Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiėle cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
En wat voor vlees mag dat zijn?quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:26 schreef Jojoke het volgende:
Het handige van personen in een nieuwe Tesla is wel dat je gelijk precies weet welke vlees je in de kuip hebt.
Het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen.quote:
Stel je een nuchtere Nederlander voor, laten we hem Henk noemen. Henk heeft geen zin in het gedoe van de wereld: geen nieuws, geen Reddit, geen X, gewoon z’n boterham met kaas en een biertje op vrijdagavond. Hij ergert zich misschien aan Elon Musk – die excentrieke miljardair met z’n rare fratsen, raketten en tweets – maar toch stapt hij in een Tesla. Waarom? Simpel.quote:
Of gewoon het type mens die wel door heeft dat de aankoop van een auto in beginsel a-politiek is en zich niet zo laat beļnvloeden door de waan van de dag.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:25 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen.
Zo simpel is het leven. Wie je als mens in al zijn facetten bent, valt te definiėren door je autokeuze. Laat me raden: jij bent een veel beter mens dan zo iemand?quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:25 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het type mens dat vooral heel bezig is met zichzelf en status, en niet zoveel geeft om anderen.
Koop je Tesla, maar kijk er niet van op dat andere mensen het kenmerkend voor je persoonlijkheid vinden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zo simpel is het leven. Wie je als mens in al zijn facetten bent, valt te definiėren door je autokeuze. Laat me raden: jij bent een veel beter mens dan zo iemand?
Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen zo denken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Of gewoon het type mens die wel door heeft dat de aankoop van een auto in beginsel a-politiek is en zich niet zo laat beļnvloeden door de waan van de dag.
Ik koop geen Tesla. Daar kijk ik wel van op, omdat het volslagen debiel is om een wildvreemde te veroordelen en te typeren door een autokeuze.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:55 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Koop je Tesla, maar kijk er niet van op dat andere mensen het kenmerkend voor je persoonlijkheid vinden.
Het is een vrij land, dus ze mogen hun eigen mening hebben.
Kun jij echt werkelijk niet zelf gewoon een stukje tekst produceren zonder AI te gebruiken?quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:40 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Stel je een nuchtere Nederlander voor, laten we hem Henk noemen. Henk heeft geen zin in het gedoe van de wereld: geen nieuws, geen Reddit, geen X, gewoon z’n boterham met kaas en een biertje op vrijdagavond. Hij ergert zich misschien aan Elon Musk – die excentrieke miljardair met z’n rare fratsen, raketten en tweets – maar toch stapt hij in een Tesla. Waarom? Simpel.
Henk kijkt niet naar de hype of de man achter het merk. Hij ziet een auto die stil is, weinig onderhoud nodig heeft, en waarmee hij goedkoop kan rijden dankzij z’n eigen zonnepanelen thuis. Misschien vindt hij het ook wel stiekem fijn dat hij geen gezeur heeft met benzineprijzen of een stinkende uitlaat. Tesla is voor Henk geen statement, geen lifestyle, maar gewoon praktisch. Hij koopt ‘m, rijdt ermee weg, en trekt zich lekker nergens wat van aan – ook niet van wat anderen over Musk denken.
Van mij mogen ze een Tesla kopen, dat is juist heel handig om te weten welke vlees je in de kuip hebt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik koop geen Tesla. Daar kijk ik wel van op, omdat het volslagen debiel is om een wildvreemde te veroordelen en te typeren door een autokeuze.
Nog even de vraag: jij bent zeker een veel beter persoon?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:00 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Van mij mogen ze een Tesla kopen, dat is juist heel handig om te weten welke vlees je in de kuip hebt.
Doe het gerust. Koop die Tesla. Rij er trots mee rond.
En toch zegt de keuze van een auto heel veel over een persoon.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik koop geen Tesla. Daar kijk ik wel van op, omdat het volslagen debiel is om een wildvreemde te veroordelen en te typeren door een autokeuze.
Tja, ik vind dat niet.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En toch zegt de keuze van een auto heel veel over een persoon.
Waarschijnlijk, maar dat is natuurlijk ook maar een aanname, dat jij een auto koopt om van A naar B te gaan. Dat je een auto niet ziet als een status-symbool of een verlengstuk van je identiteit.quote:
Dat laatste klopt. En dan kies ik iets dat ik ook nog leuk/praktisch vind. Bij een Tesla is dat onmogelijk geworden?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, maar dat is natuurlijk ook maar een aanname, dat jij een auto koopt om van A naar B te gaan. Dat je een auto niet ziet als een status-symbool of een verlengstuk van je identiteit.
Ik heb niet zoveel met personen die vooral om zichzelf geven en niet zoveel geven om anderen. Meestal behandelen ze andere mensen ook niet goed. Ik heb geen begrip voor mensen die anderen slecht behandelen.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nog even de vraag: jij bent zeker een veel beter persoon?
Oh jawel hoor.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat laatste klopt. En dan kies ik iets dat ik ook nog leuk/praktisch vind. Bij een Tesla is dat onmogelijk geworden?
En dat denk jij te kunnen beoordelen aan iemands auto? Je kent die persoon die erin rijdt helemaal niet, maar je kijkt ze bij voorbaat al met de nek aan. Vanwege een fucking auto. Dat vind je wel lekker sociaal of "geven om anderen"?quote:Op woensdag 2 april 2025 00:10 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik heb niet zoveel met personen die vooral om zichzelf geven en niet zoveel om anderen. Meestal behandelen ze andere mensen ook niet goed. Ik heb geen begrip voor mensen die anderen slecht behandelen.
Het is allemaal psychologie van de koude grond.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar wat zegt mijn motivatie voor mijn autokeuze verder over mij als mens?
Oké, niet mee eens.quote:Op woensdag 2 april 2025 00:16 schreef Vliegbaard het volgende:
Overigens, maar dat is mijn mening, zegt
[..]
Het is allemaal psychologie van de koude grond.
Ik ga je er verder niet op veroordelen maar m.i. zegt de autokeuze wel degelijk iets over een persoon, net zoveel als iemands kledingkeuze iets zegt over een persoon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |