(moest even jouw quote tags uit het bericht halen bij het quoten anders werd m'n post een bende met dubbele quotes. 😅)quote:Op dinsdag 30 september 2025 18:44 schreef Fred_B het volgende:
Verrassende ontwikkelingen, want Avrotros is on fire:
"Nederlandse boycot bij deelname Israël blijft hoe dan ook: ‘Inmenging regering bij afgelopen songfestival weegt mee’
Wat er de komende tijd ook verandert aan de situatie in Gaza, Nederland zal niet meedoen aan het Eurovisie Songfestival als Israël deelneemt. Dat laat omroep AvroTros desgevraagd aan deze site weten. Maandagavond kondigde de Amerikaanse president Trump een plan aan om de oorlog in Gaza te beëindigen met steun van Israël.
Ook een staakt-het-vuren in Gaza zal daarin geen verandering brengen. „We vergeten het ernstige menselijke leed in Gaza niet, net zomin als de aantasting van de persvrijheid en de vele slachtoffers onder journalisten. Ook de inmenging van de Israëlische regering in de afgelopen editie weegt mee in ons oordeel.”
„Als er in de nabije toekomst een staakt-het-vuren komt of het conflict zich anders ontwikkelt, verandert dat niets aan ons standpunt voor 2026. Voor deelname in de jaren daarna maken we opnieuw een afweging, afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.”
Bron:AD https://www.ad.nl/songfes(...)ame-israel~a67d8044/
Stel dat dat zo is straks:quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:06 schreef TheVulture het volgende:
De politieke inmenging lijkt me sowieso valide om dan niet meer te doen, al ben ik bang dat ze de enigen gaan zijn...
Ja eens, maar ik denk dat de EBU dat stemsysteem dusdanig gaat aanpassen dat manipulatie moeilijker gaat worden, dan dreigt het straks toch een beetje knullig op AVROTROS af te stralen voor Jan met de pet. Ik zie de fluimende Aran al staan bij de desk van Boulevard dat ze te snel de conclusie hebben getrokken om niet mee te doen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:06 schreef Greys het volgende:
[..]
Stel dat dat zo is straks:
Het is best nogal eervol om de enige met een ruggengraat te zijn.
Als dat al zo zou zijn dan weet AvroTros (en alle echte ESF-fans) in dat geval voortaan wat ze met zo iemand voor vlees in de kuip hebben: iemand die niks geeft om persvrijheid en de levens van journalisten en iemand die z'n bips afveegt met politieke inmenging omdat hij meer geeft om z'n eigen baantje dan dat hij echt liefde voor het Songfestival heeft.quote:Op dinsdag 30 september 2025 22:39 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja eens, maar ik denk dat de EBU dat stemsysteem dusdanig gaat aanpassen dat manipulatie moeilijker gaat worden, dan dreigt het straks toch een beetje knullig op AVROTROS af te stralen voor Jan met de pet. Ik zie de fluimende Aran al staan bij de desk van Boulevard dat ze te snel de conclusie hebben getrokken om niet mee te doen.
De partijen die iets hebben met incest en die iets hebben met racisme vonden elkaar. ChristenUnie, SGP, BBB, JA21, FVD en PVV stemden voor. De rest tegen, waardoor de motie dus is verworpen.quote:MOTIE VAN HET LID EERDMANS
Voorgesteld 23 september 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat AVROTROS geen Nederlandse inzending stuurt naar
het Eurovisiesongfestival volgend jaar in Wenen als Israël daaraan
meedoet;
spreekt uit dat Nederland zich niet moet terugtrekken van het Eurovisie-
songfestival wanneer Israël daar vertegenwoordigd is,
en gaat over tot de orde van de dag.
Eerdmans
Ik heb de VVD nooit gunstig horen spreken over incest of racisme, dus ik weet niet hoe ze de makkers van GroenLinks hebben gevonden. Interessante motie wel, verder. Even zien hoe de verhoudingen zullen zijn na de verkiezingen en een mogelijke wapenstilstand. Ik kan de VVD best van mening zien veranderen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:33 schreef Fred_B het volgende:
Gisteren is er blijkbaar gewoon een motie geweest over het Songfestival, van partijhopper Joost Eerdmans:
[..]
De partijen die iets hebben met incest en die iets hebben met racisme vonden elkaar. ChristenUnie, SGP, BBB, JA21, FVD en PVV stemden voor. De rest tegen, waardoor de motie dus is verworpen.
Je zou toch denken dat de FVD en PVV dit een links woke feestje vinden. Maar als Israël in beeld komt vinden ze het opeens heel belangrijk.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:33 schreef Fred_B het volgende:
Gisteren is er blijkbaar gewoon een motie geweest over het Songfestival, van partijhopper Joost Eerdmans:
[..]
De partijen die iets hebben met incest en die iets hebben met racisme vonden elkaar. ChristenUnie, SGP, BBB, JA21, FVD en PVV stemden voor. De rest tegen, waardoor de motie dus is verworpen.
Zeker bij de PVV zit wel de nodige ESF-aanhang. Maar het verbaast me ook dat veel politieke partijen zich met de programmering van TV-zenders willen bezighouden, terwijl dat hun taak niet is en ze sowieso ook wel belangrijkere dingen te doen hebben.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 11:41 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat de FVD en PVV dit een links woke feestje vinden. Maar als Israël in beeld komt vinden ze het opeens heel belangrijk.
Het is niet de taak van de politiek zich uit te spreken over een politiek besluit gemaakt door (een deel van) de publieke omroep, betaald met belastinggeld? Sterker, een besluit dat directe invloed heeft op de buitenlandpolitiek van Nederland? Nou, ik als burger wil dus wel dat de volksvertegenwoordiging zich daarover uitspreekt, linksom of rechtsom. En let wel: in de motie wordt niet gesteld dat AVROTROS gedwongen moet worden deel te nemen. Deelname kan immers ook via een andere omroep verlopen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 13:56 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zeker bij de PVV zit wel de nodige ESF-aanhang. Maar het verbaast me ook dat veel politieke partijen zich met de programmering van TV-zenders willen bezighouden, terwijl dat hun taak niet is en ze sowieso ook wel belangrijkere dingen te doen hebben.
In principe gaat Avrotros het ESF wel uitzenden, ook als Nederland niet meedoet. Eventueel op NPO3 ofzo. Ze hebben immers uitgesproken de situatie op het ESF van jaar tot jaar te beoordelen, en om in een bepaald jaar mee te willen doen, is het verplicht om het ESF het jaar ervoor te hebben uitgezonden.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
Nav een discussie die ik met iemand had, misschien weten jullie het: stel dat AvroTROS het Songfestival niet uit wil zenden, mag WNL bijvoorbeeld dan in dat gat springen? En geldt dat ook voor deelname?
Ik dacht 2x nee en bij die laatste weet ik dat ook bijna wel zeker (WNL is geen lid en ik neem aan dat ESF AvroTROS niet zo in de rug gaat steken, als dat contractueel al kan), maar van het uitzenden weet ik het eigenlijk niet.
Nee, het is niet de taak van de politiek om zich daarover uit te spreken. We zijn hier niet in Orban's Hongarije. Ik vind ook wel eens iets van Ongehoord Nederland. Maar in Nederland mag je als omroep gewoon ergens voor staan, ongeacht of de regering het daarmee eens is.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 14:12 schreef Arashimashou het volgende:
[..]
Het is niet de taak van de politiek zich uit te spreken over een politiek besluit gemaakt door (een deel van) de publieke omroep, betaald met belastinggeld? Sterker, een besluit dat directe invloed heeft op de buitenlandpolitiek van Nederland? Nou, ik als burger wil dus wel dat de volksvertegenwoordiging zich daarover uitspreekt, linksom of rechtsom. En let wel: in de motie wordt niet gesteld dat AVROTROS gedwongen moet worden deel te nemen. Deelname kan immers ook via een andere omroep verlopen.
Ja dat mag. De motie was dan ook niet: AVROTROS moet gedwongen worden deel te nemen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 16:29 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Nee, het is niet de taak van de politiek om zich daarover uit te spreken. We zijn hier niet in Orban's Hongarije. Ik vind ook wel eens iets van Ongehoord Nederland. Maar in Nederland mag je als omroep gewoon ergens voor staan, ongeacht of de regering het daarmee eens is.
Niet meer dan een wens die bij aanname van de motie zou worden uitgesproken.quote:Voorgesteld 23 september 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat AVROTROS geen Nederlandse inzending stuurt naar het Eurovisiesongfestival
volgend jaar in Wenen als Israël daaraan meedoet;
spreekt uit dat Nederland zich niet moet terugtrekken van het Eurovisiesongfestival
wanneer Israël daar vertegenwoordigd is,
en gaat over tot de orde van de dag.
Eerdmans
En dit zegt de NPO:quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:16 schreef Arashimashou het volgende:
[..]
Ja dat mag. De motie was dan ook niet: AVROTROS moet gedwongen worden deel te nemen.
Maar let wel: wanneer de Nederlandse delegatie op het podium verschijnt, betaald door de Nederlandse staat, dan wordt deze niet geïntroduceerd als de AVROTROS. Daar staat Nederland. Wanneer mensen kunnen stemmen, dan stemt men op het nummer naast de Nederlandse vlag. En wanneer Nederland dan wint, dan wordt het volgende festival in Nederland gehouden.
Zomaar verdwijnen van dit internationale podium om controversiële politieke redenen is wel degelijk iets wat ons allemaal aangaat. Als AVROTROS koste wat kost weigert deel te nemen is het heus geen slecht idee om te kijken of een andere omroep daartoe wel bereid is. Waarom niet? Het is de NPO die lid is van de EBU.
De vergelijking met Orban is natuurlijk absurd, al helemaal kijkend naar de motie zelf:
[..]
Niet meer dan een wens die bij aanname van de motie zou worden uitgesproken.
https://www.rtl.nl/boulev(...)ver-esf-bij-deelnamequote:NPO respecteert besluit AVROTROS over deelname Eurovisiesongfestival
Door ANP/RTL Boulevard · 12 september 2025 · Aangepast: 12 september 2025
De NPO respecteert het besluit van omroep AVROTROS om volgend jaar niet aan het Eurovisiesongfestival mee te doen als Israël meedoet. Nederland zal dan ook niet via een andere omroep meedoen.
"We respecteren het besluit van AVROTROS en dat betekent dat er dit jaar geen Nederlandse deelnemer zal zijn als AVROTROS zich terugtrekt, ook niet via een andere omroep", laat een woordvoerder desgevraagd weten aan het ANP.
Dat heb ik gemist.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 22:44 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
En dit zegt de NPO:
[..]
https://www.rtl.nl/boulev(...)ver-esf-bij-deelname
Goed, dat zal. Dat is niet wat er in de motie stond.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 22:44 schreef Cyan9 het volgende:
Het is niet aan de politiek om te besluiten welke omroep de inzending voor het songfestival verzorgt, dat is aan de NPO.
quote:Op woensdag 1 oktober 2025 22:44 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
En dit zegt de NPO:
[..]
https://www.rtl.nl/boulev(...)ver-esf-bij-deelname
Het is niet aan de politiek om te besluiten welke omroep de inzending voor het songfestival verzorgt, dat is aan de NPO.
Ik zou dit niet te hard roepen als ik jou was, want dit is juist het argument dat wordt gebruikt om Israël in de competitie te houden: het is niet zozeer het land Israël dat daar staat, maar het is de omroep KANquote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:16 schreef Arashimashou het volgende:
[..]
Maar let wel: wanneer de Nederlandse delegatie op het podium verschijnt, betaald door de Nederlandse staat, dan wordt deze niet geïntroduceerd als de AVROTROS. Daar staat Nederland. Wanneer mensen kunnen stemmen, dan stemt men op het nummer naast de Nederlandse vlag. En wanneer Nederland dan wint, dan wordt het volgende festival in Nederland gehouden.
Wat blackswangreen ook zegt: de EBU zélf zegt dus juist het tegenovergestelde. Die zeiden meerdere keren dat KAN daar staat en niet Israël, waarna vele Eurovisiefans zich openlijk afvroegen waarom de landenvlaggenparade er dan überhaupt is bij de opening en waarom bij de aankondigingen en puntentelling de namen van de landen en niet die van de omroepen worden genoemd.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:16 schreef Arashimashou het volgende:
Maar let wel: wanneer de Nederlandse delegatie op het podium verschijnt, betaald door de Nederlandse staat, dan wordt deze niet geïntroduceerd als de AVROTROS. Daar staat Nederland.
Ben benieuwd wat de SWR die voor Duitsland dit jaar de inzending verzorgt daarmee gaat doen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 07:40 schreef Max23 het volgende:
Duitse regering wil dat Duitsland alleen meedoet als Israël WEL mag meedoen
Druk uitoefenen op de EBU waarschijnlijk. En op andere delegaties dat ze flink extra gaan moeten betalen als de grootste bijdrager samen met de hoofdsponsor vertrekt.quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de SWR die voor Duitsland dit jaar de inzending verzorgt daarmee gaat doen.
Die ene persoon is wel de leider van het belangrijkste land van Europa hè. Zowel van hoe lekker die persoon als hoe lekker zijn land het momenteel doet, kunnen wij heel veel vinden, maar dit beïnvloedt de politieke opinie van Duitsland, de omringende landen en de andere landen die al neigden naar een pro-Israël standpunt als Griekenland, Cyprus of Azerbeidzjan.quote:Op maandag 6 oktober 2025 10:35 schreef molloot200 het volgende:
Correct me if I’m wrong, maar gaat dit niet om de mening van 1 persoon? En heeft SWR niet al aangegeven gewoon mee te doen ongeacht welke landen wel of niet meedoen?
Dat begrijp ik, maar AVROTROS doet denk ik ook wat Geert Wilders liever niet zou zien zeg maar. En dan kan de SWR dus los van deze man iets anders besluiten. Maar goed. Ik snap inderdaad wel dat dit invloed heeft. Maar hoop op niet te veelquote:Op maandag 6 oktober 2025 11:37 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Die ene persoon is wel de leider van het belangrijkste land van Europa hè. Zowel van hoe lekker die persoon als hoe lekker zijn land het momenteel doet, kunnen wij heel veel vinden, maar dit beïnvloedt de politieke opinie van Duitsland, de omringende landen en de andere landen die al neigden naar een pro-Israël standpunt als Griekenland, Cyprus of Azerbeidzjan.
Het sentiment van Merz leeft denk ik heel erg breed in Duitsland.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:45 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar AVROTROS doet denk ik ook wat Geert Wilders liever niet zou zien zeg maar. En dan kan de SWR dus los van deze man iets anders besluiten. Maar goed. Ik snap inderdaad wel dat dit invloed heeft. Maar hoop op niet te veel
Dat maakt de stem van Duitsland niet meer waard dan die van NL.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het sentiment van Merz leeft denk ik heel erg breed in Duitsland.
De financiële bijdrage natuurlijk wel. Zonder Nederland kan het festival bestaan, zonder Duitsland simpelweg eigenlijk niet.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:20 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat maakt de stem van Duitsland niet meer waard dan die van NL.
Met het verschil dat Duitsland een grote geldschieter is, net zoals Spanje.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:20 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat maakt de stem van Duitsland niet meer waard dan die van NL.
Zonder de landen (waaronder Spanje) die nu hebben aangegeven niet mee te doen als Israël wel meedoet, wordt het anders ook vrij lastig. De kans dat het festival doorgaat in dezelfde vorm als afgelopen jaren, acht ik daarom sowieso klein. Wel of geen Israël, het heeft beiden impact. Voor je beeld: Nederland en Spanje samen leggen meer in dan Duitsland.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
De financiële bijdrage natuurlijk wel. Zonder Nederland kan het festival bestaan, zonder Duitsland simpelweg eigenlijk niet.
Ik zie Spanje wel weer aansluiten als de onderhandelingen nu goed verlopen, ook als Israël gewoon mee mag doen. AvroTROS misschien ook wel, die zijn wel heel snel heel scheutig geweest met aankondigingen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:25 schreef alpeko het volgende:
[..]
Zonder de landen (waaronder Spanje) die nu hebben aangegeven niet mee te doen als Israël wel meedoet, wordt het anders ook vrij lastig. De kans dat het festival doorgaat in dezelfde vorm als afgelopen jaren, acht ik daarom sowieso klein. Wel of geen Israël, het heeft beiden impact. Voor je beeld: Nederland en Spanje samen leggen meer in dan Duitsland.
Hoezo? Politiek gezien staan de neuzen redelijk dezelfde kant op in Spanje. Slovenië en Ierland lijken er ook wel best klaar mee.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie Spanje wel weer aansluiten als de onderhandelingen nu goed verlopen, ook als Israël gewoon mee mag doen. AvroTROS misschien ook wel, die zijn wel heel snel heel scheutig geweest met aankondigingen.
Maar ik denk dat mocht er een bestand komen, politiek gezien de neuzen ook vrij snel behoorlijk weer richting Israël draaien. 'Er wordt niet meer gevochten, dus het is goed'. En dan is dat bezwaar dus weg, zit je alleen met het inmengingsprobleem wat AvroTROS terecht aankaartte, maar waarvan ik betwijfel of de rest dat ook zwaar laat wegen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoezo? Politiek gezien staan de neuzen redelijk dezelfde kant op in Spanje. Slovenië en Ierland lijken er ook wel best klaar mee.
quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:37 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Die ene persoon is wel de leider van het belangrijkste land van Europa hè. Zowel van hoe lekker die persoon als hoe lekker zijn land het momenteel doet, kunnen wij heel veel vinden, maar dit beïnvloedt de politieke opinie van Duitsland, de omringende landen en de andere landen die al neigden naar een pro-Israël standpunt als Griekenland, Cyprus of Azerbeidzjan.
Ik mag toch hopen dat Duitsers slim genoeg zijn om Israël er niet bij te willen hebben.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het sentiment van Merz leeft denk ik heel erg breed in Duitsland.
Zou wel heel laf zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie Spanje wel weer aansluiten als de onderhandelingen nu goed verlopen, ook als Israël gewoon mee mag doen. AvroTROS misschien ook wel, die zijn wel heel snel heel scheutig geweest met aankondigingen.
Tja, zo werkt internationale politiek helaas vaak wel.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zou wel heel laf zijn.
De grootste walgelijkste misdaden en dan bij een bestand direct klaar?
Optimist. Bestand gaat vooralsnog alleen om Gaza. De misstanden gaan verder dan alleen Gaza. En zoals je al aangeeft ging het ook om politieke inmenging. Dat is niet weg bij een bestand mbt Gaza.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan ben je veel te voorbarig, ik ben voor uitsluiting van Israël. Al ben ik eigenlijk vooral voor een eerlijke liedjescompetitie, als het 100% eerlijk en om de liedjes zou gaan mocht Israël wat mij betreft ook mee doen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
Optimist. Bestand gaat vooralsnog alleen om Gaza. De misstanden gaan verder dan alleen Gaza. En zoals je al aangeeft ging het ook om politieke inmenging. Dat is niet weg bij een bestand mbt Gaza.
Mag ik er uit opmaken dat je pro deelname van Israël bent? Of ben ik dan ook te voorbarig.
Hoezo? Heb jij inzicht in de financiën van Eurovisie? Nederland is de 6e geldschieter, Spanje een van de big five, het lijkt me dat wij samen wel meer investeren dan Duitsland. Het gaat er meer om dat Duitsland helaas wel veel meer politieke invloed heeft dan Nederland of Spanje.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
De financiële bijdrage natuurlijk wel. Zonder Nederland kan het festival bestaan, zonder Duitsland simpelweg eigenlijk niet.
Het is geen staatsomroep, maar Merz heeft wel meer autoriteit dan bv. Schoof dat in Nederland heeft. Of zeker Geert Wilders, als hij iets roept gaat de Avrotros daar uiteraard niet in mee. Dat zal bij Merz in Duitsland anders zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:17 schreef Aadrianus het volgende:
Volgens mij is ook de Publieke Omroep in Duitsland geen Staatsomroep, en heeft welke politieke leider daar dan ook geen beslissende stem als het gaat om wat er wel of niet wordt uitgezonden. Dat zijn waarden die gezien het verleden daar -naast blinde trouw aan Israël - ook erg in acht worden genomen. Dus ik moet nog maar zien of Duitsland zich terugtrekt als Israël wordt geweerd omdat de politiek dat wil.
Ik moet nog even zien of ze dat vol houden als ze de enige zijn bij een bestand dat ook daadwerkelijk de goede kant op gaat. Maar ja, een scenario dat alleen Nederland niet mee doet is ook mogelijk.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:36 schreef Cee het volgende:
Avrotros heeft er vorige week nog een extra statement tegenaan gegooid dat ook bij een staakt-het-vuren, ze volgend jaar bij deelname van Israël níet meedoen. Dus hoe het ook loopt met de situatie aldaar, if they’re in, we’re out.
Het zou ook staakt-het-vuren nummer zoveel zijn he. Ik vind het standpunt van Avrotros volledig begrijpelijk, en het lijkt er inderdaad op dat ze voet bij stuk houden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:36 schreef Cee het volgende:
Avrotros heeft er vorige week nog een extra statement tegenaan gegooid dat ook bij een staakt-het-vuren, ze volgend jaar bij deelname van Israël níet meedoen. Dus hoe het ook loopt met de situatie aldaar, if they’re in, we’re out.
Zou RTL Nieuws ook Aran Bade als deskundige hebben ?quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:36 schreef Mylene het volgende:
Marokko heeft trouwens wel ooit meegedaan aan het songfestival, dus dat klopt niet van RTL.
Ik zou het leuk vinden als ze weer meedoen, net zoals Turkije.
Niet alleen de inmenging.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ik denk dat mocht er een bestand komen, politiek gezien de neuzen ook vrij snel behoorlijk weer richting Israël draaien. 'Er wordt niet meer gevochten, dus het is goed'. En dan is dat bezwaar dus weg, zit je alleen met het inmengingsprobleem wat AvroTROS terecht aankaartte, maar waarvan ik betwijfel of de rest dat ook zwaar laat wegen.
(AD)quote:Wat er de komende tijd ook verandert aan de situatie in Gaza, Nederland zal niet meedoen aan het Eurovisie Songfestival als Israël deelneemt. Dat laat omroep AvroTros desgevraagd aan deze site weten. Maandagavond kondigde de Amerikaanse president Trump een plan aan om de oorlog in Gaza te beëindigen met steun van Israël.
Ook een staakt-het-vuren in Gaza zal daarin geen verandering brengen. „We vergeten het ernstige menselijke leed in Gaza niet, net zomin als de aantasting van de persvrijheid en de vele slachtoffers onder journalisten. Ook de inmenging van de Israëlische regering in de afgelopen editie weegt mee in ons oordeel.”
„Als er in de nabije toekomst een staakt-het-vuren komt of het conflict zich anders ontwikkelt, verandert dat niets aan ons standpunt voor 2026. Voor deelname in de jaren daarna maken we opnieuw een afweging, afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.”
Ja, altijd aan de verkeerde kant van de geschiedenis! Top.quote:
Gänsehautquote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ja, altijd aan de verkeerde kant van de geschiedenis! Top.
Lubach pakt het geweldig op trouwens (vanaf min. 7)
Bekijk deze YouTube-video
Grappig dat Lubach vaak beweert niets met het ESF te hebben. En toch bespreekt hij het met regelmaat.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Agree to disagree. Ik vind het megasterk van Duitsland en vind juist landen als Nederland compleet aan de verkeerde kant staan. Trots op onze buren dus.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Megasterk? Duitsland opereert niet vanuit een positie van kracht of morele overtuiging, maar vanuit een enorm schuldcomplex.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:09 schreef damsco het volgende:
[..]
Agree to disagree. Ik vind het megasterk van Duitsland en vind juist landen als Nederland compleet aan de verkeerde kant staan. Trots op onze buren dus.
Dat is jouw interpretatie.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:22 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Megasterk? Duitsland opereert niet vanuit een positie van kracht of morele overtuiging, maar vanuit een enorm schuldcomplex.
Dat is geen interpretatie..... Dat heet 'geschiedenis'.quote:
In Duitsland gelooft ook gewoon een meerderheid dat Israël een genocide pleegt in Gaza hoor, zoveel verschilt dat niet met Nederland. Duitsers hebben ook gewoon ogen en oren natuurlijk. Het schuldcomplex zit meer bij de overheid.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:49 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Dat is geen interpretatie..... Dat heet 'geschiedenis'.
Het staat je trouwens vrij om naar Duitsland te verhuizen als je je daar prettiger voelt dan hier, qua meningen en zo.
Ik ben het met je eens hoor😊 Ik ben niet degene die hier aan twijfelt... Dat is eerder de persoon waar ik op reageerde.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 00:02 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
In Duitsland gelooft ook gewoon een meerderheid dat Israël een genocide pleegt in Gaza hoor, zoveel verschilt dat niet met Nederland. Duitsers hebben ook gewoon ogen en oren natuurlijk. Het schuldcomplex zit meer bij de overheid.
quote:A major diplomatic and cultural debate is unfolding in the Nordic region as national broadcasters prepare for a high-level closed meeting in Reykjavík, Iceland, to discuss whether Israel should be allowed to compete in the Eurovision Song Contest 2026. The gathering, to be attended by a representative of the European Broadcasting Union (EBU), is expected to reveal deep divisions among the Nordic countries over the issue.
(…)
While Iceland is advocating for a united boycott, its neighbors appear far less aligned.
In Sweden, SVT’s CEO Anne Lagercrantz stated that the broadcaster “takes no stance for or against any country’s participation,” stressing SVT’s independence and describing Eurovision as a space for “music and culture.” She also noted that, unlike Russia’s case, Israel’s broadcaster is not state-controlled – suggesting opposition to any ban.
In Denmark, DR editor Gustav Lützhøft said:
“We will not vote to expel any EBU member from the contest as long as they comply with rules and regulations. Denmark’s participation in Eurovision depends on a strong international community and a non-political framework – so we will not vote to eject Israel.”
Norway recently confirmed it would not boycott Eurovision even if Israel competes, surprising many observers who viewed the country as sympathetic to Iceland’s stance.
Meanwhile, Finland remains on the fence. Johanna Törn-Mangs, Editor-in-Chief of YLE’s Culture Department, commented that while YLE is neutral and independent, “that does not mean we accept human suffering caused by war under any circumstances.”
(…)
Dit vind ik onzin, dan snap je niet wat de mensen op dit subforum bezighoudt. De discussie rondom Eurovisie gaat voorlopig alleen maar over Israël, wat je daar verder ook van mag vinden. Zeker als het om Nederland gaat... als Israël meedoet doen wij dat immers niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:02 schreef yvonne het volgende:
Jongens het gaat over nieuwtjes en geruchten. Dat valt niet onder een nieuwtje dat hele israel/Gaza gebeuren. Dat valt onder Nieuws, ander forum graag.
Dat wordt een spannende meeting, zo te lezen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:14 schreef Fred_B het volgende:
Volgens de pro-Israëlische Privé Eurovisionfun gaan de omroepen van de Nordics op zeer korte termijn vergaderen in Reykjavik over de aanwezigheid van Israël op het ESF. Daar zal ook een vertegenwoordiger van de EBU bij aanwezig zijn.
[..]
De opmerking van yvonne ging neem ik aan over de post van Summer waar het zojuist in ESF Feedback over ging en die hier is verwijderd in dit topic. Die post met foto's van bloederige doorgesneden pezen etc hoorde hier niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:22 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dit vind ik onzin, dan snap je niet wat de mensen op dit subforum bezighoudt. De discussie rondom Eurovisie gaat voorlopig alleen maar over Israël, wat je daar verder ook van mag vinden. Zeker als het om Nederland gaat... als Israël meedoet doen wij dat immers niet.
In wat voor wereld zijn we beland als we het zelfs met Johan Derksen eens zijn. Het moet niet gekker wordenquote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:17 schreef molloot200 het volgende:
[ tiktok ]
Dat ik het eens ben met Johan Derksen in deze is toch ook insane
OMG .... Ik ben ook even de kluts kwijt.... Derksen die eens ergens genuanceerd over is.....quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:17 schreef molloot200 het volgende:
[ tiktok ]
Dat ik het eens ben met Johan Derksen in deze is toch ook insane
https://www.oe24.at/oeste(...)5013#google_vignettequote:Jetzt wackelt Songcontest in Wien
Die ÖVP-Spitze will im Fall von Songcontest-Boykott gegen Israel, dass der ORF diesen nicht ausrichtet. Warum es jetzt Polit-Debatten um bis zu 40 Millionen Euro Strafzahlungen gibt
Mehrere Länder - wieder einmal angeführt durch Spaniens Links-Regierung - wollen die israelische Künstlerin von der Teilnahme an der Musik-Veranstaltung ausschließen. Mitte November soll die geheime Abstimmung der EBU - der europäischen öffentlichen TV-Anstalten - darüber stattfinden. Da die Abstimmung eben geheim sei, sei "eine Mehrheit für den Ausschluss Israels wahrscheinlich", so ein Insider.
ÖVP sagt Nein zu Song Contest ohne Israel
Für diesen Fall hat Deutschlands konservativer Bundeskanzler Friedrich Merz bereits angekündigt, dass dann Deutschland auch nicht teilnehmen würde. Aus historischer Verantwortung. Das wiederum ist in der ÖVP nicht ungehört geblieben. ÖVP-Bundeskanzler Christian Stocker und sein Staatssekretär Alexander Pröll sollen im Hintergrund sowohl auf den ORF als auch auf die Stadt Wien einwirken, dass Österreich dann den Song Contest nicht ausrichten dürfe. "Das ist unmöglich, dass genau wir einer jüdischen Künstlerin verbieten sollen, nach Wien zu kommen", erklärt ein ÖVP-Spitzenvertreter oe24. Die Neos dürften das ähnlich sehen.
Bis zu 40 Millionen Euro Strafzahlung bei Nein zum Song Contest
Und der ORF und der Austragungsort Wien? Hier wird es heikel. Denn der ORF hat sich bereits mit der Teilnahme am Song Contest 2025 schriftlich dazu verpflichtet im Falle eines Sieges diesen auszurichten. Springt der ORF ab, müsste er dem neuen Austragungsort bis zu 40 Millionen Euro zahlen. ORF-Chef Roland Weissmann soll der Regierung signalisiert haben, dass sie dann die Strafzahlung - für den ORF wären das 26 Millionen Euro - übernehmen müssten.
ESC-Debatte zwischen Stocker und Ludwig
Die Stadt Wien - Bürgermeister Ludwig sagte gegenüber oe24, dass ein Ausschluss Israels ein Fehler sei - dürfte den Song Contest aber so oder so austragen wollen, da dieser auch viele Einnahmen für die Stadt verspreche.
Im Hintergrund sollen jetzt darüber bereits Krisengespräche zwischen Stocker und Ludwig stattfinden.
Wees blij, we doen een jaartje niet mee. Dat bespaart jou veel frustratie over hoe slecht onze inzending is.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Nederland heeft zich ondertussen wel in de onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Doet Israël mee dan geen Songfestival en wordt Israël weggestemd ook niet want dan kapt Oostenrijk ermee. Wat een gezeik allemaal en als fan geen leuke tijd zo. Doe gewoon lekker mee waarom altijd als land lekker dwars doen.
Fijn dat je dat voor me bijhoudt elke keer erg fijnquote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:45 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Wees blij, we doen een jaartje niet mee. Dat bespaart jou veel frustratie over hoe slecht onze inzending is.
Toch alles behalve zeker dat Oostenrijk ermee zou kappen? Het bovenstaande artikel zegt alleen dat de regering dat wil, maar ook dat de burgermeester van Wenen er weer anders in staat. En uiteindelijk is het aan beide niet, want het is een kwestie voor de ÖRF.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Nederland heeft zich ondertussen wel in de onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Doet Israël mee dan geen Songfestival en wordt Israël weggestemd ook niet want dan kapt Oostenrijk ermee. Wat een gezeik allemaal en als fan geen leuke tijd zo. Doe gewoon lekker mee waarom altijd als land lekker dwars doen.
De ÖRF heeft hier subsidie en vergunningen voor nodig, het is dus wel aan de burgemeester en aan de politici die de subsidie verlenen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:33 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Toch alles behalve zeker dat Oostenrijk ermee zou kappen? Het bovenstaande artikel zegt alleen dat de regering dat wil, maar ook dat de burgermeester van Wenen er weer anders in staat. En uiteindelijk is het aan beide niet, want het is een kwestie voor de ÖRF.
Maar de boete moeten ze anders ook ophoesten.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
De ÖRF heeft hier subsidie en vergunningen voor nodig, het is dus wel aan de burgemeester en aan de politici die de subsidie verlenen.
Daar moet een jurist die het contract heeft gelezen maar over oordelen, vaak is het niet zo zwart-wit. Als de burgemeester bijvoorbeeld aan geeft dat het organiseren een gevaar geeft voor de veiligheid en er daardoor geen vergunning komt, kan daar bijna nooit een boete uit voortvloeien.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:52 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Maar de boete moeten ze anders ook ophoesten.
Gaat het songfestival dan naar de nummer 2 van dit jaar toe?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar moet een jurist die het contract heeft gelezen maar over oordelen, vaak is het niet zo zwart-wit. Als de burgemeester bijvoorbeeld aan geeft dat het organiseren een gevaar geeft voor de veiligheid en er daardoor geen vergunning komt, kan daar bijna nooit een boete uit voortvloeien.
Dat is Israël toch?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:07 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Gaat het songfestival dan naar de nummer 2 van dit jaar toe?
Lijkt me sterk, als er nu echt een bestand komt en er niemand meer vecht, is deze hele oorlog tegen de tijd van het ESF, half mei 2026, al weer vergeten. Alles is tegenwoordig korte termijn. Nieuws van gister is al weer achterhaald. Laat staan dat van 7,5 maand geleden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:07 schreef Aadrianus het volgende:
Bestand of geen bestand, wat vast staat is dat Israël het weer een jaar gaat uitmelken....
Het zal mij niks verbazen als Israël dit 7,5 JAAR gaat uitmelken.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijkt me sterk, als er nu echt een bestand komt en er niemand meer vecht, is deze hele oorlog tegen de tijd van het ESF, half mei 2026, al weer vergeten. Alles is tegenwoordig korte termijn. Nieuws van gister is al weer achterhaald. Laat staan dat van 7,5 maand geleden.
Zo te zien grotendeels broodje aap van Griekse clickbait fansite.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:33 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Toch alles behalve zeker dat Oostenrijk ermee zou kappen? Het bovenstaande artikel zegt alleen dat de regering dat wil, maar ook dat de burgermeester van Wenen er weer anders in staat. En uiteindelijk is het aan beide niet, want het is een kwestie voor de ÖRF.
Dit is wel een moment dat ik blij ben een allochtoon te zijn. Hier wil je toch niets mee te maken hebben.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Helemaal eens. Ze hadden bijvoorbeeld achteraf ook moeten ingrijpen toen bijvoorbeeld Azerbeidzjan zat te kutten met de stemmen rond 2011. Maar de lurkers die hier enkel als ramptoerist zijn krijgen niet mee hoeveel er al aan ander gedoe is gebeurd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:42 schreef Cyan9 het volgende:
Mensen vergeten voor het gemak even dat het conflict in Gaza niet de enige reden is van de AVROTROS (en meerdere andere omroepen), maar dat de Israëlische regering, omroep en delegatie ook meermaals hoogst twijfelachtig hebben geacteerd. Dat is met wat voor bestand dan ook niet opeens vergeten en vergeven.
Het is vooral branding he, typisch Trump. Hij kan één ding heel goed, en dat is dingen verkopen. Gewoon roepen dat je een deal hebt terwijl er misschien het begin van een deal ligt, en zelfs daar ben je nog niet helemaal uit. De wereldwijde media gaan daar standaard in mee, en Trump weet dat. Ondertussen voert Israël gewoon nog luchtaanvallen uit. Wat is dan een vredesdeal?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 19:18 schreef TheVulture het volgende:
Ik gok dat Israel gewoon aan boord blijft nu dat bestand steeds meer vorm gaat krijgen.
De vraag is dan alleen of en in welke vorm er een ESF komt
Eensquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:06 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het is vooral branding he, typisch Trump. Hij kan één ding heel goed, en dat is dingen verkopen. Gewoon roepen dat je een deal hebt terwijl er misschien het begin van een deal ligt, en zelfs daar ben je nog niet helemaal uit. De wereldwijde media gaan daar standaard in mee, en Trump weet dat. Ondertussen voert Israël gewoon nog luchtaanvallen uit. Wat is dan een vredesdeal?
Waarschijnlijk zal dit wel worden aangegrepen door de EBU-leden om Israël binnen boord te houden, maar of er qua dynamiek van Israël in het songfestival nou heel veel is veranderd straks in mei 2026... ik betwijfel het.
Ook eens.quote:
Hm, ik zie het, en zie andere bronnen weer zeggen dat het van november naar december verplaatst is. En echte bronnen (zoals de EBU zelf) zie ik nog niet.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:04 schreef Arashimashou het volgende:
Gerucht gaat dat de stemming uitgesteld is of misschien helemaal niet doorgaat.
https://www.krone.at/3926503
https://www.derstandard.a(...)g-contest-vorerst-ab
Ik voel het tegenovergestelde, ik ben bang dat de EBU de landen in december zo gaat manipuleren dat (op een paar na) ze wel weer gewoon gezellie meedoen en dan wint Israël (zekerheidje) en omdat daar helegaar niksssss meer aan de hand is nu ineens kennelijk organiseren ze het ook het jaar erna en kan bij de EBU en de hoofdsponsor de Israëlische vlag uit en de kijkers en bezoekers wapperen vrolijk mee want gelukkig niks meer aan de handje en pais en vree en die inmenging in het stemmen vergeten we ook gewoon voor het gemak.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:20 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is de eerste keer sinds de aankondiging van World Idol () dat ik het idee heb dat het einde van het ESF weleens in zicht kan zijn.
Een paar van die 5 worden nog wel omgeluld in december hoor.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:29 schreef Momo het volgende:
Tja hoe gaan we twee halve finales vol krijgen
God, wat een lul is deze man. Dat moet je natuurlijk zijn om überhaupt bij de Telegraaf te worden aangenomen, maar toch.quote:Op maandag 13 oktober 2025 16:59 schreef Greys het volgende:
Richard van de Telegraaf ziet z'n jaarlijkse betaalde ESF-tripje in het water vallen dus nu krijg je dit. 'De hele wereld is blij maar...'
Tis niet alsof alles nu pais en vree is en er nooit iets is gebeurd Richard, alsof alle doden nooit bestaan hebben. En alsof de politieke inmenging nu ineens niet meer gebeurd is etc.
[ afbeelding ]
Minder landen per halve finale door laten gaan ipv 10.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:29 schreef Momo het volgende:
Tja hoe gaan we twee halve finales vol krijgen
quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:34 schreef Greys het volgende:
[..]
Een paar van die 5 worden nog wel omgeluld in december hoor.
Dat ligt onder dat tapijt waar straks de rest ook onder wordt geschoven.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:43 schreef NailQueen het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd met het onderzoek naar de valsspelen in de televote? Daar kregen we in mei/juni een bericht van Martin Green van maar sindsdien heb ik er niets meer over gelezen.
Jezus, dit kan toch niet.quote:Op maandag 13 oktober 2025 16:59 schreef Greys het volgende:
Richard van de Telegraaf ziet z'n jaarlijkse betaalde ESF-tripje in het water vallen dus nu krijg je dit. 'De hele wereld is blij maar...'
Tis niet alsof alles nu pais en vree is en er nooit iets is gebeurd Richard, alsof alle doden nooit bestaan hebben. En alsof de politieke inmenging nu ineens niet meer gebeurd is etc.
[ afbeelding ]
De inkt van partijen is nog amper droog maar alles is nu toch opgelost?quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:49 schreef Em31 het volgende:
[..]
Jezus, dit kan toch niet.
Mooi leven moet dat zijn, zo schaamteloos en je er niet eens voor schamen.
Ik merk dat het ESF mij nu weinig boeit met alles wat er speelt. Ik sta er eigenlijk net zo als na de diskwalificatie van Joost. Ik focus mij op de nationale finales (want daar draait het nog gewoon om de muziek en de artiesten) en de ESF-feestjes. Later zie ik wel wat ik met het ESF doe.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:37 schreef Pisces29 het volgende:
Mocht het waar zijn, het zou me voor geen 1% verbazen als ze uitstellen of aflasten. Alsof ik al zoiets verwachtte. Want zo zijn toch ook eigenlijk?![]()
Sneu hoor.
Achja dat is al eens eerder gebeurd met Azerbaijan en de simkaarten. Dan kan Israel het ookquote:Op maandag 13 oktober 2025 17:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat ligt onder dat tapijt waar straks de rest ook onder wordt geschoven.
Dat zal best kunnen, maar als allerlei landen afhaken (al verwacht ik sowieso ook niet meer dan Nederland, Spanje, Slovenië en Ierland), dan krijg je wel zoals het JESF dat het een vrij irrelevant geheel wordt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:33 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik voel het tegenovergestelde, ik ben bang dat de EBU de landen in december zo gaat manipuleren dat (op een paar na) ze wel weer gewoon gezellie meedoen en dan wint Israël (zekerheidje) en omdat daar helegaar niksssss meer aan de hand is nu ineens kennelijk organiseren ze het ook het jaar erna en kan bij de EBU en de hoofdsponsor de Israëlische vlag uit en de kijkers en bezoekers wapperen vrolijk mee want gelukkig niks meer aan de handje en pais en vree en die inmenging in het stemmen vergeten we ook gewoon voor het gemak.
Ja. Dat zie ik gebeuren.
Helaas.
De EBU heeft voor mij sinds Joost met al hun beslissingen én gebrek aan beslissingen de ESF-liefde de nek wel omgedraaid eigenlijk. En dat neem ik ze enorm kwalijk. Fan sinds 1986 maar ze zakken er maar in met hun enge clubje.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:54 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik merk dat het ESF mij nu weinig boeit met alles wat er speelt. Ik sta er eigenlijk net zo als na de diskwalificatie van Joost. Ik focus mij op de nationale finales (want daar draait het nog gewoon om de muziek en de artiesten) en de ESF-feestjes. Later zie ik wel wat ik met het ESF doe.
Tenzij ze Kazachstan nog over de streep kunnen trekken. Daarover is het ook al een tijdje stil.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat zal best kunnen, maar als allerlei landen afhaken (al verwacht ik sowieso ook niet meer dan Nederland, Spanje, Slovenië en Ierland), dan krijg je wel zoals het JESF dat het een vrij irrelevant geheel wordt.
Ik denk zelf dat er hooguit 1 of 2 overblijven die niet meedoen, als ze in december vakkundig door de EBU zijn gemanipuleerd. En daar kunnen ze best zonder, daar wordt het geen JESF van. Helaas, want ik zou het de EBU gunnen. Maar ik ben echt bang dat het qua gevolgen allemaal wel meevalt voor ze straks.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat zal best kunnen, maar als allerlei landen afhaken (al verwacht ik sowieso ook niet meer dan Nederland, Spanje, Slovenië en Ierland), dan krijg je wel zoals het JESF dat het een vrij irrelevant geheel wordt.
Zo sta ik er ook in. Misschien komt mijn post over alsof ik het ESF nog een kans wil geven maar dat is echt alleen als alles weer goed komt. Dan moet er echt een wonder gebeuren. Ik raak er nu alleen maar gefrustreerd, boos en verdrietig van. Dit jaar gaven de artiesten (met o.a. Claude) voor mij weer een beetje kleur aan het songfestival. Maar achteraf gezien was dat een tijdelijke pleister op de wond.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:02 schreef Greys het volgende:
[..]
De EBU heeft voor mij sinds Joost met al hun beslissingen én gebrek aan beslissingen de ESF-liefde de nek wel omgedraaid eigenlijk. En dat neem ik ze enorm kwalijk. Fan sinds 1986 maar ze zakken er maar in met hun enge clubje.
Iemand die met een arm wappert richting een cameravrouw wordt er zonder pardon uitgetieft maar híer moeten ze jaren over nadenken en dan nog niks durven en zélfs de stemming waarin ze het anderen wilden laten bepalen afgelasten. Als het niet zo treurig was allemaal was het om te gieren zo debiel allemaal, alles wat de EBU doet en zegt en niet zegt. *gebaart weids*
Richard is het allemaal alweer vergeten! Het heeft ‘m nooit geboeidquote:Op maandag 13 oktober 2025 17:52 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
De inkt van partijen is nog amper droog maar alles is nu toch opgelost?![]()
Het probleem is dat waarschijnlijk het merendeel van de landen zich sowieso zouden onthouden van stemmen. Dus die gaan zich ook niet uitspreken. En door de stemming af te schaffen, krijg je ook geen stemmen tegen Israël uit Algerije, Egypte, Tunesië enzo.quote:Op maandag 13 oktober 2025 17:48 schreef Greys het volgende:
https://x.com/esc_gabe/st(...)iWTyBQaNxWnBXWQ&s=19
(Ik kan hem niet meer zo plaatsen dat je hem ziet, kennelijk. Daar krijg ik alleen nog maar foutmeldingen.)
Maar dit dus.
Gabe heeft gelijk.
Mensen kennen ook geen schaamte meer he?quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:17 schreef Greys het volgende:
Benieuwd of AvroTros even bij Douwe Bob in de leer gaat qua aangifte doen.
[ afbeelding ]
Nope. Het bekt zo lekker he, ANTISEMIETEHHH krijsen en dingen roepen over Jodenhaat terwijl het daar in dit geval echt núl over gaat. En ze vergeten voor het gemak allemaal dat Israël tot aan die oorlog gewoon altijd gewoon meedeed aan het ESF en ook won enzo en niemand protesteerde. Toen waren we kennelijk geen antisemieten en nu ineens allemaal wel. Het kan snel gaan.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:21 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Mensen kennen ook geen schaamte meer he?
Duncan Laurence won in Tel Aviv... het lijkt een eeuwigheid geleden.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:30 schreef Greys het volgende:
[..]
Nope. Het bekt zo lekker he, ANTISEMIETEHHH krijsen en dingen roepen over Jodenhaat terwijl het daar in dit geval echt núl over gaat. En ze vergeten voor het gemak allemaal dat Israël tot aan die oorlog gewoon altijd gewoon meedeed aan het ESF en ook won enzo en niemand protesteerde. Toen waren we kennelijk geen antisemieten en nu ineens allemaal wel. Het kan snel gaan.
Ironisch genoeg juichen dit soort lui tijdens het Songfestival ook helemaal niet voor Nederland.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:30 schreef Greys het volgende:
[..]
Nope. Het bekt zo lekker he, ANTISEMIETEHHH krijsen en dingen roepen over Jodenhaat terwijl het daar in dit geval echt núl over gaat. En ze vergeten voor het gemak allemaal dat Israël tot aan die oorlog gewoon altijd gewoon meedeed aan het ESF en ook won enzo en niemand protesteerde. Toen waren we kennelijk geen antisemieten en nu ineens allemaal wel. Het kan snel gaan.
Misschien zijn die zure boomers online dan ook weer tevreden dat we "echte muziek" te sturen uit hun jeugd van 40 jaar geleden.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:35 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Duncan Laurence won in Tel Aviv... het lijkt een eeuwigheid geleden.
Ik zie echt niet hoe het nu verder moet qua Nederland en Eurovisie. Misschien moet Avrotros de deelname inleveren, en aan Wakker Nederland geven. Die sturen dan Marga Bult ofzo. Het is toch een totale farce. Het interesseert mij in elk geval helemaal geen hol meer. Laat Israël maar lekker winnen, hoera, feest, fantastisch, een overwinning voor de muziek en voor de vrede.
quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:35 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Duncan Laurence won in Tel Aviv... het lijkt een eeuwigheid geleden.
Ik zie echt niet hoe het nu verder moet qua Nederland en Eurovisie. Misschien moet Avrotros de deelname inleveren, en aan Wakker Nederland geven. Die sturen dan Marga Bult ofzo. Het is toch een totale farce. Het interesseert mij in elk geval helemaal geen hol meer. Laat Israël maar lekker winnen, hoera, feest, fantastisch, een overwinning voor de muziek en voor de vrede.
Ja helemaal eens met jullie.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:43 schreef Em31 het volgende:
Ik ben in ieder geval blij dat wij geen onderdeel uit gaan maken van deze shitshow zo (enige kritiekpuntje dat het dan ook wel een jaar eerder had gekund).
En ik gun de EBU een jaar later een ongekende propagandashow, succes ermee.
Ze keken überhaupt nooit.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:43 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ironisch genoeg juichen dit soort lui tijdens het Songfestival ook helemaal niet voor Nederland.
Maar het is allemaal woke nu, net als waarschijnlijk 95% van de muziek in de hitlijsten nu.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:43 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ironisch genoeg juichen dit soort lui tijdens het Songfestival ook helemaal niet voor Nederland.
Nou ja, na het gedoe in de zaak Joost, geloof ik pas dat Avrotros er niet bij is, als straks in mei de aftiteling speelt en wij nog niet geweest zijnquote:Op maandag 13 oktober 2025 19:43 schreef Em31 het volgende:
Ik ben in ieder geval blij dat wij geen onderdeel uit gaan maken van deze shitshow zo (enige kritiekpuntje dat het dan ook wel een jaar eerder had gekund).
En ik gun de EBU een jaar later een ongekende propagandashow, succes ermee.
Uiteraard mee eens, maar in het geval van de ESF-journalisten is dit natuurlijk ook gewoon een deel van hun broodwinning. Ook Aran Bade, Reetveger, Lara Zevenbergen enzo zullen uiteindelijk een stuk liever hebben dat we wel meedoen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 20:01 schreef blackswangreen het volgende:
Het geroeptoeter van de Geenstijls en Van de Crommerts komt door een fundamenteel niet-begrijpen van het probleem. Het gaat er niet om dat er mensen anti-Israël of antisemitisch zijn, het gaat er juist om dat een klein zeer fanatiek deel van de mensen heel erg pro-Israël is. Geen enkel ander land roept dat sentiment op, en de Israëlische regering voedt dat sentiment ook bewust middels een propagandacampagne. Malta probeert dat ook, maar ja, nobody gives a fuck about Malta. Maar in het geval van Israël krijg je dan een cocktail die ervoor zorgt dat het hele songfestival moet worden georganiseerd rondom de deelname van één land, en dat is gewoon niet vol te houden. Dat kan niet.
Ook waar jaquote:Op maandag 13 oktober 2025 20:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nou ja, na het gedoe in de zaak Joost, geloof ik pas dat Avrotros er niet bij is, als straks in mei de aftiteling speelt en wij nog niet geweest zijn![]()
Vraag me inderdaad ook wel af of je zo die hele generatie vasthoudt die er vooral na 2021/Maneskin bijkwam, toen was er wel echt een jongerenpiek zeg maar.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:55 schreef Greys het volgende:
[..]
Ze keken überhaupt nooit.
Dat zijn de 'fans' die de EBU overhoudt. Veel plezier met ze, Martins.
Breng ze niet op ideeën want ze hebben nog helemaal niks afgedwongen, echt niet.quote:Op maandag 13 oktober 2025 21:19 schreef TheVulture het volgende:
Stel dat de EBU echt het stemsysteem zo aanpast dat manipulatie een stuk lastiger wordt en de hele situatie in Gaza onder controle blijft zonder verder bloedvergieten ben ik benieuwd of AVROTROS hun poot stijf houdt.
Je zou dan ook kunnen zeggen dat ze deze wijziging hebben afgedwongen met de overige potentiële boycotters.
Dat is ook een superleuke traditie om met je kind op te bouwen. Snap ik helemaal en daar hoef je helemaal geen die-hard fan voor te zijn! Mijn zus had nooit ook maar ene moer met het Songfestival haha, maar ze vindt samen met mij kijken met een fles wijn en een berg vreterij in een hotelkamer (gewoon in NL) geweldig.quote:Op maandag 13 oktober 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
De kans dat Israël er bij is, lijkt me helaas nog groter nu de stemming is uitgesteld. En ja, ik lijk een lurker en nee, ik weet niet wat er allemaal heeft afgespeeld in alle voorgaande jaren (alleen rond Joost heb ik natuurlijk meegekregen), ik heb jaren in mijn eentje nooit gekeken. Maar net afgelopen jaar was mijn dochter geïnteresseerd en ik had het graag een tradidtie zien worden, samen kijken en lekker commentaar leveren zoals vooral een puber dat kan. Dus ook mensen die er minder diep in zitten kunnen echt wel oprecht balen dat het nu deze kant op gaat, waarbij het songfestival altijd verliest, of Israël nu mee doet of niet.
Same. Echt alle lol is eraf zo.quote:Op maandag 13 oktober 2025 22:10 schreef Cyan9 het volgende:
Ik merk dat ik er een beetje lamlendig van word. Van zowel de acties van de EBU, als het continue verdraaien door o.a. journalisten en het social media volk. Iets wat altijd een hoogtepunt was en waar ik het graag over had, is veranderd in iets waar ik liever niet meer de discussie over aanga.
Konden we ons maar druk maken dat vanavond werd aangekondigd dat Kastro Zizo weer meedoet in Albanië. Welke winactie ze dit jaar weer hebben in Ierland, dat Duitsland weer alleen radionummers wil hebben voor hun nationale finale, dat San Marino hun format weer 10 keer aanpassen. Dat Emilie de Forest weer de meest random jurypunten uitdeelt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 22:12 schreef Greys het volgende:
[..]
Same. Echt alle lol is eraf zo.
Het Songfestival was nou net altijd iets waar fans even lekker in konden ontsnappen aan alle wereld-ellende. En nu is het er onderdeel van.
Precies, en dat doet ook de interesse en focus ook geen goed. Ik moest laatst heel goed nadenken over wie er vorig jaar en dit jaar gewonnen had, en dat heeft weinig tot niks te maken met de kwaliteit van de nummers.quote:Op maandag 13 oktober 2025 22:12 schreef Greys het volgende:
[..]
Same. Echt alle lol is eraf zo.
Het Songfestival was nou net altijd iets waar fans even lekker in konden ontsnappen aan alle wereld-ellende. En nu is het er onderdeel van.
Nee snap ik, maar ik kan me voorstellen dat er toch een scenario is waarop ze toch gaan inbinden.quote:Op maandag 13 oktober 2025 21:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Breng ze niet op ideeën want ze hebben nog helemaal niks afgedwongen, echt niet.
Als ze inbinden zal het ze niet in dank worden afgenomen door onder andere mij, ik weet niet of mij dat een schreeuwer maakt, ik vind persoonlijk de 'AvroTros Jodenhaterssss' gillende lui meer de schreeuwers. En juist die groep gaat zeer tevreden zijn als AvroTros inbindt want dan hebben ze gewonnen en kunnen ze daarna weer verder met nooit naar het Songfestival kijken.quote:Op maandag 13 oktober 2025 22:33 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Nee snap ik, maar ik kan me voorstellen dat er toch een scenario is waarop ze toch gaan inbinden.
Al zal ze dat niet in dank worden afgenomen door veel schreeuwers
Of dat we verheugd zijn met het gerucht dat Tommy Cash meedoet aan Sanremo.quote:Op maandag 13 oktober 2025 22:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Konden we ons maar druk maken dat vanavond werd aangekondigd dat Kastro Zizo weer meedoet in Albanië. Welke winactie ze dit jaar weer hebben in Ierland, dat Duitsland weer alleen radionummers wil hebben voor hun nationale finale, dat San Marino hun format weer 10 keer aanpassen. Dat Emilie de Forest weer de meest random jurypunten uitdeelt.
Ik vraag me soms af of de fans zoals Gabe en ESCTom er eigenlijk nog wel zin in hebben. Ik kijk vaak de nieuwsupdates van Tom. Ik vind hem een schat maar ik zie dat hij er soms ook moeilijk mee heeft.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 09:46 schreef Greys het volgende:
Dit soort reacties (kan nog steeds geen tweets posten hier?) laten zien dat het Songfestival sowieso kapot is nu. Want dit is precies wat er dit jaar ook al gebeurde.
[ afbeelding ]
"Ik zal jullie links tuig eens even een lesje leren"... zoveel vooruitgang als die gedachte de wereld al heeft opgeleverd, het is ongekend.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 09:46 schreef Greys het volgende:
Dit soort reacties (kan nog steeds geen tweets posten hier?) laten zien dat het Songfestival sowieso kapot is nu. Want dit is precies wat er dit jaar ook al gebeurde.
[ afbeelding ]
Die voelen zich zo te zien (al een tijdje) zo ongeveer net zo als jij en ik denk ik. Het is eeuwig zonde.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 10:07 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik vraag me soms af of de fans zoals Gabe en ESCTom er eigenlijk nog wel zin in hebben. Ik kijk vaak de nieuwsupdates van Tom. Ik vind hem een schat maar ik zie dat hij er soms ook moeilijk mee heeft.
Nou dat.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 11:00 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
"Ik zal jullie links tuig eens even een lesje leren"... zoveel vooruitgang als die gedachte de wereld al heeft opgeleverd, het is ongekend.
Het gaat er ook niet om of het echte linkse ideeën zijn, links bestaat amper nog. Maar het is nog altijd wel erg effectief als fictieve vijand, helaas.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 12:42 schreef Greys het volgende:
Nou dat.
En vele fans zíjn niet eens heel links (ik voel mezelf politiek gezien meer een middenmoter bv) maar willen gewoon een Songfestival waar het er een beetje eerlijk en menselijk aan toe gaat.
Snap ik! Wilde het er alleen even als toelichting erbij gooien dat ik zelf niet eens echt 'links' ben net als veel andere esf fans en die haters wél denken 'die linkse wokies' te moeten straffen met hun tegenstemmen. Het is echt zo'n bende geworden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 13:08 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om of het echte linkse ideeën zijn, links bestaat amper nog. Maar het is nog altijd wel erg effectief als fictieve vijand, helaas.
Hè bah, ja ze heeft gelijkquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:52 schreef Greys het volgende:
Voor degenen met instagram:
Ga even naar het account @:danietreg aldaar en klik op haar stories. Dan krijg je achter elkaar een zes minuten lange weldoordachte en kalm gebrachte uiteenzetting van deze Australische ESF-fan (de blonde dame van Eurovision Hub) over de EBU waar je bek van open valt. 'Als de EBU een mens was, was het een narcist met avoidance tendency' en waarom.
Holy shit.
Het is bijna eng accuraat.
Vooral het 'Future Faking' en onze 'Anxious Attachment' en het geven van kleine beetjes valse hoop door bv Österdahl eruit te gooien waarna alsnog weer niks verandert.
Echt, kijk het en luister als je insta hebt.
Ik heb het ook gedownload en achter elkaar geplakt, maar meer om bv aan iemand te appen die ik ken. Ik weet niet of ze wel wil dat zoiets hier komt te staan, denk dat we dat niet moeten doen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 20:48 schreef Meke het volgende:
[..]
Hè bah, ja ze heeft gelijkOok de link met Suspicious minds, we hebben allemaal een klein beetje Stockholm Syndroom.
Ik heb voor de zekerheid meteen mijn screenrecorder aangezet toen ik ging kijken, dus mocht iemand zonder Insta het willen zien kan ik kijken of ik het kan sturenDan blijft het ook bewaard na de 24u en/of voor mensen zonder Insta. Maar weet niet zo goed hoe netjes het is om dat zomaar hier neer te zetten?
quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 20:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik heb het ook gedownload en achter elkaar geplakt, maar meer om bv aan iemand te appen die ik ken. Ik weet niet of ze wel wil dat zoiets hier komt te staan, denk dat we dat niet moeten doen.
Maar het is idd een eng goed verhaal met passend slotlied.
Nee dat zat ik ook nog te denken, wellicht heeft ze het zelf bewust in stories gedeeld ivm de vergankelijkheidquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 20:54 schreef Cee het volgende:
Ik zou het niet hier (of ergens) zomaar neerzetten. Dat zou ze niet tof vinden.
Maar verder: erg treffende gedachtengangen van Danie.
Het is op zich niet zo heel anders dan hoe het in de politiek of bij grote bedrijven werkt. Tijd kopen, conflicten vermijden, de indruk wekken dat je druk met problemen bezig bent, een hoofd offeren, het is allemaal redelijk vaste prik.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:52 schreef Greys het volgende:
Voor degenen met instagram:
Ga even naar het account @:danietreg aldaar en klik op haar stories. Dan krijg je achter elkaar een zes minuten lange weldoordachte en kalm gebrachte uiteenzetting van deze Australische ESF-fan (de blonde dame van Eurovision Hub) over de EBU waar je bek van open valt. 'Als de EBU een mens was, was het een narcist met avoidance tendency' en waarom.
Holy shit.
Het is bijna eng accuraat.
Vooral het 'Future Faking' en onze 'Anxious Attachment' en het geven van kleine beetjes valse hoop door bv Österdahl eruit te gooien waarna alsnog weer niks verandert.
Echt, kijk het en luister als je insta hebt.
Ja eens.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:57 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het is op zich niet zo heel anders dan hoe het in de politiek of bij grote bedrijven werkt. Tijd kopen, conflicten vermijden, de indruk wekken dat je druk met problemen bezig bent, een hoofd offeren, het is allemaal redelijk vaste prik.
Het voornaamste verschil is het tergende amateurisme bij de EBU. Die ijdele hoop dat het conflict maar snel zou eindigen, en nu het geëindigd is, de illusie dat we gewoon verdergaan alsof er niets gebeurd is. Dat vasthouden aan die besmette slogan. Het gebrek aan communicatie. Ook als je er niets van vindt, komt het allemaal zo ongelofelijk knullig over. Daardoor is er ook geen enkele reden om te verwachten dat het op korte termijn beter wordt.
Dat er een verkeerde ondertoon in zit bij types als de Martins of die Belg Jean-Philip de Tender, geloof ik ook wel. Het amateurisme is meer dat ze liegen als een klein kind met een mond vol koekkruimels, dat echt geen koekje gepakt had. Dingen als het ontkennen dat er een filter is gebruikt over het geluid van het publiek, roepen dat het ESF een wedstrijd tussen omroepen is ipv landen, ontkennen dat omroepen hebben geklaagd over Israël (waarna er meteen allemaal klachten naar buiten kwamen), AI voor ESF-journalisten verbieden en dan tegelijkertijd een AI-workshop aanbieden, enz enz. Het is van zo’n niveau dat het nog eerder zorgt voor een soort meewarigheid over zo veel onkunde.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:21 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja eens.
Het enige waar ik inmiddels soms echt aan twijfel is of het wel amateurisme is bij de EBU of dat een groot deel niet gewoon onder manipulatieve slinksheid valt en ze donders goed weten wat ze (niet) doen.
AVRO/TROS, waren bij mij al af toen ze na de stoere woorden na Joost, na wat zwakke toezeggingen gewoon weer meededen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 22:35 schreef damsco het volgende:
Avrotros moet wel de poot stijf houden en nooit meer meedoen als Israël meedoet, anders zijn ze geen knip voor de neus waard.
Het is bijna gewoon niet te geloven inderdaad dat dit allemaal gewoon waargebeurd is. Koekoek. (Ik schoot hardop in de lach om die workshop inderdaad, ze hebben echt steken los.)quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:35 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat er een verkeerde ondertoon in zit bij types als de Martins of die Belg Jean-Philip de Tender, geloof ik ook wel. Het amateurisme is meer dat ze liegen als een klein kind met een mond vol koekkruimels, dat echt geen koekje gepakt had. Dingen als het ontkennen dat er een filter is gebruikt over het geluid van het publiek, roepen dat het ESF een wedstrijd tussen omroepen is ipv landen, ontkennen dat omroepen hebben geklaagd over Israël (waarna er meteen allemaal klachten naar buiten kwamen), AI voor ESF-journalisten verbieden en dan tegelijkertijd een AI-workshop aanbieden, enz enz. Het is van zo’n niveau dat het nog eerder zorgt voor een soort meewarigheid over zo veel onkunde.
Het was een paar weken terug ergens aangekondigd dat de verkoop pas na die meeting in december zou starten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:28 schreef molloot200 het volgende:
Nog iets anders waar ik aan zat te denken, moet die kaartverkoop niet binnenkort een keer beginnen?Ben zo benieuwd hoe dat gaat verlopen. Of zullen ze dat ook oneindig uitstellen?
Ahhh! Tevens de derde zanger in dit clippie waarvan ik persoonlijk verantwoordelijk ben voor zo'n 28 miljoen views van de 35 miljoen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:40 schreef Fred_B het volgende:
Dit is niet [2027] Nieuwtjes en geruchten voor het ESF in Tel Aviv-topic. Maar Patrick Fiori, de man die in 1993 natuurlijk altijd het ESF had moeten winnen met Mama Corsica, heeft aangekondigd dat hij in 2027 namens Armenië naar het ESF wil.
Zou het? Zou Donald Dumbass geen einde hebben kunnen maken aan dit al 80 jaar durende conflict? Ik denk dat je liegt. We moeten gewoon vertrouwen hebben in erkend vredesduif Benjamin Netanyahu.quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:31 schreef Greys het volgende:
Het gaat zoals verwacht helemaal toppie ondertussen met dat vredesbestand waar de EBU alle hoop en vertrouwen op heeft gegooid. *kuch*
https://x.com/telegraaf/s(...)gEDzQ9CrJK6jWcw&s=19
(Kan kennelijk nog steeds geen tweets leesbaar posten hier? Ging altijd prima maar sinds enkele dagen niet meer.)
Zolang het niet werkt is dit de workaroundquote:Op zondag 19 oktober 2025 14:31 schreef Greys het volgende:
(Kan kennelijk nog steeds geen tweets leesbaar posten hier? Ging altijd prima maar sinds enkele dagen niet meer.)
Heb je ook meegekregen waarom pas in 2027 ?quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:40 schreef Fred_B het volgende:
Dit is niet [2027] Nieuwtjes en geruchten voor het ESF in Tel Aviv-topic. Maar Patrick Fiori, de man die in 1993 natuurlijk altijd het ESF had moeten winnen met Mama Corsica, heeft aangekondigd dat hij in 2027 namens Armenië naar het ESF wil.
Kom maar door met die stemronde in november of in een andere maand.quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:31 schreef Greys het volgende:
Het gaat zoals verwacht helemaal toppie ondertussen met dat vredesbestand waar de EBU alle hoop en vertrouwen op heeft gegooid. *kuch*
https://x.com/telegraaf/s(...)gEDzQ9CrJK6jWcw&s=19
Niet te geleuuuuuven he?quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:47 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zou het? Zou Donald Dumbass geen einde hebben kunnen maken aan dit al 80 jaar durende conflict? Ik denk dat je liegt. We moeten gewoon vertrouwen hebben in erkend vredesduif Benjamin Netanyahu.
Dankjewel!quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:09 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Zolang het niet werkt is dit de workaround
Nizno in FB / X werkt niet meer op FOK!
plaats de link van x, zet twitter ipv de x in de link. plaats er [ x] voor en [/ x] achter zonder spaties...
https://www.nu.nl/buitenl(...)len-op-gaza-aan.htmlquote:De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft "onmiddellijke, krachtige" aanvallen op Gaza aangekondigd na vermeende aanvallen op Israëlische soldaten. Als reactie stelt Hamas een geplande teruggave van een gegijzeld lichaam uit.
Netanyahu nam het besluit dinsdagmiddag na een vergadering met de defensietop. Ze bespraken mogelijke maatregelen na vermeende schendingen van het staakt-het-vuren, dat op 10 oktober is ingegaan.
Jamaar volgens Trump en Israel geldt het staakt-het-vuren nog steeds hoorquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 19:32 schreef Greys het volgende:
Gaat echt top, dat staakt het vuren daar enzo. Maar lekker af blijven wachten hoor EBU.
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)len-op-gaza-aan.html
Haha ja het staakt-het-vuren geldt nog steeds ook al vuren ze er steeds dwars doorheen. Kleinigheidje.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 09:47 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Jamaar volgens Trump en Israel geldt het staakt-het-vuren nog steeds hoor
Dit postte The Onion (de Amerikaanse Speld) een paar weken terug. Tegenwoordig is satire gewoon de waarheid.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 19:32 schreef Greys het volgende:
Gaat echt top, dat staakt het vuren daar enzo. Maar lekker af blijven wachten hoor EBU.
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)len-op-gaza-aan.html
Oef. En dat dat dan goede journalistiek blijkt.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:04 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dit postte The Onion (de Amerikaanse Speld) een paar weken terug. Tegenwoordig is satire gewoon de waarheid.
https://www.instagram.com/p/DPmVjisgIQ2/?hl=nl
En in Noord-Macedonie heeft een populaire artiest zich gemeld die dolgraag naar ESF wil mèt een sponsor. Dus die kunnen ook nog overstag gaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:48 schreef Fred_B het volgende:
De bedeltocht van de EBU voor vervangdeelnemers heeft effect. Roemenië komt naar alle waarschijnlijkheid weer terug
Waarschijnlijk Noord-Macedonië of Moldavië ofzo, die dan net als die andere twee waarschijnlijk bijna gratis mogen meedoen om ze terug te lokken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:22 schreef NailQueen het volgende:
Ik lees nu ook dat in de komende weken nog een land wordt aangekondigd. Als daar Noord-Macedonie of een duurder land zoals Monaco of Kazachstan tussen zit komt de EBU er wel.
Oja Moldavië is er ook nog. Die wilden ook nog terugkomen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:22 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Waarschijnlijk Noord-Macedonië of Moldavië ofzo, die dan net als die andere twee waarschijnlijk bijna gratis mogen meedoen om ze terug te lokken.
Wiwibloggs zat ook weken ene Mona te pushen als inzending voor Bulgarije, dus het verbaasd mij niet echt.quote:
Het zou me niet eens verbazen als financiële tekorten door Israël, Moroccan Oil en/of Duitsland worden gecompenseerd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:28 schreef Greys het volgende:
Zo kan de EBU lekker doen alsof de afhakende landen nooit meegedaan hebben, gewoon over ze heen stappen zoals zoals ze al met te veel dingen doen. Who cares about alles dat er gebeurd is, we doen weer gazallagggg!
Echt fuck them.
Dat idee krijg je zo wel jaquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:28 schreef Greys het volgende:
Zo kan de EBU lekker doen alsof de afhakende landen nooit meegedaan hebben, gewoon over ze heen stappen zoals zoals ze al met te veel dingen doen. Who cares about alles dat er gebeurd is, we doen weer gazallagggg!
Echt fuck them.
Lijkt er wel op, N-Macedonie zal ook nog wel terugkomen, gaan ze er in het slechtste geval maar één land op achteruit en kunnen we net doen alsof er niks aan de hand is.quote:
Als Bosnië ooit goedkoop van hun schulden af wil komen, dan is dit wel het ideale moment.quote:Op maandag 3 november 2025 09:14 schreef Cee het volgende:
Moldavië is er ook bij.
Hey ho,
Let’s go.
En zo.
Ze zijn zeer duidelijk aan het voorsorteren op het feit dat Israël gewoon meedoet, en mogelijk protesterende landen worden gewoon vervangen. Het is cynisch, het is immoreel, het is weigeren om het echte probleem aan te pakken, m.a.w. het is de EBU.quote:Op zondag 2 november 2025 15:53 schreef Sableheart het volgende:
Terugkerende landen zijn in ieder geval goed nieuws. Maar de grootste wolk hangt nog steeds in de lucht.
Ik zou Bosnië dolgraag willen terugzien, maar niet in dit rommelige jaar.quote:Op maandag 3 november 2025 09:29 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Als Bosnië ooit goedkoop van hun schulden af wil komen, dan is dit wel het ideale moment.
Denk dat Kazachstan debut gaan maken gezien ze dat daar graag willen en EBU ze nu wel nodig heeft, terwijl ze het al 10 jaar afhouden.quote:Op maandag 3 november 2025 09:40 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik zou Bosnië dolgraag willen terugzien, maar niet in dit rommelige jaar.
Het is duidelijk dat de landen die een tegengeluid gaven nu worden vervangen en de mond wordt gesnoerd. Noord-Macedonie straks ook weer terug en een groot land als Kazachstan erbij als vervanging voor Spanje. Ja dan komen ze er wel.quote:Op maandag 3 november 2025 09:32 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ze zijn zeer duidelijk aan het voorsorteren op het feit dat Israël gewoon meedoet, en mogelijk protesterende landen worden gewoon vervangen. Het is cynisch, het is immoreel, het is weigeren om het echte probleem aan te pakken, m.a.w. het is de EBU.
Nee, het ligt er vrij dik bovenop dat al die terugkerende Oost-Europese landen voor bijna gratis mee mogen doen, even los van hoe dat financieel geregeld wordt. Noord-Macedonië zal ook nog wel volgen, en dan heb je in elk geval genoeg deelnemers voor een reguliere show.quote:Op maandag 3 november 2025 10:52 schreef molloot200 het volgende:
Ze gaan o.a. gemis van Nederland en Spanje echt niet kunnen compenseren met die mini fees van landen als Moldavië hoor. Het zou ook kunnen dat dit mooi dient als vervang voor Israël (houdt hoop). Ik vind het ergens gewoon heel moeilijk voor te stellen dat Eurovision straks zijn feestelijke 70ste editie ingaat en dat dat zonder toonaangevende en belangrijke landen (zowel voor de geschiedenis als in geld) als Nederland, Spanje en Ierland zal zijn..
Ze gaan Israël er niet uitgooien. Daar is gewoon geen draagvlak voor. Zelfs toen ze nog volop Gaza bombardeerden was dat er al niet, en nu er dan dat "vredesakkoord" ligt natuurlijk helemaal niet. Want antisemitisme, het Israëlische volk kan er niks aan doen, Eurovisie is niet politiek, en blablabla. En weet je, daar kan ik de EBU tot op zekere hoogte nog wel gelijk in geven: wie betaalt bepaalt, en de grote geldschieters zijn allemaal pro-Israël.quote:Op maandag 3 november 2025 10:52 schreef molloot200 het volgende:
Ze gaan o.a. gemis van Nederland en Spanje echt niet kunnen compenseren met die mini fees van landen als Moldavië hoor. Het zou ook kunnen dat dit mooi dient als vervang voor Israël (houdt hoop). Ik vind het ergens gewoon heel moeilijk voor te stellen dat Eurovision straks zijn feestelijke 70ste editie ingaat en dat dat zonder toonaangevende en belangrijke landen (zowel voor de geschiedenis als in geld) als Nederland, Spanje en Ierland zal zijn..
precies dit inderdaad.quote:Op maandag 3 november 2025 12:10 schreef blackswangreen het volgende:
Doe dan Rusland ook maar, als je toch geen enkel moreel besef meer hebt en het alleen maar gaat om de cijfertjes.
Misschien verzinnen ze weer iets creatiefs dat maar een appel en een ei kost.quote:Op maandag 3 november 2025 17:27 schreef Greys het volgende:
Moldavië had niet eens geld voor een fatsoenlijke microfoon en lamp voor hun voorrondes in de plaatselijke voetbalkantine en nu gaan ze het daar groots aanpakken in een arena.
Voor het eerst ooit in een arena.quote:Op maandag 3 november 2025 17:30 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Misschien verzinnen ze weer iets creatiefs dat maar een appel en een ei kost.
Bulgarije heeft schijnbaar ook ineens geld voor een NSF, terwijl ze eerder altijd intern gingen en Mastercard de artiest daarbij sponsorde voor preparties, videoclip en staging. Ze hadden voor het laatst NSF in 2012, maar dat was in een winkelcentrum.quote:Op maandag 3 november 2025 17:27 schreef Greys het volgende:
Moldavië had niet eens geld voor een fatsoenlijke microfoon en lamp voor hun voorrondes in de plaatselijke voetbalkantine en nu gaan ze het daar groots aanpakken in een arena.
Die hebben wel wat meer dan alleen wat korting gekregen van Israëlde EBU. Het valt totaal niet op allemaal dit, ineens drie arme ESF-landen die uit de lucht komen vallen.
Dit zaakje smells more fishy dan de onderbroek van Netta als ze die een week niet zou verschonen.
[ afbeelding ]
En "TRM will financially support the winner's participation" , terwijl ze voorheen nog van sponsoren / geldschieters afhankelijk waren.quote:Op maandag 3 november 2025 17:27 schreef Greys het volgende:
Die hebben wel wat meer dan alleen wat korting gekregen van Israëlde EBU. Het valt totaal niet op allemaal dit, ineens drie arme ESF-landen die uit de lucht komen vallen.
Dit zaakje smells more fishy dan de onderbroek van Netta als ze die een week niet zou verschonen.
[ afbeelding ]
Soms heb je ook geen staging nodig om veel televote te kunnen krijgenquote:Op maandag 3 november 2025 17:30 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Misschien verzinnen ze weer iets creatiefs dat maar een appel en een ei kost.
Het is allemaal te absurd voor woorden. Alsof Mbappé naar FC Groningen gaat, en niemand dat gek vindt ofzoquote:Op maandag 3 november 2025 17:27 schreef Greys het volgende:
[ afbeelding ]
Same.quote:Op maandag 3 november 2025 18:33 schreef drxanax het volgende:
Mijn vuur voor het Songfestival is maanden geleden gedoofd. Heb er geen zin in, volg het niet echt. Met dank aan de EBU.
Kazachstan zal nu ook wel bij zijn jaquote:Op maandag 3 november 2025 18:11 schreef NailQueen het volgende:
Ik vind het vooral enigzins sneu voor deze landen. Het is duidelijk dat de EBU niets om hun geeft tenzij wanneer het hun het beste uitkomt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |