abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218290115
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.

Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
pi_218292688
Dat gebeurt bij ons ook wel eens. Als er zaterdagmiddag nog steeds geen terugkoppeling is geweest door de planner, dan laten wij dat weten aan onze PC. Die neemt dan contact op met de admi. En dan opeens wordt het wel geregeld.
Onze PC is echt een prima persoon.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 22:40:51 #53
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218293262
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 16:38 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samen :') ik snapte wel dat ze de maandag liever kwijt dan rijk waren.
Postnl reorginiseert altijd voor de feiten uit. Dus ze hebben nu toestemming gekregen voor dit. Vervolgens gaan ze het systeem inrichten voor wat ze willen. Daarna gaan ze dan terug naar de politiek en zeggen: kijk, we hebben zo weinig post dat we wel minder dagen kunnen doen.
Zo hebben ze het ook gedaan met de maandagen. Besef dat het plaatsen van post op dagen veel gestuurd is door het bedrijf. Ze maken pakketten/kopels waaruit zakelijke afnemers kunnen kiezen. Het punt is dat ze heel bewust sturen op minder bezorgdagen omdat ze graag willen doen alsof de bezorgers heet dure deel zijn van de postnl. Ipv het managment wat het zwaarte punt is aan kosten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.

Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
*O* welkom. Meeste hier zijn longtime bezorger.
Die officiele site of facebook heeft als super nadeel dat veel toch weer terug gevoerd naar mensen in het bedrijf die moeite hebben met kritiek. Hier kan er gelukkig nog kritisch gedebateerd worden.

Als ik bezwaar maak reageren ze meestal niet. Officieel is het zo dat je het dan gewoon niet hoeft te bezorgen. Ik stuur altijd mijn planner zaterdagochtend nog een mail dan: Joh je hebt niet gereageerd, dus ik ga ervanuit dat je het nog even weghaalt. Denk dat de officiele weg idd zou zijn om je pc of lc te contacten. Maar ik heb met mijn pc geen contact en met mijn lc heeel beperkt. Planner is dan de makkelijke weg.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218293977
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 22:40 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Besef dat het plaatsen van post op dagen veel gestuurd is door het bedrijf. Ze maken pakketten/kopels waaruit zakelijke afnemers kunnen kiezen. Het punt is dat ze heel bewust sturen op minder bezorgdagen omdat ze graag willen doen alsof de bezorgers heet dure deel zijn van de postnl. Ipv het managment wat het zwaarte punt is aan kosten.
[..]
En vervolgens mogen wij interviews lezen in de krant met ongetwijfeld zorgvuldig van tevoren gescreende bezorgers die zeggen dat er zo weinig post is dat ze soms maar met een paar brieven heel hun wijk door moeten. Daardoor denkt nu half Nederland dat er amper nog post wordt verstuurd en wij het grootste deel van de tijd amper wat te doen hebben. Maar dat die geïnterviewde bezorger die dag zo weinig post had doordat het bedrijf 99% van de post gewoon nog een dag doorschuift, dat wordt gemakshalve verzwegen. Ongetwijfeld had de beste man de dag erna 8 tassen of meer voor zijn wijk.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218299743
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.

Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
ja niemand mag de waarheid weten :)
  donderdag 24 juli 2025 @ 10:13:05 #56
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218305074
Nieuwgierigheidshalve...

Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?

Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218305641
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...

Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?

Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
Hier hing altijd zo'n lijst en eerst klopte die gewoon. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe lijst en daarop stonden toen opeens tijden waar echt helemaal niks meer van klopte.
pi_218320716
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...

Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?

Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.
pi_218326133
quote:
Naast leuke pakketjes, zoals verjaardagskaarten
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?

Ik snap echt niet hoe moeilijk het nou kan zijn voor journalisten om gewoon de juiste termen te gebruiken…
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:59:13 #61
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218326443
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:22 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.
Inclusiviteit gaat bij postnl sneller de deur uit dan de post zelf... Je zal maar slechte ogen hebben of problemen met zulke kleine knopjes te bedienen. Ik plus altijd bij via de computer omdat ik de app dramatisch vind. Maar zo vaak dat die ook storing heeft.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218327986
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 10:14 schreef wbwb het volgende:

[..]
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?

Ik snap echt niet hoe moeilijk het nou kan zijn voor journalisten om gewoon de juiste termen te gebruiken…
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
pi_218328113
Erg veel aandacht voor PostNL vandaag in de lokale krant. Artikel over meer dan de helft van de kaarten die niet tijdig aankwamen, lezerspanel over staatssteun PostNL en ingezonden brieven over PostNL. Komkommertijd? Maar ergens ook natuurlijk wel logisch dat PostNL nog steeds doet alsof ze elke dag verplicht worden tot ongewild tewerkstelling. Ze kunnen ook gewoon de postdienst teruggeven aan de staat, maar dan verliezen ze ook het buspakjes netwerk :)
pi_218328896
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
Een 3S/track&Trace code bedoel je? Ja die zie ik vaker langskomen, misschien om de bezorging te controleren/traceren?
pi_218334038
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.
pi_218338374
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 22:14 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.
ja nog nooit gezien,en het ziet er niet uit zoals het erop gedrukt is.
pi_218401912
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
pi_218403909
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
Die van het pensioenfonds hadden wij ook, twee weken terug. Op de brief zelf, onder het adres, stond een verkeerde codeerregel voorgedrukt. En zelfs met herstelsticker moest je 'm soms meerdere keren teruggooien in de oranje bus, want hij bleef maar terugkomen.

De kwaliteit van de voorbereiding is hier ook een drama. Veel sorteerfouten, pakjes los in de tas, zonder elastieken, zodat de kleinere pakjes door elkaar raken, steeds meer post die ondersteboven in de bundel zit (adres ondersteboven, en tijdschriften waarbij je dan in de open kant grijpt), kleine post tussen de grote post, kleine post tussen de pakjes, grote post tussen de pakjes, zelfs pakjes tussen de kleine post. En je kan meldingen maken tot je een ons weegt, maar ze doen er niks mee. Of het blijft weken/maanden op "in behandeling" staan en plotseling wordt het zonder toelichting afgesloten, of hij wordt gewoon door iemand van het SCO afgesloten met de opmerking "geen terugkoppeling ontvangen". En de belevering wordt ook steeds slechter. Dan kom je op het depot, is heel je wijk niet geleverd, die ligt dan op een ander depot 30 km verderop. De admie belooft met spoed een chauffeur te sturen, wat natuurlijk niet gebeurt. Of je komt op het depot, maakt de eerste tas open, zit er een compleet andere wijk in. Het is echt een drama.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218412281
https://nos.nl/artikel/2577510

https://www.iex.nl/nieuws(...)sultaten-PostNL.aspx

[ Bericht 44% gewijzigd door ophaling10 op 04-08-2025 08:18:57 ]
pi_218412324
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
Die pakjes dat is wat moois ze flikkeren gewoon een half meter op 2 elastieken ,op straat kun je het gaan oprapen,verder zitten er vaakzaken tussen die niet mogen.
Over de subsidie,het lijkt me redelijk dat de topsalarissen ook aangepast gaan worden,je kan niet om geld vragen en daarmee doorgaan,of zeg ik iets geks ?
Door al die fratsen zoals in bovenstaand schrijven, krijg je straks geen mens meer,en wat er ie gaat langzamerhand moven,let wel buiten Postnl is er genoeg te doen.(onder veel betere conditie's).
Sommige voormalige bezorgers geven dat hier al regelmatig aan.
Met de tijd moet je steeds meer gaan doen in een tijd die zij bepalen,dus extra slijtage aan je lichaam en materiaal,vergeet dat niet.Er zal ook wel een tijd komen dat het plussen geheel verdwijnt,het zijn immers kosten voor ze.
  maandag 4 augustus 2025 @ 10:38:56 #71
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218413374
Volgens mij wordt het straks goedkoper om de privatisering ongedaan te maken.

Dit is toch een onhoudbare zaak. Ging vanmorgen een grote envelop weg brengen. Daar moest al 2,62 aan postzegels op. Daar kan ik echt een enorm aantal km zelf voor rijden...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218413597
PostNL zal niet helemaal kansloos een zaak beginnen lijkt mij. Maar steun vragen terwijl ze nog gewoon winst maken (als geheel bedrijf) is natuurlijk wel bedenkelijk. Ook die eventuele steun moet dan betaald worden door de overheid oftewel de belastingbetaler. Dus ja, verhogen ze de prijzen niet, wordt de service wel slechter en betalen we ondertussen op een andere manier wel aan PostNL.

Al zijn de reacties op nu.nl altijd wel leuk:
quote:
Sterker nog, ik zou een reorganisatie afkondigen en daarbij de postbezorging stopzetten en alleen doorgaan met de pakketbezorging.Duizenden mensen de ww in, kost de overheid meer dan steun aan het postbedrijf.
pi_218415080
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 11:21 schreef IsItMeOrYou het volgende:
PostNL zal niet helemaal kansloos een zaak beginnen lijkt mij. Maar steun vragen terwijl ze nog gewoon winst maken (als geheel bedrijf) is natuurlijk wel bedenkelijk. Ook die eventuele steun moet dan betaald worden door de overheid oftewel de belastingbetaler. Dus ja, verhogen ze de prijzen niet, wordt de service wel slechter en betalen we ondertussen op een andere manier wel aan PostNL.

Al zijn de reacties op nu.nl altijd wel leuk:
[..]

ergens kwam ik onder een bericht op SM,vanmorgen een antwoord dat de kosten bij de bezorgers liggen, ja nog even,het hele pbz verhaal bestaat dit jaar rond de 22jaar,wat er allemaal niet gegeven(opgebouwde versoberingen) is vele malen meer dan de gevraagde subsidie, kijk even naar je opgebouwde pensioen t/m vandaag ,dat is werkelijk om te huilen.Een nieuwe achterband kun je er net mee betalen.
pi_218421718
quote:
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
pi_218422271
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
pi_218422328
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:51 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.

quote:
Met de pakketbezorging maakt PostNL wel winst, maar dat geld overhevelen noemt Berendsen "een absoluut onbegaanbaar pad". Het zou volgens hem "een beetje gek zijn om de concurrentiepositie van een bedrijfsonderdeel dat keihard moet concurreren met bedrijven die in hun eigen land al veel vaker en anders geholpen zijn door een overheid, uit te hollen".
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:29:35 #78
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218422713
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:58 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.

quote:
[..]
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218423038
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:29 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.
[..]
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:55:32 #80
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218425747
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 10:09 schreef liedetector het volgende:

[..]
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
Oeps sorry, daar ging iets mis.

Ik bedoelde te zeggen er zijn nu al depots met een personeelsoverschot. Daar waar geen personeelsoverschot is maar een tekort. Daar is het personeelstekort niet zo groot dat de helft van de wijken blijft staan. Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218425966
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef V__L_N het volgende:

[..]Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.

Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.

Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.

Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218430991
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.

Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.

Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.

Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:

Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.

„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag. Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.”

Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."

Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.

Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...

Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218430997
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218433278
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:25 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:

Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.

„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag.”Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.

Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."

Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.

Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...

Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Dat plan van PostNL ken ik ook, en dat weerspreek ik ook niet, maar jij beweerde dus dat dit al in juni 2026 ingaat. En dat klopt volgens mij niet. In een online video van PostNL, die ik helaas niet meer kan terugvinden, gingen ze er vanuit dat dit scenario in 2029 zou ingaan.

En die 2029 is ook nog eens volledig uit de lucht gegrepen. Want als je even kijkt naar de door mij onderstreepte en gecursiveerde zin van meneer van Unck (Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen): dat is dus in strijd met zowel de Nederlandse als de Europese postwet! Misschien heeft meneer van Unck inside informatie en is hem ingefluisterd dat de verplichting om 5 dagen per week op alle adressen post te bezorgen in 2029 zowel uit de Nederlandse als uit de Europese postwet geschrapt gaat worden, maar op basis van de huidige wetgeving is dit echt verboden!

Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.

Onze pakjes van de dalwijken naar Pakketservice overhevelen kan natuurlijk prima in theorie, maar de praktijk is dat ze daar nog veel krapper in de mensen zitten dan wij EN omkomen in het werk. Daarom hebben ze juist pakjes naar ONS overgeheveld (buitenlandse belpakjes zonder tracking). Die zitten er niet op te wachten om dat van ons terug te krijgen, plus nog een hele lading extra.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218433574
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 14:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.
Dat ligt denk ik ook heel erg aan wat voor soort producten en natuurlijk de prijs.

Met bijvoorbeeld kabels die inclusief verzendkosten (als Partijenpost Gemengd Extra Standaard) maar ¤5 kosten merk ik dat veel klanten het niet erg vinden dat het nu 1-2 werkdagen duurt i.p.v. 1 werkdag.
pi_218434204
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218434228
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Wel zo dat ze sindsdien eigenlijk geen contract meer geven boven de 25 uur in de hoop dat ooit nog uit te kunnen voeren..
als je 13de weekse gemiddelde veel hoger is en je wil daar iets mee noemen ze het "claimen" en heb je ongeveer de bond nodig om te krijgenwaar je recht op hebt en maken ze je het daarna lastig
pi_218434558
quote:
Het bericht van de fnv vind ik eerlijker naar de bezorgers,en het is waar wat er staat ,dat weten we allemaal..
Wat ik denk dat het scenario straks is voor een bezorger/ster: kleine contracten zullen wel verdwijnen,of als men niet iets meer wil werken dan word er afscheid van degene genomen.
De grotere contracten krijgen allemaal piekwijken,waar je je helemaal kapot loopt.
Mooier wordt het er niet op, het pbzverhaal is nu iets meer dan 21jaar aan de gang,en velen hebben amper een redelijk pensioen opgebouwd,ondanks dat ze zich veelal uit de naad gewerkt hebben tegen een allerbelabberst loon en overige "vergoedingen".De top heeft zich sterk verrijkt,zie de vertrokken ceo tegen de 20 miljoen over 13 jaar zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ophaling10 op 07-08-2025 09:33:49 ]
pi_218434769
Heb IEX weer even doorgenomen, mooie verhalen dat past wel in het scenario,ook minder fraaie zoals deze:

De toekomst "garanderen" klinkt nogal dom en arrogant.
Zo vinden we nooit een koper voor deze, dan nog ergere, sociale werkplaats.
Tijd voor effectieve en winstgevender bedrijfsvoering !
Dat zal links- of rechtsom waarschijnlijk wel wat banen gaan kosten, denk ik ?
Succes

https://www.iex.nl/Forum/(...)arheid.aspx?page=374 (bron)

vind het nogal wat hoe ze denken over m'n collega's.
pi_218448838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 06:36 schreef liedetector het volgende:

[..]
https://archive.ph/Dl31w

Hmm werkt ook niet zie ik nu

raar de originele link krijg ik ook zonder poespas
pi_218454107
Met even een kleine pauze,is er gelukkig weer een nieuwe editie uitgekomen.

https://www.rodemorgen.nl(...)%20augustus-mail.pdf
pi_218504133
PostNL is trouwens ook lekker in oorlog met de pakketpunten/postkantoren. Vergoedingen omlaag en steeds meer pushen naar een pakketautomaat waar de vergoeding lager is dan aan de balie afhalen, wat natuurlijk ook niet echt een geweldige aanwinst is in je winkel. Dan kan je beter er helemaal mee stoppen, daar heb je PostNL meer mee.
pi_218533212
quote:
Wat een gejammer van Business Post, PvdA/GL en BBB! BBB spreekt van het pootje lichten van potentiële nieuwe toetreders op de postmarkt, maar het gaat om regionale postbedrijven! Waarom zijn dat ineens nieuwe toetreders? Het genoemde Business Post (onderdeel van DZB) bestaat al iets van 20 jaar!

Het verhaal over 4500 arbeidsplaatsen die verloren gaan, snap ik ook niet. Het gaat juist om regionale postbedrijven die post voor gebieden waar zij zelf niet actief zijn (en waar zij dus geen bezorgers hebben) nu nog tegen kostprijs + bescheiden opslag mogen doorsluizen aan PostNL. Als PostNL dat straks niet meer hoeft te accepteren, hoe kan daardoor dan werkgelegenheid bij die regionale postbedrijven verdwijnen? Het gaat om het wegvallen van werk waar zij sowieso zelf geen personeel voor hebben! Hooguit zou er een klein beetje werk kunnen verdwijnen bij PostNL zelf, omdat wij niet meer de doorgesluisde post van oa Business Post hoeven te bezorgen, maar om hoeveel post gaat het nu? Ik denk dat de gemiddelde bezorger van PostNL wekelijks misschien 2 of 3 van dergelijke poststukken aantreft. Alleen in de postbussen zal het om hoge(re) aantallen gaan.

Bovendien sluist Business Post niet alleen post door voor gebieden waar ze geen dekking hebben, maar ze doen het ook als ze om wat voor reden dan ook geen zin hebben om te bezorgen. Jaren geleden hadden we een zeer strenge winter met sneeuw en ijzel, toen hield DZB de eigen bezorgers binnen, en kregen wij ineens hun post erbij. Moesten wij voor de concurrent slippend en glibberend door de straten, omdat zij het te koud en te glad vonden!

Die BBB-figuur heeft het sowieso niet helemaal begrepen, geloof ik. Hij beweert dat het ook voor PostNL ongunstig is als de verplichting vervalt, omdat wij een personeelstekort hebben, wat nu nog door regionale postbedrijven wordt opgevuld. Terwijl de oude wet er juist voor zorgt dat PostNL verplicht werkzaamheden moet verrichten voor de regionale postbedrijven, niet omgekeerd. Juist vanwege het personeelstekort bij PostNL is het beter als wij ons kunnen richten op het bezorgen van de eigen post, en niet langer de post van concurrenten hoeven te bezorgen.

Maar waarom moet PostNL nu nog überhaupt verplicht post van de concurrent bezorgen? Is dit nog een overblijfsel uit de tijd dat de overheid vond dat PostNL hoe dan ook, koste wat het kost, concurrentie moest hebben, zelfs als het betekende dat de concurrent oneerlijke voordeeltjes kreeg, zonder welke ze überhaupt niet levensvatbaar zouden zijn?

Want noem mij 1 andere branche in Nederland waar dit gebruikelijk is. Waar een bedrijf de concurrent moet helpen ten koste van zichzelf. Als ik morgen een online supermarkt begin zal ik ook zelf bezorgers met busjes moeten regelen. Dan kan ik ook niet met het wetboek in de hand de bezorgers van bijv. Picnic dwingen om ook mijn bestellingen te bezorgen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kramerica-Industries op 18-08-2025 13:32:00 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218557144
Vandaag hingen bij ons de nieuwe looptijden per 1 september bij ons op het depot, en het gevloek en getier was niet van de lucht. Ik had wel verwacht dat er tijd van de wijken zou gaan, zeker op de daldagen ivm de volumeverschuiving, maar zo veel als dit had ik niet verwacht, en niemand volgens mij. Op de daldagen is er ongeveer 30% af gegaan, op de piekdagen loopt het uiteen van 6% tot 21%, en op zaterdag rond de 20%. Ze zijn helemaal gek geworden, dat is wel duidelijk. Zelfs met de voorspelde ongeveer 10% volumedaling kom je niet op deze tijden uit. Daar komt bij dat ze juist beloofd hadden wijken die echt veel te krap stonden (waar in de praktijk gemiddeld meer dan 10% op geplust werd) er tijd bij te geven. Nou, niemand heeft er ook maar 1 seconde tijd bij gekregen, maar iedereen is tijd kwijtgeraakt, soms wel 3 kwartier op 1 piekwijk. Het meest schandalige is nog wel dat de OR met de nieuwe looptijden heeft ingestemd. Die hebben ook liggen slapen, volgens mij.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218557150
quote:
Gelukkig gaan deze klachten over het mij onbekende bedrijf Post.nl en dus niet over ons ;)
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')