er is ook een bericht uitgegaan over de nieuwe methode van pakketten(2dagen),die naar de piekdagen verschuiven, voor ons veranderd er niets, juist wel je krijgt nog meer voor je keizen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
En op de dagen dat er stempassen en kieslijsten bijzitten gaat er nog eens 20% af toch? PostNL logica..quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
Dat is nog een pilot, het zgn "brievenbuspakje+ standaard", en geldt vooralsnog voor een zeer beperkt aantal afzendersquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:04 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
er is ook een bericht uitgegaan over de nieuwe methode van pakketten(2dagen),die naar de piekdagen verschuiven, voor ons veranderd er niets, juist wel je krijgt nog meer voor je keizen.
Het is zelfs zo erg: De nieuwe looptijden vanaf 1 september (dus precies als de drukte weer begint) zijn nog KRAPPER dan de krapste looptijd van het huidige zomerdal. Dus de volumes stijgen, en de looptijden dalenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
En op de dagen dat er stempassen en kieslijsten bijzitten gaat er nog eens 20% af toch? PostNL logica..
ja fraaier wordt het er niet mee, even gekeken in dat hok wat het hier is,had het nog niet eerder gezien, dik 20/25min van een piekwijk af,dat moet toch een soort leegloop creeren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:14 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat is nog een pilot, het zgn "brievenbuspakje+ standaard", en geldt vooralsnog voor een zeer beperkt aantal afzenders
Dat is wel bizar veel. Hier zijn er best veel verschillen. Ik heb er op mijn piekwijken 25% bij gekregen. Op mijn daldagen 10% er af en op zaterdag ook 20% er af bij mijn X.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
weer pakken ze geld bij de laagstbetaalden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 00:27 schreef V__L_N het volgende:
Lijkt wel bewuste opzet zodat dat niet te controleren valt.
I gonna be a good nigger, Massa!quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:48 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Buig voor jullie eigenaar slaven. Ik ben jullie werkgever met 31000 aandelen postnl.
Inmiddels is PostNL ook voorlopig gestopt met pakketten naar de VS.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 18:41 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)turen-naar-vs-postnl
Vreemd inderdaad, omdat ze wel degelijk een informatiepagina hiervoor hebben aangemaakt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 12:38 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Wel vreemd dat je op de site van PostNL wel nog steeds verzendlabels voor het versturen van de pakketten naar de VS kunt kopen.
dit soort flauwekul plaats je hier nou voor de zoveelste keer, niks beters te doen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:48 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Buig voor jullie eigenaar slaven. Ik ben jullie werkgever met 31000 aandelen postnl.
als je naar z'n berichtengeschiedenis kijkt is het al niet veel soeps,je zou haast denken dat hij uit Barneveld komt.quote:Op zondag 24 augustus 2025 07:30 schreef liedetector het volgende:
[..]
dit soort flauwekul plaats je hier nou voor de zoveelste keer, niks beters te doen?
heb je de nieuwe nieuwsbrief nog ontvangen/gelezen ?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:14 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat is nog een pilot, het zgn "brievenbuspakje+ standaard", en geldt vooralsnog voor een zeer beperkt aantal afzenders
Even voor mijn beeldvorming. Je krijgt al je gewerkte uren toch wel betaald?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
Ja, gelukkig wel. Onze LC is een geschikte vent die zelf ook vindt dat er veel te veel tijd van de wijken gehaald is. Dus plustijd wordt altijd zonder morren goedgekeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming. Je krijgt al je gewerkte uren toch wel betaald?
Ja, de OR hoopt dat de basistijden vanaf 1 september realistischer worden. Of de OR leeft in een sprookjeswereld, of realistisch is PostNL-newspeak voor krap. De wijken stonden al allesbehalve ruim, iedereen plust zich een ongeluk, en vanaf september gaat er elke dag nog eens tussen de 10 en 30% van af. Reuze realistisch allemaal, slaap lekker, OR!quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:26 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
heb je de nieuwe nieuwsbrief nog ontvangen/gelezen ?
Maar dat is dus niet standaard?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:17 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ja, gelukkig wel. Onze LC is een geschikte vent die zelf ook vindt dat er veel te veel tijd van de wijken gehaald is. Dus plustijd wordt altijd zonder morren goedgekeurd.
als de tijden niet meer goedgekeurd worden,wat ga je dan doen?Ikzelf de tijd lopen,tot 10minuten ervoor(terug depot)en op huis aanquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:20 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ja, de OR hoopt dat de basistijden vanaf 1 september realistischer worden. Of de OR leeft in een sprookjeswereld, of realistisch is PostNL-newspeak voor krap. De wijken stonden al allesbehalve ruim, iedereen plust zich een ongeluk, en vanaf september gaat er elke dag nog eens tussen de 10 en 30% van af. Reuze realistisch allemaal, slaap lekker, OR!
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 17:17 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
als de tijden neit meer goedgekeurd worden,wat ga je dan doen?Ikzelf de tijd lopen,tot 10minuten ervoor(terug depot)en op huis aan
ze flikken wel meer dingen die niet koosjer zijn,dat is ook een van de redenen,dat er niet heel veel animo voor het werk is.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:
[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
Dat zou ik inderdaad doen in dat theoretische geval. Maar het is mij nog nooit overkomen dat de plustijd geweigerd is. Ik heb wel leidinggevenden gehad die bijv. gingen bellen omdat ze wilden weten waarom ik er langer over deed, en zelfs eentje die een schriftelijke verklaring van mij wilde, maar uiteindelijk heb ik altijd de extra tijd uitbetaald gekregen. Althans, sinds de invoering van de app. In de tijd van de bezorgrapporten deed zo'n TC soms net alsof hij de plustijd niet gezien had.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 17:17 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
als de tijden niet meer goedgekeurd worden,wat ga je dan doen?Ikzelf de tijd lopen,tot 10minuten ervoor(terug depot)en op huis aan
Juridisch mag dat absoluut niet, maar veel bezorgers laten zich helaas piepelen. Uit angst dat hun contract niet wordt verlengd, of omdat ze geen zin hebben in ruzie met de baas. En dan zijn er nog bezorgers met een aanvullende uitkering voor wie het financieel weinig uitmaakt of ze die extra uren uitbetaald krijgen of niet (hoewel ze dan natuurlijk wel extra verlofopbouw mislopen). De bezorgers van Sandd hadden het nog veel slechter, die kregen aanvankelijk stukloon waarmee je meestal het minimumloon niet haalde. En toen Sandd uiteindelijk bij wet gedwongen werd de bezorgers per uur te betalen, kregen mensen inderdaad bijv. 2 uur betaald voor een wijk die je niet sneller dan 3 uur kon lopen. En in hun CAO stond ook nog eens dat je nooit recht had op uitbetaling van meer uren dan de computer van Sandd op basis van de norm (die nagenoeg onhaalbaar was) had uigerekend. Een CAO die dan ook geen enkele fatsoenlijke bond wilde ondertekenen, uitgezonderd een of ander schimmig bondje met de nietszeggende naam Landelijke Belangen Vereniging.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:
[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
De regels zeggen dat het goedgekeurd moet. Maar lc's krijgen een quota voor plustijd. Dus sommige zijn er rustig onder en sommige niet. Ik heb er 1 die als maatstaf had dat ie elke dag minimaal 5 mensen met plustijd belde en die moesten dan uitleggen waarom en wat. Als ie twijfelde moest ie het wel goedkeuren maar dan ging ie bv zeggen dat ie een keer komt meelopen. Of favo postnl truukje, zeggen dat dingen niet tellen als werktijd of dat het onder overservice valt. Ik ken aardig wat bezorgers die niet of weinig durven plussen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet standaard?
Juridisch mag het niet. Je moet er iets voor terug geven. Dus of tvt of gvt. Maar de postnl legt de verantwoording voor het claimen van de tijd bij de bezorgers en het goedkeuren van de tijd bij de laag erboven. Dat zorgt voor veel creatieve dingen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:36 schreef Semargofni het volgende:
[..]
Dat lijkt me een hele slecht zet van PostNL gezien de krapte aan bezorgers, dan laat je mensen toch onder minimum loon werken in feite als je 3 uur over een wijk doet en dan 2.5 uitbetaald krijgt (noem waar wat). Zou dat mogen juridisch gezien?
Ik verwacht eerder zoals aangekondigd een eindeloze gang naar de rechter. Zeker nu ze met deze afwijzing nog meer munitie hebben, denken ze. Maar of ze nou wel of geen subsidie krijgen, uiteindelijk merkt het personeel het toch wel. Bereid je voor op nog meer huilverhalen en straks krijg je gewoon ala Sandd postzakken geleverd en moet je zelf nog ter plekke gaan sorteren op je afhaalplek voordat je de wijk in kan. Uiteraard binnen 5 minuten.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
NWS / Staat gaat PostNL geen stuiver subsidie meer geven
Ja jongens en meisjes, dat wordt verder de broekriem aanhalen! Zelf elastiekjes van kauwgom in elkaar knutselen, en de looptijd van wijken standaard omlaag brengen naar tien minuten.
Uiteindelijk wil PostNL naar 2 bezorgdagen in 2028 of 2029.quote:'Postzegel nog duurder'
Als PostNL de nettokosten die het maakt voor de postdienst zelf zou willen opvangen moet de postzegelprijs in 2025 met 35 cent omhoog, stelde het bedrijf voor de rechter. Een brief of kaart versturen binnen Nederland zou dan geen 1,31 euro kosten, maar 1,66 euro. "Commercieel volstrekt onhaalbaar", omdat dan nog minder mensen post zullen versturen, betoogde de advocaat van PostNL. "PostNL zit financieel volledig klem" en subsidie is broodnodig.
Hij loopt zeker alleen dal wijkenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 18:20 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-grijpt-in~acd9d2c7/
https://www.rtl.nl/nieuws(...)dwingen-nee-dat-niet
https://www.rtl.nl/nieuws(...)iet-meer-wat-het-was
die laatste nou hier niet,wijken worden doorgeschoven 2 piek geven bijna 7uur op de klok aan,iets overslaan zat er echt niet bij.
quote:Op woensdag 27 augustus 2025 18:20 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-grijpt-in~acd9d2c7/
Dan moet je psychisch inderdaad wel heel ver heen zijn he. Tienduizenden euro's aan je werkgever willen betalen om werk te mogen doen?quote:Maar het meest wrange was dat een aantal adressen niet langer onder haar verantwoordelijkheid vielen, als gevolg van nieuw beleid. Dit leidde tot een langdurige en stressvolle discussie.
Ze probeerde PostNL te overtuigen niets te veranderen en bood zelfs 70.000 euro om een bezorgwijk van een collega over te nemen.
Klinkt leuk, maar het komt er onderaan de streep wel op neer dat de snellere collega's gestraft worden ten opzichte van de tragere bezorgers. En waarom minnen als er minder post is dan verwacht? Dat is gewoon het op de bezorgers afwentelen van bedrijfsrisico!quote:Vanaf september zijn de looptijden aangepast. We verwachten dat ze nu beter aansluiten bij de praktijk. De pieklopen die eerder vaak langer duurden dan de roostertijd, hebben we extra tijd gegeven. De hoeveelheid post is elke dag anders. Daardoor kan het gebeuren dat je soms wat langer bezig bent, en soms juist sneller klaar. Daarom vragen we je om vanaf 2 september na elke loop je werktijd door te geven in Mijn Werk. Dat geldt zowel voor plussen (langer bezig) als minnen (sneller klaar). Deze afspraak hebben we samen met de Ondernemingsraad Operations gemaakt. In dit bericht lees je meer over de afspraken, die gelden voor alle voet- en fietslopen.
Waarom hebben we deze afspraak gemaakt?
Jij weet als geen ander hoeveel tijd je werk kost. Door dit door te geven, zorgen we er samen voor dat de tijden steeds beter kloppen.
De ene collega mint wel en de ander niet. Daar willen we geen onderscheid meer in. Daarom doen we dat vanaf nu allemaal op dezelfde manier.
De nieuwe piek-looptijden zijn bepaald door naar de gemiddelde uitvoeringstijd te kijken tussen week 4 en 15. Daarom is het logisch dat je in de praktijk soms langer en soms korter over je loop doet
Wat betekent dit voor jou?
Start en stop je loop zoals altijd. Aan het einde van de loop geef je je gewerkte tijd door.
Dit doe je per loop. Heb je meerdere lopen op een dag? Dan doe je dit voor iedere loop apart.
Als je meer tijd nodig had, geef je meertijd door.
Als je minder tijd nodig had, geef je mintijd door.
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.
Heb je veel minder post omdat bijvoorbeeld een tas niet geleverd is? Of omdat je loop al door een collega is gedaan door een planningsfout? Meld dit dan bij je Logistiekcoach of Bezorgcoach (als je die al hebt). Dan wordt alle mintijd gecompenseerd in je rooster.
En natuurlijk, je krijgt altijd minimaal je contracturen uitbetaald. Ook als je aan het einde van een tijdvak minuren hebt.
Ze willen gewoon de middelmaat terug. Ik zou uit principe niet gaan minnen hoor. Als jij een hoger tempo hebt is dat zo, je kan moeilijk rustiger gaan lopen. Reken maar dat ze dit uiteindelijk weer gaan gebruiken om de looptijden structureel lager te krijgen..quote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De OR is ook weer lekker bezig, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig! Vanaf volgende week is minnen blijkbaar verplicht!
[..]
Klinkt leuk, maar het komt er onderaan de streep wel op neer dat de snellere collega's gestraft worden ten opzichte van de tragere bezorgers. En waarom minnen als er minder post is dan verwacht? Dat is gewoon het op de bezorgers afwentelen van bedrijfsrisico!
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.: Eerlijk is het dus zeker niet,ja weer de laagstbetaalden.Die nieuwe app is ook al een beetje demotiverend, teveel handelingen waar ze naar mijn mening vanuit gaan ,dat sommigen dit lekker zo laten(is extra geld binnenharken voor de adh).quote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.
ik ga als een slak vanaf 1-9quote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:40 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Ze willen gewoon de middelmaat terug. Ik zou uit principe niet gaan minnen hoor. Als jij een hoger tempo hebt is dat zo, je kan moeilijk rustiger gaan lopen. Reken maar dat ze dit uiteindelijk weer gaan gebruiken om de looptijden structureel lager te krijgen..
Als PostNL gelijk krijgt gaat de overheid in beroep. Krijgt de overheid gelijk dan gaat PostNL in beroep. Mark my words. Gebed zonder einde.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:47 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)atende-postbezorging
Heb je doorgeklikt naar de link mt extra uitleg? Ineens mag een coach ook plus of mintijd goedkeuren...quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:32 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
De eerste 10% mintijd telt mee. Alles daarboven krijg je automatisch terug als compensatie in je rooster. Zo ben je er nooit de dupe van als er véél minder post is. Wel zo eerlijk.: Eerlijk is het dus zeker niet,ja weer de laagstbetaalden.Die nieuwe app is ook al een beetje demotiverend, teveel handelingen waar ze naar mijn mening vanuit gaan ,dat sommigen dit lekker zo laten(is extra geld binnenharken voor de adh).
uit de pdf:
Bezorger mint méér dan 10% door het ontbreken van minimaal één tas
o In dit voorbeeld ontbreken er 2 tassen
o Roostertijd is 100 minuten en bezorger doet er 60 minuten over
o Bezorger brengt planner/coach op de hoogte en mint 40 minuten
o Deze min van 40 wordt teruggeboekt als compensatie mintijd
hoop dat er vele tassen(dagelijks) achterblijven,wie ook?
Ik ben straks 2 weken op vakantie, heb een collega die dit soort dingen echt gaat doen en zogenaamd heel snel is (kiept op daldagen bv uithoeken terug in de brievenbus). Dus ik ben straks bij de volgende opwaardering ook gewoon de lul... Perfect kans om de tijd weer te verlagen.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:33 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ik ga als een slak vanaf 1-9time is money
Dat deed de (logistiek) coach toch altijd al?quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 09:56 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Heb je doorgeklikt naar de link mt extra uitleg? Ineens mag een coach ook plus of mintijd goedkeuren...
De letterlijke tekst is:quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat deed de (logistiek) coach toch altijd al?
Maar dat is toch niet nieuw? Een TC had in principe altijd al de mogelijkheid om je plustijd af te keuren, en dan kon je als postbezorger een oranje kaart indienen. In de praktijk gebeurde dit afkeuren eigenlijk nagenoeg nooit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:04 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De letterlijke tekst is:
"Een Coach mag schriftelijk gemotiveerd een aanvraag voor plus- of mintijd afkeuren, maar nooit zonder vooraf mondeling contact met medewerker hierover. Geen contact betekent dat de aanvraag is goedgekeurd."
Daar gaat je gewerkte tijd is betaalde tijd...
In het verleden mocht dat niet hoor. Het moest goedgekeurd worden, maar vragen mochten gesteld worden. Bv om duidelijk te maken dat bepaalde dingen geen werktijd waren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar dat is toch niet nieuw? Een TC had in principe altijd al de mogelijkheid om je plustijd af te keuren, en dan kon je als postbezorger een oranje kaart indienen. In de praktijk gebeurde dit afkeuren eigenlijk nagenoeg nooit.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:10 schreef zerebus het volgende:
Zou me niks verbazen als het afkeuren vanuit het bedrijf dan misschien wel kan, maar dat het wettelijk eigenlijk niet houdbaar is. Er zijn ook wat zaken geweest waarbij helpdesk medewerkers gelijk kregen dat alle tijd om op te starten en in te loggen gewoon werktijd is.
Al vraag ik me tegelijk wel af wanneer een medewerker dit bedrijf voor de rechter sleept om ze te dwingen gewerkte tijd te laten betalen.
Ik vermoed dat de hele constructie die ze nu invoeren niet legaal is... Zelfs 10% van de roostertijd niet betalen klinkt als een loophole.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:10 schreef zerebus het volgende:
Zou me niks verbazen als het afkeuren vanuit het bedrijf dan misschien wel kan, maar dat het wettelijk eigenlijk niet houdbaar is. Er zijn ook wat zaken geweest waarbij helpdesk medewerkers gelijk kregen dat alle tijd om op te starten en in te loggen gewoon werktijd is.
Al vraag ik me tegelijk wel af wanneer een medewerker dit bedrijf voor de rechter sleept om ze te dwingen gewerkte tijd te laten betalen.
Volgens mij mochten ze het wel. Ik heb even door wat oude OR nieuwsbrieven gebladerd, en in de nieuwsbrief van week 27 in 2023 staat de volgende passage:quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 22:29 schreef V__L_N het volgende:
[..]
In het verleden mocht dat niet hoor. Het moest goedgekeurd worden, maar vragen mochten gesteld worden. Bv om duidelijk te maken dat bepaalde dingen geen werktijd waren.
Dus een teamleider mocht in 2023 in elk geval al gepluste tijd afkeuren, mits hij van tevoren contact met je opneemt en een hele goede reden geeft.quote:De oranje kaart
Sinds een aantal maanden is het mogelijk om via de Mijnwerkapp een oranje kaart in te dienen, of contact te zoeken met de Procesmanager van jouw gebied.
Procedure
De oranje kaart kan je om twee redenen gebruiken.
1. Jij hebt extra tijd gevraagd voor het bezorgen van een loop en dit wordt afgekeurd door de teamleider.
Jouw teamleider moet altijd contact met jou opnemen voordat tijden worden afgekeurd. Mocht dat niet zijn gebeurd is het altijd aan te raden om eerst zelf even te bellen of appen met de vraag waarom jouw verzoek is afgekeurd. Krijg je geen reactie, een onduidelijke uitleg, of ben je het gewoon niet met elkaar eens over het afkeuren van de tijd? Dien dan een oranje kaart in.
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..quote:De hoogleraar pleit voor een herziening van het gehele stelsel, waarbij de infrastructuur van de landelijke post weer in handen van de staat komen. Dat zou dan gaan om onder meer de brievenbussen, de sorteermachines en de busjes. Om de vijf jaar mogen partijen strijden om wie de post mag gaan verzorgen.
ze moeten eens ophouden met pakken bij de uitvoeringquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 22:29 schreef V__L_N het volgende:
Ik vermoed dat de hele constructie die ze nu invoeren niet legaal is... Zelfs 10% van de roostertijd niet betalen klinkt als een loophole.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)vrezen-voor-hun-baan
[..]
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..
Postbodes ja?quote:Postbodes in de regio vrezen voor hun baan
Al tien jaar lang loopt postbode Dennis zijn rondes in verschillende delen van de gemeente Eindhoven. "En ik hoop het nog jaren te doen."
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.quote:Tussen die regionale postbezorgers zitten ook gewoon commerciële bedrijven, benadrukt Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Economie aan de UvA en kenner van de postmarkt. "En dat is prima. Ze zijn sympathiek en innovatief en ze kunnen nu nog vaak aan grote hoeveelheden brieven komen die relatief makkelijk te bezorgen zijn."
Toch is ook de zorg terecht, zegt Schinkel. "Inderdaad komt het verdienmodel van de regionale bezorgers onder druk te staan. Dat heeft maatschappelijk impact. Niet alleen geeft het onzekerheid voor deze bezorgers, het kan ook de bezorgkosten opvoeren voor de vaste klanten. Dat gaat vaak om belastinggeld."
Wel snapt Schinkel dat PostNL de regiopost niet kan blijven overnemen tegen een niet-marktconform tarief.
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...quote:Om de vijf jaar mogen partijen strijden om wie de post mag gaan verzorgen.
Als ze de post teruggeven aan de overheid zullen er vast ook veel bezorgers afvallen, i.v.m betere /strengere screening(justis)niet dat dat verkeerd is,de rotte appels haal je er dan zo tussenuit.Een postnl doet maar een eenmalige screening, daarna weten ze never of je nog iets uitgevreten hebt. Mocht dit zo doorgaan,ben ik weleens benieuwd naar de resultaten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Postbodes ja?
[..]
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @:Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.
[..]
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...
En weer die Schinkel. Werkelijk in elk artikel over PostNL en concurrentie wordt deze prutsprofessor opgevoerd. In het 8 Uur Journaal werd hij ook al geïnterviewd. Zijn er geen andere economen in Nederland te vinden, of is deze man in feite een betaald lobbyist in dienst van een concurrent van PostNL? Hoe meer stukken van zijn hand ik lees, hoe meer bij mij de indruk oprijst dat deze man is blijven hangen in economische opvattingen die 20 jaar geleden gangbaar waren, maar inmiddels achterhaald zijn. Inmiddels zijn steeds meer mensen er wel van doordrongen dat je niet elke sector moet privatiseren, en dat concurrentie niet per definitie leidt tot lagere prijzen en betere service. Als de prijzen al dalen dan komt dit vaak door uitgeklede service of uitgeklede arbeidsvoorwaarden bij het personeel. Dat hebben we in het verleden ook gezien bij Selektmail, Sandd en PostNL's eigen prijsvechter VSP Post. Maar meneer Schinkel heeft dat denk ik even gemist.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)vrezen-voor-hun-baan
[..]
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..
Dat kan er mee te maken hebben, ik weet niet in hoeverre mensen op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij PostNL voordat ze er aan de slag gaan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:19 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ze flikken wel meer dingen die niet koosjer zijn,dat is ook een van de redenen,dat er niet heel veel animo voor het werk is.
Persoonlijk zou ik er dan snel klaar mee zijn, of wat hier ook al werd gezegd: terug naar het depot met wat je over hebt en dat ze het maar uitzoeken. Gelukkig heb ik hier nooit problemen gehad met het goedkeuren van uren, andere collega's ook niet. Iedereen die ik ken plust ook als het nodig is en meeste collega's zijn minder positief dan in het verleden over PostNL wat er ook aan bijdraagt dat bijvoorbeeld niemand meer mint. Niet dat dat iets is wat verplicht is, maar een aantal mensen deden dat nog wel eens.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:24 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Juridisch mag dat absoluut niet, maar veel bezorgers laten zich helaas piepelen. Uit angst dat hun contract niet wordt verlengd, of omdat ze geen zin hebben in ruzie met de baas. En dan zijn er nog bezorgers met een aanvullende uitkering voor wie het financieel weinig uitmaakt of ze die extra uren uitbetaald krijgen of niet (hoewel ze dan natuurlijk wel extra verlofopbouw mislopen). De bezorgers van Sandd hadden het nog veel slechter, die kregen aanvankelijk stukloon waarmee je meestal het minimumloon niet haalde. En toen Sandd uiteindelijk bij wet gedwongen werd de bezorgers per uur te betalen, kregen mensen inderdaad bijv. 2 uur betaald voor een wijk die je niet sneller dan 3 uur kon lopen. En in hun CAO stond ook nog eens dat je nooit recht had op uitbetaling van meer uren dan de computer van Sandd op basis van de norm (die nagenoeg onhaalbaar was) had uigerekend. Een CAO die dan ook geen enkele fatsoenlijke bond wilde ondertekenen, uitgezonderd een of ander schimmig bondje met de nietszeggende naam Landelijke Belangen Vereniging.
Jammer is dat wel, in plaats van maar geld proberen weg te halen bij de onderste laag en keer wat extra waardering. Misschien helpt dat meer voor het aantrekken van personeel? Net als dat minnen vrijwillig is maar er wel op blijven hameren dat dat zo hoort om het wel te doen. Bij ons depot stopt er nu ook weer iemand mee. In het afgelopen jaar is er niemand bijgekomen. Keertje iemand die zou beginnen maar was überhaupt nooit komen opdagen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:38 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De regels zeggen dat het goedgekeurd moet. Maar lc's krijgen een quota voor plustijd. Dus sommige zijn er rustig onder en sommige niet. Ik heb er 1 die als maatstaf had dat ie elke dag minimaal 5 mensen met plustijd belde en die moesten dan uitleggen waarom en wat. Als ie twijfelde moest ie het wel goedkeuren maar dan ging ie bv zeggen dat ie een keer komt meelopen. Of favo postnl truukje, zeggen dat dingen niet tellen als werktijd of dat het onder overservice valt. Ik ken aardig wat bezorgers die niet of weinig durven plussen.
[..]
Juridisch mag het niet. Je moet er iets voor terug geven. Dus of tvt of gvt. Maar de postnl legt de verantwoording voor het claimen van de tijd bij de bezorgers en het goedkeuren van de tijd bij de laag erboven. Dat zorgt voor veel creatieve dingen.
Waarom denk je dat de postnl zo weinig personeel heeft? Het is een enorm flexibele baan. Je kan het uitvoeren tussen 9 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds. Geen diploma's nodig... Waaaarom zouden niet meer mensen het willen doen? En waarom haken de meeste mensen in de eerste paar weken al weer af?
ze kunnen zich hier inlezenquote:Op zondag 31 augustus 2025 16:47 schreef Semargofni het volgende:
Dat kan er mee te maken hebben, ik weet niet in hoeverre mensen op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij PostNL voordat ze er aan de slag gaan.
Overigens ook bijzonder dat DHL de directeur communicatie stuurt ipv iemand van de werkvloer zoals de rest van de bedrijven. Ik verwacht overigens niet veel van morgen. De 'uitdagende' marktomstandigheden van PostNL zullen wel worden erkend maar gezien de politieke status van het land zullen besluiten weer worden uitgesteld...quote:Op woensdag 3 september 2025 23:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En 3 keer raden welke econoom er ook weer z'n plasje over mag doen?
https://www.tweedekamer.n(...)er-wijziging-postwet
Nog bijzonderder dat de bvpp niet komt opdagen voor dit soort dingen...quote:Op woensdag 3 september 2025 23:19 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Overigens ook bijzonder dat DHL de directeur communicatie stuurt ipv iemand van de werkvloer zoals de rest van de bedrijven. Ik verwacht overigens niet veel van morgen. De 'uitdagende' marktomstandigheden van PostNL zullen wel worden erkend maar gezien de politieke status van het land zullen besluiten weer worden uitgesteld...
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.quote:Op donderdag 4 september 2025 00:18 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Nog bijzonderder dat de bvpp niet komt opdagen voor dit soort dingen...
uit het stuk:Achtergrondquote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.
PostNL voorspelt ieder jaar een volumedaling van rond de 10% en baseert daar ook onze looptijdreductie op. Achteraf blijkt de volumedaling vaak lager uit te vallen, maar denk maar niet dat je 1 minuut terug krijgt omdat ze achteraf te veel tijd van je wijk hebben afgehaald. En de pakjes nemen wel nog steeds toe, maar dat is blijkbaar geen reden om er tijd bij te geven.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
uit het stuk:Achtergrond
Nederlanders versturen steeds minder brieven en kaarten. Sinds 2009 daalt het aantal met zo’n zeven procent per jaar.
dat is minder dan waar wij ieder jaar mee geconfronteerd worden,ik lees ieder jaar -10%
Dat terwijl pakjes echt tijd kosten , vaak aanbellen, brietjes schrijven, naar de retailer etcquote:Op donderdag 4 september 2025 18:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
PostNL voorspelt ieder jaar een volumedaling van rond de 10% en baseert daar ook onze looptijdreductie op. Achteraf blijkt de volumedaling vaak lager uit te vallen, maar denk maar niet dat je 1 minuut terug krijgt omdat ze achteraf te veel tijd van je wijk hebben afgehaald. En de pakjes nemen wel nog steeds toe, maar dat is blijkbaar geen reden om er tijd bij te geven.
Klopt, daarom ben ik ook lid van de fnv. De cnv was er ook. Beide met een goed verhaal. De leden leken echter meer en bijzonder gecharmeerd van het verhaal van die kletsmajoor van een proffessor. Totaal onrealistisch verhaal over stukjes van de upd naar de overheid en dan aanbesteden. Hij deed het voorkomen alsof de sorteercentra er vooral waren voor de upd en dat die dus dan daar bij hoorde. Ook een beetje alsof die gedraaid worden door een klein deel van het personeel. Ipv dat de sorteermachines van de postnl 80% zakelijke post draaien enzo. Dat overschaduwde dat deel van het verhaal wel. Ik vond het verhaal van van Unck slap trouwens.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.
Ik hoorde van Unck ook zeggen gisteren. Er is nu 70% minder post dan 20 jaar geleden... Met 7% per jaar in een rechte lijn kom je idd op dat getal uit. We hebben natuurlijk covid jaren gehad die beter gingen. De dip daarna zal wel iets harder zijn geweest.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
uit het stuk:Achtergrond
Nederlanders versturen steeds minder brieven en kaarten. Sinds 2009 daalt het aantal met zo’n zeven procent per jaar.
dat is minder dan waar wij ieder jaar mee geconfronteerd worden,ik lees ieder jaar -10%
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Postbodes ja?
[..]
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @:Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.
[..]
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...
Even de rekenmachine erbij gehaald:quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:28 schreef V__L_N het volgende:
Ik hoorde van Unck ook zeggen gisteren. Er is nu 70% minder post dan 20 jaar geleden... Met 7% per jaar in een rechte lijn kom je idd op dat getal uit. We hebben natuurlijk covid jaren gehad die beter gingen. De dip daarna zal wel iets harder zijn geweest.
Ik vermoed sterk dat 10% de postnl inhaalslag is. Like het is 7%, maar we besparen voor 10% want dan houden we iets speelruimte over.
Postbedrijf wil geen post bezorgen. OK.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En het spelletje gaat beginnen: PostNL wil na vonnis af van wettelijke verplichting op postbezorging
https://nos.nl/artikel/25(...)ing-op-postbezorging
https://www.postnl.nl/ove(...)ng-verplichting-upd/
quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:00 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Postbedrijf wil geen post bezorgen. OK.
quote:Minister Karremans is niet van plan om de wettelijke verplichting bij PostNL te laten vallen. "De postdienst is belangrijk voor rouwkaarten bijvoorbeeld. Ik ga Nederlanders niet de dupe laten worden van een machtsstrijd tussen PostNL en mij", zegt hij. "PostNL zou het niet moeten laten hangen op 15 miljoen en ze hebben ook niet kunnen aantonen dat het zo nijpend is."
Volgens de minister zijn er andere oplossingen mogelijk: "Ik heb altijd gezegd dat het kabinet maatregelen kan nemen om de deadlines te verruimen. Ik heb al aangekondigd dat te willen doen en op die koers zit ik nog steeds."
Karremans besloot eerder al dat PostNL per 1 juli 2026 brievenbuspost niet langer binnen 24 uur hoeft te bezorgen, maar binnen 48 uur. PostNL zei toen al dat de verruiming van de bezorgtijd niet genoeg is om het bedrijf uit de financiële problemen te helpen.
Ja dat is ook een goed voorbeeld idd. Je hebt een eisenlijstje dat steeds strenger wordt (je moet flink investeren want de bussen moeten milieuvriendelijk zijn, mogen niet te oud zijn, je moet maatschappelijk verantwoord ondernemen en door allerlei ambtelijke hoepels springen om dat aan te tonen) en daar tegenover staan steeds mindere opbrengsten. Nou, dan ga je dus weinig geinteresseerden vinden. De theorie van de vrije markt werkt niet als de markt veel te schraal is om aantrekkelijk te zijn voor gezonde concurrentie tussen meerdere commerciele partijen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.
ja ze hebben al genoeg gepakt bij de pbz,gedurende iets meer dan 20jaar,ze doen het daar maar mee.en verder als tip ga je management snoeien,en niet meer bij de uitvoering lopen schaven.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En het spelletje gaat beginnen: PostNL wil na vonnis af van wettelijke verplichting op postbezorging
https://nos.nl/artikel/25(...)ing-op-postbezorging
https://www.postnl.nl/ove(...)ng-verplichting-upd/
ja ze rekenen altijd in hun eigen zak,we zijn jarenlang genaaid,tijd voor revanche.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:31 schreef blijevis het volgende:
[..]
Even de rekenmachine erbij gehaald:
Met 10% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,90 ^ 20 = 0,1215... (ongeveer 88% minder dan toen),
met 7% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,93 ^ 20 = 0,2342... (ongeveer 77% minder dan toen)
met 6% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,94 ^ 20 = 0,2901... (ongeveer 71% minder dan toen)
als de hoeveelheid nu 70% minder is dan 20 jaar geleden dan is de factor per jaar 0,3 ^ (1/20) = 0,9415... ,
een vermindering van ongeveer 5,84% per jaar
(het symbool ^ staat voor machtsverheffen)
Dus de overheid gaat de sorteermachines, brievenbussen en bestelbusjes (en: naar ik aanneem, dan ook maar gelijk de e-bikes) kopen van PostNL? En wie dan de aanbesteding wint mag deze dan gratis gebruiken? Nog even afgezien van de vraag of er veel animo voor zou zijn is de tweede vraag hoe PostNL dan die al die andere post en pakketten die GEEN deel van de UPD uitmaken (en dat is nog al wat: afhankelijk van wie je moet geloven 85 tot 95% van de totale posthoeveelheid) moet gaan bezorgen, als we onze hele infrastructuur net van de hand hebben moeten doen.quote:Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam, pleit ervoor dat het hele postsysteem op de schop gaat. "Het brievennetwerk moet worden losgeknipt en vervolgens door de overheid worden aanbesteed, samen met UPD. Dat kan landelijk of regionaal en PostNL hoeft dan niet te bieden", zegt hij.
Dit kan volgens Schinkel worden vergeleken met hoe het spoor in Nederland is geregeld: ProRail is de beheerder van het spoor en de NS en regionale vervoerders mogen via een aanbesteding het spoor gebruiken. In zo'n soort scenario komt de infrastructuur (brievenbussen, de sorteermachines en de busjes) rond de post in overheidshanden en kan de uitvoering aanbesteed worden aan PostNL of een andere partij als DHL of UPS.
Omdat sommige dingen maatschappelijk te belangrijk zijn om er afstand van te nemen. Je moet ze behouden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.
Ah thanks. Ik had het in mijn hoofd gedaan, dus kwam zelf iets onder de 75 uit bij 7%. Niet helemaal perfect. Maar goed, postnl praat wisselend over 2009 en 20 jaar. Maar 2009 is geen 20 jaar geleden. Dus opzich is de nauwkeurigheid goed genoeg. 6/7% zou kunnen. 10% is veel te hoog. Wat we allemaal ook al jaren zeggen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:31 schreef blijevis het volgende:
[..]
Even de rekenmachine erbij gehaald:
Met 10% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,90 ^ 20 = 0,1215... (ongeveer 88% minder dan toen),
met 7% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,93 ^ 20 = 0,2342... (ongeveer 77% minder dan toen)
met 6% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,94 ^ 20 = 0,2901... (ongeveer 71% minder dan toen)
als de hoeveelheid nu 70% minder is dan 20 jaar geleden dan is de factor per jaar 0,3 ^ (1/20) = 0,9415... ,
een vermindering van ongeveer 5,84% per jaar
(het symbool ^ staat voor machtsverheffen)
Dit heeft ie gisteren in de ronde tafelgesprekken ook gezegd. De kamerleden waren bijzonder gecharmeerd van zijn verhaal. De fnv'er die er naast zat, stuk minder want die heeft ervaring met ov.... Dus die zei al, gegarandeerd een verslechtering. Daarnaast liet ie toen al doorschemeren dat ie eigenlijk gewoon niet wist waar het precies om ging. Op de vraag van een kamerlid hoe hij dan zag voor de werknemers gaf hij aan: dan neem je die paar werknemers over met de sorteercentra, net als wat brievenbussen. Het is zoveel meer complexer dan dat. Het hele upd netwerk is compleet verweven in het postnl zakelijke post netwerk. Iets wat de acm ook aangaven. Het is verschrikkelijk moeilijk om te zien wat aan geld waar precies voor wordt besteed. Daarvoor zouden ze inzagen moeten hebben in alles, dan kunnen ze controleren of die subsidie ook precies alleen gebruikt wordt voor de upd.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:56 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En onze prutsprofessor mag weer eens wat onzin uitkramen tegenover de NOS.
[..]
Dus de overheid gaat de sorteermachines, brievenbussen en bestelbusjes (en: naar ik aanneem, dan ook maar gelijk de e-bikes) kopen van PostNL? En wie dan de aanbesteding wint mag deze dan gratis gebruiken? Nog even afgezien van de vraag of er veel animo voor zou zijn is de tweede vraag hoe PostNL dan die al die andere post en pakketten die GEEN deel van de UPD uitmaken (en dat is nog al wat: afhankelijk van wie je moet geloven 85 tot 95% van de totale posthoeveelheid) moet gaan bezorgen, als we onze hele infrastructuur net van de hand hebben moeten doen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat de overheid iets met de plannen van Schinkel gaat doen, want de overheid wil ons helemaal geen geld geven. En het bedrijf nationaliseren, zelfs al zou het slechts ten dele zijn, zal ze ongetwijfeld veel meer geld gaan kosten dan die 68 miljoen die PostNL nu wil. Alleen 1 enkele SMX-sorteermachine kost al vele miljoenen.
En bij zo'n openbare aanbesteding is het ook het idee dat degene die de laagste offerte uitbrengt, de aanbesteding wint. Dus die zal dan ook nog geld moeten krijgen van de overheid. Maar zoals de overheid er nu in staat kan zo'n aanbesteding enkel gewonnen worden door een bedrijf dat een offerte van NUL euro of minder uitbrengt.![]()
Ook grappig dat die Schinkel steeds met ProRail en de NS als voorbeeld komt. Het is hem blijkbaar nooit opgevallen dat die splitsing totaal GEEN succes is, dat er alsnog jaarlijks miljoenen subsidie naartoe gaat, en dat de vergelijking ook nog eens mank gaat doordat zowel NS als ProRail allebei voor 100% staatseigendom zijn.
alllemaal goede en juist genoemde punten,zat net even bij de collega's van Nu te kijken(reactie's )er zitten een hoop mensen tussen die het allemaal wel weten,alleen durven ze er zelf niet rond te lopen,wat een absurde reactie's staan er tussen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:31 schreef YBouncer het volgende:
Ik wil de boekhouder van PostNL wel eens spreken over hoeveel geld er over de balk is gegooid in de laatste 5 jaar met al die reorganisaties.
Elk jaar een ander systeem voor hoe het zogenaamd efficiënter zal werken met het daarbij behorende (dure) hulpmiddel.
Elk jaar meer post in tassen proppen op piekdagen, en dan tijd van wijken afhalen, Daarna de OR in een nieuwsbrief laten zeggen, tegen het personeel, dat plussen veel geld kost voor het bedrijf.
Vervolgens geld uitgeven aan wielrenners en dure app nonsens zoals Tradler.
Elk jaar dure onderzoekbedrijven inhuren die gaan vertellen waarom het niet werkt.
Elk jaar topsalarissen voor kantoorpersoneel blijven uitbetalen terwijl er wijken blijven staan, want postbezorgers krijgen het niet weg op een dag door de hoeveelheid post en tekort aan personeel.
Elk jaar minder kwaliteit leveren en liever het geld in eigen zak steken dan te investeren in een verbetering of terugdraaien van de faux pas.
Elk jaar verbaasd zijn over zoveel klachten met als resultaat dat mensen geen post meer willen sturen.
Altijd van die reacties in de trant van "geef die paar brieven maar met de pakketservice mee". Zich niet realiserend dat we nog steeds dagelijks ruim 6 miljoen brieven bezorgen versus ruim 1 miljoen pakketten. Een gemiddelde pakketbezorger bezorgt ongeveer 200-250 pakketten op een dag. Dus die zou dan elke dag 1500 brieven moeten meenemen, dat zijn 2 a 3 piekwijken aan post. Dan moet die arme bezorger 85 uur per week werken.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:35 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
alllemaal goede en juist genoemde punten,zat net even bij de collega's van Nu te kijken(reactie's )er zitten een hoop mensen tussen die het allemaal wel weten,alleen durven ze er zelf niet rond te lopen,wat een absurde reactie's staan er tussen.
Zucht. Altijd weer die journalisten die zich onvoldoende in het onderwerp verdiepen. Om te beginnen die kop van het artikel: PostNL wil niet af van de briefpostbezorging, PostNL wil af van de UPD. En de UPD is niet hetzelfde als briefpost en/of postzegelpost. De post die onder de UPD valt is alle enkelstuks briefpost tot 2kg en enkelstuks pakketpost tot 10 kg. Daarnaast vallen rouwkaarten, medische post, braillezendingen en een groot deel van de post uit het buitenland ook onder de UPD. De 85% briefpost die niet onder de UPD valt (partijenpost van bedrijven en overheid), daar wil PostNL absoluut niet vanaf.En natuurlijk weer ter afsluiting het obligate geraaskal van meneer Schinkel.quote:
Hoe het PostNL eigenlijk de niet-UPD-post afhandelen als ze alle sorteercentra moeten afstaan aan de overheid?quote:
Dat vraag ik mij ook af. Die Schinkel heeft het steeds over het nationaliseren van het netwerk van PostNL, maar als je kijkt naar wat er volgens hem onder het netwerk van PostNL valt (oranje brievenbussen, sorteercentra, auto's, een deel van de medewerkers), dan blijft er van PostNL zonder netwerk wel heel erg weinig over. Hooguit wat kantoren met managers en ondersteunend personeel. Dan kun je beter HEEL PostNL nationaliseren.quote:Op maandag 8 september 2025 17:43 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
Hoe moet PostNL eigenlijk de niet-UPD-post afhandelen als ze alle sorteercentra moeten afstaan aan de overheid?
Bonussen en aandeelhouders?quote:Op maandag 8 september 2025 23:06 schreef YBouncer het volgende:
Hoezo zijn de UPD-eisen dan opeens onredelijk?
Omdat je geld op is?
Waar zijn die honderden miljoenen aan uitgegeven dan?
slimmer ja slimmer afnemen van de uitvoering,stelletje boeven.quote:Op maandag 8 september 2025 23:06 schreef YBouncer het volgende:
al honderden miljoenen heeft bespaard door slimmer te gaan werken
Gouden handdruk Herna Verhagen?quote:
Het zal mij benieuwen. Enerzijds vraagt PostNL om subsidie omdat naar eigen zeggen de mogelijkheden voor verder reorganiseren en bezuinigen uitgeput zijn. Anderzijds dreigen ze met gedwongen ontslagen als er geen subsidie komt. Dat komt op mij tegenstrijdig over. Als er nog op grote schaal banen geschrapt kunnen worden, dan zijn de mogelijkheden voor verder bezuinigen duidelijk NIET uitgeput.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:50 schreef Semargofni het volgende:
Plussen is ook hier aan de orde van de dag. Vanmiddag werd ik gebeld over mijn wijk in een ander dorp dat ze daar de helft van de wijken gaan uitbesteden dus dat ik daar niet meer perse nodig zal zijn. Geen mensen te vinden. Scheelt voor mij dan weer op en neer fietsen maar goed nu gooien ze daar dus de handdoek in de ring daar.
Morgen komt de grote baas van PostNL met nieuws, we gaan het zien.
Gewoon weer een concrete) dreiging: als de overheid niet tegemoet komt gaan er 5000 bezorgers uit of stopt PostNL eind 2028 met bezorgen. Zoiets.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het zal mij benieuwen. Enerzijds vraagt PostNL om subsidie omdat naar eigen zeggen de mogelijkheden voor verder reorganiseren en bezuinigen uitgeput zijn. Anderzijds dreigen ze met gedwongen ontslagen als er geen subsidie komt. Dat komt op mij tegenstrijdig over. Als er nog op grote schaal banen geschrapt kunnen worden, dan zijn de mogelijkheden voor verder bezuinigen duidelijk NIET uitgeput.
Maar ik zie wel welk konijn er morgen uit de hoge hoed getoverd wordt.
Niet dus. PostNL lijkt wel als een blad aan een boom gedraaid. Ineens is het geen 5 voor 12 meer, maar zijn wij een solide bedrijf en verwacht men over 3 jaar weer miljoenenwinsten. Er zijn nog talloze manieren gevonden om efficiënter te werken en geld te besparen. En voor wat betreft de UPD wil PostNL op een constructieve manier de dialoog aangaan met de politiek. Worden nu de lopende rechtszaken stopgezet? Heeft Pim Berendsen geconcludeerd dat zijn methode van met gestrekt been erin gaan averechts werkt, en probeert hij het nu volgens de Herna-methode? Of wordt er hier een rookgordijn opgetrokken met mooie woorden en eufemismen? Wordt die constructieve dialoog in de rechtszaal gevoerd, en betekent het behoud van duizenden arbeidsplaatsen eigenlijk dat er ook duizenden uitvliegen, maar dat het glas half vol zit?quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Gewoon weer een concrete) dreiging: als de overheid niet tegemoet komt gaan er 5000 bezorgers uit of stopt PostNL eind 2028 met bezorgen. Zoiets.
600 pakketautomaten per jaar plaatsen en de ontvanger 'stimuleren' (lees: moeilijk maken) om voor thuisbezorging te kiezen zal wel tot een hogere winst voor de top leiden toch? En zo niet dan weer huilen over 2 jaar en hopen tot onze Tsjechische vriend 100% van de aandelen overneemt en samenvoegt met GLS en DPD.quote:Op woensdag 17 september 2025 17:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Niet dus. PostNL lijkt wel als een blad aan een boom gedraaid. Ineens is het geen 5 voor 12 meer, maar zijn wij een solide bedrijf en verwacht men over 3 jaar weer miljoenenwinsten. Er zijn nog talloze manieren gevonden om efficiënter te werken en geld te besparen. En voor wat betreft de UPD wil PostNL op een constructieve manier de dialoog aangaan met de politiek. Worden nu de lopende rechtszaken stopgezet? Heeft Pim Berendsen geconcludeerd dat zijn methode van met gestrekt been erin gaan averechts werkt, en probeert hij het nu volgens de Herna-methode? Of wordt er hier een rookgordijn opgetrokken met mooie woorden en eufemismen? Wordt die constructieve dialoog in de rechtszaal gevoerd, en betekent het behoud van duizenden arbeidsplaatsen eigenlijk dat er ook duizenden uitvliegen, maar dat het glas half vol zit?
Bovenstaande stukje komt uit een recent interview dat Pim Berendsen gaf aan het Financieel Dagblad. Het constructieve overleg met de overheid waar hij eerder deze week nog over sprak is hij alweer vergeten, lijkt het. De overheid MOET de postwet aanpassen volgens de eisen van Pim, en doen ze dat niet dan gaat PostNL de postwet gewoon doelbewust overtreden door bezorgdagen te schrappen en oranje brievenbussen weg te halen. Meneer Berendsen verwacht dat wij daar straffeloos mee weg gaan komen, en dat de ACM er wel begrip voor zal hebben. We halen immers ook al jaren de 95% norm voor de overkomstduur niet, en daar zijn we ook al jarenlang straffeloos mee weg gekomen, moet hij gedacht hebben. Ik vraag me af of die vlieger wel opgaat. Als post vertraagt door personeelsgebrek, dus een wijk blijft een dag liggen omdat er geen bezorger is, dan kun je nog wel een beroep op overmacht doen. Op het moment dat je gaat dreigen met gedwongen ontslagen, dan wordt het al een ander verhaal. Gedwongen ontslagen vallen over het algemeen bij bedrijven die onvoldoende werk voor het personeel hebben, en dus een personeelsoverschot. Dus of dat personeelstekort bij PostNL is een verzinsel, of dat dreigen met ontslagen is bluf. En wijken laten staan en brievenbussen weghalen volgens een vooropgezet plan, is geen overmacht.quote:PostNL dreigt briefbezorging te versoberen, als kabinet niet ingrijpt
Als het kabinet niet met een oplossing komt voor de verlieslatende postbezorging bij PostNL, dan zal het bedrijf zelf maatregelen nemen, zegt ceo Pim Berendsen. Dan denkt de topman aan bezorging binnen twee werkdagen, in plaats van één, en het weghalen van postbussen op locaties waar die nauwelijks gebruikt worden.
‘Zo kan het niet langer’, aldus Berendsen in een gesprek met het FD naar aanleiding van de beleggersdag van PostNL woensdag. Hier maakte de onderneming zijn groei- en winstverwachtingen bekend voor de komende drie jaar. PostNL denkt te kunnen groeien van ¤3,2 mrd omzet in 2024 naar ¤4 mrd in 2028. Ook voor het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebit) voorziet Berendsen groei, van ¤53 mln nu naar ¤175 mln in 2028.
Maar om dat voor elkaar te krijgen moet er iets gebeuren bij de postbezorging. PostNL en het kabinet hebben al tijden een conflict over de brievenpost. PostNL is bij wet het aangewezen bedrijf om de Universele Postdienst (UPD) uit te voeren. Dat houdt onder meer in dat 95% van de brieven de volgende werkdag moet worden bezorgd. Volgens Berendsen zorgt die verplichting voor forse verliezen bij PostNL. Het eiste daarom van de staat een subsidie van ¤68 mln voor de komende twee jaar. Dat weigerde demissionair minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD).
Het bedrijf startte een rechtszaak bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven om de subsidie alsnog af te dwingen, maar afgelopen september gaf die PostNL ongelijk. De rechter vindt dat het kabinet niet verplicht is tot staatsteun. Ook is niet gebleken dat de postbezorging leidt tot een ‘onevenredige financiële last’, aldus de rechter.
Voor Berendsen was het daarmee niet klaar. Hij verzoekt de minister PostNL te ontslaan van de wettelijke verplichtingen. Hij geeft Karremans twee maanden, tot begin november, de tijd om met een oplossing te komen. Eerder zegde het kabinet al toe dat PostNL vanaf juli 2026 post niet langer binnen 24 maar binnen 48 uur mag bezorgen.
Maar dat is volgens Berendsen niet afdoende. Hij voegt er daarom nu aan toe: ‘Als de minister niet tijdig met noodzakelijke veranderingen komt, dan zullen wij zelf stappen nemen. Dat zou kunnen betekenen dat we naar day+twee [tweedaagse bezorging, red.] gaan en dat we nadenken of er wel 10.000 brievenbussen in Nederland moeten staan, die voor de helft leeg zijn en waar we toch iedere dag langs moeten’. Verder wil de topman niet concreet maken wat de maatregelen zouden kunnen zijn. ‘De bal ligt nu eerst bij de minister om met een plan te komen.’
Op de vraag of dit een realistische eis is aan de minister, gezien het vertrek van twee partijen uit het kabinet en de komende verkiezingen, zegt Berendsen: ‘Waarom moet dat het probleem van PostNL zijn? De minister is in functie en dat is hij over twee maanden waarschijnlijk ook nog. Dus we wachten zijn keuze af en kijken dan verder.’
Berendsen is niet bang dat PostNL teruggefloten wordt vanwege de wettelijke verplichting. ‘Gezien het hele voortraject denk ik niet dat dat zal gebeuren. We hebben aangegeven dat deze leidt tot een onevenredige last. Toezichthouder ACM zegt dat er structureel iets moet veranderen. We zijn al jaren in gesprek. Ik ben de tel kwijt hoeveel ministers van Economische Zaken er zijn geweest, die hier geen besluit over genomen hebben. Op een gegeven moment kun je in alle redelijkheid niet van een commerciële partij verlangen dat het structureel verlies maakt op een opgelegde taak, waar niemand in de vrije markt op zit te wachten.’
Bij een commerciëlere opstelling van PostNL ziet Berendsen goede kansen voor het halen van de groeiprognoses, zoals woensdag aangekondigd. Het bedrijf wil inzetten op een verdubbeling van het aantal pakketautomaten in 2028 en investeren in betere bezorging van online bestelde pakketten, zogeheten e-commerce. ‘Daar valt aanzienlijk meer winstmarge op te maken. Onze ambities zijn niet gelijk morgen geregeld, maar wij kunnen onze beloftes zeker waarmaken’, zegt Berendsen.
Analisten waarschuwen echter dat PostNL de lat hoog legt. ‘De ambities liggen fors hoger dan de huidige realiteit’, zei zakenbank Degroof Petercam. Daar is Berendsen het niet mee eens. ‘Tegenover concurrenten zijn wij bij verre de leverancier waar consumenten het tevredenst over zijn. We hebben het meest fijnmazige netwerk en zijn de grootste qua capaciteit. We zijn goed gepositioneerd om met de markt mee te groeien.’
nog sterker en dat heb ik jaren terug dat ze met dit gekke gedoe begonnen al aangegeven bij de dame die die planning maakte, dat het ook iedere keer dezelfde wijken waren die bleven staan...... ik snapte al die klachten wel....quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik vraag me af of die vlieger wel opgaat. Als post vertraagt door personeelsgebrek, dus een wijk blijft een dag liggen omdat er geen bezorger is, dan kun je nog wel een beroep op overmacht doen.
uit deze bron:quote:Op woensdag 17 september 2025 17:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Niet dus. PostNL lijkt wel als een blad aan een boom gedraaid. Ineens is het geen 5 voor 12 meer, maar zijn wij een solide bedrijf en verwacht men over 3 jaar weer miljoenenwinsten. Er zijn nog talloze manieren gevonden om efficiënter te werken en geld te besparen. En voor wat betreft de UPD wil PostNL op een constructieve manier de dialoog aangaan met de politiek. Worden nu de lopende rechtszaken stopgezet? Heeft Pim Berendsen geconcludeerd dat zijn methode van met gestrekt been erin gaan averechts werkt, en probeert hij het nu volgens de Herna-methode? Of wordt er hier een rookgordijn opgetrokken met mooie woorden en eufemismen? Wordt die constructieve dialoog in de rechtszaal gevoerd, en betekent het behoud van duizenden arbeidsplaatsen eigenlijk dat er ook duizenden uitvliegen, maar dat het glas half vol zit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |