Laatst zat ik zonder verse knoflook (heb wel een potje gemalen in huis gelukkig) dus daarna maar extra gekocht want bollen kunnen ingevroren worden, ideaalquote:Op zondag 21 december 2025 17:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
Moeders deed boodschappen voor de kerst-soep.
'Ik heb alles behalve de knoflook. Maar die heb ik thuis in een potje'
Aangezien het idee hier is dat er een verse bol knoflook gepoft wordt, en ik toch in de winkel was heb ik die misstand maar gauw recht gezet. Volgens mij heeft mijn moeder nog nooit verse knoflook gebruikt
quote:
Ingevroren? Dit wist ik niet!quote:Op zondag 21 december 2025 17:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Laatst zat ik zonder verse knoflook (heb wel een potje gemalen in huis gelukkig) dus daarna maar extra gekocht want bollen kunnen ingevroren worden, ideaal
Dat durf ik niet te zeggen. Maar wanneer het velletje erom zit vast wel.quote:Op zondag 21 december 2025 17:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ingevroren? Dit wist ik niet!
Kan dat ook per teen? Want ik koop vaak een bol en gooi vervolgens de uitgedroogde helft weg.
Zeker, gepeld en al. Hartstikke handig. Je kunt ze na een minuutje al persen.quote:Op zondag 21 december 2025 17:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ingevroren? Dit wist ik niet!
Kan dat ook per teen? Want ik koop vaak een bol en gooi vervolgens de uitgedroogde helft weg.
Maar stinkt dat niet in de vriezer?quote:Op zondag 21 december 2025 18:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zeker, gepeld en al. Hartstikke handig. Je kunt ze na een minuutje al persen.
Ik heb natuurlijk die knoflookintolerantie. Maar ik kan wel tegen olie gemaakt van knoflook en tegen meegestoofde/gekookte knoflook die ik er later uit haal. Toevallig geven knoflookschillen ook veel smaak.
Ik schil teentjes en doe de afsnijdsels, schillen en misbaksels in de olie. De rest van de gepelde teentjes gaan de vriezer in.
Nee, totaal niet.quote:Op zondag 21 december 2025 18:06 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Maar stinkt dat niet in de vriezer?
Ik heb heel veel van dat soort handige dingen in de vriezer. Citroensap, maar ook citroenrasp. Wanneer ik een klein beetje wijn over heb dan in een ijsblokjes zak, maar dat ook met overgebleven kokosmelk. Ook overgebleven passata vries ik in. En verse kruiden die er niet mooi uit hoeven te zien (tijm, rozemarijn, salie etc wat je mee kookt)quote:
Hier ook. En stukjes citroen en gember voor in de thee. Diverse soorten peper. Recent heb ik een aantal sinaasappels ingevroren in stukjes, sap, rasp en stukken schil. Hartstikke handig.quote:Op zondag 21 december 2025 18:09 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb heel veel van dat soort handige dingen in de vriezer. Citroensap, maar ook citroenrasp. Wanneer ik een klein beetje wijn over heb dan in een ijsblokjes zak, maar dat ook met overgebleven kokosmelk. Ook overgebleven passata vries ik in. En verse kruiden die er niet mooi uit hoeven te zien (tijm, rozemarijn, salie etc wat je mee kookt)
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.quote:Op zondag 21 december 2025 17:46 schreef Kaatje1 het volgende:
Echt werkelijk nog nooit foelie gebruikt in draadjesvlees.
Dit en Saffraanquote:Op zondag 21 december 2025 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.
Maar niet iedere balpen is mijn ervaringquote:Op zondag 21 december 2025 18:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik doe dit soort dingen in zakken en als zo'n zak leeg is doe ik hem los voor hetgebruik in de vriezer, op een stapeltje. Ik wist dat ik een leeg knoflookzakje in de vriezer had liggen maar moest toch enorm hard snuiven om te ruiken welke het was. Het leek me geen goed idee om daar bessen in op te bergen.
Over zakjes gesproken. Ik kwam er vandaag achter dat je daar gewoon met balpen op kunt schrijven, helemaal geen stift nodig. Voor de zichtbaarheid is een stift wel beter. Maar ik was vandaag wat zaden aan het oogsten en op die zakjes is balpen ook prima.
Saffraan is toch heel duur? Altijd al geweest toch?quote:
Hey Bart! Jij hier?quote:Op zondag 21 december 2025 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik doe het altijd met mate in kippensoep. Als het er niet inzit mis je het niet maar 2 van die stukjes maakt het wel af. Dus niet noodzakelijk maar wel lekker.
Als enthousiaste hobbykok kom ik hier veel te weinig inderdaad. Het is hier altijd fijn positief. Terwijl mijn kwaliteiten en belangstelling meer uitgaan naar de Polemiek. Lekker ruzie maken om wat iemand schrijft op de Internetz.quote:
Ja, je bent een goeie mopperpotquote:Op zondag 21 december 2025 18:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als enthousiaste hobbykok kom ik hier veel te weinig inderdaad. Het is hier altijd fijn positief. Terwijl mijn kwaliteiten en belangstelling meer uitgaan naar de Polemiek. Lekker ruzie maken om wat iemand schrijft op de Internetz.
Kijk dat bedoel ik nou. Ook ik gedij best in positieve sferen.quote:Op zondag 21 december 2025 18:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, je bent een goeie mopperpot
Maar probeer maar wat vaker hier eventjes fijn positief aan te sluiten, vind ik leuk.
Wanneer je echte saffraan gebruik (er is veel nep) merk je dat een paar draadjes niet alleen kleur geven maar vooral een heel mooi bloemig aroma.quote:Op zondag 21 december 2025 18:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Saffraan is toch heel duur? Altijd al geweest toch?![]()
Maar ik moet zeggen: ik heb weleens saffraan gebruikt voor een kipstoof dacht ik om te kleuren. Qua smaak weet ik echt niet of het uitmaakt. Maar weer eens proberen. De lokale Turk verkoopt dat echt als een dingetje, stengeltje. Niet als poeder.
Oh, kwam je vroeger wel in deze SC? Ik zat in haar tijd niet hier; ik denk dat ik toen nog in POL woonde.quote:Op zondag 21 december 2025 18:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik nou. Ook ik gedij best in positieve sferen.
Het is overigens heel jammer dat RobinOok afgehaakt heeft. Daar kon ik het wel goed mee vinden.
Feta in de vriezerquote:Op zondag 21 december 2025 18:47 schreef derLudolf het volgende:
Knoflook in de vriezer
Citroenrasp/sap in de vriezer
Wijn in de vriezer
Potdomme, zomaar drie handige tips hier
Ja best veel. In POL kreeg ik geregeld een "afkoelperiode" wegens te harde polemiek. Robin is al een jaar of 6 a 8 weg hier denk ik.quote:Op zondag 21 december 2025 18:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh, kwam je vroeger wel in deze SC? Ik zat in haar tijd niet hier; ik denk dat ik toen nog in POL woonde.
https://media.s-bol.com/Nm778WD6ZJ3p/DkDgkBx/1200x1189.jpgquote:Op zondag 21 december 2025 18:47 schreef derLudolf het volgende:
Knoflook in de vriezer
Citroenrasp/sap in de vriezer
Wijn in de vriezer
Potdomme, zomaar drie handige tips hier
In POL was men niet dol op je, dat is mij bekend (ik zit nog met een clubje ex-polbewoners op een eigen forumpjequote:Op zondag 21 december 2025 18:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja best veel. In POL kreeg ik geregeld een "afkoelperiode" wegens te harde polemiek. Robin is al een jaar of 6 a 8 weg hier denk ik.
Als je versgebrande bonen koopt bij een kleine koffiebrander, en je vriest ze in, blijven ze (in theorie) lager vers. Ik denk dat het eenvoudiger is wat vaker koffie te kopen, maar goed, ik verbruik veel koffie.quote:Op zondag 21 december 2025 19:01 schreef Kaatje1 het volgende:
Vriend van mij vriest ook koffiebonen in, weet niet meer waarom.
Lijkt me bij hem sterk. Laatste keer dat ik daar was kreeg ik koffie uit een zakje (nescafé of zoiets)quote:Op zondag 21 december 2025 19:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je versgebrande bonen koopt bij een kleine koffiebrander, en je vriest ze in, blijven ze (in theorie) lager vers. Ik denk dat het eenvoudiger is wat vaker koffie te kopen, maar goed, ik verbruik veel koffie.
Ik heb 2 vriezers en in 2 lades zitten maaltijden danwel maaltijd componenten (hachee, draadjesvlees, net butterchicken gegeten) waar dan alleen maar puree (gisteren voor 8x gemaakt) bij moet, of rijst of pasta of zo en iets van groenten (wat ik ook wel op voorraad heb in de vriezer voor wanneer vers op is). Dan is er 1 lade met makkelijk te hebben spul zoals verse pesto, muhammarah, maar ook de yoghurt en wijn etc. 1 lade met brood, 1 lade met vlees (dat zijn de kleine lades) en een lade met groenten en aardappelproducten zoals röstirondje. Wanneer de stroom niet uitvalt kan ik vast wel een maand etenquote:Op zondag 21 december 2025 19:16 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik lees hier allerlei dingen in de vriezer waarvan ik dacht dat dat niet kon. Crème fraiche, Griekse yoghurt, feta? Nooit aan gedacht.
Na het uitzoeken van mn vriezer laatst zit er niet heel veel meer in mijn vriezer. 3.5 vlaai, vier kleine stukjes ossenhaastournedos, vier zakjes wortel-zoete aardappel-pompoen-gembersoep, een bakje boerenkool, wat bitterballen, mozzarellasticks, wat groentes (ik geloof broccoli, rode kool met appel en gegrilde groentemix) en brood. Geen spannende dingen dus.
Ik had een heerlijk relaxt dagje vandaag. Even boodschappen gehaald incl sushi en een was gedraaid en opgehangen, verder groot deel van de dag lekker op de bank een huis vol gekeken. Even bijkomen van afgelopen week en gister. Morgen 9.30 fysio, klein beetje spijt van dat tijdstipmoet 9u deur uit.
Lijkt mij dat ie dan geen of zelden koffie drinkt.quote:Op zondag 21 december 2025 19:21 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Lijkt me bij hem sterk. Laatste keer dat ik daar was kreeg ik koffie uit een zakje (nescafé of zoiets)
Het is vaak een plek voor vergeten dingen. Ik heb hier ook nog kilo's bolognesesaus van minstens 5 generaties. Moet toch ook maar eens gebruikt worden...quote:Op zondag 21 december 2025 19:31 schreef Barreltje het volgende:
ik zit ook mijn diepvries opnieuw in te delen in mijn hoofd nu hoor
Opschrijven wat er in zit helpt hier heel goed. Ook bij het boodschappen doen zodat je niet veel te veel van iets hebt.quote:Op zondag 21 december 2025 19:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is vaak een plek voor vergeten dingen. Ik heb hier ook nog kilo's bolognesesaus van minstens 5 generaties. Moet toch ook maar eens gebruikt worden...
Haha, klinkt goed!quote:Op zondag 21 december 2025 19:26 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb 2 vriezers en in 2 lades zitten maaltijden danwel maaltijd componenten (hachee, draadjesvlees, net butterchicken gegeten) waar dan alleen maar puree (gisteren voor 8x gemaakt) bij moet, of rijst of pasta of zo en iets van groenten (wat ik ook wel op voorraad heb in de vriezer voor wanneer vers op is). Dan is er 1 lade met makkelijk te hebben spul zoals verse pesto, muhammarah, maar ook de yoghurt en wijn etc. 1 lade met brood, 1 lade met vlees (dat zijn de kleine lades) en een lade met groenten en aardappelproducten zoals röstirondje. Wanneer de stroom niet uitvalt kan ik vast wel een maand eten
Gember gebruik ik eigenlijk alleen als poeder - voor sate marinade. Feta nooit - kaasquote:Op zondag 21 december 2025 18:54 schreef Syrena het volgende:
[..]
Feta in de vriezer
Crème fraîche in de vriezer
Gember in de vriezer
Eiwitten in de vriezer
Mwoah, weet niet of je nog weet hoe groot m'n huis is. Kan nog wel een aantal kwijt in m'n kelder.quote:Op zondag 21 december 2025 19:04 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik zie @:derLudolf nu diep nadenken, waar kan ik een extra vriezer kwijt
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.quote:
Uitgerekend Liebherr heeft meestal grote tolerantie voor lage omgevingstemperatuur.quote:Op zondag 21 december 2025 19:53 schreef derLudolf het volgende:
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.
En in de ragu doen (of was het daarvoor?).quote:Op zondag 21 december 2025 19:53 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik mag/kan nog een Liebherr vrieskist ophalen bij m'n oom en tante, kan tzt ook in de schuur. Moet alleen nog even uitzoeken tot hoeveel graden dat ding kan hebben. Het moet sowieso niet vriezen dan, maar weet niet wat de laagste temperatuur is waar een normale vriezer tegen kan.
Heb nu koelvries combinatie in de kelder staan met drie vriesladen. Tot dusverre is dat nog voldoende. Heb al een aantal bakjes goulash staan en wil in de vakantie nog een keer ragu maken. En nu weet ik dus dat ik de wijn niet weg hoef te gooien maar gewoon kan invriezen
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier.quote:
Jup, en daar gaat geen hele fles in.quote:Op zondag 21 december 2025 19:56 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
En in de ragu doen (of was het daarvoor?).
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merkquote:Op zondag 21 december 2025 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier.![]()
Mijn slowcooker staat overigens in de schuur weg te roesten. Hij ging te hard. Er is ergens een knip geweest tussen lage temperatuur slowcookers en die met hogere laagste temperatuur omdat de USA de lage temperatuur niet veilig vond. Sindsdien gaan ze te hard. Je kunt hem b.v. niet meer in de morgen aanzetten, naar je werk gaan en als je uitgewerkt bent een prima stoof hebben. Daar gaat althans de mijne te hard voor op laagste stand. De vorige deed dat wel goed maar die ging kapot. Ik kreeg dus de vervanger USA style. Heel jammer.
Ik heb dit ding:quote:Op zondag 21 december 2025 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat onderscheid enigszins vergezocht. Krijg ik toch nog ruzie hier.![]()
Mijn slowcooker staat overigens in de schuur weg te roesten. Hij ging te hard. Er is ergens een knip geweest tussen lage temperatuur slowcookers en die met hogere laagste temperatuur omdat de USA de lage temperatuur niet veilig vond. Sindsdien gaan ze te hard. Je kunt hem b.v. niet meer in de morgen aanzetten, naar je werk gaan en als je uitgewerkt bent een prima stoof hebben. Daar gaat althans de mijne te hard voor op laagste stand. De vorige deed dat wel goed maar die ging kapot. Ik kreeg dus de vervanger USA style. Heel jammer.
Klopt. Bleek trouwens ook een uitstekende chocomel-warmhouder toen er een uur zat tussen opwarmen en uitdelen.quote:Op zondag 21 december 2025 20:15 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merk
Ik zal eens kijken. Bedankt voor de tip want ik vond het 's morgens aanzetten en als je thuis komt klaar echt een briljante formule. Ik dacht overigens dat ze allemaal afgesteld moesten worden volgens de USA standaard, hogere laagste temperatuur: geen bacteriegroei, of ie nou Amerikaans was of niet.quote:Op zondag 21 december 2025 20:15 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ja dat is jammer. Slowcooker die dat niet heeft is Russel Hobb, da’s volgens mij een engels merk
Er zijn uiteraard work arounds. Dit is wel een hele slimme Maestro.quote:Op zondag 21 december 2025 20:19 schreef sigme het volgende:
Die blijkt dus ook uit veiligheidsidiotie éérst 10 minuten te koken en dan urenlang 90 aan te houden. Sinds ik dat weet vul ik 'm eerst met een bodempje water, laat dat 10 minuten zieden en vul het daarna met de stew. A stew boiled is a stew spoiled.
Wat een idee, eerst dat ding op temperatuur laten komen en dan op een lage temperatuur door laten werken.quote:Op zondag 21 december 2025 20:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb dit ding:
[ afbeelding ]
https://www.baktotaal.nl/brod-taylor-proofer-rijskast
Het ding is vooral populair als rijskast; ik gebruik het voor het maken van Griekse yoghurt (moet een uur of 5 a 12 op 40o. En het heeft een slowcookstand, die opwarmt tot 90o. Daar kan ik wel mee slowcooken, wat ik niet kon met die langzaamkokers die wel langzaam gaan maar uiteindelijk gewoon aan de kook raken.
Ik heb ook nog een ander ding, een multikookding, heeft een 'stew'-stand. Die tot mijn verbazing en afgrijzen ook gewoon hard kookte, terwijl de handleiding zegt dat die op 90o zou moeten blijven. Die blijkt dus ook uit veiligheidsidiotie éérst 10 minuten te koken en dan urenlang 90 aan te houden. Sinds ik dat weet vul ik 'm eerst met een bodempje water, laat dat 10 minuten zieden en vul het daarna met de stew. A stew boiled is a stew spoiled.
Een zachte mauw terug!quote:
Bij pootjes?quote:Op zondag 21 december 2025 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
En on topic: uiteraard gaat daar altijd een stukje foelie bij.
In mijn Liebherr ligt nog wel een varkenspootje. Daar moest ik maar eens snert van maken. Zonder foelie, maar een theelepel sambal in de snert doet wonderen.quote:
Met snert is het zo dat ik er achter ben dat je de bouillon zonder zout of enige toevoeging moet doen. ALLE smaakmakers pas daarna. Ik schaalde dat altijd onder kookonzin en bijgeloof maar het lijkt toch echt waar voor de hemelse smaak uiteindelijk.quote:Op zondag 21 december 2025 20:47 schreef sigme het volgende:
[..]
In mijn Liebherr ligt nog wel een varkenspootje. Daar moest ik maar eens snert van maken. Zonder foelie, maar een theelepel sambal in de snert doet wonderen.
Snert met schouderkarbo en speklappen. Ik kwam vroeger bij een Friese familie die er pootjes in deden met beharing en al. Misschien heb je dan het echte werk maar ik vond dat toch wat onsmakelijk ogen. Ook niet prettig voor het mondgevoel zo'n ruig behaard stuk spek.quote:
Ik gebruik gewonen bouillonblokjes en iedereen is er dol op. Maak het zelfs regelmatig met rundvleesquote:Op zondag 21 december 2025 20:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Met snert is het zo dat ik er achter ben dat je de bouillon zonder zout of enige toevoeging moet doen. ALLE smaakmakers pas daarna. Ik schaalde dat altijd onder kookonzin en bijgeloof maar het lijkt toch echt waar voor de hemelse smaak uiteindelijk.
Vorige week nog gemaakt. Morgen een bakje meenemen voor een collega.quote:Op zondag 21 december 2025 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Moet ook weer eens snert gaan maken, zo eentje die, als ie koud is je er plakken van kan snijden, die qua structuur eerder een Erwtenpap lijkt dan vloeibaar, met veel varkensvlees, spek en worst, vol smaak en aroma's. Wintertroostvoer.
quote:Op zondag 21 december 2025 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Moet ook weer eens snert gaan maken, zo eentje die, als ie koud is je er plakken van kan snijden, die qua structuur eerder een Erwtenpap lijkt dan vloeibaar, met veel varkensvlees, spek en worst, vol smaak en aroma's. Wintertroostvoer.
quote:Op zondag 21 december 2025 21:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit sinds een uur of zes erbij gesneeuwd
Deepl:quote:Op zondag 21 december 2025 21:28 schreef Blues het volgende:
Lieve Spaans sprekers hier, waar zingen MS en Shakira over?
Ik vind t zo prachtig, ook de combi vd stemmen.
(Ben al sinds de jaren 70 fan van Mercedes)
Bekijk deze YouTube-video
Dit is idd ontzettend lekker spul jaquote:Op zondag 21 december 2025 18:04 schreef sigme het volgende:
In Spanje zijn wij verslingerd geraakt aan de "tarte de queso" en inmiddels heb ik 'm redelijk onder de knie; dit was de vorige:
[ afbeelding ]
Het exemplaar dat ik gister bakte ben ik vergeten te fotograferen maar was nog iets beter gelukt.
Idiote vertaling tochquote:Op zondag 21 december 2025 21:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Deepl:
Als ik niet zou geloven in de waanzin
Van de keel van de spotlijster
Als ik niet zou geloven dat in het bos
De zang en de angst zich verbergen
Als ik niet zou geloven in de balans
In de reden van het evenwicht
Als ik niet zou geloven in de waanzin
Als ik niet zou geloven in de hoop
Als ik niet zou geloven in wat ik doe
Als ik niet zou geloven in mijn weg
Als ik niet zou geloven in mijn geluid
Als ik niet zou geloven in mijn stilte
Wat zou het dan zijn?
Wat zou de knots zonder steengroeve zijn?
Een wirwar van snaren en pezen
Een mengelmoes van vlees en hout
Een instrument zonder pretenties
Met lichtjes gemonteerd voor het toneel
Wat zou het zijn, hart, wat zou het zijn?
Wat zou de knots zonder steengroeve zijn?
Een stroman van de verrader van het applaus
Een dienaar van het verleden in een nieuw jasje
Een vereeuwiger van goden van de ondergang
Jubel gekookt met vod en pailletten
Wat zou de knuppel zonder steengroeve zijn?
Als ik niet zou geloven in het moeilijkste
Als ik niet zou geloven in het verlangen
Als ik niet zou geloven in wat ik geloof
Als ik niet zou geloven in iets puurs
Als ik niet zou geloven in elke wond
Als ik niet zou geloven in degene die rondwaart
Als ik niet zou geloven in wat verborgen is
Broeder worden van het leven
Als ik niet zou geloven in degene die naar me luistert
Als ik niet zou geloven in wat pijn doet
Als ik niet zou geloven in wat overblijft
Als ik niet zou geloven in wat vecht
Wat zou het dan zijn?
Wat zou de hamer zonder steengroeve zijn?
Een wirwar van touwen en pezen
Een mengelmoes van vlees en hout
Een instrument zonder pretenties
Met lichtjes gemonteerd voor het toneel
Wat zou de knots zonder steen zijn?
Een stroman van de verrader van het applaus
Een dienaar van het verleden in een nieuw jasje
Een vereeuwiger van goden van de ondergang
Jubel gekookt met een doek en pailletten
Wat zou de knots zonder steen zijn?
Ja maar de katten zitten nog steeds op schoot dus uit mijn hoofd:quote:Op zondag 21 december 2025 21:49 schreef Molo het volgende:
[..]
Dit is idd ontzettend lekker spul ja![]()
Heb je een recept en tips voor de beste gelukte versie?
Daarom worden liederen meestal hertaald, niet vertaald, zoals Jan Rot dat noemdequote:
Dankquote:Op zondag 21 december 2025 21:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja maar de katten zitten nog steeds op schoot dus uit mijn hoofd:
3 bakjes roomkaas van de Lidl
spatelen met 3 ons suiker
30 gram bloem erdoor roeren (volgens mij grenzend aan homeopathisch gebruik van bloem, maar dat terzijde)
6 eieren een voor een erdoor roeren totdat opgenomen, niet extra roeren
1 bakje creme fraiche (2 dl) & 2,5 dl slagroom erdoor roeren
Grote springvorm bekleden met bakpapier (goed opstaande randen maken)
Hele zwik rustig in springvorm gieten
In oven zetten die al rond de 200o is
Drie kwartier a een uur bakken; de bovenkant moet net an mooi donker zijn
Bij het uit de oven halen van de taart is ie ernstig zacht!!!
Afkoelen = opstijven
Topquote:Op zondag 21 december 2025 22:14 schreef sigme het volgende:
Ja die! Van 3 ons. Het is een recept vol (veelvouden van) 3'en geworden.
Ik vond Calle13 altijd wel leuk, dus mijn voorkeur heeft deze:quote:Op zondag 21 december 2025 21:28 schreef Blues het volgende:
Lieve Spaans sprekers hier, waar zingen MS en Shakira over?
Ik vind t zo prachtig, ook de combi vd stemmen.
(Ben al sinds de jaren 70 fan van Mercedes)
Morgen luisteren!quote:Op maandag 22 december 2025 00:30 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik vond Calle13 altijd wel leuk, dus mijn voorkeur heeft deze:
Of nog beter, met Los Chalchaleros![]()
Munster ligt op de Lüneburger Heidequote:Op maandag 22 december 2025 09:36 schreef fietsie het volgende:
Mogge.
Uiteindelijk in Munster beland voor kerstmarkten; 2 uur gedaan over vinden van een parkeerplaats omdat we zo stom waren -eerst- naar de supermarkt te gaan. Maar andersom; in de avond was het geen optie geweest.
Mijn broertje kwam al met een "jullie houden je helemaal niet aan de planning die we op mamma's verjaardag hebben afgesproken!".quote:Op maandag 22 december 2025 10:12 schreef Tuindier het volgende:
Het eerste kerstgedoe vanwege onuitgesproken verwachtingen en invullen voor een ander is ook gearriveerd dus we zijn er klaar voor.
Ahjakkes, dat is naar vallen als er zulke schade is.quote:Op maandag 22 december 2025 10:54 schreef Clubsoda het volgende:
Ons kerstgedoe is dat mijn schoonmoeder gisteren op weg naar de kerstmark struikelde en haar sleutelbeen braken mijn vrouw zich daar schuldig over voelde want die had haar niet opgevangen. En verder zijn we om de beurt misselijk
morgen naar huis en vegeterem op de bank.
En vervolgens beginnen ze over -1 tot -3, en een beetje wind waardoor het wat kouder aanvoelt.quote:Snerpende kou op komst tijdens kerst
Ow wat naarquote:Op maandag 22 december 2025 10:54 schreef Clubsoda het volgende:
Ons kerstgedoe is dat mijn schoonmoeder gisteren op weg naar de kerstmark struikelde en haar sleutelbeen braken mijn vrouw zich daar schuldig over voelde want die had haar niet opgevangen. En verder zijn we om de beurt misselijk
Auquote:Op maandag 22 december 2025 10:54 schreef Clubsoda het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |