Door klimaatverandering is de verwachting dat dit snel alleen nog maar meer toeneemt.quote:500 gram koffie binnenkort meer dan 10 euro, supermarkten ontstemd
Het moederbedrijf van Douwe Egberts verhoogt opnieuw zijn prijzen. Daardoor kan koffie in de supermarkt binnenkort zo'n 15 tot 25 procent duurder worden, meldt Het Financieele Dagblad.
Supermarkten reageren in de krant ontstemd en zeggen dat de nieuwe prijs-onderhandelingen met JDE Peet's zeer stroef verlopen.
Begin dit jaar was dat ook al zo. Albert Heijn, Jumbo en Plus verkochten toen wekenlang geen Douwe Egberts. Na lang getouwtrek accepteerden ze toen prijsverhogingen van circa 20 procent.
De koffiegigant zegt zijn prijzen te moeten verhogen door kostenstijgingen na tegenvallende oogsten in Brazilië en Vietnam. De adviesprijs van Douwe Egberts gaat naar 10,69 euro voor een pak filterkoffie Aroma Rood van 500 gram.
Strijdbijl
"Ik dacht dat we de strijdbijl begraven hadden", zegt Michiel Muller van online-supermarkt Picnic in Het FD. "Koffie wordt langzaamaan een heel duur product. We kunnen het niet meer begrijpen."
De directeur van Plus, Aart van Haren, zegt niet te verwachten "er soepel uit te komen". Volgens hem verhoogt de koffieproducent de prijzen meer dan de mislukte oogsten rechtvaardigen.
JDE Peet's zegt in een reactie: "We erkennen dat we prijzen hebben moeten verhogen door kostenstijgingen. Alleen wat echt onvermijdelijk is, hebben we doorberekend." Feit is volgens de producent dat op lange termijn, in de afgelopen twee jaar, de prijzen voor groene koffie (ongebrande bonen) significant zijn gestegen: "Voornamelijk als gevolg van extreme weersomstandigheden in grote koffieproducerende landen. Ons doel blijft om goed samen te werken met supermarkten."
"Prijs valt nog mee"
Volgens Bregje Deben van opleidingsinstituut De Koffieschool, lijkt tien euro voor een pak koffie veel, maar "uiteindelijk valt het nog mee". "Ik kan niet in de portemonnee van iedereen kijken, maar met zo'n pak koffie kun je 60 kopjes koffie zetten hè. Doe je bijna een hele maand mee. 60 Glazen Coca-Cola zijn duurder hoor."
Ze snapt wel dat er een nieuwe verhoging aankomt. "De grondstof is in de afgelopen tijd bijna verdubbeld: van vier naar zes à zeven euro per kilo. DE dacht eerder dit jaar natuurlijk: we kunnen de prijzen niet verdubbelen, we doen het in stapjes." En de logistiek is volgens Deben ook nog steeds onrustig. Dat betekent dat containerschepen nog veel vertraging oplopen. "En vertragingen kosten ook geld. Moet allemaal betaald worden."
quote:Volgens Bregje Deben van opleidingsinstituut De Koffieschool, lijkt tien euro voor een pak koffie veel, maar "uiteindelijk valt het nog mee". "Ik kan niet in de portemonnee van iedereen kijken, maar met zo'n pak koffie kun je 60 kopjes koffie zetten hè. Doe je bijna een hele maand mee. 60 Glazen Coca-Cola zijn duurder hoor."
Kopjes gebakken lucht zijn nog goedkoper.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:14 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)upermarkten-ontstemd
[..]
Door klimaatverandering is de verwachting dat dit snel alleen nog maar meer toeneemt.
Overigens deze wereldvreemde snol![]()
!!!!
[..]
Echt nie!!! Ik koop wekelijks een pak koffie van 500 gram. Dit is binnen een week op hoor.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Door klimaatverandering is de verwachting dat dit snel alleen nog maar meer toeneemt.
!!!!
[..]
Je hoeft geen Douwe Egberts te kopen, zijn voldoende andere merken.quote:
Ik koop nu gewoon goedkopere shit uit de supermarkt.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:13 schreef descon het volgende:
[..]
Je hoeft geen Douwe Egberts te kopen, zijn voldoende andere merken.
Koop een bonenmaler en je bestel je bonen via internet...dan wil je geen gemalen koffie van JDE Peets meer
heel apparaat mee naar huisquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:47 schreef Abrikozentaart het volgende:
Gewoon lekker koffie meenemen van het werk
Het gaat er niet om wat je lichaam nodig heeft, maar waar je een beetje genoegdoening uit haalt. En een bakkie koffie heeft dat effect op veel mensen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
ik drink alleen maar water
je lichaam heeft geen koffie nodig
Dus meer prijsverhogingen graag, is goed voor de boeren in de 3e wereld
Mijn lichaam niet, maar mijn geest 's ochtends welquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Die moccamasters (godenapparaten) maken anders een aardige opmarsquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:38 schreef Evangelion het volgende:
Alleen boomers kopen nog filterkoffie
Nu nog niet doorhebben dat filterkoffie beter en gezonder isquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:38 schreef Evangelion het volgende:
In Scandinavië zie je niet anders.quote:Op donderdag 26 juni 2025 23:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Die Moccamasters (godenapparaten) maken anders een aardige opmars
Echt iets voor luie millennials.quote:
quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Slavernij is super woke!quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:40 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Moraal van het verhaal: slavernij is duurzaam en co2 neutraal
Ach, dat krijg je met die import. We moeten gewoon doen als Trump en er nog 10 piek belasting opgooien. Dan gaan de boeren in de polder gewoon koffie verbouwen en wordt het vanzelf een stuk goedkoper. Denken in oplossingen heet dat.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
!!!!
[..]
Als die boeren er ook wat van zouden zien, maar het meeste gaat gewoon naar de tussenpartijen en JDE. Die club ziet hun winsten ieder jaar weer gigantisch stijgen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik zie dat je regelmatig voetbal volgt. Die moeten we ook afnemen, want dat is toch ook verspilling. Je hebt immers ook geen voetbal nodig. Je kan best overleven op alleen wat water en brood.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Alhoewel je post sarcastisch bedoeld is, vraag ik mij af waarom we hier niet eerder geprobeerd hebben met kassen. Zou misschien een interessant business model kunnen zijn, om Nederlandse koffiebonen te hebben.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 08:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, dat krijg je met die import. We moeten gewoon doen als Trump en er nog 10 piek belasting opgooien. Dan gaan de boeren in de polder gewoon koffie verbouwen en wordt het vanzelf een stuk goedkoper. Denken in oplossingen heet dat.
Nee zo werkt het nietquote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:24 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Ik zie dat je regelmatig voetbal volgt. Die moeten we ook afnemen, want dat is toch ook verspilling. Je hebt immers ook geen voetbal nodig. Je kan best overleven op alleen wat water en brood.
Voetbalkijken is net zo goed een verlaving. Met wat alcohol en snacks. Het is eigenlijk gewoon wat Netflix is, maar dan nog met een gokelement er soms bij ook.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:03 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee zo werkt het niet
Voetbal is een keuze
koffie is voor sommige mensen een verslaving
Water en brood nodig hebbenquote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:24 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Ik zie dat je regelmatig voetbal volgt. Die moeten we ook afnemen, want dat is toch ook verspilling. Je hebt immers ook geen voetbal nodig. Je kan best overleven op alleen wat water en brood.
Boomers hebben Nespresso; arme boomers Senseo.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:38 schreef Evangelion het volgende:
Café Nova koffiebonenquote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:38 schreef mhofstede95 het volgende:
Dat betekent overgaan naar goedkopere bonen, iemand suggesties voor lekkere koffiebonen die goed smaken?
Lijkt mij een typische gevalletje van 'Graaiflatie'quote:Boodschappen soms meer dan de helft goedkoper over de grens
Nederlanders kunnen veel besparen op boodschappen als ze hun inkopen over de grens doen. België is goed voor budgetmerken, Duitsland en Frankrijk voor A-merken. Sommige producten van A-merken zijn in Duitsland en Frankrijk meer dan de helft goedkoper.
In België betaalt een consument voor een volle kar met 133 producten gemiddeld 12 procent minder dan in Nederland, constateert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Vooral producten als rijst, pasta, tarwebloem en houdbare melk zijn in België goedkoper. Ook A-merken zijn goedkoper voor frisdrank, speciaalbier en drogisterijartikelen.
Maar niet alles is goedkoper in België. "Pindakaas, ketchup, mayonaise en verse melk kun je beter in Nederland kopen", schrijft de Consumentenbond.
Duitsland is iets goedkoper dan België. Een vol winkelwagentje met 137 producten kost daar gemiddeld 15 procent minder dan in Nederland. Wat betreft budgetmerken is er nauwelijks verschil, maar A-merken zijn in Duitsland gemiddeld 25 procent goedkoper dan in Nederland. Het gaat dan vooral om frisdrank, drogisterijartikelen en huishoudelijke artikelen.
Gelukkig ben ik zelf niet zo aan merken gebondenquote:Picnic-topman Michiel Muller is kritisch: supermarkten moeten onderhandelen, maar kunnen niet samenwerken. En ondertussen maken koffiegiganten 50% meer winst. Is dit nog uit te leggen aan de consument?
Ik vind de meeste A-merken, helaas, wel gewoon veel beter.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:23 schreef Digi2 het volgende:
Gelukkig ben ik zelf niet zo aan merken gebonden
Arabica, Dark Roast of Expresso.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:38 schreef mhofstede95 het volgende:
Dat betekent overgaan naar goedkopere bonen, iemand suggesties voor lekkere koffiebonen die goed smaken? Geen JUMBO of LIDL trouwens die bevallen me voor geen meter..
Ja, Klaas. Want daar gaat het gros van de prijsverhoging naartoe.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Je kunt beter gewoon betere verse bonen kopen, qua prijs scheelt het toch niet zoveel meer.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:38 schreef mhofstede95 het volgende:
Dat betekent overgaan naar goedkopere bonen, iemand suggesties voor lekkere koffiebonen die goed smaken? Geen JUMBO of LIDL trouwens die bevallen me voor geen meter..
Dat de koffie in de VS een stuk duurder wordt zorgt ervoor dat er daar wat vraaguitval zal plaatsvinden, dat is voor landen buiten de VS natuurlijk gunstig.quote:Amerikaanse tarieven duwen Braziliaanse koffie naar China
Braziliaanse koffiebedrijven richten zich steeds minder op export naar de Verenigde Staten en steeds meer op handel met vooral China. Dat heeft alles te maken met de Amerikaanse importtarieven van president Donald Trump.
Braziliaanse koffie was de afgelopen jaren goed voor een derde van de koffie op de Amerikaanse markt. Jaarlijks werden acht miljoen zakken koffiebonen aan Amerikaanse bedrijven geleverd. Maar door het tarief van 50 procent op koffie zoeken Braziliaanse koffiebedrijven massaal naar nieuwe klanten.
Japan en Europese landen zijn nu interessant voor de Braziliaanse koffiebedrijven, maar vooral China blijkt een goed alternatief. De groeiende koffiecultuur en grote markt maken het land aantrekkelijk.
In Brazilië werken grote koffiebedrijven al actief aan uitbreiding naar China. In juli registreerden meer dan 180 Braziliaanse koffiebedrijven zich voor export naar het Aziatische land.
Voor Amerikaanse koffiedrinkers betekent dit dat de prijs van een zak Braziliaanse koffie de komende maanden met zo'n 25 procent kan stijgen. Een kopje koffie wordt dan tot 7 procent duurder, heeft de BBC berekend.
Het ecosysteem strort niet in, het verschuift eerder en ja koffie is precies een van de producten die tropische hoogvlakten nodig heeft waardoor de beschikbaarheid van landbouwgrond snel afneemt.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:20 schreef Beathoven het volgende:
Was te verwachten. Koffiebessen hebben een bepaalde redelijk stabiele gecontroleerde omgeving nodig. Niet te vochtig, niet te droog. Niet te warm, niet te koud etc. Groeien het best op een bepaalde hoogte in sommige streken. Door klimaatverandering met te lange droogte en te geconcentreerde intensieve regenval (ipv alles veel verspreider over het jaar) is dit allemaal veel moeilijker geworden. Oogsten mislukken en boeren slaan andere wegen in.
Als we Arabica en Robusta willen redden of verbeteren zal er veel geld ingestoken moeten worden, want we doen per saldo niets met de wereld aan het bestrijden van klimaatverandering. De dictators in de wereld versnellen het liever. Dus een zeer kleine kans dat prijzen gaan kelderen en een groeiende kans dat het echt een drankje van de elite gaat worden.
Misschien wel één van de eerste tekenen van een instortent ecosysteem die we als globale consument echt gaan merken. Er gaat nog veel volgen.
Niet goedkoop maar koffie van Lot61 is echt heel goed. Bijv hun Bombora:quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Beste mensen. Wie weet een mooi pak bonen? Ik ben op zoek naar goede koffie.²
Werkt dit joh? Gewoon koffiebonen verbranden in de tuin?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:10 schreef Gia het volgende:
Ik verbrand koffie in een schaaltje, buiten, om vliegen en wespen te weren.
Duur, so what, werkt als een tierelier.
Hoe doe je dat? Dit heb ik ook eens geprobeerd om wespen buiten te houden, maar de koffie bleef slechts een paar seconden smeulen en doofde daarna vanzelf.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:10 schreef Gia het volgende:
Ik verbrand koffie in een schaaltje, buiten, om vliegen en wespen te weren.
Duur, so what, werkt als een tierelier.
Ik had diverse brandende lucifers er in gelegd, als deze waren opgebrand was het over.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:45 schreef myShizzle het volgende:
Ja dit werkt, heb ik geleerd in de horeca. Je moet iets lonterigs in de gemalen koffiepoeder zetten, dan blijft het branden. Stinkt maar werkt prima.
Ook kun je boterhamzakjes met water her en der ophangen, dat schrikt wespen ook af
CUL / Wat voor koffie drink jij, en hoe zet je 'm? #13quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Beste mensen. Wie weet een mooi pak bonen? Ik ben op zoek naar goede koffie.²
Geen bonen. Ik gebruik snelfiltermaling. En ja, het werkt.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:23 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Werkt dit joh? Gewoon koffiebonen verbranden in de tuin?²
Raar, bij mij blijft het smeulen tot het bijna allemaal verbrand is. Doe er wel een hoeveelheid koffie in als voor een volle pot, dus best veel. Niet een klein laagje.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:49 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik had diverse brandende lucifers er in gelegd, als deze waren opgebrand was het over.
Ook had ik wel eens een schaaltje met pure ammoniak op het balkon gezet, hielp ook niks.
Beste resultaat (voor mij dan) waren doorgesneden citroenen. Tegen wespen.Een doorgesneden ui houdt muggen weg.
Deed ik ook. Drie of vier volle scheppen snelfilterkoffie.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Raar, bij mij blijft het smeulen tot het bijna allemaal verbrand is. Doe er wel een hoeveelheid koffie in als voor een volle pot, dus best veel. Niet een klein laagje.
Wij hebben op het terras een citroenboom staan en in de borders citroengeraniums, maar dat houdt geen wespen weg, helaas.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Deed ik ook. Drie of vier volle scheppen snelfilterkoffie.
Gelukkig hielpen die citroenen wel goed.
De Koffieplant / boon komt naar Europaquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
quote:AI-overzicht
Koffiedik bevat stikstof en is een waardevolle toevoeging als natuurlijke meststof voor planten en gazons, omdat het de bodemstructuur verbetert en voedingsstoffen levert voor gezonde groei.
Het is rijk aan stikstof, fosfor en kalium, maar ook aan andere mineralen zoals magnesium en koper.
Voor de beste resultaten kan het koffiedik worden gemengd met compost of dun worden uitgestrooid rondom planten, maar een te dikke laag moet vermeden worden om afsluiting van de bodem en waterafvoer te voorkomen.
Voordelen van koffiedik als meststof
Stikstofbron:
Koffiedik is rijk aan stikstof, een essentiële voedingsstof voor de vegetatieve groei van planten en de verrijking van gras.
Bodemverbetering:
Het verbetert de bodemstructuur en bevordert het bodemleven, wat gunstig is voor plantengroei.
Natuurlijke bron:
Als een gratis en duurzaam bijproduct is koffiedik een uitstekend natuurlijk alternatief voor synthetische meststoffen.
Mineralen:
Naast stikstof bevat het ook andere voedingsstoffen zoals fosfor, kalium, magnesium en koper.
Hoe koffiedik te gebruiken
1. Strooi het dun uit:
Verdeel een dunne laag koffiedik direct rond de basis van planten of over het gazon.
quote:Composteer met Koffiedik:
Begin een composthoop en voeg je koffiedik hieraan toe.
Koffiedik is een 'groen' compostmateriaal, wat betekent dat het rijk is aan stikstof.
Het versnelt het composteringsproces en draagt bij aan het creëren van hoogwaardige compost.
Dit kun je vervolgens gebruiken om je tuin te voeden.
quote:Pak koffie wordt nog eens 10 procent duurder, en bereid je maar voor op meer prijsstijgingen
De prijzen voor koffie in de Nederlandse supermarkten blijven oplopen. Jumbo heeft de prijzen voor een pak filterkoffie van Douwe Egberts met 84 cent verhoogd. Marktleider Albert Heijn hanteerde na meerdere prijsstijgingen al dezelfde prijs. Volgens retailexpert Paul Moers zullen consumenten zich erop moeten voorbereiden dat het einde nog niet in zicht is.
De bekende koffie in de rode verpakking, een pond Aroma Rood snelfiltermaling Douwe Egberts, kost nu bij zowel Jumbo als Albert Heijn 8,99 euro. Dat meldt vakblad Distrifood, dat koffieprijzen van verschillende supermarkten op een rijtje zette. Plus vraagt hetzelfde bedrag als Jumbo en Albert Heijn. Dirk blijft vooralsnog op het lage niveau van 8,15 euro zitten.
Prijzen zijn extreem
De prijs voor de veelgebruikte Arabica-boon daalde de zomer iets op de wereldmarkt, maar zit nu juist weer in een lift. De huidige prijzen blijven daardoor extreem. Redenen daarvoor zijn misoogsten in koffieproducerende landen door droogte, kou en extreme regen. Geschrokken van de hoge prijzen, gingen handelaren en koffiebranders snel nog extra voorraad aanleggen, wat de prijzen nog verder deed oplopen.
Retailexpert Paul Moers verwacht dat het einde van prijsstijgingen voorlopig nog niet in zicht is. Volgens hem moeten consumenten zich daarop voorbereiden: „Klimaatverandering heeft een prijs. Droogtes zijn bijvoorbeeld niet meer in de hand te houden, waardoor grondstoffen duur zullen blijven.’’
Dat Jumbo nu Albert Heijn volgt, vindt hij een teken aan de wand. „Een supermarkt kan met een product als koffie juist marktaandeel winnen van de concurrentie, maar blijkbaar lukt het toch niet om de prijzen laag te houden.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)stijgingen~a510e745/
Alles is duur.quote:Op maandag 10 november 2025 20:41 schreef Tengano het volgende:
De cacao(poeder) is op dit moment anders ook tering duur.
Valt wel mee. De Bambu Lab printers zijn anders fors in prijs gedaald.quote:
De bambulab printers zijn wel heel erg goedkoop. Bijna te goedkoop... Ik vertrouw het niet, omdat ik niet begrijp hoe die nog geld daaraan kan verdienen. Worden ze zwaar gesubsidieerd door de overheid in China, of betaal je met je info? Of proberen ze eerst alle concurrentie uit de markt te drukken om daarna pas winst te gaan maken?quote:Op maandag 10 november 2025 20:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Valt wel mee. De Bambu Lab printers zijn anders fors in prijs gedaald.
Je scoort nu al een P1S voor 369 euro.
Kipfilet binnen twee jaar bijna in prijs met 100% gestegen, noem het maar niks.quote:Op maandag 10 november 2025 20:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Valt wel mee. De Bambu Lab printers zijn anders fors in prijs gedaald.
Je scoort nu al een P1S voor 369 euro.
Zwerverquote:Op maandag 10 november 2025 21:23 schreef Newone82 het volgende:
Tip.
Thermosfles en op werk met koffie vullen, en mee naar huis nemen. 1 liter Koffie voor 12 uur warm
https://www.bol.com/nl/nl(...)en/9300000198089724/
Scheelt ¤1 per dag aan koffie thuis maken.quote:
Ik denk dat ze het ook kunnen doen omdat er gewoon meer van verkocht worden en ze inderdaad aan het investeren zijn in een nog een groter marktaandeel. Daarnaast proberen ze volgens mij ook een beetje te gokken op een product (3D printer) dat straks net zo normaal is als een magnetron. En als je dan de nummer 1 speler op de markt bent, zoals nu, dan is je kostje wel gekocht.quote:Op maandag 10 november 2025 21:17 schreef knoopie het volgende:
De bambulab printers zijn wel heel erg goedkoop. Bijna te goedkoop... Ik vertrouw het niet, omdat ik niet begrijp hoe die nog geld daaraan kan verdienen. Worden ze zwaar gesubsidieerd door de overheid in China, of betaal je met je info? Of proberen ze eerst alle concurrentie uit de markt te drukken om daarna pas winst te gaan maken?
Anyway, ik bestel mijn bonen altijd bij Roastmarket of bij lokale koffiebranders. Versheid is bijna net zo belangrijk als de kwaliteit van de bonen.
Het verhaal dat de 3d printer "binnenkort" net zo normaal is als een magnetron horen we al sinds decennia, en ik zie het niet gebeuren. Er zijn hele hordes mensen die hun fiets naar de fietsenmaker brengen als ze een lekke band hebben, of een klusjesman bellen om gordijnen op te hangen. En dat zijn er veel meer dan je denkt. Wat gaan dat soort mensen doen met een 3d printer?quote:Op maandag 10 november 2025 21:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het ook kunnen doen omdat er gewoon meer van verkocht worden en ze inderdaad aan het investeren zijn in een nog een groter marktaandeel. Daarnaast proberen ze volgens mij ook een beetje te gokken op een product (3D printer) dat straks net zo normaal is als een magnetron. En als je dan de nummer 1 speler op de markt bent, zoals nu, dan is je kostje wel gekocht.
Tsja, smaken verschillen...quote:Ik gebruik trouwens zelf altijd oploskoffie. Ik vul eerst een mok met de helft volle melk, de andere helft water. Dan 2 minuten in de magnetron, 1 schepje oploskoffie van de LIDL, dat Gold merk, roeren en ik heb een lekkere cafe leche. Beetje suiker erin smaakt nog beter, maar die laat ik toch maar weg.
Als je naar die Bambu Lab reclames kijkt zie je dat ze mikken om zo'n beetje het hele gezin. Pa print even zijn eigen fietszadel en fietshel, zoonlief print zijn eigen cos costume, dochter print haar eigen kekke schoenen en moeders print een lamp als cadeautje voor iemand.quote:Op maandag 10 november 2025 21:48 schreef knoopie het volgende:
Het verhaal dat de 3d printer "binnenkort" net zo normaal is als een magnetron horen we al sinds decennia, en ik zie het niet gebeuren. Er zijn hele hordes mensen die hun fiets naar de fietsenmaker brengen als ze een lekke band hebben, of een klusjesman bellen om gordijnen op te hangen. En dat zijn er veel meer dan je denkt. Wat gaan dat soort mensen doen met een 3d printer?
Een FDM printer heb ik trouwens al, maar ik zit nu wel te kijken naar een resin printer. Voor kleinere/nauwkeurige onderdelen, en bijvoorbeeld doorzichtig en/of heel flexibel materiaal. Daar doet bambulabs (nog) niet mee.
Omdat ik geen koffie drink wou mijn man ook stoppen en toen heeft hij drie weken last gehad met slapen. Erg verslavend dus. Probeer het zelf inderdaad maar eens.quote:Op maandag 10 november 2025 22:10 schreef Chadi het volgende:
Ach tijd om ook van de koffie af te komen. Kan best zonder als het moet. Als ik ze daarbij ook nog dwars kan zitten prima
Valt nog altijd wel mee vergeleken met roken/drinken/smartphone/etc.quote:Op maandag 10 november 2025 22:29 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Omdat ik geen koffie drink wou mijn man ook stoppen en toen heeft hij drie weken last gehad met slapen. Erg verslavend dus. Probeer het zelf inderdaad maar eens.
Ik heb eerder een maand zonder gezeten omdat ik op een plaats was waar de koffie te sterk was. Dat was even wennen. En inderdaad ook wat moeite met slapen.quote:Op maandag 10 november 2025 22:29 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Omdat ik geen koffie drink wou mijn man ook stoppen en toen heeft hij drie weken last gehad met slapen. Erg verslavend dus. Probeer het zelf inderdaad maar eens.
Kan je adviseren om eens een anderen merk te gaan proberen .quote:Op dinsdag 11 november 2025 06:54 schreef -Hakuna- het volgende:
Hoge prijs of niet, blijf gewoon het vertrouwde DE spul kopen. Per maand gaan er ongeveer 3,4 pakken van 500 gram er door heen.
Ik heb paar jaar geleden paar merken geprobeerd, want iemand uit de koffiebusiness beweerde hetzelfde, ik heb geen lekker alternatief gevondenquote:Op dinsdag 11 november 2025 07:07 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Kan je adviseren om eens een anderen merk te gaan proberen .
DE is echt niet meer zo lekker namelijk.
Offtopic, maar kaas is ook echt duur. Ik ben bijna blij dat ik lijn. ( dan kan je beter geen kaas eten)quote:
Koffie is het beste in de ochtend.quote:Op dinsdag 11 november 2025 07:13 schreef roos94 het volgende:
Al die gekkies met hun koffieverslaving terwijl koffie extreem ranzig is
Óóóóh ik moet sochtends echt een bakkie hoor! Anders word ik niet wakker hihhihihaho
De koffieverslaving is volledig genormaliseerd. Het is niet normaal om koffie nodig te hebben.quote:Op dinsdag 11 november 2025 08:07 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Koffie is het beste in de ochtend.
Daarna na de wc en je bagger je zelf zo leeg.
Niks voor niks is de koffie de motor voor de meeste mensen
Men noemt iets pas een verslaving als de negatieve aspecten de positieve ruim overstijgen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 08:33 schreef roos94 het volgende:
[..]
De koffieverslaving is volledig genormaliseerd. Het is niet normaal om koffie nodig te hebben.
Ah, dan kan ik dus tegen mijn vrouw zeggen dat ik helemaal geen seksverslaving heb. Dat heb ik gewoon net zo nodig als zij haar kopje koffie.quote:Op dinsdag 11 november 2025 09:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Men noemt iets pas een verslaving als de negatieve aspecten de positieve ruim overstijgen.
Er zullen maar weinig Nederlanders zijn bij wie dat met koffie het geval is. De meeste zijn gewoon tevreden koffiedrinkers.
Het voedingscentrum adviseert dat je 4 tot 6 koppen thee of koffie (alleen filterkoffie) drinkt op een dag omdat er veel gezondheidsvoordelen aan hangen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 08:33 schreef roos94 het volgende:
[..]
De koffieverslaving is volledig genormaliseerd. Het is niet normaal om koffie nodig te hebben.
Ligt er aan hoe je 'lijnt' natuurlijkquote:Op dinsdag 11 november 2025 07:38 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Offtopic, maar kaas is ook echt duur. Ik ben bijna blij dat ik lijn. ( dan kan je beter geen kaas eten)
...en ik drink alleen 's morgens maar koffie.
Ja, ik snap dat bambu lab dat ideale plaatje wil verkopen, maar in de praktijk is er een hele grote groep mensen die dat niet wil of kan, (of denkt dat ze dat niet kunnen). Als je zelf niet kan 3d-tekenen, dan heb je op een gegeven moment alle joda-poppetjes die je online kan vinden wel uitgeprint. En als het piefje van je afwasmaschine kapot gaat, dan kan je waarschijnlijk geen 3d-file online vinden, en waarschijnlijk heb je ook geen passend materiaal thuis dan in de afwasmachine overleeft.quote:Op maandag 10 november 2025 22:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je naar die Bambu Lab reclames kijkt zie je dat ze mikken om zo'n beetje het hele gezin. Pa print even zijn eigen fietszadel en fietshel, zoonlief print zijn eigen cos costume, dochter print haar eigen kekke schoenen en moeders print een lamp als cadeautje voor iemand.
Ze proberen dat produkt te positioneren als een personal manufacturing apparaat en proberen dat te normaliseren. En het gezin waarin ze dit proberen voor te stellen is het standaard gezin de familie Johnson.
Bambu Lab wil gewoon dat iedereen zo'n apparaat scoort en geef ze eens ongelijk. En dat is ook een van de redenen waarom die dingen zo gemakkelijk te bedienen moeten zijn.
Die jongens zijn niet gek.
Als mijn espressomachine opgewarmd is, dan heb ik ook niet langer dan twee minuten nodig hoor. Zelfs met een losse molen en alles handmatig doen moet dat prima lukken. Maar qua kwaliteit-kostenverhouding win je zeker weten met oploskoffie.quote:En ja er bestaat zeker koffie die lekkerder is dan die van mij, maar die is niet in 2 minuten klaar, vandaar dat dit bij mij zo ontstaan is.
Kaasquote:Op dinsdag 11 november 2025 09:32 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je 'lijnt' natuurlijk.......ik drink nooit koffie, lust het niet net als alcohol.....maar KAAS
Nou.....als jouw vrouw veel minder vaak wil dan jij, dan kan jouw libido een probleem gaan worden en als dat probleem groter is dan wat het jouw oplevert dan is het technisch gezien een verslaving.quote:Op dinsdag 11 november 2025 09:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ah, dan kan ik dus tegen mijn vrouw zeggen dat ik helemaal geen seksverslaving heb. Dat heb ik gewoon net zo nodig als zij haar kopje koffie.
Gelukkig dan dat ze ongeveer net zo vaak wil als mijquote:Op dinsdag 11 november 2025 09:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nou.....als jouw vrouw veel minder vaak wil dan jij, dan kan jouw libido een probleem gaan worden en als dat probleem groter is dan wat het jouw oplevert dan is het technisch gezien een verslaving.
Gek hoe een seks verslaving al dan niet een verslaving kan zijn afhankelijk van je partner, maar zo werkt het wel in de psychiatrie.
fixtquote:Op dinsdag 11 november 2025 09:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nou.....als jouw vrouw veel minder vaak wil dan jij, dan kan jouw libido een probleem gaan worden en als dat probleem groter is dan wat het jouw oplevert dan is het technisch gezien een verslaving.
Gek hoe een seks verslaving al dan niet een probleem kan zijn afhankelijk van je partner, maar zo werkt het wel in de psychiatrie.
alles is duuder, de wereld vergaat, inflatie, hoe kan een koffieboon nu duurder worden of een appelquote:Op dinsdag 11 november 2025 10:07 schreef Beathoven het volgende:
Ecosystemen donderen niet in één keer in elkaar. Het gaat geleidelijk. Er zal vast wat voor gezocht worden, maar we krijgen met meer instabiliteit wel grotere uitdagingen te verduren dan alleen wat duurder tot peperduur wordende koffie.
Alles wat betaalbaar en massaal was, is opeens duur en onbereikbaar.quote:Op dinsdag 11 november 2025 10:07 schreef Beathoven het volgende:
Ecosystemen donderen niet in één keer in elkaar. Het gaat geleidelijk. Er zal vast wat voor gezocht worden, maar we krijgen met meer instabiliteit wel grotere uitdagingen te verduren dan alleen wat duurder tot peperduur wordende koffie.
Stem op linkse partijen, zodat zij een meerderheid in het parlement kunnen vormen en de ruimte krijgen om sociaal rechtvaardig, duurzaam en toekomstgericht beleid uit te voeren dat ten goede komt aan iedereen in de samenleving.quote:Op dinsdag 11 november 2025 11:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles wat betaalbaar en massaal was, is opeens duur en onbereikbaar.
Terwijl er in het bedrijfsleven woekerwinsten worden gedraaid voor aandeelhouders.
Iets zegt mij dat er iets niet klopt.
Dit jaquote:Op dinsdag 11 november 2025 11:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat was hoogstens zo bij de linkse partijen van 30 of 40 jaar geleden. Als je tegenwoordig een arbeider of iemand met een laag inkomen bent dan is het domste wat je kunt doen op een linkse partij stemmen.
Dan word je arbeiders/achterstandswijk volgepropt met allemaal asielzoekers waardoor jouw wijk onleefbaar word. De wachttijd voor een sociale huurwoning blijft daardoor maar oplopen. Je mag met veel meer mensen aan de onderkant van de sociale ladder concurreren voor je baan tegen een minimumloon waarmee je steeds moeilijker rond kan komen.
En als tegenprestatie word je een racist genoemd als je daar wat van zegt terwijl die linkse politici in elitewijken wonen waar ze helemaal niks merken van de ellende die ze binnen hebben gehaald. Daarom stemt ook bijna niemand aan de onderkant van de sociale ladder meer op een linkse partij en verliest links verkiezing na verkiezing steeds meer zetels.
Ik kan nog niet zeggen dat koffie onbereikbaar is. Maar het wordt voor de onderkant wel moeilijker. Geleidelijk kan het wel een elitedrankje gaan worden.quote:Op dinsdag 11 november 2025 11:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles wat betaalbaar en massaal was, is opeens duur en onbereikbaar.
Terwijl er in het bedrijfsleven woekerwinsten worden gedraaid voor aandeelhouders.
Iets zegt mij dat er iets niet klopt.
Dat ben ik met je eens. Maar als je op links blijft stemmen dan maak je dat probleem erger.quote:Op dinsdag 11 november 2025 12:35 schreef torentje het volgende:
@:voetbalmanager2
Het is schrijnend om te zien hoe mensen uit de lagere klasse elkaar beconcurreren alsof ze elkaars vijand zijn. In plaats van samen op te staan tegen de structuren die hen klein houden, richten ze hun frustratie op elkaar. Ze vechten om schaarse banen, goedkope woningen, en minimale erkenning terwijl de echte macht buiten hun bereik blijft.
Deze onderlinge strijd is geen teken van zwakte, maar van manipulatie. Het systeem heeft hen geleerd dat er maar plek is voor enkelen, dat succes ten koste van een ander moet gaan. Maar dat is een leugen. Zolang mensen uit dezelfde sociale laag elkaar blijven ondermijnen, verandert er niets. De elite kijkt toe en lacht: verdeeldheid is hun beste bondgenoot.
Solidariteit is geen luxe, het is noodzaak. Alleen door samenwerking, door het erkennen van elkaars waarde en het bundelen van krachten, kan de lagere klasse haar positie versterken. Concurrentie binnen de onderdrukten is een tragische vergissing en het is tijd om die te corrigeren.
Dat geld op alles .quote:Op dinsdag 11 november 2025 08:33 schreef roos94 het volgende:
[..]
Al die linkse kabinetten van de laatste jaren, samen met die vermaledijde D66 rechters j0ng0ns! je weet toch!quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar als je op links blijft stemmen dan maak je dat probleem erger.
Het is voornamelijk aan links te danken dat iedereen aan de onderkant elkaar moet beconcurreren en hele wijken onleefbaar zijn geworden terwijl de linkse politici zelf nooit iets merken van de ellende die ze binnen gehaald hebben.
Het is een absolute schande dat de PvdA nu nog steeds de naam gebruikt waar ze 50 jaar geleden nog wel voor vochten.
Ik drink bijna alleen maar water dus je zegt dit tegen de verkeerde.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:50 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat geld op alles .
Thee
Limonade
Cola
Melk
Sap
De mens kan makkelijk op water leven namelijk.
Ben je al begonnen er aan. ?
Ondertussen na mijn nachtdienst ben ik nu wakker en ga mijn koffie even pakken.
Dat links zijn idealen heeft verraden, is een terechte aanklacht. Maar laten we niet vergeten: het alternatief is vaak nóg minder solidair. Rechts biedt zelden oplossingen voor de onderklasse, hooguit meer markt, meer controle, en minder bescherming. Misschien moeten we stoppen met kiezen tussen slecht en slechter, en beginnen met bouwen aan iets nieuws. Van onderop.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar als je op links blijft stemmen dan maak je dat probleem erger.
Het is voornamelijk aan links te danken dat iedereen aan de onderkant elkaar moet beconcurreren en hele wijken onleefbaar zijn geworden terwijl de linkse politici zelf nooit iets merken van de ellende die ze binnen gehaald hebben.
Het is een absolute schande dat de PvdA nu nog steeds de naam gebruikt waar ze 50 jaar geleden nog wel voor vochten.
Helaas water uit de boot water tank ga ik niet drinken.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:52 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik drink bijna alleen maar water dus je zegt dit tegen de verkeerde.
Lust geen melk, koffie, thee.
Cola en sap af en toe.
Maar ik heb geen bak cafeine nodig om wakker te worden.
Ook geen glas water trouwens.
Wat ze niet laten zien is dat je eerst moet leren met een CAD programma die 3D modellen te maken en dan hoe je het zo moet doen dat ze ook goed uit de printer komen. Je bent dus als hobbyist al snel een heel weekend bezig om iets simpels uit die printer te krijgen.quote:Op maandag 10 november 2025 22:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je naar die Bambu Lab reclames kijkt zie je dat ze mikken om zo'n beetje het hele gezin. Pa print even zijn eigen fietszadel en fietshel, zoonlief print zijn eigen cos costume, dochter print haar eigen kekke schoenen en moeders print een lamp als cadeautje voor iemand.
Ze proberen dat produkt te positioneren als een personal manufacturing apparaat en proberen dat te normaliseren. En het gezin waarin ze dit proberen voor te stellen is het standaard gezin de familie Johnson.
Bambu Lab wil gewoon dat iedereen zo'n apparaat scoort en geef ze eens ongelijk. En dat is ook een van de redenen waarom die dingen zo gemakkelijk te bedienen moeten zijn.
Die jongens zijn niet gek.
En ja er bestaat zeker koffie die lekkerder is dan die van mij, maar die is niet in 2 minuten klaar, vandaar dat dit bij mij zo ontstaan is.
Sterke koffie kopen en er dan weinig in doen. Dan betaal je nog maar de helft.quote:Op dinsdag 11 november 2025 06:18 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik heb eerder een maand zonder gezeten omdat ik op een plaats was waar de koffie te sterk was. Dat was even wennen. En inderdaad ook wat moeite met slapen.
Maar als dit een principe kwestie gaat worden dan doe ik het zo weer.
Het merk is niet belangrijk, het gaat om het type bonen (Arabica of Robusta), het branden (van mild tot Dark Roast), de korrelgrootte (van grof tot fijn, hangt ook af van het filter waar het (niet) doorheen moet) en de hoeveelheid per kopje.quote:Op dinsdag 11 november 2025 07:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik heb paar jaar geleden paar merken geprobeerd, want iemand uit de koffiebusiness beweerde hetzelfde, ik heb geen lekker alternatief gevonden
Ah, jij stemt populist?quote:Op dinsdag 11 november 2025 11:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat was hoogstens zo bij de linkse partijen van 30 of 40 jaar geleden. Als je tegenwoordig een arbeider of iemand met een laag inkomen bent dan is het domste wat je kunt doen op een linkse partij stemmen.
Dan word je arbeiders/achterstandswijk volgepropt met allemaal asielzoekers waardoor jouw wijk onleefbaar word. De wachttijd voor een sociale huurwoning blijft daardoor maar oplopen. Je mag met veel meer mensen aan de onderkant van de sociale ladder concurreren voor je baan tegen een minimumloon waarmee je steeds moeilijker rond kan komen.
En als tegenprestatie word je een racist genoemd als je daar wat van zegt terwijl die linkse politici in elitewijken wonen waar ze helemaal niks merken van de ellende die ze binnen hebben gehaald. Daarom stemt ook bijna niemand aan de onderkant van de sociale ladder meer op een linkse partij en verliest links verkiezing na verkiezing steeds meer zetels.
Genoeg partijen tegenwoordig die kritisch zijn op ons immigratiebeleid.quote:
Ja en je ziet dat hele gezin met zo'n Tell Sell smile staan als ze met dat ding bezig zijnquote:Op dinsdag 11 november 2025 18:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat ze niet laten zien is dat je eerst moet leren met een CAD programma die 3D modellen te maken en dan hoe je het zo moet doen dat ze ook goed uit de printer komen. Je bent dus als hobbyist al snel een heel weekend bezig om iets simpels uit die printer te krijgen.
Is het probleem dat de opbrengst sterk verminderd is, of dat er steeds meer goedverdienende Chinezen zijn die ook graag een bakje koffie drinken? En een stijgende vraag is natuurlijk vragen om een flinke winstmaximalisatie.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:20 schreef mvdejong het volgende:
Zoals met alles :
Er is een probleem, de inkoop wordt duurder, of de kosten worden duurder : verhoog de prijs met die toenanme, plus nog wat extra.
Het probleem is opgelost : verlaag de prijs weer doe niets.
Het hoeft niet eens een formeel kartel te zijn (hoewel ik verwacht dat er vaak wel wat telefoontjes op hoog niveau gepleegd worden), niemand verlaagt de prijs tot een ander het doet.
Dat begrijp ik natuurlijk. Die fokker beweert dat DE 500 gram niet zo lekker meer is en ik stap met liefde over alleen ik heb heel wat alternatieven geprobeerd en ik ben geen lekkerder filterkoffie gevonden. Integendeel zelfs.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het merk is niet belangrijk, het gaat om het type bonen (Arabica of Robusta), het branden (van mild tot Dark Roast), de korrelgrootte (van grof tot fijn, hangt ook af van het filter waar het (niet) doorheen moet) en de hoeveelheid per kopje.
Ik heb al lang een flink apparaat (Saeco Intuita) waar je bonen en water in doet en waar koffie uit komt. Dat heb ik precies ingesteld zoals ik het lekker vind: 6 kleine of 3 grote koppen koffie, die precies in de gebruikte koppen passen en waarna het water op is. De maler strak ingesteld (dat hij net niet schraapt) en de kleinste korrelgrootte. En dan Dark Roast Arabica er in. Dan komt er ook Echte Koffie uit. Ok, 1 grote bak of twee kleintjes per dag is dan ook echt wel genoeg.quote:Op dinsdag 11 november 2025 19:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat begrijp ik natuurlijk. Die fokker beweert dat DE 500 gram niet zo lekker meer is en ik stap met liefde over alleen ik heb heel wat alternatieven geprobeerd en ik ben geen lekkerder filterkoffie gevonden. Integendeel zelfs.
Ik ben al heel wat mensen tegengekomen die beweren dat er serieuze alternatieven zijn maar als ik vraag welke ik dan moet proberen dan krijg ik niks te horen. Nu ook weer
Of je haalt de koffieboon die de kat heeft uit geschetenquote:Op dinsdag 11 november 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het merk is niet belangrijk, het gaat om het type bonen (Arabica of Robusta), het branden (van mild tot Dark Roast), de korrelgrootte (van grof tot fijn, hangt ook af van het filter waar het (niet) doorheen moet) en de hoeveelheid per kopje.
Volgens mij was het Starbucks dat de koffiecultuur naar China heeft gebracht en daar duizenden koffiebars heeft geopend. Binnenlandse concurrenten, zoals Luckin Coffee, dachten al snel: wat buitenlanders kunnen, kunnen wij ook. De concurrentie op de binnenlandse koffiemarkt is de afgelopen jaren zo hevig geworden, zoals op veel andere commerciële terreinen in China, dat Starbucks dit jaar heeft besloten 60% van zijn aandelen in China te verkopen aan de Chinese private investeerder Boyu Capital voor een bedrag van 4 miljard dollar. Nou ja, privaat, het is klaarblijkelijk een private investeerder dat in 2010 onder andere werd opgericht door de kleinzoon van de voormalige Chinese leider Jiang Zemin maar goed dat is een andere onderwerp.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is het probleem dat de opbrengst sterk verminderd is, of dat er steeds meer goedverdienende Chinezen zijn die ook graag een bakje koffie drinken? En een stijgende vraag is natuurlijk vragen om een flinke winstmaximalisatie.
Ga er ook maar van uit, dat koffie in China een stuk goedkoper is dan hier. Niet alleen omdat de mensen daar minder geld hebben, maar omdat ze eerst verslaafd moeten worden. En dat mag natuurlijk wel wat kosten.
quote:Starbucks to sell control of China business to Boyu Capital in $4 billion deal
Starbucks said on Monday it would sell control of its China operations to investment firm Boyu Capital in a deal valued at $4 billion, in one of the most valuable divestments of a China unit by a global consumer company in recent years.
Under the agreement, the companies will operate a joint venture with Boyu holding an interest of up to 60% in Starbucks' retail operations in China.
Starbucks will retain a 40% interest in the joint venture and will continue to own and license the brand and intellectual property to the new entity, the companies said.
Starbucks expects the total value of its China retail business to exceed $13 billion, which includes proceeds from the sale of a controlling interest in the joint venture to Boyu as well as the value of Starbucks retained interest in the venture. Starbucks is divesting in China as its market share has declined in recent years due to fierce competition from local coffee chains that offer cheaper products amid an economic slowdown that has changed consumer habits.
Its market share in China - home to more than a fifth of its cafes - fell sharply to 14% last year from 34% in 2019, according to Euromonitor International data.
https://edition.cnn.com/2(...)ol-of-china-business
BOOST voor Afrikaquote:Op dinsdag 11 november 2025 20:26 schreef Peppert het volgende:
[..]
Volgens mij was het Starbucks dat de koffiecultuur naar China heeft gebracht en daar duizenden koffiebars heeft geopend. Binnenlandse concurrenten, zoals Luckin Coffee, dachten al snel: wat buitenlanders kunnen, kunnen wij ook. De concurrentie op de binnenlandse koffiemarkt is de afgelopen jaren zo hevig geworden, zoals op veel andere commerciële terreinen in China, dat Starbucks dit jaar heeft besloten 60% van zijn aandelen in China te verkopen aan de Chinese private investeerder Boyu Capital voor een bedrag van 4 miljard dollar. Nou ja, privaat, het is klaarblijkelijk een private investeerder dat in 2010 onder andere werd opgericht door de kleinzoon van de voormalige Chinese leider Jiang Zemin maar goed dat is een andere onderwerp.
[..]
quote:AI-overzicht
Afrika is een belangrijk continent voor koffieproductie, met Ethiopië als grootste producent en de oorsprong van de koffieplant.
Andere grote koffieproducerende landen zijn onder andere Oeganda, Ivoorkust, Tanzania, Kenia, Kameroen en Kongo.
De koffie uit Afrika staat bekend om zijn unieke en complexe smaken, die sterk variëren afhankelijk van de regio, de hoogte en de klimaatomstandigheden.
Kenmerken van Afrikaanse koffieplantages
Oorsprong: De koffieplant komt oorspronkelijk uit Ethiopië, waar het nog steeds veel wild groeit.
Productie: Afrika is een belangrijke speler in de wereldwijde koffie-export, met Ethiopië als grootste producent op het continent.
Variatie: Naast Ethiopië zijn landen als Kenia, Rwanda, Burundi en Tanzania ook belangrijke producenten van hoogwaardige koffie.
quote:Afrika is verreweg de belangrijkste producent van cacao ter wereld en levert ongeveer 70% van de wereldwijde oogst. De meeste productie vindt plaats in West-Afrika, met Ivoorkust en Ghana als de absolute koplopers.
Belangrijkste feiten over cacao uit Afrika
Dominante rol: Hoewel de cacaoboom oorspronkelijk uit Noord- en Zuid-Amerika komt, produceert Afrika sinds het begin van de 20e eeuw het leeuwendeel van de cacao wereldwijd.
Belangrijkste landen: Ivoorkust is 's werelds grootste cacaoproducent, gevolgd door Ghana. Samen zijn deze twee landen goed voor ongeveer 60% van de wereldwijde productie. Andere belangrijke Afrikaanse cacaoproducerende landen zijn Nigeria en Kameroen.
Economisch belang: De cacao-industrie is een levensader voor miljoenen kleinschalige boeren in West-Afrika en speelt een cruciale rol in de economieën van deze landen door inkomsten en werkgelegenheid te genereren.
Ideaal klimaat: De warme en tropische klimaatomstandigheden in de 'cacaogordel' rond de evenaar in West-Afrika zijn ideaal voor de teelt van cacaobomen.
Uitdagingen
De Afrikaanse cacaosector staat voor diverse uitdagingen:
Klimaatverandering: Veranderende weersomstandigheden, zoals overmatige hitte en onregelmatige regenval, zetten de productie onder druk.
Armoede en prijsdruk: Veel boeren leven in armoede als gevolg van lage en fluctuerende cacaoprijzen.
Het probleem met veel Afrikaanse landen is dat ze geen waarde toevoegen aan hun grondstoffen, zoals koffie- en cacaobonen. Ze exporteren deze grondstoffen in ruwe vorm, zonder verdere verwerking. Daardoor bevinden ze zich onderaan de toeleveringsketen en verdienen ze slechts een fractie van de uiteindelijke opbrengst. Het grootste deel van het geld gaat naar landen die de grondstoffen wel verwerken tot eindproducten met een hogere waarde, en zo veel meer inkomsten genereren.quote:Op woensdag 12 november 2025 09:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
BOOST voor Afrika
dure koffie, dure chocola
dat helpt meer dan corrupte USAID werkers
[..]
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |