abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218949349
Duitse regering wil dat Duitsland alleen meedoet als Israël WEL mag meedoen
  maandag 6 oktober 2025 @ 09:02:31 #27
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218949860
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 07:40 schreef Max23 het volgende:
Duitse regering wil dat Duitsland alleen meedoet als Israël WEL mag meedoen
Ben benieuwd wat de SWR die voor Duitsland dit jaar de inzending verzorgt daarmee gaat doen.
pi_218950030
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 09:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat de SWR die voor Duitsland dit jaar de inzending verzorgt daarmee gaat doen.
Druk uitoefenen op de EBU waarschijnlijk. En op andere delegaties dat ze flink extra gaan moeten betalen als de grootste bijdrager samen met de hoofdsponsor vertrekt.

Dit kan overigens wel vervelende gevolgen hebben. Ik denk dat de anti-Israël-stem wel in de meerderheid blijft, mede door de nodige niet-deelnemers die mogen meestemmen. Maar dit kan sowieso landen enorm tegen elkaar opzetten en ook zonder Israël een giftige sfeer creëren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_218950061
Als ik organisator was, zou ik alles op een lager pitje zetten voorlopig en zeker geen geld uitgeven. Want de kans dat dit uit loopt in 'ESF gaat niet door' vind ik helemaal niet onwaarschijnlijk. Ik denk namelijk dat de Duitse omroepen echt hetzelfde sentiment hebben als Merz. De organisatie moet hopen dat er straks een meerderheid is voor het blijven van Israël en dat weinig landen zich dan terugtrekken, anders wordt het financieel een onhaalbare zaak. De kans dat Israël mag blijven is afgelopen week natuurlijk wel fors toegenomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218950133
Israël en Duitsland (met het eeuwige schuldgevoel) gaan er bij zijn volgend jaar. En ik wens ze er veel succes mee. :7
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  ESF Reporter maandag 6 oktober 2025 @ 10:25:43 #31
87554 Cee
Welluk?
pi_218950536
Yep, ik verwacht dat we volgend jaar overslaan.
En dan in 2027 ook wanneer het in Tel Aviv wordt gehouden.
Succes ermee, EBU!
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:35:59 #32
478909 molloot200
alles muziek.
pi_218950598
Correct me if I’m wrong, maar gaat dit niet om de mening van 1 persoon? En heeft SWR niet al aangegeven gewoon mee te doen ongeacht welke landen wel of niet meedoen?
pi_218951003
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:35 schreef molloot200 het volgende:
Correct me if I’m wrong, maar gaat dit niet om de mening van 1 persoon? En heeft SWR niet al aangegeven gewoon mee te doen ongeacht welke landen wel of niet meedoen?
Die ene persoon is wel de leider van het belangrijkste land van Europa hè. Zowel van hoe lekker die persoon als hoe lekker zijn land het momenteel doet, kunnen wij heel veel vinden, maar dit beïnvloedt de politieke opinie van Duitsland, de omringende landen en de andere landen die al neigden naar een pro-Israël standpunt als Griekenland, Cyprus of Azerbeidzjan.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 6 oktober 2025 @ 11:45:24 #34
478909 molloot200
alles muziek.
pi_218951047
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:37 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Die ene persoon is wel de leider van het belangrijkste land van Europa hè. Zowel van hoe lekker die persoon als hoe lekker zijn land het momenteel doet, kunnen wij heel veel vinden, maar dit beïnvloedt de politieke opinie van Duitsland, de omringende landen en de andere landen die al neigden naar een pro-Israël standpunt als Griekenland, Cyprus of Azerbeidzjan.
Dat begrijp ik, maar AVROTROS doet denk ik ook wat Geert Wilders liever niet zou zien zeg maar. En dan kan de SWR dus los van deze man iets anders besluiten. Maar goed. Ik snap inderdaad wel dat dit invloed heeft. Maar hoop op niet te veel :P
pi_218951258
Volgens mij is ook de Publieke Omroep in Duitsland geen Staatsomroep, en heeft welke politieke leider daar dan ook geen beslissende stem als het gaat om wat er wel of niet wordt uitgezonden. Dat zijn waarden die gezien het verleden daar -naast blinde trouw aan Israël - ook erg in acht worden genomen. Dus ik moet nog maar zien of Duitsland zich terugtrekt als Israël wordt geweerd omdat de politiek dat wil.
pi_218951794
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:45 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, maar AVROTROS doet denk ik ook wat Geert Wilders liever niet zou zien zeg maar. En dan kan de SWR dus los van deze man iets anders besluiten. Maar goed. Ik snap inderdaad wel dat dit invloed heeft. Maar hoop op niet te veel :P
Het sentiment van Merz leeft denk ik heel erg breed in Duitsland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218952306
Als Israel mag blijven hoop ik dat ze winnen en het hele festival mee de grond in slepen. Als de EBU te bang is een keuze te maken dan is wat mij betreft ESC als evenement helemaal vernietigd. Laat ze de gevolgen maar inzien van hun zwakke beleid.
pi_218952743
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat maakt de stem van Duitsland niet meer waard dan die van NL.
pi_218952760
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:20 schreef alpeko het volgende:

[..]
De financiële bijdrage natuurlijk wel. Zonder Nederland kan het festival bestaan, zonder Duitsland simpelweg eigenlijk niet.
pi_218952770
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:20 schreef alpeko het volgende:

[..]
Met het verschil dat Duitsland een grote geldschieter is, net zoals Spanje.
pi_218952774
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
De financiële bijdrage natuurlijk wel. Zonder Nederland kan het festival bestaan, zonder Duitsland simpelweg eigenlijk niet.
Zonder de landen (waaronder Spanje) die nu hebben aangegeven niet mee te doen als Israël wel meedoet, wordt het anders ook vrij lastig. De kans dat het festival doorgaat in dezelfde vorm als afgelopen jaren, acht ik daarom sowieso klein. Wel of geen Israël, het heeft beiden impact. Voor je beeld: Nederland en Spanje samen leggen meer in dan Duitsland.
pi_218952787
Een diskwalificatie zou beter zijn voor Israël, vanwege beïnvloeden stemmen, niet eerlijk gegaan.
pi_218952809
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:25 schreef alpeko het volgende:

[..]
Zonder de landen (waaronder Spanje) die nu hebben aangegeven niet mee te doen als Israël wel meedoet, wordt het anders ook vrij lastig. De kans dat het festival doorgaat in dezelfde vorm als afgelopen jaren, acht ik daarom sowieso klein. Wel of geen Israël, het heeft beiden impact. Voor je beeld: Nederland en Spanje samen leggen meer in dan Duitsland.
Ik zie Spanje wel weer aansluiten als de onderhandelingen nu goed verlopen, ook als Israël gewoon mee mag doen. AvroTROS misschien ook wel, die zijn wel heel snel heel scheutig geweest met aankondigingen.
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:38:25 #44
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218952852
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie Spanje wel weer aansluiten als de onderhandelingen nu goed verlopen, ook als Israël gewoon mee mag doen. AvroTROS misschien ook wel, die zijn wel heel snel heel scheutig geweest met aankondigingen.
Hoezo? Politiek gezien staan de neuzen redelijk dezelfde kant op in Spanje. Slovenië en Ierland lijken er ook wel best klaar mee.
pi_218952916
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:38 schreef Momo het volgende:

[..]
Hoezo? Politiek gezien staan de neuzen redelijk dezelfde kant op in Spanje. Slovenië en Ierland lijken er ook wel best klaar mee.
Maar ik denk dat mocht er een bestand komen, politiek gezien de neuzen ook vrij snel behoorlijk weer richting Israël draaien. 'Er wordt niet meer gevochten, dus het is goed'. En dan is dat bezwaar dus weg, zit je alleen met het inmengingsprobleem wat AvroTROS terecht aankaartte, maar waarvan ik betwijfel of de rest dat ook zwaar laat wegen.
pi_218953049
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:37 schreef Fred_B het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik mag toch hopen dat Duitsers slim genoeg zijn om Israël er niet bij te willen hebben.
pi_218953064
quote:

[..]
Zou wel heel laf zijn.
De grootste walgelijkste misdaden en dan bij een bestand direct klaar?
pi_218953213
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 17:05 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Zou wel heel laf zijn.
De grootste walgelijkste misdaden en dan bij een bestand direct klaar?
Tja, zo werkt internationale politiek helaas vaak wel.
pi_218953239

Overigens doen sommige van de 68 EBU-leden zelf nooit mee aan het songfestival. Het gaat om landen als Tunesië, Egypte, Turkije, Algerije en Marokko. Zij mogen wel een inzending sturen, maar voelen zich cultureel niet verbonden met het festival of vinden het te duur. Deze landen kunnen in november dus wel voor of tegen deelname van Israël stemmen.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)oet-aan-songfestival

Ik denk toch dat Israël wel een meerderheid krijgt om mee te mogen te doen. Nederland en andere landen blijven desondanks bij hun standpunt. Ook al is er ‘bestand’. Vast al eerder gepost.

Nederland doet in 2026 hoe dan ook niet mee aan het Eurovisie Songfestival als Israël meedoet. Een eventuele wapenstilstand of zelfs een vredesovereenkomst in Gaza zal daar niks aan veranderen, bevestigt AVROTROS aan NU.nl na berichtgeving door het AD.
"Als er in de nabije toekomst een staakt-het-vuren komt of het conflict zich anders ontwikkelt, verandert dat niets aan ons standpunt", laat de omroep weten. "Ons besluit is zorgvuldig en weloverwogen genomen, op basis van de gebeurtenissen van dit jaar, bewezen feiten en geverifieerde rapporten."
Voor de Songfestival-edities na volgend jaar worden op een later moment afwegingen gemaakt, "afhankelijk van de omstandigheden op dat moment".
Nederland besloot deze maand af te zien van Songfestival-deelname als Israël mag meedoen. Een dag eerder had Ierland hetzelfde bekendgemaakt. Ook de Ieren vinden deelname van Israël in de huidige situatie niet te verantwoorden.
Die boodschap herhaalt AVROTROS dinsdag tegenover NU.nl. "We vergeten het ernstige menselijke leed in Gaza niet, net als de aantasting van de persvrijheid en de vele slachtoffers onder journalisten", meldt de omroep.
Ook de inmenging van de Israëlische regering in de afgelopen Songfestival-editie heeft meegespeeld in het besluit. Zo trok de organiserende Israëlische omroep 1 miljoen euro uit voor een fanatieke campagne. "Dat druist in tegen het apolitieke karakter van het Songfestival", zei AVROTROS eerder deze maand.
De organisator van het Eurovisiesongfestival, de European Broadcasting Union (EBU), zal de 68 leden begin november laten stemmen over de deelname van Israël. Als de helft instemt met de deelname van Israël, mag het land volgend jaar mei gewoon meedoen in Oostenrijk.
https://www.nu.nl/songfes(...)f-vrede-in-gaza.html
pi_218953241
quote:

[..]
Optimist. Bestand gaat vooralsnog alleen om Gaza. De misstanden gaan verder dan alleen Gaza. En zoals je al aangeeft ging het ook om politieke inmenging. Dat is niet weg bij een bestand mbt Gaza.

Mag ik er uit opmaken dat je pro deelname van Israël bent? Of ben ik dan ook te voorbarig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')