Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Weer een project minder bij gve waar ik me zorgen om hoef te maken.
Ik heb mij over deze projecten geen zorgen gemaakt. Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
[..] Complex verhaal met problemen op veel vlakken. Voor dit rentepercentage zijn er leningen mee te nemen met minder risico. Als ik zie wat die man voor schulden heeft en heeft gemaakt hou ik mijn hart vast, dan gok je enkel op zijn eigen bedrijfspand en dat er over een tijdje weer geherfinancierd kan worden.
Hij lijkt zich zwaar vertild te hebben aan die padel business. Zijn oudere activiteiten zijn m.i. wel succesvol. Hij lijkt méér te willen dan dat zijn financiën aankunnen.....
En dan nog die turbo liquidatie van één van zijn BV's......wekt niet veel vertrouwen op.
[..] Ik heb mij over deze projecten geen zorgen gemaakt. Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
Dat is bij mij ook zo. Zit eigenlijk te zwaar in Collin.
[..] Ik heb mij over deze projecten geen zorgen gemaakt.
Ik maakte mij ook geen zorgen, initiatiefnemer had daarvóór ook een garageboxen project en dat is ook netjes afgewikkeld, dat was mede een reden om hieraan mee te doen.
Toch zou ik momenteel nog eens heel goed nadenken of ik weer (en zo fors) in een dergelijk project stap, en al zeer zeker niet voor een rente van 6,5%+bonusje.
[..]Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
Collin is bij mij momenteel 56% (in euro's). Ze komen nu eenmaal met de meeste projecten, het overgrote deel met goede zekerheden en het hele proces er omheen loopt daar professioneel. Ik probeer waar mogelijk toch ook bij andere platformen te investeren, met name HCN, CRE, NLI en GvE. Daar waar de casus goed is en er sprake is van relevante zekerheden. Van GvE bijvoorbeeld weten we dat de communicatie slecht is en de recovery nogal mistig, dus daar let ik daar héél sterk op. De krentjes uit de pap vissen zeg maar.
[..] Ik maakte mij ook geen zorgen, initiatiefnemer had daarvóór ook een garageboxen project en dat is ook netjes afgewikkeld, dat was mede een reden om hieraan mee te doen.
Toch zou ik momenteel nog eens heel goed nadenken of ik weer (en zo fors) in een dergelijk project stap, en al zeer zeker niet voor een rente van 6,5%+bonusje.
Nou, de andere ondernemer had een project in Montfoort dat pas met veel gedoe en inschakeling deurwaarder met 8mnd vertraging is afgelost. Geplande verbouwing was nooit uitgevoerd. Ik had dus al rekening gehouden met een iets minder snelle afwikkeling, maar dat blijkt gelukkig niet nodig.
[..] Nou, de andere ondernemer had een project in Montfoort dat pas met veel gedoe en inschakeling deurwaarder met 8mnd vertraging is afgelost. Geplande verbouwing was nooit uitgevoerd. Ik had dus al rekening gehouden met een iets minder snelle afwikkeling, maar dat blijkt gelukkig niet nodig.
[..] Collin is bij mij momenteel 56% (in euro's). Ze komen nu eenmaal met de meeste projecten, het overgrote deel met goede zekerheden en het hele proces er omheen loopt daar professioneel. Ik probeer waar mogelijk toch ook bij andere platformen te investeren, met name HCN, CRE, NLI en GvE. Daar waar de casus goed is en er sprake is van relevante zekerheden. Van GvE bijvoorbeeld weten we dat de communicatie slecht is en de recovery nogal mistig, dus daar let ik daar héél sterk op. De krentjes uit de pap vissen zeg maar.
Ja, dat herken ik wel. Zo hard als bijvoorbeeld mijn aandeel bij SiG omlaag gaat zo hard gaat het bij Collin (in euro’s en in aantal) omhoog.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 19-06-2025 09:59:28 ]
[..] [..] Ja, dat herken ik wel. Zo hard als bijvoorbeeld mijn aandeel bij SiG omlaag gaat zo hard gaat het bij Collin (in euro’s en in aantal) omhoog.
Herkenbaar, ik heb daarbij ook moeite om überhaupt het geld geïnvesteerd te houden. Ik houd de aflossingen niet meer bij. Heeft ook te maken met minder beschikbare tijd.
Op donderdag 19 juni 2025 13:28 schreef Bieselke het volgende: Non-publiek, 7%, korte looptijd, lage LTV, waarschijnlijk alleen interessant voor Loyalty-jagers (of liefhebbers)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze knapen hebben ook bij Collin een project lopen, te Bourtange/Vlagtwedde. Dat loopt naar behoren.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze knapen hebben ook bij Collin een project lopen, te Bourtange/Vlagtwedde. Dat loopt naar behoren.
Ik denk dan altijd, waarom switchen ze van platform...
Op donderdag 19 juni 2025 13:28 schreef Bieselke het volgende: Non-publiek, 7%, korte looptijd, lage LTV, waarschijnlijk alleen interessant voor Loyalty-jagers (of liefhebbers)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien ook interessant voor de box 3 belasting ontlopers. Als deze echt maar 5 maanden loopt en niet nog een maandje verlengd wordt, is de laatste termijn als het goed is in december en is het geld dus terug voor de 1 januari peildatum. Mogelijk wordt deze zelfs eerder afgelost gezien de afwijkende voorwaarde betreffende aflossen/herfinancieren.
[..] Misschien ook interessant voor de box 3 belasting ontlopers. Als deze echt maar 5 maanden loopt en niet nog een maandje verlengd wordt, is de laatste termijn als het goed is in december en is het geld dus terug voor de 1 januari peildatum. Mogelijk wordt deze zelfs eerder afgelost gezien de afwijkende voorwaarde betreffende aflossen/herfinancieren.
Als deze aangeboden was in de eerste drie maanden van dit jaar had ik hem om die reden misschien wel meegenomen. Maar nu we bijna halverwege het jaar zijn vind ik het risico te groot dat hij over het einde van het jaar heen gaat.
[..] Intercedentes gaan niet op de fiets naar de klanten, die hebben een lief autootje met bedrijfslogo er op.
Aardig project idd.
Ik dacht even dat we hier te maken hadden met de familie Do*gan die vorig jaar een lening aanvroeg via CCF, maar hier weer vanaf wilde, waarbij de hoofdsom is afgelost, maar de boeterente na ruim een half jaar nog steeds openstaat.
Gelukkig is dit totaal niet het geval, en deelt hij alleen dezelfde achternaam. Dus ik wil hier ook wel aan mee doen.
[ Bericht 1% gewijzigd door djtiesto8 op 19-06-2025 16:41:09 ]
Ja klopt. Kom ik ook op uit. Het o/g ziet er op Google courant uit. Straten schoonmaken doen ze in Den Haag blijkbaar niet vaak. Met de komst van Trump c.s. zal het wat beter zijn denk/hoop ik.
Bedrijf bestaat al 30 jaar en is zo te zien ruim winstgevend.
[..] Ja klopt. Kom ik ook op uit. Het o/g ziet er op Google courant uit. Straten schoonmaken doen ze in Den Haag blijkbaar niet vaak. Met de komst van Trump c.s. zal het wat beter zijn denk/hoop ik.
Vandaag op tijd algehele afloss ontvangen van CCF 44737 inz OG OLVstraat 126 Zegge
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt./ dochter van de de
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.waarvan recentelijk agv Beneluxweg Oosterhout het faillissement is uitgesproken.
De dochtermij is nog alive. Loopt vlgs mij ook nog een proj Dorpstraat Wagenberg bij CCF van juli 23 met een looptijd van 24mnd, status?
Ook GVE 26053 Hilvarenbeek komt eraan update GVE , pand overgedragen en alle ¤ afloss + (xtr)rente komt eraan
De GVE pitch inzake het pandje in Roosendaal, het echtpaar heeft ook het GVE proj 30668 Schoondijke, had GVE wel ff wat duidelijker kenne zegge.
[ Bericht 8% gewijzigd door peterc op 19-06-2025 20:16:51 ]
Zelf heb ik nooit bij KoM geinvesteerd, wel wacht ik nog op een update van Collin over de verkoop van de privéwoning van de ondernemers van KinderOutl*t die intussen in de WSNP zitten. Laatste update was eind januari, de bewindvoerder had toen toegezegd binnenkort een plan van aanpak met betrekking tot de verkoop te overleggen, waarbij Collin verwachtte dat de woning in het voorjaar via een makelaar in de verkoop zou worden gebracht. Nog 1 dag en het is geen voorjaar meer. Met een goede opbrengst zou ik een vriezertje kunnen aanschaffen, daar kunnen dan heel wat ijsjes in.
Er wordt deze middag steeds geld uit People First Estates gehaald. Heb al meerdere keren gezien dat het nog te investeren bedrag horen is na het refreshen en soms ook flink hoger.
Op vrijdag 20 juni 2025 15:05 schreef eenjongen... het volgende: Er wordt deze middag steeds geld uit People First Estates gehaald. Heb al meerdere keren gezien dat het nog te investeren bedrag horen is na het refreshen en soms ook flink hoger.
Investering is toch afgezien van rendement en box 3 belasting vrij risicoloos of mis ik wat?
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 20-06-2025 15:57:54 ]
Vijf ton voor 40 m2, het blijven bizarre bedragen. Qua zekerheden prima.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Kliniek Freudental II 10-06-2025 Parallel aan het verkooptraject en de beoogde bancaire herfinanciering van het andere object van de leningnemer, zal een kortlopende overbruggingsfinanciering tot stand worden gebracht. Dit met als doel om de aflossing op korte termijn te realiseren. Uiterlijk eind volgende week geven wij een uitgebreidere update over de planning en verdere afwikkeling van deze propositie.
Uiteraard niets gehoord (CRE). Zeer irritant, die beloftes maken en dan niet nakomen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Deze update van CRE doet mijn wenkbrauwen fronsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terwijl toch bij het oorspronkelijke project staat:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan gaan ze kennelijk toch doen wat niet mag volgens de Europese vergunning...(?)
[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 21-06-2025 10:27:05 ]
Heeft iemand nog een uitgesproken mening over het SIG project straks? Beetje kort, risico herfinanciering, BV en ik zie dat ik al een project van dezelfde leningnemer heb, maar dan als privépersoon (Mauritslaan 14) maar voor de rest zie ik geen bijzonderheden. In 4 weekjes internetloze vakantie is ruim 8% van mijn crowdfundportfolio vervroegd, op tijd of verlaat alsnog afgelost dus de ewallets lopen aardig over hier.
Dan gaan ze kennelijk toch doen wat niet mag volgens de Europese vergunning...(?)
Misschien brengen ze het als een verlenging van een bestaand project of als niet openbaar "private placement" project of ze bedenken wat anders. Ik weet niet hoe het exact in de wetgeving omschreven is maar er zijn vast bruikbare mazen en uitzonderingen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terwijl toch bij het oorspronkelijke project staat:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan gaan ze kennelijk toch doen wat niet mag volgens de Europese vergunning...(?)
Op zaterdag 21 juni 2025 11:16 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Heeft iemand nog een uitgesproken mening over het SIG project straks? Beetje kort, risico herfinanciering, BV en ik zie dat ik al een project van dezelfde leningnemer heb, maar dan als privépersoon (Mauritslaan 14) maar voor de rest zie ik geen bijzonderheden. In 4 weekjes internetloze vakantie is ruim 8% van mijn crowdfundportfolio vervroegd, op tijd of verlaat alsnog afgelost dus de ewallets lopen aardig over hier.
De termijn is zeer zeker kort en zoals ze schrijft is ze van Box 3 naar een BV gegaan ivm de fiscale wijzigingen. Het is natuurlijk een korte financiering om later tegen een lagere rente het af te lossen. Ik neem hem beperkt mee
Transformatieproject met huidige waarde pand 475k, na verbouwing 825k Bouwdepot 200k Rentedepot 33k En een persoonlijke borgstelling
Ik heb even naar deze projectpagina gekeken en om de een of andere reden heb ik sterk het gevoel dat Obli gaat meedoen aan dit project. Ik weet niet waar ik dit op baseer
[..] Ik heb even naar deze projectpagina gekeken en om de een of andere reden heb ik sterk het gevoel dat Obli gaat meedoen aan dit project. Ik weet niet waar ik dit op baseer
Ik zat er nog wel aan te denken om dat punt te benoemen
[..] Ik heb even naar deze projectpagina gekeken en om de een of andere reden heb ik sterk het gevoel dat Obli gaat meedoen aan dit project. Ik weet niet waar ik dit op baseer
Ligt aan de incentive.
Transformatieproject met huidige waarde pand 475k, na verbouwing 825k Bouwdepot 200k Rentedepot 33k En een persoonlijke borgstelling
Helaas geen 2e hypotheek op eigen woonhuis. 8,5% looptijd 1 jaar. Rekening houdend met rente- en bouwdepot is LTV voor verbouwing +-100% en na verbouwing 84%. Het is haar eerste project. Zijn er leden die overwegen deze mee te nemen?
[ Bericht 5% gewijzigd door Fredericm op 22-06-2025 12:38:47 ]
In de pitch sprak dit mij wel aan (ondanks het imo magere projectresultaat): "Jantine de Baat (1982) is al jaren actief als bouwbegeleidster voor zowel kleine als grote projecten, onder andere bij enkele grote aannemers. Ze heeft hiermee een goed inkomen opgebouwd. Nu gaat ze haar eerste eigen aankoopproject begeleiden. Daarbij krijgt ze uitvoerende hulp van haar zoon, die installateur is en onder andere de warmtepompen, elektrische boilers, keukens en badkamers zal installeren.". Maar op haar Linkedin account lees ik weinig over bouwbegeleiding maar vooral over interieurprojecten, en haar zoon is 2 weken geleden begonnen met zijn installatiebedrijf. Voor transformatieprojecten geef ik de voorkeur aan wat meer ervaring, dus ik sla deze over.
Eerlijk gezegd had ik de pitch nog niet gelezen omdat ik 12 maanden looptijd te kort vind. Niet mijn doelgroep zeg maar.
Ik ben het wel met je eens dat deze dappere, energieke onderneemster alle sympathie en steun verdient. Laat dit alleenstaande moedertje niet in de kou staan, zou ik willen zeggen.
[..] Eerlijk gezegd had ik de pitch nog niet gelezen omdat ik 12 maanden looptijd te kort vind. Niet mijn doelgroep zeg maar.
Ik ben het wel met je eens dat deze dappere, energieke onderneemster alle sympathie en steun verdient. Laat dit alleenstaande moedertje niet in de kou staan, zou ik willen zeggen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Linkje Splitsgoed
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Linkje Splitsgoed
[..] Mmm, die wil ik wel meenemen. Eerste hypotheek nog in guldens
En leuke overwaarde. Komt qua bedragen aardig overeen met mijn eigen situatie, hebben dus lekker lage woonlasten. Looptijd is wel lang, ik wilde juist niet meer zulke lange looptijden meenemen. Maar geen slottermijn vind ik wel weer heel fijn, ik heb nu naar mijn mening te veel leningen met grote slottermijn of aflossingsvrij.
[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 23-06-2025 16:09:59 ]
Op maandag 23 juni 2025 14:06 schreef Horsemen het volgende: Iemand die nog wan van Lex van H0epen van A4F heeft gehoord betreffende de laatste betaling van Van Os schoenen?
Ik heb hem nogmaals een mail gestuurd.
Nope, ik hoor niks van hem. (ook niet van zijn collega die het jaaroverzicht had gemaild)
Landtong Amsterdam is ook weer aan het hobbelen. Ze zouden nu met dit lekkere weer toch een aardige omzet moeten kunnen draaien. Of zou efceen blauwe brief voorrang vragen?
Op maandag 23 juni 2025 18:23 schreef NaRegenDeZon het volgende: Landtong Amsterdam is ook weer aan het hobbelen. Ze zouden nu met dit lekkere weer toch een aardige omzet moeten kunnen draaien. Of zou efceen blauwe brief voorrang vragen?
Rijkelijk laat met melden door Collin, inzake betaling maand geleden terwijl de betaling van deze maand al aan de beurt was. Mis er trouwens nog een paar van die datum, dus het loopt inmiddels weer op helaas.
Op maandag 23 juni 2025 20:59 schreef obligataire het volgende: Is er vandaag bij HCN/Mi*do een foutje gemaakt? (Nog een 3e keer kosten ingehouden).........
Je bedoelt een 3e keer keer alleen rente en geen aflossing? Ik had het nog niet gecheckt omdat ik de betaling nog niet had verwacht (staat in betaalschema op de 25e en heb geen andere die nog daarvoor gepland staan), maar hier ook alleen het rentebedrag ontvangen. Volgens de pitch en betaalschema zou er 2 maanden aflossingsvrij zijn (april en mei). Zal dan inderdaad een foutje zijn.
Uitslag van de stemronde van CCF T*llensteghe 44744 is ruim 2,5 maand na stemming binnen, uitslag is natuurlijk eens (97%), maar dat het zo lang moet duren vind ik wel opvallend. Ook omdat er gewoon binnen 14 dagen gestemd moet worden.
Op maandag 23 juni 2025 18:23 schreef NaRegenDeZon het volgende: Landtong Amsterdam is ook weer aan het hobbelen. Ze zouden nu met dit lekkere weer toch een aardige omzet moeten kunnen draaien. Of zou efceen blauwe brief voorrang vragen?
Vind het vooral vreemd dat die betaling van 15 mei pas 26 mei is verwerkt. Dus waarschijnlijk handmatig?
Aankopen van tot nu toe gehoorde boerderij voor de zorg & recreatie activiteiten. De LTV (Loan To Value) bij de start bedraagt 95% en wordt in 48 maanden afgelost tot 78%.
Aankopen van tot nu toe gehoorde boerderij voor de zorg & recreatie activiteiten. De LTV (Loan To Value) bij de start bedraagt 95% en wordt in 48 maanden afgelost tot 78%.
Leuk project, locatie ziet er goed uit. Wel een hoge LTV. Aan de andere kant in Zeeland zal dit perceel zijn waarde wel houden bij verkoop.
[..] Je bedoelt een 3e keer keer alleen rente en geen aflossing? Ik had het nog niet gecheckt omdat ik de betaling nog niet had verwacht (staat in betaalschema op de 25e en heb geen andere die nog daarvoor gepland staan), maar hier ook alleen het rentebedrag ontvangen. Volgens de pitch en betaalschema zou er 2 maanden aflossingsvrij zijn (april en mei). Zal dan inderdaad een foutje zijn.
Ja je hebt gelijk het was zonder de (1e) aflossing Ben benieuwd of ze dit spoedig corrigeren, en anders stuur ik zelf wel een mailtje.
Op dinsdag 24 juni 2025 07:04 schreef Tjalala het volgende: Nieuw bij CCF B**rderij ** S**lle B.V. ¤ 1.750.000 | 8,5 % rente | 48 maanden
Linkje:
SPOILER
[..] Dank voor dit bericht. Een project van begin 2022 dat max. 18 maanden zou lopen. Kleur de plaatjes en maak het verhaal verder zelf af....
Tsja fraude en kwaadwilligheid, dat is altijd een risico. Gelukkig is er ons hypotheekrecht. Moeilijk te zeggen of CRE iets te verwijten valt. Onderhandse verkopen zonder notaris, daar heeft CRE als platform uiteraard geen zicht op.
Ze hebben er in ieder geval al veel tijd en energie in gestoken om dit af te handelen. Ik reken mezelf voorlopig nog niet rijk. We zien het volgende week wel.
Intermediair: StapelFinancieringen - toch niet heel handig gekozen naam.
Ik ook, voor zo'n klein bedrag moet je tegenwoordig wel als een malle klaarzitten én het bedrag sowieso in je wallet hebben staan, iDeal kost al teveel tijd.
Je hebt geïnvesteerd in het project Scharnerweg 127 Herfinanciering in Maastricht. De looptijd van het project is op 25-3-2025 geëindigd. De hypotheek is te laat afgelost op 20-6-2025.
[..] Leuk project, locatie ziet er goed uit. Wel een hoge LTV. Aan de andere kant in Zeeland zal dit perceel zijn waarde wel houden bij verkoop.
ik kijk er precies tegenover gesteld tegenaan. een hoop activiteiten, incourant vastgoed in incourante hoek. De markthuur bedraagt ¤ 123.360,-. De marktwaarde bedraagt ¤ 1.850.000,-. oftewel met het rendement kan je de rente niet betalen. hoge lasten aan rente en aflossing ....
[..] Ik ook, voor zo'n klein bedrag moet je tegenwoordig wel als een malle klaarzitten én het bedrag sowieso in je wallet hebben staan, iDeal kost al teveel tijd.
storting in wallet had ik inderdaad van tevoren gedaan. Twijfelde alleen om via de site (met sms) of nieuwe app (zonder sms) te investeren. Uiteindelijk voor site gekozen. Investeren via de oude app werkte het beste, maar die heb ik helaas van mijn telefoon gegooid toen de nieuwe app werd geintroduceerd.
Er waren voor 14uur al wel investeerders geweest voor meer dan 10k. Ik vermoed dat deze intern vanuit collin kantoor zijn gedaan.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 24-06-2025 16:57:11 ]
[..] ik kijk er precies tegenover gesteld tegenaan. een hoop activiteiten, incourant vastgoed in incourante hoek. De markthuur bedraagt ¤ 123.360,-. De marktwaarde bedraagt ¤ 1.850.000,-. oftewel met het rendement kan je de rente niet betalen. hoge lasten aan rente en aflossing ....
Met je eens, stel dat de zekerheden moeten worden uitgewonnen wie wil het dan kopen en tegen welke prijs? Daarnaast heeft hij nog 700K schuld tegen 5% rente
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 24-06-2025 17:36:48 ]
[..] Met je eens, stel dat de zekerheden moeten worden uitgewonnen wie wil het dan kopen en tegen welke prijs? Daarnaast heeft hij nog 700K schuld tegen 5% rente
Als ik goed gerekend heb, dan kost de Collin lening ze maandelijks 17.604 euro aan rente en aflossing en de lening overname B.V. ook nog eens 8.750 euro (maximaal) dus samen ruim 26K. Dat is idd een duizelingwekkend bedrag.
Ze zijn hoofdaannemer voor de WMO en de jeugdwet. Voor de WMO is de aanbesteding een half jaar geleden weer afgegeven voor 10 jaar met een budget van ¤ 700.000,- per jaar. Dat is ruim 58K per maand. Geen idee hoeveel daarvan nog aan kosten af gaat. Verder hebben ze ook nog de camping, het restaurant en de evenementen.
Dus ja de lasten zijn enorm hoog maar zo te zien wel in lijn met de hoogte van de inkomsten. Lastige kinderen opvoeden mag wat kosten blijkbaar.
[..] Tsja fraude en kwaadwilligheid, dat is altijd een risico. Gelukkig is er ons hypotheekrecht. Moeilijk te zeggen of CRE iets te verwijten valt. Onderhandse verkopen zonder notaris, daar heeft CRE als platform uiteraard geen zicht op.
Ze hebben er in ieder geval al veel tijd en energie in gestoken om dit af te handelen. Ik reken mezelf voorlopig nog niet rijk. We zien het volgende week wel.
De eerste gedeeltelijke aflossing staat nog steeds gepland voor deze maand. Een deel van de gelden is hiervoor inmiddels ontvangen op de derdenrekening van de notaris. Wij wachten momenteel op enkele stortingen om de eerste aflossing van circa 20% - vermeerderd met verschuldigde rente - mogelijk te maken. Gestreefd wordt om aanstaande maandag de aflossing te laten plaatsvinden.
[..] Als ik goed gerekend heb, dan kost de Collin lening ze maandelijks 17.604 euro aan rente en aflossing en de lening overname B.V. ook nog eens 8.750 euro (maximaal) dus samen ruim 26K. Dat is idd een duizelingwekkend bedrag.
Ze zijn hoofdaannemer voor de WMO en de jeugdwet. Voor de WMO is de aanbesteding een half jaar geleden weer afgegeven voor 10 jaar met een budget van ¤ 700.000,- per jaar. Dat is ruim 58K per maand. Geen idee hoeveel daarvan nog aan kosten af gaat. Verder hebben ze ook nog de camping, het restaurant en de evenementen.
Dus ja de lasten zijn enorm hoog maar zo te zien wel in lijn met de hoogte van de inkomsten. Lastige kinderen opvoeden mag wat kosten blijkbaar.
Mi ga je hier wel kort door de bocht en begrijp ik dat je de informatie in de EBI niet heb gelezen waarin dit wordt beschreven De geprognosticeerde omzet is 980 waarvan aangegeven wordt dat de eerste 5 maanden daar al boven waren, de winst 218 en de cashflow 126. Het betreft een BV dus het salaris van beide mensen zit daar al in verwerkt.
Mi moet je de afweging wel obv ook deze verstrekte informatie doen en zelf bepalen of dit voldoende voor je is.
[..] Ja je hebt gelijk het was zonder de (1e) aflossing Ben benieuwd of ze dit spoedig corrigeren, en anders stuur ik zelf wel een mailtje.
Ik weet niet of jij al een mailtje had gestuurd. Ik heb dit wel gedaan vandaag en kreeg al snel dit antwoord terug:
quote:
Er is bij deze maandtermijn inderdaad een fout gemaakt. Samen met onze betaaldienstverlener ben ik nog aan het onderzoeken hoe we dit kunnen herstellen. Daarvoor zijn 2 opties, ofwel het verschil alsnog bijna ondernemer incasseren en in de wallets storten óf de huidige storting annuleren en dan opnieuw het juiste bedrag storten. Het laatste heeft mijn voorkeur, maar OPP kijkt nog hoe we dat moeten uitvoeren. Het lijkt simpel, maar het blijkt iets meer voeten in aarde te hebben dan een druk op de knop.
Ik hoop uiterlijk aan alle investeerders in dit project een update te kunnen versturen met hoe we dit gaan oplossen.
Balans minimaal, overige twee bv's geen cijfers in EBI, ondernemer gaat serieus last krijgen van cash, vraag me uberhaupt af waar dat miljoentje vandaan komt want alles is bij en op elkaar gestapeld. Termijnen onrealistisch mag straks geherfinancierd worden. 10k per meter ongeveer kom ik ook niet tegen op de 100m2 in referenties. Maar voor iemand zonder risico geen rendement --> lekker instappen
Graag brengen wij u als eerste op de hoogte van een nieuw investeringsproject dat voor u klaarstaat. Dit project sluit aan op de succesvolle lijn van eerdere campagnes en biedt opnieuw aantrekkelijke voorwaarden voor u.
De belangrijkste kenmerken op een rij: Bedrag: 140.000 Looptijd: 84 maanden Rente: 6,5%
[..] Balans minimaal, overige twee bv's geen cijfers in EBI, ondernemer gaat serieus last krijgen van cash, vraag me uberhaupt af waar dat miljoentje vandaan komt want alles is bij en op elkaar gestapeld. Termijnen onrealistisch mag straks geherfinancierd worden. 10k per meter ongeveer kom ik ook niet tegen op de 100m2 in referenties. Maar voor iemand zonder risico geen rendement --> lekker instappen
Het pand zal worden verhuurd aan een kapitaalkrachtige en ervaren organisatie in de kinderopvangsector, met meerdere goedlopende kinderdagverblijven in beheer.
De website van het kinderdagverblijf bestaat al. Ik vond het vreemd dat de achterliggende KDV organisatie niet met naam genoemd wordt, alleen dat het hoofdkantoor in Muiden zit (ver weg van Enschede). Ook vreemd is dat de leningnemer op SIG op exact hetzelfde adres in Muiden gevestigd is. Met andere woorden, meneer verhuurt het pand via verschillende BV's gewoon aan zichzelf. Dat mag, maar als er zo geheimzinnig over gedaan wordt dan heb ik er geen zin meer in.
Eerder afgelost dan verwacht: SIG - Rott*erdam Schied*amseweg 32*A en B van Il*yas Sa*ri
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het project liep van 15-1-2024 tot 15-1-2027, maar is nu vervroegd afgelost. Inclusief zes maanden boeterente. Het geld staat in de wallet.
[ Bericht 14% gewijzigd door djtiesto8 op 25-06-2025 21:33:05 ]
Vooruitlopend op de verkoop van zijn woning wil de ondernemer graag een financiering om gelden liquide te maken en te investeren in zijn bedrijf.
Met 2de hypotheek woning
Was nog niet helemaal gereed volgens eigenaar toen ik om een linkje vroeg. Waarschijnlijk eind volgende week. In de Collin app zie ik hem nog niet. Alleen als ik hier op de naam klik, staat er 'Akkoord plaatsing en voorwaarden'
[..] Alleen als ik hier op de naam klik, staat er 'Akkoord plaatsing en voorwaarden'
Dat betekent dat het project eigenlijk voor ons nog niet zichtbaar had moeten zijn. Het project staat nu klaar voor de ondernemer zodat hij op het linkje “akkoord plaatsing en voorwaarden” kan klikken en dan na inloggen zijn akkoord kan geven (als alles volgens hem juist is).
[..] Dat betekent dat het project eigenlijk voor ons nog niet zichtbaar had moeten zijn. Het project staat nu klaar voor de ondernemer zodat hij op het linkje “akkoord plaatsing en voorwaarden” kan klikken en dan na inloggen zijn akkoord kan geven (als alles volgens hem juist is).
En precies op dat moment wordt die dan ook zichtbaar bij aankomende projecten? Of moet Collin hem dan nog zelf inplannen?
[..] En precies op dat moment wordt die dan ook zichtbaar bij aankomende projecten? Of moet Collin hem dan nog zelf inplannen?
Dat weet ik niet 100% zeker maar vermoedelijk gaat Collin hem dan inplannen. Ze hebben namelijk een groot bord staan waarop alle nieuwe en in behandeling zijnde projecten te zien zijn en in welk stadium ze zijn. Heel simpel maar het geeft voor de medewerkers die er aan werken een mooi overzicht en ze kunnen dan mooi plannen en ietsje schuiven met de projecten.
Op woensdag 25 juni 2025 19:16 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Vrijdag kinderdagverblijf bij SIG. [..] De website van het kinderdagverblijf bestaat al. Ik vond het vreemd dat de achterliggende KDV organisatie niet met naam genoemd wordt, alleen dat het hoofdkantoor in Muiden zit (ver weg van Enschede). Ook vreemd is dat de leningnemer op SIG op exact hetzelfde adres in Muiden gevestigd is. Met andere woorden, meneer verhuurt het pand via verschillende BV's gewoon aan zichzelf. Dat mag, maar als er zo geheimzinnig over gedaan wordt dan heb ik er geen zin meer in.
Onze Stephan is ook bij SIG van 20210051 Ortelliusstr A'dam en van Stationsweg 128 Heiloo (jun21) In het laatste zit KDV Chateau Heiloo , de website hiervan is nagenoeg idem als het nw KDV. Ook hier is het aan jezelf verhuren. Allicht beter dan boxje 3.Stephan is een fast-guy zie hiertoe de div filmpjes etc op internet. Is ook de eigenaar van KDV de Pinguïn in Hengelo. Zie KvK inschrijving op zijn woonadres
Instappen als je zonder risico geen rendement hebt
onderpandwaarde na verbouw zeer twijfelachtig splitsing ook nog maar wachten, bestemmingsplan geeft aan "de woningen na splitsing elk afzonderlijk een inhoud hebben van minimaal 250 m³" dat wordt met deze m2 in ieder geval niet behaald.
geen enige vorm van aantoonbare cash of eigen inleg.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van de AFM website: Eerlijk handelen: crowdfundingdienstverleners handelen eerlijk, rechtvaardig en professioneel in overeenstemming met de belangen van hun klanten.Zij betalen of aanvaarden geen vergoeding, korting of niet-geldelijk voordeel voor het geleiden van orders van beleggers naar een bepaald project.
Mochten er nog investeerders zijn die denken daar wil ik investeren dan heb ik nog een paar linkjes van nieuwe projecten, ze hebben op dit moment een 1ste hypotheek maar dit kunnen maar zo een 2de of 3de hypotheek worden tegen het einde van de looptijd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van de AFM website: Eerlijk handelen: crowdfundingdienstverleners handelen eerlijk, rechtvaardig en professioneel in overeenstemming met de belangen van hun klanten.Zij betalen of aanvaarden geen vergoeding, korting of niet-geldelijk voordeel voor het geleiden van orders van beleggers naar een bepaald project.
Mochten er nog investeerders zijn die denken daar wil ik investeren dan heb ik nog een paar linkjes van nieuwe projecten, ze hebben op dit moment een 1ste hypotheek maar dit kunnen maar zo een 2de of 3de hypotheek worden tegen het einde van de looptijd:
SPOILER
Ja, echt weer een bizar voorstel! En dan is dit ook nog zo’n sociaal project met zo’n top rente. Dat is overigens een eigen keuze geweest. Ik investeerde al niet meer bij deze club maar dit is wederom een bevestiging
is dus dit CCF projectje , gelukkig ben ik niet bij de boot in gegaan en blijkbaar CCF en haar investeerders ook niet zie hiertoe de spoiler Goede zekerheden zijn goud ( ¤) waard https://www.collincrowdfu(...)e634b84882eb49a2a7f0
SPOILER
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 26-06-2025 23:31:55 ]
Wat een schandalig voorstel zeg. Terwijl de oplossing heel simpel is: Gewoon de bestaande lening oversluiten naar die nieuwe leningverstrekker met daar bovenop nog extra voor de verbouwing.
Die 2,5 ton hadden ze bij de investeerders van WvjG waarschijnlijk ook prima kunnen ophalen. Tweede hypotheek erop met daarbij de opmerking dat het eerste project in januari afloopt. Als sociaal project had het ook echt niet tegen een hoge rente hoeven zijn.
Op donderdag 26 juni 2025 21:04 schreef peterc het volgende: Zonet op TeeVee Bureau Onrecht SBS6 item over Long Island Boats , ook voor de CCFmedew ff leuk om terug te kieken.
is dus dit CCF projectje , gelukkig ben ik niet bij de boot in gegaan en blijkbaar CCF en haar investeerders ook niet zie hiertoe de spoiler Goede zekerheden zijn goud ( ¤) waard https://www.collincrowdfu(...)e634b84882eb49a2a7f0
SPOILER
Bedankt voor de samenvatting. Zelf heb ik hier niet ingezeten maar ter lering en vermaak toch even gekeken hoe je in de boot genomen kan worden. Ook hier waren de zekerheden weer van levensbelang.
[..] Bedankt voor de samenvatting. Zelf heb ik hier niet ingezeten maar ter lering en vermaak toch even gekeken hoe je in de boot genomen kan worden. Ook hier waren de zekerheden weer van levensbelang.
Wat mij opviel bij de zekerheden dat er een Overlijdens Risico Verzekering gevraagd werd. Zou nmm meer moeten gebeuren. Het kost relatief erg weinig. Het voorkomt dat er in die situatie de achterblijvende partner het woonhuis moet verkopen als het bedrijf door overlijden beëindigd wordt en de zekerheden door Collin worden uitgewonnen.
[..] Bedankt voor de samenvatting. Zelf heb ik hier niet ingezeten maar ter lering en vermaak toch even gekeken hoe je in de boot genomen kan worden. Ook hier waren de zekerheden weer van levensbelang.
Ik zat hier ook niet in. Ik had er toendertijd wel naar gekeken herinner ik me, mede omdat het hier in de buurt is, ik kan er in 10 minuten heen fietsen. Een paar jaar voor deze crowdfund lening ben ik nog bij de buren daar geweest, Restaurant Allemansgeest, voor een etentje georganiseerd door het bedrijf waar ik werkte voor alle jubilarissen van dat jaar ( voor mij toen mijn 30 jaar jubileum).
SPOILER
Ik zat net nog even mijn dossier terug te lezen van dit 3% project.
In de begin periode hebben ze ons ook al een extra aflossingsvrije periode van 5 maanden maanden door de strot geduwd omdat WvjG zogenaamd een foutje zou hebben gemaakt.
Dan denk je goed te doen en dan is dit de beloning
[..] Ik weet niet of jij al een mailtje had gestuurd. Ik heb dit wel gedaan vandaag en kreeg al snel dit antwoord terug: [..]
En alles is gecorrigeerd. Woensdag een uitgaande transactie in de OPP wallet van de onjuiste betaling met alleen rente, vandaag een inkomende transactie voor het juiste bedrag met aflossing en rente. Alleen in de wallet op de HCN site zelf staat het nu vreemd/niet juist, daar staan alleen de inkomende betalingen, niet de uitgaande waardoor er nu 2 betalingen voor Mido staan.
En zojuist ook een update bericht van HCN.
quote:
Geachte investeerder,
Afgelopen maandag is er een verkeerde transactie in uw wallet bijgeschreven voor het project Mido Woerden. Per abuis hadden wij een derde aflossingsvrije maand geincasseerd bij deze ondernemer. Dit had de eerste termijn met aflossing moeten zijn.
Vandaag is de correcte transactie in uw wallet bijgeschreven. De correctieboeking, van de foutieve bijschrijving, wordt in het transactieoverzicht helaas niet weergegeven (wél in het transactieoverzicht op het OPP dashboard). Hierdoor lijkt het nu alsof u deze week 2 betalingen voor Mido Woerden heeft ontvangen. Wij werken er nog aan om ook de negatieve boeking zichtbaar te krijgen.
Het totaal saldo van uw wallet is echter wél correct.
Excuses voor de verwarring en het ongemak.
[ Bericht 33% gewijzigd door Soulfreak op 27-06-2025 15:07:12 ]
Deze gaat ook hard. Opeens wel 90K minder geïnvesteerd een hele grote investeerder heeft zich dus teruggetrokken. Beiden maar ingeschreven. Stapje op weg naar diamant. Als er forumleden zijn die bedenkingen hebben tegen een van beide hoor ik het graag.
+ Maatschappelijk project + 1e hypotheek - Pand waarschijnlijk lastig verkoopbaar - "2024 was een slecht jaar voor de stichting" (Blijkbaar zo slecht dat we de cijfers niet te zien krijgen, maar in 2025 wordt alles beter...)
Vastgoed in de vorm van een glastuinbouwbedrijf in Drenthe en enkele recreatiepercelen+chalet. Kortlopend en met de bedoeling alles zo snel mogelijk door te schuiven danwel te herfinancieren. Ik heb geen zin om er tijd in te steken.
E. wel meegenomen, P niet.
[ Bericht 1% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 27-06-2025 18:19:07 (aanvulling) ]
Op donderdag 26 juni 2025 21:04 schreef peterc het volgende: Zonet op TeeVee Bureau Onrecht SBS6 item over Long Island Boats , ook voor de CCFmedew ff leuk om terug te kieken.
SPOILER
Ik zat hier wel in. Als ik het me goed herinner was er meteen al een koper maar ging de deal niet door vanwege gedoe met de gemeente, iets met bouwen zonder vergunning. Voordat het op de veiling kwam meldde zich nog een andere koper. Daarmee duurde de afhandeling van deze default wat langer dan gedacht, maar uiteindelijk toch heel vlot in 5 maand.
SPOILER
[..] Vastgoed in de vorm van een glastuinbouwbedrijf in Drenthe en enkele recreatiepercelen+chalet. Kortlopend en met de bedoeling alles zo snel mogelijk door te schuiven danwel te herfinancieren. Ik heb geen zin om er tijd in te steken.
E. wel meegenomen, P niet.
Door looptijd afgehaakt. Begin julivolledig gefinancierd 18 maanden...... aflossing januari 2027. Was looptijd maandje korter geweest, dan had ik wel interesse gehad.
Als in: crowdfunding kan verliesgevend zijn dus investeer maximaal 10% van je vermogen in crowdfunding zodat je eventuele verliezen kan compenseren met je investeringen in andere sectoren.
Ik gok alleen dat dat niet is wat Lendahand bedoeld.
Ik vraag me af of de AFM die 10% nog wel adviseert. Het advies is terug te vinden op de website in een nieuwsbrief uit 2017 die niet meer op de website te vinden is. De eerste alinea van een nieuwsbrief uit januari 2018 https://afm.m13.mailplus.nl/archief/mailing-562260.html vermeldt dat het nog niet geheel duidelijk is wat het risico op lange termijn is. Ook die nieuwsbrief is niet meer openbaar. Die motivatie en de 10% regel zijn jaar later waarschijnlijk achterhaald. De website geeft nu alleen als advies om kritisch te kijken naar beschikbare informatie en geeft daar wat handvatten bij: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)eleggen/crowdfunding
Zelf ben ik overigens al 15 jaar actief in crowdfunding en sinds 2012 investeerder in GvE. De risico's op lange termijn zijn mij dus ook bekend.
Ik denk dat het risico op het verliezen van je hele investering wel kleiner geworden is met het professionaliseren van de sector en betere (vastgelegde) zekerheden. Daarom zal die 10% regel ook wel achterhaald zijn. Volgens mij was die 10% altijd al een vrij willekeurig getal en nogal afhankelijk van de gevolgen mocht je niks van je investeringen terug zien. Is het risico op een negatief rendement ook kleiner geworden?
Op zondag 29 juni 2025 09:59 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Ik denk dat het risico op het verliezen van je hele investering wel kleiner geworden is met het professionaliseren van de sector en betere (vastgelegde) zekerheden. Daarom zal die 10% regel ook wel achterhaald zijn. Volgens mij was die 10% altijd al een vrij willekeurig getal en nogal afhankelijk van de gevolgen mocht je niks van je investeringen terug zien. Is het risico op een negatief rendement ook kleiner geworden?
Hoewel de sector zeker professioneler is geworden, zie je de laatste maanden de kwaliteit van projecten er niet beter op worden. Met hypotheekrechten op courante panden, zul je het risico zeker kunnen beperken en verliezen vermijden maar ik verwacht tegelijkertijd ook dat defaults de komende jaren toe gaan nemen.
Ik zie bijvoorbeeld relatief veel kortlopende leningen voorbijkomen voor projectontwikkeling of verbouwingen, regelmatig met de wens om panden te splitsen. Deze zijn tegen een hoge LTV gefinancierd. Voor dat soort projecten moet je echt goed weten wat je doet en zijn de risico's niet eenvoudig in te schatten. Dat een bank daar geen trek in heeft is ook wel een signaal. Dat zijn toch hele andere proposities dan verhuurd residentieel vastgoed dat geherfinancierd wordt.
Op zondag 29 juni 2025 09:59 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Ik denk dat het risico op het verliezen van je hele investering wel kleiner geworden is met het professionaliseren van de sector en betere (vastgelegde) zekerheden. Daarom zal die 10% regel ook wel achterhaald zijn. Volgens mij was die 10% altijd al een vrij willekeurig getal en nogal afhankelijk van de gevolgen mocht je niks van je investeringen terug zien. Is het risico op een negatief rendement ook kleiner geworden?
Lijkt me goed project, heb wel een vraag.
er staat dat er op lening informal 350k wordt afgelost, en dat hierop een korting van toepassing is van 112K dus oorspronkelijke lening 462 K waarom zou iemand 112K korting geven, ik kan daar niks voor bedenken
er staat dat er op lening informal 350k wordt afgelost, en dat hierop een korting van toepassing is van 112K dus oorspronkelijke lening 462 K waarom zou iemand 112K korting geven, ik kan daar niks voor bedenken
Omdat hij eerder dan afgesproken zijn geld terug wil?
[..] Hoewel de sector zeker professioneler is geworden, zie je de laatste maanden de kwaliteit van projecten er niet beter op worden. Met hypotheekrechten op courante panden, zul je het risico zeker kunnen beperken en verliezen vermijden maar ik verwacht tegelijkertijd ook dat defaults de komende jaren toe gaan nemen.
Ik zie bijvoorbeeld relatief veel kortlopende leningen voorbijkomen voor projectontwikkeling of verbouwingen, regelmatig met de wens om panden te splitsen. Deze zijn tegen een hoge LTV gefinancierd. Voor dat soort projecten moet je echt goed weten wat je doet en zijn de risico's niet eenvoudig in te schatten. Dat een bank daar geen trek in heeft is ook wel een signaal. Dat zijn toch hele andere proposities dan verhuurd residentieel vastgoed dat geherfinancierd wordt.
banken financieren die korte projecten niet vanwege de looptijd vs kosten, heeft o.a. te maken met de balansposities die men moet aanhouden bij bouwdepots, zie de basel regels hiervoor of gooi het even door chatgpt dan krijg je een zelfde soort verhaal met wat toevoegingen
defaults nemen toe omdat het overgrote deel van de crowd echt nul verstand heeft van risico's inschatten, teveel varen op de "kennis en expertise" van de platformen en veel van de projecten daarnaast ook nog eens echt slecht zijn. Er wordt teveel vertrouwd op toekomstig nog te realiseren opbrengsten in de very best good case. Geloof me dat er voordat de deal op de platformen terecht komen, al diverse financiele instanties naar deze proposities hebben gekeken omdat er diverse veel eenvoudigere manieren zijn om geld op te halen voor je vastgoedproject. En dit tegen "lagere kosten" in rente en/of afsluitkosten. Echter de platformen pakken de visjes die de echte haaien laten zwemmen en de crowd lost het op. Wees daarom echt bijzonder kritisch op iedere investering die je doet want het meeste moet je met meer dan een korrel zout lezen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. toch al almost 2 wk overdue. Meende dat het eerder ook al af & toe wat dagen later was, nu viel het me echt op, mede daar het project op 19aug25 afgelost dient te worden. Bij Venkat V zal Cash niet helemaal King zijn. Maar met 1e hypo zal het lijkt me wel OK-komen, & opm. pand staat niet zichtbaar in de sale
In willekeurige volgorde
* Wat KrekelJapie al zei over eerder terugbetalen dan overeengekomen * Informal (of zijn erfgenamen?) hebben het geld héél dringend nu nodig; * Informal vergoedt de kosten Collin van deze lening * Liever nu 300K dan over een tijdje nog minder, of helemaal niets; * Leninggever ziet af van gecumuleerde rentebijschrijving; * (Deel van) de lening is witgewassen zwart geld; * Informal is familie, dus onzakelijke transactie; * Combinatie
+Geen idee wat het is, de pitch ziet er op zich niet verkeerd uit en het bedrijf bestaat al 121 jaar. +Ze hebben de afgelopen 5 jaar hun rekeningen niet (extreem) laat betaald.
-De winst is in 2024 gekelderd met 75% en het vastgoed lijkt me erg incourant.
Toch zou ik wel met mijn basisbedrag instappen.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 30-06-2025 20:09:16 ]
SIG Opmerking 30-6-2025: De projecteigenaar heeft aangegeven meer eigen middelen in te gaan brengen waardoor de financieringswens naar beneden is aangepast.
SPOILER
Heeft iemand toevallig een inhoudelijk antwoord gehad op de bedenkingen bij dit voorstel?
[..] Toch niet zo populair bij forum leden. Betreft cebrovis, bedrijf uit Bolsward
Zoals hierboven al door obligataire en krekeljapie aangegeven roept de opmerking in de tekst over de kwijtschelding van 112K door de informal investor vragen op over het waarom wat zit er achter. Wanneer ik wat google over het directeur kom ik niets geks tegen. Het ziet er normaal uit een mkb bedrijf met 30 medewerkers in een reguliere markt. Nog maar eens een nachtje over slapen.
Op maandag 30 juni 2025 04:10 schreef KrekelJapie het volgende: Advertentie Lepelaarsingel (SiG) en Jamaicastraat (escaperoom GvE) zijn niet meer te vinden op Funda.
Almere die is niet verkocht en zal denk morgen wel weer op Funda te zien zijn, word er dan opnieuw opgezet zodat het net nieuw aangeboden lijkt. Maar word tijd dat GVE eens gaat beginnen met uitwinnen dit schiet allemaal niet op zo.
[..] Heeft iemand toevallig een inhoudelijk antwoord gehad op de bedenkingen bij dit voorstel?
Ik heb het idee dat de achterban/investeerders van WvjG heel trouw en loyaal zijn, maar dat dit voorstel zelfs voor de trouwe aanhang toch weerstand oproept om heel veel verschillende redenen. En dan kan je beter even de tijd nemen om met een goed alternatief voorstel te komen dan overhaaste beloftes doen of het voorstel intrekken.
[..] Almere die is niet verkocht en zal denk morgen wel weer op Funda te zien zijn, word er dan opnieuw opgezet zodat het net nieuw aangeboden lijkt. Maar word tijd dat GVE eens gaat beginnen met uitwinnen dit schiet allemaal niet op zo.
[..] Toch niet zo populair bij forum leden. Betreft cebrovis, bedrijf uit Bolsward
- pand is super groot niet courant - zal in 1975 modern zijn geweest - geen courante omgeving - meterprijzen bedrijfspanden vliegen alle kanten op - modern en couranter qua afmetingen op De Marne 124 8701 MC Bolsward ¤ 90.000 /jr ¤ 1.200.000 k.k. geeft denk ik goed inzicht hoe de markt eruit ziet voor bedrijfspanden daar - kortom voor de zekerheid moet je het niet doen - als je kijkt naar zijn netto cash ten opzichte van zijn omzet dan kan het bijna niet slechter
[..] - pand is super groot niet courant - zal in 1975 modern zijn geweest - geen courante omgeving - meterprijzen bedrijfspanden vliegen alle kanten op - modern en couranter qua afmetingen op De Marne 124 8701 MC Bolsward ¤ 90.000 /jr ¤ 1.200.000 k.k. geeft denk ik goed inzicht hoe de markt eruit ziet voor bedrijfspanden daar - kortom voor de zekerheid moet je het niet doen - als je kijkt naar zijn netto cash ten opzichte van zijn omzet dan kan het bijna niet slechter
Bedankt voor de duidelijke bespiegeling, dan ga ik mijn investering maar intrekken
En dat je een slechtziende heftruckchauffeur in dienst houdt is alleen maar prijzenswaardig, maar leg dan een betonstrook oid tegen de gevel zodat het er niet uitziet alsof het op instorten staat.
[..] - pand is super groot niet courant - zal in 1975 modern zijn geweest - geen courante omgeving - meterprijzen bedrijfspanden vliegen alle kanten op - modern en couranter qua afmetingen op De Marne 124 8701 MC Bolsward ¤ 90.000 /jr ¤ 1.200.000 k.k. geeft denk ik goed inzicht hoe de markt eruit ziet voor bedrijfspanden daar - kortom voor de zekerheid moet je het niet doen - als je kijkt naar zijn netto cash ten opzichte van zijn omzet dan kan het bijna niet slechter
[..] Perceel van de leningnemer is wel 3 x zo groot
klopt, het pand is ook veel groter. de grote vraag is natuurlijk welke waarde je eraan toekent aan die vele vele m2 die extra zijn. Theoretisch en rekenkundig zal het ongetwijfeld kloppen, of het strookt met de werkelijke marktwaarde weten we achteraf als de muziek stopt met spelen. Ik heb er alleen gezien omgeving, transacties en uiterlijk geen vertrouwen in.
echt helemaal volgevreten met leningen, theoretische waarde van 7.1 mio. Ik geloof niet in deze waarde en aanvraag. Het zal best wel wat waard zijn. Wel een mooie eigen inleg van 1 miljoen eurotjes waarvan ik mij afvraag waar die vandaan komen ...
Ga je nou elk project compleet waardeloos afkraken tot aan zwartgeld-beschuldigingen aan toe?
Op dinsdag 1 juli 2025 12:22 schreef nostra het volgende: Ga je nou elk project compleet waardeloos afkraken tot aan zwartgeld-beschuldigingen aan toe?
ik beschuldig helemaal niemand van zwart geld, ik vraag me alleen af waar die vandaan komen (bijv onderhandse lening)
eindwaarde is gebasseerd op een lage NAR vandaar dat ik het OG wat te hoog gewaardeerd vind, puur een mening waarvoor dit forum bedoeld is volgens mij
zet de airco aan en laten we vooral een inhoudelijke discussie voeren
Op dinsdag 1 juli 2025 12:30 schreef moedernatuur het volgende: ik beschuldig helemaal niemand van zwart geld, ik vraag me alleen af waar die vandaan komen (bijv onderhandse lening)
Oké, het klonk nogal verdachtmakend, maar dat kan aan mij liggen. Verder staat de airco aan en vermaak ik me prima hoor.
[..] Ik heb het idee dat de achterban/investeerders van WvjG heel trouw en loyaal zijn, maar dat dit voorstel zelfs voor de trouwe aanhang toch weerstand oproept om heel veel verschillende redenen. En dan kan je beter even de tijd nemen om met een goed alternatief voorstel te komen dan overhaaste beloftes doen of het voorstel intrekken.
Johan is af en toe te toegeeflijk naar de leningnemers toe. Dat moet hij toch echt afleren. Als platform heb je naar twee kanten toe een zorgplicht.
Overigens was het maar een voorstel en ik denk dat vrijwel iedereen (waaronder ik) niet akkoord heeft gegeven voor dit slechte idee waarmee alleen belangen van derden/leningnemer zijn gediend. Horen we niets mee over?
Dat nieuwe project dat tegelijkertijd werd aangeboden (1,4 mio) zat overigens al heel vlot vol dus de achterban lijkt sterk gegroeid.
CRE heeft vandaag Mondriaan, Otterloo en Komrij afgelost.
Helaas van Erfurt taal noch teken...
? Status aflossing Garageboxen Erfurt 30-06-2025
Het aflossingsbedrag is ontvangen en onze notaris is op dit moment bezig met het voorbereiden van deze eerste aflossing. Zodra deze laatste formaliteit is afgerond, zal de aflossing worden uitgevoerd. Wij berichten u zodra de aflossing heeft plaatsgevonden.
[..] Johan is af en toe te toegeeflijk naar de leningnemers toe. Dat moet hij toch echt afleren. Als platform heb je naar twee kanten toe een zorgplicht.
Overigens was het maar een voorstel en ik denk dat vrijwel iedereen (waaronder ik) niet akkoord heeft gegeven voor dit slechte idee waarmee alleen belangen van derden/leningnemer zijn gediend. Horen we niets mee over?
Dat nieuwe project dat tegelijkertijd werd aangeboden (1,4 mio) zat overigens al heel vlot vol dus de achterban lijkt sterk gegroeid.
Ik denk dat Johan soms wat te lief is, of naïef als je het negatief wilt formuleren, maar ga nog steeds wel uit van goede intenties, waarschijnlijk omdat hij het risico als heel laat inschat. En omdat WvjG volgens mij ook wel met enige regelmaat met leningnemers in contact blijft, geloof ik ook wel dat hij redelijk goed weet hoe het met de projecten gaat. In dit geval gaat het me ook vooral om het principe.
“maar een voorstel”, dat is niet helemaal waar omdat volgens mij vrijwel alle voorstellen van platforms aangenomen door de investeerders, vaak met Noord-Koreaanse uitslagen.
Als ik mag gokken: de curator betwist de destijds gestorte bedragen in het gve depot en eist dat deze teruggestort worden in de boedel. En da's lastig want die centjes zijn al doorbetaald aan de investeerders.
Op dinsdag 1 juli 2025 16:04 schreef boriq het volgende: Stemronde voor CCF 47475 (P*uur B*dkamers), waar nog 85% van de hoofdsom open staat met een ruime 2e hypotheek.
SPOILER
[..] Als ik mag gokken: de curator betwist de destijds gestorte bedragen in het gve depot en eist dat deze teruggestort worden in de boedel. En da's lastig want die centjes zijn al doorbetaald aan de investeerders.
Dacht ook al aan zoiets, maar dit is vaker gebeurt een faillissement & depotbetalingen Inzake CCF 47147 onze spuiterd RWB / JG uittreksel uit het verslag vd curator
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook de 1e verslagen van CCF 42172 & 45120 LeBl.....nc & Brickf... zijn nu zichtbaar. Afgezien van een MB S klasse 580lLang heeft de curator vwb de verhypotheekte vd pandjes in Brickf nog wel wat te doen
[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 01-07-2025 17:07:04 ]
Iemand enig idee hoeveel euro er van de totale ¤947.000 door de leningnemers nu zelf extra is ingelegd? Dan kan ik me een beter beeld vormen van de nieuwe LTV.
[..] Kan alleen een kort pareltje worden [..] Ze haast verwachten dat ondernemer met zijn staat van dienst wel 30k vrij zou hebben..
Met je eens van die 30K. We kunnen niet in iemand zijn portemonnee kijken. Het geld komt wel terug met deze LTV. 30K kan misschien voor leden van dit forum niet heel veel geld zijn, voor anderen wel.
Op dinsdag 1 juli 2025 17:37 schreef Fredericm het volgende: Stroink 30K werkkapitaal bij Collin Direct 8% - 4 jaars lineair, 2e hypotheek met lage LTV
Linkje
SPOILER
[..] Dacht ook al aan zoiets, maar dit is vaker gebeurt een faillissement & depotbetalingen Inzake CCF 47147 onze spuiterd RWB / JG uittreksel uit het verslag vd curator n
Niet iedere curator is even slim of even vroeg opgestaan............ Dus denk niet dat je daar recht aan kunt ontlenen.
Als die verrekening uit depot plaats heeft gevonden vóórdat het faillissement is uitgesproken heeft m.i. de curator geen poot om op te staan. Als de verrekening later plaatsvond, dan snap ik hem wel.
Op dinsdag 1 juli 2025 18:58 schreef Fredericm het volgende: Dat was een fokje. Ik stuur de ondernemer een appje dat zijn projekt niet live gaat. Heeft hij ook weer een fijne avond
Ik zou dat niet doen. lekker laten zo, collin bericht hem wel. Anders geeft het verwarring wellicht. Just my two cents. Dan denkt zo iemand; "huh, ik heb een traject gehad, daarvoor betaald, en via een link is binnen een kwartier het geld er, ik snap het niet meer hoe de hazen lopen".
Op dinsdag 1 juli 2025 17:37 schreef Fredericm het volgende: Stroink 30K werkkapitaal bij Collin Direct 8% - 4 jaars lineair, 2e hypotheek met lage LTV
Linkje
SPOILER
Linkje
SPOILER
Sportschool bij GVE. Op het eerste gezicht leek het me wel een aardige, maar de enige zekerheid is pandrecht op de inventaris "met een geschatte waarde van ¤120.000". Ik zat dit te vergelijken met de getallen in de EBI. Is dit te rijmen met een waarde vaste activa van ¤56.000 op de balans? En als ik dan toch aan het vragen ben: in de winst&verliesrekening wordt gerekend met financiële lasten van ¤10.000 per jaar na investering, maar 12 keer het maandbedrag uit het schema van aflossing even verderop is al bijna 3x zoveel (¤28.690)?
[..] Iemand enig idee hoeveel euro er van de totale ¤947.000 door de leningnemers nu zelf extra is ingelegd? Dan kan ik me een beter beeld vormen van de nieuwe LTV.
Dit waren de oorspronkelijke bedragen
quote:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Rijksweg Centrum 50, 50A en 50B in Geleen. Je kunt vanaf 7 juni 2025 om 12.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 24 maanden. De LTV van het pand is in totaal 80% van ¤ 1.265.000 van de leegwaarde na verbouwing.
Rentevergoedingen residentieel tarief: Rentevergoeding is 7,45% voor schijf 1 ¤ 759.000 Rentevergoeding is 10,25% voor schijf 2 ¤ 253.000
Op dinsdag 1 juli 2025 19:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Sportschool bij GVE. Op het eerste gezicht leek het me wel een aardige, maar de enige zekerheid is pandrecht op de inventaris "met een geschatte waarde van ¤120.000". Ik zat dit te vergelijken met de getallen in de EBI. Is dit te rijmen met een waarde vaste activa van ¤56.000 op de balans? En als ik dan toch aan het vragen ben: in de winst&verliesrekening wordt gerekend met financiële lasten van ¤10.000 per jaar na investering, maar 12 keer het maandbedrag uit het schema van aflossing even verderop is al bijna 3x zoveel (¤28.690)?
Aflossing loopt niet via de V/W-rekening maar via balansposten, dus die 10k klopt wel.
Edit: pandrecht op inventaris zou ik geheel geen waarde aan hechten, bij een belastingschuld valt de inventaris nl. onder het bodembeslag. Wat betreft de waardering: de balanswaarde kan wel eens lager zijn dan de marktwaarde, dat hangt af van de snelheid van afschrijving. Of dat hier het geval is zal niemand met zekerheid kunnen zeggen.
[ Bericht 12% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 01-07-2025 20:51:20 ]
[..] Ik was net te laat. Je kan ook niet even gaan sporten ook 😉
Ook niet bbq'en.
mooi postje hoor die stroink op basis van zekerheid, maar wat een kosten voor slechts 30k. Waarschijnlijk 2.500 succesfee, tussenpersoon, notaris tweede hyp recht, dan weer royeren, hij is zomaar 8 - 10k verder man man man
Zien we vaker, al vele jaren goede banen & functies met een goede beloning , maar te weinig ¤ cash buffer als er een hick-up komt. Blijf me er over verbazen
HCN: De ondernemers van City Trip Hostels hebben de financiering per 1 juli 2025 vervroegd afgelost. Dit heeft tot gevolg dat u vandaag de resterende 8 termijnen ineens krijgt uitgekeerd.
Bovenstaande is in het aflosschema reeds verwerkt.
Op woensdag 2 juli 2025 09:22 schreef KrekelJapie het volgende: HCN: De ondernemers van City Trip Hostels hebben de financiering per 1 juli 2025 vervroegd afgelost. Dit heeft tot gevolg dat u vandaag de resterende 8 termijnen ineens krijgt uitgekeerd.
Bovenstaande is in het aflosschema reeds verwerkt.
Dat is mooi want in de winter liep het niet zo best, met 3 maanden uitstel van aflossing, wel rente. Hopelijk lopen de andere 3 leningen nu verder (blijvend) probleemloos. Met het hoogseizoen zou je dat ook wel mogen verwachten.
Op woensdag 2 juli 2025 09:01 schreef peterc het volgende: Zien we vaker, al vele jaren goede banen & functies met een goede beloning , maar te weinig ¤ cash buffer als er een hick-up komt. Blijf me er over verbazen
Dure vrouwen, veel vakanties & snuiverij...... Anyway het biedt kansen voor hen die hun financiën wel op orde hebben
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Trompstraat 306 in Den Haag. Je kunt vanaf 4 juli 2025 om 12.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 12 maanden. De LTV van het pand is in totaal 47% van ¤ 585.000 van de marktwaarde in verhuurde staat.
Rentevergoedingen residentieel tarief: Rentevergoeding is 7,35% voor schijf 1 ¤ 270.000
Het betreft een benedenwoning met 2 slaapkamers en een achtertuin. De woning is gelegen in het Zeeheldenkwartier. Betaald parkeren is mogelijk aan de openbare weg. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer. Alle dagelijkse voorzieningen bevinden zich in de directe nabijheid. https://investeren.sameni(...)haag-trompstraat-306
Ondertussen ook een nieuwe lening er gepubliceerd door Collin:
Cees Kapitein ¤ 65.000 | 9,0 % rente | 60 maanden Deze gelden zijn nodig voor onze vrienden met blauwe enveloppen.
Wel een 2de hypotheek op de woning op Urk die volgens de tekst op basis van de WOZ genoeg dekkingswaarde heeft.
Spelfoutje bij CCF, straat is "Tuinfluiter". 200+k overwaarde op een net huis op Urk op basis van WOZ, lost 1/3 af, enigszins overzichtelijk bedrag, alhoewel de rentelasten best hoog gaan zijn voor hem. Het zou wel fijn zijn als zijn vrouw die ook borg staat zelf ook werkt, maar dat weten we dan weer niet.
Op vrijdag 6 juni 2025 13:34 schreef NaRegenDeZon het volgende: Nieuwe Collin: https://www.collincrowdfund.nl/het-vuur-lab-b-v/ Door eerste hypotheek op woonhuis en goede rente, wil ik deze wel basis meenemen. Of de business met de nieuwe leverancier gaat slagen kan ik niet overzien. Maar de eerste hypotheek op het woonhuis geeft mij genoeg comfort om enige hobbeltjes te doorstaan. Als er een linkje is hoor ik het graag.
Op 02-07-2025 heeft de rechtbank Alkmaar de firma Het Vuur Lab. B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84187719 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. M.V. Vermeij tot curator. Het insolventienummer is F.15/25/167. De rechtsvorm betreft een Besloten vennootschap en de hoofdactiviteit van dit bedrijf was 47915, Internethandel huis- en tuinartikelen.
Op woensdag 2 juli 2025 12:28 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Het zou wel fijn zijn als zijn vrouw die ook borg staat zelf ook werkt, maar dat weten we dan weer niet.
Dat het zijn vrouw is, lijkt aannemelijk, maar staat ook nergens. Ze zal geen eigenaar zijn van de woning omdat de borgstelling moreel is en dus geen beroep kan doen op de overwaarde van het pand.
[..] Spelfoutje bij CCF, straat is "Tuinfluiter". 200+k overwaarde op een net huis op Urk op basis van WOZ, lost 1/3 af, enigszins overzichtelijk bedrag, alhoewel de rentelasten best hoog gaan zijn voor hem. Het zou wel fijn zijn als zijn vrouw die ook borg staat zelf ook werkt, maar dat weten we dan weer niet.
Al met al toch wel een aardige lening denk ik?
Dit zijn altijd van die projecten waarbij ik een beetje moet hoofdschudden. Maar ja, wel een aardige voor mijn basis bedrag. Het risico is door de zekerheden te overzien een wat hobbelige rit is hierbij niet uit te sluiten maar daar krijg je ook weer een risico-opslag voor.
[..] Dit zijn altijd van die projecten waarbij ik een beetje moet hoofdschudden. Maar ja, wel een aardige voor mijn basis bedrag. Het risico is door de zekerheden te overzien een wat hobbelige rit is hierbij niet uit te sluiten maar daar krijg je ook weer een risico-opslag voor.
Wel wat raar dat de belastingschuld niet op de balans staat waardoor de totale schulden toenemen door de lening bij Collin. Daarnaast de koppeling van de privé hypotheek aan het bedrijf bij een eenmanszaak
[..] Op 02-07-2025 heeft de rechtbank Alkmaar de firma Het Vuur Lab. B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84187719 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. M.V. Vermeij tot curator. Het insolventienummer is F.15/25/167. De rechtsvorm betreft een Besloten vennootschap en de hoofdactiviteit van dit bedrijf was 47915, Internethandel huis- en tuinartikelen.
Een nieuw record? Geld is vermoedelijk op 24-6-2025 uitgeboekt...
Op dinsdag 10 juni 2025 11:01 schreef obligataire het volgende: Doen jullie iets met VuurL*ab? Zekerheid is OK maar zonder dat no way? Ze zitten tot over de oren in de schuld, nieuwe samenwerking die zich nog moet bewijzen, eigen huis ingezet als ultiem wanhoopsoffensief?
[..] Een nieuw record? Geld is vermoedelijk op 24-6-2025 uitgeboekt...
Ongelooflijk, het vuur lag het Vuur Lab aan de schenen klaarblijkelijk. En dan zou ik toch een gezonde achterdocht hebben nu wat ze al wisten in juni en waarvoor het geld nu precies is aangewend. Je zou toch hopen dat het werkkapitaal nog grotendeels op de rekening staat. Wie was die vorige financier die nog even snel is afgelost? Zaken voor de curator ongetwijfeld...
[..] Ongelooflijk, het vuur lag het Vuur Lab aan de schenen klaarblijkelijk. En dan zou ik toch een gezonde achterdocht hebben nu wat ze al wisten in juni en waarvoor het geld nu precies is aangewend. Je zou toch hopen dat het werkkapitaal nog grotendeels op de rekening staat. Wie was die vorige financier die nog even snel is afgelost? Zaken voor de curator ongetwijfeld...
Met een beetje geluk hangt het geld nog bij de notaris...
[..] Wel wat raar dat de belastingschuld niet op de balans staat waardoor de totale schulden toenemen door de lening bij Collin. Daarnaast de koppeling van de privé hypotheek aan het bedrijf bij een eenmanszaak
[..] Wel wat raar dat de belastingschuld niet op de balans staat waardoor de totale schulden toenemen door de lening bij Collin. Daarnaast de koppeling van de privé hypotheek aan het bedrijf bij een eenmanszaak
Echter de schuld die wél op de balans staat betreft een deel van de hypotheek op zijn woning. Dus de situatie is minder erg dan dat hij zo op het eerste gezicht oogt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. In tegenstelling tot die Vuur Lab, zou je kunnen denken dat deze man zijn lesje wel geleerd heeft en nu stapje voor stapje zijn schulden afbouwt middels een vrij constant inkomen.
Het is hem te prijzen dat hij zijn oude schulden afbetaalt in plaats van onder te duiken in de schuldsanering.
[..] Op 02-07-2025 heeft de rechtbank Alkmaar de firma Het Vuur Lab. B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84187719 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. M.V. Vermeij tot curator. Het insolventienummer is F.15/25/167. De rechtsvorm betreft een Besloten vennootschap en de hoofdactiviteit van dit bedrijf was 47915, Internethandel huis- en tuinartikelen.
Er is meermaals gewaarschuwd voor dit project op dit forum. Zo te zien zijn er o.b.v. zekerheden toch wat mensen (basis) ingestapt lees ik terug. Hopelijk zijn de zekerheden voldoende voor jullie!
Zo te lezen heeft er heel veel tegen gezeten voor deze ondernemer. Erg sneu. Ik denk niet dat je er uit moet concluderen dat het een 'moeilijke' locatie is voor een restaurant. Ze stoppen er zelf heel veel eigen geld in, de lening is daardoor bescheiden en er zit uiteraard een borg op van die grote toeleverancier, dus ik durf hem wel aan (vanuit BV).
[..] Een nieuw record? Geld is vermoedelijk op 24-6-2025 uitgeboekt...
Voor de geldgevers hoop ik dat de hypotheek nog gevestigd moest worden en het geld nog net bij de notaris hangt. Ik krijg bijna het idee dat de partij die afgelost moest worden alsnog doorgepakt heeft nadat eerder dit jaar een gedwongen verkoop tijdelijk uitgesteld werd. Mogelijk was hypotheek juist wel net gevestigd waardoor gedwongen verkoop woning niet meer mogelijk was en een faillisementsaanvraag de enige andere optie was voor de schuldeiser(s)? Ben wel benieuwd naar de reactie van CCF, want dit zou bij de geldnemers toch wel in beeld moeten zijn geweest, en wat is hiervan met CCF gedeeld? Ben wel benieuwd of het bij deze ene BV blijft, of dat de rest uiteindelijk ook meegaat. In elk geval veel voer voor de curator!
[..] Er is meermaals gewaarschuwd voor dit project op dit forum. Zo te zien zijn er o.b.v. zekerheden toch wat mensen (basis) ingestapt lees ik terug. Hopelijk zijn de zekerheden voldoende voor jullie!
Hoop het ook. Ondernemers leken bij verkoop huis door vorige financierder niet echt mee te werken aan een oplossing. Huis was niet te bezichtigen en veiling brengt minder op dan vrijwillige verkoop. Voorzie tegenwerking bij uitwinning zekerheden.
[..] Voor de geldgevers hoop ik dat de hypotheek nog gevestigd moest worden en het geld nog net bij de notaris hangt. Ik krijg bijna het idee dat de partij die afgelost moest worden alsnog doorgepakt heeft nadat eerder dit jaar een gedwongen verkoop tijdelijk uitgesteld werd. Mogelijk was hypotheek juist wel net gevestigd waardoor gedwongen verkoop woning niet meer mogelijk was en een faillisementsaanvraag de enige andere optie was voor de schuldeiser(s)? Ben wel benieuwd naar de reactie van CCF, want dit zou bij de geldnemers toch wel in beeld moeten zijn geweest, en wat is hiervan met CCF gedeeld? Ben wel benieuwd of het bij deze ene BV blijft, of dat de rest uiteindelijk ook meegaat. In elk geval veel voer voor de curator!
Ik snap überhaupt niet dat Collin dit soort projecten plaatst. Je weet dat er een hele grote kans is dat het mis gaat, dus Team Beheer is er weer druk mee, en dat gaat weer ten koste van de aandacht voor andere probleemdossiers.
(er zijn er een paar waar ik graag weer eens iets over zou willen horen).
Wtf hier ben ik net ingestapt
Had idd wel risico maar dat zijn er wel meer.. met een redelijk onderpand...
Dit had ccf toch moeten weten zou je zeggen..
Heb ccf eens om opheldering gevraagd.. Er is vast een verklaring voor
[ Bericht 4% gewijzigd door Boyette op 02-07-2025 13:49:24 ]
[..] Dat is mooi want in de winter liep het niet zo best, met 3 maanden uitstel van aflossing, wel rente. Hopelijk lopen de andere 3 leningen nu verder (blijvend) probleemloos. Met het hoogseizoen zou je dat ook wel mogen verwachten.
Zelf nog geen bericht evenwel betaalschema van HCN 787 City Trip Zaandam staan nu ook aflos vd resterende 22 term in.per 1jul25, Je hebt ook nog proj 835 & 866. status? , is er blijkbaar nog een dan?
[..] Zo te lezen heeft er heel veel tegen gezeten voor deze ondernemer. Erg sneu. Ik denk niet dat je er uit moet concluderen dat het een 'moeilijke' locatie is voor een restaurant. Ze stoppen er zelf heel veel eigen geld in, de lening is daardoor bescheiden en er zit uiteraard een borg op van die grote toeleverancier, dus ik durf hem wel aan (vanuit BV).
Was meer bedoeld als achtergrond info, niet dat ik denk dat het een moeilijke locatie is. Vooral veel pech voor de vorige ondernemer, nu een nieuwe kans voor de nieuwe ondernemers.
Misschien voor mij/ons een locatie om eens te gaan eten, is in de buurt. Ik zal hem binnenkort hier eens in de groep gooien voor de verjaardag van mijn moeder.
Ik weet niet of het hier al gedeeld was, maar voor HCN 401, een snackbar Br3da, die overigens meer projecten had lopen, is vorige week nog een substantiële terugbetaling gedaan waardoor er onderaan de streep nu in elk geval iets meer rente en terugbetaling is betaald dan er uitgeleend is.
[..] Zelf nog geen bericht evenwel betaalschema van HCN 787 City Trip Zaandam staan nu ook aflos vd resterende 22 term in.per 1jul25, Je hebt ook nog proj 835 & 866. status? , is er blijkbaar nog een dan?
Ik zit ook in 787 en zie nu ook een vervroegde aflossing staan, met 2% boeterente + 18 dagen dagrente. Ook nog geen bericht.
Totaal zijn er 5 leningen: City Trip Hostels - 541 City Trip Hostels (deel 2) - 554 City Trip Hostels Zaandam (deel 1) -787 City Trip Hostels Zaandam (deel 2) -835 CT Hostels Holding - 866
Op woensdag 2 juli 2025 13:59 schreef escortmk2 het volgende: Ik weet niet of het hier al gedeeld was, maar voor HCN 401, een snackbar Br3da, die overigens meer projecten had lopen, is vorige week nog een substantiële terugbetaling gedaan waardoor er onderaan de streep nu in elk geval iets meer rente en terugbetaling is betaald dan er uitgeleend is.
Staat ook nog 561 Dr Struyckenplein open vd boys, hiervan moet nog circa 30% afloss komen, incl afloss + bet rente hebben we circa 80% terug. Zal binnenkort wel een updatetje komen. Zag dat een vd mannen een functie heeft als operationeel mng bij Cap Fun Breda. Weer ff geduld hebben.
[..] Staat ook nog 561 Dr Struyckenplein open vd boys, hiervan moet nog circa 30% afloss komen, incl afloss + bet rente hebben we circa 80% terug. Zal binnenkort wel een updatetje komen. Zag dat een vd mannen een functie heeft als operationeel mng bij Cap Fun Breda. Weer ff geduld hebben.
De relatie die 40k heeft ingelegd die in 401 genoemd is, is dus ook via HCN gegaan. Looptijd daarvan was 36 maanden, en rond het moment dat deze afliep zijn ze ook gestopt met aflossen van 401.
Zou die investeerder zijn 40k nog terug gekregen hebben? En zou die terugbetaling dan gevolgen gehad hebben voor de bedrijfsvoering?
Dan is jouw bank sneller, hier nog niet bijgeschreven. Wel vandaag de gewone betalingen van de eerste helft van de week ontvangen, inclusief termijnen met aflossing van het Indiase restaurant + delivery die hiervoor 2 maanden aflossingsvrij waren. Die City Trip komt dan nog wel.
Edit 15:23 uur, nu ook bijgeschreven.
[ Bericht 2% gewijzigd door Soulfreak op 02-07-2025 15:23:44 ]
Zit hierin vanwege de eerste hypotheek als zekerheid. Zou als het goed is financieel goed moeten komen voor de investeerders.
Op woensdag 2 juli 2025 13:59 schreef escortmk2 het volgende: Ik weet niet of het hier al gedeeld was, maar voor HCN 401, een snackbar Br3da, die overigens meer projecten had lopen, is vorige week nog een substantiële terugbetaling gedaan waardoor er onderaan de streep nu in elk geval iets meer rente en terugbetaling is betaald dan er uitgeleend is.
In mijn geval is het juist net iets minder: 99.9% en met aftrek van kosten 98.9% (maar daarmee valt de schade momenteel al wel flink mee). Er was volgens mij al langer bekend dat dit er mogelijk nog aan zat te komen, was een kwestie van tijd. Daarnaast heeft hcn nog een deel in depot gehouden om toekomstige juridische (verhaal)kosten te dekken, ze gaan dus nog niet stilzitten wachter verwacht ik.
Er was ook nog een ander project (561) waar nog ruim 30% van de hoofdsom openstaat (een kleine 20% als je aflos en rente optelt). Al met al zal uiteindelijk de schade denk ik wel meevallen, ik verwacht dat hcn ook hier nog wel wat werk van zal maken.
ik denk dat 550k bij een veiling al echt veel te optimistisch is vanwege overdrachsbelasting en overige kosten zit je al op 600k maar goed, je gaat het meemaken.
De relatie die 40k heeft ingelegd die in 401 genoemd is, is dus ook via HCN gegaan. Looptijd daarvan was 36 maanden, en rond het moment dat deze afliep zijn ze ook gestopt met aflossen van 401.
Zou die investeerder zijn 40k nog terug gekregen hebben? En zou die terugbetaling dan gevolgen gehad hebben voor de bedrijfsvoering?
De 40k tov het percentage dat ik heb ontvangen komt uit op een totaal van 235k+40k = 275k. Ik schat in dat die relatie dus op dezelfde manier meedeelt zoals wij dat doen, met dien verstande dat die de eerste 3 jaar (van totaal 5 jaar) aflossingsvrij was. Die zal dus procentueel minder terug hebben momenteel dan wij, toch?
Zipes bij Collin. Installatiebedrijf uit Enschede. Bestaat sinds 2008. 14 vaste personeelsleden, 2 vacatures. Lening van 36 maanden a 9% - 300K lineair aflopend naar 150K. Doel lening werkkapitaal voor getekende orders. 2e hypotheek op courant woonhuis start LTV van 99% naar 63%. Concept cijfers zijn er redelijk uit. Nog niet definitief ivm achterstand boekhouding. Volgens nieuwe boekhouder worden definitieve cijfers gelijk aan concept. Ik denk ervoor om deze mee te nemen
Op woensdag 2 juli 2025 17:17 schreef moedernatuur het volgende: vind het wel heel veel werkkapitaal voor toekomstige orders, hoeveel voorraad wil je aanleggen
daarnaast achterstand bij boekhouder ligt natuurlijk niet aan hem
woonhuis absoluut niet in de courante hoek, ga maar op funda kijken het is buitengebied
ik sla deze over.
Qua orders heb je een punt denk ik. Woning ligt midden in Glanerbrug. Is voorstad van Enschede
Op woensdag 2 juli 2025 17:11 schreef Fredericm het volgende: Zipes bij Collin. Installatiebedrijf uit Enschede. Bestaat sinds 2008. 14 vaste personeelsleden, 2 vacatures. Lening van 36 maanden a 9% - 300K lineair aflopend naar 150K. Doel lening werkkapitaal voor getekende orders. 2e hypotheek op courant woonhuis start LTV van 99% naar 63%. Concept cijfers zijn er redelijk uit. Nog niet definitief ivm achterstand boekhouding. Volgens nieuwe boekhouder worden definitieve cijfers gelijk aan concept. Ik denk ervoor om deze mee te nemen
Wat ik lees is het een bedrijf dat door de nieuwe boekhouder begeleid moet worden om de balans op orde te krijgen. Ik denk dat de man een prima techneut is met een mooi bedrijf dat alleen een betere boekhoudkundige/financiële begeleiding nodig heeft. Een vlottende activa van 1.375 die mn zal bestaan uit voorraden en debiteuren tov een omzet van ruim 4 miljoen. Bij een gelijke verdeling van de omzet over het jaar en 2 maanden krediettermijn geeft dit 700 debiteuren en dus 675 aan voorraden hetgeen mij redelijk fors lijkt hetgeen met kort krediet gefinancierd is.
Het privé pand is een courant pand met een WOZ waarde per 1-1-2024 van 388.000 waardoor na een jaar aflossing je ook tov de WOZ waarde veilig zit.
Op woensdag 2 juli 2025 17:17 schreef moedernatuur het volgende: vind het wel heel veel werkkapitaal voor toekomstige orders, hoeveel voorraad wil je aanleggen
daarnaast achterstand bij boekhouder ligt natuurlijk niet aan hem
woonhuis absoluut niet in de courante hoek, ga maar op funda kijken het is buitengebied
ik sla deze over.
Ik zie de punten anders; - de uitbreiding van het werkkapitaal hoeft niet heel veel te zijn wanneer de toekomstige ordes maar groot genoeg zijn, echter hier hebben we geen informatie over - de achterstand bij de vorige boekhouder is de ondernemer wel aan te rekening. Dit impliceert dat de man niet zelf actief met de cijfers bezig is geweest en deze heeft verwaarloosd. Hierdoor hebben ze geen inzicht in bv marge, werkkapitaal, balans en daarmee de kwetsbaarheid van het bedrijf. Een probleem dat ik helaas bij veel MKB bedrijven zie - het pand is een courant pand waarbij ik niet mijn normen hanteer maar de neutrale normen. Enschede is niet Amsterdam maar een normale regio in Nederland grenzend aan Duitsland.
zie mijn andere post voor mijn analyse van het project.
[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 02-07-2025 19:55:42 ]
[..] Er is meermaals gewaarschuwd voor dit project op dit forum. Zo te zien zijn er o.b.v. zekerheden toch wat mensen (basis) ingestapt lees ik terug. Hopelijk zijn de zekerheden voldoende voor jullie!
Ik schrok toen ik op "vuur" zocht in mijn investeringen, maar dat was Van Vuure Retail.
Ik zou toch wel graag wat meer informatie willen hebben. Is al een keer met een jaar verlengd en nu weer een jaar. Daar zijn ook al weer bijna 4 maanden van om. Wat de reden is daar hebben ze het niet over. Ook niet hoe het er voorstaat vergeleken met 3 jaar geleden. Wel om een verlenging vragen maar verder totaal geen informatie . Makkelijker kan het niet voor GvE.
[..] Zit hierin vanwege de eerste hypotheek als zekerheid. Zou als het goed is financieel goed moeten komen voor de investeerders.
Valt me sowieso op dat er 4 leningnemers zijn en er is er maar 1 van failliet en dat is het vuurlab dus misschien is er niets aan de hand en hebben ze de schulden wat verdeeld..
Volgens ccf is er niets aan de hand en wordt de rente + aflossing gewoon betaald komende maand
[..] Valt me sowieso op dat er 4 leningnemers zijn en er is er maar 1 van failliet en dat is het vuurlab dus misschien is er niets aan de hand en hebben ze de schulden wat verdeeld..
Volgens ccf is er niets aan de hand en wordt de rente + aflossing gewoon betaald komende maand
Niets aan de hand lijkt me wat optimistisch. De naamgever van hun financierings project is failliet binnen 2 weken na financiering.
Betalingsproblemen lijken breder. Hypotheek werd niet betaald. Op de veilingsite staat ook onbeveiligd (wat vast niet de bedoeling is) een verklaring van de gemeente Schagen dat er achterstanden zijn van gemeentelijke belastingen 2023 en 2024.
Investeerders met incentive kunnen deze waarschijnlijk niet verzilveren.
[..] Niets aan de hand lijkt me wat optimistisch. De naamgever van hun financierings project is failliet binnen 2 weken na financiering.
Betalingsproblemen lijken breder. Hypotheek werd niet betaald. Op de veilingsite staat ook onbeveiligd (wat vast niet de bedoeling is) een verklaring van de gemeente Schagen dat er achterstanden zijn van gemeentelijke belastingen 2023 en 2924.
Die kunnen ze allemaal wel betalen met het half miljoen wat ze deze maand hebben ontvangen
Op donderdag 3 juli 2025 08:18 schreef obligataire het volgende: Die Houtman kan mij de boom in. Op zijn vorig project, dat nu geherfinancierd wordt, betaalde hij 7,5%, nu vindt hij 5,5% ook wel genoeg.
Is mij ook te laag. Zijn ltv is natuurlijk wel flink omlaag gegaan. Het zou goed zijn als zulke projecten niet vollopen, dan krijgen andere partijen ook niet het idee dat de rente omlaag kan.
Op donderdag 3 juli 2025 08:38 schreef obligataire het volgende: En dan is het ook nog eens een Direct lening. Denk dat weinig box 3 beleggers er foxwild van zullen worden.
5,5% rente - 1,2% fee - 2,3% box3 = 2% om proberen een stukje van de inflatie af te dekken. Dan liever 2% pakken bij Raisin met DGS dekking....
[..] Het privé pand is een courant pand met een WOZ waarde per 1-1-2024 van 388.000 waardoor na een jaar aflossing je ook tov de WOZ waarde veilig zit.
ik zei het is een minder courant woonomgeving
als ik iets meer richting enschede ga zie ik het dubbel aantal transacties
slechts 6 transacties in directe omgeving
Bultsweg 19 verkocht voor geen 220k had ook een hogere woz 233 Bultsweg 23 verkocht voor 160k had ook een woz van 200 Kerkstraat 91 vrekocht voor 285 had een woz van 370 Wermerveldstraat 4 verkocht voor 375 had een woz van 322 Wermervsveldstraat 8 verkocht voor 350k had een woz van 333
In de courantere omgeving gem vraagprijs 3300 euro per m2, deze omgeving aan transacties gem 2200 - 2500 pandje is 163 m2 is dus ca 360 - 400 waard in ongedewongen staat.
Het is gewoon een installatiebedrijf waar volop vraag naar is, prijzen moeten gigantisch omhoog , vooruit laten betalen waardoor je klanten de voorraden financieren. Met dezelfde cijfers worden de uiterst flinterdunne marges nog dunner, deze man werkt feitelijk voor niks.
Geruststellende berichten over de Veld***b*oom Groep, weliswaar verlenging (zonder extra rente!), maar wel zicht op herfinanciering. Fazantstraat en Werkhorst.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
SPOILER
[..] ik zei het is een minder courant woonomgeving
Bultsweg 19 verkocht voor geen 220k had ook een hogere woz 233 Bultsweg 23 verkocht voor 160k had ook een woz van 200 Kerkstraat 91 vrekocht voor 285 had een woz van 370 Wermerveldstraat 4 verkocht voor 375 had een woz van 322 Wermervsveldstraat 8 verkocht voor 350k had een woz van 333
In de courantere omgeving gem vraagprijs 3300 euro per m2, deze omgeving aan transacties gem 2200 - 2500 pandje is 163 m2 is dus ca 360 - 400 waard in ongedewongen staat.
Het is gewoon een installatiebedrijf waar volop vraag naar is, prijzen moeten gigantisch omhoog , vooruit laten betalen waardoor je klanten de voorraden financieren. Met dezelfde cijfers worden de uiterst flinterdunne marges nog dunner, deze man werkt feitelijk voor niks.
[..] ik zei het is een minder courant woonomgeving
We zijn het dus met elkaar eens over zowel de waarde van het pand en de bedrijfsvoering.
Op dinsdag 1 juli 2025 19:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Sportschool bij GVE. Op het eerste gezicht leek het me wel een aardige, maar de enige zekerheid is pandrecht op de inventaris "met een geschatte waarde van ¤120.000". Ik zat dit te vergelijken met de getallen in de EBI. Is dit te rijmen met een waarde vaste activa van ¤56.000 op de balans? En als ik dan toch aan het vragen ben: in de winst&verliesrekening wordt gerekend met financiële lasten van ¤10.000 per jaar na investering, maar 12 keer het maandbedrag uit het schema van aflossing even verderop is al bijna 3x zoveel (¤28.690)?
De sportschool gaat zo open. wat je ziet is iemand die met Bridgefund een gat heeft proberen te dichten maar door de extreme kosten nu moet overstappen. De waarde van 120K moet je mi zoals eerder aangegeven met een korrel zout nemen. De vaste activa op de balans zoals jij aangeeft van 56/58K is voor BNI, er wordt ook voor ruim 50K aangeschaft volgens de pitch waardoor de vaste activa in de BNI uitkomt op 93 na enige afschrijvingen.
Ik lees hier iemand die geleerd heeft dat Bridgefund oplossingen niet voor de lange termijn zijn. In de basis mi een redelijke onderneming met een fors risico maar een dito percentage.
[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 03-07-2025 10:57:20 ]