superniger | woensdag 4 juni 2025 @ 12:44 |
Vrijdag geen NS-treinen door staking, ook geen alternatief vervoer Vrijdag rijden er in het hele land geen NS-treinen vanwege de aangekondigde personeelsstaking. Volgens de NS gaat het om een 24-uursstaking die begint om vrijdagochtend 04.00 uur en eindigt op zaterdagochtend om 04.00 uur. Er is dan ook geen alternatief vervoer. De NS zet dat niet in, zegt een woordvoerder: "In een trein passen duizend mensen, in een bus maar vijftig, dus dat valt niet te regelen. Daarnaast is er het stakingsrecht, wat inhoudt dat we geen alternatieven mogen inzetten tijdens een staking." De personeelsstaking in Midden-Nederland die vakbond FNV heeft uitgeroepen, heeft voor de NS gevolgen in het hele land. Gisteren waarschuwde de NS daar al voor. "Dat komt doordat de treinenloop voor het overgrote deel vanuit het midden van het land wordt geregeld. We kunnen dus ook geen treinen in andere provincies laten rijden." Wel internationale treinen Alleen de internationale treinen lijken voorlopig wel te rijden, zegt de NS. "We verwachten dat het opstarten van het treinverkeer op zaterdag niet voor problemen gaat zorgen en dat het zaterdag dus normaal rijdt." De NS vindt het enorm vervelend voor de reizigers: "Vrijdag werken veel mensen thuis, maar begint ook een lang pinksterweekend. Dan is het heel vervelend dat er geen treinen rijden. Tegelijkertijd is staken een goed recht. De staking gaat over cao-onderhandelingen. Er lopen op dit moment geen gesprekken, maar wij willen er graag over doorpraten." https://nos.nl/artikel/25(...)taking-van-personeel [ Bericht 55% gewijzigd door superniger op 04-06-2025 12:50:53 ] | |
superniger | woensdag 4 juni 2025 @ 12:45 |
Heel vervelend. | |
uitkeringsgenieter | woensdag 4 juni 2025 @ 12:48 |
Jammer ik had net een sollicitatie op vrijdag en heb geen auto | |
raptorix | woensdag 4 juni 2025 @ 12:54 |
Kunnen ze niet gewoon een meerjaren CAO afsluiten met daarin de inflatiecorrectie opgenomen? Dit is nogal vermoeiend. | |
uitkeringsgenieter | woensdag 4 juni 2025 @ 12:57 |
Oh jij weet wat inflatie in toekomst gaat worden? Wie weet Trump nog allemaal gaat doen in de rest van zijn termijn. Of WW3 enzo | |
Gia | woensdag 4 juni 2025 @ 12:58 |
Allemaal het pinksterweekend met een dag verlengen en lekker naar de camping!! | |
raptorix | woensdag 4 juni 2025 @ 13:01 |
Natuurlijk niet, maar je kunt het officiële inflatiecijfer gewoon opnemen in de voorwaarden, dat is ook bij heel veel contracten die je afsluit zo. | |
raptorix | woensdag 4 juni 2025 @ 13:02 |
In de Zaanstreek kennen we de derde pinksterdag al als feestdag ![]() | |
Erno-BE | woensdag 4 juni 2025 @ 13:04 |
Langharig werkschuw tuig | |
Captain_Ghost | woensdag 4 juni 2025 @ 13:26 |
auto huur, taxi of uber een optie? | |
raptorix | woensdag 4 juni 2025 @ 13:32 |
Kijk even naar zijn gebruikersnaam ![]() | |
roos94 | woensdag 4 juni 2025 @ 13:38 |
Dat gaan GGZ patiënten niet waarderen | |
maily | woensdag 4 juni 2025 @ 13:45 |
Van een uitkering? ![]() | |
Evangelion | woensdag 4 juni 2025 @ 13:46 |
Was toch al van plan om thuis te werken, dus ik schiet hier niks mee op. Jammer! | |
Captain_Ghost | woensdag 4 juni 2025 @ 13:55 |
van uitkering naar investering in jezelf. Want hij gaat solliciteren. Dus.. | |
Cherni | woensdag 4 juni 2025 @ 14:21 |
Dat zou kunnen. Persoonlijk een voorstander van. Maar daar zijn zelfs werkgevers geen voorstander van. Want het gaat niet alleen om het loon. Maar vele andere regelingen willen ze natuurlijk ook steeds aan knagen. Het is al een gevecht om zaken te behouden. | |
Alpha0 | woensdag 4 juni 2025 @ 15:12 |
Belachelijk weer dit. Het hele idee van inflatie is nou net dat je het niet kan compenseren. Was het maar zo makkelijk allemaal. | |
Mutsaers__78 | woensdag 4 juni 2025 @ 15:28 |
En? Ga jij dan nog een geitje kopen? | |
raptorix | woensdag 4 juni 2025 @ 15:34 |
Een bokkie in Purmerend! | |
Ronald-Koeman | woensdag 4 juni 2025 @ 15:55 |
Compenseren an sich is niet het probleem. Het probleem is dat sommige bedrijven die compensatie niet kunnen ophoesten en dat andere bedrijven die compensatie makkelijk kunnen ophoesten maar dat vertikken. Altijd lastig in te schatten vanaf de buitenkant wie er gelijk heeft. Eisen de werknemers teveel of zijn de werkgevers te krenterig? | |
Makamba_ | donderdag 5 juni 2025 @ 18:00 |
Ik vind de salarissen eigenlijk al verrassend hoog toen ik het net zag. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 18:09 |
Wat noem je hoog. Trek de toeslag maar eens er vanaf. Dan valt het reuze mee. | |
Makamba_ | donderdag 5 juni 2025 @ 18:39 |
Echt een prima startsalaris en zeer bovenmodaal doorgroei salaris nog los van de toeslagen. Gewoon een beroep wat nodig is en snap de stress en last van onregelmatige werktijden en debielen dus helemaal prima verder maar je blijft conducteur. | |
Makamba_ | donderdag 5 juni 2025 @ 18:40 |
En als de kaartjes nog verder omhoog gaan hierdoor hebben ze straks helemaal geen baan meer. Die prijzen... | |
Kentekenplaat | donderdag 5 juni 2025 @ 18:45 |
Hoe hoog volgens jou? | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 18:48 |
Dat vraag ik mij ook af. 2400 euro netto zo ongeveer als starter inclusief toeslag. Daarna 15 jaar bezig om zo rond de 3000 euro netto te hebben. Kan meer zijn of minder afhankelijk van de diensten. Ik wil niet zeggen dat het slecht is maar in deze tijd met de tekorten en inflatie kun je daar alles van vinden. | |
Jeo_Boden | donderdag 5 juni 2025 @ 18:54 |
Nee he, niet weer zo'n joods feest. Hebben we net al die Pride en ramadams gehad. Zucht. | |
Makamba_ | donderdag 5 juni 2025 @ 19:49 |
https://www.werkenbijns.n(...)hinist-of-conducteur Wil je best geloven hoor maar dan staan hier rare dingen. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 19:55 |
Heb er zelf gewerkt als machinist dus ik weet waar ik het over heb. Bedragen zijn vermeld in bruto met de meest gunstige situatie. Uiteraard leuk reclame brochure. Voor mij is alleen netto interessant en dat zijn dan ook de bedragen waar ik het over had. [ Bericht 5% gewijzigd door Cherni op 05-06-2025 20:10:25 ] | |
Makamba_ | donderdag 5 juni 2025 @ 19:57 |
Was ook niet cynisch bedoelt maar zoals je ziet verzon ik het ook niet. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 20:01 |
Zie mij vorige post. Persoonlijk, maar dan was ik 1 op de 10 was tevreden mbt salaris. Mij is het altijd om de secundaire arbeidsvoorwaarden gegaan. Maar schijnbaar is het personeel niet tevreden mbt salaris. Tja dan is het aan de vakbonden om daar iets aan te doen. | |
Alpha0 | donderdag 5 juni 2025 @ 20:20 |
Alsof de NS iets kan doen aan de inflatie. Ga bij de ECB of de politiek demonstreren. | |
SebbeSwensje | donderdag 5 juni 2025 @ 20:30 |
Wat voor soort toeslag praten we dan over? | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 20:34 |
Onregelmatigheid die afhankelijk is van de diensten. Als je bijvoorbeeld veel ochtend diensten draait al beginnen die om 4.30 uur in de morgen heb je nauwelijks toeslag. Draai je veel nachtdiensten heb je uiteraard veel meer toeslag. En draai je veel dagdiensten bouw je compleet niets op. | |
SebbeSwensje | donderdag 5 juni 2025 @ 20:39 |
Zitten nog wel wat haken en ogen aan dus. Hoe zijn de bedragen zonder deze toeslagen? | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 20:41 |
Bruto klinkt het allemaal zo mooi. Maar na het aftikken van de belasting, pensioen etc. Valt het allemaal wel mee. Voor mij was het prima als tweeverdiener zijnde. Voor mij waren de secundaire arbeidsvoorwaarden die perfect zijn om voor het behoud te blijven vechten. | |
Leandra | donderdag 5 juni 2025 @ 20:42 |
Nou dit dus, het startsalaris van ¤2532,24 is slechts 15% procent boven het minimumloon van ¤ 2.201,80 (huidig minimumloon, gaat per 1 juli weer omhoog). Gebaseerd op 36 uur, want de NS heeft een 36-urige werkweek. Dus zonder toeslagen heb je net iets meer dan minimumloon en dat zou ik zeker geen "hoog salaris" noemen. | |
Leandra | donderdag 5 juni 2025 @ 20:44 |
Belasting valt net boven minimumloon wel mee, maar de pensioenbijdrage moet er ook nog af, en het pensioen bij de NS is goed, maar dat betekent ook dat de eigen bijdrage wel serieus is. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 20:47 |
Wegens tekorten kun je nu ook een 40 uur contact afsluiten of je wtv verkopen. Dat zal netto zo ongeveer 300 euro netto per maand meer opleveren. Ik heb dat zelf nooit gedaan maar ik kocht zelfs vrije tijd met behoud van een 36 uur contract. Dat was niet goedkoop. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 20:48 |
Pensioen bij mij was net boven de 300 euro netto per maand. Ik was tweeverdiener en dan kon dat prima. Mijn partner als verpleegkundige. | |
Leandra | donderdag 5 juni 2025 @ 20:54 |
Als ik bij het laagste startsalaris van ¤ 2532,24 per maand uitga van een eigen pensioenbijdrage van ¤ 200, dan blijft er een netto inkomen van ¤ 2.191,24 over. En voor het complete verhaal: als je minimumloon hebt waar geen pensioen op wordt ingehouden dan blijft er van de ¤ 2.201,80 bruto minimumloon netto ¤ 2.104,55 over. Ergo.... je hebt een prima pensioen bij de NS maar daardoor is dat startsalaris ook gelijk niet heel veel meer dan minimumloon. | |
Leandra | donderdag 5 juni 2025 @ 20:56 |
Als je dat rare dingen vindt dan vind je het minimumloon wellicht ook "hoog"? Over dat "zeer bovenmodale" doorgroeisalaris gesproken: Je kunt hier eindigen: Modaal is ¤ 3.587 bruto per maand (ex vakantiegeld).... ik zie niets dat als "zeer bovenmodaal" geclassificeerd zou kunnen worden. [ Bericht 15% gewijzigd door Leandra op 05-06-2025 21:02:27 ] | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 20:58 |
Pfff durf ik niet te zeggen. Ik draaide hoofdzakelijk laat en nacht en op de max. schaal 57 met maximale uitlooptrede waar je 15 jaar op moet wachten zat ik tussen de 2900 en 3200 euro netto zonder verkoop van wtv. Toen ik verlof ging kopen viel dat terug naar 2700 tot 2800 euro netto. Als starter zonder toeslag zal je net boven het minimumloon zitten. Ik begon in 54 en groeide door naar 57. Een conducteur komt niet hoger dan 56. Vraag mij niet waarom want ik zou niet willen ruilen met een conducteur mbt werkzaamheden. De functie van een conducteur word erg onderschat. | |
SebbeSwensje | donderdag 5 juni 2025 @ 21:03 |
Dan zou de focus wat meer moeten komen te liggen op dat plaatje of een eventuele loonsverhoging betalen uit het pensioenpotje natuurlijk. Ik kan me wel voorstellen dat een machinist wat meer gaat verdienen dan een conducteur. Je bent veel meer afgezonderd en er zit toch wel wat verantwoordelijkheden aan. De bedragen klinken verder prima, maar je moet maar net geschikt zijn voor zulke onregelmatige diensten. | |
Leandra | donderdag 5 juni 2025 @ 21:10 |
Nou nee, ik zou niet aan dat pensioenpotje komen, dat is echt wel een van de grote voordelen van de NS als werkgever, dat prima pensioen. Wat wel moet gebeuren is dat laagste lonen (weer) meer omhoog, zoals bij de vorige CAO-onderhandelingen ook gebeurd is. Een stijging van x procent met een minimum van x euro. Dus als de stijging 5% is dan een minimum salarisstijging van laten we zeggen ¤ 200, dan heeft iedereen die onder de ¤ 4.000 bruto per maand zit net zo'n hoge stijging als degenen die ¤ 4.000 bruto per maand verdienen. Aanvullend zou je die stijging ook nog eens maximaal ¤ 400 kunnen maken, want het is natuurlijk leuk er ook andere functies bij de NS zijn, die hele andere inkomens hebben, want niet iedereen is conducteur of machinist, maar ik zou niet weten waarom iemand die ¤ 8.765 bruto verdient er dan ook de volle 5% bij zou moeten hebben. Dus laten we zeggen een percentage, met daarbij een onder- en een bovengrens. | |
SebbeSwensje | donderdag 5 juni 2025 @ 21:11 |
Het is een prima pensioen, maar wordt dit verhaal ook verteld aan de werknemers? De focus op loon is een hele makkelijke natuurlijk en als je echt graag meer loon wil en niet zoveel geeft om pensioen, valt daar wel wat te halen. Verder uiteraard helemaal eens met de grens waarop je zulke stijgingen moet stellen. Bij ons zijn de onderhandelingen vastgezet tussen een bepaald aantal schalen, maar dit zal bij de NS ongetwijfeld precies zo werken. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 21:11 |
Een conducteur heeft ook heel wat verantwoordelijkheid. Alleen al de vertrekprodure is daar al een onderdeel van. Nou ja, voor machinist moet je bepaalde eigenschappen bezitten en speelt de opleiding niet een al te grote rol. Goed concentratie vermogen Goed reactie vermogen Vrij nuchter zijn en vooral van je eigen vakmanschap uitgaan dan ben je er wel. Geen onzeker persoon. Je niet gek laten maken. Ook niet door bijsturing etc. Rustig blijven als machinist. Een weetje: Een conducteur is de baas en niet de machinist. Het is natuurlijk wel.zo als ik.aks machinist vind dat ik vanwege de veiligheid niet verder kan etc. Ik bepaal en niemand anders. Ook de manager niet. En juist dat vond ik het mooiste. | |
SebbeSwensje | donderdag 5 juni 2025 @ 21:15 |
Als machinist heb je ook geen zicht op het menselijke aspect, puur op het machinale. Daardoor denk ik ook niet dat de conducteur de baas is, hij is eerder jouw oren en ogen. Daardoor zul je dus een soort symbiotische verhouding hebben waarbij de één niet zonder de ander kan. Onderschat die competenties overigens niet, genoeg mensen die dat niet in zich hebben. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 21:18 |
Nu ligt het ook aan de machinist. Maar ik heb ontzettend veel contact gehad met reizigers. Tijdens pauze's ging ik zelden naar een verblijf maar zat gewoon op het perron. Dan heb je altijd wel aanspraak met reizigers. En bij calamiteiten sowieso. Ben niet al te best met de Nederlandse taal dus een boek komt er niet ![]() | |
SebbeSwensje | donderdag 5 juni 2025 @ 21:24 |
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt jouw standpunt en wil er ook helemaal niets op afdingen. Feit blijft dat er meer mis kan gaan als jij even niet oplet dan wanneer een conducteur even niet oplet. Kan beiden fataal zijn, maar een conducteur kan nog geholpen/gecorrigeerd worden door omstanders of collega's. Jij zit er op dat moment helemaal alleen voor. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 21:31 |
Als een conducteur door rood sleuteld gaat hij behoorlijk nat. Als ik dan vertrek ga ik uiteraard ook nat. En het sluiten van de deuren etc blijft goed opletten. | |
Cherni | donderdag 5 juni 2025 @ 22:00 |
Een verhaal dan voor de liefhebbers. In al die jaren heb ik maar 1 maal een trein laten staan omdat ik een conflict had met mijn conducteur. Dit verhaal om te laten zien hoe belangrijk de taak van een conducteur kan zijn. Van Hertogenbosch naar Zwolle(ic). Bij binnenkomst te Nijmegen vroeg de conducteur of ik wilde omroepen omdat hij bezig was met een uitstel. Prima geen probleem. Ik vertrek in Arnhem op weg naar Dieren kwam er een noodoproep van een passagierende machiniste. Die had de conducteur nodig omdat een vrouw plots onwel was geworden. De conducteur gaf geen enkel antwoord via de portofoon. Ik heb toen deze machiniste geholpen om een omroep te plaatsen dat de conducteur zich naar het desbetreffende rijtuig moest begeven. Mogelijk was zijn portofoon leeg. Dat zou kunnen. Ondertussen had ik een telefoontje gepleegd met 112 voor een ambulance te Dieren en de treindienstleider het sein te Dieren gedekt(stand stop) te houden. Ik wist als machinist immers niet hoe ernstig de situatie was. Onwel kan van alles zijn. De machiniste wist niet ook hoe ernstig. Enfin te Dieren stond ik dus te wachten op de ambulance etc. Plots kreeg ik de conducteur aan de portofoon. Die had schijnbaar mijn omroep gehoord via de boordomroep en de portofoon geleend van de passagierende machiniste. Nu komt de klap. Desbetreffende conducteur vroeg mij waarom we nog stil stonden want de vrouw was inmiddels bij kennis. Prima en gelukkig maar. Ik heb toen tegen de conducteur gezegd 112 even te verwittigen dat het is opgelost en dan bel ik wel de treindienstleider dat we verder richting Zutphen kunnen gaan. Dat zou een vertraging van circa 5 min zijn geworden. Maar de conducteur ging helemaal uit zijn plaat dat ik 112 had gebeld en ik maar 112 moest bellen want ik zou de ellende hebben veroorzaakt. Ik ben nog tot Zutphen gereden maar ben daar afgestapt compleet gefrustreerd. Aankomende bij de wachtdienst de situatie uitgelegd en geen trein meer ging rijden en op naar huis. De wachtdienst gaf mij gelijk. Wat bleef achteraf. De conducteur was ij Arnhem opgestapt zonder hulpmiddelen. Die had dus de conducteur die ik in Nijmegen via de porto had gesproken afgelost. En de aflossen zonder hulpmiddelen dus geen porto test etc probeerde mij dit voorval in de schoenen te schuiven. Enfin omdat ik graag over mijn werk praat en het wel mis even een van de vele verhalen. Is off top. Och en zelf ook 3 maal een station gemist in die 24 jaar waar ik een stop had moeten maken. Foutloos is niemand. [ Bericht 2% gewijzigd door Cherni op 05-06-2025 22:39:01 ] | |
Cherni | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:04 |
https://www.linkedin.com/(...)BdNuojzYmLuSonh3CKW0 Ik heb geen account voor LinkedIn of welk ander platform zoals Facebook dan ook. Dus ik kan niet alles lezen. Maar NS schijnt 25 euro voor gedupeerden te geven voor alternatief vervoer. Hoe dat dan werkt of wat daar dan waar van is weet ik ook niet. | |
spectrumanalyser | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:04 |
Let op, er rijden wel leegmaterieel ritten. | |
Leandra | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:05 |
https://www.ns.nl/uitgeli(...)goeding-staking.html | |
HowardRoark | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:11 |
Men wil dus daadwerkelijk een loonsverhoging gaan forceren met stakingen na er vorig jaar al eentje te hebben gekregen. Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Niets dat respect voor de mensen van de NS, maar je kunt het ook overdrijven. | |
raptorix | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15 |
En er rijden ook treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol. | |
Cherni | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:20 |
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden. Voor mij persoonlijk vond ik andere zaken belangrijker zoals rvu, pensioen, etc etc. Maar het overgrote deel vind het salaris te weinig. Dan is het de taak van een vakbond daarmee aan de slag te gaan. Het loon is inderdaad geen vetpot. Het is de toeslag die het enigzins aantrekkelijk maakt. | |
HowardRoark | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:44 |
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit: Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau. | |
Cherni | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:53 |
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter. En het niveau mag dan wel mbo zijn maar zegt verder niet zoveel voor dat soort functies. Het wil bijvoorbeeld niet zeggen dat een hboer deze functies makkelijker beheersen. | |
HowardRoark | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:59 |
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
| |
Cherni | vrijdag 6 juni 2025 @ 12:08 |
Ik heb die bron even bekeken. Waar staat die 1700 euro bruto. Als dat zo is dan raad ik je aan lekker thuis te blijven. Dan zie ik voor een technisch tekenaar 4500 euro staan. Dat is nauwelijks te geloven. En aangezien ik voor het vak machinist koos zelf in de engineering werkte als hoofdconstructeur(nu noemt men dat schijnbaar project engineer) piping is het werk van een technisch tekenaar heel wat eenvoudiger dan van een conducteur en of machinist. En nogmaals die bedragen zijn incluis onregelmatigheid. En als ik je bron bekijk met 3000 euro voor groenvoorziening die volgens mij niet met onregelmatigheid te maken hebben is dat dus helemaal niet zo geweldig. Alhoewel ik betwijfel of die 3000 euro kloppen. [ Bericht 11% gewijzigd door Cherni op 06-06-2025 12:21:11 ] | |
Cockwhale | vrijdag 6 juni 2025 @ 12:18 |
Haha ov haha | |
Cherni | vrijdag 6 juni 2025 @ 12:31 |
Overigens is die groei over 15 jaar verspreid tot je max. Dat zijn nog conservatieve constructies uit het stoomtijdperk. Daar mag ook wel iets aan gedaan worden. Dat past in deze tijd niet meer. | |
Leandra | vrijdag 6 juni 2025 @ 13:42 |
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli). | |
voetbalmanager2 | vrijdag 6 juni 2025 @ 16:19 |
![]() | |
Peppert | vrijdag 6 juni 2025 @ 17:37 |
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement. | |
Peppert | vrijdag 6 juni 2025 @ 17:54 |
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen. | |
Cherni | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:15 |
Je hebt altijd personeel nodig ook al automatiseer je compleet alles. Is het dan geen conducteur of machinist heb je op ieder station gigantisch veel beveiliging/personeel nodig. En op de trein iemand die met calamiteiten kan ingrijpen. Zonder ook maar een iemand in de trein mbt personeel ga ik in iedergeval niet met een trein op pad. De tube zoals bijvoorbeeld de Jubilee line rijd vol automatisch. Maar er zal toch een bestuurder aanwezig moeten zijn mocht er iets gebeuren. En in Parijs de RER zinder conducteur kan er op ieder moment en op elk station groot of klein gelijk een hele grote groep beveiliging inspringen. Daar komt nog bij dat die stations zo gemiddeld 1 km van elkander verwijderd zijn. Er is een leuk YouTube filmpje van een bestuurder in de metro te Londen. Zit er als een zoutzak bij. Leuk om te zien. There we go again met het drukken op 2 knoppen | |
Leandra | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:29 |
Dat is een bedrag voor de categorie (ruim) onder de 21, die die krijgen helemaal geen uitkering als ze niet werken. ¤ 2.000 is ruim (bijna 20%) onder het minimumloon voor iemand van 21 jaar of ouder. | |
Leandra | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:35 |
Minimaal ¤ 140.000 bruto per jaar (per persoon ook nog eens) om een beetje te kunnen leven? Misschien moeten sommige mensen zich eens een beetje inlezen op wat het minimumloon loon is (bruto 2.201 bij 36 uur, 2.446,44 bij 40 uur) en hoeveel modaal is: ¤ 3.587,96 Alle bedragen zijn bruto per maand, ex vakantiegeld. Een modaal jaarinkomen is ¤ 46.500 | |
Red_85 | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:41 |
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns? ![]() Als ze hongerloontjes betalen en alsnog de kaarten zo moeten laten stijgen.. the fuck | |
Claude_Viole | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:44 |
Balen! Kan ik vanavond niet weer een beetje freewheelend rondtouren met de trein. ![]() Staken is een recht, maar houd dan ook rekening met een ruime miljoen reizigers. Laat anders gewoon elk halfuur een trein rijden, in plaats van elke tien minuten, en dan ook wat minder treinen. Een beetje de corona-dienstregeling. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:44 |
| |
Vincent_student | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:54 |
Ik heb er dus de hele dag niets over gehoord. Dat is het bewijs dat we best zonder treinen kunnen. Dus flikker maar op met die pro-rail-rails, en maak er maar asfalt van. | |
Leandra | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:58 |
Salarissen bij de NS beginnen bij ¤ 2.532,24 voor een 36-urige werkweek. Er gaan hier een paar dingen door elkaar, maar die ¤ 2.000 als startsalaris voor een MBO'er ging niet over de NS. Niet dat die ¤ 2.532,24 wel een enorm bedrag is, maar dat is wat anders. | |
Cherni | vrijdag 6 juni 2025 @ 19:14 |
Als ze al eens beginnen om die 15 jaar tot je max. behoorlijk in te korten dan zou dat al behoorlijk uitmaken. Toen ik begon duurde het jaren alvorens ik een ic mocht rijden. Je begon als rangeerder. Nu is het zo dat een opleiding niet via het ROC maar intern gemiddeld een jaar duurt en dan rij je zelfstandig een IC. Wil je onder jongeren het verloop tegen gaan zul je iets voor jongeren moeten doen. | |
JopieKlaassen | vrijdag 6 juni 2025 @ 19:50 |
Je zal maar afgescheept worden met iets boven minimunloon, en voor 300 euro bruto nachtdiensten (aka relatief veel dronken mensen en grotere kans om op je bek geslagen te worden) en dan te horen krijgen dat je zeer bovenmodaal verdient ![]() | |
ACT-F | vrijdag 6 juni 2025 @ 21:01 |
Naar het overtollige kantoorpersoneel. Ze gaan zichzelf natuurlijk niet ontslaan. | |
Paul | zondag 8 juni 2025 @ 13:42 |
https://nos.nl/artikel/25(...)ykJoykI1UTNKC4rCMOkQ Treinstaking dinsdag uitgebreid, spoorpersoneel legt werk neer in hele Randstad | |
byah | zondag 8 juni 2025 @ 14:43 |
Tsja, die privatisering van het OV heeft zoveel moois gebracht. Dat kutpersoneel kan lekker de tering krijgen met hun chantage. Geniet er nog maar van totdat het hele OV autonoom rijdt. | |
Hexagon | zondag 8 juni 2025 @ 16:15 |
Zomaar ineens breiden we de plannen uit waardoor er dinsdag helemaal niks rijdt. Wat een enorme hufters zeg. | |
Houtenbeen | zondag 8 juni 2025 @ 16:19 |
Kentekenplaat | zondag 8 juni 2025 @ 16:27 |
Gaat niet gebeuren. Als zouden bussen autonoom kunnen rijden, dan zitten er nog haken en ogen aan. Ze hebben in Groningen ook een balletje opgegooid over een zelfrijdende bus en heel veel mensen reageerden daarop dat ze niet in zouden stappen. Vooral vrouwen wilden dat niet. Het personeel doet meer dan sturen, die houdt de boel ook in de gaten. | |
Peppert | zondag 8 juni 2025 @ 19:37 |
Het neoliberalisme werd heel populair omdat de VS daar grote sier voor maakte en het afdwong vanaf de jaren 80. Het begon met Reagan en zijn trickle down economics. Het is daarna een kwestie van tijd voordat de rest volgt. Vooral Europa hobbelt zeer makkelijk achter het land aan. | |
voetbalmanager2 | zondag 8 juni 2025 @ 20:11 |
Deze staking gaat de NS trouwens nog meer kosten, want je kan gewoon geld krijgen van de NS als je van plan was om dinsdag de trein te nemen en nu op een andere manier moet reizen. Dat kost ze miljoenen. Daar kunnen ze 10 jaar het salaris van Koolmees van betalen. | |
Peppert | zondag 8 juni 2025 @ 20:14 |
Kijk, dat wist ik niet. Ik ga dat natuurlijk niet laten liggen. Ze hangen dat ook zeer duidelijk niet aan de grote klok. Het zal vast op hun website staan diep verborgen maar ze zullen geen grote reclame voor maken en houden de ruchtbaarheid bewust binnen de perken. | |
arj1o1 | zondag 8 juni 2025 @ 20:15 |
Ze hoeven die dag het stakende personeel ook niet te betalen, dat scheelt weer. Bovendien is een dag wat extra kosten waarschijnlijk peanuts op een structurele loonsverhoging. | |
TjjWester | zondag 8 juni 2025 @ 20:34 |
Nee, stremming die ruim op voorhand zijn aangekondigd zijn uitgesloten voor compensatie. | |
TjjWester | zondag 8 juni 2025 @ 20:35 |
NS is nog steeds 100% van de overheid en als er geen sprake was van privatisering dan nog zou het personeel loonsverhoging eisen. De FNV stookt ze op. | |
voetbalmanager2 | zondag 8 juni 2025 @ 20:49 |
Onzin. Hier kan je gewoon gecompenseerd worden voor de stakingsdagen. Ook terwijl ze ruim van tevoren aangekondigd zijn. https://www.ns.nl/uitgeli(...)goeding-staking.html
| |
Digi2 | zondag 8 juni 2025 @ 22:51 |
Landelijk onderwijsprotest uitgesteld door staking NS-personeel![]() | |
RotatoR | maandag 9 juni 2025 @ 01:59 |
Zal dan ook wel weer extra druk worden op de weg. Goede reden om thuis te werken. | |
SymbolicFrank | maandag 9 juni 2025 @ 10:25 |
Ja, en ook mensen klagen dat door al die loonsverhogingen de inflatie nog veel hoger wordt. "Alleen geld voor mij, niet voor de rest, want dan moet ik meer gaan betalen!" Zo krijgen de bedrijven al 30 jaar de loonmatiging (en hun hogere winsten) verkocht. | |
ACT-F | maandag 9 juni 2025 @ 14:48 |
https://www.nsjaarverslag(...)er-ns/profiel-van-ns Bepaalde groepen staken nooit ![]() | |
PzKpfw | dinsdag 10 juni 2025 @ 12:39 |
Echt waardeloos dat OV. | |
Eightyone | dinsdag 10 juni 2025 @ 20:35 |
Nu komen er ook nog 'last minute'-acties, 36 uur van tevoren aangekondigd. https://nos.nl/artikel/25(...)t-plan-van-vakbonden Ik heb de annuleringsvoorwaarden voor m'n hotelboeking maar even gecheckt; hoe lang het van tevoren nog kan. Blijkbaar moet ik daar dicht bovenop zitten. Het doet iig niet veel goeds voor de vakantie-voorpret. | |
potjecreme | dinsdag 10 juni 2025 @ 20:44 |
Lol goede taktiek met het cancelen van de geplande staking van komende donderdag. | |
Eightyone | dinsdag 10 juni 2025 @ 20:47 |
Slim van ze idd. Ik voel me zo'n misselijke egoïst. Maar ja, vorig jaar kon er ook al niks (ziek). [ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 10-06-2025 21:53:44 ] | |
Hexagon | dinsdag 10 juni 2025 @ 21:55 |
Kun je de vakantie geen dag verzetten in dat geval? | |
Eightyone | dinsdag 10 juni 2025 @ 22:10 |
Volgens mij is dat bij Expedia redelijk dicht getimmerd. | |
Paul | woensdag 11 juni 2025 @ 13:10 |
a.s. vrijdag weer stakingen ![]() | |
damsco | woensdag 11 juni 2025 @ 13:14 |
Wat een sneu clubje is het toch ook, zoek lekker ander werk. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 11 juni 2025 @ 13:18 |
Nee salarisverhoging. De medewerkers doen meer voor het land dan t clubje dat steeds vergadert in de directiekamer | |
damsco | woensdag 11 juni 2025 @ 13:40 |
En volgend jaar weer staken zeker. Rupsje nooitgenoeg. Laat ze lekker ander werk zoeken als ze denken meer te moeten verdienen. | |
Cherni | woensdag 11 juni 2025 @ 14:02 |
Iedereen wil graag meer verdienen. Uiteraard alleen de sector waar jij in werkt. Alle andere sectoren verdienen uiteraard al te veel en moeten vooral niet zeuren. | |
TornadoDK | woensdag 11 juni 2025 @ 14:05 |
Stelletje tyfuslijers. Kom je halsoverkop naar nederland voor een begrafenis gaan die bloedhonden weer staken ![]() Ik hoop dat ze alles automatiseren weg met dat kutvolk | |
damsco | woensdag 11 juni 2025 @ 14:09 |
Lekker met zijn allen staken, gaat een geweldige maatschappij worden. En dan volgend jaar weer, lekker een loon-prijsspiraal in stand houden. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 11 juni 2025 @ 14:12 |
Ze eisen 6 en de NS biedt 2,5. Dan ga je dus onderhandelen, niet staken. Stelletje aso's. | |
ACT-F | woensdag 11 juni 2025 @ 14:17 |
Gewoon alles duurder maken. Lekker in je eigen woonplaats werken en slechts 1x per jaar een treinreis maken. ![]() | |
Cherni | woensdag 11 juni 2025 @ 14:37 |
En als onderhandelingen stuk lopen dan ga je dus staken. Waarom zou je anders een vakbond nodig hebben? | |
Klik | woensdag 11 juni 2025 @ 15:22 |
Goed moment om alle technische mechanische en netwerkproblemen op te lossen. oh wacht ![]() | |
torentje | woensdag 11 juni 2025 @ 15:47 |
Jaarlijks gaan de prijzen toch omhoog van de meeste producten en diensten? Als de werkgevers er dus voor zouden zorgen dat dit niet zou gebeuren, dan hoefden de werknemers toch niet ieder jaar te vragen om een loonsverhoging? | |
herverwijderd | woensdag 11 juni 2025 @ 15:50 |
Ik doe vrijwel alle langere afstanden met de trein dus dit raakt me best wel, maar toch... succes, kameraden. Laat je niet uitknijpen. | |
Paul | woensdag 11 juni 2025 @ 15:51 |
ze verdienen al genoeg | |
herverwijderd | woensdag 11 juni 2025 @ 16:26 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Kentekenplaat | woensdag 11 juni 2025 @ 19:15 |
Dat hebben ze al gedaan | |
damsco | woensdag 11 juni 2025 @ 19:40 |
Ja helemaal prima, en dat bood de NS ook aan maar ze willen meer meer meer. | |
ACT-F | woensdag 11 juni 2025 @ 20:32 |
Ze krijgen het alleen niet. | |
maan_man | woensdag 11 juni 2025 @ 21:05 |
Als NS zou ik een kort briefje sturen naar de vakbonden. Beste mensen, wij hadden echt ons best gedaan om tot die 2,5% te komen. Helaas is dit geld nu opgegaan aan de kosten die verband houden met de stakingen. De komende twee jaar staan jullie op de nullijn. | |
uitkeringsgenieter | woensdag 11 juni 2025 @ 21:13 |
Nationaliseren dat klote NS | |
Cherni | woensdag 11 juni 2025 @ 21:24 |
Sowieso starters zitten net boven het minimumloon zonder toeslag. Bovendien gaat het niet alleen om het loon. Maar ook over reiskostenvergoeding, de 55plus regeling waarvan kantoor personeel al op 50 jarige leeftijd gebruik van kan maken. De rvu, studie etc etc. Maar de mainstream doet alsof alleen het loon een onderdeel speelt bij onderhandelingen. | |
Cherni | woensdag 11 juni 2025 @ 21:30 |
Gelukkig dachten ze in de jaren 80 wel anders waar diverse sectoren gezamenlijk staakten en jongeren voor hun belangen opkwamen. Helaas iets te veel van het goede want in de jaren 90 liep het uit de hand. | |
Paul | woensdag 11 juni 2025 @ 21:39 |
Walgelijk! Mensen bij de NS verdienen bakken met geld en dan maar 3x per week zorgen dat wij niet met de trein kunnen ![]() | |
voetbalmanager2 | vrijdag 13 juni 2025 @ 14:12 |
Er komen nog veel meer stakingen aan. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 13 juni 2025 @ 14:12 |
Makamba_ | vrijdag 13 juni 2025 @ 17:40 |
Net 3 uur gedaan om vanuit Rijswijk thuis te komen wat normaal anderhalf uur is. Ik ben een eenvoudige, simpele man en neem het de stakers erg kwalijk. | |
Gunner | zondag 15 juni 2025 @ 12:58 |
Dinsdag gaan ze weer staken | |
Paul | zondag 15 juni 2025 @ 13:07 |
Serieus | |
Gunner | zondag 15 juni 2025 @ 13:11 |
Oosten en noord westen dit keer als de gesprekken op niets uitlopen. En dat zal het. | |
voetbalmanager2 | zondag 15 juni 2025 @ 13:14 |
En weer geen openbaar vervoer naar Amsterdam en Schiphol ![]() | |
Eightyone | zondag 15 juni 2025 @ 13:39 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Eightyone op 16-06-2025 20:15:06 ] | |
Cherni | zondag 15 juni 2025 @ 13:51 |
Het personeel en vakbonden is het echt zat zo te merken. In de 23 jaar dat ik bij NS zat niet meegemaakt dat er zo lang gestaakt is. Hoop dat ze er a.s Maandag uitkomen. | |
marcb1974 | zondag 15 juni 2025 @ 13:58 |
Ik hoop dat de NS nu een verlaagd bod uitbrengt. Min 5% ofzo ![]() | |
1superbeschuitje | zondag 15 juni 2025 @ 21:36 |
Grijp eens in overheid: de economie lijdt hieronder. De overheid wil toch mensen graag de auto uit en de CO2 uitstoot omlaag? Gaat lekker werken zo. De NS gelijkstellen met een standaard (vrije)marktdeelnemer is BS: op de NS trajecten kan geen alternatieve optie worden gekozen door klanten. De klant is de lul. | |
QWARQTAARTJE | zondag 15 juni 2025 @ 22:33 |
met een timmermans achtige regering zou de overheid wel hebben bijgesprokkeld, maar met de huidige... | |
Paul | maandag 16 juni 2025 @ 10:47 |
benieuwd naar morgen | |
Paul | maandag 16 juni 2025 @ 15:23 |
![]() | |
Rodgrod | maandag 16 juni 2025 @ 15:27 |
alles gaat gewoon weer helemaal plat. | |
Haags | maandag 16 juni 2025 @ 15:37 |
Die flierefluiters kunnen ook gewoon eens een keer gaan werken. | |
Saliethee | maandag 16 juni 2025 @ 15:39 |
Oef, hopelijk is dit de eerste en laatste keer deze week dat ze staken 😳 | |
Akkerdjie | maandag 16 juni 2025 @ 15:46 |
Laatst een interessante analyse gehoord, waarbij gesteld werd dat de vakbond concurreert met behaalde resultaten van overige vakbonden. Verhoging voor inflatie is niet genoeg, er moet meer bij. De boel kan goed in een wurggreep gehouden worden. De NS lijkt ten onder te gaan hieraan (die schijnen inflatie al nauwelijks aan te kunnen) maar dat maakt niet uit. Koolmees is ten einde raad, maar die kan gewoon stoppen met zijn functie, wat over blijft is een klant die de dupe is en grotere problemen qua infrastructuur voor Nederland. Mijn voorspelling: meer loon gaat er komen gevolgd door een forse verhoging van de kosten van openbaar vervoer. Wat weer lijdt tot meer drukte op de weg. https://podcasts.apple.co(...)1690?i=1000712739264 [ Bericht 14% gewijzigd door Akkerdjie op 16-06-2025 15:56:04 ] | |
Paul | maandag 16 juni 2025 @ 15:47 |
dit klinkt als deze staking duren nog wel ff ![]() | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 15:56 |
Als er geen akkoord komt ben ik er bang voor. Het lage instapsalaris zorgt er al voor dat het verloop veel te groot is. 15 jaar voor een max opbouw word in deze tijd niet meer gepikt. Dan de 50 plus regeling voor kantoor personeel die niet eens met onregelmatigheid te maken hebben is ook een doorn in het oog voor rijdend personeel die dat pas op 55 jarige leeftijd kunnen. Dan de rvu regeling die niet goed is adgetimmerd.(zwaar beroep) Reiskostenvergoeding dat niet geheel eerlijk is. Leuk dat vrij vervoer waar je wegens onregelmatigheid nauwelijks gebruik van kunt maken. En als je ergens achteraf woont is dat sowieso niet te gebruiken. De eerste 10 km krijg je niet vergoed(enkel) en een max van 75 km(enkel). In het verleden pikte je dat gewoon. Maar in deze tijd met bedrijfsauto's word dat een ander verhaal. Nu is door de jaren heen daar al een verbetering in gekomen want ik heb nog meegemaakt dat ik totaal geen vergoeding kreeg als ik met de auto naar mijn werk toe moest. Maar we leven nu in een andere tijd. | |
Red_85 | maandag 16 juni 2025 @ 16:00 |
fnv wil altijd als 'sterkste' er uit komen. Ook gezien bij mij in het bedrijf waar ik toen werkte. De Unie vond het allemaal ok gezien de bedrijfsomstandigheden. fnv zat toen ook al in zwaar weer en ging verder. 'Om te laten zien ..' bla bla. En daarna de unie leden uitmaken voor onderkruipers. Idioten zijn het. | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 16:07 |
Ik sta daar toch wel anders in. Als een UNIE maar alles goed gaat vinden is dat een waardeloze vakbond. Overigens is de VVMC voor rijdend personeel de vakbond. De FNV heeft meer leden bij kantoorpersoneel en andere functies. Maar als het gaat om conducteurs, machinisten is de VVMC de vakbond. | |
Nicksanders | maandag 16 juni 2025 @ 16:48 |
Tuurlijk vooral blijven dromen. Van welk geld oh weet het al die zouden de benzine nog meer belasten zodat die linkse yuppen met treinen naar demonstraties kunnen. En de mensen buiten de randstad weer ervoor laten opdraaien omdat de auto daar noodzakelijk is. | |
QWARQTAARTJE | maandag 16 juni 2025 @ 18:08 |
Ik geef gewoon toe dat ik voor belastingverhoging van de top ben hoor. | |
TornadoDK | maandag 16 juni 2025 @ 18:18 |
Benieuwd wat al dat staken wel niet kost. Los van de inkomsten die je mist ook nog al die claims die ze krijgen. Uiteraard ook een hoop mensen die er geen last van hebben maar wel lekker claimen. | |
torentje | maandag 16 juni 2025 @ 18:28 |
Heel veel mensen met een auto gunnen toch niet ieder mens het gemak van voldoende mobiliteit? | |
QWARQTAARTJE | maandag 16 juni 2025 @ 18:57 |
Tja, wat verwacht je van een doorgewinterde VVD'er | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 19:33 |
Denk dat het pas het begin is want ze lijken weinig onder de indruk. Zou volgende week wel eens de hele week plat kunnen komen te liggen ![]() | |
WheeledWarrior | maandag 16 juni 2025 @ 19:35 |
Lijkt wel Frankrijk hier. | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 19:39 |
Die hadden wel een punt imo bij de NS hebben ze er al 20% bijgekregen de afgelopen 3 jaar. | |
torentje | maandag 16 juni 2025 @ 19:42 |
Ik verwacht van een lid van een volkspartij, dat hij het opneemt voor het volk, dat hij ook wil dat iedere geproduceerde auto/motor ook daadwerkelijk de meeste tijd in beweging is, want anders hebben de fabrieksarbeiders in de auto-en motor industrie voor niets gewerkt. | |
Eightyone | maandag 16 juni 2025 @ 20:07 |
Daar kan je vergif op innemen. [ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 17-06-2025 18:52:10 ] | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 20:14 |
Hmmm dan moet ik nog even met terugwerkende kracht iets ontvangen. Bedankt voor de tip. Het blijft maar doorgaan mbt die loonsverhoging. Kijk nu gewoon eens even wat de bruto salarissen zijn zonder toeslag vanaf schaal 54 tm 56 Hc's en voor mcn 57. Bovendien gaat het om clusters van onderhandelingen. Van studie schuld, reiskosten, werkuren(roosters) tot RO regeling etc. Het is heel eenvoudig, als het overgrote deel van het personeel niet tevreden is dan moeten vakbonden daar iets mee. Zonder vakbonden had de NS net als in Duitsland twee verschillende cao's gehad. Namelijk een voor de oude hap men een veel ongunstiger cao voor nieuwkomers/starters. Jongeren die mij hier nog komen vertellen dar ze opkomen voor jongeren moeten vooral niet klagen. En dat ik tevreden was mbt salaris heeft de reden dat het een zeer bewuste keuze was en bovendien twee verdiener. Als het mij om het salaris was gegaan dan was ik in de engineering gebleven waar ik wel wat meer salaris had dan bij NS. Wat heet, een gigantische terugval in salaris. Maar ik praat niet over mijzelf maar al mijn ex-collega's die ik in deze zaak steun. | |
Paul | maandag 16 juni 2025 @ 20:19 |
Een conducteur bij de NS begint met een startsalaris tussen de 2532 en 2960 euro bruto per maand, op basis van een 36-urige werkweek. Uiteindelijk kun je doorgroeien naar een salaris van 3785 euro per maand Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris tussen de ¤2532,24 en ¤ 2.959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog volgens het bevorderingsschema. Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. ¤ 3.784,68 als conducteur en ¤ 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur. Prima salaris toch | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 20:27 |
Of dat in deze draad was weet ik niet zeker maar Leandra had daar een mooie berekening gemaakt en dan valt het allemaal reuze mee. Zeker voor starters en het 15 tot 20 jaar duurt voor je in de max. zit waarvan ik vind dat die opbouw naar de max niet meer van deze tijd is. Wil je jongeren vast houden dan zal dat moeten veranderen. | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 20:29 |
Voor een mbo 3 salaris zeker. Moest vandaag bloedprikken in het ziekenhuis en die mensen daar verdienen een stuk minder. Moeten die ook maar gaan staken gewoon. Politie agenten verdienen ook minder net als brandweerlieden. Op zich sympathie voor stakers maar dit is pure hebzucht met wat ze er al bij hebben gekregen. Terwijl het OV al duur is vergeleken met landen om ons heen en ook niet meer zo goed van kwaliteit. | |
Paul | maandag 16 juni 2025 @ 20:30 |
![]() | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 20:44 |
Ja het is maar een mbo 3 niveautje. Dus het is dan normaal dat een hbo'er daar ver boven moet zitten? | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 21:06 |
Nee maar hbo'ers worden in veel sectoren ontzettend overbetaald voor wat ze feitelijk daadwerkelijk extra doen en kunnen. Punt is dat ze er al een heleboel bij gekregen hebben. En nu gaat het ook nog over secundaire arbeidsvoorwaarden dus zo makkelijk is het niet om daar een overeenkomst over te bereiken. Helemaal als je zo beroerd draait als organisatie. | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 21:50 |
Of men in andere sectoren of hbo'ers overbetaald worden ga ik niet over. Ik ben niet thuis in die sectoren. Het is altijd makkelijk te oordelen over anderen. En mbt secundaire arbeidsvoorwaarden die ik persoonlijk veel belangrijker vind wil ik graag behouden wat ik heb en een verbetering is soms noorzakelijk om personeel te behouden. Een voorbeeld is die studieschuld. Ik was 61 dus voor mij hoeft dat allemaal niet.Maar voor starters schijnbaar een belangrijk punt. De wereld veranderd en in deze tijd kun je doodeenvoudig geen reiskosten meer aanbieden omdat je gratis ov hebt waar de meeste door onregelmatigheid geen gebruik van kunnen maken. Daar zijn steeds vakbonden mee bezig geweest. Zoals eerder gezegd toen ik begon kreeg ik helemaal geen reiskosten vergoed met auto. Mijn hele toeslag ging op aan brandstof. Uiteraard had ik dat geaccepteerd. Maar dat werkt in deze tijd niet meer wil je nog personeel aantrekken. Zo ook die 15 tot 20 jaar om de max te bereiken. Ook dat is niet meer van deze tijd waar jobhoppen normaal is. Een 40 of 25 jarig jubileum word steeds vaker een uitzondering. Een als politie niet tevreden is met hun cao hebben ook zij het recht te staken. Wat mij betreft prima. Of onderstaande geheel klopt weet ik niet zeker. Een beginnende agent start in schaal 6, met een salaris tussen ¤2.744,- en ¤3.312,- bruto per maand, volgens Politie.nl. Dit salaris kan stijgen naarmate de agent ervaring opdoet. [ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 16-06-2025 22:08:31 ] | |
Red_85 | maandag 16 juni 2025 @ 22:42 |
Komt je ORT er nog bovenop. | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 22:58 |
Zo mooi worden als je daar niet extra voor beloond word. Waarom zou je dubbele onregelmatigheid draaien en weekeinden/feestdagen. Het is heel makkelijk. Ik had niet meer dan circa 3000 netto in de max. inclusief ort. Soms iets minder en soms iets meer. Dat schijnt voor fok begrippen niets voor te stellen. En bij mij was dat ook nog gebaseerd pf veel late/nachtdiensten. Ochtend diensten leveren nauwelijks ort op al moet je om 4 uur je nest uit. Bij mij 3 uur in de nacht vanwege de afstand. Natuurlijk allemaal een keuze. Kijk nu maar een wat een loodgieter verdiend die niet onregelmatig werkt. Zit allemaal in een gelijke range bruto. Die ort moet je los zien. Iedereen de onregelmatig werkt, ook in de zorg, politie etc krijgt ort. | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 23:17 |
https://www.ad.nl/binnenl(...)-door-bots~a335d76f/ Tja... | |
Red_85 | maandag 16 juni 2025 @ 23:20 |
Mij hoef je niet te vertellen wat ort doet. En juist moet je daar wel naar kijken, want het zorgt er juist voor dat netto een pak meer is. Het is veen 9-17 baan. Dat enkel kijken naar bruto geeft een mega vertekend beeld omdat er juist zoveel in rooster wordt gewerkt en de gemiddelde ns trein werkert met veel meer thuis komt. | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 23:25 |
En wat betreft die ochtend diensten zijn ontzettend zwaar. Zeker met dubbele onregelmatigheid waar je ene dag om 4.00 uur moet beginnen, een dag later om 5.30 en dan weer om 5.00 uur om alles mooi af te sluiten om 7.00 uur. Dat is in de zomer geweldig als je probeert om te slapen om 21.00 uur en pas tegen 23.30 eindelijk de slaap kunt vatten om zo rond 3.00 uur je nest uit komen. Dat is al helemaal leuk als je de 50 bent gepasseerd. Gelukkig zat ik in een beschikbaar rooster waar ik voornamelijk laat en nacht draaide. Gevolg is wel dat ik zelfs nu nog in een ritme zit ondanks dat ik niet meer werk zo rond 3.00 uur pas te bed ga. Maar voor mij persoonlijk waren die ochtend diensten graf diensten. Uiteraard is er ook personeel die stuk gaan op laat en nacht. Dat is allemaal persoonlijk. Het draaien van die dubbele onregelmatigheid was wat mij betreft ook het zware aan dit soort beroepen. Zeker op oudere leeftijd. Een van mijn schoonzoons is procesoperator te Sappi. Draait ook onregelmatigheid maar geen dubbele onregelmatigheid. Ook een functie op mbo niveau en heeft wel wat meer dan een mcm op de max. op 28 jarige leeftijd en niet eens aan de pm maar afwerking. Gelukkig maar want dat is ook voor mij gunstig(minder zorgen). | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 23:26 |
Van mij mogen ze meer geld er bij krijgen en er is ook geld toegezegd maar rupsje nooitgenoeg wil haar zin en anders gooien ze gewoon het hele land plat. De bond speelt hierin overigens ook een dubieuze rol. Voor veel ouderen en andere kwetsbaren in de samenleving is de trein de enige manier waarop ze bijvoorbeeld in ziekenhuizen komen. Of mensen die volledig van de trein afhankelijk zijn voor werk die nu in de problemen komen. Er valt vast wel iets beters te bedenken dan mensen hun mobiliteit afnemen. En zelfs als ze hun zin krijgen tav de looneisen kunnen ze bij de volgende onderhandelingen wel weer zo hoog in de boom gaan zitten met achter de hand de optie om het OV maar weer plat te leggen. Bedoel het gaat wel erg ver want zelfs tijdens piek Covid met een avondklok reden de treinen gewoon. | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 23:29 |
Laten we ook vooral niet doen alsof een trein rijden nou ontzettend ingewikkeld of geestelijk zwaar is. Er zijn godverdomme YouTubers die voor de lol de hele dag een beetje met zo'n sim op de pc ritten rijden. | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 23:34 |
Ik had gemiddeld 3000 euro netto met over het algemeen laat en nacht. Ik kan er niet meer van maken. Wel zo circa 300 euro netto betalen voor een pensioen. En nogmaals, ik vond het prima als twee verdiener met een partner als verpleegkundige in de thuiszorg. Voor mij meer dan genoeg. Helaas is het overgrote deel van het personeel het daar niet mee eens. En vooral starters waar ik het ook steeds over heb. Voor mij waren de secundaire arbeidsvoorwaarden veel belangrijker. | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 23:36 |
Uiteraard een trein rijden is een aap een kunstje leren. Een sim vergelijken met de werkelijkheid, sorry maar dat zegt genoeg dat je totaal geen notie hebt van het vak. Ik game heel zo nu een dan. Nee geen sim, maar strategie spellen met complete nato symbolen etc. Dan zou ik kunnen zeggen dat het vak van een generaal ook niet zo moeilijk is. [ Bericht 10% gewijzigd door Cherni op 16-06-2025 23:41:50 ] | |
Elan | maandag 16 juni 2025 @ 23:41 |
Bekijk deze YouTube-video Die sims zijn zeer accuraat tegenwoordig. | |
Cherni | maandag 16 juni 2025 @ 23:56 |
Dat zijn die sims met zware strategie spellen ook. Maar ondanks dat die mij goed afgingen(helaas nu niet meer) maakt mij nog geen generaal. https://wargameds.com/products/battles-of-normandy Die trein, ja dat kan ik je in een uurtje tijd leren om te rijden en met wat hulp te remmen. Maar bij onregelmatigheden word het wel even een ander verhaal. Leuk een sim. Heb ik het nog niet over weersomstandigheden, seinen etc. Daar krijg je echt niet een situatie dat je ruim voor geel een remming in moet zetten vanwege glijden met een bepaald materieel. Daar krijg je ook niet te maken met bijna aanrijdingen etc. Enfin het is wel wat meer dan een sim. | |
Saliethee | dinsdag 17 juni 2025 @ 00:40 |
Ik vind dit eigenlijk niet veel als je bedenkt dat het de max is. | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 16:44 |
De NS verstuurt nu bizarre e-mails: "Ja, sorry hoor, maar alles is vastgelopen. We hebben geen geld en we moeten wel winst maken!" Dus alles duurder maken, minder mensen in de trein, volgend jaar weer minder winst, bedelen bij de overheid, die ze uitlachen, want verdien zelf je geld maar, weer staking omdat ze geen geld hebben, herhaal. Tja, dat heb je natuurlijk met een rechtse regering: koop maar een auto, daar kan het bedrijfsleven goed aan verdienen en de staatskas ook! En tzt. de NS fijn failliet laten gaan, dan zijn we er van af! Het geld dat ze zo besparen en extra binnenhalen gaat waarschijnlijk niet naar het grootste deel van de bevolking toe, zoals gewoonlijk. Alleen de bovenste 10% mogen daar weer van profiteren. | |
spectrumanalyser | dinsdag 17 juni 2025 @ 17:57 |
Echt te bizar die mail van Koolmees. Met teveel woorden staat er inderdaad letterlijk dat NS om de winst moet denken en dat de vakbond nog één laatste kans krijgt. Het personeel van NS heeft niets te schaften met die verliezen. Het zijn allemaal keuzes en het uitknijpen van het personeel is daar 1 van. | |
marcb1974 | dinsdag 17 juni 2025 @ 18:32 |
Natuurlijk joh, klopt. Tot de ns het echt moeilijk krijgt en ze er x% van het personeel uitpleurt. Dan moet je ze eens horen. | |
Hallojo | dinsdag 17 juni 2025 @ 18:43 |
Is al bekend wanneer de volgende stakingsdag is? | |
spectrumanalyser | dinsdag 17 juni 2025 @ 18:49 |
NS draait al 5 jaar achter elkaar verlies. Daar zijn de personeelskosten echt niet de boosdoener van. Die mail had achterwege mogen blijven. Maar PR en marketing staan op stip op nummer 1 bij NS. Liever een miljoen teveel aan marketing uitgeven dan een euro erbij voor het rijdend personeel. Er is overigens een flink tekort aan personeel. Waardoor dure wervingscampagnes nodig zijn, opleiding en eventuele inhuur van duurder extern personeel. Dus beloon dat personeel eens serieus, dat scheelt nog geld ook. | |
raptorix | dinsdag 17 juni 2025 @ 18:52 |
De loonkosten zijn 42% van het operationele budget, dat is gewoon substantieel. | |
Elan | dinsdag 17 juni 2025 @ 19:12 |
Op het NS forum waar ook werknemers posten zeggen ze waarschijnlijk a.s do en vr. Dinsdag is er dan weer overleg en tot die tijd geen stakingen. | |
byah | dinsdag 17 juni 2025 @ 19:25 |
Ik neem aan dat ze volgende week niet mogen staken? | |
Eightyone | dinsdag 17 juni 2025 @ 19:49 |
Bron? | |
BlaZ | dinsdag 17 juni 2025 @ 19:51 |
Kunnen ze rails niet gewoon asfalteren zodat er door auto's gebruik van gemaakt kan worden? | |
Paul | dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55 |
ns forum ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55 |
Electrische autos met pantograaf. Zegmaar een botsauto maar dan op 1500 volt in plaats van de 70 tot 110 volt die ze op de kermis krijgen. | |
Eightyone | dinsdag 17 juni 2025 @ 20:11 |
Blijkbaar slaap ik al half. *ochtendmens* | |
Pegos | dinsdag 17 juni 2025 @ 20:38 |
Deze volledige stakingen zijn te gek voor woorden. Het zou iets anders zijn als ze bijvoorbeeld een uur zouden staken om vervolgens de draad weer op te pakken. Maar dit gaat alle perken te buiten. Ik ga ervan uit dat de stakers gedurende hun staking geen loon doorbetaald krijgen en dat hun vakantiegeld en pensioen lager zullen uitvallen. Miljoenen reizigers worden gedupeerd, laat staan de buitenlanders die geen weet hebben van deze idiotie. Het beste zou het zijn om de NS maar op te heffen, omdat ze niet voldoen aan hun wettelijke en gesubsidieerde taken. | |
Nobu | dinsdag 17 juni 2025 @ 20:50 |
Tien banen asfalt recht het stadshart in, maken we van centraal een parkeergarage ![]() Ambtenaren, steuntrekkers en ander OV-schorem heeft toch de hele dag de tijd, die gaan maar gaan fietsen. | |
ems. | dinsdag 17 juni 2025 @ 20:58 |
Als je meer wil verdienen kan je ook altijd nog succesvol zakenman worden. | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 22:14 |
Je zou het OV natuurlijk ook kunnen zien als een essentiële dienstverlening van de regering aan de bevolking, zodat ook mensen zonder auto nog ergens naar toe kunnen. Hun werk, bijvoorbeeld. Gewoon nationaliseren en die mensen een normaal salaris betalen. | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 22:16 |
Dus, je gaat de hoeveelheid mensen die je kunt vervoeren flink terugbrengen, de hoeveelheid CO2 uitstoot verhogen, met als resultaat dat al die mensen nu met de auto moeten en het verkeer nog veel sneller helemaal vast staat. Ja, daar doe je al die autorijders echt een plezier mee ... | |
Alpha0 | dinsdag 17 juni 2025 @ 22:30 |
CAO’s, dat slaat helemaal nergens meer op. Afschaffen graag. | |
Nattekat | dinsdag 17 juni 2025 @ 22:32 |
Nu wordt het helemaal niet gebruikt | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 22:35 |
Op dit moment niet, nee. En zolang ze ieder jaar winst moeten maken, rijden er over tien jaar in ieder geval geen NS treinen meer. | |
BlaZ | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:11 |
Dat is wellicht waar voor bepaalde steden maar over het algemeen zou het asfalteren meer capaciteit opleveren. Het voorname probleem is dat het railsnetwerk slechts 1,1 miljoen personen per dag vervoert en daar ongeveer ~400 stations voor nodig heeft, wat neerkomt op ~2750 passagiers per station per dag. Als we dat asfalteren door een gebiedsontsluitingsweg met 2x2 rijbanen geeft dat een capaciteit van 3600-4000 motorvoertuigen per uur (1800-2000 per rijstrook) Natuurlijk is het gebruik in de spits hoger en zouden we kunnen uitgaan van een capaciteit van 24.000 voertuigen per etmaal (6x uur capaciteit). In dat geval zijn er 25 stations waarbij de capaciteit een probleem vormt. | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:14 |
24.000 voertuigen waar gemiddeld 1,1 persoon in zit? Dus 26.400 personen? Dat is wel iets minder dan 1,1 miljoen. | |
BlaZ | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:18 |
Zoals ik al opmerkte, er zijn 400 stations, dat geeft dus een capaciteit van ongeveer 10,000,000 voertuigen. De vervoersprestatie van treinen buiten de paar grote steden is erbarmelijk vergeleken met wegen en in deze berekening ging ik uit van verbindingswegen, niet snelwegen. | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:27 |
Is dat bij filerijden of als ze allemaal twee seconden afstand houden? En reken je dan 1 rijbaan per spoor? Zo breed zijn die dingen vaak niet. En dan werkt het alleen als je minimaal twee sporen naast elkaar hebt? Wat doe je met de overgangen? Gewoon kruispunten van maken? Met of zonder op- en afritten, als daar tenminste plaats voor is? Hoeveel zou dat kosten om te bouwen en hoeveel jaar zouden we daar de NS van kunnen betalen? | |
BlaZ | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:37 |
Dat zal niet zo goedkoop zijn, het laat echter wel zien dat de vervoersprestatie per spoor buiten een aantal grote steden eigenlijk niet erg bijzonder hoog ligt. Het gaat om de standaardcapaciteit bij 2 seconden afstand inderdaad en 1 rijbaan per spoor. Daarnaast gaat het bij grotere stations om meerdere rijrichtingen, bijvoorbeeld in Utrecht, een station wat 200.000 passagiers per dag bediend zijn er 3 aanrijrichtingen met 4 sporen en een met 2 sporen waardoor je een toevoercapaciteit hebt naar het station van 28.000 voertuigen per uur. In dit geval is dat onvoldoende afgaande van de 6 uur die ik hierboven gebruikte, maar Utrecht is dan ook het drukste station in Nederland. | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:44 |
Maar je hebt baanvlakken, die vaak vol zitten. En je moet dan ook die lange goederentreinen gaan verdelen over tientallen of honderden vrachtwagens. Je hebt dat ook niet even in een jaartje gedaan, dus je hebt al gauw enkele tientallen jaren veel overlast en wegafsluitingen. En die bedrijven klagen nu al dat ze niet aan genoeg mensen kunnen komen, voornamelijk omdat ze niets mogen kosten, natuurlijk. Al die nieuwe auto's moeten natuurlijk ook liefst elektrische zijn, dus dan moeten we ook een hoop nieuwe laadpunten bouwen. Dat zal ook wel een stuk meer elektriciteit kosten per passagier dan die trein. Maar erg goed voor de autoverkoop. En de arme mensen of degene zonder rijbewijs moeten maar thuis blijven of de bus pakken. Die ook steeds minder rijden. Kortom, een uitstekend idee als je het bedrijfsleven een grote worst wilt geven, die de burgers dan moeten betalen. Grote geldklopperij, dus. | |
BlaZ | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:47 |
Goed punt, het opheffen van het gehele treinnetwerk is dan ook niet precies het punt, maar ik denk dat het bedienen van stations met 1000-2000 passagiers per dag niet bepaald nuttig is. De trein is met name relevant en efficiënt op trajecten tussen de top 30 en tussenliggende stations, daarbuiten is wegverkeer gewoon veel efficiënter. | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:51 |
Ja, dat is ook de reden waarom er steeds meer bushaltes verdwijnen. Waardoor het aantal reizigers in die bussen ook flink afneemt en ze met kleine 8-persoons busjes moeten gaan rijden, waardoor het aantal reizigers nog verder afneemt en ze eindelijk al die lijnen kunnen opheffen. Weg met die onrendabele zooi! | |
SymbolicFrank | dinsdag 17 juni 2025 @ 23:53 |
Zolang iedereen een auto koopt. De leeftijd voor een rijbewijs verlagen tot 12 jaar? Dan kunnen kinderen ook zelf naar de middelbare school, als het OV straks opgeheven is. | |
BlaZ | woensdag 18 juni 2025 @ 00:32 |
Ik denk dat we het wel eens kunnen worden dat met de fiets naar school gaan een pak gezonder is. Voor de wat langere afstanden zijn er electrische fietsen. | |
SymbolicFrank | woensdag 18 juni 2025 @ 00:35 |
En anders pak je maar een taxi? Je gaat er ook van uit, dat er straks overal een hoop Tesla's rondrijden zonder bestuurder die je graag voor een paar Euro naar je locatie willen brengen? | |
Kamelenteen | woensdag 18 juni 2025 @ 01:00 |
Ik zag dat ik een prachtige email van Wouter Koolmees in mn mailbox heb ontvangen: [quote] Beste meneer Kamelenteen, Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen: Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar houden. Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u vandaag voor de vierde keer te maken krijgt met de gevolgen van een staking op het spoor. Daarvoor zou ik u graag mijn excuses willen aanbieden. Het is hinder die u niet verdient. De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen tussen vakbonden en NS. Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt. Mede daardoor vind ik het vervelend dat u op een dag als vandaag niet van NS krijgt wat u mag verwachten. Mijn collega’s verzorgen uw treinreis. Een vrolijke omroep in de trein, goede service op het station: het maakt een wereld van verschil. Andere collega’s zorgen er juist achter de schermen voor dat u uw trein kunt nemen; bijvoorbeeld door een dienstregeling of werkrooster te maken of te sleutelen aan de treinen. Al die collega’s verdienen een goede beloning. Dat is ook een investering in de toekomst van uw reis. Tegelijkertijd willen we ook blijven investeren in mooie stations, nieuwe en schone treinen en het betaalbaar houden van onze kaartjes. Zaken waar u als reiziger ook wat aan heeft. De financiële mogelijkheden voor ons bedrijf - met vijf jaar verlies op rij en ook dit jaar geen winst – zijn beperkt. Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft. Hoe nu verder? NS was nog niet uit onderhandeld. Helaas lukt onderhandelen maar slecht als niet iedereen zich aan tafel meldt. Daarom zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen. Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS. Met vriendelijke groet, Wouter Koolmees President-directeur NS [/quote] Misschien moet meneer Koolmees gewoon wat fatsoen hebben en een heel groot gedeelte van zn salaris van >450k per jaar terugstorten in de kas van de NS en wel net zolang het bedrijf wel weer rendabel is? | |
BlaZ | woensdag 18 juni 2025 @ 05:35 |
Over een jaar of 10 is dat wel zo denk ik. | |
raptorix | woensdag 18 juni 2025 @ 06:08 |
Dat is een kromme vergelijking omdat we in Nederland er voor gekozen hebben dat het OV ook een sociale functie heeft en daarom niet het meest efficiënte is, overigens heeft Nederland gewoon een vrij goed fijnmazig netwerk en is het relatief betaalbaar. Ga anders maar eens in Engeland kijken wat je daarvoor de trein betaald, en mijn ervaring in Duitsland was ook niet optimaal, om een voorbeeld te geven veel grote stations waren niet eens rolstoeltoegankelijk. | |
BlaZ | woensdag 18 juni 2025 @ 06:42 |
Je kunt ook autobezit goedkoper maken door de wegenbelasting flink te verminderen en de BPM af te schaffen. | |
raptorix | woensdag 18 juni 2025 @ 06:57 |
Het is broekzak/vestzak omdat autorijden in Nederland vooral als manier gebruikt word om andere gaten te dichten, kortom kun je wel doen, maar dan moet je dat geld op andere plekken weer ophalen. | |
niggeplease | woensdag 18 juni 2025 @ 07:17 |
De NS is niet perfect maar veeel beter dan in het buitenland inderdaad. Vooral omdat het hier een soort metro is. | |
SymbolicFrank | woensdag 18 juni 2025 @ 09:09 |
Dus je wil hier, net zoals in de VS, ongeveer de helft van het oppervlak van steden opofferen aan autogebruik en parkeerplaatsen? Als je een auto nodig hebt om ergens naar toe te gaan, zullen steeds meer mensen dat ook doen. En als je al in een auto zit, ga je daarmee ook naar je locatie rijden en kwaad worden als je daar niet kunt parkeren. En wat doe je met alle grote steden die een autoluw of zelfs autovrij centrum hebben en proberen auto's uit de hele stad te weren? Dat werkt ook alleen met goed OV. Maar inderdaad, je kunt de fietspaden en trottoirs natuurlijk ombouwen tot rijweg en parkeerruimte. Alle leegstaande kantoorpanden slopen en ook parkeerterreinen van maken. Nieuwe winkelcentra bouwen met een grote parkeerplaats er onder, want je gaat dan niet te voet door de paar nog overgebleven winkelstraten lopen, als je daar al zou kunnen parkeren. Malls, dus, net zoals in de VS. Maar waarom proberen ze auto's eigenlijk te weren uit de stad? Het begon met de luchtkwaliteit. Dus dan moeten we ook beginnen met elektrische auto's nog veel sneller dan tegen 2050 verplicht te stellen. Weg met goedkope tweedehands auto's. Maar ook elektrische auto's veroorzaken overlast. Ook voor de bestuurders, als het druk is. En zonder brede fiets- en wandelpaden moet je tussen het verkeer door gaan lopen en fietsen, wat de veiligheid niet ten goede komt. Dan voelen veel bestuurders zich verplicht om voor de veiligheid ook een auto te kopen. Kortom, behalve voor een paar die-hard automobilisten lijkt me dat een heel slecht idee. En ook niet erg goed voor de volksgezondheid. | |
Starhopper | woensdag 18 juni 2025 @ 12:09 |
| |
Evangelion | woensdag 18 juni 2025 @ 12:14 |
Van mij mogen beide partijen wel een tijdje stug volhouden. Benieuwd wat er dan gebeurt, en het is toch te lekker weer om naar kantoor te gaan. | |
Cherni | woensdag 18 juni 2025 @ 12:44 |
Pagina 3/16 Eindbod NS van 18 juni 2025 1. Looptijd en beloning 1.1. Looptijd De CAO NS 2025-2027 heeft een looptijd van 1 maart 2025 tot 1 maart 2027. 1.2. Beloning (primair) De lonen worden als volgt verhoogd. • Per 1 maart 2025 worden de CAO-lonen verhoogd met 4%; • Per 1 maart 2026 worden de CAO-lonen verhoogd met 2,75%. 1.3. Inflatiecorrectie De loonparagraaf is afgesproken in een situatie waarbij de verwachte inflatie (bron: CPB, raming februari 2025, definitie: Inflatie, nationale consumentenprijsindex (cpi, %)) voor 2026 2,6% is. Als de gerealiseerde inflatie in 2026 (bron: CPB, maartcijfers 2027, definitie: Inflatie, nationale consumentenprijsindex (cpi, %)) hoger uitvalt dan deze in februari 2025 verwachte inflatie, dan keert NS aanvullend per 0,1% punt hogere gerealiseerde inflatie over 2026 eenmalig ¤52,50 bruto uit. De uitkering is op fulltime basis en wordt betaald naar rato van werktijd en op basis van de diensttijd in 2026. Een eventuele uitbetaling vindt plaats uiterlijk in mei 2027. 1.4. Beloning (secundair) De SAV-tarieven worden als volgt verhoogd. • Per 1 maart 2025 worden de SAV-tarieven verhoogd met 4%; • Per 1 maart 2026 worden de SAV-tarieven verhoogd met 2,75%. 1.5. Pensioenregeling (Hoofdstuk 10 Sociale Eenheid artikel 26) Voor de kalenderjaren 2026 en 2027 is het de intentie om de basispremie aan te houden met daarbij de afspraak dat CAO-partijen per einde van een kalenderjaar – wanneer die premie wordt afgegeven door het bestuur van Rail & OV – de premie voor het daaropvolgende jaar definitief gezamenlijk vaststellen. Deze afspraak gaat uit van de veronderstelling dat de pensioenregeling per 1 januari 2026 overgaat naar het nieuwe pensioenstelsel. Indien de overgang naar het nieuwe pensioenstelstel onverhoopt wordt uitgesteld, geldt voor 2026 (en eventueel latere jaren) dat de premie zal worden vastgesteld ter hoogte van de in oktober door het bestuur van Rail & OV vastgestelde kiloprijs. 2. NS Zwaar Werkregeling (artikel 96c CAO NS) De huidige tijdelijke Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) loopt af op 31 december 2025. Met ingang van 1 januari 2026 wordt de tijdelijke RVU-regeling vervangen door de NS Zwaar Werkregeling (NS ZWR). De integrale regeling is opgenomen in bijlage 1 Heb een deel even eruit gepikt mbt het laatste voorstel. Mijn mening is dat het tot n toe niet slecht is. Maar goed, even afwachten wat de vakbonden er van gaan vinden. Het zijn 16 pagina's en heb nog niet alles doorgenomen. | |
voetbalmanager2 | woensdag 18 juni 2025 @ 15:06 |
Lijkt me een redelijk bod. Op een gegeven moment veranderd staken zoals die vakbond doet ook in simpelweg sabotage. Als je ons niet geeft wat we eisen dan blijven we weigeren om te werken waardoor het jullie elke dag miljoenen euro's en heel veel klanten kost. | |
Cherni | woensdag 18 juni 2025 @ 15:26 |
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utecht ![]() | |
Starhopper | woensdag 18 juni 2025 @ 15:28 |
Dat kantoorpersoneel met 50 al gebruik kan maken van de RO en de rest niet, dat is dan ook belachelijk en niet uit te leggen.... | |
voetbalmanager2 | woensdag 18 juni 2025 @ 15:32 |
Ja, wat mij betreft mogen ze conducteurs en beveiligers een veel beter salaris en voorwaarden geven want die hebben gewoon een klotebaan in onze huidige maatschappij. Daarbuiten is het volgens mij prima geregeld. Die hoeven echt niet ieder jaar 6 a 7% erbij te krijgen. | |
raptorix | woensdag 18 juni 2025 @ 15:49 |
Ik denk dat men ook wel eens naar de externe inhuur mag kijken, ik heb een heel groot vermoeden dat dat gigantisch veel IT ZZPers zijn, NS en Prorail zijn zo een beetje de grootste inhuurders van Externe consultants. | |
BlaZ | woensdag 18 juni 2025 @ 15:54 |
Daar zijn prima oplossingen voor zoals parkeergarages. Het probleem is precies het enorme landgebruik van treininfrastructuur terwijl daar een zeer povere vervoersprestatie tegenover staat. Zoals ik aangaf zijn er tientallen stations in Nederland waar een weg aangelegd kan worden en alle dagelijkse passagiers kunnen parkeren en er ruimte genoeg overblijft om te bouwen. Kijk eens op google maps hoeveel ruimte spoorinfrastructuur bijvoorbeeld inneemt in Utrecht. Om 200.000 passagiers te vervoeren heb je met autosnelwegen gewoon veel minder ruimte nodig. Dit probleem is verergerd aangezien na de covidperiode het aantal reizigers blijvend lijkt te zijn afgenomen. ![]() Dit is een valse tegenstelling. Wegen kan ook OV impliceren, je kunt immers bussen laten rijden over geasfalteerde rails. Met zelfrijdende bussen kan de efficiënte enorm opgeschaald worden. Voor de vervoersprestatie van het drukste station in Nederland - Utrecht centraal - zijn er slechts 6000 halfgevulde bussen nodig. Dan blijven er hectaren grond over voor woningbouw. Je mist het probleempunt een beetje vind ik. Het probleem is dat treinen erg veel ruimte in gebruik nemen voor het vervoeren van ongeveer ~10% van de mensen. Grond die prima gebruikt kan worden om in centra te verdichten en te bouwen. | |
ACT-F | woensdag 18 juni 2025 @ 16:58 |
Vanaf de 50?! WTF! ![]() | |
Cherni | woensdag 18 juni 2025 @ 17:01 |
Je hebt te maken met verschillende generaties. Ik keek meer naar de secundaire arbeidsvoorwaarden en voor een starter is het loon veel belangrijker. Uiteindelijk zul je een compromis moeten sluiten. Bij starters kan ik mij de frustratie mbt loon heel goed voorstellen. Ik zat in de max terwijl een starter hoe oud bij gelijke werkzaamheden een behoorlijk stuk minder heeft. Nu ben ik natuurlijk ook ooit in schaal 54 begonnen en 15 jaar bezig geweest om tot de max te komen. Alleen begon je als rangeerder en duurde het heel wat jaren alvorens je een ic reed. Nu is men al na circa 1 jaar(interne opleiding) klaar voor een ic etc.Die 15 tit 20 jaar past niet meer in deze tijd. Bij de oudere zit meer de frustratie bij die RO en RVU regeling. Daar is een 25 jarige totaal niet mee bezig. Maar kantoorpersoneel al met 50 jaar waar een groot deel ook nog thuis kan werken zit de frustratie erg hoog. | |
Cherni | woensdag 18 juni 2025 @ 17:21 |
Dat is voor kantoorpersoneel. Bij anderen is dat 55. En toen ik solliciteerde was ik 40. Daarvoor 2 jaar bij de DB. Je kunt je voorstellen als je de 50 bent gepasseerd en plots die regeling gaat afschaffen zou ik ook niet pikken. Ben jij net aan beurt en dan gaat dat niet meer. Nee, zo werkt dat niet. Overigens betaal je tot 59 voor die regeling(netto zo ongeveer 50 tot 75 euro) en heb je dan wel minder verlof om zelf te bepalen. En die extra dag in de 2 weken word ingeroosterd. Het is voornamelijk bedoeld om wat meer rust te creëeren. Doe je daar niet aan mee heb je 32 dagen verlof. Doe je mee aan die RO regeling heb je maar 18 dagen op die leeftijd. Het nadeel van die 32 dagen is dat je nooit zeker weet of je ze allemaal met garantie krijgt. En personeel die absoluut 3 weken aaneengesloten vakantie willen genieten doen vanwege die 18 dagen zelden mee aan die regeling omdat je dan nog maar 3 dagen kunt inschrijven. Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Ik deed er wel aan mee omdat ik nooit langer dan 2 weken vakantie opnam. Maar ik had het voordeel dat ik nooit meer dan 4 dagen achter elkander hoefde te werken en toch een 36 uur contract bleef behouden dat natuurlijk voor je pensioen gunstig is ipv een 32 uur contract af te sluiten. Maar nogmaals je geeft er verlof voor af en tot je 59ste betaal je nog een klein bedrag. Vanaf 59 betaal je alleen nog maar via je verlof. Dit omdat je Vanaf 59 wo opbouwt. Het is complex ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 18-06-2025 17:45:47 ] | |
ACT-F | woensdag 18 juni 2025 @ 17:45 |
Nee inderdaad. Bij het aantreden sluit je een contract af en daar heeft de werkgever zich aan te houden. Dat je het afschaft voor nieuwkomers is contractueel prima uit te leggen. | |
Cherni | woensdag 18 juni 2025 @ 17:50 |
Daar ben ik het niet geheel mee eens. Zeker niet als je toch voor jongeren wil opkomen en personeel wil blijven aantrekken. In Duitsland hebben ze dat inderdaad wel gedaan waar de oude hap nog onder de ambtenaren cao vallen en het nieuwe personeel onder slechtere voorwaarden precies hetzelfde werk uitvoeren een andere cao hebben. Hier hebben vakbonden al jaren geleden dat weten te voorkomen. | |
ACT-F | woensdag 18 juni 2025 @ 18:05 |
Of je het ermee eens bent of niet is een ander verhaal. Het gaat mij om het contractuele verhaal. Je werkgever mag niet eenzijdig in jouw nadeel een contract wijzigen. Als het gaat om kantoorpersoneel zou ik er niet rouwig om zijn als de voorwaarden voor nieuwkomers versoberd worden, want de NS heeft een behoorlijk aandeel indirect personeel. Dat moet echt minder willen ze de kosten reduceren. Rijdend personeel is onmisbaar en heeft een stevige onderhandelingspositie zoals uit de stakingen wel blijkt. | |
Cherni | woensdag 18 juni 2025 @ 18:39 |
Het gaat mij ook niet om het kantoor personeel. Maar we moeten voorkomen dat functie omschrijvingen mbt rijdend en ander personeel t/m loonschaal 58 zodanig worden aangepast dat je bijvoorbeeld als machinist niet hoger komt dan schaal 56 ipv 57. Want je hoeft immers geen rijtuigen meer aan te hangen of wissels te krukken etc etc. En bij een conducteur niet hoger dan 55 ipv 56 want ze hebben geen boa meer. Daar zal een vakbond voor moeten waken. Die Duitse ellende wil je hier niet waar een Sbahn machinist in de houding moet springen voor een Fernbahn of ICE machinist. In Utrecht zit je niet onder schaal 59 als je het mij vraagt. | |
baggerbaas | woensdag 18 juni 2025 @ 19:06 |
Kantoorpersoneel hier en volkomen mee eens. Wist tot deze week ook niet dat dit verschil bestond. | |
ACT-F | woensdag 18 juni 2025 @ 19:08 |
Ik ben totaal wars van schalen. Beloning moet veel meer naar schaarste zijn, want anders wil iedereen wel op kantoor zitten. | |
Paul | woensdag 18 juni 2025 @ 19:45 |
Wanneer nieuwe staking? | |
Hallojo | woensdag 18 juni 2025 @ 20:02 |
Nooit meer, hoor ik net op het journaal. | |
SymbolicFrank | donderdag 19 juni 2025 @ 12:27 |
Jij mist het punt ook een beetje. Als je overal met de auto naar toe moet kunnen, dan moet je ook overal voor de deur kunnen parkeren. Dan krijg je dus wetten net zoals in de VS dat er voor iedere bewoner of potentiële klant een parkeerplaats nodig is. Voetpaden kunnen dan weg, want die gebruikt toch niemand. En daar het een gegeven is, dat hoe breed je een weg ook maakt, hij in no-time tijdens de spits weer vol zit en voor files zorgt, kom je daar nooit mee klaar. Je blijft dan eindeloos dingen slopen, om er meer wegen en parkeerplaatsen voor in de plaats te kunnen leggen. Maar laten we eerst eens kijken naar zoals verstokte automobilisten de toekomst zien: zelfrijdende auto's. Het voordeel: je hoeft niet meer naar een bus- of tramhalte te lopen om dan met de bus naar het station te gaan, waar je dan de trein kunt pakken. En aan de andere kant het omgekeerde. Je belt gewoon voor een taxi. En daar het aanbod groot is en er geen chauffeur in zit, brengt die je dan voor een paar Euro naar je bestemming. Ok, als het ver weg is moet hij misschien een aantal laadpauzes inlassen. Maar als je dat eenmaal allemaal hebt, kun je inderdaad beter het bestaande OV gewoon afschaffen. Nou wil je natuurlijk geen half uur, of zelfs maar een kwartier op een taxi hoeven wachten. Dat ding moet er binnen een paar minuten zijn. En dat kan ook, als je er maar genoeg hebt. Zoals met het idee van Tesla: je koopt een auto van hun en als je hem zelf niet nodig hebt, gaat die rondrijden als taxi. Je belt naar de taxicentrale en dan sturen ze de dichtstbijzijnde beschikbare Tesla naar je toe. Ok, misschien is dat niet heel handig tijdens de spits, want dan zitten de eigenaars er zelf in, om naar hun werk te gaan. Maar de rest van de tijd staan die gewoon op een parkeerplaats bij een druk punt. Ok, dat is dan niet zo handig als je zelf je auto daar wilt parkeren. Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon rond laten rijden, dan heb je die parkeerplaatsen niet nodig. Ok, dat kost natuurlijk wel energie en dan is het natuurlijk wel altijd stervensdruk en kun je misschien toch maar beter gaan lopen. Of er op de fiets tussendoor laveren. Dat is namelijk de reden dat je rijbanen hebt die gereserveerd zijn voor speciaal vervoer. Vluchtstroken, bijvoorbeeld. Zodat je ergens naar kan uitwijken als er wat fout gaat. Behalve als ze gebruikt worden als spitsstrook natuurlijk, dan heb je meteen een grote kettingbotsing. En dingen zoals tram- en busstroken in de stad. Zodat die dingen door kunnen rijden als de rest van het verkeer stil staat. Net zoals al die zelfrijdende taxi's. Daar zit je dan weer te wachten. Dan kun je toch weer beter naar die bushalte toe lopen. Ook is dat nog steeds behoorlijk onveilig, zeker als je ook Tesla's toe moet laten, die geen LiDAR hebben. Maar zelfs als je dat wel hebt, is de computer die hem bestuurt niet erg goed (zeg maar heel slecht) in improviseren. Die heeft ook geen overlevingsinstinct en maakt geen verschil tussen een paaltje en een kind. Dus eigenlijk zou je die dan hun eigen weg moeten geven. Een weg waar alleen zelfrijdende auto's mogen rijden en een aparte weg voor al het overige verkeer. Daar zou je dan al die sporen, tram- en buslijnen voor kunnen gebruiken. Maar dan worden het eigenlijk kleine trams, die niet zomaar overal de wegen onveilig mogen maken. Dus dan moet je het geluk hebben daarnaast te wonen en werken, want anders moet je daar alsnog eerst naar toe lopen. In de VS hebben voetgangers en fietsers maar weinig rechten. Wat een weggebruiker wel en niet mag doen is strak gedefinieerd. Als voetganger mag je niet over de weg lopen als er geen voetpad is en niet oversteken als er geen oversteekplaats is. En buiten het winkelcentrum in de grote steden, kom je die dingen zelden tegen. Dus als jij als automobilist (buiten het centrum van de grote steden) een voetganger aanrijd, dan sta je bijna altijd in je recht en is het hun schuld. Je krijgt dan knettergekke situaties dat je als voetganger flink met een vlag moet zwaaien als het groen is en je het zebrapad over wilt steken. Gewoon omdat die dingen zo zeldzaam zijn, dat automobilisten daar geen rekening mee houden en er gewoon op maximumsnelheid doorheen knallen. (Die zouden helemaal knettergek worden van al die rotondes waar de fietsers voorrang hebben.) Terwijl we hier in Nederland net al lang bezig zijn om zoveel mogelijk wegen te verwijderen en te vervangen door trottoirs, fietspaden en OV. Gewoon, omdat dat niet alleen beter is voor de gezondheid van de bewoners, maar ook veel veiliger. Je hebt in de VS al gauw tien keer zo'n grote kans om een verkeersongeluk te krijgen dan hier. Kortom, er spelen nog andere dingen mee dan hoeveel auto's je maximaal op onze straten kunt proppen. | |
BlaZ | donderdag 19 juni 2025 @ 16:28 |
Maar daar pleit is dus niet voor. Mijn argument is gericht tegen een type OV, niet tegen het OV an sich. Zoals ik bijvoorbeeld aangeef kun je door asfalteren prima alle passagiers op Utrecht Centraal met een bus vervoeren, dat is qua ruimtegebruik geen enkel probleem. Dat is een mathematisch gezien onmogelijke stelling aangezien er een maximum aan het aantal vervoerswensen zit. Als de infrastructuurcapaciteit niet in de buurt ligt bij het aantal vervoerswensen, zal uitbreiding van het wegennetwerk, waarbij men nog altijd onder die infrastructuurlimiet blijft, direct tot opvulling van de nieuwe limiet leiden. 3x | |
Leandra | donderdag 19 juni 2025 @ 16:41 |
Nou, ik zit as we speak in een trein die zojuist van Utrecht Centraal vertrokken is, en de trein zit helemaal vol, zelfs in de eerste klas geen vrije stoel meer. Dus dat betekent dat je minstens 7 bussen zou moeten hebben rijden om deze trein (een 7-bak) te vervangen. Lijkt me sterk dat dat op wat voor manier dan ook voordeliger zou zijn. Ik zou dan iig niet reizen, want bus ![]() ![]() ![]() | |
SymbolicFrank | donderdag 19 juni 2025 @ 16:45 |
Weer een gevalletje van: het klinkt goed en we komen er wel achter als het te laat is. Het kost een berg, maar dan heb je als automobilist tenminste overal een extra rijstrook! En vergeet niet ook al die busbanen dan gelijk even mee te pikken. Rot op met al dat vervoer dat ik niet gebruik! Dan heeft het ook geen nut er over te discussiëren en al helemaal niet om daar lange verhalen over te schrijven die niemand gaat lezen. | |
Gimmick | donderdag 19 juni 2025 @ 16:51 |
Dat principe heet induced demand: https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand Bekijk deze YouTube-video | |
SymbolicFrank | donderdag 19 juni 2025 @ 17:05 |
En die mensen passen er alleen in als de meerderheid blijft staan. | |
BlaZ | donderdag 19 juni 2025 @ 17:07 |
Dat is toch ook niet zo'n probleem, je kunt dan overstappen op de auto en in hartje Utrecht parkeren. | |
BlaZ | donderdag 19 juni 2025 @ 17:09 |
Dat is geen oneindig principe natuurlijk. Het stelt enkel dat de uitbreiding van de infrastructuurcapaciteit het aantal vervoerswensen kan verhogen, dat is natuurlijk logisch, maar wel een beperkt principe. | |
Gimmick | donderdag 19 juni 2025 @ 17:15 |
Het zal ooit een keer stoppen, maar niet voordat de leefbaarheid van een stad/land is opgeofferd aan de hoeveelheid asfalt die er voor nodig is. | |
SymbolicFrank | donderdag 19 juni 2025 @ 17:27 |
Het is dan de vraag waar al die auto's naar toe gaan. Winkelstraten zijn alleen rendabel als je daar doorheen loopt. Dat betekent dus: brede trottoirs, fietspaden, ruimte voor terrasjes, enzovoorts. Dus weinig of geen ruimte voor auto's. Met voornamelijk ruimte voor auto's zijn de paar parkeerplaatsen voor de deur snel vol, dus dan rijd je liever door naar een winkelcentrum met een ruim parkeerterrein. Waardoor al die winkels failliet gaan en leeg komen te staan. Dat hebben we tijdens de Covid, toen de mensen thuis bleven, ook gezien. En waardoor de mensen dus steeds verder moeten rijden. Waardoor je dus meer en grotere wegen nodig hebt. En dus staan die lege winkelpanden dan ook op de lijst om te slopen en te vervangen door wegen. Zo krijg je dus overal buiten de stad een mega winkelcentrum en in het centrum van de stad alleen nog wat horeca. En om dan even een halfje wit en een stuk kaas te gaan kopen, kun je niet even naar de winkel toe lopen, of even op de fiets stappen, wat nu de meeste mensen doen, maar moet je al snel een kwartier in de auto gaan zitten. En dan heb je dus veel meer en bredere wegen nodig. Het beste is dus alles binnen een kwartier op fiets- of loopafstand van waar je woont. Dan heb je ook geen auto's en maar weinig wegen nodig. En dat bespaart je een hoop tijd. Niet iedereen staat graag voor zijn plezier iedere dag een paar uur in de file. | |
BlaZ | donderdag 19 juni 2025 @ 17:27 |
Het probleem is met name dat we zitten met steden gemaakt in een periode waar de ruimtelijke inrichting erg inefficiënt was. Daardoor zitten we in Nederland met steden met lage dichtheden waardoor ook het OV veel meer ruimte dan noodzakelijk inneemt. Meestal is meer asfalt ook niet precies de oplossing, het idee is eerder het ombouwen naar ongelijkvloerse kruisingen om de capaciteit van wegen te verdubbelen. | |
SymbolicFrank | donderdag 19 juni 2025 @ 17:31 |
Ja, woontorens in de steden, grote kantoorpanden en fabriekshallen op het industrieterrein en grote winkelcentra. Met een hoop asfalt om de hele tijd daartussen heen en weer te rijden. Oh, en een groot parkeerterrein bij het parkje. | |
Gimmick | donderdag 19 juni 2025 @ 17:40 |
Maar je hele aanname dat OV minder efficient met ruimte omgaat in de stad klopt niet. Een tramlijn kan veel meer reizigers vervoeren dan een baanvak. Fietspaden kunnen veel meer reizigers verplaatsen dan een baanvak. En met veel minder schade (gevaar, lawaai en fijnstof) dan auto's dat kunnen. | |
BlaZ | donderdag 19 juni 2025 @ 17:47 |
Dit kan opgevat worden als een nadeel maar ook gezien worden als een voordeel, met name in historische stadscentra. Historische centra kunnen zo meer ruimte bieden aan horeca, kunst en cultuur. Sowieso blijven er altijd winkels in de stadscentra ook al verhuizen de ketens naar winkelcentra, daar zijn voldoende voorbeelden van. Bij grotere steden zie je ook dat er juist vele winkelcentra ontstaan waar mensen terecht kunnen om zo de druk op het centrum te verlichten en de rijafstanden te verminderen. | |
BlaZ | donderdag 19 juni 2025 @ 17:57 |
Dat kán inderdaad, maar in de praktijk is dat niet zo. De vervoersprestatie van het OV ondanks al het ruimtegebruik van busbanen, rails en stations is erbarmelijk. Verder heb ik niks gezegd over fietspaden, dat heeft ook weinig met het OV vandoen, dat is individueel vervoer. Maar kijk gewoon zelf hoeveel ruimte het treinvervoer in beslag neemt en dat in ogenschauw nemende dat 11% van de totale gereisde kilometers met het OV zijn, dus inclusief bus, metro en tram: https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D | |
Gimmick | donderdag 19 juni 2025 @ 18:08 |
Er ligt 6505 km aan spoor. Dat is inclusief al het dubbel spoor. Er ligt 140 000 kilometer asfalt (hierbij wordt geen rekening gehouden met meerbaanswegen). Zo ongunstig is die verhouding dus niet. |