Toch nog even hierquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:46 schreef NailQueen het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Nog even de Netta video voor de sfeer. Het is eigenlijk wel duidelijk dat ze het dit jaar wist maar ik kan er om lachen
Als het goed is nu wel een reeks.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:47 schreef NailQueen het volgende:
Ik dacht dat ik op 'Nieuw deel openen' had geklikt. Maar hij reeks hem niet
De VS doen blijkbaar ook meequote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:18 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Scheelt al dat Azerbaijan niet aan deze onzin meedoet, nu Servië nog. Al hebben die al wel een artiest gekozen.
Ja, die sturen deze hansworst hebben ze aangekondigd.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:55 schreef Slobeend het volgende:
[..]
De VS doen blijkbaar ook mee.
Het is meer dan eerst, maar kan net zo goed weer lekker uitstellen zijn tot het te laat is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:58 schreef Greys het volgende:
[ x ]
We will see en daarna will we see some more. Ofzo. Kennelijk.
I have persoonlijk wel seen enough de laatste jaren, maar anderen nog niet misschien. Ach ja.
Nou ja, ik zal de laatste zijn om Martin Green en de EBU te steunen, maar als bijv. Netanyahu volgende maand opbokt en de oorlog in Gaza wordt beëindigd, dan heb je wat dat betreft weinig grond om ze te weigeren. Nog even los van het hele poltieke stemmenkapen natuurlijk.... dus ik snap ergens wel dat ze hun kruit zo lang mogelijk droog willen houden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:58 schreef Greys het volgende:
[ x ]
I have persoonlijk wel seen enough de laatste jaren, maar anderen nog niet misschien. Ach ja.
Hij heeft een nieuwe bril nodig met nog sterkere glazen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:58 schreef Greys het volgende:
[ x ]
Vorig jaar deden ze ook niks toen alles zoals nu nog in volle gang was. Het jaar ervoor ook niet. Dus dit 'we zullen zien' en dat ze daarna nog wat verder zien is puur voor de bühne. Tenminste, ik heb er nul geloof meer in, anders hadden ze vorig jaar en het jaar ervoor al ingegrepen toch.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:57 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Nou ja, ik zal de laatste zijn om Martin Green en de EBU te steunen, maar als bijv. Netanyahu volgende maand opbokt en de oorlog in Gaza wordt beëindigd, dan heb je wat dat betreft weinig grond om ze te weigeren. Nog even los van het hele poltieke stemmenkapen natuurlijk.... dus ik snap ergens wel dat ze hun kruit zo lang mogelijk droog willen houden.
Ik verwacht niet dat de EBU Israel gaat uitsluiten als ze wel gewoon welkom zijn bij andere events zoals in de sportwereld.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Vorig jaar deden ze ook niks toen alles zoals nu nog in volle gang was. Het jaar ervoor ook niet. Dus dit 'we zullen zien' en dat ze daarna nog wat verder zien is puur voor de bühne. Tenminste, ik heb er nul geloof meer in, anders hadden ze vorig jaar en het jaar ervoor al ingegrepen toch.
Ik verwacht het ook niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat de EBU Israel gaat uitsluiten als ze wel gewoon welkom zijn bij andere events zoals in de sportwereld.
quote:De vakbond van Italiaanse voetbaltrainers AIAC roept op tot het weren van Israël bij internationale competities. Aanleiding daarvoor is de aanhoudende oorlog in Gaza.
Dat doet de vakbond ruim twee weken voor het WK-kwalificatieduel tussen Italië en Israël. In een brief aan de Italiaanse voetbalbond schrijft de AIAC: "Israël moet stoppen. Het voetbal kan daar iets aan doen." AIAC is een van de eerste organisaties in het voetbal die zich openlijk uitspreekt tegen de oorlog.
De brief, waarin om een schorsing van Israël als deelnemer aan het WK-kwalificatietoernooi wordt verzocht, is ook doorgestuurd naar de Europese voetbalbond UEFA en de wereldvoetbalbond FIFA.
"Het bestuur van AIAC is unaniem van mening dat, gegeven de dagelijkse bloedbaden die ook al honderden voetballers en trainers het leven hebben gekost, het legitiem is, zelfs een plicht, aan dit verzoek de prioriteit te geven", zo luidt de verklaring van AIAC.
Zou mooi zijn als Hongarije terug zou kunnen keren, toch altijd wel fijne inzendingen en voorronde.quote:Hungary: Opposition Leader wants the country back in Eurovision!
Hungary hasn’t been part of the Eurovision Song Contest since its withdrawal, after the 2019 contest, and since then, there have been no news regarding Eurovision from the country, not even any rumours about a possible return.
Despite the official explanation regarding the withdrawal from Eurovision 2020, a great amount of people, both in and out of Hungary, say that this is an action of Orbán’s ultra-conservative government. MTVA, the country’s public broadcaster, said at that time, that they would rather support the local talents that will come out of A Dal (the contest that the country used as a national final for Eurovision) and that they would use the whole budget that was supposed for the Contest, in this action.
Back in the present, Hungary is a little less than a year away from its Parliamentary Elections in April 2026, with Viktor Orbán and his conservative party, Fidesz, having dropped to 39% in the polls.
On the other hand, the Leader of the Opposition Party, Péter Magyar (member of the European People’s Party) and his centre-right party, Tisza, have risen to 46%.
Ik meen me te herinneren dat ze in de ESF-week hadden aangegeven voor minimaal drie jaar terug te keren, en dan de zaak te evalueren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:25 schreef NailQueen het volgende:
Dat Montenegro weer meedoet verbaast me toch een beetje.
Dit jaar ging hun rentree nou niet van een leien dakje. Hun deelname zag er daarom niet rooskleurig uit. Maar respect dat ze niet opgeven.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:44 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat ze in de ESF-week hadden aangegeven voor minimaal drie jaar terug te keren, en dan de zaak te evalueren.
Verdamme ik was jullie net gaan volgen op instagramquote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:28 schreef Greys het volgende:
Hier ook even ter info.
We blijven elkaar gewoon hier 'zien' uiteraard!
Edit: oh je ziet hier niet het hele ding. Er staat dus dat we elkaar nog op evenementen en het forum zullen zien en liefs van Corrie en Miranda.
[ x ]
Heel, heeeeeeeel erg bedankt voor de tijd en moeite die jullie in dat account gestopt hebben.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:28 schreef Greys het volgende:
Hier ook even ter info.
We blijven elkaar gewoon hier 'zien' uiteraard!
Edit: oh je ziet hier niet het hele ding. Er staat dus dat we elkaar nog op evenementen en het forum zullen zien en liefs van Corrie en Miranda.
[ x ]
Absoluut!quote:Op woensdag 27 augustus 2025 22:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Heel, heeeeeeeel erg bedankt voor de tijd en moeite die jullie in dat account gestopt hebben.
En we blijven elkaar hier zien
Ik vond Chains on You een fijn nummer, haar inzending voor de voorronde van vorig jaar wat minder. Ik denk wel dat Cyprus de meeste kans heeft op succes met een uptempo zangeres, kijkende naar hun track history.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 12:05 schreef NailQueen het volgende:
Ik kan niet echt een bron vinden maar er gaan geruchten rond dat Cyprus intern gekozen heeft voor Athena Manoukian. Zij zou oorspronkelijk in 2020 voor Armenië gaan met Chains on You. Vorig jaar deed ze nog een gooi in de Armeense voorronde. Athena heeft Griekse bloed dus het is niet onmogelijk maar het kan ook een wishful thinking zijn onder de fans.
San Remo is ondertussen ook bevestigd toch? Met een finale op 28 februari, en hun aanwezigheid lijkt me een formaliteit.quote:Op zondag 31 augustus 2025 16:07 schreef Momo het volgende:
Nog aantal bevestigde landen:
ESF / [2026] Zweden: Melodifestivalen #1
ESF / [2026] Oekraïne: Vidbir #1
ESF / [2026] Finland: Uuden Musiikin Kilpailu #1
ESF / [2026] Luxemburg: Luxembourg Song Contest #1
Kan een mod het Finland topic TT aanpassen, nu ik het niet meer zelf kan![]()
België en Italië hebben nog geen officieel bevestiging van deelname.
Ja zal een formaliteit zijn maar nog geen officiële bevestiging van deelname.quote:Op zondag 31 augustus 2025 18:09 schreef Fred_B het volgende:
[..]
San Remo is ondertussen ook bevestigd toch? Met een finale op 28 februari, en hun aanwezigheid lijkt me een formaliteit.
Ik zag ook al een gerucht langskomen dat Tommy Cash mee ging doen.
Ik meende dat de RAI nog niet bevestigd heeft dat Sanremo gebruikt wordt als selectie voor ESF. Waardoor er een piepkleine optie ontstaat dat ze een groot talent als Annalisa of Irama een vrije kaart gevenquote:Op zondag 31 augustus 2025 18:09 schreef Fred_B het volgende:
[..]
San Remo is ondertussen ook bevestigd toch? Met een finale op 28 februari, en hun aanwezigheid lijkt me een formaliteit.
Ik zag ook al een gerucht langskomen dat Tommy Cash mee ging doen.
Ze zijn met Slimane en Louane vorige 2 jaar ook daar echt goed bezig met grote namen. Ken deze niet maar altijd tof als een grote naam mee wil doen aan het ESF.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:44 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Er gaat duidelijk gerucht in Frankrijk dat Vianney voor het land zou deelnemen, best grote artiest in Frankrijk, zat in jury van The Voice laatste jaren.
We kunnen hem ook gewoon Die kleine van Vianney noemen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:47 schreef Fred_B het volgende:
Vianney is blijkbaar 175 cm groot, dus het is niet “die lange van Vianney”.
Maar ik lees dat zijn achternaam Bureau is, en daar kunnen @:strani en ik toch wel iets mee.
Go Sloveniëquote:Op woensdag 3 september 2025 14:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Lijkt erop dat Slovenië gaat afhaken.
Nooit een deuk in een pakje boter geslagen verder, maar de boot begint wel een beetje teveel naar het Westen over te hellen zo.quote:Op woensdag 3 september 2025 15:46 schreef molloot200 het volgende:
En het is oprecht een pijnlijk verlies. Sinds 2001 zijn ze er elk jaar bij geweest. Sinds 1993 hebben ze alleen de edities van 1994 en 2000 gemist.
Slovenië heeft, behalve naast een leuk snoepreisje, weinig te verliezen. Maar het zou jammer zijn als we alweer een Oost Europeesland verliezen. Van Servië is ook maar de vraag of ze meedoen. Ik vind het al knap dat Montenegro gewoon weer van de partij is.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Lijkt erop dat Slovenië gaat afhaken.
Ze zijn nog niet weg natuurlijk. Het ESF blijft goedkope TV, en de reiskosten van Slovenië naar Oostenrijk zullen ook wel meevallen, dus dan zou het een principiële keuze moeten zijn. Die ik op zich wel zou kunnen begrijpen, maar evengoed zou het me weinig verbazen als ze, net als niet nader te noemen andere boze omroepen in de voorbije jaren, uiteindelijk gewoon bij het kruisje tekenen.quote:Op woensdag 3 september 2025 18:23 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Slovenië heeft, behalve naast een leuk snoepreisje, weinig te verliezen. Maar het zou jammer zijn als we alweer een Oost Europeesland verliezen. Van Servië is ook maar de vraag of ze meedoen. Ik vind het al knap dat Montenegro gewoon weer van de partij is.
quote:RAI and the city of Sanremo have reached an agreement, enabling the formal announcement of the 76th edition of the Festival della canzone italiana.
The Italian broadcaster RAI and Sanremo have secured an agreement which will see the Festival della canzone italiana remain in Sanremo until at least 2028. Under the terms of the agreement, the competition will be held in Sanremo for the next three editions with the option for a further two year agreement.
The announcement means the formal confirmation of the Festival di Sanremo 2026, which will be held between February 24 and February 28, 2026. There had been heated debate between RAI and Sanremo, after RAI had to participate in a tender process for the first time to organise the Festival di Sanremo, details of the tender caused public debate regarding the future of the contest. During the most heated parts of the debate between the broadcaster and Sanremo, RAI was reported to be actively looking for potential other venues to host the Festival della canzone italiana.
Details as to whether RAI will use Sanremo to determine the Italian representative for the Eurovision Song Contest 2026, are expected to be revealed in the coming weeks.
Lucio Corsi represented Italy at the Eurovision Song Contest 2025 with “Volevo essere un duro”. He finished 5th, scoring a total of 256 points.
Maandag liet de EBU nog weten dat "nog geen enkel land tegen deelname van Israël was" maar Slovenië heeft dit in juli dus al laten weten.quote:Op donderdag 4 september 2025 15:16 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Probleem ligt dus echt bij Israël voor Slovenië.
Vertaling: Geen enkel land wat veel geld investeert in het festival en die we niet kunnen verliezen is tegen de deelname van Israël (Duitsland)quote:Op donderdag 4 september 2025 17:14 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Maandag liet de EBU nog weten dat "nog geen enkel land tegen deelname van Israël was" maar Slovenië heeft dit in juli dus al laten weten.
[ x ]
quote:Spain: Minister of Culture warns of withdrawal unless Israel is banned
Spanish Culture Minister and Sumar spokesperson Ernest Urtasun has opened the door to Spain pulling out of the Eurovision Song Contest 2026 if Israel is not expelled. Speaking on La hora de La 1 on TVE, Urtasun questioned Israel’s place in the competition and stressed that Spain has already asked for its removal. He specifically stated:
“If that doesn’t happen measures will have to be taken.”
Although the final decision rests with Spain’s broadcaster RTVE, Urtasun suggested Spain could follow Slovenia’s lead. RTV Slovenia has already declared it will withdraw from next year’s contest if Israel remains on the lineup.
Eurovision has been caught up in political tensions ever since the 2025 contest in Basel. Spanish Prime Minister Pedro Sánchez previously called on the European Broadcasting Union (EBU) to exclude Israel, pointing to the precedent set with Russia after its invasion of Ukraine.
Now, with public protests mounting and several broadcasters hinting at withdrawal, Eurovision 2026 faces one of the biggest crises in its history. The EBU has already extended its penalty-free withdrawal deadline to December, when a final decision on Israel’s participation is expected at the General Assembly.
Spain’s possible exit adds to the uncertainty. If RTVE sides with Urtasun’s position, another major broadcaster could step away, raising the stakes for what may become a defining moment in Eurovision’s future.
https://eurovisionfun.com(...)ss-israel-is-banned/
Gaat denk ik nog wel een heel gedoe worden, Duitsland, Oostenrijk en Italië staan juist pal achter Israël.quote:Op maandag 8 september 2025 21:01 schreef molloot200 het volgende:
Go IJsland, Slovenië en SpanjeHoop dat Nederland volgt maar ik denk dat dat wishful thinking is
Had eigenlijk Ierland ook wel verwacht, gezien de politiek en algemene stemming daarquote:Op maandag 8 september 2025 21:01 schreef molloot200 het volgende:
Go IJsland, Slovenië en SpanjeHoop dat Nederland volgt maar ik denk dat dat wishful thinking is
Dat is natuurlijk waar de EBU op hoopt, dat het in december voorbij is. Ik hoop alleen dat men niet zo naIef is dat men dan vrolijk weer de weg vrijmaakt voor een manipulatie van de televote door Netanyahu en coquote:Op woensdag 10 september 2025 16:50 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
[ afbeelding ]
Dan maar hopen dat dat conflict tussen die deugnieten van Hamas en Netanyahu met zijn malle fratsen snel eindigt en alle neuzen weer dezelfde kant op wijzen!
Ik had heel eerlijk gezegd NL eigenlijk al lang verwacht in dit rijtje. Misschien had ik ze stiekem wel als eerste verwacht. AvroTros leek een tijdje wat sterkere standpunten te durven innemen namelijk.quote:Op maandag 8 september 2025 21:01 schreef molloot200 het volgende:
Nee, dat verwacht ik ook niet en daar baal ik van.quote:Op donderdag 11 september 2025 13:55 schreef NailQueen het volgende:
Als de AVROTROS zich al niet terugtrok vanwege de diskwalificatie, dan verwacht ik niet dat nu ook gaan doen.
Irelande Douze Pointe!quote:Op donderdag 11 september 2025 13:39 schreef Cee het volgende:
Ierland is OUT als Israël meedoet:
https://x.com/eirevisionpod/status/1966103628881731880?s=46
Het gaat gewoon om de financiën hè. Als ze enig karakter hadden gehad, zouden ze dit jaar al niet meer hebben deelgenomen.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:08 schreef Hamlapjes het volgende:
En bij AVROTROS weten ze natuurlijk ook dat ze door ons kabinet knetterhard gecanceld worden als ze alleen al zouden dreigen om niet deel te nemen als Israël mee mag doen.
34 landen is wel het minimum voor twee semi’s. Dan heb je 14 landen per semi, waarvan er dus 4 afvallen. Met 3 gekwalificeerde landen ertussen, heb je dan 17 optredens.quote:
We zitten nu al enkele jaren structureel op 37 deelnemers. Op deze manier zakken we ruim door die ondergrens heen.quote:Op donderdag 11 september 2025 16:14 schreef Fred_B het volgende:
[..]
34 landen is wel het minimum voor twee semi’s. Dan heb je 14 landen per semi, waarvan er dus 4 afvallen. Met 3 gekwalificeerde landen ertussen, heb je dan 17 optredens.
10 van de 14 die doorgaan is al vrij onnozel. Maar 10 van de 13 of 12 wordt wel heel treurig.
Er is niet zo veel speling inderdaad. Al kan de EBU misschien nog landen lokken om (opnieuw) deel te nemen, om zo twee semi’s mogelijk te maken.quote:Op donderdag 11 september 2025 16:20 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
We zitten nu al enkele jaren structureel op 37 deelnemers. Op deze manier zakken we ruim door die ondergrens heen.
Ik denk niet dat de EBU staat te springen om zo'n laatste scenario. Waar ze het dan natuurlijk wel zelf naar gemaakt hebben.quote:Op donderdag 11 september 2025 16:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Er is niet zo veel speling inderdaad. Al kan de EBU misschien nog landen lokken om (opnieuw) deel te nemen, om zo twee semi’s mogelijk te maken.
Bij alles onder de 30 landen wordt hele concept van een kwalificatie-procedure onnodig. Mochten er 32 ofzo meedoen, dan wordt het misschien iets als één semi, waarin er 20 van de 26 kwalificeren en één coveravond als in San Remo of zoiets om de andere avond te vullen.
De vraag is, wie koopt daar kaartjes voor.quote:Op donderdag 11 september 2025 16:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Er is niet zo veel speling inderdaad. Al kan de EBU misschien nog landen lokken om (opnieuw) deel te nemen, om zo twee semi’s mogelijk te maken.
Bij alles onder de 30 landen wordt hele concept van een kwalificatie-procedure onnodig. Mochten er 32 ofzo meedoen, dan wordt het misschien iets als één semi, waarin er 20 van de 26 kwalificeren en één coveravond als in San Remo of zoiets om de andere avond te vullen.
@NailQueen en ik sowieso.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:43 schreef Cee het volgende:
[..]
De vraag is, wie koopt daar kaartjes voor.
Dit is toch gewoon de voorronde van San Marino? Ach prima ik ga wel mee.quote:Op donderdag 11 september 2025 18:13 schreef Fred_B het volgende:
[..]
@:nailqueen en ik sowieso.
Numidia namens Nederland met een poeptrage versie van Euphoria![]()
Valentina Monetta namens San Marino met een live verkrachting van Non Ho L’età![]()
Een onduidelijke Serviër met een baard die denkt dat hij Zeljko Joksimovic is![]()
Dan heeft de EBU een groot probleem. Het betekent namelijk organisatorisch en productioneel een dikke aanpassing omdat er dan geen 2 halve finales meer nodig zijn.quote:
Turkije en Hongarije weer uitnodigen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 00:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dan heeft de EBU een groot probleem. Het betekent namelijk organisatorisch en productioneel een dikke aanpassing omdat er dan geen 2 halve finales meer nodig zijn.
Twee landen die zelf niet willen meedoen? Dat helpt vast.quote:Op vrijdag 12 september 2025 01:11 schreef superniger het volgende:
[..]
Turkije en Hongarije weer uitnodigen.
De editie van vorig jaar mislukte op het moment dat Israël wederom alle ruimte kreeg om met een politiek gemanipuleerde stemactie te komen die het speelveld voor de rest oneerlijk maakte. Alleen dat zou al reden voor de EBU moeten zijn om Israël een jaar op de strafbank te zetten. Dan hoef je nog niet eens wat te zeggen over oorlog, genocide etc.quote:Op vrijdag 12 september 2025 07:51 schreef Sableheart het volgende:
Toch blijft het interessant wat wel en wat niet tot een boycot leidt.
Twee jaar geleden was er een editie met massale protesten, waarbij het gedrag van de Israelische delegatie een belangrijke rol speelde in het algemene gevoel dat er een totaal mislukte editie was georganiseerd. De situatie in Gaza speelde al, maar alle omroepen deden braaf weer mee, zelfs Nederland, die toch echt wel reden hadden om daar serieus aan te twijfelen.
De afgelopen editie was een stuk beter dan die van twee jaar terug. De problemen achter de schermen waren grotendeels opgelost. Toegegeven, de televote situatie was nog steeds een grote zorg, maar overall heeft de EBU wel duidelijke verbeteringen laten zien.
Eerdere grote boycotten (1970) hadden duidelijk te maken met het songfestival zelf. Het festival lijkt echter te groot te zijn geworden voor omroepen om op het festival zelf met een boycott bij te sturen. Nu is het alleen de geopolitieke situatie en bijbehorende druk van de publieke opinie die het verschil maakt.
Ik ken de precieze formule niet, maar landen dragen financieel bij (onder meer) op basis van het GDP van elk land. Dat is van Duitsland 3x hoger dan dat van Spanje, dus we kunnen er wel vanuit gaan dat Duitsland de grootste sponsor van het ESF is.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:24 schreef Em31 het volgende:
Vreemd trouwens dat je dan af en toe leest dat uitsluiting niet kan, want dan raken ze Duitsland kwijt. Maar Spanje als big 5 land dan? Waarom weegt dat minder zwaar.
Ahh oké dat wist ik niet, dat maakt het wat logischer. Al zou het alsnog niet uit moeten maken, maar helaas kan je ook wel met zekerheid zeggen dat dit soort landen ook nooit gediskwalificeerd zouden worden.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:34 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik ken de precieze formule niet, maar landen dragen financieel bij (onder meer) op basis van het GDP van elk land. Dat is van Duitsland 3x hoger dan dat van Spanje, dus we kunnen er wel vanuit gaan dat Duitsland de grootste sponsor van het ESF is.
Toch denk ik dat het wel een behoorlijke klap is als één van de big 5 zich terugtrekt. Financieel, maar zeker qua beeldvorming.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:34 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik ken de precieze formule niet, maar landen dragen financieel bij (onder meer) op basis van het GDP van elk land. Dat is van Duitsland 3x hoger dan dat van Spanje, dus we kunnen er wel vanuit gaan dat Duitsland de grootste sponsor van het ESF is.
Ik meende gelezen te hebben dat Duitsland het meest betaald van allemaal.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:24 schreef Em31 het volgende:
Vreemd trouwens dat je dan af en toe leest dat uitsluiting niet kan, want dan raken ze Duitsland kwijt. Maar Spanje als big 5 land dan? Waarom weegt dat minder zwaar.
quote:Op vrijdag 12 september 2025 11:08 schreef molloot200 het volgende:
Maar dat van Duitsland zijn toch ook nog slechts de geruchten of verwachtingen? We hebben van Duitsland nog helemaal geen statement gehad over wat ze zouden doen als Israël uitgesloten wordt zoals we dit wel hebben van een Ierland of Slovenië (maar dan andersom uiteraard).
https://www.thenationalne(...)stine-italy-germany/quote:Amir Alon, a former member of Israel’s Eurovision delegation has claimed that the public broadcasters of Italy and Germany have threatened to withdraw from next year’s Eurovision Song Contest if Israel is excluded without clear legal grounds, according to the website Eurovision Fun.
Italy and Germany are reportedly backing Israel's public broadcaster Kan, which maintains editorial independence from the Israeli government.
Speaking to Israel’s N12News, Alon said: “As long as the war in Gaza continues and images of the conflict reach European audiences, it will be difficult for countries like Italy and Germany to publicly defend Israel. These two countries are among the contest’s top financial contributors, are in direct communication with the EBU and support Kan. If Kan is excluded, they have threatened to leave the contest as well — something the EBU wants to avoid.”
De EBU zit in een spagaat.quote:Op vrijdag 12 september 2025 11:46 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
https://www.thenationalne(...)stine-italy-germany/
Ik neem alles terug, AVROTROSGODENquote:Op donderdag 11 september 2025 15:08 schreef Hamlapjes het volgende:
En bij AVROTROS weten ze natuurlijk ook dat ze door ons kabinet knetterhard gecanceld worden als ze alleen al zouden dreigen om niet deel te nemen als Israël mee mag doen.
Nu België nog, want die gingen ook al hard in net na het festival.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:11 schreef Greys het volgende:
Daar zijn ze dan alsnog gelukkig.
Kennelijk. Hupsakee. Heel goed.
[ x ]
Ik verwacht er ook nog wel een paar.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:26 schreef Cyan9 het volgende:
Het domino effect mag nog wel even doorgaan.
Ja, het was al behoorlijk aan het broeien. Ik verwacht ook dat er nog wel wat gaat komen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:28 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik verwacht er ook nog wel een paar.
Misschien hebben ze een volgorde afgesproken onderling.
Want ik had NL dus eigenlijk al eerder verwacht. Je kon voelen dat er iets ging gebeuren.
Het houdt op een bepaald moment wel op natuurlijk. Nederland en Spanje staan beide ergens tussen de 4e en 7e plaats als het gaat om financiële bijdragen, en samen is het ook 10% van het aantal kijkers. Als er nog meer landen volgen, ontkom je er niet aan om één land te verwijderen in plaats van een heleboel.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:32 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Nou we gaan dus niet want ik zie de ebu israel er niet uit wippen. De avrotros kan misschien beter focussen op eigen inzending.
Nee joh. Zeker niet. Dan hadden ze het de afgelopen week moeten doen. Nu lopen ze mee met Ierland, Spanje, Slovenië en IJsland. Ik ben trots op die landen. Ik ben wel blij met deze stap. Goed zo AvroTros. Fijn dat jullie ook eindelijk mee gaan.quote:
Aan de andere kant zijn de politieke verhoudingen in al die landen wel anders dan hier, men is daar al een stuk kritischer op Israël dan onze regering. In die zin neemt AVROTROS een stap die meer tegen de stroom ingaat en dus ook wel lastiger is om te nemen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:39 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Nee joh. Zeker niet. Dan hadden ze het de afgelopen week moeten doen. Nu lopen ze mee met Ierland, Spanje, Slovenië en IJsland. Ik ben trots op die landen. Ik ben wel blij met deze stap. Goed zo AvroTros. Fijn dat jullie ook eindelijk mee gaan.
Ok, vooruit. dan ben ik een klein beetje trots.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:44 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn de politieke verhoudingen in al die landen wel anders dan hier, men is daar al een stuk kritischer op Israël dan onze regering. In die zin neemt AVROTROS een stap die meer tegen de stroom ingaat en dus ook wel lastiger is om te nemen.
Wat dacht je van EUvision zonder Israëlquote:Op vrijdag 12 september 2025 12:45 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ok, vooruit. dan ben ik een klein beetje trots.
Gaan we nu meedoen aan Intervision?
Wat heeft het voor nut? De televote winnaar is al bekend en de jurywinnaar gaat winnen. Dus wat maakt een eigen inzending nog echt uit.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:32 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Nou we gaan dus niet want ik zie de ebu israel er niet uit wippen. De avrotros kan misschien beter focussen op eigen inzending.
Laat mij nou gewoon persoonlijk lekker wél trots zijn op AvroTros.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:39 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Nee joh. Zeker niet. Dan hadden ze het de afgelopen week moeten doen. Nu lopen ze mee met Ierland, Spanje, Slovenië en IJsland. Ik ben trots op die landen. Ik ben wel blij met deze stap. Goed zo AvroTros. Fijn dat jullie ook eindelijk mee gaan.
Ik denk dat Geert Wilders ook nog wel een punt daarvan gaat maken met de verkiezingen die eraan komen. Al het geld weg voor publieke omroepen etc.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:13 schreef Greys het volgende:
[..]
Laat mij nou gewoon persoonlijk lekker wél trots zijn op AvroTros.Ik denk zelf namelijk dat er meer gebeurd en besproken is achter de schermen door de landen onderling de afgelopen maanden dan wij weten.
Dit is best een heel grote stap voor AvroTros hoor, zeker als je kijkt naar wie de grootste partij is in dit land en diens standpunt qua Israël en waarvan AvroTros politiek gezien dus wellicht nogal afhankelijk is voor de toekomst. Ja. Dit is ballen tonen. Het had eerder gemogen, vorig jaar bv, maar ik ben trots op ze.
Dit zijn overwegend ook de landen die twee jaar geleden al veel moeite hadden met de houding van de Israëlische delegatie, toch?quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:23 schreef Fred_B het volgende:
Dit hadden ze natuurlijk vorig jaar al moeten doen, in plaats van dat geneuzel over “verbeteringen” achter de schermen. Maar desondanks goed dat ze zich aansluiten bij de groep landen die klaar zijn met het ESF in de vorm van de voorbije twee jaar.
Wilders is toch veel geschreeuw en weinig inhoud. (offtopic)quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk dat Geert Wilders ook nog wel een punt daarvan gaat maken met de verkiezingen die eraan komen. Al het geld weg voor publieke omroepen etc.
quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit zijn overwegend ook de landen die twee jaar geleden al veel moeite hadden met de houding van de Israëlische delegatie, toch?
Ja, verwacht ook nog wel dat heel Scandinavië zich hierbij gaat aansluiten inclusief Finland en nog Belgiëquote:Op vrijdag 12 september 2025 13:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit zijn overwegend ook de landen die twee jaar geleden al veel moeite hadden met de houding van de Israëlische delegatie, toch?
Nog een of twee landen die hetzelfde doen en Eurovision heeft nog maar 1 halve finale ipv 2. Dus ik wens de EBU veel succes met Israël dan.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:32 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Wij worden wel een beetje als gidsland gezien hierin, juist omdat we een (extreem)rechtse regering hebben. Je zag ook dat toen die Veldkamp de situatie in Gaza aankaartte binnen de Europese Unie hij best veel bijval kreeg. Landen durven zich bij Nederland aan te sluiten omdat we (helaas) niet meer worden gezien als heel liberaal.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:13 schreef Greys het volgende:
[..]
Dit is best een heel grote stap voor AvroTros hoor, zeker als je kijkt naar wie de grootste partij is in dit land en diens standpunt qua Israël en waarvan AvroTros politiek gezien dus wellicht nogal afhankelijk is voor de toekomst. Ja. Dit is ballen tonen. Het had eerder gemogen, vorig jaar bv, maar ik ben trots op ze.
Wel uiteindelijk een verschil in doelgroep, maar ja het is ook wachten op de AVROTROS zijn JODENHATERS tweet van Yesilgöz.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk dat Geert Wilders ook nog wel een punt daarvan gaat maken met de verkiezingen die eraan komen. Al het geld weg voor publieke omroepen etc.
Dat zou mooi zijn want Geerts Israel standpunten zijn helemaal niet zo populair onder Hut Volk.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Dikke kans van.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ach dan is RTL er wel om het ESF over te nemen. Lekker puh voor hem.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Wilders heeft een beetje last van waar Trump ook last van heeft: extreemrechts is én heel erg pro-Israël én heel erg antisemitisch. Die onlogische cocktail zorgt voor redelijk wat verdeeldheid onder de achterban.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn want Geerts Israel standpunten zijn helemaal niet zo populair onder Hut Volk.
Laten we Portugal ook niet vergeten.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:20 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, verwacht ook nog wel dat heel Scandinavië zich hierbij gaat aansluiten inclusief Finland en nog België
Oh god ja...quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:22 schreef Em31 het volgende:
[..]
Wel uiteindelijk een verschil in doelgroep, maar ja het is ook wachten op de AVROTROS zijn JODENHATERS tweet van Yesilgöz.
quote:De VRT laat in een persmededeling weten "het standpunt van de landen die afhaken van deelname aan het Eurovisiesongfestival te delen en te ondersteunen".
"Het is RTBF dat in 2026 België vertegenwoordigt, het is dus niet aan VRT om zich over deelname uit te spreken. VRT herhaalt dat ze van organisator EBU een krachtig signaal verwacht. Als dat signaal niet krachtig genoeg is, behoudt VRT zich het recht om het Songfestival niet langer uit te zenden."
Ja, waarom?quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:30 schreef Giggio het volgende:
#saneerdeNPO is al trending omdat...
#TeamAvroTros
Het 'mooie' is dat de mensen die normaal altijd op de socials de bek vol hadden van dat 'woke feestje' en er niks aan vonden nu allemaal krijsen omdat 'we' misschien niet meer meedoen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:58 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Ja, waarom?
Omdat we niet meer mee willen doen aan iets wat volgens heel rechts Nederland een geldverslindend, vol vriendjespolitiek woke feestje is?
Dat wilde hij volgens mij toch al, dus wat dat betreft maakt het niet zo veel uit.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben er blij mee.quote:Op vrijdag 12 september 2025 13:32 schreef Em31 het volgende:
Dat de AVROTROS die inmenging bevestigt is misschien wel het opvallendst, want dat zou voor de EBU nog de makkelijkste manier zijn om ze te weren.
Ik vraag me af of die genoemde boycot van Duitsland officieel is of alleen een 'rumor'. Misschien is Duitsland ook wel blij dat andere landen nu de kolen uit het vuur halen, zodat ze straks 'gewoon mee kunnen doen' om het festival te redden in het geval Israël door de EBU wordt gewipt.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:43 schreef Dutchguy het volgende:
Dit voelt als zo'n doodlopende weg want Duitsland heeft al aangegeven niet mee te doen als Israël becoycott wordt. Daarmee vervalt ook een groot stuk financiering. Ik zie het er van komen dat de hele komende festival niet door gaat.
Muziek en politiek niet uit elkaar kunnen houden geeft in ieder geval een hoop gedonder.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:47 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Ik vraag me af of die genoemde boycot van Duitsland officieel is of alleen een 'rumor'. Misschien is Duitsland ook wel blij dat andere landen nu de kolen uit het vuur halen, zodat ze straks 'gewoon mee kunnen doen' om het festival te redden in het geval Israël door de EBU wordt gewipt.
Zie ondermeer post 106. En ook vanuit IJsland komen die geluiden.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:47 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Ik vraag me af of die genoemde boycot van Duitsland officieel is of alleen een 'rumor'. Misschien is Duitsland ook wel blij dat andere landen nu de kolen uit het vuur halen, zodat ze straks 'gewoon mee kunnen doen' om het festival te redden in het geval Israël door de EBU wordt gewipt.
quote:"We hebben de mening geuit dat we vinden dat de deelname van Israël aan de wedstrijd indruist tegen het doel ervan en het bederft", zegt Rúnar Freyr Gíslason, projectmanager voor televisie bij de IJslandse Nationale Omroep.
Hij acht het niet onwaarschijnlijk dat meer landen het voorbeeld van RÚV zullen volgen, maar er zijn ook landen binnen de EBU die Israëlische deelname nodig hebben, waaronder Duitsland.
"We zagen precies wat er aan de hand was en hoe mensen zich voelden, bijvoorbeeld in de groene kamer dit jaar toen de Israëlische overwinning op komst was. Toen wist iedereen die in onze positie zat dat de competitie voorbij was. Die zou volgend jaar niet in Israël plaatsvinden, want dan zouden er maar een paar landen zijn die zouden deelnemen", zegt Rúnar Freyr.
quote:Het besluit om niet deel te nemen aan het songfestival zolang Israël wordt toegelaten, kan op veel steun rekenen. Toch klinken er ook kritische geluiden. Voormalig talkshowhost Frits Barend noemt het nieuws ‘verschrikkelijk’.
„Ik vind het verschrikkelijk, want je straft die miljoenen Israëliërs die het totaal niet met de regering eens zijn,” zegt voormalig talkshowhost Frits Barend, die Joodse familie in Nederland en Israël heeft. Regelmatig waarschuwt hij in de media voor het groeiend antisemitisme.
Hij hekelt het besluit van de AvroTros en richt zich rechtstreeks tot de vaste commentator van het songfestival. „Cornald Maas zou eens hand in hand met zijn vriend door Gaza moeten lopen. Dan zal hij zien hoe het daar gesteld is met de acceptatie van homoseksuelen. Niet dus. Israël, met name Tel Aviv, is de enige plek in het Midden-Oosten waar dat wél kan. Cornald zou moeten beseffen hoe belangrijk deelname van Israël aan het songfestival is voor deze gemeenschap.” Cornald Maas was nog niet bereikbaar voor commentaar. Vorig jaar sprak hij zijn twijfel uit over deelname van Israël. Toelating van dit land zorgde volgens hem voor politieke kleuring van het evenement, ‘iets wat de organisatie niet wil’.
Ach Frits….quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:09 schreef Arizona het volgende:
Bron: tctubantia (geen premium), maar ik kan niet linken mobiel. Frits Barend gooit het over een bijzondere boegOmdat homo’s in Tel Aviv gewoon over straat mogen, is deelname van Israel heel belangrijk
![]()
Frits Barend fel over Israël-boycot songfestival: ‘Verschrikkelijk, je straft miljoenen Israëliërs’
[..]
Het wachten is op Hennie Huismanquote:Op vrijdag 12 september 2025 16:09 schreef Arizona het volgende:
Bron: tctubantia (geen premium), maar ik kan niet linken mobiel. Frits Barend gooit het over een bijzondere boegOmdat homo’s in Tel Aviv gewoon over straat mogen, is deelname van Israel heel belangrijk
![]()
Frits Barend fel over Israël-boycot songfestival: ‘Verschrikkelijk, je straft miljoenen Israëliërs’
[..]
Ok, je hebt me overtuigd Frits. Bombardeer ze dan maar plat.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:09 schreef Arizona het volgende:
![]()
[..]
De Gazanen mochten willen dat er überhaupt nog een straat was. Frits jongen, kijk je met je ogen dicht tv?quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:09 schreef Arizona het volgende:
![]()
[..]
De RTBF neemt een beslissing na de EBU vergardering in december.quote:
Haha jemig, wat vermoeiend.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:16 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ach Frits….
Hij was de hele week al zo bozig.
[ x ]
In tegenstelling tot raketten schieten op journalistenquote:Op vrijdag 12 september 2025 15:59 schreef Scorpion_17 het volgende:
Israelische ambassade: roep NL om boycot Israel bij ESF "teken van moreel falen"
![]()
![]()
quote:Finland's state channel YLE announced that they have not yet made a decision regarding participation in Eurovision and revealed that 25 countries have confirmed their participation so far.
Goh, waar kennen we die as toch van?quote:Op vrijdag 12 september 2025 17:06 schreef Fred_B het volgende:
Dus Griekenland en Cyprus kunnen we vermoedelijk toevoegen aan de Duits-Oostenrijks-Italiaanse as.
Geen grote verrassingen hier met betrekking tot de landen. Maar dat vetgedrukte is uiteraard wel een probleem, aangezien de kans groot is dat veel landen zich misschien sowieso gaan onthouden van stemmen.quote:The Telegraph: The countries that support Israel’s participation in Eurovision 2026
The British newspaper The Telegraph, in today’s (12/9) article, refers—on the occasion of the announcement by Ireland’s public broadcaster—to the two camps forming within the EBU, for and against Israel’s participation in Eurovision 2026.
The countries opposing Israel’s participation are already known, since they have taken a public stance, either stating that they will not take part in the upcoming contest if the EBU allows Israel to compete, or reserving their decision for now, saying they will announce whether or not they will participate only after the EBU General Assembly on December 4 and 5 in Geneva.
The Netherlands, Ireland, and Slovenia have already made it clear that they will not participate in Eurovision 2026 if Israel does, while Spain, Iceland, and Belgium are waiting for the outcome of the EBU General Assembly in December before confirming their participation, also leaving open the possibility of withdrawing from the contest.
In today’s edition, The Telegraph also presents the countries that support Israel’s participation in the upcoming contest.
Special mention is made of Germany and Italy, both members of the BIG5 and among the contest’s biggest financial contributors. Also supporting Israel’s participation are this year’s and next year’s hosts, Switzerland and Austria.
In the event of a vote at the General Assembly, the countries also expected to support Israel, according to The Telegraph, are Greece, Cyprus, and Azerbaijan.
It should be noted that, according to the EBU statutes, if the matter does go to a vote at the General Assembly, at least three-quarters of the members must take part, and of those, three-quarters must vote in favor of expelling Israel.
Ja, als er al landen bijkomen zullen dat eerder de Baltics en heel misschien iets als Portugal ofzo zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2025 17:07 schreef blackswangreen het volgende:
Nou, dat verkleint de hoop weer een beetje. Er lijkt niet echt een domino-effect te zijn. Jammer dat de VRT dit jaar niet aan de beurt is, die waren wel meegegaan met de Avrotros.
Dat nieuws over Noorwegen heeft wel helemaal geen bron, dus dat zou nog een verzinsel kunnen zijn.
Iemand in het NWS topic hierover had op een baltische nieuwssite gelezen dat één van die drie hier ook mee bezig is. Maar ook daar is geen directe bron van.quote:Op vrijdag 12 september 2025 17:07 schreef blackswangreen het volgende:
Nou, dat verkleint de hoop weer een beetje. Er lijkt niet echt een domino-effect te zijn. Jammer dat de VRT dit jaar niet aan de beurt is, die waren wel meegegaan met de Avrotros.
Dat nieuws over Noorwegen heeft wel helemaal geen bron, dus dat zou nog een verzinsel kunnen zijn.
Een meerderheid gaat het niet worden, en 75% zeker niet, maar als zeg 10 landen zich terugtrekken kun je dat als EBU ook niet helemaal negeren, lijkt me. Al zijn ze er ook wel toe in staat, ze geven geen fuck om Nederland en Ierland, dat weten we al.quote:Op vrijdag 12 september 2025 17:13 schreef Fred_B het volgende:
Nog een berichtje van Eurovisionfun, vanuit het Israëlische standpunt dus:
[..]
Geen grote verrassingen hier met betrekking tot de landen. Maar dat vetgedrukte is uiteraard wel een probleem, aangezien de kans groot is dat veel landen zich misschien sowieso gaan onthouden van stemmen.
De eerste poging is er alquote:Op vrijdag 12 september 2025 14:40 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Tijd voor wat Vlaamse overredingskracht.
quote:Een ruime meerderheid van de Nederlanders steunt de beslissing van AVROTROS om Nederland terug te trekken van het Eurovisie Songfestival zolang Israël meedoet. Dat blijkt uit een vrijdag gehouden peiling onder een representatieve groep van 2.013 leden van ons Hart van Nederland-panel.
Maar liefst 61 procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt het eens te zijn met het besluit van AVROTROS. Drie op de tien Nederlanders is het er niet mee eens, 9 procent heeft er geen mening over.
Kijkers dreigen af te haken
Onder mensen die de afgelopen vijf jaar minimaal één keer naar het Songfestival hebben gekeken, blijkt ook dat een deel zijn bereidheid om te kijken naar het liedjesfestijn af laat hangen van welke landen deelnemen. Ruim vier op de tien (42 procent) Songfestivalkijkers zeggen alleen te kijken als Nederland meedoet, en Israël dus niet. Slechts 10 procent zegt juist alleen te kijken als Israël meedoet, ook al blijft Nederland dan thuis.
Verder geeft 16 procent van de kijkers aan sowieso te zullen kijken, ongeacht wie er meedoet. Toch zegt bijna één op de vijf (18 procent) dat ze volgend jaar zeker niet gaan kijken. Nog eens 14 procent twijfelt en weet het nog niet.
Ach Mona..quote:Op vrijdag 12 september 2025 17:55 schreef usagi414 het volgende:
[..]
De eerste poging is er al
[ x ]
De eerste reacties uit de nederlandse politiek zijn toch anders.
[ x ]
Voorbarig... haha, jij hebt de afgelopen paar jaar onder een steen geleefd zeker. Dit besluit heeft zelfs nog lang op zich laten wachten. Ik zou zelfs zeggen: ongeacht wat je van de situatie in Gaza vindt, het songfestival wordt gewoon verneukt door de deelname van Israël. Dat kan je niet zijn ontgaan, of je moet echt ziende blind zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:16 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Ik vind dat de avrotros wel erg voorbarig is om zo hard van de toren te schreeuwen en zon hard statement te maken. Waarom zouden we niet mee doen als israel mee doet? Volgens mij hebben we alleen onszelf maar mee en zit de rest van Europa er niet mee in de maag als Nederland afhaakt en de ebu ook niet.
GMTAquote:
Ja er zal vast veel overlap zitten in de mensen die nu boos zijn en de leden van de AVROTROS.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:03 schreef molloot200 het volgende:
Ik hoor net in de reclame voor RTL Tonight van vanavond dat Albert Verlinde dat mensen hun lidmaatschap voor AVROTROS op moeten zeggen
Albert is pro Israël.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:03 schreef molloot200 het volgende:
Ik hoor net in de reclame voor RTL Tonight van vanavond dat Albert Verlinde dat mensen hun lidmaatschap voor AVROTROS op moeten zeggen
Als dat gebeurt hoop ik dat Israël wint en dat de EBU met een enorme clusterfuck zit.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:24 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk dat de EBU van plan was/is dusdanig aan de knoppen van de televote te gaan draaien dat de politieke inmenging zoals Israël de afgelopen twee edities kon realiseren niet meer mogelijk is. Het idee erachter is om de piepende landen de munitie uit handen te slaan om een Israëlische boycot te eisen.
Denk dat daarom Ierland en Nederland nu de vlucht naar voren hebben genomen. Met het risico dat je zelf thuis zit en Israël vrolijk op het podium staat in Wenen.
Onno is joods geloof ik, dus daar zal de tirade wel vandaan komenquote:
Ik zie Israël er ook gewoon staan en wij niet, helaas.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:24 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk dat de EBU van plan was/is dusdanig aan de knoppen van de televote te gaan draaien dat de politieke inmenging zoals Israël de afgelopen twee edities kon realiseren niet meer mogelijk is. Het idee erachter is om de piepende landen de munitie uit handen te slaan om een Israëlische boycot te eisen.
Denk dat daarom Ierland en Nederland nu de vlucht naar voren hebben genomen. Met het risico dat je zelf thuis zit en Israël vrolijk op het podium staat in Wenen.
Dan blijf je dus je hele festival inrichten om de deelname van dat ene land heen. Sterker nog, je maakt het nog een tandje erger.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:24 schreef TheVulture het volgende:
Ik zie het zo: doet Israël mee, dan kijk ik sowieso niet. Nu is er tenminste nog een kans dat ze niet meedoen. Er valt w.m.b. dus alleen iets te winnen de komende maanden.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:35 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik zie Israël er ook gewoon staan en wij niet, helaas.
En toch ben ik blij als we (dan) niet meedoen.
Songfestival-kenner Tom Mikkers. Wie de fok is Tom Mikkers?quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:42 schreef TheVulture het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)zingen/90142230.html
Het is niet Netanyahu die komt zingen nee, maar wel Netanyahu die een liedjeswedstrijd kaapt voor zijn propaganda. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen door al die Israel-fanboys op tv?
Dat zou wel kunnen, al vraag ik me af wat ze van plan zijn. Als Israël ongeacht hun inzending veel stemmen krijgt uit allerlei landen, ga je er met één stem per apparaat niet komen. Hooguit blijven ze dan een paar plekken lager steken, maar dan hou je het gezeik dat de jury ze onrecht aandeed.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:24 schreef TheVulture het volgende:
Er zijn in mei talloze posts met stemadvies geplaatst door een partij dat aantoonbaar gelieerd is aan de Israëlische overheidquote:Op vrijdag 12 september 2025 19:45 schreef Andromache het volgende:
Waar is het bewijs van inmenging door de regering, waar lezen we het rapport hierover?
Ja, bekend, ouwe koek. Waar is het verslag van de EBU of een externe auditor o.i.d. dat deze posts inderdaad als zodanig gewaardeerd zijn? Wanneer is exact deze kwestie geagendeerd en wat is daarover besloten? Op grond waarvan stelt de NOS AvroTROS dat er inmenging is geweest? Ze noemen geen bron.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:50 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Er zijn in mei talloze posts met stemadvies geplaatst door een partij dat aantoonbaar gelieerd is aan de Israëlische overheid
Ja.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:44 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Songfestival-kenner Tom Mikkers. Wie de fok is Tom Mikkers?
Google is my friend: "Hij is theoloog en werkzaam bij de Evangelische Omroep en was tot vorig jaar predikant in Wassenaar."
Ik weet genoeg.
De NOS stelt helemaal niks.quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:55 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ja, bekend, ouwe koek. Waar is het verslag van de EBU of een externe auditor o.i.d. dat deze posts inderdaad als zodanig gewaardeerd zijn? Wanneer is exact deze kwestie geagendeerd en wat is daarover besloten? Op grond waarvan stelt de NOS dat er inmenging is geweest? Ze noemen geen bron.
Even kijken wat zo’n abonnement kost.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja.Wie kent hem niet.
En die Albert Verlinde die oproept het lidmaatschap op AvroTros op te zeggen. Alsof er ook maar twee van die rakkers die het toch al een woke feestje vonden überhaupt lid waren van AvroTros hahaha.
Ik hoop dat AvroTros er juist vele leden door bij krijgt.
¤ 8,50 per jaar tegenwoordig.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:07 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Even kijken wat zo’n abonnement kost.
Heb op m'n socials ook even het linkje gepost voor het 8,50 per jaar steunlidmaatschap.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:07 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Even kijken wat zo’n abonnement kost.
De Duitse deelname is overgenomen door de SWR. Tot en met dit jaar was de NDR verantwoordelijk. Dit kan een veranderde situatie met zich meebrengen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:43 schreef Dutchguy het volgende:
Dit voelt als zo'n doodlopende weg want Duitsland heeft al aangegeven niet mee te doen als Israël becoycott wordt. Daarmee vervalt ook een groot stuk financiering. Ik zie het er van komen dat de hele komende festival niet door gaat.
Het waar rook is, is vuur-argument. Goed verhaal. Waar is het bewijs? Wie heeft verslag gedaan van de gestelde feiten? Op welk niveau? Ik lees iets over een consultatieronde, wat stond er in de vergaderstukken?quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:12 schreef Greys het volgende:
Wat alle klagers (Verlinde en co en ook alhier) kennelijk keer op keer vergeten tijdens het briesen is dat Israël altijd gewoon prima kon meedoen en winnen tot enkele jaren geleden.
Niemand ging in protest, ook andere omroepen niet. Dus als dat nu ineens wél zo is, is dat geen jodenhaat natuurlijk. Want die had er dan al veel eerder geweest. Duh. Dan is er gewoon veel meer aan de hand. *gebaart weids naar het nieuws en naar alle stemoproepen en het walgelijke gedrag van Israëlische journalisten ter plaatse en zo kan ik nog wel even doorgaan*.
Genoeg is genoeg.
Leve AvroTros.
Ja, want EBU staat bekend om openheid van zaken en het toegeven van fouten en ontstane oneerlijke situatiesquote:Op vrijdag 12 september 2025 19:55 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ja, bekend, ouwe koek. Waar is het verslag van de EBU of een externe auditor o.i.d. dat deze posts inderdaad als zodanig gewaardeerd zijn? Wanneer is exact deze kwestie geagendeerd en wat is daarover besloten? Op grond waarvan stelt de NOS AvroTROS dat er inmenging is geweest? Ze noemen geen bron.
Ik zou dat ook best prima vinden om het hele ding maar over te slaan volgend jaar.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:31 schreef Evenstar het volgende:
Het zou mij niet verbazen als er gewoon helemaal geen ESF is in 2026. Hoeven ze Israël niet te boycotten en hebben ze ook geen halve show waar veel landen niet op komen dagen.
Of ze moeten Rusland ook maar weer toelaten en dan zeggen dat iedereen welkom is, ongeacht de situatie.
Edit: Oh, en AVROTROS goden
Mja, ik denk serieus dat EBU daar wel eens voor kan kiezen. Hoe belachelijk ook. Ik zie ze namelijk Israël niet uitsluiten. Onderschat lobby van die gasten niet. Ik vind alle landen die nu al uitspreken dat ze niet komen als Israël komt echt behoorlijke ballen tonen, respect voor. Hopen ook dat ze geen stapje terug doen onder druk.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:45 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik zou dat ook best prima vinden om het hele ding maar over te slaan volgend jaar.
(Maar wat dan in 2027? Hopen dat Israël in 2026 niemand uitroeit en dat alles weer vrolijk door kan gaan?)
Een avondje muziekfeest op het plein met als afsluiter de beste zangers.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:51 schreef ijs_beer het volgende:
Ik kan me prima indenken dat de Avrotros er effe wat minder zin in heeftt, na al het gesodemieter van de afgelopen twee jaar. Dan kun je budget misschien inderdaad beter inzetten voor een avondje TV met minder gedoe.
martingreen@ebu.comquote:Op vrijdag 12 september 2025 20:33 schreef Andromache het volgende:
[..]
Het waar rook is, is vuur-argument. Goed verhaal. Waar is het bewijs? Wie heeft verslag gedaan van de gestelde feiten? Op welk niveau? Ik lees iets over een consultatieronde, wat stond er in de vergaderstukken?
Niemand wil zijn vingers branden denk ik, en terechtquote:Op vrijdag 12 september 2025 21:09 schreef Em31 het volgende:
De nieuwe Osterdahl is blijkbaar ook nog niet gevonden? Leuk eerste jaar ga je dan ook tegemoet.
Ik nomineer @Greys of @Cee voor die rol.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:09 schreef Em31 het volgende:
De nieuwe Osterdahl is blijkbaar ook nog niet gevonden? Leuk eerste jaar ga je dan ook tegemoet.
Nou, de hondenbaan die het dit jaar gaat zijn gun ik ze niet hoor.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik nomineer @:greys of @:cee voor die rol.
Ze weten wel Eurovisie Songfestival wel weer op het juiste spoor te krijgen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:35 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Nou, de hondenbaan die het dit jaar gaat zijn gun ik ze niet hoor.
Kijk je op dezelfde kritische manier naar de 'feiten' waarmee Israël steeds op de proppen komt om te verkopen wat ze precies in Gaza doen?quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:33 schreef Andromache het volgende:
[..]
Het waar rook is, is vuur-argument. Goed verhaal. Waar is het bewijs? Wie heeft verslag gedaan van de gestelde feiten? Op welk niveau? Ik lees iets over een consultatieronde, wat stond er in de vergaderstukken?
Amen, maar dat past niet in het slachtofferschap natuurlijkquote:Op vrijdag 12 september 2025 20:12 schreef Greys het volgende:
Wat alle klagers (Verlinde en co en ook alhier) kennelijk keer op keer vergeten tijdens het briesen is dat Israël altijd gewoon prima kon meedoen en winnen tot enkele jaren geleden.
Niemand ging in protest, ook andere omroepen niet. Dus als dat nu ineens wél zo is, is dat geen jodenhaat natuurlijk. Want die had er dan al veel eerder geweest. Duh. Dan is er gewoon veel meer aan de hand. *gebaart weids naar het nieuws en naar alle stemoproepen en het walgelijke gedrag van Israëlische journalisten ter plaatse en zo kan ik nog wel even doorgaan*.
Genoeg is genoeg.
Leve AvroTros.
Ik stelde in juni Sietse Bakker voor. Misschien is het toch beter als hij in Amsterdam blijftquote:Op vrijdag 12 september 2025 21:09 schreef Em31 het volgende:
https://wiwibloggs.com/20(...)-2025-voting/284950/quote:Op vrijdag 12 september 2025 19:45 schreef Andromache het volgende:
Waar is het bewijs van inmenging door de regering, waar lezen we het rapport hierover?
Maurice Wijnen heb ik nooit zo hoog zitten, maar hij zegt hele zinnige dingen, ook over de misdragingen van de Israelische delegatie tijdens de laatste twee edities.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:18 schreef Arizona het volgende:
Nu Albert Verlinden en Maurice Wijnen bij Humberto over dit onderwerp
Albert ligt in bed met een joodse man, en da's toch ook wel een kenmerk ondertussen van de vele pro-Israel-reacties. Er zit maar verdomd weinig zelfreflectie in die hoek.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:31 schreef Scorpion_17 het volgende:
Dat albert verlinde onzin uitbraakt is gezien zn vvd-achtergrond geen nieuws toch?
Lenny Kuhr is ook lekker van haar sokkel aan t afvallen
Ja die valt voor mij wel definitief van zijn sokkel hier... de naïviteit die uit die man komt.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:34 schreef blackswangreen het volgende:
Die Albert man, ik ga bijna over m'n nek. Wat een ongelooflijk schijnheilige oetlul.
Die vrouw is ook niet geheel onbevooroordeeld natuurlijk, met een zoon die in Israel woont etc. Veel reacties van de mensen die het voor Israel opnemen hebben op de een of andere manier een band met het land of een Joodse connectie. Dat maakt het blijkbaar lastig om er met enige nuance en helikopterview naar te kijken...quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:37 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik ben nu het twitter-account van Lenny Kuhr aan t bekijken en ga bijna over mn nek. Wat is die vrouw een engnek geworden
Was het maar naïviteit... het is gewoon kwaadaardig wat hij hier allemaal beweert. Zo naïef kun je niet zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:35 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja die valt voor mij wel definitief van zijn sokkel hier... de naïviteit die uit die man komt.
Het zou een goede zaak zijn van de AvroTROS als ze met bewijzen komen en niet alleen het equivalent van 'het hep op Feesboek gestaan'. Laat staan Fok.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:42 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Kijk je op dezelfde kritische manier naar de 'feiten' waarmee Israël steeds op de proppen komt om te verkopen wat ze precies in Gaza doen?
Waar rook is, is vuur. Je hoeft niet eens een helder licht te zijn om de stevige hand van de Israëlische regering te herkennen in wat er dit jaar allemaal aan propaganda de wereld in is geholpen om Israël aan al die 'sympathy votes' te helpen bij het ESF.
De meesten hier zien dat gelukkig.
dank, dit is nou wat ik bedoel, prima stukquote:Op vrijdag 12 september 2025 22:05 schreef Arizona het volgende:
[..]
https://wiwibloggs.com/20(...)-2025-voting/284950/
Uiteraard is dit geen rechtbankverslag.
Maar deze link van wiwi geeft een aardige uiteenzetting.
Waarschijnlijk omdat ze weten dat zo ongeveer iedereen die dit gevolgd heeft dat al lang wist en ook iedereen de beschikking over Google heeft tegenwoordig om zelf even te zoeken of het onderzocht is.quote:Op vrijdag 12 september 2025 23:20 schreef Andromache het volgende:
Dit mist wmb echt in de verklaring van AvroTROS, waarom halen ze niet aan dat daar over gesproken is in de EBU
Hoezo moet de AvroTros dat aanhalen? Als het waar is, is het waar. Laat EBU maar over de brug komen als ze vinden dat de AvroTros het uit de duim zuigt.quote:Op vrijdag 12 september 2025 23:20 schreef Andromache het volgende:
Dit mist wmb echt in de verklaring van AvroTROS, waarom halen ze niet aan dat daar over gesproken is in de EBU, gesteld dat difmt verslag klopt?
Lenny Kuhr kan bij mij niet stuk, ook al heeft ze hier een andere mening over dan ik.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:37 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik ben nu het twitter-account van Lenny Kuhr aan t bekijken en ga bijna over mn nek. Wat is die vrouw een engnek geworden
Omdat het aanvoelt als een er met de haren bijgesleept excuus om het zelf politiek te maken. Daar begint de verklaring mee, nietwaar? Het is nog steeds niet bevestigd door de EBU, dat er onreglementair gehandeld zou zijn. Dat mag inmiddels wel een keer.quote:Op zaterdag 13 september 2025 00:15 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Hoezo moet de AvroTros dat aanhalen? Als het waar is, is het waar. Laat EBU maar over de brug komen als ze vinden dat de AvroTros het uit de duim zuigt.
Hier heb je een onderzoek van de EBU zelf.quote:Op zaterdag 13 september 2025 09:56 schreef Andromache het volgende:
[..]
Omdat het aanvoelt als een er met de haren bijgesleept excuus om het zelf politiek te maken. Daar begint de verklaring mee, nietwaar? Het is nog steeds niet bevestigd door de EBU, dat er onreglementair gehandeld zou zijn. Dat mag inmiddels wel een keer.
Tsja, dat iemand met banden met Israel het anders ziet, is ook weer niet zo heel gek. Zij kent het waarschijnlijk ook als een leuk land met vriendelijke mensen.quote:Op zaterdag 13 september 2025 10:01 schreef TheVulture het volgende:
https://www.bd.nl/show/le(...)srael-doet~a480d34a/
Lenny kan het allemaal maar moeilijk zonder gekleurde bril zien geloof ik....
Nee dat snap ik, maar ik snak ook uit die hoek wel naar wat zelfreflectiequote:Op zaterdag 13 september 2025 10:04 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Tsja, dat iemand met banden met Israel het anders ziet, is ook weer niet zo heel gek. Zij kent het waarschijnlijk ook als een leuk land met vriendelijke mensen.
In Rusland wonen ook heel veel vriendelijke mensen. Ik snap wel waar de redenering van de Frits Barends, Albert Verlindes, Lenny Kuhrs etc. vandaan komt, maar het is niet relevant en neigt naar propaganda (al dan niet bewust). Je hoort altijd dezelfde punten terugkomen: oh ze zijn zo tolerant daar in Tel Aviv, daar mag je tenminste homo zijn, in Israël mag je tenminste je mening verkondigen (is dat even fijn als je regering intussen ongestoord een volk uitmoordt... je mag zeggen dat je het er niet mee eens bent, hoera!)quote:Op zaterdag 13 september 2025 10:04 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Tsja, dat iemand met banden met Israel het anders ziet, is ook weer niet zo heel gek. Zij kent het waarschijnlijk ook als een leuk land met vriendelijke mensen.
Dat Frits voor Israël is op zo’n vermoeiende manier als Sjaak voor Ajax is, waarbij elke vorm van tegenstand een groot complot van onrecht is, geloof ik ook wel. Maar ik heb niet het idee dat Lenny onderdeel is van één of ander groter plan. Zij heeft haar mening, ongetwijfeld gedreven door Israëlische familie en het aanvallen door pro-Palestina-demonstranten tijdens een optreden, en daar kunnen wij het dan weer mee eens of oneens zijn.quote:Op zaterdag 13 september 2025 10:33 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
In Rusland wonen ook heel veel vriendelijke mensen. Ik snap wel waar de redenering van de Frits Barends, Albert Verlindes, Lenny Kuhrs etc. vandaan komt, maar het is niet relevant en neigt naar propaganda (al dan niet bewust). Je hoort altijd dezelfde punten terugkomen: oh ze zijn zo tolerant daar in Tel Aviv, daar mag je tenminste homo zijn, in Israël mag je tenminste je mening verkondigen (is dat even fijn als je regering intussen ongestoord een volk uitmoordt... je mag zeggen dat je het er niet mee eens bent, hoera!)
Volle focus op die 33%quote:Op zaterdag 13 september 2025 11:15 schreef Momo het volgende:
Er was ook een EenVandaag panel, die zijn het er ook mee eens
[ afbeelding ]
Zoiets idd.quote:Op zaterdag 13 september 2025 11:10 schreef Fred_B het volgende:
...
Als je het een beetje cynisch bekijkt, hoeft die oorlog niet eens de hoofdreden te zijn om Israël van het ESF te verwijderen. Politieke inmenging in de deelname, tot aan de president aan toe die zich ermee bemoeit, wangedrag achter de schermen, walgelijk commentaar tijdens de shows op de live televisie, politiek financiële steun voor reclames, hoge scores in de televoting die niet op basis van het liedje zijn, en op de achtergrond ook nog bommen op kinderen smijten. Het ESF is nu twee jaar op rij iets geweest als een feestje waar een beschonken oom zich misdraagt en de hele sfeer verziekt. En er is geen enkel signaal dat het volgende keer anders wordt. Dan is het toch logisch dat er gasten zijn die geen zin meer hebben om nog te komen zolang die gek erbij is, en liever iets leukers doen op die avond?
Waarvan een groot deel vóór 12/9/2025 het ESF wellicht geen zier interesseerde en van mening was dat we moesten stoppen met deelname aan dit woke corrupte homofeestje.quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:31 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
De stille meerderminderheid!
Ik denk niet dat ze het vreselijk vinden als wij niet meedoen, maar wel als Israël niet mee mag doen. Vergeet niet Wilders die de Israëlische inzending vorig jaar voor onze halve finale veel geluk wenste... en niks zei over Joost Klein. En dat zijn dan de zogenaamde "echte Nederlanders" die trots zijn op ons land.quote:Op zaterdag 13 september 2025 15:16 schreef Cee het volgende:
[..]
Waarvan een groot deel vóór 12/9/2025 het ESF wellicht geen zier interesseerde en van mening was dat we moesten stoppen met deelname aan dit woke corrupte homofeestje.![]()
Maar nu vinden ze het ineens vreselijk als we niet meedoen.
Nee, hij heeft gelijk.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:27 schreef Arizona het volgende:
En Albert blijft maar onzin uitbraken
Het valt me nog mee dat ik geen enkele minister/politicus hierover gehoord heb. Behalve Mona Keijzer dan maar dat is Mona. Die neemt niemand serieus.quote:Op zaterdag 13 september 2025 15:28 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze het vreselijk vinden als wij niet meedoen, maar wel als Israël niet mee mag doen. Vergeet niet Wilders die de Israëlische inzending vorig jaar voor onze halve finale veel geluk wenste... en niks zei over Joost Klein. En dat zijn dan de zogenaamde "echte Nederlanders" die trots zijn op ons land.
De Oostenrijkse TV wil Israël er dus bij hebben. Hier en daar doken ook geruchten op dat Oostenrijk de organisatie niet meer zou willen doen als Israël niet mee mag doen. Dat is wat lastiger in te schatten. Mocht dit in december beslist worden, dan zijn Wenen en de omroep al een half jaar bezig geweest met voorbereidingen, en is ongetwijfeld een aanzienlijk deel van de kosten niet meer te recupereren. En de baten verdwijnen sowieso. Dus dat lijkt me vooral een scenario dat alleen aan de orde is als er een enorme crisis uitbreekt of wanneer Oostenrijk veel extra kosten zou moeten maken, bijvoorbeeld voor een vervangende show bij een laag deelnemersaantal ofzo.quote:ESC and Israel: ORF Chief Has Foundation Council Behind Him
A majority of the ORF Foundation Board members recommend that ORF Director General Roland Weißmann maintain his position that Israel should participate in the ESC in Vienna.
The ORF Foundation Board supports Roland Weißmann - at least regarding his stance that Israel should participate in the 70th Eurovision Song Contest (ESC) in Vienna. A majority of the board members issued a recommendation to the ORF chief on Thursday, with four abstentions, to continue advocating this position. Due to the Gaza war, Ireland's broadcaster wants to withdraw from the competition if Israel participates. Non-participation is also being considered in Spain.
quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:47 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Het valt me nog mee dat ik geen enkele minister/politicus hierover gehoord heb. Behalve Mona Keijzer dan maar dat is Mona. Die neemt niemand serieus.
Een optreden met de vlag van KAN (zie onder), en verder alles laten zoals het is, zou natuurlijk weinig veranderen. Tijdelijk terugtrekken is dan een reëlere optie, waarbij je dan wel krijgt dat het ene kamp hoopt en het andere vreest dat tijdelijk uiteindelijk permanent wordt.quote:Eurovision hints to Israel: Withdraw temporarily or perform under neutral flag
Sources connected to Eurovision in Europe have conveyed unofficial messages to Israel suggesting that announcing a temporary withdrawal, or performing under a neutral flag, would resolve the participation crisis in which several countries have threatened to boycott the competition if Israel participates. This was learned by ynet. According to these sources, a temporary Israeli withdrawal would avoid a "humiliating disqualification." A neutral flag could effectively be the flag of the Kan broadcasting corporation, as Europeans have no issue with the Israeli broadcaster, but rather with the Israeli government's policies.
Die tweede optie zou echt helemaal niks oplossen.quote:Op zondag 14 september 2025 20:23 schreef Fred_B het volgende:
De soap rond Israël gaat weer een nieuwe fase in. Volgens het Israëlische nieuwsmedium Ynet zoekt de EBU naar een compromis:
[..]
Een optreden met de vlag van KAN (zie onder), en verder alles laten zoals het is, zou natuurlijk weinig veranderen. Tijdelijk terugtrekken is dan een reëlere optie, waarbij je dan wel krijgt dat het ene kamp hoopt en het andere vreest dat tijdelijk uiteindelijk permanent wordt.
[ afbeelding ]
Former Palestine Republic of Israelquote:Op zondag 14 september 2025 21:04 schreef drxanax het volgende:
Echt waar? Onder de "Kan"-vlag....?? And the italian 12 points go to....KAN?
Ja, een Israëlische zangeres komt in het Hebreeuws een liedje zingen over vrede enzo, met daarnaast de vlag van KAN. Welk land zou dat nou kunnen zijn…quote:Op zondag 14 september 2025 21:05 schreef Eightyone het volgende:
In de hoofden van veel mensen is 'KAN' gewoon synoniem aan 'Israël'.
Die kan me toch een partij onzin uitkramen he.... laat haar lekker cijfers duiden.quote:Op zondag 14 september 2025 21:35 schreef Eightyone het volgende:
Tina Nijkamp zou die hele EBU liever afschaffen.
https://www.telegraaf.nl/(...)redden/90307354.html
...maar dat gebeurt natuurlijk niet.
Dit ja.quote:Op zondag 14 september 2025 21:31 schreef drxanax het volgende:
Wanneer laat de EBU nou eens ballen zien en neemt het zelf een beslissing: DQ.
Een jaar overslaan lijkt me voor nu ook wel genoeg. Wellicht ziet de wereld er dan anders uit en zijn Netanyahu en co vertrokken en is de oorlog voorbijquote:Op zondag 14 september 2025 22:21 schreef Greys het volgende:
[..]
Dit ja.
WTF zijn dit nou weer voor nattekranten-opties met de neutrale vlag (dit helpt ze alleen maar met aandachtshoeren tijdens hun deelname) en 'trek je maar even één jaartje terug'? Niks te jaartje. Opbokken. Slappe hap.
Disclaimer: als dat nieuws dus waar is he.
Eens.quote:Op zondag 14 september 2025 23:27 schreef Nexum het volgende:
Een jaar overslaan is niet genoeg. Israël heeft echt niks te zoeken op het ESF. KAN is gewoon geen onafhankelijke zender meer, de overheid heeft veels te veel invloed op de dagelijkse gang van zaken gebruikt het als propaganda platform en dat is precies dezelfde reden waarom ze Belarus er uit hebben gegooid. Je meet gewoon met twee maten op deze manier.
Dat steeds doorschuiven van de hete aardappel werkte bij Rusland uiteindelijk ook niet. De beste manier om een streep onder de discussie te zetten is toch een schorsing van onbepaalde tijd, en mochten er betere tijden aanbreken in die regio, dan kan je ze altijd weer uitnodigen.quote:Op zondag 14 september 2025 22:57 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Een jaar overslaan lijkt me voor nu ook wel genoeg. Wellicht ziet de wereld er dan anders uit en zijn Netanyahu en co vertrokken en is de oorlog voorbij
Klopt, want dit is alleen maar meer reden om "antisemitisme!" te roepen als mensen alsnog protesteren tegen de deelname. Het is ook nog eens een belediging voor onze intelligentie.quote:Op zondag 14 september 2025 22:29 schreef Em31 het volgende:
Een neutrale vlag maakt het alleen maar erger.
Mwah, dat deze voorstellen nu van tafel zijn, geloof ik wel. Maar dat dit zogenaamd helemaal uit de lucht komt vallen, lijkt me ook geen plausibel verhaal. Het lijkt me waarschijnlijker dat dit al dan niet via de IJslandse omroep bij de EBU is gekomen, en die vervolgens eens meningen hebben geïnventariseerd, zonder het zwart-op-wit voor te stellen, bij KAN en de klagende omroepen, maar dat het zo geen succes had en ergens is uitgelekt.quote:
Hoe krijg je het je bek uit na met name de afgelopen editiequote:Volgens Golan Jochpaz, directeur van de Israëlische omroep Kan, is er ‘geen reden waarom Israël niet een belangrijk onderdeel zou blijven van dit culturele evenement’, aldus Israëlische media. Jochpaz benadrukt daarnaast dat het songfestival ‘onder geen enkele omstandigheid politiek mag worden’.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |