abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport maandag 31 maart 2025 @ 14:46:08 #26
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_217242067
Hier ook weer voorzichtig bezig met van alles!

Op hydro: Romeinse Sla en Lolla Rossa

Binnen begonnen met opkweken voor in de kas: Cherrytomaten (Zuckertraube)

Binnen begonnen met opkweken voor op balkon: Carolina Reapers, Madame Jeanette, Jalapeno, Antep Aci Dolma, Lemon Drop, Aji Finlandi

Binnen begonnen met opkweken voor in moestuin: Smultron (bosaardbeien), Veldsla

Ben nu stuk grond aan het voorbereiden, daarna moet ik nog een hek bouwen, want hertjes .... dan pas kan ik dingen in de volle grond doen.

Het vriest in hier nog wel af en toe in de nacht, dus durf de tomaten nog niet naar de kas te doen, maar kom ondertussen wel ruimte tekort in mijn kamer _O- Ondertussen ook maar een compostbak begonnen buiten. Nooit eerder gedaan, maar zoveel zooi hier waar ik iets mee kan dat het zonde is om het niet te doen!

Als bonus, wie kan raden wat dit is :D (het is niet eetbaar)

Moderator dinsdag 1 april 2025 @ 11:05:37 #27
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217249568
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:46 schreef Evenstar het volgende:
Hier ook weer voorzichtig bezig met van alles!

Op hydro: Romeinse Sla en Lolla Rossa

[ afbeelding ]

Binnen begonnen met opkweken voor in de kas: Cherrytomaten (Zuckertraube)

Binnen begonnen met opkweken voor op balkon: Carolina Reapers, Madame Jeanette, Jalapeno, Antep Aci Dolma, Lemon Drop, Aji Finlandi

[ afbeelding ]

Binnen begonnen met opkweken voor in moestuin: Smultron (bosaardbeien), Veldsla

[ afbeelding ]
Ben nu stuk grond aan het voorbereiden, daarna moet ik nog een hek bouwen, want hertjes .... dan pas kan ik dingen in de volle grond doen.

Het vriest in hier nog wel af en toe in de nacht, dus durf de tomaten nog niet naar de kas te doen, maar kom ondertussen wel ruimte tekort in mijn kamer _O- Ondertussen ook maar een compostbak begonnen buiten. Nooit eerder gedaan, maar zoveel zooi hier waar ik iets mee kan dat het zonde is om het niet te doen!

Als bonus, wie kan raden wat dit is :D (het is niet eetbaar)

[ afbeelding ]
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installaties _O-

Merk je veel verschil met Zweden ten opzichte van Nederland? Dat je bijvoorbeeld pas later buiten kan zaaien maar misschien wel langer in de nazomer door kan gaan?

Raad je plaatje: het lijkt op rozemarijn maar het zal vast iets spannender zijn :P
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator dinsdag 1 april 2025 @ 11:08:36 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217249591
Gisteren ook weer lekker bezig geweest. Staande tuin weer helemaal klaar gemaakt en bieslook, tijm, rozemarijn, munt en oregano gezaaid. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken, tot nu toe heb ik steeds plantjes gekocht en daar het hele jaar mee gedaan. Ik wilde het nu eens zelf proberen :) En als het niet lukt dan heb ik het ook zo weer gekocht.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 1 april 2025 @ 14:21:38 #29
416575 crew  Evenstar
pi_217251532
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:05 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dit is wel meer dan voorzichtig bezig zijn hoor, met hele professionele installaties _O-

Merk je veel verschil met Zweden ten opzichte van Nederland? Dat je bijvoorbeeld pas later buiten kan zaaien maar misschien wel langer in de nazomer door kan gaan?

Raad je plaatje: het lijkt op rozemarijn maar het zal vast iets spannender zijn :P
Voor mij is dit "voorzichtig", omdat ik als ik bezig ga opeens denk dat ik 100ha aan grond heb en een hele dorp moet voeden _O- Nu ook al een paar plantjes richting werk van @Viv gedaan :P

Verschil zit vooral aan het begin ja. Nu wacht je in NL volgens mij ook wel vaak tot Ijsheiligen, maar hier is het echt een must. Het is hier nu overdag 13-14C volop zon en kas loopt al snel op tot 25C, maar in de avond is het dan meteen -2C, dus kan nog niet heel veel buiten.

Raad het plaatje tip: Het kan ongeveer 1000x zo lang en 30000x zo breed worden :P
  dinsdag 1 april 2025 @ 14:50:50 #30
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217251833
Hennep :9
Spoilers!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 1 april 2025 @ 15:57:24 #31
416575 crew  Evenstar
pi_217252516
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 14:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hennep :9
_O-
pi_217319460
Ik heb al mijn vakken (verschillende soorten) sla opnieuw gezaaid. Er was niks van opgekomen.
Peul, radijs en paksoi doen het wel. En de snijbiet heeft het verplanten ook overleefd.
pi_217320694
Sla en peultjes zijn gekiemd, de meeste tomaten ook. Alles binnen voorgezaaid, ik hoop dat de rest ook nog opkomt.
pi_217327903
Bij de plantjesmarkt van de Lidl scoorde Symph 3 dwergfruitboompjes: appel, peer en pruim, en ook nog een rode bessenstruik en 2 frambozen. Bij het tuincentrum nog een extra kruisbessenstruik meegenomen en ik denk dat er dan echt niks meer in die categorie bij past, we moeten nog wel wat ruimte voor groentes houden natuurlijk
pi_217329110
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:18 schreef Doedezemaar het volgende:
de plantjesmarkt van de Lidl
Is de kwaliteit daarvan oke?
pi_217329444
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:38 schreef Hupje het volgende:

[..]
Is de kwaliteit daarvan oke?
Het ziet er prima uit. Ik heb eerder prima ervaringen met dergelijke aankopen bij Aldi, Lidl en Vomar. Ik ben nu ook een framboos en witte aalbes uit de uitverkoop van de Aldi aan het vertroetelen, die waren nog maar ¤1,50 ofzo per stuk een paar weken geleden en er zit leven in, ze krijgen mooie nieuwe blaadjes.
pi_217368240
Ik heb zojuist de eerste stengels rabarber geoogst. We hebben een wat later ras staan, maar met een grote omgekeerde zwarte kweekpot erop heb ik 1 van de 2 planten voorgetrokken. Volgend jaar doe ik dat dan met de andere plant, om de planten niet te veel uit te putten.
pi_217368813
Bekijk deze YouTube-video

Moestuin en boomgaard :)

Nu drie bedden aangelegd, boomgaard enige permanente wat we dit jaar doen. Beetje het land en de tuin leren kennen.
pi_217528522
Pfff, wat een werk, maar de tegelpaadjes in de kas liggen erin met een randje er omheen en de helft van de verhoogde no-digbedden erin is nu gevuld met een laag karton en daarop tuinaardecompost van Biokultura en wormencompost. Morgen afmaken en dan kunnen de eerste plantjes eindelijk in de kas geplant worden.

Naast de kas hebben we (provisorisch)een stukje moestuin aangelegd waar nu in staan: een paar uitgelopen sjalotjes en aardappelen, kardoen, artisjok, aardbeien, bieslook, rabarber, lente-ui, zoete aardappel, courgette, een paar nog heel kleine stekjes van de lavendel, engelwortel en wat afrikaantjes. Er staan ook een paar mini-fruitboompjes in: appel, pruim, en vijg. Ook nog een kruisbessenstruik.
Op de foto een stukje van die moestuin
  maandag 5 mei 2025 @ 19:56:46 #40
249756 Symphonic
Look o Look
pi_217550959
Een hoop werk verzet afgelopen week. De plantjes kunnen de grond in:

Juin uit Eigen Tuin!
  maandag 5 mei 2025 @ 20:19:39 #41
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217551230
Zeker een hoop werk! Maar wel eer van je werk hoor. Ziet er mooi uit.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_217551241
Die witte stroken zijn de inlegboorden voor 1 van de schappen, hopelijk lukt het om dat schap morgen aan te brengen.
  maandag 5 mei 2025 @ 20:31:51 #43
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217551348
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 19:56 schreef Symphonic het volgende:
Een hoop werk verzet afgelopen week. De plantjes kunnen de grond in:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nice _O_ Ik blijf maar jaloers op mensen met een kas. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen dit jaar.

Ik heb vandaag en gisteren 20 tomatenplanten, 8 paprikaplanten en 27 peperplanten in de moestuinbakken gezet.
Spoilers!
pi_217551435
Dit jaar hoeven we niet te wachten tot de ijsheiligen voorbij zijn, dus ik hoop deze week ook nog wat buiten uit te planten.
  maandag 5 mei 2025 @ 20:47:44 #45
249756 Symphonic
Look o Look
pi_217551525
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 20:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nice _O_ Ik blijf maar jaloers op mensen met een kas. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen dit jaar.

Ik heb vandaag en gisteren 20 tomatenplanten, 8 paprikaplanten en 27 peperplanten in de moestuinbakken gezet.
Hier kunnen sommige dingen echt niet buiten omdat het aan puin waait.
We moeten wel nodig verder met zaaien en verspenen. Ik hoop dit jaar vooral op veel tomaten en ik hoop dat de jalapeno’s het echt gaan doen. Die zijn zo lekker. De komkommers staan ook klaar om te verspenen.
Het wordt echt een ontdekkingstocht.
Juin uit Eigen Tuin!
  maandag 5 mei 2025 @ 21:54:45 #46
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217552156
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 20:47 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Hier kunnen sommige dingen echt niet buiten omdat het aan puin waait.
We moeten wel nodig verder met zaaien en verspenen. Ik hoop dit jaar vooral op veel tomaten en ik hoop dat de jalapeno’s het echt gaan doen. Die zijn zo lekker. De komkommers staan ook klaar om te verspenen.
Het wordt echt een ontdekkingstocht.
Ik heb 6 jalapenos staan :9

Ik heb hier best veel wind in de polder maar dat is vergeleken met de bebouwde kom. Met de kust is het hier natuurlijk rustig.
Spoilers!
  maandag 5 mei 2025 @ 21:59:32 #47
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217552204
Tomaten en pepers staan er zo bij momenteel.

Spoilers!
pi_217557199
Pakweg de helft van mijn daarvoor gevoelige bomen heeft taphrina deformans.

Abrikoos paviot heeft geen schade

Perzik babygold op ongeveer een derde van de takken beschadigd blad, maar minder dan tien procent van het blad aangetast.

Rojo de agosto perzik begint nu net pas blad te vormen, doordat hij laat was waarschijnlijk dus geen schade.

Perzik sudaneli, pakweg twintig procent blad geïnfecteerd.

Nellie heeft wel vrucht.

Abrikoos Monique geen schade.

Nectarine klein beetje schade.

Vooral nabij de grond.

Wel nectarines in de boom.

Amandel geen schade. Maar ook die begint pas sinds een week blad te krijgen.

De kiwi is niet gevoelig, maar aangezien die er prachtig bij staat, toch even op de foto. Die moet nog een klauter constructie krijgen.

De meeste bomen +-2 maanden geleden geplant en de meeste zijn +-4 jaar oud. Al het beschadigde blad weggehaald. We hebben hier echt compleet graf weer gehad in plaats van lente, normaal waren de temperaturen boven de twintig geweest bij opkomen blad en had de schimmel geen kans gehad.

Im het najaar alles maar met koperzeep.
pi_217557920
Oh naar, die perzikkrulziekte, ik had het vroeger ook in de amandelboom en perzik die ik in de voortuin had staan.
pi_217558619
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 15:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh naar, die perzikkrulziekte, ik had het vroeger ook in de amandelboom en perzik die ik in de voortuin had staan.
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?

Ik hoop dat met het normaliter warmere voorjaar hier (asturias) + behandelen in de herfst het niet een probleem vormt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')