Dat doe ik ook. Werkt echt prima. Vooral als je het deel dat je wilt planten een of twee dagen in een glas water laat staan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:16 schreef Tele6 het volgende:
@:Seven. Je kunt de uiteindes van lente-uitjes ook planten. Gewoon supermarkt-lente-ui. We hebben inmiddels een grote bloembak staan en ze groeien heel goed, ook al oogsten we er continu van. Als je iets van 3 cm plant overlaat en dat in de grond zet, slaat het meestal wel aan.
Jaaaaa, dat eten we ook superveel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:16 schreef Tele6 het volgende:
@:Seven. Je kunt de uiteindes van lente-uitjes ook planten. Gewoon supermarkt-lente-ui. We hebben inmiddels een grote bloembak staan en ze groeien heel goed, ook al oogsten we er continu van. Als je iets van 3 cm plant overlaat en dat in de grond zet, slaat het meestal wel aan.
Ik maak geen tomatensoep maar tomatensaus. Kost veel tijd, en stroom of gas, en een emmer vol tomaaten levert twee kleine bakjes saus.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 21:52 schreef LXIV het volgende:
Ik ben nu veel tomatensoep aan het maken. Want ik kan iedere vier dagen wel een grote emmer vol tomaten plukken, zo'n 8 kg. Die maak ik dan in in glazen potten. Moest zelfs potten bijbestellen.
Wat mij irriteert is dat ik voor zo'n pot dus meer betaal van voor een pot tomatenpaste vol bij de supermarkt.
Ik moet dus 100% voor de kwaliteit gaan, anders is het verloren moeite.
Dat is dan dus zéér geconcentreerde tomaat. Gebruik je dan zo'n bakje om bijvoorbeeld weer soep van te maken als je er water bij doet?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 22:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik maak geen tomatensoep maar tomatensaus. Kost veel tijd, en stroom of gas, en een emmer vol tomaaten levert twee kleine bakjes saus.
Maar de smaak, de smaak![]()
![]()
![]()
Daar kan geen gekochte pot tegenop hoor.
Overigens geldt dat ook voor zelfgemaakte tomatensaus van gekochte tomaten, dat is ook zonder moeite veel lekkerder dan je kan kopen.
Ja, prachtig hoor! En bijna alles al rijp! En zo mooi donkerrood. Ik ben er niet van om vroeg te plukken en binnen af te rijpen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 22:33 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn C½ur de B½uf![]()
Omdat het vleestomaten zijn (de allerbeste, de allerlekkerste) hoef ik minder water weg te stoken dan als ik andere tomaten zou gebruiken. De saus gebruik ik voor de pizza en pasta.
Zette ze vaak in de zon, inderdaad. Omdat ik dacht dat ze warmte konden gebruiken. Zal ze volgend jaar toch nog eens proberen op een schaduwrijke plek.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 22:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vorig jaar in april begonnen, en het was een grote over groeide bende. Ladingen onkruid weggehaald, alles omgeploegd, daarna raised beds gebouwd en 8 kuub goeie aarde erin gekiept (met de kruiwagen van de parkeerplaats 75m verderop, was een lekker weekendje werk). Een bed met asperges behouden.
Heb er een kas van 8x12 feet op gezet van de winter.
Dit jaar behoorlijk wat ervan gegeten (uien - rood, wit en geel, knoflook, tuinbonen, sperziebonen, zowel French als climbing, komkommers, tomaten, courgettes, bietjes, sla, aardbeien, kruiden, appels, honeyberries, verschillende chilis). Broccoli is mislukt, kwam een of andere pest in, met als in de spruiten en cavola negro, maar die komen er hopelijk weer bovenop. Peultjes ging ook niet echt lekker. Aardappels, flespompoen en paprikas komen no
Goeie tip inderdaad! Hier staan de komkommers ook altijd vol in de zon en ik heb er nooit heel veel gehad (dit jaar zelfs nulquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zette ze vaak in de zon, inderdaad. Omdat ik dacht dat ze warmte konden gebruiken. Zal ze volgend jaar toch nog eens proberen op een schaduwrijke plek.
Ik zeg ook altijd; het is niet goedkoper ofzo, het is een way of life.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Je kunt wel flink besparen op je kosten van groente en fruit met zo'n groentetuin, maar als je het afzet tegen de tijd die er in gaat, dan verdien je centen per uur, daar hoef je het niet voor te doen.
Ik vind het leuk, dus het is hobby, en het mag wat kosten. Maar twee voordelen heb ik hierboven nog niet echt gezien:
1) Alles is onbespoten. Las vandaag nog in een artikel dat aardbeien vaak tien verschillende pesticiden op zich hebben. Allemaal onder de legale limiet, maar tien keer net onder de legale limiet voor die ene pesticide, maakt uiteindelijk nog best veel pesticiden. Alles wat uit mijn tuin komt is onbespoten.
2) Commerciele groenten worden ontwikkeld (plantenveredeling) met commerciele gedachtes. Grotere paprikas zijn goedkoper. Je hebt minder mankracht nodig om 100 kilo komkommers te plukken als ze elke 500 gram wegen, ipv van 100 gram. Het moet ook vaak langer goed kunnen blijven zodat het over langere afstanden verscheept kan worden, en tegen een stootje kunnen, ook weer voor het vervoer. De aardbeien die ik heb, is een niet commercieel ras, omdat ze te zacht zijn om goed vervoerd kunnen worden. Fantastische, zoete, zachte, vrij grote aardbeien. Ik heb nog nooit ergens anders lekkerdere aardbeien geproefd. Lambada is het ras, een vroege variant. En dat is met heel groentes zo. Je kunt rassen kweken die meer ontwikkeld zijn voor smaak, of kleur, dan houdbaarheid, grootte en vervoerbaarheid. En vergis je niet, bij sommige groente is het enige waar veredelaars naar streven: Groter. Smaak is iets wat heel laag op de prioriteitenlijst staat.
Dit is mijn tuin.
Zo zag het er uit toen ik hem kreeg in april vorig jaar:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Onkruid weggehaald (ben je nog wel een paar jaar bezig om echt alle wikke weg te krijgen). En raised beds erop.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Kas gebouwd van de winter.
[ link | afbeelding ]
En zo ligt het er nu bij.
[ link | afbeelding ]
Komende projecten:
-Netting op de fruit cage.
-Hekje er de tuin bouwen om de konijnen, muntjaks (klein exotisch hertje wat hier veel zit), reeen (zitten er ook veel), damherten (af en toe) wat meer buiten te houden. Zal niet helemaal lukken, maar zal wel helpen.
-Terrasje aanleggen tussen schuur en kas, tegels heb ik al
-Irrigatie aanleggen voor in de kas en mogelijk raised beds. Heb een ibc tank van 1000L naast de kas staan, die gevuld wordt door de kas, en die ik ook kan vullen met een tuinslang. We hebben hier weer een hosepipe ban, en met de zich ontwikkelende El Nino zal dat volgend jaar ook wel weer het geval zijn. Met een zonnegestuurd irrigatiesysteem wil ik het zo krijgen dat ik niet bijna elke dag water moet gaan geven volgend jaar. Het is ook hobby he, beetje klooien met dat soort systeempjes.
Sorry, had deze even gemist.quote:Op dinsdag 1 september 2026 22:38 schreef Seven. het volgende:
@:George_of_the_Jungle wat voor een zongestuurd irrigatiesysteem bedoel je eigenlijk?
Mooi systeem wel.quote:Op zaterdag 5 september 2026 22:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Sorry, had deze even gemist.
Deze bijv: https://shop.irrigatia.com/
Of deze: https://support.harvst.co.uk/hc/en-gb/articles/16718370298898-WaterMate-Introduction-overview
Je zou het kunnen kennen van mijn Spanje-topic; ik heb dat systeem ook. Omdat het het enige systeem is dat geen waterdruk EN geen stroomaansluiting nodig heeft.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |