abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219552846

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219552882
Heel stuk aan het typen is het topic vol.

Echt werkelijk nog nooit foelie gebruikt in draadjesvlees. Maar de eerstvolgende keer gaat het er zeker in. Ik gebruikte het eigenlijk alleen wanneer ik bouillon maak.
Dat staat binnenkort ook weer op het programma
We have far more in common than that which devides us..
pi_219552886
Moeders deed boodschappen voor de kerst-soep.

'Ik heb alles behalve de knoflook. Maar die heb ik thuis in een potje ^O^ '

Aangezien het idee hier is dat er een verse bol knoflook gepoft wordt, en ik toch in de winkel was heb ik die misstand maar gauw recht gezet. Volgens mij heeft mijn moeder nog nooit verse knoflook gebruikt :D
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_219552918
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 17:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
Moeders deed boodschappen voor de kerst-soep.

'Ik heb alles behalve de knoflook. Maar die heb ik thuis in een potje ^O^ '

Aangezien het idee hier is dat er een verse bol knoflook gepoft wordt, en ik toch in de winkel was heb ik die misstand maar gauw recht gezet. Volgens mij heeft mijn moeder nog nooit verse knoflook gebruikt :D
Laatst zat ik zonder verse knoflook (heb wel een potje gemalen in huis gelukkig) dus daarna maar extra gekocht want bollen kunnen ingevroren worden, ideaal
pi_219552942
Mijn schoot, hier & nu
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219552954
quote:
17s.gif Op zondag 21 december 2025 17:55 schreef sigme het volgende:
Mijn schoot, hier & nu
[ afbeelding ]
O+
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_219552962
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 17:51 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Laatst zat ik zonder verse knoflook (heb wel een potje gemalen in huis gelukkig) dus daarna maar extra gekocht want bollen kunnen ingevroren worden, ideaal
Ingevroren? Dit wist ik niet!
Kan dat ook per teen? Want ik koop vaak een bol en gooi vervolgens de uitgedroogde helft weg.
pi_219552993
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 17:58 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Kan dat ook per teen? Want ik koop vaak een bol en gooi vervolgens de uitgedroogde helft weg.
Dat durf ik niet te zeggen. Maar wanneer het velletje erom zit vast wel.
Zag laatst ook dat iemand heel veel teentjes vermaalde en die in een ijsblokjesvorm invroor. Maar ik ben dan een beetje bank dat de vriezer er naar gaat stinken.
pi_219553009
Even opgezocht, diverse mogelijkheden

Methoden om knoflook in te vriezen:

Knoflook-olie blokjes (populair):
Pel de tenen, hak ze fijn (of gebruik een keukenmachine), en meng met olijfolie (of water/boter).
Giet het mengsel in ijsblokjesvormen en vries in.
Bewaar de bevroren blokjes in een afgesloten zakje of bakje.

Knoflook-water blokjes (zonder olie):
Hak tenen fijn en blend met een beetje water.
Doe in ijsblokjesvormen, vries in, en bewaar in een luchtdichte verpakking.

Platte diepvrieszak met porties:
Hak tenen fijn en verspreid ze dun in een diepvrieszak.
Maak met een mes inkepingen om porties te verdelen.

Hele bollen of tenen:
Je kunt ongeschilde bollen of losse tenen direct in de vriezer leggen in een afgesloten bakje of zak.
pi_219553013
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 17:58 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Zeker, gepeld en al. Hartstikke handig. Je kunt ze na een minuutje al persen.

Ik heb natuurlijk die knoflookintolerantie. Maar ik kan wel tegen olie gemaakt van knoflook en tegen meegestoofde/gekookte knoflook die ik er later uit haal. Toevallig geven knoflookschillen ook veel smaak.

Ik schil teentjes en doe de afsnijdsels, schillen en misbaksels in de olie. De rest van de gepelde teentjes gaan de vriezer in.
Spoilers!
pi_219553022
In Spanje zijn wij verslingerd geraakt aan de "tarte de queso" en inmiddels heb ik 'm redelijk onder de knie; dit was de vorige:

Het exemplaar dat ik gister bakte ben ik vergeten te fotograferen maar was nog iets beter gelukt.
pi_219553026
Vet handig!
pi_219553042
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 18:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Zeker, gepeld en al. Hartstikke handig. Je kunt ze na een minuutje al persen.

Ik heb natuurlijk die knoflookintolerantie. Maar ik kan wel tegen olie gemaakt van knoflook en tegen meegestoofde/gekookte knoflook die ik er later uit haal. Toevallig geven knoflookschillen ook veel smaak.

Ik schil teentjes en doe de afsnijdsels, schillen en misbaksels in de olie. De rest van de gepelde teentjes gaan de vriezer in.
Maar stinkt dat niet in de vriezer?
pi_219553047
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:06 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Maar stinkt dat niet in de vriezer?
Nee, totaal niet.
Spoilers!
pi_219553062
quote:
14s.gif Op zondag 21 december 2025 18:05 schreef Cat-astrophe het volgende:
Vet handig!
Ik heb heel veel van dat soort handige dingen in de vriezer. Citroensap, maar ook citroenrasp. Wanneer ik een klein beetje wijn over heb dan in een ijsblokjes zak, maar dat ook met overgebleven kokosmelk. Ook overgebleven passata vries ik in. En verse kruiden die er niet mooi uit hoeven te zien (tijm, rozemarijn, salie etc wat je mee kookt)
pi_219553081
Ik doe dit soort dingen in zakken en als zo'n zak leeg is doe ik hem los voor hergebruik in de vriezer, op een stapeltje. Ik wist dat ik een leeg knoflookzakje in de vriezer had liggen maar moest toch enorm hard snuiven om te ruiken welke het was. Het leek me geen goed idee om daar bessen in op te bergen.

Over zakjes gesproken. Ik kwam er vandaag achter dat je daar gewoon met balpen op kunt schrijven, helemaal geen stift nodig. Voor de zichtbaarheid is een stift wel beter. Maar ik was vandaag wat zaden aan het oogsten en op die zakjes is balpen ook prima.
Spoilers!
pi_219553097
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:09 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik heb heel veel van dat soort handige dingen in de vriezer. Citroensap, maar ook citroenrasp. Wanneer ik een klein beetje wijn over heb dan in een ijsblokjes zak, maar dat ook met overgebleven kokosmelk. Ook overgebleven passata vries ik in. En verse kruiden die er niet mooi uit hoeven te zien (tijm, rozemarijn, salie etc wat je mee kookt)
Hier ook. En stukjes citroen en gember voor in de thee. Diverse soorten peper. Recent heb ik een aantal sinaasappels ingevroren in stukjes, sap, rasp en stukken schil. Hartstikke handig.

Ik heb vandaag voor het eerst tempeh ingevroren. Dat kan blijkbaar ook.
Spoilers!
pi_219553099
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 17:46 schreef Kaatje1 het volgende:
Echt werkelijk nog nooit foelie gebruikt in draadjesvlees.
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 21 december 2025 @ 18:15:27 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219553106
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.
Dit en Saffraan
pi_219553107
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 18:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik doe dit soort dingen in zakken en als zo'n zak leeg is doe ik hem los voor hetgebruik in de vriezer, op een stapeltje. Ik wist dat ik een leeg knoflookzakje in de vriezer had liggen maar moest toch enorm hard snuiven om te ruiken welke het was. Het leek me geen goed idee om daar bessen in op te bergen.

Over zakjes gesproken. Ik kwam er vandaag achter dat je daar gewoon met balpen op kunt schrijven, helemaal geen stift nodig. Voor de zichtbaarheid is een stift wel beter. Maar ik was vandaag wat zaden aan het oogsten en op die zakjes is balpen ook prima.
Maar niet iedere balpen is mijn ervaring ;) En stift is zelfs niet altijd handig want op bepaalde zakjes veeg je dat er zo weer af en dan is het een verrassing wat je gaat eten (het kon laatst hachee, draadjesvlees of daging smoor zijn _O- )
pi_219553127
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dit en Saffraan
Saffraan is toch heel duur? Altijd al geweest toch? :)

Maar ik moet zeggen: ik heb weleens saffraan gebruikt voor een kipstoof dacht ik om te kleuren. Qua smaak weet ik echt niet of het uitmaakt. Maar weer eens proberen. De lokale Turk verkoopt dat echt als een dingetje, stengeltje. Niet als poeder.
pi_219553135
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Hey Bart! Jij hier?
pi_219553156
quote:
14s.gif Op zondag 21 december 2025 18:20 schreef sigme het volgende:

[..]
Hey Bart! Jij hier?
Als enthousiaste hobbykok kom ik hier veel te weinig inderdaad. Het is hier altijd fijn positief. Terwijl mijn kwaliteiten en belangstelling meer uitgaan naar de Polemiek. Lekker ruzie maken om wat iemand schrijft op de Internetz. :)
pi_219553182
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als enthousiaste hobbykok kom ik hier veel te weinig inderdaad. Het is hier altijd fijn positief. Terwijl mijn kwaliteiten en belangstelling meer uitgaan naar de Polemiek. Lekker ruzie maken om wat iemand schrijft op de Internetz. :)
Ja, je bent een goeie mopperpot :Y
Maar probeer maar wat vaker hier eventjes fijn positief aan te sluiten, vind ik leuk.
pi_219553193
quote:
14s.gif Op zondag 21 december 2025 18:29 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, je bent een goeie mopperpot :Y
Maar probeer maar wat vaker hier eventjes fijn positief aan te sluiten, vind ik leuk.
Kijk dat bedoel ik nou. Ook ik gedij best in positieve sferen. ;)

Het is overigens heel jammer dat RobinOok afgehaakt heeft. Daar kon ik het wel goed mee vinden.
  zondag 21 december 2025 @ 18:36:48 #26
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219553223
* Barreltje zet foelie op de lijst van dingen die hier niet te koop zijn
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zondag 21 december 2025 @ 18:41:52 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219553250
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Saffraan is toch heel duur? Altijd al geweest toch? :)

Maar ik moet zeggen: ik heb weleens saffraan gebruikt voor een kipstoof dacht ik om te kleuren. Qua smaak weet ik echt niet of het uitmaakt. Maar weer eens proberen. De lokale Turk verkoopt dat echt als een dingetje, stengeltje. Niet als poeder.
Wanneer je echte saffraan gebruik (er is veel nep) merk je dat een paar draadjes niet alleen kleur geven maar vooral een heel mooi bloemig aroma.
  Moderator zondag 21 december 2025 @ 18:47:44 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219553287
Knoflook in de vriezer
Citroenrasp/sap in de vriezer
Wijn in de vriezer

Potdomme, zomaar drie handige tips hier _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219553305
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kijk dat bedoel ik nou. Ook ik gedij best in positieve sferen. ;)

Het is overigens heel jammer dat RobinOok afgehaakt heeft. Daar kon ik het wel goed mee vinden.
Oh, kwam je vroeger wel in deze SC? Ik zat in haar tijd niet hier; ik denk dat ik toen nog in POL woonde.
pi_219553343
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:47 schreef derLudolf het volgende:
Knoflook in de vriezer
Wijn in de vriezer

Feta in de vriezer
Crème fraîche in de vriezer
Gember in de vriezer
Eiwitten in de vriezer

8-)
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_219553359
quote:
7s.gif Op zondag 21 december 2025 18:49 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, kwam je vroeger wel in deze SC? Ik zat in haar tijd niet hier; ik denk dat ik toen nog in POL woonde.
Ja best veel. In POL kreeg ik geregeld een "afkoelperiode" wegens te harde polemiek. Robin is al een jaar of 6 a 8 weg hier denk ik.
pi_219553363
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:47 schreef derLudolf het volgende:
Knoflook in de vriezer
Wijn in de vriezer

https://media.s-bol.com/Nm778WD6ZJ3p/DkDgkBx/1200x1189.jpg

Ook handig om hier in te investeren. Je vriest het in deze dingen (er zijn nog meer maten) haalt het eruit en doet het in ziplock zakjes. Vooral handig wanneer je regelmatig grote hoeveelheden kookt en niet een week lang hetzelfde eet.
Griekse yoghurt vriest ook makkelijk in, slagroom (ongeklopt, voor in eten, niet op taart) ook
pi_219553388
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja best veel. In POL kreeg ik geregeld een "afkoelperiode" wegens te harde polemiek. Robin is al een jaar of 6 a 8 weg hier denk ik.
In POL was men niet dol op je, dat is mij bekend (ik zit nog met een clubje ex-polbewoners op een eigen forumpje ;) ) In de tijd dat jij je geliefd maakte in POL was ik daar al weg. En toen ik hier echt ging meeschrijven was Robin hier weg. Die kwam ik elders wel eens tegen, maar daar kwam zij ook maar heel sporadisch.
pi_219553400
In mijn vriezer zitten ook allerlei handige dingen. Gemalen maanzaad, geraspte sinaasappelschil, varkensdarm. Eén ā tweemaal per jaar kom ik dat tegen bij de grote diepvriesschoonmaakronde.
pi_219553408
Vriend van mij vriest ook koffiebonen in, weet niet meer waarom.
pi_219553422
Ik zie @derLudolf nu diep nadenken, waar kan ik een extra vriezer kwijt :P
pi_219553499
Ik lees hier allerlei dingen in de vriezer waarvan ik dacht dat dat niet kon. Crème fraiche, Griekse yoghurt, feta? Nooit aan gedacht.

Na het uitzoeken van mn vriezer laatst zit er niet heel veel meer in mijn vriezer. 3.5 vlaai, vier kleine stukjes ossenhaastournedos, vier zakjes wortel-zoete aardappel-pompoen-gembersoep, een bakje boerenkool, wat bitterballen, mozzarellasticks, wat groentes (ik geloof broccoli, rode kool met appel en gegrilde groentemix) en brood. Geen spannende dingen dus.

Ik had een heerlijk relaxt dagje vandaag. Even boodschappen gehaald incl sushi en een was gedraaid en opgehangen, verder groot deel van de dag lekker op de bank een huis vol gekeken. Even bijkomen van afgelopen week en gister. Morgen 9.30 fysio, klein beetje spijt van dat tijdstip :+ moet 9u deur uit.
  zondag 21 december 2025 @ 19:17:03 #38
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219553503
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:01 schreef Kaatje1 het volgende:
Vriend van mij vriest ook koffiebonen in, weet niet meer waarom.
Als je versgebrande bonen koopt bij een kleine koffiebrander, en je vriest ze in, blijven ze (in theorie) lager vers. Ik denk dat het eenvoudiger is wat vaker koffie te kopen, maar goed, ik verbruik veel koffie.
pi_219553523
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je versgebrande bonen koopt bij een kleine koffiebrander, en je vriest ze in, blijven ze (in theorie) lager vers. Ik denk dat het eenvoudiger is wat vaker koffie te kopen, maar goed, ik verbruik veel koffie.
Lijkt me bij hem sterk. Laatste keer dat ik daar was kreeg ik koffie uit een zakje (nescafé of zoiets) _O-
pi_219553544
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:16 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik lees hier allerlei dingen in de vriezer waarvan ik dacht dat dat niet kon. Crème fraiche, Griekse yoghurt, feta? Nooit aan gedacht.

Na het uitzoeken van mn vriezer laatst zit er niet heel veel meer in mijn vriezer. 3.5 vlaai, vier kleine stukjes ossenhaastournedos, vier zakjes wortel-zoete aardappel-pompoen-gembersoep, een bakje boerenkool, wat bitterballen, mozzarellasticks, wat groentes (ik geloof broccoli, rode kool met appel en gegrilde groentemix) en brood. Geen spannende dingen dus.

Ik had een heerlijk relaxt dagje vandaag. Even boodschappen gehaald incl sushi en een was gedraaid en opgehangen, verder groot deel van de dag lekker op de bank een huis vol gekeken. Even bijkomen van afgelopen week en gister. Morgen 9.30 fysio, klein beetje spijt van dat tijdstip :+ moet 9u deur uit.
Ik heb 2 vriezers en in 2 lades zitten maaltijden danwel maaltijd componenten (hachee, draadjesvlees, net butterchicken gegeten) waar dan alleen maar puree (gisteren voor 8x gemaakt) bij moet, of rijst of pasta of zo en iets van groenten (wat ik ook wel op voorraad heb in de vriezer voor wanneer vers op is). Dan is er 1 lade met makkelijk te hebben spul zoals verse pesto, muhammarah, maar ook de yoghurt en wijn etc. 1 lade met brood, 1 lade met vlees (dat zijn de kleine lades) en een lade met groenten en aardappelproducten zoals röstirondje. Wanneer de stroom niet uitvalt kan ik vast wel een maand eten _O-
  zondag 21 december 2025 @ 19:31:32 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219553582
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Lijkt me bij hem sterk. Laatste keer dat ik daar was kreeg ik koffie uit een zakje (nescafé of zoiets) _O-
Lijkt mij dat ie dan geen of zelden koffie drinkt.
  zondag 21 december 2025 @ 19:31:52 #42
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219553584
ik zit ook mijn diepvries opnieuw in te delen in mijn hoofd nu hoor :P
pi_219553603
quote:
7s.gif Op zondag 21 december 2025 19:31 schreef Barreltje het volgende:
ik zit ook mijn diepvries opnieuw in te delen in mijn hoofd nu hoor :P
Het is vaak een plek voor vergeten dingen. Ik heb hier ook nog kilo's bolognesesaus van minstens 5 generaties. Moet toch ook maar eens gebruikt worden...
pi_219553623
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is vaak een plek voor vergeten dingen. Ik heb hier ook nog kilo's bolognesesaus van minstens 5 generaties. Moet toch ook maar eens gebruikt worden...
Opschrijven wat er in zit helpt hier heel goed. Ook bij het boodschappen doen zodat je niet veel te veel van iets hebt.
pi_219553631
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:26 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik heb 2 vriezers en in 2 lades zitten maaltijden danwel maaltijd componenten (hachee, draadjesvlees, net butterchicken gegeten) waar dan alleen maar puree (gisteren voor 8x gemaakt) bij moet, of rijst of pasta of zo en iets van groenten (wat ik ook wel op voorraad heb in de vriezer voor wanneer vers op is). Dan is er 1 lade met makkelijk te hebben spul zoals verse pesto, muhammarah, maar ook de yoghurt en wijn etc. 1 lade met brood, 1 lade met vlees (dat zijn de kleine lades) en een lade met groenten en aardappelproducten zoals röstirondje. Wanneer de stroom niet uitvalt kan ik vast wel een maand eten _O-
Haha, klinkt goed!

Ik heb ook twee vriezers - een koelvries combi ingebouwd van de verhuurder, met achterlijk kleine vriezer (zeker voor een gezinswoning), en een eigen koelvriescombi met veel ruimer vriesgedeelte. Maar na de opruimactie best wat ruimte over nu haha. De vriezerruimte in de inbouw is te klein zelfs voor mij alleen, dus heb ik mn eigen koelvries op vakantiestand met alleen de vriezer aan. Dat is dan weer echt ruim, dus de buren hebben ook een la in mijn inbouwvriezer, want die hebben met gezin inderdaad in die van hen inderdaad echt te weinig ruimte.

Wat wel grappige situaties geeft. Zoals dat buurvrouw haar zus op bezoek had, en aangaf even brood te gaan halen bij de buurvrouw (mij dus). Zus volledig in verwarring achterlatend :D want huh, brood halen bij de buurvrouw? Is die bakker dan, of ga je haar brood opeten? :P
  Moderator zondag 21 december 2025 @ 19:40:28 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219553653
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 18:54 schreef Syrena het volgende:

[..]
Feta in de vriezer
Crème fraîche in de vriezer
Gember in de vriezer
Eiwitten in de vriezer

8-)
Gember gebruik ik eigenlijk alleen als poeder - voor sate marinade. Feta nooit - kaas :r
Van eiwit is handig, eigenlijk gebruik ik ze nooit. Maar goed, als je dan genoeg heb kun je es een hazelnootschuimtaart maken ofzo.
Creme fraiche in de vriezer is ook een goede dat is ook zoiets waarvan je je in je eentje eigenlijk nooit een potje op maakt en waarvan de kleine verpakkingen duurder zijn dan de grote.

quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:04 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik zie @:derLudolf nu diep nadenken, waar kan ik een extra vriezer kwijt :P
Mwoah, weet niet of je nog weet hoe groot m'n huis is. Kan nog wel een aantal kwijt in m'n kelder.
pi_219553709
haha @vlindertje89 Had ik in het vorige huis ook met mijn buurvrouw (die hier nu met haar vrouw op de 4e woont), ik had een grotere vriezer dan zij.
Maar ook wel dat ik een appje krijg "heb jij ei/knoflook/ui/suiker" etc) zij hebben een sleutel van mijn huis en ik van hun huis (alleen mijn keuken is diverser voorzien van van alles)

@derLudolf de extra vriezer had ik eerst ook in de schuur beneden staan en gebruikte 'm zelden. Toen de kleine kamer opgeruimd, anders ingericht en nu gebruik ik 'm echt dagelijks.
  Moderator zondag 21 december 2025 @ 19:53:00 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219553757
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:48 schreef Kaatje1 het volgende:
in de schuur
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.

Heb nu koelvries combinatie in de kelder staan met drie vriesladen. Tot dusverre is dat nog voldoende. Heb al een aantal bakjes goulash staan en wil in de vakantie nog een keer ragu maken. En nu weet ik dus dat ik de wijn niet weg hoef te gooien maar gewoon kan invriezen :Y
pi_219553776
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:53 schreef derLudolf het volgende:
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.
Uitgerekend Liebherr heeft meestal grote tolerantie voor lage omgevingstemperatuur.
pi_219553795
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:53 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb nu koelvries combinatie in de kelder staan met drie vriesladen. Tot dusverre is dat nog voldoende. Heb al een aantal bakjes goulash staan en wil in de vakantie nog een keer ragu maken. En nu weet ik dus dat ik de wijn niet weg hoef te gooien maar gewoon kan invriezen :Y
En in de ragu doen (of was het daarvoor?).

Bolognese (niet ragu) staat hier ook nog op de planning. Grote slowcooker aan met heel veel lekkers erin.
pi_219553812
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:56 schreef Kaatje1 het volgende:
Bolognese (niet ragu)
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier. :) ;)

Mijn slowcooker staat overigens in de schuur weg te roesten. Hij ging te hard. Er is ergens een knip geweest tussen lage temperatuur slowcookers en die met hogere laagste temperatuur omdat de USA de lage temperatuur niet veilig vond. Sindsdien gaan ze te hard. Je kunt hem b.v. niet meer in de morgen aanzetten, naar je werk gaan en als je uitgewerkt bent een prima stoof hebben. Daar gaat althans de mijne te hard voor op laagste stand. De vorige deed dat wel goed maar die ging kapot. Ik kreeg dus de vervanger USA style. Heel jammer.
  Moderator zondag 21 december 2025 @ 20:08:04 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219553886
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:56 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
En in de ragu doen (of was het daarvoor?).
Jup, en daar gaat geen hele fles in.
pi_219553973
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier. :) ;)

Mijn slowcooker staat overigens in de schuur weg te roesten. Hij ging te hard. Er is ergens een knip geweest tussen lage temperatuur slowcookers en die met hogere laagste temperatuur omdat de USA de lage temperatuur niet veilig vond. Sindsdien gaan ze te hard. Je kunt hem b.v. niet meer in de morgen aanzetten, naar je werk gaan en als je uitgewerkt bent een prima stoof hebben. Daar gaat althans de mijne te hard voor op laagste stand. De vorige deed dat wel goed maar die ging kapot. Ik kreeg dus de vervanger USA style. Heel jammer.
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merk
pi_219554011
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 19:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb dit ding:

https://www.baktotaal.nl/brod-taylor-proofer-rijskast

Het ding is vooral populair als rijskast; ik gebruik het voor het maken van Griekse yoghurt (moet een uur of 5 a 12 op 40o. En het heeft een slowcookstand, die opwarmt tot 90o. Daar kan ik wel mee slowcooken, wat ik niet kon met die langzaamkokers die wel langzaam gaan maar uiteindelijk gewoon aan de kook raken.

Ik heb ook nog een ander ding, een multikookding, heeft een 'stew'-stand. Die tot mijn verbazing en afgrijzen ook gewoon hard kookte, terwijl de handleiding zegt dat die op 90o zou moeten blijven. Die blijkt dus ook uit veiligheidsidiotie éérst 10 minuten te koken en dan urenlang 90 aan te houden. Sinds ik dat weet vul ik 'm eerst met een bodempje water, laat dat 10 minuten zieden en vul het daarna met de stew. A stew boiled is a stew spoiled.
pi_219554022
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 20:15 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merk
Klopt. Bleek trouwens ook een uitstekende chocomel-warmhouder toen er een uur zat tussen opwarmen en uitdelen.
pi_219554032
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 20:15 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik zal eens kijken. Bedankt voor de tip want ik vond het 's morgens aanzetten en als je thuis komt klaar echt een briljante formule. Ik dacht overigens dat ze allemaal afgesteld moesten worden volgens de USA standaard, hogere laagste temperatuur: geen bacteriegroei, of ie nou Amerikaans was of niet.
pi_219554054
g staat hier as we speak dingen te snijden, te maken voor in de nieuwe slowcooker (mn kerstpakket) ik heb geen idee verder hoe dat werkt en hoe je daarmee moet 'koken'.
Wat ik wel doe ik de voorraden in 2 van de 3 vrieslades (meer hebben we niet) in de gaten houden. (1e la zit alleen ijsblokjes.)
Elke vrijdag maken we een weekmenu (voor picnic en ander boodschappenlijstje) en dan duik ik eerst de vriezer lades in wat er nog ligt en we kunnen gebruiken.
pi_219554089
quote:
7s.gif Op zondag 21 december 2025 20:19 schreef sigme het volgende:
Die blijkt dus ook uit veiligheidsidiotie éérst 10 minuten te koken en dan urenlang 90 aan te houden. Sinds ik dat weet vul ik 'm eerst met een bodempje water, laat dat 10 minuten zieden en vul het daarna met de stew. A stew boiled is a stew spoiled.
Er zijn uiteraard work arounds. Dit is wel een hele slimme Maestro. :) Ik was van plan om het ding open te maken en een weerstandje te plaatsen. Dat is er nooit van gekomen. Ik had zo'n afkeer ervan gekregen dat er ooit 1 iemand ziek van is geworden blijkbaar en dat je dan een serieus nuttig ding opeens nutteloos maakt. Dan ben ik er klaar mee. Maar als de Russel Hobb dit niet heeft ga ik er toch nog eens naar kijken want wat je er voorheen mee kon is gewoon retehandig. Lekker de hele dag stoven en als je thuis komt lekker stoof eten.
pi_219554091
quote:
17s.gif Op zondag 21 december 2025 17:55 schreef sigme het volgende:
Mijn schoot, hier & nu
[ afbeelding ]
Knuffel aan Pootjes :* O+
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_219554116
En on topic: uiteraard gaat daar altijd een stukje foelie bij. :Y)
pi_219554136
quote:
7s.gif Op zondag 21 december 2025 20:19 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb dit ding:
[ afbeelding ]
https://www.baktotaal.nl/brod-taylor-proofer-rijskast

Het ding is vooral populair als rijskast; ik gebruik het voor het maken van Griekse yoghurt (moet een uur of 5 a 12 op 40o. En het heeft een slowcookstand, die opwarmt tot 90o. Daar kan ik wel mee slowcooken, wat ik niet kon met die langzaamkokers die wel langzaam gaan maar uiteindelijk gewoon aan de kook raken.

Ik heb ook nog een ander ding, een multikookding, heeft een 'stew'-stand. Die tot mijn verbazing en afgrijzen ook gewoon hard kookte, terwijl de handleiding zegt dat die op 90o zou moeten blijven. Die blijkt dus ook uit veiligheidsidiotie éérst 10 minuten te koken en dan urenlang 90 aan te houden. Sinds ik dat weet vul ik 'm eerst met een bodempje water, laat dat 10 minuten zieden en vul het daarna met de stew. A stew boiled is a stew spoiled.
Wat een idee, eerst dat ding op temperatuur laten komen en dan op een lage temperatuur door laten werken.
Zo kreeg ik laatst ook de tip om bij erwtensoep in de snelkookpan warm water te gebruiken
pi_219554149
Knoflook gaat er hier momenteel hard doorheen want ik leende een Ottolenghiboek bij de bieb. Goed idee om de slowcooker weer een tevoorschijn te halen ook.
pi_219554158
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 20:27 schreef Pinnenmutske het volgende:

[..]
Knuffel aan Pootjes :* O+
Een zachte mauw terug!
  Moderator zondag 21 december 2025 @ 20:44:07 #64
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219554244
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
En on topic: uiteraard gaat daar altijd een stukje foelie bij. :Y)
Bij pootjes?
pi_219554293
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 20:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Bij pootjes?
In mijn Liebherr ligt nog wel een varkenspootje. Daar moest ik maar eens snert van maken. Zonder foelie, maar een theelepel sambal in de snert doet wonderen.
pi_219554365
quote:
10s.gif Op zondag 21 december 2025 20:47 schreef sigme het volgende:

[..]
In mijn Liebherr ligt nog wel een varkenspootje. Daar moest ik maar eens snert van maken. Zonder foelie, maar een theelepel sambal in de snert doet wonderen.
Met snert is het zo dat ik er achter ben dat je de bouillon zonder zout of enige toevoeging moet doen. ALLE smaakmakers pas daarna. Ik schaalde dat altijd onder kookonzin en bijgeloof maar het lijkt toch echt waar voor de hemelse smaak uiteindelijk. :)
pi_219554402
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 20:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Bij pootjes?
Snert met schouderkarbo en speklappen. Ik kwam vroeger bij een Friese familie die er pootjes in deden met beharing en al. Misschien heb je dan het echte werk maar ik vond dat toch wat onsmakelijk ogen. Ook niet prettig voor het mondgevoel zo'n ruig behaard stuk spek.
pi_219554445
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 20:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Met snert is het zo dat ik er achter ben dat je de bouillon zonder zout of enige toevoeging moet doen. ALLE smaakmakers pas daarna. Ik schaalde dat altijd onder kookonzin en bijgeloof maar het lijkt toch echt waar voor de hemelse smaak uiteindelijk. :)
Ik gebruik gewonen bouillonblokjes en iedereen is er dol op. Maak het zelfs regelmatig met rundvlees
  zondag 21 december 2025 @ 21:11:45 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219554577
Moet ook weer eens snert gaan maken, zo eentje die, als ie koud is je er plakken van kan snijden, die qua structuur eerder een Erwtenpap lijkt dan vloeibaar, met veel varkensvlees, spek en worst, vol smaak en aroma's. Wintertroostvoer.
pi_219554639
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Moet ook weer eens snert gaan maken, zo eentje die, als ie koud is je er plakken van kan snijden, die qua structuur eerder een Erwtenpap lijkt dan vloeibaar, met veel varkensvlees, spek en worst, vol smaak en aroma's. Wintertroostvoer.
Vorige week nog gemaakt. Morgen een bakje meenemen voor een collega.
pi_219554751
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
:9~ :9~
pi_219554831
Lieve Spaans sprekers hier, waar zingen MS en Shakira over?
Ik vind t zo prachtig, ook de combi vd stemmen.
(Ben al sinds de jaren 70 fan van Mercedes)

Bekijk deze YouTube-video
pi_219554910

Dit sinds een uur of zes erbij gesneeuwd
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_219554950
quote:
2s.gif Op zondag 21 december 2025 21:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dit sinds een uur of zes erbij gesneeuwd
:o
pi_219555007
quote:
17s.gif Op zondag 21 december 2025 21:28 schreef Blues het volgende:

Deepl:
Als ik niet zou geloven in de waanzin
Van de keel van de spotlijster
Als ik niet zou geloven dat in het bos
De zang en de angst zich verbergen
Als ik niet zou geloven in de balans
In de reden van het evenwicht
Als ik niet zou geloven in de hoop
Als ik niet zou geloven in wat ik doe
Als ik niet zou geloven in mijn weg
Als ik niet zou geloven in mijn geluid
Als ik niet zou geloven in mijn stilte
Wat zou het dan zijn?
Wat zou de knots zonder steengroeve zijn?
Een wirwar van snaren en pezen
Een mengelmoes van vlees en hout
Een instrument zonder pretenties
Met lichtjes gemonteerd voor het toneel
Wat zou het zijn, hart, wat zou het zijn?
Een stroman van de verrader van het applaus
Een dienaar van het verleden in een nieuw jasje
Een vereeuwiger van goden van de ondergang
Jubel gekookt met vod en pailletten
Wat zou de knuppel zonder steengroeve zijn?
Als ik niet zou geloven in het moeilijkste
Als ik niet zou geloven in het verlangen
Als ik niet zou geloven in wat ik geloof
Als ik niet zou geloven in iets puurs
Als ik niet zou geloven in elke wond
Als ik niet zou geloven in degene die rondwaart
Als ik niet zou geloven in wat verborgen is
Broeder worden van het leven
Als ik niet zou geloven in degene die naar me luistert
Als ik niet zou geloven in wat pijn doet
Als ik niet zou geloven in wat overblijft
Als ik niet zou geloven in wat vecht
Wat zou het dan zijn?
Wat zou de hamer zonder steengroeve zijn?
Een wirwar van touwen en pezen
Wat zou de knots zonder steen zijn?
Jubel gekookt met een doek en pailletten
La derecha oprime, la izquierda libera
  zondag 21 december 2025 @ 21:49:50 #76
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219555299
quote:
7s.gif Op zondag 21 december 2025 18:04 schreef sigme het volgende:
In Spanje zijn wij verslingerd geraakt aan de "tarte de queso" en inmiddels heb ik 'm redelijk onder de knie; dit was de vorige:
[ afbeelding ]

Het exemplaar dat ik gister bakte ben ik vergeten te fotograferen maar was nog iets beter gelukt.
Dit is idd ontzettend lekker spul ja O+
Heb je een recept en tips voor de beste gelukte versie? *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_219555422
quote:
2s.gif Op zondag 21 december 2025 21:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Deepl:
Van de keel van de spotlijster
Als ik niet zou geloven dat in het bos
De zang en de angst zich verbergen
Als ik niet zou geloven in de balans
In de reden van het evenwicht
Als ik niet zou geloven in de hoop
Als ik niet zou geloven in wat ik doe
Als ik niet zou geloven in mijn weg
Als ik niet zou geloven in mijn geluid
Als ik niet zou geloven in mijn stilte
Wat zou het dan zijn?
Een wirwar van snaren en pezen
Jubel gekookt met vod en pailletten
Wat zou de knuppel zonder steengroeve zijn?
Als ik niet zou geloven in het moeilijkste
Als ik niet zou geloven in het verlangen
Als ik niet zou geloven in wat ik geloof
Als ik niet zou geloven in iets puurs
Als ik niet zou geloven in elke wond
Als ik niet zou geloven in degene die rondwaart
Als ik niet zou geloven in wat verborgen is
Broeder worden van het leven
Als ik niet zou geloven in degene die naar me luistert
Als ik niet zou geloven in wat pijn doet
Als ik niet zou geloven in wat overblijft
Als ik niet zou geloven in wat vecht
Wat zou het dan zijn?
Wat zou de hamer zonder steengroeve zijn?
Een wirwar van touwen en pezen
Jubel gekookt met een doek en pailletten
Idiote vertaling toch _O-
pi_219555442
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 21:49 schreef Molo het volgende:

[..]
Dit is idd ontzettend lekker spul ja O+
Heb je een recept en tips voor de beste gelukte versie? *O*
Ja maar de katten zitten nog steeds op schoot dus uit mijn hoofd:

3 bakjes roomkaas van de Lidl
spatelen met 3 ons suiker
30 gram bloem erdoor roeren (volgens mij grenzend aan homeopathisch gebruik van bloem, maar dat terzijde)
6 eieren een voor een erdoor roeren totdat opgenomen, niet extra roeren
1 bakje creme fraiche (2 dl) & 2,5 dl slagroom erdoor roeren

Grote springvorm bekleden met bakpapier (goed opstaande randen maken)
Hele zwik rustig in springvorm gieten

In oven zetten die al rond de 200o is
Drie kwartier a een uur bakken; de bovenkant moet net an mooi donker zijn

Bij het uit de oven halen van de taart is ie ernstig zacht!!!
Afkoelen = opstijven
  zondag 21 december 2025 @ 22:03:13 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219555479
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 21:57 schreef Blues het volgende:

[..]
Idiote vertaling toch _O-
Daarom worden liederen meestal hertaald, niet vertaald, zoals Jan Rot dat noemde

[ Bericht 0% gewijzigd door Jan_Onderwater op 21-12-2025 22:08:36 ]
  zondag 21 december 2025 @ 22:05:00 #80
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219555503
quote:
7s.gif Op zondag 21 december 2025 21:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja maar de katten zitten nog steeds op schoot dus uit mijn hoofd:

3 bakjes roomkaas van de Lidl
spatelen met 3 ons suiker
30 gram bloem erdoor roeren (volgens mij grenzend aan homeopathisch gebruik van bloem, maar dat terzijde)
6 eieren een voor een erdoor roeren totdat opgenomen, niet extra roeren
1 bakje creme fraiche (2 dl) & 2,5 dl slagroom erdoor roeren

Grote springvorm bekleden met bakpapier (goed opstaande randen maken)
Hele zwik rustig in springvorm gieten

In oven zetten die al rond de 200o is
Drie kwartier a een uur bakken; de bovenkant moet net an mooi donker zijn

Bij het uit de oven halen van de taart is ie ernstig zacht!!!
Afkoelen = opstijven
Dank O+

Dat homeopathische bloemgehalte is echt cruciaal heb ik het idee. Daar zit net het verschil tussen vettige dikke blubber en 'taart' qua mondgevoel.
Prima kerstvakantie probeersel, dank dank! :)

En jullie: geniet ervan nu :9~

By the way, Lidl roomkaas bedoel je dan deze? Vraag ivm verschillende hoeveelheden in de kuipjes die ze hebben.

pi_219555622
Ja die! Van 3 ons. Het is een recept vol (veelvouden van) 3'en geworden.
  zondag 21 december 2025 @ 22:21:00 #82
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219555749
quote:
7s.gif Op zondag 21 december 2025 22:14 schreef sigme het volgende:
Ja die! Van 3 ons. Het is een recept vol (veelvouden van) 3'en geworden.

Klinkt verrassend makkelijk, maar ik ben een ramp met bakken dus ik ga hopen op goed resultaat :P
pi_219556333
Mini vriezer in koelkast maar goeie tips
Werewolf
  maandag 22 december 2025 @ 00:30:41 #84
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219556598
quote:
17s.gif Op zondag 21 december 2025 21:28 schreef Blues het volgende:

Ik vond Calle13 altijd wel leuk, dus mijn voorkeur heeft deze:

Of nog beter, met Los Chalchaleros O+

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_219556814
Gutenmorgen.

Ik ben weer in het land der levenden. Zaterdag wat losse "werk"dingetjes gedaan en toen een borrel in de stad. Geen grote hoeveelheden maar dat was ook niet nodig om collectief naar de tering te gaan na de afgelopen weken. :')

Gisteren heb ik geen kont uitgevoerd want zo brak als een tientje.

Vandaag moet er een kerstboodschappenlijst + planning, de fysio en teringveel boodschappen.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_219556990
quote:
80s.gif Op maandag 22 december 2025 00:30 schreef flipsen het volgende:

[..]
Ik vond Calle13 altijd wel leuk, dus mijn voorkeur heeft deze:

Of nog beter, met Los Chalchaleros O+

Morgen luisteren!
Nu werken :|W
  Moderator maandag 22 december 2025 @ 08:29:05 #87
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219557097
Zo eerst m'n eigen uren administratie op orde gebracht. Excel met uren per week en wanneer ik vrij heb.

Als ik vandaag half dagje doe en rest van het jaar vrij heb ik 119 uur over :)
pi_219557179
Mogge!
  maandag 22 december 2025 @ 09:36:14 #89
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219557314
Mogge.

Uiteindelijk in Munster beland voor kerstmarkten; 2 uur gedaan over vinden van een parkeerplaats omdat we zo stom waren -eerst- naar de supermarkt te gaan. Maar andersom; in de avond was het geen optie geweest.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  maandag 22 december 2025 @ 09:37:01 #90
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219557319
Inmiddels ook grootste deel (groente nog niet) van de kerstboodschappen binnen; 3kg ribeye aan 1 stuk, en idem ossenhaas.

Kan ik prima op de dagen zelf voorelkaarbreien nu, zonder stress.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_219557448
Net de AH bestelling afgemaakt, dadelijk even wandelen naar de Lidl voor kastanjes en de jumbo voor vegan worstenbroodjes en dan heb ik alles binnen voor de kerst.

Het eerste kerstgedoe vanwege onuitgesproken verwachtingen en invullen voor een ander is ook gearriveerd dus we zijn er klaar voor :') .
  Moderator maandag 22 december 2025 @ 10:16:42 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219557470
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 09:36 schreef fietsie het volgende:
Mogge.

Uiteindelijk in Munster beland voor kerstmarkten; 2 uur gedaan over vinden van een parkeerplaats omdat we zo stom waren -eerst- naar de supermarkt te gaan. Maar andersom; in de avond was het geen optie geweest.
Munster ligt op de Lüneburger Heide ;)
  maandag 22 december 2025 @ 10:16:48 #93
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219557471
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 10:12 schreef Tuindier het volgende:

Het eerste kerstgedoe vanwege onuitgesproken verwachtingen en invullen voor een ander is ook gearriveerd dus we zijn er klaar voor :') .
Mijn broertje kwam al met een "jullie houden je helemaal niet aan de planning die we op mamma's verjaardag hebben afgesproken!".
Terwijl ik daar zeker aanwezig was, maar absoluut niets met helemaal niemand heb afgesproken; ik heb een verhaal aangehoord over wat ie allemaal voor ideeen had...
pi_219557496
Goedemorgen

Zometeen even bij Serious Request in Den Bosch kijken.
En vanavond sushi bestellen :9 vieren dat we 18 jaar samen zijn.
pi_219557527
Jaa nieuwe kerstbroek voor onder de kersttrui *O*

Met bonusRoborock, die wist even geen afstand te houden.

Van de Lidl, voor een tientje *O*
En voor mannen maar wie ligt daar wakker van
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219557643
Ons kerstgedoe is dat mijn schoonmoeder gisteren op weg naar de kerstmark struikelde en haar sleutelbeen brak :X en mijn vrouw zich daar schuldig over voelde want die had haar niet opgevangen. En verder zijn we om de beurt misselijk :') morgen naar huis en vegeterem op de bank.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 22 december 2025 @ 11:03:59 #97
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219557693
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 10:54 schreef Clubsoda het volgende:
Ons kerstgedoe is dat mijn schoonmoeder gisteren op weg naar de kerstmark struikelde en haar sleutelbeen brak :X en mijn vrouw zich daar schuldig over voelde want die had haar niet opgevangen. En verder zijn we om de beurt misselijk :') morgen naar huis en vegeterem op de bank.
Ahjakkes, dat is naar vallen als er zulke schade is.
pi_219557741
Mijn kerstgedoe is dat mijn schoonouders het niet nodig vonden te vertellen dat ze maag/darmproblemen hadden toen we daar woensdag gingen eten.

Ik werd in de nacht van vri op za ziek, dacht dat het de kebabpizza was van dinsdag. Tot mijn man zondagmorgen even bij hen langsging en vertelde dat ik ziek was :')

Och jaaaaaa 8)7

Dag 3 op de bank dan maar oO< mag mijn man morgen de laatste kerstboodschappen met mijn moeder gaan doen }:|
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  maandag 22 december 2025 @ 11:12:14 #99
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219557747
Soms vraag ik me toch wel af of "journalisten" de lagere school afgemaakt hebben, of betaald worden om clickbait te schrijven:

quote:
Snerpende kou op komst tijdens kerst
En vervolgens beginnen ze over -1 tot -3, en een beetje wind waardoor het wat kouder aanvoelt.

En dat er vervolgens mensen zijn die voor zo'n krant ook betalen....
pi_219557771
quote:
Ow wat naar :*
pi_219557929
quote:
Au
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219557970
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 10:16 schreef fietsie het volgende:

[..]
Mijn broertje kwam al met een "jullie houden je helemaal niet aan de planning die we op mamma's verjaardag hebben afgesproken!".
Terwijl ik daar zeker aanwezig was, maar absoluut niets met helemaal niemand heb afgesproken; ik heb een verhaal aangehoord over wat ie allemaal voor ideeen had...
Ook heerlijk ja. Ik vind het wel lastig. Ik weet dat ze ouder worden, daardoor minder flexibel, en misschien is het uithalen met verwijten en dan niet willen toelichten daar deel van, maar het is moeilijk om de ‘nu zijn ze er nog en kunnen we ze nog bezoeken’ daarmee te verenigingen zonder mijzelf teveel te negeren.
  maandag 22 december 2025 @ 11:52:55 #103
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219557982
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 11:51 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ook heerlijk ja. Ik vind het wel lastig. Ik weet dat ze ouder worden, daardoor minder flexibel, en misschien is het uithalen met verwijten en dan niet willen toelichten daar deel van, maar het is moeilijk om de ‘nu zijn ze er nog en kunnen we ze nog bezoeken’ daarmee te verenigingen zonder mijzelf teveel te negeren.
Ja precies; mijn moeder communiceert 'ik wil gewoon thuis alleen zijn" maar bedoelt volgens hem iets heel anders dan wat ik van haar opmaak; en enerzijds wil je iemand niet zomaar 'alleen thuis laten zitten', maar andersom, iemand dwingen om 'gezellig te doen' schiet ook niemand iets mee op.
pi_219558069
Óp naar 2 januari 2026 ~:)

Sterkte voor degenen met nare dingen rondom om rekening mee te houden!

@Vanyel : Twee keer gelezen: dacht dat de robot rock een tientje was bij de Lidl. De broek mwah. Als tie maar lekker zit.
pi_219558090
Update amaryllis: bloemknoppen van zaterdag(?) beiden 24 cm hoog.
Vandaag zijn de bloemknoppen 34 en 30 cm hoog.

En de potten omdraaien van/naar het licht ieder dagdeel. Anders groeien ze echt scheef. ~:)
pi_219558097
Omg @Vanyel die hamster sticker op je roborock! Hoe wat waar?! Die wil ik ook!

En wat een kerstgedoe/miscommunicaties al, bleh. @Syrena extra vervelend, ik zou daar vrij pissig om zijn wel.. en @Clubsoda val ook extra vervelend, hopelijk knapt ze snel op.
pi_219558109
Het eerste kerstgedoe vanwege onuitgesproken verwachtingen en invullen voor een ander is ook gearriveerd dus we zijn er klaar voor

Hier maar omheen dansen…Het wordt vanzelf 2 januari 2026.
pi_219558591
Hier nul gedoe vooralsnog. Dit is toch elk jaar weer de periode dat ik het het allerfijnst vind dat ik geen contact meer heb met mijn ouders. Geen gedoe met kerst, mijn verjaardag en al helemaal geen verplicht nieuwjaar gaan wensen met een kater. Dat laatste vind ik zulke idioterie, vooral als je elkaar met kerst en oudjaar ook ziet.

Vrijheid *O*

Samen vegeteren *;
Spoilers!
  maandag 22 december 2025 @ 13:11:05 #109
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219558712
Mijn persoonlijke grootste kerst uitdaging is besluiten of ik de ribeye aan 1 stuk ga garen, hoe (BBQ, steenoven), of in steaks gesneden...
pi_219558792
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 12:11 schreef AnneX het volgende:
Het eerste kerstgedoe vanwege onuitgesproken verwachtingen en invullen voor een ander is ook gearriveerd dus we zijn er klaar voor

Hier maar omheen dansen…Het wordt vanzelf 2 januari 2026.
Gevleugelde uitspraak van mn psych: verwachtingen geven alleen maar teleurstellingen :*
pi_219558820
Wij ook geen kerstgedoe, gewoon samen als altijd. Alle belangrijke loved ones al gezien en gesproken en een brief van gehad O+ Maar dat heeft niks met kerst te maken ook :)

En ik heb van mn collega's en TL een kadootje gekregen: woe 31/12 vrij O+
Bijna geen spreekuur, genoeg mensen, bijna pensionado en ze gunnen me langer vrij.
Zo lief!
pi_219558846
Ik ben blij dat ik een aantal andere dagen met vrienden doorbreng, waar we zo thuis zijn dat we niet vooraf voor elkaar hoeven opruimen, iedereen drinken pakt of een rondje haalt ook al ben je in andermans huis en we snappen het van elkaar als iemand de energie niet heeft of gewoon liever last minute afzegt of na een uur weer vertrekt O+.

Die druk ook die er op dat GEZELLIG SAMEN MET KERST ligt, waardoor alles dat niet gezellig en niet zoveel mogelijk samen is, niet ok is. En het moet wel op die-en-die dag maar niet te laat, en dit moet en dat moet. Waardeer gewoon de onderlinge verschillen en behoeftes.

Pfff.
  Moderator maandag 22 december 2025 @ 13:45:31 #113
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219558961
Even verder apk voor export op de auto. Toko vlakbij werk waar je zonder afspraak terecht kunt.

Lopende band werk. Hele belevenis. Iedereen (inclusief de keurmeesters die in ongeveer vijf minuten een keuring doen) rookt ook lekker binnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door derLudolf op 22-12-2025 13:50:55 ]
  maandag 22 december 2025 @ 14:07:54 #114
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219559185
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 13:45 schreef derLudolf het volgende:
Even verder apk voor export op de auto. Toko vlakbij werk waar je zonder afspraak terecht kunt.

Lopende band werk. Hele belevenis. Iedereen (inclusief de keurmeesters die in ongeveer vijf minuten een keuring doen) rookt ook lekker binnen.
Je zou toch zeggen dat die snel opvolgende tijdstippen opvallen bij de RDW ?
  Moderator maandag 22 december 2025 @ 14:11:06 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219559215
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 14:07 schreef fietsie het volgende:

[..]
Je zou toch zeggen dat die snel opvolgende tijdstippen opvallen bij de RDW ?
Sommige bedrijven doen het allemaal in een keer aan het eind van de dag toch?
  maandag 22 december 2025 @ 14:19:00 #116
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219559272
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 14:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Sommige bedrijven doen het allemaal in een keer aan het eind van de dag toch?
Dan kan geen van hun klanten de auto dus meenemen na de keuring? Want als een auto voor herkeuring wordt aangewezen moet ie in ongewijzigde toestand (en dus km-stand) worden aangeboden voor herkeuring voor zover ik weet ?
pi_219559297
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 13:25 schreef Blues het volgende:
Wij ook geen kerstgedoe, gewoon samen als altijd. Alle belangrijke loved ones al gezien en gesproken en een brief van gehad O+ Maar dat heeft niks met kerst te maken ook :)

En ik heb van mn collega's en TL een kadootje gekregen: woe 31/12 vrij O+
Bijna geen spreekuur, genoeg mensen, bijna pensionado en ze gunnen me langer vrij.
Zo lief!
Wat enorm lief O+

quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 13:30 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben blij dat ik een aantal andere dagen met vrienden doorbreng, waar we zo thuis zijn dat we niet vooraf voor elkaar hoeven opruimen, iedereen drinken pakt of een rondje haalt ook al ben je in andermans huis en we snappen het van elkaar als iemand de energie niet heeft of gewoon liever last minute afzegt of na een uur weer vertrekt O+.

Die druk ook die er op dat GEZELLIG SAMEN MET KERST ligt, waardoor alles dat niet gezellig en niet zoveel mogelijk samen is, niet ok is. En het moet wel op die-en-die dag maar niet te laat, en dit moet en dat moet. Waardeer gewoon de onderlinge verschillen en behoeftes.

Pfff.
Jaaaa, die vrienden hebben wij ook. Joggingbroek en slippers zijn vaste bagage als er daar naartoe gaan. Met oudjaar weer, zin in.
Spoilers!
  Moderator maandag 22 december 2025 @ 14:40:11 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219559439
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 14:19 schreef fietsie het volgende:

[..]
Dan kan geen van hun klanten de auto dus meenemen na de keuring? Want als een auto voor herkeuring wordt aangewezen moet ie in ongewijzigde toestand (en dus km-stand) worden aangeboden voor herkeuring voor zover ik weet ?
zou kunnen. Teveel speling op wiellager overigens dus dat moet ik even laten fiksen
  maandag 22 december 2025 @ 15:18:12 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219559852
Heb Rillettes de Canard gemaakt. Had 3 eendenbouten in de vriezer, ontdooit en gezout en gepeperd, nachtje lezen trekken. Vervolgens met witte wijn, het vet wat over was van de gebraden eend vorige week opgezet. Laurier, foelie, wat chili, piment, knoflook.
Dit 8 uur laten pruttelen, gezeefd, vlees van de botten getrokken en tot draadjes geplukt. Vlees weer bij de vloeistof en afgesmaakt. In 5 jampotjes gevuld en die weck ik nu. Deel eten we zelf, maar doe de buren ook een plezier.
  maandag 22 december 2025 @ 15:53:49 #120
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219560268
  Moderator / Redactie Sport maandag 22 december 2025 @ 16:04:36 #121
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_219560336
Keuken oom is leeg en schoon. Oudste spul wat weggegooid is had houdbaarheidsdatum 2006 _O- Vier vuilniszakken vol afgevoerd.

8 Ollie B Bommelboeken en de Haarlemse glas in lood plaat van Oma is nu bij mij O+
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_219560347
Thuis! Administratie viel mee, en digitaal spreekuur ook, blijft fijn om te kunnen helpen maar f2f is zoveel beter.
De lage loopplank is helaas weer opgeheven dus halve boot over moeten lopen toen ik wegging, gelukkig nam een vriendelijke meneer mijn tas over die ik later tegenkwam in het mandje van mijn fiets :D en ik had beide handen vrij voor leuningen.

Wat vervelend voor je schoonmoeder @Clubsoda lijkt me best pijnlijk wat je kunt dat natuurlijk niet gipsen.

De plant van @AnneX *O* ben met dat ding gestopt, nog nooit gelukt om m groeiend laat staan bloeiend te krijgen.

Wat lief van je collega’s @Blues

Gefeliciteerd @Sarabi mijlpaal

Gisteren de laatste kerstdingen besteld, de familie komt even, zus blijft langer en we eten dan gewoon wat lekkere hapjes, niets bijzonders
pi_219560364
Och, Chris Rea has finally arrived home rip
  maandag 22 december 2025 @ 16:33:12 #124
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219560681
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 16:07 schreef Kaatje1 het volgende:
-O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator maandag 22 december 2025 @ 16:35:12 #125
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219560709
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 16:07 schreef Kaatje1 het volgende:
Autongeluk denk ik :D
pi_219561167
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 12:10 schreef vlindertje89 het volgende:
Omg @:Vanyel die hamster sticker op je roborock! Hoe wat waar?! Die wil ik ook!
Die zat er gewoon bij in de verpakking. Al vind ik dat het een poes is en mijn kind een hond.
pi_219561197
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 15:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb Rillettes de Canard gemaakt. Had 3 eendenbouten in de vriezer, ontdooit en gezout en gepeperd, nachtje lezen trekken. Vervolgens met witte wijn, het vet wat over was van de gebraden eend vorige week opgezet. Laurier, foelie, wat chili, piment, knoflook.
Dit 8 uur laten pruttelen, gezeefd, vlees van de botten getrokken en tot draadjes geplukt. Vlees weer bij de vloeistof en afgesmaakt. In 5 jampotjes gevuld en die weck ik nu. Deel eten we zelf, maar doe de buren ook een plezier.
En hoe is het dan ( met de gevolgen van) “de forse longontsteking”?
De eerste week kon ik écht niks behalve bed, bank, aan tafel, bank.
pi_219561280
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 17:24 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Die zat er gewoon bij in de verpakking. Al vind ik dat het een poes is en mijn kind een hond.
:o jaloers.

Ja, ik kan ze er alledrie wel in zien.

Ik heb moeite met time management. Met niet te vroeg beginnen dan vooral :+ . Mijn directe buren die afgelopen zomer hier zijn komen wonen, komen zo eten. Ze zijn 18u hier. Ik maak linzenstoof, wat +-25 minuten duurt. En ik sta al een kwartier klaar om te beginnen met koken :+ . Maar ik probeer niet eerder dan rond 17.45 te starten, zodat als ze wat later zijn ik niet al een tijdje klaar ben, en als ze op tijd zijn, ze ook even rustig kunnen zitten en komkommertjes kunnen eten tot het klaar is.
  maandag 22 december 2025 @ 17:50:15 #129
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219561511
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 17:27 schreef AnneX het volgende:

[..]
En hoe is het dan ( met de gevolgen van) “de forse longontsteking”?
De eerste week kon ik écht niks behalve bed, bank, aan tafel, bank.
Antibiotica doet wonderen, zeker nog niet 100% maar gaat stukken beter
pi_219561586
Net kaartjes gekocht voor The Godfather marathon in een filmhuis. Met bijpassende hapjes en drankjes :9~
pi_219561603
Met kerst gaan wij naar liefstes familie. Ik dacht dat die traditie wel zou verwateren na het overlijden van mijn schoonmoeder, maar dat is niet het geval. 5 broers & zussen + partners; soms wat van de (inmiddels volwassen) kinderen (met evt eigen kinderen) erbij.

Iedereen neemt wat eten mee; er is altijd veel te veel, we beginnen zo ergens tussen 3 en 5 en het wordt een uur of 11 a 12. Altijd alles gemoedelijk en vertrouwd.

Mijn familie doet niet aan kerst.
  Moderator maandag 22 december 2025 @ 18:35:39 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219561788
quote:
7s.gif Op maandag 22 december 2025 18:05 schreef sigme het volgende:
Met kerst gaan wij naar liefstes familie. Ik dacht dat die traditie wel zou verwateren na het overlijden van mijn schoonmoeder, maar dat is niet het geval. 5 broers & zussen + partners; soms wat van de (inmiddels volwassen) kinderen (met evt eigen kinderen) erbij.

Iedereen neemt wat eten mee; er is altijd veel te veel, we beginnen zo ergens tussen 3 en 5 en het wordt een uur of 11 a 12. Altijd alles gemoedelijk en vertrouwd.

Hier vergelijkbaar, alleen iets verschoven in tijd. Inloop rond half 11 en om 20u koffie en dan gaat iedereen naar huis (of is al haar huis)

Morgenavond beginnen met bouillon trekken. De 24e hele huis verbouwen bij oom en tante zodat er 26 personen passen, buffet inrichten en koken (en proeven). Tegen 15u zijn we wel klaar, gaan thuis soep afmaken en konijn klaar maken :9

Eerste kerstdag dan alles oppeuzelen
pi_219561797
Ik ben wel blij dat kerst eigenlijk steeds minder is geworden met (schoon)familie. Alleen 1e kerstdag even brunchen bij mijn ouders en verder niets. Nouja waarschijnlijk 2e kerstdag wel naar de Efteling :D
pi_219561798
Gisteren wel alvast begonnen met koken voor die brunch. De soep staat in de vriezer.
pi_219561876
Woensdagmiddag komen hier pas de boodschappen binnen, dus dan pas de mosterdsoep maken. Verder is er al eea klaar of onderweg
pi_219561901
Met 11 collega's doen we a.s. woensdag spontaan een kerstlunch. ~:) Iedereen maakt wat.
Ik ga pulled chickenwraps van Milusjka maken :9
pi_219562239
Wel mensen met Kerst, geen issues. Dat is met de jaren alleen maar minder veeleisend geworden.
  maandag 22 december 2025 @ 19:30:57 #138
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219562338
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 16:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Autongeluk denk ik :D
Lul, ik moest lachen :@
pi_219562367
Behalve vallende oude dames (dank voor alle medeleven, het gaat bocen verwachting goed met haar), ook weinig gedoe hoor. We zijn nu bij de schoonfamilie, want dat gaf wel vaak gedoe en zo is het leuk. Kerstavond zijn we met zn vieren, eerste kerstdag bij mijn vader, tweede met zn drieën (want de grote is dan bij zn vader). Mijn moeder zien we dan na kerst weer.
pi_219562378
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 18:47 schreef Blues het volgende:
Met 11 collega's doen we a.s. woensdag spontaan een kerstlunch. ~:) Iedereen maakt wat.
Ik ga pulled chickenwraps van Milusjka maken :9
Deden wij vorige week, altijd geslaagd vind ik :Y
  maandag 22 december 2025 @ 20:45:11 #141
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219563371
zo. de boodschappen zijn gedaan.. even snel een of andere opwarm maaltijd in de oven en dan is vandaag wel klaar.

morgen thuis werken en het huis opruimen.. dan begint de kerst hier op woensdag >:O
pi_219563561
Net de Herdertjes, Stille nacht en andere kersttoppers meegekweeld.
Koorgenote van me dirigeert (zonder enige theoretische muziekkennis maar met heel veel passie en liefde, en een keyboard waarin wijsjes voorgeprogrammeerd zijn) een koortje van ouderen met een verstandelijke uitdaging.

Ik houd er zo van O+

En zij ook: 'We zijn net een echt koor!' En 'We kregen applaus van iedereen :D *O*
  maandag 22 december 2025 @ 21:07:43 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219563731
De herdertjes neukten bij nahachten, zij neukten de schapen in’t veld zongen wij vroeger
pi_219564096
Voordeel van een nietNL man: kerst in het buitenland. Mn ouders geven er weinig om dus we doen voor vertrek altijd gezellig daar eten voor kerst. Agz zn familie in de UK woont hoeven we er gelukkig ook geen 3 weken heen :D

Eigenlijk doen man en ik al zo lang als we elkaar kennen O&N met zn 2 en de poes om die wat kalmish te houden. En dat is gelukkig dit jaar weer het plan O+ Vroeger omdat we al vaak genoeg buiten de deur waren, nu omdat "mij niet bellen gek"
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_219564913
Zónder ouders is het al prima om de kerstdagen te handelen.
Tweede kerstdag met leftovers bevalt mij best.

Zeg…is er dit jaar geen Cul topic met vragen over kerstdiners?
Gescroll’d door Cul en ik zie het niet >:O .
pi_219565012
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:30 schreef DancingPhoebe het volgende:
Voordeel van een nietNL man: kerst in het buitenland. Mn ouders geven er weinig om dus we doen voor vertrek altijd gezellig daar eten voor kerst. Agz zn familie in de UK woont hoeven we er gelukkig ook geen 3 weken heen :D

Duurde best lang voor ik in de gaten had dat ie niet Agz heet, en jij niet gewoon problemen hebt met het schrijven van een kloppende zin.

-O-

Kerst gaat aan ons een beetje voorbij dit jaar. En dat vind ik helemaal prima!
pi_219565080
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:30 schreef DancingPhoebe het volgende:

Eigenlijk doen man en ik al zo lang als we elkaar kennen O&N met zn 2 en de poes om die wat kalmish te houden. En dat is gelukkig dit jaar weer het plan O+ Vroeger omdat we al vaak genoeg buiten de deur waren, nu omdat "mij niet bellen gek"
Maar dan gaat de UKse family vast wel uit hun kerstdak toch? Want UKers ~:)

UKse Schdochter zet t liefst halverwege oktober augustus alles al in de kerststand :D
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 december 2025 @ 06:31:57 #148
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_219565789
Mogge. Gelet op de kou die komt vandaag maar naar Venlo om wandelmissie te voltooien.
pi_219565893
Alle kerstboodschappen zijn binnen.

Hier geen "gedoe", maar ik vind de "jij moet koken"verplichting wel een beetje stom. Ik heb net 60 uur gekookt. Maar goed, als dat het is... :7

W. is vandaag officieel oud geworden, vanmiddag komen zijn ouders. Vanavond een kleine borrel met een paar mensen.
Morgen is dan kerstmiddag en omdat we allebei oud zijn slaan we dat misschien wel over. Oh en omdat het 2 graden is met oostenwind, natuurlijk.
pi_219565911
Voor Lonaa’s W. 🎉
pi_219565942
Tips voor geven ( Kerst) cadeautjes: https://www.volkskrant.nl(...)an-cadeaus~bcbed5e7/

Quote:
…”Uit onderzoek van PWC blijkt dat binnen meerpersoonshuishoudens driekwart van de vrouwen (78 procent) zegt verantwoordelijk te zijn voor het regelen van cadeaus, tegenover slechts 24 procent van de mannen.
Helemaal frappant: de mannen lijken blind voor hun gebrek aan cadeau-inzet. Circa 50 procent van de mannen denkt evenveel met cadeaus bezig te zijn als hun vrouw, terwijl maar zo’n 20 procent van de vrouwen deze gebalanceerde taakverdeling voor zich ziet. Doorbreek het traditionele rolpatroon en maak de man Chef Cadeaus.…”

~:)

Wandel ze, @borisz
  Moderator dinsdag 23 december 2025 @ 09:07:17 #152
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219566137
Of doorbreek het patroon en doe als vrouw minder (evenwel als de man). #consuminderen
  dinsdag 23 december 2025 @ 09:18:50 #153
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219566185
wij deden dus gister samen de boodschappen incl de kerst kadootjes voor chef z'n familie ( mijn familie doet niet aan kerst kadootjes)
chef maakt de boodschappenlijst, bedenkt wat we gaan eten en ik help te zorgen dat we daadwerkelijk alles kopen ( ADHD hoofd van chef helpt niet altijd :N ) ik pak alles in bij de kassa en chef sleept alles heen en weer. ik doe de koelkast boodschappen, chef doet de niet koelkast boodschappen.. prima geregeld lijkt me :)
  dinsdag 23 december 2025 @ 09:20:41 #154
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219566191
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 december 2025 07:40 schreef Lonaa het volgende:
Alle kerstboodschappen zijn binnen.

Hier geen "gedoe", maar ik vind de "jij moet koken"verplichting wel een beetje stom. Ik heb net 60 uur gekookt. Maar goed, als dat het is... :7

W. is vandaag officieel oud geworden, vanmiddag komen zijn ouders. Vanavond een kleine borrel met een paar mensen.
Morgen is dan kerstmiddag en omdat we allebei oud zijn slaan we dat misschien wel over. Oh en omdat het 2 graden is met oostenwind, natuurlijk.
feli!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219566274
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 09:20 schreef Barreltje het volgende:

[..]
feli!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Valt wel mee hoor.

SPOILER
Maar ik mag er graag grapjes over maken. :7
pi_219566401
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 december 2025 09:33 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Valt wel mee hoor.

SPOILER
God ik dacht 50. 41 is praktisch nog een kleuter :{w
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:01:21 #157
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219566408
Ik 'mag' straks nog even voor groenten en fris. Er is wel eindelijk een plan.

Nadeel. Ik moet een diepgevroren ribeye halveren (idealiter diepgevroren blijven)
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:01:34 #158
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219566409
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
God ik dacht 50. 41 is praktisch nog een kleuter :{w
Dit ja.
pi_219566416
Ja nou is referentiekader natuurlijk. Ik ben nog een kleuter natuurlijk
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:05:54 #160
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219566432
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:03 schreef Lonaa het volgende:
Ja nou is referentiekader natuurlijk. Ik ben nog een kleuter natuurlijk
Jij bent absoluut piep ja, en jong en fris enzo
pi_219566497
De regel is dus dat je mag kiezen wat je wil eten als je jarig bent.

SPOILER
:')
pi_219566507
Nog even over foelie, het was mij idd een tijd geleden al opgevallen dat ik geen blaadjes foelie meer kon kopen. Ik heb toen gemalen foelie meegenomen. Dat was duur (>5 euro per potje) en toch niet echt hetzelfde. En ik bleek ook nog een potje gemalen foelie te hebben :') Dus nu heb ik een helboel gemalen foelie, wat niet echt hetzelfde is als blaadjes.

Ook klein leed.

LHO, wat een prachtige foto's _O_ Wat een boel sneeuw! O+ (en ook zo mooi als contrast met de foto's met industrie van borisz :D )

Ik ga weer werken met de kerst. Dat scheelt familiegedoe, want tsja, ik moet werken dus helaaaaas kan ik niet te lang blijven *O* *O*
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_219566509
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:18 schreef Lonaa het volgende:

SPOILER
Een goede gehaktbal is anders donders lekker.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:22:29 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219566518
Ik zit er hard aan te denken afscheid te nemen van Fok. De advertenties op mobiel maken het een ongelofelijke kut ervaring. Adverteerders prima maar als ik het normale scherm niet meer zien kan door alle advertenties ….
pi_219566523
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:21 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Een goede gehaktbal is anders donders lekker.
Dat is wat mij betreft het enige goede aan die maaltijd.

Ik gooi wel wat broccoli in de airfryer. :7
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:25:58 #166
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219566533
quote:

SPOILER
Als in een blikkie warmen, een zak leegstorten in warm water, balletjes uit een Makro pak en klaar?
Of wordt er wel van je verwacht dat je bonen welt, tomatensaus maakt, piepers jast en met gehakt aan de slag gaat ?
pi_219566553
Moeilijk. Ik heb dus zo'n superdure InstantPot van 300 euro die alles kan behalve naar Mars. Hij is bijna 3 jaar oud.

Een van de functies is kapot. Na pressure cooking, kan het apparaat alleen nog maar natural release doen, geen quick of pulse release. Dat betekent dat ik er geen pasta, risotto of stoofpeertjes in kan maken. Wel zo'n beetje alle andere gerechten.

Over heen en weer gemaild over dit mankement. Men vindt dat het slijtage is, dat kunnen ze per mail inschatten. Ik vind van niet. Ik vind dat ik mag verwachten dat zo'n duur apparaat een langere levensduur heeft dan nog geen 3 jaar. Zij vinden dat ik een onafhankelijk keuringsrapport moet overleggen dat bewijst dat dit geen slijtage is. Na veel heen en weer mailen zijn ze bereid om me een korting van 20 euro te geven op de actieprijs van een nieuwe versie. Dan kost hij nog 160 euro.

Een hele nieuwe is duurder. Ook van een ander merk. En ik kan het grootste deel van het apparaat nog gebruiken. Ik twijfel. Ik verander elk kwartier van mening.
Spoilers!
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:32:42 #168
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219566565
LS , is er ergens een apparaat wat alleen kan wat er nu mankeert aan je apparaat ?
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:32:44 #169
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_219566566
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 december 2025 09:33 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Valt wel mee hoor.

SPOILER
Bejaard al :7.

Dat doet Marijn ook, die grapjes. Die zit nu al te giechelen dat ik 42 word (in Augustus pas) :+
pi_219566578
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:32 schreef Anthraxx het volgende:

Bejaard al :7.

Dat doet Marijn ook, die grapjes. Die zit nu al te giechelen dat ik 42 word (in Augustus pas) :+
Maar dat is dan ook de beste leeftijd, het antwoord op al je levensvragen.
pi_219566589
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:35 schreef Isabeau het volgende:

:D
O~)
  dinsdag 23 december 2025 @ 10:38:22 #172
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_219566590
quote:

[..]
Dat was mijn antwoord ook. Alleen dat snapt hij nog niet :P
pi_219566597
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:32 schreef Barreltje het volgende:
LS , is er ergens een apparaat wat alleen kan wat er nu mankeert aan je apparaat ?
Daar ben ik onderzoek naar aan het doen. Ik weet niet of die functies die ik nu mis op een normale snelkookpan zitten.
Spoilers!
pi_219566604
Het is weer hilarisch op de werkapp, wie neemt wat mee voor die spontane lunch morgen en mag die ook aanschuiven en moet die ook iets maken/meebrengen. En hoe laat is het dan, want die heeft nog om 12 uur blaasspoelingen, ander nog een colontraject, de volgende om 1230 nog een spoedgesprek dat er tussen is gezet met een onco-patiënt.
Ik zie nu een tafel met lekkers en iedereen die ff tussendoor een hap neemt en weer wegsjeest naar watnogmoet. :')
pi_219566904
quote:

SPOILER
Ril
Lievelings als kind?
Of oprecht nog steeds?
pi_219566929
quote:

SPOILER
Idd

Burger King
Werewolf
pi_219567019
quote:

[..]
Ik heb daar vorig jaar bar weinig van gemerkt -O-
pi_219567021
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Moeilijk. Ik heb dus zo'n superdure InstantPot van 300 euro die alles kan behalve naar Mars. Hij is bijna 3 jaar oud.

Een van de functies is kapot. Na pressure cooking, kan het apparaat alleen nog maar natural release doen, geen quick of pulse release. Dat betekent dat ik er geen pasta, risotto of stoofpeertjes in kan maken. Wel zo'n beetje alle andere gerechten.

Over heen en weer gemaild over dit mankement. Men vindt dat het slijtage is, dat kunnen ze per mail inschatten. Ik vind van niet. Ik vind dat ik mag verwachten dat zo'n duur apparaat een langere levensduur heeft dan nog geen 3 jaar. Zij vinden dat ik een onafhankelijk keuringsrapport moet overleggen dat bewijst dat dit geen slijtage is. Na veel heen en weer mailen zijn ze bereid om me een korting van 20 euro te geven op de actieprijs van een nieuwe versie. Dan kost hij nog 160 euro.

Een hele nieuwe is duurder. Ook van een ander merk. En ik kan het grootste deel van het apparaat nog gebruiken. Ik twijfel. Ik verander elk kwartier van mening.
Heb jij een versie waarbij je dan dus niet zelf het ventiel van sealing naar venting kan zetten? Mijne heeft dat wel, dus dan doe je gewoon handmatig een quick release. Moet je er dus wel zijn bij einde kooktijd, maar oké.

Wel bijzonder irritant.
pi_219567049
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik zit er hard aan te denken afscheid te nemen van Fok. De advertenties op mobiel maken het een ongelofelijke kut ervaring. Adverteerders prima maar als ik het normale scherm niet meer zien kan door alle advertenties ….
Voor weinig heb je een abo zónder advertenties…
Al eens eerder hier en daar opgemerkt. Scheelt veel ergernis.
Op fb kom ik niet. Scheelt ook veel ergernis heb ik begrepen.
Zelf heb ik het naar mijn zin in de Cul hoek en af en toe een uitstapje.
Voor het geld hoef je het niet te laten, vermoed ik. 😇
  dinsdag 23 december 2025 @ 11:38:39 #180
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219567054
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ach jakkes heb jij ook die uitvoering waarbij de stoomventielfuncties in zo'n los inzet-deksel zitten? Zodat je hem niet met de hand kan verlossen van druk?

Ik heb zo'n enorme ruzie met het ding gehad toen ie nieuw was (een nieuwe gehad, hij kwam nooit op druk); nu -afkloppen- gaat het goed.
pi_219567060
Werk is eigk best wel klaar. Op een telefoontje na wat ik straks pas kan doen.

Dus even rondje slagers gemaakt voor worsten- en saucijzenbroodjes en mijn innerlijke rust. Slager 1 had alleen saucijs. En wilde me in totaal 3 euro laten betalen. Voor vier broodjes :D
Toch maar gemeld en ze zes euro kasverschil bespaard.
Worstenbroodjes bij andere slager gehaald en meteen pistoletje bij bakker2 wat ik dadelijk vol ga bouwen met tapas spul want dat komt morgen anders écht niet op.

Bakker2? Ja, want bakker1 had vandaag geen broodjes gebakken.
pi_219567106
De boodschappen waren grotendeels binnen (gebracht door ah). >:O

Gister de buurtsuper voor een aantal zaken. Vanwege een wissel in dessert recept moest er nog mascarpone komen.
Containers vol met de dagelijkse levering van producten. Géén mascarpone.
Daarvoor ga ik geen 5 km vv. rijden met parkeergedoe.

Stond ik te googelen voor de zekerheid waarmee te vervangen.
Het wordt nu monchou.
Zeg mij s.v.p. dat het goed is, anders moet ik alsnog het dorp uit.

Update amaryllis:
Maandag waren de bloemknoppen 32 en 30 cm hoog.
Zojuist gemeten 40 cm en 36 cm. Eén dag later. ~:)
pi_219567224
Waterschade en stroomuitval in ziekenhuis Weert, operaties en afspraken uitgesteld https://share.google/5jbn45STxLOdl8EnB

Ah. Daarom moest ik dus omfietsen. Ik vond het al veel brandweer zonder rook en het idee van spoed-drama.
pi_219567271
AH heeft alle kerstboodschappen net bezorgd dus de komende 1,5 dag lekker veel in de keuken staan *O*

Verder doet mijn oor nog steeds lastig. De pijn is wel zo goed als weg maar het geluid klinkt nog steeds dof. Ook tijdens het eten geeft dat een vervelende sensatie. Nouja nog maar doorgaan met druppelen en maandag maar de HA bellen als het niet veranderd.
pi_219567273
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 10:25 schreef fietsie het volgende:

[..]
Als in een blikkie warmen, een zak leegstorten in warm water, balletjes uit een Makro pak en klaar?
Of wordt er wel van je verwacht dat je bonen welt, tomatensaus maakt, piepers jast en met gehakt aan de slag gaat ?
De bonen komen uit blik, de piepers zijn gejast en de ballen gedraaid en genesteld in de jus
pi_219567278
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 11:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ril
Lievelings als kind?
Of oprecht nog steeds?
Hij vindt het oprecht nog steeds lekker.
  dinsdag 23 december 2025 @ 12:19:43 #187
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219567345
Ik moet eerlijk bekennen....

Mijn vader had vroeger op donderdag koopavond, en at dan niet mee.

Mijn moeder maakte dan, om lekker makkelijk te eten (het was voor mij ook de avond waarop ik naar muziekles moest fietsen enzo):
- Witte bonen in tomatensaus (blik, huismerk)
- Opgebakken dikke plak boterhamworst
- Gekookte aardappeltjes
- Gekookte havermout met een lepeltje custardpoeder erin

En iedere keer als ik dus een blikkie bonen in tomatensaus opentrek krijg ik wel een "vroegah was het knus" gevoel
pi_219567363
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:19 schreef fietsie het volgende:

Mijn moeder maakte dan, om lekker makkelijk te eten (het was voor mij ook de avond waarop ik naar muziekles moest fietsen enzo):
- Gekookte aardappeltjes

En iedere keer als ik dus een blikkie bonen in tomatensaus opentrek krijg ik wel een "vroegah was het knus" gevoel
Dat heb ik met aardappelpuree
Werewolf
pi_219567381
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 11:30 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Heb jij een versie waarbij je dan dus niet zelf het ventiel van sealing naar venting kan zetten? Mijne heeft dat wel, dus dan doe je gewoon handmatig een quick release. Moet je er dus wel zijn bij einde kooktijd, maar oké.

Wel bijzonder irritant.
Klopt inderdaad, dat kan niet handmatig. Althans, niet meer nu de quick release het niet meer doet. Een palletje omzetten zoals jij beschrijft kon nooit, maar op cancel drukken als hij op de quick release stand stond kon wel. Dan kwam er gelijk stoom uit het apparaat. Maar nu is het na afloop of cancel dus gewoon 10 minuten wachten terwijl mijn eten verpietert ;(

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 11:38 schreef fietsie het volgende:

[..]
Ach jakkes heb jij ook die uitvoering waarbij de stoomventielfuncties in zo'n los inzet-deksel zitten? Zodat je hem niet met de hand kan verlossen van druk?

Ik heb zo'n enorme ruzie met het ding gehad toen ie nieuw was (een nieuwe gehad, hij kwam nooit op druk); nu -afkloppen- gaat het goed.
Ja, wij hebben dezelfde. Weet nog wel dat jij er toen ruzie mee had. Ik heb altijd tot volle tevredenheid gebruik er van gemaakt, tot half oktober. Ben al 2 maanden met die lui aan het mailen ook. Ik ben er wel klaar mee ook, ik ga geen gebruik maken van hun aanbod. Ze bekijken het maar.

Op de website staat ook nog dat dit product nu een nieuwe verbeterde versie heeft na klachten over het drukventiel. Toen ik daar in mijn mail naar refereerde, ging dat natuurlijk om iets anders dan om mijn klacht. Vast wel.
Spoilers!
  dinsdag 23 december 2025 @ 12:29:29 #190
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219567405
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ja, wij hebben dezelfde. Weet nog wel dat jij er toen ruzie mee had. Ik heb altijd tot volle tevredenheid gebruik er van gemaakt, tot half oktober. Ben al 2 maanden met die lui aan het mailen ook. Ik ben er wel klaar mee ook, ik ga geen gebruik maken van hun aanbod. Ze bekijken het maar.

Op de website staat ook nog dat dit product nu een nieuwe verbeterde versie heeft na klachten over het drukventiel. Toen ik daar in mijn mail naar refereerde, ging dat natuurlijk om iets anders dan om mijn klacht. Vast wel.
OK, ik ben natuurlijk geen officieel gediplomeerd drukvat reparateur (staat me bij dat je dat in NL bij het Stoomwezen hoort te zijn voor je aan drukvaten sleutelt).

Maar als ie dus weigert op druk te komen (wat ook de nieuwe occasionally wel eens heeft) dan til ik hem aan de achterkant 3cm op en laat hem vallen. Een paar keer achterelkaar.
Om dus de grote zwarte "wobbel" en dat kleinere metalen palletje met dat rubbertje eromheen geforceerd te laten bewegen.....
  dinsdag 23 december 2025 @ 12:35:53 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219567446
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:19 schreef fietsie het volgende:

- Gekookte aardappeltjes

Ik heb geheel geen goede herinneringen aan wat moe maakte, ik heb vooral leren koken uit zelfverdediging. Maar witte bonen in tomatensaus (Heinz) met krokant gebakken spek (eentje zonder glucose) herinnerd mij aan de tijd dat ik jong en net uit huis was, heerlijk, de smaak van vrijheid op het kamertje in het kraakpand.

Begreep het kijken van Big Brother nooit zo goed, heb het geleefd maar dan in kwadraat, denk Young Ones, maar dan zonder Motorhead

[ Bericht 11% gewijzigd door Jan_Onderwater op 23-12-2025 14:45:09 ]
pi_219567543
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:29 schreef fietsie het volgende:

[..]
OK, ik ben natuurlijk geen officieel gediplomeerd drukvat reparateur (staat me bij dat je dat in NL bij het Stoomwezen hoort te zijn voor je aan drukvaten sleutelt).

Maar als ie dus weigert op druk te komen (wat ook de nieuwe occasionally wel eens heeft) dan til ik hem aan de achterkant 3cm op en laat hem vallen. Een paar keer achterelkaar.
Om dus de grote zwarte "wobbel" en dat kleinere metalen palletje met dat rubbertje eromheen geforceerd te laten bewegen.....
Hij komt wel op druk maar gaat er niet meer op 2 van de 3 manieren van af. Alleen natuurlijk, niet quick of pulse.
Spoilers!
  dinsdag 23 december 2025 @ 12:52:25 #193
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219567558
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hij komt wel op druk maar gaat er niet meer op 2 van de 3 manieren van af. Alleen natuurlijk, niet quick of pulse.
Uhuh snap ik, maar misshien dat het spoeltje wat de stand van het piefjepalletje moet detecteren 'm wel ziet als je hem eens een beetje schoffeert ? En dat dan het knopje wel functioneert om hem op pulse of immediate te krijgen?
pi_219567585
Ik heb voor de kerstvakantie een full English op de planning staan, met natuurlijk ook baked beans :9 Dat is ook wel gelijk de enige wijze waarop witte bonen in tomatensaus eetbaar zijn.
Spoilers!
pi_219567593
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:52 schreef fietsie het volgende:

[..]
Uhuh snap ik, maar misshien dat het spoeltje wat de stand van het piefjepalletje moet detecteren 'm wel ziet als je hem eens een beetje schoffeert ? En dat dan het knopje wel functioneert om hem op pulse of immediate te krijgen?
Ah zo. We zijn al wat aan het pielen geweest maar het heeft weinig nut. Ik zal jouw bons-optie eens proberen.
Spoilers!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 december 2025 @ 14:35:31 #196
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_219568315
Zwaai uit Venlo.
Eerst rondje van 16km inclusief Duitsland in.
Vlaai eten
Limburgs Museum in. De Boergondiers in Limburg. Fijn om ook eens de vijftiende eeuw bij te spijkeren.
Geschiedenis op de Middelbare School was toch vanaf 4vwo WOI, WOII, Indonesië en Koude Oorlog.

Af en toe nog afgeraffeld een ander thema. Maar daarom vind ik het leuk om juist NL 0 tot 1800 te bekijken. Van Clovis tot de Bataafse Republiek zullen we maar zeggen.
pi_219568394
Thuis, mini kerstvakantie maar niet anders dan andere weken ;) Rustig spreekuur weer. Helaas weer iemand moeten vertellen dan met pas eind 2027 gaat kijken naar de gezinshereniging -O- en een meneer wiens gezin morgen (eindelijk) aankomt maar geen idee heeft waar hij ze naar toe kan brengen (en wij mogen niets doen)

Gefeliciteerd met W @Lonaa (ik zeg niets over leeftijden)

Wat slecht @Lucky_Strike Ze zouden toch best een nieuwe deksel kunnen opsturen als coulance, evt met wat bijbetaling. Mijn pan(nen) kunnen alleen quick release maar bij jou zit er toch een AF functie op?

Niet handig in een ziekenhuis, nergens natuurlijk maar in een ziekenhuis helemaal niet.

Je oor zal misschien nog even de restanten van de ontsteking moeten wegwerken @Sarabi (geen verstand van maar na een kaakontsteking blijft de zwelling ook langer dan de pijn.

Bij ons kwamen bonen in tomatensaus alleen voor mijn broer op tafel wanneer er bloemkool werd gegeten, daar griezelde hij van. Dat had mijn schoonzus er binnen 2 maanden samenwonen eruit, eten wat de pot schaft _O-
Een Syrische vriend maakte dat regelmatig met heel veel lekkere kruiden erdoor (en gehakt en ui en knoflook en nog veel meer) :9~

Kreeg net telefoontje van de dermatoloog, het blijkt toch een soort eczeem te zijn (niets verontrustends in de biopt) mag stoppen met smeren, alleen wanneer het weer opkomt weer beginnen op de plekken *O*
  dinsdag 23 december 2025 @ 14:42:07 #198
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219568407
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb voor de kerstvakantie een full English op de planning staan, met natuurlijk ook baked beans :9 Dat is ook wel gelijk de enige wijze waarop witte bonen in tomatensaus eetbaar zijn.
Backed Beans, Bacon, braadworstjes, gebakken bloedworst, champignons, gegrilde tomaat, toast, kippers, spiegeleieren of gepocheerd ei, thee en verse jus? Hashbrowns vind ik ook lekker erbij, maar dat is eigenlijk Amerikaans.
Zo een paar keer per jaar maak ik op zondag een full English, eten dan de rest van de dag niet zoveel meer.
pi_219568556
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 14:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Backed Beans, Bacon, braadworstjes, gebakken bloedworst, champignons, gegrilde tomaat, toast, kippers, spiegeleieren of gepocheerd ei, thee en verse jus? Hashbrowns vind ik ook lekker erbij, maar dat is eigenlijk Amerikaans.
Zo een paar keer per jaar maak ik op zondag een full English, eten dan de rest van de dag niet zoveel meer.
Baked beans, tomaat, worst, spiegelei, champignons, braadworst, bacon, toast, thee. Bloedworst ben ik geen fan van en kippers heb ik niet in huis. Hash browns vind ik geweldig maar er is zo veel eten in huis voor de komende weken dat ik daar niet ook nog aan begin dit keer.

:Y)
Spoilers!
  dinsdag 23 december 2025 @ 15:03:45 #200
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219568580
Full English wil ik nog wel eens in een hotel nuttigen als ontbijt. De witte bonen in tomatensaus aten we vroeger inderdaad wel eens, met een zachtgekookt ei :r Hier heb ik nog nooit witte bonen gekocht, maar ze zijn er vast wel. Ik hou het qua bonen bij black beans, kidneybeans (yummie) en soybeans, voor in stoofpotjes enzo.
pi_219568587
@Kaatje1, ik had ook meer van hen verwacht. Ze hebben zo'n goede naam. Ze hebben 2 keuzes gegeven. Onafhankelijk onderzoeker. Of laten onderzoeken door hen zelf, vanaf 75 euro. Opsturen op eigen kosten en risico.

De mijne heeft geen losse deksel. Wel een stoomdeksel, die heb ik vervangen maar dat deed niets zoals ik al vermoedde.
Spoilers!
  dinsdag 23 december 2025 @ 15:05:34 #202
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219568590
Weersvoorspellingen zijn geactualiseerd -O-

Even kijken of er nog een last minute ticket naar NL goedkoop ergens wordt aangeboden :')
  dinsdag 23 december 2025 @ 15:26:55 #203
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219568738
De zelfgemaakte Rillettes de canard is erg lekker geworden, hoewel hij iets meer zout en peper kan hebben, maar dat gaat er ook zo op.
pi_219568769
25 wrapjes gemaakt voor werkkerstlunch morgen , 3 uur bezig geweest _O-
Zelf pulled chicken in kruidensaus gemaakt, mango/komkommer/rode ui salsa gemaakt.
Oprollen doorsnijden klaar :% *O*
pi_219568788
Afgelopen week wat zaken opgezegd, verzekeringen veranderd, totaal ruim 50 eu. per maand besparing ^O^
  dinsdag 23 december 2025 @ 15:43:52 #206
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219568865
Eind maart komt Joe Speedboot in de bioscoop.

Voor Rutger
pi_219569266
Jeetje wat slecht @Lucky_Strike En wat zonde ook. Hopelijk werkt de bons methode van @fietsie
pi_219569631
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 14:40 schreef Kaatje1 het volgende:

Je oor zal misschien nog even de restanten van de ontsteking moeten wegwerken @:sarabi (geen verstand van maar na een kaakontsteking blijft de zwelling ook langer dan de pijn.

Dat klinkt ook wel logisch :Y het is alleen vermoeiend om al 2 weken niet normaal te horen.

Verder heeft ons pap net een soort van uitslag van een bult in zijn nek gekregen. Het is 90% zeker goedaardig maar we krijgen volgende week de volledige uitslag. We hoefden we ons geen zorgen te maken, maar dat vind ik nog een beetje lastig :+

Nu weer verder in de keuken. Kaaskoekjes en kaassoesjes zijn al klaar. Bij de laatste alleen vergeten met mosterdzaad te bestrooien }:|
Basilicummayonaise voor de carpaccio staat ook al klaar en de mosterdsoep ook. Vanavond nog even aardappelpuree maken en krokante pastinaakslierten. De rest is voor morgen.
pi_219569783
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 15:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:kaatje1, ik had ook meer van hen verwacht. Ze hebben zo'n goede naam. Ze hebben 2 keuzes gegeven. Onafhankelijk onderzoeker. Of laten onderzoeken door hen zelf, vanaf 75 euro. Opsturen op eigen kosten en risico.

De mijne heeft geen losse deksel. Wel een stoomdeksel, die heb ik vervangen maar dat deed niets zoals ik al vermoedde.
Afaik zijn ze een tijd geleden overgenomen door de een of ander.
pi_219569947
Spannende tijden weer @Sarabi

Had gisteren voor een collega erwtensoep meegenomen, ik wist niet dat zij voornamelijk vegetarisch at, hoorde ik vandaag. Maar ze heeft zich er overheen gezet want enorm zin in erwtensoep _O- ze vond m bijna reden genoeg om te stoppen met vegetarisch eten :D
  dinsdag 23 december 2025 @ 17:47:42 #211
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219570006
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 15:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eind maart komt Joe Speedboot in de bioscoop.

Voor Rutger
Boek wel gelezen, vond het wel apart. Ik kende wieringa eigenlijk alleen van de columns in de Spits! volgens mij
pi_219570041
Wat is cranberry compôte toch eenvoudig te maken.
Dit jaar eens in 3 jampotten gedaan.
Dan neem ik er eentje mee naar Brabant.
En wat verbazing over de 340 !? gram verse cranberries in een zak.
In - ok- Nederlandse recepten en ook in Amerikaanse of Engelse.
Althans waar ik klikte.
pi_219570117
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 17:47 schreef flipsen het volgende:

[..]
Boek wel gelezen, vond het wel apart. Ik kende wieringa eigenlijk alleen van de columns in de Spits! volgens mij
Ik ken hem van vroeger. Hij zat bij liefste op de middelbare school en ze hebben beiden hetzelfde gestudeerd in Stad; Tommy kwam ook wel bij liefste thuis. Ik kende 'm meer van een verkering met een kennis van mij.
Later werd 'ie beroemd, maar toen hadden we Nanne Tepper al gehad, en Meindert Talma, dus van nog een succesvolle Stadjer waren we niet echt onder de indruk.
  dinsdag 23 december 2025 @ 18:04:56 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219570198
quote:

[..]
Hij is een geweldig schrijver vind ik, maar ik ben niet objectief, ken hem al lang voordat hij begon met schrijven
pi_219570223
In die tijd hadden we in Stad ook een stukkiesschrijver over bandjes die ergens opgetreden hadden, die stonden dan in het Nieuwsblad van het Noorden. Ene Duk. Met de onvergetelijk voornaam Wierd.
Nou ja, die werd ook beroemd ofzo :X

Waar is dat kotspoppetje als je het nodig hebt?
pi_219570252
PS: we hadden het laatst over mijn (hoeveelheid) kleren en ik heb er maar een topic voor gemaakt; meer input is welkom.
pi_219570303
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 18:07 schreef sigme het volgende:
In die tijd hadden we in Stad ook een stukkiesschrijver over bandjes die ergens opgetreden hadden, die stonden dan in het Nieuwsblad van het Noorden. Ene Duk. Met de onvergetelijk voornaam Wierd.

:r :r WD
pi_219570361
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 17:51 schreef AnneX het volgende:
Wat is cranberry compôte toch eenvoudig te maken.
Dit jaar eens in 3 jampotten gedaan.
Dan neem ik er eentje mee naar Brabant.
En wat verbazing over de 340 !? gram verse cranberries in een zak.
In - ok- Nederlandse recepten en ook in Amerikaanse of Engelse.
Althans waar ik klikte.
Is 3 cups, daar zal het mee te maken hebben
pi_219570373
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 18:07 schreef sigme het volgende:

Nationale foutmens
  Moderator dinsdag 23 december 2025 @ 19:18:44 #220
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219570808
quote:

[..]
En van de weinige (de enige?) op de lijst voor Nederlands die ik wél heb gelezen :D
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 december 2025 @ 19:27:47 #221
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_219570873
Joe Speedboot stond op mn lijst :Y.
Naast Ontdekking van de Hemel de enige boeken die ik echt gelezen had en mn mondeling ging voor 95% over de Ontdekking en 5% Joe.
Had een 8 omdat goed had beargumenteerd waarom Ontdekking door tweeën kon zonder het verhaal tekort doen.
  Moderator dinsdag 23 december 2025 @ 19:37:18 #222
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219570953
Bij mij ging het helemaal niet over Joe speedboot. Had een 3,5 *)
  dinsdag 23 december 2025 @ 19:52:05 #223
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219571093
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 17:57 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik ken hem van vroeger. Hij zat bij liefste op de middelbare school en ze hebben beiden hetzelfde gestudeerd in Stad; Tommy kwam ook wel bij liefste thuis. Ik kende 'm meer van een verkering met een kennis van mij.
Later werd 'ie beroemd, maar toen hadden we Nanne Tepper al gehad, en Meindert Talma, dus van nog een succesvolle Stadjer waren we niet echt onder de indruk.
Wie kent ze niet :D

Ik, zei de gek...

Maareh, Joe Speedboat moeten lezen voor je lijst? Wat een broekies!
pi_219571095
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 18:22 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Is 3 cups, daar zal het mee te maken hebben
Aha. >:O
pi_219571097
quote:
80s.gif Op dinsdag 23 december 2025 19:52 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik, zei de gek...

:Y

Ik kan het me niet een meer herinneren :@
pi_219571117
Wij moesten een recent boek lezen voor Nederlands en ik koos De Passievrucht 8-)

Voor Duits koos ik Traumnovelle (later verfilmd als Eyes wide shut) omdat ik wist dat de docente dat een goed boek vond en ze er zeker over ging vragen. Het is heel Freudiaans, dus misschien heeft het me geïnspireerd :+
pi_219571129
quote:
80s.gif Op dinsdag 23 december 2025 19:52 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik, zei de gek...

Nanne is dood, Talma een 'acquired taste'. Een beetje zoiets als Spinvis ofzo.
pi_219571193
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 19:57 schreef sigme het volgende:

[..]
Nanne is dood, Talma een 'acquired taste'. Een beetje zoiets als Spinvis ofzo.
Mij is alleen Ede Staal bekend vanwege zijn chansons in het dialect.

Gelukkig wist ik nog niet, dat Wierd hiervandaan is.
  Moderator dinsdag 23 december 2025 @ 20:03:50 #229
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219571201
Joe speedboot was wel een vrijwillige keuze, het keuze, het is nog steeds moeten. Karel en de Elegast moest wel. Dat ik dat onzin vond heb ik niet onder stoelen en banken gestoken, wat niet werd gewaardeerd door de lerares.
  dinsdag 23 december 2025 @ 20:08:16 #230
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219571255
Multatuli ellende was verplicht, en 80% van het cijfer. Wat een kwal die leraar NL.
pi_219571334
Zeker 15 boeken Nederlands vanaf 1945…en per periode daarvoor ook wel een stuk of vijf.
Vanaf Mariken van Nimwegen.
Iets minder voor Engels, Frans en Duits.
Those were the days…
#M.M.S.

Vanuit de slaapkamer is er zicht op de donkere polder. Één van de buren 200 m. verderop heeft in de heg meer dan 100 lichtjes aangebracht, die ‘s nachts blijven branden.
Bij een sanitaire stop vannacht heb ik oprecht gedacht en 2 x gekeken, dat er prettige dagen en nieuwjaar ‘hing’ in tekst.
Besloten om MnX niet wakker te maken daarvoor.

Wat blijkt: ik heb gewoon gehallucineerd. >:O
#zo begint het…
pi_219571382
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:15 schreef AnneX het volgende:

Vanuit de slaapkamer is er zicht op de donkere polder. Één van de buren 200 m. verderop heeft in de heg meer dan 100 lichtjes aangebracht, die ‘s nachts blijven branden.
Bij een sanitaire stop vannacht heb ik oprecht gedacht en 2 x gekeken, dat er prettige dagen en nieuwjaar ‘hing’ in tekst.
Besloten om MnX niet wakker te maken daarvoor.

Wat blijkt: ik heb gewoon gehallucineerd. >:O
#zo begint het…
:D
pi_219571392
Ik kan me niet meer herinneren hoeveel boeken ik moest lezen voor Nederlands. Weet nog wel dat ik Marga Minco koos omdat lekker dun :+
Terwijl ik nog steeds heel veel en graag lees. Gek!
pi_219571417
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:21 schreef Blues het volgende:
Ik kan me niet meer herinneren hoeveel boeken ik moest lezen voor Nederlands. Weet nog wel dat ik Marga Minco koos omdat lekker dun :+
Terwijl ik nog steeds heel veel en graag lees. Gek!
Oh ja…het Bittere Kruid, toch? Dat mochten wij niet.
Gelukkig was lezen destijds mijn lievelings bezigheid / ontsnapping.

Nu even naar sigme’s klere topic.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 december 2025 @ 20:26:24 #235
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_219571453

Heb mn Nederlandse wandeljaar even globaal samengevat.

Voor 2026 geen harde missies. Anders dan ik weer in iedere provincie gewandeld wil hebben.
Studie en GR2026 hebben voorrang.
Trekvogelpad afmaken zal wel leuk zijn. Sta sinds augustus virtueel voor de poorten van de Hoge Veluwe. Maar deze loop ik met ma.
Mn nieuwe soloproject wordt Pelgrimspad II. Vanaf Den Bosch naar Visé, net de grens over bij Eijsden. :)
Maar op een zaterdag stap ik ook eens in de trein en bus naar bijvoorbeeld Delfzijl, Rockanje, Zeewolde, Moerdijk (nu het nog kan), Emmen. Een aantal plekken waar ik nooit of heul lang geleden voor het laatst ben geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door borisz op 23-12-2025 21:01:49 ]
pi_219571456
ah ja het bittere kruid
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 december 2025 @ 20:30:08 #237
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_219571508
In mijn tijd moest je minimaal 8 boeken lezen die 2000 pagina's waren in totaliteit en daarnaast uit diverse tijdvakken ééntje. Van deze acht had ik de dikste dus wel gelezen en daar ging het hele mondeling over. De overigen deed ik af met een (gedownload) verslag voor het leesdossier.
En van heul vroegah Karel ende Elegast. Een bepaalde Vos enz. De bekende boeken.
  dinsdag 23 december 2025 @ 20:31:58 #238
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219571534
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:26 schreef Blues het volgende:
ah ja het bittere kruid
Brrrr ook zo'n vergezocht stuk 'literatuur
pi_219571536
Bittere kruid, dat was er een ja. En voordat we aan de lijst moesten beginnen klassikaal ontaarde slapers van ward ruyslink om “te leren hoe je moest lezen :D Vond ik wat overdreven, had toen alle boeken uit de wijk bibliotheek al een paar keer gelezen 😉
  dinsdag 23 december 2025 @ 20:39:04 #240
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219571616
Ik kan me geen enkel boek meer herinneren van mijn lijst, niet van NL, niet van FR, niet van DU en niet van EN. Mja, talenpakket hehe. Of wacht, Multatuli inderdaad, niet doorheen te komen volgens mij... En ook ik las graag. Tegenwoordig bijna niet meer, tijdgebrek en ik val in slaap als ik ´s avonds lees. Net als tv kijken :@
  dinsdag 23 december 2025 @ 20:41:47 #241
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219571658
ik las joost zwagerman. en "het boek ruth " uit de bijbel, want dat mocht. dus waarom niet :P
pi_219571772
Wij hadden voor engels een school bibliotheek en die boekjes waren dun (ingekorte versie) haalde daar The Citade en dat smaakte naar meer. Vrienden waren docent Engels en die hadden de normale versie. Docent was blij verrast :D
Voor Duits had ik een eigen boek. De docent die erbij zat tijdens het mondeling had er vragen over en na het antwoord ging hij meteen over naar het volgende boek. In “ mijn” boek ging het over een tiener zwangerschap, docent was ouderling in een streng gereformeerde kerk _O-
pi_219571841
Ik heb netjes alles gelezen dat op mijn lijst stond. Dat moest eckte eckte literatuur zijn, lekkere weglezers verboden.
Was (waarom geen idee meer) groot fan van De ruimte van Sokolov en zeer treurig dat daar niet naar gevraagd werd, dus daar klaagde ik aan het eind over.
Juf was er zelf ook groot fan van en dacht als een leerling dat niet vindt, weet ik niet of ik objectief kan oordelen over diens prestatie. Vond ik schattig. Lekker toch nog even over gefangirld.

Leuk mens mijn Neerlandsjuf O+
  dinsdag 23 december 2025 @ 21:00:31 #244
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219571996
Ik vind lezen heerlijk, maar tegenwoordig moet ik overdag zo gruwelijk veel tekst door, dat het savonds niet meer voelt als ontspannen.
  Moderator dinsdag 23 december 2025 @ 21:12:58 #245
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219572177
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:31 schreef fietsie het volgende:

[..]
Wel dun ^O^
  dinsdag 23 december 2025 @ 21:14:42 #246
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219572206
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:31 schreef fietsie het volgende:

[..]
Hoezo vergezocht?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 23 december 2025 @ 21:18:09 #247
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219572273
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoezo vergezocht?
De eindeloze lagen en dieptes die geen enkele schrijver ooit bedoeld, bedacht of geconstrueerd heeft die door leraren Nederlands als toetsbare feiten worden gepresenteerd en die invloed hebben op een examencijfer; de persoonlijke voorkeuren van de docent zijn daarbij vanuit mijn perspectief (een verplichte boekenlijst van 34 titels) echt niet representief voor 'de Nederlandse literatuur'. Maar voor de smaak van 1 docent.

En dat was 1 van de boeken die ik op latere leeftijd nog eens teruglas, reflecterend op het eindeloze gezwets van de docent over dat verhaal.
  dinsdag 23 december 2025 @ 21:19:02 #248
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219572289
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:18 schreef fietsie het volgende:

[..]
De eindeloze lagen en dieptes die geen enkele schrijver ooit bedoeld, bedacht of geconstrueerd heeft die door leraren Nederlands als toetsbare feiten worden gepresenteerd en die invloed hebben op een examencijfer; de persoonlijke voorkeuren van de docent zijn daarbij vanuit mijn perspectief (een verplichte boekenlijst van 34 titels) echt niet representief voor 'de Nederlandse literatuur'. Maar voor de smaak van 1 docent.

En dat was 1 van de boeken die ik op latere leeftijd nog eens teruglas, reflecterend op het eindeloze gezwets van de docent over dat verhaal.
Dat maakt het boek toch niet vergezocht?
  dinsdag 23 december 2025 @ 21:23:05 #249
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219572354
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat maakt het boek toch niet vergezocht?
Een persoonlijk perspectief op een zo groot onderwerp vind ik persoonlijk geen literatuur die de Nederlandse taal een vorm heeft gegeven; het valt in mijn perspectief onder geschiedenis of maatschappijleer.
Maar belangrijker, het vormde onderdeel van het persoonlijk perspectief van de docent leerde ik later, en dat is naar mijn mening niet iets wat je 17 jarigen mag opdringen.
Ik vond en vind de term 'literatuur' voor dat boek persoonlijk dus vergezocht.
  dinsdag 23 december 2025 @ 21:28:02 #250
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219572466
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:23 schreef fietsie het volgende:

[..]
Een persoonlijk perspectief op een zo groot onderwerp vind ik persoonlijk geen literatuur die de Nederlandse taal een vorm heeft gegeven; het valt in mijn perspectief onder geschiedenis of maatschappijleer.
Maar belangrijker, het vormde onderdeel van het persoonlijk perspectief van de docent leerde ik later, en dat is naar mijn mening niet iets wat je 17 jarigen mag opdringen.
Ik vond en vind de term 'literatuur' voor dat boek persoonlijk dus vergezocht.
Het enige relevante wat je noemt, is wat jij verstaat onder literatuur, als persoonlijke mening. Literatuur is niet objectief te definiëren.
  dinsdag 23 december 2025 @ 21:45:02 #251
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219572818
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:50 schreef Vanyel het volgende:
Leuk mens mijn Neerlandsjuf O+
Mijn Neerlandsjuf vond vooral dat ik me op schrijven moest richten. Tja... misschien later als ik groot ben :P
pi_219572823
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het enige relevante wat je noemt, is wat jij verstaat onder literatuur, als persoonlijke mening. Literatuur is niet objectief te definiëren.
Ik studeerde een blauwe maandag Nederlandse taal & literatuur (aan de RUG) en ongeveer het enige wat ik van die twee maanden onthouden heb is de stelling dat een boek wel of geen literatuur is, afhangt van of het is uitgegeven als literatuur. Ik vond dat destijds grootse onzin, maar eigenlijk denk ik inmiddels dat het nog niet zo'n slechte definitie is.
pi_219572915
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:45 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik studeerde een blauwe maandag Nederlandse taal & literatuur (aan de RUG) en ongeveer het enige wat ik van die twee maanden onthouden heb is de stelling dat een boek wel of geen literatuur is, afhangt van of het is uitgegeven als literatuur. Ik vond dat destijds grootse onzin, maar eigenlijk denk ik inmiddels dat het nog niet zo'n slechte definitie is.
Geen idee meer w elk boek het was, maar docent Nederlands was idolaat van een boek, wij moesten het lezen en ik dacht er kloppen dingen niet. Was niet zo volgens hem, hij was nogal neerbuigend, kan ik niet zo best tegen dus ik naar de bieb en eea uitgezocht en zelfs een paar dubbeltjes uitgegeven aan het kopieerapparaat. Ik had gelijk, vond hij niet leuk :D
  dinsdag 23 december 2025 @ 22:15:57 #254
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219573187
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:45 schreef sigme het volgende:

[..]
Geen distinctieve kenmerken.

Twee maanden maar! :o
En toch kun je sindsdien naar waarheid zeggen dat je Nederlandse taal- en letterkunde hebt gestudeerd.
pi_219573557
Ik las voor mijn lijst de lof der zotheid van Erasmus, maar dan de oude versie. De vrij onleesbare versie met heel oud Nederlands :+ . En allevier de delen van de boeken der kleine zielen, en van oude menschen, de dingen die voorbij gaan, allevijf van Louis Couperus. Ook in oud Nederlands. En hersenschimmen van Bernlef. En de donkere kamer van Damokles van WF Hermans. Mijn Nederlands leraar was erg in zijn nopjes met mijn lijst geloof ik. De laatste drie vond ik ook echt leuk om te lezen, die heb ik alledrie ook wel meerdere keren gelezen. Lof der zotheid ook wel leuk, maar was wat lastiger door het taalgebruik. Die goede oude tijd, dat lezen nog echt ontspanning was ipv studie/werk. Wat @fietsie zegt herken ik dus wel. Soms heb ik wel periodes dat ik veel lees, dan kan ik zo vier boeken uitlezen in een week, en dan weer maanden niet. Ik ben nu bijna aan het einde van het gewicht van de woorden, werkelijk prachtig boek, maar ik ben al heel lang vlak voor het einde omdat ik niet wil dat het afgelopen is. Inmiddels al zo lang geleden dat ik erin gelezen heb, dat ik beter opnieuw kan beginnen..

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 23-12-2025 23:16:03 ]
  dinsdag 23 december 2025 @ 23:35:04 #256
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219574090
Ik kan mij van mijn boekenlijsten alleen Dennis Potter’s Singing Detective herinneren, Goethe’s Faust en Theodor Storm’s Schimmelreiter. Wat ik voor Nederlands las weet ik alleen dat mijn leraar moeilijk deed over mijn keuze, mijn lerares Duits gleed van haar stoel omdat ik hele stukken Faust uit mijn hoofd kende.
pi_219574210
Hersenschimmen van Bernlef O+
Wel gelezen maar ver nadat ik op school zat O~)
pi_219574714
Ik herinner me alleen nog. De ontdekking van de hemel van Mulisch en de trein der traagheid

Nu ben ik halverwege dit eerste wel ergens gestrand, toen het echt tientallen pagina’s over de politiek in de jaren 60 leek te gaan. Ik kwam er echt niet doorheen - en dat was nadat ik Tolkien had gelezen… :D Gelukkig was er een boekverfilming :+

De laatste herinner ik me vaag, maar het idee dat de trein op weg was richting de dood vond ik wel mooi. Ik weet wel dat ik verhaal graag zelfs wat langer gezien had, omdat het drie mensen ‘volgde’ en het maar 100 pagina’s lang (kort) was. Het voelde niet helemaal af, maar misschien was dat een beetje de bedoeling.

Ik las altijd graag, maar die literatuurlijst vond ik echt al het geluk uit een boek pakken wegzuigen.

Tegenwoordig lees ik vooral in de zomervakantie. Doordeweeks ben ik ‘s avonds te moe, dan kan ik elke avond opnieuw beginnen. Maar C. verslindt wel nog steeds boek na boek (ook veel non-fictie)
pi_219574735
Mogge!
Fris hoor, buiten :Y

Vandaag blijf ik binnen, of in elk geval, niet naar kantoor. Thuiswerken. Dan kunnen we na mijn werk naar een tante van liefste, we eten daar.
pi_219574988
quote:
7s.gif Op woensdag 24 december 2025 06:27 schreef Candaasje het volgende:
Ik herinner me alleen nog. De ontdekking van de hemel van Mulisch en de trein der traagheid

Nu ben ik halverwege dit eerste wel ergens gestrand, toen het echt tientallen pagina’s over de politiek in de jaren 60 leek te gaan. Ik kwam er echt niet doorheen - en dat was nadat ik Tolkien had gelezen… :D Gelukkig was er een boekverfilming :+

De laatste herinner ik me vaag, maar het idee dat de trein op weg was richting de dood vond ik wel mooi. Ik weet wel dat ik verhaal graag zelfs wat langer gezien had, omdat het drie mensen ‘volgde’ en het maar 100 pagina’s lang (kort) was. Het voelde niet helemaal af, maar misschien was dat een beetje de bedoeling.

Ik las altijd graag, maar die literatuurlijst vond ik echt al het geluk uit een boek pakken wegzuigen.

Tegenwoordig lees ik vooral in de zomervakantie. Doordeweeks ben ik ‘s avonds te moe, dan kan ik elke avond opnieuw beginnen. Maar C. verslindt wel nog steeds boek na boek (ook veel non-fictie)
g leest ook heel veel en vrij snel ook.
Ik doe langer over een boek. We zijn wel 2 - 3 wekelijks te vinden in de bieb. Het liefst reserveer ik boeken waar ik wat over gelezen of gehoord heb want zo in het wilde weg boeken zoeken daar vind ik lastig en heb dan vaak geen leukerds.

Op naar werk met een tas vol eten/drinken/servetten :W

Dan 4 dagen vrij *G* ~:)
pi_219574996
Lezen O+
Werewolf
pi_219575154
Ik heb altijd wel gelezen, maar sinds we een boekenclub hebben is het wel nog meer geworden.
  woensdag 24 december 2025 @ 09:02:21 #263
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219575167
Mogge.

Gewoon geen directe collega's in het pand, alleen de servicedesk is bemensd en de storingsdienst werkt vanuit thuis.

Wat een rust.
pi_219575205
Mogge. Vandaag het laatste stukje huis schoonmaken en nog 4 uurtjes werken. Het zal wel stil zijn aan de telefoon.

Einde van de middag gaan we nog een proefrit maken in een auto voor mij (Hyundai ix10).

J is vrij, die doet nog wat boodschappen. De zalm gaat nu alvast in de rookoven op 20 graden. Vanavond wordt een ander stuk zalm en wijting warmgerookt.

Kersteten O+
Spoilers!
  woensdag 24 december 2025 @ 09:16:11 #265
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_219575270
kerst is hier begonnen O+ vandaag al een vrije dag, vanaf 12:00 zijn de meeste winkels gesloten, dus zo maar eens naar de bakker ( die wel elke dag tot 12 open is *O* )

Nog de laatste was doen en opruimen en dan lekekr een 5 daags pyjama feest *O*

ik vond nederlandse literatuur stom. en dat vind ik vaak nog steeds. zo uitgebreid, een halve pagina om een gele bloem te beschrijven. zeg gewoon gele bloem, klaar.. :6 en ik heb geloof ik ook te veel autistische trekjes om alle lagen uit een verhaal te willen snappen.. gele bloem gaat dood is gele bloem gaat dood, niet een symbolisch verhaal over de weerstand van de zon om de maan ofzo :+
  woensdag 24 december 2025 @ 09:24:47 #266
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219575322
Ik denk dat ik het einde van de werkdag ook niet ga meemaken hoor.

Als er hier niet een klein beetje levendigheid ontstaat vlucht ik ergens na de middag wel weg...
  woensdag 24 december 2025 @ 09:41:06 #267
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219575413
quote:
7s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:16 schreef Barreltje het volgende:

ik vond nederlandse literatuur stom. en dat vind ik vaak nog steeds. zo uitgebreid, een halve pagina om een gele bloem te beschrijven. zeg gewoon gele bloem, klaar.. :6 en ik heb geloof ik ook te veel autistische trekjes om alle lagen uit een verhaal te willen snappen.. gele bloem gaat dood is gele bloem gaat dood, niet een symbolisch verhaal over de weerstand van de zon om de maan ofzo :+
Ik wou dat ik een euro had voor iedereen wiens prille liefde voor lezen er uit geslagen is door leraren Nederlands
pi_219575439
Ik heb via de bon van mijn werk een koortsthermometer gekocht. Getest in mond en oksel van ons beide. Hij geeft steeds een temperatuur aan van 36.0-36.5. Is dit normaal bij zulke thermometers? Zouden jullie hem terugsturen? Of gewoon gebruiken en er altijd een halve graad bij optellen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 24-12-2025 09:53:37 ]
Spoilers!
pi_219575448
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik wou dat ik een euro had voor iedereen wiens prille liefde voor lezen er uit geslagen is door leraren Nederlands
Dat heb ik ook vaak gezegd, zo zonde. Kinderen die veel lazen maar daarmee stopten na de verplichte boekenlijsten
  woensdag 24 december 2025 @ 09:50:20 #270
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219575489
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb via de bon van mijn werk een koortsthermometer gekocht. Getest in mond en oksel van ons beide. Hij geeft steeds een temperatuur aan van 36.0-36.5. Is dit normaal bij zulke thermometers? Zouden jullie hem terugsturen? Of gewoon gebruiken en er altijd een halve graag bij optellen?
Dat is toch gewoon een normale lichaamstemperatuur? :? Dus wat zou er mis zijn met die thermometer?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 24 december 2025 @ 09:51:47 #271
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219575499
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:45 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Dat heb ik ook vaak gezegd, zo zonde. Kinderen die veel lazen maar daarmee stopten na de verplichte boekenlijsten
Jep, mijn leraar Nederlands was er ook zo eentje
pi_219575506
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb via de bon van mijn werk een koortsthermometer gekocht. Getest in mond en oksel van ons beide. Hij geeft steeds een temperatuur aan van 36.0-36.5. Is dit normaal bij zulke thermometers? Zouden jullie hem terugsturen? Of gewoon gebruiken en er altijd een halve graag bij optellen?
Wat is er niet goed aan? https://nos.nl/l/2432892
pi_219575511
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:50 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is toch gewoon een normale lichaamstemperatuur? :? Dus wat zou er mis zijn met die thermometer?
Ik zie het nu ook. Die memo had ik gemist :D

Lichaamstemperatuur van 37 graden is achterhaald
Spoilers!
pi_219575688
Het ligt er ook enorm aan hoe je het meet. Mond en oksel zijn erg onbetrouwbaar. Oor is redelijk betrouwbaar, al hangt dat ook af van 'hoe goed' je dat doet (je wil de sensor richten op trommelvlies, als je die richt op zijkant gehoorgang dan meet je de temperatuur van je huid daar ipv je 'kerntemperatuur', wat je eigenlijk wil meten in zo'n geval). Dat wijkt gemiddeld ongeveer 0,2 graden af (kan zowel omhoog als omlaag zijn). Rectaal is meest betrouwbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 24-12-2025 10:26:31 ]
  woensdag 24 december 2025 @ 10:24:55 #275
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219575735
Gat in de markt!

SPOILER
pi_219575952
Zeg @Tele6 hoe is het nu voor het “echie”? verhuisd!
Het scheelt soberso veel reistijd. Hebben jouw spullen een goede mix gevonden Thuis.

Kan maar niet op gang komen vandaag. Het zal toch wel moeten, van mijzelve.
Er zullen toch minstens twee recepten voorbereid worden vanwege labneh en vanwege opstijven. Uiterlijk12 uur beginnen dan maar.

Nog eens door Cul gescrold en dis jaar is er dus geen pre Kerst diner topic?
Andere jaren - dankzij minilot o.a. - al in september ~:)
Zó leuk om mee te leven met ieders overwegingen en keuzes.
pi_219576149
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 10:18 schreef vlindertje89 het volgende:
Het ligt er ook enorm aan hoe je het meet. Mond en oksel zijn erg onbetrouwbaar. Oor is redelijk betrouwbaar, al hangt dat ook af van 'hoe goed' je dat doet (je wil de sensor richten op trommelvlies, als je die richt op zijkant gehoorgang dan meet je de temperatuur van je huid daar ipv je 'kerntemperatuur', wat je eigenlijk wil meten in zo'n geval). Dat wijkt gemiddeld ongeveer 0,2 graden af (kan zowel omhoog als omlaag zijn). Rectaal is meest betrouwbaar.
Ik weet het maar ik vond rectaal meten niet zo'n geweldig idee met een product dat mogelijk terug moet. Al zullen ze dat wel weggooien, maar toch.
Spoilers!
pi_219576156
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 10:56 schreef AnneX het volgende:
Zeg @:Tele6 hoe is het nu voor het “echie”? verhuisd!
Het scheelt soberso veel reistijd. Hebben jouw spullen een goede mix gevonden Thuis.

Er zullen toch minstens twee recepten voorbereid worden vanwege labneh en vanwege opstijven. Uiterlijk12 uur beginnen dan maar.

Ik zal zo nog wel even een topic aanmaken. Dat werd meestal door een mod gedaan maar die zijn niet zo actief hier in ons hoekje.

Wat een gedoe met jouw dessert trouwens :{
Spoilers!
pi_219576166
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 10:56 schreef AnneX het volgende:
Zeg @:Tele6 hoe is het nu voor het “echie”? verhuisd!

Jup, zaterdag waren alle spullen over en ik ben sindsdien niet meer in m'n oude huis geweest. Na de kerst gaan we er even heen om de laatste dingen op te ruimen.

Er ligt in die stad ook weer een pakketje bij het pakketpunt, hoofdstuk zoveel in de Schoenen Die Niet Voor Mij Waren saga...

1. Ik had witte All Stars gekocht op Vinted maar ze bleken een sleehak te hebben :')
2. Dus de sleehak All Stars weer op Vinted gezet, doorverkocht. Terug in de doos waar ze ook in gekomen waren. Nieuw label over de oude labels heen. Koper was tevreden met zijn/haar sleehak All Stars.
3. Mailtje van Mondial Relay: er ligt een pakketje voor me klaar. Vreemd want ik zat te wachten op vinted-spijkerbroeken via Vinted Go pakketdienst, niet Mondial Relay. Maar ok :s)
4. Het Mondial Relay pakketje blijkt de doos te zijn van de sleehak All Stars :o met een heeeeeeleboel extra labels erop. Blijkbaar was het pakket door iemand verzonden naar ene Romana in Duitsland, onbestelbaar omdat de machine het label eerst niet kon lezen, en toen is mijn oude label gevonden en is het pakket omgelabeld naar mijn pakketpunt :o en het pakket bevat een paar witte Adidas Superstars die mij een maat te klein zijn.
5. Vinted Klantenservice zegt: We kunnen u alleen helpen als u uw klacht indient onder de bestelling waar hij bij hoort.
6. Ik zeg: Ik heb de bestelling niet gedaan dus ik kan de klacht niet koppelen aan een van mijn bestellingen. De bestelling is voor Romana uit Duitsland maar verkeerd bezorgd. Kunnen jullie me een nieuw verzendlabel fixen zodat het alsnog bij Romana komt.
7. Vinted Klantenservice: Kunt u aantonen dat dit pakket niet voor u was bedoeld?
8. Ik stuur nogmaals alle foto's van het label waar Romana op stond, en alle extra labelverwarring.
9. Vinted Klantenservice: Omdat dit niet jouw pakket is kunnen we je niet helpen.
10. Ik zet de schoenen voor een prikkie op Vinted want mij passen ze niet.
11. Schoenen verkocht aan een naamgenoot van me in Amsterdam.
12. Pakket doet er een MAAND over om in Amsterdam op het pakketpunt te komen.
13. Naamgenoot HAALT HET PAKKET NIET OP?! :(
14. Nu kan ik de schoenen nogmaals voor een prikkie op Vinted zetten :')
  woensdag 24 december 2025 @ 11:29:20 #280
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219576198
En Vinted pakt dan een percentage op iedere transactie ?
pi_219576200
Ik vind samenwonen erg leuk tot nu toe, trouwens.

Gisteren hebben we onze collectie mokken samengevoegd. We hadden allebei een paar keer speciale mokken gehad van vrijwilligerswerk, en nu we die combineren hebben we daadwerkelijk best veel matchende! Staat netjes. En B heeft net als ik alle lelijke/versleten "ooit gratis gekregen" mokken weggedaan O+

We moeten onze kruidenlades nog samenvoegen. Dat wordt wel een uitdaging want B z'n kruidenla loopt ook zonder mijn bijdrage al over. We overwegen in de studeerkamer een kast of op z'n minst een krat met keukenspullen te plaatsen, want het past gewoon niet meer :')

En B, de stereotype kantoortijger/bankaardappel blijkt het leuk te vinden om mijn krachttraining met me mee te doen O+
Op dit moment met telkens de dumbbells één stapje lichter dan mijne, maar ik voorzie dat we binnenkort naar de Decathlon mogen voor meer gewichten, want we zien nu al vooruitgang en dit was z'n derde training of zo _O_
pi_219576201
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 11:29 schreef fietsie het volgende:
En Vinted pakt dan een percentage op iedere transactie ?
Jup :')
pi_219576204
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik weet het maar ik vond rectaal meten niet zo'n geweldig idee met een product dat mogelijk terug moet. Al zullen ze dat wel weggooien, maar toch.
Snap ik. Was vooral bedoeld om aan te geven dat als het dan gaat over de in oksel/mond gemeten temperatuur ik dus niet zo'n waarde zou hechten aan of die wel klopt, want onbetrouwbare meting, dus klopt waarschijnlijk niet, maar dat zegt vooral wat over de meetmanier en niet over de thermometer zelf :). Had ik er iets explicieter bij kunnen zetten :Y
  woensdag 24 december 2025 @ 11:31:44 #284
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219576207
Ik vond een collega! Verstopt in een andere ruimte.
  woensdag 24 december 2025 @ 11:46:57 #286
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219576319
quote:
Gepost
pi_219576476
@Tele6 Als je inderdaad ruimte hebt voor (nog een ) kast: 🥰
Tada , de voorraadkast in het magazijn.
SPOILER
pi_219576497
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 11:31 schreef fietsie het volgende:
Ik vond een collega! Verstopt in een andere ruimte.
Samen koffie drinken c_/
  woensdag 24 december 2025 @ 12:19:04 #289
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219576523
Ik zit nog wel in dubio wat ik vanavond doe; snacken, of werkelijk iets koken
pi_219576645
Oeh, vriend kwam koffiedrinken en bijbeppen. Ik had de laatste speculaasjes bewaard maar hij had eclairs meegenomen :9~

Die kast lijkt me zo handig @AnneX maar het is zoveel werk/opruimen hier dat ik het maar bij de kast die hier sta hou.
pi_219578538
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 12:19 schreef fietsie het volgende:
Ik zit nog wel in dubio wat ik vanavond doe; snacken, of werkelijk iets koken
Same. Of shoarma.
pi_219578759
@Tele6 je vinted verhaal :o _O- en het samenwoonverhaal :S___D
pi_219578773
Kerstlunch was zo geslaagd ~:) _O_

En het internisten-uitje wat we altijd in de zomer doen/krijgen van de artsen, gaan ze nu in februari doen omdat ik er dan nog ben/mee kan.
Hoe lief O+
pi_219578870
Wat ontzettend attent @Blues

Hier worden het hapjes vanavond. Zelfgemaakte uiensoep met met veel kaas even onder de grill en verder kijken waar ik zin in heb
pi_219578941
Hier zijn we bezig met een lui 4 gangen diner samen met mijn man.
Ik heb alles al van te voren gemaakt (en ook alles naar mijn ouders gebracht). En nu warm ik ongeveer elk uur iets op en eten we het voor de tv op :D
  woensdag 24 december 2025 @ 18:07:21 #296
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219579233
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2025 16:46 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Same. Of shoarma.
Het werden kipvleugeltjes (die eind-tipjes) krokant gebakken in de oven.

Morgen wel fatsoenlijk eten
pi_219579257
De auto waarin we net hebben proefgereden is echt een heel leuk ding. Rijdt lekker, is in een prima staat. Niet in gerookt of gehond. We stonden alleen halverwege stil door een kapotte accu maar ze waren er snel om ons te helpen. Er is best kans dat ik deze auto (met nieuwe accu) over een paar dagen ga kopen :)

Nu maken we even een snel kerstdiner en dan kan het festijn officieel van start.
Spoilers!
  woensdag 24 december 2025 @ 18:14:37 #298
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219579309
Smakelijk eten!
pi_219579318
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 18:07 schreef fietsie het volgende:

[..]
Het werden kipvleugeltjes (die eind-tipjes) krokant gebakken in de oven.

Morgen wel fatsoenlijk eten
Het werd shoarma. We wachten op de bel :')
  woensdag 24 december 2025 @ 18:15:19 #300
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219579327
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2025 18:14 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Het werd shoarma. We wachten op de bel :')
Zal wel druk zijn bij die toko's
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 december 2025 @ 18:22:40 #301
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_219579406
Tijd voor Bing en David.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')