Ik doe het toch maar niet. Bedenk me dat het al september is als de lening loopt. Begin van het jaar had ik het zeker gedaan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 10:56 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Netto niet zakelijk zal het rond de 3% zijn. Niet veel maar bij de bank krijg je het niet.
En van de rente bij de bank gaat ook nog belasting af. Ik neem hem ook mee.
Blijf je wel in de kov zitten?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 10:58 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Ik doe het toch maar niet. Bedenk me dat het al september is als de lening loopt. Begin van het jaar had ik het zeker gedaan.
Lijkt wel een recruteringscentrum van oom Poetin , daar kom je niet zomaar wegquote:
Goed voor de klantretentie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:05 schreef obligataire het volgende:
[..]
Lijkt wel een recruteringscentrum van oom Poetin , kom je niet zomaar weg
https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Hoe kom je aan 4,7%?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 10:16 schreef obligataire het volgende:
[..]
Zeer goede zekerheid en lage kosten, dus prima voor een zakelijke investering, netto netto 4,7%.
Daar denk ik nog over na, ik heb mijn inleg wel gehalveerd Bij NL Investeert was het risico 4 op een schaal van 5 ,en 4 zou ik daar sowieso niet meegenomen hebben.quote:
De eerste hypothecaire inschrijving laat het wel toe om in een vervolg financiering naar de ¤ 900k te gaan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:28 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Daar denk ik nog over na, ik heb mijn inleg wel gehalveerd Bij NL Investeert was het risico 4 op een schaal van 5 ,en 4 zou ik daar sowieso niet meegenomen hebben.
Maar toen had mevrouw 940000 euro nodig en nu 680000 euro dat is wel een heel verschil.
Hij heeft het over zakelijk investeren, jij niet. derhalve het verschilquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:26 schreef ovdm het volgende:
[..]
Hoe kom je aan 4,7%?
Rente 6,5%
Kosten Collin 0,72% (Diamant, 60% van 1,2%)
Box 3 last 2,12% (5,88% fictief rendement, 36% belasting, geen rekening met werkelijk rendement, geen rekening met heffingsvrij vermogen)
Resteert 3,66% netto rendement
Waar verschilt onze berekening? Werkelijk rendement vs forfaitair?
In de BV vorm dan, want in Box 1 IB ondernemingen zou dat al snel te gelden hebben als overtollig liquide middelen en dus in box 3 thuis horen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:44 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Hij heeft het over zakelijk investeren, jij niet. derhalve het verschil
Het viel me eerder deze week en vorige week al op dat termijnbetalingen pas iets voor 7:00 of erna uur gedaan werden. Misschien is de vroege vogel even op vakantie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 08:31 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Even in de gaten gehouden.
Ook vandaag zijn er bij mij weer meerdere bijboekingen geweest maar dit is inderdaad pas na 7.00 uur gebeurd terwijl dat meestal al eerder gebeurden. Het maakt voor mij overigens weinig uit en misschien is het een momentopname.
Ik heb (helaas nog) de eerste tariefschijf van toepassing. Armlastigen betalen wat minderquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:55 schreef ovdm het volgende:
[..]
In de BV vorm dan, want in Box 1 IB ondernemingen zou dat al snel te gelden hebben als overtollig liquide middelen en dus in box 3 thuis horen.
Maar zelfs dan kom ik na kosten Collin 0,72% en VPB 2025 25,8%, op een rendement van 4,29%. Ik denk dat onze berekening (nog) ergens anders afwijkt
Ik ben vanavond bij Collin. Ik zal vragen wat de reden is van de late boekingen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 12:08 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Het viel me eerder deze week en vorige week al op dat termijnbetalingen pas iets voor 7:00 of erna uur gedaan werden. Misschien is de vroege vogel even op vakantie.
Ik heb vorige week naar aanleiding van deze brief contact gehad met het betreffende notariskantoor en zij vertelde mij dat dit de enige manier was, en dat zij dit hadden afgestemd met KOM. Ik ben dezelfde dag naar het gemeentekantoor geweest om mijn handtekening te legaliseren en de royementsvolmacht op de bus gedaan. Benieuwd of er nu een andere lezing van KOM komt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:15 schreef Atlas_ het volgende:
Voor iedereen die terug van de vakantie ook een brief van de notaris uit Ulft op de mat had liggen: in 2015 hebben de investeerders Kapitaal op Maat gemachtigd om hen te vertegenwoordigen in deze zaak. Het lijkt me een stuk makkelijker (en voordeliger) als KOM voor ons die hypotheek laat royeren dan dat elke investeerder afreist naar Ulft of het lokale notaris-/gemeentekantoor om een handtekening te zetten. KOM bevestigde dat zojuist aan de telefoon en zou erachter aan gaan. Ik zal het delen wanneer ik van ze terughoor.
Precies die reactie had ik verwacht van een notariskantoor en daarom belde ik eerst KOM. Voor het vestigen van deze hypotheek heb ik geen handtekening hoeven legaliseren, dus ik hoop dat het nu ook met de volmacht kan. Alles is afgelost, dus er staat ook niets meer op het spel. Overigens zei de KOM-medewerkster dat ze niets van contact met de notaris wist en vroeg mij om de notarisbrief aan hen te forwarden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 12:51 schreef FINONAF het volgende:
[..]
Ik heb vorige week naar aanleiding van deze brief contact gehad met het betreffende notariskantoor en zij vertelde mij dat dit de enige manier was, en dat zij dit hadden afgestemd met KOM. Ik ben dezelfde dag naar het gemeentekantoor geweest om mijn handtekening te legaliseren en de royementsvolmacht op de bus gedaan. Benieuwd of er nu een andere lezing van KOM komt.
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik mijn handtekening moest laten legaliseren bij het vestigen van de hypotheek. Ik neem aan dat we het over hetzelfde project hebben:quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:05 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Precies die reactie had ik verwacht van een notariskantoor en daarom belde ik eerst KOM. Voor het vestigen van deze hypotheek heb ik geen handtekening hoeven legaliseren, dus ik hoop dat het nu ook met de volmacht kan. Alles is afgelost, dus er staat ook niets meer op het spel. Overigens zei de KOM-medewerkster dat ze niets van contact met de notaris wist en vroeg mij om de notarisbrief aan hen te forwarden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Vandaar dat ik het ook niet zo vreemd vond om dat nu weer te doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door FINONAF op 26-08-2025 13:50:13 ]
Maakt toch niks uit of de boekingen in de nacht komen of wat uren later lijkt mij.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 12:47 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Ik ben vanavond bij Collin. Ik zal vragen wat de reden is van de late boekingen.
Bijna helemaal met je eens. Ik vind het wel handig om te weten met welk bedrag ik mijn wallet moet aanzuiveren voor een volgende investering. Als je dat op het moment van nieuwe investeringskans nog moet doen ben je kansloos. Ik vind het wel vreemd dat het boekingsmoment is veranderd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:18 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Maakt toch niks uit of de boekingen in de nacht komen of wat uren later lijkt mij.
Hmmm. Dat zou slecht nieuws zijn. Ik had verwacht wel een herinnering te hebben aan zoveel gedoe (dat ongetwijfeld pas na het maken van de investering duidelijk werd), maar dat is dan weer een goede reality check op mijn geheugen. Hopelijk kan de notaris toch een beetje met de tijd meegaan, nu we weer 10 jaar verder zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:18 schreef FINONAF het volgende:
[..]
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik mijn handtekening moest laten legaliseren bij het vestigen van de hypotheek.
Geen linkje gekregen? Ik vond alleen de opmerking dat de bedrijfswoning niet in prive bezit was en daardoor de hoofdelijke aansprakelijkheid moreel was vreemdquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/karel-van-den-bosch-2/ nieuwe collin. Herfinanciering ik zit in de eerste lening. Wil wel doorrollen.
Hier de brief ook ontvangen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:38 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Hmmm. Dat zou slecht nieuws zijn. Ik had verwacht wel een herinnering te hebben aan zoveel gedoe (dat ongetwijfeld pas na het maken van de investering duidelijk werd), maar dat is dan weer een goede reality check op mijn geheugen. Hopelijk kan de notaris toch een beetje met de tijd meegaan, nu we weer 10 jaar verder zijn.
Ik zit ook in #1, en heb nog geen linkje gekregen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:02 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Geen linkje gekregen? Ik vond alleen de opmerking dat de bedrijfswoning niet in prive bezit was en daardoor de hoofdelijke aansprakelijkheid moreel was vreemd
Misschien lopen ze sinds kort de auto(betalings-)piloot nog even goed door op eventuele wanbetalers, zodat ze die er uit kunnen filteren, waardoor er later niet gecrediteerd hoeft te worden. Dat laatste is bij investeerders een kleine bron van ergernis denk ik.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:33 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Bijna helemaal met je eens. Ik vind het wel handig om te weten met welk bedrag ik mijn wallet moet aanzuiveren voor een volgende investering. Als je dat op het moment van nieuwe investeringskans nog moet doen ben je kansloos. Ik vind het wel vreemd dat het boekingsmoment is veranderd.
Tja, klinkt niet veel beter, of misschien wel slechter dan de kinderopvang...quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:17 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Ik zit ook in #1, en heb nog geen linkje gekregen.
Heb wel even beide pitches vergeleken:
De doorgroei plannen van een kleine 4 jaar geleden zijn niet uitgekomen, bedrijf is eerder wat gekrompen (minder personeel, meer ZZPers).
Corona werd in Dec2021 als een kans gezien, nu sleept dit nog achter hen aan als een last.
in #1 werd een pand aangekocht met een waarde voor verbouwing van 450.000, na verbouwing 575.000. Huidige taxatie is 540.000. Ik schat dat het geld wat voor verbouwing bestemd was als werkkapitaal verbrand verbruikt is.
Vwb de morele waarde van de HA: dit vind ik wel juist omschreven, de waarde van de woning is al meegenomen in de taxatiewaarde. En eigenlijk wordt hier in bedekte termen gezegd: ondernemers kunnen de eindjes net aan aan elkaar knopen, en hebben weinig reserves/pensioen opgebouwd.
Aflossing wordt minimaal (zo'n 5% van de hoofdsom in 3 jaar), voor 75% van de LTV gecombineerd met 9% rente neig ik naar doorrollen.
Vond het toen, en nu nog steeds, een typisch project voor een crowdfunding, al zijn er wel wat rode vlaggetjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |