Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Ik begrijp je reactie over de taxatie, is vaak ook mijn eerste reactie als er geen of alleen een oude taxatie is. In het geval van landbouwgrond kun je nog best redelijk inschatting welke orde grote bedrag die ca. 2,7 ha grasland in Drenthe zou moeten kunnen opbrengen, voor gebouwen is zoiets meestal veel lastiger. Op basis van die 100k lening zou 1 ha. dus zo'n 37k waard moeten zijn voor een 100% dekking. Op basis van cijfers (bijvoorbeeld pachtwaarde overzicht belastingdienst, ander bron kan Kwartaalberichten agrarische grondmarkt van het Kadaster zijn) zou een waarde van een ha. landbouwgrond in het Zuidelijk zandgebied Drentthe al snel richting het dubbele (77k) gaan waardoor er zoals ccf aangeeft een aardige overwaarde te verwachten kan zijn. Normaal gesproken blijft landbouwgrond in het algemeen erg waardevast terwijl dat met bedrijfsgebouwen en bijvoorbeeld woningen veel afhankelijker is van de economisch omstandigheden. Ik deel wel de mening dat 6.5% voor een directlening best laag is in combinatie met de kosten, maar blijkbaar zijn er genoeg investeerders die er toch elke keer weer instappen, ook bij geldleningen is het een kwestie van vraag en aanbod.
Eens.
Ik zit overigens alleen in de eerste (10 jaars) lening uit april 2019. Wat wel van belang zou kunnen zijn is of dit stuk grond ook vanaf de openbare weg bereikbaar is. Zelf heb ik hier niet naar gekeken bij dit nieuwe project.
Pfff, ook weer een update van deze (via Collin) prutser:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook dit project zakt steeds dieper weg... En die curator maar kosten maken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook dit project zakt steeds dieper weg... En die curator maar kosten maken
Blijkbaar kan je als hypotheekhouder niet onafhankelijk opereren van de curator. Dus feitelijk kan je als hypotheekhouder beter de boel ten gelde maken voor dat de curator in beeld komt. Het lijkt er nl op dat hij voor ons alleen maar in de weg loopt.
[..] NLI wint het qua rendement inderdaad ruim. Hoogstens kun je nog de opmerking plaatsen dat NLI kennelijk geen post voorzien meerekend. Dit zijn de getallen zoals gepubliceerd door de platformen, bij mij doet Collin het flink beter dan NLI.
Dank voor je bijdrage, ook altijd fijn om de meest recente getallen naast elkaar te zetten. Kleine correctie voor NLI: de post "afschrijving" is inclusief een volledige afschrijving van alle projecten die meer dan 90 dagen achterlopen. Dus inclusief een (hele ruime) voorziening. Geen idee hoe "voorzien" bij Collin en GvE wordt bepaald, maar ik kan me niet voorstellen dat die definitie daar nog ruimer is dan bij NLI. Eerder andersom.
Op individueel niveau kunnen de resultaten uiteraard verschillen, zelf ligt mijn rendement bij NLI een stuk hoger dan het gemiddelde, maar ik probeer dan ook enkel ongeveer 8-12 projecten per jaar mee te nemen. Dat leidt tot ongeveer 30 actieve investeringen op een willekeurig moment. Daarmee realiseer je een goede spreiding terwijl je heel selectief kan zijn als het gaat om rendement / risico verhouding door alleen de meest gunstige projecten mee te nemen (goed verhaal, goede rente, goede dekkingsgraad zekerheden). En je behoud overzicht op je portefeuille icm. weinig adminstratiedruk.
Maar ik weet dat er ook mensen zijn die heel anders over denken en juist in heel veel projecten tegelijkertijd proberen te investeren. Daarmee weet je eigenlijk bijna zeker dat je het gemiddelde platformrendement gaat benaderen, ook in dit geval zou NLI naar mijn idee de beste optie zijn.
[ Bericht 2% gewijzigd door JP01 op 28-07-2025 16:18:34 ]
Zou Collin niet zelf het kavel kunnen verkopen als ze problemen hebben met de curator?
quote:
Wanneer een woningeigenaar failliet gaat, wordt een curator aangesteld om de boedel (bezittingen) te beheren en te verkopen. De hypotheekhouder kan zijn recht van parate executie uitoefenen en de woning verkopen om zijn vordering te innen.
Ik zit overigens alleen in de eerste (10 jaars) lening uit april 2019. Wat wel van belang zou kunnen zijn is of dit stuk grond ook vanaf de openbare weg bereikbaar is. Zelf heb ik hier niet naar gekeken bij dit nieuwe project.
Ik zit ook in eerste. Voor zover ik het via google maps (en kadaster info) kan zien is het perceel vanaf de openbare weg bereikbaar obv kadastrale nummer, het ligt schuin tegenover aan overzijde van de weg tegenover de eigen bedrijfsgebouwen, dat is uiteraard wel een factor die een rol speelt maar dat is met de kadastrale info en google maps aardig te beoordelen.
[..] Blijkbaar kan je als hypotheekhouder niet onafhankelijk opereren van de curator. Dus feitelijk kan je als hypotheekhouder beter de boel ten gelde maken voor dat de curator in beeld komt. Het lijkt er nl op dat hij voor ons alleen maar in de weg loopt.
Op zich kun je volgens mij als hypotheekhouder ook zonder inzet van de curator aan de slag, maar dan moet je wel pro-actief handelen en doorpakken en daarbij ook zelf kosten maken en het geheel organiseren en communiceren etc. en dat kost ook weer tijd en de juiste kennis (dus geld). Boedelbijdrages zijn redelijk standaarden voor gezet tegenwoordig, ik zie daar in verslagen eigenlijk nooit zoveel afwijking op.
[..] Zou Collin niet zelf het kavel kunnen verkopen als ze problemen hebben met de curator? [..]
Ik denk dat het geen enkel probleem zou zijn als Collin dit zelf zou oppakken maar ik ben de mening toegedaan dat ze dit soort situaties steeds vaker via de curator laten lopen. Vermoedelijk een stuk makkelijker en geen achteraf geen discussie met de curator. Ik ben alleen bang dat dit niet per definitie de beste oplossing is voor ons investeerders. Nu zal dit ook wel weer per situatie verschillen.
Zeker, o.a. dat "@ swien* C0rner" gaat ook weer langer duren en over Ef*ndi @UTO's verbaas ik mij ook steeds meer over. Wat daar allemaal speelt in de familie weet ik niet maar dit is echt een hele dure actie en sterkere zekerheden kunnen we niet krijgen dus ik begrijp niet wat hij wil bereiken.
Ook SiG heeft weer van 2 projecten een maandtermijn kunnen binnen hengelen maar ik hoop dat ze hierbij de boeterente niet vergeten.
[..] Ik denk dat het geen enkel probleem zou zijn als Collin dit zelf zou oppakken maar ik ben de mening toegedaan dat ze dit soort situaties steeds vaker via de curator laten lopen. Vermoedelijk een stuk makkelijker en geen achteraf geen discussie met de curator. Ik ben alleen bang dat dit niet per definitie de beste oplossing is voor ons investeerders. Nu zal dit ook wel weer per situatie verschillen.
Zelf kan men allen per executie verkopen en de vrije verkoopwaarde is 150000 en executiewaarde 100000 geschat dus al duurt het langer de opbrengst zal hoger moeten zijn
Zodra de curator in beeld is heb je niets meer in te brengen. Daarnaast is de curator GROOT-verdiener..
[..] Volgens mij zijn deze allemaal van dezelfde projecteigenaar, alleen de ene keer in prive en de andere keer in een B.V.
Correct, de (indirect) eigenaar van die bv (met een flink aantal challets op sig) is dezelfde als de eigenaar van de panden in Zaandam en één van de handelsnamen van de holding is exact gelijk aan z'n eigen voor- en achternaam dus veel twijfel dat het om dezelfde gaat hoef je niet te hebben. En voor degene die nog twijfelt, kijk lees de (copy) hypotheek akte die je normaal gesproken als deelnemer in een project kunt downloaden maar eens en je zult dezelfde persoon tegenkomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zorgelijke berichten over de Collin probleemprojecten.
Ik wil niet vervelend of badinerend doen maar als ik kijk naar de personen die op de afdeling Beheer werken, dan zitten daar geen echte 'zwaargewichten' bij. Een beetje senioriteit zou hier denk ik op haar plaats zijn. https://www.collincrowdfund.nl/team/
Vorige week werd ik teruggebeld door een van die Beheer-medewerkers, n.a.v. een telefonisch verzoek van mij om statusupdate van één van de probleem projecten. Een aardig persoon hoor, maar die gaat de oorlog niet voor ons winnen. Hopelijk bemoeit Ome Bas zich er zelf ook nog af en toe mee en blijft zijn inbreng niet beperkt tot de ondertekening (als CFO van Collin) van de status updates.
Ik wil niet vervelend of badinerend doen maar als ik kijk naar de personen die op de afdeling Beheer werken, dan zitten daar geen echte 'zwaargewichten' bij. Een beetje senioriteit zou hier denk ik op haar plaats zijn. https://www.collincrowdfund.nl/team/
Vorige week werd ik teruggebeld door een van die Beheer-medewerkers, n.a.v. een telefonisch verzoek van mij om statusupdate van één van de probleem projecten. Een aardig persoon hoor, maar die gaat de oorlog niet voor ons winnen. Hopelijk bemoeit Ome Bas zich er zelf ook nog af en toe mee en blijft zijn inbreng niet beperkt tot de ondertekening (als CFO van Collin) van de status updates.
De organisatie is ook nogal topzwaar met 4 directeuren, een bestuurssecretaris, 2 managers en 3 teamleiders.
[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 28-07-2025 21:30:24 ]
Kwam in de verleiding om even te kijken. Struikelde over het nieuws dat je kunt afstuderen aan het VWO. " is cum-laude afgestudeerd van het vwo met de pakketten N&G en N&T.
Ze is bij Collin gestart op de Servicedesk en heeft zich ondertussen ontwikkeld tot Crowdfund Coach.
In haar vrije tijd kookt en bakt ze graag, is ze sportief en spreekt ze graag af met vrienden voor een spelletjesavond." ROTFL
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
[..] Ook SiG heeft weer van 2 projecten een maandtermijn kunnen binnen hengelen maar ik hoop dat ze hierbij de boeterente niet vergeten.
Contractueel gezien heb je gelijk, maar mij betreft mogen ze de boeterente laten zitten. Je krijgt de boeterente alleen over het niet tijdig ontvangen bedrag. Dus dan krijg ik straks een boeterente over mijn vaste maandbedragje. Dat gaat om centenwerk, of als je wat groter in de projecten zit om een paar euro. Dat geeft alleen maar administratief gedoe.
Ik hoop vooral dat de ondernemer zijn projecten weer vlot getrokken krijgt, zodat de rentebetalingen weer tijdig binnenkomen en de aflossing van de slotsom niet in gevaar komt
Op maandag 28 juli 2025 21:25 schreef VDF het volgende: Kwam in de verleiding om even te kijken. Struikelde over het nieuws dat je kunt afstuderen aan het VWO. " is cum-laude afgestudeerd van het vwo met de pakketten N&G en N&T.
Ze is bij Collin gestart op de Servicedesk en heeft zich ondertussen ontwikkeld tot Crowdfund Coach.
In haar vrije tijd kookt en bakt ze graag, is ze sportief en spreekt ze graag af met vrienden voor een spelletjesavond." ROTFL
[..] Contractueel gezien heb je gelijk, maar mij betreft mogen ze de boeterente laten zitten. Je krijgt de boeterente alleen over het niet tijdig ontvangen bedrag. Dus dan krijg ik straks een boeterente over mijn vaste maandbedragje. Dat gaat om centenwerk, of als je wat groter in de projecten zit om een paar euro. Dat geeft alleen maar administratief gedoe.
Ik hoop vooral dat de ondernemer zijn projecten weer vlot getrokken krijgt, zodat de rentebetalingen weer tijdig binnenkomen en de aflossing van de slotsom niet in gevaar komt
Nee, zo werkt dat niet bij SiG. Als er een termijn gedeeltelijk te laat betaald wordt dan is de boete rente een volledig (rente) termijn oftewel de boeterente is een maandtermijn rente.
[..] Precies en op deze manier stomen ze gelijk de nieuwe generatie klaar.
Plus bij CCF heeft men nu meerdere labels (spreiding van activiteiten) denk hierbij naast CF , aan de MKB leningfondsen, het label Finance experts en de activiteiten in BRD. Tijd & aandacht zal hiertussen verdeeld moeten worden.
[..] Correct, de (indirect) eigenaar van die bv (met een flink aantal challets op sig) is dezelfde als de eigenaar van de panden in Zaandam en één van de handelsnamen van de holding is exact gelijk aan z'n eigen voor- en achternaam dus veel twijfel dat het om dezelfde gaat hoef je niet te hebben. En voor degene die nog twijfelt, kijk lees de (copy) hypotheek akte die je normaal gesproken als deelnemer in een project kunt downloaden maar eens en je zult dezelfde persoon tegenkomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
? kun je nader info geven, alvast dank. Zit in 2x SIG panden in Zaandam van Kas K en de GVE Bathem het perceel. De BV's en (woon)adres staan nog in NL op de docu welke ik heb. Of ben ik nu abuis?
Nou als er een groot probleem is waar je vragen over stelt reageert Ome Bas gewoon zelf op de mail dus die bemoeit zich er zeker wel mee..
Sinds begin dit jaar aan het crowdfunden en de eerste betalingsachterstand in mn portefeuille. Volgens mij heb ik 'em in dit topic nog niet voorbij zien komen. Een 60 maandslening, februari 25 ingegaan en nu al betalingsachterstand. Dat belooft niet veel goeds...
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door Olifant123 op 29-07-2025 16:35:13 (Tikfout) ]
Op dinsdag 29 juli 2025 16:34 schreef Olifant123 het volgende: Sinds begin dit jaar aan het crowdfunden en de eerste betalingsachterstand in mn portefeuille. Volgens mij heb ik 'em in dit topic nog niet voorbij zien komen. Een 60 maandslening, februari 25 ingegaan en nu al betalingsachterstand. Dat belooft niet veel goeds...
SPOILER
is dit een ccf direct? met die overwaarde op het huis zou ik toch denken dat het wel goedkomt anders is het einde oefening met het woongenot daaro
heeft ccf niets medegedeeld over het hoe en waarom?
Hoezo wordt er gesproken over februari 2021 ?
[ Bericht 3% gewijzigd door Boyette op 29-07-2025 16:47:25 ]
Op dinsdag 29 juli 2025 16:34 schreef Olifant123 het volgende: Sinds begin dit jaar aan het crowdfunden en de eerste betalingsachterstand in mn portefeuille. Volgens mij heb ik 'em in dit topic nog niet voorbij zien komen. Een 60 maandslening, februari 25 ingegaan en nu al betalingsachterstand. Dat belooft niet veel goeds...
SPOILER
hmm men had nog wel zon 50k schulden elders.. misschien dat daar wat problemen mee zijn ontstaan verder lijkt alles rustig krijgen ook nog recentelijk goede reviews
Dank voor jullie reacties. Voor de duidelijkheid nog even de hele ontvangen email. Hier staat echt februari 2021 in. Bijzonder, want de crowdfunding was van februari 2025. Ook staat in het bericht dat het dossier opnieuw is overgedragen aan beheer.
In de pitch staat de tekst Tevens wordt hiermee een lopende duurdere financiering afgelost. Het geeft mij het gevoel dat een lening onder beheer is herfinancierd, dan had ik dat graag in de pitch willen lezen... Of denk ik nu verkeerd?
SPOILER
Op dinsdag 29 juli 2025 17:24 schreef Olifant123 het volgende: Dank voor jullie reacties. Voor de duidelijkheid nog even de hele ontvangen email. Hier staat echt februari 2021 in. Bijzonder, want de crowdfunding was van februari 2025. Ook staat in het bericht dat het dossier opnieuw is overgedragen aan beheer.
In de pitch staat de tekst Tevens wordt hiermee een lopende duurdere financiering afgelost. Het geeft mij het gevoel dat een lening onder beheer is herfinancierd, dan had ik dat graag in de pitch willen lezen... Of denk ik nu verkeerd?
SPOILER
dat zag ik ook en dat idee kreeg ik ook dat een andere schuld mogelijk is afgelost hiermee.. er was ook geen sprake van een investering anders in die zin..
maar goed.. dat hoeft normaliter geen probleem te vormen
SPOILER
@Olifant123 volgens mij best goede zekerheden, dus dat moet een redelijke geruststelling zijn. De eerste keer is altijd zuur, maar hoort er ook bij.
[..] @:olifant123 volgens mij best goede zekerheden, dus dat moet een redelijke geruststelling zijn. De eerste keer is altijd zuur, maar hoort er ook bij.
Heel fijn als we bij achterstanden posts de pitch opnemen. Kunnen we die nog teruglezen
[..] Heel fijn als we bij achterstanden posts de pitch opnemen. Kunnen we die nog teruglezen. Zoals Olifant123 heeft gedaan. Balen je eerste achterstand.
Op dinsdag 29 juli 2025 17:24 schreef Olifant123 het volgende: Dank voor jullie reacties. Voor de duidelijkheid nog even de hele ontvangen email. Hier staat echt februari 2021 in. Bijzonder, want de crowdfunding was van februari 2025. Ook staat in het bericht dat het dossier opnieuw is overgedragen aan beheer.
Meest waarschijnlijke lijkt mij een typfout van Collin voor wat betreft de datum, dat beheer als eens eerder op betaling moest aandringen met positief resultaat zodat dat toen niet tot een update richting investeerders geleid heeft en dat met de herfinanciering in de pitch een dure lening elders bedoeld werd. Maar je kunt er altijd een mailtje richting Collin aan wagen.
SPOILER
Op zich geen verkeerd project als je de pitch leest... Blijkbaar heb ik m niet gezien of te snel vol , gelukje dan maar, wel weer extra werk voor Team Bas.
[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 29-07-2025 19:55:59 ]
[..] ? kun je nader info geven, alvast dank. Zit in 2x SIG panden in Zaandam van Kas K en de GVE Bathem het perceel. De BV's en (woon)adres staan nog in NL op de docu welke ik heb. Of ben ik nu abuis?
In de akte van de M@gda J@nssensstraat staat bij mij dat hij per 22-11-2021 niet meer woonachtig zou zijn in Nederland, wat er in andere aktes staat weet ik niet. Info over bv's kun je (deels) publiek bij de kvk vinden, bestuurders kun je meestal eenvoudig terugvinden via drimble.nl (en dan eerst eventuele holding zoeken) zodat vaak al snel een link kunt leggen. In de hypotheekaktes (ik weet niet of gve die eigenlijk beschikbaar stelt) staat een bestuurder ook genoemd omdat hij/zij namens de bv handelt, ik ging wat betreft die bv eigenlijk uit van de challets op sig, wist eigenlijk niet dat er via gve ook nog geld opgehaald was.
[..] En als je het daar net mee eens bent zou je het als particulier investeerder voor kunnen leggen aan het KiFiD.
Als platform heb je natuurlijk ook nog met een rechter te maken, een rechter die in dit land heel vaak de kant van de zwakkere partij kiest. Dat is niet altijd te voorspellen. Ik vond persoonlijk die fout van Collin niet eens zo heel groot, die borgsteller had natuurlijk zelf ook de aangepaste pitch kunnen lezen. Dus een grof verzuim dat schadeplichtig zou moeten zijn, ik zie dat ook niet zo eerlijk gezegd. (al zou ik zelf ook iets dergelijks roepen als ik in dit project zat ). Het was vooral een slecht project en daarvoor is hier ook al flink gewaarschuwd.
[..] Zit er zakelijk in. En ook geen zin en tijd, al blijf ik het rare gang van zaken vinden.
Ik baal ook van dit project, maar CCF aansprakelijk willen stellen voor elk project waar het mis loopt gaat wat ver, dan kunnen ze de tent wel sluiten volgens mij (dat lijkt me vrijwel onverzekerbaar). Ik denk eerder dat het een kwestie is van alles goed in de gaten houden en ophouden met investeren als je geen vertrouwen meer hebt of je rendement te laag is. En natuurlijk je ongenoegen publiek uiten en overleggen!
Op woensdag 30 juli 2025 09:01 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Ik baal ook van dit project, maar CCF aansprakelijk willen stellen voor elk project waar het mis loopt gaat wat ver, dan kunnen ze de tent wel sluiten volgens mij (dat lijkt me vrijwel onverzekerbaar).
Nou ja, ik twijfel er in het geval van Z****heiden wel wat over. Als er blijkbaar de geldnemers al jarenlang dezelfde truc uithalen met megalomane projecten starten, afnemers niet betalen en het hele project niet realiseren en dan met zó'n project aankomen, dan had die gewoon nooit door de cliëntacceptatie mogen komen. Kan je er over redetwisten in hoeverre je eigen onderzoeksplicht dan reikt, maar ook in hoeverre hun zorgplicht reikt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Hey, my girl, why don't you just let it flow?
[..] Als platform heb je natuurlijk ook nog met een rechter te maken, een rechter die in dit land heel vaak de kant van de zwakkere partij kiest. Dat is niet altijd te voorspellen. Ik vond persoonlijk die fout van Collin niet eens zo heel groot, die borgsteller had natuurlijk zelf ook de aangepaste pitch kunnen lezen. Dus een grof verzuim dat schadeplichtig zou moeten zijn, ik zie dat ook niet zo eerlijk gezegd. (al zou ik zelf ook iets dergelijks roepen als ik in dit project zat ). Het was vooral een slecht project en daarvoor is hier ook al flink gewaarschuwd.
Heeft iets met zorgplicht en bescherming van (zwakere) consumenten tegenover (sterkere) zakelijke partijen te maken. Je mag naar mijn mening van een platform verwachten dat ze weten wat ze (moeten) doen en dat dan ook niet nalaten. Als ze niet aantoonbaar opnieuw volledig informeren bij een last-minute wijziging zie ik dat toch wel als iets nalaten. We mogen als geldgevers toch van de platformen verwachten dat in het geval er sprake is van een borg ze dat voldoende dicht timmeren en dat in elk geval een beroep op "ik wist het niet dat etc." of "ik ben niet juist / volledig geïnformeerd" etc. in elk geval geen kans van slagen zou moeten hebben.
Ik ken het specifiek project inhoudelijk niet goed genoeg, behalve dan dat ik bij die (voor mijn gevoel) last-minute wijziging wel dacht: dit moet niet mislopen want dan is er wel een (extra) risico op verschil van inzicht met de andere hypotheeknemer.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Hey, my girl, why don't you just let it flow?
[..] Heeft iets met zorgplicht en bescherming van (zwakere) consumenten tegenover (sterkere) zakelijke partijen te maken. Je mag naar mijn mening van een platform verwachten dat ze weten wat ze (moeten) doen en dat dan ook niet nalaten. Als ze niet aantoonbaar opnieuw volledig informeren bij een last-minute wijziging zie ik dat toch wel als iets nalaten. We mogen als geldgevers toch van de platformen verwachten dat in het geval er sprake is van een borg ze dat voldoende dicht timmeren en dat in elk geval een beroep op "ik wist het niet dat etc." of "ik ben niet juist / volledig geïnformeerd" etc. in elk geval geen kans van slagen zou moeten hebben.
Ik ken het specifiek project inhoudelijk niet goed genoeg, behalve dan dat ik bij die (voor mijn gevoel) last-minute wijziging wel dacht: dit moet niet mislopen want dan is er wel een (extra) risico op verschil van inzicht met de andere hypotheeknemer.
Dat dus. Kredietrisicos zijn inherent aan dit soort beleggingen. Zekerheden zijn hier cruciaal, en ik mag m.i. a een platform verwachten dat die goed gesteld zijn. Dat is hier naar eigen zeggen van CCF niet gebeurd. Daar komt bij dat ze uit eigener beweging de procedure om die reden hebben stopgezet. Het verlies maakt me niet zoveel uit - ik haal een comfortabel rendement, ook bij CCF - echter hun reactie irriteert me.
Nieuwe bij Collin. Praktijk Seksuologie. Direct 9% 24 maanden. Er is best wel wat gedoe geweest de laatste jaren. Onderneemster geeft aan dat het nu onder controle is. Zekerheden vind ik er wel goed uit zien 65% LTV 2e hypotheek.
Op woensdag 30 juli 2025 10:44 schreef Fredericm het volgende: Nieuwe bij Collin. Praktijk Seksuologie. Direct 9% 24 maanden. Er is best wel wat gedoe geweest de laatste jaren. Onderneemster geeft aan dat het nu onder controle is. Zekerheden vind ik er wel goed uit zien 65% LTV 2e hypotheek.
En de lineaire component.. leuk voor erbij maar wel een directe
Op woensdag 30 juli 2025 10:44 schreef Fredericm het volgende: Nieuwe bij Collin. Praktijk Seksuologie. Direct 9% 24 maanden. Er is best wel wat gedoe geweest de laatste jaren. Onderneemster geeft aan dat het nu onder controle is. Zekerheden vind ik er wel goed uit zien 65% LTV 2e hypotheek.
Nou, met een eigen vermogen van negatief 521 K en een enorme schuld op de balans, denk ik dat het daarmee allerminst onder controle is.
Mooi klusje weer voor Team Beheer nog voor de Kerst.
Maar misschien doet ze een speciale incentive voor Fok!ers?
De stichting zekerheden heeft zover ik me kan herinneren uit de voorwaarden deze zelfstandige bevoegdheid als ze bijvoorbeeld op basis van redelijke/objectieve gronden tot de conclusie komen dat de kosten-baten niet (meer) in verhouding staan. Als ze inschatten dat ze de winst bij een zaak met een "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" niet zullen halen, zullen ze dus niet alleen voor het principe doorprocederen. Daarnaast kan het heel goed zijn dat ze op deze manier een kostenveroordeling hebben voorkomen cq. beperkt, als ze een zaak verliezen (en de inschatting daarvan was blijkbaar groot) kunnen ze namelijk in de kosten veroordeeld worden.
Op woensdag 30 juli 2025 11:49 schreef obligataire het volgende: Nou, met een eigen vermogen van negatief 521 K en een enorme schuld op de balans, denk ik dat het daarmee allerminst onder controle is.
Gezien alle problemen in het recente verleden en de daarmee gepaard gaande huidige schuldpositie, vind ik dit eigenlijk geen project dat eventjes snel als een "direct"-leninkje er tussendoor gefrommeld zou mogen worden. Lijkt mij echt beter als een crowdfundcoach dit project eerst goed onder de loep zou nemen, i.p.v. de onderneemster te vertrouwen op haar (mooie) ogen...
Zoals we hier al vaker geconstateerd hebben lijkt CCF momenteel toch meer aan de korte termijn (omzet) te denken dan aan de langere termijn (defaults).
Let op, de tekst bevat naar mijn mening een fout die belangrijk kan worden: "S.D.H. *** geeft een borgstelling af", echter is de eigenaar/bestuurder "S.H.D. ***".
CCF als jullie meelezen, misschien tekst effe corrigeren of duidelijker aangeven dat het over een ander dan de eigenaar/bestuurder gaat.
[..] Nou, met een eigen vermogen van negatief 521 K en een enorme schuld op de balans, denk ik dat het daarmee allerminst onder controle is.
Met alle respect maar die laatste opmerking is zwaar seksistisch en vrouwonvriendelijk en kan absoluut niet ik verzoek je dan ook deze weg te halen. Met deze opmerking diskwalificeer je jezelf als een oude zure man. Aan allen en de moderator laten we het hier inhoudelijk houden en ons op dit kanaal beperken tot serieuze opmerkingen.
[..] De stichting zekerheden heeft zover ik me kan herinneren uit de voorwaarden deze zelfstandige bevoegdheid als ze bijvoorbeeld op basis van redelijke/objectieve gronden tot de conclusie komen dat de kosten-baten niet (meer) in verhouding staan. Als ze inschatten dat ze de winst bij een zaak met een "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" niet zullen halen, zullen ze dus niet alleen voor het principe doorprocederen. Daarnaast kan het heel goed zijn dat ze op deze manier een kostenveroordeling hebben voorkomen cq. beperkt, als ze een zaak verliezen (en de inschatting daarvan was blijkbaar groot) kunnen ze namelijk in de kosten veroordeeld worden.
[..] Met alle respect maar die laatste opmerking is zwaar seksistisch en vrouwonvriendelijk en kan absoluut niet ik verzoek je dan ook deze weg te halen. Met deze opmerking diskwalificeer je jezelf als een oude zure man. Aan allen en de moderator laten we het hier inhoudelijk houden en ons op dit kanaal beperken tot serieuze opmerkingen.
Overdrijf niet zo. Anders negeer je mijn postings maar, als mijn humor je zo stoort.
Altijd al gedacht dat Fok!ers sexuele problemen hebben en patient zijn bij een GGZ-instelling. Ik wens je een goede behandeling en een spoedig herstel.
[..] Met alle respect maar die laatste opmerking is zwaar seksistisch en vrouwonvriendelijk en kan absoluut niet ik verzoek je dan ook deze weg te halen. Met deze opmerking diskwalificeer je jezelf als een oude zure man. Aan allen en de moderator laten we het hier inhoudelijk houden en ons op dit kanaal beperken tot serieuze opmerkingen.
Niks seksistisch aan. Ik heb al zo vaak een incentive gekregen bij een investering. Bijvoorbeeld een abonnement bij 50Plus of een overnachting in een B&B. Wij kunnen er niks aan doen dat zij voor deze branche gekozen heeft.
Op woensdag 30 juli 2025 23:13 schreef Fredericm het volgende: WO [..] WOZ waarde van het woonhuis is 389K. Taxatie 675K. Dat scheelt wel heel veel.
Stond vorig jaar te koop voor ¤435.000. Gezien de eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 530.000 zal hij wel overboden hebben. Plus het één en ander verbouwd / opgeknapt, was wel nodig gezien de foto's. Mogelijk heeft hij het na de verbouwing (opnieuw) laten taxeren. Of die taxatiewaarde realistisch durf ik niet te zeggen, zou je moeten weten hoe het er nu uitziet, maar waarde zal wel een stuk hoger zijn dan de laatste WOZ waarde. https://www.funda.nl/deta(...)rderweg-34/43411097/
Overigens heb ik zelf het idee dat (sommige) gemeentes bij de meest recente WOZ bepaling vaak wat voorzichtig zijn geweest. Bij mijn eigen huis en huizen in mijn gedeelte van de wijk is er een flink verschil tussen de WOZ waarde en de vraagprijzen van huizen die vorig jaar en dit jaar te koop stonden. Dit verschil is groter dan in de afgelopen jaren. En dan nog de vraag waar die huizen voor weggingen.
[..] Stond vorig jaar te koop voor ¤435.000. Gezien de eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 530.000 zal hij wel overboden hebben. Plus het één en ander verbouwd / opgeknapt, was wel nodig gezien de foto's. Mogelijk heeft hij het na de verbouwing (opnieuw) laten taxeren. Of die taxatiewaarde realistisch durf ik niet te zeggen, zou je moeten weten hoe het er nu uitziet, maar waarde zal wel een stuk hoger zijn dan de laatste WOZ waarde. https://www.funda.nl/deta(...)rderweg-34/43411097/
Overigens heb ik zelf het idee dat (sommige) gemeentes bij de meest recente WOZ bepaling vaak wat voorzichtig zijn geweest. Bij mijn eigen huis en huizen in mijn gedeelte van de wijk is er een flink verschil tussen de WOZ waarde en de vraagprijzen van huizen die vorig jaar en dit jaar te koop stonden. Dit verschil is groter dan in de afgelopen jaren. En dan nog de vraag waar die huizen voor weggingen.
Dat er in dit geval overboden is lijkt me sterk. Op funda lees ik oorspronkelijke vraagprijs 450k dus is al afgeprijsd naar 435k om kopers te trekken.
[..] Dat er in dit geval overboden is lijkt me sterk. Op funda lees ik oorspronkelijke vraagprijs 450k dus is al afgeprijsd naar 435k om kopers te trekken.
Dan zal de verbouwing wel mee gefinancierd zijn, anders krijg je niet zo een hoge hypotheek. Ik sla deze over.
Met een fors negatief eigen vermogen op de balans. Je verwacht het niet Hun plannen lijken een vlucht voorwaarts, doormodderen op de oude plek of alles of niets op een nieuwe locatie.
Geen incentive zo te zien
De rente is me daarom te laag, ook al omdat het effectief lager is dan bij Collin bijvoorbeeld.
Op donderdag 31 juli 2025 00:34 schreef Soulfreak het volgende: Stond vorig jaar te koop voor ¤435.000. Gezien de eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 530.000 zal hij wel overboden hebben.
Ik zou mij niet blindstaren op die eerste hypothecaire inschrijving. Toen ik mijn woning kocht, heeft de hypotheekadviseur mij geadviseerd de eerste hypothecaire inschrijving te doen op circa 125% van de aankoopwaarde. Het voordeel? Niet opnieuw langs de notaris moeten als een hogere hypotheek wenselijk is. De waarde van de woning lag volgens de taxateur min of meer op de aankoopwaarde. De daadwerkelijk aangegane hypotheek ligt overigens flink wat lager. Bijna alles wordt tegenwoordig overboden. Maar de hypothecaire inschrijving lijkt mij echt geen betrouwbare maatstaf.
[..] Ik zou mij niet blindstaren op die eerste hypothecaire inschrijving. Toen ik mijn woning kocht, heeft de hypotheekadviseur mij geadviseerd de eerste hypothecaire inschrijving te doen op circa 125% van de aankoopwaarde. Het voordeel? Niet opnieuw langs de notaris moeten als een hogere hypotheek wenselijk is. De waarde van de woning lag volgens de taxateur min of meer op de aankoopwaarde. De daadwerkelijk aangegane hypotheek ligt overigens flink wat lager. Bijna alles wordt tegenwoordig overboden. Maar de hypothecaire inschrijving lijkt mij echt geen betrouwbare maatstaf.
Mee eens. Echter is in dit geval is wel het hele inschijfingsbedrag opgenomen aangezien de eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 530.000,- en de nog openstaande schuld van ¤ 521.170,50,-
Er lijkt een voortijdige en niet gecommuniceerde aflossing van mijn laatste Newfunding project Roodborstlaan 57 Dieren te hebben plaatsgevonden. Tenminste dat denk ik te kunnen concluderen uit de vage omschrijving van de bijschrijving ...
Op donderdag 31 juli 2025 09:51 schreef fok321 het volgende: Er lijkt een voortijdige en niet gecommuniceerde aflossing van mijn laatste Newfunding project Roodborstlaan 57 Dieren te hebben plaatsgevonden. Tenminste dat denk ik te kunnen concluderen uit de vage omschrijving van de bijschrijving ...
Ik denk het ook. Bij NF waren ze altijd al te beroerd om even een duidelijke omschrijving mee te geven. Dit was mijn laatste, het platform kan naar het archief.
[..] Dank voor je bijdrage, ook altijd fijn om de meest recente getallen naast elkaar te zetten. Kleine correctie voor NLI: de post "afschrijving" is inclusief een volledige afschrijving van alle projecten die meer dan 90 dagen achterlopen. Dus inclusief een (hele ruime) voorziening. Geen idee hoe "voorzien" bij Collin en GvE wordt bepaald, maar ik kan me niet voorstellen dat die definitie daar nog ruimer is dan bij NLI. Eerder andersom.
Op individueel niveau kunnen de resultaten uiteraard verschillen, zelf ligt mijn rendement bij NLI een stuk hoger dan het gemiddelde, maar ik probeer dan ook enkel ongeveer 8-12 projecten per jaar mee te nemen. Dat leidt tot ongeveer 30 actieve investeringen op een willekeurig moment. Daarmee realiseer je een goede spreiding terwijl je heel selectief kan zijn als het gaat om rendement / risico verhouding door alleen de meest gunstige projecten mee te nemen (goed verhaal, goede rente, goede dekkingsgraad zekerheden). En je behoud overzicht op je portefeuille icm. weinig adminstratiedruk.
Maar ik weet dat er ook mensen zijn die heel anders over denken en juist in heel veel projecten tegelijkertijd proberen te investeren. Daarmee weet je eigenlijk bijna zeker dat je het gemiddelde platformrendement gaat benaderen, ook in dit geval zou NLI naar mijn idee de beste optie zijn.
Met 2 faillissementen de afgelopen tijd (Rosun en MediCo Estate), is het even de vraag of het rendement bij NLI nog zo hoog blijft. Gelukkig zijn er in beide gevallen zekerheden.
Dat laatste project heeft precies 1 betaling gedaan. Nog net iets beter dan de Belhamels.
[..] Met 2 faillissementen de afgelopen tijd (Rosun en MediCo Estate), is het even de vraag of het rendement bij NLI nog zo hoog blijft. Gelukkig zijn er in beide gevallen zekerheden.
Dat laatste project heeft precies 1 betaling gedaan. Nog net iets beter dan de Belhamels.
Ik denk niet dat een paar faillissementen het algehele platformrendement significant kunnen beïnvloeden, want uiteindelijk zijn het slechts 2 op de 700 projecten. Daar tegenover staan projecten die met een boete vervroegd worden afgelost en juist een hoger rendement dan verwacht hebben. Het platformrendement blijft dus onder aan de streep ongeveer hetzelfde, ook met deze faillissementen.
Rosun kan ik even niet terugvinden in het lijstje van projecten, maar MediCo wel en het is daarbij nog een vrij klein bedrag (voor NLI begrippen) en grotendeels gedekt door een eerste hypotheek. De uiteindelijke afschrijving zal met een beetje geluk dan ook wel meevallen inderdaad. Wel bijzonder dat ze na 1 betaling failliet gaan, meestal heb ik het idee dat NLI haar onderzoek juist veruit het best doet, wat terug te zien is in de manier waarop projectomschrijvingen worden opgesteld. Je denkt dan helaas snel aan fraude vanuit de ondernemer.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.linkje Duitse hypotheek
[..] Ik denk niet dat een paar faillissementen het algehele platformrendement significant kunnen beïnvloeden, want uiteindelijk zijn het slechts 2 op de 700 projecten. Daar tegenover staan projecten die met een boete vervroegd worden afgelost en juist een hoger rendement dan verwacht hebben. Het platformrendement blijft dus onder aan de streep ongeveer hetzelfde, ook met deze faillissementen.
Rosun kan ik even niet terugvinden in het lijstje van projecten, maar MediCo wel en het is daarbij nog een vrij klein bedrag (voor NLI begrippen) en grotendeels gedekt door een eerste hypotheek. De uiteindelijke afschrijving zal met een beetje geluk dan ook wel meevallen inderdaad. Wel bijzonder dat ze na 1 betaling failliet gaan, meestal heb ik het idee dat NLI haar onderzoek juist veruit het best doet, wat terug te zien is in de manier waarop projectomschrijvingen worden opgesteld. Je denkt dan helaas snel aan fraude vanuit de ondernemer.
Ik denk er toch iets minder luchtig over. Een bedrijf dat goed loopt gaat niet in een tijdsbestek van 2 maanden (tussen pitch en nu) failliet. Daar zijn bijzondere zaken aan de hand waaronder idd de mogelijkheid van fraude. Bij mij beklijft toch het gevoel dat ze bij NLI hun huiswerk slecht gedaan hebben. Hele lappen tekst volkalken wil nog niet zeggen dat er écht kritisch naar het verhaal van de DGA is gekeken. Die problemen met de grote afnemer zullen niet ineens ontstaan zijn en die zullen ook vast wel een reden hebben. Op zijn minst kan je zeggen dat ze al op het randje zaten, voordat de afnemer stopte met betalen.
De financiering omvatte ook een verbouwing van het pand waarop de hypotheek rust. Ik krijg uit het verhaal de indruk dat er geen bouwdepot is gevormd maar dat dit geld al is uitgekeerd en nu dus in rook is opgegaan. Ik vraag dit na.
--EDIT-- ik kreeg door dat er toch sprake is van een bouwdepot (maar dat er nog wel toestemming nodig is van de curator om dit terug te boeken.) Dat scheelt alvast.
Er zit daar iemand full-time mailtjes van boze beleggers te beantwoorden. Dat zie ik GvE nog niet doen
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 31-07-2025 14:07:48 ]
[..] Mee eens. Echter is in dit geval is wel het hele inschijfingsbedrag opgenomen aangezien de eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 530.000,- en de nog openstaande schuld van ¤ 521.170,50,-
Ik neem hem voor de zekerheid ook niet mee.
Inderdaad is wel hele inschrijvingsbedrag geleend, en als er niet (fors) is overboden zal er wel meer geleend zijn om de boel te verbouwen, wat ook gewoon echt nodig was. Ik heb hem ook niet meegenomen, maar dat zegt niets, ik neem nu even geen enkele Collin mee omdat het Collin budget weer even op is. En zo te zien zat deze in nog minder dan een minuut vol, 50 investeerders hebben er blijkbaar wel vertrouwen in.
Zo even kijken naar de nieuwe HCN, want over een week of 3 heb ik wel weer HCN budget. Die gaat snel, nu al op 91%, dus kan niet al te lang kijken en nadenken hierover.
Edit, en vol is die HCN (met mij erin), precies 2 uur nadat ik het mailtje om mijn automatische investering te bevestigen heb ontvangen. Heb ik dus gister mooi op tijd mijn automatisch investeren weer aangezet.
[ Bericht 7% gewijzigd door Soulfreak op 31-07-2025 14:42:37 ]
Op donderdag 31 juli 2025 13:48 schreef obligataire het volgende: Ik denk er toch iets minder luchtig over. Een bedrijf dat goed loopt gaat niet in een tijdsbestek van 2 maanden (tussen pitch en nu) failliet. Daar zijn bijzondere zaken aan de hand waaronder idd de mogelijkheid van fraude. Bij mij beklijft toch het gevoel dat ze bij NLI hun huiswerk slecht gedaan hebben.
Mijn ervaringen met NLI zijn ook niet onverdeeld positief. Ik heb daar een ander project dat het presteerde om vanaf de eerste termijn niet te betalen (dutch*ood). Opmerkelijk omdat volgens NLI sprake was van risicoclassificatie 2, waarbij zowel voor als na investering er sprake is van een goede vrije cashflow … Oorzaak liquiditeitsproblemen, na 3 jaar amper iets betalen geen enkel zicht op een oplossing. Blijft bij NLI buiten de afschrijvingscijfers.
NLI bood de meest 'wilde' projectverlopen in mijn portefeuille. Mij bekroop het gevoel dat de NLI-projecten die voor de crowd open staan 2e keuze zijn, de beste zitten mogelijk in hun fondsen.
Zo even kijken naar de nieuwe HCN, want over een week of 3 heb ik wel weer HCN budget. Die gaat snel, nu al op 91%, dus kan niet al te lang kijken en nadenken hierover.
Edit, en vol is die HCN (met mij erin), precies 2 uur nadat ik het mailtje om mijn automatische investering te bevestigen heb ontvangen. Heb ik dus gister mooi op tijd mijn automatisch investeren weer aangezet.
Mooi dat dit HCN-project zo snel vol zat, ik was te laat om m zelfs maar te bekijken.
Ik denk wel dat ik blij ben met de geborgde lening van vanmorgen. Met 6% rente tov de 8% van het project dat jij noemt (en wat nu een beetje het standaardpercentage lijkt te worden), lijken die geborgde projecten wel een betere risico-rendement-verhouding te hebben dan de reguliere projecten.
Thanks. Tandartsen kan je je geen buil aan vallen, doe er veel beroepsmatig (accountancy). Deze is gelukkig geen klant, dus kan en heb ik meegedaan.
[ Bericht 99% gewijzigd door nostra op 31-07-2025 16:34:07 ]
[..] Mooi dat dit HCN-project zo snel vol zat, ik was te laat om m zelfs maar te bekijken.
Ik denk wel dat ik blij ben met de geborgde lening van vanmorgen. Met 6% rente tov de 8% van het project dat jij noemt (en wat nu een beetje het standaardpercentage lijkt te worden), lijken die geborgde projecten wel een betere risico-rendement-verhouding te hebben dan de reguliere projecten.
6% rente bij geborgde projecten is inderdaad niet verkeerd. Zelf heb ik eerder dit jaar ook weer eens een geborgd project meegenomen. Voordeel is ook dat bij geborgde projecten nog het oude fee percentage wordt ingehouden (eenmalig 1%). Probleem is wel dat ik ze vaak te laat zie en ze dan al vol zitten, die van vandaag zag ik ook pas toen die al vol was.
Voor nu heb ik geen behoefte aan nog meer geborgde projecten, misschien over een paar maanden / in het nieuwe jaar weer. Mijn crowdfund portefeuille bestaat virtueel uit meerdere potjes / doelen en binnen die potjes investeer ik alleen met geld wat van dat potje terugkomt. Eén potje / doel daarvan is hypotheekaflossing. Nu is mijn hypotheek al grotendeel afgelost en voel nu niet de behoefte om het laatste beetje van de aflossingsvrije hypotheek ook nog af te lossen maar ik had al wel het bedrag wat daarvoor nodig was voor het grootste gedeelte gespaard en apart gezet, een deel in 10 jarige deposito's waarvan dit jaar in december de laatste vrij komt. Vanaf 2019 ben ik het daarvoor gespaarde geld en de vrijgekomen deposito's ook gaan investeren in crowdfund projecten, maar dan wel voornamelijk in projecten met lager risico en dus ook lagere rente, waaronder enkele geborgde projecten. Intussen is het uitstaande "hypotheekaflossing" crowdfund saldo hoger dan mijn openstaande hypotheek schuld en ook het maandelijkse te ontvangen rentebedrag is meer dan ik zelf betaal aan hypotheekrente. Binnen het potje hypotheekaflossing heb ik vanaf januari weer genoeg terug om een nieuwe investering met mijn vaste bedrag te doen, dat zou dan mogelijk weer een geborgd project kunnen zijn.
Dit lijkt me ook wel een aardige om mee te nemen. Nog ideeën waarom dit geen goed idee is? Zal het risico nog wat oplopen als voortijdig de 3 loodsen verkocht worden en alleen de bedrijfswoning overblijft?
Dit lijkt me ook wel een aardige om mee te nemen. Nog ideeën waarom dit geen goed idee is? Zal het risico nog wat oplopen als voortijdig de 3 loodsen verkocht worden en alleen de bedrijfswoning overblijft?
Lijkt me ook wel een interessant project dat ik mee wil nemen. Zijn hier investeerders die in de eerste lening zitten? Hoe was zijn betaal gedrag?
Op donderdag 31 juli 2025 09:44 schreef Red_arrow het volgende: Er is weer een betaling van Max gekomen. Project 627576 Acici. Ongeveer 22% van de inleg terug.
Thanks, maar ik zie niets, of is dit die van 16/7?
Dat ligt ook een beetje aan de gemeente en hoe streng die handhaven op de bewoning als die niet gekoppeld is aan het bedrijf. Het is en blijft een risico.
[..] Dat ligt ook een beetje aan de gemeente en hoe streng die handhaven op de bewoning als die niet gekoppeld is aan het bedrijf. Het is en blijft een risico.
Daarnaast is de financiering lastiger voor de particulier daar een bedrijfswoning o.a. geen NHG kan krijgen en over het algemeen lager gefinancierd kan worden. Afijn ik zie in de huidige markt niet zo veel problemen om in dit geval het leenbedrag terug te krijgen gezien de zekerheden. Dus ik wil wel mee doen als er een linkje is. Blijkbaar zit er niemand hier in het eerste project want ik heb nog geen reactie gehad op mijn oproep wat het betaalgedrag is van de man bij zijn eerste lening.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.linkje Duitse hypotheek
Op Collin
Ik hen mijn inschrijving teruggetrokken nav artikel over synvest German real estate stopt dividend betalingen ivm prijsdaling Duitse markt en natuurlijk het concentratie risico. Ik zit ook al in topcare
[..] Ik hen mijn inschrijving teruggetrokken nav artikel over synvest German real estate stopt dividend betalingen ivm prijsdaling Duitse markt en natuurlijk het concentratie risico. Ik zit ook al in topcare
Synvest zit volgens mij vooral in winkelcentra en kantoorpanden. Dit betreft huisvesting arbeidsmigranten, heel andere doelgroep. Veel vraag naar.
[..] Synvest zit volgens mij vooral in winkelcentra en kantoorpanden. Dit betreft huisvesting arbeidsmigranten, heel andere doelgroep. Veel vraag naar.
Ik kwam toevallig langs het pand van T*nk R*al Est*te Investments BV (CCF) en het viel me op dat er al maanden weinig gebeurd is. Toen heb ik gezien dat de vergunning voor het grootste deel van de verbouwing 30 juni is verleend dus bijna onherroepelijk is en gestart kan worden met de bouw. De tweede benodigde vergunningsaanvraag is in juli ook ingediend.
Zou er niet op rekenen dat deze in maart regulier afgelost gaat worden.
[..] Lijkt me ook wel een interessant project dat ik mee wil nemen. Zijn hier investeerders die in de eerste lening zitten? Hoe was zijn betaal gedrag?
Ik zit in zijn eerste lening (12 maanden) en tot nu toe geen achterstand in rentebetalingen.
[..] Ik wilde vragen wat jullie van de Nieuwegeinse snackbar van SIG denken, maar bij nader inzien laat maar zitten.
Is dat dezelfde Dammers als de Dammers uit de posting van @Zeeland? Edit: ja dus.
Heeft een termijntje gemist blijkbaar, reden om alert te zijn, maar kan ook andere redenen hebben. Ik denk wel eens dat ze dat depot af en toe ge- of misbruiken om een termijn wat later te kunnen betalen als dat even zo uitkomt.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 01-08-2025 21:24:02 ]
[..] Is dat dezelfde Dammers als de Dammers uit de posting van @:Zeeland? Edit: ja dus.
Heeft een termijntje gemist blijkbaar, reden om alert te zijn, maar kan ook andere redenen hebben. Ik denk wel eens dat ze dat depot af en toe ge- of misbruiken om een termijn wat later te kunnen betalen als dat even zo uitkomt.
Echt heel slim om je rekeningen bij het ene platform niet op tijd te betalen en op het zelfde moment geld te gaan ophalen bij een ander platform
[..] Is dat dezelfde Dammers als de Dammers uit de posting van @:Zeeland? Edit: ja dus.
De herfinan van de snackbar bij SIG van David D laat ik denk ik lopen.
David D heeft bij GVE 25956 lopen voor Groest 126a-b-c , 472k 1e hypo met maar 22,5k aflos 8% (tm jan26) en 27088 Coninckstr 40a Amersfoort (heeft woonbestemming gekregen) en Poortstr 106 Utrecht Snackbar ook met 1e hypo + pandrecht huur, 486k ook met vlgs mij met maar 20k aflos.(8%)(sept 26)
Op internet kwam ik div artikelen tegen omtrent staat v onderhoud vh OG vd familie oa de Groest Hilversum en Griend Emmeloord waar men niet zo blij mee is als gemeente & burgers.
De zeer beperkte afloss van deze proj waarin ik minimaal zit duidt op een beperkte cash is king positie. Ook de staat vh SIG pand geeft niet direct de indruk van prima onderhoud en A+ label. Maar meer van als het echt moet doen we het en anders ff niet, zie hiertoe ook het gedoe met de andere hutjes. Ook de huuropbr vind ik fors voor de staat & uitstraling vh pand.
Bij GVE wordt zo af & toe een termijntje wat later maar niet echt structureel. Maar Cash is niet King is mijn indruk. Voort kabbelen is meer mijn indruk.
[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 03-08-2025 13:15:44 ]
[..] De herfinan van de snackbar bij SIG van David Dammers laat ik denk ik lopen.
David D heeft bij GVE 25956 lopen voor Groest 126a-b-c , 472k 1e hypo met maar 22,5k aflos 8% (tm jan26) en 27088 Coninckstr 40a Amersfoort (heeft woonbestemming gekregen) en Poortstr 106 Utrecht Snackbar ook met 1e hypo + pandrecht huur ook met vlgs mij met maar 20k aflos.(8%)(sept 26)
Op internet kwam ik div artikelen tegen omtrent staat v onderhoud vh OG vd familie oa de Groest Hilversum en Griend Emmeloord waar men niet zo blij mee is als gemeente & burgers.
De zeer beperkte afloss van deze proj waarin ik minimaal zit duidt op een beperkte cash is king positie. Ook de staat vh SIG pand geeft niet direct de indruk van prima onderhoud en A+ label. Maar meer van als het echt moet doen we het en anders ff niet, zie hiertoe ook het gedoe met de andere hutjes. Ook de huuropbr vind ik fors voor de staat & uitstraling vh pand.
Bij GVE wordt zo af & toe een termijntje wat later maar niet echt structureel. Maar Cash is niet King is mijn indruk. Voort kabbelen is meer mijn indruk.
De herenstraat is wel de place to be in Nieuwegein. De panden in de omgeving zijn één voor één opgeknapt, maar dit pand is nog in zeer matige staat. Een snackbar zit er al 10-tallen jaren en de bovenverdieping zal wel voortdurend verhuurd zijn, al zou ik zelf liever niet boven een snackbar willen wonen, het uitzicht is wel mooi. Echter Dammers als geldlener, dat gaat het voor mij niet worden.
[..] En niet aardig voor vrouwen (als het dezelfde is en het verhaal klopt).
SPOILER
En fotootjes op je site met op de achtergrond het logo v e mc ...,. Nou valt dat niemand verder op maar maar verder gewoon goede foto's Vlgs mij geeft hij tot op heden enkel personal training op div locaties en moet / is de sportschool ingericht worden in een bedrijfshalleke op een indu-terrein in Zoetermeer (zie KvK) . Staan nl ook nog geen tarieven voor fitness en foto's & adres vd locatie op de website. Vindt de rente voor deze feitelijke sportschool opstart & inrichting zonder eigen ¤ inbreng te laag, mis ook een prognose 2026. HA + 2e hypo + pandrecht bovendien hij altijd kan altijd terugvallen op zijn loondienst maar dan is 200k nog wel een bedragje.
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 03-08-2025 14:45:00 ]
Wat een soap speelt zich af bij mijn (helaas) grootste investering bij MAX Crowdfund.
Nederlandse man (Edwin Nieuwenhout) leent 1 miljoen euro voor het bouwen van 6 boerderijhuisjes in Groningen, die allen al bewezen verhuurd zouden zijn vooraf. Meneer heeft al een grote woning portefeuille in Duitsland waar een 2e hypotheek op wordt gevestigd, met een LTV van max. 30%. Waarde bevestigd door Coldwell Banker Commercial Netherlands. Ziet eruit als een grote organisatie op LinkedIn.
Nu wordt er mogelijk voorgesteld om het faillissement niet uit te laten spreken en 30% van de inleg uit te keren aan investeerders. Zou voor mij gaan om een verlies van duizenden euro's.
Er wordt/is hier ergens enorm gesjoemeld, maar hoe ga je het beste met zo'n situatie om?
Hoogeveenseweg Meppel B.V. (Ver)bouw onroerend goed
¤ 1.500.000
8,0% rente | 24 maanden
Weer een nieuw project van Lenferink. Tot nu toe heb ik nog geen enkele default in al zijn projecten meegemaakt, dus ik probeer ook deze weer mee te pakken.
Nederlandse man (Edwin Nieuwenhout) leent 1 miljoen euro voor het bouwen van 6 boerderijhuisjes in Groningen, die allen al bewezen verhuurd zouden zijn vooraf. Meneer heeft al een grote woning portefeuille in Duitsland waar een 2e hypotheek op wordt gevestigd, met een LTV van max. 30%. Waarde bevestigd door Coldwell Banker Commercial Netherlands. Ziet eruit als een grote organisatie op LinkedIn.
Nu wordt er mogelijk voorgesteld om het faillissement niet uit te laten spreken en 30% van de inleg uit te keren aan investeerders. Zou voor mij gaan om een verlies van duizenden euro's.
Er wordt/is hier ergens enorm gesjoemeld, maar hoe ga je het beste met zo'n situatie om?
Zo worstel ik al een tijd met een project bij (het oude) Matching Capital waarbij een pand is geherfinancieerd voor dezelfde waarde als de oorspronkelijke financiering (oorspronkelijke financiering ¤ 300k en dezelfde ¤ 300k is geherfinancieerd bij SIG). Echter wordt er van de herfinanciering 10% ingehouden door Matching Capital welke nodig zou zijn geweest voor kosten in het hele traject (notariskosten, makelaarskosten, e.d.). Deze kosten zijn tot nu toe niet aantoonbaar en zijn zonder overleg met de geldgevers in mindering gebracht. Voor de 10% inhouding is met de geldnemers een nieuwe ovk afgesloten zonder zekerheden/dekkingen en met slechts 2% rente. Grote vraagtekens over de zakelijkheid van deze nieuwe financiering plús het feit dat Matching Capital m.i. niet bevoegd was om een nieuwe financiering, zonder overleg met de geldgevers, af te sluiten, maar dit wel heeft gedaan. Geen enkele uitleg vanuit MC over waarom dit wel zou mogen, want de Algemene Voorwaarden tonen dit niet aan. En je raadt het al, er wordt niet meer betaald door de geldnemers.
Ik wil jou vraag zeker niet onderbelichten, maar in principe zijn beiden casussen een gevalletje; hoe te handelen tegen een platform wat niet meer actief bestaat?
Ik zit ook in projecten van deze figuur, omdat je geen projectnummer noemt kan ik niet nagaan of dit hetzelfde project is. Er is een hele geschiedenis aan voorafgegaan wat hier te ver voert maar m i heeft deze meneer o a handig gebruik gemaakt van de stroperige uitwinningsprocedure in Duitsland. Ik vraag me overigens af waar die 30% vandaan komt, gelet op eerdere ervaringen met MCF mag je je handen daarmee dichtknijpen (en ik zou er maar niet op rekenen).
[..] Ik zit ook in projecten van deze figuur, omdat je geen projectnummer noemt kan ik niet nagaan of dit hetzelfde project is. Er is een hele geschiedenis aan voorafgegaan wat hier te ver voert maar m i heeft deze meneer o a handig gebruik gemaakt van de stroperige uitwinningsprocedure in Duitsland. Ik vraag me overigens af waar die 30% vandaan komt, gelet op eerdere ervaringen met MCF mag je je handen daarmee dichtknijpen (en ik zou er maar niet op rekenen).
Heeft hij nog andere leningen lopen? Op MAX toch enkel 1150797?
De voorgeschiedenis is inmiddels inderdaad enorm lang aan het worden. Maar ik ben best bereid om hier wat dieper in te duiken voor alle investeerders, als er niet volledig open kaart wordt gespeeld. Dat er met een 2e hypotheekrecht met een overwaarde van 9 miljoen euro niet eens een paar ton kan worden teruggehaald, maak je mij niet gemakkelijk wijs. Ik heb alle documentatie destijds al gedownload.
@boertje2024 daar staat inderdaad dat het faillissement is uitgesproken, MAX geeft aan dat het in NL is uitgesproken, maar daarna is aangevochten omdat hij in DE woonachtig is en het via DE moet worden aangevraagd, in dat proces zitten ze nu dus, om hem in DE failliet te laten verklaren. Daar lijkt hij nu onder uit te willen komen met het voorstel om 30% af te betalen (150k). Als er dergelijke overwaarde zou moeten zijn, dan is dat werkelijk een schijntje en voor mij zeer zeker onacceptabel.
¤ 1.500.000
8,0% rente | 24 maanden
Weer een nieuw project van Lenferink. Tot nu toe heb ik nog geen enkele default in al zijn projecten meegemaakt, dus ik probeer ook deze weer mee te pakken.
Link:
SPOILER
[ Bericht 31% gewijzigd door axensir op 04-08-2025 15:33:30 ]
¤ 1.500.000
8,0% rente | 24 maanden
Ben wel benieuwd wat dit pandje waard is als dat contract niet wordt verlengd. Je kan daar verder vrij weinig mee natuurlijk
Op zondag 3 augustus 2025 13:12 schreef peterc het volgende: Bij de GVE verzamel zit vandaag 4x term 23935 Domicilie .. te Roermond van Ome Lex, is hiermee nu bij. Nu 23936 & de SIGjes nog.
Vandaag de terms due ontvangen van de Begijnhof SIGjes er komt zogezegd weer "bier" uit de "tap"
[..] Ben wel benieuwd wat dit pandje waard is als dat contract niet wordt verlengd. Je kan daar verder vrij weinig mee natuurlijk
Op de terreinen van veel voormalige Nederlandse "streekziekenhuizen" is in de afgelopen 10-20 jaar woningbouw gerealiseerd. Dat gaat niet van de een op andere dag, is vaak een jarenlang traject. Ik sluit niet uit dat Leningnemer Ome Carlus dit scenario ook in z'n achterhoofd heeft.
[..] Op de terreinen van veel voormalige Nederlandse "streekziekenhuizen" is in de afgelopen 10-20 jaar woningbouw gerealiseerd. Dat gaat niet van de een op andere dag, is vaak een jarenlang traject. Ik sluit niet uit dat Leningnemer Ome Carlus dit scenario ook in z'n achterhoofd heeft.
Is een perfecte lokatie daarvoor, kom er vaak. Mooi nieuw Isala ziekenhuis zit er tegenover, grote woonwijk aan de andere kant van de doorlopende weg. Meppel is flink bezig met nieuwe wijken uit de grond stampen.
Ik zit er ook in nu, dus de boel zal wel op de fles gaan...
[..] Is een perfecte lokatie daarvoor, kom er vaak. Mooi nieuw Isala ziekenhuis zit er tegenover, grote woonwijk aan de andere kant van de doorlopende weg. Meppel is flink bezig met nieuwe wijken uit de grond stampen.
Ik zit er ook in nu, dus de boel zal wel op de fles gaan...
De asielinstroom is nu al licht dalend. Een nieuw kabinet zal echt wel maatregelen nemen waardoor de asielinstroom verder daalt. Wat is het complex waard als bouwgrond?
[..] Ben wel benieuwd wat dit pandje waard is als dat contract niet wordt verlengd. Je kan daar verder vrij weinig mee natuurlijk
Dat lijkt mij voor nu wat minder relevant. De looptijd is 24 maanden en de huurcontracten lopen langer dan de looptijd van deze lening. Ok, Isala Klinieken zou failliet kunnen gaan, maar of dat een aannemelijk risico is, dat betwijfel ik.
[..] Met de (zeer) kapitaalkrachtige Holding die tekent, is die vraag vooral theoretisch denk ik.
SPOILER
in absolute getallen zeer kapitaalkrachtig. Met de hoge leverage die deze club hanteert kan dit allemaal heel snel omslaan als het tegen zit. Ik ben altijd met een boog om deze leningen heen gelopen.
Van Tienen Marine Services bij Collin direct. Van visserij heb ik geen verstand, ik denk dat het geld wel terugkomt. Lening 35K a 10% lineair afgelost in 60 maanden. Tweede hypotheek, eerste hypotheek 180K. LTV is 85% gebaseerd op WOZ waarde van 255K per 1-1-2024. Zelfde apartementen worden al voor hogere prijzen verkocht. Gezien huizenprijs zeer courant onderpand.
Op dinsdag 5 augustus 2025 11:23 schreef Fredericm het volgende: Van Tienen Marine Services bij Collin direct. Van visserij heb ik geen verstand, ik denk dat het geld wel terugkomt.
Lening 35K a 10% lineair afgelost in 60 maanden. Tweede hypotheek, eerste hypotheek 180K. LTV is 85% gebaseerd op WOZ waarde van 255K per 1-1-2024. Zelfde apartementen worden al voor hogere prijzen verkocht. Gezien huizenprijs zeer courant onderpand.
[..] Dat lijkt mij voor nu wat minder relevant. De looptijd is 24 maanden en de huurcontracten lopen langer dan de looptijd van deze lening. Ok, Isala Klinieken zou failliet kunnen gaan, maar of dat een aannemelijk risico is, dat betwijfel ik.
Stel we zijn 24 maanden verder en er is op dat moment nog geen duidelijkheid of er verlengt wordt of niet, hoe zit jij er dan in of je opnieuw zou inleggen? Tuurlijk komt het de komende maanden wel goed, maar hoe makkelijk gaat de herfinanciering zijn als er op dat moment kans is op niet verlengen?
Even los van alle relevante opmerkingen die ook al zijn gemaakt over andere zekerheden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Betrouwbare betaler met zéér sterke zekerheden maar de rentevergoeding is zéér laag/te laag voor mij.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Betrouwbare betaler met zéér sterke zekerheden maar de rentevergoeding is zéér laag/te laag voor mij.
Verder positief te noemen dat CCF en de ondernemers tijdig deze herfinanciering inzetten. Dat was de afgelopen maanden niet altijd het geval. En dat we als huidige investeerders het linkje kregen. Nadelig is dat het nu een Direct lening is geworden: daarmee helaas een nog lagere netto opbrengst. Ik sla nu over.
[..] Verder positief te noemen dat CCF en de ondernemers tijdig deze herfinanciering inzetten. Dat was de afgelopen maanden niet altijd het geval. En dat we als huidige investeerders het linkje kregen. Nadelig is dat het nu een Direct lening is geworden: daarmee helaas een nog lagere netto opbrengst. Ik sla nu over.
Wat is de reden dat kleine, minder complexe leningen niet meegaan in het loyaliteitsprogramma? Je zou verwachten dat je dan juist minder beheer hebt en gunstigere beheerkosten kunt bieden. Meer risico voor CCF?
Wat is er veranderd dat de herfinanciering nu de status Collin Direct verdient?
Als ik het goed heb zijn alle leningen onder de 250K collin direct. Ik begin niet aan direct dus let er eigenlijk altijd wel op. Als onder 250k ook meedoet voor "gewoon" dan hoor ik het graag als ik mis zit
Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef OM602 het volgende: Als ik het goed heb zijn alle leningen onder de 250K collin direct. Ik begin niet aan direct dus let er eigenlijk altijd wel op. Als onder 250k ook meedoet voor "gewoon" dan hoor ik het graag als ik mis zit
Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef OM602 het volgende: Als ik het goed heb zijn alle leningen onder de 250K collin direct. Ik begin niet aan direct dus let er eigenlijk altijd wel op. Als onder 250k ook meedoet voor "gewoon" dan hoor ik het graag als ik mis zit
Was meer de vraag of iemand de redenering kan begrijpen dat juist op kleine, minder complexe leningen het beheerpercentage van CCF het meest ongunstig voor 'gevorderde' investeerders blijft? En een lening die bij de herfinanciering zonder veranderingen in de zekerheden overgaat naar Collin Direct vind ik wat discutabel eerlijk gezegd.
[..] Was meer de vraag of iemand de redenering kan begrijpen dat juist op kleine, minder complexe leningen het beheerpercentage van CCF het meest ongunstig voor 'gevorderde' investeerders blijft? En een lening die bij de herfinanciering zonder veranderingen in de zekerheden overgaat naar Collin Direct vind ik wat discutabel eerlijk gezegd.
[..] Stel we zijn 24 maanden verder en er is op dat moment nog geen duidelijkheid of er verlengt wordt of niet, hoe zit jij er dan in of je opnieuw zou inleggen? Tuurlijk komt het de komende maanden wel goed, maar hoe makkelijk gaat de herfinanciering zijn als er op dat moment kans is op niet verlengen?
Even los van alle relevante opmerkingen die ook al zijn gemaakt over andere zekerheden
Ik laat in dit geval de (op papier) stabiele organisatie meewegen. En met een groot tekort aan opvangplekken zal het aannemelijk zijn dat de Gemeente het contract voortzet. Tuurlijk, garanties heb je nooit. Maar dat is tenslotte met alles in het leven. Of bijna alles.
[..] Was meer de vraag of iemand de redenering kan begrijpen dat juist op kleine, minder complexe leningen het beheerpercentage van CCF het meest ongunstig voor 'gevorderde' investeerders blijft? En een lening die bij de herfinanciering zonder veranderingen in de zekerheden overgaat naar Collin Direct vind ik wat discutabel eerlijk gezegd.
Ik kan mij ergens ook indenken dat CCF wil "ontmoedigen" dat de grotere investeerders meedoen bij Collin Direct waardoor kleinere investeerders (lees: ¤ 100 inleg) ook mee kunnen doen in de wereld van Crowdfunding. Het zal ongetwijfeld niet de échte reden zijn, maar ergens kan ik mij wel voorstellen dat dit mee kan spelen in de overweging.
Waarin de "willekeur" zit waarom sommige kleinere leningen niet binnen Collin Direct zitten, daar ben ik nog niet achter gekomen.
Op dinsdag 5 augustus 2025 11:23 schreef Fredericm het volgende: Van Tienen Marine Services bij Collin direct. Van visserij heb ik geen verstand, ik denk dat het geld wel terugkomt. Lening 35K a 10% lineair afgelost in 60 maanden. Tweede hypotheek, eerste hypotheek 180K. LTV is 85% gebaseerd op WOZ waarde van 255K per 1-1-2024. Zelfde apartementen worden al voor hogere prijzen verkocht. Gezien huizenprijs zeer courant onderpand.
Bij project MS Kemp (31404) zijn de voorwaarden (lees: zekerheden) gewijzigd. Pas achter gekomen bij de levering dat in de koopakte een bepaalde passage was opgenomen waardoor de zekerheidspositie materieel verslechterd.
Project Kristal Koel zijn de voorwaarden (lees: zekerheden) gewijzigd. Na anderhalve maand kwam men erachter dat bepaalde zekerheden door de eerste hypotheekhouder niet als zekerheid mocht worden gegeven aan de tweede hypotheekhouder (lees: investeerders GVE). Daarnaast fout in communicatie rondom de looptijd van het project.
Project MS Houdoe (31708) wordt vermeld dat er specifieke achterstellingsvoorwaarden van toepassing zijn, zonder concreet toe te lichten wat deze specifieke voorwaarden zijn. M.i. toch belangrijke informatie om transparant over te communiceren.
Ook valt mij op dat GVE in sommige gevallen niet meld dat investeringen door bovenstaande reden teruggetrokken kunnen worden. Althans, ze sturen hier pas brieven over als het wordt aangekaart door de investeerders.
Ik vraag mij dan toch af hoe secuur een casus wordt doorgelicht (met name als het gaat om zekerheden) als je pas enkele weken na het publiceren (en volschrijven) van een project erachter moet komen dat zekerheden niet vergeven kunnen worden.
[..] Dank. Ik zit even te kijken; normaliter had ik deze op 9 of 8 verwacht. Weet niet waar deze 10% vandaan komt. Wellicht i.v.m. starter met dit werk?
1 persoon die uitvalt en het is afgelopen met het project
Bij project MS Kemp (31404) zijn de voorwaarden (lees: zekerheden) gewijzigd. Pas achter gekomen bij de levering dat in de koopakte een bepaalde passage was opgenomen waardoor de zekerheidspositie materieel verslechterd.
In dit specifieke geval:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even later kwam inderdaad het bericht dat de investering wegens deze wijziging geannuleerd mag worden. Ik ga er maar van uit dat GVE dit zo evident vindt dat ze het niet in het eerste bericht genoemd hebben en de aanvulling alleen ter verduidelijjking is. Ja ze hadden het eerder moeten uitzoeken, maar beter zo dan als de lening al loopt.
5,5% voor de Bruurs is laag, maar op hetzelfde moment kreeg ik ook een berichtje dat NIBC de rente weer met 0,1% verlaagt naar 1,45% voor vrij opneembaar. Kwartaalsparen of deposito is ook niet veel meer. Dan is 5,5% voor deze lening een prima alternatief, heb ‘m weer meegenomen voor mijn basisbedrag.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even later kwam inderdaad het bericht dat de investering wegens deze wijziging geannuleerd mag worden. Ik ga er maar van uit dat GVE dit zo evident vindt dat ze het niet in het eerste bericht genoemd hebben en de aanvulling alleen ter verduidelijjking is. Ja ze hadden het eerder moeten uitzoeken, maar beter zo dan als de lening al loopt.
Het jammere is dat dit (de laatste tijd) vaker voorkomt helaas bij hun. En inderdaad beter vooraf dan tijdens, maar als het nu al meerder keren kort achter elkaar gebeurd, dan mag je toch verwachten dat zekerheden beter worden doorgelicht. Hopelijk zijn het incidenten.
Op dinsdag 5 augustus 2025 19:45 schreef escortmk2 het volgende: 5,5% voor de Bruurs is laag, maar op hetzelfde moment kreeg ik ook een berichtje dat NIBC de rente weer met 0,1% verlaagt naar 1,45% voor vrij opneembaar. Kwartaalsparen of deposito is ook niet veel meer. Dan is 5,5% voor deze lening een prima alternatief, heb ‘m weer meegenomen voor mijn basisbedrag.
Kun je altijd nog eens kijken naar 2% rente bij Trade Republic of Raisin. Ook allen vrij opneembaar. Nog steeds geen vetpot, maar toch.
Op dinsdag 5 augustus 2025 19:45 schreef escortmk2 het volgende: 5,5% voor de Bruurs is laag, maar op hetzelfde moment kreeg ik ook een berichtje dat NIBC de rente weer met 0,1% verlaagt naar 1,45% voor vrij opneembaar. Kwartaalsparen of deposito is ook niet veel meer. Dan is 5,5% voor deze lening een prima alternatief, heb ‘m weer meegenomen voor mijn basisbedrag.
Zelfs voor een B.V. situatie is dit toch wel erg laag. In de 1e schijf vpb is het netto 3,48%, maar daar komt ooit nog AB heffing overheen in de toekomst, dus dat maakt het allemaal erg marginaal.
Er komen altijd betere Zoals de visser, waarbij ik helaas achter het net gevist heb, had ik maar niet moeten koken
In het kader van Collin en de samengevoegde investeringen voor stemming van softwarematching io: ik heb inmiddels reactie van Collin.
Heeft er iemand wellicht het linkje van de pitch, of afbeeldingen van de pitch van lening 47114 voor mij?
Collin geeft aan dat ze verwachten dat zowel de leningnemers van lening 1 en 2 een groot risico lopen (zij verwachten bij gedwongen verkoop 50 tot 70 procent afwaardering), ik ben het hier voor lening 1 mee oneens.
Juni 2023 een openstaande hypotheek van 840k , lening van 400k maakt 1240k met toen een waarde van 1.4m. Op de veiling zal er inderdaad geen 1.2m gehaald gaan worden, maar de opbrengsten zijn tegenwoordig helemaal niet meer zo dramatisch. Daarnaast zitten er nog een aantal stappen tussen een rentehalvering en gedwongen verkoop, zoals bijvoorbeeld een deel van de rente bij de schuld op laten tellen voor aflossing op lange termijn.
Ik krijg sterk het gevoel dat de investeerders van lening 2 wel het schip in gaan en er daarom echter maar samengevoegd wordt in de stemming, maar dat moet ik eerst op basis van de pitch duidelijk krijgen voor ik vervolgstappen kan nemen…
Sparen tegen 2% is voordeliger dan deze lening ervan uitgaand dat je box 3 belasting betaald. Over spaargeld betaal je 0,47% belasting hou je dus 1,53% over. Over een Direct lening van 5,5% bruto. , dus netto 4,3% betaal je 2,8% belasting. Dus netto 1,5%.
Deze Collin staat ook vast. Dus moet je eigenlijk vergelijken met een raisin deposito van 2 jaar vast a 2,8%. Belasting blijft dan nog steeds 0,47%
[ Bericht 4% gewijzigd door Fredericm op 05-08-2025 22:08:53 ]
Op dinsdag 5 augustus 2025 21:35 schreef bonenstaak het volgende: In het kader van Collin en de samengevoegde investeringen voor stemming van softwarematching io: ik heb inmiddels reactie van Collin.
Heeft er iemand wellicht het linkje van de pitch, of afbeeldingen van de pitch van lening 47114 voor mij?
Collin geeft aan dat ze verwachten dat zowel de leningnemers van lening 1 en 2 een groot risico lopen (zij verwachten bij gedwongen verkoop 50 tot 70 procent afwaardering), ik ben het hier voor lening 1 mee oneens.
Juni 2023 een openstaande hypotheek van 840k , lening van 400k maakt 1240k met toen een waarde van 1.4m. Op de veiling zal er inderdaad geen 1.2m gehaald gaan worden, maar de opbrengsten zijn tegenwoordig helemaal niet meer zo dramatisch. Daarnaast zitten er nog een aantal stappen tussen een rentehalvering en gedwongen verkoop, zoals bijvoorbeeld een deel van de rente bij de schuld op laten tellen voor aflossing op lange termijn.
Ik krijg sterk het gevoel dat de investeerders van lening 2 wel het schip in gaan en er daarom echter maar samengevoegd wordt in de stemming, maar dat moet ik eerst op basis van de pitch duidelijk krijgen voor ik vervolgstappen kan nemen…
Ik twijfel een beetje.... Als ik uitstap uit dit bootje zal het wel niet zinken, maar als ik aan boord blijf dan sta ik er niet voor in
Trouwens dat speciale beding van de woningbouw, hoe moet ik dat nou lezen? De woningbouw krijgt altijd recht van eerste koop, met een specifiek bedrag bij executieverkoop en een maximum bedrag bij onderhandse verkoop? En dit tot in het einde ter tijden?
Ik begrijp dat huurders het huis kunnen kopen met fikse korting en dat daar voorwaarden aan zitten, maar als je het nooit marktconform kan verkopen (zelfs niet na 25 jaar) is het toch wel een beetje lelijk.
[ Bericht 99% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 05-08-2025 23:41:48 ]
[..] Ik twijfel een beetje.... Als ik uitstap uit dit bootje zal het wel niet zinken, maar als ik aan boord blijf dan sta ik er niet voor in
Trouwens dat speciale beding van de woningbouw, hoe moet ik dat nou lezen? De woningbouw krijgt altijd recht van eerste koop, met een specifiek bedrag bij executieverkoop en een maximum bedrag bij onderhandse verkoop? En dit tot in het einde ter tijden?
Ik begrijp dat huurders het huis kunnen kopen met fikse korting en dat daar voorwaarden aan zitten, maar als je het nooit marktconform kan verkopen (zelfs niet na 25 jaar) is het toch wel een beetje lelijk.
Ik stap er uit. Ik bent ook bang dat er hommeles komt vanuit de woningbouw als Collin de zekerheden opeist door wanbetaling en er bij de lening van de woningbouw geen achterstanden zijn.
[..] Sparen tegen 2% is voordeliger dan deze lening ervan uitgaand dat je box 3 belasting betaald. Over spaargeld betaal je 0,47% belasting hou je dus 1,53% over. Over een Direct lening van 5,5% bruto. , dus netto 4,3% betaal je 2,8% belasting. Dus netto 1,5%.
Deze Collin staat ook vast. Dus moet je eigenlijk vergelijken met een raisin deposito van 2 jaar vast a 2,8%. Belasting blijft dan nog steeds 0,47%
[..] Zelfs voor een B.V. situatie is dit toch wel erg laag. In de 1e schijf vpb is het netto 3,48%, maar daar komt ooit nog AB heffing overheen in de toekomst, dus dat maakt het allemaal erg marginaal.
Er komen altijd betere Zoals de visser, waarbij ik helaas achter het net gevist heb, had ik maar niet moeten koken
Jullie hebben eigenlijk gewoon gelijk. Collin zal er niet van onder de indruk zijn, maar ik heb mijn investering teruggetrokken. Niet om het in een deposito te stoppen, voor zo’n lage rente hou ik het liever vrij beschikbaar, maar om te wachten op betere investeringskansen.
Op dinsdag 5 augustus 2025 23:30 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Trouwens dat speciale beding van de woningbouw, hoe moet ik dat nou lezen? De woningbouw krijgt altijd recht van eerste koop, met een specifiek bedrag bij executieverkoop en een maximum bedrag bij onderhandse verkoop? En dit tot in het einde ter tijden?
Zolang we de integrale tekst uit de leveringsakte niet hebben blijft het een beetje gissen. Maar de regelingen zoals ik die in het verleden gezien heb waren in de basis dat bij executie verkoop alles boven een bepaald bedrag voor de woningstichting was en dat de woningsticting een minimaal garantiebedrag gaf waarvoor ze heb altijd terugkochten en dat er bij vrijwillige verkoop een aflopend percentage boven data garantie bedrag voor de woningstichting was. De reden was daarbij dat de aankoop met een stevige korting gebeurde en anders die korting eenvoudig gecashed zou kunnen worden.
Maar nogmaals, hoe het hier precies geregeld is weten we niet en blijft het uiteindelijk een beetje gissen want we krijgen blijkbaar de exacte tekst uit de akte niet te zien. Misschien moet gve die passage gewoon integraal in de pitch opnemen zodat iedereen zelf kan inschatten hoe groot ze het risico beoordelen. Dat nog afgezien van het feit dat gve dus blijkbaar vooraf de leveringsakte niet hadden opgevraagd of in elk geval niet goed had gelezen.
[..] Ik twijfel een beetje.... Als ik uitstap uit dit bootje zal het wel niet zinken, maar als ik aan boord blijf dan sta ik er niet voor in
Dit is het antwoord wat ik ontving van GVE op mijn vraag of er ook een terugkoopwaarde door de woningbouw:
De genoemde maximale terugkoopprijs van ¤ 227.500 vloeit voort uit de Koopgarantregeling. In deze regeling is géén minimale terugkoopprijs vastgelegd. In theorie zou de woningcorporatie een lager bod kunnen uitbrengen, bijvoorbeeld bij een gedwongen verkoop. Een dergelijk bod kan echter niet eenzijdig worden opgelegd: de uiteindelijke beslissing om op een bod in te gaan, ligt bij de curator of de hypotheekhouders. Zij hebben de plicht om op te treden in het belang van de schuldeisers en zijn dus niet gehouden een bod te accepteren dat evident te laag of niet marktconform is. Een eventueel geschil hierover zou uiteindelijk juridisch kunnen worden beoordeeld, waarbij redelijkheid en marktwaarde leidend zijn.
Dus ja, een lagere waarde zou ook nog kunnen zelfs.
[..] Zolang we de integrale tekst uit de leveringsakte niet hebben blijft het een beetje gissen. Maar de regelingen zoals ik die in het verleden gezien heb waren in de basis dat bij executie verkoop alles boven een bepaald bedrag voor de woningstichting was en dat de woningsticting een minimaal garantiebedrag gaf waarvoor ze heb altijd terugkochten en dat er bij vrijwillige verkoop een aflopend percentage boven data garantie bedrag voor de woningstichting was. De reden was daarbij dat de aankoop met een stevige korting gebeurde en anders die korting eenvoudig gecashed zou kunnen worden.
Maar nogmaals, hoe het hier precies geregeld is weten we niet en blijft het uiteindelijk een beetje gissen want we krijgen blijkbaar de exacte tekst uit de akte niet te zien. Misschien moet gve die passage gewoon integraal in de pitch opnemen zodat iedereen zelf kan inschatten hoe groot ze het risico beoordelen. Dat nog afgezien van het feit dat gve dus blijkbaar vooraf de leveringsakte niet hadden opgevraagd of in elk geval niet goed had gelezen.
Om een korte reactie te geven op je laatste alinea, geeft GVE mij per email aan dat de notaris met deze passage (terugkoopprijs van ¤ 275k) aan kwam zetten. GVE ontkent dat zij (of de geldnemer) hun "huiswerk niet netjes hebben gedaan", maar toch ben ik van mening dat zij dit vooraf al hadden moeten checken. Ook omdat bij een recentelijk ander project de zekerheden vooraf blijkbaar niet getoetst waren, omdat één zekerheid helemaal niet kón worden gevestigd, doet mij toch wat nadenken over hoe secuur GVE hun zekerheden vooraf toetsen en er niet pas bij de notaris achter komen dat zekerheden wel of niet gevestigd kunnen worden.
Los van die 2e hypotheek, zag het project er aantrekkelijk uit met een eerste hypotheek op het schip (72% van het leenbedrag) en een vervoersovereenkomst met een grote opdrachtgever. Mijn ervaring met dit soort schepen is op zich goed. Dus niet direct reden voor paniek. Echter er valt idd wel een stuk van de aantrekkelijkheid weg van dit project waar ik best wel stevig op had ingeschreven. Hoeveel is slecht in te schatten. Daarom laat ik de inleg halveren. Lijkt me een goed compromis.
[..] Om een korte reactie te geven op je laatste alinea, geeft GVE mij per email aan dat de notaris met deze passage (terugkoopprijs van ¤ 275k) aan kwam zetten. GVE ontkent dat zij (of de geldnemer) hun "huiswerk niet netjes hebben gedaan",
Dit passage moet ook gewoon in de huidige (1e) hypotheekakte staan. Lijkt me dat je deze bij de beoordeling al beoordeeld.
Nog over MS Kemp Meer uit principe dan om de centjes. Ik heb aan GVE aangegeven dat ik ook de rente verwacht vanaf het reguliere volteken moment 4 juli tot aan datum terugbetaling.
[..] Eigenlijk vreemd dat we dit nooit eerder hebben gezien bij een pitch, althans ik niet. Het zal toch best wel vaker voorkomen?
Geen idee, ik heb het idee dat hier de huurwoningen pas verkocht worden als de huurder heeft opgezegd. Soms hebben andere huurders dan wel iets van voorrang, maar geen korting op de verkoopprijs.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 06-08-2025 09:50:14 ]
Op woensdag 6 augustus 2025 09:09 schreef Fredericm het volgende: Nog over MS Kemp Meer uit principe dan om de centjes. Ik heb aan GVE aangegeven dat ik ook de rente verwacht vanaf het reguliere volteken moment 4 juli tot aan datum terugbetaling.
Omdat dit bij mij al de derde keer is binnen enkele weken ben ik deze keer ook maar eens over een rentevergoeding begonnen. Het gaat niet om het geld, maar om een signaal af te geven dat dit voor een investeerder niet prettig is dat gelden weken tot soms wel anderhalve maand ergens geparkeerd staan om vervolgens te horen te krijgen dat zekerheden wijzigen.
[..] de uiteindelijke beslissing om op een bod in te gaan, ligt bij de curator of de hypotheekhouders.
Dan zou er niets aan de hand zijn. Dus of de verkoop nou gedwongen is of niet, je kan het bod van de Woningbouw altijd weigeren als die absurd laag en niet marktconform is?
Wat het wel compliceert is als de 1e hypotheekhouder de Woningbouw zelf is die medewerking moet verlenen, wat hier wordt gesuggereerd maar waar ik niet helemaal zeker over ben.
--
Ik blijf ook wel aan boord toch, zat er al relatief klein in.
[..] Om een korte reactie te geven op je laatste alinea, geeft GVE mij per email aan dat de notaris met deze passage (terugkoopprijs van ¤ 275k) aan kwam zetten. GVE ontkent dat zij (of de geldnemer) hun "huiswerk niet netjes hebben gedaan", maar toch ben ik van mening dat zij dit vooraf al hadden moeten checken. Ook omdat bij een recentelijk ander project de zekerheden vooraf blijkbaar niet getoetst waren, omdat één zekerheid helemaal niet kón worden gevestigd, doet mij toch wat nadenken over hoe secuur GVE hun zekerheden vooraf toetsen en er niet pas bij de notaris achter komen dat zekerheden wel of niet gevestigd kunnen worden.
Persoonlijk ga ik er vanuit dat er geen enkel platform is dat de leveringsakte van een onderpand in detail doorneemt. Er zal geïnformeerd worden of de 1e hypotheekhouder überhaupt akkoord gaat met een 2e hypotheek en verder gaan ze ervan uit dat de notaris het tot in detail doorneemt als er een (2e) hypotheek gevestigd moet worden. Dit zal in 99% van de gevallen vervolgens gewoon goed gaan.
De bloembollentoko op Collin neem ik niet mee. Met een schuld van 1,2 miljoen op de balans is er grote kans op zwaar weer en dat onderpand daar staan ze niet voor in de rij als het mis gaat.
Ook relatief vaak gedoe en stemrondes bij landbouwprojecten in mijn beleving...
[..] Persoonlijk ga ik er vanuit dat er geen enkel platform is dat de leveringsakte van een onderpand in detail doorneemt. Er zal geïnformeerd worden of de 1e hypotheekhouder überhaupt akkoord gaat met een 2e hypotheek en verder gaan ze ervan uit dat de notaris het tot in detail doorneemt als er een (2e) hypotheek gevestigd moet worden. Dit zal in 99% van de gevallen vervolgens gewoon goed gaan.
Mag toch aannemen dat iig de zekerheden gechecked worden vanuit de akte. Het gaat in sommige gevallen om veel geld en waarom zou je dit aan laten komen op het passeren van de akte als je vooraf al met een relatief korte check de zekerheden kan controleren. Bij CCF ga ik er persoonlijk vanuit dat ze dit vooraf al controleren. Maar misschien ben ik naïef.
[..] Mag toch aannemen dat iig de zekerheden gechecked worden vanuit de akte. Het gaat in sommige gevallen om veel geld en waarom zou je dit aan laten komen op het passeren van de akte als je vooraf al met een relatief korte check de zekerheden kan controleren. Bij CCF ga ik er persoonlijk vanuit dat ze dit vooraf al controleren. Maar misschien ben ik naïef.
Ik verwacht helaas dat je inderdaad naïef bent. De platformen vragen enkel toestemming bij de 1e hypotheekhouder via de notaris (is formeel verplicht).
Vooraf worden enkel de stukken opgevraagd bij het Kadaster (eigendom en hypotheekinformatie). Dus van wie is het onderpand, rust er een hypotheek op het onderpand en hoe hoog is die inschrijving.
Er wordt geen andere hypotheekinformatie bij een geldnemer opgevraagd. Enkel als er dus bijzonderheden opspelen kan dit worden gevraagd, of komt dit later naar boven bij de notaris.
[..] Ik verwacht helaas dat je inderdaad naïef bent. De platformen vragen enkel toestemming bij de 1e hypotheekhouder via de notaris (is formeel verplicht).
Vooraf worden enkel de stukken opgevraagd bij het Kadaster (eigendom en hypotheekinformatie). Dus van wie is het onderpand, rust er een hypotheek op het onderpand en hoe hoog is die inschrijving.
Er wordt geen andere hypotheekinformatie bij een geldnemer opgevraagd. Enkel als er dus bijzonderheden opspelen kan dit worden gevraagd, of komt dit later naar boven bij de notaris.
Aan de andere kant, zolang de voorgestelde zekerheden worden gevestigd is er natuurlijk niks aan de hand. Misschien puur toeval bij GVE dat het nu kort achter elkaar een aantal keer misgaat.
Ihkv risicospreiding laat ik deze bij nader inzien lopen ; verraste mezelf hoeveel Opslagmannetjes en voor wat voor ¤ ik nog had. En deze lopen grotendeels tot mei 2028, verder tot op heden nooit geen problems met de Opslagboys.
Als bedankje voor de betrokkenheid biedt ik u als investeerder graag de volgende incentives:
Investeert u ¤ 1.000 of meer? Dan mag u eenmalig een orchidee ophalen op onze bedrijfslocatie in Ter Aar. Investeert u ¤ 2.500 of meer? Dan mag u eenmalig een orchidee naar keuze thuisbezorgd ontvangen. Investeert u ¤ 5.000 of meer? Dan ontvangt u een rondleiding op de orchidee tuin inclusief borrel en orchidee gift. Investeert u ¤ 10.000 of meer? Dan ontvangt u een jaarabonnement van 6x een orchidee thuisbezorgd.
[..] Ihkv risicospreiding laat ik deze bij nader inzien lopen ; verraste mezelf hoeveel Opslagmannetjes en voor wat voor ¤ ik nog had. En deze lopen grotendeels tot mei 2028, verder tot op heden nooit geen problems met de Opslagboys.
Ik ook rente is ook van 8% naar 7,5% gegaan, maar er zal genoeg belangstelling voor zijn.
[..] 1 orchidee ophalen. Nou ja, het is een incentive.
Het is in ieder geval 1 orchidee meer dan ik eerder bij een lening voor een orchidee kweker bij Collin kreeg (en die eerder dit jaar compleet afgelost is).
[..] ik moest er wel om lachen. Hij let wel op zijn centjes .
Precies, het gaat om het idee. Wie geïnteresseerd is kan er eens gaan kijken en krijgt iets mee. Verder heel goed dat er op de centjes gelet wordt. In een grijs verleden heb ik ook wel eens incentive voorbij zien komen waar het een hele dure grap ging worden. Dat is uiteindelijk ook niet goed. Dit is m.i. een mooie tussenweg.
[..] Ik verwacht helaas dat je inderdaad naïef bent. De platformen vragen enkel toestemming bij de 1e hypotheekhouder via de notaris (is formeel verplicht).
Ik blijf het wel wat vreemd vinden al heb ik zelf nooit navraag gedaan bij een platform welke info ze opvragen (jij wel als ik dat zo lees?). In veel (alle gevalideerde?) taxatierapporten zit een kopie van de transportakte dus zo heel vreemd is het niet als ze het wel zouden doen en het zou alle partijen een hoop gedoe kunnen besparen. Het zal vaak overbodig zijn, maar dat is een brandverzekering ook vrijwel altijd.
Het bedrijf is goedlopend. Echter de zekerheden zijn dat volgens mij niet. De LTV op het woonhuis is 190% van de verleende eerste hypotheek. Tenzij je naast de incentive nog veel meer orchideeën wilt hebben
[ Bericht 1% gewijzigd door Fredericm op 06-08-2025 22:38:25 ]
Rep*b*ic Dutch (2016), een bekende onder de oude forumleden betaald weer eens 7 termijnen bij GVE.
Een jaar na de vorige betaling op 6-8-24.
7 maanden uitbetalen houdt in dat 5 maanden aan kosten opgaan of dat hij natuurlijk niet heeft betaald Deze termijnen stonden voor maart-sep 2023. Dus daar zijn we nog wel druk mee tot na 2030.....
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 07-08-2025 00:51:50 ]
Kunnen er extra kosten in rekening gebracht worden aan investeerders? In geval van default en het stopzetten van betalingen aan investeerders zal Geldvoorelkaar.nl de doorloopfee Investeerder compenseren. Deze fee wordt niet teruggestort aan de investeerder, maar gebruikt voor het betalen van incassokosten, indien deze niet meer verhaald kunnen worden op de projecteigenaar. Investeerders zullen geen aanvullende kosten hoeven te betalen, en maximaal het restant van de openstaande vordering kunnen verliezen in geval default.
Wanneer een project in default raakt, zou dan de fee die nog niet betaald is door de investeerder wel of niet uit het betaalschema voor niet ontvangen termijnen moeten worden gehaald?
Bij gedeeltelijk verhaal blijft je de laatste tijd de fee betalen ondanks dat je pas een termijn uitgekeerd krijgt nadat de incassokosten zijn betaald.
Achterstallige rente wordt ook niet uitgekeerd bij GvE.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 07-08-2025 05:39:48 ]
Het betreft een 3-sterren crowdfundingproject voor Chez Nous Groningen. Op dit project wordt 9% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.
Vrijdag 22 september om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Was van ondernemers Family Groningen die recent gefinancierd was via HCN en wordt nu overgenomen door dochter+vriend.
_________
Even op de socials gekeken, 3 juli kvk ingeschreven want zouden de exploitatie van de onderneming al doen voor de overname. Vaak op vakantie geweest zelfs na de overname, vaak in Marbella te vinden. (zou familie of vrienden daar een plek hebben?) Zelfs nog een paar dagen geleden in Parijs. Sinds 7-9-23 ook nog even een andere auto gekocht...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je die niet had genomen en misschien de eigen Mercedes ging verkopen was er misschien niet eens een lening nodig gehad... eventueel icm de verkoop van wat andere designers spullen...
Lijkt zo een acceptabele oplossing voor alle betrokkenen.
Nieuwsgierig als ik ben ben ik wel heel benieuwd wat er onder aan de streep nu uitgekomen is
Goed om te lezen dat een aantal investeerders zich er in vast heeft gebeten en dit stelletje boefjes er niet zomaar mee weg zijn gekomen. Mooi dat het nu in alle redelijkheid voor beide partijen tot een einde is gekomen.
Op woensdag 6 augustus 2025 22:22 schreef Fredericm het volgende: Betreft bollen kwekerij en camping Uitgeest op Texel via Collin. Ik had hier in willen investeren. Na de opmerking van obli twijfel ik.
Linkje
SPOILER
Ik heb er ook nog eens even naar gekeken. Ik ben het met #Obli eens dat de schuldenlast hier, weliswaar met een positief EV, zeer hoog is en deze neemt met deze nieuwe lening alleen nog maar toe. Er is hier gedurende de looptijd 0 aflossing. Verder hoe zeker is de opbrengst uit de verkoop van de kwekerij de komende jaren? Daar staat tegenover dat de zekerheden ruim voldoende moeten zijn als het mis gaat maar de waardebepaling is door ons niet in te zien of op enige manier een beetje te controleren. Hoe makkelijk zal dit onderpand eventueel te verkopen zijn? Nu is het wel Texel dus gewild. Alles overziende had ik hier een brutorente van 9% meerop zijn plaats gevonden. Nu valt voor mij het kwartje naar niet meenemen.
Nu ontvangen we een stemmingsronde: "Na meerdere rechtszaken in Nederland stelde de rechter niet bevoegd te zijn om het persoonlijk faillissement van de heer Nieuwenhout uit te speken."
"Er is al vastgoed verkocht maar de opbrengst blijkt onvoldoende voor alle hypothecaire schulden. De heer Nieuwenhout zakt steeds dieper weg."
Er rust een 2e hypotheekrecht met een flinke overwaarde vanuit MAX Crowdfund (hoop ik althans) op het vastgoed. Hoe kan er dan vastgoed verkocht zijn, terwijl er een hypotheek op rust?
Zijn er meer mensen op dit forum die geïnvesteerd hebben in 1150797 Edw*n N*euwenho*t Immobilienverwaltung? Ik wil daar graag eens dieper op induiken en achterhalen wat de echte situatie is.
[..] Nu ontvangen we een stemmingsronde: "Na meerdere rechtszaken in Nederland stelde de rechter niet bevoegd te zijn om het persoonlijk faillissement van de heer Nieuwenhout uit te speken."
"Er is al vastgoed verkocht maar de opbrengst blijkt onvoldoende voor alle hypothecaire schulden. De heer Nieuwenhout zakt steeds dieper weg."
Snap het ook niet helemaal. Gelukkig zit ik er niet in. Veel succes met uitzoeken.
Er rust een 2e hypotheekrecht met een flinke overwaarde vanuit MAX Crowdfund (hoop ik althans) op het vastgoed. Hoe kan er dan vastgoed verkocht zijn, terwijl er een hypotheek op rust?
Zijn er meer mensen op dit forum die geïnvesteerd hebben in 1150797 Edw*n N*euwenho*t Immobilienverwaltung? Ik wil daar graag eens dieper op induiken en achterhalen wat de echte situatie is.
[..] Nu ontvangen we een stemmingsronde: "Na meerdere rechtszaken in Nederland stelde de rechter niet bevoegd te zijn om het persoonlijk faillissement van de heer Nieuwenhout uit te speken."
Ik zit hier ook in. De punten die je noemt zijn helaas illustratief voor hoe MCF werkt(e), de procedure is dat voor hoe het in Duitsland gaat i g v uitwinnen van zekerheden. Goed dat je er in wil duiken maar het gaat materieel niks opleveren
Op donderdag 7 augustus 2025 11:56 schreef Horsemen het volgende: Nieuwe lening via Collin met 1e hypotheek op nog te bouwen bedrijfsunit + dekkende 2e hypotheek op een woonhuis.
Op donderdag 7 augustus 2025 00:45 schreef zeeland6 het volgende: Rep*b*ic Dutch (2016), een bekende onder de oude forumleden betaald weer eens 7 termijnen bij GVE.
Een jaar na de vorige betaling op 6-8-24.
7 maanden uitbetalen houdt in dat 5 maanden aan kosten opgaan of dat hij natuurlijk niet heeft betaald Deze termijnen stonden voor maart-sep 2023. Dus daar zijn we nog wel druk mee tot na 2030.....
SPOILER
Of zo'n groot deel aan kosten opgaat weet ik niet al schat ik in dat ze aardig weten hoe ze met kosten moeten omgaan Misschien is er wel een betaalregeling afgesproken waarbij er slecht een beperkt (maand)bedrag is afgesproken. Ik heb bij GvE ook een project met betaalregeling, na ongeveer een jaar komt er nu een uitbetaling van 5 termijnen alleen geeft GvE geen inzage in de kosten en betaalafspraken etc., we moeten ze maar op hun "blauwe logo" vertrouwen. Overigens zijn ander partijen (zoals CCF) ook niet zo gul met verstrekken van detail informatie al heb ik daarvoor bij HCN wel betere ervaring.
Zo maar ff een OPM, viel mij hedenochtend op dat in het dashboard van CCF het bedrag van de te ontv aflossing al sinds een paar dagen (van vrijdag maar zker vanaf maandag) niet gewijzigd is, dit ondanks dagelijkse betalingen (aflossingen) . Of het bedrag van de overige bedragen muteert geen idee. Viel mij op omdat het bedrag vd te ontv aflossing een mooi rond bedrag is en dit er al een paar dagen staat.
Nu ff screenshotje gemaakt en volgen. Iemand verder ook opgevallen?
Op donderdag 7 augustus 2025 12:38 schreef peterc het volgende: Zo maar ff een OPM, viel mij hedenochtend op dat in het dashboard van CCF het bedrag van de te ontv aflossing al sinds een paar dagen (van vrijdag maar zker vanaf maandag) niet gewijzigd is, dit ondanks dagelijkse betalingen (aflossingen) . Of het bedrag van de overige bedragen muteert geen idee. Viel mij op omdat het bedrag vd te ontv aflossing een mooi rond bedrag is en dit er al een paar dagen staat.
Klopt, volgens mij staat het hele dashboard "Investeringsportefeuille" stil. Mijn investering in Len*ferink van deze week is bijvoorbeeld ook niet bijgewerkt bij de ingeschreven bedragen, terwijl er al wel meerdere nachten overheen zijn gegaan.
De betalingen blijven wel dagelijks binnenkomen en ook staan mijn nieuwe investeringen keurig onder het kopje "Investeringen", dus voorlopig maak ik me nergens zorgen om.
[..] Klopt, volgens mij staat het hele dashboard "Investeringsportefeuille" stil. Mijn investering in Len*ferink van deze week is bijvoorbeeld ook niet bijgewerkt bij de ingeschreven bedragen, terwijl er al wel meerdere nachten overheen zijn gegaan.
De betalingen blijven wel dagelijks binnenkomen en ook staan mijn nieuwe investeringen keurig onder het kopje "Investeringen", dus voorlopig maak ik me nergens zorgen om.
[..] Het is mij net wel gelukt. Maar het was slechts voor de helft toegewezen cf de mail.
Ja bij mij was ook slechts de helft toegewezen. Maar ik wil graag het dubbele investeren in deze propositie. Ik dacht als ik nu mijn automatische inschrijving verdubbel dan kan ik zelf beslissen.
[..] Ja bij mij was ook slechts de helft toegewezen. Maar ik wil graag het dubbele investeren in deze propositie. Ik dacht als ik nu mijn automatische inschrijving verdubbel dan kan ik zelf beslissen.
Bedoel je of je na het bevestigen van je automatisch investeren een uur voor livegang behalve verhogen ook nog kan verlagen? Dan is het antwoord Nee, je kunt dan alleen verhogen. Ik heb daar onlangs nog naar gekeken, ook vanwege het voor 50% toekennen bij lagere leningbedragen.. Het dropdown menu begint dan bij je ingestelde bedrag, je kunt dan niet een lager bedrag kiezen, alleen hoger..
Maar afgezien daarvan, wanneer je nu je automatisch investeren verhoogd geldt dit niet voor het huidige project maar pas voor een volgend project. Nu kun je alleen bevestigen voor 50% en een uur voor livegang verhogen wanneer er nog genoeg ruimte is.
[ Bericht 11% gewijzigd door Soulfreak op 07-08-2025 13:16:13 ]
FF gecheckt net. Bij mij zijn de bedragen in de app & de website dashboard hetzelfde en dus is in ieder geval het openstaand invest bedrag al zeker een dag of 4 niet gewijzigd . De rest werkt OKE, maar ergens toch een hick-upje.
[..] FF gecheckt net. Bij mij zijn de bedragen in de app & de website dashboard hetzelfde en dus is in ieder geval het openstaand invest bedrag al zeker een dag of 4 niet gewijzigd . De rest werkt OKE, maar ergens toch een hick-upje.
FF aan de bak CCF ICT
Het was mij nog niet opgevallen, maar als ik nu dat bedrag in mijn dasboard vergelijk met een dowload vanuit Investeringen → Ontvangsten en daar kolom Openstaand dan is het verschil precies het bedrag aan aflossingen vanaf 4 augustus.
[..] Bedoel je of je na het bevestigen van je automatisch investeren een uur voor livegang behalve verhogen ook nog kan verlagen? Dan is het antwoord Nee, je kunt dan alleen verhogen. Ik heb daar onlangs nog naar gekeken, ook vanwege het voor 50% toekennen bij lagere leningbedragen.. Het dropdown menu begint dan bij je ingestelde bedrag, je kunt dan niet een lager bedrag kiezen, alleen hoger..
Maar afgezien daarvan, wanneer je nu je automatisch investeren verhoogd geldt dit niet voor het huidige project maar pas voor een volgend project. Nu kun je alleen bevestigen voor 50% en een uur voor livegang verhogen wanneer er nog genoeg ruimte is.
Nee dat bedoel ik niet. Stel ik heb automatisch investeren op 1000 euro ingesteld. Kan ik zelf dan als er 1000 euro wordt toegewezen ook voor de helft dus 500 bevestigen of is het 1000 euro of niets.
Ik zat (door terug lezen van wat oude topics) even te kijken naar het woonhuis van Claess*n V.O.F. (Collin 00048751). Die hadden een bungalow gekocht in Burgh-Haamstede, dat is geen bungalow meer, daar zit nu een etage met schuin pannendak op, plus er is een stukkie aangebouwd. De waarde van dat huisje zal dus lekker verhoogd zijn. Goed bezig. https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D Foto is van april dit jaar, intussen zullen ze het verder afgebouwd hebben.
[..] Nee dat bedoel ik niet. Stel ik heb automatisch investeren op 1000 euro ingesteld. Kan ik zelf dan als er 1000 euro wordt toegewezen ook voor de helft dus 500 bevestigen of is het 1000 euro of niets.
Je kunt je ingestelde bedrag niet voor een lager bedrag bevestigen, alleen voor je ingestelde bedrag.
Dus als je het hebt ingesteld op ¤1000 en het wordt voor 100% toegewezen kun je alleen bevestigen voor ¤1000. Daarna kun je een uur voor livegang nog wel je bedrag verhogen, maar niet meer verlagen. Wordt het voor 50% toegewezen kun je alleen bevestigen voor ¤500 en een uur voor livegang verhogen naar je ingestelde ¤1000.
Wat jij wil is denk ik hetzelfde als wat ik wilde. Omdat er toch al een paar keer bij projecten die ik mee wilde nemen maar 50% werd toegekend zat ik er over te denken om mijn bedrag bij de instelling te verdubbelen zodat ik bij 50% toewijzigng gewoon het bedrag kreeg toegewezen wat ik eigenlijk wilde. En bij 100% toewijziging zou ik dan mijn toegezegde bedrag kunnen verlagen naar de helft, maar dat laatste lukt dus niet.
[..] Je kunt je ingestelde bedrag niet voor een lager bedrag bevestigen, alleen voor je ingestelde bedrag.
Dus als je het hebt ingesteld op ¤1000 en het wordt voor 100% toegewezen kun je alleen bevestigen voor ¤1000. Daarna kun je een uur voor livegang nog wel je bedrag verhogen, maar niet meer verlagen. Wordt het voor 50% toegewezen kun je alleen bevestigen voor ¤500 en een uur voor livegang verhogen naar je ingestelde ¤1000.
Wat jij wil is denk ik hetzelfde als wat ik wilde. Omdat er toch al een paar keer bij projecten die ik mee wilde nemen maar 50% werd toegekend zat ik er over te denken om mijn bedrag bij de instelling te verdubbelen zodat ik bij 50% toewijzigng gewoon het bedrag kreeg toegewezen wat ik eigenlijk wilde. En bij 100% toewijziging zou ik dan mijn toegezegde bedrag kunnen verlagen naar de helft, maar dat laatste lukt dus niet.
Dat is precies wat ik op het oog had te doen. Dus helaas gaat die vlieger niet op.
Op donderdag 7 augustus 2025 11:56 schreef Horsemen het volgende: Nieuwe lening via Collin met 1e hypotheek op nog te bouwen bedrijfsunit + dekkende 2e hypotheek op een woonhuis.
Helaas binnen een half jaar al een algehele vervroegde aflossing. Gelukkig wel met 6 maanden compensatierente.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelijk maar, met een extra verhoging, doorrollen naar KP montage.
Op donderdag 7 augustus 2025 16:37 schreef Horsemen het volgende: Helaas binnen een half jaar al een algehele vervroegde aflossing. Gelukkig wel met 6 maanden compensatierente.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelijk maar, met een extra verhoging, doorrollen naar KP montage.
Geld moet (door)rollen idd
Ik heb de opbrengst van ome Valentino (3 hele centen) ook maar meegenomen.
Ik heb de opbrengst van ome Valentino (3 hele centen) ook maar meegenomen.
Wel ja, drie hele centen 🥳 Hier alleen afgeboekt en niks meer bijgeschreven 😬
Nou ja, bij de projecten die ik met name bij SiG (alles terug inclusief alle rente) en eentje bij Collin (inleg terug + een beetje rente) onder aan de streep tevreden
[..] Dat is precies wat ik op het oog had te doen. Dus helaas gaat die vlieger niet op.
Je zou een tweede account aan kunnen maken met daarin een ander auto-invest-bedrag. Is wat lastiger voor de administratie, maar lost je probleem wel op.
[..] Je zou een tweede account aan kunnen maken met daarin een ander auto-invest-bedrag. Is wat lastiger voor de administratie, maar lost je probleem wel op.
Zelf accepteer ik maar dat bij projecten met een lager leningbedrag er maar 50% wordt toegekend. Wanneer ik zo'n project mee wil nemen wacht ik tot de ochtend van de livegang en kijk tussen 10 en 11 uur hoeveel er dan nog open staat. Staat er dan nog best wel een flink bedrag open, dan bevestig ik mijn automatisch investeren en ga om 11 uur klaar zitten om op te hogen. Staat er nog maar een klein bedrag open of is die intussen al vol, dan is het jammer en wacht ik op een volgend project.
Kunnen er extra kosten in rekening gebracht worden aan investeerders? In geval van default en het stopzetten van betalingen aan investeerders zal Geldvoorelkaar.nl de doorloopfee Investeerder compenseren. Deze fee wordt niet teruggestort aan de investeerder, maar gebruikt voor het betalen van incassokosten, indien deze niet meer verhaald kunnen worden op de projecteigenaar. Investeerders zullen geen aanvullende kosten hoeven te betalen, en maximaal het restant van de openstaande vordering kunnen verliezen in geval default.
Wanneer een project in default raakt, zou dan de fee die nog niet betaald is door de investeerder wel of niet uit het betaalschema voor niet ontvangen termijnen moeten worden gehaald?
Bij gedeeltelijk verhaal blijft je de laatste tijd de fee betalen ondanks dat je pas een termijn uitgekeerd krijgt nadat de incassokosten zijn betaald.
Op donderdag 7 augustus 2025 12:38 schreef peterc het volgende: Zo maar ff een OPM, viel mij hedenochtend op dat in het dashboard van CCF het bedrag van de te ontv aflossing al sinds een paar dagen (van vrijdag maar zker vanaf maandag) niet gewijzigd is, dit ondanks dagelijkse betalingen (aflossingen) . Of het bedrag van de overige bedragen muteert geen idee. Viel mij op omdat het bedrag vd te ontv aflossing een mooi rond bedrag is en dit er al een paar dagen staat.
Als het goed is dan is het morgen opgelost en staat alles weer goed.
Het gaat maar om een klein bedrag maar toch irriteert deze me.
Er wordt bij inwinning van de enige zekerheid 4K ingehouden terwijl er nog 3K van de lening openstaat. Dus alleen maar om nog wat meer van de achterstallige rente terug te krijgen waarvan je weet dat de kans nihil is. Als je dit voorlegt aan de investeerders had iedereen volgens mij gewoon voor directe uitbetaling gekozen.
Nieuw Belgisch HcN project maar gewoon via de Nederlandse site:
quote:
Er is een nieuw project in de 48-uurs preview fase geplaatst.
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Keyserlei Antwerpen. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt.
Maandag 11 augustus om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Op vrijdag 8 augustus 2025 11:51 schreef polquito1971 het volgende: Er wordt bij inwinning van de enige zekerheid 4K ingehouden terwijl er nog 3K van de lening openstaat. Dus alleen maar om nog wat meer van de achterstallige rente terug te krijgen waarvan je weet dat de kans nihil is. Als je dit voorlegt aan de investeerders had iedereen volgens mij gewoon voor directe uitbetaling gekozen.
Maar mogelijk waren er ook nog wat achterstanden bij de kosten aan de ccf, kan dus best zijn dat geheel aan schuld van geldnemers richting ccf hoger was dan alleen die 3k, maar vanuit geldgever positie lijkt het een wat vreemde situatie die zo ontstaat. Om die reden ben en blijf ik van mening dat het geheel aan kosten en opbrengsten bij een recovery inzichtelijk gemaakt moet worden, dat doet een curator ook (ook al hebben we denk ik hier allemaal wel een mening over het aandeel dat de curator pakt )
Wellicht omdat de leningnemer (de oprichter van WTG) in Nederland gevestigd is. Eerder werd al een vestiging in Barcelona gefinancieerd met Nederlandse leningnemers.
Maar er staat ook dat een deel wordt gefinancierd via het Belgische platform.
[ Bericht 6% gewijzigd door Soulfreak op 08-08-2025 12:43:23 ]
[..] Maar mogelijk waren er ook nog wat achterstanden bij de kosten aan de ccf, kan dus best zijn dat geheel aan schuld van geldnemers richting ccf hoger was dan alleen die 3k, maar vanuit geldgever positie lijkt het een wat vreemde situatie die zo ontstaat. Om die reden ben en blijf ik van mening dat het geheel aan kosten en opbrengsten bij een recovery inzichtelijk gemaakt moet worden, dat doet een curator ook (ook al hebben we denk ik hier allemaal wel een mening over het aandeel dat de curator pakt )
Dan moeten ze iets aan hun communicatie doen: "Het restant reserveren wij voor nog te maken incassokosten." Maar mee eens, dat er meer transparantie moet zijn. En ook helderheid over de afhandeling als er meerdere leningen leunen op dezelfde zekerheid.
Op vrijdag 8 augustus 2025 11:19 schreef KrekelJapie het volgende: iemand een idee? [..] Wanneer een project in default raakt, zou dan de fee die nog niet betaald is door de investeerder wel of niet uit het betaalschema voor niet ontvangen termijnen moeten worden gehaald?
[/quote] Niet echt, behalve dan dat je het naar mijn mening op verschillende manier kunt uitleggen, het niet compleet is en naar mijn idee strijdig is met een bepaling 20.9 uit de AV. Daarin staat "In het geval de kosten het maximum van de door de Investeerder betaalde doorloopfee overstijgen, dan komen deze meerdere kosten voor rekening van de Investeerder.". En als het er echt op aankomt zullen de AV boven een Q&A gaan verwacht ik, tenzij de kaart van kwestbare inevsteerder kan worden gespeeld.
Ik heb een project waar al heel lang zo nu en dan wat recovery loskomt uit een betaalingsegeling en daar worden de termijnen gewoon volgens het originele betaalschema doorlopen inclusief de periodiek kosten inhouding, mogelijk zijn die kosten niet voldoende voor de totale incassokosten?
Ik heb hier in het verre verleden bij een van de vorige versies van de AV al eens vragen hierover gesteld maar nooit echt een inhoudelijk antwoord gekregen, behalve dan dat het allemaal niet zo'n vaart zou gaan lopen. Mijn reactie was toen: haal die passage dan gewoon weg uit de AV wat ze niet hebben gedaan.
Waarom ligt mijn "huidige accountwaarde" bij Lendahand (veel) hoger dan de uitstaande hoofdsom + te ontvangen rente?
Op vrijdag 8 augustus 2025 11:19 schreef KrekelJapie het volgende: iemand een idee? [..] Wanneer een project in default raakt, zou dan de fee die nog niet betaald is door de investeerder wel of niet uit het betaalschema voor niet ontvangen termijnen moeten worden gehaald?
Het is zeker niet duidelijk geformuleerd en kan dus voor discussie zorgen.
Ik weet wel hoe het indertijd de bedoeling is geweest door de toenmalige directie.
Er zou bij een default (als alles zou zijn afgewikkeld en er geen geld meer te verwachten zou zijn) van een project geen fee worden ingehouden over dit project. Deze kosten zouden niet worden terugbetaald maar worden gebruikt om de reeds gemaakte incassokosten (al dan niet gedeeltelijk) te compenseren. In nagenoeg al deze situaties zullen de gemaakte kosten hoger zijn dan de niet te berekenen fee. Mochten de incassokosten hoger zijn dan de niet in rekening gebrachte fee dan zou GvE deze kosten voor haar rekening nemen. Er is hierbij nooit gesproken over de periode dat het project in de default periode zit maar nog niet is afgewikkeld. M.i. kunnen ze de fee dus in het betaalschema laten staan zoals ze dat nu doen als het uiteindelijk, aan het einde, maar op de juiste manier afgewikkeld gaat worden.
Inmiddels is de hele toenmalige directie (en het bijbehorende geheugen) weg inclusief het hoofd van de afdeling Risk & intensief beheer die ook bij deze gesprekken aanwezig is geweest. Dus tja, vul het zelf maar in…
In de winkel zit de bakker die de dochter in beheer heeft/krijgt. De kantoorruimte komt medio dit jaar of medio volgend jaar leeg en willen ze transformeren naar twee appartementen voor de verhuur. Op zich een prima idee en als ik naar de buurt kijk dan past dat wel. De vergunningen zullen ze echter nog wel moeten regelen lijkt mij wat een risico kan zijn voor deze mensen. Daarnaast bijzonder om nu al het geld op te halen en rente te gaan betalen terwijl het vermoedelijk nog een jaartje gaat duren eer ze aan de gang kunnen. De zekerheden lijken mij, ook in de huidige staat, ruim voldoende. Rentevergoeding weer krapjes.
Zelf denk ik aan maximaal voor mijn basisbedrag meenemen maar ben ook wel benieuw naar jullie reactie.
Op vrijdag 8 augustus 2025 14:26 schreef Horsemen het volgende: Nieuw project via Collin met een 2e hypotheek op pand met hierin 2 woningen, winkel en een kantoorruimte
Daarnaast bijzonder om nu al het geld op te halen en rente te gaan betalen terwijl het vermoedelijk nog een jaartje gaat duren eer ze aan de gang kunnen. De zekerheden lijken mij, ook in de huidige staat, ruim voldoende. Rentevergoeding weer krapjes.
Zeker bijzonder omdat de huidige lening van 5,5% rente nog loopt tot 2027. Dan kan je wel even wachten of de huurder verlengd voordat je extra geld en hogere rente gaat betalen. Verder wel in orde voor basisbedrag.
Op vrijdag 8 augustus 2025 14:26 schreef Horsemen het volgende: Nieuw project via Collin met een 2e hypotheek op pand met hierin 2 woningen, winkel en een kantoorruimte:
S. Holthuis en G. Holthuis-Dam ¤ 200.000 | 7,0 % rente | 60 maanden
In de winkel zit de bakker die de dochter in beheer heeft/krijgt. De kantoorruimte komt medio dit jaar of medio volgend jaar leeg en willen ze transformeren naar twee appartementen voor de verhuur. Op zich een prima idee en als ik naar de buurt kijk dan past dat wel. De vergunningen zullen ze echter nog wel moeten regelen lijkt mij wat een risico kan zijn voor deze mensen. Daarnaast bijzonder om nu al het geld op te halen en rente te gaan betalen terwijl het vermoedelijk nog een jaartje gaat duren eer ze aan de gang kunnen. De zekerheden lijken mij, ook in de huidige staat, ruim voldoende. Rentevergoeding weer krapjes.
Zelf denk ik aan maximaal voor mijn basisbedrag meenemen maar ben ook wel benieuw naar jullie reactie.
Restaurant in Amsterdam ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het nog te openen restaurant in Gouda is ook nog steeds on hold, loopt nu 2 termijnen achter. Dan zal de andere lening voor de delivery die op de 17e moet betalen waarschijnlijk ook wel volgen.
Ik krijg er zo steeds minder vertrouwen in dat het nog goed komt
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het nog te openen restaurant in Gouda is ook nog steeds on hold, loopt nu 2 termijnen achter. Dan zal de andere lening voor de delivery die op de 17e moet betalen waarschijnlijk ook wel volgen.
Ik krijg er zo steeds minder vertrouwen in dat het nog goed komt
Ik ben er ook wat minder gerust op. Volgens mij zit ik in al zijn restaurant (te) ruim. Dus misschien kan er hier weer een update door @Mohamed91Spices gegeven worden.
Is er iemand die inhoudelijk een reactie/mening kan geven over deze pitch? Ik ben zelf niet thuis in de scheepvaart waardoor ik niet direct kan bepalen of ik deze mee wil nemen.
Op vrijdag 8 augustus 2025 21:00 schreef escortmk2 het volgende: Voor het Indiase restaurant met HCN-nummer 712 is op 23 juli wel weer de reguliere aflossing gedaan, na twee ingelaste periodes met alleen rente.
De ondernemer lijkt dus van goede wil, hoop dat hij hier uit komt.
De vraag is nu alleen of deze in augustus ook betaald gaat worden. De 2 leningen die vandaag on hold zijn gezet werden na de twee periodes zonder aflossing ook betaald begin juli.
Ik twijfel niet aan de goede wil van de ondernemer, maar ook met goede wil kan een bedrijf kopje onder gaan. Laten we hopen voor zowel ondernemer als de investeerders dat dat niet gebeurt.
Op vrijdag 8 augustus 2025 21:00 schreef escortmk2 het volgende: Voor het Indiase restaurant met HCN-nummer 712 is op 23 juli wel weer de reguliere aflossing gedaan, na twee ingelaste periodes met alleen rente.
De ondernemer lijkt dus van goede wil, hoop dat hij hier uit komt.
Tja wat zal ik zeggen als een bedrijf in serieuze liquiditeitsproblemen zit is twee maanden aflossing overslaan vermoedelijk niet genoeg om de boel weer op orde te krijgen. Ik kan natuurlijk niet in de boeken kijken maar waarschijnlijk is het beter om een wat langere periode met alleen rente betalingen toe te staan zodat hij de boel echt op de rit kan krijgen. De boel laten ploffen door de lening nu op te eisen zal zeker niet helpen om je geld terug te zien.
[..] Is er iemand die inhoudelijk een reactie/mening kan geven over deze pitch? Ik ben zelf niet thuis in de scheepvaart waardoor ik niet direct kan bepalen of ik deze mee wil nemen.
Even vluchtig naar gekeken: Deze projectie is marktconform: ter vergelijking bedraagt de Toepfer Multipurpose Index EUR 11.850,= per dag voor vergelijkbare tonnage (juni 2025)
Toepfer Transport’s monthly multipurpose rate index has continued to hold firm. The analyst’s average daily time charter rate for a 12,500 dwt/F-type heavy lift vessel
Oftewel er wordt een vergelijking gemaakt met een index voor schepen die een stuk groter is dan deze(sterker nog de grote van dit schip wordt niet eens genoemd in de pitch als ik het zo snel bekijk, maar goed zij is 8,500 dwt) . Maar met de afslag die genomen wordt kan je dat nog een beetje onderbouwen echter betreft de index voor andere schepen.
An "F-type" heavy-lift vessel is a type of specialized cargo ship designed to transport extremely heavy and oversized loads. These vessels are equipped with powerful cranes and other specialized equipment to handle large, bulky items that cannot be transported by standard cargo ships. Specifically, the "F-type" likely refers to a specific class or design within the broader category of heavy-lift vessels, possibly associated with a particular shipping company or shipyard
Terwijl dit schip gebouwd specifiek is gebouwd voor het vervoer van lichte bulkgoederen. Ik denk dat de omzetcijfer gebaseerd is op het moment dat de markt wat hoger lag en men de keuze heeft gemaakt om te gaan bouwen. En dat zal ongetwijfeld zo'n 1/2 geleden zijn geweest. Aangezien de markt zoals ik het begreep aardig was ingestort. Dit is vermoedelijk al wel goed te merken op de spot contracten en bij de verlengingen van de CoA/TC contracten.
Het feit dat men ook niet alle rente maandelijks kan betalen zegt dan ook al wel genoeg. De ABN zal vermoedelijk ergens rond de 3.5/4% zitten qua rente.
[..] Zeker bijzonder omdat de huidige lening van 5,5% rente nog loopt tot 2027. Dan kan je wel even wachten of de huurder verlengd voordat je extra geld en hogere rente gaat betalen. Verder wel in orde voor basisbedrag.
In feite is er een staking van de onderneming, de exploitatie van de bakkerij gaat over naar de dochter, dus dat maakt een herfinanciering noodzakelijk. De ouders gaan het onroerend goed exploiteren (dat deden ze al, maar nu zonder de bakkerij activiteit).
Er is altijd keurig betaald.
De oude lening was trouwens met 5,0%, dus met 7% krijgen we royaal meer, al gaat de winst grotendeels weer verloren doordat de nieuwe een Directlening is. Rust in de porto is me net even iets liever dan het onderste uit de kan , dus ga hem zeker meenemen.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 09-08-2025 10:46:52 ]
[..] In feite is er een staking van de onderneming, de exploitatie van de bakkerij gaat over naar de dochter, dus dat maakt een herfinanciering noodzakelijk. De ouders gaan het onroerend goed exploiteren (dat deden ze al, maar nu zonder de bakkerij activiteit).
De vorige lening was ook al een herfinanciering. Het geeft de indruk dat als het geld op is ze opnieuw geld lenen met een flinke som extra, maar misschien hebben ze in de loop der tijd meer vertrouwen gekregen en durven ze nu meer te investeren. De bakkerijwinkel is maar 3 ochtenden per week open (of 5, de website spreekt zichzelf tegen), dus de bakkerij zal het vooral van B2B moeten hebben. De Harkema heeft nog steeds wel een naam laag te houden hier in de regio, maar dat is een beetje flauw.
quote:
Pedagoog Langeveld in 1952 (bron: wikipedia): Harkema is een berucht dorp; berucht door de vroegere ruwe heidebevolking, waar vechtpartijen schering en inslag waren. Nog altijd is de bevolking opvliegend, om een kleinigheid wordt het mes uit de zak getrokken. De Harkieten zijn allemaal familie. Door inteelt is het percentage geestelijk abnormalen groot. Ook de drankzucht zal daaraan niet vreemd zijn. Fietst men door Harkema, dan kan men aan vele schoolkinderen zien, dat ze er niet helder van geest uitzien. Het intelligentiepeil op de openbare school is ontstellend laag.
[..] De vorige lening was ook al een herfinanciering. Het geeft de indruk dat als het geld op is ze opnieuw geld lenen met een flinke som extra, maar misschien hebben ze in de loop der tijd meer vertrouwen gekregen en durven ze nu meer te investeren. De bakkerijwinkel is maar 3 ochtenden per week open (of 5, de website spreekt zichzelf tegen), dus de bakkerij zal het vooral van B2B moeten hebben. De Harkema heeft nog steeds wel een naam laag te houden hier in de regio, maar dat is een beetje flauw. [..]
Er waren vroeger wel meer dorpen, bijvoorbeeld in de grensstreek, die afgelegen lagen en waarvan de bewoners geld verdienden met smokkel en andere marginale activiteiten. Geld wat in de jaren '30 weer verdampte toen de mark niets meer waard was. Enfin daar merk je tegenwoordig weinig meer van, als je beroerde woonomgevingen zoekt kun je beter in bepaalde delen van de Randstad gaan kijken en zelfs daar is een economie waar gewoon geld verdiend wordt en het vastgoed waarde heeft.