Hier blijven de vogels er niet af. Heb er 2 op dit jaarquote:Op maandag 3 augustus 2026 10:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb ze ook. Bij mij zijn ze heel klein, fris-zurig en als ze donkerrood zijn zoet. Een handje plukken duurt even. Wel een heel gemakkelijke plant en de vogels blijven van de vruchten af.
Eigenlijk is om de dag water geven niet het beste. Je kunt beter bijv 1x pw heel veel water geven. Dan wortelt alles veel dieper.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 00:29 schreef summer2bird het volgende:
Hallo, ik woon helaas in een gebied waar er goede kans is dat er zeer binnenkort een grondwater verbod komt om water op te pompen. Ik heb 75 vierkante meter volkstuin, en het meeste is dahlia bollen.
Nu maak ik me logischerwijze nogal zorgen, en ik geef al om de dag water wat ik nu tot het verbod iig dagelijks ga doen om hopelijk een beetje een buffer op te bouwen. Ik verwacht dat ze na het verbod de pompen van de kranen gaan halen dus dan kan ik echt niks meer.
Heeft iemand nog tips voor mij?
Het belangrijkste voor mij is dat de bollen dit overleven. Ik heb echt veel zorg en trots in mijn bloemen en zou het erg moeilijk mee hebben als de bollen het niet overleven. Het zijn er ook nogal wat dus verplaatsen is geen mogelijkheid.
Ja dit zou ik proberen, als je een regenton of iets hebt die nu al vullen met water. Dan kan je tenminste nog iets water geven straks.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 08:38 schreef Elleska het volgende:
Op alle mogelijke manieren water opslaan. Zoals je nu al doet de bodem verzadigen en voorkom verdamping. Mulch tussen de dahlia's leggen?
geen lege regenton op de volkstuin?
Dahliaknollen hebben opzich een goede overlevingsstrategie, die slaan de energie weer op onder de grond. Dat het bovengrondse gedeelte afsterft zegt dus niet dat de knol verloren is.
Woon je in een regio met veel graan?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 11:01 schreef RobertoCarlos het volgende:
Weet iemand wat daadwerkelijk werkt tegen trips op basilicum?
Nee, eigenlijk niet.... Ik heb de basilicum in potten en gek genoeg zitten ze in de ene pot wel en in de andere pot niet...quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 01:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Woon je in een regio met veel graan?
Die vieze beestjes geven veel overlast zodra het graan en tarwe van het land gaan. Dan zitten we hier gewoon ff drie dagen per jaar binnen. En vervolgens zijn ze weg als je “ de tuin flink besproeid”.
Daar zijn speciale rassen voor, die een korter warm seizoen nodig hebben (en volgens mij blijven ze ook kleiner).quote:
Die doen het bij mij meestal fantastisch. In de kas wel.quote:
Klopt. Dat lukt ook.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 12:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Die doen het bij mij meestal fantastisch. In de kas wel.
Je mist voor buiten nog de pompoen naast courgette, groeit ook als een gek.
Bieten voeg ik toe aan de wensenlijstquote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:56 schreef LXIV het volgende:
Mijn ervaring is dat je met de klassieke Nederlandse groenten nog steeds de grootste opbrengst hebt. Aardbeien, bonen, verschillende bessen, wortels, bieten, courgette, tomaten, sla, spinazie,aardappelen dat gaat altijd wel goed. Kool is vaak lastiger.
Watermeloen, komkommers, paprika, okra zijn allemaal moeilijk en leveren weinig op als het al lukt.
Sommige gewassen zijn de moeite niet waard omdat je in de winkel het heel goedkoop net zo goed kunt krijgen, zoals uien, spitskool, spruiten etc
Het lastige van moestuinplanten in je borders is dat ze vaak niet mooi zijn. Of maar even.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 08:05 schreef Seven. het volgende:
Wij gaan volgend jaar ook beginnen met moestuinieren. Plan is om e.e.a. te verspreiden in de bestaande borders en op het terras en verticaal te gaan tuinieren. Ik heb een mooie brede vensterbank waarin ik kan gaan voorzaaien. We hebben nog een verzameling van die groeibakken voor aan de muur. En ik heb een paar vakken aan de regenpijp hangen, dat kunnen we volgende zomer ook uitbreiden als ons dak met regengoten en regenpijpen vernieuwd zijn. Verlanglijstje:
Muurkasje
Kweektoren
3 of 4 regentonnen
Komkommer
Tomaat
Sperziebonen
Wortel
Bieslook
Bosui
Knoflook
Aardbei
Blauwe bes in pot
Citroen in pot
Basilicum
Oregano
Rozemarijn
Munt in pot
Is watermeloen te doen in NL?
Ik ben op zoek naar de juiste combinaties tussen mijn vaste planten en de groenten en kruiden. Ik moet slakken en pissebedden op afstand houden. Knoflook gaan we dit najaar al mee beginnen en ik wil ook lavendel strategisch inzetten.
Het wordt een combinatie van bakken en in de borders. Met knoflook kun je schijnbaar ongedierte op afstand houden dus ik zat te denken aan een de rand van de border. Is knoflook echt zo lelijk?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het lastige van moestuinplanten in je borders is dat ze vaak niet mooi zijn. Of maar even.
Wortel, bieslook, basilicum, oregano maar ook biet, snijbiet, peterselie of palmkool doet het wel heel leuk tussen andere planten. Knoflook zou ik in een hoekje zetten, maar wel zonnig.
Rozemarijn heeft weinig water nodig en kan enorm worden (de mijne is 2 meter).
Kruiptijm is ook wel een aanrader.
Citroenmelisse (wordt groot), citroenverbena, ananassalie zijn ook leuke eetbare planten.
Aan je muurbakken zou ik de aardbeien doen.
Het doet er best een tijd over om te verdorren, een week of 6 (in mei-juli). En als dat achter de rug is, kan je oogsten. Daar moet je wel even doorheen dus. Maar je kunt het ook gewoon een jaartje proberen natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het wordt een combinatie van bakken en in de borders. Met knoflook kun je schijnbaar ongedierte op afstand houden dus ik zat te denken aan een de rand van de border. Is knoflook echt zo lelijk?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |