1
2
3

• vrijdag 18 juli 2025 @ 21:38 • 197
Fiedelen
Thanks, ben nu ook weer in de tuin, ben altijd de laatste die nog bezig is. Ik snap niet hoe de anderen dat doen, sommigen zie ik gewoon met dit weer om 16:00 bezig in hun tuin. Tis iets afgekoeld en ik ben net een uurtje bezig geweest en ik giet van het zweet

Ook nog een gek verzoek, iemand vroeg of ik 7 blad stekjes wou meenemen, hij wil die groeien voor zijn konijnen
Twiddel

• zondag 20 juli 2025 @ 11:42 • 198
Bijna alle pruimen geoogst, het waren echt een paar kilo, echt zo tof dat er in het 2e jaar zoveel te oogsten viel na die 2 van vorig jaar (die we niet eens konden oogsten omdat de eksters ze al gesloopt hadden).
Jammer dat de oogstperiode maar zo kort is, want vers zijn ze toch erg lekker.

• zondag 20 juli 2025 @ 11:56 • 199
Marcel Poenkt DEE EE
Op zondag 20 juli 2025 11:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Bijna alle pruimen geoogst, het waren echt een paar kilo, echt zo tof dat er in het 2e jaar zoveel te oogsten viel na die 2 van vorig jaar (die we niet eens konden oogsten omdat de eksters ze al gesloopt hadden).
Jammer dat de oogstperiode maar zo kort is, want vers zijn ze toch erg lekker.
ja heerlijk he
Hier zijn ze nog niet rijp, had 2 afvallers. Wel zijn er al gele mirabellen.
Maar verwacht eerdaags de pruimen, ze moeten nog kleuren maar dan barst het opeens los idd.
Buurman heeft bijen en onze ervaring van 2 jaar geleden is dat die allemaal kleine gaatjes maken zodra ze rijp zijn.
Althans bij onze gele pruim. Weet niet of ze dat ook bij onze blauwe doen.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de

• zondag 20 juli 2025 @ 12:14 • 200
Mirabellen

Ik zat vroeger bij de oma van mijn Duitse vriendje die dingen te ontpitten en te kletsen. Oma was sneller dan wie dan ook, zowel met ontpitten als met kletsen. De vruchten werden verwerkt in gebak en jam en op alcohol gezet

• zondag 20 juli 2025 @ 12:19 • 201
vurig typje
Op zondag 20 juli 2025 11:56 schreef marcel.de het volgende:
[..]
ja heerlijk he
Hier zijn ze nog niet rijp, had 2 afvallers. Wel zijn er al gele mirabellen.
Maar verwacht eerdaags de pruimen, ze moeten nog kleuren maar dan barst het opeens los idd.
Buurman heeft bijen en onze ervaring van 2 jaar geleden is dat die allemaal kleine gaatjes maken zodra ze rijp zijn.
Althans bij onze gele pruim. Weet niet of ze dat ook bij onze blauwe doen.
Hier komen veel wespen op de pruimen af, ik kan er ook niet tegenaanplukken zoveel als er nu in de boom zit.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea

• zondag 20 juli 2025 @ 12:22 • 202
Hier heel veel gevleugeld ‘gespuis’ in de tuin, maar gelukkig geen wespen.

• zondag 20 juli 2025 @ 14:43 • 203
Hier ook veel wespen en hoornaars bij de pruimen, maar zie ook al een enkele peer die onder handen is genomen.
Helaas maar twee pruimen kunnen veiligstellen. Was wel echt een heel lekkere pruim overigens.

• maandag 21 juli 2025 @ 11:31 • 204
2 vijgen werden opeens heel dik en paars en toen ik ging checken viel de ene zo in mijn hand, dus die heb ik maar opgegeten. Goed rijp, sappig, maar nog niet zo zoet als ik ze graag heb. Ik hoop dat de rest iets later rijpt, want eerst moet ik de pruimen opeten.

• woensdag 23 juli 2025 @ 18:09 • 205
Immer Intelligent
We laten in dit topic vooral onze goede oogsten zien, maar er zijn ook dingen die falen. En omdat het faalt, worden er geen foto's van gemaakt. Laat staan dat het gedeeld wordt in dit topic.

Jup, dit is stront. Tenminste, dat denk ik. Maar waarvan..? Het zat in kleine kropjes sla.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.

• donderdag 24 juli 2025 @ 10:34 • 206
Op woensdag 23 juli 2025 18:09 schreef Twieki het volgende:
We laten in dit topic vooral onze goede oogsten zien, maar er zijn ook dingen die falen. En omdat het faalt, worden er geen foto's van gemaakt. Laat staan dat het gedeeld wordt in dit topic.
[ afbeelding ]
Jup, dit is stront. Tenminste, dat denk ik. Maar waarvan..? Het zat in kleine kropjes sla.
Ik denk van rupsen.
Hier waren rupsen de bladeren van mijn radijsjes in de kas aan het opeten, ik hoop dat de radijsjes er niet te veel last van gaan hebben. Heb de rupsen naar de Oost-Indische kers buiten verplaatst. Ik denk dat ze van het kleine koolwitje waren. De rupsen van het grote koolwitje zaten onlangs keurig op de Oost-Indische kers, het krioelde ervan. Ik heb ook voor dat doel een boel van die planten langs de ene rand van de moestuin staan.
De bloemblaadjes van de Oost-Indische kers, komkommerkruid en calendula eet ik dagelijks op mijn boterhammen met humus, dat ziet er ook zo gezellig kleurig uit.

• dinsdag 29 juli 2025 @ 13:13 • 207
Tomatensaus in the making

Tomaten, basilicum en oregano zijn eigen oogst. Verder nog toegevoegd: een beetje suiker, kaneel, ui, knoflook, olijfolie en aceto balsamico. Dit staat nu een tijdje in de oven te roosteren, ik kijk straks wel wat ik er verder mee ga doen, misschien op lagere temperatuur in de oven laten of naar een pan verhuizen.

• dinsdag 29 juli 2025 @ 13:44 • 208
Moestuin gerelateerd, misschien zitten hier mensen met ervaring. Wij hebben afgelopen jaar een Elstar appelboom bij de Olmenhorst 'geadopteerd'. We kregen bericht dat we eind aug mogen beginnen met plukken, maar heeft iemand een grof idee hoeveel appels daar vanaf gaan komen? Ik ga ervan uit dat e.e.a. gewoon netjes verzorgd is, maar ben zelf niet in de gelegenheid om in de tussentijd even te gaan kijken hoe het erbij hangt.

• dinsdag 29 juli 2025 @ 17:35 • 209
Marcel Poenkt DEE EE
Op dinsdag 29 juli 2025 13:44 schreef kirsten. het volgende:
Moestuin gerelateerd, misschien zitten hier mensen met ervaring. Wij hebben afgelopen jaar een Elstar appelboom bij de Olmenhorst 'geadopteerd'. We kregen bericht dat we eind aug mogen beginnen met plukken, maar heeft iemand een grof idee hoeveel appels daar vanaf gaan komen? Ik ga ervan uit dat e.e.a. gewoon netjes verzorgd is, maar ben zelf niet in de gelegenheid om in de tussentijd even te gaan kijken hoe het erbij hangt.
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de

• woensdag 30 juli 2025 @ 09:37 • 210
Op dinsdag 29 juli 2025 17:35 schreef marcel.de het volgende:
[..]
nou sorry dat is echt niet te zeggen. Hangt af van grootte boom, soort boom (laag stam, half stam of gewoon), hoeveel vocht ze kregen, of er voldoende insecten waren voor bestuiving, of er vorig jaar fors gesnoeid is enzovoort enzovoort. Het kan per boom enorm schelen maar ook per jaar weet ik uit ervaring. Een boom ene jaar bezwijkt bijna onder de appels en ander jaar nauwelijks vruchten.
Helder! Dan zien we het tegen eind augustus wel

. Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

• woensdag 30 juli 2025 @ 15:50 • 211
De oogst van vandaag

Komkommer (met harde schil, dus ik moet ze schillen) en 2 vijgen

• woensdag 13 augustus 2025 @ 21:03 • 212
Cultuurmoslim
Ik beleef het beste moestuinjaar dat ik me heugen kan. Echt alles is goed gelukt, en in overmaat, mijn vriezer zit allang vol, nu moet ik gaan inmaken en wecken. Er zijn meer mensen met een goed jaar, potjes zijn bijna nergens meer te krijgen. Oude jampotjes stonden zelfs te koop voor ¤ 2,50. Dat is bijna net zoveel als een vol potje!
The End Times are wild

• woensdag 13 augustus 2025 @ 21:26 • 213
Tomaten, tomaten, tomaten, ik weet niet meer waar ik ze allemaal moet laten

• woensdag 13 augustus 2025 @ 21:29 • 214
Hello Sweetie
Ik slinger morgen de weckketel maar aan voor de tomaten. Het is inderdaad een geweldig jaar. Ik heb door de warmte wel opstartproblemen gehad met de kolen, die wilden moeilijk kiemen. En ook dit jaar heb ik geen talent voor spinazie en sla maar dat is altijd zo.
Spoilers!

• woensdag 13 augustus 2025 @ 22:58 • 215
Oh de tomaten gaan zo heerlijk ja

Wij krijgen ze altijd op, maar misschien komt dat ook doordat ik vrijwel alleen kleine tomaten kweek, cherry, olijf, dat soort.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!

• woensdag 13 augustus 2025 @ 23:04 • 216
De komkommers krijgen harde zaden, volgend jaar ga ik toch maar zaden van dure snackkomkommers kopen, want dit is net niks zo. Eerder oogsten werkt niet, dan heb ik bittere harde komkommers die alleen maar in de roerbak kunnen, ze moeten echt goed rijpen voordat ze lekker zijn, maar ja, dan dus ook die harde zaden en sowieso de harde schil waardoor ik ze moet schillen. De smaak is verder wel prima, lekker stevige bite ook. Ik denk dat ze ook heel geschikt zijn voor Schmorgurken, misschien moet ik dat eens proberen

• donderdag 14 augustus 2025 @ 14:37 • 217
Immer Intelligent
Op woensdag 13 augustus 2025 21:03 schreef LXIV het volgende:
Ik beleef het beste moestuinjaar dat ik me heugen kan. Echt alles is goed gelukt, en in overmaat, mijn vriezer zit allang vol, nu moet ik gaan inmaken en wecken. Er zijn meer mensen met een goed jaar, potjes zijn bijna nergens meer te krijgen. Oude jampotjes stonden zelfs te koop voor ¤ 2,50. Dat is bijna net zoveel als een vol potje!
https://www.natuurlijkerleven.eu/Die hebben nog zat potten in allerlei maten voor een habbekrats. Vorige week nog 8 glazen potten van 500ml besteld voor 6 euro of zo.

• donderdag 14 augustus 2025 @ 14:39 • 218
Immer Intelligent
Op woensdag 13 augustus 2025 21:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Tomaten, tomaten, tomaten, ik weet niet meer waar ik ze allemaal moet laten
Passata voor de wintermaanden.

• donderdag 14 augustus 2025 @ 14:51 • 219
Cultuurmoslim
Op woensdag 13 augustus 2025 22:58 schreef Vanyel het volgende:
Oh de tomaten gaan zo heerlijk ja 
Wij krijgen ze altijd op, maar misschien komt dat ook doordat ik vrijwel alleen kleine tomaten kweek, cherry, olijf, dat soort.
Ondanks dat ik voorzaai is, het seizoen meestal tekort. Dan wordt maar een klein deel van de tomaten grijp, en heel veel wordt wel groen maar komt niet verder. Deze tomaten worden nu allemaal rijp. Ik pluk iedere drie dagen 6 kg, ik ga heel veel potjes tomatensoep maken.
The End Times are wild

• donderdag 14 augustus 2025 @ 14:58 • 220
#teampindakaas #viesdik
Wij waren laat gestart door vakanties. Normaal heb ik nu wel al de eerste potten geweckt, nu beginnen de tomaten net. Dus hopelijk kunnen we komende maand nog genoeg verwerken voor de winter.

• donderdag 14 augustus 2025 @ 18:50 • 221
Op donderdag 14 augustus 2025 14:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ondanks dat ik voorzaai is, het seizoen meestal tekort. Dan wordt maar een klein deel van de tomaten grijp, en heel veel wordt wel groen maar komt niet verder. Deze tomaten worden nu allemaal rijp. Ik pluk iedere drie dagen 6 kg, ik ga heel veel potjes tomatensoep maken.
Dat is niet weinig

Drogen
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!

• donderdag 14 augustus 2025 @ 19:45 • 222
Ik heb de buurman maar een bak tomaten gegeven en ik heb twee dagen lang een pastasaus op laag vuur in mijn mooie oranje
Le Creuset gemaakt en zojuist in wat diepvriesbakjes en glazen potjes gedaan. Ik vrees dat ik ook potjes tekort kom, want er hangen nog zo ontzettend veel tomaten.

• maandag 18 augustus 2025 @ 19:31 • 223
Op donderdag 14 augustus 2025 19:45 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb de buurman maar een bak tomaten gegeven en ik heb twee dagen lang een pastasaus op laag vuur in mijn mooie oranje Le Creuset gemaakt en zojuist in wat diepvriesbakjes en glazen potjes gedaan. Ik vrees dat ik ook potjes tekort kom, want er hangen nog zo ontzettend veel tomaten.
Heb je toevallig een (link naar) een goed recept? Zie door de bomen het bos niet als ik Google. Maar hier ook een flinke oogst (vlees)tomaten. Tenminste voor hetgeen wij op kunnen. En er zit nog veel aan te komen

• maandag 18 augustus 2025 @ 20:12 • 224
Op maandag 18 augustus 2025 19:31 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Heb je toevallig een (link naar) een goed recept? Zie door de bomen het bos niet als ik Google. Maar hier ook een flinke oogst (vlees)tomaten. Tenminste voor hetgeen wij op kunnen. En er zit nog veel aan te komen
Ik doe maar wat. Deze keer had ik een grote pan vol met olijfolie, ui, wortel, glas wijn, een blikje ansjovis en tomaten tot boven de rand. Dit liet ik op een heel laag vuur inkoken. Tegelijkertijd deed ik een ovenschaal vol met tomaten, olijfolie, zeezout, balsamico, wat suiker en gehalveerde paprika’s en daarbovenop 2 bollen knoflook en dat roosterde ik een uurtje op iets van 150 graden. De inhoud van de bollen knoflook uitduwen boven de pan, de rest van de inhoud van de ovenschaal ook aan de pan toevoegen zodra daar ruimte voor ontstaat. Dit allemaal 2 dagen op laag vuur laten sudderen en dan wordt het wel wat. De volgende keer ontvel ik de grote tomaten en de paprika’s, dat gaat hopelijk de bitterheid nog wat tegen.
Toen we die saus direct aten heb ik er een lepeltje creme fraiche doorheen geroerd. De rest van de saus rijpt in de potten nog wat na ofzo, want de saus die we een paar dagen later uit pot aten was van zichzelf al zachter van smaak.

• maandag 1 september 2025 @ 13:38 • 225
Hoe gaat het bij iedereen? Ik oogst af en toe een oranje of gele snackpaprika en onlangs de eerste rode puntpaprika, allemaal uit zaadjes uit paprika’s uit de winkel. Van de gegeten snackpaprika’s heb ik meteen weer wat zaadjes bewaard voor komend jaar.
De tomatenoogst loopt nog steeds heel voorspoedig, ik geef regelmatig een bakje vol weg. Courgette geeft redelijke oogst, peultjes zijn defintief klaar en ga ik proberen in de kas te zaaien. Rucola schoot weer meteen door, dat moet ik dus nog een keer zaaien.

• maandag 1 september 2025 @ 14:04 • 226
Cherrytomaatjes doen het goed dit jaar. Andijvie al een paar maaltjes kunnen oogsten en de snijbiet doet het redelijk. Rucola is niet 1 keer opgekomen
Palmkool deed het vorig jaar niet, nu wel, maar is toen ik op vakantie was opgegeten. Opnieuw gezaaid in een los potje, maar ook daar moet ik strijden voor mijn plantjes, want het stikt er steeds van de rupsen.
Oh, en ik heb ook veel druiven dit jaar! Maar de 3 blauwe bessen die aan mijn struikje zaten, hebben de vogels gejat.

• dinsdag 16 september 2025 @ 08:26 • 227
De eerste herfst frambozen worden rijp
En die worden bewaakt

Zucht ik doe vast iets fout met het linkje van Imgur, maar wat?
Bericht 8% gewijzigd door Hupje op 16-09-2025 08:41:11

• dinsdag 16 september 2025 @ 12:19 • 228

• dinsdag 16 september 2025 @ 12:22 • 229

• zaterdag 8 november 2025 @ 17:14 • 230
Cultuurmoslim
Ik heb nu in november nog: frambozen!!, pompoenen, tomaten (uit een koude kas), bieten, wortels, kaapse kruisbes, broccoli, appels, div kool. Heel raar jaar, vooral die frambozen en tomaten
The End Times are wild

• zaterdag 8 november 2025 @ 17:24 • 231
Frambozen heb ik ook, daarnaast palmkool en de mooie oranje vruchten van de passiebloem. In de kas nog wat tomaten, snackpaprika, aardbei, jalapeņo en ik hoop dat de physalis het daar ook nog even volhoudt en eindelijk een paar vruchten maakt. Volgend jaar wil ik veel meer voorbereiden voor najaars- en winterteelt.

• zaterdag 8 november 2025 @ 17:33 • 232
Ik heb vandaag de laatste frambozen en cherrytomaatjes geplukt. Er hangt nog 1 aardbei aan de plant die al bijna rood genoeg is.
Verder had ik einde zomer nog peultjes gezet, maar die zijn te laat opgekomen want er heeft geen bloem in gezeten helaas. De meeste vakken in mijn bak maak ik binnenkort leeg. Ik ben benieuwd of de palmkool de winter overleeft.

• zaterdag 8 november 2025 @ 18:59 • 233
Hello Sweetie
Het moet wel een hele extreme winter zijn wil de palmkool het niet overleven.
Ik heb hier nog diverse kolen, venkel, knolselderij, een enkele sperzieboon, paksoi, mizuna, pluksla, raapsteeltjes, wortels, tomaten, pepers en vijgen. Alles volle grond. De frambozen en kiwibes waren 2 weken geleden klaar.
Spoilers!

• vrijdag 19 december 2025 @ 11:50 • 234
Hello Sweetie
De aanmelding voor MoestuinMix is weer geopend. Dit is een burgerexperiment opgezet door de Uni van Wageningen. Je krijgt tuinbonen en een zaden van een ander gewas toegestuurd. Het is de bedoeling dat je de verschillen in groei van de tuinbonen gaat vergelijken tussen het toegestuurde andere gewas en een gewas naar keuze. Ik vond het dit jaar erg leuk en heb me weer aangemeld voor komend jaar.
https://cropmix.nl/moestuinmix/
Spoilers!

• zaterdag 3 januari 2026 @ 15:50 • 235
Nog de beste wensen en op naar weer een goed moestuin jaar!

• zondag 11 januari 2026 @ 13:55 • 236
Moderator
Mama van aapie
Op vrijdag 19 december 2025 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
De aanmelding voor MoestuinMix is weer geopend. Dit is een burgerexperiment opgezet door de Uni van Wageningen. Je krijgt tuinbonen en een zaden van een ander gewas toegestuurd. Het is de bedoeling dat je de verschillen in groei van de tuinbonen gaat vergelijken tussen het toegestuurde andere gewas en een gewas naar keuze. Ik vond het dit jaar erg leuk en heb me weer aangemeld voor komend jaar.
https://cropmix.nl/moestuinmix/
Wat tof, ik heb me ook aangemeld! Op 2 jaar geleden hebben bonen het nog niet overleefd in mijn tuin, de slakken vreten ze steeds op. Dus ik ben benieuwd of het nu wel gaat lukken
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
1
2
3