Postnl reorginiseert altijd voor de feiten uit. Dus ze hebben nu toestemming gekregen voor dit. Vervolgens gaan ze het systeem inrichten voor wat ze willen. Daarna gaan ze dan terug naar de politiek en zeggen: kijk, we hebben zo weinig post dat we wel minder dagen kunnen doen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 16:38 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samenik snapte wel dat ze de maandag liever kwijt dan rijk waren.
quote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.
Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
En vervolgens mogen wij interviews lezen in de krant met ongetwijfeld zorgvuldig van tevoren gescreende bezorgers die zeggen dat er zo weinig post is dat ze soms maar met een paar brieven heel hun wijk door moeten. Daardoor denkt nu half Nederland dat er amper nog post wordt verstuurd en wij het grootste deel van de tijd amper wat te doen hebben. Maar dat die geïnterviewde bezorger die dag zo weinig post had doordat het bedrijf 99% van de post gewoon nog een dag doorschuift, dat wordt gemakshalve verzwegen. Ongetwijfeld had de beste man de dag erna 8 tassen of meer voor zijn wijk.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 22:40 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Besef dat het plaatsen van post op dagen veel gestuurd is door het bedrijf. Ze maken pakketten/kopels waaruit zakelijke afnemers kunnen kiezen. Het punt is dat ze heel bewust sturen op minder bezorgdagen omdat ze graag willen doen alsof de bezorgers heet dure deel zijn van de postnl. Ipv het managment wat het zwaarte punt is aan kosten.
[..]
ja niemand mag de waarheid wetenquote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.
Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
Hier hing altijd zo'n lijst en eerst klopte die gewoon. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe lijst en daarop stonden toen opeens tijden waar echt helemaal niks meer van klopte.quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...
Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?
Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...
Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?
Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?quote:Naast leuke pakketjes, zoals verjaardagskaarten
Inclusiviteit gaat bij postnl sneller de deur uit dan de post zelf... Je zal maar slechte ogen hebben of problemen met zulke kleine knopjes te bedienen. Ik plus altijd bij via de computer omdat ik de app dramatisch vind. Maar zo vaak dat die ook storing heeft.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 17:22 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:14 schreef wbwb het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?
Ik snap echt niet hoe moeilijk het nou kan zijn voor journalisten om gewoon de juiste termen te gebruiken…
Een 3S/track&Trace code bedoel je? Ja die zie ik vaker langskomen, misschien om de bezorging te controleren/traceren?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
ja nog nooit gezien,en het ziet er niet uit zoals het erop gedrukt is.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 22:14 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.
Die van het pensioenfonds hadden wij ook, twee weken terug. Op de brief zelf, onder het adres, stond een verkeerde codeerregel voorgedrukt. En zelfs met herstelsticker moest je 'm soms meerdere keren teruggooien in de oranje bus, want hij bleef maar terugkomen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
Die pakjes dat is wat moois ze flikkeren gewoon een half meter op 2 elastieken ,op straat kun je het gaan oprapen,verder zitten er vaakzaken tussen die niet mogen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
quote:Sterker nog, ik zou een reorganisatie afkondigen en daarbij de postbezorging stopzetten en alleen doorgaan met de pakketbezorging.Duizenden mensen de ww in, kost de overheid meer dan steun aan het postbedrijf.
ergens kwam ik onder een bericht op SM,vanmorgen een antwoord dat de kosten bij de bezorgers liggen, ja nog even,het hele pbz verhaal bestaat dit jaar rond de 22jaar,wat er allemaal niet gegeven(opgebouwde versoberingen) is vele malen meer dan de gevraagde subsidie, kijk even naar je opgebouwde pensioen t/m vandaag ,dat is werkelijk om te huilen.Een nieuwe achterband kun je er net mee betalen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 11:21 schreef IsItMeOrYou het volgende:
PostNL zal niet helemaal kansloos een zaak beginnen lijkt mij. Maar steun vragen terwijl ze nog gewoon winst maken (als geheel bedrijf) is natuurlijk wel bedenkelijk. Ook die eventuele steun moet dan betaald worden door de overheid oftewel de belastingbetaler. Dus ja, verhogen ze de prijzen niet, wordt de service wel slechter en betalen we ondertussen op een andere manier wel aan PostNL.
Al zijn de reacties op nu.nl altijd wel leuk:
[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 07:46 schreef ophaling10 het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2577607
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:51 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?quote:Met de pakketbezorging maakt PostNL wel winst, maar dat geld overhevelen noemt Berendsen "een absoluut onbegaanbaar pad". Het zou volgens hem "een beetje gek zijn om de concurrentiepositie van een bedrijfsonderdeel dat keihard moet concurreren met bedrijven die in hun eigen land al veel vaker en anders geholpen zijn door een overheid, uit te hollen".
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:58 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.quote:[..]
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:29 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.
[..]
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
Oeps sorry, daar ging iets mis.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:09 schreef liedetector het volgende:
[..]
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef V__L_N het volgende:
[..]Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.
Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.
Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.
Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Dat plan van PostNL ken ik ook, en dat weerspreek ik ook niet, maar jij beweerde dus dat dit al in juni 2026 ingaat. En dat klopt volgens mij niet. In een online video van PostNL, die ik helaas niet meer kan terugvinden, gingen ze er vanuit dat dit scenario in 2029 zou ingaan.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:25 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:
Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.
„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag.”Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.”
Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."
Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.
Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...
Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Dat ligt denk ik ook heel erg aan wat voor soort producten en natuurlijk de prijs.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.
Wel zo dat ze sindsdien eigenlijk geen contract meer geven boven de 25 uur in de hoop dat ooit nog uit te kunnen voeren..quote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Het bericht van de fnv vind ik eerlijker naar de bezorgers,en het is waar wat er staat ,dat weten we allemaal..quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:26 schreef V__L_N het volgende:
BVPP bericht aan de minister: https://www.bvpp.nl/nl/ni(...)p-minister-karremans
En die van de fnv:
https://www.fnv.nl/nieuws(...)mU3BjZwwuqlP1d4YmoXQ
https://archive.ph/Dl31wquote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:51 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)postnl-he#closemodal
raar de originele link krijg ik ook zonder poespasquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 06:36 schreef liedetector het volgende:
[..]
https://archive.ph/Dl31w
Hmm werkt ook niet zie ik nu
Wat een gejammer van Business Post, PvdA/GL en BBB! BBB spreekt van het pootje lichten van potentiële nieuwe toetreders op de postmarkt, maar het gaat om regionale postbedrijven! Waarom zijn dat ineens nieuwe toetreders? Het genoemde Business Post (onderdeel van DZB) bestaat al iets van 20 jaar!quote:Op maandag 18 augustus 2025 08:14 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)reigen-te-verdwijnen
Gelukkig gaan deze klachten over het mij onbekende bedrijf Post.nl en dus niet over onsquote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:53 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.amstelveensni(...)van-amstelveen-noord
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |