abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221325472
Dat is een achterhaald advies. Ja de stelen bevatten oxaalzuur maar het meeste zit in het blad en zelfs daarvan zou je 5kilo moeten eten om tot een dodelijke hoeveelheid te komen.
De hoeveelheid oxaalzuur in de stengels is bij een gevarieerd eetpatroon niet schadelijk, ook niet na de langste dag.

Om het nog wat verder te relativeren: Spinazie bevat meer oxaalzuur dan rabarberstengels. Spinazie ongeveer 970 mg per 100gram en rabarber ongeveer 520 mg dus zelfs al zou dat een beetje meer zijn dan is niet direct schokkend.
pi_221326123
Ah, kijk, goed dat ik het nog even vraag dus.
  maandag 13 juli 2026 @ 22:06:59 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221326474
Dit jaar heb ik echt prachtige tomatenstruiken. Zo vol, donkergroen, goed gediefd, compact en fors heb ik ze nog nooit gehad. Er hangen ook volop tomaten aan. Maar ondanks het ideale tomatenweer duurt het zo ontzettend lang voordat ze rijp worden.... Ervaren jullie dat ook zo? Die cherry-tomaatjes in de kas, dat gaat nog wel. Maar die grote vleestomaten buiten. Wekenlang iedere dag weer kijken, nu zijn ze wit-groen..
The End Times are wild
  woensdag 15 juli 2026 @ 08:33:00 #54
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_221339202
In de kas al wel paar vleestomaten rijp gehad maar buiten ook nog niet. Denk dat het toch nog wel wat vroeg is.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 09:16:46 #55
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_221339369
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 22:06 schreef LXIV het volgende:
Dit jaar heb ik echt prachtige tomatenstruiken. Zo vol, donkergroen, goed gediefd, compact en fors heb ik ze nog nooit gehad. Er hangen ook volop tomaten aan. Maar ondanks het ideale tomatenweer duurt het zo ontzettend lang voordat ze rijp worden.... Ervaren jullie dat ook zo? Die cherry-tomaatjes in de kas, dat gaat nog wel. Maar die grote vleestomaten buiten. Wekenlang iedere dag weer kijken, nu zijn ze wit-groen..
Hier gaan de tomaten ook super! Ze beginnen sinds gisteren naar oranje te verkleuren, dus heb nog even geduld!

Ik heb het heel erg met de blauwe bessen, die zitten er al weken aan te komen maar blijven nog groenig. En de frambozen zijn inmiddels verdord :X
5 - 28 februari Thailand O+
pi_221339871
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:16 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hier gaan de tomaten ook super! Ze beginnen sinds gisteren naar oranje te verkleuren, dus heb nog even geduld!

Ik heb het heel erg met de blauwe bessen, die zitten er al weken aan te komen maar blijven nog groenig. En de frambozen zijn inmiddels verdord :X
Weet je zeker dat vogels je bessen niet opeten zodra ze rijpig zijn? Vogels eten ze eerder dan wij ze zouden plukken.

Ik heb dit jaar voor het eerst een kooi om de blauwe bessen gemaakt. We hebben ineens kilo's van die 4 struiken :o
Spoilers!
  woensdag 15 juli 2026 @ 16:25:13 #57
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221344284
Ik haal ondertussen zo'n 2,5 á 3 kilo San Marzano-tomaten per week van mijn tien planten. Ze doen het retegoed! Het klimaatdoek wat ik heb opgehangen op de zuid- en westkant doet ook zijn werk.

Ik heb wel gemerkt dat nieuwe trosjes niet goed bevrucht zijn in de periode dat 't stikheet was, ondanks dagelijks 'trillen'. Da's zonde, maar ook de natuur.

Ik heb vanmiddag nog wat hangende struiktomaatjes gezaaid, de Tumbling Tom. Rijkelijk laat natuurlijk, maar ik heb lampen én warmte in huis. Dus dat wordt een experiment, kijken of ik vroeg in 't jaar kan snoepen van kleine tomaatjes. Een buurtbewoner is dat gelukt, die had in maart al kleine rijpe tomaatjes. En al lukt dat niet, dan is er geen man overboord.

Voor 't eerst ook knolselderij gezaaid, het lijkt een grote knol te worden, maar ja, weet ik niet zeker, want 't groeit onder de grond. Maar je ziet toch wel dat het groeit. Bladselderij doet het ook prima. Watermeloen heb ik vrij laat gezaaid, en na een paar mannelijke bloemen komen nu de vrouwelijke. Vanavond maar het seksproces uitvoeren.

Van de vier snackkomkommerplanten heb ik al heel wat komkommertjes gehaald. Wat groeien die hard. Ik laat er twee echt heel erg dik worden, zodat ik later de zaden er van kan oogsten voor volgend jaar.

Komende tijd even uitzoeken wat ik kan zaaien vanaf augustus / september voor de winter- / weeuwenteelt. Zaden van winterbloemkool, Veldsla en Winterspinazie heb ik al in huis.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 18:35:50 #58
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_221345387
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Weet je zeker dat vogels je bessen niet opeten zodra ze rijpig zijn? Vogels eten ze eerder dan wij ze zouden plukken.

Ik heb dit jaar voor het eerst een kooi om de blauwe bessen gemaakt. We hebben ineens kilo's van die 4 struiken :o
Volgens mij niet nee, nog nooit last gehad van vogels die mijn fruit pikken :)
5 - 28 februari Thailand O+
pi_221345574
Weet iemand van welk dier deze poep is?

Zo af en toe vind ik er eentje in mijn omheinde achtertuin. Google zegt mij egel of rat?
  donderdag 16 juli 2026 @ 11:46:09 #60
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_221352248
Egel of gans denk ik.
Heel mss een vos?
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_221391482
Bij het huis van mijn buren wordt het dak verwijderd door een asbest verwijder bedrijf. Dan kan ik de komende tijd beter niks eten uit mijn tuin, zeker? :{
pi_221392470
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 12:29 schreef Hupje het volgende:
Bij het huis van mijn buren wordt het dak verwijderd door een asbest verwijder bedrijf. Dan kan ik de komende tijd beter niks eten uit mijn tuin, zeker? :{
Zo'n bedrijf werkt volgens strenge regels en zal alles goed in moeten pakken. Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Bovendien is asbest ook vooral gevaarlijk als je het inademt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_221394234
Morgen 'ns kijken hoe m'n tuintje erbij zit, ben een paar daagjes weggeweest. De aardappels gaan er sowieso uit deze week.
Children of the night. What music they make.
pi_221394387
@DeHovenier Gelukkig was het de afgelopen dagen niet zo heet, dat scheelt.
pi_221394487
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:27 schreef Hupje het volgende:
@:DeHovenier Gelukkig was het de afgelopen dagen niet zo heet, dat scheelt.
Idd. Heb een nieuw ras uitgeprobeerd, Vitanoire. Leek me wel leuk
pi_221414426
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 19:21 schreef Hupje het volgende:
Weet iemand van welk dier deze poep is?
[ afbeelding ]
Zo af en toe vind ik er eentje in mijn omheinde achtertuin. Google zegt mij egel of rat?
Ik denk een pad eigenlijk
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_221480219
https://nos.nl/artikel/26(...)rotterdam-gaan-dicht

Lekker dan voor m'n plantjes -O-
Vanaf woensdag mogen we (zit op een moestuincomplex) geen water meer uit de sloot halen om ze water te geven...
pi_221489567
Zijn hier ook mensen die de japanse wijbes hebben? ik heb deze namelijk wel en die is verdomde lekker. Vorig jaar een kilo of 3, daar ga ik dit jaar over heen, dik!

Echt een lekkere bes, heb hem nu op de plek waar ik eerst een druif had die het amper deed (doet nog steeds een poging maar die mislukt steeds :+ ) en heb daar de laatste jaren de japanse wijnbes lopen stekken/uitzaaien. Nu een bos wat perfect werkt als een natuurlijk groen hekwerk met heel veel bessen!

Zal eens kijken of ik spoedig een fototje kan uploaden maar dit was de eerste oogst.. (1/4 deel ofzo)

The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 2 augustus 2026 @ 23:18:43 #69
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221489580
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 23:09 schreef Chandler het volgende:
Zijn hier ook mensen die de japanse wijbes hebben? ik heb deze namelijk wel en die is verdomde lekker. Vorig jaar een kilo of 3, daar ga ik dit jaar over heen, dik!

Echt een lekkere bes, heb hem nu op de plek waar ik eerst een druif had die het amper deed (doet nog steeds een poging maar die mislukt steeds :+ ) en heb daar de laatste jaren de japanse wijnbes lopen stekken/uitzaaien. Nu een bos wat perfect werkt als een natuurlijk groen hekwerk met heel veel bessen!

Zal eens kijken of ik spoedig een fototje kan uploaden maar dit was de eerste oogst.. (1/4 deel ofzo)

[ afbeelding ]
Lijkt veel op framboos. Smaakt het ook zo? Het ziet er in ieder geval mooi uit.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221489589
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 23:18 schreef livelink het volgende:

[..]
Lijkt veel op framboos. Smaakt het ook zo? Het ziet er in ieder geval mooi uit.
Tja, goeie vraag; beetje denk ik. Maar mijn smaak is ook niet meest optimaal maar ik ben er gek op! en deze doen het veel beter dan frambozen in mijn tuin, ook beter dan de aardbijen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221489671
Mijn vader heeft Japanse wijnbes in de tuin. Volgens mij is die ietsje zuurder dan framboos.
In mijn nieuwe tuin heb ik straks ook meer plaats voor dat soort fruit O+

Er zitten trouwens echt veel druiven aan mijn plant dit jaar. Kwestie van de plant kort houden voor een nette aanblik, denk ik :D
Bij mijn nieuwe huis staat ook een druif, maar ik heb nog geen idee of die vruchten heeft.
  zondag 2 augustus 2026 @ 23:48:53 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221489679
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 23:46 schreef Hupje het volgende:
Mijn vader heeft Japanse wijnbes in de tuin. Volgens mij is die ietsje zuurder dan framboos.
In mijn nieuwe tuin heb ik straks ook meer plaats voor dat soort fruit O+

Er zitten trouwens echt veel druiven aan mijn plant dit jaar. Kwestie van de plant kort houden voor een nette aanblik, denk ik :D
Bij mijn nieuwe huis staat ook een druif, maar ik heb nog geen idee of die vruchten heeft.
Zijn dat die hele kleine framboosjes met behoorlijk veel prikkels op de plant zelf?
The End Times are wild
pi_221490907
De Japanse wijnbes kun je ook nog laten hangen tot ze veel donkerder kleuren, dan zijn ze zoet. Hier willen ze absoluut niet groeien, zo jammer, ik heb al 4 plantjes en 4 gekregen stekjes geprobeerd.
pi_221490978
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 23:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zijn dat die hele kleine framboosjes met behoorlijk veel prikkels op de plant zelf?
Bij mijn vader zijn de vruchten juist groter dan de frambozen die hij heeft.
  maandag 3 augustus 2026 @ 10:26:06 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221490990
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 10:24 schreef Hupje het volgende:

[..]
Bij mijn vader zijn de vruchten juist groter dan de frambozen die hij heeft.
Ik heb ze ook. Bij mij zijn ze heel klein, fris-zurig en als ze donkerrood zijn zoet. Een handje plukken duurt even. Wel een heel gemakkelijke plant en de vogels blijven van de vruchten af.
The End Times are wild
  donderdag 6 augustus 2026 @ 22:48:03 #76
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_221516228
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 10:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb ze ook. Bij mij zijn ze heel klein, fris-zurig en als ze donkerrood zijn zoet. Een handje plukken duurt even. Wel een heel gemakkelijke plant en de vogels blijven van de vruchten af.
Hier blijven de vogels er niet af. Heb er 2 op dit jaar ;(
Zijn wel heel lekkere vruchten *O*
pi_221545776
Hallo, ik woon helaas in een gebied waar er goede kans is dat er zeer binnenkort een grondwater verbod komt om water op te pompen. Ik heb 75 vierkante meter volkstuin, en het meeste is dahlia bollen.
Nu maak ik me logischerwijze nogal zorgen, en ik geef al om de dag water wat ik nu tot het verbod iig dagelijks ga doen om hopelijk een beetje een buffer op te bouwen. Ik verwacht dat ze na het verbod de pompen van de kranen gaan halen dus dan kan ik echt niks meer.

Heeft iemand nog tips voor mij?

Het belangrijkste voor mij is dat de bollen dit overleven. Ik heb echt veel zorg en trots in mijn bloemen en zou het erg moeilijk mee hebben als de bollen het niet overleven. Het zijn er ook nogal wat dus verplaatsen is geen mogelijkheid.
Twiddel
pi_221546180
Op alle mogelijke manieren water opslaan. Zoals je nu al doet de bodem verzadigen en voorkom verdamping. Mulch tussen de dahlia's leggen?
geen lege regenton op de volkstuin?

Dahliaknollen hebben opzich een goede overlevingsstrategie, die slaan de energie weer op onder de grond. Dat het bovengrondse gedeelte afsterft zegt dus niet dat de knol verloren is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Elleska op 11-08-2026 10:03:17 ]
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:45:28 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221546387
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 00:29 schreef summer2bird het volgende:
Hallo, ik woon helaas in een gebied waar er goede kans is dat er zeer binnenkort een grondwater verbod komt om water op te pompen. Ik heb 75 vierkante meter volkstuin, en het meeste is dahlia bollen.
Nu maak ik me logischerwijze nogal zorgen, en ik geef al om de dag water wat ik nu tot het verbod iig dagelijks ga doen om hopelijk een beetje een buffer op te bouwen. Ik verwacht dat ze na het verbod de pompen van de kranen gaan halen dus dan kan ik echt niks meer.

Heeft iemand nog tips voor mij?

Het belangrijkste voor mij is dat de bollen dit overleven. Ik heb echt veel zorg en trots in mijn bloemen en zou het erg moeilijk mee hebben als de bollen het niet overleven. Het zijn er ook nogal wat dus verplaatsen is geen mogelijkheid.
Eigenlijk is om de dag water geven niet het beste. Je kunt beter bijv 1x pw heel veel water geven. Dan wortelt alles veel dieper.
Bij mij is het nu ook erg droog. Sommige bomen verliezen hun bladeren. Daar is op zich niks aan de hand, dat is gewoon een overlevingsstrategie.
The End Times are wild
pi_221546526
Combi van heel veel mulch en af en toe heel veel water lijkt mij ook de enige oplossing.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:38:26 #81
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_221546574
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 08:38 schreef Elleska het volgende:
Op alle mogelijke manieren water opslaan. Zoals je nu al doet de bodem verzadigen en voorkom verdamping. Mulch tussen de dahlia's leggen?
geen lege regenton op de volkstuin?

Dahliaknollen hebben opzich een goede overlevingsstrategie, die slaan de energie weer op onder de grond. Dat het bovengrondse gedeelte afsterft zegt dus niet dat de knol verloren is.
Ja dit zou ik proberen, als je een regenton of iets hebt die nu al vullen met water. Dan kan je tenminste nog iets water geven straks.
pi_221546671
Weet iemand wat daadwerkelijk werkt tegen trips op basilicum?
Wat een gekte. Jammer, maar helaas.
pi_221547832
Ik gaf al eens per week water maar de planten laten nu teveel stress zien. In het voorjaar heb ik zelfs helemaal geen water gegeven en toen de eerste hitte begon eens of twee keer per week. Soms een paar weken niet.
Dus ze zijn al zo diep geworteld als ze kunnen. Helaas is het grondwater ook rampzalig momenteel, want zelfs mijn braam die nooit problemen heeft en zich in elke centimeter van mijn tuin weet te doordringen, daarvan raakt geen enkele braam nog de rijping, al het fruit droogt in voor het rijp word.

Ik heb geen regenton helaas, maar wel mulch wat ik nog onderin de groenbak heb op de tuin. Zal dat eens over de grond verdelen.

Een voordeel is wel dat ik elke herfst de tuin toedek met hooi, omdat de dahlias het daar goed mee overleven, en sinds dit jaar de hooi in het voorjaar heb laten zitten. De tuin is ook zo goed beplant dat er veel schaduw is, planten staan relatief dicht op elkaar en op de bodem zijn er maar weinig die direct zonlicht op hun stam krijgen, het meeste is bedekt onder een laag hooi, mulch en bladeren van nabijgelegen dahlias.

Ik heb wel een kruiwagen op de tuin, ik zal die eens volgooien met water, duurt vaak wel een behoorlijke tijd voor dat opdroogt.

Ik trek overigens altijd de dode koppen van de dahlias om nieuwe bloemen te stimuleren, is dat nu nog handig of maakt het niet veel uit voor de droogte stress van de plant?

Bedankt voor de adviezen :)
Twiddel
pi_221549367
Geen idee of uitgebloeide bloemen eruit halen beter is of niet.

Voor de kruiwagen bestaan waterzakken misschien is dat nog iets.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:07:45 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221549504
Gelukkig heb ik een sondering. Ik heb 3000m2, dus met kraanwater wordt dat een dure hobby. Ik water het meeste enkel om het te laten overleven, de moestuin voor de opbrengst.
The End Times are wild
pi_221567296
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 11:01 schreef RobertoCarlos het volgende:
Weet iemand wat daadwerkelijk werkt tegen trips op basilicum?
Woon je in een regio met veel graan?

Die vieze beestjes geven veel overlast zodra het graan en tarwe van het land gaan. Dan zitten we hier gewoon ff drie dagen per jaar binnen. En vervolgens zijn ze weg als je “ de tuin flink besproeid”.
pi_221568518
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 01:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Woon je in een regio met veel graan?

Die vieze beestjes geven veel overlast zodra het graan en tarwe van het land gaan. Dan zitten we hier gewoon ff drie dagen per jaar binnen. En vervolgens zijn ze weg als je “ de tuin flink besproeid”.
Nee, eigenlijk niet.... Ik heb de basilicum in potten en gek genoeg zitten ze in de ene pot wel en in de andere pot niet...
pi_221584089
Tijd voor tomaten!

Ik heb cherrytomaatjes om zo op te eten, maar ik heb vooral C½ur de B½uf.

Moet je kijken wat een prachtige vleestomaat: op een platte plank gesneden en dat kan gewoon:

Ze worden direct ingezet :9 : sigme in CUL / Wat eten en drinken we vandaag #613 Smakelijke hapjes
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221585787
De goudbesplant lijkt helemaal opgegeten door een of ander beestje, hij groeide sowieso nauwelijks,maar toch was er gisteren nog een klein schaaltje vol aan rijpe besjes van de grond te rapen. Tijdens het seizoen iets van 100 gram in totaal, denk ik, dus dat plantje was niet zo’n geweldige investering. Al zou het een overblijvende plant zijn, maar ja, opgepeuzeld door beestjes heb je weinig overlevingskansen lijkt me. Het tomatenplantje heeft 1 nog groen tomaatje en de courgette lijkt nu eindelijk ook 1 vrucht te ontwikkelen, dat waren ook niet zulke geweldige investeringen.
pi_221664079
Wij gaan volgend jaar ook beginnen met moestuinieren. Plan is om e.e.a. te verspreiden in de bestaande borders en op het terras en verticaal te gaan tuinieren. Ik heb een mooie brede vensterbank waarin ik kan gaan voorzaaien. We hebben nog een verzameling van die groeibakken voor aan de muur. En ik heb een paar vakken aan de regenpijp hangen, dat kunnen we volgende zomer ook uitbreiden als ons dak met regengoten en regenpijpen vernieuwd zijn. Verlanglijstje:

Muurkasje
Kweektoren
3 of 4 regentonnen

Komkommer
Tomaat
Sperziebonen
Wortel
Bieslook
Bosui
Knoflook
Aardbei
Blauwe bes in pot
Citroen in pot
Basilicum
Oregano
Rozemarijn
Munt in pot
Is watermeloen te doen in NL?

Ik ben op zoek naar de juiste combinaties tussen mijn vaste planten en de groenten en kruiden. Ik moet slakken en pissebedden op afstand houden. Knoflook gaan we dit najaar al mee beginnen en ik wil ook lavendel strategisch inzetten.
Resistance is futile.
pi_221664151
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:05 schreef Seven. het volgende:
Is watermeloen te doen in NL
Daar zijn speciale rassen voor, die een korter warm seizoen nodig hebben (en volgens mij blijven ze ook kleiner).
Ik heb dat wel eens in de kas geprobeerd maar mijn slakken en monster pissebedden bleken ook veel van watermeloen te houden. Ging mis ondanks voorzaaien.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 27 augustus 2026 @ 10:56:07 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221665490
Mijn ervaring is dat je met de klassieke Nederlandse groenten nog steeds de grootste opbrengst hebt. Aardbeien, bonen, verschillende bessen, wortels, bieten, courgette, tomaten, sla, spinazie,aardappelen dat gaat altijd wel goed. Kool is vaak lastiger.
Watermeloen, komkommers, paprika, okra zijn allemaal moeilijk en leveren weinig op als het al lukt.
Sommige gewassen zijn de moeite niet waard omdat je in de winkel het heel goedkoop net zo goed kunt krijgen, zoals uien, spitskool, spruiten etc
The End Times are wild
pi_221666361
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:56 schreef LXIV het volgende:
komkommers, paprika
Die doen het bij mij meestal fantastisch. In de kas wel.

Je mist voor buiten nog de pompoen naast courgette, groeit ook als een gek.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 12:35:30 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221666529
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 12:02 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Die doen het bij mij meestal fantastisch. In de kas wel.

Je mist voor buiten nog de pompoen naast courgette, groeit ook als een gek.
Klopt. Dat lukt ook.
Vreemd genoeg gaat pompoen en courgette bij mij altijd ook heel goed, maar komkommers niet.

Het is sowieso raadselachtig, mijn buurman heeft altijd mooie komkommers, ik heb dezelfde uitzaaisels maar bij mij mislukt het vaak. En met bonen is het dus net andersom..
The End Times are wild
pi_221668469
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:56 schreef LXIV het volgende:
Mijn ervaring is dat je met de klassieke Nederlandse groenten nog steeds de grootste opbrengst hebt. Aardbeien, bonen, verschillende bessen, wortels, bieten, courgette, tomaten, sla, spinazie,aardappelen dat gaat altijd wel goed. Kool is vaak lastiger.
Watermeloen, komkommers, paprika, okra zijn allemaal moeilijk en leveren weinig op als het al lukt.
Sommige gewassen zijn de moeite niet waard omdat je in de winkel het heel goedkoop net zo goed kunt krijgen, zoals uien, spitskool, spruiten etc
Bieten voeg ik toe aan de wensenlijst :9~
Resistance is futile.
pi_221676621
Ik heb zowel in de bladeren van de munt als in die van de basilicum vrij ronde gaten... Ook zijn sommige bladeren aan de randen behoorlijk weg gegeten...
Iemand een idee waar dit door komt? (Ik zie geen larven of kleine beestjes op de bladeren)
pi_221677555
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:05 schreef Seven. het volgende:
Wij gaan volgend jaar ook beginnen met moestuinieren. Plan is om e.e.a. te verspreiden in de bestaande borders en op het terras en verticaal te gaan tuinieren. Ik heb een mooie brede vensterbank waarin ik kan gaan voorzaaien. We hebben nog een verzameling van die groeibakken voor aan de muur. En ik heb een paar vakken aan de regenpijp hangen, dat kunnen we volgende zomer ook uitbreiden als ons dak met regengoten en regenpijpen vernieuwd zijn. Verlanglijstje:

Muurkasje
Kweektoren
3 of 4 regentonnen

Komkommer
Tomaat
Sperziebonen
Wortel
Bieslook
Bosui
Knoflook
Aardbei
Blauwe bes in pot
Citroen in pot
Basilicum
Oregano
Rozemarijn
Munt in pot
Is watermeloen te doen in NL?

Ik ben op zoek naar de juiste combinaties tussen mijn vaste planten en de groenten en kruiden. Ik moet slakken en pissebedden op afstand houden. Knoflook gaan we dit najaar al mee beginnen en ik wil ook lavendel strategisch inzetten.
Het lastige van moestuinplanten in je borders is dat ze vaak niet mooi zijn. Of maar even.
Wortel, bieslook, basilicum, oregano maar ook biet, snijbiet, peterselie of palmkool doet het wel heel leuk tussen andere planten. Knoflook zou ik in een hoekje zetten, maar wel zonnig.

Rozemarijn heeft weinig water nodig en kan enorm worden (de mijne is 2 meter).

Kruiptijm is ook wel een aanrader.

Citroenmelisse (wordt groot), citroenverbena, ananassalie zijn ook leuke eetbare planten.

Aan je muurbakken zou ik de aardbeien doen.
Spoilers!
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:47:18 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221678853
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het lastige van moestuinplanten in je borders is dat ze vaak niet mooi zijn. Of maar even.
Wortel, bieslook, basilicum, oregano maar ook biet, snijbiet, peterselie of palmkool doet het wel heel leuk tussen andere planten. Knoflook zou ik in een hoekje zetten, maar wel zonnig.

Rozemarijn heeft weinig water nodig en kan enorm worden (de mijne is 2 meter).

Kruiptijm is ook wel een aanrader.

Citroenmelisse (wordt groot), citroenverbena, ananassalie zijn ook leuke eetbare planten.

Aan je muurbakken zou ik de aardbeien doen.
Het wordt een combinatie van bakken en in de borders. Met knoflook kun je schijnbaar ongedierte op afstand houden dus ik zat te denken aan een de rand van de border. Is knoflook echt zo lelijk? :+
Resistance is futile.
pi_221678877
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:47 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het wordt een combinatie van bakken en in de borders. Met knoflook kun je schijnbaar ongedierte op afstand houden dus ik zat te denken aan een de rand van de border. Is knoflook echt zo lelijk? :+
Het doet er best een tijd over om te verdorren, een week of 6 (in mei-juli). En als dat achter de rug is, kan je oogsten. Daar moet je wel even doorheen dus. Maar je kunt het ook gewoon een jaartje proberen natuurlijk.

Knoflook, ui, bieslook is allemaal de allium familie. Dat weet je vast al. Maar er zijn dus best veel verschillende soorten in die groep die voor veel beestjes onaantrekkelijk zijn. Knoflookbieslook, berglook, Egyptische ui bijvoorbeeld.
Spoilers!
pi_221679008
@Seven. Je kunt de uiteindes van lente-uitjes ook planten. Gewoon supermarkt-lente-ui. We hebben inmiddels een grote bloembak staan en ze groeien heel goed, ook al oogsten we er continu van. Als je iets van 3 cm plant overlaat en dat in de grond zet, slaat het meestal wel aan. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')