abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 augustus 2025 @ 08:11:21 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218429895
Immigratie en islam, al 23 jaar 1 van de hoofdonderwerpen van de Nederlandse politiek. Elke verkiezing duikt er weer een andere partij op die de stok wil overnemen, tot ongekende ruzies over ministerposten, en zelfs splitsing van de ministerposten.

Waar komt die ongezonde obsessie vandaan? De obsessie die tot nu toe geen oplossing heeft gehad volgens elke partij die aan de macht is geweest. Is dit simpelweg stemmenlokkerij, een onderwerp dat sommige partijen bestaansrecht geeft?

Wanneer is de laatste keer dat de thuiszorg het hoofdonderwerp was? Of onderwijs? Of gehandicaptenzorg? Of het OV?

Als het eens een keer over een ander onderwerp gaat, is het wat vaags als bestaanszekerheid of koopkracht.

Zijn er daadwerkelijk mensen die denken dat immigratie een groter probleem is dan de levenskwaliteit van een Nederlandse inwoner die middelmatig onderwijs krijgt vanwege bezuinigingen, middelmatige zorg vanwege lange wachtlijsten, 2 jaar op de GGZ wachtlijst staat en nog 7 jaar moet wachten op een woning?

En zijn er echt mensen die denken dat immigratie hier de grootste oorzaak van is? We bouwen de helft minder dannin 1960-1970, terwijl we nu de helft meer inwoners hebben.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 6 augustus 2025 @ 08:17:09 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218429932
Ach het is wel lekker makkelijk al die enge rare buitenlandse mensen de schuld te geven van het eigen zielige leventje.
pi_218429959
Tweeds week vam September in 2001. Er waren net een paar duizend mensen vermoord in de naam van Allah, en op het journaal zagen we beelden van feestvierende moslims en brandende Amerikaanse vlaggen. Toen is er denk ik wel een hoop begonnen.
-nee-
pi_218429960
Die gemaakte verontwaardiging toch steeds :')

Ik geloof in onze (1)vrije (2)seculiere (3)democratische samenleving waarin (4)de vrijheid van meningsuiting en de rechten van (5)vrouwen, (6)anders geaarden beschermt worden.

Dit staats haaks op de islamitische filosofie en overal waar de Islam groeit, vallen de bovenstaande punten ten prooi aan het conservatieve en isolationistische gedachtegoed van de Islam.

Ik heb dit een aantal jaar van dichtbij mee mogen maken. Het is evident dat je als linkse kiezer met het faciliteren van de Islam bijna al je eigen idealen te grabbel gooit. De identiteitscrisis vanuit menig linkse stemmer hierover laat mij echt in totale verwarring.

Die jarenlang ongezonde obsessie met de Islam begrijp ik dus inderdaad ook niet. Als die ongezonde obsessie met de Islam er niet was, had ik links gestemd net zoals miljoenen anderen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:11 schreef Mikeytt het volgende:

Waar komt die ongezonde obsessie vandaan?
Als links dat voor zichzelf weet uit te vinden, zijn ze de eerstvolgende verkiezingen direct de grootste.

[ Bericht 41% gewijzigd door 2172619626795 op 06-08-2025 08:58:57 ]
pi_218430088
En weer drie klanten. Gaat hard deze week.

Ontopic: Het is bangmakerij om zieltjes te winnen.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_218430124
Gewoon wegwezen met de islam uit het westen dan zijn alle problemen in 1 keer opgelost.
pi_218430350
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:51 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon wegwezen met de islam uit het westen dan zijn alle problemen in 1 keer opgelost.
Hoe gaat dat het probleem van bijvoorbeeld PFAS-vervuiling oplossen?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218430408
Een taaie, bestuurlijke klasse (grotendeels Europees verbonden) die het probleem maar bleef wegzetten als ‘xenofoob’ en ‘onfatsoenlijk’.

Binnen die sfeer konden roofdieren als Mark Rutte opereren - onderwijl het probleem niet oplossend, maar quadruplerend.

De (Europese) wal heeft inmiddels het tij gekeerd, en de grenzen gaan langzaam maar gestaag dicht. Daar zijn politici voor vermoord, mensen voor vermoord, een krantenredactie voor uitgemoord, een cineast voor vermoord, aanslagen voor gepleegd. Daar zijn complete wijken voor geïslamiseerd. Daaraan zijn miljoenen debatten voorafgegaan.

Kun je dit moslims aanrekenen? Ja en nee. Ze hebben dankbaar gebruikgemaakt van de open uitnodiging die hen is geboden. Ook is de islam een absolutair geloof, dus je weet wat je binnenhaalt.

De komende jaren gaan we wel degelijk toe naar een beleid van actieve remigratie. Maar het wordt een nog een lange weg.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:37:58 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218430429
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:36 schreef Mathijsco het volgende:

De komende jaren gaan we wel degelijk toe naar een beleid van actieve remigratie. Maar het wordt een nog een lange weg.
Ah je bent voor etnisch zuiveren
pi_218430440
quote:
5s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:29 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hoe gaat dat het probleem van bijvoorbeeld PFAS-vervuiling oplossen?
Politiek is consessies doen.

Ik kijk anders tegen het stikstofprobleem aan dan links. Als links echter bereid is om zijn standpunt ten opzichte van immigratie uit islamitische landen de veranderen, zijn rechtste stemmers bereid om hun standpunten op onder andere PFAS te veranderen.
pi_218430528
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:38 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Politiek is consessies doen.

Ik kijk anders tegen het stikstofprobleem aan dan links. Als links echter bereid is om zijn standpunt ten opzichte van immigratie uit islamitische landen de veranderen, zijn rechtste stemmers bereid om hun standpunten op onder andere PFAS te veranderen.
Welke standpunten heeft rechts dan betreffende PFAS? :?
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:47:30 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218430564
quote:
5s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dit

pi_218430565
quote:

[..]
Daarvoor lees je de verkiezingsprogramma’s maar na. :)
pi_218430626
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:20 schreef 2172619626795 het volgende:

Ik geloof in onze (1)vrije (2)seculiere (3)democratische samenleving waarin (4)de vrijheid van meningsuiting en de rechten van (5)vrouwen, (6)anders geaarden beschermt worden.

Dit staats haaks op de islamitische filosofie en overal waar de Islam groeit, vallen de bovenstaande punten ten prooi aan het conservatieve en isolationistische gedachtegoed van de Islam.

Ik heb dit een aantal jaar van dichtbij mee mogen maken. Het is evident dat je als linkse kiezer met het faciliteren van de Islam bijna al je eigen idealen te grabbel gooit. De identiteitscrisis vanuit menig linkse stemmer hierover laat mij echt in totale verwarring.

Die jarenlang ongezonde obsessie met de Islam begrijp ik dus inderdaad ook niet. Als die ongezonde obsessie met de Islam er niet was, had ik links gestemd net zoals miljoenen anderen.
[..]
Als links dat voor zichzelf weet uit te vinden, zijn ze de eerstvolgende verkiezingen direct de grootste.
Dit is dus precies het probleem: de waarden van de islam staan haaks op die van de westerse, democratische samenleving. Dat maakt moslims niet minderwaardig of zo, maar wel dat er hier geen ruimte is voor het islamitsche gedachtengoed. Genoeg plekken op de wereld waar je dat wel uit kunt dragen.
pi_218430657
quote:
Immigratie en islam, al 23 jaar 1 van de hoofdonderwerpen van de Nederlandse politiek. Elke verkiezing duikt er weer een andere partij op die de stok wil overnemen, tot ongekende ruzies over ministerposten, en zelfs splitsing van de ministerposten.

Waar komt die ongezonde obsessie vandaan? De obsessie die tot nu toe geen oplossing heeft gehad volgens elke partij die aan de macht is geweest. Is dit simpelweg stemmenlokkerij, een onderwerp dat sommige partijen bestaansrecht geeft?

Wanneer is de laatste keer dat de thuiszorg het hoofdonderwerp was? Of onderwijs? Of gehandicaptenzorg? Of het OV?

Als het eens een keer over een ander onderwerp gaat, is het wat vaags als bestaanszekerheid of koopkracht.

Zijn er daadwerkelijk mensen die denken dat immigratie een groter probleem is dan de levenskwaliteit van een Nederlandse inwoner die middelmatig onderwijs krijgt vanwege bezuinigingen, middelmatige zorg vanwege lange wachtlijsten, 2 jaar op de GGZ wachtlijst staat en nog 7 jaar moet wachten op een woning?

En zijn er echt mensen die denken dat immigratie hier de grootste oorzaak van is? We bouwen de helft minder dannin 1960-1970, terwijl we nu de helft meer inwoners hebben.
Tegen de huidige migratie is niet op te bouwen, zeggen woningbouwexperts.
En waarom moeten al die mensen naar dit al idioot dichtbevolkte land komen?
Dat dit nog steeds een discussiepunt is komt omdat er nog niet het kleinste begin gemaakt is met het terugdringen van de immigratie en omdat de samenhang in de samenleving schrikbarend afneemt.

[ Bericht 5% gewijzigd door CarbonC op 06-08-2025 09:59:32 ]
pi_218430703
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ah je bent voor etnisch zuiveren
Je representeert eigenlijk perfect het allergrootste probleem.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:11:25 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218430851
quote:
7s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:56 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Je representeert eigenlijk perfect het allergrootste probleem.
Welk probleem? Dat ik niet voor het deporteren van mensen met het verkeerde geloof ben?
pi_218430874
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welk probleem? Dat ik niet voor het deporteren van mensen met het verkeerde geloof ben?
Religie is niet het probleem, de groepsmentaliteit van de aanhangers ervan wel.
pi_218430887
Ik heb Syrische vluchtelingen geholpen.
De man des huizes zei: "We willen graag verhuizen naar een plaats dicht bij Utrecht: dicht bij moskeeën, en dicht bij islamitische slagers en winkels, mar niet in Utrecht zelf: te veel moslims daar, dat is niet goed voor onze kinderen."
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:15:54 #21
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218430901
Het is een subtiele stille hint en een test.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:43 schreef Niels0Kurovski het volgende:
En weer drie klanten. Gaat hard deze week.

Ontopic: Het is bangmakerij om zieltjes te winnen.
We zien de meest recente versie van de lijst graag verschijnen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218430903
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welk probleem?
Het ontmenselijken van andersdenkenden door ze woorden in de mond te leggen die ze nooit hebben gebruikt.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:17:52 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218430919
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:15 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Het ontmenselijken van andersdenkenden door ze woorden in de mond te leggen.
Nou nee, remigratie omdat je mensen met een bepaald geloof weg wilt hebben is gewoon hetzelfde als etnisch zuiveren. Kan er niks beters van maken.
pi_218430935
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou nee, regnigratie omdat je mensen met een bepaald geloof weg wilt hebben is gewoon hetzelfde als etnisch zuiveren. Kan er niks beters van maken.
Dat Europese vlaggetje in je UI zal op den duur wel een halve maan er in krijgen, met wat Arabisch gebrabbel over dat Allah de grootste is enzo.
Wij zijn degenen die etnisch gezuiverd gaan worden.
pi_218430947
Wel grappig trouwens; als je de grenzen wat dicht wil hebben voor massa-immigratie, is het meteen etnisch zuiveren! _O- :')

Ga lekker in L.A. demonstreren of zo.
pi_218430958
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:19 schreef ToT het volgende:

[..]
Dat Europese vlaggetje in je UI zal op den duur wel een halve maan er in krijgen, met wat Arabisch gebrabbel over dat Allah de grootste is enzo.
Laat me raden, over een jaar of 20? Net zoals we dat al 25 jaar moeten aanhoren?
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:21:29 #27
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218430959
quote:

[..]
Hoe dan :')?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:23:15 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218430973
quote:

[..]
Vervelend leven in zulke voordurende angst
pi_218430979
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou nee, remigratie omdat je mensen met een bepaald geloof weg wilt hebben is gewoon hetzelfde als etnisch zuiveren. Kan er niks beters van maken.
Nu niet gaan draaien en de vermoorde onschuld uit gaan hangen. Na wat je hebt gezegd trapt niemand daar meer in :)
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:24:48 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218430987
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:23 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Nu niet gaan draaien en de vermoorde onschuld uit gaan hangen. Na wat je hebt gezegd trapt niemand daar meer in :)
Ik draai niet, ik licht vooral toe.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:25:41 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218430993
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:20 schreef ToT het volgende:
Wel grappig trouwens; als je de grenzen wat dicht wil hebben voor massa-immigratie, is het meteen etnisch zuiveren! _O- :')

Iemand pleit hier voor gewongen remigratie voor mensen met het verkeerde geloof. Hoe wil je dat anders noemen dan etnische zuivering?
pi_218431952
quote:

[..]
"Als ik er geld aan kan verdienen vind ik het prima"
"Pools are perfect for holding water"
pi_218431965
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:20 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Bekijk deze YouTube-video

Blij om te horen dat Wilders en de PVV dan geen optie voor je zijn. Aangezien jij onze rechtsstaat waardeert, en Wilders er schijt aan heeft en de trias politica de nek om wilt draaien.
pi_218432117
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 12:14 schreef probeer het volgende:

[..]
Bekijk deze YouTube-video

Blij om te horen dat Wilders en de PVV dan geen optie voor je zijn. Aangezien jij onze rechtsstaat waardeert, en Wilders er schijt aan heeft en de trias politica de nek om wilt draaien.
Klopt inderdaad! :)

Ik heb laatst wel gestemd op de PVV, omdat ik vind dat ze het na decennialang oppositie en propositie rondom dit thema het van mij mochten proberen. Helaas hebben ze het verpest, dus de volgende verkiezingen zullen ze mijn stem inderdaad niet meer krijgen.
pi_218432225
Ik denk dat (ongewenste) migratie wel een probleem is ja.
Vakman pur sang
pi_218432347
quote:

Poeh. I've had my share of shit maar dit is wel next level.

Heel veel landen (lees: elk land wat op een bepaalde mate aan immigratie onderhevig is) heeft een probleem met immigratie en immigranten. Jij doet lijken alsof dit een 'Nederland-probleem' is, maar dat is gewoon een wereldwijd probleem. Daar zijn ontzettend veel voorbeelden van, maar die wil jij niet zien dus daar zal ik je verder ook niet mee vermoeien.

En verder: Het OV als hoofdonderwerp van de politiek? :D Als dat zo is dan zijn heel veel andere problemen schijnbaar al opgelost. Alle punten die jij noemt komen gewoon aan bod, maar klimaat en migratie vragen schijnbaar de meeste aandacht. Dat eerste punt heb jij dan gek genoeg wel weer vrede mee maar dat 2de punt vind je schijnbaar een beetje lastig om de adresseren.

En dat is prima; gelukkig zijn er miljoenen Nederlanders die het geen probleem vinden om het te bespreken :)
pi_218432407
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
w/
pi_218432454
quote:
7s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 13:03 schreef Tjoent het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
w/
Iemand die MP wil worden en zegt schijt te willen hebben aan rechters, zou van een volk wat trots is op diens staat, geen enkele stem behoren te krijgen.

Maar blijkbaar omvat enige trots op of liefde voor Nederland, niet het Nederlandse staatsrecht.
pi_218432476
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 12:56 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Poeh. I've had my share of shit maar dit is wel next level.

Heel veel landen (lees: elk land wat op een bepaalde mate aan immigratie onderhevig is) heeft een probleem met immigratie en immigranten. Jij doet lijken alsof dit een 'Nederland-probleem' is, maar dat is gewoon een wereldwijd probleem. Daar zijn ontzettend veel voorbeelden van, maar die wil jij niet zien dus daar zal ik je verder ook niet mee vermoeien.

En verder: Het OV als hoofdonderwerp van de politiek? :D Als dat zo is dan zijn heel veel andere problemen schijnbaar al opgelost. Alle punten die jij noemt komen gewoon aan bod, maar klimaat en migratie vragen schijnbaar de meeste aandacht. Dat eerste punt heb jij dan gek genoeg wel weer vrede mee maar dat 2de punt vind je schijnbaar een beetje lastig om de adresseren.

En dat is prima; gelukkig zijn er miljoenen Nederlanders die het geen probleem vinden om het te bespreken :)
Eigenlijk alleen migratie.
Klimaat, is al EU geregeld in de verordening EPBD4 en BBL.
Stikstof, is eigenlijk helemaal geen probleem.
Natuur, gewoon toegankelijk houden en mensen van genieten.
Zorg, moet goedkoper, zorg dat er minder mensen wonen, en gelukkiger zijn. GGZ idem.
Economie, gaat niet verkeerd, zorgen dat ondernemers in NL blijven.
Onderwijs, gaat opzich prima als er geen raddraaiers bij zijn.
Huizen, teveel mensen. Minder mensen-> geen huizen nodig.

Blijft over….
Vakman pur sang
pi_218432560
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 13:09 schreef probeer het volgende:

[..]
Iemand die MP wil worden en zegt schijt te willen hebben aan rechters, zou van een volk wat trots is op diens staat, geen enkele stem behoren te krijgen.

Maar blijkbaar omvat enige trots op of liefde voor Nederland, niet het Nederlandse staatsrecht.
Jamaar de rechters zijn links en activistisch!1!1!!!
pi_218432640
quote:
9s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 13:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Support your local D66-judge. 💪🏼
pi_218432643
quote:
9s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 13:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat lijkt me sterk, er zullen vast goede bij zitten.
Vakman pur sang
pi_218433080
quote:
10s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 13:31 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Support your local D66-judge. 💪🏼
Jij acht het wenselijk dat een overheid gerechtelijke uitspraken over het handelen van die overheid gaat negeren?

Maar dan alleen mbt migratie en klimaat toch? Of zou je ook graag zien dat de overheid rechters de vinger geeft mbt iets als een toeslagenaffaire? Box3 belasting? Ik neem aan dat er dan wél naar de rechter geluisterd dient te worden?
pi_218433545
quote:

Het is gewoon een verdienmodel om geld en zeteltjes mee te verdienen

Zo simpel is het
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  Moderator woensdag 6 augustus 2025 @ 19:18:44 #45
375570 crew  Cyan9
pi_218435414
Kappen met de persoonlijke aanvallen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 21:53:25 #46
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218437530
Het is een bloedserieus probleem, niks geen obsessie.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  woensdag 6 augustus 2025 @ 21:55:58 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218437566
Hé...

Even he...

Leuk experiment.

Vraag even aan al die oh zo links-progressieve apostelen van vooruitgang, gelijkheid en wetenschap...

of ze MEER of MINDER christendom in NL zouden willen.

...

Precies.

Stel hypocrieten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 6 augustus 2025 @ 22:07:31 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218437721
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hé...

Even he...

Leuk experiment.

Vraag even aan al die oh zo links-progressieve apostelen van vooruitgang, gelijkheid en wetenschap...

...

Precies.

Stel hypocrieten.
Minder van een bepaalde religie is natuurlijk niet gelijk aan deporteren van mensen.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 22:14:11 #49
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218437822
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 22:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Minder van een bepaalde religie is natuurlijk niet gelijk aan deporteren van mensen.
Dat is niet de vraag.

Zou jij meer of minder Christendom in NL voorstaan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 6 augustus 2025 @ 22:16:29 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218437863
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 22:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is niet de vraag.

Zou jij meer of minder Christendom in NL voorstaan?
Als het aan mij lag was iedereen atheist.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 22:43:53 #51
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218438254
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_218439908
De vraag is niet waarom velen zich druk maken over migratie of de Islam, maar juist waarom een bepaalde groep mensen dit probleem maar niet wil zien en sommige partijen zelfs actief de Islam willen faciliteren in het publieke leven.

Er is een aanzienlijke groep Westerlingen die de Islam wel spannend en verrijkend vinden en bijvoorbeeld staan te springen voor een iftar op het werk. Hoe komt dit?

De realiteit is natuurlijk dat veel migratie in een land de cultuur zal doen veranderen en helemaal als het over mensen uit Islamitische landen gaat is de ervaring hiermee dat deze in het Westen niet al te best integreren laat staan assimileren en in veel te veel gevallen koppig vasthouden aan de cultuur van het thuisland, waardoor ook de nakomelingen die hier geboren worden slecht integreren.

In te veel gevallen gaat het zelfs met een afkeer van het Westen en de Westerse cultuur. Het is bijvoorbeeld ook niet zonder reden dat sporters (voetballers bijvoorbeeld) met een migratieachtergrond in veel gevallen niet kiezen voor het land waarin met geboren en getogen is, maar voor het land van de (groot)ouders.

En dan heb ik het nog niet eens over de talloze negatieve manieren waarop veel van deze mensen oververtegenwoordigd worden zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan criminaliteit en georganiseerde misdaad, werkeloosheid, problemen in het onderwijs, slechte gezondheid dus extra druk op de verzorgingsstaat, etc.

Deze problemen zullen worden benoemd, hoe vervelend, confronterend, racistisch of xenofoob sommigen dit ook vinden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218439973
quote:
Het is in strijd met de spaanse grondwet lees ik net. Doe dan zoals Frankrijk: Alle religie uit overheidsgebouwen verbannen.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:46 #54
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218440394
quote:

woningnood is het hoofdthema laatstelijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218440710
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hé...

Even he...

Leuk experiment.

...

Precies.

Stel hypocrieten.
Minder religie. Ze zijn allemaal kut.
pi_218440882
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 10:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Minder religie. Ze zijn allemaal kut.
Nee, het is aantoonbaar dat één religie meer negatieve effectieven heeft dan andere religies anno 2025.

Bij badminton, curling en boksen het risico op serieus letsel natuurlijk niet hetzelfde. Je kunt dus het argument maken 'Ja, maar het zijn allemaal sporten ...' zoals er ook bij religie altijd wordt gedaan, maar dat is slechts een drogreden.

Anno 2025 is er simpelweg maar één religie, namelijk de Islam, in wiens naam er honderden terreurgroeperingen overal ter wereld kommer en kwel zaaien, met ruim 66k aanslagen en bijna 250k slachtoffers in de afgelopen vijf decennia (bron).

Ook zijn er net iets te veel religieuze leiders openlijk fantaseren over de dag dag de hele wereld zal worden geleid door de Sharia en worden religieuze, etnische en andere minderheden in Islamitische landen bijna systematisch onderdrukt.

Dat wil niet zeggen dat het Christendom of het Jodendom perfect zijn en geen radicale stromingen kennen, maar de impact hiervan is simpelweg kleiner en beperkt zich tot de fringes van de religie, waarbij het in de Islam een aanzienlijk deel van de kern is. De Islam heeft ook nooit eenzelfde liberalisering en verlichting gekend die eerder genoemde religies wel hebben.

De realiteit is dus dat Islam potentieel veel meer schade in een samenleving zal berokkenen dan het Christendom of het Jodendom. En het wordt tijd dat een bepaalde groep Westerlingen, die al snel heel erg getriggerd zijn bij kritiek op de Islam en moslims, dit eens gaan erkennen. Als Westerse landen straks Islamitische populaties kennen van 25% of meer, zullen de gevolgen simpelweg desastreus gaan zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:35:11 #57
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218442906
Het is inderdaad een ongezonde obsessie. En het is vooral angst gecombineerd met een sterk staaltje racisme.
Ook de rijken gebruiken die angst als bliksemafleider om de mensen tegen elkaar op te hitsen en af te leiden van daadwerkelijke sociaaleconomische problemen.

Ook als je bijvoorbeeld een moskee zou bezoeken zoals ik heb gedaan, daar zie je zelf hoe netjes en beleefd die mensen zijn. En er niets is om bang voor te zijn. Ook veel samenhang, zorg, en solidariteit naar elkaar onder de mensen, waar deze huidige maatschappij nog wat van kan leren.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_218444221
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:35 schreef Harvest89 het volgende:
Het is inderdaad een ongezonde obsessie. En het is vooral angst gecombineerd met een sterk staaltje racisme.
Ook de rijken gebruiken die angst als bliksemafleider om de mensen tegen elkaar op te hitsen en af te leiden van daadwerkelijke sociaaleconomische problemen.

Ook als je bijvoorbeeld een moskee zou bezoeken zoals ik heb gedaan, daar zie je zelf hoe netjes en beleefd die mensen zijn. En er niets is om bang voor te zijn. Ook veel samenhang, zorg, en solidariteit naar elkaar onder de mensen, waar deze huidige maatschappij nog wat van kan leren.
Wat zou er precies racistisch aan zijn? Moslims zijn geen ethnische groep. Dat jij verder onder de indruk bent van een bezoek aan moskee is natuurlijk verder prima, het staat je vrij om je te bekeren als je dat zou willen.

Ik vind de Islam daarentegen absoluut geen prettige religie en wil deze dan ook het liefst zo min mogelijk in het Westen zien. Het is daarnaast dus ook aantoonbaar dat de integratie en assimilatie van moslims net iets te vaak niet goed verloopt.
  Moderator donderdag 7 augustus 2025 @ 17:51:37 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218444383
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 08:39 schreef HowardRoark het volgende:
Het is bijvoorbeeld ook niet zonder reden dat sporters (voetballers bijvoorbeeld) met een migratieachtergrond in veel gevallen niet kiezen voor het land waarin met geboren en getogen is, maar voor het land van de (groot)ouders.
veel ook wel, sterker nog ik kan me er zo uit mijn hoofd meer voor de geest halen die wel voor Nederland uit komen dan andersom tbh

en meestal is de reden dat ze in het land van de (groot)ouders wel aan spelen toekomen dus dit is een beetje een flauwe
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_218446757
Ik vroeg mij dat vroeger ook af. Maar mensen als Pim Fortuyn en Theo van Gogh hadden het meer dan 20 jaar geleden al bij het rechte eind. Dat waren zieners. Je wordt namelijk nooit voor niks vermoord. Je wordt doorgaans als politie figuur alleen vermoord omdat je de waarheid zegt. Ik zag het toen ook niet, maar ik zie het nu wel. Ga maar eens naar willekeurige steden in West-Europa en je voelt je gewoon onveilig. Moslims maken er de dienst uit. Rotterdam, Parijs, Lille, Düsseldorf, Londen, Birmingham, Wenen, Marseille, ... het is echt walgelijk.
Mja
pi_218447239
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:35 schreef Harvest89 het volgende:

Oh zo te lezen heb je veel ervaring met de Islam. Leuk dat je in een moskee bent geweest!

Wat ik me afvraag, -en aangezien jij eens in een moskee bent geweest kan ik dat het beste aan jou vragen-: hoe ervaren de moslim vrouwen het gezamenlijk bidden, de samenhang en de solidariteit binnen de moskee?
pi_218447259
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 22:36 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Oh zo te lezen heb je veel ervaring met de Islam. Leuk dat je in een moskee bent geweest!

Wat ik me afvraag, -en aangezien jij eens in een moskee bent geweest kan ik dat het beste aan jou vragen-: hoe ervaren de moslim vrouwen het gezamenlijk bidden, de samenhang en de solidariteit binnen de moskee?
Ook zo mooi.

Misogynie en vrouwenonderdrukking is echt super erg... totdat het in een islamitisch sausje komt, dan kunnen wij hedonistische Westerlingen er heel veel van leren.

Woke in een notendop.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:32:07 #63
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218447715
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 22:36 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]

Ik ben geen journalist he. Wat ik kon zien vonden die vrouwen dat niet erg.
pi_218447792
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:32 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik ben geen journalist he. Wat ik kon zien vonden die vrouwen dat niet erg.
Het is dan ook bekend dat vrouwen in de islam écht een stem hebben.

Net als in het christendom.

Gelijkwaardigheid en vrijwillige onderschikking alom.

Niet vergeten ondertussen boos te blijven op conservatieve engnekken als Wilders, Orban en Trump. Voor je 'progressieve' credentials beter.

En, uiteraard, blijf SGP'ers inteelt, incest en bijbehorende koppen toewijzen.

[ Bericht 8% gewijzigd door EttovanBelgie op 07-08-2025 23:57:36 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218448410
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:32 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik ben geen journalist he.
Daar hoef je toch geen journalist voor te zijn :?

quote:
Wat ik kon zien vonden die vrouwen dat niet erg.
Wat vonden de vrouwen niet erg?

[ Bericht 7% gewijzigd door 2172619626795 op 08-08-2025 07:30:31 ]
pi_218448416
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:29 schreef Harvest89 het volgende:

Het is geen racisme troefkaart. Er is daadwerkelijk sprake van racisme. Massa's moslimhaters die geen idee hebben wat dat geloof over het algemeen betekent, maar omdat het redelijk nieuw is en dus vreemd, en omdat de mensen vaak een andere kleur hebben spuwen ze haat.

Spreekt voor uzelf.

Ik bijvoorbeeld ken de cultuur rondom de Islam als geen ander. En die is alles behalve zo solidair als jij denkt te kunnen beoordelen op basis van een moskee-bezoekje. :)
pi_218448686
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 09:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
woningnood is het hoofdthema laatstelijk
Veroorzaakt door migratie.
pi_218448710
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 08:41 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Amper
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:30:28 #69
323876 michaelmoore
pi_218448974
quote:

[..]
woningnood is veroorzaakt door teveel huishoudens , ieder huishouden behoeft aparte woonruimte
Er zijn steeds meer huishouden, met het zelfde aantal inwoners , huishoudensverdunning noemt men dat

Dat komt door meer singles door scheidingen,
Weg bij de ouders willen terwijl de ouderen langer blijven leven, dus niet meer dood gaan of slechts een van hen
Ouderen die niet meer naar het bejaardenhuis gaan tegenwoordig

heel weinig door statushouders die een huis krijgen, slechts 10.900 hebben daadwerkelijk woonruimte gekregen van de gemeente, 20.000 wel toegewezen van het COA in een gemeente, maar niet gekregen van die gemeente
Amsterdam die doet het goed , die dondert gewoon zwangere meiden uit de flat als er een ouder komt te overlijden om een mannelijke statushouder te kunnen huisvesten
quote:
AI-overzicht
In 2024 hebben 31.000 statushouders woonruimte toegewezen gekregen in Nederland.
Echter, er was een achterstand in de huisvesting van statushouders, waardoor medio 2024 al een tekort van 10.900 toewijzingen was. Begin 2025 wachtten ruim 20.000 statushouders op een woning bij hun toegewezen gemeente, meldt VluchtelingenWerk.
quote:
AI-overzicht
In 2024 zijn er minder nieuwbouwwoningen gerealiseerd dan in de voorgaande vijf jaar, namelijk 69.000.
Dit is een daling van 5% ten opzichte van 2023.
Naast nieuwbouw zijn er ook woningen toegevoegd door het splitsen van bestaande woningen en transformaties van kantoren.
In totaal zijn er in 2024 ongeveer 82.000 woningen aan de woningvoorraad toegevoegd, wat minder is dan in de voorgaande jaren.
quote:
Wat is huishoudensverdunning?
Gemiddeld wonen er 2,10 mensen in een Nederlands huishouden, in 1965 was de gemiddelde huishoudensgrootte nog 3,45.
Door deze zogenaamde 'huishoudensverdunning' is het aantal huishoudens veel sneller gegroeid dan de bevolking.
De bouw van thuisplusflats zou de doorstroom weer op gang kunnen brengen
quote:
AI-overzicht
In 2030 wordt verwacht dat het aantal huishoudens in Nederland verder zal toenemen, met name door een stijging van het aantal eenpersoonshuishoudens.
Het CBS voorspelt dat het aantal huishoudens in 2030 zal uitkomen op ongeveer 8,5 miljoen, vergeleken met 7,9 miljoen in de huidige situatie.
Belangrijkste trends:
Meer eenpersoonshuishoudens:
De huishoudensgroei wordt voornamelijk gedreven door een toename van het aantal mensen dat alleen woont.
Vergrijzing:
De vergrijzing speelt ook een rol, met een verwachte toename van het aantal 70-plussers.
Randstad:
De groei van het aantal huishoudens is vooral merkbaar in de Randstad.
Woningbouwopgave:
Om aan de toenemende vraag te voldoen, is er een flinke woningbouwopgave, met een verwachte nieuwbouw van 900.000 woningen tot 2030.

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 08-08-2025 09:50:52 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218449036
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 08:46 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Amper
Amper nog wel, bijzonder weer.

Dus die honderduizenden mensen die er door de jaren heen zijn bijgekomen (ook door hun grote aantallen nakomelingen hier) heeft geen enkele invloed op de woningproblematiek denk je? Vooral ook wetende dat asielzoekers natuurlijk disproportioneel in de sociale huur terechtkomen.

De realiteit is natuurlijk dat zonder deze instroom, het probleem stukken minder groot zou zijn. Tel daar nog eens de instroom aan expats bij op en zonder dat was het probleem niets in vergelijking met wat het nu is.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:47:59 #71
323876 michaelmoore
pi_218449054
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 09:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Amper nog wel, bijzonder weer.

Dus die honderduizenden mensen die er door de jaren heen zijn bijgekomen (ook door hun grote aantallen nakomelingen hier) heeft geen enkele invloed op de woningproblematiek denk je? Vooral ook wetende dat asielzoekers natuurlijk disproportioneel in de sociale huur terechtkomen.

De realiteit is natuurlijk dat zonder deze instroom, het probleem stukken minder groot zou zijn. Tel daar nog eens de instroom aan expats bij op en zonder dat was het probleem niets in vergelijking met wat het nu is.
woningbouw was door de jaren heen 100.000 woningen per jaar , dat is niet meer zo, er worden niet genoeg woningen gebouwd meer door stikstof smoesjes , niet willen bouwen waar gras groeit en onwil van gemeentes en provincies

er worden jaarlijks 30.000 woningen te weinig gebouwd ,
in 10 jaar is dat 300.000 woningen minder dan de groei van het aantal huishoudens
pi_218449096
quote:

[..]
Ja. Migratie.
Niet asiel alleen. Maar migratie wel degelijk.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:58:34 #73
323876 michaelmoore
pi_218449135
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 09:53 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ja. Migratie.
Niet asiel alleen. Maar migratie wel degelijk.
Emigratie of Immigratie ??
Want dat houd elkaar redelijk in evenwicht

quote:
AI-overzicht
Tussen 2000 en 2025 is er een aanzienlijke emigratie uit Nederland geweest, met een duidelijke stijging in de laatste jaren.
In 2021 vertrokken 145.330 mensen, in 2022 steeg dit naar 173.469, en in 2023 en 2024 verder naar respectievelijk 192.469 en 205.000 mensen.
In de eerste helft van 2025 vertrokken 95.600 mensen.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:01:59 #74
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449159
Lekker man die immigratie. Kan ik nog cultuur snuiven zonder op vakantie te gaan, goede gesprekken hebben en zo nu en dan gratis eten krijgen. Heerlijk.

Stuk gezelliger ook om als buren te hebben dan die PVV Tokkies.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_218449193
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 09:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Emigratie of Immigratie ??
Want dat houd elkaar redelijk in evenwicht
[..]

Bijna een half miljoen mensen erbij puur aan migratiesaldo, en die maken ook kinderen.
quote:
In die tien jaar zijn een half miljoen mensen meer naar Nederland gekomen dan er vertrokken.

Het totale aantal nam per jaar toe waarbij de toename van immigranten aanzienlijk groter was dan de stijging van de emigratie. Het aantal immigranten in 2010 bedroeg circa 150.000 en in 2019 was dit 270.000. Voor emigranten was dit in 2010 circa 120.000 en in 2019 160.000. De totale bevolking in Nederland is in deze periode met circa 800.000 personen gegroeid. Meer dan de helft van deze toename komt door migratie.
https://www.adviesraadmig(...)021/02/05/wist-u-dat..-blog-1#:~:text=In%20die%20tien%20jaar%20zijn,zijn%20in%20de%20CBS%2Dcijfers.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:09:46 #76
323876 michaelmoore
pi_218449201
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:07 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Bijna een half miljoen mensen erbij puur aan migratiesaldo, en die maken ook kinderen.
[..]
https://www.adviesraadmig(...)021/02/05/wist-u-dat..-blog-1#:~:text=In%20die%20tien%20jaar%20zijn,zijn%20in%20de%20CBS%2Dcijfers.
dat zullen vooral mensen zijn die hierheen gehaald zijn, mijn echtgenote kwam uit Kirgizië , die zal ook in die telling zitten
vakantie liefdes heet dat
of expats , heb ik er een 5 jaar op kamers gehad hier , nu issie weer terug naar India

Maar dat zijn dus geen statushouders , dat aantal is beperkt
quote:
2021-2024:
Er was een duidelijke stijging in het aantal mensen dat Nederland verliet, met een piek in 2024.
2025:
De emigratie in de eerste helft van 2025 is ongeveer gelijk aan het voorgaande jaar.
Redenen voor emigratie:
Jonge werkende Nederlanders emigreren vaak vanwege gebrek aan toekomstperspectief in Nederland, zoals de hoge kosten van een huis.
Tegenbeweging:
Hoewel er veel emigratie is, blijft de Nederlandse bevolking groeien door immigratie.
Specifieke cijfers:
2021: 145.330 emigranten.
2022: 173.469 emigranten.
2023: 192.469 emigranten.
2024: 205.000 emigranten (ongeveer).
2025 (eerste helft): 95.600 emigranten.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 08-08-2025 10:23:35 ]
pi_218449233
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:01 schreef ieniminimuis het volgende:
Lekker man die immigratie. Kan ik nog cultuur snuiven zonder op vakantie te gaan, goede gesprekken hebben en zo nu en dan gratis eten krijgen. Heerlijk.

Stuk gezelliger ook om als buren te hebben dan die PVV Tokkies.
Nou, dat is duidelijk. Wat jou mogen er meer komen begrijp ik?

En mocht het je ontgaan zijn: Nederland heeft ook inheemse cultuur. Voor 'cultuur snuiven' is geen migratie nodig.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:15:18 #78
323876 michaelmoore
pi_218449241
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:13 schreef HowardRoark het volgende:
Voor 'cultuur snuiven' is geen migratie nodig.
wat bedoel je nu steeds ?
emigratie , immigratie of migratie dat is niet duidelijk

migratie is van Rotterdam naar Drenthe , dus dat kan geen reden zijn van tekort aan woningen
cultuur snuiven door migratie lijkt me niet mogelijk , dan kun je ook een dagje heen gaan

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 08-08-2025 10:33:18 ]
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:33:17 #79
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449366
quote:
Nederland heeft ook inheemse cultuur.
Inderdaad, comazuipen onder het genot van Hazes cd's.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:36:23 #80
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_218449388
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:33 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is wel een wat dommige opmerking. Natuurlijk heeft Nederland een rijke cultuur en geschiedenis, zoals vrij veel landen trouwens.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:38:17 #81
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449396
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat is wel een wat dommige opmerking. Natuurlijk heeft Nederland een rijke cultuur en geschiedenis, zoals vrij veel landen trouwens.
Wat een "rijke" cultuur is dat is subjectief.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:38:58 #82
pi_218449401
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
In elk geval een stuk rijker dan wat jij noemde, daar is niets subjectiefs aan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:41:57 #83
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449418
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
In elk geval een stuk rijker dan wat jij noemde, daar is niets subjectiefs aan.
Als je op een paar stoffige saaie schilderijen doelt of zo dat interesseert het gros niet.
pi_218449429
Nederlandse cultuur is onderdeel van de Europese cultuur. De rijkste cultuur ter wereld.
De cultuur met de meeste invloed wereldwijd.

Haters gonne hate
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:46:47 #85
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449435
quote:

[..]
Nou, dat is duidelijk. Wat jou mogen er meer komen begrijp ik?

En mocht het je ontgaan zijn: Nederland heeft ook inheemse cultuur. Voor 'cultuur snuiven' is geen migratie nodig.
Ahja onze eigen cultuur. Genietuh.
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:48:08 #86
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449449
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:46 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ahja onze eigen cultuur. Genietuh.
Nou, op naar de Toppers dan maar. :')
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:48:17 #87
pi_218449452
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Als je op een paar stoffige saaie schilderijen doelt of zo dat interesseert het gros niet.
:N Het wordt er niet beter op met je. Je kunt best andere culturen waarderen zonder die van je thuisland te ontkennen, weet je.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:48:20 #88
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449453
Je kan best van andere culturen genieten, terwijl je ook van je eigen geniet. Schijnbaar is dat weer niet mogelijk in de wereld van FOK! :')

Wonend in Wageningen met de op Amsterdam na de meeste nationaliteiten in de gemeente, is het hier genieten.
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:48:44 #89
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449458
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:48 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nou, op naar de Toppers dan maar. :')
Jups, al klagend en verkleed als zwarte piet.
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:49:14 #90
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449464
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
:N Het wordt er niet beter op met je. Je kunt best andere culturen waarderen zonder die van je thuisland te ontkennen, weet je.
Ik ontken het niet. Ik heb het gewoon benoemd.
pi_218449466
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:33 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dit is het eerste waar je aan denkt? Raar, want bier is an sich niet eens Nederlands. Ik denk eerder aan mensen zoals Rembrandt, van Leeuwenhoek, Vermeer, van Gogh, Hals, Spinoza, Erasmus, Jacobs, Mondriaan, Escher en de Oranjes.

Of neem het typische Nederlandse landschap met dijken en grachten, de mooie bouwstijlen, de Nederlandse keuken inclusief oliebollen, kaas, stroopwafels, erwtensoep, haringhappen en roggebrood.

En dan vergeet ik hier nog een heleboel aan bekendheden, tradities, mooie gebouwen, kerken of synagoges. Nederland heeft natuurlijk een rijke en bijzondere cultuur, het probleem is alleen dat er generaties zijn opgevoed deze cultuur te hekelen en de cultuur van anderen te romantiseren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wellicht moet je jezelf afvragen waarom je dat hekelt, maar een bezoek aan een saaie en stoffige moskee heel leuk vindt?
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:52:27 #92
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449481
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:49 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is het eerste waar je aan denkt? Raar, want bier is niet eens Nederland. Ik denk eerder aan mensen zoals Rembrandt, van Leeuwenhoek, Vermeer, van Gogh, Hals, Spinoza, Erasmus, Jacobs, Mondriaan, Escher en de Oranjes.
Massa's Nederlanders die nu onze cultuur vormen hebben van minimaal de helft van die lijst geen flauw idee dat ze bestaan. En als je er over gaat vertellen, vallen ze in slaap.

quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:49 schreef HowardRoark het volgende:
Nederlandse keuken inclusief oliebollen, kaas, stroopwafels, erwtensoep, haringhappen en roggebrood.
Howard, log gewoon uit man. Met je ranzige haringen en smakeloos roggebrood.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:53:17 #93
pi_218449492
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:48 schreef ieniminimuis het volgende:
Je kan best van andere culturen genieten, terwijl je ook van je eigen geniet. Schijnbaar is dat weer niet mogelijk in de wereld van FOK! :')

Wonend in Wageningen met de op Amsterdam na de meeste nationaliteiten in de gemeente, is het hier genieten.
Volgens Harvest is dat inderdaad niet mogelijk blijkbaar. Het moet ontkend worden, het mag niet bestaan, want anders denkt men misschien dat je andere culturen minder waardeert ofzo?
  Moderator vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:53:52 #94
236264 crew  capricia
pi_218449497
Is die 'down with us' niet ook een beetje onze moderne cultuur?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:55:06 #95
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449506
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Volgens Harvest is dat inderdaad niet mogelijk blijkbaar. Het moet ontkend worden, het mag niet bestaan, want anders denkt men misschien dat je andere culturen minder waardeert ofzo?
Ben ook wel benieuwd welk eten Howard eet dan, als hij niet van andere culturen wil genieten.
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:55:10 #96
pi_218449507
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik ontken het niet. Ik heb het gewoon benoemd.
Benoemd dat het volgens jou niet bestaat, ik ging ervan uit dat je het ontkende uit een soort weg-met-ons-gedachte, maar wellicht ben je echt zo slecht onderwezen en weet je niet beter.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:55:30 #97
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449511
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Oh nee, dat is zeker mogelijk. Als je fan bent van smakeloos eten, lelijke dijken, of dode schilders moet je dat zelf weten. Ik noem het alleen geen "rijke" cultuur.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:56:16 #98
pi_218449516
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:53 schreef capricia het volgende:
Is die 'down with us' niet ook een beetje onze moderne cultuur?
Interessante take. Dan zijn mensen als Harvest de echte Nederlanders en levend voorbeeld van de Nederlandse cultuur, tegen wil en dank :D
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:58:51 #99
pi_218449528
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:55 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ben ook wel benieuwd welk eten Howard eet dan, als hij niet van andere culturen wil genieten.
Hoezo Howard? Harvest is volgens mij degene die een cultuur uitsluit. En je kunt natuurlijk best alleen Hollandse pot eten, hoewel ik zelf wel graag afwissel.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:59:29 #100
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449529
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Hoezo Howard? Harvest is volgens mij degene die een cultuur uitsluit. En je kunt natuurlijk best alleen Hollandse pot eten, hoewel ik zelf wel graag afwissel.
Ja kijk daar heb je het al, ik woon niet in Holland :+
Hollandse cultuur is niet mijn cultuur :P
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:00:44 #101
pi_218449535
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Oh nee, dat is zeker mogelijk. Als je fan bent van smakeloos eten, lelijke dijken, of dode schilders moet je dat zelf weten. Ik noem het alleen geen "rijke" cultuur.
Alsnog een stuk beter dan de meeste andere culturen, en resulterend in een veel prettiger land om in te leven. Vraag me af wat je hier doet als jij het zo erg vindt.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:01:26 #102
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449540
quote:

[..]
Ja dat heeft hij net opgenoemd. Allemaal gerechten die hier rechtstreeks naar de varkens gaan.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:02:06 #103
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218449547
quote:

[..]
Heb ik dit gezegd? Ik vind talloze niet-Nederlandse keukens juist genieten. De Nederlandse keuken an sich is niet per se mijn ding, maar dat is de discussie niet. Het ging er om of Nederland cultuur heeft of niet. En ja, dat heeft het en die gaat verder dan 'Hazes' en 'comazuipen'.
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:52 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Massa's Nederlanders die nu onze cultuur vormen hebben van minimaal de helft van die lijst geen flauw idee dat ze bestaan. En als je er over gaat vertellen, vallen ze in slaap.
[..]
Howard, log gewoon uit man. Met je ranzige haringen en smakeloos roggebrood.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het valt op dat je keer op keer met afkeer en zelfs antipathie spreekt over je eigen cultuur. Hoe komt dit? Waarom ga jij met meer plezier naar een moskee dan naar een museum over Nederlandse kunst? Want die indruk wekken je berichten wel.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:02:50 #104
pi_218449554
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:59 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ja kijk daar heb je het al, ik woon niet in Holland :+
Hollandse cultuur is niet mijn cultuur :P
Dat doet me eraan denken, we hebben naast nationale ook nog regionale culturen! De Friese alleen al, met het fierljeppen en skûtsjesilen, sûkerbôle, de Elfstedentocht en de stug in stand gehouden taal ^O^
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:50 #105
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218449562
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb ik dit gezegd? Ik vind talloze niet-Nederlandse keukens juist genieten.
[..]
[..]
Het valt op dat je keer op keer met afkeer en zelfs antipathie spreekt over je eigen cultuur. Hoe komt dit? Waarom ga jij met meer plezier naar een moskee dan naar een museum over Nederlandse kunst? Want die indruk wekken je berichten wel.
Ik ging niet voor mijn plezier naar die moskee. Ik werd uitgenodigd.
Eenmaal daar heb ik gewoon een paar dingen geconstateerd.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:04:01 #106
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449564
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb ik dit gezegd? Ik vind talloze niet-Nederlandse keukens juist genieten.
[..]
[..]
Een schilderij bekijken is geen cultuur snuiven. Volkskunst kijken is wel cultuur snuiven, daar vallen onze grootmeesters niet onder.
Trotste mama van Ambar
pi_218449565
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:48 schreef ieniminimuis het volgende:

De wereld omvormen tot een grote generieke eenheidsdiarree waarmee de diversiteit dus afneemt i.p.v. toe.
Wat maakt iets nog Nederland(s) behalve dat het zich geografisch bevindt binnen wat ooit onze landsgrenzen waren?
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:04:44 #108
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449569
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat doet me eraan denken, we hebben naast nationale ook nog regionale culturen! De Friese alleen al, met het fierljeppen en skûtsjesilen, sûkerbôle, de Elfstedentocht en de stug in stand gehouden taal ^O^
Hollands is regionaal :P Ik woon in Nederland :+ en erger mij groen en geel aan dat Holland synoniem is voor Nederland.
Trotste mama van Ambar
pi_218449573
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:44 schreef Black_Baron het volgende:
Nederlandse cultuur is onderdeel van de Europese cultuur. De rijkste cultuur ter wereld.
De cultuur met de meeste invloed wereldwijd.

Haters gonne hate
Een cultuur superieur vinden ten opzichte van een andere cultuur :')
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:06:02 #110
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449579
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
De wereld omvormen tot een grote generieke eenheidsdiarree waarmee de diversiteit dus afneemt i.p.v. toe.
Wat maakt iets nog Nederland(s) behalve dat het zich geografisch bevindt binnen wat ooit onze landsgrenzen waren?
Generieke eenheidsdiarree cultuur? Ja die komt uit USA. Dat maar stoppen dan.
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:07:02 #111
pi_218449586
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:04 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Hollands is regionaal :P Ik woon in Nederland :+ en erger mij groen en geel aan dat Holland synoniem is voor Nederland.
Hollandse pot bekt gewoon lekkerder. :) Niet beledigd zijn.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:15:17 #112
pi_218449642
Hollandse nieuwe met uitjes :9~
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:16:01 #113
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218449652
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hollandse nieuwe met uitjes :9~
Ja maar wat als die haring in de zee bij Zeeland is gevangen?
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:16:12 #114
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218449655
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
En de Beerenburg natuurlijk!
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:18:00 #115
pi_218449666
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ja maar wat als die haring in de zee bij Zeeland is gevangen?
Ja hou nou eens op joh. Hollandse nieuwe is gewoon een begrip. Zo noem je die dingen.
pi_218449670
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ook zijn culturen waar men vogelspinnen eet of ratten roostert nogal primitief en onsmakelijk.
Hoe is "ratten roosteren" eigenlijk primitiever of anders dan varkens, koeien of kippen roosteren? :?
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:18:25 #117
pi_218449672
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:16 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
En de Beerenburg natuurlijk!
Een Beerenburg in de morgen is een dag zonder zorgen! *)
  Moderator vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:38:56 #118
375570 crew  Cyan9
pi_218449844
Graag weer een beetje ontopic. Een discussie over cultuur is best interessant, maar dat kan in een ander topic.
pi_218450489
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 07:21 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Daar hoef je toch geen journalist voor te zijn :?
[..]
Wat vonden de vrouwen niet erg?
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 07:29 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Spreekt voor uzelf.

Ik bijvoorbeeld ken de cultuur rondom de Islam als geen ander. En die is alles behalve zo solidair als jij denkt te kunnen beoordelen op basis van een moskee-bezoekje. :)
@Harvest89

Ik zie dat je het topic een beetje de berm in probeert te trekken, maar tegelijkertijd negeer je mijn vraag en opmerkingen.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:13:57 #120
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218450514
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 13:09 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
[..]
@:harvest89

Ik zie dat je het topic een beetje de berm in probeert te trekken, maar tegelijkertijd negeer je mijn vraag en opmerkingen.
En dat moet ik natuurlijk helemaal zelf weten zonder lastig gevallen te worden met een hondenfluitje.
Ik heb daar niet als een soort journalist mensen benaderd met een vragenvuur. Nogmals, van wat ik kon zien vonden die vrouwen het niet erg om apart te bidden.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:19:55 #121
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218450557
quote:
1. Een deel van de problemen met onderwijs is direct te herleiden tot overvolle klassen en zwarte scholen waar leerlingen met een migratie-achtergrond bovengemiddeld aandacht opslurpen

2. Zorg is interessant want, Nederland heeft eigenlijk een bovengemiddelde zorg qua capaciteit en kwaliteit in vergelijking met andere (ja westerse) landen en laat dit nou net een gebied zijn waar migranten NIET bovengemiddeld gebruik maken van de faciliteiten. En nee dat jouw huisarts jou ooit een keertje naar huis heeft gestuurd met een paracetamolletje is niet genoeg anekdotisch bewijs om te stellen dat het hier in Nederland compleet kut is. Dus laat dat maar zitten.

3. GGZ is echter weer exact een gebied waar migranten (vooral niet-westerse migranten en hun kinderen) 75% meer gebruik van maken dan een autochtone Nederlander. Dus dat daar wachtlijst en capaciteitsproblemen zijn komt dus deels door migratie.

Dus echt heel grappig dat je exact die dingen noemt waaruit een pijnlijk patroon naar voren komt. Namelijk:
- Dingen waar migranten bovengemiddeld gebruik van maken of zich bovengemiddeld schuldig aan maken zijn ook echt een probleem in Nederland
- Dingen waar migranten op of ondermatig onderdeel van zijn worden als kwaliteitief hoog beschouwd.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_218450565
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 13:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
En dat moet ik natuurlijk helemaal zelf weten zonder lastig gevallen te worden met een hondenfluitje.
Ik heb daar niet als een soort journalist mensen benaderd met een vragenvuur. Nogmals, van wat ik kon zien vonden die vrouwen het niet erg om apart te bidden.
Oh, jeetje. Het was niet te bedoeling om je zo emotioneel te maken.

Als ik ergens op bezoek ga, maak ik altijd een praatje met de mensen daar. Voor mij is dat vanzelfsprekend, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo werkt. Sommige mensen vinden het fijner om (in dit geval) een andere cultuur vanaf een afstandje te bewonderen en baseren daar hun mening op. Helemaal niets mis mee natuurlijk, iedereen is daarin anders. :)

Tevens is het niet mijn bedoeling om je met een hondenfluitje te ,,roepen”. Sorry als dat zo overkwam. Het was meer uit praktische redenen dat ik de posts even deed quoten, om jou de tijd te besparen ernaar terug te moeten scrollen. Het was goed bedoeld, maar sorry als ik je daarbij een vervelend gevoel gaf.

Maar bedankt voor het delen van je ervaring!
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 01:21:20 #123
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218456271
quote:

[..]
'Als jullie stoppen met mensenrechten en de grondwet, dan stoppen wij met plastic in je eten stoppen'

Wat?!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_218456487
Eigenlijk zou de topictitel moeten zijn: De jarenlange, ongezonde, absolute obsessie met critici van immigratie en islam.

Hoi :)
SPOILER
pi_218456498
Zoals al eerder in dit topic staat is 9/11 wel een reden geweest. Dat Nederland volstroomt met lieden die schijt hebben aan alles wat westers is lijkt me ook niet bevorderlijk, maar ondertussen willen ze wel onophoudelijk aan de tiet in het door hun verfoeide westerse land. De overheid zou het lef moeten hebben om het kaf van het koren te scheiden, maar ze nemen alleen maar beslissingen die voor meer onrust zorgen. En ondertussen worden er heel wat koppen in het zand gestoken. Blijkbaar mag Nederland niet meer Nederland zijn, en kunnen wij ons aan gaan passen. Mooi man. }:|
pi_218456501
In Engeland lijkt het tij atm aardig te keren gelukkig. Veel demonstraties tegen Starmer en zijn immigratiebeleid.
  Moderator zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:16:34 #127
375570 crew  Cyan9
pi_218458404
Ik heb bijna vier hele pagina's aan rotzooi moeten vegen. Als het niet normaal kan, gaat het dicht en vermaken jullie je maar op een andere manier. Kappen met de persoonlijke aanvallen.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:26:54 #128
323876 michaelmoore
pi_218458476
quote:

Voor 'cultuur snuiven' is geen migratie nodig.
migratie is ook van de 4 verdieping naar de eerste verdieping

Data verplaatsen van de ene server naar de andere server, dat is ook migratie
pi_218459287
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Zeker. Wat is volgens jou een rijke cultuur?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')