abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 11 juni 2025 @ 20:10:21 #126
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217914924
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 18:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zijn je tayberries dan al wel rijp? Ik had ze ooit ook en vond ze zeker niet zuur.
Ze zijn donkerpaars maar nog wel wat hard. Toch nog langer laten hangen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 11 juni 2025 @ 20:29:18 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217915127
Dit jaar is voor mij echt een super goed fruitjaar. Rode bessenstruiken hingen helemaal ramvol. Ook veel aardbeien, witte bessen, kersen, zwarte bessen, frambozen, pruimen etc. Meestal is het of het een, of het ander..
The End Times are wild
pi_217943754
Hm, ik wilde een foto posten van de druiven, blauwe bessen, tomaatjes en frambozen die vruchten beginnen te vormen, maar Imgur werkt niet mee.
pi_217944291
Zojuist crumble gegeten van de laatste rabarber aangevuld met wat aardbeien en rode aalbessen
  zaterdag 14 juni 2025 @ 20:08:18 #130
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_217944823
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 18:04 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik heb niet echt het idee dat het verschillende scheuten zijn, volgens mij is het 1 lange tak die ik helemaal door de raster van het tuinhuisje heb gestoken :D Ik vind de smaak niet zo heel denderend eigenlijk, behoorlijk zuur :X
Tay Berry wordt als ze goed rijp zijn en bijna afvallen, juist niet zo zuur meer maar juist vol zoet

quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 18:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zijn je tayberries dan al wel rijp? Ik had ze ooit ook en vond ze zeker niet zuur.
Nee zijn nog niet zo ver al kleuren ze al wel. Verwacht van de week de eerste
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator zondag 15 juni 2025 @ 12:53:12 #131
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217951387
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 20:08 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Tay Berry wordt als ze goed rijp zijn en bijna afvallen, juist niet zo zuur meer maar juist vol zoet
[..]
Nee zijn nog niet zo ver al kleuren ze al wel. Verwacht van de week de eerste
Ik heb de tay berry nu wat langer laten hangen (totdat ze zacht zijn) en zo zijn ze inderdaad een stuk lekkerder :9
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_217952783
2 jaar geleden had ik bij Natuurlijk sterker een berg fruitstruikjes en -planten besteld en vervolgens her en der in de nog niet aangelegde tuin geplant. Niks heeft de tuinaanleg door de hovenier overleefd helaas, op een Canadees krentenboompje dat ik in een grote kweekpot had geplant na dan. Het was ruim een jaar geleden alleen nog maar een stokje, maar sinds hij toen in de tuin is gezet is hij lekker gaan groeien en hij bloeide mooi dit voorjaar. En zojuist dus de eerste krentjes ervan gegeten, erg lekker. Ik vind ze gewoon rijp (grotendeels blauw) lekker en Symph houdt meer van de iets ingedroogde variant.
Ik had specifiek deze besteld destijds omdat die de lekkerste bessen voor mensen en vogels zou krijgen en dat is niks teveel gezegd.
In de voortuin heeft de hovenier er ook 3 geplant, maar omdat ik niet weet waar die gekweekt zijn ga ik die de eerste jaren nog niet proberen te eten.
  Moderator dinsdag 17 juni 2025 @ 21:41:51 #133
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217973005
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 15:24 schreef Doedezemaar het volgende:
2 jaar geleden had ik bij Natuurlijk sterker een berg fruitstruikjes en -planten besteld en vervolgens her en der in de nog niet aangelegde tuin geplant. Niks heeft de tuinaanleg door de hovenier overleefd helaas, op een Canadees krentenboompje dat ik in een grote kweekpot had geplant na dan. Het was ruim een jaar geleden alleen nog maar een stokje, maar sinds hij toen in de tuin is gezet is hij lekker gaan groeien en hij bloeide mooi dit voorjaar. En zojuist dus de eerste krentjes ervan gegeten, erg lekker. Ik vind ze gewoon rijp (grotendeels blauw) lekker en Symph houdt meer van de iets ingedroogde variant.
Ik had specifiek deze besteld destijds omdat die de lekkerste bessen voor mensen en vogels zou krijgen en dat is niks teveel gezegd.
In de voortuin heeft de hovenier er ook 3 geplant, maar omdat ik niet weet waar die gekweekt zijn ga ik die de eerste jaren nog niet proberen te eten.
Wat toevallig! Wij hebben ook een krentenboompje en ik had geen idee dat je de bessen kon eten. Ze zagen er gisteren zo prachtig roze/paars uit dat ik toch eens ben gaan googlen. En ze zijn dus inderdaad eetbaar! Gelijk een paar geplukt en ze zijn heerlijk :9

Waarom wist ik dit niet?! :D
pi_217975469
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 21:41 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wat toevallig! Wij hebben ook een krentenboompje en ik had geen idee dat je de bessen kon eten. Ze zagen er gisteren zo prachtig roze/paars uit dat ik toch eens ben gaan googlen. En ze zijn dus inderdaad eetbaar! Gelijk een paar geplukt en ze zijn heerlijk :9

Waarom wist ik dit niet?! :D
Heb je ook een gele kornoelje toevallig? Die bessen zijn ook eetbaar, maar pas echt lekker(ze smaken dan naar rode pruim) als ze eraf vallen. De fazantenbes zou ook lekker moeten zijn, maar toen ik die vorig jaar proefde ging ik binnen een halve seconde van ‘ja, lekker’ naar ‘getverdemme zo bitter heb ik nog nooit geproefd’, dus ik weet nog niet of ik dat volgend jaar met een nog rijpere bes durf te proberen.
Ik geef Symph ook steeds vanalles te proeven uit de tuin, er gaat een wereld voor hem open, hij is inmiddels fan van de bloemetjes van het komkommerkruid.

De gekregen slaplantjes doen het goed, gisteren wat blad geplukt en het eerste radijsje was ook lekker volgens Symph. Ik zaai op lege plekjes in de kas nu steeds wat radijsjes, ik wil er ook een aantal laten doorschieten om te kijken of ik de zaaddoosjes ook lekker vind.
  Moderator woensdag 18 juni 2025 @ 14:45:26 #135
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217977469
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 09:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Heb je ook een gele kornoelje toevallig? Die bessen zijn ook eetbaar, maar pas echt lekker(ze smaken dan naar rode pruim) als ze eraf vallen. De fazantenbes zou ook lekker moeten zijn, maar toen ik die vorig jaar proefde ging ik binnen een halve seconde van ‘ja, lekker’ naar ‘getverdemme zo bitter heb ik nog nooit geproefd’, dus ik weet nog niet of ik dat volgend jaar met een nog rijpere bes durf te proberen.
Ik geef Symph ook steeds vanalles te proeven uit de tuin, er gaat een wereld voor hem open, hij is inmiddels fan van de bloemetjes van het komkommerkruid.

De gekregen slaplantjes doen het goed, gisteren wat blad geplukt en het eerste radijsje was ook lekker volgens Symph. Ik zaai op lege plekjes in de kas nu steeds wat radijsjes, ik wil er ook een aantal laten doorschieten om te kijken of ik de zaaddoosjes ook lekker vind.
Nee die heb ik niet, maar ik ben er nu wel benieuwd naar! Ik vind dat zo leuk van moestuinieren, dat je zoveel leert over planten O+ Mijn buurvrouw vroeg ik haar zoon kon helpen met wat wilde planten opzoeken, zo tof!

Ik heb vorige week een kumquat boompje gekocht, leek me ook wel lekker. Maar man wat is dat zuur :X :') Ik denk dat ik er maar een jam van ga maken :D
pi_217981159
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 15:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Sorry...
Children of the night. What music they make.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 09:38:55 #137
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_217991014
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 14:45 schreef MaJo het volgende:

[..]
Nee die heb ik niet, maar ik ben er nu wel benieuwd naar! Ik vind dat zo leuk van moestuinieren, dat je zoveel leert over planten O+ Mijn buurvrouw vroeg ik haar zoon kon helpen met wat wilde planten opzoeken, zo tof!

Ik heb vorige week een kumquat boompje gekocht, leek me ook wel lekker. Maar man wat is dat zuur :X :') Ik denk dat ik er maar een jam van ga maken :D
Ons kumquat boompje heeft nadat we hem gekocht hadden nooit meer vruchten gehad, al 3 jaar ofzo ;(
Heb sinds dit jaar wel een mandarijn en er zitten heel veel mini vruchtjes in, hoop dat het wat wordt *O*
  Moderator vrijdag 20 juni 2025 @ 11:48:22 #138
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217992038
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 09:38 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Ons kumquat boompje heeft nadat we hem gekocht hadden nooit meer vruchten gehad, al 3 jaar ofzo ;(
Heb sinds dit jaar wel een mandarijn en er zitten heel veel mini vruchtjes in, hoop dat het wat wordt *O*
Achteraf had ik toch liever de mandarijn gekocht, vind die kumquat echt veel te zuur :@

Ik heb hetzelfde met het olijvenboompje. Vorig jaar gekocht vol olijven maar dit jaar helemaal niets -O- Hij staat er verder wel goed bij met mooie groene bladeren :)
  zondag 22 juni 2025 @ 12:51:34 #139
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_218012822
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 11:48 schreef MaJo het volgende:

[..]
Achteraf had ik toch liever de mandarijn gekocht, vind die kumquat echt veel te zuur :@

Ik heb hetzelfde met het olijvenboompje. Vorig jaar gekocht vol olijven maar dit jaar helemaal niets -O- Hij staat er verder wel goed bij met mooie groene bladeren :)
Staat hij bij andere olijfboompjes in de buurt? Dat was het moment dat die van ons volop in de vruchten schoot
I solemnly swear i'm up to no good
pi_218013124
Gisteren de eerste courgette uit de kas geoogst, de plant daar is zo enorm geworden dat ik ‘m al meerdere keren van de grootste bladeren heb ontdaan. De ene plant buiten is ook al bijna net zo groot, de andere blijft wat achter en dat is helemaal prima want zo kunnen we de oogst spreiden. De kleine plant staat niet in de moestuin maar op een lege plek in de siertuin en daar is de grond overduidelijk een stuk minder vruchtbaar
  Moderator zondag 22 juni 2025 @ 16:20:09 #141
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_218014660
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Staat hij bij andere olijfboompjes in de buurt? Dat was het moment dat die van ons volop in de vruchten schoot
Ik heb maar 1 boompje maar toevallig zag ik gisteren dat er bloemetjes in komen :D Blijkbaar bloeit de olijf stukken later dan andere boompjes :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MaJo op 22-06-2025 16:47:56 ]
  zondag 22 juni 2025 @ 17:37:03 #142
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218015152
De eerste tomaten beginnen duidelijk te kleuren. *O*

Kreeg van een kennis een plant-halo om uit te proberen. Vandaag een snackkomkommer er in gezet. Mocht me dat bevallen, dan koop ik ze volgend seizoen ook voor de tomaten. Het lijken me praktische dingen.

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zondag 22 juni 2025 @ 20:32:44 #143
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218016893
tomaten vanochtend om half 6 weer staan opbinden, toen was nog niet zo heet in de kas
Daarna 5 kilo !! Tay berries geplukt
Ben een blij mens
  maandag 23 juni 2025 @ 19:52:34 #144
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218025381
Doperwten waren opeens na dit hete weekend klaar. Net op tijd geoogst
Deel nu verwerkt; 4 kilo. Morgen (en waarschijnlijk overmorgen) de rest.

Dan nog zwarte bessen. Die zijn normaal later klaar dan de witte en rode aalbessen maar lijken nu al klaar te zijn.
Cassis dus binnenkort na de erwten. Aan werk geen gebrek.
pi_218028848
Het is in de kas nu bijna niet meer bij te houden.

Ik denk dat ik donderdag mijn tomaten ga toppen. Dan worden ze met krukje te hoog voor mij om op te binden.

Gisteren zo’n 600 gram sperziebonen van de planten gehaald. En er gisteren avond meteen een deel van gebruikt bij het avondeten. Heerlijk vind ik dat O+

Zag al mooie gekleurde tomaatjes. Dat gaat hard! Bij mij zijn ze allemaal nog groen.

Heerlijke tijd is dit O+

I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 24 juni 2025 @ 09:41:45 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218029366
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 17:37 schreef Twieki het volgende:

[ afbeelding ]

Kreeg van een kennis een plant-halo om uit te proberen. Vandaag een snackkomkommer er in gezet. Mocht me dat bevallen, dan koop ik ze volgend seizoen ook voor de tomaten. Het lijken me praktische dingen.

[ afbeelding ]
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 17:37 schreef Twieki het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi, maar waarom heb je zoveel bladeren van de plant afgehaald? Die moet toch ook licht kunnen opvangen?
The End Times are wild
  dinsdag 24 juni 2025 @ 13:11:07 #147
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218031137
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 09:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
[..]
Mooi, maar waarom heb je zoveel bladeren van de plant afgehaald? Die moet toch ook licht kunnen opvangen?
Lijkt maar zo, de bovenste helft van de planten heeft nog gewoon blad voor de fotosynthese. Ze gaan al richting de 2 meter.

Maar ik verwijder blad van onder naar boven om verschillende reden:

- Er gaat meer energie naar de vruchten in plaats van naar (oudere) bladeren en zijscheuten

- De trossen krijgen meer zonlicht wat het rijpingsproces bevordert

- Betere luchtcirculatie, plant droogt sneller op mocht het nat zijn door condens = minder kans op phytopthora

- Minder verdamping. Van te veel verdamping krijg je krullend blad = plant heeft droogtestress, wat er voor kan zorgen dat de vruchten misvormd worden of neusrot krijgen.

:s)
  dinsdag 24 juni 2025 @ 17:18:03 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218033308
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 13:11 schreef Twieki het volgende:

[..]
Lijkt maar zo, de bovenste helft van de planten heeft nog gewoon blad voor de fotosynthese. Ze gaan al richting de 2 meter.

Maar ik verwijder blad van onder naar boven om verschillende reden:

- Er gaat meer energie naar de vruchten in plaats van naar (oudere) bladeren en zijscheuten

- De trossen krijgen meer zonlicht wat het rijpingsproces bevordert

- Betere luchtcirculatie, plant droogt sneller op mocht het nat zijn door condens = minder kans op phytopthora

- Minder verdamping. Van te veel verdamping krijg je krullend blad = plant heeft droogtestress, wat er voor kan zorgen dat de vruchten misvormd worden of neusrot krijgen.

:s)
Ok. Haal zelf ook wel blad weg hoor, maar dit zag eruit alsof je echt alles had weggehaald
The End Times are wild
  dinsdag 24 juni 2025 @ 17:46:54 #149
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218033491
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 17:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ok. Haal zelf ook wel blad weg hoor, maar dit zag eruit alsof je echt alles had weggehaald
Haha, dat snap ik wel. Maar nee, is niet het geval. Toppen zal ik ook pas eind juli, begin augustus doen. Mocht het tegen het dak groeien, dan laat ik hem gewoon zakken door de hogedraadhaak af te winden.

dinsdag 24 juni 2025 @ 17:48:24 #150
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218033504
Vandaag weer 6 kilo erwten verwerkt, we zitten nu op 10 en zijn er nog niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')