.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Maar dan wel melkpoeder.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:10 schreef Ama het volgende:
[..]
Denk ik ook niet want ze heeft net een baby uitgepoept.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:10 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Met wat Ierse paddo's achter je kiezen…
Vechten met de popo's, haar kennendequote:
De Belg ook.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:11 schreef RipCity het volgende:
GRAHAM zegt dat we langzaam favoriet worden
quote:
Stukje qat.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:13 schreef timmmmm het volgende:
Ik blijf zijn ogen zo raar vinden bij dat eerste stuk
Heel nerveusquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:13 schreef timmmmm het volgende:
Ik blijf zijn ogen zo raar vinden bij dat eerste stuk
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:14 schreef QuidProJoe het volgende:
De Finnen zijn niet onder de indruk van Claude
Hij was iig onder invloed.quote:
Hij zelf.quote:
Die zijn vol in spanning want die KOMEN na ditquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:14 schreef QuidProJoe het volgende:
Snap ikquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:14 schreef QuidProJoe het volgende:
Altijd weer de finnenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:14 schreef QuidProJoe het volgende:
Ik hoop dit nooit meer te horen vanaf nu.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Als Nederlander MOET je dit gewoon goed vinden.
Doodsbang zijn zequote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:14 schreef QuidProJoe het volgende:
quote:
: Jquote:
Hij begint wel altijd lekker. Meestal doet een Nederlandse act matig starten.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:16 schreef timmmmm het volgende:
Ik vond het minder goed dan de halve finale maar gewoon leuk
Volgend jaar Yvonne als danseres 🫢quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:15 schreef yvonne het volgende:
Alleen blijven we achterlijke dansjes hebben hoor.
Ze heeft maar 2 pluspuntenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:17 schreef RipCity het volgende:
Finland is wel de publieksfavoriet met Zweden...
Alleen maar beter. Daarvoor zijn we Europaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:17 schreef Nia het volgende:
Weer een liedje niet in het Engels. Lijkt een trend dit jaar.
Had hij de tekst verkeerd gezongen? In het begin leek hij wel bijna de tekst te vergeten.. en dat terwijl "can't forget the melodie" oid de tekst isquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:15 schreef Kinga het volgende:
Wel bijzonder dat je bij zo'n simpel nummer toch nog de tekst fout zingt..
Die draait er een wokkel van makker.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:17 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Die was beter in andere dingen heb ik gehoord
Vond hem nu juist zenuwachtiger overkomenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:18 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ja, maar hij was nu wel een stuk ontspannender. Dat was wel fijner om naar te kijken.
Bohhhhhhhhhhquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:18 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Die draait er een wokkel van makker.
Hij keek beetje paniekerig in de camera ookquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:18 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Had hij de tekst verkeerd gezongen? In het begin leek hij wel bijna de tekst te vergeten.. en dat terwijl "can't forget the melodie" oid de tekst is
Dat dus.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:17 schreef TanteMathilde het volgende:
En nu is iedereen Claude al vergeten
En dat ging fout.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:14 schreef R-woud93 het volgende:
Het schakelen in talen blijf ik altijd wel knap vinden
Ik zie het niet, tenzij je die viezelijke uiers bedoelt.quote:
Vrees het ook.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Ja niemand gaat NL onthouden na dit man
Erika mag de schoenen niet poetsen van Sabrina of Samantha Fox.quote:
BufordTJustice, noooooooooooooooo.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:17 schreef BufordTJustice het volgende:
Speelde deze niet in the White Lotus?
Het is ook niet mijn smaak hoor.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:19 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik zie het niet, tenzij je die viezelijke uiers bedoelt.
Ik word er niet warm van, dit gaat denk ik zelfs @:de_boswachter te ver. Smerig wijf
Beetje breed hoofd ookquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:17 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Vind die lipliner heel jammer. Dat heeft nog nooit iemand geflatteerd.
Vonken uit de microfoon gemist?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:19 schreef Arth_NL het volgende:
Blijf het raar vinden dat er niet een grote explosie op het einde is. Als je dan toch daarover zingt.
Ich Will was wat beterquote:
Ja idd het eindigt zo raarquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:19 schreef Arth_NL het volgende:
Blijf het raar vinden dat er niet een grote explosie op het einde is. Als je dan toch daarover zingt.
Typisch Finsquote:
Cha cha chaquote:
Neequote:
Die van Denemarken schijnt ongesteld te zijnquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:20 schreef UitStraling het volgende:
Je rook zowat de witte vloed door het scherm heen.
Alweer een nieuwe paus?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:20 schreef UitStraling het volgende:
Je rook zowat de witte vloed door het scherm heen.
Dit wil ik ook niet van Cornald weten.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:20 schreef ChevyCaprice het volgende:
“Ich komme, dat willen we allemaal wel”
~ Cornald
Omdat het tekstueel ook briljant isquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:22 schreef DrMarten het volgende:
Ik blijf het idioot vinden dat deze als enige ondertiteld wordt. Of alles, of niets.
Damianoooooooquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:22 schreef Bomenverzameling het volgende:
Måneskin krijgt dit jaar geen opvolger
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |