buiten dat willen ze geen betrokken mensen, want ben je dat heb je commentaar op de slechte kwaliteit en dat is niet wat ze horen willenquote:Op zondag 21 september 2025 13:23 schreef ophaling10 het volgende:
PostNL zegt een aantrekkelijke en inclusieve werkgever te willen blijven en de betrokkenheid van medewerkers verder te willen vergroten. Onze ervaring is dat heel veel werknemers niet de mening delen dat PostNL een aantrekkelijke werkgever is.
https://nos.nl/artikel/25(...)er-bezorging-brievenquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 14:41 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Het kabinet komt het noodlijdende PostNL tegemoet. Per 1 juli 2026 mag het postbedrijf kaarten en brieven binnen twee dagen bezorgen, een jaar later wordt dat zelfs drie dagen. Dat is vandaag in de ministerraad besloten.
Ze moeten nog steeds van dinsdag tot en met zaterdag bezorgen, ze mogen er alleen langer over doen straks.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:11 schreef V__L_N het volgende:
De politiek interesseert zich blijkbaar nog minder voor de werkgelegenheid van mensen dan het bedrijf doet... Goh
Maar wat gaat PostNL dan doen? Ik zie ze er voor aan om alle post dan in de piekwijken te proppen (want dat kan met 48-uurs servicekader). Dus dan loop je dinsdag alleen nog x-wijken, woensdag alleen nog y, etc. En als we er vanaf 2027 3 dagen over mogen doen zie ik ze ertoe in staat de zaterdag helemaal te schrappen als bezorgdag. Uiteraard is dat niet de bedoeling, want we moeten, ook in de nieuwe situatie, 5 dagen per week overal bezorgen, maar als PostNL de post zo doorschuift dat er op sommige dagen niks te bezorgen is, wat dan? Rouwkaarten en medische post van de dalwijken schuiven ze dan door naar de chauffeurs (die bezorgen ze nu ook op maandag), en pakjes wil PostNL ook liever alleen nog op piekdagen bezorgen, wat ze verkopen als best day delivery, in plaats van next day. Maar voor wie is die day dan best? Voor de klant, of voor PostNL?quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:55 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Ze moeten nog steeds van dinsdag tot en met zaterdag bezorgen, ze mogen er alleen langer over doen straks.
Ik denk dat ze hopen dat PostNL de rechtzaak nu laat vallen omdat de overheid geen zin heeft in een structurele bijdrage te moeten betalen, dan maar deze tussenoplossing. En ja, PostNL is overal toe in staat dus dit gaat hoe dan ook banen kosten, of ze zeggen doodleuk dat je elke dag beschikbaar moet zijn om te bezorgen. Maar niemand gaat zijn hele dag instellen op een uurtje post bezorgen per dag.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 00:14 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar wat gaat PostNL dan doen? Ik zie ze er voor aan om alle post dan in de piekwijken te proppen (want dat kan met 48-uurs servicekader). Dus dan loop je dinsdag alleen nog x-wijken, woensdag alleen nog y, etc. En als we er vanaf 2027 3 dagen over mogen doen zie ik ze ertoe in staat de zaterdag helemaal te schrappen als bezorgdag. Uiteraard is dat niet de bedoeling, want we moeten, ook in de nieuwe situatie, 5 dagen per week overal bezorgen, maar als PostNL de post zo doorschuift dat er op sommige dagen niks te bezorgen is, wat dan? Rouwkaarten en medische post van de dalwijken schuiven ze dan door naar de chauffeurs (die bezorgen ze nu ook op maandag), en pakjes wil PostNL ook liever alleen nog op piekdagen bezorgen, wat ze verkopen als best day delivery, in plaats van next day. Maar voor wie is die day dan best? Voor de klant, of voor PostNL?
PostNL is er kennelijk toch in geslaagd met dramatische verhalen de politiek over de streep te trekken. "Het noodlijdende postbedrijf", wat een gelul. Er worden al vele jaren dikke winsten gemaakt en nu hebben we even een minder jaar en meteen is het zogenaamd 5 voor 12 en doen ze het voorkomen alsof we praktisch bankroet zijn.
PostNL dreigde al tegenover de overheid dat als de regels niet versoepeld zouden worden, er wel eens een hoop ontslagen konden vallen. Maar als de regels wel versoepeld worden, dan heb je ook ineens veel minder mensen nodig, dus wie zegt mij dat die versoepelingen niet OOK tot ontslagen gaan leiden?
Maar eerst maar eens zien of het doorgaat. Het is al eerder gebeurd dat de staatssecretaris versoepelingen toezegde aan PostNL en vervolgens na een storm van kritiek toch maar eieren voor z'n geld koos. En tegen de tijd dat deze maatregelen van kracht worden, zit er (waarschijnlijk, want je weet het nooit met onze moeizame formaties) weer een ander kabinet.
Dus gaan ze de ene dag de ene helft van de wijken bezorgen en de andere dag de andere helft. Dan hebben ze de helft minder personeel nodig. Denk je serieus dat dat allemaal door natuurlijk verloop gaat? En dan precies ook allemaal op alle depots precies zoals ze het nodig hebben?quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:55 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Ze moeten nog steeds van dinsdag tot en met zaterdag bezorgen, ze mogen er alleen langer over doen straks.
Voor de goede orde, de helft van de wijken die dan niet gelopen wordt, zijn dalwijken van 30 minuten looptijd, terwijl de wijken die wel gelopen worden piekwijken van 2 a 3 uur zijn. Dus het is niet zo dat de helft van het werk wegvalt, het zal eerder rond de 20% zijn. Maar ik vraag mij ook af, of dat allemaal door natuurlijk verloop op te lossen is. Misschien in gebieden waar het verloop zeer hoog is, maar dat verschilt per depot. Het is wel zo dat PostNL al zeker een jaar geleden gestopt is met vaste contracten uitdelen, dus als je die op een gegeven moment niet meer verlengt, dan kun je denk ik sowieso al 10-15% van de bezorgers wegsturen, dus dat zijn geen gedwongen ontslagen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:56 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Dus gaan ze de ene dag de ene helft van de wijken bezorgen en de andere dag de andere helft. Dan hebben ze de helft minder personeel nodig. Denk je serieus dat dat allemaal door natuurlijk verloop gaat? En dan precies ook allemaal op alle depots precies zoals ze het nodig hebben?
ja dat was hier afgelopen week al het geval,degenen die nog iets anders kunnen vinden,zou het doen,er is nog veel aanbod van banen,afwachten ga je spijt van krijgen,heel bijzonder is het niet bij de post,matige verlof van 4 weken dat is overal wel beter,onkostenvergoeding van 25ct pd ,dat lijkt me elders wel beter,afspraken nakomen, volgens mij zijn er plekken zat waar je nog wel als mens gezien wordt.Pensioenopbouw idd een dramaverhaal, en ja d uiteindlijke maandelijkse vergoeding is ook een drol,(paar dubbeltjes boven wml als je er tig jaar zit)Zelf al meerdere banen (eigen vakgebied)afgeslagen die 4/5 keer zoveel betalen, voor mezelf is werken ook niet een 1e vereiste,maar als je echt wil er is plenty werk.(soms ook minder leuk werk),maar hier ga je gegarendeerd op een bepaald moment naar de knoppen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 14:58 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dan krijg je bergen post, dat is niet leuk meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |