abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221325472
Dat is een achterhaald advies. Ja de stelen bevatten oxaalzuur maar het meeste zit in het blad en zelfs daarvan zou je 5kilo moeten eten om tot een dodelijke hoeveelheid te komen.
De hoeveelheid oxaalzuur in de stengels is bij een gevarieerd eetpatroon niet schadelijk, ook niet na de langste dag.

Om het nog wat verder te relativeren: Spinazie bevat meer oxaalzuur dan rabarberstengels. Spinazie ongeveer 970 mg per 100gram en rabarber ongeveer 520 mg dus zelfs al zou dat een beetje meer zijn dan is niet direct schokkend.
pi_221326123
Ah, kijk, goed dat ik het nog even vraag dus.
  maandag 13 juli 2026 @ 22:06:59 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221326474
Dit jaar heb ik echt prachtige tomatenstruiken. Zo vol, donkergroen, goed gediefd, compact en fors heb ik ze nog nooit gehad. Er hangen ook volop tomaten aan. Maar ondanks het ideale tomatenweer duurt het zo ontzettend lang voordat ze rijp worden.... Ervaren jullie dat ook zo? Die cherry-tomaatjes in de kas, dat gaat nog wel. Maar die grote vleestomaten buiten. Wekenlang iedere dag weer kijken, nu zijn ze wit-groen..
The End Times are wild
  woensdag 15 juli 2026 @ 08:33:00 #54
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_221339202
In de kas al wel paar vleestomaten rijp gehad maar buiten ook nog niet. Denk dat het toch nog wel wat vroeg is.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 09:16:46 #55
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_221339369
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 22:06 schreef LXIV het volgende:
Dit jaar heb ik echt prachtige tomatenstruiken. Zo vol, donkergroen, goed gediefd, compact en fors heb ik ze nog nooit gehad. Er hangen ook volop tomaten aan. Maar ondanks het ideale tomatenweer duurt het zo ontzettend lang voordat ze rijp worden.... Ervaren jullie dat ook zo? Die cherry-tomaatjes in de kas, dat gaat nog wel. Maar die grote vleestomaten buiten. Wekenlang iedere dag weer kijken, nu zijn ze wit-groen..
Hier gaan de tomaten ook super! Ze beginnen sinds gisteren naar oranje te verkleuren, dus heb nog even geduld!

Ik heb het heel erg met de blauwe bessen, die zitten er al weken aan te komen maar blijven nog groenig. En de frambozen zijn inmiddels verdord :X
5 - 28 februari Thailand O+
pi_221339871
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:16 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hier gaan de tomaten ook super! Ze beginnen sinds gisteren naar oranje te verkleuren, dus heb nog even geduld!

Ik heb het heel erg met de blauwe bessen, die zitten er al weken aan te komen maar blijven nog groenig. En de frambozen zijn inmiddels verdord :X
Weet je zeker dat vogels je bessen niet opeten zodra ze rijpig zijn? Vogels eten ze eerder dan wij ze zouden plukken.

Ik heb dit jaar voor het eerst een kooi om de blauwe bessen gemaakt. We hebben ineens kilo's van die 4 struiken :o
Spoilers!
  woensdag 15 juli 2026 @ 16:25:13 #57
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221344284
Ik haal ondertussen zo'n 2,5 á 3 kilo San Marzano-tomaten per week van mijn tien planten. Ze doen het retegoed! Het klimaatdoek wat ik heb opgehangen op de zuid- en westkant doet ook zijn werk.

Ik heb wel gemerkt dat nieuwe trosjes niet goed bevrucht zijn in de periode dat 't stikheet was, ondanks dagelijks 'trillen'. Da's zonde, maar ook de natuur.

Ik heb vanmiddag nog wat hangende struiktomaatjes gezaaid, de Tumbling Tom. Rijkelijk laat natuurlijk, maar ik heb lampen én warmte in huis. Dus dat wordt een experiment, kijken of ik vroeg in 't jaar kan snoepen van kleine tomaatjes. Een buurtbewoner is dat gelukt, die had in maart al kleine rijpe tomaatjes. En al lukt dat niet, dan is er geen man overboord.

Voor 't eerst ook knolselderij gezaaid, het lijkt een grote knol te worden, maar ja, weet ik niet zeker, want 't groeit onder de grond. Maar je ziet toch wel dat het groeit. Bladselderij doet het ook prima. Watermeloen heb ik vrij laat gezaaid, en na een paar mannelijke bloemen komen nu de vrouwelijke. Vanavond maar het seksproces uitvoeren.

Van de vier snackkomkommerplanten heb ik al heel wat komkommertjes gehaald. Wat groeien die hard. Ik laat er twee echt heel erg dik worden, zodat ik later de zaden er van kan oogsten voor volgend jaar.

Komende tijd even uitzoeken wat ik kan zaaien vanaf augustus / september voor de winter- / weeuwenteelt. Zaden van winterbloemkool, Veldsla en Winterspinazie heb ik al in huis.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 18:35:50 #58
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_221345387
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Weet je zeker dat vogels je bessen niet opeten zodra ze rijpig zijn? Vogels eten ze eerder dan wij ze zouden plukken.

Ik heb dit jaar voor het eerst een kooi om de blauwe bessen gemaakt. We hebben ineens kilo's van die 4 struiken :o
Volgens mij niet nee, nog nooit last gehad van vogels die mijn fruit pikken :)
5 - 28 februari Thailand O+
pi_221345574
Weet iemand van welk dier deze poep is?

Zo af en toe vind ik er eentje in mijn omheinde achtertuin. Google zegt mij egel of rat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')