Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.quote:Op maandag 10 maart 2025 23:20 schreef Hupje het volgende:
Ik heb een nieuwe moestuinbak gemaakt (geholpen met maken). De oude had ik nu een jaar of 4 en dat hout was van binnenuit compleet opgevreten. Hopelijk kan ik hier weer wat jaren mee vooruit.
De snijbiet en andijvie heb ik met kluit uit de oude bak in de nieuwe gezet. We zien wel of dat nog wat wordt.
Klopt. Ik heb ook gekeken naar ander materiaal, maar voor die kosten kan ik een paar houten bakken maken. Dus ik doe het wel weer een paar jaar zoquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:35 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.
Ik heb ontdekt dat voorzaaien hier toch wel wenselijk is. Met een tuin op het noorden krijgt de tuin zo vroeg in het jaar veel te weinig zonuren. Aardappelen doen het altijd wel goedquote:Op donderdag 20 maart 2025 21:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Voorzaaien staat hier voor zondag op de planning, geen idee of ik later nog wat dingen direct ga zaaien. Ik heb een paar uitgelopen sjalotjes en aardappelen, dus die ga ik maar eens in de grond duwen. De moestuin ligt nu helemaal bedekt met een mulchlaag
Dat ga ik checken, ken ik niet!quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Als je de boel echt wat wilt vervroegen, kijk dan eens naar een hotbed. Dat genereert warmte. Wil ik ooit ook nog eens proberen, maar eerst maar eens de boel regulier een beetje opstarten, de kas moet ook nog ingericht worden, die staat nu vol met kniehoog onkruid en dient verder als opslagplek voor tuinstoelen.
WAT?!? Is er dan echt geen manier om die stomme beesten tegen te gaan?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:19 schreef Elleska het volgende:
Sorry MaJo, een kas beschermt niet tegen slakken.
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 23:00 schreef MaJo het volgende:
Lukt het jullie om binnen voor te zaaien zonder glas? Alles onder glas (of eigenlijk plastic) doet het prima maar de losse bakjes in de vensterbank doen he-le-maal niets. Ik dacht eerst dat het aan de aarde lag (potgrond) dus ik had die al weggemikt en speciale voorzaaigrond gebruikt. Maar nog steeds, niets…
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.quote:En hoe verpotten jullie kropsla? Die groeide goed onder glas maar bij het verpotten vroeg ik me al af of het goed zou komen, met zo’n ielig worteltje. En inderdaad, ze hangen er heel sneu bij. Kan ik deze inderdaad opgeven of zijn ze net zo’n stervende zwaan als tomaten?
Je hebt gelijk, de sla is weer tot leven gekomenquote:Op zondag 30 maart 2025 14:38 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.
[..]
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installatiesquote:Op maandag 31 maart 2025 14:46 schreef Evenstar het volgende:
Hier ook weer voorzichtig bezig met van alles!
Op hydro: Romeinse Sla en Lolla Rossa
[ afbeelding ]
Binnen begonnen met opkweken voor in de kas: Cherrytomaten (Zuckertraube)
Binnen begonnen met opkweken voor op balkon: Carolina Reapers, Madame Jeanette, Jalapeno, Antep Aci Dolma, Lemon Drop, Aji Finlandi
[ afbeelding ]
Binnen begonnen met opkweken voor in moestuin: Smultron (bosaardbeien), Veldsla
[ afbeelding ]
Ben nu stuk grond aan het voorbereiden, daarna moet ik nog een hek bouwen, want hertjes .... dan pas kan ik dingen in de volle grond doen.
Het vriest in hier nog wel af en toe in de nacht, dus durf de tomaten nog niet naar de kas te doen, maar kom ondertussen wel ruimte tekort in mijn kamerOndertussen ook maar een compostbak begonnen buiten. Nooit eerder gedaan, maar zoveel zooi hier waar ik iets mee kan dat het zonde is om het niet te doen!
Als bonus, wie kan raden wat dit is(het is niet eetbaar)
[ afbeelding ]
Voor mij is dit "voorzichtig", omdat ik als ik bezig ga opeens denk dat ik 100ha aan grond heb en een hele dorp moet voedenquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installaties
Merk je veel verschil met Zweden ten opzichte van Nederland? Dat je bijvoorbeeld pas later buiten kan zaaien maar misschien wel langer in de nazomer door kan gaan?
Raad je plaatje: het lijkt op rozemarijn maar het zal vast iets spannender zijn
Het ziet er prima uit. Ik heb eerder prima ervaringen met dergelijke aankopen bij Aldi, Lidl en Vomar. Ik ben nu ook een framboos en witte aalbes uit de uitverkoop van de Aldi aan het vertroetelen, die waren nog maar ¤1,50 ofzo per stuk een paar weken geleden en er zit leven in, ze krijgen mooie nieuwe blaadjes.quote:
Nicequote:Op maandag 5 mei 2025 19:56 schreef Symphonic het volgende:
Een hoop werk verzet afgelopen week. De plantjes kunnen de grond in:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier kunnen sommige dingen echt niet buiten omdat het aan puin waait.quote:Op maandag 5 mei 2025 20:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
NiceIk blijf maar jaloers op mensen met een kas. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen dit jaar.
Ik heb vandaag en gisteren 20 tomatenplanten, 8 paprikaplanten en 27 peperplanten in de moestuinbakken gezet.
Ik heb 6 jalapenos staanquote:Op maandag 5 mei 2025 20:47 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Hier kunnen sommige dingen echt niet buiten omdat het aan puin waait.
We moeten wel nodig verder met zaaien en verspenen. Ik hoop dit jaar vooral op veel tomaten en ik hoop dat de jalapeno’s het echt gaan doen. Die zijn zo lekker. De komkommers staan ook klaar om te verspenen.
Het wordt echt een ontdekkingstocht.
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh naar, die perzikkrulziekte, ik had het vroeger ook in de amandelboom en perzik die ik in de voortuin had staan.
Nope. Heb er ook nooit wat aan gedaan qua behandelen. De amandelboom gaf desondanks wel gewoon wat vruchten, maar niet meer zoveel als voordien. De perzik was echt heel sneu, hij groeide prima, maar elk jaar weer die rare blaadjes en geen vruchten.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?
Ik hoop dat met het normaliter warmere voorjaar hier (asturias) + behandelen in de herfst het niet een probleem vormt.
Thats a hot pic!quote:Op maandag 5 mei 2025 21:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Tomaten en pepers staan er zo bij momenteel.
[ afbeelding ]
Thanksquote:Op woensdag 7 mei 2025 10:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Thats a hot pic!I like.
Blijft dat muurtje wel staan? Gewoon even voor alle zekerheid?
Vorig jaar nieuwe tuin aan laten leggen omdat de beschoeiing rot was. Ook gelijk een stukje moestuinbak er bij van 2,5x1,5 meter. Tomaten-, sperziebonen, kervel en diverse kruidenzaden geplant. Wilde we ze uitzetten in de moestuin, was de hele moestuin vergeven van de ridderzuringwoekeraar.
Modderfakker.
Echt een lijer.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
ThanksEn ja hoor, dat blijft gewoon staan. Mijn vriend kan niet zo goed recht werken maar stevig is het zeker.
Wat een kutzooi van je ridderzuring zeg. Dat spul is echt evil. In de bak met de tomaten op bovenstaande foto, zat ook flink wat. Tot een week geleden stond het 70cm hoog. Meestal kan ik het wel in toom houden maar ik ben wegens omstandigheden vorig jaar niet aan deze toegekomen en nu is het uitgebreid natuurlijk. Nu ga ik dus maar elke week de nieuwe groei verwijderen.
Wij hadden dit echt mega erg in onze perzikboom, was inmiddels half dood. Vorig jaar uit de grond gehaald en in pot gezet, in de kas gelaten tot het weer beter werd en er zit nu geen ziekte in en zelfs vruchtenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?
Ik hoop dat met het normaliter warmere voorjaar hier (asturias) + behandelen in de herfst het niet een probleem vormt.
Wij hebben precies hetzelfde insectenhotel hangen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:06 schreef Hupje het volgende:
Een paar dagen geleden stond mijn moestuinbak er zo bij:
[ afbeelding ]
Met mega snijbiet (links) die bloemen begon te krijgen en paksoi die klaar was om te oogsten. We aten deze week dus nog 1 keer snijbiet en ook de paksoi en radijsjes stond op het menu. Nu weer nieuwe dingen ingezaaid.
Vanochtend heb ik de eerste rijpe aardbei gegeten.
[ afbeelding ]
Verder lopen de druif en framboos weer uit, lijkt de blauwe bes het naar zijn zin te hebben en heb ik 1 cherrytomaat plantje staan.
Oja, en helemaal linksonder op de foto: ik denk dat we 1 aardappel over het hoofd hebben gezien bij het oogsten vorig jaar![]()
1? Knap gezocht.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:06 schreef Hupje het volgende:
Oja, en helemaal linksonder op de foto: ik denk dat we 1 aardappel over het hoofd hebben gezien bij het oogsten vorig jaar![]()
Ik heb voor mijn aalbes een mengsel van spiritis en groene zeep en een beetje water op en onder de bladeren gespoten, nu 2 keer gedaan en bijna alle bladluizen zijn dood.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:27 schreef summer2bird het volgende:
Ik zag vanavond dat er op mijn vlinderstruik erg veel bladluizen zaten.
Heeft iemand een goeie tip om ervan af te komen? Zit al naar een website te kijken die lieveheersbeestlarfjes verkoopt.
Wat staan die dicht bij elkaar, krijgen ze geen ruzie?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Work in progress in de kas
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die blauwe lege potjes ga ik nog ingraven zodat ik de tomaten daarin water kan geven en zo hun wortels makkelijker bereik
Nee hoor, die krijgen geen ruzie, ze hebben ieder minimaal 30cm.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat staan die dicht bij elkaar, krijgen ze geen ruzie?
Bij mij is dat ruziequote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:54 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nee hoor, die krijgen geen ruzie, ze hebben ieder minimaal 30cm.
Whoa, mijn aardappels zijn daar nog lang niet, maar ik heb denk ik al wel een pond aardbeien op.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:42 schreef LXIV het volgende:
Mijn aardappels zijn al een halve meter hoog en staan in bloei. Had ze erg vroeg gepoot, gokje…
Is goed uitgevallen. En zag de eerste rode aardbei
Goede business! De aardbeien zijn vet duur dit jaar!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Whoa, mijn aardappels zijn daar nog lang niet, maar ik heb denk ik al wel een pond aardbeien op.
Het spontaan ontstane veld stond er net zo bij
[ afbeelding ]
Ik plant de tomaten direct in een zak moestuinaarde. Ik snij de zak alleen open. Er liggen dan 2 zakken in mijn mini-kasje (past precies), waarmee ze dan direct ook dienen als verzwaring. Anders zou er nog een bak bovenop moeten. Ik vind het ideaal! Volgend seizoen koop ik 2 nieuwe zakken en verdeel de aarde van dit jaar over de andere moestuinbakken (zonder kas).quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:05 schreef Hupje het volgende:
Ik kreeg ooit de tip om tomaten in een (vrij grote) plastic pot zonder bodem in de grond te zetten. Dan blijft het water ook makkelijker bij de wortels.
En half zo lekker natuurlijkquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:53 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Goede business! De aardbeien zijn vet duur dit jaar!
Ik zie het niet helemaal voor me, maar zo heeft ieder zijn manieren. Dat is het leuke aan moestuinieren.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:55 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik plant de tomaten direct in een zak moestuinaarde. Ik snij de zak alleen open. Er liggen dan 2 zakken in mijn mini-kasje (past precies), waarmee ze dan direct ook dienen als verzwaring. Anders zou er nog een bak bovenop moeten. Ik vind het ideaal! Volgend seizoen koop ik 2 nieuwe zakken en verdeel de aarde van dit jaar over de andere moestuinbakken (zonder kas).
Tomaten rood? Wtfquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:47 schreef Nanuke het volgende:
Heerlijk @:Vanyel!Ik oogste gisteren de eerste 3 aardbeien. Ook al hebben we al meerdere porties prei, sla en spinazie uit de tuin gegeten. Pas zodra de eerste tomaten rood worden (al 1 cherry, en gelijk opgegeten natuurlijk
) en de aardbeien beginnen voelt het alsof het seizoen begonnen is.
Dit zijn de tenen die ik vorig jaar in juli tussen de aardbeien heb gestoken om slakken tegen te gaan. Die zijn dus uitgegroeid tot bollenquote:Op woensdag 21 mei 2025 10:51 schreef Vanyel het volgende:
Wat ben je vroeg met je knoflook, heel vroeg gepoot?
Ik heb weer een paar euro verdiend.
[ afbeelding ]
900 gram
Ik heb nog niet eens tomaten met dichte bloemenquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tomaten rood? Wtf![]()
Ik heb nog niet eens tomaten met open bloemen.
Plaatje bij het praatje dan maarquote:Op dinsdag 20 mei 2025 23:49 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik zie het niet helemaal voor me, maar zo heeft ieder zijn manieren. Dat is het leuke aan moestuinieren.
Slim zo van die zakken. Ooit had ik ook een dergelijk kasje, vastgesjord aan de schutting. Voor een volgende keer zou ik alleen een gat voor een plant maken en niet de hele bovenkant van zo’n zak openmaken, dan droogt je aarde minder uit.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Plaatje bij het praatje dan maar. Ik vroeg me al af of het een beetje duidelijk zou zijn.
Het kasje is van zichzelf heel licht, dus 1 windvlaag en hij ligt om. Onderin zit een soort gaas/raster. Er moet dus sowieso iets zwaars op om het stabiel te houden. Ik heb er dus eerst 2 zakken moestuinaarde in gelegd, daarna opengesneden en de plantjes erin gezet.
[ afbeelding ]
En ook maar even de andere moestuinbakken op de foto gezet. We proberen dit jaar boontjes, courgette, andijvie, komkommer en sla (laatste al bijna geheel opgegeten door - toch nog - slakken).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
@:MaJo wat zijn de afmetingen van de compostbak? Ik zou het ook graag willen, maar twijfel of het zou passen in onze relatief kleine tuin.
En de zon is dan sterk genoeg om het allemaal te laten groeien? Ik ben in maart begonnen en toen ging het allemaal zeeeer traag. Pas sinds april ging alles goed groeien in de vensterbank, en de dingen die ik nu voorzaai gaan gelijk heel hard.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:59 schreef Nanuke het volgende:
Ik begin altijd heel vroeg. Mijn ongeduld is altijd te groot in februari.
Ik heb even voor je gezocht en ik kan nergens de bestelling van de compostbak vindenquote:Op woensdag 21 mei 2025 13:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Plaatje bij het praatje dan maar. Ik vroeg me al af of het een beetje duidelijk zou zijn.
Het kasje is van zichzelf heel licht, dus 1 windvlaag en hij ligt om. Onderin zit een soort gaas/raster. Er moet dus sowieso iets zwaars op om het stabiel te houden. Ik heb er dus eerst 2 zakken moestuinaarde in gelegd, daarna opengesneden en de plantjes erin gezet.
[ afbeelding ]
En ook maar even de andere moestuinbakken op de foto gezet. We proberen dit jaar boontjes, courgette, andijvie, komkommer en sla (laatste al bijna geheel opgegeten door - toch nog - slakken).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
@:MaJo wat zijn de afmetingen van de compostbak? Ik zou het ook graag willen, maar twijfel of het zou passen in onze relatief kleine tuin.
Dus het kan nog wel wat worden met de courgette? De tweede foto is de huidige status, ik vind het er maar zielig uitzienquote:Op woensdag 21 mei 2025 13:32 schreef gcjoel het volgende:
Hier wel al een (nog groene) tomaat aan 1 plant, die had ik als experiment bij het tuincentrum gekocht al in maart. Door het warme voorjaar is dat gelukt. De zelf gezaaide hebben nog geeneens bloemen.
aardbeien hadden we volop in de kas maar wij waren op vakantie dus de buren hebben die opgegeten.
Gelukkig begint buiten nu, dus daar gaan we straks flink van kunnen eten. Ook alle andere bessen staan vol, dus dat wordt weer smullen!
@:Majo je zielige courgette lijkt niet echt zielig hoor. Het is nog heel vroeg voor die plant dus het duurt even voor hij op gang komt. Straks kom je om in de courgettes
Leuk! Ik heb vorige week ook een citroenboompje gekocht bij de Jumbo, ziet er zo schattig uitquote:Op woensdag 21 mei 2025 13:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij de Aldi nam ik vandaag een citroen- en een sinaasappelboompje mee, ik hoop ze gewoon in de kas te kunnen planten en dan bij strenge vorst even afdekken/inpakken.
Oh, de sinaasappel blijkt kamersinaasappel te zijn, oftewel calamondin. Diana heeft er en interessant stuk over geschreven, ook in de reacties goeie info https://www.mooiemoestuin.nl/calamondin/
Ik heb de zon de vrijwel hele dag op de vensterbank, dus dat gaat prima. :yquote:Op woensdag 21 mei 2025 15:34 schreef MaJo het volgende:
En de zon is dan sterk genoeg om het allemaal te laten groeien? Ik ben in maart begonnen en toen ging het allemaal zeeeer traag. Pas sinds april ging alles goed groeien in de vensterbank, en de dingen die ik nu voorzaai gaan gelijk heel hard.
Moet er wel zon zijn natuurlijkquote:Op woensdag 21 mei 2025 15:53 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Ik heb de zon de vrijwel hele dag op de vensterbank, dus dat gaat prima. :y
quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:51 schreef Vanyel het volgende:
Wat ben je vroeg met je knoflook, heel vroeg gepoot?
Ik heb weer een paar euro verdiend.
[ afbeelding ]
900 gram
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |