Dan ben je veel te voorbarig, ik ben voor uitsluiting van Israël. Al ben ik eigenlijk vooral voor een eerlijke liedjescompetitie, als het 100% eerlijk en om de liedjes zou gaan mocht Israël wat mij betreft ook mee doen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
Optimist. Bestand gaat vooralsnog alleen om Gaza. De misstanden gaan verder dan alleen Gaza. En zoals je al aangeeft ging het ook om politieke inmenging. Dat is niet weg bij een bestand mbt Gaza.
Mag ik er uit opmaken dat je pro deelname van Israël bent? Of ben ik dan ook te voorbarig.
Hoezo? Heb jij inzicht in de financiën van Eurovisie? Nederland is de 6e geldschieter, Spanje een van de big five, het lijkt me dat wij samen wel meer investeren dan Duitsland. Het gaat er meer om dat Duitsland helaas wel veel meer politieke invloed heeft dan Nederland of Spanje.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
De financiële bijdrage natuurlijk wel. Zonder Nederland kan het festival bestaan, zonder Duitsland simpelweg eigenlijk niet.
Het is geen staatsomroep, maar Merz heeft wel meer autoriteit dan bv. Schoof dat in Nederland heeft. Of zeker Geert Wilders, als hij iets roept gaat de Avrotros daar uiteraard niet in mee. Dat zal bij Merz in Duitsland anders zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:17 schreef Aadrianus het volgende:
Volgens mij is ook de Publieke Omroep in Duitsland geen Staatsomroep, en heeft welke politieke leider daar dan ook geen beslissende stem als het gaat om wat er wel of niet wordt uitgezonden. Dat zijn waarden die gezien het verleden daar -naast blinde trouw aan Israël - ook erg in acht worden genomen. Dus ik moet nog maar zien of Duitsland zich terugtrekt als Israël wordt geweerd omdat de politiek dat wil.
Ik moet nog even zien of ze dat vol houden als ze de enige zijn bij een bestand dat ook daadwerkelijk de goede kant op gaat. Maar ja, een scenario dat alleen Nederland niet mee doet is ook mogelijk.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:36 schreef Cee het volgende:
Avrotros heeft er vorige week nog een extra statement tegenaan gegooid dat ook bij een staakt-het-vuren, ze volgend jaar bij deelname van Israël níet meedoen. Dus hoe het ook loopt met de situatie aldaar, if they’re in, we’re out.
Het zou ook staakt-het-vuren nummer zoveel zijn he. Ik vind het standpunt van Avrotros volledig begrijpelijk, en het lijkt er inderdaad op dat ze voet bij stuk houden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:36 schreef Cee het volgende:
Avrotros heeft er vorige week nog een extra statement tegenaan gegooid dat ook bij een staakt-het-vuren, ze volgend jaar bij deelname van Israël níet meedoen. Dus hoe het ook loopt met de situatie aldaar, if they’re in, we’re out.
Zou RTL Nieuws ook Aran Bade als deskundige hebben ?quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:36 schreef Mylene het volgende:
Marokko heeft trouwens wel ooit meegedaan aan het songfestival, dus dat klopt niet van RTL.
Ik zou het leuk vinden als ze weer meedoen, net zoals Turkije.
Niet alleen de inmenging.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ik denk dat mocht er een bestand komen, politiek gezien de neuzen ook vrij snel behoorlijk weer richting Israël draaien. 'Er wordt niet meer gevochten, dus het is goed'. En dan is dat bezwaar dus weg, zit je alleen met het inmengingsprobleem wat AvroTROS terecht aankaartte, maar waarvan ik betwijfel of de rest dat ook zwaar laat wegen.
(AD)quote:Wat er de komende tijd ook verandert aan de situatie in Gaza, Nederland zal niet meedoen aan het Eurovisie Songfestival als Israël deelneemt. Dat laat omroep AvroTros desgevraagd aan deze site weten. Maandagavond kondigde de Amerikaanse president Trump een plan aan om de oorlog in Gaza te beëindigen met steun van Israël.
Ook een staakt-het-vuren in Gaza zal daarin geen verandering brengen. „We vergeten het ernstige menselijke leed in Gaza niet, net zomin als de aantasting van de persvrijheid en de vele slachtoffers onder journalisten. Ook de inmenging van de Israëlische regering in de afgelopen editie weegt mee in ons oordeel.”
„Als er in de nabije toekomst een staakt-het-vuren komt of het conflict zich anders ontwikkelt, verandert dat niets aan ons standpunt voor 2026. Voor deelname in de jaren daarna maken we opnieuw een afweging, afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.”
Ja, altijd aan de verkeerde kant van de geschiedenis! Top.quote:
Gänsehautquote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ja, altijd aan de verkeerde kant van de geschiedenis! Top.
Lubach pakt het geweldig op trouwens (vanaf min. 7)
Bekijk deze YouTube-video
Grappig dat Lubach vaak beweert niets met het ESF te hebben. En toch bespreekt hij het met regelmaat.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Agree to disagree. Ik vind het megasterk van Duitsland en vind juist landen als Nederland compleet aan de verkeerde kant staan. Trots op onze buren dus.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Megasterk? Duitsland opereert niet vanuit een positie van kracht of morele overtuiging, maar vanuit een enorm schuldcomplex.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:09 schreef damsco het volgende:
[..]
Agree to disagree. Ik vind het megasterk van Duitsland en vind juist landen als Nederland compleet aan de verkeerde kant staan. Trots op onze buren dus.
Dat is jouw interpretatie.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:22 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Megasterk? Duitsland opereert niet vanuit een positie van kracht of morele overtuiging, maar vanuit een enorm schuldcomplex.
Dat is geen interpretatie..... Dat heet 'geschiedenis'.quote:
In Duitsland gelooft ook gewoon een meerderheid dat Israël een genocide pleegt in Gaza hoor, zoveel verschilt dat niet met Nederland. Duitsers hebben ook gewoon ogen en oren natuurlijk. Het schuldcomplex zit meer bij de overheid.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:49 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Dat is geen interpretatie..... Dat heet 'geschiedenis'.
Het staat je trouwens vrij om naar Duitsland te verhuizen als je je daar prettiger voelt dan hier, qua meningen en zo.
Ik ben het met je eens hoor😊 Ik ben niet degene die hier aan twijfelt... Dat is eerder de persoon waar ik op reageerde.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 00:02 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
In Duitsland gelooft ook gewoon een meerderheid dat Israël een genocide pleegt in Gaza hoor, zoveel verschilt dat niet met Nederland. Duitsers hebben ook gewoon ogen en oren natuurlijk. Het schuldcomplex zit meer bij de overheid.
quote:A major diplomatic and cultural debate is unfolding in the Nordic region as national broadcasters prepare for a high-level closed meeting in Reykjavík, Iceland, to discuss whether Israel should be allowed to compete in the Eurovision Song Contest 2026. The gathering, to be attended by a representative of the European Broadcasting Union (EBU), is expected to reveal deep divisions among the Nordic countries over the issue.
(…)
While Iceland is advocating for a united boycott, its neighbors appear far less aligned.
In Sweden, SVT’s CEO Anne Lagercrantz stated that the broadcaster “takes no stance for or against any country’s participation,” stressing SVT’s independence and describing Eurovision as a space for “music and culture.” She also noted that, unlike Russia’s case, Israel’s broadcaster is not state-controlled – suggesting opposition to any ban.
In Denmark, DR editor Gustav Lützhøft said:
“We will not vote to expel any EBU member from the contest as long as they comply with rules and regulations. Denmark’s participation in Eurovision depends on a strong international community and a non-political framework – so we will not vote to eject Israel.”
Norway recently confirmed it would not boycott Eurovision even if Israel competes, surprising many observers who viewed the country as sympathetic to Iceland’s stance.
Meanwhile, Finland remains on the fence. Johanna Törn-Mangs, Editor-in-Chief of YLE’s Culture Department, commented that while YLE is neutral and independent, “that does not mean we accept human suffering caused by war under any circumstances.”
(…)
Dit vind ik onzin, dan snap je niet wat de mensen op dit subforum bezighoudt. De discussie rondom Eurovisie gaat voorlopig alleen maar over Israël, wat je daar verder ook van mag vinden. Zeker als het om Nederland gaat... als Israël meedoet doen wij dat immers niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:02 schreef yvonne het volgende:
Jongens het gaat over nieuwtjes en geruchten. Dat valt niet onder een nieuwtje dat hele israel/Gaza gebeuren. Dat valt onder Nieuws, ander forum graag.
Dat wordt een spannende meeting, zo te lezen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:14 schreef Fred_B het volgende:
Volgens de pro-Israëlische Privé Eurovisionfun gaan de omroepen van de Nordics op zeer korte termijn vergaderen in Reykjavik over de aanwezigheid van Israël op het ESF. Daar zal ook een vertegenwoordiger van de EBU bij aanwezig zijn.
[..]
De opmerking van yvonne ging neem ik aan over de post van Summer waar het zojuist in ESF Feedback over ging en die hier is verwijderd in dit topic. Die post met foto's van bloederige doorgesneden pezen etc hoorde hier niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:22 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dit vind ik onzin, dan snap je niet wat de mensen op dit subforum bezighoudt. De discussie rondom Eurovisie gaat voorlopig alleen maar over Israël, wat je daar verder ook van mag vinden. Zeker als het om Nederland gaat... als Israël meedoet doen wij dat immers niet.
In wat voor wereld zijn we beland als we het zelfs met Johan Derksen eens zijn. Het moet niet gekker wordenquote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:17 schreef molloot200 het volgende:
[ tiktok ]
Dat ik het eens ben met Johan Derksen in deze is toch ook insane
OMG .... Ik ben ook even de kluts kwijt.... Derksen die eens ergens genuanceerd over is.....quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:17 schreef molloot200 het volgende:
[ tiktok ]
Dat ik het eens ben met Johan Derksen in deze is toch ook insane
https://www.oe24.at/oeste(...)5013#google_vignettequote:Jetzt wackelt Songcontest in Wien
Die ÖVP-Spitze will im Fall von Songcontest-Boykott gegen Israel, dass der ORF diesen nicht ausrichtet. Warum es jetzt Polit-Debatten um bis zu 40 Millionen Euro Strafzahlungen gibt
Mehrere Länder - wieder einmal angeführt durch Spaniens Links-Regierung - wollen die israelische Künstlerin von der Teilnahme an der Musik-Veranstaltung ausschließen. Mitte November soll die geheime Abstimmung der EBU - der europäischen öffentlichen TV-Anstalten - darüber stattfinden. Da die Abstimmung eben geheim sei, sei "eine Mehrheit für den Ausschluss Israels wahrscheinlich", so ein Insider.
ÖVP sagt Nein zu Song Contest ohne Israel
Für diesen Fall hat Deutschlands konservativer Bundeskanzler Friedrich Merz bereits angekündigt, dass dann Deutschland auch nicht teilnehmen würde. Aus historischer Verantwortung. Das wiederum ist in der ÖVP nicht ungehört geblieben. ÖVP-Bundeskanzler Christian Stocker und sein Staatssekretär Alexander Pröll sollen im Hintergrund sowohl auf den ORF als auch auf die Stadt Wien einwirken, dass Österreich dann den Song Contest nicht ausrichten dürfe. "Das ist unmöglich, dass genau wir einer jüdischen Künstlerin verbieten sollen, nach Wien zu kommen", erklärt ein ÖVP-Spitzenvertreter oe24. Die Neos dürften das ähnlich sehen.
Bis zu 40 Millionen Euro Strafzahlung bei Nein zum Song Contest
Und der ORF und der Austragungsort Wien? Hier wird es heikel. Denn der ORF hat sich bereits mit der Teilnahme am Song Contest 2025 schriftlich dazu verpflichtet im Falle eines Sieges diesen auszurichten. Springt der ORF ab, müsste er dem neuen Austragungsort bis zu 40 Millionen Euro zahlen. ORF-Chef Roland Weissmann soll der Regierung signalisiert haben, dass sie dann die Strafzahlung - für den ORF wären das 26 Millionen Euro - übernehmen müssten.
ESC-Debatte zwischen Stocker und Ludwig
Die Stadt Wien - Bürgermeister Ludwig sagte gegenüber oe24, dass ein Ausschluss Israels ein Fehler sei - dürfte den Song Contest aber so oder so austragen wollen, da dieser auch viele Einnahmen für die Stadt verspreche.
Im Hintergrund sollen jetzt darüber bereits Krisengespräche zwischen Stocker und Ludwig stattfinden.
Wees blij, we doen een jaartje niet mee. Dat bespaart jou veel frustratie over hoe slecht onze inzending is.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Nederland heeft zich ondertussen wel in de onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Doet Israël mee dan geen Songfestival en wordt Israël weggestemd ook niet want dan kapt Oostenrijk ermee. Wat een gezeik allemaal en als fan geen leuke tijd zo. Doe gewoon lekker mee waarom altijd als land lekker dwars doen.
Fijn dat je dat voor me bijhoudt elke keer erg fijnquote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:45 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Wees blij, we doen een jaartje niet mee. Dat bespaart jou veel frustratie over hoe slecht onze inzending is.
Toch alles behalve zeker dat Oostenrijk ermee zou kappen? Het bovenstaande artikel zegt alleen dat de regering dat wil, maar ook dat de burgermeester van Wenen er weer anders in staat. En uiteindelijk is het aan beide niet, want het is een kwestie voor de ÖRF.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Nederland heeft zich ondertussen wel in de onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Doet Israël mee dan geen Songfestival en wordt Israël weggestemd ook niet want dan kapt Oostenrijk ermee. Wat een gezeik allemaal en als fan geen leuke tijd zo. Doe gewoon lekker mee waarom altijd als land lekker dwars doen.
De ÖRF heeft hier subsidie en vergunningen voor nodig, het is dus wel aan de burgemeester en aan de politici die de subsidie verlenen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:33 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Toch alles behalve zeker dat Oostenrijk ermee zou kappen? Het bovenstaande artikel zegt alleen dat de regering dat wil, maar ook dat de burgermeester van Wenen er weer anders in staat. En uiteindelijk is het aan beide niet, want het is een kwestie voor de ÖRF.
Maar de boete moeten ze anders ook ophoesten.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
De ÖRF heeft hier subsidie en vergunningen voor nodig, het is dus wel aan de burgemeester en aan de politici die de subsidie verlenen.
Daar moet een jurist die het contract heeft gelezen maar over oordelen, vaak is het niet zo zwart-wit. Als de burgemeester bijvoorbeeld aan geeft dat het organiseren een gevaar geeft voor de veiligheid en er daardoor geen vergunning komt, kan daar bijna nooit een boete uit voortvloeien.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:52 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Maar de boete moeten ze anders ook ophoesten.
Gaat het songfestival dan naar de nummer 2 van dit jaar toe?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar moet een jurist die het contract heeft gelezen maar over oordelen, vaak is het niet zo zwart-wit. Als de burgemeester bijvoorbeeld aan geeft dat het organiseren een gevaar geeft voor de veiligheid en er daardoor geen vergunning komt, kan daar bijna nooit een boete uit voortvloeien.
Dat is Israël toch?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:07 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Gaat het songfestival dan naar de nummer 2 van dit jaar toe?
Lijkt me sterk, als er nu echt een bestand komt en er niemand meer vecht, is deze hele oorlog tegen de tijd van het ESF, half mei 2026, al weer vergeten. Alles is tegenwoordig korte termijn. Nieuws van gister is al weer achterhaald. Laat staan dat van 7,5 maand geleden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:07 schreef Aadrianus het volgende:
Bestand of geen bestand, wat vast staat is dat Israël het weer een jaar gaat uitmelken....
Het zal mij niks verbazen als Israël dit 7,5 JAAR gaat uitmelken.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijkt me sterk, als er nu echt een bestand komt en er niemand meer vecht, is deze hele oorlog tegen de tijd van het ESF, half mei 2026, al weer vergeten. Alles is tegenwoordig korte termijn. Nieuws van gister is al weer achterhaald. Laat staan dat van 7,5 maand geleden.
Zo te zien grotendeels broodje aap van Griekse clickbait fansite.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 16:33 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Toch alles behalve zeker dat Oostenrijk ermee zou kappen? Het bovenstaande artikel zegt alleen dat de regering dat wil, maar ook dat de burgermeester van Wenen er weer anders in staat. En uiteindelijk is het aan beide niet, want het is een kwestie voor de ÖRF.
Dit is wel een moment dat ik blij ben een allochtoon te zijn. Hier wil je toch niets mee te maken hebben.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 15:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |