Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiėle cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
En wat voor vlees mag dat zijn?quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:26 schreef Jojoke het volgende:
Het handige van personen in een nieuwe Tesla is wel dat je gelijk precies weet welke vlees je in de kuip hebt.
Het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen.quote:
Stel je een nuchtere Nederlander voor, laten we hem Henk noemen. Henk heeft geen zin in het gedoe van de wereld: geen nieuws, geen Reddit, geen X, gewoon z’n boterham met kaas en een biertje op vrijdagavond. Hij ergert zich misschien aan Elon Musk – die excentrieke miljardair met z’n rare fratsen, raketten en tweets – maar toch stapt hij in een Tesla. Waarom? Simpel.quote:
Of gewoon het type mens die wel door heeft dat de aankoop van een auto in beginsel a-politiek is en zich niet zo laat beļnvloeden door de waan van de dag.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:25 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen.
Zo simpel is het leven. Wie je als mens in al zijn facetten bent, valt te definiėren door je autokeuze. Laat me raden: jij bent een veel beter mens dan zo iemand?quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:25 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen.
Koop je Tesla, maar kijk er niet van op dat andere mensen het kenmerkend voor je persoonlijkheid vinden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zo simpel is het leven. Wie je als mens in al zijn facetten bent, valt te definiėren door je autokeuze. Laat me raden: jij bent een veel beter mens dan zo iemand?
Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen zo denken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Of gewoon het type mens die wel door heeft dat de aankoop van een auto in beginsel a-politiek is en zich niet zo laat beļnvloeden door de waan van de dag.
Ik koop geen Tesla. Daar kijk ik wel van op, omdat het volslagen debiel is om een wildvreemde te veroordelen en te typeren door een autokeuze.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:55 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Koop je Tesla, maar kijk er niet van op dat andere mensen het kenmerkend voor je persoonlijkheid vinden.
Het is een vrij land, dus ze mogen hun eigen mening hebben.
Kun jij echt werkelijk niet zelf gewoon een stukje tekst produceren zonder AI te gebruiken?quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:40 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Stel je een nuchtere Nederlander voor, laten we hem Henk noemen. Henk heeft geen zin in het gedoe van de wereld: geen nieuws, geen Reddit, geen X, gewoon z’n boterham met kaas en een biertje op vrijdagavond. Hij ergert zich misschien aan Elon Musk – die excentrieke miljardair met z’n rare fratsen, raketten en tweets – maar toch stapt hij in een Tesla. Waarom? Simpel.
Henk kijkt niet naar de hype of de man achter het merk. Hij ziet een auto die stil is, weinig onderhoud nodig heeft, en waarmee hij goedkoop kan rijden dankzij z’n eigen zonnepanelen thuis. Misschien vindt hij het ook wel stiekem fijn dat hij geen gezeur heeft met benzineprijzen of een stinkende uitlaat. Tesla is voor Henk geen statement, geen lifestyle, maar gewoon praktisch. Hij koopt ‘m, rijdt ermee weg, en trekt zich lekker nergens wat van aan – ook niet van wat anderen over Musk denken.
Van mij mogen ze een Tesla kopen, dat is juist heel handig om te weten welke vlees je in de kuip hebt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik koop geen Tesla. Daar kijk ik wel van op, omdat het volslagen debiel is om een wildvreemde te veroordelen en te typeren door een autokeuze.
Nog even de vraag: jij bent zeker een veel beter persoon?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:00 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Van mij mogen ze een Tesla kopen, dat is juist heel handig om te weten welke vlees je in de kuip hebt.
Doe het gerust. Koop die Tesla. Rij er trots mee rond.
En toch zegt de keuze van een auto heel veel over een persoon.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik koop geen Tesla. Daar kijk ik wel van op, omdat het volslagen debiel is om een wildvreemde te veroordelen en te typeren door een autokeuze.
Tja, ik vind dat niet.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En toch zegt de keuze van een auto heel veel over een persoon.
Waarschijnlijk, maar dat is natuurlijk ook maar een aanname, dat jij een auto koopt om van A naar B te gaan. Dat je een auto niet ziet als een status-symbool of een verlengstuk van je identiteit.quote:
Dat laatste klopt. En dan kies ik iets dat ik ook nog leuk/praktisch vind. Bij een Tesla is dat onmogelijk geworden?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, maar dat is natuurlijk ook maar een aanname, dat jij een auto koopt om van A naar B te gaan. Dat je een auto niet ziet als een status-symbool of een verlengstuk van je identiteit.
Ik heb niet zoveel met personen die vooral om zichzelf geven en niet zoveel geven om anderen. Meestal behandelen ze andere mensen ook niet goed. Ik heb geen begrip voor mensen die anderen slecht behandelen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nog even de vraag: jij bent zeker een veel beter persoon?
Oh jawel hoor.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat laatste klopt. En dan kies ik iets dat ik ook nog leuk/praktisch vind. Bij een Tesla is dat onmogelijk geworden?
En dat denk jij te kunnen beoordelen aan iemands auto? Je kent die persoon die erin rijdt helemaal niet, maar je kijkt ze bij voorbaat al met de nek aan. Vanwege een fucking auto. Dat vind je wel lekker sociaal of "geven om anderen"?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:10 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik heb niet zoveel met personen die vooral om zichzelf geven en niet zoveel om anderen. Meestal behandelen ze andere mensen ook niet goed. Ik heb geen begrip voor mensen die anderen slecht behandelen.
Het is allemaal psychologie van de koude grond.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar wat zegt mijn motivatie voor mijn autokeuze verder over mij als mens?
Oké, niet mee eens.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:16 schreef Vliegbaard het volgende:
Overigens, maar dat is mijn mening, zegt
[..]
Het is allemaal psychologie van de koude grond.
Ik ga je er verder niet op veroordelen maar m.i. zegt de autokeuze wel degelijk iets over een persoon, net zoveel als iemands kledingkeuze iets zegt over een persoon.
Dat weet ik.quote:
Omdat Tesla?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat weet ik.Ik hoop alleen dat de meeste mensen niet wildvreemden gaan veroordelen en typeren als "die niet zoveel geven om anderen" op basis van iets triviaals als een autokeuze.
Het zou best kunnen kloppen maar dat ontlenen aan enkel de autokeuze is wat minimalistisch inderdaad.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat weet ik.Ik hoop alleen dat de meeste mensen niet wildvreemden gaan veroordelen en typeren als "die niet zoveel geven om anderen" op basis van iets triviaals als een autokeuze.
Heel oppervlakkig gedacht. Zegt veel over het intellectuele empathische vermogen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:55 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen zo denken.
Ja, klopt. Als je nu nog in een nieuwe Tesla rijdt, weet je volgens iemand hier precies dat dat "het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen." is.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat Tesla?
(Sorry. Heb het niet helemaal gevolgd)
Ik had het over de nieuwe Tesla. Dus mensen die ondanks de commotie nu alsnog een Tesla kopen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
En dat denk jij te kunnen beoordelen aan iemands auto? Je kent die persoon die erin rijdt helemaal niet, maar je kijkt ze bij voorbaat al met de nek aan. Vanwege een fucking auto. Dat vind je wel lekker sociaal of "geven om anderen"?
Nogmaals, het is wat psychologie van de koude grond, maar voor vrouwen is een auto sowieso veel minder vaak een statussymbool. Al zie ik er op het schoolplein ook genoeg waar het tegendeel ook wel waar is.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:25 schreef capricia het volgende:
Is het ook niet meer een mannending?
Ik heb van vrouwen eigenlijk nooit commentaar gehad als ik met de audi of de bmw i mijn kind naar school reed of de boodschapjes haalde.
Van hun mannelijke partners des te meer.
Het is een auto. Jij stelt dat soort vragen aan iemand die je in een nieuwe Tesla ziet rijden?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik had het over de nieuwe Tesla. Dus mensen die ondanks de commotie nu alsnog een Tesla kopen.
Deze nieuwe Tesla rijden zit theoretisch in het spectrum tussen:
Personen die vooral om zichzelf geven
v
v
v
Nieuwe Tesla Rijder
^
^
^
Personen die anderen slecht behandelen
Als je geen Fuck-It mentaliteit hebt, dan ga je nu geen Tesla kopen, want je krijgt nu natuurlijk vragen van je omgeving als je een nieuwe Tesla koopt. Genoeg mensen die geen zin hebben in gedoe. Maar als je bereid bent om je kop in het zand te steken of als je zelfs bereid bent om Musk's standpunten te verdedigen, dan kan je zonder problemen een Tesla kopen en er vervolgens volle toeren van genieten.
Wat zijn volgens jou dan Musk's standpunten? En dan wel graag even zonder googlen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:26 schreef Jojoke het volgende:
Als je geen Fuck-It mentaliteit hebt, dan ga je nu geen Tesla kopen, want je krijgt nu natuurlijk vragen van je omgeving als je een nieuwe Tesla koopt. Genoeg mensen die geen zin hebben in gedoe. Maar als je bereid bent om je kop in het zand te steken of als je zelfs bereid bent om Musk's standpunten te verdedigen, dan kan je zonder problemen een Tesla kopen en er vervolgens volle toeren van genieten.
Ah zo.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, klopt. Als je nu nog in een nieuwe Tesla rijdt, weet je volgens iemand hier precies dat dat "het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen." is.
De meesten die je kennen, zijn waarschijnlijk niet eens verbaasd als je met een nieuwe Tesla komt aanrijden.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:28 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het is een auto. Jij stelt dat soort vragen aan iemand die je in een nieuwe Tesla ziet rijden?
Wat?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat zijn volgens jou dan Musk's standpunten? En dan wel graag even zonder googlen.
Geeft niet. Ik doe dat ook. Psychologie van de koude grond.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nogmaals, het is wat psychologie van de koude grond, maar voor vrouwen is een auto sowieso veel minder vaak een statussymbool. Al zie ik er op het schoolplein ook genoeg waar het tegendeel ook wel waar is.
Ik denk inderdaad dat veel werkgevers nu ook van de Tesla afstappen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah zo.
Ik vind het onzin.
Veel van die wagens zijn al in de lease besteld (of opgedrongen elektrisch door de werkgever, en hij paste in het budget etc).
Of iemand vindt het gewoon een mooie auto.
Zelf rij ik altijd Europees, dus mij zul je er niet in zien.
Ik heb er verders geen oordelen over als iemand in een Tesla rijdt.
Vrijheid blijheid.
Natuurlijk zijn er mensen die een auto kiezen omdat ze denken dat het statusverhogend werkt. Maar ook heel veel mensen hebben dat niet.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:19 schreef capricia het volgende:
Het is helaas wel waar.
Ik heb grote en kleine autos gereden. En op een 'vrouwtje' in een kleine auto wordt echt wel anders gereageerd dan als ik in een dure wagen rij.
Voor veel mensen is de auto een onderdeel van hunzelf en hun status. En sommige mensen kijken ook zo naar de wereld en naar anderen.
Right, ok.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:32 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja precies, je hebt de klok horen luiden.
Nee, natuurlijk niet. De meesten die me kennen, vormen zich een beeld om hoe ik als persoon ben. Zoals 99% van de mensen doet.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De meesten die je kennen, zijn waarschijnlijk niet eens verbaasd als je met een nieuwe Tesla komt aanrijden.
Dat een mens vooroordelen heeft. Goh dat is ook niets nieuws, dat heeft iedereen. Wat dat betreft vind ik dat nog niet zon sterk argument.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er mensen die een auto kiezen omdat ze denken dat het statusverhogend werkt. Maar ook heel veel mensen hebben dat niet.
Net zo goed als dat er heel veel mensen zijn die het niets uitmaakt waar een ander in rijdt en mensen die een oordeel daaraan hangen. En dat oordeel zegt vooral iets over henzelf.
Precies, en dus is niemand verbaasd als je nu met een Tesla komt aanrijden.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. De meesten die me kennen, vormen zich een beeld om hoe ik als persoon ben. Zoals 99% van de mensen doet.
En kentekens.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er mensen die een auto kiezen omdat ze denken dat het statusverhogend werkt. Maar ook heel veel mensen hebben dat niet.
Net zo goed als dat er heel veel mensen zijn die het niets uitmaakt waar een ander in rijdt en mensen die een oordeel daaraan hangen. En dat oordeel zegt vooral iets over henzelf.
Precies, zoals de meeste volwassen mensen in hun dagelijks leven anderen beoordelen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah zo.
Ik vind het onzin.
Veel van die wagens zijn al in de lease besteld (of opgedrongen elektrisch door de werkgever, en hij paste in het budget etc).
Of iemand vindt het gewoon een mooie auto.
Zelf rij ik altijd Europees, dus mij zul je er niet in zien.
Ik heb er verders geen oordelen over als iemand in een Tesla rijdt.
Vrijheid blijheid.
Ik zou willen dat men meer Europees promoot.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:32 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat veel werkgevers nu ook van de Tesla afstappen.
Nee, zouden mensen die jou kennen wel verbaasd zijn dan als je daarin komt aanrijden?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Precies, en dus is niemand verbaasd als je nu met een Tesla komt aanrijden.
Ik heb 0,0 gedoe met mijn nieuwe Tesla, omdat ik in een omgeving woon met normaal denkende mensen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik had het over de nieuwe Tesla. Dus mensen die ondanks de commotie nu alsnog een Tesla kopen.
Deze nieuwe Tesla rijden zit theoretisch in het spectrum tussen:
Personen die vooral om zichzelf geven
v
v
v
Nieuwe Tesla Rijder
^
^
^
Personen die anderen slecht behandelen
Dat zou in alle opzichten het beste zijn.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou willen dat men meer Europees promoot.
Hopelijk komt die omslag een keer.
Het is dan ook geen argument…quote:Op woensdag 2 april 2025 00:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat een mens vooroordelen heeft. Goh dat is ook niets nieuws, dat heeft iedereen. Wat dat betreft vind ik dat nog niet zon sterk argument.
Ja, absoluut.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, zouden mensen die jou kennen wel verbaasd zijn dan als je daarin komt aanrijden?
Precies, ik heb ook het idee dat sommige mensen teveel denken dat de online wereld de realiteit weergeeft. En dat die gigantische issues zich ook in het echte leven afspelen, terwijl het de meeste mensen echt geen reet interesseert.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb 0,0 gedoe met mijn nieuwe Tesla, omdat ik in een omgeving woon met normaal denkende mensen.
Bij het protest tegen Tesla zag ik ook een van de demonstranten zeggen dat zij behoren tot de stille meerderheid. Plaat voor de kop, want demonstranten zijn om te beginnen juist niet stil, maar bovendien zijn ze echt een minderheid. Alleen zijn het vaak van die types die alleen nog maar mensen in hun omgeving dulden die hetzelfde wereldbeeld hebben. Dan denk je al snel dat je tot de meerderheid behoort.
Dan zullen de Europese merken vooral betere producten moeten gaan leveren voor minder geld. Ze lopen een beetje achter.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou willen dat men meer Europees promoot.
Hopelijk komt die omslag een keer.
Auto's zijn voor velen dan ook voornamelijk passie en gevoel en emotie. En geen 'argument'.quote:
Je zou mij nooit bij een protest bij Tesla zien.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb 0,0 gedoe met mijn nieuwe Tesla, omdat ik in een omgeving woon met normaal denkende mensen.
Bij het protest tegen Tesla zag ik ook een van de demonstranten zeggen dat zij behoren tot de stille meerderheid. Plaat voor de kop, want demonstranten zijn om te beginnen juist niet stil, maar bovendien zijn ze echt een minderheid. Alleen zijn het vaak van die types die alleen nog maar mensen in hun omgeving dulden die hetzelfde wereldbeeld hebben. Dan denk je al snel dat je tot de meerderheid behoort.
Dat ze het niet kan betalenquote:Op woensdag 2 april 2025 00:43 schreef Repentless het volgende:
[..]
En waar zit die verbazing hem dan in?
Dat dus.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:43 schreef Repentless het volgende:
[..]
Precies, ik heb ook het idee dat sommige mensen teveel denken dat de online wereld de realiteit weergeeft. En dat die gigantische issues zich ook in het echte leven afspelen, terwijl het de meeste mensen echt geen reet interesseert.
Dat kan.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zullen de Europese merken vooral betere producten moeten gaan leveren voor minder geld. Ze lopen een beetje achter.
Ik heb zelf zeer sterk een Europese auto overwogen. Maar er zaten veel te veel haken en ogen aan.
Ze zullen zich afvragen waarom ik een auto koop van iemand die met Nazi-groetjes rondstrooit.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:43 schreef Repentless het volgende:
[..]
En waar zit die verbazing hem dan in?
Dat bedoelde ik niet. Mijn uitspraak was een (al dan niet terechte) vaststelling van mij over oordelen die anderen over jou kunnen hebben.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Auto's zijn voor velen dan ook voornamelijk passie en gevoel en emotie. En geen 'argument'.
Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet. Mijn uitspraak was een (al dan niet terechte) vaststelling van mij over oordelen die anderen over jou kunnen hebben.
Lekker van je af laten glijden. Je kan het toch niet iedereen naar de zin maken.
Dat heb ik ook niet gesuggereerd. Ik ken jou niet. Wie weet ben je een heel leuk mens die een beetje een bekrompen mening heeft ter zake van mensen die nu een Tesla kopen. Geen idee.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:44 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Je zou mij nooit bij een protest bij Tesla zien.
Jouw omgeving is continu bezig met alle beslissingen die je in je leven neemt, zelfs over iets triviaals als een fucking auto? En of je daardoor wel zuiver op de graat bent? Lijkt me erg onplezierig.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:48 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ze zullen zich afvragen waarom ik een auto koop van iemand die met Nazi-groetjes rondstrooit.
Audi RS. Ook ooit gehad. Als het reed was het een machtig apparaat, maar helaas veel ellende mee gehad. Nu een BEV die nog fijner is. Ok, het geluid van de V10 mis ik wel een beetje op momenten. Maar in het dagelijkse verkeer is de stilte weer erg lekker.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kan.
Ik heb zelf nog nooit zo lekker gereden als in een Audi RS3 limo.
Maar die heb ik weer in moeten leveren, toen ik van baan wisselde.
En nu rij ik een EV. Maar dat gevoel van die audi ben ik nooit kwijt geraakt.
Misschien is mijn omgeving heel bijzonder (ik denk het niet), maar mensen praten momenteel over Trump en Musk. Ook in sociale settings en meestal niet op een positieve manier.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:51 schreef Repentless het volgende:
[..]
Jouw omgeving is continu bezig met alle beslissingen die je in je leven neemt, zelfs over iets triviaals als een fucking auto? En of je daardoor wel zuiver op de graat bent? Lijkt me erg onplezierig.
Het merendeel is lease, of zakelijk… maar dat geldt in zijn algemeenheid voor nieuwe auto’s in Nederland.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:51 schreef Vliegbaard het volgende:
Tesla's kopen? Zijn die mensen er dan uberhaupt?
Ja. Dat geluid.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Audi RS. Ook ooit gehad. Als het reed was het een machtig apparaat, maar helaas veel ellende mee gehad. Nu een BEV die nog fijner is. Ok, het geluid van de V10 mis ik wel een beetje op momenten. Maar in het dagelijkse verkeer is de stilte weer erg lekker.
Zo hebben ze allemaal wat.
Goh, je zal maar de hele tijd over zo’n ongezellig en potentieel verdeeldheid zaaiend onderwerp praten in een sociale setting.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:55 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Misschien is mijn omgeving heel bijzonder (ik denk het niet), maar mensen praten momenteel over Trump en Musk. Ook in sociale settings en meestal niet op een positieve manier.
Je importeert dus hun issues uit hun cultuur hierheen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:55 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Misschien is mijn omgeving heel bijzonder (ik denk het niet), maar mensen praten momenteel over Trump en Musk. Ook in sociale settings en meestal niet op een positieve manier.
Die omgeving is vrij bijzonder, wanneer het daarin vanaf nu verboden is om een nieuwe Tesla te rijden omdat dat je als persoon volledig zou typeren. Bijzonder droevig, moet ik daaraan toevoegen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:55 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Wat nog wel het meest bijzonder is: ik ben niets veranderd. En toch ben ik in de ogen van dit soort mensen van een bomenknuffelaar gegaan naar een nazi…quote:Op woensdag 2 april 2025 01:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Die omgeving is vrij bijzonder, wanneer het daarin vanaf nu verboden is om een nieuwe Tesla te rijden omdat dat je als persoon volledig zou typeren. Bijzonder droevig, moet ik daaraan toevoegen.
quote:Op woensdag 2 april 2025 00:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, je zal maar de hele tijd over zo’n ongezellig en potentieel verdeeldheid zaaiend onderwerp praten in een sociale setting.
Best case scenario is dan met zijn allen je opwinden over wat die Amerikanen voor hun eigen land gekozen hebben.
Je kan het er gewoon over hebben. In de trant van: tsjonge, wat zijn ze daar nu aan het doen? Niet dat het er continu over gaat, maar ik denk dat het terloops nu ter sprake komt.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Je importeert dus hun issues uit hun cultuur hierheen.
Moet je niet doen.
quote:Op woensdag 2 april 2025 01:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Die omgeving is vrij bijzonder, wanneer het daarin vanaf nu verboden is om een nieuwe Tesla te rijden omdat dat je als persoon volledig zou typeren. Bijzonder droevig, moet ik daaraan toevoegen.
Hoe zit dat dan in jullie omgevingen? Niemand die ooit over Trump en Musk praat?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat nog wel het meest bijzonder is: ik ben niets veranderd. En toch ben ik in de ogen van dit soort mensen van een bomenknuffelaar gegaan naar een nazi…
Goh, zou dat nou echt aan mij liggen? Ik denk van niet.
Natuurlijk wel, zo vaak. Echter ben je niet persona non grata wanneer mensen vinden dat je die auto niet meer mag rijden. Gelukkig maar.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Hoe zit dat dan in jullie omgevingen? Niemand die ooit over Trump en Musk praat?
Vooral hier op fok.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Hoe zit dat dan in jullie omgevingen? Niemand die ooit over Trump en Musk praat?
Maar wat heeft dat allemaal te maken met die auto? Ik heb echt een Tesla gekocht, geen Musk. En die heb ik gekocht van Tesla Nederland BV. De sales medewerker schat ik in als iemand die zich totaal niet interesseert in politiek, laat staan die in de VS. En besides: ik ken sommige medewerkers daar al meer dan 10 jaar. Hele vriendelijke mensen.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:05 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Je kan het er gewoon over hebben. In de trant van: tsjonge, wat zijn ze daar nu aan het doen? Niet dat het er continu over gaat, maar ik denk dat het terloops nu ter sprake komt.
Persona non grata is onzin, als ik in een nieuwe Tesla kom aanrijden, dan weet iedereen al dat ik die niet vrijwillig heb besteld.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:08 schreef Repentless het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, zo vaak. Echter ben je niet persona non grata wanneer mensen vinden dat je die auto niet meer mag rijden. Gelukkig maar.
In de praktijk een paar grappen hier en daar. Verder heel mondjesmaat.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
5 jaar geleden kocht je er ook geen (neem ik aan), dus er zijn vast wel meer redenen voor jou om geen Tesla te kopen.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:12 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Persona non grata is onzin, als ik in een nieuwe Tesla kom aanrijden, dan weet iedereen al dat ik die niet vrijwillig heb besteld.
Ik denk dat er sws weinig mensen prive een nieuwe Tesla aanschaffen. Wat uitzonderingen daargelaten.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:12 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Persona non grata is onzin, als ik in een nieuwe Tesla kom aanrijden, dan weet iedereen al dat ik die niet vrijwillig heb besteld.
Ik zou het gewoon uiterst ongemakkelijk vinden om in een nieuwe Tesla rond te rijden, terwijl de eigenaar (waar mijn centen heengaan) Nazi-groetjes zit rond te strooien. Het is toch gewoon ook totaal niet in onze belang om iemand te sponsoren die Europa probeert af te breken?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat allemaal te maken met die auto? Ik heb echt een Tesla gekocht, geen Musk. En die heb ik gekocht van Tesla Nederland BV. De sales medewerker schat ik in als iemand die zich totaal niet interesseert in politiek, laat staan die in de VS. En besides: ik ken sommige medewerkers daar al meer dan 10 jaar. Hele vriendelijke mensen.
Musk =/= Tesla
Jij vindt dat dat allemaal afstraalt op de berijder van een auto?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik zou het gewoon uiterst ongemakkelijk vinden om in een nieuwe Tesla rond te rijden, terwijl de eigenaar (waar mijn centen heengaan) Nazi-groetjes zit rond te strooien. Het is toch gewoon ook totaal niet in onze belang om iemand te sponsoren die Europa probeert af te breken?
Musk heeft slechts 12% van de aandelen. Dus 88% is elders. Bv van pensioenfondsen. Daarnaast werken er 125.000 man bij Tesla die daar grotendeels ernstig van afhankelijk zijn.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik zou het gewoon uiterst ongemakkelijk vinden om in een nieuwe Tesla rond te rijden, terwijl de eigenaar (waar mijn centen heengaan) Nazi-groetjes zit rond te strooien. Het is toch gewoon ook totaal niet in onze belang om iemand te sponsoren die Europa probeert af te breken?
Het straalt vooral af op de koper, en de berijder heeft ermee om te gaan. Maar je hebt dus een prominente autoverkoper die bijna dagelijks in het nieuws is omdat hij de democratie ondermijnt, dan is het toch een beetje ongemakkelijk om in zijn auto rond te rijden? Die Chinese eigenaren zijn wel zo wijs om niet dagelijks in het nieuws te zijn voor het ondermijnen van de democratie.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij vindt dat dat allemaal afstraalt op de berijder van een auto?
Dus iemand met een Chinese auto moet zich ook ongemakkelijk gaan voelen met hoe bepaalde bevolkingsgroepen daar behandeld worden? Of geldt dit alleen voor Tesla?
Nee, daar is het allemaal veel beter!quote:Op woensdag 2 april 2025 01:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het straalt vooral af op de koper, en de berijder heeft ermee om te gaan. Maar je hebt dus een prominente autoverkoper die bijna dagelijks in het nieuws is omdat hij de democratie ondermijnt, dan is het toch een beetje ongemakkelijk om in zijn auto rond te rijden? Die Chinese eigenaren zijn wel zo wijs om niet dagelijks in het nieuws te zijn voor het ondermijnen van de democratie.
Waar trek je de grens?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het straalt vooral af op de koper, en de berijder heeft ermee om te gaan. Maar je hebt dus een prominente autoverkoper die bijna dagelijks in het nieuws is omdat hij de democratie ondermijnt, dan is het toch een beetje ongemakkelijk om in zijn auto rond te rijden? Die Chinese eigenaren zijn wel zo wijs om niet dagelijks in het nieuws te zijn voor het ondermijnen van de democratie.
Je had dat gedoe in Duitsland en elders. Zijn geroer in Pennsylvania en nu Wisconsin. Dat is echt niet best. Deze man is echt van het padje af.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Musk heeft slechts 12% van de aandelen. Dus 88% is elders. Bv van pensioenfondsen. Daarnaast werken er 125.000 man bij Tesla die daar grotendeels ernstig van afhankelijk zijn.
Demonstranten klagen dan over dat mensen door Musk ontslagen worden, maar als zij hun zin krijgen en Tesla gaat failliet kost dat die mensen die hun baan. Niet heel erg consequent.
Dat Musk een nazigroet heeft gedaan is geen feit. Zo heeft een deel van de media dat gebracht, maar binnen 24 uur waren er al heel veel kopstukken van de Democratische partij die nog veel meer op een nazigroet gelijkende bewegingen gemaakt bleken te hebben.
Ik geloof ook niet dat Musk daadwerkelijk een (neo-) nazi is.
En dat hij Europa probeert af te breken zie ik al helemaal niet. Hij is bezig met Doge. Dat is binnenlandse politiek.
Dat hij op X wel eens een mening verkondigt, waar vrijwel niemand serieus acht op slaat, vind ik niet zo relevant. Hij mag een mening hebben, net zoals jij en ik.
Ook al zijn sommige uitspraken van hem raar.
Hoe ondermijnt Musk de democratie?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Waarom de Tesla verkopen kelderen en de Chinese cijfers niet, heeft toch echt te maken met de zichtbaarheid van de standpunten van de eigenaar, De Chinezen zie je niet. Musk wel. Ik koop ook Europees, beste keuze!quote:Op woensdag 2 april 2025 01:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar trek je de grens?
Iedereen weet ook wel hoe de Oeigoeren in China behandeld worden.
Je kunt niet zeggen dat je het niet wist. En dat is nog wel even iets anders dan een symbolische rechter arm de lucht in. China is veel heftiger.
Ik begrijp heel goed dat je stemt met je portemonnee. Doe ik ook. Ik koop Europees. Maar ergens is het allemaal hypocriet.
Ja, hij sprak een voorkeur uit tav de Duitse verkiezingen. Hoeveel Europeanen (ook bekenden en politici) hebben wel niet hun voorkeur voor Harris zeer duidelijk gearticuleerd?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Je had dat gedoe in Duitsland en elders. Zijn geroer in Pennsylvania en nu Wisconsin. Dat is echt niet best. Deze man is echt van het padje af.
Het is er alleen als je het ziet, anders niet!quote:Op woensdag 2 april 2025 01:41 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Waarom de Tesla verkopen kelderen en de Chinese cijfers niet, heeft toch echt te maken met de zichtbaarheid van de standpunten van de eigenaar, De Chinezen zie je niet. Musk wel. Ik koop ook Europees, beste keuze!
Dat is geen antwoord. Je weet het zelf dus niet begrijp ik?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:45 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Political_activities_of_Elon_Musk
AfD is echter een antidemocratische, rechts-radicale partij.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, hij sprak een voorkeur uit tav de Duitse verkiezingen. Hoeveel Europeanen (ook bekenden en politici) hebben wel niet hun voorkeur voor Harris zeer duidelijk gearticuleerd?
Heb je het wel gelezen?quote:Op woensdag 2 april 2025 01:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord. Je weet het zelf dus niet begrijp ik?
Het is vooral een anti immigratie partij.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:48 schreef Jojoke het volgende:
[..]
AfD is echter een antidemocratische, rechts-radicale partij.
Goed, want daar is het antwoord.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja. Geef nou eens gewoon antwoord op de vraag.
Zaken als dit. Of dit.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is vooral een anti immigratie partij.
Wat maakt hen anti democratisch volgens jou?
Ik laat me niet negatief uit over Tesla.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb je echt niet door dat het een beetje bespottelijk is om maar negatief te blijven posten in dit draadje en dan te zeiken over mensen die niet negatief zijn dat ‘het maar een auto is’?
Humor op de vroege ochtend…quote:Op woensdag 2 april 2025 06:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik laat me niet negatief uit over Tesla.
Mensen bewegen om naar de stembus te gaan doe je met woorden en daden. Niet met uitdelen van miljoenen. Dan heet het niet meer bewegen om maar omkopen.quote:Op woensdag 2 april 2025 07:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom vind jij het bewegen van mensen naar de stembus anti democratisch?
Het punt het die miljoenen uitdelen is dat het oncontroleerbaar is op wie gestemd is en derhalve het enige wat je stimuleert en kan stimuleren het gaan stemmen is.quote:Op woensdag 2 april 2025 07:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mensen bewegen om naar de stembus te gaan doe je met woorden en daden. Niet met uitdelen van miljoenen. Dan heet het niet meer bewegen om maar omkopen.
Wij rijden ook een Tesla. Vorig jaar juni moesten we een nieuwe leaseauto kiezen. Het moest elektrisch. We kregen een overzicht waaruit te kiezen. Tesla kwam er qua prijs en wat je ervoor krijgt het beste uit. We reden ook al vijf jaar een Tesla en het is gewoon echt een fijne auto.
We kregen de auto in december.
Inmiddels zouden we misschien echt wel een tikje harder gekeken hebben of we niet een leuke vergelijkbare Europeaan voor een vergelijkbare prijs hadden kunnen krijgen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we misschien alsnog bij Tesla uitgekomen zouden zijn. Want onze portemonnee en de performance van de auto tellen toch misschien wel wat zwaarder dan onze afkeer van Musk.
De definitie van anti-democratisch is in Duitsland gebaseerd op de standpunten van de partij. Niet of de partij al dan niet democratisch gekozen is, want dat is de AfD. Hun standpunten voor wat betreft bijvoorbeeld mensenrechten en trias politica gaan tegen de grondwet in, en daarmee is de partij volgens de duitse definitie ondemocratisch. Deze strenge regels hebben ze in Duitsland ingesteld omdat ze geen herhaling van 1933 willen. En dat is ook de reden dat ze er in Duitsland nu naar aan het kijken zijn, of ze de partij kunnen verbieden.quote:Op woensdag 2 april 2025 01:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is vooral een anti immigratie partij.
Wat maakt hen anti democratisch volgens jou?
https://verfassungsblog.d(...)erbotsverfahren-afd/quote:Wer demokratisch gewählt wird, muss nicht demokratisch sein. Das zeigt das Beispiel der AfD ziemlich deutlich. Die rechtsradikale Partei ist in allen Landtagen Deutschlands vertreten, konnte erst im Herbst in Brandenburg, Sachsen und Thüringen Spitzenergebnisse einholen und sitzt seit 2017 mit 91 Sitzen im Deutschen Bundestag. Die selbsternannte Alternative für Deutschland betreibt Wahlkämpfe, hat parlamentarische Ämter inne und tritt als „bürgerliche“ Partei in einem demokratischen System auf, als eine „Volkspartei“, wie sie sich selbst gerne nennt. Der ausschlaggebende Punkt ist aber wie sie all das umsetzt. Mit hetzerischen und rassistischen Worten und Inhalten gegen politisch-ideologische Feindbilder auf parlamentarischer, wie auch gesellschaftlicher Ebene. Demokratiefeindlichkeit bedeutet Propaganda gegen Bausteine der Demokratie, wie Menschenrechte, Gleichheit, Volkssouveränität, Gewaltenteilung und Freiheit. Propagandistische Anfeindungen, die kontinuierlich bei der AfD zu beobachten sind.
Hindert niet.quote:Op woensdag 2 april 2025 07:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mensen bewegen om naar de stembus te gaan doe je met woorden en daden. Niet met uitdelen van miljoenen. Dan heet het niet meer bewegen om maar omkopen.
Wij rijden ook een Tesla. Vorig jaar juni moesten we een nieuwe leaseauto kiezen. Het moest elektrisch. We kregen een overzicht waaruit te kiezen. Tesla kwam er qua prijs en wat je ervoor krijgt het beste uit. We reden ook al vijf jaar een Tesla en het is gewoon echt een fijne auto.
...
quote:Op woensdag 2 april 2025 08:20 schreef VEM2012 het volgende:
Dat mag je onzinnig vinden en op zich deel ik dat sentiment, maar het is niet antidemocratisch. Het zorgt alleen maar voor een hogere opkomst. En dat dient juist de democratie.
Maar deze definitie van democratie houdt dus in dat een bepaald aantal zaken (die heel ruim omschreven staan hier) niet meer ter discussie mogen staan.quote:Op woensdag 2 april 2025 09:39 schreef knoopie het volgende:
Wer demokratisch gewählt wird, muss nicht demokratisch sein. Das zeigt das Beispiel der AfD ziemlich deutlich. Die rechtsradikale Partei ist in allen Landtagen Deutschlands vertreten, konnte erst im Herbst in Brandenburg, Sachsen und Thüringen Spitzenergebnisse einholen und sitzt seit 2017 mit 91 Sitzen im Deutschen Bundestag. Die selbsternannte Alternative für Deutschland betreibt Wahlkämpfe, hat parlamentarische Ämter inne und tritt als „bürgerliche“ Partei in einem demokratischen System auf, als eine „Volkspartei“, wie sie sich selbst gerne nennt. Der ausschlaggebende Punkt ist aber wie sie all das umsetzt. Mit hetzerischen und rassistischen Worten und Inhalten gegen politisch-ideologische Feindbilder auf parlamentarischer, wie auch gesellschaftlicher Ebene. Demokratiefeindlichkeit bedeutet Propaganda gegen Bausteine der Demokratie, wie Menschenrechte, Gleichheit, Volkssouveränität, Gewaltenteilung und Freiheit. Propagandistische Anfeindungen, die kontinuierlich bei der AfD zu beobachten sind.
Waar vind jij het wel antidemocratisch dan? Ik beargumenteer mijn opvatting. Als die zo overduidelijk onjuist is, dan kun je dat toch gewoon weerleggen?quote:Op woensdag 2 april 2025 10:01 schreef over_hedge het volgende:
[..]Hoe krijg je het uit je toetsenbord.
Kom op zeg. Hij overtreed de wet er mee. Niet dat de DoJ ooit musk zal aanpakken. Hij weet het zelf ook wel. Daarom verwijderde hij snel zijn tweet.quote:Op woensdag 2 april 2025 10:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar vind jij het wel antidemocratisch dan? Ik beargumenteer mijn opvatting. Als die zo overduidelijk onjuist is, dan kun je dat toch gewoon weerleggen?
Een democratisch besluit om de democratie op te heffen. Ja lastige. Ik zou het dan houden op een ruimer begrip: Een democratisch gekozen partij met antidemocratische standpunten. En aangezien de meeste partijen worden beoordeeld op de inhoud in plaats van de wijze waarop zij verkozen zijn zou ik dan zelf toch wel kunnen stellen dat de stelling dat de AfD ondemocratisch is, voor een deel wel valt te verdedigen.quote:Op woensdag 2 april 2025 10:26 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is natuurlijk ook een beetje het filosofische probleem van democratie. Als >50% van de bevolking wil stemmen op partijen die het stemrecht voor eenieder af willen schaffen en terug willen naar een monarchie (ik noem maar even iets zeer onwaarschijnlijks), is het dan democratisch om dat toe te staan, of is het democratisch om dat onmogelijk te maken en zo de democratie te beschermen. Ik denk toch echt optie 1. Maar daar kun je anders over denken.
Amerikaanse verkiezingen zijn wel heel anders dan Europese verkiezingen. In Amerika gaat het er echt om wie de meeste mensen naar de stembus trekt, niet om de zwevende kiezer te overtuigen anders te stemmen. Of die omgekochte mensen ook daadwerkelijk het goede bolletje aanvinken is altijd de vraag maar daar kun je met enige zekerheid toch wel van uit gaan.quote:Op woensdag 2 april 2025 10:32 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kom op zeg. Hij overtreed de wet er mee. Niet dat de DoJ ooit musk zal aanpakken. Hij weet het zelf ook wel. Daarom verwijderde hij snel zijn tweet.
Maar hij is letterlijk mensen aan het omkopen om op trump zijn mannetje te gaan stemmen. En je verweer is: Ja maar je weet toch niet op wie ze echt gaan stemmen@!! Kom op zeg.
Oh en de random winnaar was ook niet zo random.
Het is gewoon letterlijk stemmen proberen te kopen.
Niet geholpen trouwens want ze hebben verloren![]()
Snap echt niet hoe je zo ver in iemand zijn reet kan kruipen dat je maar alles gaat goed praten wat ze doen.
Morgen vallen ze Groenland binnen en dan vinden zijn fans nog wel een manier om het goed te praten
In Duitsland is de definitie optie 2. Met hun geschiedenis niet ondenkbaar.quote:Op woensdag 2 april 2025 10:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar deze definitie van democratie houdt dus in dat een bepaald aantal zaken (die heel ruim omschreven staan hier) niet meer ter discussie mogen staan.
Dat is natuurlijk ook een beetje het filosofische probleem van democratie. Als >50% van de bevolking wil stemmen op partijen die het stemrecht voor eenieder af willen schaffen en terug willen naar een monarchie (ik noem maar even iets zeer onwaarschijnlijks), is het dan democratisch om dat toe te staan, of is het democratisch om dat onmogelijk te maken en zo de democratie te beschermen. Ik denk toch echt optie 1. Maar daar kun je anders over denken.
Maar je verdedigt het hier wel, dat Musk de AfD openlijk ondersteunt. Dan lijkt het me wel relevant om te weten dat je met een partij te maken hebt, waarvan de leden aan naziverheerlijking doen, oproepen tot geweld, de Zuid-Afrikaanse apartheid verheerlijken, praten over mensen "entsorgen", pedofilie goedpraten, gevangenisstraffen voor homoseksuelen propageren, Buchenwald weer willen openen, en zeggen dat met zoveel buitenlanders een holocaust weer de moeite waard zou zijn...quote:Verder heb ik het partijprogramma van de AfD niet gelezen, de partij interesseert mij hoegenaamd niets. Ik wens dus noch de AfD te verdedigen, noch hen te veroordelen. Wat ik weet is wat er de afgelopen jaren over hen is geschreven en dat beeld is toch vooral een PVV+.
quote:„Hitler und die Nazis sind nur ein Vogelschiss in über 1000 Jahren erfolgreicher deutscher Geschichte.“
Alexander Gauland, AfD-Ehrenvorsitzender in einer Rede am 2. Juni 2018 auf dem Bundesparteitag der JA in Seebach. Am 26. April 2023 wurde die JA durch das Bundesamt für Verfassungsschutz als „gesichert rechtsextremistisch“ eingestuft.
quote:„Was ist Nationalstolz? Wenn die Drecksack-Antifa-Kinder bekiffter Eltern links und rechts eine Derartige verpasst kriegen, dass ihnen Hören und Sehen vergeht. Wenn sie in den Dreck geworfen werden und auf sie gespuckt wird. Wenn man ihnen droht, dass sie das nächste Mal nicht mehr nur AUF der Erde liegen werden. DAS ist Nationalstolz!“
Egbert Ermer, Ex-Chef des AfD-Kreisverbands Sächsische Schweiz/Osterzgebirge, im Januar 2018 in seiner Rede in Pirna.
quote:„Wir sollten eine SA gründen und aufräumen.“
Andreas Geithe, Ex-Mitglied der rechtsterroristischen „Nationalen Front“ und Bürgerdeputierter der AfD im Berliner BVV-Ausschuss für Soziales, Senior*innen, Arbeit und Wirtschaft, am 18. September 2017 auf Twitter.
quote:«Ich wünsche mir so sehr einen Bürgerkrieg und Millionen Tote. Frauen, Kinder. Mir egal. (…) Es wäre so schön. Ich will auf Leichen pissen und auf Gräbern tanzen. SIEG HEIL!»
Marcel Grauf, ehemaliger wissenschaftlicher Mitarbeiter zweier baden-württembergischer AfD-Landtagsabgeordneter.
quote:«Das grosse Problem ist, dass man Hitler als das absolut Böse darstellt.»
Björn Höcke, AfD-Fraktionsvorsitzender im Thüringer Landtag.
quote:«Wir müssen die Grenzen dichtmachen und dann die grausamen Bilder aushalten.»
Alexander Gauland, Gründungsmitglied der AfD und Ehrenvorsitzender.
quote:«Solche Menschen müssen wir selbstverständlich entsorgen.»
Petr Bystron, Mitglied des EU-Parlaments, laufende Ermittlung wegen Bestechlichkeit.
quote:«Das Problem an Fasching ist, dass du nicht sagen kannst, ob sie 14 oder 18 ist. Wenn du dann Pech hast, kommste an die 18-Jährige.»
Johannes Biesel, zweiter Vorsitzender der Saarländer Jungen Alternative (JA) und AfD-Parteimitglied.
quote:«Eine Vergewaltigung findet nicht unabhängig von sexuellen Reizen statt, und die seien hier gesetzt worden. Der Mensch ist nicht immer Herr seiner Triebe.»
Dubravko Mandic, ehemaliger AfD-Stadtrat in Freiburg im Breisgau, inzwischen nicht mehr AfD-Parteimitglied.
quote:«Dem Flüchtling ist doch egal, an welcher Grenze, an der griechischen oder deutschen, er stirbt.»
Günter Lenhardt, AfD-Kreisvorsitzender.
quote:Dass sie generell eher zu untermenschlichem Verhalten neigen, liegt schon an der Rasse.»
Marcel Grauf, AfD-Mitglied.
quote:«Das sollten wir in Deutschland auch machen!»
Andreas Gehlmann (ehemaliger AfD-Landtagsabgeordneter in Sachsen-Anhalt) zum Thema Gefängnisstrafen für Homosexualität.
quote:«Ich habe jetzt eine Vision: Wenn es hier in Deutschland gut läuft, werden wir am Ende so eine Art Apartheidstaat haben wie damals in Südafrika, wo die Weissen den Rest einfach nur irgendwie in Schach halten.»
Holger Arppe, Landtagsabgeordneter in Mecklen-Vorpommern, ehemals in der AfD-Fraktion.
quote:«Immerhin haben wir jetzt so viele Ausländer im Land, dass sich ein Holocaust mal wieder lohnen würde.»
Marcel Grauf, ehemaliges NPD-Mitglied.
https://toleranz-und-demokratie.de/afd-zitate-und-sprueche/quote:«Abschiebung der Antifa nach Buchenwald (KZ). Arbeit statt Linksterror.»
Mirko Welsch, ehemaliger Kreistagsabgeordneter für die AfD.
Hoe kom je erbij dat hij de wet overtreedt?quote:Op woensdag 2 april 2025 10:32 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kom op zeg. Hij overtreed de wet er mee. Niet dat de DoJ ooit musk zal aanpakken. Hij weet het zelf ook wel. Daarom verwijderde hij snel zijn tweet.
Maar hij is letterlijk mensen aan het omkopen om op trump zijn mannetje te gaan stemmen. En je verweer is: Ja maar je weet toch niet op wie ze echt gaan stemmen@!! Kom op zeg.
Oh en de random winnaar was ook niet zo random.
Het is gewoon letterlijk stemmen proberen te kopen.
Niet geholpen trouwens want ze hebben verloren![]()
Snap echt niet hoe je zo ver in iemand zijn reet kan kruipen dat je maar alles gaat goed praten wat ze doen.
Morgen vallen ze Groenland binnen en dan vinden zijn fans nog wel een manier om het goed te praten
O, dat Musk mensen tegen de haren instrijkt zie ik ook wel.quote:Op woensdag 2 april 2025 10:39 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Een democratisch besluit om de democratie op te heffen. Ja lastige. Ik zou het dan houden op een ruimer begrip: Een democratisch gekozen partij met antidemocratische standpunten. En aangezien de meeste partijen worden beoordeeld op de inhoud in plaats van de wijze waarop zij verkozen zijn zou ik dan zelf toch wel kunnen stellen dat de stelling dat de AfD ondemocratisch is, voor een deel wel valt te verdedigen.
Maar ik denk dat het allemaal een beetje bliksemafleiders zijn. Trump, Musk en heel dat gevolg hebben bepaalde ideėen bij Europa en die staan wel een beetje haaks op hoe we tot 2025 met onze Amerikaanse bondgenoten om gingen. Of dat goed of slecht is en hoe dat uit gaat pakken zal allemaal nog maar moeten blijken.
Maar even heel plat bekeken kan ik de Europeanen wel begrijpen die een antipathie hebben voor Musk en zijn vreemde uitlatingen.
Optie 2 blijf ik de verkeerde optie vinden. Maar nogmaals: kun je anders over denken.quote:Op woensdag 2 april 2025 10:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
In Duitsland is de definitie optie 2. Met hun geschiedenis niet ondenkbaar.
[..]
Maar je verdedigt het hier wel, dat Musk de AfD openlijk ondersteunt. Dan lijkt het me wel relevant om te weten dat je met een partij te maken hebt, waarvan de leden aan naziverheerlijking doen, oproepen tot geweld, de Zuid-Afrikaanse apartheid verheerlijken, praten over mensen "entsorgen", pedofilie goedpraten, gevangenisstraffen voor homoseksuelen propageren, Buchenwald weer willen openen, en zeggen dat met zoveel buitenlanders een holocaust weer de moeite waard zou zijn...
Nu weet je wat voor een partij de AfD is, en heb je genoeg informatie om een mening te vormen.
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
https://toleranz-und-demokratie.de/afd-zitate-und-sprueche/
https://www.watson.ch/int(...)e-sprechen-fuer-sich
Dan wordt er op democratische wijze antidemocratisch gekozen.quote:Op woensdag 2 april 2025 10:39 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Een democratisch besluit om de democratie op te heffen. Ja lastige. Ik zou het dan houden op een ruimer begrip: Een democratisch gekozen partij met antidemocratische standpunten. En aangezien de meeste partijen worden beoordeeld op de inhoud in plaats van de wijze waarop zij verkozen zijn zou ik dan zelf toch wel kunnen stellen dat de stelling dat de AfD ondemocratisch is, voor een deel wel valt te verdedigen.
Maar ik denk dat het allemaal een beetje bliksemafleiders zijn. Trump, Musk en heel dat gevolg hebben bepaalde ideėen bij Europa en die staan wel een beetje haaks op hoe we tot 2025 met onze Amerikaanse bondgenoten om gingen. Of dat goed of slecht is en hoe dat uit gaat pakken zal allemaal nog maar moeten blijken.
Maar even heel plat bekeken kan ik de Europeanen wel begrijpen die een antipathie hebben voor Musk en zijn vreemde uitlatingen.
Mijn standpunt is dat het goed is dat die mogelijkheid er is. Niet dat daarvoor gekozen wordt.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan wordt er op democratische wijze antidemocratisch gekozen.
Een verbetering lijkt?quote:Op woensdag 2 april 2025 15:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn standpunt is dat het goed is dat die mogelijkheid er is. Niet dat daarvoor gekozen wordt.
Maar ik denk ook niet dat het ooit zover zal komen. En als dat zo is, dan moet je je als democratische partijen ook eens af gaan vragen wat je hebt gedaan om ervoor te zorgen dat een niet democratisch systeem een verbetering lijkt op wat jij ervan hebt gemaakt.
Anders gezegd: heb gewoon vertrouwen in de keuze van de kiezer.
Tja, dan laat je je eigen haat spreken.quote:Op woensdag 2 april 2025 15:51 schreef epicbeardman het volgende:
Als Elon Musk zo veel linkse mensen en democraten pislink maakt doet hij vast wel wat goed, dat is al genoeg om lon te waarderen.
Ik neem aan dat mensen die stemmen op een partij die de democratie wil afschaffen denken dat het beter is. Dat is het niet (vind ik), dus lijkt het beter.quote:Op woensdag 2 april 2025 16:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een verbetering lijkt?
Hoezo?
Verder zien we in de VS dat het niet handig is om blind te vertrouwen op de kiezer.
En als we toch de vergelijking maken met Duitsland een kleine 100 jaar geleden: toen dachten ze ook te kunnen vertrouwen op de democratie en de kiezer, en als de nieuwe machthebbers het te bont maken worden ze bij de volgende verkiezingen wel weggestemd.
Dat pakte toch anders uit.
Niet dat ik verwacht dat de VS die kant volledig uit gaat, maar we zien wel dat de huidige machthebbers weinig respect hebben voor de constitutie. De grenzen worden continu opgezocht, overschreden en vervolgens weer opnieuw.
Mensen worden zonder enig proces op basis van hun uiterlijk of afkomst afgevoerd naar concentratiekampen in het buitenland.
Zonder verder vooruitzicht.
Je hebt nu eenmaal mensen die een voorkeur hebben voor een dictatuur.quote:Op woensdag 2 april 2025 16:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat mensen die stemmen op een partij die de democratie wil afschaffen denken dat het beter is. Dat is het niet (vind ik), dus lijkt het beter.
Democratie wil niet zeggen dat iedereen de juiste keuze maakt.quote:En als jij meent dat de keuze van de kiezer 'fout' is geweest in de VS, dan ben je toch niet een echte democraat.
Ik vind 1,5% niet 'veel meer'.quote:Je kan hoogstens zeggen dat jij anders gekozen zou hebben. Maar nog steeds staan er veel meer Amerikanen achter Trump dan achter de Dems. Wat natuurlijk iets zegt over hoe ver die van het padje geraakt zijn.
Wat er nu in de VS gebeurt was ook niet mogelijk werd gezegd.quote:Wat in Nazi Duitsland is gebeurd kan in ons huidige systeem niet en ook niet in het systeem van de VS, al is de VS door het tweepartijenstelsel wel minder robuust.
Het uitzetten van mensen zonder due process vind ik uiteraard ook bizar. De term concentratiekampen in dezen vind ik dan weer een misslag, waarmee je iets wat al erg genoeg is een draai naar het idiote geeft. Beter doe je dat niet, want daarmee geef je de ander een stok om mee te slaan. En Trump cs moet gewoon op dit soort punten terug in zijn hok.
Ik snap dat eigenlijk niet zo goed, wat je daar persoonlijk aan hebt om iemand anders pislink te maken. Het own the libs heb ik ook nooit verstaan.quote:Op woensdag 2 april 2025 15:51 schreef epicbeardman het volgende:
Als Elon Musk zo veel linkse mensen en democraten pislink maakt doet hij vast wel wat goed, dat is al genoeg om lon te waarderen.
Puur kleingeestig leedvermaak. Tribalisme voor de burgermans.quote:Op woensdag 2 april 2025 17:34 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik snap dat eigenlijk niet zo goed, wat je daar persoonlijk aan hebt om iemand anders pislink te maken. Het own the libs heb ik ook nooit verstaan.
Net als ik niet versta dat blue collar mensen stemmen voor miljardairs terwijl die in geen geval uitkijken voor de belangen van die eersten.
Ik neem er zelf niet echt genoegen in dat iemand die een andere mening is toegedaan, daar onder lijdt.
Zal iets links van mezelf zijn.
Hij gaat niet heel project2025 implementeren.quote:Op woensdag 2 april 2025 16:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt nu eenmaal mensen die een voorkeur hebben voor een dictatuur.
Daarnaast verbloemen partijen vaak hun ware aard.
Dat zie je bijvoorbeeld bij Trump.
Die distantieerde zich fel van project 2025, en vervolgens wordt die volledig geļmplementeerd.
[..]
Democratie wil niet zeggen dat iedereen de juiste keuze maakt.
[..]
Ik vind 1,5% niet 'veel meer'.
[..]
Wat er nu in de VS gebeurt was ook niet mogelijk werd gezegd.
En ondertussen komen ze er gewoon mee weg.
Polls zeggen niets he.quote:Op woensdag 2 april 2025 17:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij gaat niet heel project2025 implementeren.
Er is geen 'juiste' keuze. Zoiets als vragen of iemand vlees of vis wil eten en dan na de keuze zeggen 'fout'...
Approval rating Trump: 43-50% (afhankelijk van de poll).
Approval rating Dems: 27%.
Trump scoort dus bijna 2x zo goed.
Bij de Cybertruck wčl.quote:Op woensdag 2 april 2025 17:57 schreef Boca_Raton het volgende:
Klopt het dat delen van zo’n Tesla geplakt zijn? Vooral aan de buitenkant?
Waar heb je dat gepost?quote:Op woensdag 2 april 2025 17:59 schreef BEFEM het volgende:
Hele discussies hier over van alles en nog wat maar als er eindelijk echte harde cijfers worden gepubliceerd zegt niemand er wat over.
Vooral aluminium en knutsellijm die dingen idd.quote:Op woensdag 2 april 2025 17:57 schreef Boca_Raton het volgende:
Dat is ook geen aanbeveling.quote:Op woensdag 2 april 2025 18:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij de Cybertruck wčl.
Die worden massaal terug geroepen omdat de lijm kan loslaten, waardoor tijdens het rijden platen van de auto af vallen.
Mooi. Als George Soros mensen openlijk gaat betalen om links te stemmen kun je er niks meer op tegen hebben.quote:Op woensdag 2 april 2025 15:51 schreef epicbeardman het volgende:
Klopt, net als bij andere automerken.quote:Op woensdag 2 april 2025 17:57 schreef Boca_Raton het volgende:
Worden die ook massaal teruggeroepen?quote:Op woensdag 2 april 2025 18:46 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, net als bij andere automerken.
quote:het eerste kwartaal 336.681 exemplaren afgeleverd, veel minder dan in de laatste drie maanden van 2024. Dit maakte de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's woensdagmiddag bekend.
Daarvan waren er 323.800 van de modellen 3 en Y.
Dat was veel minder dan de 380.000 voertuigen waarop de markt rekende. En die verwachting lag al circa 100.000 lager dan enkele maanden geleden. Overigens liepen de verwachtingen voor het eerste kwartaal flink uiteen.
Verder produceerde Tesla in het eerste kwartaal 362.615 auto's, waarvan 345.454 van de modellen 3 en Y.
Tesla meldde verder dat het in de eerste drie maanden van 2025 voor 10,4 Gwh aan energieopslagproducten inzette. Dat was 31,4 Gwh in heel 2024.
In het vierde kwartaal van 2024 ging het om de productie van 459.445 exemplaren en werden er 495.570 Tesla's afgeleverd. En in het eerste kwartaal van vorig jaar was er een productie van ruim 433.000 voertuigen en werden er bijna 387.000 afgeleverd.
Dat de cijfers afgelopen kwartaal op een sterke daling zouden wijzen, verraste niet. Zo bleek eerder deze week al dat de verkoop van Tesla in Europa fors was gedaald in het eerste kwartaal. Brancheorganisatie ACEA meldde bijvoorbeeld een verkoopdaling van 47 procent in februari.
Op 22 april nabeurs komt Tesla met de cijfers over het eerste kwartaal.
Nee, hoezo?quote:Op woensdag 2 april 2025 18:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Worden die ook massaal teruggeroepen?
Het gaat juist de andere kant op, hij stopt met Trump z'n vuile werk doen zodat ie zich meer op Tesla kan richten.quote:Op woensdag 2 april 2025 20:37 schreef Landgeld het volgende:
https://www.cnn.com/2025/04/02/business/tesla-sales/index.html
Tesla staat in brand. Moet toch iets gaan bewegen om Elon Musk eruit te werpen? Zoals bij Steve Jobs ooit is gedaan.
Dit is niet houdbaar
Nooit gezegd.quote:Op woensdag 2 april 2025 17:53 schreef Wantie het volgende:
Vorig jaar was het nog dat hij niets zou implementeren.
Ja.quote:Op woensdag 2 april 2025 18:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Worden die ook massaal teruggeroepen?
Klopt de bermen liggen vol met afgevallen carrosserie panelen, door loslatende constructielijm.quote:
Die hebben weer andere dingen zoals Toyota's die ineens niet remmen.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt de bermen liggen vol met afgevallen carrosserie panelen, door loslatende constructielijm.
Heb je een bron?quote:Op woensdag 2 april 2025 21:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh jawel
Niet door jou wellicht, maar wel door Trump.
Zijn eigenlijk nog geen gekke cijfers als je beseft dat de meest verkopende Tesla meerdere weken niet geproduceerd kon worden wegens ombouw van de productielijn. Geen wonder dat de prijs van het aandeel weer in de lift zit!quote:Op woensdag 2 april 2025 18:49 schreef BEFEM het volgende:
Dan zal ik het maar posten, voor als er nog mensen interesse hebben.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)e-cijfers-Tesla.aspx
[..]
Even kijken,quote:Op woensdag 2 april 2025 21:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die hebben weer andere dingen zoals Toyota's die ineens niet remmen.
Dan had je het Trump topic in NWS moeten volgen.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb je een bron?
(kan zijn dat je gelijk hebt hoor, maar een bron zou fijn zijn)
Daar staan gewoon dingen tussen die met een simpele software update worden opgelost.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Even kijken,
Terugroepacties Cybertruck:
• Januari 2024: Softwareprobleem met lettergrootte van instrumentenpaneel. • April 2024: Gaspedaalpad kan losraken en ervoor zorgen dat het pedaal vast komt te zitten.
• Juni 2024: Bekleding op de kofferbak kan losraken.
• Juni 2024: Controller van de ruitenwissermotor van de voorruit kan defect raken.
• September 2024: Onjuiste lettergrootte op het display van het instrumentenpaneel. • November 2024: Defecte aandrijfomvormer kan leiden tot verlies van aandrijfvermogen.
• December 2024: Waarschuwingslampje bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) werkt mogelijk niet goed.
• Maart 2025: Exterieurbekledingspaneel (kantelrail) kan losraken.
Bron: National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Dus je hebt geen bron.quote:Op woensdag 2 april 2025 22:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan had je het Trump topic in NWS moeten volgen.
Daar is project 2025 uitgebreid aan bod geweest.
Hij heeft gelijk. Trump en de republikeinen trokken zich voor de verkiezingen terug van project 2025 omdat het niet geliefd was bij de kiezers. Vervolgens zijn ze het nu in alle haast aan het implementeren.quote:
Terugroepacties komen nu eenmaal vaak voor. Kan iets superkleins zijn, tot iets heel belangrijks.quote:
Dat ligt een beetje anders. Trump heeft altijd gezegd dat project2025 niet van zijn hand is, wat overduidelijk waar is omdat er ook zaken in staan die niet in zijn straatje passen.quote:Op woensdag 2 april 2025 22:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk. Trump en de republikeinen trokken zich voor de verkiezingen terug van project 2025 omdat het niet geliefd was bij de kiezers. Vervolgens zijn ze het nu in alle haast aan het implementeren.
Ik vind een losrakend gaspedaal. Losrakende bekleding op verschillende delen. Ruitenwissermotorcontroller (wat) die defect kan raken. Defecte omvormer toch niet echt iets waar je zo makkelijk langs moet kijken.quote:Op woensdag 2 april 2025 22:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daar staan gewoon dingen tussen die met een simpele software update worden opgelost.
De CT ben ik verder nauwelijks mee bekend, die wordt hier niet geleverd.
Dat zegt ie toch? "Simply the best!"quote:Op woensdag 2 april 2025 22:54 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Ik vind een losrakend gaspedaal. Losrakende bekleding op verschillende delen. Ruitenwissermotorcontroller (wat) die defect kan raken. Defecte omvormer toch niet echt iets waar je zo makkelijk langs moet kijken.
Sorry maar bij een Dacia van 15k vind ik zoiets al niet normaal, laat staan bij een Cybertruck die omgerekend voor de goedkoopste versie ff 65k euro's kost.
Cybertruck is sowieso een auto voor rare kwibussen en vormt maar een marginaal deel van Tesla's omzet en uitstraling. zolang de 3 en de Y hun segment domineren boeit die hele cybertruck niet. Pas als de mainstream auto’s gaan falen heeft Tesla een probleem .quote:Op woensdag 2 april 2025 22:54 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Ik vind een losrakend gaspedaal. Losrakende bekleding op verschillende delen. Ruitenwissermotorcontroller (wat) die defect kan raken. Defecte omvormer toch niet echt iets waar je zo makkelijk langs moet kijken.
Sorry maar bij een Dacia van 15k vind ik zoiets al niet normaal, laat staan bij een Cybertruck die omgerekend voor de goedkoopste versie ff 65k euro's kost.
Je ontwijkt de duidelijke plakproblemen van die Tesla’s.quote:Op woensdag 2 april 2025 22:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Terugroepacties komen nu eenmaal vaak voor. Kan iets superkleins zijn, tot iets heel belangrijks.
Heel vaak is het ook preventief. Als je ontdekt dat een onderdeel die tot het remsysteem behoort niet perfect is, dan is het, zeker in de VS beter om maar alles te vervangen, al is het maar bij 1:10.000 auto’s, omdat als het mis gaat de kosten heel hoog op kunnen lopen.
Die hoef ik niet te ontwijken, de CT wordt in Europa helemaal niet verkocht.quote:Op woensdag 2 april 2025 23:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je ontwijkt de duidelijke plakproblemen van die Tesla’s.
quote:Op donderdag 3 april 2025 01:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die hoef ik niet te ontwijken, de CT wordt in Europa helemaal niet verkocht.
Wat past volgens jou niet in zijn straatje?quote:Op woensdag 2 april 2025 22:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ligt een beetje anders. Trump heeft altijd gezegd dat project2025 niet van zijn hand is, wat overduidelijk waar is omdat er ook zaken in staan die niet in zijn straatje passen.
De bron die ik vroeg was van dag Trump gezegd zou hebben dat hij niets van project2025 zou doorvoeren.
Je weet dondersgoed weet hij daarmee impliceerde.quote:Op woensdag 2 april 2025 22:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ligt een beetje anders. Trump heeft altijd gezegd dat project2025 niet van zijn hand is, wat overduidelijk waar is omdat er ook zaken in staan die niet in zijn straatje passen.
De bron die ik vroeg was van dag Trump gezegd zou hebben dat hij niets van project2025 zou doorvoeren.
Het is gewoon een wensenlijst van The Heritage Foundation. Een deel daarvan past prima bij Trump, een deel ook niet (bv ten aanzien van abortus).quote:Op donderdag 3 april 2025 06:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat past volgens jou niet in zijn straatje?
En voor iemand die niets te maken heeft met project 2025 vinkt hij wel mooi de lijst van dat project af.
De naam is natuurlijk ook toevallig.
En meerdere leden van de project 2025 zitten in de Trump regering.
Ook louter toeval.
Het is mij niet eens duidelijk wat jij nu probeert te zeggen, maar aangezien ik vermoed dat het niets met Tesla te maken heeft: laat maar.quote:Op donderdag 3 april 2025 06:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je weet dondersgoed weet hij daarmee impliceerde.
quote:
Vandaar dat meerdere leden van die stichting nu in de regering zitten.quote:Op donderdag 3 april 2025 08:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is gewoon een wensenlijst van The Heritage Foundation. Een deel daarvan past prima bij Trump, een deel ook niet (bv ten aanzien van abortus).
Maar goed, zullen we het weer eens over Tesla gaan hebben hier?
Dat ligt dan toch echt aan jou.quote:Op donderdag 3 april 2025 08:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is mij niet eens duidelijk wat jij nu probeert te zeggen, maar aangezien ik vermoed dat het niets met Tesla te maken heeft: laat maar.
Klopt.quote:Op donderdag 3 april 2025 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ligt dan toch echt aan jou.
Als jij daar beter door slaapt, prima. Ik zie de relevantie nietzquote:Op donderdag 3 april 2025 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ligt dan toch echt aan jou.
quote:Op woensdag 2 april 2025 23:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je ontwijkt de duidelijke plakproblemen van die Tesla’s.
https://www.motorsafety.org/bmw-x6-rear-spoiler-could-detach/quote:BMW X6 Rear Spoiler Could Detach
February 19, 2020 Marshall Earley BMW Recalls
Laguna Hills, CA – February 6, 2020 – Rear spoilers on certain 2020 BMW vehicles may detach while in operation, creating a road hazard and increased risk of crash.
The total number of affected vehicles is 166,196.
The defect
BMW of North America, LLC (BMW) is recalling 2020 X6 sDrive 40i, X6 xDrive 40i, and X6 xDrive 50i vehicles whose rear spoilers may detach during operation and create higher risks of vehicle crashes.
On January, 15, 2020 a loose rear spoiler was noticed during BMW X6 vehicle assembly. BMW contacted the supplier of the spoilers and performed a visual examination on the remaining vehicles in assembly.
The examination revealed that many of the spoilers placed on the vehicle were not applied with uniform adhesive.
Records provided by the spoiler supplier revealed that there was a period in the production process where the application of the adhesive to the spoiler deviated from the normal specified process.
Continued testing on February 2, revealed that the rear spoiler could detach from the vehicles at high speeds. By February 12, 2020, BMW decided to release a safety recall for the certain X6 vehicle models.
The solution
All BMW X6 vehicle owners will be notified by First Class mail beginning April 13, 2020. To perform the proper remedy affected vehicle owners must bring their vehicle into any authorized BMW center where they can assess the spoiler and replace it with adequate adhesive if necessary.
This repair will be free of charge.
Geen in Amerika in elkaar geprutste BMW kopen.quote:Op donderdag 3 april 2025 13:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
[..]
https://www.motorsafety.org/bmw-x6-rear-spoiler-could-detach/
Kutkwaliteit die BMWs, daar staan ze om bekend. En dat voor een auto die tussen de 75 en 95k kost! Hahahaha en onderdelen lijmen, dat doet verder geen enkele andere autofabrikant.
Productiemethode en kwaliteitscontrole zijn (als het goed is) nagenoeg hetzelfde.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:37 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Geen in Amerika in elkaar geprutste BMW kopen.
Het is geen afleiding, beste kerel. Er wordt hier smalend gelachen om het feit dat er bepaalde onderdelen bij Tesla worden gelijmd met problemen tot gevolg, alsof dat uniek is voor ze en bij andere fabrikanten niet voorkomt. Dat is slechts het punt.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:40 schreef Basp1 het volgende:
Misschien kunnen mensen die Musk als goed zien nog wel meer autofabrikanten vinden die foutjes maken, en het hier als doorzichtige afleiding voor de huidige Tesla problemen blijven posten....
Met de Amerikaanse management uitknijp en winstmaximalisatie mentaliteit is dat natuurlijk maar de vraag. Zoals we ook duidelijk bij Boeing zien dat in de afgelopen 15 jaar korte termijn aandeel waarde boven kwaliteitscontrole kwam te staan.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:43 schreef Repentless het volgende:
[..]
Productiemethode en kwaliteitscontrole zijn (als het goed is) nagenoeg hetzelfde.
BMW bepaalt gewoon vanuit Duitsland de productiemethoden en kwaliteitsnormen. Er vinden ook audits plaats. Logisch ook, je wilt niet dat een buitenlandse tak je naam te grabbel gooit door hetzelfde product in een kutkwaliteit af te leveren.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met de Amerikaanse management uitknijp en winstmaximalisatie mentaliteit is dat natuurlijk maar de vraag. Zoals we ook duidelijk bij Boeing zien dat in de afgelopen 15 jaar korte termijn aandeel waarde boven kwaliteitscontrole kwam te staan.
Tesla schaamte die bestaat niet.quote:Opvallender is wat er bij de elektrische occasions gebeurde, want waar Tesla in de nieuwverkopen een flinke dreun kreeg, was het bij occasions nog altijd veruit het populairst. De Tesla Model 3 ging met 19,1 procent marktaandeel fier aan kop bij de elektrische occasions. Daarmee blijkt wel dat het negatieve sentiment rond het merk vanwege topman Elon Musk heel wat occasionkopers niet hinderden op weg naar een tweedehands Tesla. Daarbij hoort wel de kanttekening dat de Tesla Model 3 op de occasionmarkt nu ineens enorm breed (en relatief goedkoop) vertegenwoordigd is, omdat er een gigantische stroom eind 2019 zakelijk geregistreerde exemplaren op de markt is gekomen.
Leuk deze halve statistiekenquote:Op donderdag 3 april 2025 15:58 schreef epicbeardman het volgende:
Al dat negatieve nieuws terwijl 1 Model 3 bijna 20% van de occasion Nederlandse EV markt pakt
Meest geregistreerde EV-modellen (Q1 2025)
Tesla Model 3 – 4.158 registraties, ca. 19,1% marktaandeel
Audi e-tron – 1.226 registraties, ca. 5,6% marktaandeel
Volkswagen ID.3 – 777 registraties, ca. 3,6% marktaandeel
Kia Niro – 737 registraties, ca. 3,4% marktaandeel
Hyundai Kona – 728 registraties, ca. 3,3% marktaandeel
https://mijn.bovag.nl/act(...)eerste-kwartaal-2025
[..]
Tesla schaamte die bestaat niet.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, waarom dit marktaandeel? Nu wordt een deel al in de tekst vermeld, aflopende leasecontracten. Maar ik ben dan ook wel benieuwd naar de verkoopprijs en of dit enigszins ook overeenkomt met de marktwaarde.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Echt een oprechte vraag: wat is er half aan deze statistieken?
Zeker, dat is relevant. Het ging mij meer om de opmerking dat 'Tesla-schaamte' niet bestaat, dat lijken deze cijfers dan wel aan te tonen. Nu kun je nog dieper gaan en betogen dat geld voor occassion niet meer in de zak van Musk terecht komt en dus niks zegt over de 'steun' die nog over is voor het merk, feit blijft dat het nog steeds Tesla's zijn die door mensen worden aangeschaft.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, waarom dit marktaandeel? Nu wordt een deel al in de tekst vermeld, aflopende leasecontracten. Maar ik ben dan ook wel benieuwd naar de verkoopprijs en of dit enigszins ook overeenkomt met de marktwaarde.
Wellicht komt het doordat Tesla bezitters uit schaamte hun auto verkopen, en Maga liefhebbers die voorheen altijd een stinkende diesel kochten nu voor een Tesla gaan.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, dat is relevant. Het ging mij meer om de opmerking dat 'Tesla-schaamte' niet bestaat, dat lijken deze cijfers dan wel aan te tonen. Nu kun je nog dieper gaan en betogen dat geld voor occassion niet meer in de zak van Musk terecht komt en dus niks zegt over de 'steun' die nog over is voor het merk, feit blijft dat het nog steeds Tesla's zijn die door mensen worden aangeschaft.
Bij aflopende leasecontracten speelt dat natuurlijk geen enkele rol.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wellicht komt het doordat Tesla bezitters uit schaamte hun auto verkopen, en Maga liefhebbers die voorheen altijd een stinkende diesel kochten nu voor een Tesla gaan.
Of jij denkt dat het interwebs een weerspiegeling is van de samenleving wat het duidelijk niet is(wees gerust, je bent niet de enige, zagen we wel met Trump vs Kamala)quote:Op donderdag 3 april 2025 17:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wellicht komt het doordat Tesla bezitters uit schaamte hun auto verkopen, en Maga liefhebbers die voorheen altijd een stinkende diesel kochten nu voor een Tesla gaan.
In combinatie met een daling van nieuwe verkopen wel.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bij aflopende leasecontracten speelt dat natuurlijk geen enkele rol.
Nee, aflopende leasecontracten. En verder: wellicht zijn mensen in het dagelijks leven niet continu bezig met politiek in alles dat ze doen, zoals het aanschaffen van een auto. Lijkt me wat waarschijnlijker.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, de markt wordt overspoeld door tweedehands leasebakken terwijl de markt voor nieuwe Tesla's is ingestort.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Of jij denkt dat het interwebs een weerspiegeling is van de samenleving wat het duidelijk niet is(wees gerust, je bent niet de enige, zagen we wel met Trump vs Kamala)
Of dat ze het fake news niet volgen en gewoon de beste bang voor buck kopen.
Lijkt mij duidelijk, en ja zoals VEM aangeeft komt grotendeel gewoon uit de leasepool.
Klopt. De fiscale voordelen in de lease op een EV vallen weg en dan is een Tesla een erg dure auto. Als je dan verplicht een EV moet rijden van je werkgever, zul je waarschijnlijk een goedkoper merk kiezen. Hoef je dat niet, ga je terug naar een brandstofauto. Het is allemaal niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, de markt wordt overspoeld door tweedehands leasebakken terwijl de markt voor nieuwe Tesla's is ingestort.
Nou ja, vooral dat inderdaad. Ik geloof er ook niet zo in dat er in Nederland heel veel mensen zijn die nu een auto niet kopen, of in het geval van Tesla eerder leasen, omdat er een Zuid-Afrikaanse gek een oranje clown openlijk steunt.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, de markt wordt overspoeld door tweedehands leasebakken terwijl de markt voor nieuwe Tesla's is ingestort.
Denk dat dat vooral een punt is wat de epische baardman met zijn AI-tekstjes zelf naar voren heeft geschoven om als argument aan te vallen.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:33 schreef Repentless het volgende:
Het punt was die "Tesla-schaamte", die is er niet.
Ja, de ontkenning is hardnekkig.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:33 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt. De fiscale voordelen in de lease op een EV vallen weg en dan is een Tesla een erg dure auto. Als je dan verplicht een EV moet rijden van je werkgever, zul je waarschijnlijk een goedkoper merk kiezen. Hoef je dat niet, ga je terug naar een brandstofauto. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Het punt was die "Tesla-schaamte", die is er niet.
Nou ja, er zijn mensen die concluderen dat de verkoop van Tesla is gekelderd omdat mensen om ideologische redenen geen Tesla meer willen kopen.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:36 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Denk dat dat vooral een punt is wat de epische baardman met zijn AI-tekstjes zelf naar voren heeft geschoven om als argument aan te vallen.
Het kan natuurlijk ook zijn gekelderd doordat Tesla's de concurrentie niet meer aankunnen.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn mensen die concluderen dat de verkoop van Tesla is gekelderd omdat mensen om ideologische redenen geen Tesla meer willen kopen.
Dat kan zeker.quote:Op donderdag 3 april 2025 20:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk ook zijn gekelderd doordat Tesla's de concurrentie niet meer aankunnen.
Meest waarschijnlijk een combinatie van allemaal. Aflopende leasecontracten, minder fiscale voordelen, concurrentie wordt steeds beter, al jaren geen echt nieuw model meer uitgebracht ( als we de dinky toy pickup even negeren), een afkeer van Musk, economisch onzekere tijden, etc.quote:Op donderdag 3 april 2025 20:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk ook zijn gekelderd doordat Tesla's de concurrentie niet meer aankunnen.
Er zijn hele goede redenen voor die daling en die zijn niet politiek.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
In combinatie met een daling van nieuwe verkopen wel.
In februari is de verkoop van nieuwe Tesla's 44% gedaald ten opzichte van februari 2024.
Te daarbij op dat veel leasecontracten verlopen...
Wat dacht je eens van 30 dagen niets kunnen produceren omdat je de fabriek moet ombouwen voor het nieuwe model en daarna weer rustig het tempo van bouwen opvoeren…quote:Op donderdag 3 april 2025 21:59 schreef knoopie het volgende:
[..]
Meest waarschijnlijk een combinatie van allemaal. Aflopende leasecontracten, minder fiscale voordelen, concurrentie wordt steeds beter, al jaren geen echt nieuw model meer uitgebracht ( als we de dinky toy pickup even negeren), een afkeer van Musk, economisch onzekere tijden, etc.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die zo slaafs zijn dat ze op basis van de hetze geen Tesla meer willen kopen. Maar het effect zal zeer klein zijn en beperkt in de tijd.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:05 schreef over_hedge het volgende:
Het is ook niet zo heel moeilijk. Heeft het politiek invloed. Ja zeker.
Is het de enige reden waarom het goed of slecht gaat. Nee.
Is kan gewoon alle 2 waar zijn he. Het is allemaal niet zo zwart wit.
Ja.. en alsof wat kwartalen wat mindere verkoop uitmaakt.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk zullen er mensen zijn die zo slaafs zijn dat ze op basis van de hetze geen Tesla meer willen kopen. Maar het effect zal zeer klein zijn en beperkt in de tijd.
quote:Overzicht
Bezoek ons bij Tesla Amsterdam om onze eerste volledig autonome auto te bekijken. Bekijk de Cybercab, geniet van gratis drankjes en laat u door Tesla Advisors informeren over de toekomst van autonoom rijden. Een testrit met Enhanced Autopilot behoort ook tot de mogelijkheden. Het aantal beschikbare plekken is beperkt.
Autonoom rijden vind ik erg interessant.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:22 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk, hopelijk ook goed vast gelijmd![]()
Voor Wantie en Vliegbaard, laat jezelf verrassen door Elon's goddelijke techniek:
https://www.tesla.com/nl_nl/event/meet-cybercab-amsterdam-nl
[..]
Als je FSD supervised HW4 hebt, dan blijkt deze gewoon te stoppen. Iemand heeft dat getest.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Autonoom rijden vind ik erg interessant.
Hopelijk trapt die dan niet in de roadrunner illusie.
Ik ben blij met mijn Volvo XC60. Ik rijdt 50/55-duizend kilometer met jaar met AutoPilot van Volvo.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:22 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk, hopelijk ook goed vast gelijmd![]()
Voor Wantie en Vliegbaard, laat jezelf verrassen door Elon's goddelijke techniek:
https://www.tesla.com/nl_nl/event/meet-cybercab-amsterdam-nl
[..]
quote:Op donderdag 3 april 2025 22:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je FSD supervised HW4 hebt, dan blijkt deze gewoon te stoppen. Iemand heeft dat getest.
(Nog afgezien van dat je in de praktijk nooit een geschilderde muur tegenkomt)
Ah Chinese meuk ben je bekend mee dus.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben blij met mijn Volvo XC60. Ik rijdt 50/55-duizend kilometer met jaar met AutoPilot van Volvo.
Er is maar 1 auto waar ik het halve land voor door wil rijden en dat is zeer zeker geen Tesla.
tvpquote:Op donderdag 3 april 2025 23:07 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ah Chinese meuk ben je bekend mee dus.
Het is net zoveel Chinees als dat Tesla Chinees is. Maar soit. Het werkt.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:07 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ah Chinese meuk ben je bekend mee dus.
Mag je hem nog wel laden?quote:Op donderdag 3 april 2025 23:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is net zoveel Chinees als dat Tesla Chinees is. Maar soit. Het werkt.
Geely is het toch? die 80% van de Volvo aandelen heeft? die ook Zeekr heeft en andere merken. Nog net geen aliexpress.quote:De NHTSA in de Verenigde Staten meldt dat bijna 7.500 plug-in hybride modellen van Volvo worden teruggeroepen. Reden? De batterijen kunnen potentieel in de hens vliegen. Dat is in principe niet iets waar je op zit te wachten.
De terugroepactie treft plug-in hybride versies van de S60, V60, S90, V90, XC60 en XC90. Het gaat hier om auto's met bouwjaren 2020 tot en met 2022. Het probleem zit hem in een productiefout van de batterijmodule. Er is een kans op kortsluiting. In het ergste geval maakt het van je Volvo een barbecue.
Ik heb geen hybride.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Mag je hem nog wel laden?
STOP met het laden van sommige Volvo plug-in hybrides #recall
[..]
Geely is het toch? die 80% van de Volvo aandelen heeft? die ook Zeekr heeft en andere merken. Nog net geen aliexpress.
Toegegeven zijn ze niet lelijk, maar beetje oude mannen auto voor pensionado's. Het volvo van vroeger is allang verdwenen. Het imago wat ze hadden.
Ik snap gewoon waar Tesla naar toe wilt met hen visie omtrent hoe autorijden er over zo veel jaar uitziet. Niemand is zo innovatief geweest en zulke statistieken gehaald dan wel performance. Het heeft de lat hoog gelegd voor andere automerken. Geen enkel ander merk heeft dit kunnen evenaren de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb geen hybride.
En ja het is een suffe ouwe lullenbak maar ik kan overal tanken en dat is toch best prettig in een werkgebied waar laadpalen nog niet zo’n gemeengoed zijn.
En ook de volgende leasewagen gaat geen Tesla worden want ik heb gewoon een SUV nodig voor mijn werk.
Volvo is inderdaad in handen van een Chinees maar worden voor de Europese markt gewoon nog in Zweden ontworpen en gemaakt.
Maar als jij denkt dat het een Ali-express wagen is terwijl je Tesla de hemel in prijst dan bevestigt dat voor mij genoeg.
Niet verkeerd hoor, mooi kleurtje ook.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n "made in Göteborg" V60 T8 blijft nog wel even
[ afbeelding ]
Toevallig 1 gisteren tegengekomen met grote sticker.quote:Op vrijdag 4 april 2025 00:53 schreef epicbeardman het volgende:
Wat mij trouwens ook opvalt is dat de media en het interwebs volstaat met dat mensen de "I bought this before Elon went crazy" stickers.. de realiteit is je ze nooit tegenkomt, terwijl ondanks dat ik maar 1x per week naar kantoor ga genoeg Tesla's zie.
Denk dat velen toch tot de realiteit moeten komen, net zoals Reddit dat moest met de afgelopen Amerikaanse verkiezingen dat het internet toch geen weerspiegeling is van de samenleving. Vele Nederlanders hebben het gewoon te druk met hen familie, gezin, kids en leven om zich druk te maken over wat Elon uitspookt.
Ze hebben een auto met mooie range, die ze kunnen opladen via hen zonnepanelen en goedkoop nog is in de wegenbelasting. Daarnaast is de Model Y ook echt een gezinswagen.
https://www.bright.nl/nie(...)aatste-decennia.htmlquote:Tesla Cybertruck is 'de grootste flop' in de auto-industrie in de laatste decennia
Forbes somt een aantal beroemde flops uit de auto-geschiedenis op, waaronder Fords mislukte submerk Edsel, de Ford Pinto en de lelijke Pontiac Aztek crossover SUV. Ook de Delorean DMC-12, legendarisch vanwege zijn rol in de 'Back To The Future'-films, was een verkoopflop, waardoor het bedrijf failliet ging. "Het lievelingsproject van Elon Musk, de Tesla Cybertruck, staat nu bovenaan die lijst", stelt het tijdschrift.
Die was vast van iemand die op internet zit.quote:Op vrijdag 4 april 2025 04:19 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Toevallig 1 gisteren tegengekomen met grote sticker.
Goh, 1 Tesla met sticker. Terwijl ze volgens de (kennelijk leugenachtige) pers ‘niet aan te slepen zijn’.quote:Op vrijdag 4 april 2025 04:19 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Toevallig 1 gisteren tegengekomen met grote sticker.
Tis wat.quote:Op vrijdag 4 april 2025 07:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, 1 Tesla met sticker. Terwijl ze volgens de (kennelijk leugenachtige) pers ‘niet aan te slepen zijn’.
Mensen die op internet zittenquote:Op vrijdag 4 april 2025 06:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die was vast van iemand die op internet zit.
Ook een mooi voorbeeld van kennelijke leugenachtigheid van de media. Nee, de CT is niet het grootste succesverhaal. Maar het is in de verkooplijsten in zijn categorie gewoon de best verkopende. En bij BEV’s algemeen de nummer 5. Hoe kun je dan stellen dat het de grootste flop is? En wat is de Taycan dan wel niet waar er wereldwijd maar de helft van is verkocht? Om maar een auto te noemen die geprezen wordt ondanks alle ellende die de auto achtervolgt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 06:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://www.bright.nl/nie(...)aatste-decennia.html
Ook weer een mooi voorbeeld van gaslighting het niet over de vermeende leugens in het stukje hebben je boos maken om de clickbait titel en het vervolgens maar wel over verkooplijsten met categorieen waar in het stukje niet eens naar gerefereerd wordt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 07:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook een mooi voorbeeld van kennelijke leugenachtigheid van de media. Nee, de CT is niet het grootste succesverhaal. Maar het is in de verkooplijsten in zijn categorie gewoon de best verkopende.
Dan ben ik een Henk vwb het rijdenquote:Op dinsdag 1 april 2025 23:40 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Stel je een nuchtere Nederlander voor, laten we hem Henk noemen. Henk heeft geen zin in het gedoe van de wereld: geen nieuws, geen Reddit, geen X, gewoon z’n boterham met kaas en een biertje op vrijdagavond. Hij ergert zich misschien aan Elon Musk – die excentrieke miljardair met z’n rare fratsen, raketten en tweets – maar toch stapt hij in een Tesla. Waarom? Simpel.
Henk kijkt niet naar de hype of de man achter het merk. Hij ziet een auto die stil is, weinig onderhoud nodig heeft, en waarmee hij goedkoop kan rijden dankzij z’n eigen zonnepanelen thuis. Misschien vindt hij het ook wel stiekem fijn dat hij geen gezeur heeft met benzineprijzen of een stinkende uitlaat. Tesla is voor Henk geen statement, geen lifestyle, maar gewoon praktisch. Hij koopt ‘m, rijdt ermee weg, en trekt zich lekker nergens wat van aan – ook niet van wat anderen over Musk denken.
Van de Delorean zijn er maar 9.000 gemaakt en het was ook de enige productieauto van het merk.quote:Op vrijdag 4 april 2025 06:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://www.bright.nl/nie(...)aatste-decennia.html
Ik lees je sarcasme, maar het is ook gewoon een prima auto. Zeker 1 van de betere EV's.quote:Op vrijdag 4 april 2025 02:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
"Er is tegenwoordig nog maar 1 goede auto: de Tesla Model Y! Vooral het nieuwe model is heel superieur! Met Full Self Driving (als je in de VS woont) en daardoor geen kans op ongelukken! En mocht je dat maar niets vinden, dan kun je ook nog een andere Tesla kopen, zoals de heftige Cybertruck (als je in de VS woont) of de Model 3! Daarmee vergeleken zijn alle andere auto's grote troep!"
Ik vind het interieur en dashboard juist wel geslaagd.quote:Op vrijdag 4 april 2025 00:49 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Alleen knap ik altijd af bij Volvo's op interieur, zo oudbollig. Volvo V40 vond ik ook altijd wel goed gelukt maar daar zat altijd zo'n vage telefooncel achtig interieur in. Alsof ze aan een 80 jarige zweed hebben gevraagd hoe hij zijn dashboard ontworpen wil hebben.
Bumper stickers zijn een Amerikaans ding en ben nog geen enkel artikel tegengekomen dat Nederlanders het ook massaal zouden doen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 00:53 schreef epicbeardman het volgende:
Wat mij trouwens ook opvalt is dat de media en het interwebs volstaat met dat mensen de "I bought this before Elon went crazy" stickers.. de realiteit is je ze nooit tegenkomt, terwijl ondanks dat ik maar 1x per week naar kantoor ga genoeg Tesla's zie.
Denk dat velen toch tot de realiteit moeten komen, net zoals Reddit dat moest met de afgelopen Amerikaanse verkiezingen dat het internet toch geen weerspiegeling is van de samenleving. Vele Nederlanders hebben het gewoon te druk met hen familie, gezin, kids en leven om zich druk te maken over wat Elon uitspookt.
Ze hebben een auto met mooie range, die ze kunnen opladen via hen zonnepanelen en goedkoop nog is in de wegenbelasting. Daarnaast is de Model Y ook echt een gezinswagen.
Ik vind dit soort lijstjes en statistieken allemaal maar het halve verhaal vertellen. Laat ik het even voor het gemak cherrypicking noemen. Ik twijfel er niet aan de CT de bestverkopende "truck" was in 2024. Maar dan doe je een hele hoop andere feitjes ook wel tekort.quote:Op vrijdag 4 april 2025 07:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook een mooi voorbeeld van kennelijke leugenachtigheid van de media. Nee, de CT is niet het grootste succesverhaal. Maar het is in de verkooplijsten in zijn categorie gewoon de best verkopende. En bij BEV’s algemeen de nummer 5. Hoe kun je dan stellen dat het de grootste flop is? En wat is de Taycan dan wel niet waar er wereldwijd maar de helft van is verkocht? Om maar een auto te noemen die geprezen wordt ondanks alle ellende die de auto achtervolgt.
Dat is jouw mening, maar je kan op geen enkele manier bewijzen dat het anti-Musk sentiment geen invloed heeft. Waarschijnlijk is het, zoals meerdere zeggen, een combinatie van alle invloeden.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zijn hele goede redenen voor die daling en die zijn niet politiek.
Ja, dat zal ook invloed gehad hebben, maar is op geen enkele manier een bewijs dat al die andere thema's geen invloed hebben.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat dacht je eens van 30 dagen niets kunnen produceren omdat je de fabriek moet ombouwen voor het nieuwe model en daarna weer rustig het tempo van bouwen opvoeren…
Waarom is het "slaafs" om principes te hebben? Onafhankelijk van of je het er mee eens bent of niet, principes zijn pas wat waard als je bereid bent er iets voor op te offeren. Prima als dat voor jou niet zo belangrijk is, maar een beetje kinderachtig om mensen die anders denken dan meteen "slaafs" te noemen.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk zullen er mensen zijn die zo slaafs zijn dat ze op basis van de hetze geen Tesla meer willen kopen. Maar het effect zal zeer klein zijn en beperkt in de tijd.
Vind het dat weer wel een beetje jammer dat dit interieur echt exact een kopie is van de XC60 en dus waarschijnlijk ook alle andere huidige modellen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 07:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind het interieur en dashboard juist wel geslaagd.
Het is ook een ruime auto, ik kan met mijn 1m98 nog comfortabel op de achterbank achter m'n eigen stoel zitten.
Bekijk deze YouTube-video
Nee hoor. Ik begin niet voor niets met te stellen dat het geen succesverhaal is.quote:Op vrijdag 4 april 2025 08:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vind dit soort lijstjes en statistieken allemaal maar het halve verhaal vertellen. Laat ik het even voor het gemak cherrypicking noemen. Ik twijfel er niet aan de CT de bestverkopende "truck" was in 2024. Maar dan doe je een hele hoop andere feitjes ook wel tekort.
er zijn veel teveel autos in productiequote:Op vrijdag 4 april 2025 00:03 schreef VEM2012 het volgende:
Over Volvo gesproken: de verkoopcijfers van de EX30, die zijn echt enorm ingekakt zeg… (-80%).
Waarom zou ik moeten bewijzen dat het anti-Musk sentiment geen enkele invloed heeft als ik nota bene aangeef dat het ook invloed heeft gehad (zij het beperkt)? Dit is gewoon weer een stropop.quote:Op vrijdag 4 april 2025 08:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is jouw mening, maar je kan op geen enkele manier bewijzen dat het anti-Musk sentiment geen invloed heeft. Waarschijnlijk is het, zoals meerdere zeggen, een combinatie van alle invloeden.
[..]
Ja, dat zal ook invloed gehad hebben, maar is op geen enkele manier een bewijs dat al die andere thema's geen invloed hebben.
[..]
Waarom is het "slaafs" om principes te hebben? Onafhankelijk van of je het er mee eens bent of niet, principes zijn pas wat waard als je bereid bent er iets voor op te offeren. Prima als dat voor jou niet zo belangrijk is, maar een beetje kinderachtig om mensen die anders denken dan meteen "slaafs" te noemen.
Voordeel is wel dat als je in een andere Volvo stapt dat je niet hoeft ze zoeken naar de knopjesquote:Op vrijdag 4 april 2025 08:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vind het dat weer wel een beetje jammer dat dit interieur echt exact een kopie is van de XC60 en dus waarschijnlijk ook alle andere huidige modellen.
Best een aardige auto maar te weinig Volvo voor het geld.quote:Op vrijdag 4 april 2025 00:03 schreef VEM2012 het volgende:
Over Volvo gesproken: de verkoopcijfers van de EX30, die zijn echt enorm ingekakt zeg… (-80%).
Het zal allemaal wel. Maar waar heel veel elektrische modellen slechte verkoopcijfers hebben, wordt het in de media gespind dat de cijfers bij Tesla die aanwijsbaar in ieder geval voor een significant deel te maken hebben met de wisseling van de wacht ter zake van de Model Y het gevolg is van de activiteiten van Musk.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn veel teveel autos in productie
Dat ligt er dan weer aan welke andere flops je allemaal aan de haren erbij wilt slepen. Het is in ieder geval voor het bedrijf Tesla een flop. Heeft het bedrijf Tesla grotere flops gemaakt in de korte levensduur van dit bedrijf zo nee dan klopt de clickbait titel alsnog voor het bedrijf Tesla.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik begin niet voor niets met te stellen dat het geen succesverhaal is.
Alleen ‘de grootste flop ooit’ slaat werkelijk nergens op.
De grootste flop ooit, dat is ook een redelijke subjectieve mening met een erg overdrijvende factor.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik begin niet voor niets met te stellen dat het geen succesverhaal is.
Alleen ‘de grootste flop ooit’ slaat werkelijk nergens op.
Voor Tesla is het inderdaad een grote flop te noemen. Zeker gezien de uitspraken van Musk/Tesla dat er in 2019 bij de presentatie al 250.000 stuks op ore-order stonden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat ligt er dan weer aan welke andere flops je allemaal aan de haren erbij wilt slepen. Het is in ieder geval voor het bedrijf Tesla een flop. Heeft het bedrijf Tesla grotere flops gemaakt in de korte levensduur van dit bedrijf zo nee dan klopt de clickbait titel alsnog voor het bedrijf Tesla.
Het artikel heeft het over de grootste flop in de autoindustrie in de laatste decennia. En vergelijkt deze onder meer met de DeLorean DMC-12. En die auto ken ik goed. Al voordat de Back to the Future films uitkwamen was ik als klein menneke gebiologeerd door het uiterlijk. Het enige wat echt geslaagd is aan die auto. Want: langzaam, slechte wegligging en de lijst met gebreken is zo lang dat je daarmee bwvs van hier naar Mars en terug kan... Verkocht logischerwijs ook nog voor geen meter. En zorgde voor een faillissement.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat ligt er dan weer aan welke andere flops je allemaal aan de haren erbij wilt slepen. Het is in ieder geval voor het bedrijf Tesla een flop. Heeft het bedrijf Tesla grotere flops gemaakt in de korte levensduur van dit bedrijf zo nee dan klopt de clickbait titel alsnog voor het bedrijf Tesla.
Je reageert op elk bericht daarover dat het allemaal te verwaarlozen is, dat ze infantiel zijn, dat het een marginale groep is, en dat de media een hetze tegen Musk voert. Terwijl jij en ik allebei helemaal niet weten hoe groot dat effect is. Dus continue alles kleiner willen maken is puur en alleen jouw eigen wensdenken.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou ik moeten bewijzen dat het anti-Musk sentiment geen enkele invloed heeft als ik nota bene aangeef dat het ook invloed heeft gehad (zij het beperkt)? Dit is gewoon weer een stropop.
Dat mag jij vinden. Maar Musk doet zelf heel erg zijn best om de begrippen Elon Musk en Tesla synoniem te maken. Een groot deel van de overwaarde van het aandeel tesla is gebaseerd op het imago dat Elon Musk er aan geeft, met zijn beloftes voor de toekomst. Dan mag je niet verbaast zijn dat mensen Musk en Tesla ook aan elkaar verbinden als het eens niet positief is.quote:En het slaafse zit in dat men meegaat in de hetze jegens Musk, die door de media heel erg wordt gekoppeld aan Tesla (waarom Tesla en niet bv X…), waardoor ineens in een Tesla rijden volgens sommige infantiele mensen gelijk staat aan fascist zijn.
Het is te dom voor woorden vind ik.
Dus als jij het niet eens bent met iemand ga je gelijk protesteren? En al die mensen die X verlaten hebben zijn ondertussen weer terug. Het is een mooi verhaal maar uiteindelijk blijken de Elon Musk haters gewoon mentaal en emotioneel kleine kinderen te zijn. Die zich letterlijk zo frustreren over iets dat ze lezen dat ze zelfs vandalisme of terrorisme moeten plegen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 10:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je reageert op elk bericht daarover dat het allemaal te verwaarlozen is, dat ze infantiel zijn, dat het een marginale groep is, en dat de media een hetze tegen Musk voert. Terwijl jij en ik allebei helemaal niet weten hoe groot dat effect is. Dus continue alles kleiner willen maken is puur en alleen jouw eigen wensdenken.
[..]
Dat mag jij vinden. Maar Musk doet zelf heel erg zijn best om de begrippen Elon Musk en Tesla synoniem te maken. Een groot deel van de overwaarde van het aandeel tesla is gebaseerd op het imago dat Elon Musk er aan geeft, met zijn beloftes voor de toekomst. Dan mag je niet verbaast zijn dat mensen Musk en Tesla ook aan elkaar verbinden als het eens niet positief is.
En veel mensen zijn ook X aan het verlaten en gaan naar bijvoorbeeld Bluesky. Dus daar gebeurt het net zo goed. Er zijn alleen geen X-dealers waar je voor de deur kan protesteren, dus het is iets minder zichtbaar.
En tenminste in dit topic (en eigenlijk ook in NL) zegt niemand dat het rijden van een Tesla gelijk staat aan het zijn van een Nazi, dus je mag wel weer uit die slachtofferrol kruipen. Maar op het moment dat de CEO van een bedrijf openbaar een politieke partij promoot die grotendeels uit (veroordeelde) Neo-Nazis bestaat, dat lijkt het mij erg belangrijk om daar vraagtekens bij te stellen.
Maar zelfs dat probeer je kleiner te maken en te relativeren, door te zeggen dat er ook bij sommige linkse partijen ongure types zitten... Alsof dat het zou rechtvaardigen om een partij te promoten waarvan de prominente leden actief oproepen de concentratiekampen weer te openen en de apartheid als ideaal toekomstbeeld zien.
En dat verdedig jij alles met hand en tand in dit topic, alleen maar om Elon Musk en Tesla te verdedigen. Wie is hier nu slaafs?
Het gaat hier helemaal niet over protesterende mensen. Het is compleet belachelijk om te doen alsof iedereen die het niet met tesla eens is daar op de grond gaat liggen spartelen. Sommigen zullen simpelweg geen tesla meer willen kopen. Sommigen zullen hun aandelen verkopen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 10:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dus als jij het niet eens bent met iemand ga je gelijk protesteren? En al die mensen die X verlaten hebben zijn ondertussen weer terug. Het is een mooi verhaal maar uiteindelijk blijken de Elon Musk haters gewoon mentaal en emotioneel kleine kinderen te zijn. Die zich letterlijk zo frustreren over iets dat ze lezen dat ze zelfs vandalisme of terrorisme moeten plegen.
Beetje niveau van kind krijgt zijn snoepje niet, gaat op de grond liggen spartelen en aandacht trekken. Raar volk.
Zoals onderstaande protest.
[ x ]
Demonstreren bij "X" headquarters, haha.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Dat het te verwaarlozen is kun je met gezond verstand beredeneren, maar ook de cijfers ondersteunen dat. Als je kijkt naar de cijfers van Q1, dan ligt het percentage waarmee er minder geleverd is gewoon in lijn met het percentage dat men minder kon produceren vanwege ombouw van de productielijnen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 10:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je reageert op elk bericht daarover dat het allemaal te verwaarlozen is, dat ze infantiel zijn, dat het een marginale groep is, en dat de media een hetze tegen Musk voert. Terwijl jij en ik allebei helemaal niet weten hoe groot dat effect is. Dus continue alles kleiner willen maken is puur en alleen jouw eigen wensdenken.
[..]
Dat mag jij vinden. Maar Musk doet zelf heel erg zijn best om de begrippen Elon Musk en Tesla synoniem te maken. Een groot deel van de overwaarde van het aandeel tesla is gebaseerd op het imago dat Elon Musk er aan geeft, met zijn beloftes voor de toekomst. Dan mag je niet verbaast zijn dat mensen Musk en Tesla ook aan elkaar verbinden als het eens niet positief is.
En veel mensen zijn ook X aan het verlaten en gaan naar bijvoorbeeld Bluesky. Dus daar gebeurt het net zo goed. Er zijn alleen geen X-dealers waar je voor de deur kan protesteren, dus het is iets minder zichtbaar.
En tenminste in dit topic (en eigenlijk ook in NL) zegt niemand dat het rijden van een Tesla gelijk staat aan het zijn van een Nazi, dus je mag wel weer uit die slachtofferrol kruipen. Maar op het moment dat de CEO van een bedrijf openbaar een politieke partij promoot die grotendeels uit (veroordeelde) Neo-Nazis bestaat, dat lijkt het mij erg belangrijk om daar vraagtekens bij te stellen.
Maar zelfs dat probeer je kleiner te maken en te relativeren, door te zeggen dat er ook bij sommige linkse partijen ongure types zitten... Alsof dat het zou rechtvaardigen om een partij te promoten waarvan de prominente leden actief oproepen de concentratiekampen weer te openen en de apartheid als ideaal toekomstbeeld zien.
En dat verdedig jij alles met hand en tand in dit topic, alleen maar om Elon Musk en Tesla te verdedigen. Wie is hier nu slaafs?
Welke fabriekssluiting heb je het precies over? Want die in China was grotendeels tijdens het chinees nieuwjaar, en dan is elke fabriek elk jaar altijd twee weken gesloten. Zelfs Tesla. En de sluiting in Berlijn was afgelopen zomer.quote:Op vrijdag 4 april 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat het te verwaarlozen is kun je met gezond verstand beredeneren, maar ook de cijfers ondersteunen dat. Als je kijkt naar de cijfers van Q1, dan ligt het percentage waarmee er minder geleverd is gewoon in lijn met het percentage dat men minder kon produceren vanwege ombouw van de productielijnen.
Zie mijn eerdere post met een ellenlange lijst aan racistische en fascistische uitlatingen van prominente AfD leden. En toen correctiv.de 48 verdachte AfD leden onderzocht, vonden ze uit dat 28 daarvan veroordeeld zijn en 14 zijn nog steeds in amtsfunctie. https://correctiv.org/akt(...)ndatstraeger-im-amt/quote:Ten aanzien van X precies hetzelfde. Sinds Musk daar de scepter zwaait lees je dat in grote getalen mensen vertrekken naar Bluesky en daarvoor Mastodon. Ook dat bleek een stuk genuanceerder liggen.
We hebben hier een paar dagen geleden nog iemand gehad die het kopen van een Tesla betitelde als 'dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt' oid. En bij de protesten wordt weldegelijk geroepen dat Tesla gelijk staat aan fascisme en vergelijkbaar.
Dat de AfD grotendeels uit veroordeelde Neo-Nazi's bestaat mag je bewijzen. Ik heb altijd begrepen dat het om enkelen gaat. En als je niet ziet dat bij een partij als GL/PvdA ook mensen zitten die vrij actief Hamas ondersteunen, maar ook niet zo lang geleden aanwezig zouden zijn bij een bijeenkomst met de vraag 'is geweld gerechtvaardigd' die na ophef niet doorging (iets in die trant iig), dan ben je wat mij betreft stekeblind.
En nee, ik verdedig niet alles. Ik heb mijn standpunt heel duidelijk neergezet.
China, Fremont en Berlijn. Ja, Berlijn is ook dicht geweest om de productielijn te wijzigen. 30 dagen om heel precies te zijn. China 21 dagen naast Chinees nieuwjaar. Fremont heb ik niet voorbij zien komen, dus dat kan ik je niet vertellen in dagen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:16 schreef knoopie het volgende:
[..]
Welke fabriekssluiting heb je het precies over? Want die in China was grotendeels tijdens het chinees nieuwjaar, en dan is elke fabriek elk jaar altijd twee weken gesloten. Zelfs Tesla. En de sluiting in Berlijn was afgelopen zomer.
Bovendien zit er in de praktijk tussen verkoop en productie nog een heel groot gat dat levertijd heet. Dus zo evident is dat helemaal niet.
[..]
Zie mijn eerdere post met een ellenlange lijst aan racistische en fascistische uitlatingen van prominente AfD leden. En toen correctiv.de 48 verdachte AfD leden onderzocht, vonden ze uit dat 28 daarvan veroordeeld zijn en 14 zijn nog steeds in amtsfunctie. https://correctiv.org/akt(...)ndatstraeger-im-amt/
En houd alsjeblieft op met dat ontzettend slappe Calimero-argument; "ja maar bij groen-links zijn er ook mensen voor Hamas, dus het is helemaal niet erg dat AfD-prominenten pleiten voor het openen van concentratiekampen." Two wrongs don't make a right.
En het is ook helemaal niet relevant, omdat Elon Musk niet op twitter en in interviews Groenlinks aan het promoten is. En daar ging het om, dat jij dat wilde verdedigen dat het helemaal niet zo erg is dat Elon Musk openlijk voor de AfD is.
Maar weet je wat, zodra James D. Fray zijn steun voor Groenlinks uitspreekt, mag jij daarover komen klagen in het Ford-fanboy topic op FOK.
Geweldig bedrijf dat Teslaquote:Op vrijdag 4 april 2025 14:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
China, Fremont en Berlijn. Ja, Berlijn is ook dicht geweest om de productielijn te wijzigen. 30 dagen om heel precies te zijn. China 21 dagen naast Chinees nieuwjaar. Fremont heb ik niet voorbij zien komen, dus dat kan ik je niet vertellen in dagen.
En bij Tesla zit er helemaal geen groot gat tussen verkoop en productie. De Model Y die ik anderhalf jaar geleden kocht heb ik besteld op dag 1, is geproduceerd op dag 2 of 3 (kan je zien met Scanmytesla) en is geleverd op dag 7. Zo snel gaat dat bij Tesla.
Als eerste zie ik niet waarom het steunen van Palestijnen direct het steunen van Hamas impliceert. Er zijn in het verleden wel een aantal leden van PvdA/Groenlinks die zich openlijk hebben geuit over Hamas maar die zitten bij mijn weten nu niet in de kamer.quote:Verder heb ik dus niet gezegd dat de uitlatingen van AfD prominenten ok zijn. Dat is weer een stropop. Ik wijs op de hypocrisie die er is waarbij iemand die voor een partij is met daarin extreem rechtse idioten daarop aangekeken wordt, maar iemand die voor een partij is met daarin extreem linkse idioten niet omdat dan ineens wel het verschil wordt gezien tussen partij en individuen.
Dat Tesla een geweldig bedrijf is ben ik met je eens!quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Geweldig bedrijf dat Tesla
[..]
Als eerste zie ik niet waarom het steunen van Palestijnen direct het steunen van Hamas impliceert. Er zijn in het verleden wel een aantal leden van PvdA/Groenlinks die zich openlijk hebben geuit over Hamas maar die zitten bij mijn weten nu niet in de kamer.
Daarnaast is het echt heel erg flauw van je om over zogenaamd Hamas-support te beginnen waar het gesprek over AfD en Musk gaat. Dus je mag dan eigenlijk niks vinden van de support van Musk aan de Afd zonder dat je ook iets zegt over de linksen die Hamas steunen of hebben gesteund zonder daarbij hypocriet genoemd te worden.
quote:After a little over a year at market, sales of the 6,600-pound vehicle, priced from $82,000, are laughably below what Musk predicted. Its lousy reputation for quality–with eight recalls in the past 13 months, the latest for body panels that fall off–and polarizing look made it a punchline for comedians. Unlike past auto flops that just looked ridiculous or sold badly, Musk’s truck is also a focal point for global Tesla protests spurred by the billionaire’s job-slashing DOGE role and MAGA politics.
“It’s right up there with Edsel,” said Eric Noble, president of consultancy CARLAB and a professor at ArtCenter College of Design in Pasadena, California (Tesla design chief Franz von Holzhausen, who styled Cybertruck for Musk, is a graduate of its famed transportation design program). “It’s a huge swing and a huge miss.”
Judged solely on sales, Musk’s Cybertruck is actually doing a lot worse than Edsel, a name that’s become synonymous with a disastrous product misfire. Ford hoped to sell 200,000 Edsels a year when it hit the market in 1958, but managed just 63,000. Sales plunged in 1959 and the brand was dumped in 1960. Musk predicted that Cybertruck might see 250,000 annual sales. Tesla sold just under 40,000 in 2024, its first full year. There’s no sign that volume is rising this year, with sales trending lower in January and February, according to Cox Automotive.
And Tesla’s overall sales are plummeting this year, with deliveries tumbling 13% in the first quarter to 337,000 units, well below consensus expectations of 408,000. The company did not break out Cybertruck sales, which is lumped in with the Model S and Model X, its priciest segment. But it’s clear Cybertruck sales were hurt this quarter by the need to make recall-related fixes, Ben Kallo, an equity analyst for Baird, said in a research note. Tesla didn’t immediately respond to a request for comment.
Gaan we nou herkauwen?quote:Op vrijdag 4 april 2025 16:37 schreef Ulx het volgende:
Een artikel over het floppen van de Cybertruck. De grootste zeperd van de auto-industrie in decennia. Ze omschrijven de auto als Elon's Edsel. Ouch. Pijnlijk.
https://www.forbes.com/si(...)gest-flop-in-decades
[..]
Over de inhoud ben ik het niet met je oneens maar ik vind wel dat je een gigantische stropop wegzet. Ik vind wat van de AfD en dat is mijn mening, die hoeft niet eens gestoeld te zijn op de waarheid verder. Ik vind dat wanneer je als CEO een bepaalde positie hebt waarbij je zulke uitlatingen helemaal niet moet doen. Hetzelfde had ik gevonden als hij een dergelijke uitspraak over Die Linke had gedaan overigens. Die halve nazi-groet en de uitspraak over de AfD kunnen toeval zijn maar ik geloof niet zo in toeval.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat Tesla een geweldig bedrijf is ben ik met je eens!
Verder heb ik nergens gezegd dat het steunen van Palestijnen gelijk staat aan steunen van Hamas.
En nog steeds valt kennelijk het kwartje niet: ik verwijt niemand pro Groen Links te zijn. Want met de partij is niets mis. Er zitten alleen terroristen tussen en mensen met hele verknipte denkbeelden. Als je maar genoeg leden hebt, dan zitten er vanzelf een aantal walgelijke mensen tussen.
Zo beoordeel ik AfD ook: aan de hand van de partij zelf. En niet aan enkele individuen.
Zo beoordeel ik Tesla ook: als bedrijf. En niet op basis van de gedragingen van de CEO buiten zijn hoedanigheid van CEO.
Wat ik hypocriet vindt is dat er mensen zijn die dat onderscheid heel selectief maken.
Kijk, van mij mag je best vinden dat je als partij alleen maar 'schone' leden mag hebben en ook als bedrijf alleen maar 'schone' werknemers. Maar nog afgezien van dat het gewoon niet haalbaar is, moet je dat dan wel consequent toepassen. En dat is wat er niet gebeurt. En daar vind ik iets van. Ik vind dat hypocriet. Volgens mij is dat ook overduidelijk hypocriet.
Maar dat staat verder weer los van dat ik vind dat Musk van mij mag vinden dat AfD de beste keuze is voor Duitsland. Ik ben het grondig oneens met hem, maar die mening mag hij van mij hebben en dat maakt hem geen nazi omdat er bij die partij ook sujetten rondlopen die wel nazi sympathieėn hebben. Net zoals ik niet denk dat iedereen die GL/PvdA stemt dan wel fan zal zijn van hamas, en/of extreem links terrorisme een goed idee vindt. Die geven misschien gewoon om het milieu...
Ik heb het helemaal niet over jouw persoonlijke mening gehad, dus ik zie niet in hoe het dan een stropop kan zijn. Maar goed.quote:Op vrijdag 4 april 2025 16:53 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Over de inhoud ben ik het niet met je oneens maar ik vind wel dat je een gigantische stropop wegzet. Ik vind wat van de AfD en dat is mijn mening, die hoeft niet eens gestoeld te zijn op de waarheid verder. Ik vind dat wanneer je als CEO een bepaalde positie hebt waarbij je zulke uitlatingen helemaal niet moet doen. Hetzelfde had ik gevonden als hij een dergelijke uitspraak over Die Linke had gedaan overigens. Die halve nazi-groet en de uitspraak over de AfD kunnen toeval zijn maar ik geloof niet zo in toeval.
Over linkse figuren die Hamas steunen gaat dit topic ook helemaal niet dus ik zie al niet in waarom dat überhaupt benoemd moet worden.
Overigens, naast het feit dat ik nu en in het verleden geen tesla zou komen/leasen zou ik dat ten eerste al niet doen vanwege een CEO. Schijnbaar zijn er genoeg fans van Musk die dat wel doen. helemaal prima. Het zou echter voor mij wel een reden kunnen zijn om een bepaald product juist niet te kopen. Ja ik weet het, Hypocriet.
James May vond em mooi trouwensquote:
Tuurlijk, daarom wilde hij 250.000 per jaar verkopenquote:Op vrijdag 4 april 2025 17:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
James May vond em mooi trouwens
Was nooit intentie om een succes te worden, was omdat zijn zoontje zei van "papa, waarom lijken auto's niet futuristisch" of iets in die richting. Was meer een meme of challenge, icoon proberen te maken.
Da's geklets, dat weet je zelf ook wel. Musk zei zelf dat hij er in 2024 250.000 van wilde verkopen. De teller is blijven steken bij zo'n 40.000.quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
James May vond em mooi trouwens
Was nooit intentie om een succes te worden, was omdat zijn zoontje zei van "papa, waarom lijken auto's niet futuristisch" of iets in die richting. Was meer een meme of challenge, icoon proberen te maken.
Ha, daar zijn de extremen weer. Dit zegt natuurlijk helemaal niemand in dit topic, ook niet iets van die strekking.quote:Op vrijdag 4 april 2025 02:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
"Er is tegenwoordig nog maar 1 goede auto: de Tesla Model Y! Vooral het nieuwe model is heel superieur! Met Full Self Driving (als je in de VS woont) en daardoor geen kans op ongelukken! En mocht je dat maar niets vinden, dan kun je ook nog een andere Tesla kopen, zoals de heftige Cybertruck (als je in de VS woont) of de Model 3! Daarmee vergeleken zijn alle andere auto's grote troep!"
Jawel, jullie. Ook dat Tesla de enige goede autofabrikant is en Elon Musk de allerbeste oplichter zakenman ooit is. Eerst zij, dan een hele tijd niets en dan de rest. Wat we ook zien in de aandelenkoers. Die volgens de gelovers nog tien keer zo hoog wordt. Dus koop de dip!quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ha, daar zijn de extremen weer. Dit zegt natuurlijk helemaal niemand in dit topic, ook niet iets van die strekking.
Kun je dan eens een post quoten waarin dit gezegd wordt?quote:Op zaterdag 5 april 2025 00:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jawel, jullie. Ook dat Tesla de enige goede autofabrikant is en Elon Musk de allerbeste oplichter zakenman ooit is. Eerst zij, dan een hele tijd niets en dan de rest. Wat we ook zien in de aandelenkoers. Die volgens de gelovers nog tien keer zo hoog wordt. Dus koop de dip!
Ze kunnen musk niet ontslaan, want dan daalt de aandelenkoers met zo'n 90%, om het in lijn te brengen met alle andere autoproducenten. Maar ze kunnen hem ook niet aanhouden, want dan gaat de autoverkoop met zo'n 90% omlaag.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:21 schreef Mutant01 het volgende:
Tesla wordt op korte termijn links en rechts ingehaald door de Chinezen. Maar ook de Duitsers, met name Mercedes, maken zeer grote slagen. En dat zijn ook nog eens auto's die prettig op het netvlies liggen. Het aanbod van Tesla is beperkt en een eenheidsworst, dat gaat hen gewoon opbreken. In combinatie met het gedrag van Musk.
Feitelijk niet correct.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En ze verdienen het meeste geld aan het verkopen van CO2 certificaten!
Je moet eens voor de grap kijken hoeveel meer je betaalt voor een Mercedes tov een vergelijkbare Tesla.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:21 schreef Mutant01 het volgende:
Tesla wordt op korte termijn links en rechts ingehaald door de Chinezen. Maar ook de Duitsers, met name Mercedes, maken zeer grote slagen. En dat zijn ook nog eens auto's die prettig op het netvlies liggen. Het aanbod van Tesla is beperkt en een eenheidsworst, dat gaat hen gewoon opbreken. In combinatie met het gedrag van Musk.
Een accu is tegenwoordig AI?quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze kunnen musk niet ontslaan, want dan daalt de aandelenkoers met zo'n 90%, om het in lijn te brengen met alle andere autoproducenten. Maar ze kunnen hem ook niet aanhouden, want dan gaat de autoverkoop met zo'n 90% omlaag.
Wat te doen, wat te doen ...
"Maar, Tesla is helemaal geen autofabrikant! Het is een techbedrijf! Ze maken AI producten, zoals FSD en accupakketten! En ze verdienen het meeste geld aan het verkopen van CO2 certificaten! Ok, en ze maken ook een paar auto's."
Pure hype, dus.
Voor de aansturing van de accu's (weer, energieprijzen, gedragsvoorspelling van gebruik, Tesla VPP, etc) zou wel degelijk AI ingezet gaan worden. De fysieke accu's uiteraard niet.quote:Op zaterdag 5 april 2025 14:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een accu is tegenwoordig AI?
En jij NS zeker…
Met alle respect, maar de afwerking van een Mercedes is ook niet te vergelijken met Tesla. Daar betaal je inderdaad voormquote:Op zaterdag 5 april 2025 14:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je moet eens voor de grap kijken hoeveel meer je betaalt voor een Mercedes tov een vergelijkbare Tesla.
Ze zijn ontegenzeglijk de beste Duitsers, maar zeker niet foutloos. Onder meer veel gedoe over de accu’s.
Als iemand als zelfverklaard genie ‘accupakketten’ schrijft, dan kan ik er niet veel anders van maken.quote:Op zaterdag 5 april 2025 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor de aansturing van de accu's (weer, energieprijzen, gedragsvoorspelling van gebruik, Tesla VPP, etc) zou wel degelijk AI ingezet gaan worden. De fysieke accu's uiteraard niet.
Het verschil is helemaal niet zo extreem groot meer. Ja, je kan een Mercedes extra leuk aankleden voor een meerprijs waar je een leuke nieuwe VW Golf van kan kopen, maar dan wordt het verschil helemaal groot.quote:Op zaterdag 5 april 2025 14:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Met alle respect, maar de afwerking van een Mercedes is ook niet te vergelijken met Tesla. Daar betaal je inderdaad voorm
Wat zal Elon er slecht van slapen…quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:42 schreef Landgeld het volgende:
Auto gekocht , en bewust geen Tesla !
Doei Elon Musk !
Auto overhyped en vond de stoelen sowieso niet fijn met mijn lengte !
Serieus, er is niets mis met het woord "accupakketten".quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als iemand als zelfverklaard genie ‘accupakketten’ schrijft, dan kan ik er niet veel anders van maken.
Ik heb het niet over de opties, ik heb het over de afwerking. Zit echt wel een groot verschil in. Zelfs een 'budgetmerk' als KIA kent een betere afwerking. Is niet erg, want Tesla is weer goed in andere dingen. Alleen de andere merken beginnen ook goed in 'die andere dingen' te worden en verkopen geen eenheidsworst. Daar zit precies het probleem van Tesla. Daarnaast zie je dat de vraag in de markt toch meer gericht is op ICE look-a-likes qua bediening. Traditioneel in een modern jasje.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het verschil is helemaal niet zo extreem groot meer. Ja, je kan een Mercedes extra leuk aankleden voor een meerprijs waar je een leuke nieuwe VW Golf van kan kopen, maar dan wordt het verschil helemaal groot.
Dat schrijf ik dan ook niet…quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Serieus, er is niets mis met het woord "accupakketten".
Als jij dit wil geloven, prima.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de opties, ik heb het over de afwerking. Zit echt wel een groot verschil in. Zelfs een 'budgetmerk' als KIA kent een betere afwerking. Is niet erg, want Tesla is weer goed in andere dingen. Alleen de andere merken beginnen ook goed in 'die andere dingen' te worden en verkopen geen eenheidsworst. Daar zit precies het probleem van Tesla. Daarnaast zie je dat de vraag in de markt toch meer gericht is op ICE look-a-likes qua bediening. Traditioneel in een modern jasje.
Dat is een leugen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Gelukkig wil Trump het strafbaar maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |