Ik ook.quote:Op vrijdag 26 september 2025 14:14 schreef Hyaenidae het volgende:
17.5![]()
Ik merk dat ik deze week mentaal echt in een dip zit vanwege de kou en afwezigheid van zon.
Het was een mooie zomer maar nu zit ik weer minimaal een half jaar in een depressie.
Hoe fijn zou het zijn om in een land te wonen als Spanje oid.
Can confirm. Is best chill jaquote:Op vrijdag 26 september 2025 14:14 schreef Hyaenidae het volgende:
17.5![]()
Ik merk dat ik deze week mentaal echt in een dip zit vanwege de kou en afwezigheid van zon.
Het was een mooie zomer maar nu zit ik weer minimaal een half jaar in een depressie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stel je aan.quote:
Je kan die post op twee manieren lezen en jij hebt de verkeerde uitgekozenquote:Op vrijdag 26 september 2025 14:39 schreef Ama het volgende:
[..]
Stel je aan.Het is hier 18 en bij sommige mensen nog kouder lees ik.
quote:Op vrijdag 26 september 2025 14:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Can confirm. Is best chill jaMinder geld? Gewoon remote werkenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
Sowieso idd.quote:Op vrijdag 26 september 2025 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Minder geld? Gewoon remote werken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 26 september 2025 14:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sowieso idd.Gezeik. Maar als je alleen het herfsthalfjaar wil ontvluchten, kan dat welSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
Welke banen zijn dat dan die je 100% remote kunt doen zonder ooit naar kantoor te hoeven. Ik kan me niet voorstellen dat dat banen zijn waar je echt goed betaald voor wordt. En sowieso alleen in de IT hoek?quote:Op vrijdag 26 september 2025 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Minder geld? Gewoon remote werken
Ik wil je niet uit een droom helpen, maar ik doe het lekker toch.quote:Op vrijdag 26 september 2025 15:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
En het huis is nu 16.5
Nadeel van enkel glas: koelt snel ad
Voordeel van enkel glas: warmt snel op
Ohquote:Op vrijdag 26 september 2025 15:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wil je niet uit een droom helpen, maar ik doe het lekker toch.
Enkelglas maakt geen flikker uit voor het opwarmen in deze tijd van het jaar. Sterker nog, het remt de opwarming in de zon juist.
Waarom wordt mijn auto dan nog steeds godsgruwelijk heet van binnen als hij in de zon staat in deze tijd van het jaar?quote:Op vrijdag 26 september 2025 15:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wil je niet uit een droom helpen, maar ik doe het lekker toch.
Enkelglas maakt geen flikker uit voor het opwarmen in deze tijd van het jaar. Sterker nog, het remt de opwarming in de zon juist.
Het is een metalen doos in de volle zon.quote:Op vrijdag 26 september 2025 15:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom wordt mijn auto dan nog steeds godsgruwelijk heet van binnen als hij in de zon staat in deze tijd van het jaar?
Je hebt het verdiend jongen, geniet er van!quote:Op vrijdag 26 september 2025 16:31 schreef marc0871 het volgende:
16,5.
Ik heb de thermostaat maar op 18 gezet. Was toch wel koud.
quote:Op vrijdag 26 september 2025 16:36 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je hebt het verdiend jongen, geniet er van!
3 maanden lang 40 graden en snachts niet onder de 25... nee dankjequote:Op vrijdag 26 september 2025 14:14 schreef Hyaenidae het volgende:
17.5![]()
Ja bederf de pret maar weerquote:Op vrijdag 26 september 2025 17:13 schreef Moonversion het volgende:
[..]
3 maanden lang 40 graden en snachts niet onder de 25... nee dankje
Waar woon jij ?quote:Op vrijdag 26 september 2025 20:32 schreef michaelmoore het volgende:
is hier 28 binnen, zal ff de airco aandoen
Gambiaquote:
quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:
Straks Burgers Zoo maar eens bellen en wat pinguins bestellen 🐧🐧🐧
quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:07 schreef StateOfMind het volgende:
Is echt voor het eerst sinds 7 maanden weer onder de 20
Bij pinguins denk ik altijd aan het feit dat Benedict Cumberbatch dat woord niet uit kan sprekenquote:Op zaterdag 27 september 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:
Straks Burgers Zoo maar eens bellen en wat pinguins bestellen 🐧🐧🐧
Altijd verfjlelend, een splaakgebjekquote:Op zaterdag 27 september 2025 12:10 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Bij pinguins denk ik altijd aan het feit dat Benedict Cumberbatch dat woord niet uit kan spreken
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 27 september 2025 12:10 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Bij pinguins denk ik altijd aan het feit dat Benedict Cumberbatch dat woord niet uit kan spreken
Dat filmpje iddquote:
Ik had je niet teruggeroepen als ik geweten had dat je dit soort onzin ging posten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 14:15 schreef StateOfMind het volgende:
Ach, de koudere periode heeft toch ook wel wat
Lekker 's avonds op de bank in je joggingbroek en een oude maar oh zo fijn zittende slobbertrui, vroeg donker buiten, en binnen de Philips Hue lampen op sfeervolle kleuren/scènes.
Jägermeistertje erbij
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 27 september 2025 14:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik had je niet teruggeroepen als ik geweten had dat je dit soort onzin ging posten.
Dat is pas isolatie.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:33 schreef Wantie het volgende:
23,5°C bij mijn zwager.
24/7 jaarrond hebben ze die temperatuur.
Ik zou ook met alle liefde tot 23 stoken als dat niet zo afschuwelijk kostbaar was.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, en goeie warmtepomp.
Woning is van 2024.
de horrorquote:Op zaterdag 27 september 2025 16:33 schreef Wantie het volgende:
23,5°C bij mijn zwager.
24/7 jaarrond hebben ze die temperatuur.
Ik vind het zelf te warm.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zou ook met alle liefde tot 23 stoken als dat niet zo afschuwelijk kostbaar was.
Ik vind dat ook te warm, al is het hier ook altijd tegen de 22 graden, het hele jaar door. Dat kostte me dan over 2024 1.860 kWh. Daar mijn tarieven 26ct dal en 29ct piek zijn reken ik dus voor het gemak met het gemiddelde van 27,5ct, dus dan hebben die 1.860 kWh me ¤ 511,5 euro gekost.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind het zelf te warm.
In de winter zit je op visite in een t-shirtje, en dan word ik nog duf.
Ze klagen wel over de stookkosten. Een warmtepomp is toch niet zo voordelig zeggen ze.
Tja...
Oh, in dat gevalquote:Op zaterdag 27 september 2025 16:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind het zelf te warm.
In de winter zit je op visite in een t-shirtje, en dan word ik nog duf.
Ze klagen wel over de stookkosten. Een warmtepomp is toch niet zo voordelig zeggen ze.
Tja...
18,7°C nu.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:11 schreef Wantie het volgende:
Thuis is het nu 19,3°C in de woonkamer.
Pelletkachelquote:Op zondag 28 september 2025 08:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
18,7°C nu.
De afkoeling in de nacht valt me mee.
Maar ik verwacht dat een dezer dagen de pelletkachel aan gaat.
(Buiten 14°C)
Zit wat in ja.quote:Op zondag 28 september 2025 10:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Pallets verbranden is mij teveel werk
Dit zit echt tegen schimmeltemperaturen aan voor in huis hoor.quote:Op zondag 28 september 2025 12:38 schreef ChildoftheStars het volgende:
15.5
Als het nog één graad kouder wordt, begin ik met stoken(de CV, ik ga geen ruzie veroorzaken
)
gelukkig heb ik het overdag als ik bezig ben niet koud en in de avond lekker aan de dekentjes
Behalve mijn voeten, die zijn wel koud
Ja. Ben niet de rijkstequote:Op zondag 28 september 2025 12:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit zit echt tegen schimmeltemperaturen aan voor in huis hoor.
Stook je niet om financiele redenen? (dan snap ik het beter)
En elke keer wordt het je weer uitgelegd en blijkt het best mee te vallen. Je hoeft echt niet te vernikkelen en je bent ook echt niet meteen de hoofdprijs kwijt als je gewoon een 'normale' temperatuur stookt.quote:Op zondag 28 september 2025 12:59 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja. Ben niet de rijkste
En gelukkig geen schimmel!
Al twijfel ik wel al over de kachel. 16.5 of 17 graden... twijfel sinds het frisser is elke dag over.
Dit is elke herfst en winter dezelfde stress
Ja... ik weet het...al 17(.5?) is wel echt mijn max hoor. Anders word ik ook gewoon suf.quote:Op zondag 28 september 2025 13:05 schreef Donna het volgende:
[..]
En elke keer wordt het je weer uitgelegd en blijkt het best mee te vallen. Je hoeft echt niet te vernikkelen en je bent ook echt niet meteen de hoofdprijs kwijt als je gewoon een 'normale' temperatuur stookt.
Ik hoop dat je het eens een beetje los kan laten.
Ik heb een bovenwoning met zolderverdieping.quote:Op zondag 28 september 2025 13:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hebben jullie in elke ruimte de kachel open gedraaid of enkel in de ruimtes waarin je zit? Ik bedoel ik heb enkel de kachel open in de woon- en hobbykamer... de rest lijkt me onzinnigmaar ik ben gewoon benieuwd naar jullie
Je hoeft geen sorry te zeggen. Ben wel blij dat je het ook van jezelf weet. Ik gun je er gewoon wat meer rust in.quote:Op zondag 28 september 2025 13:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
Sorry
En gelijk vraagje
Hebben jullie in elke ruimte de kachel open gedraaid of enkel in de ruimtes waarin je zit? Ik bedoel ik heb enkel de kachel open in de woon- en hobbykamer... de rest lijkt me onzinnigmaar ik ben gewoon benieuwd naar jullie
Haha, rookienummers.quote:Op zondag 28 september 2025 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
21,5
Gewoon 2 graden gestegen sinds vanochtend.
Op naar de 22.
*gaat 6 professionele bouwlampen voor het raam zettenquote:
quote:Op zondag 28 september 2025 13:37 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik heb een bovenwoning met zolderverdieping.
In de woonkamer en het open inloopkeukentje (2 bij 2,5 meter heb ik beide radiatoren helemaal open.
Die op de badkamer/wc half open, op de achterkamer (zonder joodse onderduikers 😱) staat ie dicht.
En omdat ik op zolder, waar ik slaap, geen radiator heb, heb ik de radiator in het halletje bij de voordeur ook half open staan, omdat warme lucht stijgt en het op die manier niet ijskoud is boven.
Ik zet altijd zo laat mogelijk in het jaar de verwarming aan, en zo vroeg mogelijk weer uit.
Maar het moet wel aangenaam blijven, ik ga geen kou lijden.
Ik stook meestal op 19 of 20 graden, nooit hoger.
En ben op jaarbasis verbruik ik in mijn uppie grofweg tussen de 390 tot 430 kuub gas per jaar.
Dank jullie!quote:Op zondag 28 september 2025 13:50 schreef Donna het volgende:
[..]
Je hoeft geen sorry te zeggen. Ben wel blij dat je het ook van jezelf weet. Ik gun je er gewoon wat meer rust in.
Ik heb alles open in de woonkamer met open keuken, de bijkeuken en de hal (redelijk oude tussenwoning en anders wordt het wel echt heel erg koud en ook wel iets teveel tocht naar mijn zin dan in de hal. Wil niet op een ijskoude WC zitten haha) en boven heb ik altijd alles dicht. Heel soms een klein beetje open op de kinderkamers als het echt echt koud is.
Zou ik een hobbykamer hebben dan draai ik daar de verwarming open als ik er ga zitten. Doe ik op mijn werkkamer ook.
Mijn ene goede lamp is beterquote:Op zondag 28 september 2025 15:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
*gaat 6 professionele bouwlampen voor het raam zetten
Ik heb een buitenlamp van heel veel lumen om nog een beetje licht te hebben tijdens de donkere winterdagenquote:
Ahquote:Op zondag 28 september 2025 20:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb een buitenlamp van heel veel lumen om nog een beetje licht te hebben tijdens de donkere winterdagen
20,3°C in de woonkamer.quote:Op zondag 28 september 2025 08:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
18,7°C nu.
De afkoeling in de nacht valt me mee.
Maar ik verwacht dat een dezer dagen de pelletkachel aan gaat.
(Buiten 14°C)
Het is ook heerlijk buitenquote:Op maandag 29 september 2025 13:29 schreef roos94 het volgende:
22.5
Dit noemen ze herfst
Had het net warm buiten
Ik had met mijn debiele kop een lentejasje aanquote:Op maandag 29 september 2025 13:39 schreef StateOfMind het volgende:
Het
[..]
Het is ook heerlijk buiten
Volle bak zon, 19 graden en een licht briesje
Hier gewoon een polo (geen VW) en een korte broekquote:Op maandag 29 september 2025 13:57 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik had met mijn debiele kop een lentejasje aan
Heel dom
Kon ik hele tijd mee gaan zeulen want ik stikte de moord
Nou ja, mijn keuken meldt 22,0, maar ik ben persoonlijk van mening dat de thermostaat in het midden van de woonkamer gebruikt dient te worden hiervoorquote:
Heb ik ook wel eens gedaanquote:Op maandag 29 september 2025 20:07 schreef StateOfMind het volgende:
21,5
Ik was zojuist het toppunt van luiheid
Had geen zin om op te staan en naar de thermostaat te lopen om te kijken wat de temperatuur was
Dus ik maakte vanaf de bank een foto van de thermostaat, en zoomde vervolgens in op de foto![]()
![]()
![]()
quote:Op maandag 29 september 2025 20:07 schreef StateOfMind het volgende:
21,5
Ik was zojuist het toppunt van luiheid
Had geen zin om op te staan en naar de thermostaat te lopen om te kijken wat de temperatuur was
Dus ik maakte vanaf de bank een foto van de thermostaat, en zoomde vervolgens in op de foto![]()
![]()
![]()
Zon? Ik kan de achterburen niet eens zien zo mistig is het hier.quote:Op dinsdag 30 september 2025 12:07 schreef Nattekat het volgende:
23,5 inmiddels
Zo'n zonnige september is echt een godsgeschenk.
Ik kan het niet strakblauw noemen, maar heel erg ver daarvandaan zit het ook nietquote:Op dinsdag 30 september 2025 12:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Zon? Ik kan de achterburen niet eens zien zo mistig is het hier.
Goh. Grote verschillen in NL dus vandaag.quote:Op dinsdag 30 september 2025 12:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik kan het niet strakblauw noemen, maar heel erg ver daarvandaan zit het ook niet
Is de buurjongen niet aan het vapenquote:Op dinsdag 30 september 2025 12:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Zon? Ik kan de achterburen niet eens zien zo mistig is het hier.
Hahaha nee, dan zouden het de bejaarde buurvrouwen moeten zijn.quote:Op dinsdag 30 september 2025 12:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Is de buurjongen niet aan het vapen
Ik heb daar eigenlijk geen last van, ben van nature een vrijwel altijd opgewekt persoon.quote:Op dinsdag 30 september 2025 13:42 schreef Discombobulate het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk tegen een herfstdip? Ik voel me zo slecht zeg. Vitamine D wel weer mee begonnen, maar voordat dat op peil is duurt wel even een maand of drie.
tot iemand iets zegt wat je niet bevalt en dan schiet je meteen in een woede tantrumquote:Op dinsdag 30 september 2025 14:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik heb daar eigenlijk geen last van, ben van nature een vrijwel altijd opgewekt persoon.
Uhh, dat zou al op peil moeten zijn vlak na de zomer. :/quote:Op dinsdag 30 september 2025 13:42 schreef Discombobulate het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk tegen een herfstdip? Ik voel me zo slecht zeg. Vitamine D wel weer mee begonnen, maar voordat dat op peil is duurt wel even een maand of drie.
Doet je huis goedquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 12:33 schreef Sarabi het volgende:
18,5 benieuwd wanneer de verwarming nodig gaat zijn
Waar heb je het over, schimmel? Toe, er gebeurt niks bij 18,5.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 12:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Doet je huis goed
Er komt volgens mij ook weer beter weer aan
Huh? Ik bedoel een fijn en goed geïsoleerd huisquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 12:56 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Waar heb je het over, schimmel? Toe, er gebeurt niks bij 18,5.
Zodra het hier onder de 19 zakt gaat ie aan.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 12:33 schreef Sarabi het volgende:
18,5 benieuwd wanneer de verwarming nodig gaat zijn
Hier slaat hij meestal aan bij 18. Met een lange broek en trui is dat warm genoeg, dan loop ik nog afentoe op blote voeten om dat het dan even te warm is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zodra het hier onder de 19 zakt gaat ie aan.
Vind dat toch te oncomfortabel.
Ik stook sowieso niet hoger dan 19-20.
Heb geen slimme thermostaat, maar wel een die ik in kan stellen op tijden en dagen.
Dus of het nou doordeweeks is of in het weekend, als ik beneden kom is het al op temperatuur.
20,5quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 14:49 schreef Nattekat het volgende:
De 20,4 is al even dapper stand aan het houden.
Oh zo.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Huh? Ik bedoel een fijn en goed geïsoleerd huis
Haha nee zo had ik er helemaal niet over gedachtquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 15:21 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Oh zo.![]()
Ik dacht "doet je huis goed" als in, goed voor je huis, maar dan sarcastisch.
Ik ben in een jaar van < LOD naar 24 ng/mL gegaan.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 12:01 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Uhh, dat zou al op peil moeten zijn vlak na de zomer. :/
Flink buiten gaan wandelen. Helpt echt.quote:Op dinsdag 30 september 2025 13:42 schreef Discombobulate het volgende:
Weet het ook niet. Als het weer maanden onder de 20 graden blijft buiten dan hoeft het voor mij niet meer.quote:Op dinsdag 30 september 2025 13:42 schreef Discombobulate het volgende:
21,5quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 13:04 schreef StateOfMind het volgende:
Niet voorspeld, maar toch zon(nestralen), op maar de 20,5
Troetelberen, straal
Plattelands dorpje van net geen 800 inwoners, koeien niet meegerekend.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je woont zeker in een soortement van Vinex-wijk
Ik had het niet uitgehouden in de zomer…quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Plattelands dorpje van net geen 800 inwoners, koeien niet meegerekend.
Recht op het zuiden met grote ramen.
Een hel in de zomer, een zegen in deze periode.
Huis uit 1994 meen ik.
Als ik moet kiezen heb ik uiteraard ook liever lagere temperaturen binnen in de zomer.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik had het niet uitgehouden in de zomer…
Zeker niet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als ik moet kiezen heb ik uiteraard ook liever lagere temperaturen binnen in de zomer.
Ik zou met liefde nu al aan het stoken zijn als het in de zomer niet zo heet zou worden binnen.
Vroeg of laat wordt het 29 in de huiskamer.
Geen pretje wekenlang
Stoken voor 1 novemberquote:Op zondag 5 oktober 2025 10:12 schreef StateOfMind het volgende:
19 nu 😱
Maar dat zal in de loop van de dag door de zon nog wel weer oplopen tot 20-20,5
Volgende week nog redelijke temperaturen buiten van 17 tot 18 graden, dus zal het binnen ook nog wel rond de 20 zijn.
Maar het zal niet lang meer duren tot de verwarming aan gaat.
Gokje: de kat woont in een flat 4 hoog.quote:
Dubbel foutquote:Op zondag 5 oktober 2025 10:38 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Gokje: de kat woont in een flat 4 hoog.
Oh A++++++ en Limburg genoteerdquote:
Welke zon?quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:12 schreef StateOfMind het volgende:
19 nu 😱
Maar dat zal in de loop van de dag door de zon nog wel weer oplopen tot 20-20,5
Volgende week nog redelijke temperaturen buiten van 17 tot 18 graden, dus zal het binnen ook nog wel rond de 20 zijn.
Maar het zal niet lang meer duren tot de verwarming aan gaat.
Hele week zon met wolken behalve maandag.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:08 schreef dud0r het volgende:
[..]
Welke zon?
Staat alleen maar regen in de voorspelling.
20 hier.
Hij had het over vandaag.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:17 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hele week zon met wolken behalve maandag.
Waarom niet gewoon op momenten dat je thuis bent gewoon op 19 of 20 graden stoken?quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:02 schreef ChildoftheStars het volgende:
Toen ik vanochtend beneden kwam 14.5
Toen de kachel op 16 want ik was bezig
En nu op 17.5 want ik doe niks (nu heb ik het lekker warm)
Straks gaat hij uit als ik op de bank ga hangen (deken en kruikjes)
Nou zo warm trek ik niet. Dan ben ik comateusquote:Op maandag 6 oktober 2025 16:09 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon op momenten dat je thuis bent gewoon op 19 of 20 graden stoken?
Dat is en aangenaam en het kost ook niet zoveel gas.
Ik ben op die manier in mijn eentje slechts 400-450 kuub gas per jaar kwijt, dat kost je echt de kop niet.
Is toch veel prettiger en mentaal rustiger dan continue in de weer te zijn met dekens en kruiken en zo.
Toen de CV hier een keer een nacht stuk was, was het ook rond de 14-15 in huis en ik ging toen echt helemaal dood. Als je het aankan is het leuk, maar zo niet dan is het een hel.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:02 schreef ChildoftheStars het volgende:
Toen ik vanochtend beneden kwam 14.5
Het went hoor!quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Toen de CV hier een keer een nacht stuk was, was het ook rond de 14-15 in huis en ik ging toen echt helemaal dood. Als je het aankan is het leuk, maar zo niet dan is het een hel.
Dit klinkt wel erg overdreven. Tenzij je een spierziekte ofzo hebt.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Toen de CV hier een keer een nacht stuk was, was het ook rond de 14-15 in huis en ik ging toen echt helemaal dood. Als je het aankan is het leuk, maar zo niet dan is het een hel.
Goh, beeldspraak natuurlijk.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:40 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dit klinkt wel erg overdreven. Tenzij je een spierziekte ofzo hebt.
Wejow ik heb al 2 weken of langer trui aanquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:27 schreef StateOfMind het volgende:
19,5 maar voelt frisser aan.
Polo shirt ook maar ingewisseld voor iets met lange mouwen.
Deze man weetquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:35 schreef Paul het volgende:
[..]
Wejow ik heb al 2 weken of langer trui aan
450 kuub = ¤500.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:09 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon op momenten dat je thuis bent gewoon op 19 of 20 graden stoken?
Dat is en aangenaam en het kost ook niet zoveel gas.
Ik ben op die manier in mijn eentje slechts 400-450 kuub gas per jaar kwijt, dat kost je echt de kop niet.
Is toch veel prettiger en mentaal rustiger dan continue in de weer te zijn met dekens en kruiken en zo.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:53 schreef Newone82 het volgende:
[..]
450 kuub = ¤500.
Is voor heel wat mensen veel geld.
Ik ben dan ook een eindbaasquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:35 schreef Paul het volgende:
[..]
Wejow ik heb al 2 weken of langer trui aan
Dat is ruim onder het gemiddelde jaarlijks verbruik van een alleenstaande.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:53 schreef Newone82 het volgende:
[..]
450 kuub = ¤500.
Is voor heel wat mensen veel geld.
Je hebt het er wel druk mee he?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 18:50 schreef StateOfMind het volgende:
19,5
Eerste week van oktober zit er bijna op en nog steeds geen verwarming aan gehad
Weird flexquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 18:50 schreef StateOfMind het volgende:
19,5
Eerste week van oktober zit er bijna op en nog steeds geen verwarming aan gehad
Absoluut, ik zou ervoor betaald moeten wordenquote:
Zolang de temperatuur overdag niet onder de 19 duikt, blijft ie uit bij deze warmbloedige mofoquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:23 schreef roos94 het volgende:
[..]
Weird flex
We zitten niet in Oymyakon
https://www.bnnvara.nl/ka(...)erekening?theme=geldquote:Belasting op energie stijgt in 2026: wat betekent dat voor jouw energierekening?
De energierekening gaat in 2026 omhoog. Dat komt onder meer doordat de energiebelasting op gas volgend jaar stijgt. Maar dat is niet de enige reden. De netbeheerkosten (oftewel de kosten voor het transporteren van gas en stroom) stijgen én er wordt een korting op de energiebelasting verlaagd. Wat betekent dat volgend jaar voor jouw energierekening?
Dat een gemiddeld huishouden in 2026 een hogere energierekening voor de kiezen krijgt, heeft te maken met veranderingen in de volgende elementen:
• De energiebelasting op gas stijgt, maar de energiebelasting op stroom daalt
• De transportkosten (netbeheerkosten) voor gas en stroom stijgen
• De korting op de energiebelasting wordt verlaagd
Vergelijkingswebsite Energievergelijk.nl heeft voor een gemiddeld huishouden berekend wat de invloed van deze wijzigingen is op de hoogte van de energierekening in 2026.
Duurder uit bij veel gasgebruik, goedkoper uit bij veel stroomgebruik
Daarbij wordt overigens opgemerkt dat huishoudens óók goedkoper uit kunnen zijn. Huishoudens die relatief veel gas verbruiken, zijn duurder uit. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen die stoken op gas en in een oudere, slecht geïsoleerde woning wonen. De stijging van de gaskosten is namelijk hoger dan de daling van de stroomkosten.
Huishoudens die daarentegen relatief veel stroom verbruiken, zijn naar verwachting juist iets goedkoper uit. Dit geldt bijvoorbeeld voor huishoudens die een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning hebben en gebruik maken van een warmtepomp. De daling van de stroomkosten is namelijk hoger dan de stijgende kosten voor netbeheer.
De berekeningen staan wel los van eventuele prijsschommelingen die zich volgend jaar mogelijk aandienen, en uiteraard is de hoogte van jouw energierekening voornamelijk afhankelijk van factoren zoals het type contract en het daadwerkelijke verbruik.
Onderstaande berekeningen betreffen dus puur het effect van fiscale wijzigingen en de stijging van de (vaste) transportkosten die in 2026 van toepassing zijn. We zetten de belangrijkste bevindingen op een rij.
Gas wordt in 2026 duurder: de belasting op gas stijgt volgend jaar
In 2026 stijgt de belasting op gas met 2,7 cent per kuub (m³).
Het huidige belastingtarief op gas is ¤ 0,6996 per m³. In 2026 stijgt dit tarief naar ¤ 0,7267 per m³ gas.
Stroom wordt in 2026 goedkoper: de belasting op stroom daalt volgend jaar
In 2026 daalt de belasting op stroom met 1,2 cent per kilowattuur (kWh).
Het huidige belastingtarief op stroom is ¤ 0,1229 per kWh. In 2026 daalt dit tarief naar ¤ 0,1108 per kWh.
De (vaste) kosten voor netbeheer gaan in 2026 omhoog
Huishoudens betalen een vast bedrag aan netbeheerkosten. Dat zijn kosten die je betaalt voor het transport van stroom en gas naar je woning. Deze kosten zijn vast omdat het bedrag niet afhankelijk is van de hoeveelheid stroom en/of gas die je afneemt.
Wat gaat er in 2026 veranderen? De netbeheerkosten zullen volgend jaar stijgen. Dat komt doordat netbeheerders zoals Enexis, Stedin en Liander het stroomnetwerk moeten uitbreiden en verzwaren. En daarvoor zijn forse investeringen nodig waarvoor de kosten (deels) worden afgewend op consumenten.
De precieze stijging is nog niet bekend, maar toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) voorspelt een stijging van 3,34 procent. Voor een gemiddeld huishouden komt dat naar schatting neer op 25 euro extra per jaar.
De vaste belastingkorting wordt in 2026 verlaagd
Huishoudens met een stroomaansluiting profiteren van een vaste belastingkorting (op je energierekening omschreven als 'vermindering energiebelasting'). Ook dit bedrag is vast, want de korting is niet afhankelijk van je afname.
In 2026 daalt de jaarlijkse belastingkorting met ¤ 6,23. Momenteel krijgen huishoudens jaarlijks een vaste belastingkorting van ¤ 635,19. In 2026 bedraagt deze vaste belastingkorting nog ¤ 628,96 per jaar.
Ik heb toch liever de geur van napalm 's ochtends vroegquote:Op woensdag 8 oktober 2025 07:06 schreef Discombobulate het volgende:
Heerlijk dat kleine beetje warmte nog van de houtkachel als je 's ochtends van bed komt.
De wetten der vloeistofmechanica gelden niet in jouw flat?quote:Op woensdag 8 oktober 2025 11:42 schreef Newone82 het volgende:
19.0
Bovenburen stoken, ook profijt van.
Woon je in een kas ofzo.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 12:35 schreef StateOfMind het volgende:
20
Nog steeds geen verwarming aan gehad.
Lekker voor in de winterquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 12:35 schreef StateOfMind het volgende:
20
Nog steeds geen verwarming aan gehad.
De verwarming uit houden tot de winter ga ik niet redden denk ik, maar als de temperatuur buiten nog een week of 2 zo blijft zoals nu dan moet eind oktober of begin november wel te doen zijn.quote:
Verwarming heb ik nooit uitstaan , thermostaat standaard op 18quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De verwarming uit houden tot de winter ga ik niet redden denk ik, maar als de temperatuur buiten nog een week of 2 zo blijft zoals nu dan moet eind oktober of begin november wel te doen zijn.
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
17 graden
Hopelijk blijft dat voorlopig zo
Ik zet hem op 18 als het moet.quote:
Verwarming nog niet aan gehad tot nu toe.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:36 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Ik zet hem op 18 als het moet.
Op dit moment staat de boel weer uit want het is veel te warm. (buiten)
Stond geloof ik nu op 19,5.
Erg jammer dit, want bij mij is het vanavond al afgekoeld naar 20,5.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:58 schreef StateOfMind het volgende:
Had het niet meer verwacht, maar ik zag zojuist dat het nu 21 graden is binnen
Zonder verwarming dus voor de duidelijkheid.
Niet slecht voor bijna 12 oktober
Haquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Erg jammer dit, want bij mij is het vanavond al afgekoeld naar 20,5.
Wel met de kanttekening dat de twee slimme thermometers 20,9 en 20,8 tonen, wat impliceert dat mijn thermostaat naar beneden afrondt.quote:
Wat voor luchtontvochtigers?quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:01 schreef deadly_kiss het volgende:
22.0
Vorige winter een luchtontvochtiger gekocht, dit scheelt echt bijzonder meer dan ik had verwacht. Ik heb nu bijvoorbeeld op zolder 2 flinke wassen uithangen Wat enorm veel vocht afgeeft, toch voelt het comfortabel.
En de machine hebben we eigenlijk met opzet met te weinig vermogen gekocht vanwege het verbruik...als die het niet zou trekken hadden we er een 2e bij gekocht. Maar dit hoeft niet!
Wij "mogen" van onszelf altijd pas na 1nov gaan stoken... in 12jaar in deze woning maar 1x eerder aangezet.
Hoe komt het zo vochtig bij jullie in huis? Ventileren jullie wel voldoende?quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:01 schreef deadly_kiss het volgende:
22.0
Vorige winter een luchtontvochtiger gekocht, dit scheelt echt bijzonder meer dan ik had verwacht. Ik heb nu bijvoorbeeld op zolder 2 flinke wassen uithangen Wat enorm veel vocht afgeeft, toch voelt het comfortabel.
En de machine hebben we eigenlijk met opzet met te weinig vermogen gekocht vanwege het verbruik...als die het niet zou trekken hadden we er een 2e bij gekocht. Maar dit hoeft niet!
Wij "mogen" van onszelf altijd pas na 1nov gaan stoken... in 12jaar in deze woning maar 1x eerder aangezet.
Bij mij ook, maar dat komt door mijn droge humorquote:Op zondag 12 oktober 2025 20:47 schreef Nattekat het volgende:
Bij mij in huis is de lucht in de winter ook juist irritant droog altijd
21,5quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:53 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Bij mij ook, maar dat komt door mijn droge humor
20,5
Nee, nog niet stokendquote:Op zondag 12 oktober 2025 21:53 schreef bleiblei het volgende:
Stoken jullie al?
Bij ons is de verwarming nog niet aan geweest sinds maart ofzo. En het is nu 18 a 19graden binnen. Begint wel koudig te worden, dus ergens komende weken gaat de verwarming denk ik wel aan.
Edit: ah, meesten hebben zo te lezen verwarming nog uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |