abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218057328
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:

Stichting Emmaus Perspectief
¤ 900.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/stichting-emmaus-perspectief/
pi_218057707
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 13:04 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik weet niet of jij al een mailtje had gestuurd. Ik heb dit wel gedaan vandaag en kreeg al snel dit antwoord terug:
[..]

En alles is gecorrigeerd. Woensdag een uitgaande transactie in de OPP wallet van de onjuiste betaling met alleen rente, vandaag een inkomende transactie voor het juiste bedrag met aflossing en rente. Alleen in de wallet op de HCN site zelf staat het nu vreemd/niet juist, daar staan alleen de inkomende betalingen, niet de uitgaande waardoor er nu 2 betalingen voor Mido staan.

En zojuist ook een update bericht van HCN.

quote:
Geachte investeerder,

Afgelopen maandag is er een verkeerde transactie in uw wallet bijgeschreven voor het project Mido Woerden. Per abuis hadden wij een derde aflossingsvrije maand geincasseerd bij deze ondernemer. Dit had de eerste termijn met aflossing moeten zijn.

Vandaag is de correcte transactie in uw wallet bijgeschreven. De correctieboeking, van de foutieve bijschrijving, wordt in het transactieoverzicht helaas niet weergegeven (wél in het transactieoverzicht op het OPP dashboard). Hierdoor lijkt het nu alsof u deze week 2 betalingen voor Mido Woerden heeft ontvangen. Wij werken er nog aan om ook de negatieve boeking zichtbaar te krijgen.

Het totaal saldo van uw wallet is echter wél correct.

Excuses voor de verwarring en het ongemak.

[ Bericht 33% gewijzigd door Soulfreak op 27-06-2025 15:07:12 ]
pi_218057774
Linkje Emm**s
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 15:41:26 #154
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_218058254
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 14:28 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Emm**s
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt met grote bedragen mee gedaan. 44 investeerders bijna 400K
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_218058293
Linkje P**nt Bouw

SPOILER
pi_218059155
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje P**nt Bouw

SPOILER
Deze gaat ook hard. Opeens wel 90K minder geïnvesteerd een hele grote investeerder heeft zich dus teruggetrokken. Beiden maar ingeschreven. Stapje op weg naar diamant. Als er forumleden zijn die bedenkingen hebben tegen een van beide hoor ik het graag.
pi_218059200
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 17:37 schreef Fredericm het volgende:
het graag.
Nee hoor, we merken aan alles dat jij naar Diamant wilt :-P. Gewoon pakken wat je pakken kunt ;) ;)
pi_218059337
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 17:41 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Nee hoor, we merken aan alles dat jij naar Diamant wilt :-P. Gewoon pakken wat je pakken kunt ;) ;)
Dankzij dit forum sla ik bijna de helft over
pi_218059359
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 14:28 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Emm**s
SPOILER
+ Maatschappelijk project
+ 1e hypotheek
- Pand waarschijnlijk lastig verkoopbaar
- "2024 was een slecht jaar voor de stichting" (Blijkbaar zo slecht dat we de cijfers niet te zien krijgen, maar in 2025 wordt alles beter...)
pi_218059428
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje P**nt Bouw

SPOILER
Vastgoed in de vorm van een glastuinbouwbedrijf in Drenthe en enkele recreatiepercelen+chalet. Kortlopend en met de bedoeling alles zo snel mogelijk door te schuiven danwel te herfinancieren. Ik heb geen zin om er tijd in te steken.

E. wel meegenomen, P niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 27-06-2025 18:19:07 (aanvulling) ]
pi_218059580
quote:
12s.gif Op donderdag 26 juni 2025 21:04 schreef peterc het volgende:
Zonet op TeeVee Bureau Onrecht SBS6 item over Long Island Boats , ook voor de CCFmedew ff leuk om terug te kieken.

https://www.quotenet.nl/z(...)lliet-dave-de-groot/

https://www.faillissementsdossier.nl/ zoeken op lobsterboats
https://www.vastgoedveili(...)-allemansgeest-37610

is dus dit CCF projectje , gelukkig ben ik niet bij de boot in gegaan en blijkbaar CCF en haar investeerders ook niet zie hiertoe de spoiler Goede zekerheden zijn goud ( ¤) waard
https://www.collincrowdfu(...)e634b84882eb49a2a7f0

SPOILER
Ik zat hier wel in. Als ik het me goed herinner was er meteen al een koper maar ging de deal niet door vanwege gedoe met de gemeente, iets met bouwen zonder vergunning. Voordat het op de veiling kwam meldde zich nog een andere koper. Daarmee duurde de afhandeling van deze default wat langer dan gedacht, maar uiteindelijk toch heel vlot in 5 maand.

SPOILER
pi_218061463
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 18:18 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Vastgoed in de vorm van een glastuinbouwbedrijf in Drenthe en enkele recreatiepercelen+chalet. Kortlopend en met de bedoeling alles zo snel mogelijk door te schuiven danwel te herfinancieren. Ik heb geen zin om er tijd in te steken.

E. wel meegenomen, P niet.
Door looptijd afgehaakt. Begin julivolledig gefinancierd 18 maanden...... aflossing januari 2027. Was looptijd maandje korter geweest, dan had ik wel interesse gehad.
pi_218070518
Hoe moet je deze claim van Lendahand lezen?
pi_218070638
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 08:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Hoe moet je deze claim van Lendahand lezen?[ afbeelding ]
Als in: crowdfunding kan verliesgevend zijn dus investeer maximaal 10% van je vermogen in crowdfunding zodat je eventuele verliezen kan compenseren met je investeringen in andere sectoren.

Ik gok alleen dat dat niet is wat Lendahand bedoeld.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218070994
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 08:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Hoe moet je deze claim van Lendahand lezen?[ afbeelding ]
Ik vraag me af of de AFM die 10% nog wel adviseert. Het advies is terug te vinden op de website in een nieuwsbrief uit 2017 die niet meer op de website te vinden is. De eerste alinea van een nieuwsbrief uit januari 2018 https://afm.m13.mailplus.nl/archief/mailing-562260.html vermeldt dat het nog niet geheel duidelijk is wat het risico op lange termijn is. Ook die nieuwsbrief is niet meer openbaar.
Die motivatie en de 10% regel zijn jaar later waarschijnlijk achterhaald.
De website geeft nu alleen als advies om kritisch te kijken naar beschikbare informatie en geeft daar wat handvatten bij: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)eleggen/crowdfunding

Zelf ben ik overigens al 15 jaar actief in crowdfunding en sinds 2012 investeerder in GvE. De risico's op lange termijn zijn mij dus ook bekend.
Investeerder sinds 2007.
pi_218071157
Ik denk dat het risico op het verliezen van je hele investering wel kleiner geworden is met het professionaliseren van de sector en betere (vastgelegde) zekerheden. Daarom zal die 10% regel ook wel achterhaald zijn. Volgens mij was die 10% altijd al een vrij willekeurig getal en nogal afhankelijk van de gevolgen mocht je niks van je investeringen terug zien.
Is het risico op een negatief rendement ook kleiner geworden?
pi_218071218
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 09:59 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik denk dat het risico op het verliezen van je hele investering wel kleiner geworden is met het professionaliseren van de sector en betere (vastgelegde) zekerheden. Daarom zal die 10% regel ook wel achterhaald zijn. Volgens mij was die 10% altijd al een vrij willekeurig getal en nogal afhankelijk van de gevolgen mocht je niks van je investeringen terug zien.
Hoewel de sector zeker professioneler is geworden, zie je de laatste maanden de kwaliteit van projecten er niet beter op worden. Met hypotheekrechten op courante panden, zul je het risico zeker kunnen beperken en verliezen vermijden maar ik verwacht tegelijkertijd ook dat defaults de komende jaren toe gaan nemen.

Ik zie bijvoorbeeld relatief veel kortlopende leningen voorbijkomen voor projectontwikkeling of verbouwingen, regelmatig met de wens om panden te splitsen. Deze zijn tegen een hoge LTV gefinancierd. Voor dat soort projecten moet je echt goed weten wat je doet en zijn de risico's niet eenvoudig in te schatten. Dat een bank daar geen trek in heeft is ook wel een signaal. Dat zijn toch hele andere proposities dan verhuurd residentieel vastgoed dat geherfinancierd wordt.
pi_218078141
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 09:59 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ja, tot de volgende Max zich aandient.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218078299
Advertentie Lepelaarsingel (SiG) en Jamaicastraat (escaperoom GvE) zijn niet meer te vinden op Funda.
pi_218081177
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 00:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ja, tot de volgende Max zich aandient.
eens, het overheidstoezicht stelt niets voor zo hebben we daar kunnen zien
pi_218081255
Linkje Duitse hypotheek op CCF

SPOILER
pi_218082067
Overzichtelijke Collin-financiering

Linkje

SPOILER
pi_218082419
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:39 schreef Jaco078 het volgende:
Overzichtelijke Collin-financiering

Linkje

SPOILER
Lijkt me goed project, heb wel een vraag.

er staat dat er op lening informal 350k wordt afgelost, en dat hierop een korting van toepassing is van 112K
dus oorspronkelijke lening 462 K
waarom zou iemand 112K korting geven, ik kan daar niks voor bedenken
pi_218082450
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:22 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]
Lijkt me goed project, heb wel een vraag.

er staat dat er op lening informal 350k wordt afgelost, en dat hierop een korting van toepassing is van 112K
dus oorspronkelijke lening 462 K
waarom zou iemand 112K korting geven, ik kan daar niks voor bedenken
Omdat hij eerder dan afgesproken zijn geld terug wil?
pi_218082518
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 10:04 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Hoewel de sector zeker professioneler is geworden, zie je de laatste maanden de kwaliteit van projecten er niet beter op worden. Met hypotheekrechten op courante panden, zul je het risico zeker kunnen beperken en verliezen vermijden maar ik verwacht tegelijkertijd ook dat defaults de komende jaren toe gaan nemen.

Ik zie bijvoorbeeld relatief veel kortlopende leningen voorbijkomen voor projectontwikkeling of verbouwingen, regelmatig met de wens om panden te splitsen. Deze zijn tegen een hoge LTV gefinancierd. Voor dat soort projecten moet je echt goed weten wat je doet en zijn de risico's niet eenvoudig in te schatten. Dat een bank daar geen trek in heeft is ook wel een signaal. Dat zijn toch hele andere proposities dan verhuurd residentieel vastgoed dat geherfinancierd wordt.
banken financieren die korte projecten niet vanwege de looptijd vs kosten, heeft o.a. te maken met de balansposities die men moet aanhouden bij bouwdepots, zie de basel regels hiervoor of gooi het even door chatgpt dan krijg je een zelfde soort verhaal met wat toevoegingen

defaults nemen toe omdat het overgrote deel van de crowd echt nul verstand heeft van risico's inschatten, teveel varen op de "kennis en expertise" van de platformen en veel van de projecten daarnaast ook nog eens echt slecht zijn. Er wordt teveel vertrouwd op toekomstig nog te realiseren opbrengsten in de very best good case. Geloof me dat er voordat de deal op de platformen terecht komen, al diverse financiele instanties naar deze proposities hebben gekeken omdat er diverse veel eenvoudigere manieren zijn om geld op te halen voor je vastgoedproject. En dit tegen "lagere kosten" in rente en/of afsluitkosten. Echter de platformen pakken de visjes die de echte haaien laten zwemmen en de crowd lost het op. Wees daarom echt bijzonder kritisch op iedere investering die je doet want het meeste moet je met meer dan een korrel zout lezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')