Flinke schop, maar de woning in Enschede staat inmiddels niet meer te koop, website van de makelaar geeft een foutmelding en staat niet meer op Funda: klik voor de makelaarquote:Op woensdag 5 februari 2025 09:14 schreef obligataire het volgende:
Shi*sha Investment & Project Development International B.V. (CCF 00048064)

Ja, het afboeken op eigen initiatief van Matching Capital, waarna hetzelfde pand doodleuk op SIG kwam stoorde mij ook enorm. Vooral ook omdat er bij SIG dan weer gezegd wordt dat wegens voldoende eigen vermogen een nieuwe lening met een hoge LTV mogelijk was.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 18:11 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Mijn geduld met MC raakt op na tig mails te hebben gestuurd waarop niet geantwoord wordt, of ontwijkend. Punt is dat m.i. een leningsovereenkomst namens de investeerders is afgesloten zonder wettelijke grondslag. Terwijl dit niet nodig was geweest omdat de herfinanciering van het pand via SIG voldoende was om de oorspronkelijke lening af te lossen. Echter kiest MC ervoor om 10% in te houden om kosten (van MC) te dekken en voor deze resterende 10% is, zonder toestemming van de geldgevers, een nieuwe lening afgesloten. In de AV staan geen bepalingen opgenomen dat dit zonder tussenkomst, maar wel namens, de investeerders mocht plaatsvinden. MC wuift dit weg onder de noemer "in het belang van de investeerders", maar zij stellen hun eigen belang (door 10% te gebruiken voor eigen kosten dekking), boven het belang van de investeerders.
Deze lening is, je raadt het al, in default. Zekerheden zijn er niet afgesproken (ook geen hoofdelijke aansprakelijkheid) en de rente wordt/werd wel betaald aan MC, maar betaald MC niet door aan de investeerders terwijl de investeerders hier recht op hebben. Doordat MC geen duidelijkheid wil geven in deze case probeer ik gelijkgestemden te vinden (het liefst uit dezelfde lening) om te kijken wat onze positie is en of we er iets mee kunnen/moeten.
Het gaat in om project KPL bij MC.

Ik zit nog in (HGR) / (HGRN), dat is het pand van Lex de kredietmeneer, die we ook kennen van projecten op SIG en als huidige eigenaar van All4Funding.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 21:47 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ja, het afboeken op eigen initiatief van Matching Capital, waarna hetzelfde pand doodleuk op SIG kwam stoorde mij ook enorm. Vooral ook omdat er bij SIG dan weer gezegd wordt dat wegens voldoende eigen vermogen een nieuwe lening met een hoge LTV mogelijk was.
Verder is het gewoon erg dom om je zekerheden zo uit handen te geven en dan maar op zijn bruine ogen te vertrouwen dat hij de rest nog zou gaan terugbetalen. Geen enkele serieuze financierder zou dat doen.
Het verhaal van MC dat dit nodig was klopt gewoon niet. En de manier waarop ze dit aanpakten was eigen belang voorop stellen. Zeker niet het belang van de investeerders.
Mijn beeld is dat ze van alle 'kleine' crowdfunders afwilden en zich alleen op de 100k doelgroep wilden richten.
Ik zit in VDMI, GLNI, ZHNI, KPL en GWLI.

En over de losse eindjes van Lex en zijn avontuur met All4funding gesproken: dhr. van Hoepen zwijgt in alle talen mbt tot de eindbetaling na afsluiten WSNP van de eigenaar van het projectquote:Op woensdag 20 augustus 2025 00:25 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Ik zit nog in (HGR) / (HGRN), dat is het pand van Lex de kredietmeneer, die we ook kennen van projecten op SIG en als huidige eigenaar van All4Funding.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. , en mbt tot de laatste termijnen (er staat nog 17% van de hoofdsom open) van het projectSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. (bedrijf is verplaatst, maar is gewoon nog open).

Zowel oude als nieuwe locatie hebben in elk geval hetzelfde KvK nummer, misschien even het nieuwe adres doorgeven, als de deurwaarder steeds op het oude adres komt en vaststelt dat daar nu een andere sportschool lijkt te zijn gevestigd dan gaat het natuurlijk nooit goedkomenquote:Op woensdag 20 augustus 2025 00:42 schreef ETphonehome het volgende:
SPOILER
(bedrijf is verplaatst, maar is gewoon nog open).

Nee, even naar gekeken. Uit mijn hoofd vond ik de taxatiewaarde vrij hoog in vergelijking met de WOZ. Het kwam qua bedrijfsvoering ook wat moeizaam overquote:Op woensdag 20 augustus 2025 07:41 schreef eenjongen... het volgende:
Gaat iemand vandaag nog meedoen aan het Meubel en Slaaphuys op GVE?

Ik laat bij nader inzien LENK ook maar voor wat het is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 13:44 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
LTV ziet er aantrekkelijk uit. Inderdaad specifiek vastgoed wat lastig te verkopen zal zijn.
Nettowinst en cashflow zijn wel superkrap over de afgelopen 2 jaar. Of de doelstellingen over 2025 (nog niet ruim moet ik zeggen) gehaald zullen worden moet nog bezien worden.
Er staat een tegenstrijdigheid in de pitch mbt de hypotheek op het derde pand: in de kop staat: 1e hypotheek op 3 panden. In de specificatie van zekerheden staat dat er op het derde pand een eerste hypotheek rust.

Op basis van het verkoopteam (achterste rij!) zou ik wel een bijdrage overwegenquote:Op woensdag 20 augustus 2025 07:41 schreef eenjongen... het volgende:
Gaat iemand vandaag nog meedoen aan het Meubel en Slaaphuys op GVE?

Ik denk inderdaad ook dat het te maken heeft het animo vanuit de investeerders zodat ze de vermindering vanuit NLI SPF kunnen inzetten op andere toekomstige projecten die er binnenkort aan zitten te komen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:19 schreef JP01 het volgende:
Warehouse project bij NLI ging vrij snel, 5 miljoen in 20 minuten opgehaald. Volgens mij hebben ze zelfs kort na livegang de ruimte voor investeerders nog vergroot van 3,5 naar 5 miljoen (ten koste van de inbreng vanuit NLI SPF, die zou oorspronkelijk 7,5 miljoen inbrengen, nu nog maar 6).
Ben wel benieuwd waarom ze dat gedaan hebben. Misschien toch nog groter animo vanuit investeerders dan wat ze vooraf hadden ingeschat. 5 miljoen is volgens mij zelfs het maximum wat crowdfunding platforms wettelijk kunnen aanbieden.

Dat is ook wel een beetje mijn punt met deelname aan zo'n fonds. Het lijkt er toch een beetje op dat je gebruikt wordt voor de opvulling en als er belangstelling is vanuit de overige groep dat er minder wordt deelgenomen. Dit is niet per sé in het belang van de mensen die via een fonds willen beleggen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:34 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad ook dat het te maken heeft het animo vanuit de investeerders zodat ze de vermindering vanuit NLI SPF kunnen inzetten op andere toekomstige projecten die er binnenkort aan zitten te komen.

Ik denk dan eerder andersom: ze hadden via de SPF liever 6 miljoen willen investeren maar ze hebben er oorspronkelijk 7,5 gecommitteerd omdat ze niet hadden gedacht dat de crowd 5 miljoen gaat halen. Normaliter is de crowd juist "de opvulling".quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:42 schreef boertje2024 het volgende:
[..]
Dat is ook wel een beetje mijn punt met deelname aan zo'n fonds. Het lijkt er toch een beetje op dat je gebruikt wordt voor de opvulling en als er belangstelling is vanuit de overige groep dat er minder wordt deelgenomen. Dit is niet per sé in het belang van de mensen die via een fonds willen beleggen.
Overigens is het fonds ook voor mij niet haalbaar

Ergens kan ik mij ook wel vinden in de redernering van @boertje2024. De fondsen zijn in principe keiharde toezeggingen van investeerders die je op eigen inzicht als platform kunt inzetten bij verschillende projecten. Projecten die hard lopen hebben minder fondsen nodig, project die moeizamer gaan kunnen wat makkelijker gevuld worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:53 schreef JP01 het volgende:
[..]
Ik denk dan eerder andersom: ze hadden via de SPF liever 6 miljoen willen investeren maar ze hebben er oorspronkelijk 7,5 gecommitteerd omdat ze niet hadden gedacht dat de crowd 5 miljoen gaat halen. Normaliter is de crowd juist "de opvulling".

Ik doe inderdaad ook niet mee. Gelet op de cijfers, maar ook omdat er een rentedepot wordt aangehouden en dus eigenlijk het financiële probleem van dit bedrijf 18 maanden wordt opgeschoven. Gunstig voor hen, want geen enkele lasten van de lening de eerste 18 maanden, maar voor de investeerders minder fijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 09:47 schreef obligataire het volgende:
[..]
Op basis van het verkoopteam (achterste rij!) zou ik wel een bijdrage overwegenmaar de looptijd is me wat te kort en de cijfers zijn idd. niet om over naar huis te schrijven (lage solvabiliteit, weinig winst).
Hij wil 'financiële rust', dat gaat wellicht ten koste van onze financiële rust.

Uitslag stemronde Cruise Travel, geen Noord-Koreaanse uitslag maar de weduwe kan toch weer hopen op rustiger vaarwaterquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 15:40 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nee die is in 2020 failliet gegaan en voor een habbekrats doorverkocht, maar er werd vanaf oktober 2019 al niet meer voldaan aan de maandelijkse verplichting. Er zijn in 2021 zekerheden, twee woningen, uitgewonnen. Ik heb ruim de halve inleg moeten afschrijven.
Het familiebedrijf, dat deed in bemiddeling van cruisereizen, werd in 2011 verkocht aan de ANWB, dat ging daar niet lekker en de kinderen hebben in 2018 het bedrijf weer teruggekocht. Daarna is het eigenlijk alleen maar verder bergafwaarts gegaan. Marktfactoren & mismanagement volgens GvE destijds.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet

Je was me net voor, ik kreeg hem ook zojuist in de mail.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 15:28 schreef ovdm het volgende:
Globe Bearings Investments B.V. 4
¤ 2.600.000 | 9,0 % rente | 12 maanden
Link https://www.collincrowdfu(...)284890765488b08ff175

Nu wel bericht.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 15:35 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Nog geen bericht over latere aflossing van deze huidige lening.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Dank! Loopt erg snel vol!quote:Op woensdag 20 augustus 2025 15:28 schreef ovdm het volgende:
Globe Bearings Investments B.V. 4
¤ 2.600.000 | 9,0 % rente | 12 maanden
Link https://www.collincrowdfu(...)284890765488b08ff175

De heren hebben meerdere leningen bij Collin, als alle investeerders daarin het linkje hebben ontvangen zijn er heel potentiele investeerders voor deze nieuwe lening.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |