abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218741705
Ierland ^O^ groot gelijk. Hele festival is sowieso ook verziekt als je vorig jaar de uitslag zag + bijvoorbeeld ook het niet meer mogen horen van het publiek etc. Dus ja je kunt ook net zo goed niet meedoen.
pi_218741726
We hebben nu Ierland, Spanje, Slovenië en IJsland. En dan nog Nederland en België die dreigen met terugtrekken. Alles bij elkaar zijn we straks 6 landen kwijt.
pi_218741764
Er broeit wel wat.
twitter
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218741801
Als meerdere landen hier bij aansluiten blijven straks alleen nog Israel, Duitsland, Italië en Oostenrijk over :')
pi_218742093
quote:
9s.gif Op donderdag 11 september 2025 15:08 schreef Hamlapjes het volgende:
En bij AVROTROS weten ze natuurlijk ook dat ze door ons kabinet knetterhard gecanceld worden als ze alleen al zouden dreigen om niet deel te nemen als Israël mee mag doen.
Het gaat gewoon om de financiën hè. Als ze enig karakter hadden gehad, zouden ze dit jaar al niet meer hebben deelgenomen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_218742131
quote:
11s.gif Op donderdag 11 september 2025 15:44 schreef Cyan9 het volgende:
Er broeit wel wat.
[ x ]
34 landen is wel het minimum voor twee semi’s. Dan heb je 14 landen per semi, waarvan er dus 4 afvallen. Met 3 gekwalificeerde landen ertussen, heb je dan 17 optredens.

10 van de 14 die doorgaan is al vrij onnozel. Maar 10 van de 13 of 12 wordt wel heel treurig.
pi_218742204
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:14 schreef Fred_B het volgende:

[..]
34 landen is wel het minimum voor twee semi’s. Dan heb je 14 landen per semi, waarvan er dus 4 afvallen. Met 3 gekwalificeerde landen ertussen, heb je dan 17 optredens.

10 van de 14 die doorgaan is al vrij onnozel. Maar 10 van de 13 of 12 wordt wel heel treurig.
We zitten nu al enkele jaren structureel op 37 deelnemers. Op deze manier zakken we ruim door die ondergrens heen.
pi_218742323
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:20 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
We zitten nu al enkele jaren structureel op 37 deelnemers. Op deze manier zakken we ruim door die ondergrens heen.
Er is niet zo veel speling inderdaad. Al kan de EBU misschien nog landen lokken om (opnieuw) deel te nemen, om zo twee semi’s mogelijk te maken.

Bij alles onder de 30 landen wordt hele concept van een kwalificatie-procedure onnodig. Mochten er 32 ofzo meedoen, dan wordt het misschien iets als één semi, waarin er 20 van de 26 kwalificeren en één coveravond als in San Remo of zoiets om de andere avond te vullen.
pi_218742344
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:30 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Er is niet zo veel speling inderdaad. Al kan de EBU misschien nog landen lokken om (opnieuw) deel te nemen, om zo twee semi’s mogelijk te maken.

Bij alles onder de 30 landen wordt hele concept van een kwalificatie-procedure onnodig. Mochten er 32 ofzo meedoen, dan wordt het misschien iets als één semi, waarin er 20 van de 26 kwalificeren en één coveravond als in San Remo of zoiets om de andere avond te vullen.
Ik denk niet dat de EBU staat te springen om zo'n laatste scenario. Waar ze het dan natuurlijk wel zelf naar gemaakt hebben.
  ESF Reporter donderdag 11 september 2025 @ 17:43:52 #85
87554 Cee
Welluk?
pi_218742994
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:30 schreef Fred_B het volgende:

[..]

De vraag is, wie koopt daar kaartjes voor.
pi_218743233
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 17:43 schreef Cee het volgende:

[..]
De vraag is, wie koopt daar kaartjes voor.
@NailQueen en ik sowieso.

Numidia namens Nederland met een poeptrage versie van Euphoria O+
Valentina Monetta namens San Marino met een live verkrachting van Non Ho L’età O+
Een onduidelijke Serviër met een baard die denkt dat hij Zeljko Joksimovic is O+

Maar goed, die zaal komt wel vol, maar het probleem is dat Europa hier natuurlijk niet massaal op zit te wachten. Zeker niet meerdere edities achter elkaar, want de gemiddelde kijker kent misschien 25 buitenlandse liedjes. Dus het zou een paardenmiddel zijn voor 1 of heel weinig keren.

Maar ik zou niet meteen weten hoe twee doordeweekse avonden te vullen. Zo’n presentatie-show van de liedjes als in San Remo werkt op een ESF ook niet, omdat de liedjes al bekend zijn.
pi_218744241
Even de oorlog daargelaten vind ik Israël eigenlijk ook helemaal geen boeiend ESF-land. De liedjes van afgelopen jaren waren niet echt bijzonder, de winnaar van 2018 vond ik zelf ook niks. Muziektechnisch zouden we er niet veel aan missen naar mijn mening :@
pi_218745325
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:13 schreef Fred_B het volgende:

[..]
@:nailqueen en ik sowieso.

Numidia namens Nederland met een poeptrage versie van Euphoria O+
Valentina Monetta namens San Marino met een live verkrachting van Non Ho L’età O+
Een onduidelijke Serviër met een baard die denkt dat hij Zeljko Joksimovic is O+
Dit is toch gewoon de voorronde van San Marino? Ach prima ik ga wel mee.
pi_218745408
EBU moet gewoon op zoek gaan naar een drogreden om Israël te cancelen. Net zoals Israël met allerlei drogredenen komt om Gaza plat te gooien en de bevolking uit te hongeren. Of.... Heb als EBU de ballen om Palestina een gastplek in de show te geven (niet in de wedstrijd, want dan gaan daar alle stemmen heen, dat willen we ook niet. Maar gewoon om Israël terug te treiteren.
pi_218745743
Nederland had toch allang bevestigd mee te gaan doen volgend jaar? Volgens mij al voor het afgelopen songfestival begon.
pi_218746213
Ik denk wel dat de Ierse move het eerste dominosteentje is dat de EBU uiteindelijk zal doen besluiten om Israël te gaan weren.

No way dat de EBU het risico gaat lopen dat het de 70e editie zal moeten annuleren, no way dat ORF het zo hard zal spelen waardoor zij het niet kunnen gaan organiseren.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218746295
quote:
11s.gif Op donderdag 11 september 2025 15:44 schreef Cyan9 het volgende:
Er broeit wel wat.
[ x ]
Dan doen ze lekker niet mee.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_218746305
Israël heeft een groot probleem
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218746367
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 00:05 schreef superniger het volgende:

[..]
Dan doen ze lekker niet mee.
Dan heeft de EBU een groot probleem. Het betekent namelijk organisatorisch en productioneel een dikke aanpassing omdat er dan geen 2 halve finales meer nodig zijn. :P
pi_218746485
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 00:25 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dan heeft de EBU een groot probleem. Het betekent namelijk organisatorisch en productioneel een dikke aanpassing omdat er dan geen 2 halve finales meer nodig zijn. :P
Turkije en Hongarije weer uitnodigen. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Moderator vrijdag 12 september 2025 @ 01:20:32 #96
375570 crew  Cyan9
pi_218746501
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 01:11 schreef superniger het volgende:

[..]
Turkije en Hongarije weer uitnodigen. :')
Twee landen die zelf niet willen meedoen? Dat helpt vast.
pi_218746996
Toch blijft het interessant wat wel en wat niet tot een boycot leidt.

Twee jaar geleden was er een editie met massale protesten, waarbij het gedrag van de Israelische delegatie een belangrijke rol speelde in het algemene gevoel dat er een totaal mislukte editie was georganiseerd. De situatie in Gaza speelde al, maar alle omroepen deden braaf weer mee, zelfs Nederland, die toch echt wel reden hadden om daar serieus aan te twijfelen.

De afgelopen editie was een stuk beter dan die van twee jaar terug. De problemen achter de schermen waren grotendeels opgelost. Toegegeven, de televote situatie was nog steeds een grote zorg, maar overall heeft de EBU wel duidelijke verbeteringen laten zien.

Eerdere grote boycotten (1970) hadden duidelijk te maken met het songfestival zelf. Het festival lijkt echter te groot te zijn geworden voor omroepen om op het festival zelf met een boycott bij te sturen. Nu is het alleen de geopolitieke situatie en bijbehorende druk van de publieke opinie die het verschil maakt.
pi_218747334
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 07:51 schreef Sableheart het volgende:
Toch blijft het interessant wat wel en wat niet tot een boycot leidt.

Twee jaar geleden was er een editie met massale protesten, waarbij het gedrag van de Israelische delegatie een belangrijke rol speelde in het algemene gevoel dat er een totaal mislukte editie was georganiseerd. De situatie in Gaza speelde al, maar alle omroepen deden braaf weer mee, zelfs Nederland, die toch echt wel reden hadden om daar serieus aan te twijfelen.

De afgelopen editie was een stuk beter dan die van twee jaar terug. De problemen achter de schermen waren grotendeels opgelost. Toegegeven, de televote situatie was nog steeds een grote zorg, maar overall heeft de EBU wel duidelijke verbeteringen laten zien.

Eerdere grote boycotten (1970) hadden duidelijk te maken met het songfestival zelf. Het festival lijkt echter te groot te zijn geworden voor omroepen om op het festival zelf met een boycott bij te sturen. Nu is het alleen de geopolitieke situatie en bijbehorende druk van de publieke opinie die het verschil maakt.
De editie van vorig jaar mislukte op het moment dat Israël wederom alle ruimte kreeg om met een politiek gemanipuleerde stemactie te komen die het speelveld voor de rest oneerlijk maakte. Alleen dat zou al reden voor de EBU moeten zijn om Israël een jaar op de strafbank te zetten. Dan hoef je nog niet eens wat te zeggen over oorlog, genocide etc.
pi_218747613
Ik denk terug aan 2022. Rusland werd er pas uitgetrapt toen een aantal landen (met o.a. Nederland) dreigden zich terug te trekken als zij zouden meedoen. Dit had in 2023 met Israel al moeten gebeuren maar goed misschien dat nu toch iets opleverd.
pi_218747636
Vreemd trouwens dat je dan af en toe leest dat uitsluiting niet kan, want dan raken ze Duitsland kwijt. Maar Spanje als big 5 land dan? Waarom weegt dat minder zwaar. :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')