Hier komen veel wespen op de pruimen af, ik kan er ook niet tegenaanplukken zoveel als er nu in de boom zit.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:56 schreef marcel.de het volgende:
[..]
ja heerlijk he
Hier zijn ze nog niet rijp, had 2 afvallers. Wel zijn er al gele mirabellen.
Maar verwacht eerdaags de pruimen, ze moeten nog kleuren maar dan barst het opeens los idd.
Buurman heeft bijen en onze ervaring van 2 jaar geleden is dat die allemaal kleine gaatjes maken zodra ze rijp zijn.
Althans bij onze gele pruim. Weet niet of ze dat ook bij onze blauwe doen.
Ik denk van rupsen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:09 schreef Twieki het volgende:
We laten in dit topic vooral onze goede oogsten zien, maar er zijn ook dingen die falen. En omdat het faalt, worden er geen foto's van gemaakt. Laat staan dat het gedeeld wordt in dit topic.
[ afbeelding ]
Jup, dit is stront. Tenminste, dat denk ik. Maar waarvan..? Het zat in kleine kropjes sla.
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:44 schreef kirsten. het volgende:
Moestuin gerelateerd, misschien zitten hier mensen met ervaring. Wij hebben afgelopen jaar een Elstar appelboom bij de Olmenhorst 'geadopteerd'. We kregen bericht dat we eind aug mogen beginnen met plukken, maar heeft iemand een grof idee hoeveel appels daar vanaf gaan komen? Ik ga ervan uit dat e.e.a. gewoon netjes verzorgd is, maar ben zelf niet in de gelegenheid om in de tussentijd even te gaan kijken hoe het erbij hangt.
Helder! Dan zien we het tegen eind augustus welquote:Op dinsdag 29 juli 2025 17:35 schreef marcel.de het volgende:
[..]
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |