abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220771902
De doorgeschoten radijsjes zijn echt tof. De hele kas is een grote zee van witte bloemetjes. De bloemetjes en net uitgebloeide maar nog niet dik geworden zaaddoosjes eet ik op m’n brood, de dikkere zaaddoosjes gooi ik in de roerbak. En uiteraard rijpen er genoeg zaaddoosjes om nooit meer zaadjes zelf te hoeven kopen.
pi_220913584
Aardbeien in de kas rijpen prima, maar ik kan er maar weinig van oogsten vanwege de enorme familie pissebedden die ze allemaal opeten :'(
Gisteren een stuk moestuin weer in orde gemaakt en nu staan er 2 soorten zeekool (crambe maritima en crambe cordifolia)in, die laatste schijnt een enorme plant te worden. Vanavond verder, het is eigenlijk te warm en benauwd om overdag iets te doen.
De smeerwortel was uitgebloeid dus die heb ik kortgeknipt en het snoeisel in stukken geknipt en als mulch verspreid. Misschien dat ik ooit nog eens smeerwortelgier ga maken, maar dit werkt ook prima.
pi_220914641
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:36 schreef Doedezemaar het volgende:
de enorme familie pissebedden die ze allemaal opeten :'(
Dit heb ik heel lang gehad in de kas en in mindere mate buiten. Die aten ook jonge komkommerplanten tot de grond op, onthoofdden tomaat-paprika-peper etc.

Zijn er nu minder. Ik weet niet waarom, compostbak naast de kas lang niet gebruikt, kas 2 jaar minder gebruikt, miljard wolfspinnen in de houtsnippers die er dit jaar liggen?
Iig heel blij mee. Kutbeesten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 31 mei 2026 @ 16:37:41 #29
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220930064
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:36 schreef Doedezemaar het volgende:
Aardbeien in de kas rijpen prima, maar ik kan er maar weinig van oogsten vanwege de enorme familie pissebedden die ze allemaal opeten :'(
Er bestaat een aaltjesval tegen pissebedden, wellicht een optie?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220943453
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:37 schreef Twieki het volgende:

[..]
Er bestaat een aaltjesval tegen pissebedden, wellicht een optie?
Ja, die heb ik sinds kort in de kas staan, geen idee of het effect gaat hebben, ik vond het erg aan de prijs.

De eerste honingbessen zijn rijp, lekker. Ze moeten wel echt goed rijp zijn, anders smaken ze nogal wrang. Goed timen dus, want anders zijn de vogels me voor. De eerste rode aalbessen kleuren ook al.
Later deze week ga ik de eerste tomaten en de 3 snackkomkommers in de kas uitplanten.
pi_221051527
Het eerste handje rode aalbessen gegeten, ze waren al lekker zoet. We hebben geen netten over de bessenstruiken, dus ik deel met de vogels. De zwarte bessen kleuren ook al aardig, ik hoop dat ik genoeg kan oogsten om wat jam te maken.
De 3 kruisbessenstruiken doen erg weinig, ze groeien ook nauwelijks. Het eerste jaar had ik een paar heel zoete kruisbessen, vorig jaar bleven ze klein en hard en oneetbaar en waren het er sowieso heel weinig. Dus ik vrees een beetje dat we die struiken moeten gaan vervangen.
  zondag 21 juni 2026 @ 11:58:13 #32
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221107179
Het gaat de goede kant op in de tuin.

Om de dag een enorme hoeveelheid braambozen. Ook al wat jostabessen en regelmatig een handje frambozen. Die groene dingen zijn de groeistengels van knoflook.

Experiment met tuinbonen van de WUR is afgerond. Net als vorig jaar is de opbrengst naast knoflook veel minder.

Deze week eten we o.a. paksoi, koolrabi, erwtjes en vooral veel fruit.
Spoilers!
  zondag 21 juni 2026 @ 21:48:57 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221112685
Mooie paksoi heb je..

Hier ontploft het nu met deze temperaturen en regenval in de nacht.
The End Times are wild
pi_221112821
Inmiddels kan ik wat frambozen plukken, maar ze zijn heel klein. De zwartebessenstruik heb ik vrijdag leeggeplukt en de bessen ingevroren om er over een tijdje jam van te maken, ik denk dat ik net genoeg heb voor 2 potjes jam.
  zondag 21 juni 2026 @ 22:02:45 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221112887
Vorig jaar had ik een fantastisch fruitjaar met wel 40 potten jam. Ik heb nu zes potjes en op wat bessen na is al het fruit geplukt. Kan per jaar zoveel verschillen..
The End Times are wild
  Moderator maandag 22 juni 2026 @ 11:46:40 #36
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_221116777
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 11:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het gaat de goede kant op in de tuin.

Om de dag een enorme hoeveelheid braambozen. Ook al wat jostabessen en regelmatig een handje frambozen. Die groene dingen zijn de groeistengels van knoflook.
[ afbeelding ]

Experiment met tuinbonen van de WUR is afgerond. Net als vorig jaar is de opbrengst naast knoflook veel minder.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Deze week eten we o.a. paksoi, koolrabi, erwtjes en vooral veel fruit.
De tayberries doen het hier ook fantastisch, samen met de aalbessen kan ik hier nu elke dag van eten door de yoghurt :9

Mijn experiment van de WUR is compleet mislukt, slechts 1 tuinboon heeft het overleefd _O- Die stond deze week pas in bloei dus ik ben benieuwd hoeveel bonen daar nog aan gaan groeien. Mijn tuin en bonen zijn helaas geen succes, ze worden telkens opgevroten door slakken. Ik zit er nu aan te denken om ook een moestuinbak aan te schaffen, in de lucht blijven ze er vooralsnog van af :')
5 - 28 februari Thailand O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')