abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219244106
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Alles wat betaalbaar en massaal was, is opeens duur en onbereikbaar.
Terwijl er in het bedrijfsleven woekerwinsten worden gedraaid voor aandeelhouders.

Iets zegt mij dat er iets niet klopt.
Ik kan nog niet zeggen dat koffie onbereikbaar is. Maar het wordt voor de onderkant wel moeilijker. Geleidelijk kan het wel een elitedrankje gaan worden.
  dinsdag 11 november 2025 @ 12:56:49 #122
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219244346
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 12:35 schreef torentje het volgende:
@:voetbalmanager2
Het is schrijnend om te zien hoe mensen uit de lagere klasse elkaar beconcurreren alsof ze elkaars vijand zijn. In plaats van samen op te staan tegen de structuren die hen klein houden, richten ze hun frustratie op elkaar. Ze vechten om schaarse banen, goedkope woningen, en minimale erkenning terwijl de echte macht buiten hun bereik blijft.
Deze onderlinge strijd is geen teken van zwakte, maar van manipulatie. Het systeem heeft hen geleerd dat er maar plek is voor enkelen, dat succes ten koste van een ander moet gaan. Maar dat is een leugen. Zolang mensen uit dezelfde sociale laag elkaar blijven ondermijnen, verandert er niets. De elite kijkt toe en lacht: verdeeldheid is hun beste bondgenoot.
Solidariteit is geen luxe, het is noodzaak. Alleen door samenwerking, door het erkennen van elkaars waarde en het bundelen van krachten, kan de lagere klasse haar positie versterken. Concurrentie binnen de onderdrukten is een tragische vergissing en het is tijd om die te corrigeren.
Dat ben ik met je eens. Maar als je op links blijft stemmen dan maak je dat probleem erger.

Het is voornamelijk aan links te danken dat iedereen aan de onderkant elkaar moet beconcurreren en hele wijken onleefbaar zijn geworden terwijl de linkse politici zelf nooit iets merken van de ellende die ze binnen gehaald hebben.

Het is een absolute schande dat de PvdA nu nog steeds de naam gebruikt waar ze 50 jaar geleden nog wel voor vochten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219244486
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 08:33 schreef roos94 het volgende:

[..]
De koffieverslaving is volledig genormaliseerd. Het is niet normaal om koffie nodig te hebben.
Dat geld op alles .
Thee
Limonade
Cola
Melk
Sap

De mens kan makkelijk op water leven namelijk.
Ben je al begonnen er aan. ?

Ondertussen na mijn nachtdienst ben ik nu wakker en ga mijn koffie even pakken.
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:51:44 #125
307622 Perox
(niet de echte)
pi_219244505
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat ben ik met je eens. Maar als je op links blijft stemmen dan maak je dat probleem erger.

Het is voornamelijk aan links te danken dat iedereen aan de onderkant elkaar moet beconcurreren en hele wijken onleefbaar zijn geworden terwijl de linkse politici zelf nooit iets merken van de ellende die ze binnen gehaald hebben.

Het is een absolute schande dat de PvdA nu nog steeds de naam gebruikt waar ze 50 jaar geleden nog wel voor vochten.
Al die linkse kabinetten van de laatste jaren, samen met die vermaledijde D66 rechters j0ng0ns! je weet toch!
8)7
  Miss 200.000.000! dinsdag 11 november 2025 @ 13:52:26 #126
367000 roos94
pi_219244514
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:50 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Dat geld op alles .
Thee
Limonade
Cola
Melk
Sap

De mens kan makkelijk op water leven namelijk.
Ben je al begonnen er aan. ?

Ondertussen na mijn nachtdienst ben ik nu wakker en ga mijn koffie even pakken.
Ik drink bijna alleen maar water dus je zegt dit tegen de verkeerde.

Lust geen melk, koffie, thee.

Cola en sap af en toe.

Maar ik heb geen bak cafeine nodig om wakker te worden.

Ook geen glas water trouwens.
pi_219244803
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat links zijn idealen heeft verraden, is een terechte aanklacht. Maar laten we niet vergeten: het alternatief is vaak nóg minder solidair. Rechts biedt zelden oplossingen voor de onderklasse, hooguit meer markt, meer controle, en minder bescherming. Misschien moeten we stoppen met kiezen tussen slecht en slechter, en beginnen met bouwen aan iets nieuws. Van onderop.
pi_219245802
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:52 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik drink bijna alleen maar water dus je zegt dit tegen de verkeerde.

Lust geen melk, koffie, thee.

Cola en sap af en toe.

Maar ik heb geen bak cafeine nodig om wakker te worden.

Ook geen glas water trouwens.
Helaas water uit de boot water tank ga ik niet drinken.
Kan wel hoor er is speciale spul voor.
Maar helaas de metaal smaak krijg je er niet uit.

Dus sap , melk , yogurt drink is de meeste wat ik drink.

De hond drink wel water maar dat komt uit de jerrycan die ik elke keer bij haalt .
pi_219245878
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 22:25 schreef Tengano het volgende:

[..]
Als je naar die Bambu Lab reclames kijkt zie je dat ze mikken om zo'n beetje het hele gezin. Pa print even zijn eigen fietszadel en fietshel, zoonlief print zijn eigen cos costume, dochter print haar eigen kekke schoenen en moeders print een lamp als cadeautje voor iemand.

Ze proberen dat produkt te positioneren als een personal manufacturing apparaat en proberen dat te normaliseren. En het gezin waarin ze dit proberen voor te stellen is het standaard gezin de familie Johnson.

Bambu Lab wil gewoon dat iedereen zo'n apparaat scoort en geef ze eens ongelijk. En dat is ook een van de redenen waarom die dingen zo gemakkelijk te bedienen moeten zijn.

Die jongens zijn niet gek.

En ja er bestaat zeker koffie die lekkerder is dan die van mij, maar die is niet in 2 minuten klaar, vandaar dat dit bij mij zo ontstaan is.
Wat ze niet laten zien is dat je eerst moet leren met een CAD programma die 3D modellen te maken en dan hoe je het zo moet doen dat ze ook goed uit de printer komen. Je bent dus als hobbyist al snel een heel weekend bezig om iets simpels uit die printer te krijgen.
pi_219245889
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 06:18 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik heb eerder een maand zonder gezeten omdat ik op een plaats was waar de koffie te sterk was. Dat was even wennen. En inderdaad ook wat moeite met slapen.
Maar als dit een principe kwestie gaat worden dan doe ik het zo weer.
Sterke koffie kopen en er dan weinig in doen. Dan betaal je nog maar de helft.
pi_219245917
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 07:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik heb paar jaar geleden paar merken geprobeerd, want iemand uit de koffiebusiness beweerde hetzelfde, ik heb geen lekker alternatief gevonden
Het merk is niet belangrijk, het gaat om het type bonen (Arabica of Robusta), het branden (van mild tot Dark Roast), de korrelgrootte (van grof tot fijn, hangt ook af van het filter waar het (niet) doorheen moet) en de hoeveelheid per kopje.
pi_219245934
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat was hoogstens zo bij de linkse partijen van 30 of 40 jaar geleden. Als je tegenwoordig een arbeider of iemand met een laag inkomen bent dan is het domste wat je kunt doen op een linkse partij stemmen.
Dan word je arbeiders/achterstandswijk volgepropt met allemaal asielzoekers waardoor jouw wijk onleefbaar word. De wachttijd voor een sociale huurwoning blijft daardoor maar oplopen. Je mag met veel meer mensen aan de onderkant van de sociale ladder concurreren voor je baan tegen een minimumloon waarmee je steeds moeilijker rond kan komen.

En als tegenprestatie word je een racist genoemd als je daar wat van zegt terwijl die linkse politici in elitewijken wonen waar ze helemaal niks merken van de ellende die ze binnen hebben gehaald. Daarom stemt ook bijna niemand aan de onderkant van de sociale ladder meer op een linkse partij en verliest links verkiezing na verkiezing steeds meer zetels.
Ah, jij stemt populist?
  dinsdag 11 november 2025 @ 18:15:05 #133
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219245976
Gala koffiebonen zijn nog 10 euro voor een kilo _O_

https://www.jumbo.com/pro(...)onen-1000-g-671698ZK
pi_219245980
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, jij stemt populist?
Genoeg partijen tegenwoordig die kritisch zijn op ons immigratiebeleid.
Mijn keuze in het stemhokje hou ik verder voor mij.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 11 november 2025 @ 18:20:01 #135
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219246006
Zoals met alles :
Er is een probleem, de inkoop wordt duurder, of de kosten worden duurder : verhoog de prijs met die toenanme, plus nog wat extra.
Het probleem is opgelost : verlaag de prijs weer doe niets.
Het hoeft niet eens een formeel kartel te zijn (hoewel ik verwacht dat er vaak wel wat telefoontjes op hoog niveau gepleegd worden), niemand verlaagt de prijs tot een ander het doet.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219246045
Ik denk dat er binnenkort een hoop slecht gehumeurde mensen zijn.
  dinsdag 11 november 2025 @ 18:33:51 #137
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219246101
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat ze niet laten zien is dat je eerst moet leren met een CAD programma die 3D modellen te maken en dan hoe je het zo moet doen dat ze ook goed uit de printer komen. Je bent dus als hobbyist al snel een heel weekend bezig om iets simpels uit die printer te krijgen.
Ja en je ziet dat hele gezin met zo'n Tell Sell smile staan als ze met dat ding bezig zijn :D

Echt alles lukt bij die mensen :D
pi_219246111
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:20 schreef mvdejong het volgende:
Zoals met alles :
Er is een probleem, de inkoop wordt duurder, of de kosten worden duurder : verhoog de prijs met die toenanme, plus nog wat extra.
Het probleem is opgelost : verlaag de prijs weer doe niets.
Het hoeft niet eens een formeel kartel te zijn (hoewel ik verwacht dat er vaak wel wat telefoontjes op hoog niveau gepleegd worden), niemand verlaagt de prijs tot een ander het doet.
Is het probleem dat de opbrengst sterk verminderd is, of dat er steeds meer goedverdienende Chinezen zijn die ook graag een bakje koffie drinken? En een stijgende vraag is natuurlijk vragen om een flinke winstmaximalisatie.

Ga er ook maar van uit, dat koffie in China een stuk goedkoper is dan hier. Niet alleen omdat de mensen daar minder geld hebben, maar omdat ze eerst verslaafd moeten worden. En dat mag natuurlijk wel wat kosten.
pi_219246273
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het merk is niet belangrijk, het gaat om het type bonen (Arabica of Robusta), het branden (van mild tot Dark Roast), de korrelgrootte (van grof tot fijn, hangt ook af van het filter waar het (niet) doorheen moet) en de hoeveelheid per kopje.
Dat begrijp ik natuurlijk. Die fokker beweert dat DE 500 gram niet zo lekker meer is en ik stap met liefde over alleen ik heb heel wat alternatieven geprobeerd en ik ben geen lekkerder filterkoffie gevonden. Integendeel zelfs.

Ik ben al heel wat mensen tegengekomen die beweren dat er serieuze alternatieven zijn maar als ik vraag welke ik dan moet proberen dan krijg ik niks te horen. Nu ook weer
pi_219246339
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 19:01 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat begrijp ik natuurlijk. Die fokker beweert dat DE 500 gram niet zo lekker meer is en ik stap met liefde over alleen ik heb heel wat alternatieven geprobeerd en ik ben geen lekkerder filterkoffie gevonden. Integendeel zelfs.

Ik ben al heel wat mensen tegengekomen die beweren dat er serieuze alternatieven zijn maar als ik vraag welke ik dan moet proberen dan krijg ik niks te horen. Nu ook weer
Ik heb al lang een flink apparaat (Saeco Intuita) waar je bonen en water in doet en waar koffie uit komt. Dat heb ik precies ingesteld zoals ik het lekker vind: 6 kleine of 3 grote koppen koffie, die precies in de gebruikte koppen passen en waarna het water op is. De maler strak ingesteld (dat hij net niet schraapt) en de kleinste korrelgrootte. En dan Dark Roast Arabica er in. Dan komt er ook Echte Koffie uit. Ok, 1 grote bak of twee kleintjes per dag is dan ook echt wel genoeg.

Maar als je er zelfs met die instellingen Milde Robusto bonen in gooit, komt er slootwater uit.

Dat apparaat spoelt zichzelf vaak door, je moet ook regelmatig onderhoud doen en om de paar jaar haal ik hem uit elkaar om hem van binnen ook goed schoon te maken. Ik heb graag alleen koffie en water in mijn koffie (en wat suiker).
pi_219246411
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Of je haalt de koffieboon die de kat heeft uit gescheten :+

Nee geen grap

https://www.bobplaza.com/(...)e-koffie-ter-wereld/
pi_219247021
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Is het probleem dat de opbrengst sterk verminderd is, of dat er steeds meer goedverdienende Chinezen zijn die ook graag een bakje koffie drinken? En een stijgende vraag is natuurlijk vragen om een flinke winstmaximalisatie.

Ga er ook maar van uit, dat koffie in China een stuk goedkoper is dan hier. Niet alleen omdat de mensen daar minder geld hebben, maar omdat ze eerst verslaafd moeten worden. En dat mag natuurlijk wel wat kosten.
Volgens mij was het Starbucks dat de koffiecultuur naar China heeft gebracht en daar duizenden koffiebars heeft geopend. Binnenlandse concurrenten, zoals Luckin Coffee, dachten al snel: wat buitenlanders kunnen, kunnen wij ook. De concurrentie op de binnenlandse koffiemarkt is de afgelopen jaren zo hevig geworden, zoals op veel andere commerciële terreinen in China, dat Starbucks dit jaar heeft besloten 60% van zijn aandelen in China te verkopen aan de Chinese private investeerder Boyu Capital voor een bedrag van 4 miljard dollar. Nou ja, privaat, het is klaarblijkelijk een private investeerder dat in 2010 onder andere werd opgericht door de kleinzoon van de voormalige Chinese leider Jiang Zemin maar goed dat is een andere onderwerp.

quote:
Starbucks to sell control of China business to Boyu Capital in $4 billion deal

Starbucks said on Monday it would sell control of its China operations to investment firm Boyu Capital in a deal valued at $4 billion, in one of the most valuable divestments of a China unit by a global consumer company in recent years.

Under the agreement, the companies will operate a joint venture with Boyu holding an interest of up to 60% in Starbucks' retail operations in China.

Starbucks will retain a 40% interest in the joint venture and will continue to own and license the brand and intellectual property to the new entity, the companies said.

Starbucks expects the total value of its China retail business to exceed $13 billion, which includes proceeds from the sale of a controlling interest in the joint venture to Boyu as well as the value of Starbucks retained interest in the venture. Starbucks is divesting in China as its market share has declined in recent years due to fierce competition from local coffee chains that offer cheaper products amid an economic slowdown that has changed consumer habits.

Its market share in China - home to more than a fifth of its cafes - fell sharply to 14% last year from 34% in 2019, according to Euromonitor International data.

https://edition.cnn.com/2(...)ol-of-china-business

[ Bericht 9% gewijzigd door Peppert op 11-11-2025 20:34:50 ]
  woensdag 12 november 2025 @ 09:00:20 #143
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219249466
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 20:26 schreef Peppert het volgende:

[..]
Volgens mij was het Starbucks dat de koffiecultuur naar China heeft gebracht en daar duizenden koffiebars heeft geopend. Binnenlandse concurrenten, zoals Luckin Coffee, dachten al snel: wat buitenlanders kunnen, kunnen wij ook. De concurrentie op de binnenlandse koffiemarkt is de afgelopen jaren zo hevig geworden, zoals op veel andere commerciële terreinen in China, dat Starbucks dit jaar heeft besloten 60% van zijn aandelen in China te verkopen aan de Chinese private investeerder Boyu Capital voor een bedrag van 4 miljard dollar. Nou ja, privaat, het is klaarblijkelijk een private investeerder dat in 2010 onder andere werd opgericht door de kleinzoon van de voormalige Chinese leider Jiang Zemin maar goed dat is een andere onderwerp.
[..]

BOOST voor Afrika
dure koffie, dure chocola

dat helpt meer dan corrupte USAID werkers
quote:
AI-overzicht
Afrika is een belangrijk continent voor koffieproductie, met Ethiopië als grootste producent en de oorsprong van de koffieplant.
Andere grote koffieproducerende landen zijn onder andere Oeganda, Ivoorkust, Tanzania, Kenia, Kameroen en Kongo.

De koffie uit Afrika staat bekend om zijn unieke en complexe smaken, die sterk variëren afhankelijk van de regio, de hoogte en de klimaatomstandigheden.

Kenmerken van Afrikaanse koffieplantages
Oorsprong: De koffieplant komt oorspronkelijk uit Ethiopië, waar het nog steeds veel wild groeit.
Productie: Afrika is een belangrijke speler in de wereldwijde koffie-export, met Ethiopië als grootste producent op het continent.
Variatie: Naast Ethiopië zijn landen als Kenia, Rwanda, Burundi en Tanzania ook belangrijke producenten van hoogwaardige koffie.
quote:
Afrika is verreweg de belangrijkste producent van cacao ter wereld en levert ongeveer 70% van de wereldwijde oogst. De meeste productie vindt plaats in West-Afrika, met Ivoorkust en Ghana als de absolute koplopers.
Belangrijkste feiten over cacao uit Afrika
Dominante rol: Hoewel de cacaoboom oorspronkelijk uit Noord- en Zuid-Amerika komt, produceert Afrika sinds het begin van de 20e eeuw het leeuwendeel van de cacao wereldwijd.
Belangrijkste landen: Ivoorkust is 's werelds grootste cacaoproducent, gevolgd door Ghana. Samen zijn deze twee landen goed voor ongeveer 60% van de wereldwijde productie. Andere belangrijke Afrikaanse cacaoproducerende landen zijn Nigeria en Kameroen.

Economisch belang: De cacao-industrie is een levensader voor miljoenen kleinschalige boeren in West-Afrika en speelt een cruciale rol in de economieën van deze landen door inkomsten en werkgelegenheid te genereren.

Ideaal klimaat: De warme en tropische klimaatomstandigheden in de 'cacaogordel' rond de evenaar in West-Afrika zijn ideaal voor de teelt van cacaobomen.
Uitdagingen
De Afrikaanse cacaosector staat voor diverse uitdagingen:
Klimaatverandering: Veranderende weersomstandigheden, zoals overmatige hitte en onregelmatige regenval, zetten de productie onder druk.
Armoede en prijsdruk: Veel boeren leven in armoede als gevolg van lage en fluctuerende cacaoprijzen.

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 12-11-2025 09:08:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219252789
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 09:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
BOOST voor Afrika
dure koffie, dure chocola

dat helpt meer dan corrupte USAID werkers
[..]
[..]

Het probleem met veel Afrikaanse landen is dat ze geen waarde toevoegen aan hun grondstoffen, zoals koffie- en cacaobonen. Ze exporteren deze grondstoffen in ruwe vorm, zonder verdere verwerking. Daardoor bevinden ze zich onderaan de toeleveringsketen en verdienen ze slechts een fractie van de uiteindelijke opbrengst. Het grootste deel van het geld gaat naar landen die de grondstoffen wel verwerken tot eindproducten met een hogere waarde, en zo veel meer inkomsten genereren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')