Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.quote:Op maandag 10 maart 2025 23:20 schreef Hupje het volgende:
Ik heb een nieuwe moestuinbak gemaakt (geholpen met maken). De oude had ik nu een jaar of 4 en dat hout was van binnenuit compleet opgevreten. Hopelijk kan ik hier weer wat jaren mee vooruit.
De snijbiet en andijvie heb ik met kluit uit de oude bak in de nieuwe gezet. We zien wel of dat nog wat wordt.
Klopt. Ik heb ook gekeken naar ander materiaal, maar voor die kosten kan ik een paar houten bakken maken. Dus ik doe het wel weer een paar jaar zoquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:35 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.
Ik heb ontdekt dat voorzaaien hier toch wel wenselijk is. Met een tuin op het noorden krijgt de tuin zo vroeg in het jaar veel te weinig zonuren. Aardappelen doen het altijd wel goedquote:Op donderdag 20 maart 2025 21:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Voorzaaien staat hier voor zondag op de planning, geen idee of ik later nog wat dingen direct ga zaaien. Ik heb een paar uitgelopen sjalotjes en aardappelen, dus die ga ik maar eens in de grond duwen. De moestuin ligt nu helemaal bedekt met een mulchlaag
Dat ga ik checken, ken ik niet!quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Als je de boel echt wat wilt vervroegen, kijk dan eens naar een hotbed. Dat genereert warmte. Wil ik ooit ook nog eens proberen, maar eerst maar eens de boel regulier een beetje opstarten, de kas moet ook nog ingericht worden, die staat nu vol met kniehoog onkruid en dient verder als opslagplek voor tuinstoelen.
WAT?!? Is er dan echt geen manier om die stomme beesten tegen te gaan?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:19 schreef Elleska het volgende:
Sorry MaJo, een kas beschermt niet tegen slakken.
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 23:00 schreef MaJo het volgende:
Lukt het jullie om binnen voor te zaaien zonder glas? Alles onder glas (of eigenlijk plastic) doet het prima maar de losse bakjes in de vensterbank doen he-le-maal niets. Ik dacht eerst dat het aan de aarde lag (potgrond) dus ik had die al weggemikt en speciale voorzaaigrond gebruikt. Maar nog steeds, niets…
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.quote:En hoe verpotten jullie kropsla? Die groeide goed onder glas maar bij het verpotten vroeg ik me al af of het goed zou komen, met zo’n ielig worteltje. En inderdaad, ze hangen er heel sneu bij. Kan ik deze inderdaad opgeven of zijn ze net zo’n stervende zwaan als tomaten?
Je hebt gelijk, de sla is weer tot leven gekomenquote:Op zondag 30 maart 2025 14:38 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.
[..]
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installatiesquote:Op maandag 31 maart 2025 14:46 schreef Evenstar het volgende:
Hier ook weer voorzichtig bezig met van alles!
Op hydro: Romeinse Sla en Lolla Rossa
[ afbeelding ]
Binnen begonnen met opkweken voor in de kas: Cherrytomaten (Zuckertraube)
Binnen begonnen met opkweken voor op balkon: Carolina Reapers, Madame Jeanette, Jalapeno, Antep Aci Dolma, Lemon Drop, Aji Finlandi
[ afbeelding ]
Binnen begonnen met opkweken voor in moestuin: Smultron (bosaardbeien), Veldsla
[ afbeelding ]
Ben nu stuk grond aan het voorbereiden, daarna moet ik nog een hek bouwen, want hertjes .... dan pas kan ik dingen in de volle grond doen.
Het vriest in hier nog wel af en toe in de nacht, dus durf de tomaten nog niet naar de kas te doen, maar kom ondertussen wel ruimte tekort in mijn kamerOndertussen ook maar een compostbak begonnen buiten. Nooit eerder gedaan, maar zoveel zooi hier waar ik iets mee kan dat het zonde is om het niet te doen!
Als bonus, wie kan raden wat dit is(het is niet eetbaar)
[ afbeelding ]
Voor mij is dit "voorzichtig", omdat ik als ik bezig ga opeens denk dat ik 100ha aan grond heb en een hele dorp moet voedenquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installaties
Merk je veel verschil met Zweden ten opzichte van Nederland? Dat je bijvoorbeeld pas later buiten kan zaaien maar misschien wel langer in de nazomer door kan gaan?
Raad je plaatje: het lijkt op rozemarijn maar het zal vast iets spannender zijn
Het ziet er prima uit. Ik heb eerder prima ervaringen met dergelijke aankopen bij Aldi, Lidl en Vomar. Ik ben nu ook een framboos en witte aalbes uit de uitverkoop van de Aldi aan het vertroetelen, die waren nog maar ¤1,50 ofzo per stuk een paar weken geleden en er zit leven in, ze krijgen mooie nieuwe blaadjes.quote:
Nicequote:Op maandag 5 mei 2025 19:56 schreef Symphonic het volgende:
Een hoop werk verzet afgelopen week. De plantjes kunnen de grond in:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier kunnen sommige dingen echt niet buiten omdat het aan puin waait.quote:Op maandag 5 mei 2025 20:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
NiceIk blijf maar jaloers op mensen met een kas. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen dit jaar.
Ik heb vandaag en gisteren 20 tomatenplanten, 8 paprikaplanten en 27 peperplanten in de moestuinbakken gezet.
Ik heb 6 jalapenos staanquote:Op maandag 5 mei 2025 20:47 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Hier kunnen sommige dingen echt niet buiten omdat het aan puin waait.
We moeten wel nodig verder met zaaien en verspenen. Ik hoop dit jaar vooral op veel tomaten en ik hoop dat de jalapeno’s het echt gaan doen. Die zijn zo lekker. De komkommers staan ook klaar om te verspenen.
Het wordt echt een ontdekkingstocht.
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh naar, die perzikkrulziekte, ik had het vroeger ook in de amandelboom en perzik die ik in de voortuin had staan.
Nope. Heb er ook nooit wat aan gedaan qua behandelen. De amandelboom gaf desondanks wel gewoon wat vruchten, maar niet meer zoveel als voordien. De perzik was echt heel sneu, hij groeide prima, maar elk jaar weer die rare blaadjes en geen vruchten.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?
Ik hoop dat met het normaliter warmere voorjaar hier (asturias) + behandelen in de herfst het niet een probleem vormt.
Thats a hot pic!quote:Op maandag 5 mei 2025 21:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Tomaten en pepers staan er zo bij momenteel.
[ afbeelding ]
Thanksquote:Op woensdag 7 mei 2025 10:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Thats a hot pic!I like.
Blijft dat muurtje wel staan? Gewoon even voor alle zekerheid?
Vorig jaar nieuwe tuin aan laten leggen omdat de beschoeiing rot was. Ook gelijk een stukje moestuinbak er bij van 2,5x1,5 meter. Tomaten-, sperziebonen, kervel en diverse kruidenzaden geplant. Wilde we ze uitzetten in de moestuin, was de hele moestuin vergeven van de ridderzuringwoekeraar.
Modderfakker.
Echt een lijer.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
ThanksEn ja hoor, dat blijft gewoon staan. Mijn vriend kan niet zo goed recht werken maar stevig is het zeker.
Wat een kutzooi van je ridderzuring zeg. Dat spul is echt evil. In de bak met de tomaten op bovenstaande foto, zat ook flink wat. Tot een week geleden stond het 70cm hoog. Meestal kan ik het wel in toom houden maar ik ben wegens omstandigheden vorig jaar niet aan deze toegekomen en nu is het uitgebreid natuurlijk. Nu ga ik dus maar elke week de nieuwe groei verwijderen.
Wij hadden dit echt mega erg in onze perzikboom, was inmiddels half dood. Vorig jaar uit de grond gehaald en in pot gezet, in de kas gelaten tot het weer beter werd en er zit nu geen ziekte in en zelfs vruchtenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?
Ik hoop dat met het normaliter warmere voorjaar hier (asturias) + behandelen in de herfst het niet een probleem vormt.
Wij hebben precies hetzelfde insectenhotel hangen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:06 schreef Hupje het volgende:
Een paar dagen geleden stond mijn moestuinbak er zo bij:
[ afbeelding ]
Met mega snijbiet (links) die bloemen begon te krijgen en paksoi die klaar was om te oogsten. We aten deze week dus nog 1 keer snijbiet en ook de paksoi en radijsjes stond op het menu. Nu weer nieuwe dingen ingezaaid.
Vanochtend heb ik de eerste rijpe aardbei gegeten.
[ afbeelding ]
Verder lopen de druif en framboos weer uit, lijkt de blauwe bes het naar zijn zin te hebben en heb ik 1 cherrytomaat plantje staan.
Oja, en helemaal linksonder op de foto: ik denk dat we 1 aardappel over het hoofd hebben gezien bij het oogsten vorig jaar![]()
1? Knap gezocht.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:06 schreef Hupje het volgende:
Oja, en helemaal linksonder op de foto: ik denk dat we 1 aardappel over het hoofd hebben gezien bij het oogsten vorig jaar![]()
Ik heb voor mijn aalbes een mengsel van spiritis en groene zeep en een beetje water op en onder de bladeren gespoten, nu 2 keer gedaan en bijna alle bladluizen zijn dood.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:27 schreef summer2bird het volgende:
Ik zag vanavond dat er op mijn vlinderstruik erg veel bladluizen zaten.
Heeft iemand een goeie tip om ervan af te komen? Zit al naar een website te kijken die lieveheersbeestlarfjes verkoopt.
Wat staan die dicht bij elkaar, krijgen ze geen ruzie?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Work in progress in de kas
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die blauwe lege potjes ga ik nog ingraven zodat ik de tomaten daarin water kan geven en zo hun wortels makkelijker bereik
Nee hoor, die krijgen geen ruzie, ze hebben ieder minimaal 30cm.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat staan die dicht bij elkaar, krijgen ze geen ruzie?
Bij mij is dat ruziequote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:54 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nee hoor, die krijgen geen ruzie, ze hebben ieder minimaal 30cm.
Whoa, mijn aardappels zijn daar nog lang niet, maar ik heb denk ik al wel een pond aardbeien op.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:42 schreef LXIV het volgende:
Mijn aardappels zijn al een halve meter hoog en staan in bloei. Had ze erg vroeg gepoot, gokje…
Is goed uitgevallen. En zag de eerste rode aardbei
Goede business! De aardbeien zijn vet duur dit jaar!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Whoa, mijn aardappels zijn daar nog lang niet, maar ik heb denk ik al wel een pond aardbeien op.
Het spontaan ontstane veld stond er net zo bij
[ afbeelding ]
Ik plant de tomaten direct in een zak moestuinaarde. Ik snij de zak alleen open. Er liggen dan 2 zakken in mijn mini-kasje (past precies), waarmee ze dan direct ook dienen als verzwaring. Anders zou er nog een bak bovenop moeten. Ik vind het ideaal! Volgend seizoen koop ik 2 nieuwe zakken en verdeel de aarde van dit jaar over de andere moestuinbakken (zonder kas).quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:05 schreef Hupje het volgende:
Ik kreeg ooit de tip om tomaten in een (vrij grote) plastic pot zonder bodem in de grond te zetten. Dan blijft het water ook makkelijker bij de wortels.
En half zo lekker natuurlijkquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:53 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Goede business! De aardbeien zijn vet duur dit jaar!
Ik zie het niet helemaal voor me, maar zo heeft ieder zijn manieren. Dat is het leuke aan moestuinieren.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:55 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik plant de tomaten direct in een zak moestuinaarde. Ik snij de zak alleen open. Er liggen dan 2 zakken in mijn mini-kasje (past precies), waarmee ze dan direct ook dienen als verzwaring. Anders zou er nog een bak bovenop moeten. Ik vind het ideaal! Volgend seizoen koop ik 2 nieuwe zakken en verdeel de aarde van dit jaar over de andere moestuinbakken (zonder kas).
Tomaten rood? Wtfquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:47 schreef Nanuke het volgende:
Heerlijk @:Vanyel!Ik oogste gisteren de eerste 3 aardbeien. Ook al hebben we al meerdere porties prei, sla en spinazie uit de tuin gegeten. Pas zodra de eerste tomaten rood worden (al 1 cherry, en gelijk opgegeten natuurlijk
) en de aardbeien beginnen voelt het alsof het seizoen begonnen is.
Dit zijn de tenen die ik vorig jaar in juli tussen de aardbeien heb gestoken om slakken tegen te gaan. Die zijn dus uitgegroeid tot bollenquote:Op woensdag 21 mei 2025 10:51 schreef Vanyel het volgende:
Wat ben je vroeg met je knoflook, heel vroeg gepoot?
Ik heb weer een paar euro verdiend.
[ afbeelding ]
900 gram
Ik heb nog niet eens tomaten met dichte bloemenquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tomaten rood? Wtf![]()
Ik heb nog niet eens tomaten met open bloemen.
Plaatje bij het praatje dan maarquote:Op dinsdag 20 mei 2025 23:49 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik zie het niet helemaal voor me, maar zo heeft ieder zijn manieren. Dat is het leuke aan moestuinieren.
Slim zo van die zakken. Ooit had ik ook een dergelijk kasje, vastgesjord aan de schutting. Voor een volgende keer zou ik alleen een gat voor een plant maken en niet de hele bovenkant van zo’n zak openmaken, dan droogt je aarde minder uit.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Plaatje bij het praatje dan maar. Ik vroeg me al af of het een beetje duidelijk zou zijn.
Het kasje is van zichzelf heel licht, dus 1 windvlaag en hij ligt om. Onderin zit een soort gaas/raster. Er moet dus sowieso iets zwaars op om het stabiel te houden. Ik heb er dus eerst 2 zakken moestuinaarde in gelegd, daarna opengesneden en de plantjes erin gezet.
[ afbeelding ]
En ook maar even de andere moestuinbakken op de foto gezet. We proberen dit jaar boontjes, courgette, andijvie, komkommer en sla (laatste al bijna geheel opgegeten door - toch nog - slakken).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
@:MaJo wat zijn de afmetingen van de compostbak? Ik zou het ook graag willen, maar twijfel of het zou passen in onze relatief kleine tuin.
En de zon is dan sterk genoeg om het allemaal te laten groeien? Ik ben in maart begonnen en toen ging het allemaal zeeeer traag. Pas sinds april ging alles goed groeien in de vensterbank, en de dingen die ik nu voorzaai gaan gelijk heel hard.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:59 schreef Nanuke het volgende:
Ik begin altijd heel vroeg. Mijn ongeduld is altijd te groot in februari.
Ik heb even voor je gezocht en ik kan nergens de bestelling van de compostbak vindenquote:Op woensdag 21 mei 2025 13:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Plaatje bij het praatje dan maar. Ik vroeg me al af of het een beetje duidelijk zou zijn.
Het kasje is van zichzelf heel licht, dus 1 windvlaag en hij ligt om. Onderin zit een soort gaas/raster. Er moet dus sowieso iets zwaars op om het stabiel te houden. Ik heb er dus eerst 2 zakken moestuinaarde in gelegd, daarna opengesneden en de plantjes erin gezet.
[ afbeelding ]
En ook maar even de andere moestuinbakken op de foto gezet. We proberen dit jaar boontjes, courgette, andijvie, komkommer en sla (laatste al bijna geheel opgegeten door - toch nog - slakken).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
@:MaJo wat zijn de afmetingen van de compostbak? Ik zou het ook graag willen, maar twijfel of het zou passen in onze relatief kleine tuin.
Dus het kan nog wel wat worden met de courgette? De tweede foto is de huidige status, ik vind het er maar zielig uitzienquote:Op woensdag 21 mei 2025 13:32 schreef gcjoel het volgende:
Hier wel al een (nog groene) tomaat aan 1 plant, die had ik als experiment bij het tuincentrum gekocht al in maart. Door het warme voorjaar is dat gelukt. De zelf gezaaide hebben nog geeneens bloemen.
aardbeien hadden we volop in de kas maar wij waren op vakantie dus de buren hebben die opgegeten.
Gelukkig begint buiten nu, dus daar gaan we straks flink van kunnen eten. Ook alle andere bessen staan vol, dus dat wordt weer smullen!
@:Majo je zielige courgette lijkt niet echt zielig hoor. Het is nog heel vroeg voor die plant dus het duurt even voor hij op gang komt. Straks kom je om in de courgettes
Leuk! Ik heb vorige week ook een citroenboompje gekocht bij de Jumbo, ziet er zo schattig uitquote:Op woensdag 21 mei 2025 13:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij de Aldi nam ik vandaag een citroen- en een sinaasappelboompje mee, ik hoop ze gewoon in de kas te kunnen planten en dan bij strenge vorst even afdekken/inpakken.
Oh, de sinaasappel blijkt kamersinaasappel te zijn, oftewel calamondin. Diana heeft er en interessant stuk over geschreven, ook in de reacties goeie info https://www.mooiemoestuin.nl/calamondin/
Ik heb de zon de vrijwel hele dag op de vensterbank, dus dat gaat prima. :yquote:Op woensdag 21 mei 2025 15:34 schreef MaJo het volgende:
En de zon is dan sterk genoeg om het allemaal te laten groeien? Ik ben in maart begonnen en toen ging het allemaal zeeeer traag. Pas sinds april ging alles goed groeien in de vensterbank, en de dingen die ik nu voorzaai gaan gelijk heel hard.
Moet er wel zon zijn natuurlijkquote:Op woensdag 21 mei 2025 15:53 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Ik heb de zon de vrijwel hele dag op de vensterbank, dus dat gaat prima. :y
quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:51 schreef Vanyel het volgende:
Wat ben je vroeg met je knoflook, heel vroeg gepoot?
Ik heb weer een paar euro verdiend.
[ afbeelding ]
900 gram
Ja en nee. De resterende vijf potten heb ik geannuleerd en bij Elho.com gekocht. Die waren er pakweg 48 uur later en inmiddels gevuld. En van wie krijg ik vanmiddag een pakket toegestuurd..? Juistem.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:02 schreef Hupje het volgende:
@:Twieki heb je je potten intussen ontvangen?
[ afbeelding ]
Ik heb intussen de eerste rabarber, peultjes en aardbeien geoogst. De frambozen en druiven zijn ook lekker aan het groeien.
Ziet er mooi uit! Ik denk dat ik ook zulke potten ga kopen voor mijn aardbeien. Aardbeien in de grond zijn aangevallen door slakken. 😭quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:11 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ja en nee. De resterende vijf potten heb ik geannuleerd en bij Elho.com gekocht. Die waren er pakweg 48 uur later en inmiddels gevuld. En van wie krijg ik vanmiddag een pakket toegestuurd..? Juistem.![]()
[ afbeelding ]
De trostomaten doen 't wel geweldig!
[ afbeelding ]
Net zoals de 'Tumbling Tom'-tomaatjes. Die zijn een paar weken later gezaaid dan de trostomaten, maar gezien de hoeveelheid bloemetjes, verwacht ik daar veel van:
[ afbeelding ]
Tot nu toe valt 't seizoen me niet tegen. Ook nog geen slakken gespot, maar ik heb niet echt slakkengevoelige planten in de tuin. Wel veel luis in de Vlinderstruikjes, maar daarvoor heb ik Lieveheersbeestjeslarven (3 x woordwaarde!) uitgezet. Lijkt te helpen.
Als ik dat doe krijg ik altijd van die lange dunne slappe planten..quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:59 schreef Nanuke het volgende:
Ik begin altijd heel vroeg. Mijn ongeduld is altijd te groot in februari.
Ik heb voor het eerst eens korrels tegen slakken gestrooid. Vanmorgen lagen er veel dode slakken, aan het einde van een slijmspoor. Werkte wel goed dus. Was bang geen boon over te houdenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
En ja hoor, de aardbeien in de volle grond zijn aangevreten door slakken, zo jammer. Gelukkig staan de meeste aardbeien in pot.
Mijn vensterbank heeft gewoon een goede positie ten opzichte van mijn ongeduld.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik dat doe krijg ik altijd van die lange dunne slappe planten..
Bij mij staan ze nu goed in bloei en vind dat vroeg
mooi manquote:Op maandag 9 juni 2025 11:40 schreef Tuindier het volgende:
Er gaan gelukkig wel wat dingen goed hier: de aardbeien doen het erg goed. Dit is al de tweede bak in drie dagen:
[ afbeelding ]
Zo doe ik het ook. Ik heb inmiddels in delen 150 gram peultjes kunnen plukken.quote:Op maandag 9 juni 2025 12:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier af en toe een aardei en inmiddels 2 handjes peultjes kunnen oogsten. Ik vries de peultjes steeds in tot ik een keer wat ga roerbakken ofzo.
De korrels van ecostyle werken bij mij wel goed tot op heden in de kas.quote:Op maandag 9 juni 2025 11:46 schreef Tuindier het volgende:
In mijn kas en moestuinbak wordt toch wel nog steeds veel opgegeten door slakken helaas. Ik had tien courgette planten maar daar is er inmiddels nog maar 1 van over. En ook mijn andere zaailingen worden flink aangevreten. Heb de cosmos nu maar uitgeplant, kijken of ze het in de border beter overleven. Met een beetje mazzel groeien ze komende week flink en zijn ze daarna beter bestendig.
Hogedraadhaken zijn beter. En als het tegen het dak groeit, kan je hem een keer laten zakken, wat meer oogst geeft. En zijn herbruikbaar.quote:Op maandag 9 juni 2025 12:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier af en toe een aardei en inmiddels 2 handjes peultjes kunnen oogsten. Ik vries de peultjes steeds in tot ik een keer wat ga roerbakken ofzo.
De jute touwtjes bij de tomaten in de kas waren niet zo’n goed idee, tenminste niet op onze manier van een lus in het plantgat neerleggen en de plant er bovenop, want ik had nu al 1 afgebroken touwtje omdat het al vergaan was. Dus nu maar extra steun- en klimmateriaal gebruikt en dat jute touw knoop ik voortaan ruim boven de grond aan een stokje ipv het touw mee te begraven.
In de kas groeit het voorspoedig, buiten gaat het wat minder vlot, maar dat is ook prima.
Ik ga zo wat bloemetjes van het komkommerkruid oogsten om mijn lunch mee aan te kleden.
dit kan een zaailing zijn. De doornloze zijn doorgefokte doornbramen. Ik krijg uit mijn doornloze braam nu soms ook scheuten met doornen.quote:Op maandag 9 juni 2025 17:40 schreef MaJo het volgende:
Hier zijn de slakken inmiddels ook aangekomen, alle erwten en bonen zijn opgegeten
Verder gaat het goed! De pompoen heeft sinds vandaag een mooie grote gele bloem en ook de komkommer heeft meerdere gele bloemetjes. De tomaten groeien goed maar nog geen bloem te bekennenDe aalbes heeft ook voor het eerst in 3 jaar trosjes. Vandaag even wat blad weggehaald zodat ze vol in de zon staan, ze hangen er nu al een paar weken en blijven maar groen. De tayberry is nu ook begonnen met groeien na 3 seizoenen, gisteren de eerste kunnen plukken
Aardbeien doen het hier altijd mondjesmaat, 1 of 2 per dag. Nooit zulke oogsten als dat ik hier en in andere moestuingroepen zie
En de blauwe bes is ook goed bezig, dat gaat wel echt een flinke oogst worden
Even een bramenvraag: sinds eind vorig jaar groeit er een braam in onze tuin. Ik dacht overgewaaid van de buren maar die hebben een doornloze braam en deze heeft wel doorns. Kan het inderdaad dan van de buren komen of komt het heel ergens anders vandaan
Ik wilde de aalbessen eerst ook met rust laten maar het duurde zo lang dat ik ze toch maar een handje help. Ik kwam ook veel meer trosjes tegen, die zaten echt helemaal in het midden verstopt. Ik denk dat mijn aalbes een beetje was losgeslagenquote:Op maandag 9 juni 2025 18:00 schreef marcel.de het volgende:
[..]
dit kan een zaailing zijn. De doornloze zijn doorgefokte doornbramen. Ik krijg uit mijn doornloze braam nu soms ook scheuten met doornen.
Ze zijn al wat ouder. Anders moet ik nieuwe doornloze gaan planten.
Ik haal nooit blad weg bij mijn rode aalbessen, zou dat echt schelen?
ik oogst vaak in 2 a 3 keer.
Tay Berry ben jij snel. Die van ons hebben net gebloeid. Nu bloeit de braam trouwens.
Gewone frambozen bloeien op het hout van vorig jaar, daar zou ik idd niet veel van verwachtenquote:Op maandag 9 juni 2025 18:36 schreef MaJo het volgende:
De andere framboos doet nog helemaal niets, misschien omdat ik deze vorig jaar helemaal tot de grond heb teruggesnoeid?De herfstframboos daarentegen (had ik ook helemaal teruggesnoeid) begint al wel kleine vruchtjes aan te maken
Ik las dat laatst over het hout van vorig jaar, dan moet ik deze maar even een jaartje overslaanquote:Op maandag 9 juni 2025 18:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Gewone frambozen bloeien op het hout van vorig jaar, daar zou ik idd niet veel van verwachten
Herfst frambozen op nieuw hout, al kun je die vervroegen door een beetje te laten staan, dan krijg je 2 oogsten.
Ik heb inmiddels ook verschillende soorten door elkaar staan, dat wil zeggen op verschillende plekken en seizoenen gekocht. Ik vind het wel prima, ik koop ze gewoon bij in de winkelquote:Op maandag 9 juni 2025 18:47 schreef Tuindier het volgende:
Er zijn ook verschillende rassen aardbeien. Sommige rassen bloeien en produceren heel veel gedurende korte tijd, andere langere tijd steeds een paar. @:majo het kan dus prima zijn dat hij een andere soort hebt.
Ja eerst blancherenquote:Op maandag 9 juni 2025 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:marcel.de, jij bent ervaren met tuinbonen invriezen toch? Blancheer je ze eerst?
Tay Berry werkt net als braam.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:42 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik las dat laatst over het hout van vorig jaar, dan moet ik deze maar even een jaartje overslaanAh goeie van die herfstframboos, hoe meer oogst hoe beter!
Wat doe je met de Tayberry? Die heb ik nog nooit aangeraakt en die is nu na 3 seizoenen dus vrucht gaan geven. Moet ik het nu wel terug gaan snoeien?
[..]
Ik heb inmiddels ook verschillende soorten door elkaar staan, dat wil zeggen op verschillende plekken en seizoenen gekocht. Ik vind het wel prima, ik koop ze gewoon bij in de winkel
Ik heb niet echt het idee dat het verschillende scheuten zijn, volgens mij is het 1 lange tak die ik helemaal door de raster van het tuinhuisje heb gestokenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:54 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Tay Berry werkt net als braam.
Dit jaar komt de nieuwe scheut, die draagt volgend jaar vrucht.
En zo telkens. De nieuwe scheuten hang ik nu op zij.
Zodra de oogst voorbij is in juli knip ik die scheuten waar vruchten aanzaten, af.
En bind dan de nieuwe op. Die geven dan volgend jaar weer vrucht.
Bramen zijn later en die knip ik dus september/oktober weg en bind dan de nieuwe scheuten op
Zijn je tayberries dan al wel rijp? Ik had ze ooit ook en vond ze zeker niet zuur.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb niet echt het idee dat het verschillende scheuten zijn, volgens mij is het 1 lange tak die ik helemaal door de raster van het tuinhuisje heb gestokenIk vind de smaak niet zo heel denderend eigenlijk, behoorlijk zuur
Ze zijn donkerpaars maar nog wel wat hard. Toch nog langer laten hangen?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:14 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Zijn je tayberries dan al wel rijp? Ik had ze ooit ook en vond ze zeker niet zuur.
Tay Berry wordt als ze goed rijp zijn en bijna afvallen, juist niet zo zuur meer maar juist vol zoetquote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb niet echt het idee dat het verschillende scheuten zijn, volgens mij is het 1 lange tak die ik helemaal door de raster van het tuinhuisje heb gestokenIk vind de smaak niet zo heel denderend eigenlijk, behoorlijk zuur
Nee zijn nog niet zo ver al kleuren ze al wel. Verwacht van de week de eerstequote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:14 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Zijn je tayberries dan al wel rijp? Ik had ze ooit ook en vond ze zeker niet zuur.
Ik heb de tay berry nu wat langer laten hangen (totdat ze zacht zijn) en zo zijn ze inderdaad een stuk lekkerderquote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:08 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Tay Berry wordt als ze goed rijp zijn en bijna afvallen, juist niet zo zuur meer maar juist vol zoet
[..]
Nee zijn nog niet zo ver al kleuren ze al wel. Verwacht van de week de eerste
Wat toevallig! Wij hebben ook een krentenboompje en ik had geen idee dat je de bessen kon eten. Ze zagen er gisteren zo prachtig roze/paars uit dat ik toch eens ben gaan googlen. En ze zijn dus inderdaad eetbaar! Gelijk een paar geplukt en ze zijn heerlijkquote:Op zondag 15 juni 2025 15:24 schreef Doedezemaar het volgende:
2 jaar geleden had ik bij Natuurlijk sterker een berg fruitstruikjes en -planten besteld en vervolgens her en der in de nog niet aangelegde tuin geplant. Niks heeft de tuinaanleg door de hovenier overleefd helaas, op een Canadees krentenboompje dat ik in een grote kweekpot had geplant na dan. Het was ruim een jaar geleden alleen nog maar een stokje, maar sinds hij toen in de tuin is gezet is hij lekker gaan groeien en hij bloeide mooi dit voorjaar. En zojuist dus de eerste krentjes ervan gegeten, erg lekker. Ik vind ze gewoon rijp (grotendeels blauw) lekker en Symph houdt meer van de iets ingedroogde variant.
Ik had specifiek deze besteld destijds omdat die de lekkerste bessen voor mensen en vogels zou krijgen en dat is niks teveel gezegd.
In de voortuin heeft de hovenier er ook 3 geplant, maar omdat ik niet weet waar die gekweekt zijn ga ik die de eerste jaren nog niet proberen te eten.
Heb je ook een gele kornoelje toevallig? Die bessen zijn ook eetbaar, maar pas echt lekker(ze smaken dan naar rode pruim) als ze eraf vallen. De fazantenbes zou ook lekker moeten zijn, maar toen ik die vorig jaar proefde ging ik binnen een halve seconde van ‘ja, lekker’ naar ‘getverdemme zo bitter heb ik nog nooit geproefd’, dus ik weet nog niet of ik dat volgend jaar met een nog rijpere bes durf te proberen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:41 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat toevallig! Wij hebben ook een krentenboompje en ik had geen idee dat je de bessen kon eten. Ze zagen er gisteren zo prachtig roze/paars uit dat ik toch eens ben gaan googlen. En ze zijn dus inderdaad eetbaar! Gelijk een paar geplukt en ze zijn heerlijk
Waarom wist ik dit niet?!
Nee die heb ik niet, maar ik ben er nu wel benieuwd naar! Ik vind dat zo leuk van moestuinieren, dat je zoveel leert over plantenquote:Op woensdag 18 juni 2025 09:40 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Heb je ook een gele kornoelje toevallig? Die bessen zijn ook eetbaar, maar pas echt lekker(ze smaken dan naar rode pruim) als ze eraf vallen. De fazantenbes zou ook lekker moeten zijn, maar toen ik die vorig jaar proefde ging ik binnen een halve seconde van ‘ja, lekker’ naar ‘getverdemme zo bitter heb ik nog nooit geproefd’, dus ik weet nog niet of ik dat volgend jaar met een nog rijpere bes durf te proberen.
Ik geef Symph ook steeds vanalles te proeven uit de tuin, er gaat een wereld voor hem open, hij is inmiddels fan van de bloemetjes van het komkommerkruid.
De gekregen slaplantjes doen het goed, gisteren wat blad geplukt en het eerste radijsje was ook lekker volgens Symph. Ik zaai op lege plekjes in de kas nu steeds wat radijsjes, ik wil er ook een aantal laten doorschieten om te kijken of ik de zaaddoosjes ook lekker vind.
Sorry...quote:Op zondag 15 juni 2025 15:24 schreef Doedezemaar het volgende:
2 jaar geleden had ik bij Natuurlijk sterker een berg fruitstruikjes en -planten besteld en vervolgens her en der in de nog niet aangelegde tuin geplant. Niks heeft de tuinaanleg door de hovenier overleefd helaas, op een Canadees krentenboompje dat ik in een grote kweekpot had geplant na dan. Het was ruim een jaar geleden alleen nog maar een stokje, maar sinds hij toen in de tuin is gezet is hij lekker gaan groeien en hij bloeide mooi dit voorjaar. En zojuist dus de eerste krentjes ervan gegeten, erg lekker. Ik vind ze gewoon rijp (grotendeels blauw) lekker en Symph houdt meer van de iets ingedroogde variant.
Ik had specifiek deze besteld destijds omdat die de lekkerste bessen voor mensen en vogels zou krijgen en dat is niks teveel gezegd.
In de voortuin heeft de hovenier er ook 3 geplant, maar omdat ik niet weet waar die gekweekt zijn ga ik die de eerste jaren nog niet proberen te eten.
Ons kumquat boompje heeft nadat we hem gekocht hadden nooit meer vruchten gehad, al 3 jaar ofzoquote:Op woensdag 18 juni 2025 14:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Nee die heb ik niet, maar ik ben er nu wel benieuwd naar! Ik vind dat zo leuk van moestuinieren, dat je zoveel leert over plantenMijn buurvrouw vroeg ik haar zoon kon helpen met wat wilde planten opzoeken, zo tof!
Ik heb vorige week een kumquat boompje gekocht, leek me ook wel lekker. Maar man wat is dat zuur![]()
Ik denk dat ik er maar een jam van ga maken
Achteraf had ik toch liever de mandarijn gekocht, vind die kumquat echt veel te zuurquote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:38 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ons kumquat boompje heeft nadat we hem gekocht hadden nooit meer vruchten gehad, al 3 jaar ofzo
Heb sinds dit jaar wel een mandarijn en er zitten heel veel mini vruchtjes in, hoop dat het wat wordt
Staat hij bij andere olijfboompjes in de buurt? Dat was het moment dat die van ons volop in de vruchten schootquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:48 schreef MaJo het volgende:
[..]
Achteraf had ik toch liever de mandarijn gekocht, vind die kumquat echt veel te zuur
Ik heb hetzelfde met het olijvenboompje. Vorig jaar gekocht vol olijven maar dit jaar helemaal nietsHij staat er verder wel goed bij met mooie groene bladeren
Ik heb maar 1 boompje maar toevallig zag ik gisteren dat er bloemetjes in komenquote:Op zondag 22 juni 2025 12:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Staat hij bij andere olijfboompjes in de buurt? Dat was het moment dat die van ons volop in de vruchten schoot
quote:Op zondag 22 juni 2025 17:37 schreef Twieki het volgende:
De eerste tomaten beginnen duidelijk te kleuren.![]()
[ afbeelding ]
Kreeg van een kennis een plant-halo om uit te proberen. Vandaag een snackkomkommer er in gezet. Mocht me dat bevallen, dan koop ik ze volgend seizoen ook voor de tomaten. Het lijken me praktische dingen.
[ afbeelding ]
Mooi, maar waarom heb je zoveel bladeren van de plant afgehaald? Die moet toch ook licht kunnen opvangen?quote:Op zondag 22 juni 2025 17:37 schreef Twieki het volgende:
De eerste tomaten beginnen duidelijk te kleuren.![]()
[ afbeelding ]
Kreeg van een kennis een plant-halo om uit te proberen. Vandaag een snackkomkommer er in gezet. Mocht me dat bevallen, dan koop ik ze volgend seizoen ook voor de tomaten. Het lijken me praktische dingen.
[ afbeelding ]
Lijkt maar zo, de bovenste helft van de planten heeft nog gewoon blad voor de fotosynthese. Ze gaan al richting de 2 meter.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Mooi, maar waarom heb je zoveel bladeren van de plant afgehaald? Die moet toch ook licht kunnen opvangen?
Ok. Haal zelf ook wel blad weg hoor, maar dit zag eruit alsof je echt alles had weggehaaldquote:Op dinsdag 24 juni 2025 13:11 schreef Twieki het volgende:
[..]
Lijkt maar zo, de bovenste helft van de planten heeft nog gewoon blad voor de fotosynthese. Ze gaan al richting de 2 meter.
Maar ik verwijder blad van onder naar boven om verschillende reden:
- Er gaat meer energie naar de vruchten in plaats van naar (oudere) bladeren en zijscheuten
- De trossen krijgen meer zonlicht wat het rijpingsproces bevordert
- Betere luchtcirculatie, plant droogt sneller op mocht het nat zijn door condens = minder kans op phytopthora
- Minder verdamping. Van te veel verdamping krijg je krullend blad = plant heeft droogtestress, wat er voor kan zorgen dat de vruchten misvormd worden of neusrot krijgen.
Haha, dat snap ik wel. Maar nee, is niet het geval. Toppen zal ik ook pas eind juli, begin augustus doen. Mocht het tegen het dak groeien, dan laat ik hem gewoon zakken door de hogedraadhaak af te winden.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 17:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Haal zelf ook wel blad weg hoor, maar dit zag eruit alsof je echt alles had weggehaald
Ik ben ook vaak jaloers op de oogsten van anderen hoor. Vijf kilo tayberries? Vier kilo erwten, en een paar dagen later nog eens 6 kilo? Hoe dan?quote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:02 schreef MaJo het volgende:
Wat is iedereen lekker bezig! Ik haal geen kilo's uit de tuin horenElke dag een paar tayberries, wat aardbeien, een komkommertje
Maar ik heb dan ook maar een klein stukje in de tuin en tig potten,
Dat brengt me tot het volgende. Ik heb een aantal bonen en erwten staan en daar zijn nu 2 hele lange bonen uit gegroeid. Ik denk dat ik ze al kan oogsten maar ik laat ze steeds maar hangen want wat heb je nu aan 2 bonenLaatst had ik ook 1 doperwt, die heb ik maar gewoon rauw opgegeten (was best lekker!
)
Ja maar probeer dan ook deel zelfvoorzienend te leven he. Daarom grote hoeveelhedenquote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:50 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik ben ook vaak jaloers op de oogsten van anderen hoor. Vijf kilo tayberries? Vier kilo erwten, en een paar dagen later nog eens 6 kilo? Hoe dan?
Ik heb geleerd gewoon je eigen ding te doen. Focus je niet op andermans oogst, maar doe wat je zelf goed lijkt.
Mijn tomaten zien er weliswaar fantastisch uit, maar mijn aardbeien doen 't bijvoorbeeld totaal niet. Al doende leer je, en dat is het belangrijkste. Gewoon doen en proberen. Leren van je fouten.
Maar 10 kilo aan erwten? Watdefak? Hoe dan?
Goed idee! Doe je ze meteen in de vriezer of blancheer jij ze eerst? Ik heb dat vorig jaar met doperwtjes gepoogd maar daar zaten uiteindelijk maar iets van 10 in een zakjequote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:18 schreef Hupje het volgende:
Ik heb vandaag 4 frambozen geplukt![]()
@:MaJo ik heb peultjes staan. Ik pluk ze (want dat stimuleert de groei van meer peultjes) en doe ze in een zakje in de vriezer. Als het dan een portie is, eten we ze.
Of die paar peultjes gaan bij een roerbakgerecht erbij.
Dat is ook zoquote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:50 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik ben ook vaak jaloers op de oogsten van anderen hoor. Vijf kilo tayberries? Vier kilo erwten, en een paar dagen later nog eens 6 kilo? Hoe dan?
Ik heb geleerd gewoon je eigen ding te doen. Focus je niet op andermans oogst, maar doe wat je zelf goed lijkt.
Mijn tomaten zien er weliswaar fantastisch uit, maar mijn aardbeien doen 't bijvoorbeeld totaal niet. Al doende leer je, en dat is het belangrijkste. Gewoon doen en proberen. Leren van je fouten.
Maar 10 kilo aan erwten? Watdefak? Hoe dan?
Als bij mij de oogst op gang komt is het soms ook met 2 bonen ofzo. Ik vries die dan in. Want uiteindelijk worden het er zoveel dat ik dat toch niet allemaal al op kan eten. Dan vries ik de rest er bij inquote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:02 schreef MaJo het volgende:
Wat is iedereen lekker bezig! Ik haal geen kilo's uit de tuin horenElke dag een paar tayberries, wat aardbeien, een komkommertje
Maar ik heb dan ook maar een klein stukje in de tuin en tig potten,
Dat brengt me tot het volgende. Ik heb een aantal bonen en erwten staan en daar zijn nu 2 hele lange bonen uit gegroeid. Ik denk dat ik ze al kan oogsten maar ik laat ze steeds maar hangen want wat heb je nu aan 2 bonenLaatst had ik ook 1 doperwt, die heb ik maar gewoon rauw opgegeten (was best lekker!
)
Peultjes en erwten gaan hier goed maar al 2 jaar op rij worden de sperziebonen helemaal opgevreten door slakkenquote:Op woensdag 25 juni 2025 16:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik doe vroeg in het jaar peulen en erwten zetten. Helaas moe tik ze eerder ruimen omdat het te warm wordt in de kas. En dan eindigen ze helemaal onder het dauwmeel. Zo lekker hè verse peultjes
Ohhh wat shit zeg.quote:Op woensdag 25 juni 2025 16:32 schreef MaJo het volgende:
[..]
Peultjes en erwten gaan hier goed maar al 2 jaar op rij worden de sperziebonen helemaal opgevreten door slakkenIk baal daarvan want 2 jaar geleden heb ik daar meerdere oogsten uit kunnen halen. Zo lekker
Voor tomaten is 't nog niet vroeg hoor. Rond 1 juli kan je normaliter de eerste rijpe wel oogsten. De mijne begonnen vorige week al te kleuren, en vandaag geoogst. Mijn doodgewone Spaanse peperplanten hangen ook vol en kleuren al rood.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:20 schreef marcel.de het volgende:
Nu al tomaten, pepers en paprika!!???
Hier zijn we nog lang niet zo ver.
Wel 6 kilo tuinbonen geoogst en verwerkt. En weer twee grote emmers tay berries. Dat wordt morgen verwerkt.
Ja, dat blad hoort er bij. Ik zal voor de zekerheid de Flora Incognita app ook nog even proberen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Als dat blad bij de trosjes bessen hoort dan lijkt het me inderdaad gewoon een rode aalbes. Lekker hoor, ik heb een paar struiken staan en eet ze graag als de vogels me tenminste niet te snel af zijn
quote:Op donderdag 3 juli 2025 00:26 schreef Hupje het volgende:
Voor het voorspelde noodweer heb ik nog geoogst wat er was. Je weet nooit... Maar uiteindelijk viel er hier eigenlijk alleen maar een beetje regen
[ afbeelding ] (hm, Imgur werkt weer niet mee)
Oh, tnx.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 00:33 schreef Twieki het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bij deze nog even je foto.Lekker hoor, een kommetje verse rode bramen.
Dat werkt prima als je de mannelijke bloem (of alleen het stuifmeel) in een bakje in de koelkast bewaart. De bloemen staan vroeg in de ochtend open, dus dan kun je bestuiven.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:35 schreef Phaidra het volgende:
Ik heb 2 courgetteplantjes staan in de moestuin. Nu wil het toeval dat er nooit 2 bloemen tegelijk bloeien en er daardoor nog geen enkele bevruchting heeft plaatsgevonden. Daarnaast wordt er ook nog wel eens een bloem opgegeten door de slakken (ondanks aaltjes en EscarGO), dus de succesratio is sowieso behoorlijk laag. Het is zo frustrerend dat een plant het in principe prima doet, maar er nul resultaat is.
Hebben jullie hier tips voor? Ik las laatst dat iemand de mannelijke bloemen afknipt en dan later met de hand de bevruchting verzorgt. Maar hoe lang kan je de bloem met stamper goed bewaren? Er zit soms een paar dagen tussen de bloei.
Zo deden wij het vorig jaar. En toen de eerste 2x de vruchtengroei eraf gehaald waardoor de plant sneller nieuwe gaat maken en daarna was het niet meer nodig.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:11 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat werkt prima als je de mannelijke bloem (of alleen het stuifmeel) in een bakje in de koelkast bewaart. De bloemen staan vroeg in de ochtend open, dus dan kun je bestuiven.
zo dat is netjes !quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:51 schreef Twieki het volgende:
Het gaat lekker met de tomaten. Met de rode hieronder er bij zit ik op dit moment op 2,9 kilo van vier planten.
[ afbeelding ]
Hier ook al heerlijke pruimen, maar de wespen zijn me hier bij de meeste pruimen voor geweestquote:Op zaterdag 12 juli 2025 19:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kon zojuist de eerste pruimen van de grote boom in de voortuin oogsten. Prima van smaak, nog niet heel erg zoet, maar ik wilde de eksters voor zijn.
Jaaa, dat heb ik ook nu. Best blij mee! Doe je er nog iets bijzonders mee? Bij mij is het zoveel uiteindelijk dat ik wel iets moet maken, alleen weet nog niet wat.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:12 schreef Hupje het volgende:
Ik kan nu elke dag een handvol frambozen plukkenDit was zoals ik het bedacht had toen ik een frambozenplant nam
Wij eten ze uit de hand, door de yoghurt of evt in een cake. Precies genoeg daarvoor.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:28 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Jaaa, dat heb ik ook nu. Best blij mee! Doe je er nog iets bijzonders mee? Bij mij is het zoveel uiteindelijk dat ik wel iets moet maken, alleen weet nog niet wat.
Ja, die komt later ook nog, met meteen die paar zwarte bessen en kruisbessen die ik heb ingevroren erbij.quote:Op donderdag 17 juli 2025 13:14 schreef marcel.de het volgende:
en pruimenchutney niet te vergeten....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Anyhow, dat was mijn spreekbeurt weer, ik hoop dat jullie het leuk vonden
Twiddel
ja heerlijk hequote:Op zondag 20 juli 2025 11:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Bijna alle pruimen geoogst, het waren echt een paar kilo, echt zo tof dat er in het 2e jaar zoveel te oogsten viel na die 2 van vorig jaar (die we niet eens konden oogsten omdat de eksters ze al gesloopt hadden).
Jammer dat de oogstperiode maar zo kort is, want vers zijn ze toch erg lekker.
Hier komen veel wespen op de pruimen af, ik kan er ook niet tegenaanplukken zoveel als er nu in de boom zit.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:56 schreef marcel.de het volgende:
[..]
ja heerlijk he
Hier zijn ze nog niet rijp, had 2 afvallers. Wel zijn er al gele mirabellen.
Maar verwacht eerdaags de pruimen, ze moeten nog kleuren maar dan barst het opeens los idd.
Buurman heeft bijen en onze ervaring van 2 jaar geleden is dat die allemaal kleine gaatjes maken zodra ze rijp zijn.
Althans bij onze gele pruim. Weet niet of ze dat ook bij onze blauwe doen.
Ik denk van rupsen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:09 schreef Twieki het volgende:
We laten in dit topic vooral onze goede oogsten zien, maar er zijn ook dingen die falen. En omdat het faalt, worden er geen foto's van gemaakt. Laat staan dat het gedeeld wordt in dit topic.
[ afbeelding ]
Jup, dit is stront. Tenminste, dat denk ik. Maar waarvan..? Het zat in kleine kropjes sla.
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:44 schreef kirsten. het volgende:
Moestuin gerelateerd, misschien zitten hier mensen met ervaring. Wij hebben afgelopen jaar een Elstar appelboom bij de Olmenhorst 'geadopteerd'. We kregen bericht dat we eind aug mogen beginnen met plukken, maar heeft iemand een grof idee hoeveel appels daar vanaf gaan komen? Ik ga ervan uit dat e.e.a. gewoon netjes verzorgd is, maar ben zelf niet in de gelegenheid om in de tussentijd even te gaan kijken hoe het erbij hangt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |