ja heerlijk hequote:Op zondag 20 juli 2025 11:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Bijna alle pruimen geoogst, het waren echt een paar kilo, echt zo tof dat er in het 2e jaar zoveel te oogsten viel na die 2 van vorig jaar (die we niet eens konden oogsten omdat de eksters ze al gesloopt hadden).
Jammer dat de oogstperiode maar zo kort is, want vers zijn ze toch erg lekker.
Hier komen veel wespen op de pruimen af, ik kan er ook niet tegenaanplukken zoveel als er nu in de boom zit.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:56 schreef marcel.de het volgende:
[..]
ja heerlijk he
Hier zijn ze nog niet rijp, had 2 afvallers. Wel zijn er al gele mirabellen.
Maar verwacht eerdaags de pruimen, ze moeten nog kleuren maar dan barst het opeens los idd.
Buurman heeft bijen en onze ervaring van 2 jaar geleden is dat die allemaal kleine gaatjes maken zodra ze rijp zijn.
Althans bij onze gele pruim. Weet niet of ze dat ook bij onze blauwe doen.
Ik denk van rupsen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:09 schreef Twieki het volgende:
We laten in dit topic vooral onze goede oogsten zien, maar er zijn ook dingen die falen. En omdat het faalt, worden er geen foto's van gemaakt. Laat staan dat het gedeeld wordt in dit topic.
[ afbeelding ]
Jup, dit is stront. Tenminste, dat denk ik. Maar waarvan..? Het zat in kleine kropjes sla.
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:44 schreef kirsten. het volgende:
Moestuin gerelateerd, misschien zitten hier mensen met ervaring. Wij hebben afgelopen jaar een Elstar appelboom bij de Olmenhorst 'geadopteerd'. We kregen bericht dat we eind aug mogen beginnen met plukken, maar heeft iemand een grof idee hoeveel appels daar vanaf gaan komen? Ik ga ervan uit dat e.e.a. gewoon netjes verzorgd is, maar ben zelf niet in de gelegenheid om in de tussentijd even te gaan kijken hoe het erbij hangt.
Helder! Dan zien we het tegen eind augustus welquote:Op dinsdag 29 juli 2025 17:35 schreef marcel.de het volgende:
[..]
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.
https://www.natuurlijkerleven.eu/quote:Op woensdag 13 augustus 2025 21:03 schreef LXIV het volgende:
Ik beleef het beste moestuinjaar dat ik me heugen kan. Echt alles is goed gelukt, en in overmaat, mijn vriezer zit allang vol, nu moet ik gaan inmaken en wecken. Er zijn meer mensen met een goed jaar, potjes zijn bijna nergens meer te krijgen. Oude jampotjes stonden zelfs te koop voor ¤ 2,50. Dat is bijna net zoveel als een vol potje!
Passata voor de wintermaanden.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 21:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Tomaten, tomaten, tomaten, ik weet niet meer waar ik ze allemaal moet laten
Ondanks dat ik voorzaai is, het seizoen meestal tekort. Dan wordt maar een klein deel van de tomaten grijp, en heel veel wordt wel groen maar komt niet verder. Deze tomaten worden nu allemaal rijp. Ik pluk iedere drie dagen 6 kg, ik ga heel veel potjes tomatensoep maken.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 22:58 schreef Vanyel het volgende:
Oh de tomaten gaan zo heerlijk ja
Wij krijgen ze altijd op, maar misschien komt dat ook doordat ik vrijwel alleen kleine tomaten kweek, cherry, olijf, dat soort.
Dat is niet weinigquote:Op donderdag 14 augustus 2025 14:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ondanks dat ik voorzaai is, het seizoen meestal tekort. Dan wordt maar een klein deel van de tomaten grijp, en heel veel wordt wel groen maar komt niet verder. Deze tomaten worden nu allemaal rijp. Ik pluk iedere drie dagen 6 kg, ik ga heel veel potjes tomatensoep maken.
Heb je toevallig een (link naar) een goed recept? Zie door de bomen het bos niet als ik Google. Maar hier ook een flinke oogst (vlees)tomaten. Tenminste voor hetgeen wij op kunnen. En er zit nog veel aan te komenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 19:45 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb de buurman maar een bak tomaten gegeven en ik heb twee dagen lang een pastasaus op laag vuur in mijn mooie oranje Le Creuset gemaakt en zojuist in wat diepvriesbakjes en glazen potjes gedaan. Ik vrees dat ik ook potjes tekort kom, want er hangen nog zo ontzettend veel tomaten.
Ik doe maar wat. Deze keer had ik een grote pan vol met olijfolie, ui, wortel, glas wijn, een blikje ansjovis en tomaten tot boven de rand. Dit liet ik op een heel laag vuur inkoken. Tegelijkertijd deed ik een ovenschaal vol met tomaten, olijfolie, zeezout, balsamico, wat suiker en gehalveerde paprika’s en daarbovenop 2 bollen knoflook en dat roosterde ik een uurtje op iets van 150 graden. De inhoud van de bollen knoflook uitduwen boven de pan, de rest van de inhoud van de ovenschaal ook aan de pan toevoegen zodra daar ruimte voor ontstaat. Dit allemaal 2 dagen op laag vuur laten sudderen en dan wordt het wel wat. De volgende keer ontvel ik de grote tomaten en de paprika’s, dat gaat hopelijk de bitterheid nog wat tegen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 19:31 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Heb je toevallig een (link naar) een goed recept? Zie door de bomen het bos niet als ik Google. Maar hier ook een flinke oogst (vlees)tomaten. Tenminste voor hetgeen wij op kunnen. En er zit nog veel aan te komen
quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:26 schreef Hupje het volgende:
De eerste herfst frambozen worden rijp![]()
En die worden bewaakt![]()
[ afbeelding ]
Zucht ik doe vast iets fout met het linkje van Imgur, maar wat?
Ik heb een hele vreemde plant. Ik heb van deze plant frambozen in juni en dan in oktober weerquote:Op dinsdag 16 september 2025 12:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bij ons zijn die alweer zowat klaar
Wat tof, ik heb me ook aangemeld! Op 2 jaar geleden hebben bonen het nog niet overleefd in mijn tuin, de slakken vreten ze steeds op. Dus ik ben benieuwd of het nu wel gaat lukkenquote:Op vrijdag 19 december 2025 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
De aanmelding voor MoestuinMix is weer geopend. Dit is een burgerexperiment opgezet door de Uni van Wageningen. Je krijgt tuinbonen en een zaden van een ander gewas toegestuurd. Het is de bedoeling dat je de verschillen in groei van de tuinbonen gaat vergelijken tussen het toegestuurde andere gewas en een gewas naar keuze. Ik vond het dit jaar erg leuk en heb me weer aangemeld voor komend jaar.
https://cropmix.nl/moestuinmix/
Leuk! Ik heb me ook aangemeld.quote:Op vrijdag 19 december 2025 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
De aanmelding voor MoestuinMix is weer geopend. Dit is een burgerexperiment opgezet door de Uni van Wageningen. Je krijgt tuinbonen en een zaden van een ander gewas toegestuurd. Het is de bedoeling dat je de verschillen in groei van de tuinbonen gaat vergelijken tussen het toegestuurde andere gewas en een gewas naar keuze. Ik vond het dit jaar erg leuk en heb me weer aangemeld voor komend jaar.
Ik kan niet goed terugvinden wat er van deelnemers verwacht wordt. Een rapportage aan het eind van het seizoen of een x aantal tussentijdse updates bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 19 december 2025 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Je krijgt per post een boekjes om je voortgang bij te houden. Dit kan ook digitaal. Je kunt aan het einde van het seizoen in een keer je resultaten doorgeven of tussentijds.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:29 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik kan niet goed terugvinden wat er van deelnemers verwacht wordt. Een rapportage aan het eind van het seizoen of een x aantal tussentijdse updates bijvoorbeeld?
Heel leuk.quote:Op vrijdag 19 december 2025 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dank voor de tip, ik heb mij aangemeldquote:Op vrijdag 19 december 2025 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb al 20 jaar een moestuin en doe nog steeds de dingen die vrij gemakkelijk zijn.Zoals boontjes, tomaten, aardbeien etc.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:38 schreef Meridiaan het volgende:
Inmiddels ben ik mij ook wat aan het verdiepen in het opzetten van een moestuin. Er is een stenen achtertuin, dus ik vermoed dat ik het eerste jaar ga werken met moestuinbakken.
Tevens een mailtje gedaan naar de lokale volkstuin.
Ik begin rustig en ga mij richten op kruiden en dingen die relatief makkelijk groeien, zoals de courgette.
We hebben een voedseldroger en ik zou graag mijn eigen bouillon en andere mixen willen maken.
Inmiddels ben ik mij ook wat aan het inlezen in het adopteren van een fruitboom: met de ontsapper kunnen we sap maken, naast de compotes, de chutneys en de gedroogde fruitpartjes.
Niet heel bijzonder lekker nee. Nerf eruit snijden en met een stel andere groentes roerbakken, dan is het prima. Ik wil dit gerecht van Miljushka nog proberen https://miljuschka.nl/ore(...)-tomaten-en-olijven/quote:
Op zich goed te doen!quote:
quote:Op donderdag 29 januari 2026 15:47 schreef Doedezemaar het volgende:
De oogst van vandaag, uit de besneeuwde moestuin
[ link | afbeelding ]
Ik heb gisteren de zaden en bijbehorende informatie ontvangen.quote:Op vrijdag 19 december 2025 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ook! Leuk experimentquote:Op woensdag 4 februari 2026 19:08 schreef Shii het volgende:
[..]
Ik heb gisteren de zaden en bijbehorende informatie ontvangen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |