abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218119030
Ik heb 2 courgetteplantjes staan in de moestuin. Nu wil het toeval dat er nooit 2 bloemen tegelijk bloeien en er daardoor nog geen enkele bevruchting heeft plaatsgevonden -O-. Daarnaast wordt er ook nog wel eens een bloem opgegeten door de slakken (ondanks aaltjes en EscarGO), dus de succesratio is sowieso behoorlijk laag. Het is zo frustrerend dat een plant het in principe prima doet, maar er nul resultaat is.

Hebben jullie hier tips voor? Ik las laatst dat iemand de mannelijke bloemen afknipt en dan later met de hand de bevruchting verzorgt. Maar hoe lang kan je de bloem met stamper goed bewaren? Er zit soms een paar dagen tussen de bloei.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218119914
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 13:35 schreef Phaidra het volgende:
Ik heb 2 courgetteplantjes staan in de moestuin. Nu wil het toeval dat er nooit 2 bloemen tegelijk bloeien en er daardoor nog geen enkele bevruchting heeft plaatsgevonden -O-. Daarnaast wordt er ook nog wel eens een bloem opgegeten door de slakken (ondanks aaltjes en EscarGO), dus de succesratio is sowieso behoorlijk laag. Het is zo frustrerend dat een plant het in principe prima doet, maar er nul resultaat is.

Hebben jullie hier tips voor? Ik las laatst dat iemand de mannelijke bloemen afknipt en dan later met de hand de bevruchting verzorgt. Maar hoe lang kan je de bloem met stamper goed bewaren? Er zit soms een paar dagen tussen de bloei.
Dat werkt prima als je de mannelijke bloem (of alleen het stuifmeel) in een bakje in de koelkast bewaart. De bloemen staan vroeg in de ochtend open, dus dan kun je bestuiven.
pi_218124418
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 15:11 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dat werkt prima als je de mannelijke bloem (of alleen het stuifmeel) in een bakje in de koelkast bewaart. De bloemen staan vroeg in de ochtend open, dus dan kun je bestuiven.
Zo deden wij het vorig jaar. En toen de eerste 2x de vruchtengroei eraf gehaald waardoor de plant sneller nieuwe gaat maken en daarna was het niet meer nodig. :Y

Ik ging gisteren naar huis met andijvie, wat kleine wortels, paksoi, uien én een courgette. En ik snoepte frambozen in de tuin. Het compenseert bijna de zaken die bagger gaan. Bijna. Arme aardbeien hebben allemaal (op 3 planten na) het loodje gelegd, en de woelmuizen maken veel stuk. ;(
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_218153876
Zojuist 2 aardappelplanten gerooid, we eten morgen dus iets met aardappelen. Ik had de uitgelopen supermarktaardappelen niet heel diep geplant omdat ik niet verder de harde kleigrond hier in kwam. 1 keer lichtjes aangeaard, dus de opbrengst was niet heel groot, maar toch leuk. Ik hoop dat ik genoeg bietjes kan oogsten om geroosterde bietjes erbij te eten.
Er staan nog een aantal aardappelplanten, dus die zullen vast ook nog wel wat opbrengst geven.
pi_218153904
Ik kan nu elke dag een handvol frambozen plukken :9 Dit was zoals ik het bedacht had toen ik een frambozenplant nam O+
pi_218157858
1 bietje had een fatsoenlijk formaat, 1 de helft daarvan en de rest is klein, maar zo samen een prima maaltje
  zaterdag 12 juli 2025 @ 17:51:47 #182
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218193583
Het gaat lekker met de tomaten. Met de rode hieronder er bij zit ik op dit moment op 2,9 kilo van vier planten.

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 19:06:34 #183
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218194147
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 17:51 schreef Twieki het volgende:
Het gaat lekker met de tomaten. Met de rode hieronder er bij zit ik op dit moment op 2,9 kilo van vier planten.

[ afbeelding ]
zo dat is netjes !
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_218194197
Ik kon zojuist de eerste pruimen van de grote boom in de voortuin oogsten. Prima van smaak, nog niet heel erg zoet, maar ik wilde de eksters voor zijn.
pi_218195005
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 19:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kon zojuist de eerste pruimen van de grote boom in de voortuin oogsten. Prima van smaak, nog niet heel erg zoet, maar ik wilde de eksters voor zijn.
Hier ook al heerlijke pruimen, maar de wespen zijn me hier bij de meeste pruimen voor geweest :{
  zaterdag 12 juli 2025 @ 22:13:50 #186
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218195685
pruimen hier nog groen
pi_218211663
Eerste tomaat geoogst. Ik lust ze zelf niet rauw, maar mijn echtgenoot eet ze elke dag, dus de komende maanden hoeven we ze niet te kopen. We hebben heel veel planten staan, dus ik ga binnenkort een pan pastasaus maken, want de echtgenoot gaat op vakantie (met de tomaten die al een blosje hebben mee op vakantie om ze daar verder te laten rijpen).
pi_218231461
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:12 schreef Hupje het volgende:
Ik kan nu elke dag een handvol frambozen plukken :9 Dit was zoals ik het bedacht had toen ik een frambozenplant nam O+
Jaaa, dat heb ik ook nu. Best blij mee! Doe je er nog iets bijzonders mee? Bij mij is het zoveel uiteindelijk dat ik wel iets moet maken, alleen weet nog niet wat.

Leuk al die oogsten hier. Lijkt me top als je zoveel oogst hebt steeds :D. Ik heb vorige week nog komkommer gezaaid.. maar het is eigenlijk wat te laat denk ik. Hopelijk komt er nog iets uit.
pi_218232197
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:28 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Jaaa, dat heb ik ook nu. Best blij mee! Doe je er nog iets bijzonders mee? Bij mij is het zoveel uiteindelijk dat ik wel iets moet maken, alleen weet nog niet wat.
Wij eten ze uit de hand, door de yoghurt of evt in een cake. Precies genoeg daarvoor.
pi_218238084
Ik kan in mijn eentje niet tegen de oogst van de pruimen op eten, dus ik denk dat ik binnenkort maar eens voor het eerst in mijn leven pruimenjam ga koken. Zal wel meer saus dan jam worden omdat ik er niet zo veel suiker in ga doen en het gaat uiteindelijk toch door de yoghurt. Ik las ergens al de truc om de pruimen eerst in hun geheel te koken en dan na afkoelen de pitten eruit te halen en dat lijkt me ideaal, want dat scheelt werk.
  donderdag 17 juli 2025 @ 13:14:11 #191
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218238621
en pruimenchutney niet te vergeten....
pi_218238667
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 13:14 schreef marcel.de het volgende:
en pruimenchutney niet te vergeten....
Ja, die komt later ook nog, met meteen die paar zwarte bessen en kruisbessen die ik heb ingevroren erbij.
pi_218251746
Hoi, ik heb nu al 5 jaar een groot stuk grond waar ik nu eindelijk ook het plezier helemaal van uithaal.

Het is een idioot stuk grond voor mij alleen, en het was het kleinste stuk ook nog wat ze hadden. De eerste paar jaren heb ik er vaak wakker van gelegen gezien ik maar gelimiteerd tuinwerk kan doen omdat ik een kapotte rugwervel heb :') Maar ik wil zo graag en heb volgehouden al die jaren.
Met veel vallen en opstaan (soms letterlijk), heb ik nu eindelijk steeds meer grip op de tuin en word het elk jaar beter. Dit jaar heb ik zelfs nog geen enkele stress gevoelt bij de tuin, alleen maar ontspanning :D

Door de jaren heen veel dingen mogen leren, zoals mijn eigen limieten, maar ook dingen als waarom je niet alle bollen op een stuk vierkant moet planten, waarom je in het voorjaar niet te enthousiast moet schoffelen (alle zaailingen :'( ), welke planten het best doen enzovoort.

Ik ga nu meestal minimaal 1 keer per week, maar meestal meerdere avonden na achten naar de tuin, dan doe ik mijn oordopjes in met muziek en ga ik 2 uur schoffelen, onkruid plukken, dooie koppen trekken, en dan de hele zooi water geven van de pomp als het droog en warm is. Tussendoor neem ik pauze door op de grond te zitten en alleen maar kijken naar de beestjes die in mijn persoonlijke jungle gedijen. Heerlijk vind ik dat, ik vind het zo mooi om al die bijen, hommels, spinnen, torren, kevers en nog meer spul te mogen zien.

Ik doe het ook meestal daarvoor, vind al dat kleine grut zo leuk om te zien. Heb ook tijgerspinnen, kolibrievlinders en schorpioenvliegen mogen zien, en dat vind ik echt zo mooi.

Het is leuk als ik wat kan oogsten, daar niet van, maar eigenlijk doe ik het voor de beestjes, en voor de ontspanning.

Ik doe wat foto's in de spoiler, kunnen jullie meegenieten.
En voor je het vraagt, ik ben me van al het gras/onkruid bewust, ik doe mijn best ermee en elk jaar word het beter, de buren hebben nog niet geklaagd over mijn wilde chaos :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Anyhow, dat was mijn spreekbeurt weer, ik hoop dat jullie het leuk vonden :)
Twiddel
pi_218251845
Wat een paradijsje O+
  vrijdag 18 juli 2025 @ 17:45:14 #195
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_218252418
Wat een heerlijk verslag O+
Spoilers!
pi_218253223
Mooie fotos ook
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_218254242
Thanks, ben nu ook weer in de tuin, ben altijd de laatste die nog bezig is. Ik snap niet hoe de anderen dat doen, sommigen zie ik gewoon met dit weer om 16:00 bezig in hun tuin. Tis iets afgekoeld en ik ben net een uurtje bezig geweest en ik giet van het zweet :P

Ook nog een gek verzoek, iemand vroeg of ik 7 blad stekjes wou meenemen, hij wil die groeien voor zijn konijnen _O-
Twiddel
pi_218267879
Bijna alle pruimen geoogst, het waren echt een paar kilo, echt zo tof dat er in het 2e jaar zoveel te oogsten viel na die 2 van vorig jaar (die we niet eens konden oogsten omdat de eksters ze al gesloopt hadden).
Jammer dat de oogstperiode maar zo kort is, want vers zijn ze toch erg lekker.
  zondag 20 juli 2025 @ 11:56:02 #199
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218267958
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Bijna alle pruimen geoogst, het waren echt een paar kilo, echt zo tof dat er in het 2e jaar zoveel te oogsten viel na die 2 van vorig jaar (die we niet eens konden oogsten omdat de eksters ze al gesloopt hadden).
Jammer dat de oogstperiode maar zo kort is, want vers zijn ze toch erg lekker.
ja heerlijk he

Hier zijn ze nog niet rijp, had 2 afvallers. Wel zijn er al gele mirabellen.
Maar verwacht eerdaags de pruimen, ze moeten nog kleuren maar dan barst het opeens los idd.

Buurman heeft bijen en onze ervaring van 2 jaar geleden is dat die allemaal kleine gaatjes maken zodra ze rijp zijn.
Althans bij onze gele pruim. Weet niet of ze dat ook bij onze blauwe doen.
pi_218268130
Mirabellen O+ Ik zat vroeger bij de oma van mijn Duitse vriendje die dingen te ontpitten en te kletsen. Oma was sneller dan wie dan ook, zowel met ontpitten als met kletsen. De vruchten werden verwerkt in gebak en jam en op alcohol gezet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')