Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.quote:Op maandag 10 maart 2025 23:20 schreef Hupje het volgende:
Ik heb een nieuwe moestuinbak gemaakt (geholpen met maken). De oude had ik nu een jaar of 4 en dat hout was van binnenuit compleet opgevreten. Hopelijk kan ik hier weer wat jaren mee vooruit.
De snijbiet en andijvie heb ik met kluit uit de oude bak in de nieuwe gezet. We zien wel of dat nog wat wordt.
Klopt. Ik heb ook gekeken naar ander materiaal, maar voor die kosten kan ik een paar houten bakken maken. Dus ik doe het wel weer een paar jaar zoquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:35 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.
Ik heb ontdekt dat voorzaaien hier toch wel wenselijk is. Met een tuin op het noorden krijgt de tuin zo vroeg in het jaar veel te weinig zonuren. Aardappelen doen het altijd wel goedquote:Op donderdag 20 maart 2025 21:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Voorzaaien staat hier voor zondag op de planning, geen idee of ik later nog wat dingen direct ga zaaien. Ik heb een paar uitgelopen sjalotjes en aardappelen, dus die ga ik maar eens in de grond duwen. De moestuin ligt nu helemaal bedekt met een mulchlaag
Dat ga ik checken, ken ik niet!quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Als je de boel echt wat wilt vervroegen, kijk dan eens naar een hotbed. Dat genereert warmte. Wil ik ooit ook nog eens proberen, maar eerst maar eens de boel regulier een beetje opstarten, de kas moet ook nog ingericht worden, die staat nu vol met kniehoog onkruid en dient verder als opslagplek voor tuinstoelen.
WAT?!? Is er dan echt geen manier om die stomme beesten tegen te gaan?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:19 schreef Elleska het volgende:
Sorry MaJo, een kas beschermt niet tegen slakken.
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 23:00 schreef MaJo het volgende:
Lukt het jullie om binnen voor te zaaien zonder glas? Alles onder glas (of eigenlijk plastic) doet het prima maar de losse bakjes in de vensterbank doen he-le-maal niets. Ik dacht eerst dat het aan de aarde lag (potgrond) dus ik had die al weggemikt en speciale voorzaaigrond gebruikt. Maar nog steeds, niets…
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.quote:En hoe verpotten jullie kropsla? Die groeide goed onder glas maar bij het verpotten vroeg ik me al af of het goed zou komen, met zo’n ielig worteltje. En inderdaad, ze hangen er heel sneu bij. Kan ik deze inderdaad opgeven of zijn ze net zo’n stervende zwaan als tomaten?
Je hebt gelijk, de sla is weer tot leven gekomenquote:Op zondag 30 maart 2025 14:38 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.
[..]
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installatiesquote:Op maandag 31 maart 2025 14:46 schreef Evenstar het volgende:
Hier ook weer voorzichtig bezig met van alles!
Op hydro: Romeinse Sla en Lolla Rossa
[ afbeelding ]
Binnen begonnen met opkweken voor in de kas: Cherrytomaten (Zuckertraube)
Binnen begonnen met opkweken voor op balkon: Carolina Reapers, Madame Jeanette, Jalapeno, Antep Aci Dolma, Lemon Drop, Aji Finlandi
[ afbeelding ]
Binnen begonnen met opkweken voor in moestuin: Smultron (bosaardbeien), Veldsla
[ afbeelding ]
Ben nu stuk grond aan het voorbereiden, daarna moet ik nog een hek bouwen, want hertjes .... dan pas kan ik dingen in de volle grond doen.
Het vriest in hier nog wel af en toe in de nacht, dus durf de tomaten nog niet naar de kas te doen, maar kom ondertussen wel ruimte tekort in mijn kamerOndertussen ook maar een compostbak begonnen buiten. Nooit eerder gedaan, maar zoveel zooi hier waar ik iets mee kan dat het zonde is om het niet te doen!
Als bonus, wie kan raden wat dit is(het is niet eetbaar)
[ afbeelding ]
Voor mij is dit "voorzichtig", omdat ik als ik bezig ga opeens denk dat ik 100ha aan grond heb en een hele dorp moet voedenquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installaties
Merk je veel verschil met Zweden ten opzichte van Nederland? Dat je bijvoorbeeld pas later buiten kan zaaien maar misschien wel langer in de nazomer door kan gaan?
Raad je plaatje: het lijkt op rozemarijn maar het zal vast iets spannender zijn
Het ziet er prima uit. Ik heb eerder prima ervaringen met dergelijke aankopen bij Aldi, Lidl en Vomar. Ik ben nu ook een framboos en witte aalbes uit de uitverkoop van de Aldi aan het vertroetelen, die waren nog maar ¤1,50 ofzo per stuk een paar weken geleden en er zit leven in, ze krijgen mooie nieuwe blaadjes.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |