abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 augustus 2026 @ 22:48:03 #76
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_221516228
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 10:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb ze ook. Bij mij zijn ze heel klein, fris-zurig en als ze donkerrood zijn zoet. Een handje plukken duurt even. Wel een heel gemakkelijke plant en de vogels blijven van de vruchten af.
Hier blijven de vogels er niet af. Heb er 2 op dit jaar ;(
Zijn wel heel lekkere vruchten *O*
pi_221545776
Hallo, ik woon helaas in een gebied waar er goede kans is dat er zeer binnenkort een grondwater verbod komt om water op te pompen. Ik heb 75 vierkante meter volkstuin, en het meeste is dahlia bollen.
Nu maak ik me logischerwijze nogal zorgen, en ik geef al om de dag water wat ik nu tot het verbod iig dagelijks ga doen om hopelijk een beetje een buffer op te bouwen. Ik verwacht dat ze na het verbod de pompen van de kranen gaan halen dus dan kan ik echt niks meer.

Heeft iemand nog tips voor mij?

Het belangrijkste voor mij is dat de bollen dit overleven. Ik heb echt veel zorg en trots in mijn bloemen en zou het erg moeilijk mee hebben als de bollen het niet overleven. Het zijn er ook nogal wat dus verplaatsen is geen mogelijkheid.
Twiddel
pi_221546180
Op alle mogelijke manieren water opslaan. Zoals je nu al doet de bodem verzadigen en voorkom verdamping. Mulch tussen de dahlia's leggen?
geen lege regenton op de volkstuin?

Dahliaknollen hebben opzich een goede overlevingsstrategie, die slaan de energie weer op onder de grond. Dat het bovengrondse gedeelte afsterft zegt dus niet dat de knol verloren is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Elleska op 11-08-2026 10:03:17 ]
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:45:28 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221546387
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 00:29 schreef summer2bird het volgende:
Hallo, ik woon helaas in een gebied waar er goede kans is dat er zeer binnenkort een grondwater verbod komt om water op te pompen. Ik heb 75 vierkante meter volkstuin, en het meeste is dahlia bollen.
Nu maak ik me logischerwijze nogal zorgen, en ik geef al om de dag water wat ik nu tot het verbod iig dagelijks ga doen om hopelijk een beetje een buffer op te bouwen. Ik verwacht dat ze na het verbod de pompen van de kranen gaan halen dus dan kan ik echt niks meer.

Heeft iemand nog tips voor mij?

Het belangrijkste voor mij is dat de bollen dit overleven. Ik heb echt veel zorg en trots in mijn bloemen en zou het erg moeilijk mee hebben als de bollen het niet overleven. Het zijn er ook nogal wat dus verplaatsen is geen mogelijkheid.
Eigenlijk is om de dag water geven niet het beste. Je kunt beter bijv 1x pw heel veel water geven. Dan wortelt alles veel dieper.
Bij mij is het nu ook erg droog. Sommige bomen verliezen hun bladeren. Daar is op zich niks aan de hand, dat is gewoon een overlevingsstrategie.
The End Times are wild
pi_221546526
Combi van heel veel mulch en af en toe heel veel water lijkt mij ook de enige oplossing.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:38:26 #81
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_221546574
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 08:38 schreef Elleska het volgende:
Op alle mogelijke manieren water opslaan. Zoals je nu al doet de bodem verzadigen en voorkom verdamping. Mulch tussen de dahlia's leggen?
geen lege regenton op de volkstuin?

Dahliaknollen hebben opzich een goede overlevingsstrategie, die slaan de energie weer op onder de grond. Dat het bovengrondse gedeelte afsterft zegt dus niet dat de knol verloren is.
Ja dit zou ik proberen, als je een regenton of iets hebt die nu al vullen met water. Dan kan je tenminste nog iets water geven straks.
pi_221546671
Weet iemand wat daadwerkelijk werkt tegen trips op basilicum?
Wat een gekte. Jammer, maar helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')