SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 27 juli 2025 11:36 schreef InVestEerder het volgende:
Het aantal probleemgevallen bij CCF lijkt toe te nemen. Het is nooit verstandig om af te gaan op onderbuikgevoelens. Daarom maar eens in de door CCF gepubliceerde statistieken gedoken. In mijn beleving zijn de percentages en absolute bedragen iets minder relevant voor de afdeling Beheer. Het gaat, denk ik, primair om het aantal projecten dat zij moeten zien te repareren. (immers, het maakt bijvoorbeeld qua 'workload' niet veel uit of je een huis van 3 ton moet verkopen of eentje van 1,3mio).
Ik heb, vrij willekeurig, een periode van 1,5 jaar gepakt om te vergelijken.
De harde cijfers bevestigen (helaas) mijn onderbuikgevoel: een toename van het aantal probleemprojecten met 72%.
Die kan en mag ik eigenlijk niet negeren, maar ik heb .geen goede alternatievenDank voor het overzicht en terecht dat je dit noemt en mi gaan we een onrustige periode in voor zover we er al niet inzitten, wel een paar punten die je wel moet meewegen;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- Collin is wel gegroeid de afgelopen 1,5 jaar dus ook logisch dat de aantallen ook groeien
- de procentuele groeit zit mn de twee middelste achterstanden, bij de korte juist een daling
- de verslechtering is ook in bredere zin te zien kijk bv naar het aantal faillissementen maar mn bedrijfsbeëindigingen. Bij die laatste zitten veel niet vrijwillige beëindigingen.
- bedrijven met ( corona) schulden die nu de ,economische ,wind wat tegen zit die in de problemen komen nemen toe
Ook nav de andere opmerkingen;quote:Op vrijdag 25 juli 2025 14:42 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een woon/bedrijfspand:
Hunting Grondverzet en Verhuur
¤ 621.000 | 8,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/hunting-grondverzet-en-verhuur/
De woning ziet er op zich wel aardig uit echter de ligging is op een industrieterrein. De woning stond al lang te koop, minimaal 1 jaar dus als het tegen zit voor de ondernemer dan zal het verkopen van het onderpand lang duren en er is een grote kans dat het niet voldoende is om de gehele lening terug te betalen. De rente is met het huidige risico ook aan de krappe kant maar ik denk er wel aan om hem voor mijn basisbedrag mee te nemen.
https://www.vindmakelaardij.nl/aanbod/de-oude-molen-14-overloon/
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
WOZ waarde:
01-01-2024 601.000 euro
01-01-2023 606.000 euro
01-01-2022 584.000 euro
01-01-2021 490.000 euro
01-01-2020 438.000 euro
01-01-2019 433.000 euro
01-01-2018 410.000 euro
01-01-2017 397.000 euro
01-01-2016 350.000 euro
01-01-2015 314.000 euro
01-01-2014 300.000 euro
Is de afdeling bijzonder beheer even hard meegegroeid? Dat lijkt me tot op zekere hoogte wel noodzakelijk maar kost natuurlijk ook weer wel meer geld in absolute zin. Percentages zijn alleen voor de rendementen interessant, de aantallen als het aankomt op individuele recovery want elk project heeft hierbij aandacht nodig en dat is in de basis gelijk ongeacht de grote van het project. Het verkopen van 20 objecten uit 1 project zal wel veel meer tijd kosten dan slechts 1 object, maar de veranderende impact van echt grote projecten zal beperkt zijn. De projecten die in de eerste fase van achterstand zitten zullen ook relatief weinig handelingen vragen, juist projecten in de derde en vierde groep vragen extra tijd wegens executie lijkt me en juist die zijn in aantal fors gegroeid. Dat zien we naar mijn idee hier dus ook terug in het gevoel, de impact op de renementcijfers zullen nu nog wel meevallen.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:46 schreef ML45 het volgende:
- Collin is wel gegroeid de afgelopen 1,5 jaar dus ook logisch dat de aantallen ook groeien
Hij heeft ook bij GVE problemen bij het project herfinancieren van een pand in Rdam.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:45 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Zelf zit ik dan weer niet in D&D maar wel in een paar andere projecten van de ondernemer. Zelf zou ik er voor kiezen om het pand voor een iets langere tijd uitstel te geven. Dat project heeft namelijk de laagste rente, de vraag is alleen of de beperktere aflossing die daar plaats vind ten opzichte van de overige projecten genoeg ruimte geeft om de rest wel te kunnen aflossen.
Denk dat de LTV van het project met pand inmiddels door de aflossing ook wel goed te noemen is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het aantal probleemgevallen ten opzichte van het aantal lopende projecten interessanter, dat geeft aan hoe "gezond" de portefeille is. De afdeling speciaal beheer kan gewoon meegroeien met het bedrijf, zolang de kosten in verhouding blijven tot de opbrengst.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:36 schreef InVestEerder het volgende:
Het aantal probleemgevallen bij CCF lijkt toe te nemen. Het is nooit verstandig om af te gaan op onderbuikgevoelens. Daarom maar eens in de door CCF gepubliceerde statistieken gedoken. In mijn beleving zijn de percentages en absolute bedragen iets minder relevant voor de afdeling Beheer. Het gaat, denk ik, primair om het aantal projecten dat zij moeten zien te repareren. (immers, het maakt bijvoorbeeld qua 'workload' niet veel uit of je een huis van 3 ton moet verkopen of eentje van 1,3mio).
Ik heb, vrij willekeurig, een periode van 1,5 jaar gepakt om te vergelijken.
De harde cijfers bevestigen (helaas) mijn onderbuikgevoel: een toename van het aantal probleemprojecten met 72%.
Die kan en mag ik eigenlijk niet negeren, maar ik heb .geen goede alternatieven
Ik denk juist dat er bij projecten uit de eerste fase relatief veel handelingen zijn en bij de overige juist minder omdat in na de eerste fase vooral de deurwaarder er mee bezig is. Qua kosten denk ik dat de afdeling beheer rustig kan meegroeien aangezien Collin best flinke kosten in rekening brengt als er achterstanden ontstaan.quote:Op zondag 27 juli 2025 12:13 schreef tnhb het volgende:
[..]
Is de afdeling bijzonder beheer even hard meegegroeid? Dat lijkt me tot op zekere hoogte wel noodzakelijk maar kost natuurlijk ook weer wel meer geld in absolute zin. Percentages zijn alleen voor de rendementen interessant, de aantallen als het aankomt op individuele recovery want elk project heeft hierbij aandacht nodig en dat is in de basis gelijk ongeacht de grote van het project. Het verkopen van 20 objecten uit 1 project zal wel veel meer tijd kosten dan slechts 1 object, maar de veranderende impact van echt grote projecten zal beperkt zijn. De projecten die in de eerste fase van achterstand zitten zullen ook relatief weinig handelingen vragen, juist projecten in de derde en vierde groep vragen extra tijd wegens executie lijkt me en juist die zijn in aantal fors gegroeid. Dat zien we naar mijn idee hier dus ook terug in het gevoel, de impact op de renementcijfers zullen nu nog wel meevallen.
Een vraagje van een onervaren investeerder die na een jaar gelukkig nog geen achterstanden heeft. Als er een achterstand is en uiteindelijk worden de zekerheden ingewonnen. Krijgen we dan ook de achterstallige rente als er voldoende geld beschikbaar is.quote:Op zondag 27 juli 2025 15:27 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik denk juist dat er bij projecten uit de eerste fase relatief veel handelingen zijn en bij de overige juist minder omdat in na de eerste fase vooral de deurwaarder er mee bezig is. Qua kosten denk ik dat de afdeling beheer rustig kan meegroeien aangezien Collin best flinke kosten in rekening brengt als er achterstanden ontstaan.
Zou wel moeten, maar gebeurd meestal niet. Vaak enkel de vooraf afgesproken rente.quote:Op zondag 27 juli 2025 19:30 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Een vraagje van een onervaren investeerder die na een jaar gelukkig nog geen achterstanden heeft. Als er een achterstand is en uiteindelijk worden de zekerheden ingewonnen. Krijgen we dan ook de achterstallige rente als er voldoende geld beschikbaar is.
Eens met de opmerking dat hoeveelheid probleemgevallen op zichzelf niet genoeg informatie geeft over of het beter of slechter gaat. Dus fijn dat je het aantal lopende projecten ook bij hebt opgezocht. Dan vind ik de stijging bij Collin wel alsnog zeer groot, want het gaat om een toename van bijna 50% tov eind 2023.quote:Op zondag 27 juli 2025 13:29 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Dec '23: 2227 verstrekt - 880 afgelost = 1347 lopende projecten
71 probleemgevallen / 1347 = 5.3 %
Jun '25: 2977-1383=1594
122/1594 = 7.7%
Als er genoeg opbrengst is om uit te betalen dan wordt de achterstallige rente gewoon aan investeerders uitbetaald. Je ontvangt dus niet enkel de aflossing maar ook alle gemiste termijnen aan rente. In praktijk komt het helaas vaker voor dat de zekerheden niet het volledige bedrag dekken, dus dan wordt er slechts gedeeltelijk afgelost en helemaal geen rente uitbetaald.quote:Op zondag 27 juli 2025 19:30 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Een vraagje van een onervaren investeerder die na een jaar gelukkig nog geen achterstanden heeft. Als er een achterstand is en uiteindelijk worden de zekerheden ingewonnen. Krijgen we dan ook de achterstallige rente als er voldoende geld beschikbaar is.
Ik vind de omzet voor dit type bedrijf eerlijk gezegd nogal teleurstellend, en de afgelopen jaren 2023+2024 heeft hij een negatieve cash-flow gehad waardoor zijn werkkapitaal is gedaald, normaliter. Het bedrijf draait m.i. vooral op de inzet van zijn eigen uren, wat hem kwetsbaar maakt bij ziekte e.d. Erg veel machines lijkt hij niet te hebben.quote:Op zondag 27 juli 2025 12:12 schreef ML45 het volgende:
[..]
Ook nav de andere opmerkingen;
- de woning en de bedrijfshal vormen hier nagenoeg een eenheid zodat het risico van losse verkoop gering is.
- het bedrijf werkt oa in Nijmegen en de afstand van Winssen waar ze nu zitten en Overloon waar dit pand is is ongeveer even ver
- de GWW sector kenmerkt zich door ook werk iets verder weg te hebben
- het bedrijf laat een mi mooie omzet zien, de winst is laag maar geeft wel ruimte.
- door de beperkte aflossing daalt ook het risico
- risico's voor een ander gebruik( bv wietplantage) is er altijd, maar hier mi geringer doordat er een bestaand bedrijf in komt.
Overweeg hem mee te nemen.
Zie wel veel "als". Als het wat tegen zit gaat het GOED Fout.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin:
Buitenplaats Verder Weg Vastgoed B.V.
¤ 1.500.000 | 9,0 % rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfu(...)er-weg-vastgoed-b-v/
Hij staat nu open.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 14:42 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een woon/bedrijfspand:
Hunting Grondverzet en Verhuur
¤ 621.000 | 8,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/hunting-grondverzet-en-verhuur/
De woning ziet er op zich wel aardig uit echter de ligging is op een industrieterrein. De woning stond al lang te koop, minimaal 1 jaar dus als het tegen zit voor de ondernemer dan zal het verkopen van het onderpand lang duren en er is een grote kans dat het niet voldoende is om de gehele lening terug te betalen. De rente is met het huidige risico ook aan de krappe kant maar ik denk er wel aan om hem voor mijn basisbedrag mee te nemen.
https://www.vindmakelaardij.nl/aanbod/de-oude-molen-14-overloon/
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
WOZ waarde:
01-01-2024 601.000 euro
01-01-2023 606.000 euro
01-01-2022 584.000 euro
01-01-2021 490.000 euro
01-01-2020 438.000 euro
01-01-2019 433.000 euro
01-01-2018 410.000 euro
01-01-2017 397.000 euro
01-01-2016 350.000 euro
01-01-2015 314.000 euro
01-01-2014 300.000 euro
Eensquote:Op maandag 28 juli 2025 10:19 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Zie wel veel "als". Als het wat tegen zit gaat het GOED Fout.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even goed checken welke vakantieparken er bij bijonzder beheer lopen. Want het is niet allemaal even vlekkeloos met die parken.
Volgens mij lopen er 2 niet lekker?
1. Z**arderheiken
2. dat project waar een geschil was over die vergunningen, die verkoop van grond, het dumpen van de visvijver, welke was dat ook al weer?
3......
quote:Op maandag 28 juli 2025 11:29 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Eens
hierbij het linkjeIn ieder geval ook onze No cash Kas bij GVE (Bathmen) en ik meen dat er ook nog een camping bij CCF met een niet recreatie-man met als zekerheid oa 2 woonhuis-percelen in Den Haag en een camping met veel gedoe in Nrd Limburg. Status?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even goed checken welke vakantieparken er bij bijonzder beheer lopen. Want het is niet allemaal even vlekkeloos met die parken.
1. Z**arderheiken
2. dat project waar een geschil was over die vergunningen, die verkoop van grond, het dumpen van de visvijver, welke was dat ook al weer?
3......
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen aflossing, ook geen rente.
Volgens het dashboard is dit een maand uitgesteld 🤔
quote:Op maandag 28 juli 2025 11:29 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Eens
hierbij het linkjeEn Z**arderheiken zakt steeds verder weg:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even goed checken welke vakantieparken er bij bijonzder beheer lopen. Want het is niet allemaal even vlekkeloos met die parken.
1. Z**arderheiken
3......SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het begint een steeds grotere puinhoop te worden.
Ik zit hier ook in, ik zit bij voorkeur in problematische projecten.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:58 schreef Horsemen het volgende:
En Z**arderheiken zakt steeds verder weg:
Ja, ik kan mij voorstellen dat je hier wel van baalt. En dan gaat dit ook nog eens over een relatief korte periode van zo'n 4 jaar. Gelukkig dat de voorzieningen vermoedelijk nog wel wat gaan bijtrekken. Mag ik vragen over hoeveel projecten dit het resultaat is?quote:Op maandag 28 juli 2025 14:06 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Ik zit hier ook in, ik zit bij voorkeur in problematische projecten.Mijn stats zijn ook om te huilen in de 2 accounts die ik beheer. Natuurlijk zijn voorzieningen vaak te negatief, maar toch wel leuk om te delen!
Account 1 (sinds 2021)
Gemiddelde rente 8,37%
Beheervergoeding 1,01%
Afgeboekt 0,10%
Voorzien 2,99%
Netto rendement 4,27%
Account 2 (sinds 2023)
Gemiddelde rente 8,82%
Beheervergoeding 1,15%
Afgeboekt 0,00%
Voorzien 4,44%
Netto redement 3,23%
Ter vergelijking, de verzuimgraad liep bij NLI op van 3.6% (6 probleemgevallen) per 1-1-2022 naar 6.7% (13) per 1-1-2023 teruglopend naar 6.2 % (15) per 1-1-2024. Helaas hebben ze de cijfers van 1 januari 2025 niet gepubliceerd. Maar de hoeveelheid projecten bij NLI is zoveel kleiner (10x) dan Collin dat de statistische waarde van deze cijfers niet zo groot is.quote:Op maandag 28 juli 2025 02:15 schreef JP01 het volgende:
[..]
Eens met de opmerking dat hoeveelheid probleemgevallen op zichzelf niet genoeg informatie geeft over of het beter of slechter gaat. Dus fijn dat je het aantal lopende projecten ook bij hebt opgezocht. Dan vind ik de stijging bij Collin wel alsnog zeer groot, want het gaat om een toename van bijna 50% tov eind 2023.
Uiteindelijk is er maar 1 objectieve manier om vast te stellen hoe goed een platform het doet (en ook om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken). En dat is het gerealiseerd nettorendement voor investeerders - na alle kosten en afschrijvingen.
Hierbij moet eventueel nog wel rekening gehouden worden met de gemiddelde leeftijd van de portefeuille (% afgelost tov. totaal). Een heel jong platform zal logischerwijs relatief minder defaults hebben. Bij de grote aanbieders (Collin, GvE, NLI) zitten daarin volgens mij geen grote verschillen meer in, dus voldoet het vergelijken van nettorendementen.
Op basis van dit gegeven kwam NLI voor mij altijd veruit als het beste platform naar voren, vandaar dat ik niet bij Collin of GvE investeer (bij die laatste heb ik wel 2 projecten meegedaan, toen ik NLI nog niet in zicht had). De afschrijvingen zijn bij Collin en GvE simpelweg veel hoger (voor mij te hoog om te accepteren).
Ik begrijp je reactie over de taxatie, is vaak ook mijn eerste reactie als er geen of alleen een oude taxatie is. In het geval van landbouwgrond kun je nog best redelijk inschatting welke orde grote bedrag die ca. 2,7 ha grasland in Drenthe zou moeten kunnen opbrengen, voor gebouwen is zoiets meestal veel lastiger. Op basis van die 100k lening zou 1 ha. dus zo'n 37k waard moeten zijn voor een 100% dekking. Op basis van cijfers (bijvoorbeeld pachtwaarde overzicht belastingdienst, ander bron kan Kwartaalberichten agrarische grondmarkt van het Kadaster zijn) zou een waarde van een ha. landbouwgrond in het Zuidelijk zandgebied Drentthe al snel richting het dubbele (77k) gaan waardoor er zoals ccf aangeeft een aardige overwaarde te verwachten kan zijn. Normaal gesproken blijft landbouwgrond in het algemeen erg waardevast terwijl dat met bedrijfsgebouwen en bijvoorbeeld woningen veel afhankelijker is van de economisch omstandigheden. Ik deel wel de mening dat 6.5% voor een directlening best laag is in combinatie met de kosten, maar blijkbaar zijn er genoeg investeerders die er toch elke keer weer instappen, ook bij geldleningen is het een kwestie van vraag en aanbod.quote:Op maandag 28 juli 2025 13:59 schreef VDF het volgende:
AanElkaarStapelaars bij CCF maken het weer bont met 7 jaar Collin direct tegen 6.5% en een hypotheek zonder taxatiewaarde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |