abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216986925
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Charles Dowding
pi_216986937
Ik herhaal mijn laatste post even:
Zowel in de moestuin als in de rest van de tuin staat op dit moment veel kleine veldkers. Je zou het onkruid kunnen noemen, maar het is gewoon eetbaar, het smaakt net wat minder pittig dan tuinkers (dat ik regelmatig binnen kweek). Het voorjaar begint nu voorzichtig.
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 18:40:48 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_216989120
Zo vandaag weer even wat onkruid weggehaald en bieslook en lente-uitjes gezaaid. Ook wat dingen aan het voorzaaien binnen: tomaat, basilicum, tijm, courgette, bladsla en sperziebonen. Ik ben benieuwd of het al wat gaat doen :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_217003874
Ik heb een nieuwe moestuinbak gemaakt (geholpen met maken ;)). De oude had ik nu een jaar of 4 en dat hout was van binnenuit compleet opgevreten. Hopelijk kan ik hier weer wat jaren mee vooruit.
De snijbiet en andijvie heb ik met kluit uit de oude bak in de nieuwe gezet. We zien wel of dat nog wat wordt.
pi_217007881
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 23:20 schreef Hupje het volgende:
Ik heb een nieuwe moestuinbak gemaakt (geholpen met maken ;)). De oude had ik nu een jaar of 4 en dat hout was van binnenuit compleet opgevreten. Hopelijk kan ik hier weer wat jaren mee vooruit.
De snijbiet en andijvie heb ik met kluit uit de oude bak in de nieuwe gezet. We zien wel of dat nog wat wordt.
Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.

Op het ogenblik begint die winterse zaai van lepelblad wat te groeien. Als het eenmaal aangeslagen is, houdt het zich jaren in stand via veel witte bloemetjes, die ook eetbaar zijn. .
pi_217008499
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 14:35 schreef Teslynd het volgende:

[..]
Daarom wil ik ook geen houten bakken. Bij Makkelijke Moestuin hebben ze dat wsl ook ingezien. Ze hebben al een tijd kunststofbakken.
Klopt. Ik heb ook gekeken naar ander materiaal, maar voor die kosten kan ik een paar houten bakken maken. Dus ik doe het wel weer een paar jaar zo ;)
pi_217011155
Ik weet nog niet of het goed werkt, maar je kunt bij oa de Horbach een soort plastic halen die goed zou zijn om de houten bakken niet te laten wegrotten. Zit op een rol met een soort nopjes. Ik heb het er nu iig aan de binnenkant tegenaan gemaakt (en voor 20 euro wel het proberen waard).
pi_217120810
Vandaag weer eens naar de kas geweest. Laatste keer was 2 weken terug. Denk dat ik nu toch weer minstens wekelijks moet gaan. Alles groeit ineens heel snel.

Waar er 2 weken geleden nog geen bloemkool te zien was was er nu een hele grote.. doorgeschoten en al. Ik laat hem lekker bloeien vinden ze hommels in de kas leuk.

I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 21:33:05 #9
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217123067
Hier beginnen de voorgezaaide dingen op de vensterbank ook lekker te groeien, met name de courgette en de sperzieboon. De dingen die ik direct buiten heb gezaaid doen nog helemaal niks :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_217123178
Voorzaaien staat hier voor zondag op de planning, geen idee of ik later nog wat dingen direct ga zaaien. Ik heb een paar uitgelopen sjalotjes en aardappelen, dus die ga ik maar eens in de grond duwen. De moestuin ligt nu helemaal bedekt met een mulchlaag
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 21:42:41 #11
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217123245
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Voorzaaien staat hier voor zondag op de planning, geen idee of ik later nog wat dingen direct ga zaaien. Ik heb een paar uitgelopen sjalotjes en aardappelen, dus die ga ik maar eens in de grond duwen. De moestuin ligt nu helemaal bedekt met een mulchlaag
Ik heb ontdekt dat voorzaaien hier toch wel wenselijk is. Met een tuin op het noorden krijgt de tuin zo vroeg in het jaar veel te weinig zonuren. Aardappelen doen het altijd wel goed :Y

Ik zit er nu aan te denken om een laag kasje te kopen om zo het moestuinseizoen iets langer te kunnen laten duren. Iemand daar ervaring mee? Ik zat te denken aan zoiets:

Ik merk dat er in de winter ook weinig gebeurt. De uien zijn vorig jaar niets geworden en de boerenkool blijft ook klein. De knoflook lijkt het wel goed te doen :)
pi_217123374
Als je de boel echt wat wilt vervroegen, kijk dan eens naar een hotbed. Dat genereert warmte. Wil ik ooit ook nog eens proberen, maar eerst maar eens de boel regulier een beetje opstarten, de kas moet ook nog ingericht worden, die staat nu vol met kniehoog onkruid en dient verder als opslagplek voor tuinstoelen.
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 21:50:16 #13
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217123424
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Als je de boel echt wat wilt vervroegen, kijk dan eens naar een hotbed. Dat genereert warmte. Wil ik ooit ook nog eens proberen, maar eerst maar eens de boel regulier een beetje opstarten, de kas moet ook nog ingericht worden, die staat nu vol met kniehoog onkruid en dient verder als opslagplek voor tuinstoelen.
Dat ga ik checken, ken ik niet!

Een kas lijkt me wel meer voordelen te hebben: het beschermt tegen harde wind/hagel/te veel regen. En natuurlijk: SLAKKEN :(
pi_217127159
Sorry MaJo, een kas beschermt niet tegen slakken.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 14:54:18 #15
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217130314
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 09:19 schreef Elleska het volgende:
Sorry MaJo, een kas beschermt niet tegen slakken.
WAT?!? Is er dan echt geen manier om die stomme beesten tegen te gaan? :')
pi_217139936
Een kas is een prima optie om het seizoen te verlengen. Ik heb zo de hele winter snijbiet, spinazie en sla gegroeid. Een beetje zon is denk ik wel vereist.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:30:43 #17
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_217141646
Ik heb op mijn balkon geen last van slakken in mijn bakken maar een kas gaat die idd niet tegenhouden
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217144669
Ik ben vandaag begonnen met zaaien in mijn nieuwe groentebak: kropsla, radijs, rucola, gemengde sla, peultjes en paksoi.
De snijbiet aan de linkerkant heb ik overgezet vanuit de oude bak, die heb ik vorig jaar gezaaid. Ik zie wel of die het blijft doen.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 17:34:48 #19
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_217144793
In de kas; sprinkhanen, slakken en nu ook mieren die de tomatenstekjes overnemen. Vreselijk.

Er staan mirabellen in de bloesem. Maar van de week iedere nacht vorst. En nu keiharde storm, alle bloesem eruit gewaaid.

Het zijn echt extremen
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator vrijdag 28 maart 2025 @ 23:00:18 #20
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217214287
Lukt het jullie om binnen voor te zaaien zonder glas? Alles onder glas (of eigenlijk plastic :') ) doet het prima maar de losse bakjes in de vensterbank doen he-le-maal niets. Ik dacht eerst dat het aan de aarde lag (potgrond) dus ik had die al weggemikt en speciale voorzaaigrond gebruikt. Maar nog steeds, niets…

En hoe verpotten jullie kropsla? Die groeide goed onder glas maar bij het verpotten vroeg ik me al af of het goed zou komen, met zo’n ielig worteltje. En inderdaad, ze hangen er heel sneu bij. Kan ik deze inderdaad opgeven of zijn ze net zo’n stervende zwaan als tomaten? _O-
pi_217230286
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 23:00 schreef MaJo het volgende:
Lukt het jullie om binnen voor te zaaien zonder glas? Alles onder glas (of eigenlijk plastic :') ) doet het prima maar de losse bakjes in de vensterbank doen he-le-maal niets. Ik dacht eerst dat het aan de aarde lag (potgrond) dus ik had die al weggemikt en speciale voorzaaigrond gebruikt. Maar nog steeds, niets…
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.

quote:
En hoe verpotten jullie kropsla? Die groeide goed onder glas maar bij het verpotten vroeg ik me al af of het goed zou komen, met zo’n ielig worteltje. En inderdaad, ze hangen er heel sneu bij. Kan ik deze inderdaad opgeven of zijn ze net zo’n stervende zwaan als tomaten? _O-
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.
pi_217232168
Slabak

Ik ga eens proberen of ik wel de moeite neem mijn sla te gebruiken als ik alles inzet als pluksla (en radijs etc) in een bak op de vlonder naast de keuken.

Verder komt allerlei spul op, van tomaat tot sugar snap, maar geen enkele van mijn pepers of paprika wil beginnen dit jaar. Toch al te laat mee begonnen en nu ook nog ws niet warm genoeg gestaan, beetje jammer.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_217232586
Wij zijn vandaag pas begonnen met voorzaaien: tomaat, paprika, aubergine, rucola en peultjes. Morgen of overmorgen verder met nog meer soorten tomaat, jalapeño, basilicum en allerlei bloemen. En dan daarna maar eens kijken wat voor zakjes we verder nog hebben liggen, volgens mij in elk geval radijsjes, bietjes,pluksla en courgette.
Ik wil nog wat groenteplantjes halen bij de lokale kweker, waaronder kardoen en oerprei.
  Moderator zondag 30 maart 2025 @ 23:25:45 #24
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217238133
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2025 14:38 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Ligt aan wat. Sla doe ik niet onder plastic, dat kiemt bij lage temperaturen. Pepers en aubergines hebben bijvoorbeeld meer warmte nodig.
[..]
Een beetje als tomaten, sla komt eigenlijk altijd wel weer goed bij. Maar ik zaai vaak sla 1 per mini potje want dan kan hij van daar gewoon in de grond.
Je hebt gelijk, de sla is weer tot leven gekomen :D Duurde wel 2 dagen langer dan de tomaat, nog dramatischer dus :P Ik zal het voortaan inderdaad meteen in een potje voorzaaien, dat maakt het wat makkelijker.

Ik ben nu ook boerenkool aan het voorzaaien in een bak en dat zijn ook van die lange dunne sprieten. Zou je die ook met de spriet gedeeltelijk in de grond kunnen verpotten? Anders gaat het niet overleven ben ik bang…

Wanneer gaan jullie beginnen met afharden? Mijn courgette groeit als een malle maar het lijkt me nog wat te vroeg om al af te gaan harden :?
pi_217239511
Courgette kan je ook goed kouder wegzetten, ik verplaats die naar de kas wanneer hij 4 bladeren heeft, of de keuken wanneer #lui. Dan groeit hij trager maar nog wel verder. Hij kan alleen niet tegen vorst dus daar moet je wel rekening mee houden. :)

Komkommer doet dat ook, trouwens. Meestal zaai ik die dus ook pas in april want dan kan je ze redelijk snel in de tuin zetten wanneer ze te groot worden.

Afharden is afhankelijk van wanneer het in de tuin mag. Sla/spinazie/andijvie doe ik al snel, maar tomaten/pepers/paprika pas in mei bijvoorbeeld. :Y
  Moderator / Redactie Sport maandag 31 maart 2025 @ 14:46:08 #26
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_217242067
Hier ook weer voorzichtig bezig met van alles!

Op hydro: Romeinse Sla en Lolla Rossa

Binnen begonnen met opkweken voor in de kas: Cherrytomaten (Zuckertraube)

Binnen begonnen met opkweken voor op balkon: Carolina Reapers, Madame Jeanette, Jalapeno, Antep Aci Dolma, Lemon Drop, Aji Finlandi

Binnen begonnen met opkweken voor in moestuin: Smultron (bosaardbeien), Veldsla

Ben nu stuk grond aan het voorbereiden, daarna moet ik nog een hek bouwen, want hertjes .... dan pas kan ik dingen in de volle grond doen.

Het vriest in hier nog wel af en toe in de nacht, dus durf de tomaten nog niet naar de kas te doen, maar kom ondertussen wel ruimte tekort in mijn kamer _O- Ondertussen ook maar een compostbak begonnen buiten. Nooit eerder gedaan, maar zoveel zooi hier waar ik iets mee kan dat het zonde is om het niet te doen!

Als bonus, wie kan raden wat dit is :D (het is niet eetbaar)

Moderator dinsdag 1 april 2025 @ 11:05:37 #27
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217249568
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:46 schreef Evenstar het volgende:
Hier ook weer voorzichtig bezig met van alles!

Op hydro: Romeinse Sla en Lolla Rossa

[ afbeelding ]

Binnen begonnen met opkweken voor in de kas: Cherrytomaten (Zuckertraube)

Binnen begonnen met opkweken voor op balkon: Carolina Reapers, Madame Jeanette, Jalapeno, Antep Aci Dolma, Lemon Drop, Aji Finlandi

[ afbeelding ]

Binnen begonnen met opkweken voor in moestuin: Smultron (bosaardbeien), Veldsla

[ afbeelding ]
Ben nu stuk grond aan het voorbereiden, daarna moet ik nog een hek bouwen, want hertjes .... dan pas kan ik dingen in de volle grond doen.

Het vriest in hier nog wel af en toe in de nacht, dus durf de tomaten nog niet naar de kas te doen, maar kom ondertussen wel ruimte tekort in mijn kamer _O- Ondertussen ook maar een compostbak begonnen buiten. Nooit eerder gedaan, maar zoveel zooi hier waar ik iets mee kan dat het zonde is om het niet te doen!

Als bonus, wie kan raden wat dit is :D (het is niet eetbaar)

[ afbeelding ]
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installaties _O-

Merk je veel verschil met Zweden ten opzichte van Nederland? Dat je bijvoorbeeld pas later buiten kan zaaien maar misschien wel langer in de nazomer door kan gaan?

Raad je plaatje: het lijkt op rozemarijn maar het zal vast iets spannender zijn :P
  Moderator dinsdag 1 april 2025 @ 11:08:36 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217249591
Gisteren ook weer lekker bezig geweest. Staande tuin weer helemaal klaar gemaakt en bieslook, tijm, rozemarijn, munt en oregano gezaaid. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken, tot nu toe heb ik steeds plantjes gekocht en daar het hele jaar mee gedaan. Ik wilde het nu eens zelf proberen :) En als het niet lukt dan heb ik het ook zo weer gekocht.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 1 april 2025 @ 14:21:38 #29
416575 crew  Evenstar
pi_217251532
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:05 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installaties _O-

Merk je veel verschil met Zweden ten opzichte van Nederland? Dat je bijvoorbeeld pas later buiten kan zaaien maar misschien wel langer in de nazomer door kan gaan?

Raad je plaatje: het lijkt op rozemarijn maar het zal vast iets spannender zijn :P
Voor mij is dit "voorzichtig", omdat ik als ik bezig ga opeens denk dat ik 100ha aan grond heb en een hele dorp moet voeden _O- Nu ook al een paar plantjes richting werk van @Viv gedaan :P

Verschil zit vooral aan het begin ja. Nu wacht je in NL volgens mij ook wel vaak tot Ijsheiligen, maar hier is het echt een must. Het is hier nu overdag 13-14C volop zon en kas loopt al snel op tot 25C, maar in de avond is het dan meteen -2C, dus kan nog niet heel veel buiten.

Raad het plaatje tip: Het kan ongeveer 1000x zo lang en 30000x zo breed worden :P
  dinsdag 1 april 2025 @ 14:50:50 #30
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217251833
Hennep :9
Spoilers!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 1 april 2025 @ 15:57:24 #31
416575 crew  Evenstar
pi_217252516
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 14:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hennep :9
_O-
pi_217319460
Ik heb al mijn vakken (verschillende soorten) sla opnieuw gezaaid. Er was niks van opgekomen.
Peul, radijs en paksoi doen het wel. En de snijbiet heeft het verplanten ook overleefd.
pi_217320694
Sla en peultjes zijn gekiemd, de meeste tomaten ook. Alles binnen voorgezaaid, ik hoop dat de rest ook nog opkomt.
pi_217327903
Bij de plantjesmarkt van de Lidl scoorde Symph 3 dwergfruitboompjes: appel, peer en pruim, en ook nog een rode bessenstruik en 2 frambozen. Bij het tuincentrum nog een extra kruisbessenstruik meegenomen en ik denk dat er dan echt niks meer in die categorie bij past, we moeten nog wel wat ruimte voor groentes houden natuurlijk
pi_217329110
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:18 schreef Doedezemaar het volgende:
de plantjesmarkt van de Lidl
Is de kwaliteit daarvan oke?
pi_217329444
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:38 schreef Hupje het volgende:

[..]
Is de kwaliteit daarvan oke?
Het ziet er prima uit. Ik heb eerder prima ervaringen met dergelijke aankopen bij Aldi, Lidl en Vomar. Ik ben nu ook een framboos en witte aalbes uit de uitverkoop van de Aldi aan het vertroetelen, die waren nog maar ¤1,50 ofzo per stuk een paar weken geleden en er zit leven in, ze krijgen mooie nieuwe blaadjes.
pi_217368240
Ik heb zojuist de eerste stengels rabarber geoogst. We hebben een wat later ras staan, maar met een grote omgekeerde zwarte kweekpot erop heb ik 1 van de 2 planten voorgetrokken. Volgend jaar doe ik dat dan met de andere plant, om de planten niet te veel uit te putten.
pi_217368813
Bekijk deze YouTube-video

Moestuin en boomgaard :)

Nu drie bedden aangelegd, boomgaard enige permanente wat we dit jaar doen. Beetje het land en de tuin leren kennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')