abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 juli 2025 @ 12:19:53 #201
370431 drakin
vurig typje
pi_218268191
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:56 schreef marcel.de het volgende:

[..]
ja heerlijk he

Hier zijn ze nog niet rijp, had 2 afvallers. Wel zijn er al gele mirabellen.
Maar verwacht eerdaags de pruimen, ze moeten nog kleuren maar dan barst het opeens los idd.

Buurman heeft bijen en onze ervaring van 2 jaar geleden is dat die allemaal kleine gaatjes maken zodra ze rijp zijn.
Althans bij onze gele pruim. Weet niet of ze dat ook bij onze blauwe doen.
Hier komen veel wespen op de pruimen af, ik kan er ook niet tegenaanplukken zoveel als er nu in de boom zit.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_218268229
Hier heel veel gevleugeld ‘gespuis’ in de tuin, maar gelukkig geen wespen.
pi_218269404
Hier ook veel wespen en hoornaars bij de pruimen, maar zie ook al een enkele peer die onder handen is genomen.

Helaas maar twee pruimen kunnen veiligstellen. Was wel echt een heel lekkere pruim overigens.
pi_218275926
2 vijgen werden opeens heel dik en paars en toen ik ging checken viel de ene zo in mijn hand, dus die heb ik maar opgegeten. Goed rijp, sappig, maar nog niet zo zoet als ik ze graag heb. Ik hoop dat de rest iets later rijpt, want eerst moet ik de pruimen opeten.
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:09:09 #205
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218299680
We laten in dit topic vooral onze goede oogsten zien, maar er zijn ook dingen die falen. En omdat het faalt, worden er geen foto's van gemaakt. Laat staan dat het gedeeld wordt in dit topic.

Jup, dit is stront. Tenminste, dat denk ik. Maar waarvan..? Het zat in kleine kropjes sla.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_218305272
quote:
7s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:09 schreef Twieki het volgende:
We laten in dit topic vooral onze goede oogsten zien, maar er zijn ook dingen die falen. En omdat het faalt, worden er geen foto's van gemaakt. Laat staan dat het gedeeld wordt in dit topic.

[ afbeelding ]

Jup, dit is stront. Tenminste, dat denk ik. Maar waarvan..? Het zat in kleine kropjes sla.
Ik denk van rupsen.

Hier waren rupsen de bladeren van mijn radijsjes in de kas aan het opeten, ik hoop dat de radijsjes er niet te veel last van gaan hebben. Heb de rupsen naar de Oost-Indische kers buiten verplaatst. Ik denk dat ze van het kleine koolwitje waren. De rupsen van het grote koolwitje zaten onlangs keurig op de Oost-Indische kers, het krioelde ervan. Ik heb ook voor dat doel een boel van die planten langs de ene rand van de moestuin staan.
De bloemblaadjes van de Oost-Indische kers, komkommerkruid en calendula eet ik dagelijks op mijn boterhammen met humus, dat ziet er ook zo gezellig kleurig uit.
pi_218361662
Tomatensaus in the making

Tomaten, basilicum en oregano zijn eigen oogst. Verder nog toegevoegd: een beetje suiker, kaneel, ui, knoflook, olijfolie en aceto balsamico. Dit staat nu een tijdje in de oven te roosteren, ik kijk straks wel wat ik er verder mee ga doen, misschien op lagere temperatuur in de oven laten of naar een pan verhuizen.
pi_218361881
Moestuin gerelateerd, misschien zitten hier mensen met ervaring. Wij hebben afgelopen jaar een Elstar appelboom bij de Olmenhorst 'geadopteerd'. We kregen bericht dat we eind aug mogen beginnen met plukken, maar heeft iemand een grof idee hoeveel appels daar vanaf gaan komen? Ik ga ervan uit dat e.e.a. gewoon netjes verzorgd is, maar ben zelf niet in de gelegenheid om in de tussentijd even te gaan kijken hoe het erbij hangt.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 17:35:26 #209
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218363730
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 13:44 schreef kirsten. het volgende:
Moestuin gerelateerd, misschien zitten hier mensen met ervaring. Wij hebben afgelopen jaar een Elstar appelboom bij de Olmenhorst 'geadopteerd'. We kregen bericht dat we eind aug mogen beginnen met plukken, maar heeft iemand een grof idee hoeveel appels daar vanaf gaan komen? Ik ga ervan uit dat e.e.a. gewoon netjes verzorgd is, maar ben zelf niet in de gelegenheid om in de tussentijd even te gaan kijken hoe het erbij hangt.
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_218367966
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 17:35 schreef marcel.de het volgende:

[..]
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.
Helder! Dan zien we het tegen eind augustus wel :) . Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
pi_218371028
De oogst van vandaag

Komkommer (met harde schil, dus ik moet ze schillen) en 2 vijgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')