abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218151261


Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.



Het was ooit APT, P&T en het toch wel zo vaak gebruikte PTT. Het werd via een korte pauze als TPG en TNT uiteindelijk Postnl. Omdat het nog niet verwarrend genoeg was, namen we Sandd er nog maar bij. Hoewel we verdwalen in alle namen, weten de aanwezige postbodes, postbezorgers en postsorteerders de weg naar dit topic en alle huizen in Nederland wel te vinden.

De pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere Postnl'ers zul je hier niet vinden. Maar wij willen je best helpen met vragen over je poststuk en we zullen zeker 'de bezorger er op aanspreken'.

Op de site van Postnl kun je de Posttarieven, Adressen en Postcodes opzoeken. Ga je verhuizen, dan vinden de bezorgers en nieuwe bewoners het wel fijn als je een Verhuisservice neemt. We zijn er natuurlijk ook voor bedrijven.

Oh, en natuurlijk zijn wij je favoriete en minst favoriete bezorger, dus complimenten en klachten zijn er ook.



Voor de medewerkers natuurlijk de zo belangrijke betaaldata:


Overuurtjes maken we standaard. En die worden zo uitbetaald:

Meelezen, de weg kwijt, wordt het je gewoon te veel? We hebben hieronder nog even de meest gebruikte afkortingen en termen voor je uitgepuzzeld:

HAH = Huis aan Huis folders
HSM = HuisNummerSorteermachine
VOS = Vroege Ochtend Sortering
TC/TL = Teamcoach/Teamleider
VBL/VBG = Voorbereidingslocatie/gebied
CVL = Centrale voorbereidingslocatie
Afschrijven = (Verkeerd gesorteerde) post herstellen/retourneren m.b.v. sticker
SP = Senior Planner
OR/OC = Ondernemingsraad
TOT = Toeslag Onregelmatige Tijdstippen
VM = Vestigingsmanager
Piekdag = Dag dat het druk is
Daldag = Dag dat het rustig is
X-wijken = Wijken met dinsdag, donderdag en zaterdag piek
Y-wijken = Wijken met woensdag en vrijdag piek
Postvest/kangoeroebuidel/bomgordel = Jas-tas combinatie om post te dragen
SKNJ = Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar
Postboy = Kar voor post
Depot = Plek waar post gebracht wordt
Retailer = Winkels waar pakjes gebracht/gehaald kunnen worden



Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218151461
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
pi_218151750
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
In dit topic zitten vooral postbezorgers en een enkele postbode. Niemand van de pakketservice. Maar voor zover ik weet neemt PostNL altijd de track & trace code over van Royal Mail, dus als de code nog niet herkend wordt betekent dat meestal dat PostNL het pakje nog niet verwerkt heeft. Als het nog bij de douane ligt kun je niet veel meer doen dan rustig afwachten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  maandag 7 juli 2025 @ 23:13:14 #4
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218154272
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
Bij de douane hebben ze ook een achterstand. Vanuit Engeland kan rustig een maand duren.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218155178
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 23:13 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Bij de douane hebben ze ook een achterstand. Vanuit Engeland kan rustig een maand duren.
Een maand? Wow. Dan wacht ik nog even af.
pi_218160226
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh fijn een Post NL topic. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Een vriendin heeft voor mij in Engeland een pakje verstuurd naar mij via Royal Mail met track and trace. Volgens die track and trace ligt dat pakje alweer 2 weken bij de Nederlandse douane (customs). Ik zou graag willen weten wanneer mijn pakje bezorgd kan worden en ik hoop niet dat hij kwijt raakt, want het is best iets bijzonders. Punt is dat Post NL de track and trace niet herkend, alleen de Royal Mail. Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Wachten? Contact leggen met Royal Mail? Toch contact leggen met Post NL (die mijn tracking niet herkent dus ik vraag me af of ze me kunnen helpen?).
sinds ze uit EUR economische ruimte zijn ,is het een stuk trager geworden,als iets een te hoge waarde heeft komen er ook nog extra kosten bij(invoerkosten , e.d.) zelf drijf ik echt geen handel meer met engelse verkopers, teveel betalen voor iets van niets,en de daarbijkomende traagheid.Mooier is het er dus niet op geworden.
pi_218160256
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 17:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Vergeet niet dat dergelijke bezorgers vaak zeer intensieve begeleiding nodig hebben, waarvoor je ook weer daartoe geschoolde begeleiders nodig hebt, en hun werktempo over het algemeen veel lager ligt.
hier liep het ook helemaal uit de hand, al jaren geleden,er werd vaak op zondag bezorgd, ipv vrij/za, ja daar komen klachten van,toen hebben ze na een tijd besloten om er helemaal mee te stoppen.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 22:51:37 #9
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218163200
Wat heerlijk dat zomerdal. 2,5 uur plustijd... Man alsof ze weken aan post aan het inhalen zijn
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_218163265
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 22:51 schreef V__L_N het volgende:
Wat heerlijk dat zomerdal. 2,5 uur plustijd... Man alsof ze weken aan post aan het inhalen zijn
'Het is erg druk! Je post kan wat langer onderweg zijn'.

De standaard oplossing voor personeelstekort tegenwoordig terwijl de post toch elk jaar daalt maar ondertussen de tassen uitpuilen.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 23:03:41 #11
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218163301
Nou dat langer onderweg klopt wel. Was nu nog kampioenen aan het weglopen. Had die van mezelf 3 weken geleden al in huis. Dat soort dingen gaan echt nergens meer over.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
  woensdag 9 juli 2025 @ 15:53:44 #12
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218168314
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 23:03 schreef V__L_N het volgende:
Nou dat langer onderweg klopt wel. Was nu nog kampioenen aan het weglopen. Had die van mezelf 3 weken geleden al in huis. Dat soort dingen gaan echt nergens meer over.
Ik had gisteren ook nog Kampioenen (die 2 weken geleden al bezorgd hadden moeten zijn) en nog een paar verdwaalde Consumentengidsen van vorige week dinsdag, plus de Nieuwe Oogst van afgelopen donderdag. En ik miste de helft van de machinepost, en die zat er vandaag (daldag) tussen. Nee, het gaat weer lekker.

Ondertussen houdt PostNL vol dat de bezorgproblemen over zouden gaan als de overheid ons meer tijd geeft om te bezorgen. Ik geloof daar weinig van. Alsof post ineens sneller bezorgd wordt als je langer de tijd krijgt. Het is toch een beetje alsof je het toegenomen aantal snelheidsovertredingen wil bestrijden door de maximumsnelheid te verhogen.

Bovendien kun je op je vingers natellen hoe dit gaat lopen. PostNL legt nu de oorzaak voor de trage bezorging bij personeelsgebrek en dalende volumes. Dat laatste is sowieso al vrij apart, maar wellicht bedoelt PostNL dat dalende volumes zullen leiden tot nog meer onzalige reorganisaties waardoor het werk weer een stukje vervelender wordt en het nog lastiger wordt personeel vast te houden.

Stel dat PostNL langer mag doen over het bezorgen van postzegelpost. Dan gaat er gewoon weer hetzelfde gebeuren als toen het product zakelijke 24-uurs post werd afgeschaft. Dan gaat er weer flink tijd af van de daldagen, heeft PostNL op papier ineens teveel bezorgers, en worden aflopende contracten niet meer verlengd. Dus dan houdt je nog steeds een personeelstekort.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218170964
Weer even een paar maanden aan berichten bij gelezen. Nog steeds erg blij dat ik niet meer bij deze ballentent werk....

Dit is trouwens ook schandalig:
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-hebben-geleid.html
  woensdag 9 juli 2025 @ 20:08:29 #15
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218170993
quote:
En weer eens wat geraaskal van professor Schinkel. Waarom wordt elke keer deze pseudowetenschapper erbij gehaald als er weer eens wat over PostNL en concurrentie te melden valt?

Qua onzin stelt hij in elk geval niet teleur. In mei mocht hij in de Volkskrant al verkondigen dat het goed was dat Spotta ook tijdschriften wilde gaan bezorgen, want concurrentie was goed voor klanten en werknemers (betere arbeidsvoorwaarden). Blijkbaar had hij de race to the bottom qua arbeidsvoorwaarden in de tijd van Sandd en Selektmail even gemist.

En ditmaal mag hij in de Groene vertellen dat een constructie zoals bij NS en ProRail ook bij PostNL het beste zou werken. Dat de NS nog veel meer verlies maakt dan PostNL en jaarlijks met miljoenen euro's aan staatssteun overeind moet worden gehouden, daar zwijgt hij over.

Professor Schinkel wil graag dat de infrastructuur van PostNL genationaliseerd wordt, en dan mag er dmv openbare aanbesteding worden bepaald wie de gelukkige is die als nationaal postbedrijf de UPD mag gaan verzorgen. Maar over welke infrastructuur gaat het? De meeste door PostNL gebruikte infrastructuur is sowieso al geen eigendom van PostNL, dus hoe wil je dat nationaliseren? Het enige wat je zou kunnen nationaliseren zijn de sorteermachines (de gebouwen van PostNL zijn voor het overgrote deel huur), de pakketautomaten en de oranje brievenbussen. Meer niet.

En wie zou dan met PostNL moeten gaan concurreren om die felbegeerde (not) UPD? Sandd heeft ooit wel eens (waarschijnlijk meer als publiciteitsstunt) gezegd dat zij de UPD wel wilden. Maar die konden met 2 dagen bezorgen al amper het hoofd boven water houden, dus als ze ineens allerlei verplichtingen vanuit de postwet erbij hadden gekregen (5 dagen in de week bussen lichten, 5 dagen bezorgen (rouwkaarten 6 dagen), aangetekende post bezorgen, pakketten van particulieren, etc) dan was dat niet goed afgelopen.

De ACM verwacht kennelijk veel heil van samenwerking tussen PostNL en lokale postbedrijven. Maar lokale postbedrijven zijn er zeer weinig, en ze zijn heel klein. Hun landelijke marktaandeel is peanuts. Dus hoe kunnen die ons van nut zijn? Het enige lokale postbedrijf in onze regio is Business Post, en de samenwerking met hun in het verleden was niet echt een succes (dat vonden ze zelf ook).
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218171793
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:05 schreef Bladblazer het volgende:
Weer even een paar maanden aan berichten bij gelezen. Nog steeds erg blij dat ik niet meer bij deze ballentent werk....

Dit is trouwens ook schandalig:
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-hebben-geleid.html
ja zeker een heel drama,hoop dat ze de verantwoordelijken hard aanpakken zodat ze het nooit meer zullen vergeten,wat ze aangericht hebben.
pi_218186914
deze mag de post echt niet overnemen,ondanks de 30% die hij bezit,dan is het over en sluiten:

https://archive.is/202507(...)oorziening-en-postnl
pi_218200677
deze kwam ik ook nog tegen:

https://archive.ph/8TSVi
pi_218204019
Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat die subsidie er niet komt en dat het bezorgen gewoon binnen 24 uur moet. Het 1e omdat het te idioot voor woorden is om subsidie te vragen terwijl de managers niks inleveren. Het 2e omdat het verruimen van de bezorgtermijn alleen maar voor drukkere wijken en een hogere werkdruk gaat zorgen, bovendien heb ik het idee dat ze dit vooral willen om boetes te voorkomen.

Verder kunnen er volgens mij bij het management ook best wel wat uit, het bedrijf lijkt tegenwoordig een soort van omgekeerde sociale werkplek, waar onderaan het echte werk door normale mensen gedaan wordt. Ondertussen moet bovenin een zwakbegaafde bedrijfstop bezig worden gehouden en komen ze met alle krankzinnige plannen van afgelopen jaren. Denk aan het bomvest, onlogisch bezorgen etc.
pi_218206170
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:25 schreef zerebus het volgende:
Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat die subsidie er niet komt en dat het bezorgen gewoon binnen 24 uur moet. Het 1e omdat het te idioot voor woorden is om subsidie te vragen terwijl de managers niks inleveren. Het 2e omdat het verruimen van de bezorgtermijn alleen maar voor drukkere wijken en een hogere werkdruk gaat zorgen, bovendien heb ik het idee dat ze dit vooral willen om boetes te voorkomen.

Verder kunnen er volgens mij bij het management ook best wel wat uit, het bedrijf lijkt tegenwoordig een soort van omgekeerde sociale werkplek, waar onderaan het echte werk door normale mensen gedaan wordt. Ondertussen moet bovenin een zwakbegaafde bedrijfstop bezig worden gehouden en komen ze met alle krankzinnige plannen van afgelopen jaren. Denk aan het bomvest, onlogisch bezorgen etc.
Zolang de kosten stijgen en de volumes dalen krijgen ze op termijn wel een soort van subsidie of verruiming in bezorgtijd. De overheid zit er ook niet op te wachten dat PostNL de bezorging teruggeeft of stopt.. maar ik dacht eigenlijk dat het jaren geleden al einde oefening was maar jullie zijn veel te loyaal aan het bedrijf. Er zijn veel betere betaalde banen waar je wel gewoon van kan rondkomen zonder rare fratsen als zomerdal en uren afsnoepen..
  maandag 14 juli 2025 @ 11:42:00 #23
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_218208831
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 23:52 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Zolang de kosten stijgen en de volumes dalen krijgen ze op termijn wel een soort van subsidie of verruiming in bezorgtijd. De overheid zit er ook niet op te wachten dat PostNL de bezorging teruggeeft of stopt.. maar ik dacht eigenlijk dat het jaren geleden al einde oefening was maar jullie zijn veel te loyaal aan het bedrijf. Er zijn veel betere betaalde banen waar je wel gewoon van kan rondkomen zonder rare fratsen als zomerdal en uren afsnoepen..
Heeft in mijn geval weinig met loyaliteit te maken. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar, en het idee dat ik iets anders zou moeten gaan doen, leidt tot enorme stress. Ik ben geen liefhebber van verandering. Plus, ik zou niet weten wat ik dan voor ander werk zou moeten doen. De zorg of de horeca zijn om medische redenen te zwaar voor mij, en heel de dag op een kantoor achter een computerscherm zitten lijkt me ook verschrikkelijk.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  maandag 14 juli 2025 @ 12:16:21 #24
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_218209152
En we hebben gewoon een enorm mooi vak. Het bedrijf is rot, maar dat zegt niks over het werk. Ik kan me niks beters voorstellen dan dit. Bovendien, de postnl doet alsof de post enorm afneemt. Maar in de praktijk valt het echt nog wel mee. Winst en werk hoeveelheid zijn 2 heel verschillende dingen.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')