.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Die is toch van de herenliefde?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
En gepaald worden door Claude
Eens, de top 3 wordt afgemaakt door Luxemburg en 1 van die latvia elfjesquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:31 schreef ChevyCaprice het volgende:
Mijn oordeel: die Duitse is de lekkerste van de avond!
Oh jaquote:
Oh ja x2quote:
wat zong ie nou verkeerd danquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:33 schreef RipCity het volgende:
Op Instagram schrijft Claude: 'Het was geweldig. Ik was zo nerveus dat ik twee woorden fout heb gezongen. Ik was echt boos op mezelf, maar ja, het is echt en C'est La Vie.' Niet boos zijn Claude, je hebt het geweldig gedaan!
Daardoor liep die ook beetje moeilijkquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dan zit ie goed in Basel deze dagen.
Hij zong per ongeluk europapaquote:
Ik denk dat Celine de punten doet voor Zwitserland. Ik ben bang dat ze te zwak is voor een optredenquote:
Duurt nog wel even, dus als je naar de wc moet gewoon gaanquote:
Eens.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:31 schreef ChevyCaprice het volgende:
Mijn oordeel: die Duitse is de lekkerste van de avond!
Polen kreeg een paar jaar terug iets van 9 punten van de jury en 300 van de televotequote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:34 schreef vencodark het volgende:
Altijd leuk als er van die verrassingen zijn.
Acts die ineens gigantisch scoren of juist tegenvallen.
Liedje is ook gewoon leuk.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:35 schreef Drxx het volgende:
Van mij mag Estland winnen. Zweden heeft vaak genoeg gewonnen, dus Estland een keer klinkt leuk.
was dat van dat gifje?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:36 schreef H_T het volgende:
[..]
Polen kreeg een paar jaar terug iets van 9 punten van de jury en 300 van de televote
Ze hebben in 2001 al eens gewonnen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:35 schreef Drxx het volgende:
Van mij mag Estland winnen. Zweden heeft vaak genoeg gewonnen, dus Estland een keer klinkt leuk.
was dat niet die ballad What color is your life (Michal Szpak)?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:36 schreef H_T het volgende:
[..]
Polen kreeg een paar jaar terug iets van 9 punten van de jury en 300 van de televote
Katrina and the Waves-type.quote:
Heerlijk is dat.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:36 schreef H_T het volgende:
[..]
Ik vind het juist leuker, gewoon het liedje zonder blote tieten en lampen en wat dies meer zijquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
wat zijn die liedjes van de jaren 90 dan saai he zonder de acts
Dat is verreweg het leukste ja. Inclusief het raden wie ongegeneerd buren/vrienden de 12 punten gaat geven.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:34 schreef Karina het volgende:
EIGENLIJK kijk ik alleen voor de puntentelling.
Zweden?????quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:37 schreef Montagui het volgende:
1. Zweden
2. Litouwen
3. Oostenrijk
4. Nederland
5. Letland
6. IJsland
7. Albanie
8. Luxemburg
9. San Marino
10. Spanje
Omdat Israël niet catchy was en qua zang ook bagger.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoezo? Ik vind Israël een schijtland, maar het liedje uitstekend.
EasyToysquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:37 schreef SiGNe het volgende:
Waar haalden die Latvia meisjes die gigantische dildo's eigenlijk vandaan?
Serieus!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:37 schreef Butler456 het volgende:
[..]
Ze hebben in 2001 al eens gewonnen.
Deze is uit het Duncan jaar toch?quote:
Israel is niet catchy dus zal niet winnen, maar als je dat qua zang bagger vindt, heb je geen orenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat Israël niet catchy was en qua zang ook bagger.
Oostenrijk was ook 10x niets. Gwn wat random vrouwelijk gejank.
En Oekraine? Leuk voor je oorlogs stem. Maar kom op zeg. Als je dat gezang in de top 3 zet
Dat soort grootheden lenen zich vaak niet voor dit soort festivals, tenzij er met veul geld gegooid wordtquote:
Omdat minstens een kwart nummers beter waren - die ook catchy en vrolijk waren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:38 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
waarom is dat zo raar. Lekker vrolijk, catchy, folklore, goede act
Sorry, vond het echt kwalitatief de beste liedjes.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En Oekraine? Leuk voor je oorlogs stem. Maar kom op zeg. Als je dat gezang in de top 3 zet
Bad Dragon.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:37 schreef SiGNe het volgende:
Waar haalden die Latvia meisjes die gigantische dildo's eigenlijk vandaan?
ik vraag dit voor een vriend..
Ik schrik hiervanquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:37 schreef Montagui het volgende:
1. Zweden
2. Litouwen
3. Oostenrijk
4. Nederland
5. Letland
6. IJsland
7. Albanie
8. Luxemburg
9. San Marino
10. Spanje
Ja, deze weet ik nog wel.quote:
Zweden ben ik nu alweer vergeten.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:39 schreef bianconeri het volgende:
99% van de liedjes vergeet je direct weer.
Zweden was nog wel een uitschieter.
En paar andere landen waren catchy.
Maar over het algemeen beluisteren en direct uit geheugen wissen.
niet gezienquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:39 schreef Coco het volgende:
[..]
Omdat minstens een kwart nummers beter waren - die ook catchy en vrolijk waren.
Logisch.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:39 schreef RipCity het volgende:
Israel is wel grootste daler van de avond zeg. Stonden voorheen nog op 5 en nu... 200
[ link | afbeelding ]
Pierre Kartner is er ook nog overheen geweest.quote:
Meneertje zwart/wit heeft uiteraard ook weer een mening…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Opgezocht: in 2016 kreeg Michal Szpak 7 punten van de jury (25e plek) en 222 punten van de televote (3e plek) om 8e overall te wordenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:36 schreef H_T het volgende:
[..]
Klopt, Madonna is voor het geld gezwicht. Gelukkig staat ons Sieneke daarboven.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat soort grootheden lenen zich vaak niet voor dit soort festivals, tenzij er met veul geld gegooid wordt
Jij niet dan?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:40 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Meneertje zwart/wit heeft uiteraard ook weer een mening…
Nee, het gifje dat ik denk dat je bedoelt is met John Lundvik die namens Zweden 5e werdquote:
In de kut van tante Sieneke.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:40 schreef Martinello het volgende:
[..]
Pierre Kartner is er ook nog overheen geweest.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:40 schreef Evangelion het volgende:
Wij willen cha cha cha en rim dim sala bim
Hebben we dan de uitslag? Want ik ben doodop, was vanmorgen om 7u al weer aan het buffelen hier thuis met de verbouwingquote:
Rond 00.45 pas.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Hebben we dan de uitslag? Want ik ben doodop, was vanmorgen om 7u al weer aan het buffelen hier thuis met de verbouwing
Zoals altijd weer aan het trollenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:40 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Meneertje zwart/wit heeft uiteraard ook weer een mening…
Om 1:00 zijn we klaarquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Hebben we dan de uitslag? Want ik ben doodop, was vanmorgen om 7u al weer aan het buffelen hier thuis met de verbouwing
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef 3rr0r het volgende:
Druppel bij z'n oog, ekte ekte prison gangster jongens!
rond 1 uur pasquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Nee zo'n poolse dame die zit te dweilen of zoquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef H_T het volgende:
[..]
Nee, het gifje dat ik denk dat je bedoelt is met John Lundvik die namens Zweden 5e werd
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:40 schreef Evangelion het volgende:
Ah! Dat gifje was 2014 met het lied We are Slavicquote:
Serhat doet helaas niet meer meequote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef vencodark het volgende:
Waarom nou zelden een man met een mooie, zware, krachtige stem?
Omdat Mark lanegan al dood is en Tom Waits oudquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef vencodark het volgende:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef Anonymousz het volgende:
https://x.com/geertwilder(...)8VHf-ZN1k6Xbsug&s=19
Ik heb al een liter gin tonic achter de kiezen.quote:
Misschien Tom Waesquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Omdat Mark lanegan al dood is en Tom Waits oud
Wij willen ja ja ding dongquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:40 schreef Evangelion het volgende:
Heel verstandig.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:42 schreef RipCity het volgende:
Denk dat Celine alleen de hoofdprijs geeft aan de winnaar en niet gaat zingen
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef Anonymousz het volgende:
https://x.com/geertwilder(...)8VHf-ZN1k6Xbsug&s=19
die act heeft nooit de finale gehaald (We are Slavic was dat.)quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:42 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Nee zo'n poolse dame die zit te dweilen of zo
Dat is al een paar decennia niet meer in de mode.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef vencodark het volgende:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:43 schreef Ewelina het volgende:
[..]
die act heeft nooit de finale gehaald (We are Slavic was dat.)
Flauw hoor.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:44 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat is al een paar decennia niet meer in de mode.
Ah, dus je gaat je mening niet delen op een discussie forum.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:42 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Jawel, maar daar ga ik geen drama van maken…
Kijkt bij vriendenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:45 schreef MadMaster het volgende:
Waar is @:greys voor een stukje duiding en het melden van de agendapunten?
Balalalalalallalalaquote:
Duitsland niet lijkt mequote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:45 schreef vencodark het volgende:
Zou de top 3 op de bodem UK, Portugal en Duitsland zijn?
in haar safe space waarschijnlijkquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:45 schreef MadMaster het volgende:
Waar is @:greys voor een stukje duiding en het melden van de agendapunten?
quote:
Nee, die zes zangeressen die close harmony zingen, beetje Enya-achtig.quote:
Italië erbij zou me ook niks verbazen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:45 schreef vencodark het volgende:
Zou de top 3 op de bodem UK, Portugal en Duitsland zijn?
PLANKEN!quote:
Daar zou Claude als echte westfries toch in moeten shinen majaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:46 schreef svann het volgende:
Sommige nummers deden me aan bonkende kermismuziek denken.
Ach ja, ieder z'n afwijking…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, dus je gaat je mening niet delen op een discussie forum.
En toch ben je hier?
Beetje gek
Hoop het nietquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:46 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Italië erbij zou me ook niks verbazen.
Houden zo.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:48 schreef Arth_NL het volgende:
Käärijä is inmiddels ook al in meer shows verschenen dan Mans, volgens mij.
wordt ook steeds dikkerquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:48 schreef Arth_NL het volgende:
Käärijä is inmiddels ook al in meer shows verschenen dan Mans, volgens mij.
Op zich eens hoor maar toch Caroline, ga eens wat nuttigs doen boerentrien.quote:
Heb nog niet gehoord dat er iemand aangevallen is, dus dat zal wel nietquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:48 schreef SiGNe het volgende:
Zou Joost nog onder 1 van die maskers zitten?
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:49 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Ahaaa!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:41 schreef vencodark het volgende:
VS doet niet meequote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:49 schreef RipCity het volgende:
Dit is hoogtepunt VS al die nummers die we vandaag hoorde
Jake Paul is van zo'n bedenkelijk niveau dat zelfs Ali Express daar niet aan begintquote:
Goede avatar…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:49 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Doe niet zo woke. Of ben je zelf ook zo'n dikzak?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:47 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat is dit voor fat shaming Leoline?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |