.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Alsof dit van ABBA had kunnen winnen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dit zou op zich kunnen werken
In 1974
Ja. Maar wat heb je aan een droger die aan het plafond hangt?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:57 schreef alpeko het volgende:
[..]
Doel van een droger is dat het er droog uit komt
Okay Gordonquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:58 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hartstikke leuk!
In een hotelkamer HAHAHAHA
De Belg heeft het over de 3 biggetjesquote:
Ed Sheeran wil ooit meedoen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:58 schreef Pisces29 het volgende:
Het land waar zoveel goeie muziek vandaan komt stuurt elk jaar troep. Hoe dan.
True maar het nummer is vreselijk Britse Ogenequote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef QWARQTAARTJE het volgende: Ik vind de stemmen nog best mooi eigenlijk
![]()
Ssstquote:
Onbegrijpelijk. Maar Ierland was ook een schande dit jaar.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:58 schreef Pisces29 het volgende:
Nederland is al niet zo goed, maar de rest is echt matig.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:58 schreef Ama het volgende:
Ja jongens die top 5 voor Claude moet toch wel goed komen.
Mick Jagger wil nietquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:58 schreef Pisces29 het volgende:
Gordon doet het hier niet op hoor .quote:
Sow Yvonne.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:59 schreef yvonne het volgende:
Nee, nee en nee.
Gekrijs.
Mozart draait zich om in z'n graf.
Ik schrik hiervanquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:59 schreef yvonne het volgende:
Nee, nee en nee.
Gekrijs.
Mozart draait zich om in z'n graf.
Goede stem , alleen dat pak van haar is vreselijkquote:
Belgen hebben voorlopig geen recht van spreken.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:58 schreef Ewelina het volgende:
[..]
De Belg heeft het over de 3 biggetjes
Ik vind het oprecht bij Nederland dus heel goed gedaan. Geen hysterie, gewoon muziek. Maar dit ook weer met flikkerlicht... tsja.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:59 schreef timmmmm het volgende:
Vinden jullie de staging ook fantastisch? Ik heb het idee dat het niet complimenteert maar afleidt
Uhm?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even tussendoor, hoe Cornald Claude uitspreekt is echt armoedig, het spijt me zeer. Het is Cloode. Geen wolk.
Dat is Graham elk jaar en elk jaar is ie weer teleurgesteld.quote:
Het is Cloud.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even tussendoor, hoe Cornald Claude uitspreekt is echt armoedig, het spijt me zeer. Het is Cloode. Geen wolk.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef Stoorzendert het volgende:
Zat weer een modje door het slotje heen te posten hoor
Die waren dan ook weer enthousiast over hun eigen inzendingquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:58 schreef Ewelina het volgende:
[..]
De Belg heeft het over de 3 biggetjes
Gelijk op zwart zetten.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef Stoorzendert het volgende:
Zat weer een modje door het slotje heen te posten hoor
Volgens mij is het Cloud, in zijn geval.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef QuidProJoe het volgende:
Hitler is niet meer het ergste dat uit Oostenrijk is gekomen
Hahaha tering.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef QuidProJoe het volgende:
Claude wil zelf Cloud genoemd worden omdat ze het in Nederland anders als Kloot uit gaan sprekenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb toch liever die Turkse boot.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef Arth_NL het volgende:
Ik neem de volgende boot wel. Piepende mannen trek ik niet.
Gastquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef QuidProJoe het volgende:
En net als hitler kan JJ het ook beter bij schilderen houdenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:00 schreef QuidProJoe het volgende:
Hij, niet zij…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:01 schreef Cupfighter het volgende:
Het zal best knap zijn wat ze doet maar dit is gewoon niet mijn smaak muziek
Ik heb geen idee, ik ken heel die gozer niet.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Claude is Frans. En is dus eigenlijk Cloode. Maar ik ben de enige die zo denkt dus
THEY SLASH THEM!quote:
Ja want iedereen spreekt het gewoon uit als Cloud.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Claude is Frans. En is dus eigenlijk Cloode. Maar ik ben de enige die zo denkt dus
Dat was het eerste eat ik dacht toen ik dot voor het eerst zag.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:01 schreef DeZwabber het volgende:
Ik krijg ineens zin om The Lighthouse te gaan kijken.
Het gaat niet om hoe jij erover denkt maar om hoe hij zelf zijn naam uitspreekt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Die had ik niet gezien , thnx voor de waarschuwingquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:02 schreef KinKiJan het volgende:
Ach, de IJslandse kinderen voor kinderen ...
IJsland past goed thuis bij het Junior Songfestival.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:03 schreef Evangelion het volgende:
IJsland vind ik stiekem wel leuk. Boten anna genot.
Volgens mij mag Claude zelf bepalen hoe ie genoemd wil wordenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Basshunter zou hier met de overwinning gaan lopen, 100%.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:03 schreef Evangelion het volgende:
IJsland vind ik stiekem wel leuk. Boten anna genot.
Pollaponk was best leuk.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:03 schreef Ama het volgende:
[..]
IJsland past goed thuis bij het Junior Songfestival.
Dat was dus een man.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:01 schreef Cupfighter het volgende:
Het zal best knap zijn wat ze doet maar dit is gewoon niet mijn smaak muziek
@Orientequote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:03 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Basshunter zou hier met de overwinning gaan lopen, 100%.
Zeker na die kutboot van Oostenrijk vind ik dit ook gewoon wel lekkerquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:04 schreef yvonne het volgende:
Ik vind dit zo schattig en leuk liedje. *in wangetjes knijpt
#metooquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:04 schreef yvonne het volgende:
Ik vind dit zo schattig en leuk liedje. *in wangetjes knijpt
Ja!quote:
Semi zong ie beter inderdaadquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:02 schreef bloempje-moi het volgende:
De kat komt van schrik naar beneden gerend.
Maar hij zat volgens mij minder lekker dan bij de semi
12 en 7.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:06 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Iedereen die (mentaal) 12 is vindt dit leuk
Helleuquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:06 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Iedereen die (mentaal) 12 is vindt dit leuk
Dat is een man toch?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:07 schreef timmmmm het volgende:
Die nieuwe presentatrice is best wel lekker
Ik denk aan Times New Roman Cursief.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:08 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
[ afbeelding ]
Ben ik de enige die steeds hieraan moet denken als de landen worden aangekondigd?
Prachtige schouders en armenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:07 schreef timmmmm het volgende:
Die nieuwe presentatrice is best wel lekker
Niet? Jukbeen en botten enzoquote:
Niet slecht praten over mijn vriend @ChevyCaprice mijn lieve VBL amie.quote:
Hoeveel chickies heeft hij wel niet?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Zeker ook weer vriendinnen van Claude
Wij ontvangen de vluchtelingen wel. (wel mannen van vrouwen scheiden aub)quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:09 schreef Kickinalfa het volgende:
Kan Vladimir Letland niet binnenvallen?
iedereen wil een gay best friendquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:09 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
Hoeveel chickies heeft hij wel niet?
quote:
Letland heeft de langste vrouwen van de wereld, dus die kunnen hier wel terechtquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:09 schreef RipCity het volgende:
[..]
Wij ontvangen de vluchtelingen wel. (wel mannen van vrouwen scheiden aub)
Verrekquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:08 schreef Lamballert het volgende:
buurman buurman buurman buurman buurman , neighbour neighbour neighbour neighbour
Ik ben tegen discriminatie.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:09 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Niet slecht praten over mijn vriend @:chevycaprice mijn lieve VBL amie.
Jammer wel dat er zoveel flikkers op het scherm zijn, en geen eens een waarschuwing voor epilepsie. Stop toch met die flikkers... Het lijkt wel een slechte kinderdisco
Hij heeft ze alleen nog nooit gesproken, dat is wat andersquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:08 schreef JaneDoe het volgende:
[..]
maar engelen bestaan niet - R. Brandsteder
Ohquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |