In dit topic zitten vooral postbezorgers en een enkele postbode. Niemand van de pakketservice. Maar voor zover ik weet neemt PostNL altijd de track & trace code over van Royal Mail, dus als de code nog niet herkend wordt betekent dat meestal dat PostNL het pakje nog niet verwerkt heeft. Als het nog bij de douane ligt kun je niet veel meer doen dan rustig afwachten.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.
Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
Bij de douane hebben ze ook een achterstand. Vanuit Engeland kan rustig een maand duren.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.
Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
Een maand? Wow. Dan wacht ik nog even af.quote:Op maandag 7 juli 2025 23:13 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Bij de douane hebben ze ook een achterstand. Vanuit Engeland kan rustig een maand duren.
sinds ze uit EUR economische ruimte zijn ,is het een stuk trager geworden,als iets een te hoge waarde heeft komen er ook nog extra kosten bij(invoerkosten , e.d.) zelf drijf ik echt geen handel meer met engelse verkopers, teveel betalen voor iets van niets,en de daarbijkomende traagheid.Mooier is het er dus niet op geworden.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.
Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
hier liep het ook helemaal uit de hand, al jaren geleden,er werd vaak op zondag bezorgd, ipv vrij/za, ja daar komen klachten van,toen hebben ze na een tijd besloten om er helemaal mee te stoppen.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vergeet niet dat dergelijke bezorgers vaak zeer intensieve begeleiding nodig hebben, waarvoor je ook weer daartoe geschoolde begeleiders nodig hebt, en hun werktempo over het algemeen veel lager ligt.
'Het is erg druk! Je post kan wat langer onderweg zijn'.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:51 schreef V__L_N het volgende:
Wat heerlijk dat zomerdal. 2,5 uur plustijd... Man alsof ze weken aan post aan het inhalen zijn
Ik had gisteren ook nog Kampioenen (die 2 weken geleden al bezorgd hadden moeten zijn) en nog een paar verdwaalde Consumentengidsen van vorige week dinsdag, plus de Nieuwe Oogst van afgelopen donderdag. En ik miste de helft van de machinepost, en die zat er vandaag (daldag) tussen. Nee, het gaat weer lekker.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:03 schreef V__L_N het volgende:
Nou dat langer onderweg klopt wel. Was nu nog kampioenen aan het weglopen. Had die van mezelf 3 weken geleden al in huis. Dat soort dingen gaan echt nergens meer over.
En weer eens wat geraaskal van professor Schinkel. Waarom wordt elke keer deze pseudowetenschapper erbij gehaald als er weer eens wat over PostNL en concurrentie te melden valt?quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:51 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.groene.nl/artikel/per-ongeluk-geprivatiseerd
ja zeker een heel drama,hoop dat ze de verantwoordelijken hard aanpakken zodat ze het nooit meer zullen vergeten,wat ze aangericht hebben.quote:Op woensdag 9 juli 2025 20:05 schreef Bladblazer het volgende:
Weer even een paar maanden aan berichten bij gelezen. Nog steeds erg blij dat ik niet meer bij deze ballentent werk....
Dit is trouwens ook schandalig:
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-hebben-geleid.html
Zolang de kosten stijgen en de volumes dalen krijgen ze op termijn wel een soort van subsidie of verruiming in bezorgtijd. De overheid zit er ook niet op te wachten dat PostNL de bezorging teruggeeft of stopt.. maar ik dacht eigenlijk dat het jaren geleden al einde oefening was maar jullie zijn veel te loyaal aan het bedrijf. Er zijn veel betere betaalde banen waar je wel gewoon van kan rondkomen zonder rare fratsen als zomerdal en uren afsnoepen..quote:Op zondag 13 juli 2025 20:25 schreef zerebus het volgende:
Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat die subsidie er niet komt en dat het bezorgen gewoon binnen 24 uur moet. Het 1e omdat het te idioot voor woorden is om subsidie te vragen terwijl de managers niks inleveren. Het 2e omdat het verruimen van de bezorgtermijn alleen maar voor drukkere wijken en een hogere werkdruk gaat zorgen, bovendien heb ik het idee dat ze dit vooral willen om boetes te voorkomen.
Verder kunnen er volgens mij bij het management ook best wel wat uit, het bedrijf lijkt tegenwoordig een soort van omgekeerde sociale werkplek, waar onderaan het echte werk door normale mensen gedaan wordt. Ondertussen moet bovenin een zwakbegaafde bedrijfstop bezig worden gehouden en komen ze met alle krankzinnige plannen van afgelopen jaren. Denk aan het bomvest, onlogisch bezorgen etc.
Heeft in mijn geval weinig met loyaliteit te maken. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar, en het idee dat ik iets anders zou moeten gaan doen, leidt tot enorme stress. Ik ben geen liefhebber van verandering. Plus, ik zou niet weten wat ik dan voor ander werk zou moeten doen. De zorg of de horeca zijn om medische redenen te zwaar voor mij, en heel de dag op een kantoor achter een computerscherm zitten lijkt me ook verschrikkelijk.quote:Op zondag 13 juli 2025 23:52 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Zolang de kosten stijgen en de volumes dalen krijgen ze op termijn wel een soort van subsidie of verruiming in bezorgtijd. De overheid zit er ook niet op te wachten dat PostNL de bezorging teruggeeft of stopt.. maar ik dacht eigenlijk dat het jaren geleden al einde oefening was maar jullie zijn veel te loyaal aan het bedrijf. Er zijn veel betere betaalde banen waar je wel gewoon van kan rondkomen zonder rare fratsen als zomerdal en uren afsnoepen..
Dit vind ik dus best een goed initatief. Heb zelf ook al een paar meldingen gedaan.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 19:45 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.upday.com/nl/(...)tsbare-buren/3jdkv1r
https://www.bnnvara.nl/ka(...)ijk-kwetsbare-mensenquote:Op dinsdag 15 juli 2025 23:44 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Dit vind ik dus best een goed initatief. Heb zelf ook al een paar meldingen gedaan.
Ook weer een hoop mensen die de benaming van zowel bedrijf als personeel niet kennen. Letten jullie "postbodes" van "Post Punt En El" wel op of mensen niet teveel spulletjes kopen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:28 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
https://www.bnnvara.nl/ka(...)ijk-kwetsbare-mensen
die 1e reactie , domme mensen zijn er toch
quote:Lastig....de een van Post.nl zal zich ertoe geroepen voelen en de ander zal zijn schouders ophalen...overigens,hier in de flat woont een bejaarde met zijn dochter,hij in de 80,gesloopt door Corona,kan niets meer..,zij in de 50 schat ik,met het geestelijk vermogen van een 6-8 jarige ofzo,koopt alles wat los en vast zit bij Alie en Bol..krijgt derhalve veel bezorgers aan de deur,die het afgeven en weer weg zijn..de enorme vervuilde stinkende situatie binnen niet meekrijgen..hoe zien deze post.nl-ers dit dan..?
die 2e rangs gedachten gaat ze een keer opbreken,heb je ook gezien dat er meer volk bij komt, in die schema's zie ik nog steeds teveel kosten, welke wel beter richting de uitvoering kunnen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De uitkomsten waren geen verrassing, ik denk dat de meeste postbezorgers ook wel hadden kunnen aangeven waaraan het schort (onvoldoende betrokkenheid, slechte communicatie, etc),
Ik maak geen meldingen meer, het duurt minstens een maand voordat je er een, nietszeggend, antwoord op krijgt.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Verder moeten wij het kennelijk melden als er niet-24 uurs post in de dalwijken zit.
waar, nooie verhalen dat ze met het (zoveelste)nieuwe systeem iedereen weer naar het zin ,willen maken.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:41 schreef V__L_N het volgende:
Het bedrijf wil geen seconden extra uitbetalen
hier worden de meldingen gewoon afgesloten,zonder enig wederhoor en vaker dan men denkt.quote:Op donderdag 17 juli 2025 19:04 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
Ik maak geen meldingen meer, het duurt minstens een maand voordat je er een, nietszeggend, antwoord op krijgt.
Dat dit in de nieuwsbrief van de OR moet staan duidt er toch wel op dat het zeer vaak gebeurt. Dan begrijp ik niet waarom er niet eerder in het sorteerproces wordt ingegrepen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Verder moeten wij het kennelijk melden als er niet-24 uurs post in de dalwijken zit. Ja, dan blijf ik aan de gang! Want het gebeurt heel vaak dat Voorbereiden een stapel post voor mijn X-wijk op dinsdag over het hoofd ziet, en het er dan maar wpoensdag bij doet. Of ze gooien het tussen een verkeerde wijk op dinsdag, de bezorger stickert het af en gooit het in de oranje bus, en de volgende dag zit het bij mij. Dat moeten we dan allemaal gaan melden bij OR en teamleider, liefst met foto's erbij?
Je moet tegenwoordig als depothouder materiaal aanvragen via het meldingensysteem. Zelfs die worden gewoon dicht gegooid en dan heb je na 2/3 maanden nog niks ontvangen...quote:Op vrijdag 18 juli 2025 17:33 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
hier worden de meldingen gewoon afgesloten,zonder enig wederhoor en vaker dan men denkt.
ja het gaat nergens meer over,dan verwachten ze nog dat alle neuzen een kant op staan.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 22:50 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Je moet tegenwoordig als depothouder materiaal aanvragen via het meldingensysteem. Zelfs die worden gewoon dicht gegooid en dan heb je na 2/3 maanden nog niks ontvangen...
En fulltime bezorgers bestaan überhaupt niet eens. Tenzij je de chauffeurs LAB (Lange Auto Bestelling) als postbezorgers ziet.quote:Op maandag 21 juli 2025 12:08 schreef V__L_N het volgende:
Toch altijd leuk om in de krant te lezen hoe ons werkpakket straks verdeeld wordt...
Er veranderd niks voor de bezorgers staat in elke intraweb bericht. In de krant: Elke fulltime bezorger krijgt straks 2 wijken. Op dinsdag, donderdag en zaterdag de 1 en op woensdag, vrijdag en zaterdag de andere...
Joh, dat is wel een verandering. En moet maar net wel kunnen... (En zachtjes worden er steeds meer bezorgers de deur uit geduwd)
Ik leg ook altijd aan mensen uit dat fulltime bij de postnl 25 uur is... Snappen mensen vaak ook niet.quote:Op maandag 21 juli 2025 12:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En fulltime bezorgers bestaan überhaupt niet eens. Tenzij je de chauffeurs LAB (Lange Auto Bestelling) als postbezorgers ziet.
De BVVP zat net bij nieuws van de dag op sbs6.. raar dat zei het voor PostNL opnemen en claimen dat ze verlies maken. Pakketbezorging en PostNL zelf is gewoon nog winstgevend ..quote:Op maandag 21 juli 2025 12:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En fulltime bezorgers bestaan überhaupt niet eens. Tenzij je de chauffeurs LAB (Lange Auto Bestelling) als postbezorgers ziet.
Dat gaat idd goed werken.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:48 schreef ophaling10 het volgende:
@:En dan ook nog opletten dat je die meldingen ter plekke maakt, op straat of depot, want als je al thuis aan de koffie zit, dan mag je de tijd nog niet eens schrijven. Hoepel toch op met die onzin! +1
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samenquote:Op maandag 21 juli 2025 12:08 schreef V__L_N het volgende:
Toch altijd leuk om in de krant te lezen hoe ons werkpakket straks verdeeld wordt...
Er veranderd niks voor de bezorgers staat in elke intraweb bericht. In de krant: Elke fulltime bezorger krijgt straks 2 wijken. Op dinsdag, donderdag en zaterdag de 1 en op woensdag, vrijdag en zaterdag de andere...
Joh, dat is wel een verandering. En moet maar net wel kunnen... (En zachtjes worden er steeds meer bezorgers de deur uit geduwd)
PostNL loopt inderdaad op de zaken vooruit. Volgens de postwet moeten wij 5 dagen per week OVERAL in Nederland bezorgen, dus de ene helft van Nederland op dinsdag de post en de andere helft op woensdag, dat mag niet. Ze mogen, als de standaard postzegelpost ook 48 uurs wordt, dit uiteraard zoveel mogelijk op de piekdagen proppen, dus de dalwijken zullen wel steeds rustiger worden, maar ze mogen de dalwijken niet afschaffen. Dat willen ze natuurlijk op termijn wel, en dat zal heus ook wel gaan gebeuren, maar dan zal eerst de Europese Postwet aangepast moeten worden. En Den Haag kan dat niet zelf doen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 16:38 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samenik snapte wel dat ze de maandag liever kwijt dan rijk waren.
Postnl reorginiseert altijd voor de feiten uit. Dus ze hebben nu toestemming gekregen voor dit. Vervolgens gaan ze het systeem inrichten voor wat ze willen. Daarna gaan ze dan terug naar de politiek en zeggen: kijk, we hebben zo weinig post dat we wel minder dagen kunnen doen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 16:38 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samenik snapte wel dat ze de maandag liever kwijt dan rijk waren.
quote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiėle site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.
Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
En vervolgens mogen wij interviews lezen in de krant met ongetwijfeld zorgvuldig van tevoren gescreende bezorgers die zeggen dat er zo weinig post is dat ze soms maar met een paar brieven heel hun wijk door moeten. Daardoor denkt nu half Nederland dat er amper nog post wordt verstuurd en wij het grootste deel van de tijd amper wat te doen hebben. Maar dat die geļnterviewde bezorger die dag zo weinig post had doordat het bedrijf 99% van de post gewoon nog een dag doorschuift, dat wordt gemakshalve verzwegen. Ongetwijfeld had de beste man de dag erna 8 tassen of meer voor zijn wijk.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 22:40 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Besef dat het plaatsen van post op dagen veel gestuurd is door het bedrijf. Ze maken pakketten/kopels waaruit zakelijke afnemers kunnen kiezen. Het punt is dat ze heel bewust sturen op minder bezorgdagen omdat ze graag willen doen alsof de bezorgers heet dure deel zijn van de postnl. Ipv het managment wat het zwaarte punt is aan kosten.
[..]
ja niemand mag de waarheid wetenquote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiėle site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.
Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
Hier hing altijd zo'n lijst en eerst klopte die gewoon. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe lijst en daarop stonden toen opeens tijden waar echt helemaal niks meer van klopte.quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...
Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?
Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...
Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?
Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?quote:Naast leuke pakketjes, zoals verjaardagskaarten
Inclusiviteit gaat bij postnl sneller de deur uit dan de post zelf... Je zal maar slechte ogen hebben of problemen met zulke kleine knopjes te bedienen. Ik plus altijd bij via de computer omdat ik de app dramatisch vind. Maar zo vaak dat die ook storing heeft.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 17:22 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:14 schreef wbwb het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?
Ik snap echt niet hoe moeilijk het nou kan zijn voor journalisten om gewoon de juiste termen te gebruiken…
Een 3S/track&Trace code bedoel je? Ja die zie ik vaker langskomen, misschien om de bezorging te controleren/traceren?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
ja nog nooit gezien,en het ziet er niet uit zoals het erop gedrukt is.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 22:14 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.
Die van het pensioenfonds hadden wij ook, twee weken terug. Op de brief zelf, onder het adres, stond een verkeerde codeerregel voorgedrukt. En zelfs met herstelsticker moest je 'm soms meerdere keren teruggooien in de oranje bus, want hij bleef maar terugkomen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
Die pakjes dat is wat moois ze flikkeren gewoon een half meter op 2 elastieken ,op straat kun je het gaan oprapen,verder zitten er vaakzaken tussen die niet mogen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
quote:Sterker nog, ik zou een reorganisatie afkondigen en daarbij de postbezorging stopzetten en alleen doorgaan met de pakketbezorging.Duizenden mensen de ww in, kost de overheid meer dan steun aan het postbedrijf.
ergens kwam ik onder een bericht op SM,vanmorgen een antwoord dat de kosten bij de bezorgers liggen, ja nog even,het hele pbz verhaal bestaat dit jaar rond de 22jaar,wat er allemaal niet gegeven(opgebouwde versoberingen) is vele malen meer dan de gevraagde subsidie, kijk even naar je opgebouwde pensioen t/m vandaag ,dat is werkelijk om te huilen.Een nieuwe achterband kun je er net mee betalen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 11:21 schreef IsItMeOrYou het volgende:
PostNL zal niet helemaal kansloos een zaak beginnen lijkt mij. Maar steun vragen terwijl ze nog gewoon winst maken (als geheel bedrijf) is natuurlijk wel bedenkelijk. Ook die eventuele steun moet dan betaald worden door de overheid oftewel de belastingbetaler. Dus ja, verhogen ze de prijzen niet, wordt de service wel slechter en betalen we ondertussen op een andere manier wel aan PostNL.
Al zijn de reacties op nu.nl altijd wel leuk:
[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 07:46 schreef ophaling10 het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2577607
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:51 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?quote:Met de pakketbezorging maakt PostNL wel winst, maar dat geld overhevelen noemt Berendsen "een absoluut onbegaanbaar pad". Het zou volgens hem "een beetje gek zijn om de concurrentiepositie van een bedrijfsonderdeel dat keihard moet concurreren met bedrijven die in hun eigen land al veel vaker en anders geholpen zijn door een overheid, uit te hollen".
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:58 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.quote:[..]
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:29 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.
[..]
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
Oeps sorry, daar ging iets mis.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:09 schreef liedetector het volgende:
[..]
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef V__L_N het volgende:
[..]Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.
Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.
Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.
Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Dat plan van PostNL ken ik ook, en dat weerspreek ik ook niet, maar jij beweerde dus dat dit al in juni 2026 ingaat. En dat klopt volgens mij niet. In een online video van PostNL, die ik helaas niet meer kan terugvinden, gingen ze er vanuit dat dit scenario in 2029 zou ingaan.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:25 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:
Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.
„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag.”Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.”
Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."
Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.
Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...
Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Dat ligt denk ik ook heel erg aan wat voor soort producten en natuurlijk de prijs.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.
Wel zo dat ze sindsdien eigenlijk geen contract meer geven boven de 25 uur in de hoop dat ooit nog uit te kunnen voeren..quote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Het bericht van de fnv vind ik eerlijker naar de bezorgers,en het is waar wat er staat ,dat weten we allemaal..quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:26 schreef V__L_N het volgende:
BVPP bericht aan de minister: https://www.bvpp.nl/nl/ni(...)p-minister-karremans
En die van de fnv:
https://www.fnv.nl/nieuws(...)mU3BjZwwuqlP1d4YmoXQ
https://archive.ph/Dl31wquote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:51 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)postnl-he#closemodal
raar de originele link krijg ik ook zonder poespasquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 06:36 schreef liedetector het volgende:
[..]
https://archive.ph/Dl31w
Hmm werkt ook niet zie ik nu
Wat een gejammer van Business Post, PvdA/GL en BBB! BBB spreekt van het pootje lichten van potentiėle nieuwe toetreders op de postmarkt, maar het gaat om regionale postbedrijven! Waarom zijn dat ineens nieuwe toetreders? Het genoemde Business Post (onderdeel van DZB) bestaat al iets van 20 jaar!quote:Op maandag 18 augustus 2025 08:14 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)reigen-te-verdwijnen
Gelukkig gaan deze klachten over het mij onbekende bedrijf Post.nl en dus niet over onsquote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:53 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.amstelveensni(...)van-amstelveen-noord
er is ook een bericht uitgegaan over de nieuwe methode van pakketten(2dagen),die naar de piekdagen verschuiven, voor ons veranderd er niets, juist wel je krijgt nog meer voor je keizen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
En op de dagen dat er stempassen en kieslijsten bijzitten gaat er nog eens 20% af toch? PostNL logica..quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
Dat is nog een pilot, het zgn "brievenbuspakje+ standaard", en geldt vooralsnog voor een zeer beperkt aantal afzendersquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:04 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
er is ook een bericht uitgegaan over de nieuwe methode van pakketten(2dagen),die naar de piekdagen verschuiven, voor ons veranderd er niets, juist wel je krijgt nog meer voor je keizen.
Het is zelfs zo erg: De nieuwe looptijden vanaf 1 september (dus precies als de drukte weer begint) zijn nog KRAPPER dan de krapste looptijd van het huidige zomerdal. Dus de volumes stijgen, en de looptijden dalenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
En op de dagen dat er stempassen en kieslijsten bijzitten gaat er nog eens 20% af toch? PostNL logica..
ja fraaier wordt het er niet mee, even gekeken in dat hok wat het hier is,had het nog niet eerder gezien, dik 20/25min van een piekwijk af,dat moet toch een soort leegloop creeren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:14 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat is nog een pilot, het zgn "brievenbuspakje+ standaard", en geldt vooralsnog voor een zeer beperkt aantal afzenders
Dat is wel bizar veel. Hier zijn er best veel verschillen. Ik heb er op mijn piekwijken 25% bij gekregen. Op mijn daldagen 10% er af en op zaterdag ook 20% er af bij mijn X.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
weer pakken ze geld bij de laagstbetaalden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 00:27 schreef V__L_N het volgende:
Lijkt wel bewuste opzet zodat dat niet te controleren valt.
I gonna be a good nigger, Massa!quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:48 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Buig voor jullie eigenaar slaven. Ik ben jullie werkgever met 31000 aandelen postnl.
Inmiddels is PostNL ook voorlopig gestopt met pakketten naar de VS.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 18:41 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)turen-naar-vs-postnl
Vreemd inderdaad, omdat ze wel degelijk een informatiepagina hiervoor hebben aangemaakt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 12:38 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Wel vreemd dat je op de site van PostNL wel nog steeds verzendlabels voor het versturen van de pakketten naar de VS kunt kopen.
dit soort flauwekul plaats je hier nou voor de zoveelste keer, niks beters te doen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:48 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Buig voor jullie eigenaar slaven. Ik ben jullie werkgever met 31000 aandelen postnl.
als je naar z'n berichtengeschiedenis kijkt is het al niet veel soeps,je zou haast denken dat hij uit Barneveld komt.quote:Op zondag 24 augustus 2025 07:30 schreef liedetector het volgende:
[..]
dit soort flauwekul plaats je hier nou voor de zoveelste keer, niks beters te doen?
heb je de nieuwe nieuwsbrief nog ontvangen/gelezen ?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:14 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat is nog een pilot, het zgn "brievenbuspakje+ standaard", en geldt vooralsnog voor een zeer beperkt aantal afzenders
Even voor mijn beeldvorming. Je krijgt al je gewerkte uren toch wel betaald?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
Ja, gelukkig wel. Onze LC is een geschikte vent die zelf ook vindt dat er veel te veel tijd van de wijken gehaald is. Dus plustijd wordt altijd zonder morren goedgekeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming. Je krijgt al je gewerkte uren toch wel betaald?
Ja, de OR hoopt dat de basistijden vanaf 1 september realistischer worden. Of de OR leeft in een sprookjeswereld, of realistisch is PostNL-newspeak voor krap. De wijken stonden al allesbehalve ruim, iedereen plust zich een ongeluk, en vanaf september gaat er elke dag nog eens tussen de 10 en 30% van af. Reuze realistisch allemaal, slaap lekker, OR!quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:26 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
heb je de nieuwe nieuwsbrief nog ontvangen/gelezen ?
Maar dat is dus niet standaard?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:17 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ja, gelukkig wel. Onze LC is een geschikte vent die zelf ook vindt dat er veel te veel tijd van de wijken gehaald is. Dus plustijd wordt altijd zonder morren goedgekeurd.
als de tijden niet meer goedgekeurd worden,wat ga je dan doen?Ikzelf de tijd lopen,tot 10minuten ervoor(terug depot)en op huis aanquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:20 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ja, de OR hoopt dat de basistijden vanaf 1 september realistischer worden. Of de OR leeft in een sprookjeswereld, of realistisch is PostNL-newspeak voor krap. De wijken stonden al allesbehalve ruim, iedereen plust zich een ongeluk, en vanaf september gaat er elke dag nog eens tussen de 10 en 30% van af. Reuze realistisch allemaal, slaap lekker, OR!
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 17:17 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
als de tijden neit meer goedgekeurd worden,wat ga je dan doen?Ikzelf de tijd lopen,tot 10minuten ervoor(terug depot)en op huis aan
ze flikken wel meer dingen die niet koosjer zijn,dat is ook een van de redenen,dat er niet heel veel animo voor het werk is.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:
[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
Dat zou ik inderdaad doen in dat theoretische geval. Maar het is mij nog nooit overkomen dat de plustijd geweigerd is. Ik heb wel leidinggevenden gehad die bijv. gingen bellen omdat ze wilden weten waarom ik er langer over deed, en zelfs eentje die een schriftelijke verklaring van mij wilde, maar uiteindelijk heb ik altijd de extra tijd uitbetaald gekregen. Althans, sinds de invoering van de app. In de tijd van de bezorgrapporten deed zo'n TC soms net alsof hij de plustijd niet gezien had.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 17:17 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
als de tijden niet meer goedgekeurd worden,wat ga je dan doen?Ikzelf de tijd lopen,tot 10minuten ervoor(terug depot)en op huis aan
Juridisch mag dat absoluut niet, maar veel bezorgers laten zich helaas piepelen. Uit angst dat hun contract niet wordt verlengd, of omdat ze geen zin hebben in ruzie met de baas. En dan zijn er nog bezorgers met een aanvullende uitkering voor wie het financieel weinig uitmaakt of ze die extra uren uitbetaald krijgen of niet (hoewel ze dan natuurlijk wel extra verlofopbouw mislopen). De bezorgers van Sandd hadden het nog veel slechter, die kregen aanvankelijk stukloon waarmee je meestal het minimumloon niet haalde. En toen Sandd uiteindelijk bij wet gedwongen werd de bezorgers per uur te betalen, kregen mensen inderdaad bijv. 2 uur betaald voor een wijk die je niet sneller dan 3 uur kon lopen. En in hun CAO stond ook nog eens dat je nooit recht had op uitbetaling van meer uren dan de computer van Sandd op basis van de norm (die nagenoeg onhaalbaar was) had uigerekend. Een CAO die dan ook geen enkele fatsoenlijke bond wilde ondertekenen, uitgezonderd een of ander schimmig bondje met de nietszeggende naam Landelijke Belangen Vereniging.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:
[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
De regels zeggen dat het goedgekeurd moet. Maar lc's krijgen een quota voor plustijd. Dus sommige zijn er rustig onder en sommige niet. Ik heb er 1 die als maatstaf had dat ie elke dag minimaal 5 mensen met plustijd belde en die moesten dan uitleggen waarom en wat. Als ie twijfelde moest ie het wel goedkeuren maar dan ging ie bv zeggen dat ie een keer komt meelopen. Of favo postnl truukje, zeggen dat dingen niet tellen als werktijd of dat het onder overservice valt. Ik ken aardig wat bezorgers die niet of weinig durven plussen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet standaard?
Juridisch mag het niet. Je moet er iets voor terug geven. Dus of tvt of gvt. Maar de postnl legt de verantwoording voor het claimen van de tijd bij de bezorgers en het goedkeuren van de tijd bij de laag erboven. Dat zorgt voor veel creatieve dingen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:
[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
Ik verwacht eerder zoals aangekondigd een eindeloze gang naar de rechter. Zeker nu ze met deze afwijzing nog meer munitie hebben, denken ze. Maar of ze nou wel of geen subsidie krijgen, uiteindelijk merkt het personeel het toch wel. Bereid je voor op nog meer huilverhalen en straks krijg je gewoon ala Sandd postzakken geleverd en moet je zelf nog ter plekke gaan sorteren op je afhaalplek voordat je de wijk in kan. Uiteraard binnen 5 minuten.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
NWS / Staat gaat PostNL geen stuiver subsidie meer geven
Ja jongens en meisjes, dat wordt verder de broekriem aanhalen! Zelf elastiekjes van kauwgom in elkaar knutselen, en de looptijd van wijken standaard omlaag brengen naar tien minuten.
Uiteindelijk wil PostNL naar 2 bezorgdagen in 2028 of 2029.quote:'Postzegel nog duurder'
Als PostNL de nettokosten die het maakt voor de postdienst zelf zou willen opvangen moet de postzegelprijs in 2025 met 35 cent omhoog, stelde het bedrijf voor de rechter. Een brief of kaart versturen binnen Nederland zou dan geen 1,31 euro kosten, maar 1,66 euro. "Commercieel volstrekt onhaalbaar", omdat dan nog minder mensen post zullen versturen, betoogde de advocaat van PostNL. "PostNL zit financieel volledig klem" en subsidie is broodnodig.
Hij loopt zeker alleen dal wijkenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 18:20 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-grijpt-in~acd9d2c7/
https://www.rtl.nl/nieuws(...)dwingen-nee-dat-niet
https://www.rtl.nl/nieuws(...)iet-meer-wat-het-was
die laatste nou hier niet,wijken worden doorgeschoven 2 piek geven bijna 7uur op de klok aan,iets overslaan zat er echt niet bij.
quote:Op woensdag 27 augustus 2025 18:20 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-grijpt-in~acd9d2c7/
Dan moet je psychisch inderdaad wel heel ver heen zijn he. Tienduizenden euro's aan je werkgever willen betalen om werk te mogen doen?quote:Maar het meest wrange was dat een aantal adressen niet langer onder haar verantwoordelijkheid vielen, als gevolg van nieuw beleid. Dit leidde tot een langdurige en stressvolle discussie.
Ze probeerde PostNL te overtuigen niets te veranderen en bood zelfs 70.000 euro om een bezorgwijk van een collega over te nemen.
Klinkt leuk, maar het komt er onderaan de streep wel op neer dat de snellere collega's gestraft worden ten opzichte van de tragere bezorgers. En waarom minnen als er minder post is dan verwacht? Dat is gewoon het op de bezorgers afwentelen van bedrijfsrisico!quote:Vanaf september zijn de looptijden aangepast. We verwachten dat ze nu beter aansluiten bij de praktijk. De pieklopen die eerder vaak langer duurden dan de roostertijd, hebben we extra tijd gegeven. De hoeveelheid post is elke dag anders. Daardoor kan het gebeuren dat je soms wat langer bezig bent, en soms juist sneller klaar. Daarom vragen we je om vanaf 2 september na elke loop je werktijd door te geven in Mijn Werk. Dat geldt zowel voor plussen (langer bezig) als minnen (sneller klaar). Deze afspraak hebben we samen met de Ondernemingsraad Operations gemaakt. In dit bericht lees je meer over de afspraken, die gelden voor alle voet- en fietslopen.
Waarom hebben we deze afspraak gemaakt?
Jij weet als geen ander hoeveel tijd je werk kost. Door dit door te geven, zorgen we er samen voor dat de tijden steeds beter kloppen.
De ene collega mint wel en de ander niet. Daar willen we geen onderscheid meer in. Daarom doen we dat vanaf nu allemaal op dezelfde manier.
De nieuwe piek-looptijden zijn bepaald door naar de gemiddelde uitvoeringstijd te kijken tussen week 4 en 15. Daarom is het logisch dat je in de praktijk soms langer en soms korter over je loop doet
Wat betekent dit voor jou?
Start en stop je loop zoals altijd. Aan het einde van de loop geef je je gewerkte tijd door.
Dit doe je per loop. Heb je meerdere lopen op een dag? Dan doe je dit voor iedere loop apart.
Als je meer tijd nodig had, geef je meertijd door.
Als je minder tijd nodig had, geef je mintijd door.
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.
Heb je veel minder post omdat bijvoorbeeld een tas niet geleverd is? Of omdat je loop al door een collega is gedaan door een planningsfout? Meld dit dan bij je Logistiekcoach of Bezorgcoach (als je die al hebt). Dan wordt alle mintijd gecompenseerd in je rooster.
En natuurlijk, je krijgt altijd minimaal je contracturen uitbetaald. Ook als je aan het einde van een tijdvak minuren hebt.
Ze willen gewoon de middelmaat terug. Ik zou uit principe niet gaan minnen hoor. Als jij een hoger tempo hebt is dat zo, je kan moeilijk rustiger gaan lopen. Reken maar dat ze dit uiteindelijk weer gaan gebruiken om de looptijden structureel lager te krijgen..quote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De OR is ook weer lekker bezig, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig! Vanaf volgende week is minnen blijkbaar verplicht!
[..]
Klinkt leuk, maar het komt er onderaan de streep wel op neer dat de snellere collega's gestraft worden ten opzichte van de tragere bezorgers. En waarom minnen als er minder post is dan verwacht? Dat is gewoon het op de bezorgers afwentelen van bedrijfsrisico!
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.: Eerlijk is het dus zeker niet,ja weer de laagstbetaalden.Die nieuwe app is ook al een beetje demotiverend, teveel handelingen waar ze naar mijn mening vanuit gaan ,dat sommigen dit lekker zo laten(is extra geld binnenharken voor de adh).quote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.
ik ga als een slak vanaf 1-9quote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:40 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Ze willen gewoon de middelmaat terug. Ik zou uit principe niet gaan minnen hoor. Als jij een hoger tempo hebt is dat zo, je kan moeilijk rustiger gaan lopen. Reken maar dat ze dit uiteindelijk weer gaan gebruiken om de looptijden structureel lager te krijgen..
Als PostNL gelijk krijgt gaat de overheid in beroep. Krijgt de overheid gelijk dan gaat PostNL in beroep. Mark my words. Gebed zonder einde.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:47 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)atende-postbezorging
Heb je doorgeklikt naar de link mt extra uitleg? Ineens mag een coach ook plus of mintijd goedkeuren...quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:32 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.: Eerlijk is het dus zeker niet,ja weer de laagstbetaalden.Die nieuwe app is ook al een beetje demotiverend, teveel handelingen waar ze naar mijn mening vanuit gaan ,dat sommigen dit lekker zo laten(is extra geld binnenharken voor de adh).
uit de pdf:
Bezorger mint méér dan 10% door het ontbreken van minimaal één tas
o In dit voorbeeld ontbreken er 2 tassen
o Roostertijd is 100 minuten en bezorger doet er 60 minuten over
o Bezorger brengt planner/coach op de hoogte en mint 40 minuten
o Deze min van 40 wordt teruggeboekt als compensatie mintijd
hoop dat er vele tassen(dagelijks) achterblijven,wie ook?
Ik ben straks 2 weken op vakantie, heb een collega die dit soort dingen echt gaat doen en zogenaamd heel snel is (kiept op daldagen bv uithoeken terug in de brievenbus). Dus ik ben straks bij de volgende opwaardering ook gewoon de lul... Perfect kans om de tijd weer te verlagen.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:33 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ik ga als een slak vanaf 1-9time is money
Dat deed de (logistiek) coach toch altijd al?quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 09:56 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Heb je doorgeklikt naar de link mt extra uitleg? Ineens mag een coach ook plus of mintijd goedkeuren...
De letterlijke tekst is:quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat deed de (logistiek) coach toch altijd al?
Maar dat is toch niet nieuw? Een TC had in principe altijd al de mogelijkheid om je plustijd af te keuren, en dan kon je als postbezorger een oranje kaart indienen. In de praktijk gebeurde dit afkeuren eigenlijk nagenoeg nooit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:04 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De letterlijke tekst is:
"Een Coach mag schriftelijk gemotiveerd een aanvraag voor plus- of mintijd afkeuren, maar nooit zonder vooraf mondeling contact met medewerker hierover. Geen contact betekent dat de aanvraag is goedgekeurd."
Daar gaat je gewerkte tijd is betaalde tijd...
In het verleden mocht dat niet hoor. Het moest goedgekeurd worden, maar vragen mochten gesteld worden. Bv om duidelijk te maken dat bepaalde dingen geen werktijd waren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar dat is toch niet nieuw? Een TC had in principe altijd al de mogelijkheid om je plustijd af te keuren, en dan kon je als postbezorger een oranje kaart indienen. In de praktijk gebeurde dit afkeuren eigenlijk nagenoeg nooit.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:10 schreef zerebus het volgende:
Zou me niks verbazen als het afkeuren vanuit het bedrijf dan misschien wel kan, maar dat het wettelijk eigenlijk niet houdbaar is. Er zijn ook wat zaken geweest waarbij helpdesk medewerkers gelijk kregen dat alle tijd om op te starten en in te loggen gewoon werktijd is.
Al vraag ik me tegelijk wel af wanneer een medewerker dit bedrijf voor de rechter sleept om ze te dwingen gewerkte tijd te laten betalen.
Ik vermoed dat de hele constructie die ze nu invoeren niet legaal is... Zelfs 10% van de roostertijd niet betalen klinkt als een loophole.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:10 schreef zerebus het volgende:
Zou me niks verbazen als het afkeuren vanuit het bedrijf dan misschien wel kan, maar dat het wettelijk eigenlijk niet houdbaar is. Er zijn ook wat zaken geweest waarbij helpdesk medewerkers gelijk kregen dat alle tijd om op te starten en in te loggen gewoon werktijd is.
Al vraag ik me tegelijk wel af wanneer een medewerker dit bedrijf voor de rechter sleept om ze te dwingen gewerkte tijd te laten betalen.
Volgens mij mochten ze het wel. Ik heb even door wat oude OR nieuwsbrieven gebladerd, en in de nieuwsbrief van week 27 in 2023 staat de volgende passage:quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 22:29 schreef V__L_N het volgende:
[..]
In het verleden mocht dat niet hoor. Het moest goedgekeurd worden, maar vragen mochten gesteld worden. Bv om duidelijk te maken dat bepaalde dingen geen werktijd waren.
Dus een teamleider mocht in 2023 in elk geval al gepluste tijd afkeuren, mits hij van tevoren contact met je opneemt en een hele goede reden geeft.quote:De oranje kaart
Sinds een aantal maanden is het mogelijk om via de Mijnwerkapp een oranje kaart in te dienen, of contact te zoeken met de Procesmanager van jouw gebied.
Procedure
De oranje kaart kan je om twee redenen gebruiken.
1. Jij hebt extra tijd gevraagd voor het bezorgen van een loop en dit wordt afgekeurd door de teamleider.
Jouw teamleider moet altijd contact met jou opnemen voordat tijden worden afgekeurd. Mocht dat niet zijn gebeurd is het altijd aan te raden om eerst zelf even te bellen of appen met de vraag waarom jouw verzoek is afgekeurd. Krijg je geen reactie, een onduidelijke uitleg, of ben je het gewoon niet met elkaar eens over het afkeuren van de tijd? Dien dan een oranje kaart in.
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..quote:De hoogleraar pleit voor een herziening van het gehele stelsel, waarbij de infrastructuur van de landelijke post weer in handen van de staat komen. Dat zou dan gaan om onder meer de brievenbussen, de sorteermachines en de busjes. Om de vijf jaar mogen partijen strijden om wie de post mag gaan verzorgen.
ze moeten eens ophouden met pakken bij de uitvoeringquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 22:29 schreef V__L_N het volgende:
Ik vermoed dat de hele constructie die ze nu invoeren niet legaal is... Zelfs 10% van de roostertijd niet betalen klinkt als een loophole.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)vrezen-voor-hun-baan
[..]
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..
Postbodes ja?quote:Postbodes in de regio vrezen voor hun baan
Al tien jaar lang loopt postbode Dennis zijn rondes in verschillende delen van de gemeente Eindhoven. "En ik hoop het nog jaren te doen."
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.quote:Tussen die regionale postbezorgers zitten ook gewoon commerciėle bedrijven, benadrukt Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Economie aan de UvA en kenner van de postmarkt. "En dat is prima. Ze zijn sympathiek en innovatief en ze kunnen nu nog vaak aan grote hoeveelheden brieven komen die relatief makkelijk te bezorgen zijn."
Toch is ook de zorg terecht, zegt Schinkel. "Inderdaad komt het verdienmodel van de regionale bezorgers onder druk te staan. Dat heeft maatschappelijk impact. Niet alleen geeft het onzekerheid voor deze bezorgers, het kan ook de bezorgkosten opvoeren voor de vaste klanten. Dat gaat vaak om belastinggeld."
Wel snapt Schinkel dat PostNL de regiopost niet kan blijven overnemen tegen een niet-marktconform tarief.
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...quote:Om de vijf jaar mogen partijen strijden om wie de post mag gaan verzorgen.
Als ze de post teruggeven aan de overheid zullen er vast ook veel bezorgers afvallen, i.v.m betere /strengere screening(justis)niet dat dat verkeerd is,de rotte appels haal je er dan zo tussenuit.Een postnl doet maar een eenmalige screening, daarna weten ze never of je nog iets uitgevreten hebt. Mocht dit zo doorgaan,ben ik weleens benieuwd naar de resultaten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Postbodes ja?
[..]
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @:Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.
[..]
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...
En weer die Schinkel. Werkelijk in elk artikel over PostNL en concurrentie wordt deze prutsprofessor opgevoerd. In het 8 Uur Journaal werd hij ook al geļnterviewd. Zijn er geen andere economen in Nederland te vinden, of is deze man in feite een betaald lobbyist in dienst van een concurrent van PostNL? Hoe meer stukken van zijn hand ik lees, hoe meer bij mij de indruk oprijst dat deze man is blijven hangen in economische opvattingen die 20 jaar geleden gangbaar waren, maar inmiddels achterhaald zijn. Inmiddels zijn steeds meer mensen er wel van doordrongen dat je niet elke sector moet privatiseren, en dat concurrentie niet per definitie leidt tot lagere prijzen en betere service. Als de prijzen al dalen dan komt dit vaak door uitgeklede service of uitgeklede arbeidsvoorwaarden bij het personeel. Dat hebben we in het verleden ook gezien bij Selektmail, Sandd en PostNL's eigen prijsvechter VSP Post. Maar meneer Schinkel heeft dat denk ik even gemist.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)vrezen-voor-hun-baan
[..]
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..
Dat kan er mee te maken hebben, ik weet niet in hoeverre mensen op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij PostNL voordat ze er aan de slag gaan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:19 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ze flikken wel meer dingen die niet koosjer zijn,dat is ook een van de redenen,dat er niet heel veel animo voor het werk is.
Persoonlijk zou ik er dan snel klaar mee zijn, of wat hier ook al werd gezegd: terug naar het depot met wat je over hebt en dat ze het maar uitzoeken. Gelukkig heb ik hier nooit problemen gehad met het goedkeuren van uren, andere collega's ook niet. Iedereen die ik ken plust ook als het nodig is en meeste collega's zijn minder positief dan in het verleden over PostNL wat er ook aan bijdraagt dat bijvoorbeeld niemand meer mint. Niet dat dat iets is wat verplicht is, maar een aantal mensen deden dat nog wel eens.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:24 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Juridisch mag dat absoluut niet, maar veel bezorgers laten zich helaas piepelen. Uit angst dat hun contract niet wordt verlengd, of omdat ze geen zin hebben in ruzie met de baas. En dan zijn er nog bezorgers met een aanvullende uitkering voor wie het financieel weinig uitmaakt of ze die extra uren uitbetaald krijgen of niet (hoewel ze dan natuurlijk wel extra verlofopbouw mislopen). De bezorgers van Sandd hadden het nog veel slechter, die kregen aanvankelijk stukloon waarmee je meestal het minimumloon niet haalde. En toen Sandd uiteindelijk bij wet gedwongen werd de bezorgers per uur te betalen, kregen mensen inderdaad bijv. 2 uur betaald voor een wijk die je niet sneller dan 3 uur kon lopen. En in hun CAO stond ook nog eens dat je nooit recht had op uitbetaling van meer uren dan de computer van Sandd op basis van de norm (die nagenoeg onhaalbaar was) had uigerekend. Een CAO die dan ook geen enkele fatsoenlijke bond wilde ondertekenen, uitgezonderd een of ander schimmig bondje met de nietszeggende naam Landelijke Belangen Vereniging.
Jammer is dat wel, in plaats van maar geld proberen weg te halen bij de onderste laag en keer wat extra waardering. Misschien helpt dat meer voor het aantrekken van personeel? Net als dat minnen vrijwillig is maar er wel op blijven hameren dat dat zo hoort om het wel te doen. Bij ons depot stopt er nu ook weer iemand mee. In het afgelopen jaar is er niemand bijgekomen. Keertje iemand die zou beginnen maar was überhaupt nooit komen opdagen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:38 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De regels zeggen dat het goedgekeurd moet. Maar lc's krijgen een quota voor plustijd. Dus sommige zijn er rustig onder en sommige niet. Ik heb er 1 die als maatstaf had dat ie elke dag minimaal 5 mensen met plustijd belde en die moesten dan uitleggen waarom en wat. Als ie twijfelde moest ie het wel goedkeuren maar dan ging ie bv zeggen dat ie een keer komt meelopen. Of favo postnl truukje, zeggen dat dingen niet tellen als werktijd of dat het onder overservice valt. Ik ken aardig wat bezorgers die niet of weinig durven plussen.
[..]
Juridisch mag het niet. Je moet er iets voor terug geven. Dus of tvt of gvt. Maar de postnl legt de verantwoording voor het claimen van de tijd bij de bezorgers en het goedkeuren van de tijd bij de laag erboven. Dat zorgt voor veel creatieve dingen.
Waarom denk je dat de postnl zo weinig personeel heeft? Het is een enorm flexibele baan. Je kan het uitvoeren tussen 9 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds. Geen diploma's nodig... Waaaarom zouden niet meer mensen het willen doen? En waarom haken de meeste mensen in de eerste paar weken al weer af?
ze kunnen zich hier inlezenquote:Op zondag 31 augustus 2025 16:47 schreef Semargofni het volgende:
Dat kan er mee te maken hebben, ik weet niet in hoeverre mensen op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij PostNL voordat ze er aan de slag gaan.
Overigens ook bijzonder dat DHL de directeur communicatie stuurt ipv iemand van de werkvloer zoals de rest van de bedrijven. Ik verwacht overigens niet veel van morgen. De 'uitdagende' marktomstandigheden van PostNL zullen wel worden erkend maar gezien de politieke status van het land zullen besluiten weer worden uitgesteld...quote:Op woensdag 3 september 2025 23:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En 3 keer raden welke econoom er ook weer z'n plasje over mag doen?
https://www.tweedekamer.n(...)er-wijziging-postwet
Nog bijzonderder dat de bvpp niet komt opdagen voor dit soort dingen...quote:Op woensdag 3 september 2025 23:19 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Overigens ook bijzonder dat DHL de directeur communicatie stuurt ipv iemand van de werkvloer zoals de rest van de bedrijven. Ik verwacht overigens niet veel van morgen. De 'uitdagende' marktomstandigheden van PostNL zullen wel worden erkend maar gezien de politieke status van het land zullen besluiten weer worden uitgesteld...
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.quote:Op donderdag 4 september 2025 00:18 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Nog bijzonderder dat de bvpp niet komt opdagen voor dit soort dingen...
uit het stuk:Achtergrondquote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.
PostNL voorspelt ieder jaar een volumedaling van rond de 10% en baseert daar ook onze looptijdreductie op. Achteraf blijkt de volumedaling vaak lager uit te vallen, maar denk maar niet dat je 1 minuut terug krijgt omdat ze achteraf te veel tijd van je wijk hebben afgehaald. En de pakjes nemen wel nog steeds toe, maar dat is blijkbaar geen reden om er tijd bij te geven.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
uit het stuk:Achtergrond
Nederlanders versturen steeds minder brieven en kaarten. Sinds 2009 daalt het aantal met zo’n zeven procent per jaar.
dat is minder dan waar wij ieder jaar mee geconfronteerd worden,ik lees ieder jaar -10%
Dat terwijl pakjes echt tijd kosten , vaak aanbellen, brietjes schrijven, naar de retailer etcquote:Op donderdag 4 september 2025 18:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
PostNL voorspelt ieder jaar een volumedaling van rond de 10% en baseert daar ook onze looptijdreductie op. Achteraf blijkt de volumedaling vaak lager uit te vallen, maar denk maar niet dat je 1 minuut terug krijgt omdat ze achteraf te veel tijd van je wijk hebben afgehaald. En de pakjes nemen wel nog steeds toe, maar dat is blijkbaar geen reden om er tijd bij te geven.
Klopt, daarom ben ik ook lid van de fnv. De cnv was er ook. Beide met een goed verhaal. De leden leken echter meer en bijzonder gecharmeerd van het verhaal van die kletsmajoor van een proffessor. Totaal onrealistisch verhaal over stukjes van de upd naar de overheid en dan aanbesteden. Hij deed het voorkomen alsof de sorteercentra er vooral waren voor de upd en dat die dus dan daar bij hoorde. Ook een beetje alsof die gedraaid worden door een klein deel van het personeel. Ipv dat de sorteermachines van de postnl 80% zakelijke post draaien enzo. Dat overschaduwde dat deel van het verhaal wel. Ik vond het verhaal van van Unck slap trouwens.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.
Ik hoorde van Unck ook zeggen gisteren. Er is nu 70% minder post dan 20 jaar geleden... Met 7% per jaar in een rechte lijn kom je idd op dat getal uit. We hebben natuurlijk covid jaren gehad die beter gingen. De dip daarna zal wel iets harder zijn geweest.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
uit het stuk:Achtergrond
Nederlanders versturen steeds minder brieven en kaarten. Sinds 2009 daalt het aantal met zo’n zeven procent per jaar.
dat is minder dan waar wij ieder jaar mee geconfronteerd worden,ik lees ieder jaar -10%
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Postbodes ja?
[..]
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @:Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.
[..]
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...
Even de rekenmachine erbij gehaald:quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:28 schreef V__L_N het volgende:
Ik hoorde van Unck ook zeggen gisteren. Er is nu 70% minder post dan 20 jaar geleden... Met 7% per jaar in een rechte lijn kom je idd op dat getal uit. We hebben natuurlijk covid jaren gehad die beter gingen. De dip daarna zal wel iets harder zijn geweest.
Ik vermoed sterk dat 10% de postnl inhaalslag is. Like het is 7%, maar we besparen voor 10% want dan houden we iets speelruimte over.
Postbedrijf wil geen post bezorgen. OK.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En het spelletje gaat beginnen: PostNL wil na vonnis af van wettelijke verplichting op postbezorging
https://nos.nl/artikel/25(...)ing-op-postbezorging
https://www.postnl.nl/ove(...)ng-verplichting-upd/
quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:00 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Postbedrijf wil geen post bezorgen. OK.
quote:Minister Karremans is niet van plan om de wettelijke verplichting bij PostNL te laten vallen. "De postdienst is belangrijk voor rouwkaarten bijvoorbeeld. Ik ga Nederlanders niet de dupe laten worden van een machtsstrijd tussen PostNL en mij", zegt hij. "PostNL zou het niet moeten laten hangen op 15 miljoen en ze hebben ook niet kunnen aantonen dat het zo nijpend is."
Volgens de minister zijn er andere oplossingen mogelijk: "Ik heb altijd gezegd dat het kabinet maatregelen kan nemen om de deadlines te verruimen. Ik heb al aangekondigd dat te willen doen en op die koers zit ik nog steeds."
Karremans besloot eerder al dat PostNL per 1 juli 2026 brievenbuspost niet langer binnen 24 uur hoeft te bezorgen, maar binnen 48 uur. PostNL zei toen al dat de verruiming van de bezorgtijd niet genoeg is om het bedrijf uit de financiėle problemen te helpen.
Ja dat is ook een goed voorbeeld idd. Je hebt een eisenlijstje dat steeds strenger wordt (je moet flink investeren want de bussen moeten milieuvriendelijk zijn, mogen niet te oud zijn, je moet maatschappelijk verantwoord ondernemen en door allerlei ambtelijke hoepels springen om dat aan te tonen) en daar tegenover staan steeds mindere opbrengsten. Nou, dan ga je dus weinig geinteresseerden vinden. De theorie van de vrije markt werkt niet als de markt veel te schraal is om aantrekkelijk te zijn voor gezonde concurrentie tussen meerdere commerciele partijen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.
ja ze hebben al genoeg gepakt bij de pbz,gedurende iets meer dan 20jaar,ze doen het daar maar mee.en verder als tip ga je management snoeien,en niet meer bij de uitvoering lopen schaven.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En het spelletje gaat beginnen: PostNL wil na vonnis af van wettelijke verplichting op postbezorging
https://nos.nl/artikel/25(...)ing-op-postbezorging
https://www.postnl.nl/ove(...)ng-verplichting-upd/
ja ze rekenen altijd in hun eigen zak,we zijn jarenlang genaaid,tijd voor revanche.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:31 schreef blijevis het volgende:
[..]
Even de rekenmachine erbij gehaald:
Met 10% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,90 ^ 20 = 0,1215... (ongeveer 88% minder dan toen),
met 7% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,93 ^ 20 = 0,2342... (ongeveer 77% minder dan toen)
met 6% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,94 ^ 20 = 0,2901... (ongeveer 71% minder dan toen)
als de hoeveelheid nu 70% minder is dan 20 jaar geleden dan is de factor per jaar 0,3 ^ (1/20) = 0,9415... ,
een vermindering van ongeveer 5,84% per jaar
(het symbool ^ staat voor machtsverheffen)
Dus de overheid gaat de sorteermachines, brievenbussen en bestelbusjes (en: naar ik aanneem, dan ook maar gelijk de e-bikes) kopen van PostNL? En wie dan de aanbesteding wint mag deze dan gratis gebruiken? Nog even afgezien van de vraag of er veel animo voor zou zijn is de tweede vraag hoe PostNL dan die al die andere post en pakketten die GEEN deel van de UPD uitmaken (en dat is nog al wat: afhankelijk van wie je moet geloven 85 tot 95% van de totale posthoeveelheid) moet gaan bezorgen, als we onze hele infrastructuur net van de hand hebben moeten doen.quote:Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam, pleit ervoor dat het hele postsysteem op de schop gaat. "Het brievennetwerk moet worden losgeknipt en vervolgens door de overheid worden aanbesteed, samen met UPD. Dat kan landelijk of regionaal en PostNL hoeft dan niet te bieden", zegt hij.
Dit kan volgens Schinkel worden vergeleken met hoe het spoor in Nederland is geregeld: ProRail is de beheerder van het spoor en de NS en regionale vervoerders mogen via een aanbesteding het spoor gebruiken. In zo'n soort scenario komt de infrastructuur (brievenbussen, de sorteermachines en de busjes) rond de post in overheidshanden en kan de uitvoering aanbesteed worden aan PostNL of een andere partij als DHL of UPS.
Omdat sommige dingen maatschappelijk te belangrijk zijn om er afstand van te nemen. Je moet ze behouden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.
Ah thanks. Ik had het in mijn hoofd gedaan, dus kwam zelf iets onder de 75 uit bij 7%. Niet helemaal perfect. Maar goed, postnl praat wisselend over 2009 en 20 jaar. Maar 2009 is geen 20 jaar geleden. Dus opzich is de nauwkeurigheid goed genoeg. 6/7% zou kunnen. 10% is veel te hoog. Wat we allemaal ook al jaren zeggen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:31 schreef blijevis het volgende:
[..]
Even de rekenmachine erbij gehaald:
Met 10% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,90 ^ 20 = 0,1215... (ongeveer 88% minder dan toen),
met 7% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,93 ^ 20 = 0,2342... (ongeveer 77% minder dan toen)
met 6% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,94 ^ 20 = 0,2901... (ongeveer 71% minder dan toen)
als de hoeveelheid nu 70% minder is dan 20 jaar geleden dan is de factor per jaar 0,3 ^ (1/20) = 0,9415... ,
een vermindering van ongeveer 5,84% per jaar
(het symbool ^ staat voor machtsverheffen)
Dit heeft ie gisteren in de ronde tafelgesprekken ook gezegd. De kamerleden waren bijzonder gecharmeerd van zijn verhaal. De fnv'er die er naast zat, stuk minder want die heeft ervaring met ov.... Dus die zei al, gegarandeerd een verslechtering. Daarnaast liet ie toen al doorschemeren dat ie eigenlijk gewoon niet wist waar het precies om ging. Op de vraag van een kamerlid hoe hij dan zag voor de werknemers gaf hij aan: dan neem je die paar werknemers over met de sorteercentra, net als wat brievenbussen. Het is zoveel meer complexer dan dat. Het hele upd netwerk is compleet verweven in het postnl zakelijke post netwerk. Iets wat de acm ook aangaven. Het is verschrikkelijk moeilijk om te zien wat aan geld waar precies voor wordt besteed. Daarvoor zouden ze inzagen moeten hebben in alles, dan kunnen ze controleren of die subsidie ook precies alleen gebruikt wordt voor de upd.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:56 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En onze prutsprofessor mag weer eens wat onzin uitkramen tegenover de NOS.
[..]
Dus de overheid gaat de sorteermachines, brievenbussen en bestelbusjes (en: naar ik aanneem, dan ook maar gelijk de e-bikes) kopen van PostNL? En wie dan de aanbesteding wint mag deze dan gratis gebruiken? Nog even afgezien van de vraag of er veel animo voor zou zijn is de tweede vraag hoe PostNL dan die al die andere post en pakketten die GEEN deel van de UPD uitmaken (en dat is nog al wat: afhankelijk van wie je moet geloven 85 tot 95% van de totale posthoeveelheid) moet gaan bezorgen, als we onze hele infrastructuur net van de hand hebben moeten doen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat de overheid iets met de plannen van Schinkel gaat doen, want de overheid wil ons helemaal geen geld geven. En het bedrijf nationaliseren, zelfs al zou het slechts ten dele zijn, zal ze ongetwijfeld veel meer geld gaan kosten dan die 68 miljoen die PostNL nu wil. Alleen 1 enkele SMX-sorteermachine kost al vele miljoenen.
En bij zo'n openbare aanbesteding is het ook het idee dat degene die de laagste offerte uitbrengt, de aanbesteding wint. Dus die zal dan ook nog geld moeten krijgen van de overheid. Maar zoals de overheid er nu in staat kan zo'n aanbesteding enkel gewonnen worden door een bedrijf dat een offerte van NUL euro of minder uitbrengt.![]()
Ook grappig dat die Schinkel steeds met ProRail en de NS als voorbeeld komt. Het is hem blijkbaar nooit opgevallen dat die splitsing totaal GEEN succes is, dat er alsnog jaarlijks miljoenen subsidie naartoe gaat, en dat de vergelijking ook nog eens mank gaat doordat zowel NS als ProRail allebei voor 100% staatseigendom zijn.
alllemaal goede en juist genoemde punten,zat net even bij de collega's van Nu te kijken(reactie's )er zitten een hoop mensen tussen die het allemaal wel weten,alleen durven ze er zelf niet rond te lopen,wat een absurde reactie's staan er tussen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:31 schreef YBouncer het volgende:
Ik wil de boekhouder van PostNL wel eens spreken over hoeveel geld er over de balk is gegooid in de laatste 5 jaar met al die reorganisaties.
Elk jaar een ander systeem voor hoe het zogenaamd efficiėnter zal werken met het daarbij behorende (dure) hulpmiddel.
Elk jaar meer post in tassen proppen op piekdagen, en dan tijd van wijken afhalen, Daarna de OR in een nieuwsbrief laten zeggen, tegen het personeel, dat plussen veel geld kost voor het bedrijf.
Vervolgens geld uitgeven aan wielrenners en dure app nonsens zoals Tradler.
Elk jaar dure onderzoekbedrijven inhuren die gaan vertellen waarom het niet werkt.
Elk jaar topsalarissen voor kantoorpersoneel blijven uitbetalen terwijl er wijken blijven staan, want postbezorgers krijgen het niet weg op een dag door de hoeveelheid post en tekort aan personeel.
Elk jaar minder kwaliteit leveren en liever het geld in eigen zak steken dan te investeren in een verbetering of terugdraaien van de faux pas.
Elk jaar verbaasd zijn over zoveel klachten met als resultaat dat mensen geen post meer willen sturen.
Altijd van die reacties in de trant van "geef die paar brieven maar met de pakketservice mee". Zich niet realiserend dat we nog steeds dagelijks ruim 6 miljoen brieven bezorgen versus ruim 1 miljoen pakketten. Een gemiddelde pakketbezorger bezorgt ongeveer 200-250 pakketten op een dag. Dus die zou dan elke dag 1500 brieven moeten meenemen, dat zijn 2 a 3 piekwijken aan post. Dan moet die arme bezorger 85 uur per week werken.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:35 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
alllemaal goede en juist genoemde punten,zat net even bij de collega's van Nu te kijken(reactie's )er zitten een hoop mensen tussen die het allemaal wel weten,alleen durven ze er zelf niet rond te lopen,wat een absurde reactie's staan er tussen.
Zucht. Altijd weer die journalisten die zich onvoldoende in het onderwerp verdiepen. Om te beginnen die kop van het artikel: PostNL wil niet af van de briefpostbezorging, PostNL wil af van de UPD. En de UPD is niet hetzelfde als briefpost en/of postzegelpost. De post die onder de UPD valt is alle enkelstuks briefpost tot 2kg en enkelstuks pakketpost tot 10 kg. Daarnaast vallen rouwkaarten, medische post, braillezendingen en een groot deel van de post uit het buitenland ook onder de UPD. De 85% briefpost die niet onder de UPD valt (partijenpost van bedrijven en overheid), daar wil PostNL absoluut niet vanaf.En natuurlijk weer ter afsluiting het obligate geraaskal van meneer Schinkel.quote:
Hoe het PostNL eigenlijk de niet-UPD-post afhandelen als ze alle sorteercentra moeten afstaan aan de overheid?quote:
Dat vraag ik mij ook af. Die Schinkel heeft het steeds over het nationaliseren van het netwerk van PostNL, maar als je kijkt naar wat er volgens hem onder het netwerk van PostNL valt (oranje brievenbussen, sorteercentra, auto's, een deel van de medewerkers), dan blijft er van PostNL zonder netwerk wel heel erg weinig over. Hooguit wat kantoren met managers en ondersteunend personeel. Dan kun je beter HEEL PostNL nationaliseren.quote:Op maandag 8 september 2025 17:43 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
Hoe moet PostNL eigenlijk de niet-UPD-post afhandelen als ze alle sorteercentra moeten afstaan aan de overheid?
Bonussen en aandeelhouders?quote:Op maandag 8 september 2025 23:06 schreef YBouncer het volgende:
Hoezo zijn de UPD-eisen dan opeens onredelijk?
Omdat je geld op is?
Waar zijn die honderden miljoenen aan uitgegeven dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |