abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218151261


Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.



Het was ooit APT, P&T en het toch wel zo vaak gebruikte PTT. Het werd via een korte pauze als TPG en TNT uiteindelijk Postnl. Omdat het nog niet verwarrend genoeg was, namen we Sandd er nog maar bij. Hoewel we verdwalen in alle namen, weten de aanwezige postbodes, postbezorgers en postsorteerders de weg naar dit topic en alle huizen in Nederland wel te vinden.

De pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere Postnl'ers zul je hier niet vinden. Maar wij willen je best helpen met vragen over je poststuk en we zullen zeker 'de bezorger er op aanspreken'.

Op de site van Postnl kun je de Posttarieven, Adressen en Postcodes opzoeken. Ga je verhuizen, dan vinden de bezorgers en nieuwe bewoners het wel fijn als je een Verhuisservice neemt. We zijn er natuurlijk ook voor bedrijven.

Oh, en natuurlijk zijn wij je favoriete en minst favoriete bezorger, dus complimenten en klachten zijn er ook.



Voor de medewerkers natuurlijk de zo belangrijke betaaldata:


Overuurtjes maken we standaard. En die worden zo uitbetaald:

Meelezen, de weg kwijt, wordt het je gewoon te veel? We hebben hieronder nog even de meest gebruikte afkortingen en termen voor je uitgepuzzeld:

HAH = Huis aan Huis folders
HSM = HuisNummerSorteermachine
VOS = Vroege Ochtend Sortering
TC/TL = Teamcoach/Teamleider
VBL/VBG = Voorbereidingslocatie/gebied
CVL = Centrale voorbereidingslocatie
Afschrijven = (Verkeerd gesorteerde) post herstellen/retourneren m.b.v. sticker
SP = Senior Planner
OR/OC = Ondernemingsraad
TOT = Toeslag Onregelmatige Tijdstippen
VM = Vestigingsmanager
Piekdag = Dag dat het druk is
Daldag = Dag dat het rustig is
X-wijken = Wijken met dinsdag, donderdag en zaterdag piek
Y-wijken = Wijken met woensdag en vrijdag piek
Postvest/kangoeroebuidel/bomgordel = Jas-tas combinatie om post te dragen
SKNJ = Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar
Postboy = Kar voor post
Depot = Plek waar post gebracht wordt
Retailer = Winkels waar pakjes gebracht/gehaald kunnen worden



Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218151461
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
pi_218151750
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
In dit topic zitten vooral postbezorgers en een enkele postbode. Niemand van de pakketservice. Maar voor zover ik weet neemt PostNL altijd de track & trace code over van Royal Mail, dus als de code nog niet herkend wordt betekent dat meestal dat PostNL het pakje nog niet verwerkt heeft. Als het nog bij de douane ligt kun je niet veel meer doen dan rustig afwachten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  maandag 7 juli 2025 @ 23:13:14 #4
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218154272
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
Bij de douane hebben ze ook een achterstand. Vanuit Engeland kan rustig een maand duren.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218155178
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 23:13 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Bij de douane hebben ze ook een achterstand. Vanuit Engeland kan rustig een maand duren.
Een maand? Wow. Dan wacht ik nog even af.
pi_218160226
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
sinds ze uit EUR economische ruimte zijn ,is het een stuk trager geworden,als iets een te hoge waarde heeft komen er ook nog extra kosten bij(invoerkosten , e.d.) zelf drijf ik echt geen handel meer met engelse verkopers, teveel betalen voor iets van niets,en de daarbijkomende traagheid.Mooier is het er dus niet op geworden.
pi_218160256
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vergeet niet dat dergelijke bezorgers vaak zeer intensieve begeleiding nodig hebben, waarvoor je ook weer daartoe geschoolde begeleiders nodig hebt, en hun werktempo over het algemeen veel lager ligt.
hier liep het ook helemaal uit de hand, al jaren geleden,er werd vaak op zondag bezorgd, ipv vrij/za, ja daar komen klachten van,toen hebben ze na een tijd besloten om er helemaal mee te stoppen.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 22:51:37 #9
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218163200
Wat heerlijk dat zomerdal. 2,5 uur plustijd... Man alsof ze weken aan post aan het inhalen zijn
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218163265
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 22:51 schreef V__L_N het volgende:
Wat heerlijk dat zomerdal. 2,5 uur plustijd... Man alsof ze weken aan post aan het inhalen zijn
'Het is erg druk! Je post kan wat langer onderweg zijn'.

De standaard oplossing voor personeelstekort tegenwoordig terwijl de post toch elk jaar daalt maar ondertussen de tassen uitpuilen.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 23:03:41 #11
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218163301
Nou dat langer onderweg klopt wel. Was nu nog kampioenen aan het weglopen. Had die van mezelf 3 weken geleden al in huis. Dat soort dingen gaan echt nergens meer over.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
  woensdag 9 juli 2025 @ 15:53:44 #12
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218168314
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 23:03 schreef V__L_N het volgende:
Nou dat langer onderweg klopt wel. Was nu nog kampioenen aan het weglopen. Had die van mezelf 3 weken geleden al in huis. Dat soort dingen gaan echt nergens meer over.
Ik had gisteren ook nog Kampioenen (die 2 weken geleden al bezorgd hadden moeten zijn) en nog een paar verdwaalde Consumentengidsen van vorige week dinsdag, plus de Nieuwe Oogst van afgelopen donderdag. En ik miste de helft van de machinepost, en die zat er vandaag (daldag) tussen. Nee, het gaat weer lekker.

Ondertussen houdt PostNL vol dat de bezorgproblemen over zouden gaan als de overheid ons meer tijd geeft om te bezorgen. Ik geloof daar weinig van. Alsof post ineens sneller bezorgd wordt als je langer de tijd krijgt. Het is toch een beetje alsof je het toegenomen aantal snelheidsovertredingen wil bestrijden door de maximumsnelheid te verhogen.

Bovendien kun je op je vingers natellen hoe dit gaat lopen. PostNL legt nu de oorzaak voor de trage bezorging bij personeelsgebrek en dalende volumes. Dat laatste is sowieso al vrij apart, maar wellicht bedoelt PostNL dat dalende volumes zullen leiden tot nog meer onzalige reorganisaties waardoor het werk weer een stukje vervelender wordt en het nog lastiger wordt personeel vast te houden.

Stel dat PostNL langer mag doen over het bezorgen van postzegelpost. Dan gaat er gewoon weer hetzelfde gebeuren als toen het product zakelijke 24-uurs post werd afgeschaft. Dan gaat er weer flink tijd af van de daldagen, heeft PostNL op papier ineens teveel bezorgers, en worden aflopende contracten niet meer verlengd. Dus dan houdt je nog steeds een personeelstekort.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218170964
Weer even een paar maanden aan berichten bij gelezen. Nog steeds erg blij dat ik niet meer bij deze ballentent werk....

Dit is trouwens ook schandalig:
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-hebben-geleid.html
  woensdag 9 juli 2025 @ 20:08:29 #15
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218170993
quote:
En weer eens wat geraaskal van professor Schinkel. Waarom wordt elke keer deze pseudowetenschapper erbij gehaald als er weer eens wat over PostNL en concurrentie te melden valt?

Qua onzin stelt hij in elk geval niet teleur. In mei mocht hij in de Volkskrant al verkondigen dat het goed was dat Spotta ook tijdschriften wilde gaan bezorgen, want concurrentie was goed voor klanten en werknemers (betere arbeidsvoorwaarden). Blijkbaar had hij de race to the bottom qua arbeidsvoorwaarden in de tijd van Sandd en Selektmail even gemist.

En ditmaal mag hij in de Groene vertellen dat een constructie zoals bij NS en ProRail ook bij PostNL het beste zou werken. Dat de NS nog veel meer verlies maakt dan PostNL en jaarlijks met miljoenen euro's aan staatssteun overeind moet worden gehouden, daar zwijgt hij over.

Professor Schinkel wil graag dat de infrastructuur van PostNL genationaliseerd wordt, en dan mag er dmv openbare aanbesteding worden bepaald wie de gelukkige is die als nationaal postbedrijf de UPD mag gaan verzorgen. Maar over welke infrastructuur gaat het? De meeste door PostNL gebruikte infrastructuur is sowieso al geen eigendom van PostNL, dus hoe wil je dat nationaliseren? Het enige wat je zou kunnen nationaliseren zijn de sorteermachines (de gebouwen van PostNL zijn voor het overgrote deel huur), de pakketautomaten en de oranje brievenbussen. Meer niet.

En wie zou dan met PostNL moeten gaan concurreren om die felbegeerde (not) UPD? Sandd heeft ooit wel eens (waarschijnlijk meer als publiciteitsstunt) gezegd dat zij de UPD wel wilden. Maar die konden met 2 dagen bezorgen al amper het hoofd boven water houden, dus als ze ineens allerlei verplichtingen vanuit de postwet erbij hadden gekregen (5 dagen in de week bussen lichten, 5 dagen bezorgen (rouwkaarten 6 dagen), aangetekende post bezorgen, pakketten van particulieren, etc) dan was dat niet goed afgelopen.

De ACM verwacht kennelijk veel heil van samenwerking tussen PostNL en lokale postbedrijven. Maar lokale postbedrijven zijn er zeer weinig, en ze zijn heel klein. Hun landelijke marktaandeel is peanuts. Dus hoe kunnen die ons van nut zijn? Het enige lokale postbedrijf in onze regio is Business Post, en de samenwerking met hun in het verleden was niet echt een succes (dat vonden ze zelf ook).
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218171793
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:05 schreef Bladblazer het volgende:
Weer even een paar maanden aan berichten bij gelezen. Nog steeds erg blij dat ik niet meer bij deze ballentent werk....

Dit is trouwens ook schandalig:
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-hebben-geleid.html
ja zeker een heel drama,hoop dat ze de verantwoordelijken hard aanpakken zodat ze het nooit meer zullen vergeten,wat ze aangericht hebben.
pi_218186914
deze mag de post echt niet overnemen,ondanks de 30% die hij bezit,dan is het over en sluiten:

https://archive.is/202507(...)oorziening-en-postnl
pi_218200677
deze kwam ik ook nog tegen:

https://archive.ph/8TSVi
pi_218204019
Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat die subsidie er niet komt en dat het bezorgen gewoon binnen 24 uur moet. Het 1e omdat het te idioot voor woorden is om subsidie te vragen terwijl de managers niks inleveren. Het 2e omdat het verruimen van de bezorgtermijn alleen maar voor drukkere wijken en een hogere werkdruk gaat zorgen, bovendien heb ik het idee dat ze dit vooral willen om boetes te voorkomen.

Verder kunnen er volgens mij bij het management ook best wel wat uit, het bedrijf lijkt tegenwoordig een soort van omgekeerde sociale werkplek, waar onderaan het echte werk door normale mensen gedaan wordt. Ondertussen moet bovenin een zwakbegaafde bedrijfstop bezig worden gehouden en komen ze met alle krankzinnige plannen van afgelopen jaren. Denk aan het bomvest, onlogisch bezorgen etc.
pi_218206170
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:25 schreef zerebus het volgende:
Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat die subsidie er niet komt en dat het bezorgen gewoon binnen 24 uur moet. Het 1e omdat het te idioot voor woorden is om subsidie te vragen terwijl de managers niks inleveren. Het 2e omdat het verruimen van de bezorgtermijn alleen maar voor drukkere wijken en een hogere werkdruk gaat zorgen, bovendien heb ik het idee dat ze dit vooral willen om boetes te voorkomen.

Verder kunnen er volgens mij bij het management ook best wel wat uit, het bedrijf lijkt tegenwoordig een soort van omgekeerde sociale werkplek, waar onderaan het echte werk door normale mensen gedaan wordt. Ondertussen moet bovenin een zwakbegaafde bedrijfstop bezig worden gehouden en komen ze met alle krankzinnige plannen van afgelopen jaren. Denk aan het bomvest, onlogisch bezorgen etc.
Zolang de kosten stijgen en de volumes dalen krijgen ze op termijn wel een soort van subsidie of verruiming in bezorgtijd. De overheid zit er ook niet op te wachten dat PostNL de bezorging teruggeeft of stopt.. maar ik dacht eigenlijk dat het jaren geleden al einde oefening was maar jullie zijn veel te loyaal aan het bedrijf. Er zijn veel betere betaalde banen waar je wel gewoon van kan rondkomen zonder rare fratsen als zomerdal en uren afsnoepen..
  maandag 14 juli 2025 @ 11:42:00 #23
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218208831
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 23:52 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Zolang de kosten stijgen en de volumes dalen krijgen ze op termijn wel een soort van subsidie of verruiming in bezorgtijd. De overheid zit er ook niet op te wachten dat PostNL de bezorging teruggeeft of stopt.. maar ik dacht eigenlijk dat het jaren geleden al einde oefening was maar jullie zijn veel te loyaal aan het bedrijf. Er zijn veel betere betaalde banen waar je wel gewoon van kan rondkomen zonder rare fratsen als zomerdal en uren afsnoepen..
Heeft in mijn geval weinig met loyaliteit te maken. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar, en het idee dat ik iets anders zou moeten gaan doen, leidt tot enorme stress. Ik ben geen liefhebber van verandering. Plus, ik zou niet weten wat ik dan voor ander werk zou moeten doen. De zorg of de horeca zijn om medische redenen te zwaar voor mij, en heel de dag op een kantoor achter een computerscherm zitten lijkt me ook verschrikkelijk.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  maandag 14 juli 2025 @ 12:16:21 #24
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218209152
En we hebben gewoon een enorm mooi vak. Het bedrijf is rot, maar dat zegt niks over het werk. Ik kan me niks beters voorstellen dan dit. Bovendien, de postnl doet alsof de post enorm afneemt. Maar in de praktijk valt het echt nog wel mee. Winst en werk hoeveelheid zijn 2 heel verschillende dingen.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
  dinsdag 15 juli 2025 @ 23:44:43 #26
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218224676
quote:
Dit vind ik dus best een goed initatief. Heb zelf ook al een paar meldingen gedaan.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218230863
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 23:44 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Dit vind ik dus best een goed initatief. Heb zelf ook al een paar meldingen gedaan.
https://www.bnnvara.nl/ka(...)ijk-kwetsbare-mensen

die 1e reactie , domme mensen zijn er toch
pi_218233186
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:28 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
https://www.bnnvara.nl/ka(...)ijk-kwetsbare-mensen

die 1e reactie , domme mensen zijn er toch
Ook weer een hoop mensen die de benaming van zowel bedrijf als personeel niet kennen. Letten jullie "postbodes" van "Post Punt En El" wel op of mensen niet teveel spulletjes kopen?

quote:
Lastig....de een van Post.nl zal zich ertoe geroepen voelen en de ander zal zijn schouders ophalen...overigens,hier in de flat woont een bejaarde met zijn dochter,hij in de 80,gesloopt door Corona,kan niets meer..,zij in de 50 schat ik,met het geestelijk vermogen van een 6-8 jarige ofzo,koopt alles wat los en vast zit bij Alie en Bol..krijgt derhalve veel bezorgers aan de deur,die het afgeven en weer weg zijn..de enorme vervuilde stinkende situatie binnen niet meekrijgen..hoe zien deze post.nl-ers dit dan..?
  woensdag 16 juli 2025 @ 22:44:58 #30
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218234298
Of iemand veel besteld zou niet echt een referentiekader moeten zijn. Ik kom in iets duurdere buurten waar ik bij mensen elke dag pakketjes bezorg. Ik trek het ook iets breder dan alleen post gerelateerde zaken.

Ik heb even opgezocht. Heb 4 keer een melding gedaan.
1 keer: tuin overwoekerd met onkruid, komt nare lucht uit brievenbus. 2/3 maanden later kwam ik terug in die wijk. Huis was leeg en ontruimt door de woningbouw. Blijkbaar had de bewoner een ver gevorderd stadium van dementie en geen mensen in omgeving. Ga er vanuit dat mijn melding iets heeft gedaan.

1 keer: brievenbus vol ongeopende post met dito problemen. Daar is nooit iets mee gebeurt voor zover ik kan zien.

1 keer: bewoner had een enorme lading sloten op de deur, rolluiken altijd dicht enz. Tegenwoordig zijn de ramen open en zie ik de bewoner wel... Ga er vanuit dat het iets geholpen heeft.

2 weken geleden 1 gedaan: oudere bewoner. Dat huis raakt in verval. Benieuwd of daar ook iets veranderen gaat.

Denk dat het lastig is als een bewoner dan uiteindelijk geen hulp wil en ook lastig want niet elke instantie zal alles zo willen oppakken.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218239877
Blijkbaar is de zomervervaning ook weer actief zonder inwerken. Zie al minutenlang iemand met bundels post door de straat turen in de meest afstandse PostNL outfit. Dat deze maar flink tijd gaat plussen.
pi_218240801
Iedereen weer de OR Nieuwbrief ontvangen? Er staan weer amusante stukjes in.

In opdracht van PostNL heeft Highberg Consultancy onderzocht wat PostNL moet doen om de kwaliteit weer op peil te krijgen. De uitkomsten waren geen verrassing, ik denk dat de meeste postbezorgers ook wel hadden kunnen aangeven waaraan het schort (onvoldoende betrokkenheid, slechte communicatie, etc), maar blijkbaar gelooft PostNL dit alleen als het uit de mond van een dure consultant komt, en niet als het productiepersoneel (of de OR) het zegt.

Volgens PostNL is bellen met TL, SCO of IT-Servicedesk geen werktijd. Tenzij je het onder werktijd doet. Dus nu adviseert de OR om dergelijke zaken ofwel te doen VOORDAT je je wijk stopt, dan wel om de telefoon niet meer op te nemen (of deze zelfs uit te zetten) zodra je klaar bent met je wijk.

Ook is de OR bezig met nieuwe afspraken omtrent plussen en minnen. Ik weet niet waarom, want de oude afspraken waren volgens mij prima. Plussen en minnen mag, maar is niet verplicht. Duidelijk zat.

Verder moeten wij het kennelijk melden als er niet-24 uurs post in de dalwijken zit. Ja, dan blijf ik aan de gang! Want het gebeurt heel vaak dat Voorbereiden een stapel post voor mijn X-wijk op dinsdag over het hoofd ziet, en het er dan maar wpoensdag bij doet. Of ze gooien het tussen een verkeerde wijk op dinsdag, de bezorger stickert het af en gooit het in de oranje bus, en de volgende dag zit het bij mij. Dat moeten we dan allemaal gaan melden bij OR en teamleider, liefst met foto's erbij? Wat een flauwekul! En dan ook nog opletten dat je die meldingen ter plekke maakt, op straat of depot, want als je al thuis aan de koffie zit, dan mag je de tijd nog niet eens schrijven. Hoepel toch op met die onzin!

En dan sluit de OR af met de vraag of zij de nieuwsbrief laten schrijven door Artificial Intelligence. Om heel eerlijk te zijn heb ik niet het idee dat er bij het schrijven van die nieuwsbrief überhaupt veel intelligentie (kunstmatig of anderszins) is gebruikt. ;)
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218240868
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De uitkomsten waren geen verrassing, ik denk dat de meeste postbezorgers ook wel hadden kunnen aangeven waaraan het schort (onvoldoende betrokkenheid, slechte communicatie, etc),
die 2e rangs gedachten gaat ze een keer opbreken,heb je ook gezien dat er meer volk bij komt, in die schema's zie ik nog steeds teveel kosten, welke wel beter richting de uitvoering kunnen.
pi_218240888
@en dan ook nog opletten dat je die meldingen ter plekke maakt, op straat of depot, want als je al thuis aan de koffie zit, dan mag je de tijd nog niet eens schrijven. Hoepel toch op met die onzin! +1
pi_218240968
@2: Een medewerker is buiten zijn werktijd in beginsel niet verplicht om bereikbaar te zijn voor zijn werkgever.

mooi vanaf heden neemt niemand meer op voor de dienst :)

@Arbeidstijdreductie

Per 1 juli zouden er nieuwe regels en afspraken gelden met betrekking tot arbeidstijdreductie voor een medewerker van 60 jaar en ouder die onder de cao PostNL valt (dus geen postbezorgers of zaterdagpostbodes).

:Hier heb ik een beetje moeite mee, het is samen uit en samen thuis,weer worden de bezorgers gediscrimineerd,werk aan de winkel voor de Or,bonden ,etc..
pi_218242343
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Verder moeten wij het kennelijk melden als er niet-24 uurs post in de dalwijken zit.
Ik maak geen meldingen meer, het duurt minstens een maand voordat je er een, nietszeggend, antwoord op krijgt.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 14:41:10 #37
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218250511
Weetje, dat geneuzel van de OR begint ook echt zwaar vervelend te worden. Ze spreken van alles af. Maar uiteindelijk zetten ze ook niks door. En vervolgens doet het bedrijf lekker wat ze zelf willen.

Zo hadden we het ondercontract en bovencontract uren moeten per week bekeken worden. Maar dat kan niet in het systeem, dus daar moet je dan zelf wel achteraan. Dan ga je er achteraan. En dan is de or niet thuis en zegt het bedrijf. "ja maar dat telt niet voor mensen die structureel in de min lopen". Dus laat het bedrijf me de ene week 25 uur werken en de andere week maar 11... Want we verrekenen in de maand en zo klopt het toch.

En dan hebben we nu de afspraak eerlijke werktijden. Iedereen krijgt er tijd bij als je minimaal 10% hebt geplust. De collega's die nu al wat gehoord hebben raken allemaal tijd kwijt.

Vervolgens mocht dan nu eindelijk de aflooptijd weer op het rooster gezet worden. Nou ik ben al 5 weken bezig. De afspraak staat in de nieuwsbrief. Maar de regio hier doet er niet aan. En vervolgens zegt de OR, ja nee dat is ook niet de bedoeling. Als de medewerker het kan plussen is dat ook prima.

Het bedrijf wil geen seconden extra uitbetalen en de OR doet zelf ook geen moer meer. Alsof het mij wat uitmaakt of die verspreiding er in de dal bij zit. Het is werk en alles wat niet op de piekdagen zit maakt het minder zwaar. Zelfde met de telefoon, als je die niet gaat opnemen voor de planning gaan ze echt niet blij zijn hoor. Dan dumpen ze het straks gewoon op je rooster... En nog lekkerder, ik werk vandaag 25 minuten volgens het rooster. Ergens tussen 10 en 20 uur. Alsof de planning weet wanneer ik dat ga doen.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218252331
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 14:41 schreef V__L_N het volgende:
Het bedrijf wil geen seconden extra uitbetalen
waar, nooie verhalen dat ze met het (zoveelste)nieuwe systeem iedereen weer naar het zin ,willen maken.
pi_218252347
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 19:04 schreef zevenmijlslaars het volgende:

[..]
Ik maak geen meldingen meer, het duurt minstens een maand voordat je er een, nietszeggend, antwoord op krijgt.
hier worden de meldingen gewoon afgesloten,zonder enig wederhoor en vaker dan men denkt.
pi_218252722
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Verder moeten wij het kennelijk melden als er niet-24 uurs post in de dalwijken zit. Ja, dan blijf ik aan de gang! Want het gebeurt heel vaak dat Voorbereiden een stapel post voor mijn X-wijk op dinsdag over het hoofd ziet, en het er dan maar wpoensdag bij doet. Of ze gooien het tussen een verkeerde wijk op dinsdag, de bezorger stickert het af en gooit het in de oranje bus, en de volgende dag zit het bij mij. Dat moeten we dan allemaal gaan melden bij OR en teamleider, liefst met foto's erbij?
Dat dit in de nieuwsbrief van de OR moet staan duidt er toch wel op dat het zeer vaak gebeurt. Dan begrijp ik niet waarom er niet eerder in het sorteerproces wordt ingegrepen.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 22:50:46 #41
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218254897
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 17:33 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
hier worden de meldingen gewoon afgesloten,zonder enig wederhoor en vaker dan men denkt.
Je moet tegenwoordig als depothouder materiaal aanvragen via het meldingensysteem. Zelfs die worden gewoon dicht gegooid en dan heb je na 2/3 maanden nog niks ontvangen...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218258897
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:50 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Je moet tegenwoordig als depothouder materiaal aanvragen via het meldingensysteem. Zelfs die worden gewoon dicht gegooid en dan heb je na 2/3 maanden nog niks ontvangen...
ja het gaat nergens meer over,dan verwachten ze nog dat alle neuzen een kant op staan.
pi_218275351
"‘We willen niet het nieuwe Denemarken worden’, PostNL dreigt met rechter om bezorging te redden"

https://archive.ph/cKnzF
  maandag 21 juli 2025 @ 12:08:10 #44
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218276188
Toch altijd leuk om in de krant te lezen hoe ons werkpakket straks verdeeld wordt...

Er veranderd niks voor de bezorgers staat in elke intraweb bericht. In de krant: Elke fulltime bezorger krijgt straks 2 wijken. Op dinsdag, donderdag en zaterdag de 1 en op woensdag, vrijdag en zaterdag de andere...

Joh, dat is wel een verandering. En moet maar net wel kunnen... (En zachtjes worden er steeds meer bezorgers de deur uit geduwd)
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
  maandag 21 juli 2025 @ 12:33:18 #45
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218276387
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:08 schreef V__L_N het volgende:
Toch altijd leuk om in de krant te lezen hoe ons werkpakket straks verdeeld wordt...

Er veranderd niks voor de bezorgers staat in elke intraweb bericht. In de krant: Elke fulltime bezorger krijgt straks 2 wijken. Op dinsdag, donderdag en zaterdag de 1 en op woensdag, vrijdag en zaterdag de andere...

Joh, dat is wel een verandering. En moet maar net wel kunnen... (En zachtjes worden er steeds meer bezorgers de deur uit geduwd)
En fulltime bezorgers bestaan überhaupt niet eens. Tenzij je de chauffeurs LAB (Lange Auto Bestelling) als postbezorgers ziet.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  maandag 21 juli 2025 @ 15:44:46 #46
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218277883
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
En fulltime bezorgers bestaan überhaupt niet eens. Tenzij je de chauffeurs LAB (Lange Auto Bestelling) als postbezorgers ziet.
Ik leg ook altijd aan mensen uit dat fulltime bij de postnl 25 uur is... Snappen mensen vaak ook niet.

Maar alle loze beloftes zijn bij het eerste persbericht de deur weer uit.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218279301
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
En fulltime bezorgers bestaan überhaupt niet eens. Tenzij je de chauffeurs LAB (Lange Auto Bestelling) als postbezorgers ziet.
De BVVP zat net bij nieuws van de dag op sbs6.. raar dat zei het voor PostNL opnemen en claimen dat ze verlies maken. Pakketbezorging en PostNL zelf is gewoon nog winstgevend ..
pi_218288128
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:48 schreef ophaling10 het volgende:
@:En dan ook nog opletten dat je die meldingen ter plekke maakt, op straat of depot, want als je al thuis aan de koffie zit, dan mag je de tijd nog niet eens schrijven. Hoepel toch op met die onzin! +1
Dat gaat idd goed werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218288767
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:08 schreef V__L_N het volgende:
Toch altijd leuk om in de krant te lezen hoe ons werkpakket straks verdeeld wordt...

Er veranderd niks voor de bezorgers staat in elke intraweb bericht. In de krant: Elke fulltime bezorger krijgt straks 2 wijken. Op dinsdag, donderdag en zaterdag de 1 en op woensdag, vrijdag en zaterdag de andere...

Joh, dat is wel een verandering. En moet maar net wel kunnen... (En zachtjes worden er steeds meer bezorgers de deur uit geduwd)
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samen :') ik snapte wel dat ze de maandag liever kwijt dan rijk waren.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 16:45:40 #50
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218288957
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 16:38 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samen :') ik snapte wel dat ze de maandag liever kwijt dan rijk waren.
PostNL loopt inderdaad op de zaken vooruit. Volgens de postwet moeten wij 5 dagen per week OVERAL in Nederland bezorgen, dus de ene helft van Nederland op dinsdag de post en de andere helft op woensdag, dat mag niet. Ze mogen, als de standaard postzegelpost ook 48 uurs wordt, dit uiteraard zoveel mogelijk op de piekdagen proppen, dus de dalwijken zullen wel steeds rustiger worden, maar ze mogen de dalwijken niet afschaffen. Dat willen ze natuurlijk op termijn wel, en dat zal heus ook wel gaan gebeuren, maar dan zal eerst de Europese Postwet aangepast moeten worden. En Den Haag kan dat niet zelf doen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218290115
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.

Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
pi_218292688
Dat gebeurt bij ons ook wel eens. Als er zaterdagmiddag nog steeds geen terugkoppeling is geweest door de planner, dan laten wij dat weten aan onze PC. Die neemt dan contact op met de admi. En dan opeens wordt het wel geregeld.
Onze PC is echt een prima persoon.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 22:40:51 #53
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218293262
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 16:38 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Nog niet officieel toch? Ze moeten gewoon nog 5 dagen per week bezorgen van de postwet. Ze doen net alsof ze aan het eind van het jaar 3 dagen per week gaan bezorgen? Ze mogen vanaf juli 2026 48 uur doen over brievenbuspost. Dat ze willen stimuleren zakelijk alleen op bepaalde dagen te bezorgen snap ik. Maar postzegelpost moet gewoon nog 5 dagen worden bezorgd en dus 5 dagen een (misschien niet dezelfde bezorger) een bezorger. Beetje zoals de maandag vroeger, dat je ook meerdere wjjken had. Op een gegeven moment had ik nog maar een half tasje post voor 4 wijken samen :') ik snapte wel dat ze de maandag liever kwijt dan rijk waren.
Postnl reorginiseert altijd voor de feiten uit. Dus ze hebben nu toestemming gekregen voor dit. Vervolgens gaan ze het systeem inrichten voor wat ze willen. Daarna gaan ze dan terug naar de politiek en zeggen: kijk, we hebben zo weinig post dat we wel minder dagen kunnen doen.
Zo hebben ze het ook gedaan met de maandagen. Besef dat het plaatsen van post op dagen veel gestuurd is door het bedrijf. Ze maken pakketten/kopels waaruit zakelijke afnemers kunnen kiezen. Het punt is dat ze heel bewust sturen op minder bezorgdagen omdat ze graag willen doen alsof de bezorgers heet dure deel zijn van de postnl. Ipv het managment wat het zwaarte punt is aan kosten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.

Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
*O* welkom. Meeste hier zijn longtime bezorger.
Die officiele site of facebook heeft als super nadeel dat veel toch weer terug gevoerd naar mensen in het bedrijf die moeite hebben met kritiek. Hier kan er gelukkig nog kritisch gedebateerd worden.

Als ik bezwaar maak reageren ze meestal niet. Officieel is het zo dat je het dan gewoon niet hoeft te bezorgen. Ik stuur altijd mijn planner zaterdagochtend nog een mail dan: Joh je hebt niet gereageerd, dus ik ga ervanuit dat je het nog even weghaalt. Denk dat de officiele weg idd zou zijn om je pc of lc te contacten. Maar ik heb met mijn pc geen contact en met mijn lc heeel beperkt. Planner is dan de makkelijke weg.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218293977
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 22:40 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Besef dat het plaatsen van post op dagen veel gestuurd is door het bedrijf. Ze maken pakketten/kopels waaruit zakelijke afnemers kunnen kiezen. Het punt is dat ze heel bewust sturen op minder bezorgdagen omdat ze graag willen doen alsof de bezorgers heet dure deel zijn van de postnl. Ipv het managment wat het zwaarte punt is aan kosten.
[..]
En vervolgens mogen wij interviews lezen in de krant met ongetwijfeld zorgvuldig van tevoren gescreende bezorgers die zeggen dat er zo weinig post is dat ze soms maar met een paar brieven heel hun wijk door moeten. Daardoor denkt nu half Nederland dat er amper nog post wordt verstuurd en wij het grootste deel van de tijd amper wat te doen hebben. Maar dat die geïnterviewde bezorger die dag zo weinig post had doordat het bedrijf 99% van de post gewoon nog een dag doorschuift, dat wordt gemakshalve verzwegen. Ongetwijfeld had de beste man de dag erna 8 tassen of meer voor zijn wijk.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218299743
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 18:12 schreef Semargofni het volgende:
Werk inmiddels ook behoorlijk wat jaartjes bij de PostNL als bezorger. Voorheen kon je nog op de officiële site reacties plaatsen maar dat is al een tijd niet meer mogelijk. Leuk om hier het e.a. te lezen van andere bezorgers en zo nu en dan wat te plaatsen wellicht.

Nu vroeg ik me af: komt het bij jullie ook wel eens voor dat je bezwaar maakt op je rooster en ze vervolgens het alsnog laten staan zonder enige terugkoppeling, en hoe ga je daar dan mee om? Gewoon braaf bezorgen ook al komt het niet uit?
ja niemand mag de waarheid weten :)
  donderdag 24 juli 2025 @ 10:13:05 #56
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218305074
Nieuwgierigheidshalve...

Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?

Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218305641
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...

Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?

Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
Hier hing altijd zo'n lijst en eerst klopte die gewoon. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe lijst en daarop stonden toen opeens tijden waar echt helemaal niks meer van klopte.
pi_218320716
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 10:13 schreef V__L_N het volgende:
Nieuwgierigheidshalve...

Is er bij jullie op het depot ergens een lijst met de tijden "aanloop2" + "afloop2" + de tijd voor de wijk?

Hier is deze niet. Maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat er zo'n lijst is.
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.
pi_218326133
quote:
Naast leuke pakketjes, zoals verjaardagskaarten
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?

Ik snap echt niet hoe moeilijk het nou kan zijn voor journalisten om gewoon de juiste termen te gebruiken…
  zaterdag 26 juli 2025 @ 10:59:13 #61
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218326443
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:22 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
die app is ook weer veranderd zag ik vanmiddag pas,je mag wel een loupe meenemen om het te kunnen zien,het draait vnl om het plus/min gebeuren ja misschien een tactiek om hier ook weer wat weg te halen: dream on.
Inclusiviteit gaat bij postnl sneller de deur uit dan de post zelf... Je zal maar slechte ogen hebben of problemen met zulke kleine knopjes te bedienen. Ik plus altijd bij via de computer omdat ik de app dramatisch vind. Maar zo vaak dat die ook storing heeft.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218327986
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 10:14 schreef wbwb het volgende:

[..]
Sinds wanneer is een verjaardagskaart een pakket?

Ik snap echt niet hoe moeilijk het nou kan zijn voor journalisten om gewoon de juiste termen te gebruiken…
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
pi_218328113
Erg veel aandacht voor PostNL vandaag in de lokale krant. Artikel over meer dan de helft van de kaarten die niet tijdig aankwamen, lezerspanel over staatssteun PostNL en ingezonden brieven over PostNL. Komkommertijd? Maar ergens ook natuurlijk wel logisch dat PostNL nog steeds doet alsof ze elke dag verplicht worden tot ongewild tewerkstelling. Ze kunnen ook gewoon de postdienst teruggeven aan de staat, maar dan verliezen ze ook het buspakjes netwerk :)
pi_218328896
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
Een 3S/track&Trace code bedoel je? Ja die zie ik vaker langskomen, misschien om de bezorging te controleren/traceren?
pi_218334038
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
gisteren kwam ik een rouwkaart met barcode tegen, nog niet eerder gezien,iemand anders dit weleens gezien?
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.
pi_218338374
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 22:14 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Ja had ik ook. Een hele dikke, lelijke barcode bovenaan de rouwkaart.
ja nog nooit gezien,en het ziet er niet uit zoals het erop gedrukt is.
pi_218401912
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
pi_218403909
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
Die van het pensioenfonds hadden wij ook, twee weken terug. Op de brief zelf, onder het adres, stond een verkeerde codeerregel voorgedrukt. En zelfs met herstelsticker moest je 'm soms meerdere keren teruggooien in de oranje bus, want hij bleef maar terugkomen.

De kwaliteit van de voorbereiding is hier ook een drama. Veel sorteerfouten, pakjes los in de tas, zonder elastieken, zodat de kleinere pakjes door elkaar raken, steeds meer post die ondersteboven in de bundel zit (adres ondersteboven, en tijdschriften waarbij je dan in de open kant grijpt), kleine post tussen de grote post, kleine post tussen de pakjes, grote post tussen de pakjes, zelfs pakjes tussen de kleine post. En je kan meldingen maken tot je een ons weegt, maar ze doen er niks mee. Of het blijft weken/maanden op "in behandeling" staan en plotseling wordt het zonder toelichting afgesloten, of hij wordt gewoon door iemand van het SCO afgesloten met de opmerking "geen terugkoppeling ontvangen". En de belevering wordt ook steeds slechter. Dan kom je op het depot, is heel je wijk niet geleverd, die ligt dan op een ander depot 30 km verderop. De admie belooft met spoed een chauffeur te sturen, wat natuurlijk niet gebeurt. Of je komt op het depot, maakt de eerste tas open, zit er een compleet andere wijk in. Het is echt een drama.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218412281
https://nos.nl/artikel/2577510

https://www.iex.nl/nieuws(...)sultaten-PostNL.aspx

[ Bericht 44% gewijzigd door ophaling10 op 04-08-2025 08:18:57 ]
pi_218412324
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 23:27 schreef YBouncer het volgende:
Begin van de week kregen we een mailing van een pensioenfonds in de machinepost tas waar blijkbaar wat fout mee was, want het zat in elke wijk, behalve de goede. Er was zelfs een bericht door Pos
tNL uitgestuurd dat er wat fout was gegaan. Gewoon stickeren en terug in de bus gooien en het zou goed komen. Diezelfde week krijgen we een mailing van Schoonenberg met precies hetzelfde probleem...het zit in je wijk, maar geen enkele brief zit op de juiste plek in je bundel. Je bent gewoon aan het kwartetten om het in de juiste volgorde te krijgen.
De pakjestas is hetzelfde probleem aan het worden hier. Ja, de pakjes zitten op straat in de tas gebundeld, maar niet op volgorde. De meeste mensen hier op depot voelen zich gedwongen hun wijk op voorhand door te nemen/sorteren, zodat het wel op volgorde zit. Balen dus.
Hebben meer mensen hier last van?
Die pakjes dat is wat moois ze flikkeren gewoon een half meter op 2 elastieken ,op straat kun je het gaan oprapen,verder zitten er vaakzaken tussen die niet mogen.
Over de subsidie,het lijkt me redelijk dat de topsalarissen ook aangepast gaan worden,je kan niet om geld vragen en daarmee doorgaan,of zeg ik iets geks ?
Door al die fratsen zoals in bovenstaand schrijven, krijg je straks geen mens meer,en wat er ie gaat langzamerhand moven,let wel buiten Postnl is er genoeg te doen.(onder veel betere conditie's).
Sommige voormalige bezorgers geven dat hier al regelmatig aan.
Met de tijd moet je steeds meer gaan doen in een tijd die zij bepalen,dus extra slijtage aan je lichaam en materiaal,vergeet dat niet.Er zal ook wel een tijd komen dat het plussen geheel verdwijnt,het zijn immers kosten voor ze.
  maandag 4 augustus 2025 @ 10:38:56 #71
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218413374
Volgens mij wordt het straks goedkoper om de privatisering ongedaan te maken.

Dit is toch een onhoudbare zaak. Ging vanmorgen een grote envelop weg brengen. Daar moest al 2,62 aan postzegels op. Daar kan ik echt een enorm aantal km zelf voor rijden...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218413597
PostNL zal niet helemaal kansloos een zaak beginnen lijkt mij. Maar steun vragen terwijl ze nog gewoon winst maken (als geheel bedrijf) is natuurlijk wel bedenkelijk. Ook die eventuele steun moet dan betaald worden door de overheid oftewel de belastingbetaler. Dus ja, verhogen ze de prijzen niet, wordt de service wel slechter en betalen we ondertussen op een andere manier wel aan PostNL.

Al zijn de reacties op nu.nl altijd wel leuk:
quote:
Sterker nog, ik zou een reorganisatie afkondigen en daarbij de postbezorging stopzetten en alleen doorgaan met de pakketbezorging.Duizenden mensen de ww in, kost de overheid meer dan steun aan het postbedrijf.
pi_218415080
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 11:21 schreef IsItMeOrYou het volgende:
PostNL zal niet helemaal kansloos een zaak beginnen lijkt mij. Maar steun vragen terwijl ze nog gewoon winst maken (als geheel bedrijf) is natuurlijk wel bedenkelijk. Ook die eventuele steun moet dan betaald worden door de overheid oftewel de belastingbetaler. Dus ja, verhogen ze de prijzen niet, wordt de service wel slechter en betalen we ondertussen op een andere manier wel aan PostNL.

Al zijn de reacties op nu.nl altijd wel leuk:
[..]

ergens kwam ik onder een bericht op SM,vanmorgen een antwoord dat de kosten bij de bezorgers liggen, ja nog even,het hele pbz verhaal bestaat dit jaar rond de 22jaar,wat er allemaal niet gegeven(opgebouwde versoberingen) is vele malen meer dan de gevraagde subsidie, kijk even naar je opgebouwde pensioen t/m vandaag ,dat is werkelijk om te huilen.Een nieuwe achterband kun je er net mee betalen.
pi_218421718
quote:
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
pi_218422271
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk dat Pim op missie is. Herna had daar geen zin in blijkbaar.
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
pi_218422328
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:51 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
weer hebben ze het over postbode's ja gaan ze het zelf bezorgen dan?
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.

quote:
Met de pakketbezorging maakt PostNL wel winst, maar dat geld overhevelen noemt Berendsen "een absoluut onbegaanbaar pad". Het zou volgens hem "een beetje gek zijn om de concurrentiepositie van een bedrijfsonderdeel dat keihard moet concurreren met bedrijven die in hun eigen land al veel vaker en anders geholpen zijn door een overheid, uit te hollen".
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:29:35 #78
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218422713
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 08:58 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Het is niet zo dat er rijen sollicitanten zijn voor postbezorger... Dus leuk mensen eruit gooien, maar je verkijkt je als bedrijf nog wel op hoeveel bezorgers er straks daadwerkelijk nog zijn.. post bezorgd zichzelf niet.
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.

quote:
[..]
Geen sterk argument. Uiteindelijk ben je als bedrijf gewoon winstgevend. Ieder ander bedrijf moet ook gewoon schuiven met onderdelen om de jaarrekening op te maken.. waarom PostNL niet?
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218423038
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:29 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Vergis je er niet in. Volgend jaar juni verdwijnd de helft van de wijken al. Er is bijna nergens zo'n groot personeelsoverschot dat de helft van de wijken blijft staan. Er zijn hele gebieden en depots waar geen overschot is. Dit was al maanden in de maak. Volgend jaar zeggen ze, die 30 is niet genoeg. We moeten nog meer geld en er moeten mensen uit.
[..]
We gaan er allemaal standaard vanuit dat een bedrijf winstgevend moet zijn. Maar in theorie zou het voor de werknemers, het bedrijf en de voortbestaan het helemaal niet noodzakelijk zijn. Winst is voor aandeelhouders en investeerders. Er zijn meer bedrijven in de wereld die gewoon alleen maar bestaan omdat ze monden moeten voeden en gewoon precies genoeg omzet draaien, dan dat er bedrijven bestaan die winsten proberen te pompen voor mensen die er eigenlijk niet voor werken.
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:55:32 #80
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218425747
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 10:09 schreef liedetector het volgende:

[..]
ik snap geloof ik niet wat je nou zegt, wijken blijven staan door personeeloverschot???
Oeps sorry, daar ging iets mis.

Ik bedoelde te zeggen er zijn nu al depots met een personeelsoverschot. Daar waar geen personeelsoverschot is maar een tekort. Daar is het personeelstekort niet zo groot dat de helft van de wijken blijft staan. Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218425966
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 15:55 schreef V__L_N het volgende:

[..]Vanaf volgend jaar Juni is het de bedoeling dat de helft van de wijken elke dag gelopen wordt, de andere helft de andere dag. Dat betekend veel minder mensen
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.

Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.

Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.

Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218430991
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Volgens mij vergis je je. In juni '26 wordt inderdaad de postzegelpost ook 48 uurs, maar dat heeft enkel tot gevolg dat er nog weer een deel van de post van dal naar piek schuift. De dalwijken worden dan nog weer wat rustiger. Maar de dalwijken verdwijnen niet. Want er moet nog steeds elke dag medische, rouw- en spoedpost bezorgd worden, en de brievenbuspakjes blijven ook gewoon 24 uurs.

Dat scenario wat jij schetst, dat ligt veel verder in de toekomst. Er staat zelfs nog ergens een filmpje over op Mijn Werk, waarbij PostNL zelf uitgaat van 2029. Maar dat is misschien zelfs nog te voorbarig van PostNL, want de postwet verplicht ons 5 dagen in de week post te bezorgen op ALLE adressen in Nederland. Dus op de ene dag de ene helft van de adressen en de volgende dag de andere helft, dat mag dus niet! En deze verplichting vloeit voort uit een Europese Postwet, dus dat kan ons kabinet ook niet eigenhandig veranderen.

Toen per januari 2025 (bijna) alle zakelijke post 48 uurs werd, had dat best wat impact. Looptijden van dalwijken gingen van ongeveer een uur, naar ongeveer 30 minuten. Maar zakelijke post is geloof ik ook iets van 95% van ons totale volume, dus logisch dat dat veel impact heeft. Dat die paar ansichtkaarten die je nu in je dalwijk er tussen hebt ook naar een piekdag gaan zal veel minder effect hebben. Misschien gaat zo'n dalwijk straks van 30 naar 15 minuten? Maar in absolute tijd zal de impact veel kleiner zijn dan bij de verschuiving van de zakelijke post, en zelfs toen viel het achteraf erg mee met de personele gevolgen. We hebben een paar weken inderdaad gehad dat we ruim in de mensen zaten, dat mensen zelfs minuren opbouwden, maar doordat het verloop erg hoog is (om van het ziekteverzuim maar te zwijgen) heeft dat niet lang geduurd. En inmiddels zitten we weer ouderwets krap in de mensen en blijven er weer wijken staan.

Er zullen ongetwijfeld depots zijn met personeelsoverschot (niet in mijn regio), maar ik denk niet dat het er veel zijn. PostNL geeft zelf nota bene aan dat de slechte bezorgkwaliteit door personeelstekort komt.
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:

Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.

„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag. Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.”

Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."

Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.

Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...

Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218430997
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218433278
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:25 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Niet zo veel verder in de toekomst dan je denkt:

Maurice van Unck:
"Ondertussen bereidt PostNL zich voor op de invoering van het nieuwe 48-uursmodel. Voor zakelijke post gebeurt dat al sinds begin dit jaar. Voor consumenten betekent het straks dat de bezorger drie dagen per week langskomt.

„Een voltijdbezorger krijgt twee wijken. De ene wijk lopen ze op dinsdag, donderdag en zaterdag, de andere op woensdag, vrijdag en zaterdag.”Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen.

Wie sneller wil verzenden, kan dat nog steeds, maar tegen een hoger tarief. Medische en rouwpost blijven binnen een etmaal bezorgd. Het nieuwe model vraagt om minder medewerkers; hoeveel minder is nog onduidelijk."

Voor brievenbuspakketjes start er een proef met 48-uurs bezorging en ik heb ergens gelezen dat er een vraag ligt bij de cor of 24 uurs brievenbuspakketjes eventueel overgeheveld kunnen worden naar pakketten.

Ik vermoed dat er straks een constructie is dat er 1 bezorger per 5/6 wijken nog de spoed gaat doen op de daldagen. De rest zal over de bezorgers worden verdeeld. Maar feit is dat er mensen weg moeten. Vraag is of de verloop in gebieden groot genoeg is om dat te doen. Maybe in stedelijk gebied of dure gebieden. Maar in de dorpen en kleine steden...

Er gaat trouwens in het najaar al tijd af van de daldagen. 5 tot 10 minuten.
Dat plan van PostNL ken ik ook, en dat weerspreek ik ook niet, maar jij beweerde dus dat dit al in juni 2026 ingaat. En dat klopt volgens mij niet. In een online video van PostNL, die ik helaas niet meer kan terugvinden, gingen ze er vanuit dat dit scenario in 2029 zou ingaan.

En die 2029 is ook nog eens volledig uit de lucht gegrepen. Want als je even kijkt naar de door mij onderstreepte en gecursiveerde zin van meneer van Unck (Iedereen kan dus drie keer per week post ontvangen): dat is dus in strijd met zowel de Nederlandse als de Europese postwet! Misschien heeft meneer van Unck inside informatie en is hem ingefluisterd dat de verplichting om 5 dagen per week op alle adressen post te bezorgen in 2029 zowel uit de Nederlandse als uit de Europese postwet geschrapt gaat worden, maar op basis van de huidige wetgeving is dit echt verboden!

Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.

Onze pakjes van de dalwijken naar Pakketservice overhevelen kan natuurlijk prima in theorie, maar de praktijk is dat ze daar nog veel krapper in de mensen zitten dan wij EN omkomen in het werk. Daarom hebben ze juist pakjes naar ONS overgeheveld (buitenlandse belpakjes zonder tracking). Die zitten er niet op te wachten om dat van ons terug te krijgen, plus nog een hele lading extra.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218433574
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 14:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Of 48 uurs briefpakjes een succes worden, betwijfel ik. Misschien voor particulieren, maar voor webshops die maar al te graag "vandaag besteld, morgen in huis" willen aanbieden (en dat is toch het overgrote deel van de brievenbuspakjes) vraag ik het mij beleefd af. Tenzij PostNL natuurlijk graag ook volumedaling bij de pakjes wil, en de zakelijke klanten in de armen van bijv DHL wil drijven die WEL 24 uurs bezorging aanbiedt, en ook nog eens 7 dagen per week.
Dat ligt denk ik ook heel erg aan wat voor soort producten en natuurlijk de prijs.

Met bijvoorbeeld kabels die inclusief verzendkosten (als Partijenpost Gemengd Extra Standaard) maar ¤5 kosten merk ik dat veel klanten het niet erg vinden dat het nu 1-2 werkdagen duurt i.p.v. 1 werkdag.
pi_218434204
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218434228
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Hoe het ook zij, ik werk hier al zo lang, en ik heb al zo ontzettend vaak dit soort paniekzaaierij vanuit PostNL gehoord over ingrijpende reorganisaties en gedwongen ontslagen, dat ik er niet echt meer van onder de indruk kan raken. In de praktijk blijkt het vaak vooral een pressiemiddel te zijn om het personeel (en in dit geval de overheid) onder druk te zetten, en vallen de personele gevolgen redelijk mee. Bijvoorbeeld omdat het via natuurlijk verloop opgelost kan worden, of omdat PostNL op wetten en praktische bezwaren stuit. Zo wilde PostNL in 2010 een groot deel van de fulltimers ontslaan, en verder gaan als deeltijdbedrijf. Iedereen met een contract voor 25 uur of minder was veilig, met meer dan 25 uur zat je op de schopstoel. Maar daar stak het UWV een stokje voor, want bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen mag je geen onderscheid maken tussen fulltimers en deeltijdwerkers. Dus de creatieve interpretatie die PostNL nu aan de 5-daagse bezorgplicht denkt te kunnen geven zal ook wel op enig moment op een juridische blokkade stuiten.
Wel zo dat ze sindsdien eigenlijk geen contract meer geven boven de 25 uur in de hoop dat ooit nog uit te kunnen voeren..
als je 13de weekse gemiddelde veel hoger is en je wil daar iets mee noemen ze het "claimen" en heb je ongeveer de bond nodig om te krijgenwaar je recht op hebt en maken ze je het daarna lastig
pi_218434558
quote:
Het bericht van de fnv vind ik eerlijker naar de bezorgers,en het is waar wat er staat ,dat weten we allemaal..
Wat ik denk dat het scenario straks is voor een bezorger/ster: kleine contracten zullen wel verdwijnen,of als men niet iets meer wil werken dan word er afscheid van degene genomen.
De grotere contracten krijgen allemaal piekwijken,waar je je helemaal kapot loopt.
Mooier wordt het er niet op, het pbzverhaal is nu iets meer dan 21jaar aan de gang,en velen hebben amper een redelijk pensioen opgebouwd,ondanks dat ze zich veelal uit de naad gewerkt hebben tegen een allerbelabberst loon en overige "vergoedingen".De top heeft zich sterk verrijkt,zie de vertrokken ceo tegen de 20 miljoen over 13 jaar zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ophaling10 op 07-08-2025 09:33:49 ]
pi_218434769
Heb IEX weer even doorgenomen, mooie verhalen dat past wel in het scenario,ook minder fraaie zoals deze:

De toekomst "garanderen" klinkt nogal dom en arrogant.
Zo vinden we nooit een koper voor deze, dan nog ergere, sociale werkplaats.
Tijd voor effectieve en winstgevender bedrijfsvoering !
Dat zal links- of rechtsom waarschijnlijk wel wat banen gaan kosten, denk ik ?
Succes

https://www.iex.nl/Forum/(...)arheid.aspx?page=374 (bron)

vind het nogal wat hoe ze denken over m'n collega's.
pi_218448838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 06:36 schreef liedetector het volgende:

[..]
https://archive.ph/Dl31w

Hmm werkt ook niet zie ik nu

raar de originele link krijg ik ook zonder poespas
pi_218454107
Met even een kleine pauze,is er gelukkig weer een nieuwe editie uitgekomen.

https://www.rodemorgen.nl(...)%20augustus-mail.pdf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')