abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218905816
Het was wel weer een jaar. Er is genoeg om over na te praten, maar voor je het weet druppelen de eerste nieuwtjes over volgend jaar al weer binnen. Volgend jaar is de 70ste editie, en de vraag is hoe groot de EBU dat wil maken. Het duurt natuurlijk nog heeeeel lang voordat het echte Eurovisie seizoen weer begint in december, maar we beginnen toch maar alweer aan een nieuwtjes en geruchten topic. Zo vlak na de finale komen er alweer heel wat kleine dingen naar buiten. Dus dit topic is de plaats voor onder andere het volgende:

* Welke deelnemende landen van dit jaar geven aan mee te willen doen aan de editie van 2026, of keren juist niet terug. Doen we zelf mee volgend jaar?

* De regels: gaat er wat veranderen voor volgend jaar? Wordt er gerommeld aan de televote en jury verdeling? Keert de jury terug in de halve finales? Weten we autotune buiten de deur te houden?

* Heel belangrijk: gaat de EBU eindelijk eens wat structurele problemen aanpakken? Doorgaan op deze manier lijkt geen goed plan, maar de vraag is of de EBU ook eens de oogkleppen afdoet..

* En alle andere nieuwtjes en geruchten die de komende maanden naar buiten komen.

In de loop van het seizoen verschijnen er natuurlijk ook weer aparte topics voor elk land en onderwerp.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 30 september 2025 @ 19:40:34 #2
163650 Greys
pi_218906092
Wat goed van AvroTros dat ze het gewoon doorzetten ook als er een staakt het vuren komt. Dus niet 'lekker daar achter verschuilen' maar gewoon bij je statement blijven over menselijk leed en persvrijheid en politieke inmenging. En terecht.

Nog even de post van Fred uit het vorige topic vlak voor het sloot:

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 18:44 schreef Fred_B het volgende:
Verrassende ontwikkelingen, want Avrotros is on fire:

"Nederlandse boycot bij deelname Israël blijft hoe dan ook: ‘Inmenging regering bij afgelopen songfestival weegt mee’

Wat er de komende tijd ook verandert aan de situatie in Gaza, Nederland zal niet meedoen aan het Eurovisie Songfestival als Israël deelneemt. Dat laat omroep AvroTros desgevraagd aan deze site weten. Maandagavond kondigde de Amerikaanse president Trump een plan aan om de oorlog in Gaza te beëindigen met steun van Israël.

Ook een staakt-het-vuren in Gaza zal daarin geen verandering brengen. „We vergeten het ernstige menselijke leed in Gaza niet, net zomin als de aantasting van de persvrijheid en de vele slachtoffers onder journalisten. Ook de inmenging van de Israëlische regering in de afgelopen editie weegt mee in ons oordeel.”
„Als er in de nabije toekomst een staakt-het-vuren komt of het conflict zich anders ontwikkelt, verandert dat niets aan ons standpunt voor 2026. Voor deelname in de jaren daarna maken we opnieuw een afweging, afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.”

Bron:AD https://www.ad.nl/songfes(...)ame-israel~a67d8044/
(moest even jouw quote tags uit het bericht halen bij het quoten anders werd m'n post een bende met dubbele quotes. 😅)

[ Bericht 80% gewijzigd door Greys op 30-09-2025 19:59:00 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 30 september 2025 @ 20:06:56 #3
163650 Greys
pi_218906442
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:06 schreef TheVulture het volgende:
De politieke inmenging lijkt me sowieso valide om dan niet meer te doen, al ben ik bang dat ze de enigen gaan zijn...
Stel dat dat zo is straks:

Het is best nogal eervol om de enige met een ruggengraat te zijn. :Y
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218906512
Goed zo AvroTros :)
pi_218907055
Nice.
Koel en donker bewaren
pi_218908290
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2025 20:06 schreef Greys het volgende:

[..]
Stel dat dat zo is straks:

Het is best nogal eervol om de enige met een ruggengraat te zijn. :Y
Ja eens, maar ik denk dat de EBU dat stemsysteem dusdanig gaat aanpassen dat manipulatie moeilijker gaat worden, dan dreigt het straks toch een beetje knullig op AVROTROS af te stralen voor Jan met de pet. Ik zie de fluimende Aran al staan bij de desk van Boulevard dat ze te snel de conclusie hebben getrokken om niet mee te doen. :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 30 september 2025 @ 23:07:41 #7
163650 Greys
pi_218908592
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 22:39 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ja eens, maar ik denk dat de EBU dat stemsysteem dusdanig gaat aanpassen dat manipulatie moeilijker gaat worden, dan dreigt het straks toch een beetje knullig op AVROTROS af te stralen voor Jan met de pet. Ik zie de fluimende Aran al staan bij de desk van Boulevard dat ze te snel de conclusie hebben getrokken om niet mee te doen. :')
Als dat al zo zou zijn dan weet AvroTros (en alle echte ESF-fans) in dat geval voortaan wat ze met zo iemand voor vlees in de kuip hebben: iemand die niks geeft om persvrijheid en de levens van journalisten en iemand die z'n bips afveegt met politieke inmenging omdat hij meer geeft om z'n eigen baantje dan dat hij echt liefde voor het Songfestival heeft.

AvroTros heeft dit dappere besluit genomen ondanks het gedoe dat er door Wilders en z'n achterban over ze heen zou kunnen komen, die laten zich denk ik echt niet raken door een mening van bijvoorbeeld een Aran. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 01-10-2025 16:06:24 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218910422
Gisteren is er blijkbaar gewoon een motie geweest over het Songfestival, van partijhopper Joost Eerdmans:

quote:
MOTIE VAN HET LID EERDMANS

Voorgesteld 23 september 2025

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat AVROTROS geen Nederlandse inzending stuurt naar
het Eurovisiesongfestival volgend jaar in Wenen als Israël daaraan
meedoet;
spreekt uit dat Nederland zich niet moet terugtrekken van het Eurovisie-
songfestival wanneer Israël daar vertegenwoordigd is,
en gaat over tot de orde van de dag.
Eerdmans
De partijen die iets hebben met incest en die iets hebben met racisme vonden elkaar. ChristenUnie, SGP, BBB, JA21, FVD en PVV stemden voor. De rest tegen, waardoor de motie dus is verworpen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_218910851
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:33 schreef Fred_B het volgende:
Gisteren is er blijkbaar gewoon een motie geweest over het Songfestival, van partijhopper Joost Eerdmans:
[..]
De partijen die iets hebben met incest en die iets hebben met racisme vonden elkaar. ChristenUnie, SGP, BBB, JA21, FVD en PVV stemden voor. De rest tegen, waardoor de motie dus is verworpen.
Ik heb de VVD nooit gunstig horen spreken over incest of racisme, dus ik weet niet hoe ze de makkers van GroenLinks hebben gevonden. Interessante motie wel, verder. Even zien hoe de verhoudingen zullen zijn na de verkiezingen en een mogelijke wapenstilstand. Ik kan de VVD best van mening zien veranderen.
pi_218910867
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:33 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat de FVD en PVV dit een links woke feestje vinden. Maar als Israël in beeld komt vinden ze het opeens heel belangrijk.
pi_218911196
Omdat niet iedereen in het topic kijkt: Dit is de vormgeving voor junior eurovision. En die is toch prachtig!

[ Bericht 0% gewijzigd door NailQueen op 01-10-2025 12:34:51 ]
pi_218911570
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 11:41 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Je zou toch denken dat de FVD en PVV dit een links woke feestje vinden. Maar als Israël in beeld komt vinden ze het opeens heel belangrijk.
Zeker bij de PVV zit wel de nodige ESF-aanhang. Maar het verbaast me ook dat veel politieke partijen zich met de programmering van TV-zenders willen bezighouden, terwijl dat hun taak niet is en ze sowieso ook wel belangrijkere dingen te doen hebben.
pi_218911660
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 13:56 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Zeker bij de PVV zit wel de nodige ESF-aanhang. Maar het verbaast me ook dat veel politieke partijen zich met de programmering van TV-zenders willen bezighouden, terwijl dat hun taak niet is en ze sowieso ook wel belangrijkere dingen te doen hebben.
Het is niet de taak van de politiek zich uit te spreken over een politiek besluit gemaakt door (een deel van) de publieke omroep, betaald met belastinggeld? Sterker, een besluit dat directe invloed heeft op de buitenlandpolitiek van Nederland? Nou, ik als burger wil dus wel dat de volksvertegenwoordiging zich daarover uitspreekt, linksom of rechtsom. En let wel: in de motie wordt niet gesteld dat AVROTROS gedwongen moet worden deel te nemen. Deelname kan immers ook via een andere omroep verlopen.
pi_218912053
Nav een discussie die ik met iemand had, misschien weten jullie het: stel dat AvroTROS het Songfestival niet uit wil zenden, mag WNL bijvoorbeeld dan in dat gat springen? En geldt dat ook voor deelname?

Ik dacht 2x nee en bij die laatste weet ik dat ook bijna wel zeker (WNL is geen lid en ik neem aan dat ESF AvroTROS niet zo in de rug gaat steken, als dat contractueel al kan), maar van het uitzenden weet ik het eigenlijk niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218912121
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
Nav een discussie die ik met iemand had, misschien weten jullie het: stel dat AvroTROS het Songfestival niet uit wil zenden, mag WNL bijvoorbeeld dan in dat gat springen? En geldt dat ook voor deelname?

Ik dacht 2x nee en bij die laatste weet ik dat ook bijna wel zeker (WNL is geen lid en ik neem aan dat ESF AvroTROS niet zo in de rug gaat steken, als dat contractueel al kan), maar van het uitzenden weet ik het eigenlijk niet.
In principe gaat Avrotros het ESF wel uitzenden, ook als Nederland niet meedoet. Eventueel op NPO3 ofzo. Ze hebben immers uitgesproken de situatie op het ESF van jaar tot jaar te beoordelen, en om in een bepaald jaar mee te willen doen, is het verplicht om het ESF het jaar ervoor te hebben uitgezonden.

Mochten ze het toch niet willen uitzenden en vrijwillig afstand doen van de uitzendrechten, dan kan elke andere (publieke) omroep het overnemen. Een omroep moet lid zijn van de EBU, en dat zijn ze allemaal, dus in theorie kan ook Ongehoord Nederland of Omroep Zwart het overnemen. Het wordt uiteraard een wat grijzer gebied als Avrotros het ESF bewust boycot. Dan zal er op zijn minst een gentlemen’s agreement zijn onder de omroepen om consequent te zijn, zoals dat rond de zaak van Joost Klein ook was. Maar wat de precieze regels zijn binnen de NPO, en of er überhaupt regels zijn voor dit uitzonderlijke situaties, weet ik niet.
pi_218912417
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 14:12 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
Het is niet de taak van de politiek zich uit te spreken over een politiek besluit gemaakt door (een deel van) de publieke omroep, betaald met belastinggeld? Sterker, een besluit dat directe invloed heeft op de buitenlandpolitiek van Nederland? Nou, ik als burger wil dus wel dat de volksvertegenwoordiging zich daarover uitspreekt, linksom of rechtsom. En let wel: in de motie wordt niet gesteld dat AVROTROS gedwongen moet worden deel te nemen. Deelname kan immers ook via een andere omroep verlopen.
Nee, het is niet de taak van de politiek om zich daarover uit te spreken. We zijn hier niet in Orban's Hongarije. Ik vind ook wel eens iets van Ongehoord Nederland. Maar in Nederland mag je als omroep gewoon ergens voor staan, ongeacht of de regering het daarmee eens is.
pi_218914660
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 16:29 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Nee, het is niet de taak van de politiek om zich daarover uit te spreken. We zijn hier niet in Orban's Hongarije. Ik vind ook wel eens iets van Ongehoord Nederland. Maar in Nederland mag je als omroep gewoon ergens voor staan, ongeacht of de regering het daarmee eens is.
Ja dat mag. De motie was dan ook niet: AVROTROS moet gedwongen worden deel te nemen.

Maar let wel: wanneer de Nederlandse delegatie op het podium verschijnt, betaald door de Nederlandse staat, dan wordt deze niet geïntroduceerd als de AVROTROS. Daar staat Nederland. Wanneer mensen kunnen stemmen, dan stemt men op het nummer naast de Nederlandse vlag. En wanneer Nederland dan wint, dan wordt het volgende festival in Nederland gehouden.
Zomaar verdwijnen van dit internationale podium om controversiële politieke redenen is wel degelijk iets wat ons allemaal aangaat. Als AVROTROS koste wat kost weigert deel te nemen is het heus geen slecht idee om te kijken of een andere omroep daartoe wel bereid is. Waarom niet? Het is de NPO die lid is van de EBU.

De vergelijking met Orban is natuurlijk absurd, al helemaal kijkend naar de motie zelf:

quote:
Voorgesteld 23 september 2025

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat AVROTROS geen Nederlandse inzending stuurt naar het Eurovisiesongfestival
volgend jaar in Wenen als Israël daaraan meedoet;

spreekt uit dat Nederland zich niet moet terugtrekken van het Eurovisiesongfestival
wanneer Israël daar vertegenwoordigd is,

en gaat over tot de orde van de dag.

Eerdmans
Niet meer dan een wens die bij aanname van de motie zou worden uitgesproken.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 oktober 2025 @ 21:49:18 #18
163650 Greys
pi_218914883
Even iets gezellig tussendoor, Claude had een reünie.

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 22:44:05 #19
375570 crew  Cyan9
pi_218915340
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:16 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
Ja dat mag. De motie was dan ook niet: AVROTROS moet gedwongen worden deel te nemen.

Maar let wel: wanneer de Nederlandse delegatie op het podium verschijnt, betaald door de Nederlandse staat, dan wordt deze niet geïntroduceerd als de AVROTROS. Daar staat Nederland. Wanneer mensen kunnen stemmen, dan stemt men op het nummer naast de Nederlandse vlag. En wanneer Nederland dan wint, dan wordt het volgende festival in Nederland gehouden.
Zomaar verdwijnen van dit internationale podium om controversiële politieke redenen is wel degelijk iets wat ons allemaal aangaat. Als AVROTROS koste wat kost weigert deel te nemen is het heus geen slecht idee om te kijken of een andere omroep daartoe wel bereid is. Waarom niet? Het is de NPO die lid is van de EBU.

De vergelijking met Orban is natuurlijk absurd, al helemaal kijkend naar de motie zelf:
[..]
Niet meer dan een wens die bij aanname van de motie zou worden uitgesproken.
En dit zegt de NPO:

quote:
NPO respecteert besluit AVROTROS over deelname Eurovisiesongfestival
Door ANP/RTL Boulevard · 12 september 2025 · Aangepast: 12 september 2025

De NPO respecteert het besluit van omroep AVROTROS om volgend jaar niet aan het Eurovisiesongfestival mee te doen als Israël meedoet. Nederland zal dan ook niet via een andere omroep meedoen.

"We respecteren het besluit van AVROTROS en dat betekent dat er dit jaar geen Nederlandse deelnemer zal zijn als AVROTROS zich terugtrekt, ook niet via een andere omroep", laat een woordvoerder desgevraagd weten aan het ANP.
https://www.rtl.nl/boulev(...)ver-esf-bij-deelname

Het is niet aan de politiek om te besluiten welke omroep de inzending voor het songfestival verzorgt, dat is aan de NPO.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218915647
quote:
Dat heb ik gemist.

Zo, dat is wel een domper. Dat het geheel van de NPO tot zo'n besluit is gekomen. Dan lijkt het voor Nederland dus gewoon klaar, als men de huidige koers blijft varen.

Wat erg zeg...
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 22:44 schreef Cyan9 het volgende:
Het is niet aan de politiek om te besluiten welke omroep de inzending voor het songfestival verzorgt, dat is aan de NPO.
Goed, dat zal. Dat is niet wat er in de motie stond.
pi_218919025
Attentie voor alle Eurovision in Concert gangers: de tickets voor 2026 gaan volgende week 10 oktober in de verkoop. De OGAE Leden kunnen op woendag 8 oktober al een ticket bemachtigen.

Volgens mij had ik dit eerder geplaatst maar nu nog maar een keer :s)
pi_218922229
Ik merk heel erg dat ik de uitslag van die hele stemming graag gewoon wil weten, elk ander nieuwtje over het ESF boeit me op dit moment zo geen zak _O-
pi_218926414
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 22:44 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
En dit zegt de NPO:
[..]
https://www.rtl.nl/boulev(...)ver-esf-bij-deelname

pi_218926596
quote:

[..]

Ik zou dit niet te hard roepen als ik jou was, want dit is juist het argument dat wordt gebruikt om Israël in de competitie te houden: het is niet zozeer het land Israël dat daar staat, maar het is de omroep KAN :)

De EBU ziet het officieel ook als een strijd tussen omroepen. Dat vind ik overigens ook bullshit, maar ik vind wel dat een omroep zelf mag besluiten of meedoen verantwoord is, zonder inmenging van de politiek. Om nu deelname min of meer verplicht te stellen, als het niet de Avrotros is dan maar Wakker Nederland, dat is juist het festival politiek maken.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:25:44 #25
163650 Greys
pi_218927402
quote:
Maar let wel: wanneer de Nederlandse delegatie op het podium verschijnt, betaald door de Nederlandse staat, dan wordt deze niet geïntroduceerd als de AVROTROS. Daar staat Nederland.
Wat blackswangreen ook zegt: de EBU zélf zegt dus juist het tegenovergestelde. Die zeiden meerdere keren dat KAN daar staat en niet Israël, waarna vele Eurovisiefans zich openlijk afvroegen waarom de landenvlaggenparade er dan überhaupt is bij de opening en waarom bij de aankondigingen en puntentelling de namen van de landen en niet die van de omroepen worden genoemd.

En de EBU vond dus dat KAN gewoon kon blijven meedoen want 'Israël' doet niet mee (volgens hen) maar Omroep KAN. Alleen ging 'Israël' er vervolgens heel veel geld tegenaan gooien voor een stemcampagne.

Chaos.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')