Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Wat is jullie mening over Christoph straube bij Collin. De miljoenen vliegen je om de oren. Persoonlijk vind ik het een wat lage rente 8,5% bij een LTV van 75% bij een 2e hypotheek op een Duitse woning van bijna 6 miljoen. De markt zal daarvoor erg beperkt zijn. Hij heeft nog wel meerdere verhuurde woningen.
Op maandag 11 augustus 2025 13:15 schreef Fredericm het volgende: Wat is jullie mening over Christoph straube bij Collin. De miljoenen vliegen je om de oren. Persoonlijk vind ik het een wat lage rente 8,5% bij een LTV van 75% bij een 2e hypotheek op een Duitse woning van bijna 6 miljoen. De markt zal daarvoor erg beperkt zijn. Hij heeft nog wel meerdere verhuurde woningen.
Ik heb de volgende vraag. Ik investeer o.a. bij SIG. Ook recentelijk in het project Cromvoirt Pepereind. Deze investering is volgetekend en zou vanavond om 23.00 "gesloten" zijn. Wie schetst mijn verbazing toen ik net zag dat de tijd met 14 dagen verlengd is, zonder dat dit bekend wordt gemaakt aan investeerders (tot dit moment van schrijven althans niet). Eenzelfde trukje vond plaats in juni dit jaar bij project Aristotelesstraat 20 in Rotterdam. Daar was de tijd tot "sluiting" 8 dagen en plaats opgerekt tot 15 dagen. Ik heb daar een vraag over gesteld maar kreeg een tamelijk nietszeggend antwoord: het had te maken met de vergunning die nog niet rond was? Kan. Maar ook hier geen info dat dit gebeurd was. Je moet dit zelf ontdekken, maar krijgt niet de mogelijkheid om dan te zeggen: ik doe niet meer mee. Om welke reden ook. Zijn jullie bekend met dit fenomeen?
Op maandag 11 augustus 2025 14:01 schreef Hansi55 het volgende: Ik heb de volgende vraag. Ik investeer o.a. bij SIG. Ook recentelijk in het project Cromvoirt Pepereind. Deze investering is volgetekend en zou vanavond om 23.00 "gesloten" zijn. Wie schetst mijn verbazing toen ik net zag dat de tijd met 14 dagen verlengd is, zonder dat dit bekend wordt gemaakt aan investeerders (tot dit moment van schrijven althans niet).
Zolang je nog niet betaald heb, maakt het toch niet zoveel uit dat het iets langer duurt?
[..] Linkje Ik laat mijn inschrijving afhangen van jullie enthousiasme
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! voor de link maar ik laat hem lopen. Op zekerheid zal het best goed komen, maar ik heb er niets mee. Dat iemand genegen is om een hypotheek af te sluiten voor een leninkje van 25K geeft wel aan hoe hoog de nood is, dat geeft weer een boel gedoe via Team Beheer voor een paar euro aan extra rendement.
Nieuw 12 maanden project via SiG wat is opgenipt in 5 losse leningen:
Sarphatistraat 187-1, 187-2, 187-3, 187-4 en 187-5 in Amsterdam LIVE 13 augustus om 14.30 uur
quote:
Vandaag presenteren wij nieuwe projecten aan de Sarphatistraat 187-1, 187-2, 187-3, 187-4 en 187-5 in Amsterdam. Je kunt vanaf 13 augustus 2025 om 14.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 12 maanden. De LTV van het pand is in totaal 80% van ¤ 4.255.000 van de marktwaarde in onverhuurde staat na verbouwing.
Wij hebben dit project opgedeeld in 5 losse projecten die allemaal op 13 augustus 2025 om 14:30 uur open gaan. De totale financieringsbehoefte is ¤ 3.404.000
Het betreft de aankoop van vier bestaande appartementen en de bouw van een kapverdieping. Het object is gelegen in de binnenstad van Amsterdam. Het object bevindt zich in de omgeving van het Oosterpark, de Amstel en verschillende dagelijkse voorzieningen. Het object is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de auto en de fiets. De parkeermogelijkheden in de omgeving zijn matig.
[..] Dank! voor de link maar ik laat hem lopen. Op zekerheid zal het best goed komen, maar ik heb er niets mee. Dat iemand genegen is om een hypotheek af te sluiten voor een leninkje van 25K geeft wel aan hoe hoog de nood is, dat geeft weer een boel gedoe via Team Beheer voor een paar euro aan extra rendement.
[..] Zolang je nog niet betaald heb, maakt het toch niet zoveel uit dat het iets langer duurt?
Ben ik met je eens, maar het zou wel zo netjes zijn om dit even aan te kondigen naar de investeerders toe. Kleine moeite en dan is het geen verrassing die je zelf moet ontdekken.
Op maandag 11 augustus 2025 13:15 schreef Fredericm het volgende: Wat is jullie mening over Christoph straube bij Collin. De miljoenen vliegen je om de oren. Persoonlijk vind ik het een wat lage rente 8,5% bij een LTV van 75% bij een 2e hypotheek op een Duitse woning van bijna 6 miljoen. De markt zal daarvoor erg beperkt zijn. Hij heeft nog wel meerdere verhuurde woningen.
Duits vastgoed, de Synvest beleggers in hun Duitse fonds, of de gemiddelde Duitse REIT, kunnen hun enthousiasme daarover wel met ons delen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Friedman on Donahue
Als ik in de LINKEDin link kijk, zie ik het volgende: Er dient funderingsherstel plaats te vinden, wegens het feit dat het een gemeentelijk monument is, geen gemakkelijke opgave.
In de pitch van SIG staat: Staat van onderhoud buitenzijde Goed
Lijkt me toch een zekere tegenspraak: funderingsherstel is een flinke klus financieel en mogelijk ook in tijd. Staat nergens vermeld in de pitch....
[..] Als ik in de LINKEDin link kijk, zie ik het volgende: Er dient funderingsherstel plaats te vinden, wegens het feit dat het een gemeentelijk monument is, geen gemakkelijke opgave.
In de pitch van SIG staat: Staat van onderhoud buitenzijde Goed
Lijkt me toch een zekere tegenspraak: funderingsherstel is een flinke klus financieel en mogelijk ook in tijd. Staat nergens vermeld in de pitch....
Tip: Als je geïnteresseerd bent in dit project vraag dan bij SiG even het taxatierapport op. Dan kan je in detail zien wat daar wel en niet in staat en op deze manier voor jezelf een afweging maken om wel of niet te investeren.
Het pand aan de Sarphatistraat 187 betreft een bedrijfsruimte op de begane grond met 5 woningen met een totaal metrage van 461m2. Er dient funderingsherstel plaats te vinden, wegens het feit dat het een gemeentelijk monument is, geen gemakkelijke opgave. De vergunning is reeds ingediend en funderingsherstel zal in samenwerking met woningbouwvereniging Lieven De Key - eigenaar van de buurpanden - dit jaar nog worden gestart. Ook zullen de leegstaande woningen worden gerenoveerd, met als doel het wooncomfort te verhogen en de panden te verduurzamen.
Lijkt me een lastig project, zeker indien het samen met een woningbouwvereniging moet plaatsvinden. Ook gezien de hoge prijzen per m2 ruim 12,5k, terwijl daar gemiddeld 10k geldt, laat ik deze even lopen. Ik zie een vertraging van dit project aankomen.
[..] Tip: Als je geïnteresseerd bent in dit project vraag dan bij SiG even het taxatierapport op. Dan kan je in detail zien wat daar wel en niet in staat en op deze manier voor jezelf een afweging maken om wel of niet te investeren.
Dank je wel voor deze tip!!!! Ik wist niet dat dit mogelijk is. Eyeopener...
[..] normaal niet nee, maar bij een project dat geen operationele cashflow genereert, gaat de extra rente in principe ten laste van de LTV
Alleen als ze niet kunnen betalen. Ik heb mij verder niet ingelezen in dit project want ik neem in principe geen projecten met een dergelijke korte looptijd mee. Voor mij teveel werk voor zo’n korte looptijd/opbrengst.
[..] Tja wat zal ik zeggen als een bedrijf in serieuze liquiditeitsproblemen zit is twee maanden aflossing overslaan vermoedelijk niet genoeg om de boel weer op orde te krijgen. Ik kan natuurlijk niet in de boeken kijken maar waarschijnlijk is het beter om een wat langere periode met alleen rente betalingen toe te staan zodat hij de boel echt op de rit kan krijgen. De boel laten ploffen door de lening nu op te eisen zal zeker niet helpen om je geld terug te zien.
Ik ga niet elke update hier delen, maar vanmorgen weer een bericht dat er een betaling onderweg is. Ik had en heb alle vertrouwen in de ondernemer en het platform, moet er eigenlijk ook gewoon eens een etentje inplannen.
[..] Ik ga niet elke update hier delen, maar vanmorgen weer een bericht dat er een betaling onderweg is. Ik had en heb alle vertrouwen in de ondernemer en het platform, moet er eigenlijk ook gewoon eens een etentje inplannen.
Niet alles kan goed gaan, maar als het mis gaat dan heeft zelfs een vertrek naar het buitenenland geen effect. Men laat je niet met rust en zo zijn ook nog gelden teruggehaald uit Japan of Israël.. Gisteren mijn 250e investering bij HCN gedaan,
[..] Niet alles kan goed gaan, maar als het mis gaat dan heeft zelfs een vertrek naar het buitenenland geen effect. Men laat je niet met rust en zo zijn ook nog gelden teruggehaald uit Japan of Israël.. Gisteren mijn 250e investering bij HCN gedaan,
Klopt, heb er zelf ook een flink aantal. Mbt Japan heb ik me er overigens wel over verbaasd dat daar alleen de naam van de voetballer genoemd wordt. Misschien zijn de mogelijkheden om daar wat te halen het grootst, maar er waren meer geldnemers. Die kunnen inmiddels toch ook mogelijkheden hebben.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is v.g.m. de 6e 10e Marquard.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is v.g.m. de 6e 10e Marquard.
Ik heb ze niet allemaal in beeld, maar volgens mij lopen die Marquardjes naar tevredenheid?
In de voorverkoop gaat hij al richting de 70% inleg dus vertrouwen is er. Misschien ook wel een beetje door het geringe aanbod momenteel. Aangezien ik toch wel wat (opstart)risico zie en de dekking niet volledig is, neem ik hem mee voor mijn basisbedrag.
Voor op opslagman rijswijk bij Collin is weinig interesse. Ondanks dat het een groot bedrag is gaat het wel heel langzaam. Nog 600K van de 4 miljoen te gaan
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 13-08-2025 10:30:38 ]
Op woensdag 13 augustus 2025 09:03 schreef Fredericm het volgende: Voor op opslagman rijswijk bij Collin is weinig interesse. Ondanks dat het een groot bedrag is gaat het wel heel langzaam. Nog 700K van de 4 miljoen te gaan
Ja opvallend. Ik vermoed dat veel investeerders vinden, net als ik, dat ze al genoeg opslagman hebben in de porto. Ik wacht in elk geval weer even 1-2 jaar voor ik een volgende meeneem.
Op woensdag 13 augustus 2025 12:18 schreef KrekelJapie het volgende: Pannenkoeken zaak ondernemers Family Breda Dr. Struyckenplein HCN ook failliet. Voorlopig niets te halen bij deze default.
Idem , maar wel om eea goed te volgen ; een vd vennoten Pascal ....., heeft / gehad een arbeidsovek bij Capfun (linkedin) Snap dat het hele gebeuren impact heeft, maar de heren zullen tzt toch door moeten. Als wij iets zien gebeuren ff HCN info geven, mogelijk brengt het nog iets, maar verwacht zelf niets, dus afgeboekt
Bij 401 heb je incl rente -/- fee bijna je gehele inleg terug, bij 561 zit je incl rente zoals HCN zegt op globaal 82%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 14-08-2025 11:13:13 ]
[..] Ja opvallend. Ik vermoed dat veel investeerders vinden, net als ik, dat ze al genoeg opslagman hebben in de porto. Ik wacht in elk geval weer even 1-2 jaar voor ik een volgende meeneem.
Op de nu al/nog lopende projecten is nog maar weinig betaald, eigenlijk alleen rente. Ik neem deze nog mee maar daarna is het even afgelopen.
[..] Ja opvallend. Ik vermoed dat veel investeerders vinden, net als ik, dat ze al genoeg opslagman hebben in de porto. Ik wacht in elk geval weer even 1-2 jaar voor ik een volgende meeneem.
Ik zou het niet als “weinig interesse” willen bestempelen.
Binnen no-time was er 3,4 miljoen toegezegd door een groot aantal investeerders. Degenen die wilden investeren hebben dat gedaan, iemand die dat niet wilde gaat dat meestal niet na een paar dagen alsnog doen, en bestaande investeerders hebben ook geen reden om hun inleg te verhogen.
En nu is mijn allereerste crowdfundingproject Buurtmolen Herbaijum ook eindelijk afgerond. Ingeschreven augustus 2016, van start februari 2017 had het afgelopen februari afgelost moeten worden. De aflossing was net zo traag als de start. Waarom het zo lang heeft moeten duren is niet helemaal duidelijk, misschien onbekendheid met dit soorte leningen waarvan het beheer tijdens de looptijd ook in andere handen is overgegaan?
SPOILER
Ik heb inmiddels het werkelijk rendement voor 2022 en 2023 bij de Belastingdienst ingediend, beide jaren negatief met "dank" aan MCF dus ik zou mijn geld -een paar duizend euri- terug moeten krijgen. Ben benieuwd hoe dat verloopt en hoe lang het gaat duren
Op donderdag 14 augustus 2025 14:43 schreef Slingervinger het volgende: Ik heb inmiddels het werkelijk rendement voor 2022 en 2023 bij de Belastingdienst ingediend, beide jaren negatief met "dank" aan MCF dus ik zou mijn geld -een paar duizend euri- terug moeten krijgen. Ben benieuwd hoe dat verloopt en hoe lang het gaat duren
Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt? Ik heb ook nog veel spaardeposito's erbij. En dat nekt me denk ik
[..] Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt? Ik heb ook nog veel spaardeposito's erbij. En dat nekt me denk ik
ik heb ook veel depo's (vnl bij Raisin) maar die liepen niet af in 22 of 23 dus het was wel een klus om ze allemaal in te voeren maar de rente hoef je pas op te geven bij afloop dus dat was in alle gevallen ¤ 0,-
[..] ik heb ook veel depo's (vnl bij Raisin) maar die liepen niet af in 22 of 23 dus het was wel een klus om ze allemaal in te voeren maar de rente hoef je pas op te geven bij afloop dus dat was in alle gevallen ¤ 0,-
[..] is een deposito een spaartegoed? zo heb ik het niet opgevat
Gewoon invullen met wat je denkt dat goed voor je is. De kans dat de belastingdienst de aangifte controleerd is nihil. Er is geen mankracht. Mocht er onverhoopt toch een controle plaats vinden dan speel je de onschuld zelfe. Immers niet jij maar zij hebben het zo moeilijk gemaakt. Je vult het op dat moment in zoals zij het willen . Jij bent Immers ter goeder trouw.
[..] Gewoon invullen met wat je denkt dat goed voor je is. De kans dat de belastingdienst de aangifte controleerd is nihil. Er is geen mankracht. Mocht er onverhoopt toch een controle plaats vinden dan speel je de onschuld zelfe. Immers niet jij maar zij hebben het zo moeilijk gemaakt. Je vult het op dat moment in zoals zij het willen . Jij bent Immers ter goeder trouw.
Eens met NRDZ maar als antwoord op je vraag, ja deposito’s vallen bij mij weten onder spaartegoed.
[..] Gewoon invullen met wat je denkt dat goed voor je is. De kans dat de belastingdienst de aangifte controleerd is nihil. Er is geen mankracht. Mocht er onverhoopt toch een controle plaats vinden dan speel je de onschuld zelfe. Immers niet jij maar zij hebben het zo moeilijk gemaakt. Je vult het op dat moment in zoals zij het willen . Jij bent Immers ter goeder trouw.
Hou er wel rekening mee dat je vermogen per 1 januari gelijk moet zijn aan je belastingaangifte. Anders gegarandeerd uitval en dus controle
Ofschoon geen Crowdfund vraag maar een Box 3 vraag; - De OWR betreft de Opgave Werkelijke Rendement in Box 3 om dit met het fictieve rendement te vergelijken. - de onderdelen zijn qua saldo dus exact identiek aan de opgave van de IB aangifte van dat jaar voor de stand per 1-1 en het volgende jaar voor de stand per 31-12. Neem dus de saldi over uit de IB aangiftes. - er kunnen dus voor de OWR opgave geen verschuivingen plaatsvinden tussen de onderdelen Sparen, Beleggen etc., doe je dit wel dan ziet de Belastingdienst dit direct - je maakt dus geen nieuwe IB aangifte maar geef alleen het werkelijk rendement op - dit gaat op kasstelsel basis waardoor je bij deposito's verschuivingen kunt krijgen in rendement maat dus nooit in saldi
PS heb je vragen stuur mij een PB, gezien het off topic zal ik er hier verder niet op ingaan
[..] Je hebt gelijk voor deposito's bij NL banken Echter deposito's bij exoten in het buitenland moet je zelf invullen maar natuurlijk wel als spaartegoed
het gaat erom hoe je met de rente omgaat, bij werkelijk rendement moet je die opgeven op het moment dat die daadwerkelijk wordt uitgekeerd, bij depo's is dat aan het eind van de looptijd. Er staat ook duidelijk dat het gaat om de ontvangen rente in het jaar van aangifte
Op donderdag 14 augustus 2025 23:32 schreef Slingervinger het volgende: het gaat erom hoe je met de rente omgaat, bij werkelijk rendement moet je die opgeven op het moment dat die daadwerkelijk wordt uitgekeerd, bij depo's is dat aan het eind van de looptijd.
Hou er rekening mee dat op raisin sommige banken anders omgaan met rente bij deposito's. Bv. Aereal keert bij meerjarige deposito's de rente jaarlijks uit op de raisin rekening: Bv2. Inbank verhoogt het saldo van de bankrekening met renteuitkering, maar komt pas na afloop van het deposito vrij op de raisin rekening.
[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 15-08-2025 05:19:04 ]
[..] Hou er wel rekening mee dat je vermogen per 1 januari gelijk moet zijn aan je belastingaangifte. Anders gegarandeerd uitval en dus controle
Zolang dat gerenseigneerd wordt wel ja, anders niet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Friedman on Donahue
[..] Zolang dat gerenseigneerd wordt wel ja, anders niet.
Nu heb je het over je aangifte, daar moet je de gerenseigneerde posten aanvullen met eigen informatie. Daarna is dat de werkelijkheid voor de fiscus. De opgave werkelijk rendement moet daarmee overeenkomen qua vermogen op 1 januari. Anders uitval en controle. Dit natuurlijk binnen de gestelde grenzen. 1 euro verschil zal niet tot uitval leiden.
[ Bericht 1% gewijzigd door Fredericm op 15-08-2025 08:14:11 ]
[..] Nu heb je het over je aangifte, daar moet je de gerenseigneerde posten aanvullen met eigen informatie. Daarna is dat de werkelijkheid voor de fiscus. De OWR (opgave werkelijk rendement) moet daarmee overeenkomen qua vermogen op 1 januari. Anders uitval en controle. Dit natuurlijk binnen de gestelde grenzen. 1 euro verschil zal niet tot uitval leiden.
Ah zo, ja uiteraard.
[..] ja ik vind dat wel prettig. Dat is bij NLI ook en bij CC natuurlijk per transactie maar niet in een graph
Wat ik in al die weergaves en overzichten mis is gewoon de praktische informatie: welke project(en) betreft het en welke termijn(en), zowel bij een wallet betaling als nu ook weer met die grafiekjes. Het zijn de gelikte management grafiekjes die helaas vaak de praktische bruikbaarheid missen, ik zie dat in m'n werk helaas ook op veel plaatsen. Als ik dan aangeeft dat er met een klein stapje extra ook een praktische bruikbaarheid ontstaat blijft het heel stil, wat mij betreft een bewijs dat ze er zelf nooit in detail naar kijken en mee moeten werken.
Juist bij gve is het soms lastig te achterhalen (behave uit de mail die ze sturen bij een betaling) welke projecten/termijnen een betaling betreft vanwege hun manier van tweewekelijk betalen wardoor een project soms 2x per maand en soms een maand niet in de betalingen zit.
De nw CCF van Dubois past wij wel zo op het 1e gezicht,, goede cashflow en lijkt mij harde werkers. vraagpr was ¤ 1.450k , koopprijs ¤ 1.300, het is niet direct een courant OG wat je zo als 13 in een dozijn verkoopt. Ook het OG in Barendrecht is een net & ruim.
[..] Wat ik in al die weergaves en overzichten mis is gewoon de praktische informatie: welke project(en) betreft het en welke termijn(en), zowel bij een wallet betaling als nu ook weer met die grafiekjes. Het zijn de gelikte management grafiekjes die helaas vaak de praktische bruikbaarheid missen, ik zie dat in m'n werk helaas ook op veel plaatsen. Als ik dan aangeeft dat er met een klein stapje extra ook een praktische bruikbaarheid ontstaat blijft het heel stil, wat mij betreft een bewijs dat ze er zelf nooit in detail naar kijken en mee moeten werken.
Juist bij gve is het soms lastig te achterhalen (behave uit de mail die ze sturen bij een betaling) welke projecten/termijnen een betaling betreft vanwege hun manier van tweewekelijk betalen wardoor een project soms 2x per maand en soms een maand niet in de betalingen zit.
Dat is bij NLI prima zichtbaar. Je klikt erop en het wordt voor je uitgesplitst.
De wetgever maakt de wet, niet de belastingdienst. Zij voeren uit wat de politiek bedenkt...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat te doen, een waterijsje scoren of principieel zijn en waarschijnlijk nul ontvangen. Als dit akkoord er niet komt gaat ze failliet. Zegt men.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat te doen, een waterijsje scoren of principieel zijn en waarschijnlijk nul ontvangen. Als dit akkoord er niet komt gaat ze failliet. Zegt men.
Totale bedrag ga je nooit terugkrijgen. Mevrouw heeft wel meerdere bedrijven waar toch wat geld uit moet kunnen komen. WSNP zal toch ook wel wat opleveren.
Ik zou zelf voor tegen stem gaan, het is een lachertje wat geboden word tegen finale kwijting van restant vordering. Beter gewoon failliet gaan en als incentive kan je bij mij wel waterijsje komen halen.....
Ik zou tegen stemmen. Vind het bedrag ter finale kwijting niet in verhouding staan tot het uitstaande bedrag. Ik denk dat de meeste voor zullen stemmen, maar zou zelf dus tegenstemmen.
Ik zou ook tegen stemmen, al is het maar om een signaal af te geven.
[..] Ik zou ook tegen stemmen, al is het maar om een signaal af te geven.
De consensus is hier overduidelijk 'tegen' .Ik twijfelde een beetje omdat de dame het al heftig voor de kiezen heeft gehad door de uitgewonnen zekerheden + echtgenoot overleden, en omdat het default vooral een kwestie was van pure onkunde, niet van fraude of zo. Althans dat staat me nog voor de geest.
WSNP gaat een langdurig verhaal worden, en de fiscus zit er ook nog vóór met preferente vorderingen.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 16-08-2025 11:43:10 ]
Ik zou tegen stemmen, boel failliet laten gaan en hopen dat er nog iets meer geld terugkomt. Het voorstel is nagenoeg niks. begrijpelijk dat soms dingen niet lopen zoals verwacht maar een ondernemer moet niet verwachten dat bij zwaar weer de lening ineens omgezet wordt in een schenking.
Erg jammer dat het dan op een faillissement uitdraait maar dat is ondernemers risico.
Misschien ook beter voor de maatschappij, als deze onderneming nu al niet lekker loopt waarom dan door laten modderen. Waardoor er misschien nog meer schulden gemaakt gaan worden.
Op zaterdag 16 augustus 2025 12:25 schreef axensir het volgende: Misschien ook beter voor de maatschappij, als deze onderneming nu al niet lekker loopt waarom dan door laten modderen. Waardoor er misschien nog meer schulden gemaakt gaan worden.
De onderneming is er al lang niet meer volgens mij. Dit gaat enkel om de Hoofdelijke aansprakelijkheid.
[..] De onderneming is er al lang niet meer volgens mij. Dit gaat enkel om de Hoofdelijke aansprakelijkheid.
Nee die is in 2020 failliet gegaan en voor een habbekrats doorverkocht, maar er werd vanaf oktober 2019 al niet meer voldaan aan de maandelijkse verplichting. Er zijn in 2021 zekerheden, twee woningen, uitgewonnen. Ik heb ruim de halve inleg moeten afschrijven.
Het familiebedrijf, dat deed in bemiddeling van cruisereizen, werd in 2011 verkocht aan de ANWB, dat ging daar niet lekker en de kinderen hebben in 2018 het bedrijf weer teruggekocht. Daarna is het eigenlijk alleen maar verder bergafwaarts gegaan. Marktfactoren & mismanagement volgens GvE destijds.
[..] Nee die is in 2020 failliet gegaan en voor een habbekrats doorverkocht, maar er werd vanaf oktober 2019 al niet meer voldaan aan de maandelijkse verplichting. Er zijn in 2021 zekerheden, twee woningen, uitgewonnen. Ik heb ruim de halve inleg moeten afschrijven.
Het familiebedrijf, dat deed in bemiddeling van cruisereizen, werd in 2011 verkocht aan de ANWB, dat ging daar niet lekker en de kinderen hebben in 2018 het bedrijf weer teruggekocht. Daarna is het eigenlijk alleen maar verder bergafwaarts gegaan. Marktfactoren & mismanagement volgens GvE destijds.
Als ik het zo zie is ze weer (nog steeds?) met de cruisebusiness bezig, die ha zou neem ik aan nog wel wat op kunnen gaan leveren, toch? Het gaat toch over F*e*r B*o*r die nu met c*2*t weer aan de weg aan het timmeren lijkt te zijn, ha opgeven lijkt me alleen al om die reden nu niet verstandig want een bepalade afbetalingregeling zou toch wel haalbaar moeten kunnen zijn lijkt me (ik zit niet in dit project, maar is meen ik een gve project?).
Is dit project van de ondernemers die jaren geleden tegen een hoge rente na een paar maanden al weer alles afgelost hebben met 10 maanden extra rente? Waarom dat was weet ik niet meer, dat heeft veel geld gekost toen. Ik zat er toen met een klein bedrag in.
[..] Is dit project van de ondernemers die jaren geleden tegen een hoge rente na een paar maanden al weer alles afgelost hebben met 10 maanden extra rente? Waarom dat was weet ik niet meer, dat heeft veel geld gekost toen. Ik zat er toen met een klein bedrag in.
Ik zat ook alleen in de eerste lening. Moest toen hergefinancierd worden om aangesloten te kunnen worden bij SGR. Was inderdaad een dure herfinanciering, maar is niet de reden van verkoop/faillissement.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 16-08-2025 21:31:09 ]
Ze zullen ook wel controleurs hebben die hier rondneuzen,en met de huidige programma's als AI wordt hen veel werk uit handen genomen.
[..] Eigenlijk zeg je hier, dat het je niet lukt om de anderen te overtuigen. Waren je argumenten wel sterk genoeg?
Stadium van proberen te overtuigen ben ik al lang gepasseerd, in internationale (niet nederlandse) organisaties waar ik kom werken bepaalde krachten en ik heb inmiddels wel geleerd dat het vaak zinloos is daar tegenin te gaan omdat die hun eigen targets hebben, penny-wuise but pound foolish. Uiteindelijk levert het mij meer omzet op
[..] Ik zou het niet als “weinig interesse” willen bestempelen.
Binnen no-time was er 3,4 miljoen toegezegd door een groot aantal investeerders. Degenen die wilden investeren hebben dat gedaan, iemand die dat niet wilde gaat dat meestal niet na een paar dagen alsnog doen, en bestaande investeerders hebben ook geen reden om hun inleg te verhogen.
Er is net even 2 ton ingelegd door investeerder 517353, de laatste druppeltjes zullen dan ook nog wel volgen.
NLI heeft wel vaker mooie projecten, deze doe ik zelf inderdaad ook mee. Heel fijn rendement met zeer goede zekerheden. Minpunten zijn uiteraard wel bouwrisico en (wellicht voor sommige investeerders) een korte looptijd.
[..] NLI heeft wel vaker mooie projecten, deze doe ik zelf inderdaad ook mee. Heel fijn rendement met zeer goede zekerheden. Minpunten zijn uiteraard wel bouwrisico en (wellicht voor sommige investeerders) een korte looptijd.
Hopelijk is het huiswerk nu beter gedaan dan bij MediCo Estate B.V., die al na 1 (!!) termijnbetaling, vorige maand failliet ging.
Rentedepot is een plus, maar groot nadeel is de Tweede hypotheek zonder parate executie. Verder sta je natuurlijk altijd achter de ABN. mocht het echt mis gaan dan is het maar de vraag wat er over blijft.
Op maandag 18 augustus 2025 12:55 schreef obligataire het volgende: Hopelijk is het huiswerk nu beter gedaan dan bij MediCo Estate B.V., die al na 1 (!!) termijnbetaling, vorige maand failliet ging.
Dat hoop ik ook, ik zat niet in de laatste 2 projecten die de mist in gingen gelukkig. Maar mijn ervaring is dat NLI hun huiswerk wel goed op orde heeft. Van de 50+ projecten daar heb ik er maar 1 gedeeltelijk moeten afschrijven.
Op maandag 18 augustus 2025 11:08 schreef obligataire het volgende: Dat doorstomen bij Collin was maar een korte opleving trouwens, zat daarnet tevergeefs op Dubois te wachten. En verder is er niets te beleven
Er komt inderdaad weinig bij qua nieuwe projecten. Ik had eerder al een herfinanciering van Globe Bearings verwacht. Die moet komende donderdag aflossen, staat nu nog 60% (¤1.200.000) open na vervroegde aflossingen wegens verkoop van percelen. Ik heb zelf geen interesse om in een eventuele herfinanciering te investeren, maar de aflossing zou wel mooi op tijd zijn voor als een ander project, waar begin september de slottermijn moet worden betalen, bij Collin wordt geherfinancierd.
Dat zou gaan om Artist Mixto & Azadeh Zorg die op 6 september de slottermijn moet aflossen. Daarnaast heb ik nog een ander project wat op de 16e de slottermijn moet aflossen, Bike Repair Centre.
Het is natuurlijk de vraag of deze weer bij Collin geherfinancierd worden, maar zo ja zou ik ze denk ik weer willen meenemen.
[..] Er is net even 2 ton ingelegd door investeerder 517353, de laatste druppeltjes zullen dan ook nog wel volgen.
En vol. Investeerder 405361 heeft 157.500 ingelegd. Zou hier dan een telefoontje van Collin aan voorafgaan, met het verzoek een inleg te verhogen tegen bijv een korting op kosten die ze in rekening brengen?
[..] Rentedepot is een plus, maar groot nadeel is de Tweede hypotheek zonder parate executie. Verder sta je natuurlijk altijd achter de ABN. mocht het echt mis gaan dan is het maar de vraag wat er over blijft.
Is er bij Collin normaal wel het recht op parate executie bij een tweede hypotheek? Of moet het er bij staan als dat recht niet aanwezig is?
[..] Hopelijk is het huiswerk nu beter gedaan dan bij MediCo Estate B.V., die al na 1 (!!) termijnbetaling, vorige maand failliet ging.
Deze blijf ik heel vreemd vinden. De vraag is ook wel of NLI haar huiswerk daarin niet goed heeft gedaan of dat de ondernemer bewust onjuiste informatie had verschaft (sommige gegevens kunnen vast niet heel gemakkelijk onafhankelijk geverifieerd worden). Maar goed, zonder details te kennen valt daar niets over te zeggen. Ben benieuwd hoe het afloopt - hoe waren de zekerheden bij dit project?
[..] En vol. Investeerder 405361 heeft 157.500 ingelegd. Zou hier dan een telefoontje van Collin aan voorafgaan, met het verzoek een inleg te verhogen tegen bijv een korting op kosten die ze in rekening brengen?
Nee hoor ik moest gewoon het normale tarief betalen 😢
Bij GvE zijn ze nog steeds bezig met de afwikkeling van de Comfort-projecten, volgens de laatste update van 16 juli zou het pand Geldermalsen verkocht zijn (met dik verlies uiteraard) maar sindsdien niks meer vernomen
Op maandag 18 augustus 2025 14:18 schreef escortmk2 het volgende: En vol. Investeerder 405361 heeft 157.500 ingelegd. Zou hier dan een telefoontje van Collin aan voorafgaan, met het verzoek een inleg te verhogen tegen bijv een korting op kosten die ze in rekening brengen?
Dat doen ze wel bij zulke bedragen ja.
Beste investeerder, Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening van Van Vuure Retail met leningnummer 00047440. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag vermeerderd met zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
Op dinsdag 19 augustus 2025 10:51 schreef Lezer8857 het volgende: Deze keer een wat algemenere vraag; is er iemand die nog met oude openstaande projecten zit vanuit het, inmiddels gesloten, platform Matching Capital?
Ik nog, met project VWN. Meeste is gelukkig snel en zonder kleerscheuren afgelost.
[..] Ik denk dat deze er wel goed uit ziet. Geen bancaire verplichtingen en lage LTV op bedrijfspanden. Zullen wel wat minder courant zijn
Ik heb ben meegegaan in deze investering. Ik denk dat het "risico" hier met name zit in de eventuele verkoopbaarheid van de panden. Ze zijn erg specifiek en lastig in te zetten bij een toekomstige verkoop waardoor met name de waarde van de ondergrond belangrijk zal zijn. Met een lage LTV denk ik dat dit risico grotendeels wordt afgedekt.
Dit was toch die lening waarbij er eventueel naar een veiling zou zijn gegaan voor de verkoop van plot 3? Wat zeggen deze foto's in de update? Dat er gebouwd wordt en dat de grond (waarschijnlijk) verkocht is? En daarmee kunnen deze twee leningsnummer wordt afgewikkeld?
[..] Dit was toch die lening waarbij er eventueel naar een veiling zou zijn gegaan voor de verkoop van plot 3? Wat zeggen deze foto's in de update? Dat er gebouwd wordt en dat de grond (waarschijnlijk) verkocht is? En daarmee kunnen deze twee leningsnummer wordt afgewikkeld?
De foto's zeggen nu wat het is en onderdaan zie je de PDF's wat het moet worden. Het veilingenshuis wil niet meer samenwerken met MAX.
SPOILER
Dichts bij zijnde (sic) Dan rijd je 30 kilometer door? Wat een gepruts zeg.
Op dinsdag 19 augustus 2025 10:51 schreef Lezer8857 het volgende: Deze keer een wat algemenere vraag; is er iemand die nog met oude openstaande projecten zit vanuit het, inmiddels gesloten, platform Matching Capital?
Ik heb CPN nog lopen (tot aug26). Rentebetalingen lopen probleemloos.
LTV ziet er aantrekkelijk uit. Inderdaad specifiek vastgoed wat lastig te verkopen zal zijn. Nettowinst en cashflow zijn wel superkrap over de afgelopen 2 jaar. Of de doelstellingen over 2025 (nog niet ruim moet ik zeggen) gehaald zullen worden moet nog bezien worden. Er staat een tegenstrijdigheid in de pitch mbt de hypotheek op het derde pand: in de kop staat: 1e hypotheek op 3 panden. In de specificatie van zekerheden staat dat er op het derde pand een eerste hypotheek rust.
Hoe berekent Collin het voorzieningspercentage? Snap er geen drol van.
[..] Elk kwartaal 25% afschrijving dus 100 procent in een jaar.
Ah, het was gewoon mijn bad. Ik heb 2k voorzien op 120k uitstaand, en het percentage is 2,75%. Dat voelde enorm hoog, maar het klopt gewoon rekenkundig. Gelukkig heb ik als accountant niet zo'n goed gevoel voor cijfers.
[..] Dank meegenomen. Rente is behoorlijk hoog voor minimaal risico.
Mwah, hun balans is nogal zwak met een klein negatief kapitaal en een half miljoen aan schuld. Niet onoverkomelijk maar dat zal meegespeeld hebben bij de rente. Ze zullen last hebben gehad van hoge energieprijzen en ook wel een beetje teveel van het eigen gebak en uit de kassa hebben gesnoept. Van de winst zouden ze moeten kunnen leven en wat van de schulden kunnen aflossen.
Wel een beetje onnozele praat van zo'n coach dat het negatieve kapitaal (o.a.) wordt veroorzaakt door investeringen en een bedrijfsovername. Zakelijke investeringen zullen nooit het bedrijfskapitaal verlagen. Tenzij het hele slechte investeringen waren
[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 19-08-2025 15:48:49 ]
Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving op het afgekochte eeuwigdurend recht van erfpacht op het onroerend goed verkregen ? Wat betekent dit en wat is het waard ?
[..] Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving op het afgekochte eeuwigdurend recht van erfpacht op het onroerend goed verkregen ? Wat betekent dit en wat is het waard ?
Ik neem aan op de grond en woning die er op staat. Ik weet het aannames zijn gevaarlijk.
[..] Eigenaar van de grond moet toch nog steeds toestemming geven tot vestigen van een hypotheek?
Dat weet ik niet. Lijkt me erg omslachtig voor de gemeente Amsterdam en Rotterdam met tienduizenden huizen op erfpacht, zijn dan weer een paar ambtenaren mee zoet.Ik bedoel economisch is eeuwigdurende afgekochte erfpacht gelijk aan eigen grond.
[ Bericht 5% gewijzigd door Fredericm op 19-08-2025 17:30:05 ]
[..] Eigenaar van de grond moet toch nog steeds toestemming geven tot vestigen van een hypotheek?
Ik heb zelf een woning met erfpacht, afgekocht voor 75, jaar en mijn vorige woning idem, de hele wijk hier is met erfpacht. Echt nog nooit gehoord of zelf gehad dat de gemeente toestemming moest geven voor het vestigen van mijn hypotheek.
[..] Dat weet ik niet. Lijkt me erg omslachtig voor de gemeente Amsterdam en Rotterdam met tienduizenden huizen op erfpacht, zijn dan weer een paar ambtenaren mee zoet.Ik bedoel economisch is eeuwigdurende afgekochte erfpacht gelijk aan eigen grond.
In die steden werd de erfpacht in het verleden vaak voor 25 tot 50 jaar afgekocht. Als die periode is afgelopen kan de gemeente de hoofdprijs voor de nieuwe erfpacht canons vragen.
Ja, hier nog 5 openstaande projecten met Matching Capital. Alle 5 vervroegd gesloten op initiatief van MC, met nog zo'n 4 a 10% openstaande schuld. Deze zou nog door de ondernemer terugbetaald worden. Echter de ondernemer is gestopt met betalen (en MC met communiceren hierover).
[..] Ja, hier nog 5 openstaande projecten met Matching Capital. Alle 5 vervroegd gesloten op initiatief van MC, met nog zo'n 4 a 10% openstaande schuld. Deze zou nog door de ondernemer terugbetaald worden. Echter de ondernemer is gestopt met betalen (en MC met communiceren hierover).
Wat is de achtergrond van je vraag @:Lezer8857
Mijn geduld met MC raakt op na tig mails te hebben gestuurd waarop niet geantwoord wordt, of ontwijkend. Punt is dat m.i. een leningsovereenkomst namens de investeerders is afgesloten zonder wettelijke grondslag. Terwijl dit niet nodig was geweest omdat de herfinanciering van het pand via SIG voldoende was om de oorspronkelijke lening af te lossen. Echter kiest MC ervoor om 10% in te houden om kosten (van MC) te dekken en voor deze resterende 10% is, zonder toestemming van de geldgevers, een nieuwe lening afgesloten. In de AV staan geen bepalingen opgenomen dat dit zonder tussenkomst, maar wel namens, de investeerders mocht plaatsvinden. MC wuift dit weg onder de noemer "in het belang van de investeerders", maar zij stellen hun eigen belang (door 10% te gebruiken voor eigen kosten dekking), boven het belang van de investeerders. Deze lening is, je raadt het al, in default. Zekerheden zijn er niet afgesproken (ook geen hoofdelijke aansprakelijkheid) en de rente wordt/werd wel betaald aan MC, maar betaald MC niet door aan de investeerders terwijl de investeerders hier recht op hebben. Doordat MC geen duidelijkheid wil geven in deze case probeer ik gelijkgestemden te vinden (het liefst uit dezelfde lening) om te kijken wat onze positie is en of we er iets mee kunnen/moeten.
Het gaat in om project KPL bij MC.
[ Bericht 1% gewijzigd door Lezer8857 op 19-08-2025 18:22:35 ]
[..] Typisch MCF zou ik zeggen. Aan de andere kant ben ik blij dat ze tenminste nog bezig zijn en dat de website (nog) niet op zwart is gegaan
Als ik de update goed lees hebben ze gewoon zitten knoeien met een stemming waardoor ze geen rechtsgeldige toestemming meer hadden en wel terug moesten trekken van die veiling. Ze hadden blijkbaar het plan de opbrengst gewoon 50%:50% te verdelen over de twee projecten met resp. 1e en 2e hypotheek terwijl eerst de eerste volledig (hoofdsom + rente +kosten) moet worden verrekend en wat dan overblijft gaat naar de tweede (hoofdsom + rente + kosten), onvoorstelbaar dat ze blijkbaar dit soort fouten maken en voor de investeerders in het project met de 1e hypotheek op deze manier waarschijnlijk financiele schade veroorzaken omdat er nu blijkbaar niet meer geveild kan worden.
Flinke schop, maar de woning in Enschede staat inmiddels niet meer te koop, website van de makelaar geeft een foutmelding en staat niet meer op Funda: klik voor de makelaar
Bouwdoeken staan nog vrolijk op het perceel, waar verder niets is gebeurd in de afgelopen maanden. Bouwvergunning ook nog niet voorbij zien komen in de mededelingen van de gemeente
[ Bericht 1% gewijzigd door boriq op 19-08-2025 21:54:50 ]
[..] Mijn geduld met MC raakt op na tig mails te hebben gestuurd waarop niet geantwoord wordt, of ontwijkend. Punt is dat m.i. een leningsovereenkomst namens de investeerders is afgesloten zonder wettelijke grondslag. Terwijl dit niet nodig was geweest omdat de herfinanciering van het pand via SIG voldoende was om de oorspronkelijke lening af te lossen. Echter kiest MC ervoor om 10% in te houden om kosten (van MC) te dekken en voor deze resterende 10% is, zonder toestemming van de geldgevers, een nieuwe lening afgesloten. In de AV staan geen bepalingen opgenomen dat dit zonder tussenkomst, maar wel namens, de investeerders mocht plaatsvinden. MC wuift dit weg onder de noemer "in het belang van de investeerders", maar zij stellen hun eigen belang (door 10% te gebruiken voor eigen kosten dekking), boven het belang van de investeerders. Deze lening is, je raadt het al, in default. Zekerheden zijn er niet afgesproken (ook geen hoofdelijke aansprakelijkheid) en de rente wordt/werd wel betaald aan MC, maar betaald MC niet door aan de investeerders terwijl de investeerders hier recht op hebben. Doordat MC geen duidelijkheid wil geven in deze case probeer ik gelijkgestemden te vinden (het liefst uit dezelfde lening) om te kijken wat onze positie is en of we er iets mee kunnen/moeten.
Het gaat in om project KPL bij MC.
Ja, het afboeken op eigen initiatief van Matching Capital, waarna hetzelfde pand doodleuk op SIG kwam stoorde mij ook enorm. Vooral ook omdat er bij SIG dan weer gezegd wordt dat wegens voldoende eigen vermogen een nieuwe lening met een hoge LTV mogelijk was.
Verder is het gewoon erg dom om je zekerheden zo uit handen te geven en dan maar op zijn bruine ogen te vertrouwen dat hij de rest nog zou gaan terugbetalen. Geen enkele serieuze financierder zou dat doen.
Het verhaal van MC dat dit nodig was klopt gewoon niet. En de manier waarop ze dit aanpakten was eigen belang voorop stellen. Zeker niet het belang van de investeerders. Mijn beeld is dat ze van alle 'kleine' crowdfunders afwilden en zich alleen op de 100k doelgroep wilden richten.
[..] Ja, het afboeken op eigen initiatief van Matching Capital, waarna hetzelfde pand doodleuk op SIG kwam stoorde mij ook enorm. Vooral ook omdat er bij SIG dan weer gezegd wordt dat wegens voldoende eigen vermogen een nieuwe lening met een hoge LTV mogelijk was.
Verder is het gewoon erg dom om je zekerheden zo uit handen te geven en dan maar op zijn bruine ogen te vertrouwen dat hij de rest nog zou gaan terugbetalen. Geen enkele serieuze financierder zou dat doen.
Het verhaal van MC dat dit nodig was klopt gewoon niet. En de manier waarop ze dit aanpakten was eigen belang voorop stellen. Zeker niet het belang van de investeerders. Mijn beeld is dat ze van alle 'kleine' crowdfunders afwilden en zich alleen op de 100k doelgroep wilden richten.
Ik zit in VDMI, GLNI, ZHNI, KPL en GWLI.
Ik zit nog in (HGR) / (HGRN), dat is het pand van Lex de kredietmeneer, die we ook kennen van projecten op SIG en als huidige eigenaar van All4Funding.
[..] Ik zit nog in (HGR) / (HGRN), dat is het pand van Lex de kredietmeneer, die we ook kennen van projecten op SIG en als huidige eigenaar van All4Funding.
En over de losse eindjes van Lex en zijn avontuur met All4funding gesproken: dhr. van Hoepen zwijgt in alle talen mbt tot de eindbetaling na afsluiten WSNP van de eigenaar van het project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. , en mbt tot de laatste termijnen (er staat nog 17% van de hoofdsom open) van het project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. (bedrijf is verplaatst, maar is gewoon nog open).
Zowel oude als nieuwe locatie hebben in elk geval hetzelfde KvK nummer, misschien even het nieuwe adres doorgeven, als de deurwaarder steeds op het oude adres komt en vaststelt dat daar nu een andere sportschool lijkt te zijn gevestigd dan gaat het natuurlijk nooit goedkomen
Nee, even naar gekeken. Uit mijn hoofd vond ik de taxatiewaarde vrij hoog in vergelijking met de WOZ. Het kwam qua bedrijfsvoering ook wat moeizaam over
[..] LTV ziet er aantrekkelijk uit. Inderdaad specifiek vastgoed wat lastig te verkopen zal zijn. Nettowinst en cashflow zijn wel superkrap over de afgelopen 2 jaar. Of de doelstellingen over 2025 (nog niet ruim moet ik zeggen) gehaald zullen worden moet nog bezien worden. Er staat een tegenstrijdigheid in de pitch mbt de hypotheek op het derde pand: in de kop staat: 1e hypotheek op 3 panden. In de specificatie van zekerheden staat dat er op het derde pand een eerste hypotheek rust.
Ik laat bij nader inzien LENK ook maar voor wat het is.
Het valt me op dat in 2024 het risicodragend vermogen (e.v. + achtergestelde leningen) met bijna 3 mio gedaald is terwijl er 0.9 mio winst is gemaakt dus de heren hebben blijkbaar een kleine 4 mio aan de winkel onttrokken (dividend?) in dat jaar; dat is nou net ongeveer het bedrag dat wij vanuit NL mogen aanvullen.
Tegelijk zie je de kortlopende schulden enorm oplopen dus liquiditeit zwaar onder druk. Daarom ook die aflossingsvrije periode, ook al geen teken van kracht.
Het gaat daar m.i. veel slechter dan dat ze zeggen en die fabrieken zijn idd. nauwelijks te verkopen. Een bedrijf als dit is (vind ik) veel te groot , en daardoor te moeilijk om in te schatten, voor een crowdfundplatform.
Komt vast wel wat beters langs.
----
Van de bakkerij is i.i.g. duidelijk wat de risico's zijn en is er een duidelijke escape route...
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 20-08-2025 09:30:42 ]
Op basis van het verkoopteam (achterste rij!) zou ik wel een bijdrage overwegen maar de looptijd is me wat te kort en de cijfers zijn idd. niet om over naar huis te schrijven (lage solvabiliteit, weinig winst).
Hij wil 'financiële rust', dat gaat wellicht ten koste van onze financiële rust.
Warehouse project bij NLI ging vrij snel, 5 miljoen in 20 minuten opgehaald. Volgens mij hebben ze zelfs kort na livegang de ruimte voor investeerders nog vergroot van 3,5 naar 5 miljoen (ten koste van de inbreng vanuit NLI SPF, die zou oorspronkelijk 7,5 miljoen inbrengen, nu nog maar 6).
Ben wel benieuwd waarom ze dat gedaan hebben. Misschien toch nog groter animo vanuit investeerders dan wat ze vooraf hadden ingeschat. 5 miljoen is volgens mij zelfs het maximum wat crowdfunding platforms wettelijk kunnen aanbieden.
[ Bericht 4% gewijzigd door JP01 op 20-08-2025 10:26:33 ]
Op woensdag 20 augustus 2025 10:19 schreef JP01 het volgende: Warehouse project bij NLI ging vrij snel, 5 miljoen in 20 minuten opgehaald. Volgens mij hebben ze zelfs kort na livegang de ruimte voor investeerders nog vergroot van 3,5 naar 5 miljoen (ten koste van de inbreng vanuit NLI SPF, die zou oorspronkelijk 7,5 miljoen inbrengen, nu nog maar 6).
Ben wel benieuwd waarom ze dat gedaan hebben. Misschien toch nog groter animo vanuit investeerders dan wat ze vooraf hadden ingeschat. 5 miljoen is volgens mij zelfs het maximum wat crowdfunding platforms wettelijk kunnen aanbieden.
Ik denk inderdaad ook dat het te maken heeft het animo vanuit de investeerders zodat ze de vermindering vanuit NLI SPF kunnen inzetten op andere toekomstige projecten die er binnenkort aan zitten te komen.
[..] Ik denk inderdaad ook dat het te maken heeft het animo vanuit de investeerders zodat ze de vermindering vanuit NLI SPF kunnen inzetten op andere toekomstige projecten die er binnenkort aan zitten te komen.
Dat is ook wel een beetje mijn punt met deelname aan zo'n fonds. Het lijkt er toch een beetje op dat je gebruikt wordt voor de opvulling en als er belangstelling is vanuit de overige groep dat er minder wordt deelgenomen. Dit is niet per sé in het belang van de mensen die via een fonds willen beleggen.
[..] Dat is ook wel een beetje mijn punt met deelname aan zo'n fonds. Het lijkt er toch een beetje op dat je gebruikt wordt voor de opvulling en als er belangstelling is vanuit de overige groep dat er minder wordt deelgenomen. Dit is niet per sé in het belang van de mensen die via een fonds willen beleggen.
Overigens is het fonds ook voor mij niet haalbaar
Ik denk dan eerder andersom: ze hadden via de SPF liever 6 miljoen willen investeren maar ze hebben er oorspronkelijk 7,5 gecommitteerd omdat ze niet hadden gedacht dat de crowd 5 miljoen gaat halen. Normaliter is de crowd juist "de opvulling".
[..] Ik denk dan eerder andersom: ze hadden via de SPF liever 6 miljoen willen investeren maar ze hebben er oorspronkelijk 7,5 gecommitteerd omdat ze niet hadden gedacht dat de crowd 5 miljoen gaat halen. Normaliter is de crowd juist "de opvulling".
Ergens kan ik mij ook wel vinden in de redernering van @boertje2024. De fondsen zijn in principe keiharde toezeggingen van investeerders die je op eigen inzicht als platform kunt inzetten bij verschillende projecten. Projecten die hard lopen hebben minder fondsen nodig, project die moeizamer gaan kunnen wat makkelijker gevuld worden.
[..] Op basis van het verkoopteam (achterste rij!) zou ik wel een bijdrage overwegen maar de looptijd is me wat te kort en de cijfers zijn idd. niet om over naar huis te schrijven (lage solvabiliteit, weinig winst).
Hij wil 'financiële rust', dat gaat wellicht ten koste van onze financiële rust.
Ik doe inderdaad ook niet mee. Gelet op de cijfers, maar ook omdat er een rentedepot wordt aangehouden en dus eigenlijk het financiële probleem van dit bedrijf 18 maanden wordt opgeschoven. Gunstig voor hen, want geen enkele lasten van de lening de eerste 18 maanden, maar voor de investeerders minder fijn.
[..] Nee die is in 2020 failliet gegaan en voor een habbekrats doorverkocht, maar er werd vanaf oktober 2019 al niet meer voldaan aan de maandelijkse verplichting. Er zijn in 2021 zekerheden, twee woningen, uitgewonnen. Ik heb ruim de halve inleg moeten afschrijven.
Uitslag stemronde Cruise Travel, geen Noord-Koreaanse uitslag maar de weduwe kan toch weer hopen op rustiger vaarwater Van e-Hoi verwacht ik niets.
SPOILER
Je was me net voor, ik kreeg hem ook zojuist in de mail.
Ik had deze al iets eerder verwacht, de aflossing voor de 1e lening staat op morgen in het betaalschema, zal dus wel iets later worden, wanneer deze nieuwe wordt uitgeboekt. Nog geen bericht over latere aflossing van deze huidige lening.
Callada bij Collin begrijp ik niet. Als je 300K pef jaar netto winst maakt waarom heb je dan 100K werkkapitaal nodig. Geen hypothecaire zekerheden wel 9,5%
De heren hebben meerdere leningen bij Collin, als alle investeerders daarin het linkje hebben ontvangen zijn er heel potentiele investeerders voor deze nieuwe lening. Ik heb deze toch ook meegenomen, misschien wordt het maar een korte lening (korter dan de 12 maanden) of wordt een groot deel al snel al vervroegd afgelost. Als dat nog voor 1 januari is scheelt het weer een beetje qua VRH.
Op maandag 18 augustus 2025 11:08 schreef obligataire het volgende: Dat doorstomen bij Collin was maar een korte opleving trouwens, zat daarnet tevergeefs op Dubois te wachten. En verder is er niets te beleven
Zo snel kan het weer veranderen. Staan er nu toch weer 4 in de aanbieding
Op woensdag 20 augustus 2025 16:34 schreef Fredericm het volgende: Callada bij Collin begrijp ik niet. Als je 300K pef jaar netto winst maakt waarom heb je dan 100K werkkapitaal nodig. Geen hypothecaire zekerheden wel 9,5%
Op woensdag 20 augustus 2025 16:37 schreef Fredericm het volgende: Paint projekt bij Collin ziet er wel goed uit qua bedrijf LTV is wel 89% eerste hypotheek op bedrijfspand dat lijkt mij wel wat hoog. 8,0%
[..] De heren hebben meerdere leningen bij Collin, als alle investeerders daarin het linkje hebben ontvangen zijn er heel potentiele investeerders voor deze nieuwe lening. Ik heb deze toch ook meegenomen, misschien wordt het maar een korte lening (korter dan de 12 maanden) of wordt een groot deel al snel al vervroegd afgelost. Als dat nog voor 1 januari is scheelt het weer een beetje qua VRH.
Ik heb ook doorgerold. Positief is dat Collin naar de investeerders geluisterd lijkt te hebben en nu voor de overschrijding van de termijn een renteopslag van 5% rekent.
[..] Ik heb ook doorgerold. Positief is dat Collin naar de investeerders geluisterd lijkt te hebben en nu voor de overschrijding van de termijn een renteopslag van 5% rekent.
Die 5% extra rente is leuk, maar levert maar weinig op omdat je die maar een korte periode krijgt. Maar alle extra rente is welkom. Laatst was er toch ook een ander project met een renteopslag vanwege latere aflossing? Als dit nu standaard wordt zullen er misschien minder leningnemers later aflossen.
[..] Die 5% extra rente is leuk, maar levert maar weinig op omdat je die maar een korte periode krijgt. Maar alle extra rente is welkom. Laatst was er toch ook een ander project met een renteopslag vanwege latere aflossing? Als dit nu standaard wordt zullen er misschien minder leningnemers later aflossen.
Dit lijkt inderdaad standaard te worden, want ik kreeg gisteren een mailtje met een vergelijkbare boodschap over project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dat ook te laat is met aflossen. In dat geval lijkt nog niet bekend wanneer de aflossing wel plaats gaat vinden, dus daar zou de extra rente nog lekker op kunnen gaan lopen
[..] Die 5% extra rente is leuk, maar levert maar weinig op omdat je die maar een korte periode krijgt. Maar alle extra rente is welkom. Laatst was er toch ook een ander project met een renteopslag vanwege latere aflossing? Als dit nu standaard wordt zullen er misschien minder leningnemers later aflossen.
Het gaat voor ons inderdaad niet om aanzienlijke bedragen omdat de periode meestal kort is. Toch is het goed dat dit doorgevoerd wordt omdat het de leningnemer duidelijk maakt dat het niet gratis is om de lening te laat af te lossen of over te sluiten. En elke week te laat kost bij een lening van een miljoen toch een kleine duizend euro extra rente.
Iets zegt me dat ome Clarence nog wel eens vaker om werkkapitaal zal komen vragen. Hopelijk voor hem zal hij die enorme post OHP spoedig in cash kunnen omzetten want het lijkt er een beetje op dat zijn klanten een loopje met hem nemen qua uitbetaling. OHW is normaal maar dit is voor bijna 9 maanden aan omzet wat hij nog moet ontvangen. Dan zit je er niet echt strak bovenop zou je zeggen.
[..] Het gaat voor ons inderdaad niet om aanzienlijke bedragen omdat de periode meestal kort is. Toch is het goed dat dit doorgevoerd wordt omdat het de leningnemer duidelijk maakt dat het niet gratis is om de lening te laat af te lossen of over te sluiten. En elke week te laat kost bij een lening van een miljoen toch een kleine duizend euro extra rente.
Ook al gaat het voor ons om slechts kleine bedragen, vele kleintjes maken wel een grote. En zeker bij de korter lopende leningen is het fijn een beetje extra rendement te krijgen. Als je vaker korte projecten mee neemt mis je toch iedere keer een beetje rendement.
Gursoy holding bij Collin. Bedrijfsarts die een nieuwe bedrijfsunit laat bouwen en gaat verhuren in Utrecht. Eerste hypotheek op de bedrijfsunit LTV is 82% aflopend naar 78%. Rente is 7,5%
De eerste investeerder # 506651 heeft ¤ 500k ingelegd. Zou dit het CCF fonds zijn?
Wat ik niet begrijp is waarom Dun & Bradstreet een gemiddeld risico geeft en Creditreform een aanzienlijk risico. Zit nogal een verschil in. Was met die papierfabriek in DE ook afgelopen week waarbij D&B voor sommige entiteiten een laag risico gaf en Creditreform voor dezelfde entiteiten een aanzienlijk risico. Wat zeggen deze kreten dan nog als de rapporten niet beschikbaar zijn en de ratings zo ver uit elkaar liggen?
[..] De eerste investeerder # 506651 heeft ¤ 500k ingelegd. Zou dit het CCF fonds zijn?
Wat ik niet begrijp is waarom Dun & Bradstreet een gemiddeld risico geeft en Creditreform een aanzienlijk risico. Zit nogal een verschil in. Was met die papierfabriek in DE ook afgelopen week waarbij D&B voor sommige entiteiten een laag risico gaf en Creditreform voor dezelfde entiteiten een aanzienlijk risico. Wat zeggen deze kreten dan nog als de rapporten niet beschikbaar zijn en de ratings zo ver uit elkaar liggen?
De taxatie van het pand bedraagt 12 mio tegen een jaarhuur van 582K. Dat is bijna 21 x de jaarhuur. Dat lijkt mij erg fors of leef ik nog in de 20e eeuw? En dan gaat het ook nog om huur aan een gelieerde vennootschap dus de vraag is hoe zakelijk de huur is.
In de kern financier je één commercieel object, met één gelieerde huurder, waarvan je verder niets weet behalve dat ze doen in (start-up) tech-investeringen en vastgoedprojecten. En een hoog eigen vermogen op papier, wat weer de vraag oproept waarom ze de rest niet ook via de bank kunnen financieren maar zich tot een crowdfundplatform van over de grens moeten wenden.
Via een stapelfinanciering, 2e hypotheek achter een zeer grote bank.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 21-08-2025 19:19:00 ]
[..] Ik heb CPN nog lopen (tot aug26). Rentebetalingen lopen probleemloos.
CPN (Matching Capital) gaat vervroegd afgelost worden, begin September. Dat betekend voor mij een succesvolle exit van dit platform, aangezien dit voor mij het laatste nog lopende project was.
[..] CPN (Matching Capital) gaat vervroegd afgelost worden, begin September. Dat betekend voor mij een succesvolle exit van dit platform, aangezien dit voor mij het laatste nog lopende project was.
Gelukgsvogel. Wij zitten er de komende jaren nog aan vast vanwege de aflossing van ongedekte restantschulden (en blijven hoe dan ook achter met een dik verlies uit de fraudezaak van Proprt/Charlotte Marell).
[..] Gelukgsvogel. Wij zitten er de komende jaren nog aan vast vanwege de aflossing van ongedekte restantschulden (en blijven hoe dan ook achter met een dik verlies uit de fraudezaak van Proprt/Charlotte Marell).
Er is toch ook wel iets terug gekomen uit die afwikkeling? ik zat er ook in, maar het geheel van de projecten zorgde ervoor dat er toch winst was.
[..] CPN (Matching Capital) gaat vervroegd afgelost worden, begin September. Dat betekend voor mij een succesvolle exit van dit platform, aangezien dit voor mij het laatste nog lopende project was.
Zat ik ook in, op zich wel fijn dat deze vervroegd wordt afgelost want anders liep dit project nog aardig lang door en bleef je toch inderdaad aan het platform vastzitten. Maar ik ben er nog niet helemaal:
Bij mij loopt nog hotel Wales (VWD), deze is min of meer voor onbepaalde tijd verlengd omdat de herfinanciering niet is lukt. De eigenaresse betaald wel elke maand de rente en is veel met dit project bezig, dus ik heb vertrouwen op de goede afloop. 1e hypotheek is daarbij een extra geruststelling. En met 10% netto rendement is je geduld als investeerder ook wel iets groter dan anders het geval zou zijn.
Daarnaast nog project HOV, daarvan staat ongeveer 4,5% restschuld open, waarbij de geldnemer gestopt is met de betalingen. Douwe is daar dmv. beslaglegging mee bezig om dit alsnog in orde te maken. In het ergste geval (er komt niets meer terug) compenseert de ontvangen rente de afschrijving.
Alle andere projecten bij MC zijn bij mij volgens afspraak, of vervroegd, afgelost. Onderaan de streep blijft er ongeveer 8,25% nettorendement staan. Alleen bij NLI heb ik een betere score. Wat dat betreft ben ik tevreden over MC. Wel is het meestal nodig om een paar keer te mailen voordat je iets hoort, maar goed feitelijk is het hele platform al lang niet meer actief.
[..] Er is toch ook wel iets terug gekomen uit die afwikkeling? ik zat er ook in, maar het geheel van de projecten zorgde ervoor dat er toch winst was.
Ik heb nooit in Propt projecten geinvesteerd, maar wat ik tijdens de webinars / updates mee heb gekregen is dat (als ik het goed onthouden heb) veel van deze projecten uiteindelijk met maar relatief klein (of zelfs geen) verlies zijn afgewikkeld. Er zal wel 1 of 2 probleemgevallen tussen hebben gezeten, misschien dat ovdm juist daarin had geinvesteerd. Dat trekt je rendement in dat geval wel flink naar beneden.
[..] Ik heb nooit in Propt projecten geinvesteerd, maar wat ik tijdens de webinars / updates mee heb gekregen is dat (als ik het goed onthouden heb) veel van deze projecten uiteindelijk met maar relatief klein (of zelfs geen) verlies zijn afgewikkeld. Er zal wel 1 of 2 probleemgevallen tussen hebben gezeten, misschien dat ovdm juist daarin had geinvesteerd. Dat trekt je rendement in dat geval wel flink naar beneden.
Op 1 project had ik 14% afgeboekt, excl. rentebetalingen. Netto verlies derhalve lager.
[..] Op 1 project had ik 14% afgeboekt, excl. rentebetalingen. Netto verlies derhalve lager.
Laten we zeggen 10% verlies op een project waar sprake van echte fraude door geldnemer was vind ik dan nog ergens wel meevallen. Ik denk dat MC bij Propt wel heeft gehaald wat er te halen viel en daarvoor goed hun best hebben gedaan. Hopelijk heb je dit verlies nog ruimschoots kunnen compenseren met andere projecten bij MC.
[..] De taxatie van het pand bedraagt 12 mio tegen een jaarhuur van 582K. Dat is bijna 21 x de jaarhuur. Dat lijkt mij erg fors of leef ik nog in de 20e eeuw? En dan gaat het ook nog om huur aan een gelieerde vennootschap dus de vraag is hoe zakelijk de huur is.
In de kern financier je één commercieel object, met één gelieerde huurder, waarvan je verder niets weet behalve dat ze doen in (start-up) tech-investeringen en vastgoedprojecten. En een hoog eigen vermogen op papier, wat weer de vraag oproept waarom ze de rest niet ook via de bank kunnen financieren maar zich tot een crowdfundplatform van over de grens moeten wenden.
Via een stapelfinanciering, 2e hypotheek achter een zeer grote bank.
Goede punten inderdaad. Zoals velen hier blijf ik deels sceptisch voor projecten in DE, maar neem ik wel enkele mee. De vraag rondom hoe het werkt qua uitwinningsproces wordt blijkbaar niet vanzelf door Collin beantwoord, dus ben ik zelf nog eens gaan rondzoeken (tegenwoordig ChatGPT 5 die je daar vrij duidelijk in kan helpen):
"2. Duitsland – Grundschuld en executie
Grundschuld i.p.v. hypotheek: Het standaard zekerheidsrecht is de Grundschuld (flexibeler, los van de onderliggende lening).
Geen parate executie: - De hypotheekhouder kan niet zelfstandig verkopen. - Hij moet altijd via de rechtbank een Zwangsversteigerung (gedwongen veiling) aanvragen. - Dat kost tijd (vaak maanden tot meer dan een jaar) en kan procedureel ingewikkelder zijn.
Rangorde: Ook hier wordt de opbrengst volgens rangorde verdeeld: eerst kosten en belastingen, daarna eerste Grundschuldgläubiger, en wat overblijft voor de tweede."
Ditzelfde hebben enkelen hier, waaronder ik, meegemaakt met de Duitse leningen van MCF. Taxatiewaardes worden opgeblazen in een kwakkelende Duitse markt, onderzoek doen naar de geldnemer is moeilijk, het hypotheekrecht werkt daar nou eenmaal anders en processen duren ellenlang. Voor mij toch wel redenen om niets meer of mogelijk enkel de echte parels (max. 40% LTV) mee te gaan nemen
[..] Dat weet ik niet. Lijkt me erg omslachtig voor de gemeente Amsterdam en Rotterdam met tienduizenden huizen op erfpacht, zijn dan weer een paar ambtenaren mee zoet.Ik bedoel economisch is eeuwigdurende afgekochte erfpacht gelijk aan eigen grond.
Dat is minder omslachtig dan je denkt want er is gewoon een formule voor die afhankelijk is van de WOZ waarde, en de zogenaamde buurtstraat/quote, kortom dit is gewoon een automatisch process waarbij je diverse vormen hebt van het geheel afkopen, tot jaarlijks betalen, etc. Het kan inderdaad flink in de papieren lopen, met name door de malafide manier waarop de buurtstraat quote is bepaald.
Ik snap niet waarom er elke keer zolang gewacht moet worden met het resultaat van de stemming bij collin. Is dit normaal dat je meer dan een maand moet wachten op de uitslag?
stemming was om 10-07-2025 Betreft de The Partner Sales B.V. 44443. Ik kan ze wel weer gaan mailen maar je krijgt toch weer zo zelfde antwoord zoals altijd...
[..] Dat is minder omslachtig dan je denkt want er is gewoon een formule voor die afhankelijk is van de WOZ waarde, en de zogenaamde buurtstraat/quote, kortom dit is gewoon een automatisch process waarbij je diverse vormen hebt van het geheel afkopen, tot jaarlijks betalen, etc. Het kan inderdaad flink in de papieren lopen, met name door de malafide manier waarop de buurtstraat quote is bepaald.
Nu praat je over het afkopen zelf, dat is best een grote administratieve last. De discussie ging volgens mij hierover, als je op een huis met afgekochte erfpacht een nieuwe hypotheek wil vestigen. Daarvoor hoef je geen toestemming te vragen aan de gemeente.
SamenInGeld Investeerdersavond Graag nodigen we je uit voor de SamenInGeld Investeerdersavond op woensdag 22 oktober 2025 in de naaste omgeving van Utrecht. Een inspirerende avond waarin kennis delen, ontmoeten en samen investeren centraal staan.
- SamenInGeld deelt de laatste ontwikkelingen op het gebied van vastgoedcrowdfunding - Een projectaanvrager vertelt over zijn ervaringen - Een ervaren investeerder deelt waardevolle inzichten
Het belooft een avond te worden waarin je niet alleen nieuwe kansen ontdekt, maar ook in contact komt met gelijkgestemden en ervaren investeerders.
📍 Locatie: omgeving Utrecht (exacte locatie wordt later bekend gemaakt) 🕢 Inloop: vanaf 19:30 uur 🎤 Presentaties: 20:00 – 21:30 uur 🥂 Borrel & netwerken: vanaf 21:30 uur
[..] Goede punten inderdaad. Zoals velen hier blijf ik deels sceptisch voor projecten in DE, maar neem ik wel enkele mee. De vraag rondom hoe het werkt qua uitwinningsproces wordt blijkbaar niet vanzelf door Collin beantwoord, dus ben ik zelf nog eens gaan rondzoeken (tegenwoordig ChatGPT 5 die je daar vrij duidelijk in kan helpen):
"2. Duitsland – Grundschuld en executie
Grundschuld i.p.v. hypotheek: Het standaard zekerheidsrecht is de Grundschuld (flexibeler, los van de onderliggende lening).
Geen parate executie: - De hypotheekhouder kan niet zelfstandig verkopen. - Hij moet altijd via de rechtbank een Zwangsversteigerung (gedwongen veiling) aanvragen. - Dat kost tijd (vaak maanden tot meer dan een jaar) en kan procedureel ingewikkelder zijn.
Rangorde: Ook hier wordt de opbrengst volgens rangorde verdeeld: eerst kosten en belastingen, daarna eerste Grundschuldgläubiger, en wat overblijft voor de tweede."
Ditzelfde hebben enkelen hier, waaronder ik, meegemaakt met de Duitse leningen van MCF. Taxatiewaardes worden opgeblazen in een kwakkelende Duitse markt, onderzoek doen naar de geldnemer is moeilijk, het hypotheekrecht werkt daar nou eenmaal anders en processen duren ellenlang. Voor mij toch wel redenen om niets meer of mogelijk enkel de echte parels (max. 40% LTV) mee te gaan nemen
Je moet inderdaad hopen dat er een Grundschuld is gevestigd en geen Hypothek (wat meen ik bij MCF het geval was, en dat kent geen parate executie net als een Grundschuld die niet via een notariele akte is vastgelegd), want die tweede is naar ik me heb laten vertellen veel lastiger te executeren dan de eerste (maar daar is het weer afhankelijk hoe de vstlegging heeft plaatsgevonden, met of zonder 'unter die sofortige Zwangsvollstreckung' )
Maar leuk he al die AI resultaten, de vraag is wel of het de waarheid en de volledige waarheid is. Ik krijg namelijk deze info te lezen (AI-overzicht Google):
quote:
In Duitsland geeft een Grundschuld de geldverstrekker het recht op parate executie, wat betekent dat de geldverstrekker bij een betalingsachterstand het onderpand (meestal een woning) openbaar kan verkopen zonder een gerechtelijke procedure te hoeven starten om een executoriale titel te verkrijgen, zoals dat wel nodig is in Nederland. Het Duitse recht op parate executie van een Grundschuld is een krachtig instrument dat de geldverstrekker directe controle geeft over het onderpand om zijn vordering te innen.
Het is dus erg afhankelijk hoe de Grundschuld is gevestigd (en wat er in staat) of er wel of niet parate executie kan plaatsvinden. Alleen al om dit soort mogelijke onduidelijkheden lijkt het me erg belangrijk (eigenlijk noodzakelijk) dat platformen die buitenlandse onderpanden ("Hypotheken") bij leningen aanbieden hier vanuit hun zorplicht ook eens een een keer een heldere en volledige uitleg bij geven.
Ik heb overigens de indruk dat CRE dit het beste in beeld heeft, in het verleden deelden ze in elk geval de aktes als je daar inzage in wilde hebben (die ik midden 2020 heb gezien waren dus notarieel vastgelegde aktes van een Grundschuld)
[..] Nu praat je over het afkopen zelf, dat is best een grote administratieve last. De discussie ging volgens mij hierover, als je op een huis met afgekochte erfpacht een nieuwe hypotheek wil vestigen. Daarvoor hoef je geen toestemming te vragen aan de gemeente.
Klopt maar je kunt dus wel berekenen wat de waarde is van het afkopen van het object, in het geval dat dat recent gebeurt is, kun je dat natuurlijk eenvoudig terugzien, maar dat is niet bij iedereen het geval.
[..] De eerste investeerder # 506651 heeft ¤ 500k ingelegd. Zou dit het CCF fonds zijn?
[..] Ziet er prima uit. Wel de mogelijkheid na een jaar boetevrij af te lossen. En vinden we nog iets van het negatieve ev?
Negatief eigen vermogen en slechte solvabiliteit, dat zie je in Arnhem wel vaker
In dit geval is het maar 11K negatief dus wel te overzien, blijkbaar hebben de vennoten de gewoonte om alle winst direct naar privé over te boeken want er wordt ruim genoeg verdiend voor twee huishoudens. Hun pand wordt gehuurd dus dat weerhoudt Collin ervan de balans op te pimpen met een aanwezige overwaarde/stille reserve
In eerste instantie was ik wat verbaasd over de locatie, aan de andere kant van de stad, maar het is ook dicht bij het Velperbroekcircuit dus betere aansluiting met hun klanten buiten Arnhem, de dagelijkse ritten naar Arnhem centrum zijn wel weer een dingetje, maar het is een logische stap om te kunnen groeien op de drukke locatie waar ze zitten.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 23-08-2025 10:29:27 ]
Ik heb op mijn bankrekening idd een klein bedragje voorbij zien komen. In m'n dashboard nog niet. Dat dashboard is eigenlijk echt knudde in geval van haperende projecten met deelaflossingen en ongelijkmatige rentebetalingen. Je ziet nergens wat er theoretisch betaald had moeten zijn, wat de realiteit is en hoeveel er dus nog actueel openstaat cq. in achterstand is. Dat de Europese vergunning daar kennelijk geen eisen aan stelt vind ik verbazingwekkend (en teleurstellend).
Uit dit bericht leid ik af dat er wél geherfinancierd gaat worden, maar dat dit niet bij CCF gebeurt. Niet verwonderlijk. Ik heb me altijd al een beetje afgevraagd waarom een gefortuneerde partij als L*nf*r*nk zich steeds, tegen de hoofdprijs, tot de crowd moet wenden.
[..] Ik heb op mijn bankrekening idd een klein bedragje voorbij zien komen. In m'n dashboard nog niet. Dat dashboard is eigenlijk echt knudde in geval van haperende projecten met deelaflossingen en ongelijkmatige rentebetalingen. Je ziet nergens wat er theoretisch betaald had moeten zijn, wat de realiteit is en hoeveel er dus nog actueel openstaat cq. in achterstand is. Dat de Europese vergunning daar kennelijk geen eisen aan stelt vind ik verbazingwekkend (en teleurstellend).
Dit betreft het rentedeel van de eerder ontvangen aflossing, dus geen tweede aflossing. Maar goed, het is weer een ijsje in elk geval
[..] Laten we zeggen 10% verlies op een project waar sprake van echte fraude door geldnemer was vind ik dan nog ergens wel meevallen. Ik denk dat MC bij Propt wel heeft gehaald wat er te halen viel en daarvoor goed hun best hebben gedaan. Hopelijk heb je dit verlies nog ruimschoots kunnen compenseren met andere projecten bij MC.
Met 1 account 10%, daar zaten de nette panden tussen die niet fors frauduleus waren opgehoogd in waarden. Met ander account daarentegen loopt de teller in de vele duizenden euro's, daar is aanzienlijk minder van terug gekomen. Life is a bitch...and then you die. We waren enthousiast, en onvoldoende terughoudend. Daar hebben we van geleerd zullen we maar zeggen. Voordeel van Collin is dat je per 500 inlegt (niet Cdirekt), daar was het minimum 5.000 euro. Je verlies is dan direct 10x zo groot. Wijze les...
Zijn er meer FOKkers die mee hebben gedaan met het nieuwe Spaanse project op SIG? Ik ben benieuwd naar jullie tactiek. Verspreid je je inleg over de twaalf deelprojecten, of heb je specifiek gekozen?
Zelf vond ik het voor de risicospreiding weinig toevoegen om ze alle twaalf mee te pakken, maar ik heb wel bewust gekozen voor de grotere appartementen en voor de bovenste verdieping (=beste uitzicht, terwijl dezelfde leensom als de lager gelegen appartementen). Ik kon niet vinden welke nummers nou de bovenste appartementen betroffen, maar op basis van logica lijken mij dat appartement 5, 6, 11 en 12.
Op zondag 24 augustus 2025 13:45 schreef djtiesto8 het volgende: Zijn er meer FOKkers die mee hebben gedaan met het nieuwe Spaanse project op SIG? Ik ben benieuwd naar jullie tactiek. Verspreid je je inleg over de twaalf deelprojecten, of heb je specifiek gekozen?
Zelf vond ik het voor de risicospreiding weinig toevoegen om ze alle twaalf mee te pakken, maar ik heb wel bewust gekozen voor de grotere appartementen en voor de bovenste verdieping (=beste uitzicht, terwijl dezelfde leensom als de lager gelegen appartementen). Ik kon niet vinden welke nummers nou de bovenste appartementen betroffen, maar op basis van logica lijken mij dat appartement 5, 6, 11 en 12.
Ik laat deze links liggen. Looptijd van 1,5 jaar is fiscaal onhandig voor mij. Bovendien project loopt niet hard. Zodra percentage ingelegd boven 90% ga ik nog een keertje kijken.
Zelfde tactiek voor de niet snel lopende projecten in Amsterdam en Nieuw-Loosdrecht. Heb geen zin om geld toe te zeggen aan projecten die niet vol komen.
Op maandag 25 augustus 2025 09:55 schreef Boyette het volgende: Rentes ccf van vandaag nog altijd niet geboekt? Dat is ongebruikelijk normaal is dat omstreeks middernacht al verwerkt. Iemand anders die dit opvalt?
Bij mij zijn ze wel geboekt, alhoewel ik de afgelopen dagen merk dat er in de loop van de ochtend nog wat binnen druppelt (terwijl voorheen vrijwel alles in de nacht gebeurde bij mij).
Op maandag 25 augustus 2025 09:55 schreef Boyette het volgende: Rentes ccf van vandaag nog altijd niet geboekt? Dat is ongebruikelijk normaal is dat omstreeks middernacht al verwerkt. Iemand anders die dit opvalt?
Ja, ik heb ook misgegrepen. Ik werd doorverwerzen naar de betaalpagina en moest alleen de betaling goedkeuren. Die is afgeschreven en staat nog steeds op mijn RC. Het zat al vol.....(en er was nog ruimschoots voldoende ruimte toen ik op inschrijven klikte).
Warp speed, we willen onze centjes graag investeren
Op maandag 25 augustus 2025 11:12 schreef Lezer8857 het volgende: Voor diegene die hebben misgegrepen bij de bakkerij. Wellicht is de kinderopvang een mooi alternatief:
Op maandag 25 augustus 2025 11:12 schreef Lezer8857 het volgende: Voor diegene die hebben misgegrepen bij de bakkerij. Wellicht is de kinderopvang een mooi alternatief:
[..] Een eerste hypothecaire inschrijving staat er . Een evt. volgende zal echt achter deze komen.
Als ik de keuze had zou ik mijn kind niet naar dit troosteloze pand brengen. Een beetje vrolijkheid verwacht je toch wel bij een kinderopvang. Afijn vermoedelijk wel geschikt voor andere doeleinden en dat is weer een pre voor als het mis gaat. https://maps.app.goo.gl/Zfh2NeSPmu4F4Cvx8
[..] Een eerste hypothecaire inschrijving staat er . Een evt. volgende zal echt achter deze komen.
Eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 900.000,- wordt verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Dus niet alleen voor deze lening van 680k, zodoende geen formele volgorderlijkheid.
Hoe zich dat verhoudt tot de gestelde LTV van 74% is mij een raadsel. Tenzij CCF 'bij start' bewust opvoert en letterlijk neemt, m.a.w. bij aanvullende financiering niet meer
Blijft toch gek dat het zo loopt, met iemand met zo'n flinke portefeuille. Maar fijn dat er weer een update is. Hoe hoog kunnen die kosten zijn? Voor zo'n woning zal de verkoopopbrengst toch niet al te veel zakken zou je zeggen
Update duurzaam recreatiepark, de deurwaarder mag zich er nu in zijn gebruikelijke schildpaddentempo aan gaan wijden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. .
Hopelijk komt er nu ook eens een update over GvE/Foodmarkt de F*AM, die curator zal na 6 maanden dossiervorming toch wel iets op papier hebben staan?
[..] Blijft toch gek dat het zo loopt, met iemand met zo'n flinke portefeuille. Maar fijn dat er weer een update is. Hoe hoog kunnen die kosten zijn? Voor zo'n woning zal de verkoopopbrengst toch niet al te veel zakken zou je zeggen
Met een executieverkoop kan de opbrengst een stuk lager zijn dan bij gewone verkoop. Maar naast de 1e en 2e hypotheek op de 2 panden is meneer ook hoofdelijk aansprakelijk. Dus als de 2 panden niet genoeg opleveren zal het moeten komen uit ander onroerend goed wat hij heeft. De pitch gaf aan dat hij een vastgoedportefeuille bezit van vijf objecten met in totaal 29 appartementen en studio’s, daarnaast bezit hij nog 1 winkelpand. Vraag is alleen of daar niet al hypotheken opzitten en voor hoeveel. Misschen is de dreiging van executieverkoop genoeg voor meneer om tot actie over te gaan. Voorlopig maar weer even afwachten.
Op maandag 25 augustus 2025 14:13 schreef obligataire het volgende: Update duurzaam recreatiepark, de deurwaarder mag zich er nu in zijn gebruikelijke schildpaddentempo aan gaan wijden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. .
Hopelijk komt er nu ook eens een update over GvE/Foodmarkt de F*AM, die curator zal na 6 maanden dossiervorming toch wel iets op papier hebben staan?
Ja bij laatst genoemde staan zelfs de ouders voor 100% garant dus dat kan totaal buiten curator om en daar de deurwaarder op af sturen..... maar zoals alles bij GVE gaat het traag
[..] Ja bij laatst genoemde staan zelfs de ouders voor 100% garant dus dat kan totaal buiten curator om en daar de deurwaarder op af sturen..... maar zoals alles bij GVE gaat het traag
Waarin bijvoorbeeld staat: Gefailleerde werd gefinancierd door vijf partijen waaronder een crowdfunding fonds, de Brouwerij en pandeigenaar. Gefailleerde bankierde bij een van de grootbanken. Er was echter geen krediet, wel had de bank een bankgarantie verstrekt aan de verhuurder.
Bij geldnemer zelf hoeven we waarschijnlijk niets terug te verwachten en de hoofdelijke aansprakelijkheid ook niet want ook haar eigen holding is failliet. Dus GVE moet gewoon met spoed de deurwaarder op borgsteller afsturen:
SPOILER
Heb voor mezelf gekeken per platform en doe dan zelf "zaken" bij: GVE, KOM, Waardevoorjegeld en Collin. Voor mij is KOM groep degene die meeste rendement geeft.
Waarin bijvoorbeeld staat: Gefailleerde werd gefinancierd door vijf partijen waaronder een crowdfunding fonds, de Brouwerij en pandeigenaar. Gefailleerde bankierde bij een van de grootbanken. Er was echter geen krediet, wel had de bank een bankgarantie verstrekt aan de verhuurder.
Bij geldnemer zelf hoeven we waarschijnlijk niets terug te verwachten en de hoofdelijke aansprakelijkheid ook niet want ook haar eigen holding is failliet. Dus GVE moet gewoon met spoed de deurwaarder op borgsteller afsturen:
SPOILER
Probleem is wellicht dat de vordering op de ouders voor een deel afhankelijk is van wat er bij de dochter nog verhaald kan worden (al zal dat waarschijnlijk idd nul of nagenoeg nul zijn. Maar dat moet eerst formeel vast staan?
Zijn hier lotgenoten met projecten bij October, dat inmiddels gestopt is? De afwikkeling van de projecten in mijn portefeuille gaat in rap tempo achteruit.
Opmerkelijk en atypisch is de gestage toename van projecten waarbij de geldlener enkele termijnen vóór afwikkeling de betalingen staakt. October geeft taal noch teken.
Ik wilde hierover weer contact opnemen met October, maar constateer dat alle reguliere contactlijnen van October uit de lucht zijn; app, mailadressen en telefoonnr. Nooit iets over vernomen.
Dit lijkt mij in strijd met de zorgplicht, ik denk erover de AFM hierover te benaderen. Hoe meer mensen dat doen hoe beter.
[..] Ja bij laatst genoemde staan zelfs de ouders voor 100% garant dus dat kan totaal buiten curator om en daar de deurwaarder op af sturen..... maar zoals alles bij GVE gaat het traag
Of Flanderijn gaat gewoon niet achter de borg aan...ik had een project waar de ouders ook 100% borg stonden voor het gehele bedrag, tot de leningnemer failliet ging...
quote:
Gezien hun leeftijd en kosten baten afweging gaan wij geen procedure in België opstarten. Het dossier wordt voorlopig aangehouden wegens gebrek aan verhaal.
[..] Heeft iemand in die van NLI gezeten en hoe is het betaalgedrag geweest?
Yes, ik. Mijn overwegingen:
quote:
De lening is in september 2022 van start gegaan met als looptijd 28 maanden. Vanaf 1 januari 2023 een maandelijkse aflossing van EUR 8.333,-. Het proces om de lening over te sluiten ging blijikbaar moeizaam en de lening is een paar keer verlengd. Vanaf 1-2-2025 is de rente daarom verhoogd van 8,5% naar 9,5%. In het betaalschema zie ik nu dat de betaling van maart 2025 een maand te laat was. Dat had ik niet eens gemerkt. Alle andere betalingen (inclusief de forse aflossing) zijn op tijd geweest. Opvallend is het volgende uit de laatste update van NLi (19-8): "De notaris heeft ons laten weten dat de geplande passeerdatum van 20 augustus moet worden uitgesteld. Er rust momenteel nog een beslag op het pand, en dit moet eerst worden opgeheven voordat de overdracht kan plaatsvinden. De notaris is hierover in overleg met de beslagleggende partij. Zodra het beslag is verwijderd, zal er een nieuwe datum voor het passeren worden ingepland." Is dat een dealbreaker geweest voor een andere financierder? Of was het plan altijd al geweest om bij CCF te herfincieren?
De kracht van dit forum. Bedankt! Ik trek mijn inleg terug en wacht op beter.
Al ben ik nu wel benieuwd wat voor hobbelig/soepel ritje dit project gaat worden, dus als er één iemand blijft meedoen en ons hier op de hoogte houdt, zou top zijn.
Bedankt hiervoor. Erg waardevol. Uit navraag bij NLI blijkt dat er volgens hun geen specifieke reden is geweest dat het project niet bij hun is gefinancierd.
[..] De kracht van dit forum. Bedankt! Ik trek mijn inleg terug en wacht op beter.
Al ben ik nu wel benieuwd wat voor hobbelig/soepel ritje dit project gaat worden, dus als er één iemand blijft meedoen en ons hier op de hoogte houdt, zou top zijn.
Moeten we ons eigen fonds maken. 500 euro per keer in afgekeurde projecten. Wie weet maken we een toprendement.
Begin juli hier aan de orde geweest. Dat de box 3 belasting beperkt kan worden door obligaties te kopen. Dat lek is gisterenmiddag per direct gedicht. https://www.rijksoverheid(...)box-3-bij-obligaties
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 26-08-2025 09:15:40 ]
[..] Bedankt hiervoor. Erg waardevol. Uit navraag bij NLI blijkt dat er volgens hun geen specifieke reden is geweest dat het project niet bij hun is gefinancierd.
Even in de gaten gehouden. Ook vandaag zijn er bij mij weer meerdere bijboekingen geweest maar dit is inderdaad pas na 7.00 uur gebeurd terwijl dat meestal al eerder gebeurden. Het maakt voor mij overigens weinig uit en misschien is het een momentopname.
[..] De kracht van dit forum. Bedankt! Ik trek mijn inleg terug en wacht op beter.
Ik heb de pitch nogmaals bekeken en ik laat mijn inleg staan. 🫣
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
[..] Zeer goede zekerheid en lage kosten, dus prima voor een zakelijke investering, netto netto 4,7%.
Netto niet zakelijk zal het rond de 3% zijn. Niet veel maar bij de bank krijg je het niet. En van de rente bij de bank gaat ook nog belasting af. Ik neem hem ook mee.
[..] Netto niet zakelijk zal het rond de 3% zijn. Niet veel maar bij de bank krijg je het niet. En van de rente bij de bank gaat ook nog belasting af. Ik neem hem ook mee.
Ik doe het toch maar niet. Bedenk me dat het al september is als de lening loopt. Begin van het jaar had ik het zeker gedaan.
[..] Ik doe het toch maar niet. Bedenk me dat het al september is als de lening loopt. Begin van het jaar had ik het zeker gedaan.
Blijf je wel in de kov zitten?
Voor iedereen die terug van de vakantie ook een brief van de notaris uit Ulft op de mat had liggen: in 2015 hebben de investeerders Kapitaal op Maat gemachtigd om hen te vertegenwoordigen in deze zaak. Het lijkt me een stuk makkelijker (en voordeliger) als KOM voor ons die hypotheek laat royeren dan dat elke investeerder afreist naar Ulft of het lokale notaris-/gemeentekantoor om een handtekening te zetten. KOM bevestigde dat zojuist aan de telefoon en zou erachter aan gaan. Ik zal het delen wanneer ik van ze terughoor.
[..] Zeer goede zekerheid en lage kosten, dus prima voor een zakelijke investering, netto netto 4,7%.
Hoe kom je aan 4,7%?
Rente 6,5% Kosten Collin 0,72% (Diamant, 60% van 1,2%) Box 3 last 2,12% (5,88% fictief rendement, 36% belasting, geen rekening met werkelijk rendement, geen rekening met heffingsvrij vermogen)
Resteert 3,66% netto rendement
Waar verschilt onze berekening? Werkelijk rendement vs forfaitair?
Daar denk ik nog over na, ik heb mijn inleg wel gehalveerd Bij NL Investeert was het risico 4 op een schaal van 5 ,en 4 zou ik daar sowieso niet meegenomen hebben.
Maar toen had mevrouw 940000 euro nodig en nu 680000 euro dat is wel een heel verschil.
[..] Daar denk ik nog over na, ik heb mijn inleg wel gehalveerd Bij NL Investeert was het risico 4 op een schaal van 5 ,en 4 zou ik daar sowieso niet meegenomen hebben.
Maar toen had mevrouw 940000 euro nodig en nu 680000 euro dat is wel een heel verschil.
De eerste hypothecaire inschrijving laat het wel toe om in een vervolg financiering naar de ¤ 900k te gaan.
Rente 6,5% Kosten Collin 0,72% (Diamant, 60% van 1,2%) Box 3 last 2,12% (5,88% fictief rendement, 36% belasting, geen rekening met werkelijk rendement, geen rekening met heffingsvrij vermogen)
Resteert 3,66% netto rendement
Waar verschilt onze berekening? Werkelijk rendement vs forfaitair?
Hij heeft het over zakelijk investeren, jij niet. derhalve het verschil
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Even in de gaten gehouden. Ook vandaag zijn er bij mij weer meerdere bijboekingen geweest maar dit is inderdaad pas na 7.00 uur gebeurd terwijl dat meestal al eerder gebeurden. Het maakt voor mij overigens weinig uit en misschien is het een momentopname.
Het viel me eerder deze week en vorige week al op dat termijnbetalingen pas iets voor 7:00 of erna uur gedaan werden. Misschien is de vroege vogel even op vakantie.
[..] Het viel me eerder deze week en vorige week al op dat termijnbetalingen pas iets voor 7:00 of erna uur gedaan werden. Misschien is de vroege vogel even op vakantie.
Ik ben vanavond bij Collin. Ik zal vragen wat de reden is van de late boekingen.
Op dinsdag 26 augustus 2025 11:15 schreef Atlas_ het volgende: Voor iedereen die terug van de vakantie ook een brief van de notaris uit Ulft op de mat had liggen: in 2015 hebben de investeerders Kapitaal op Maat gemachtigd om hen te vertegenwoordigen in deze zaak. Het lijkt me een stuk makkelijker (en voordeliger) als KOM voor ons die hypotheek laat royeren dan dat elke investeerder afreist naar Ulft of het lokale notaris-/gemeentekantoor om een handtekening te zetten. KOM bevestigde dat zojuist aan de telefoon en zou erachter aan gaan. Ik zal het delen wanneer ik van ze terughoor.
Ik heb vorige week naar aanleiding van deze brief contact gehad met het betreffende notariskantoor en zij vertelde mij dat dit de enige manier was, en dat zij dit hadden afgestemd met KOM. Ik ben dezelfde dag naar het gemeentekantoor geweest om mijn handtekening te legaliseren en de royementsvolmacht op de bus gedaan. Benieuwd of er nu een andere lezing van KOM komt.
[..] Ik heb vorige week naar aanleiding van deze brief contact gehad met het betreffende notariskantoor en zij vertelde mij dat dit de enige manier was, en dat zij dit hadden afgestemd met KOM. Ik ben dezelfde dag naar het gemeentekantoor geweest om mijn handtekening te legaliseren en de royementsvolmacht op de bus gedaan. Benieuwd of er nu een andere lezing van KOM komt.
Precies die reactie had ik verwacht van een notariskantoor en daarom belde ik eerst KOM. Voor het vestigen van deze hypotheek heb ik geen handtekening hoeven legaliseren, dus ik hoop dat het nu ook met de volmacht kan. Alles is afgelost, dus er staat ook niets meer op het spel. Overigens zei de KOM-medewerkster dat ze niets van contact met de notaris wist en vroeg mij om de notarisbrief aan hen te forwarden.
[..] Precies die reactie had ik verwacht van een notariskantoor en daarom belde ik eerst KOM. Voor het vestigen van deze hypotheek heb ik geen handtekening hoeven legaliseren, dus ik hoop dat het nu ook met de volmacht kan. Alles is afgelost, dus er staat ook niets meer op het spel. Overigens zei de KOM-medewerkster dat ze niets van contact met de notaris wist en vroeg mij om de notarisbrief aan hen te forwarden.
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik mijn handtekening moest laten legaliseren bij het vestigen van de hypotheek. Ik neem aan dat we het over hetzelfde project hebben:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Vandaar dat ik het ook niet zo vreemd vond om dat nu weer te doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door FINONAF op 26-08-2025 13:50:13 ]
[..] Maakt toch niks uit of de boekingen in de nacht komen of wat uren later lijkt mij.
Bijna helemaal met je eens. Ik vind het wel handig om te weten met welk bedrag ik mijn wallet moet aanzuiveren voor een volgende investering. Als je dat op het moment van nieuwe investeringskans nog moet doen ben je kansloos. Ik vind het wel vreemd dat het boekingsmoment is veranderd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 26-08-2025 13:51:10 ]
[..] Ik kan mij nog wel herinneren dat ik mijn handtekening moest laten legaliseren bij het vestigen van de hypotheek.
Hmmm. Dat zou slecht nieuws zijn. Ik had verwacht wel een herinnering te hebben aan zoveel gedoe (dat ongetwijfeld pas na het maken van de investering duidelijk werd), maar dat is dan weer een goede reality check op mijn geheugen. Hopelijk kan de notaris toch een beetje met de tijd meegaan, nu we weer 10 jaar verder zijn.
Geen linkje gekregen? Ik vond alleen de opmerking dat de bedrijfswoning niet in prive bezit was en daardoor de hoofdelijke aansprakelijkheid moreel was vreemd
[..] Hmmm. Dat zou slecht nieuws zijn. Ik had verwacht wel een herinnering te hebben aan zoveel gedoe (dat ongetwijfeld pas na het maken van de investering duidelijk werd), maar dat is dan weer een goede reality check op mijn geheugen. Hopelijk kan de notaris toch een beetje met de tijd meegaan, nu we weer 10 jaar verder zijn.
Hier de brief ook ontvangen. Als ik het goed heb was de legalisatie van je handtekening alleen van toepassing voor de grotere investeringen van minimaal een paar duizend euro. Zelf heb ik het toen bij de gemeente gedaan en daarna opgestuurd. Zelf heb ik geen tijd meer gehad om er achteraan te gaan en ben ik afgelopen week vertrokken voor een buitenlandse rondreis van ruim 6 weken. Ik ga er vanuit dat als ik begin oktober weer in Nederland ben het wel opgelost zal zijn.
[..] Geen linkje gekregen? Ik vond alleen de opmerking dat de bedrijfswoning niet in prive bezit was en daardoor de hoofdelijke aansprakelijkheid moreel was vreemd
Ik zit ook in #1, en heb nog geen linkje gekregen. Heb wel even beide pitches vergeleken:
De doorgroei plannen van een kleine 4 jaar geleden zijn niet uitgekomen, bedrijf is eerder wat gekrompen (minder personeel, meer ZZPers).
Corona werd in Dec2021 als een kans gezien, nu sleept dit nog achter hen aan als een last.
in #1 werd een pand aangekocht met een waarde voor verbouwing van 450.000, na verbouwing 575.000. Huidige taxatie is 540.000. Ik schat dat het geld wat voor verbouwing bestemd was als werkkapitaal verbrand verbruikt is.
Vwb de morele waarde van de HA: dit vind ik wel juist omschreven, de waarde van de woning is al meegenomen in de taxatiewaarde. En eigenlijk wordt hier in bedekte termen gezegd: ondernemers kunnen de eindjes net aan aan elkaar knopen, en hebben weinig reserves/pensioen opgebouwd. Aflossing wordt minimaal (zo'n 5% van de hoofdsom in 3 jaar), voor 75% van de LTV gecombineerd met 9% rente neig ik naar doorrollen.
Vond het toen, en nu nog steeds, een typisch project voor een crowdfunding, al zijn er wel wat rode vlaggetjes.
[..] Bijna helemaal met je eens. Ik vind het wel handig om te weten met welk bedrag ik mijn wallet moet aanzuiveren voor een volgende investering. Als je dat op het moment van nieuwe investeringskans nog moet doen ben je kansloos. Ik vind het wel vreemd dat het boekingsmoment is veranderd.
Misschien lopen ze sinds kort de auto(betalings-)piloot nog even goed door op eventuele wanbetalers, zodat ze die er uit kunnen filteren, waardoor er later niet gecrediteerd hoeft te worden. Dat laatste is bij investeerders een kleine bron van ergernis denk ik.
Het valt me wel op dat de laatste maanden de volgorde van de betalingen ietwat door elkaar gehusseld wordt. Niet veel maar toch.
[..] Ik zit ook in #1, en heb nog geen linkje gekregen. Heb wel even beide pitches vergeleken:
De doorgroei plannen van een kleine 4 jaar geleden zijn niet uitgekomen, bedrijf is eerder wat gekrompen (minder personeel, meer ZZPers).
Corona werd in Dec2021 als een kans gezien, nu sleept dit nog achter hen aan als een last.
in #1 werd een pand aangekocht met een waarde voor verbouwing van 450.000, na verbouwing 575.000. Huidige taxatie is 540.000. Ik schat dat het geld wat voor verbouwing bestemd was als werkkapitaal verbrand verbruikt is.
Vwb de morele waarde van de HA: dit vind ik wel juist omschreven, de waarde van de woning is al meegenomen in de taxatiewaarde. En eigenlijk wordt hier in bedekte termen gezegd: ondernemers kunnen de eindjes net aan aan elkaar knopen, en hebben weinig reserves/pensioen opgebouwd. Aflossing wordt minimaal (zo'n 5% van de hoofdsom in 3 jaar), voor 75% van de LTV gecombineerd met 9% rente neig ik naar doorrollen.
Vond het toen, en nu nog steeds, een typisch project voor een crowdfunding, al zijn er wel wat rode vlaggetjes.
Tja, klinkt niet veel beter, of misschien wel slechter dan de kinderopvang...
[..] Ik zit ook in #1, en heb nog geen linkje gekregen. Heb wel even beide pitches vergeleken:
Dit bovenstaande allemaal en daarbij gaat hij duidelijk niet voor niets al bijna 1,5 jaar voor einde looptijd van de oude lening herfinancieren en daarmee 2% meer rente betalen. Het extra geld is gewoon nodig.
Zelf zit ik ook in de eerste lening maar twijfel nog of ik ga doorrollen.