet.quote:Op dinsdag 23 december 2025 20:21 schreef Blues het volgende:
Ik kan me niet meer herinneren hoeveel boeken ik moest lezen voor Nederlands. Weet nog wel dat ik Marga Minco koos omdat lekker dun
Terwijl ik nog steeds heel veel en graag lees. Gek!
Brrrr ook zo'n vergezocht stuk 'literatuurquote:
Wel dunquote:Op dinsdag 23 december 2025 20:31 schreef fietsie het volgende:
[..]
Brrrr ook zo'n vergezocht stuk 'literatuur
Hoezo vergezocht?quote:Op dinsdag 23 december 2025 20:31 schreef fietsie het volgende:
[..]
Brrrr ook zo'n vergezocht stuk 'literatuur
De eindeloze lagen en dieptes die geen enkele schrijver ooit bedoeld, bedacht of geconstrueerd heeft die door leraren Nederlands als toetsbare feiten worden gepresenteerd en die invloed hebben op een examencijfer; de persoonlijke voorkeuren van de docent zijn daarbij vanuit mijn perspectief (een verplichte boekenlijst van 34 titels) echt niet representief voor 'de Nederlandse literatuur'. Maar voor de smaak van 1 docent.quote:
Dat maakt het boek toch niet vergezocht?quote:Op dinsdag 23 december 2025 21:18 schreef fietsie het volgende:
[..]
De eindeloze lagen en dieptes die geen enkele schrijver ooit bedoeld, bedacht of geconstrueerd heeft die door leraren Nederlands als toetsbare feiten worden gepresenteerd en die invloed hebben op een examencijfer; de persoonlijke voorkeuren van de docent zijn daarbij vanuit mijn perspectief (een verplichte boekenlijst van 34 titels) echt niet representief voor 'de Nederlandse literatuur'. Maar voor de smaak van 1 docent.
En dat was 1 van de boeken die ik op latere leeftijd nog eens teruglas, reflecterend op het eindeloze gezwets van de docent over dat verhaal.
Een persoonlijk perspectief op een zo groot onderwerp vind ik persoonlijk geen literatuur die de Nederlandse taal een vorm heeft gegeven; het valt in mijn perspectief onder geschiedenis of maatschappijleer.quote:Op dinsdag 23 december 2025 21:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat maakt het boek toch niet vergezocht?
Het enige relevante wat je noemt, is wat jij verstaat onder literatuur, als persoonlijke mening. Literatuur is niet objectief te definiëren.quote:Op dinsdag 23 december 2025 21:23 schreef fietsie het volgende:
[..]
Een persoonlijk perspectief op een zo groot onderwerp vind ik persoonlijk geen literatuur die de Nederlandse taal een vorm heeft gegeven; het valt in mijn perspectief onder geschiedenis of maatschappijleer.
Maar belangrijker, het vormde onderdeel van het persoonlijk perspectief van de docent leerde ik later, en dat is naar mijn mening niet iets wat je 17 jarigen mag opdringen.
Ik vond en vind de term 'literatuur' voor dat boek persoonlijk dus vergezocht.
Mijn Neerlandsjuf vond vooral dat ik me op schrijven moest richten. Tja... misschien later als ik groot benquote:
Ik studeerde een blauwe maandag Nederlandse taal & literatuur (aan de RUG) en ongeveer het enige wat ik van die twee maanden onthouden heb is de stelling dat een boek wel of geen literatuur is, afhangt van of het is uitgegeven als literatuur. Ik vond dat destijds grootse onzin, maar eigenlijk denk ik inmiddels dat het nog niet zo'n slechte definitie is.quote:Op dinsdag 23 december 2025 21:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het enige relevante wat je noemt, is wat jij verstaat onder literatuur, als persoonlijke mening. Literatuur is niet objectief te definiëren.
Geen idee meer w elk boek het was, maar docent Nederlands was idolaat van een boek, wij moesten het lezen en ik dacht er kloppen dingen niet. Was niet zo volgens hem, hij was nogal neerbuigend, kan ik niet zo best tegen dus ik naar de bieb en eea uitgezocht en zelfs een paar dubbeltjes uitgegeven aan het kopieerapparaat. Ik had gelijk, vond hij niet leukquote:Op dinsdag 23 december 2025 21:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik studeerde een blauwe maandag Nederlandse taal & literatuur (aan de RUG) en ongeveer het enige wat ik van die twee maanden onthouden heb is de stelling dat een boek wel of geen literatuur is, afhangt van of het is uitgegeven als literatuur. Ik vond dat destijds grootse onzin, maar eigenlijk denk ik inmiddels dat het nog niet zo'n slechte definitie is.
Geen distinctieve kenmerken.quote:Op dinsdag 23 december 2025 21:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik studeerde een blauwe maandag Nederlandse taal & literatuur (aan de RUG) en ongeveer het enige wat ik van die twee maanden onthouden heb is de stelling dat een boek wel of geen literatuur is, afhangt van of het is uitgegeven als literatuur. Ik vond dat destijds grootse onzin, maar eigenlijk denk ik inmiddels dat het nog niet zo'n slechte definitie is.
g leest ook heel veel en vrij snel ook.quote:Op woensdag 24 december 2025 06:27 schreef Candaasje het volgende:
Ik herinner me alleen nog. De ontdekking van de hemel van Mulisch en de trein der traagheid
Nu ben ik halverwege dit eerste wel ergens gestrand, toen het echt tientallen pagina’s over de politiek in de jaren 60 leek te gaan. Ik kwam er echt niet doorheen - en dat was nadat ik Tolkien had gelezen…Gelukkig was er een boekverfilming
![]()
De laatste herinner ik me vaag, maar het idee dat de trein op weg was richting de dood vond ik wel mooi. Ik weet wel dat ik verhaal graag zelfs wat langer gezien had, omdat het drie mensen ‘volgde’ en het maar 100 pagina’s lang (kort) was. Het voelde niet helemaal af, maar misschien was dat een beetje de bedoeling.
Ik las altijd graag, maar die literatuurlijst vond ik echt al het geluk uit een boek pakken wegzuigen.
Tegenwoordig lees ik vooral in de zomervakantie. Doordeweeks ben ik ‘s avonds te moe, dan kan ik elke avond opnieuw beginnen. Maar C. verslindt wel nog steeds boek na boek (ook veel non-fictie)
Ik wou dat ik een euro had voor iedereen wiens prille liefde voor lezen er uit geslagen is door leraren Nederlandsquote:Op woensdag 24 december 2025 09:16 schreef Barreltje het volgende:
ik vond nederlandse literatuur stom. en dat vind ik vaak nog steeds. zo uitgebreid, een halve pagina om een gele bloem te beschrijven. zeg gewoon gele bloem, klaar..en ik heb geloof ik ook te veel autistische trekjes om alle lagen uit een verhaal te willen snappen.. gele bloem gaat dood is gele bloem gaat dood, niet een symbolisch verhaal over de weerstand van de zon om de maan ofzo
Dat heb ik ook vaak gezegd, zo zonde. Kinderen die veel lazen maar daarmee stopten na de verplichte boekenlijstenquote:Op woensdag 24 december 2025 09:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik wou dat ik een euro had voor iedereen wiens prille liefde voor lezen er uit geslagen is door leraren Nederlands
Dat is toch gewoon een normale lichaamstemperatuur?quote:Op woensdag 24 december 2025 09:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb via de bon van mijn werk een koortsthermometer gekocht. Getest in mond en oksel van ons beide. Hij geeft steeds een temperatuur aan van 36.0-36.5. Is dit normaal bij zulke thermometers? Zouden jullie hem terugsturen? Of gewoon gebruiken en er altijd een halve graag bij optellen?
Jep, mijn leraar Nederlands was er ook zo eentjequote:Op woensdag 24 december 2025 09:45 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook vaak gezegd, zo zonde. Kinderen die veel lazen maar daarmee stopten na de verplichte boekenlijsten
Wat is er niet goed aan? https://nos.nl/l/2432892quote:Op woensdag 24 december 2025 09:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb via de bon van mijn werk een koortsthermometer gekocht. Getest in mond en oksel van ons beide. Hij geeft steeds een temperatuur aan van 36.0-36.5. Is dit normaal bij zulke thermometers? Zouden jullie hem terugsturen? Of gewoon gebruiken en er altijd een halve graag bij optellen?
Ik zie het nu ook. Die memo had ik gemistquote:Op woensdag 24 december 2025 09:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een normale lichaamstemperatuur?Dus wat zou er mis zijn met die thermometer?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
Ik weet het maar ik vond rectaal meten niet zo'n geweldig idee met een product dat mogelijk terug moet. Al zullen ze dat wel weggooien, maar toch.quote:Op woensdag 24 december 2025 10:18 schreef vlindertje89 het volgende:
Het ligt er ook enorm aan hoe je het meet. Mond en oksel zijn erg onbetrouwbaar. Oor is redelijk betrouwbaar, al hangt dat ook af van 'hoe goed' je dat doet (je wil de sensor richten op trommelvlies, als je die richt op zijkant gehoorgang dan meet je de temperatuur van je huid daar ipv je 'kerntemperatuur', wat je eigenlijk wil meten in zo'n geval). Dat wijkt gemiddeld ongeveer 0,2 graden af (kan zowel omhoog als omlaag zijn). Rectaal is meest betrouwbaar.
Ik zal zo nog wel even een topic aanmaken. Dat werd meestal door een mod gedaan maar die zijn niet zo actief hier in ons hoekje.quote:Op woensdag 24 december 2025 10:56 schreef AnneX het volgende:
Zeg @:Tele6 hoe is het nu voor het “echie”? verhuisd!
Het scheelt soberso veel reistijd. Hebben jouw spullen een goede mix gevonden Thuis.
Kan maar niet op gang komen vandaag. Het zal toch wel moeten, van mijzelve.
Er zullen toch minstens twee recepten voorbereid worden vanwege labneh en vanwege opstijven. Uiterlijk12 uur beginnen dan maar.
Nog eens door Cul gescrold en dis jaar is er dus geen pre Kerst diner topic?
Andere jaren - dankzij minilot o.a. - al in september![]()
Zó leuk om mee te leven met ieders overwegingen en keuzes.
Jup, zaterdag waren alle spullen over en ik ben sindsdien niet meer in m'n oude huis geweest. Na de kerst gaan we er even heen om de laatste dingen op te ruimen.quote:Op woensdag 24 december 2025 10:56 schreef AnneX het volgende:
Zeg @:Tele6 hoe is het nu voor het “echie”? verhuisd!
Het scheelt soberso veel reistijd. Hebben jouw spullen een goede mix gevonden Thuis.
Kan maar niet op gang komen vandaag. Het zal toch wel moeten, van mijzelve.
Er zullen toch minstens twee recepten voorbereid worden vanwege labneh en vanwege opstijven. Uiterlijk12 uur beginnen dan maar.
Nog eens door Cul gescrold en dis jaar is er dus geen pre Kerst diner topic?
Andere jaren - dankzij minilot o.a. - al in september![]()
Zó leuk om mee te leven met ieders overwegingen en keuzes.
Jupquote:Op woensdag 24 december 2025 11:29 schreef fietsie het volgende:
En Vinted pakt dan een percentage op iedere transactie ?
Snap ik. Was vooral bedoeld om aan te geven dat als het dan gaat over de in oksel/mond gemeten temperatuur ik dus niet zo'n waarde zou hechten aan of die wel klopt, want onbetrouwbare meting, dus klopt waarschijnlijk niet, maar dat zegt vooral wat over de meetmanier en niet over de thermometer zelfquote:Op woensdag 24 december 2025 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik weet het maar ik vond rectaal meten niet zo'n geweldig idee met een product dat mogelijk terug moet. Al zullen ze dat wel weggooien, maar toch.
Gepostquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Samen koffie drinkenquote:Op woensdag 24 december 2025 11:31 schreef fietsie het volgende:
Ik vond een collega! Verstopt in een andere ruimte.
Same. Of shoarma.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:19 schreef fietsie het volgende:
Ik zit nog wel in dubio wat ik vanavond doe; snacken, of werkelijk iets koken
Het werden kipvleugeltjes (die eind-tipjes) krokant gebakken in de oven.quote:
Het werd shoarma. We wachten op de belquote:Op woensdag 24 december 2025 18:07 schreef fietsie het volgende:
[..]
Het werden kipvleugeltjes (die eind-tipjes) krokant gebakken in de oven.
Morgen wel fatsoenlijk eten
Zal wel druk zijn bij die toko'squote:Op woensdag 24 december 2025 18:14 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Het werd shoarma. We wachten op de bel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |