Lijkt mij een typische gevalletje van 'Graaiflatie'quote:Boodschappen soms meer dan de helft goedkoper over de grens
Nederlanders kunnen veel besparen op boodschappen als ze hun inkopen over de grens doen. België is goed voor budgetmerken, Duitsland en Frankrijk voor A-merken. Sommige producten van A-merken zijn in Duitsland en Frankrijk meer dan de helft goedkoper.
In België betaalt een consument voor een volle kar met 133 producten gemiddeld 12 procent minder dan in Nederland, constateert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Vooral producten als rijst, pasta, tarwebloem en houdbare melk zijn in België goedkoper. Ook A-merken zijn goedkoper voor frisdrank, speciaalbier en drogisterijartikelen.
Maar niet alles is goedkoper in België. "Pindakaas, ketchup, mayonaise en verse melk kun je beter in Nederland kopen", schrijft de Consumentenbond.
Duitsland is iets goedkoper dan België. Een vol winkelwagentje met 137 producten kost daar gemiddeld 15 procent minder dan in Nederland. Wat betreft budgetmerken is er nauwelijks verschil, maar A-merken zijn in Duitsland gemiddeld 25 procent goedkoper dan in Nederland. Het gaat dan vooral om frisdrank, drogisterijartikelen en huishoudelijke artikelen.
Gelukkig ben ik zelf niet zo aan merken gebondenquote:Picnic-topman Michiel Muller is kritisch: supermarkten moeten onderhandelen, maar kunnen niet samenwerken. En ondertussen maken koffiegiganten 50% meer winst. Is dit nog uit te leggen aan de consument?
Ik vind de meeste A-merken, helaas, wel gewoon veel beter.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:23 schreef Digi2 het volgende:
Gelukkig ben ik zelf niet zo aan merken gebonden
Arabica, Dark Roast of Expresso.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:38 schreef mhofstede95 het volgende:
Dat betekent overgaan naar goedkopere bonen, iemand suggesties voor lekkere koffiebonen die goed smaken? Geen JUMBO of LIDL trouwens die bevallen me voor geen meter..
Ja, Klaas. Want daar gaat het gros van de prijsverhoging naartoe.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
ik drink alleen maar water
je lichaam heeft geen koffie nodig
Dus meer prijsverhogingen graag, is goed voor de boeren in de 3e wereld
Je kunt beter gewoon betere verse bonen kopen, qua prijs scheelt het toch niet zoveel meer.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:38 schreef mhofstede95 het volgende:
Dat betekent overgaan naar goedkopere bonen, iemand suggesties voor lekkere koffiebonen die goed smaken? Geen JUMBO of LIDL trouwens die bevallen me voor geen meter..
Dat de koffie in de VS een stuk duurder wordt zorgt ervoor dat er daar wat vraaguitval zal plaatsvinden, dat is voor landen buiten de VS natuurlijk gunstig.quote:Amerikaanse tarieven duwen Braziliaanse koffie naar China
Braziliaanse koffiebedrijven richten zich steeds minder op export naar de Verenigde Staten en steeds meer op handel met vooral China. Dat heeft alles te maken met de Amerikaanse importtarieven van president Donald Trump.
Braziliaanse koffie was de afgelopen jaren goed voor een derde van de koffie op de Amerikaanse markt. Jaarlijks werden acht miljoen zakken koffiebonen aan Amerikaanse bedrijven geleverd. Maar door het tarief van 50 procent op koffie zoeken Braziliaanse koffiebedrijven massaal naar nieuwe klanten.
Japan en Europese landen zijn nu interessant voor de Braziliaanse koffiebedrijven, maar vooral China blijkt een goed alternatief. De groeiende koffiecultuur en grote markt maken het land aantrekkelijk.
In Brazilië werken grote koffiebedrijven al actief aan uitbreiding naar China. In juli registreerden meer dan 180 Braziliaanse koffiebedrijven zich voor export naar het Aziatische land.
Voor Amerikaanse koffiedrinkers betekent dit dat de prijs van een zak Braziliaanse koffie de komende maanden met zo'n 25 procent kan stijgen. Een kopje koffie wordt dan tot 7 procent duurder, heeft de BBC berekend.
Het ecosysteem strort niet in, het verschuift eerder en ja koffie is precies een van de producten die tropische hoogvlakten nodig heeft waardoor de beschikbaarheid van landbouwgrond snel afneemt.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:20 schreef Beathoven het volgende:
Was te verwachten. Koffiebessen hebben een bepaalde redelijk stabiele gecontroleerde omgeving nodig. Niet te vochtig, niet te droog. Niet te warm, niet te koud etc. Groeien het best op een bepaalde hoogte in sommige streken. Door klimaatverandering met te lange droogte en te geconcentreerde intensieve regenval (ipv alles veel verspreider over het jaar) is dit allemaal veel moeilijker geworden. Oogsten mislukken en boeren slaan andere wegen in.
Als we Arabica en Robusta willen redden of verbeteren zal er veel geld ingestoken moeten worden, want we doen per saldo niets met de wereld aan het bestrijden van klimaatverandering. De dictators in de wereld versnellen het liever. Dus een zeer kleine kans dat prijzen gaan kelderen en een groeiende kans dat het echt een drankje van de elite gaat worden.
Misschien wel één van de eerste tekenen van een instortent ecosysteem die we als globale consument echt gaan merken. Er gaat nog veel volgen.
Niet goedkoop maar koffie van Lot61 is echt heel goed. Bijv hun Bombora:quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Beste mensen. Wie weet een mooi pak bonen? Ik ben op zoek naar goede koffie.²
Werkt dit joh? Gewoon koffiebonen verbranden in de tuin?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:10 schreef Gia het volgende:
Ik verbrand koffie in een schaaltje, buiten, om vliegen en wespen te weren.
Duur, so what, werkt als een tierelier.
Hoe doe je dat? Dit heb ik ook eens geprobeerd om wespen buiten te houden, maar de koffie bleef slechts een paar seconden smeulen en doofde daarna vanzelf.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:10 schreef Gia het volgende:
Ik verbrand koffie in een schaaltje, buiten, om vliegen en wespen te weren.
Duur, so what, werkt als een tierelier.
Ik had diverse brandende lucifers er in gelegd, als deze waren opgebrand was het over.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:45 schreef myShizzle het volgende:
Ja dit werkt, heb ik geleerd in de horeca. Je moet iets lonterigs in de gemalen koffiepoeder zetten, dan blijft het branden. Stinkt maar werkt prima.
Ook kun je boterhamzakjes met water her en der ophangen, dat schrikt wespen ook af
CUL / Wat voor koffie drink jij, en hoe zet je 'm? #13quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Beste mensen. Wie weet een mooi pak bonen? Ik ben op zoek naar goede koffie.²
Geen bonen. Ik gebruik snelfiltermaling. En ja, het werkt.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:23 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Werkt dit joh? Gewoon koffiebonen verbranden in de tuin?²
Raar, bij mij blijft het smeulen tot het bijna allemaal verbrand is. Doe er wel een hoeveelheid koffie in als voor een volle pot, dus best veel. Niet een klein laagje.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:49 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik had diverse brandende lucifers er in gelegd, als deze waren opgebrand was het over.
Ook had ik wel eens een schaaltje met pure ammoniak op het balkon gezet, hielp ook niks.
Beste resultaat (voor mij dan) waren doorgesneden citroenen. Tegen wespen.Een doorgesneden ui houdt muggen weg.
Deed ik ook. Drie of vier volle scheppen snelfilterkoffie.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Raar, bij mij blijft het smeulen tot het bijna allemaal verbrand is. Doe er wel een hoeveelheid koffie in als voor een volle pot, dus best veel. Niet een klein laagje.
Wij hebben op het terras een citroenboom staan en in de borders citroengeraniums, maar dat houdt geen wespen weg, helaas.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Deed ik ook. Drie of vier volle scheppen snelfilterkoffie.
Gelukkig hielpen die citroenen wel goed.
De Koffieplant / boon komt naar Europaquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
ik drink alleen maar water
je lichaam heeft geen koffie nodig
Dus meer prijsverhogingen graag, is goed voor de boeren in de 3e wereld
quote:AI-overzicht
Koffiedik bevat stikstof en is een waardevolle toevoeging als natuurlijke meststof voor planten en gazons, omdat het de bodemstructuur verbetert en voedingsstoffen levert voor gezonde groei.
Het is rijk aan stikstof, fosfor en kalium, maar ook aan andere mineralen zoals magnesium en koper.
Voor de beste resultaten kan het koffiedik worden gemengd met compost of dun worden uitgestrooid rondom planten, maar een te dikke laag moet vermeden worden om afsluiting van de bodem en waterafvoer te voorkomen.
Voordelen van koffiedik als meststof
Stikstofbron:
Koffiedik is rijk aan stikstof, een essentiële voedingsstof voor de vegetatieve groei van planten en de verrijking van gras.
Bodemverbetering:
Het verbetert de bodemstructuur en bevordert het bodemleven, wat gunstig is voor plantengroei.
Natuurlijke bron:
Als een gratis en duurzaam bijproduct is koffiedik een uitstekend natuurlijk alternatief voor synthetische meststoffen.
Mineralen:
Naast stikstof bevat het ook andere voedingsstoffen zoals fosfor, kalium, magnesium en koper.
Hoe koffiedik te gebruiken
1. Strooi het dun uit:
Verdeel een dunne laag koffiedik direct rond de basis van planten of over het gazon.
quote:Composteer met Koffiedik:
Begin een composthoop en voeg je koffiedik hieraan toe.
Koffiedik is een 'groen' compostmateriaal, wat betekent dat het rijk is aan stikstof.
Het versnelt het composteringsproces en draagt bij aan het creëren van hoogwaardige compost.
Dit kun je vervolgens gebruiken om je tuin te voeden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |