.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Al dat bier moet ergens heen. Maar vooral gespierd natuurlijkquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Doe niet zo woke. Of ben je zelf ook zo'n dikzak?
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:52 schreef Klaverblauwtje het volgende:
En inderdaad, Joost had niet misstaan hierbij
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:52 schreef Erosjuhhh het volgende:
Reference aan Joost klein met zn blauwe pak, witte kapsel en gehak?
Is hij zoveel afgevallen?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:52 schreef Bomenverzameling het volgende:
Daar had Joost best tussen gepast idd
Idem, goed voor de macro'squote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Al dat bier moet ergens heen. Maar vooral gespierd natuurlijk
JAAA like van IkGeefEnkelLikesquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Doe niet zo woke. Of ben je zelf ook zo'n dikzak?
Zou het wat uitmaken?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:53 schreef TLC het volgende:
Wachten ze nu in Basel tot de reclame op NPO 1 voorbij is ?
Die had ik er ook tussen verwacht , maar ja we weten dat dat niet ding gebeurenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:52 schreef Salina het volgende:
Joost had hier nog wel bij gemogen. Joost Kaarija en Baby Lasagna.
quote:
Wel een beetje een teloorgang van een traditie hoor, amper een schoenlepel meer te zien in het straatbeeldquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een schoenlepel heb gebruikt
Ikquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:54 schreef 3rr0r het volgende:
SkechersWelke debiel loopt daar nou mee rond?
Jaaaaaaaaaaaaaquote:
Ze wachten op de figuren die stemmen en daar te veel betalen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:53 schreef TLC het volgende:
Wachten ze nu in Basel tot de reclame op NPO 1 voorbij is ?
De zwarte tulpquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:54 schreef 3rr0r het volgende:
Heb je wel een schoenlepelquote:
Jawel. Maar daar heb ik niet zoveel aan hèquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:54 schreef DJKoster het volgende:
Niemand van jullie keek naar de Poolse dame toen ze die hoorn probeerde he
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:55 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mijn uitslag neemt gedurende de avond alleen maar toe…
Waar loop jij op 🧐quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:54 schreef 3rr0r het volgende:
Ze doen het wel vaker volgens hetzelfde trucje, kijk maar eens op TvGids.nl, daar zie je dat er om 23.50u ineens een nieuw ESF programma begint op de NPO1.quote:
Hoezo nietquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jawel. Maar daar heb ik niet zoveel aan hè
Heb je al een schoenlepel geprobeerdquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:55 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mijn uitslag neemt gedurende de avond alleen maar toe…
Waarom had je het dan verwacht als je al wist dat het niet ging gebeuren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:54 schreef chufi het volgende:
[..]
Die had ik er ook tussen verwacht , maar ja we weten dat dat niet ding gebeuren
We worden gewoon beflikkerd.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:56 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ze doen het wel vaker volgens hetzelfde trucje, kijk maar eens op TvGids.nl, daar zie je dat er om 23.50u ineens een nieuw ESF programma begint op de NPO1.
Dus dat wordt gewoon beschouwd als een nieuw programma waardoor er een reclameblok tussen mag zitten.
Nee Joostquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:55 schreef alpeko het volgende:
[..]
Heb je het over Frank Lammers? Dat was maar een rol in Undercover
Ja, vrijwel dagelijks.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je al een schoenlepel geprobeerd
😉quote:
wow.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:57 schreef Stoorzendert het volgende:
Ook alleen al de opmerking: "Doe niet zo woke", van wooooooow kijk jou eens dom zijn in woke-land en kijk mij eens speciaal zijn, zelfde type figuren die met hun Mac Book de hele dag in de koffiewinkel zitten op 1 koffie, en denken: kijk mij eens popie zijn, maar in feit ben je gewoon een loser die denkt iets voor te stellen, ik help je uit de droom: Ik dring meer bier en jij bent middelmaat!
Neequote:
Als Martin Meiland trots op je is zou ik zelfmoord overwegenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:58 schreef superniger het volgende:
BN'ers zijn trots op Claude
Bekend Nederland heeft enthousiast gereageerd op het optreden van Claude in de finale van het Eurovisie Songfestival. Onder anderen Suzan & Freek, Dotan, Davina Michelle, Martien Meiland en Nick Schilder zijn trots op de 21-jarige zanger. 'Pffff, je moet het maar doen, zo zo zo zo goed', schrijven Suzan & Freek op Instagram. 'Goed gedaan, Claude!!', zegt Martien Meiland.
Ook Davina Michelle was te spreken over het optreden. 'Je was fantastisch!', schrijft ze. Nicolette van Dam laat Claude weten dat hij het "geweldig" heeft gedaan. 'You rocked it! Je was waanzinnig', zegt Dotan.
Marieke Elsinga had het optreden van Claude gemist omdat ze in slaap was gevallen, maar heeft het even teruggekeken. 'Vond Claude het mega goed doen', schrijft ze. 'Mijn douze points heeft 'ie.'
Die hebben ze tijdens dit optreden afgebeld. 1x op de avond jezelf belachelijk maken vonden de Zwitsers wel genoeg,quote:
Je kijkt voor het eerst?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:59 schreef bianconeri het volgende:
Wat is dit
Waarom is 99% van alle mannelijke deelnemers en publiek van dat vreselijk overdreven gay gedoe?
Echt te walgelijk
Man dit heeft geen fuck met Nightwish te maken, van muziek net zoveel verstand als voetbal, niks dusquote:
Wow, dat is een indrukwekkende hoeveelheid frustratie voor één koffietentje en een MacBook. Ik hoop dat je bier net zo scherp smaakt als je oordeel, al vrees ik dat het vooral bitter is.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:57 schreef Stoorzendert het volgende:
Ook alleen al de opmerking: "Doe niet zo woke", van wooooooow kijk jou eens dom zijn in woke-land en kijk mij eens speciaal zijn, zelfde type figuren die met hun Mac Book de hele dag in de koffiewinkel zitten op 1 koffie, en denken: kijk mij eens popie zijn, maar in feit ben je gewoon een loser die denkt iets voor te stellen, ik help je uit de droom: Ik drink meer bier en jij bent middelmaat!
Voor de liefhebber.quote:
Neem die act van @Tjacka nou niet zo serieus.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:00 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Man dit heeft geen fuck met Nightwish te maken, van muziek net zoveel verstand als voetbal, niks dus
quote:
HJ is prima te pruimenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:00 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wow, dat is een indrukwekkende hoeveelheid frustratie voor één koffietentje en een MacBook. Ik hoop dat je bier net zo scherp smaakt als je oordeel, al vrees ik dat het vooral bitter is.
Bij de ESF klagen over dat het te gay isquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:59 schreef bianconeri het volgende:
Wat is dit
Waarom is 99% van alle mannelijke deelnemers en publiek van dat vreselijk overdreven gay gedoe?
Echt te walgelijk
Mijn vrouw wilde kijken.quote:
Bedankt voor je feedbackquote:Op zondag 18 mei 2025 00:01 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hou maar weer op met je temu posts, ze zijn geen van allen raak of grappig
Ik dacht dat wij dat waren...quote:Op zondag 18 mei 2025 00:01 schreef marcodej het volgende:
Zwitserland presenteert zich nu als land voor gekken.
Hij telt ze nu in omgekeerde volgordequote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef MadMaster het volgende:
Is die notaris nou nog niet klaar met stemmen tellen?
Jupquote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Was dit de winnaar van vorig jaar?!![]()
quote:Op zondag 18 mei 2025 00:00 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Man dit heeft geen fuck met Nightwish te maken, van muziek net zoveel verstand als voetbal, niks dus
Oostenrijk zo hoog? Niet serieus te nemen die getallen dus.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef RipCity het volgende:
Update: Zweden nu nog zwaarder fav: 1.64
Oostenrijk: 4.7
Frankrijk: 14
Finland: 30
Nederland: 60
Koffie: 86
Ik neem genoegen met een stukje Zwitserse kaasquote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Nog steeds geen Federer, nog even en ik neem genoegen met Wawrinka
Ik heb slechtere voetbalpotjes gezienquote:Op zondag 18 mei 2025 00:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mijn vrouw wilde kijken.
Ik heb zelf al heel lang niet gekeken. Vanwege het slechte niveau en politieke geneuzel.
Maar wij allebei moeten er bijna van kotsen.
Dit kan je toch niet uitzenden?
Ja, en ja ik heb moeten googlen hoe hij/zij er vorig jaar uitzag.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Nee, dat waren de winnaars van vorig jaarquote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Vergeet Duitsland en Luxemburg nietquote:Op zondag 18 mei 2025 00:03 schreef vencodark het volgende:
Uitzonderlijk veel lelijke kandidaten trouwens.
Dan is Claude echt een pareltje om te zien.
Jawel, alleen nu nog biedingsproces en daarna geld tellenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef MadMaster het volgende:
Is die notaris nou nog niet klaar met stemmen tellen?
Findingquote:Op zondag 18 mei 2025 00:03 schreef Maerwynn het volgende:
Hoe heet dat nummer van Nemo, unlistenable?
Cornald loopt misschien weer voor.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:02 schreef Firuze60 het volgende:
Cornald vindt hem een geweldige artiest, ok..
Nee joh, de HotD draakjes zien er wel wat beter uit.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:03 schreef Ama het volgende:
Komt die draak op de achtergrond van Polen uit Game of Thrones. Oprechte vraag geen grap.
Maar de rest was nog matigerquote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef TLC het volgende:
Met alle respect voor Claude, maar zijn optreden was toch gewoon matig
Ik heb veel meer matige optredens gezien en maar een paar die beter warenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef TLC het volgende:
Daar wordt op gestemd, want .. Zweden. Veilige stem.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Eigenlijk ben ik al blij als Zweden het niet wordt.
Alles was matig dit jaar.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef TLC het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |